Vanuit klantperspectief:
1) Paraplu opentrekken
Februari vorig jaar was het nog 's tijd voor ketelonderhoud, dat loopt via een bedrijf los van energieleverancier.
Ketel is 10 jaar oud
Ketel werkt al 10 jaar per-fect; 0 storingen
Onderhoudstechnieker komt: onderhoud gedaan, ding brandt proper, geen opmerkingen.
1 dag later: ketel in storing.
Ik bel en leg uit dat ketel storing geeft en vermeld de storingscode.
Zeg tevens dat ketel al 10 jaar perfect werkt, en uitgerekend de dag nà onderhoud z'n eerste storing in 10 jaar geeft.
Dame aan de lijn "dat kan defecte pomp of terugslagklep zijn, we zullen technieker sturen voor controle en indien nodig reparatie maar het heeft wellicht niets te maken met het onderhoud van gisteren, dus er zullen waarschijnlijk kosten aangerekend worden voor de reparatie"
Ik: "hoe kan je dat nu al zeggen zonder dat er eerst een controle van het probleem is geweest, dit is geen smart-toestel dus jullie kunnen op afstand toch niks uitlezen?"
dame: "dat klopt, maar wij krijgen dit probleem heel vaak, met meestal dezelfde oorzaak"
ik: "wat is dan meestal die oorzaak?"
dame: "wat ik daarjuist al opnoemde: Pomp of terugslagklep"
ik: "tja, dat had ik zelf ook wel al gevonden, storingscodes staan gewoon in de gebruikershandleiding. dat verklaart toch niks over waarom de storing zich "toevallig" voordoet de dag na een onderhoudsbeurt?
dame "jamaar de ketel is 10 jaar oud, defecten gebeuren"
ik "ok, kan ik inkomen, maar dit is toch wel héél toevallig, en opvallend dat u al meteen de paraplu opentrekt nog voordat er iemand is komen kijken"
Ik breek discussie af, ik boek afspraak in voor reparateur.
Dag lager komt reparateur, doet behuizing er af, nog voor ik 'm z'n koffie kon maken hoor ik 'm zeggen "tuurlijk".
Technicus: "mijn collega heeft gisteren na controle het systeem niet ontlucht waardoor een luchtbel de terugslagklep steeds voor een seconde tegenhield en de ketel in storing ging telkens wanneer je warm water vraagt via een kraan en de klep switcht van centrale verwarming naar watervraag."
Ik: is dit dan toeval?
Technicus: helemaal niet, beginnersfout, ik noteer op de bon, ik heb systeem ontlucht en voor de zekerheid nieuw klepje gestoken, kosten zijn voor ons.
Ik: "Zal de dame van de dispatch de bon lezen?"
Technicus "normaal niet, maar ik denk wel dat ik weet waarom je dat vraagt"
2) Jamaar meneer
Plots heel trage internetsnelheden tussen bepaalde uren, elke avond, zelfde tijdsbestek, plots terugval naar 2% van m'n snelheid.
(Disclaimer: ik werk in de IT en hoewel ik niet met netwerken werk, ken ik genoeg om de basis te kennen, om m'n weg te vinden in geavanceerde instellingen van m'n Docsis 3.1 modem/router, bandbreedtes en kanalen in te stellen voor zowel 2,4 als 5Ghz, m'n eigen AP's in te stellen etc. M'n thuisnetwerk werkt ook al vele jaren tip-top en haal -normaliter- stabiel bijna de maximumsnelheid van m'n plan)
Na een tijdje viel het me toch zwaar tegen, wil ik 's avonds een game downloaden op m'n SteamDeck, 114GB tegen max 9Mbps... neen dus... wachten tot ongeveer middernacht en hup, alles weer normaal, volle snelheid, maar op dat moment geen zin meer om te gamen, ik lig al lang met Netflix in te dommelen.
Ik bel 's anderendaags dan maar 's met provider.
Dame aan de lijn kijkt alles na (wat ikzelf ook al achter gekomen was via het portaal maar goed, ik laat haar doen)
dame: "alles werkt zoals het hoort"
ik: dat weet ik, het is nu dag, het gebeurt steeds 's avonds. heeft volgens mij ook niet met m'n thuisnetwerk te maken, want dan zou het nu toch ook niet normaal werken?
dame: "ik zie hier bij mij wel 2 AP's in het rood staan"
ik: "zijn dat TP-links?"
dame: "ja, daar is een probleem mee"
ik: "welk probleem dan?"
dame: "dat kan ik niet zien, alleen dat ze in het rood staan, u gebruikt beter boosters van ons"
ik: "liever niet, boosters/repeaters wil ik niet, dat is de reden waarom ik AP's gebruik aangesloten via kabel, is tevens de reden waarom ik in m'n huis overal UTP aansluitingen heb voorzien"
dame: "jamaar ze geven problemen"
ik: "maar behalve dat ik ze niet bij jullie gekocht/gehuurd heb kan u me niet vertellen wélke problemen juist?"
dame "nee... maar... ik kan ook alleen maar zien wat er op mijn scherm komt he meneer"
ik: "ok, kan je iemand sturen aub?"
Die week komt technicus alles uitmeten, die bevestigt wat ik al dacht: probleem ligt niet bij m'n thuisnetwerk maar in de node die overbelast is elke avond, waardoor voor iedereen op die node, de snelheid drastisch terugvalt. Het staat op de planning daar wat aan te doen maar dat zullen infrastructuurwerken worden, kan nog wel een paar weken duren.
Voor de zekerheid vraag ik of hij problemen kan zien met m'n AP's, maar nope... alles normaal, goed signaal, hebben vast IP, DHCP krijgen ze over van hoofdrouter, daar is niks mis mee.
3) meer algemeen een ergernis die me vooral in 2022 opviel en nu soms nog, maar in 2022 heb ik omwille van omstandigheden nogal wat instanties en bedrijven telefonisch moeten bereiken om alles van een businessaccount terug op particulier te laten zetten.
En hoe vaak ik niet kon wachten aan de lijn, na eerst een hoop "voor dit, druk 1, voor dat, druk 2, voor dit, druk 3, om een medewerker te spreken, druk 4"
...en dan maar wachten...
...en wachten...
(tijdens openingsuren)
...en wachten...
...en wachten...
20 minuten
30 minuten
45 minuten
..."onze excuses, onze medewerkers zijn allemaal bezet, bel later terug"...
lijn afgebroken...
...maar...
"Wenst u klant te worden? druk 5" en HUP, meteen een medewerker aan de lijn!