Kijk, ik ben het in beginsel met jullie eens dat je als klant meer mag verwachten. Maar waar het schuurt, is dat jullie het steeds over de klantenservice/servicedesk/callcentermedewerker hebben. Die zit echter met een supervisor op zijn schouder en en een callrecorder in zijn oor zich zo goed mogelijk aan het script te houden in angst om zijn baan te verliezen.corset schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:46:
[...]
En dat is dus het verschil tussen een gemiddelde en een goede servicedesk medewerker/callcenter medewerker. De persoon die net wat meer extra actie wil nemen voor de "klant"
Als je kritisch wil zijn, ben dan kritisch op de bedrijven die op deze manier de klantenservice runnen en niet op de mensen die er werken.
Stel je de volgende situatie even voor. Om dat makkelijker te maken spelen jij en @HSG, als fictieve klantenservicemedewerkers, de glanzende hoofdrol:
Oh, natuurlijk kun je als medewerker zeggen "hier wil ik niet werken" maar die luxe heb je niet altijd, Principes kosten geld, maar mijn hypotheek ook. En ik weet dan wel wat voorrang krijgt.Callcenter supervisor: "Hoi @corset, welkom bij je wekelijkse performancereview. Helaas is dit ook meteen je laatste, want we zijn niet zo blij met je."
Corset: "Wat... wtf...hoezo?""
Callcenter supervisor: "Nou, je bent al voor de tweede keer deze maand offscript gegaan én je hebt een klant op onze kosten doorverbonden naar een ander bedrijf. Bovendien heb je ook bij deze twee calls niet de verplichte upsale pitch uitgevoerd."
Corset: "Maar ik wilde er alleen maar voor zorgen dat onze klanten tevreden zijn... ze niet van het kastje naar de muur worden gestuurd... en met een blij gevoel weer ophangen. en niet naar een andere provider switchen!
Callcenter Supervisor: "Luister Corset, er zitten op jouw afdeling precies genoeg mensen om klanten minder dan 20 seconden in de wachtrij te laten staan. Onderzoek wijst uit dat klanten dát belangrijk vinden en dus worden we daaro pafgerekend. Als jij je niet aan het script houdt en de handelingen die je moet doen in de daarvoor gealloceerde tijd uitvoert, missen we onze SLA targets. Vergeet niet dat we ongeveer 6 euro per maand winst maken op een klant en iedere call ons ook ongeveer 6 euro kost; als jij zo'n klant in precies de gealloceerde tijd te woord staat, dan spelen we dus quite. Doe je er twee keer zo lang over, dan maken we dus twee maanden lang geen winst op die klant. Drie keer zo lang, drie maanden geen winst etc. etc. Dan hebben we liever dat de klant naar een andere provider gaat."
Corset: "...maar ik heb een hypotheek....en mijn kinderen hebben honger..."
Callcenter Supervisor: "Ja en je hebt ook een 0-urencontract en je weet wat de regels zijn. Dikke doei dus. Kun je trouwens @HSG ook even naar binnen sturen? Die heeft het deze week wel heel bont gemaakt door maar liefst 4 minuten met een klant te praten over een router die niet door ons geleverd is."
Overigens werk ik allang niet meer in die branche hoor; ik was weg zodra ik het me kon veroorloven.
[ Voor 18% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 18-08-2021 11:03 . Reden: typfout ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl