Het grote opmerkelijke of onbeschofte klanten topic

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
SmurfLink schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:07:
[...]

Die hadden we in Nederland ook.

Als we dan toch ervaringen met onbeschofte klanten delen heb ik een boekwerk vol met klanten die ik in mijn begintijd bij de AH naar de WC begeleidde...

WCs ondergepist, stront tot aan het plafond, kinderen die het halverwege de trap al lieten lopen, bloederige tampons op de vrouwenwc... En uiteraard was de klant snel gevlogen en mocht de medewerker/sukkel die ze meenam alles op gaan ruimen.

Nee, ik snap HEEL goed waarom dat in NL nu is afgeschaft. Als er iemand echt in hoge nood is wilden we nog wel eens een uitzondering maken, maar verder is het geen klantentoilet meer. Als jouw kind het niet op kan houden moet je het niet meenemen naar een winkel, zo simpel is het. Maak het niet het probleem van de onderbetaalde supermarktmedewerker die de lul is door jouw ascocialiteit.

[...]

Heb je een McDonald's, KFC of bibliotheek in je stad? Die doen dat ook, bieb is zelfs gratis. En bijna alle restaurants en cafés kan je het even vragen, aangeven dat je prima wat wilt betalen en vaak mag je dan ook gewoon gratis naar de wc of voor 50 cent. Die drempel 'alleen voor klanten' is bewust opgeworpen zodat mensen er minder snel een zooitje van maken.
En zo wordt boodschappen doen of winkelen nóg een stukje lastiger voor mensen met een darm- of blaasaandoening. Of moeten wij maar gewoon thuis blijven?

Het bedrijfsleven wil maar al te graag dat men geld komt uitgeven, maar de kosten voor een schoonmaker… dat is teveel gevraagd.

https://www.iederewctelt.nl/iedere-wc-telt/

[ Voor 6% gewijzigd door Lrrr op 30-06-2024 19:50 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:09

Barrycade

Through the...

Nederland is niet zo gefocused op minder validen of andere mensen met een handicap als in andere landen.

Uk is een voorbeeld van een modern 3e wereld land in vele zaken, maar wat ze wel goed hebben is de zorg voor mensen met een beperking overal struikel je over de rijplanken, invalidentoilet leuningen etc.

Maar on topic, ik werk alleen met b2b klanten. Geen anecdotes derhalve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Lrrr schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:39:
[...]

En zo wordt boodschappen doen of winkelen nóg een stukje lastiger voor mensen met een darm- of blaasaandoening. Of moeten wij maar gewoon thuis blijven?

Het bedrijfsleven wil maar al te graag dat men geld komt uitgeven, maar de kosten voor een schoonmaker… dat is teveel gevraagd.

https://www.iederewctelt.nl/iedere-wc-telt/
En niet alleen elke WC telt. Sinds ik een tijd in Zuidoost-Azië heb gewoond begrijp ik pas echt hoe relaxed het is om de billen na iedere nummer 2 schoon te kunnen houden met een minidouche.

Dat papiertje in Nederlandse (en Westerse in het algemeen) WC's is te smerig. Soms letterlijk.

Wanneer gaan we in het westen ook voor schone billen?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:26

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Moeten we nou opnieuw off-topic gaan?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:11
Modbreak gemist?

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 30-06-2024 23:00 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:11
Modbreak gemist?

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 30-06-2024 23:00 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +96 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:57

sus

is druk :+

Goh, sta 23 jaar in een winkel en dan denk je alles wel meegemaakt te hebben. Toch weten ze je nog te verbazen hoor, na zoveel tijd.

Zo had ik er destijds met Covid een aan de balie. 17:45 op vrijdag. Zet z’n PC neer en geeft aan dat het ding niets doet. “Vervelend, ik maak even een werkbon, dan gaan we er mee aan de slag. Hou er rekening mee dat we het kneiterdruk hebben met al het werk vanwege thuiswerk (sidenote: uitleveren van nieuwe systemen, reparaties, software aanpassingen, verzin het) en het dus na het weekend wordt dat we er aan beginnen”.

Bon gemaakt, even bevestigend gewezen naar de afspraken rond reparatietijd en kosten en afgesloten met “Alstie klaar is of als we vragen hebben, dan bellen we meteen op! Fijne avond!”

De volgende ochtend. 10:00 gaan we open, maar op de camera was om 09:45 al beweging voor de deur te zien. 6-7 man, dus draai de deur maar vast open - collega’s zijn wat later. Ik help de eerste en zie ondertussen dat een van de anderen mijn klant van gisteren was.

“Jaaaa, dat duurt hier altijd zo lang, ik moet ook wachten” hoor ik hem zeggen tegen een andere klant. En loopt vooral hardop te zuchten en te steunen. Aandacht zoeken bij anderen en alles negatief.

Als hij aan de beurt is vraag ik hem uiteraard - al wist ik precies waar hij voor kwam - wat ik voor hem kon betekenen. “Ik kom de computer ophalen”

Prima, die discussie ga ik niet eens aan, er zijn inmiddels weer 5 man binnen en ik sta nog steeds alleen. Moet dus ook de boel in de gaten houden, maximaal zoveel man binnen enzo.

Loop snel naar achter, pak die PC erbij en open de tool om zijn werkbon af te ronden. “Alstublieft meneer”

“Ja, en wat was er nou mee? En waarom hebben jullie niet gebeld, nu moet ik zelf maar gokken dat ik hier naar toe moet komen om hem te halen. Dat is toch geen service! Jullie zouden me bellen voor de kosten - niet gedasn. Jullie zouden bellen als hij klaar is - niet gedaan. Dan sta ik hier ook nog eens voor een gesloten deur, want volgens jullie website zijn jullie om 09:30 open. Dus, ik neem hem nu mee en ik ga niets betalen”

Mooi, dan ben je van mij. Want denken dat je mij hebt met “klagen in een volle winkel” werkt 100% andersom

“Meneer, u heeft de PC hier gisteren om 17:45 ingeleverd en u heeft een paraaf gezet bij de reparatietijd. U heeft mij niet geinformeerd over uw uitzonderlijke situatie waarin u duidelijk aangeeft dat u gebruik wil maken van onze 24/7 dienst waarbij wij iemand hier laten overnachten om uw PC terug in orde te maken. Had u dit gedaan, dan had ik u hier op voorhand de kosten van 750 euro toeslag namelijk al van kunnen vertellen en had u nu een werkende PC mee naar huis kunnen nemen. Helaas is dat uw keuze geweest ons daar niet over te informeren.

Echter, de manier waarop u nu bezig bent om uw beklag te doen doet mij besluiten u dit aanbod niet alsnog te doen. Ik wens u succes met uw PC en herstelling hiervan bij een andere winkel. Fijn weekend en tot ziens! Wie was er dan?”

En door naar de volgende. Bleef uiteraard nog napruttelen aan de balie en “zijn advocaat zou wel een briefje sturen!!”

Na het weekend kwam hij met zijn “advocaat”. Zijn vrouw kwam mee naar de winkel, PC onder de arm. Wederom een vrij drukke winkel, het was best rennen in die tijd.

Waarna zijn vrouw hem in diezelfde volle winkel hardop zijn excuus liet maken voor zijn gedrag, de PC ter reparatie kwam en hij niet eerder dan 1 week later gereed mocht zijn. Ze zette hem volledig op zijn nummer en hij droop met de staart tussen de benen af.

Zij komt nog regelmatig, hij komt alleen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Schit-te-rend!

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +86 Henk 'm!

• sus

sus

Heb er nog wel eentje:

Een groot deel van mijn klanten zijn al wat ouder en hebben de digitale boot gemist of hebben net hun eerste stappen gezet. Vaak met een tablet, op advies van vaak de kinderen. Die hebben verder weinig tijd of wonen verder weg, dus komen ze voor vragen vaak even bij ons langs. Dat is uiteraard geen enkel probleem en voor simpele vragen reken je ook niks.

Toch merk je dat dat aan de andere kant van de balie een bezwaar geeft, want “ik kom alweer wat vragen en ik hoef er niet voor te betalen”. Dan komt toch vaak “iets lekkers van de bakker” om de hoek kijken.

Zo ook met deze mevrouw. Half de 80, een iPad gekocht bij ons. Geholpen met installatie aan de balie en met een “vragen? Zeker langskomen!” ging ze naar huis.

Dezelfde week was ze al 2x geweest. Ze kreeg het nog niet helemaal voor elkaar om met haar vingers of de stylus de apps weg te vegen zodat ze haar startscherm weer te zien kreeg.

Samenvattend:
“Wat krijg je van me?”
- ach mevrouw, dat is goed zo. Tis niet dat ik veel heb hoeven doen
“Ja maar…”
- nee, echt niet. U bent altijd welkom voor kleine vragen.
“Ah, wat fijn, ik voel me zooo stom”
- niet doen, het is gewoon nieuw en vooral een magisch ding wat je moet leren gebruiken! Komt allemaal in orde, u bent niet de eerste hoor die we op hang helpen
“Ja maar je moet er wel wat voor rekenen he”
- ach, de 10e keer is gebak he (met een lach, duidelijk als geintje)
“Haha, en hoe houden jullie dat dan bij?”
- (nog steeds heel duidelijk als geintje)
- nou, dat doen de camera’s he met gezichtsherkenning. Die turven dan en als je de 10e keer binnenstapt gaat er een alarm. En dan gaan we natuurlijk even een mooie factuur maken
“Hahaha je verteld hem mooi, ik hoor het al, ik mag inderdaad gewoon langskomen en dat vinden jullie allemaal prima”
- Juist! Dus, tot morgen he!

En zo ging ze de deur uit. Is in de week erna nog een paar keer geweest en we hebben haar daarna weken niet gezien.
Staat ze ineens voor m’n neus.
“Met hoeveel zijn jullie vandaag?”
- ehh, met 3, hoezo?
“Nou, als ik zo terugkom is dat de 10e keer he. Dus gebak. Kan je je alarm vast uitzetten”
- …
“Ja, van je camera”
- … *denkt diep na*
- … *kwartje valt*

Zij begint keihard te lachen. Ik ook.
“Ja, jij dacht dat ik gek was, met je camera’s”

Taart van de Hema, zeker een half uur aan de balie met koffie (en zij thee) en dat ze ook aan andere klanten staat te vertellen hoe ze het bij ons vind en dat we van grappen houden. Ze komt nog steeds langs als ze weer wat nieuws bedacht heeft en neemt zo af en toe wat mee voor bij de koffie

De beste grappen zijn die waar je zelf uiteindelijk weer mee terug wordt gepakt. Heerlijk, dat maakt voor mij het werken in een winkel zo ontzettend leuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:44

Aganim

I have a cunning plan..

@sus , bedankt voor het delen, hartverwarmende reactie van deze leuke en tevreden klant! En goed dat jullie beseffen dat niet iedereen even makkelijk meekomt op technologisch vlak, dat inlevingsvermogen ontbreekt helaas nog weleens onder techneuten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sus

sus

@Aganim tnx :)

“Niet iedereen” is eigenlijk “80% van de gebruiker”. Want ze kunnen het prima gebruiken, maar bij problemen of advies is het gros van de gebruikers klaar. Die doen het met wat ze hebben horen waaien. Wij proberen zelfs om het technische zoveel mogelijk weg te laten, maar het advies volledig op te hangen rond “wat ga je er mee doen”. Geen heel verhaal over processor X of Y, gewoon “voor wat jij wil doen is deze goed, en is deze beter en doe je langer mee”.

Je wil niet weten hoe vaak ze om een i7 komen want die is lekker snel. Of “van m’n neefje moest ik wel opletten dat er een losse videokaart in zit”.

Wij hier op tweakers zijn helaas erg slecht in advies geven aan mensen die alleen wat willen internetten of mailen. Monsters van PC’s zien we voorbij schuiven als advies, waar ze met een i3’tje al prima geholpen kunnen zijn. “We” - de tweaker - hebben oogkleppen op en gaan teveel in de technische details hangen. Vinden *wij* erg leuk, kan de rest geen reet schelen. Als het maar werkt en een jaar of 6 mee gaat vinden ze het allemaal prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:09
Dit is al even geleden, maar deze hield me wel even bezig. Ik werkte toen bij een kleine web agency als fullstacker en ik bleek ook wel goed met klanten.

X: Hallo met X
M: Goedendag, hoe kan lk helpen?
X: Nou, m'n site laadt wel in Firefox, maar niet in Internet Explorer (Ja, zo lang geleden, hehe)

*Martijn test snel even: In FF prima, evenals IE 7 en 8 en Chrome, dezelfde set bij een collega en zelfs Safari voor de lol*.

M: Nou, goed nieuws, bij mij en collega's werkt alles prima, dus laten we eens zoeken wat er aan de hand is.
M: Kun je me vertellen welke handelingen je doet?
X: Ik open IE en dan typ ik en dan doet m'n site het niet, ik open FF en ik typ hetzelfde en dan werkt t wel

*Martijn denk: Dat is wel apart. Niet een DNS issue, niet een spam block issue, niet een internetconnectie issue. Wat blijft er dan nog over?*

M: En dan typ je in de balk bovenaan, net onder het menu? (eg de urlbalk)
X: Ja

*Nog wat stappen om te verifiëren wat er aan de hand is. In beide browsers exact dezelfde stappen, alles precies zoals ik het verwacht*

M: Nou, zou je dan toch even Teamviewer willen installeren, dan kijk ik even mee?
*Dat doe ik normaal niet zo, want dat is weer een gedoetje en niet iedereen lukt t, moet ik nog meer support doen*.

Blijkt: Hij typte z'n website in de urlbalk, maar zonder extensie. Dus niet "voorbeeldje.nl", maar "voorbeeld".
Dan gaat je browser niet naar die site, maar wordt t een zoekopdracht (toen was dat redelijk nieuw)!

En IE had Bing, en die had zn site nog niet indexed. Pffff! "zn website" interpreteerde ik met domein, hij zonder!

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 30-07-2025 17:24 ]

Complimentje?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:58
Doet me denken aan die keer, lang geleden, toen ik heel dringend nog moest langsgaan bij een klant want:

"Al onze bestanden zijn weg van onze cnc-machine!"
Direct komen want onze machine ligt stil!

Dat was in die tijd een cnc lasersnijmachine met Windows NT als UI, de productiebestanden stonden in een mapje in explorer.

Ik ga kijken naar de machine, de operator toont mij de explorer met daarin een lege map waar je normaal de lijst moest zien.

En bovenaan waar je de bestandsnaam kan intypen zie ik staan: C:>map\map\*.

Ik typ er nog een * bij, druk op enter, en daar zijn alle bestanden weer terug

Bon laten aftekenen, weekend.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Wozmro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:12:
Ik ga kijken naar de machine, de operator toont mij de explorer met daarin een lege map waar je normaal de lijst moest zien.

De befaamde:

* typen: €0,50
Weten waar * moet staan: €149,50

>:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:09
Ik weet er nog 1 van m'n (ondertussen gepensioneerde) vader, agent:

Een Fransman kwam in een net ff te stoere auto vanuit Frankrijk naar Amsterdam. Voor 1 nacht. Hoewel je misschien vermoed dat het was voor wat illegale middelen, was het uiteraard "just for fun".

De beste man had een fles wodka mee en nam daar af en toe dopje van. Maar dat bleken uiteindelijk toch teveel dopjes, dus aangehouden en laten blazen: Een eind boven wat toegestaan is. Pittige boete gekregen en de melding dat hij maar ergens overnachting mocht gaan zoeken en hij morgen z'n sleutels weer mocht komen halen. Dit allemaal in gebrekkig Engels, want Frans spraken ze hier niet. Nouja, m'n vader wel, maar door de onbeleefdheid van meneer was 'm dat even ontglipt, kan gebeuren :9 .

Meneer was echter niet van plan een hotel te boeken (want geld), dus wou een cel in. Maar, dat is een cel, niet een hotel, dus graag vertrekken. Dat ging van beleefd heel snel naar minder beleefd, naar frans onbeleefd.

Mijn vader en collega werden er even bij gehaald om meneer naar buiten te begeleiden. Dus de agenten doen elk een arm lock en lopen met 'm naar buiten. Buiten ging het getier verder, nu enkel nog frans, en begon hij persoonlijke beledigingen te maken, zoals de moeder van m'n vader uitmaken voor een smerige hoer etc.

Maar mijn vader kan dus best frans, pikte dat niet dus gaf 'm een tik met de melding dat t nu genoeg was!

Op mijn vraag "maar je mag toch helemaal niet zomaar fysiek doen tegen iemand, wat als hij een aanklacht in zou dienen?" kreeg ik de keurige "Oh, maar dat heb ik ook niet gedaan, een arm lock vereist namelijk 2 handen :+ "

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:59
Is je vader agent geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-09 15:09

HSG

Dat is niet iets wat een systeembeheerder doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

HSG schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:26:
[...]

Dounanier of marechaussee kan toch ook? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 30-07-2025 23:07 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardappel
HSG schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:26:
[...]

mag het hier alleen over systeembeheerders gaan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aardappel schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 23:41:
[...]
Niemand is een klant van de polite (zie de topic titel...)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Aardappel
gambieter schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 23:50:
[...]

Uhuh, en een bajesklant dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:02
Wozmro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:12:
Doet me denken aan die keer, lang geleden, toen ik heel dringend nog moest langsgaan bij een klant want:

"Al onze bestanden zijn weg van onze cnc-machine!"
Direct komen want onze machine ligt stil!

Dat was in die tijd een cnc lasersnijmachine met Windows NT als UI, de productiebestanden stonden in een mapje in explorer.

Zo eentje heb ik ook wel een keer meegemaakt, aan de balie kwam meneer langs opgeheven stem want meneer had bij ons een usb stick gekocht en deze “was wel heel erg wat mis mee!”. Na initieel tot 10 proberen te tellen en met geduld bij dit soort gevallen eerst ‘service’ glimlach op te houden, sloeg mijn gevoel al snel om naar medelijden.

De beste meneer was wel nét handig genoeg om met de Windows XP cd de C:\ schijf opnieuw te installeren, maar wat had jij gedaan om ruimte te ‘besparen’ had hij een truck gevonden om veel meer bestanden kwijt te kunnen op zijn usb stick. Je kunt misschien wel gokken hoe groot de verbazing was toen hij ontdekte dat zijn snelkoppelingen na de format en reinstallatie dus niet meer werkte. Na de eerste shock heb ik meteen maar met Hirens boot cd een file restore gestart en uiteindelijk klant met zeer groot deel van dit keer de daadwerkelijke data alsnog naar huis kunnen laten gaan :Y)

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

Aardappel schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 23:41:
[...]
Jawel en over de Rabobank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Het zal een jaar of 15 geleden zijn. Ik liep bij een bedrijf rond als werkplekbeheerder en een van de medewerkers wilde advies voor een laptop voor thuis. Ik vraag dus vriendelijk waar die laptop voor gebruikt moet worden. Dat bleek een beetje facebooken, youtuben en browsen op de bank.
Toen ik suggereerde om een mooie te kopen, die bij de bank paste, werd ik heel gek aangekeken... of er niet speciale dingen waren waar ze op moest letten ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gambieter schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 23:50:
[...]

Hebben systeembeheerders klanten? Die hebben alleen gebruikers. Tenzij je bij één van die bedrijven werkt waar alle gebruikers als klant worden aangeduid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

downtime schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:13:
[...]

Hebben systeembeheerders klanten? Die hebben alleen gebruikers. Tenzij je bij één van die bedrijven werkt waar alle gebruikers als klant worden aangeduid.
En ik blijf het grappig vinden dat de benaming 'gebruikers' (voornamelijk) voor twee typen mensen wordt gehanteerd:
Zij die met computers moeten werken, en zij die drugs tot zich nemen :+

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Beide zijn verslavend toch?

[ Voor 7% gewijzigd door sus op 31-07-2025 11:32 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-09 00:36
Laten we het maar weer wat meer on-topic houden, in plaats van in definities en zuur gedoe te blijven hangen 😉. Juist mooi om te zien dat de verhalen hier soms ook een positieve draai krijgen! In elke sector zijn er genoeg bijzondere ervaringen te delen, ook met een glimlach.

Zo werkte ik eerder bij een softwarebedrijf waar we webapplicaties ontwikkelden en beheerden, voor allerlei klanten: van stichtingen en klein MKB tot grote overheidsinstanties en enterprises. Eén van de applicaties waarvoor ik verantwoordelijk was, werd gebruikt door een grote enterprise-klant. We hadden daar uiteraard uitgebreide monitoring op staan om storingen en mogelijke aanvallen in de gaten te houden.

Op een dag, tijdens m’n normale werkzaamheden, ging ineens het alarm af: een flinke aanval vanuit een handvol vaste IP-adressen. Hoge traffic, brute-force pogingen, alles erop en eraan. Omdat het duidelijk was dat het van slechts een paar IP's kwam, heb ik die direct geblokkeerd. De aanval stopte vrijwel meteen en ik kon weer door met de orde van de dag.

5 minuten later hing er echter een woedende klant aan de lijn. Bleek dat ze flink hadden betaald aan een externe cybersecuritypartij om een pentest uit te voeren, en die had ik dus effectief de nek omgedraaid. Oeps.

Ik heb de meneer vriendelijk uitgelegd dat de pentest eigenlijk gewoon geslaagd was: onze monitoring werkte, we grepen snel in, en de applicatie bleef veilig. Uiteindelijk kon hij er wel om lachen, al bleef hij wat zuur over de gemaakte kosten. We hebben toen afgesproken dat ze voortaan even zouden laten weten wanneer ze zulke tests gingen doen 😉

En ja we hadden ook andere, meer geavanceerde verdedigingsmechanismen, maar soms zijn simpele oplossingen gewoon het meest effectief 😄

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichardG
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-09 21:03
aidanl schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:47:

Op een dag, tijdens m’n normale werkzaamheden, ging ineens het alarm af: een flinke aanval vanuit een handvol vaste IP-adressen. Hoge traffic, brute-force pogingen, alles erop en eraan. Omdat het duidelijk was dat het van slechts een paar IP's kwam, heb ik die direct geblokkeerd. De aanval stopte vrijwel meteen en ik kon weer door met de orde van de dag.

5 minuten later hing er echter een woedende klant aan de lijn. Bleek dat ze flink hadden betaald aan een externe cybersecuritypartij om een pentest uit te voeren, en die had ik dus effectief de nek omgedraaid. Oeps.

Ik heb de meneer vriendelijk uitgelegd dat de pentest eigenlijk gewoon geslaagd was: onze monitoring werkte, we grepen snel in, en de applicatie bleef veilig. Uiteindelijk kon hij er wel om lachen, al bleef hij wat zuur over de gemaakte kosten. We hebben toen afgesproken dat ze voortaan even zouden laten weten wanneer ze zulke tests gingen doen 😉
Hahaha... Pentest geslaagd zou ik zeggen.
Doe je gewoon je werk, is het ook weer niet goed 7(8)7
Als jullie niets hadden gedaan, dan had je een rapport om de oren gekregen dat ze teveel aan jullie betalen en daar niets voor terug doen.

At the end of each great post, there is a disappointing signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Laten we het maar weer wat meer on-topic houden, in plaats van in definities en zuur gedoe te blijven hangen 😉. Juist mooi om te zien dat de verhalen hier soms ook een positieve draai krijgen! In elke sector zijn er genoeg bijzondere ervaringen te delen, ook met een glimlach.

Zo werkte ik eerder bij een softwarebedrijf waar we webapplicaties ontwikkelden en beheerden, voor allerlei klanten: van stichtingen en klein MKB tot grote overheidsinstanties en enterprises. Eén van de applicaties waarvoor ik verantwoordelijk was, werd gebruikt door een grote enterprise-klant. We hadden daar uiteraard uitgebreide monitoring op staan om storingen en mogelijke aanvallen in de gaten te houden.

En ja we hadden ook andere, meer geavanceerde verdedigingsmechanismen, maar soms zijn simpele oplossingen gewoon het meest effectief 😄
Testen vanaf (maar) een paar Ip-adressen ;)
Dat is toch inderdaad vragen dat die - met de nodige spoed - geblokkeerd worden??

me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG

HSG

Ze voeren een pentest uit, jij doet je werk waar je betaald voor wordt en de klant wordt boos omdat jij de pentest blokkeert. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Jester-NL schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:23:
[...]

Testen vanaf (maar) een paar Ip-adressen ;)
Dat is toch inderdaad vragen dat die - met de nodige spoed - geblokkeerd worden??
Nou ja, de meeste pentesters verzoeken hun klanten wel om hun relevante IT dienstverleners op de hoogte te stellen. Wij krijgen van onze klanten ook regelmatig meldingen van veiligheidsscans vanuit vaste reeksen, die we dan vervolgens negeren gedurende de duur van de test. Vaste reeksen zijn daarom juist ideaal, die zijn makkelijk op de negeerlijst te zetten en, mochten ze het te bont maken en een website plattrekken, alsnog te blokkeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-09 07:42
Haha dat laat mij terug denken aan een klant van mij. Nieuwe applicatie zou ook gepentest worden op een specifieke omgeving.
Well de test begon eerder dan we verwachtte en de automatische applicatie-beveiliging deed zijn werk :+
Binnnen een paar minuten waren al hun IP's automatisch geblokt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
downtime schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:13:
[...]

Ook niet echt een klantrelatie maar in mijn huidige job moest ik ook eens een tijd trafohuisjes gaan inspecteren, elektrische installaties op hoogspanning dus.

Dat is dan naar een bepaalde gemeente rijden en daar zowat alle straten afrijden op zoek naar die trafohuisjes, openmaken, visuele controle, metingen,...

Op een keer was ik bezig in een wijk en hoor ik plots achter mij: "kom je dan ook eens kijken naar mijn boiler?"

Ja, euh ik doe enkel de controle van de trafohuisjes.

Ja maar, mijn boiler werkt ook op elektriciteit en dus kan je toch ook wel even kijken?

Het duurde precies nog een tijdje voor hij door had dat ik dat niet ging doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 06:55

shicomm

<***>

Werkzaam in locale computerzaak.
Ik dacht dat ik de korte lontjes tijdens covid wel had gehad maar de situatie is inmiddels dermate uit de hand gelopen dat ik huisregels heb opgesteld om zodoende winkelverboden te kunnen uitdelen...

De beller

Dhr V is al jaren klant bij ons en is ook een bekende locale ondernemer die ook een winkel heeft.
Op het moment dat ik een klant in de zaak heb en er nog 3 staan te wachten om te woord te worden gestaan belt dhr V naar de winkel.
Aangezien de winkel voorrang heeft boven de telefoon neem ik uiteraard niet op.
We beschikken over een keurig voicemail systeem waar mensen op kunnen inspreken als ik niet kan opnemen.
Blijkbaar is de nood nogal hoog want dhr V ziet er geen issues in om 43 (!) minuten lang te blijven bellen vanuit zijn winkel 3 straten verderop.
Nadat de telefoon eindelijk kalm is hoor ik de wachtende klanten al grappige opmerkingen maken in de trant van "de accu van z'n mobiel is waarschijnlijk leeg nu.. "

Nog geen 5 minuten later komt dhr V zichtbaar aangebrand door de entree heen gestormd om vervolgens luidkeels te schreeuwen "waarom die *censuur!* telefoon niet word opgenomen !!! " ..
Vijf paar ogen kijken de man vervolgens schaapsachtig aan waarna dhr V zich meteen weer uit de voeten maakt...
Ter illustratie ; een van de wachtenden zou later aangeven "goh , dat had ik toch niet van dhr V verwacht.. "

Een dag later kwam dhr V met een grootse smile nog eens naar de winkel toe op het moment dat er geen klanten waren om vervolgens te openen met dat ie wellicht een tikkeltje te overdreven zou hebben gereageerd...
Mijn respons was dat ik er dan ook niet op kon worden afgerekend dat ik er een tikkeltje geen zin in had om hem dan te woord te staan.
Sindsdien geen enkel teken van leven meer van de beste man...

I live in darkness , i exist in the shadow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jester-NL schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:31:
[...]

En ik blijf het grappig vinden dat de benaming 'gebruikers' (voornamelijk) voor twee typen mensen wordt gehanteerd:
Documentaire gezien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 12:47
Wozmro schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:21:
[...]
Dat is dan naar een bepaalde gemeente rijden en daar zowat alle straten afrijden op zoek naar die trafohuisjes, openmaken, visuele controle, metingen,...
Even puur uit interesse. Moest je die echt letterlijk zoeken? Of had je wel een lijstje met adressen mee gekregen? :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:23

SuBBaSS

-has Ryzen

Jester-NL schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Daarom zeggen we er dan ook "eind" voor, voor het onderscheid. :+
Of liever (wmb.) gewoon 'end user' waar het van afgeleid is.

Ik heb voor mijn werk ook met veel met eindgebruikers te maken. Deel van de werkzaamheden is het bemannen van een ict-balie waar de eindgebruikers langskomen voor hulp bij problemen of het ophalen van ict-middelen. Zo ook telefoons.
Vind het over het algemeen een leuk deel van het werk; je krijgt met collega's uit bijna alle lagen van de organisatie te maken. Uitzonderingen zijn natuurlijk de directies en de bestuurlijke elite maar die hoef ik ook niet aan mijn balie te hebben, daarover gaat deze post vooral; 'entitled end users'.

Ik help in de basis iedereen even graag en even goed, maar bepaalde types wekken nogal weerstand bij me op. Vooral degenen die menen dat ze speciaal zijn en dat ze als uitzondering op de regels behandeld moeten worden.
De ergste die ik wat dat betreft meegemaakt heb is de enige waarbij ik ooit weg moest lopen (en een collega te vragen het over te nemen) omdat ik op ontploffen stond.

De situatie; het was midden in de coronatijd. Onze balie was in die tijd open (met alle nodige getroffen maatregelen) en de GGD viel ook onder ons.
Ik had een afspraak voor het uitleveren en instellen van een iphone met een van die medewerkers. Nette iphone 11 voorbereid, was een hele nette waaraan je niet zo kon zien dat hij al gebruikt was. Hij zat echter niet meer in de verpakking en dat had mevrouw door (die stond me al op mijn vingers te kijken bij alles wat ik deed0.

Zij: "Krijg ik geen nieuwe iphone 12? Die heeft een collega van mij vorige week ook gekregen"
Ik: netjes uitleggen dat we uit onze voorraad uitleveren en dat er geen garantie is dat het een (splinter-)nieuw toestel zou zijn.

Nou lopen dit soort afspraken wel vaker zo en het is bij mij sterk afhankelijk van hoe de gebruiker zich gedraagt. Ik kan op zo'n moment nl. nog over mijn hart strijken en een nieuwe uit de kast pakken.
Goed, de kans was hier gelijk verkeken, want daar ging mevrouw:

"Hoe durf je? Ik wil een nieuw toestel! Mijn collega kreeg er vorige week ook een!"
Probeerde nog wat terug te krabbelen met "dan heeft ze geluk gehad" en dat deze 11 een nagenoeg nieuwe was, maar ze ging verder.

"Wij redden verdorie mensenlevens!"

Dat was het punt dat ik me beter stil hield en dus maar deed.
Vervolgens ging ze nog even door, werkelijk buiten zinnen. De manager moest er maar bij komen.
Ik ben op dat punt uit de ruimte gelopen en heb een collega gevraagd of die het over wil nemen (eentje die dit soort uitdagingen mooi vindt) en zo geschiedde.
Meteen even met het management besproken, voor het geval deze mevrouw het hogerop zou gaan spelen.

Dat bleef echter uit; prima dus.

Ironisch genoeg had ik haar een aantal maanden later weer aan de balie, maar nu had ze problemen en mij dus nodig.
Poeslief was ze natuurlijk.
Ik ben niet vervelend gaan doen, heb haar gewoon vriendelijk geholpen.
Maar dit zijn dus niet de mensen die van mij hoeven te verwachten dat ik vervolgens 'the extra mile' voor ze ga lopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wozmro
Mania-92 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:43:
[...]

Even puur uit interesse. Moest je die echt letterlijk zoeken? Of had je wel een lijstje met adressen mee gekregen? :D
We kregen lijsten met adressen en zelfs gps locaties.

Maar dan nog was het soms zoeken want er zijn niet enkel losse trafohuisjes zichtbaar in de straat maar ook in kelders onder appartementen, in kerken, op bedrijventerreinen, zelfs in tuinen van particuliere woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:27

AvK

Ready Set Go

Wozmro schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:06:
[...]

We kregen lijsten met adressen en zelfs gps locaties.

Maar dan nog was het soms zoeken want er zijn niet enkel losse trafohuisjes zichtbaar in de straat maar ook in kelders onder appartementen, in kerken, op bedrijventerreinen, zelfs in tuinen van particuliere woningen.
Bij KPN is dat exact hetzelfde. Je moet soms letterlijk DIEP de bossen in om sommige knooppunt locaties te bereiken. Bijvoorbeeld als je de Waterschappen wil bedienen. Die hebben echt IN THE MIDDEL OF NOWHERE hun sluisjes, schutborden en pomp huizen staan. Daar hangt geen postcode met huisnummer aan. Het staat alleen op getekende kaarten. Wel digitaal natuurlijk maar die krijg je niet vanwege de Nationale Veiligheid. Dan moet er dus iemand met je mee om op de juiste plek te komen. En dan vinden ze het gek dat een project HEEL VEEL geld kost.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:38
Storing op een autosloperij. Groot terrein en de eigenaar is wat slecht ter been dus reed mee in een elektrische rolstoel. Na een tijdje de storing opgelost en staan we nog ff te kletsen. Die eigenaar knikt naar mn model 3: "rijdt dat nou nog n beetje, zo'n elektrisch ding" :?

[split second in mn hoofd: zal ik m maken???]

Maarre, je rijdt zelf toch ook al elektrisch :?

Kerel kon t waarderen, samen ff gelachen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:27

AvK

Ready Set Go

ybos schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:14:
Storing op een autosloperij. Groot terrein en de eigenaar is wat slecht ter been dus reed mee in een elektrische rolstoel. Na een tijdje de storing opgelost en staan we nog ff te kletsen. Die eigenaar knikt naar mn model 3: "rijdt dat nou nog n beetje, zo'n elektrisch ding" :?

[split second in mn hoofd: zal ik m maken???]

Maarre, je rijdt zelf toch ook al elektrisch :?

Kerel kon t waarderen, samen ff gelachen :P
Dat zijn inderdaad gouden momenten. Hulde.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:38
Klant heeft probleem met netbeheerder en er stond een generator (groot!) die enkele duizenden euro's per dag aan diesel verstookte. Netbeheerder had gezegd: er is hier een technisch issue, dat wil ik eerst tot op de bodem uitgezocht hebben en dan gaan we pas actie ondernemen.
Ik die man van de netbeheerder gebeld en uitgelegd dat dit echt niet kon (wel netjes gebleven) en dat hij met zijn onderzoek de klant gigantisch op kosten jaagt.
uiteindelijk in plaats van enkele weken heeft de generator 2 dagen op locatie gestaan. Nadat de boel weer gewoon draaide zoals het hoort vraagt de directeur mij ff mee. Ff praatje over de toekomst van het bedrijf, hoe ze dat moeten doen qua energie enz. Halverwege het gesprek komt er een oud baasje bijstaan en die luistert mee. Op n gegeven moment komt hij naar me toe en drukt me 200 euro in mn handen!
Ikke: sorry meneer, maar dat kan en mag ik niet aannemen, dat kan mij mn baan kosten dus geef het terug. Hij geeft het nog een keer en nogmaals weiger ik.
Klein beetje gefrustreerd drukt hij het in mn kontzak en zegt: zo, nu heb je het niet aangenomen. Je hebt ons supergoed geholpen, dit is het minste wat we kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 15:15
Barrycade schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:05:
Uk is een voorbeeld van een modern 3e wereld land in vele zaken, maar wat ze wel goed hebben is de zorg voor mensen met een beperking overal struikel je over de rijplanken, invalidentoilet leuningen etc.
Ben net terug van vakantie uit Engeland, iemand uit mijn reisgezelschap heeft ook wat vaker dan gemiddeld een toilet nodig. Was nog best lastig om openbare te vinden in kleine stadjes. En als ze er waren, dan moest je wel goed ter been zijn om daar in te kunnen. Gelukkig veel vriendelijke pubs/restaurants.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 15:15
trabant schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 02:44:
[...]
à Propos doorduwen: bij mijn krantenwijk had iemand ineens bedacht zijn honden maar eens in de gang te laten overnachten. Dan loop je nog slaapdronken je wijk en dat spring er boven de laaggeplaatste gleuf ineens een luid blaffend beest tegen het glas... De dag daarop weer. Die zaterdag heb ik de krant uitdagend heen en weer bewogen en de hond hapte. Met een ruk trok ik de krant weer naar me toe. Kai, kai. Op maandag zat dat beest nog steeds in de gang, maar hij hield zich redelijk stil en bleef weg van de deur. oOo
Dat heb ik meegemaakt met tijdschriften bezorgen. Werd elke week de Donald Duck uit m'n handen getrokken. En hoewel erop voorbereid schrik je je elke keer kapot. Dus maar eens heel langzaam de brievenbus in, steeds een stukje verder totdat de hond 'm greep. En dan vasthouden zodat het beter werkte als een papierversnipperaar. Nooit meer last gehad van die hond, die werd waarschijnlijk die nacht in de bench gezet.

Anecdote vanuit klantperspectief:
Lang geleden op zoek naar een printer met scanmogelijkheid. Dus binnengestapt bij de 'lokale' computerboer van Duitse afkomst. Zonder dat ik ook maar een blik kan werpen op het assortiment staat er al een verkoper naast me. Of hij kan helpen.
'Ik zoek een printer die ook kan scannen'
- 'Die hebben we niet meneer, en die zijn er ook niet voorzover ik weet'.

Nou wist ik al wel dat die er wel waren, maar ik dacht nog dat die winkel ze gewoon niet had, dus ik wil de winkel weer verlaten, zie ik daar printers staan met ingebouwde scanner. Draai me weer om naar de verkoper, wijs naar de printer die ik zag.
'En die dan'
- 'Oh, dat is geen printer, dat is een Officejet'
'Kan die printen?'
- 'Ja'
'Kan die scannen'
- 'Ja'
'Dan heb je toch een printer die ook kan scannen!'
- 'Nee, want deze kan ook faxen, en het is geen printer, maar een officejet'

De officejet is er gekomen, maar niet van die winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:17
normaal laten de medewerkers van de "lokale, Duitse computerboer " zich niet weerhouden door een gebrek aan kennis. Deze deed het juist andersom :X. Eigenlijk heb je dus een fax gekocht die ook naar, en vanaf, de computer kan printen ;) .
Een eenmalige subtielere correctie kan ik wel waarderen (en meestal neem ik de correctie ook gewoon over).

Eerste sinterklaasfeest bij mijn schoonouders: schoonmoeder wilt graag toetjesschaaltjes omdat zij daar de vla uit eten.

Ik loop een betere servieszaak binnen:
verkoopster: "kan ik u helpen?"
ik: "ik zoek iets kleinere dessertschaaltjes, dan die daar"
verkoopster: "dat noemen wij papbordjes meneer"

ik kan niet zeggen dat ik het er oneens mee was.

[ Voor 8% gewijzigd door Lothlórien op 01-08-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09 22:22
Pat911 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:40:
[...]
Ben net terug van vakantie uit Engeland, iemand uit mijn reisgezelschap heeft ook wat vaker dan gemiddeld een toilet nodig. Was nog best lastig om openbare te vinden in kleine stadjes. En als ze er waren, dan moest je wel goed ter been zijn om daar in te kunnen. Gelukkig veel vriendelijke pubs/restaurants.
In de UK hebben ze een RADAR key, aka National Key Scheme (NKS) key waarmee je alle (afgesloten) publieke WC's kunt openen, dat zijn er zo'n ~9000 (aantal neemt wel af). Het is alleen beschikbaar voor mensen met een handicap.

Chips, dat is off-topic hiero. My bad!

[ Voor 8% gewijzigd door Puch-Maxi op 01-08-2025 10:25 . Reden: Off-topic ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• shicomm

shicomm

<***>

Ik wil kunnen kiezen !

Terwijl ik met een klant in gesprek ben in de winkel belt dhr W op.
Blijkbaar volstaat 1 keer bellen niet want dat moet meerdere keren achter elkaar worden gedaan...

Nadat ik mijn gesprek met de klant in de winkel heb afgerond zie ik dat dhr W vreemd genoeg wel degelijk een voicemail bericht heeft ingesproken.
Er volgt een tirade over dat de telefonische service zeer slecht is maar dat hij wél moet worden terug gebeld.

Ik besluit dhr W te bellen.
Met veel pijn en moeite kan er nog nét een goedemiddag vanaf waarna de hetze nog eens moet worden herhaald.
Uiterst beleeft vraag ik hem wat dan precies het telefoon probleem is.
Wat blijkt ; het feit dat ik heb gekozen dat men enkel een bericht kan achterlaten als ik de telefoon niet kan opnemen is niet naar de zin van meneer...
"Ronduit belachelijk ! ik moet gewoon kunnen kiezen om te blijven wachten ! "
Enigszins flabbergasted vraag ik of dat ook het geval zou moeten zijn als ik meerdere wachtenden in de winkel heb staan , enigzins twijfelend volgt een ja... |:(

In een poging om het gesprek toch nog om te gooien vraag ik of meneer wellicht belde naar aanleiding van een offerte voor een gebruikte laptop van 5 (!) dagen eerder.
Blijkbaar is dat een andere trigger van dhr W want dat blijkt inderdaad het geval.
"ik kan toch wel korting krijgen ? ik ben al jaren klant ! "
Als ik reageer dat zijn laatste aankoop dateert van bijna 2,5 jaar terug en ik het geoffreerde product ook al gratis moet versturen ( dhr W woont aan de andere kant van het land ) en zodoende geen korting kan geven word het heel even stil waarna de verbinding word verbroken.

De volgende dag verneem ik van de eigenaar van de zaak ( niet langer meer in de winkel werkzaam ) dat dhr W. nog eens 2 (!) uur heeft stukgegooid bij hem in een zinloze discussie n.a.v. van ons telefoon- en kortingsbeleid....
Ter duiding ; ook dhr W is ondernemer en heeft dus netto in totaal bijna 3 (!) uur aan tijd verspilt aan het betwisten van een offerte.. 8)7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• shicomm

shicomm

<***>

De vorige was veel beter !

Anderhalf jaar geleden kwam mevr. L naar de winkel met een printer.
Een canon die bijna museum waardig was en werkelijk niets mee te beginnen viel.
Ik verkoop alleen epson printers en had de bui al kunnen zien hangen toen mevr nogal aandrong op een canon..
Toch was de koop redelijk vlot rond maar de printer moest dan wel draadloos met een ipad worden gekoppeld.
Aangezien dat uitsluitend aan huis kan gebeuren leverde dat extra kosten op.
Dat viel al meteen niet goed maar mevr. ging toch akkoord.

De printer werd netjes afgeleverd en conform afspraak geïnstalleerd en ook werkend getoond.
Uit voorzorg ook mevr. zelf een afdrukje laten maken , geen problemen , alles helemaal goed.

Enkel maanden later staat mevr L in de winkel en beklaagd zich over het feit dat de printer het niet meer doet.
Na wat gedoe over en weer weet ze met een buurman het apparaat in de winkel te krijgen waar na een korte check blijkt dat de printer foutloos functioneert.
Die valt niet lekker want pas op dat moment komt mevr met de strekking dat ze niet vanaf haar ipad kan printen..
Na nog meer discussie over wat er nu precies wel en niet onder garantie valt komt het tot een nieuwe thuisafspraak waar blijkt dat de ipad route prima werkt maar niet volgens een bij mevr. bekende routine...
Wederom een werkende situatie getoond die op ons initiatief ook door mevr zelf nog eens werd getest.

Drie weken geleden was het weer bal maar moeten we eerst door een telefonische barrière heen.
tl:dr ; wederom een huisbezoek en een herhaling van zetten...
Dit maal echter met kort "resultaat ' ...
Een dag later word de printer door mevr. L zelf merkbaar aangebrand op de balie gekwakt.
"ik ben het nu zat... dat -censuur!- ding ook de hele tijd... de vorige was veel beter ! "

Ik loop nog eens door de routine heen en toon een uiteraard prima functionerende printer..
"Dat zal allemaal wel maar hij heeft bij mij thuis vanaf dag 1 nooit gewerkt "
Als ik fijntjes informeer of dat dus ook zo was na de thuisbezoeken ondanks het feit dat we niet alleen ter plaatse zelf de printer werkend hebben getoond maar het ook mevr. zelf hebben laten doen is de maat vol..
"Niks mee te maken , ik wil mijn geld terug ! "
Ik ben inmiddels klaar met het geheel , zet m'n hakken in het zand en weiger. Bij een defect aan het apparaat volgt er reparatie of vervanging maar geen geld terug.
Mevr. L doet nog een halfbakken poging middels "vroeger ging het hier heel anders ! " om vervolgens de zaak te verlaten.

Dat bleek niet het einde want de dochter van mevr. L kwam nog even verhaal halen de dag erop.
" ze heeft bijna 300 euro betaald en zit nog steeds met een niet werkend product ! "
Ik bied ook de dochter aan om het product werkend te tonen en inzage te geven in de bezoekverslagen van de thuisbezoeken maar dat is niet nodig ; het geld moet terug..
Als ik dan vervolgens aangeef dat ik bereid ben om naar een fatsoenlijk voorstel te luisteren komt vlot de reactie " op z'n minst alle betalingen terug " waarna ik een kort lachje niet kan binnen houden..
Ik sluit het geheel af door aan te geven dat we er niet uit gaan komen waarna de dochter de zaak weer verlaat.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• shicomm

shicomm

<***>

Hij doet het gewoon niet goed !

Dhr. H schaft eind 2023 bij mij een laptop aan en wil graag dat de installatie van zijn bestaande machine word over gehaald naar het nieuwe apparaat.
Dat verloopt niet zonder hickups ( bestaande apparaat en install waren ernstig verouderd ) maar na flink knokken heb ik dan een werkende situatie.

Enkele maanden later blijkt er een flinke luis in de pels te zitten ; de installatie laat zich niet bijwerken naar windows 11.
Erg vervelend maar dit gaat wel voorbij aan het feit dat een indrukwekkende lijst aan geïnstalleerde software problemen zou hebben met windows 11.
Er komt een compromis ; een 2e partitie waarop een windows 11 installatie draait met daarbij de bestaande windows 10 installatie welke de door dhr H gewenste software heeft.

Enige weken geleden keert dhr H nogmaals terug ( ter info : 21 (!) maanden na de aanschaf van het product ! ) ; de laptop zou niet naar wens functioneren.
Al snel heb ik het vermoedden van vervuiling en een aantal ernstige infecties en dus stel ik voor om de zaak flink te schrobben.
Dit proces is enige dagen later klaar en het resultaat mag er zijn ; de logfiles hebben een indrukwekkende lijst met een kleine 1000 (!) infecties die zijn verwijderd en ook flink wat install updates zijn verwerkt.
De laptop is weleenswaar geen racemonster maar loopt duidelijk beter ; niet zo heel raar eigenlijk...
Toch is dhr H niet happy met het resultaat.
Ik geef aan dat de enige manier om meer snelheidswinst te kunnen boeken een volledige wipe is en dat de programma's , instellingen en dergelijke dan verloren gaan.
Aangezien de "migratie route " al genomen is , is software backup ( voor zover dat al kan ) onmogelijk.
Ik doe een handreiking door aan te geven de wipe kosteloos alsnog uit te voeren als meneer toch niet tevreden is mits deze zelf voor zijn programma's en backups zorgt.
Hierna verlaat dhr H de zaak.

Een week (!) later keert dhr H terug naar de winkel , merkbaar pissed.
Uitleg en toelichting mogen niet baten ; "hij doet het gewoon niet goed ! "
Dhr. H schakelt over naar een andere versnelling en reclameert nu dat de laptop niet nieuw is :?
Zijn bewijsvoering bestaat uit een foamstrip aan de onderkant van de laptop die niet helemaal goed op z'n plek zit ( de strip is tijdens werkzaamheden verwijderd om zodoende de opslag uit de laptop te kunnen halen waarna deze weer terug word geplaatst )
Ik besluit niet in te gaan op de aantijgingen en geef aan dat we hebben afgesproken dat ik de laptop kosteloos van een verse installatie zou voorzien om zodoende tot een beter resultaat te komen.
Dat blijk niet genoeg want dhr H stelt "zijn gelijk nog wel te komen halen" op een buitengewoon dreigende toon..
Als ik dan koeltjes vraag wat dat dan met de installatie van de machine van doen heeft komt er geen antwoord..
Dhr. H wil nu opmerkelijk snel de winkel uit maar niet alvorens ik 'm van een werkbon heb voorzien waarop de afspraken staan vermeld evenals de geldende kosten , te weten ; 0

Aangezien ik het geheel ruimschoots wil laten afkoelen wacht ik enkele dagen alvorens dhr H te contacten dat deze zijn laptop kan komen ophalen.
Dat gebeurt dezelfde dag nog maar dhr H is nog niet van het oorlogspad af.
Voor de vorm word er enkele seconden naar de installatie gekeken maar vervolgens word de laptop dicht geklapt en word er microscopisch naar de foamstrips gekeken.
"ik had toch gezegd dat ie niet nieuw was ? " komt er ineens uit..
Dit maal laat ik niet niet over me heen lopen en wijs dhr H op het serienummer van het apparaat.
Die denkt het nog te kunnen wegbluffen en snauwt een "nou en ? "
Ik klap vervolgens de laptop open en ga naar de site van de fabrikant terwijl ik de gegevens van de aankoop bon oplees ; aankoop datum ** - 2023 ...
Na het invullen van het serienummer blijkt volgens opgaaf van de fabrikant dat de laptop iets minder dan 3 maanden voor de verkoop de fabriek heeft verlaten...
Dhr H klapt meteen helemaal dicht om zich vervolgens gehaast uit de voeten te maken met zijn laptop.. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shicomm

shicomm

<***>

Hij is niet zoals ie was !

Enige maanden geleden krijg ik een mailtje van mevr. L .
Ze is op zoek naar een laptop en heeft nogal wat specifieke eisen.
Ik doe een offerte maar hoor daar niets meer van.

Enige weken later staat mevr. L ineens voor m'n neus met een opdracht.
of ik bestanden wil overzetten van een oude ( hp ) naar een nieuwe ( asus ) laptop..
Het ding is nageltje nieuw en komt volgens haar zeggen zo uit de doos.
Ik besluit niet in te gaan op het mislopen van de order maar focus me op de opdracht.

Mevr geeft aan dat er sommige dingen wel en andere dingen niet moeten worden over gezet.
Ik onderbreek het relaas en geef aan enkel 1:1 migraties uit te voeren om zodoende niets te missen.
Ik verduidelijk dat nog een paar keer door aan te geven dat écht alles mee gaat.
Ja , ook de bookmarks.. ja , ook de printer.. ja , ook de wifi namen.. etc.
Ook de uiteindelijk opdracht op papier is glashelder ; een 1:1 migratie.

De taak blijkt door het grote leeftijdsverschil tussen de machines niet makkelijk maar uiteindelijk heb ik een werkende situatie waarbij alles van de hp laptop naar de asus is over gegaan.
Mevr. L komt de laptop ophalen ik toon de laptop ; de enige manco is het missen van windows hello pin ondersteuning maar aangezien er ook met een wachtwoord word gewerkt is dat niet een issue.
Het geheel functioneert en alles is verder over gekomen.

Een kleine week later keert mevr. L weer terug met een vriendin in het kielzog.
Mevr. is merkbaar not amused en laat dat vlot merken.
Het ontbreken van de pin optie is nu toch een probleem maar dat is nog maar het begin van de stortvloed..
tl;dr stelt mevr. " hij is niet zoals ie was ! "
Uiterst beleefd wijs ik op de opdracht en geef aan alles maar dan ook alles van de hp naar de asus over te hebben gezet en geef aan dat ze dat bij het ophalen zo gezien heeft.
Daar heeft ze even niet van terug en ik geef aan gerust nog een keer naar de windows hello optie te willen kijken.
Die werkt echter niet mee door een rare organisatie koppeling ( account waarsch. aan school of bedrijf gelinked )
Nu is het hek pas echt van de dam ; "zie je nou wel ? , dat deed ie eerst niet hoor ! "

Het is precies het gaatje dat ik nodig heb ; in enkele minuten is de laptop gewiped en voorzien van een verse installatie.
Ik geeft het lokale account de pin als password mee en laat dat ook meteen zien.
Opgelost toch ? nee , want " de asus software staat er nu niet op " 8)7
Ook nu weer een snelle counter , ik graai de hp laptop er bij en start 'm op en geef aan 'eens kijken waar die staat dan.. '
Nu voelen de dames zich ongemakkelijk, helemaal als ik minitieus door de software ga..
Ik geef ze wat lucht en vraag keurig of mevr kan laten zien waar de asus software dan staat... :+
Mevr. L zit merkbaar klem en kan nog net uitbrengen dat de software uiteraard niet op de hp staat..
Da's een makkelijk inkoppertje ; ik had tenslotte alles van de hp over gezet...
Ik ben de beroerdste niet en geef aan gerust de asus software voor mevr. te willen installeren , wat enkele minuten later ook gebeurt is waarna de dames de zaak vlot verlaten...

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Wozmro
Mag het eigenlijk ook eens in de andere richting? Domme stoten als externe dienstverlener?

Onlangs moest ik een technische inspectie doen van een groot kantoorgebouw met daarin allerhande bedrijven gevestigd: bank, it, advocaten,...

Een gebouw waar je echt om de haverklap moet badgen, zowel om ergens binnen te geraken als er weer buiten. En ook veel deuren met gewone sloten.

Voor mijn inspectie moet ik echt overal zijn van de kelder tot op het dak. Dus ik kreeg van de dames van gebouwenbeheer aan de receptie een hele berg badges, sleutels, druppels mee. Teveel om in de broekzak te steken.

Op zeker moment moet ik in een 'dataroom' zijn op de verdieping van de bank. Deur te openen met een gewone sleutel. En om de sleutelbos uit mijn handen te leggen steek ik de sleutel aan de binnenkant van de deur. Ik doe mijn ding, ga terug naar buiten, deur valt dicht met de complete sleutelbos aan de binnenkant van de deur er nog op. Deur kan niet meer open.

Dus ja, veel anders dan terug naar beneden gaan en opbiechten aan de receptie kon ik niet doen. Andere mensen die daar werkten aanspreken of zij even konden badgen om mij door te laten.

Eerst proberen met een reservesleutel maar dat ging niet met de andere sleutel nog aan de binnenkant.
De deur had ook een badgelezer en uiteindelijk is er iemand extern moeten langskomen met een speciale badge en daarmee lukte het wel.

De rest van de tijd heb ik die sleutelbos niet meer losgelaten als ik ergens binnen moest zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shicomm

shicomm

<***>

Dat weet jij toch ?

Dhr. B schaft bij mij een laptop aan en wil graag de installatie van zijn oude laptop over hebben naar het nieuwe exemplaar.
Dat gebeurt ook en als dhr. B de machine komt ophalen toon ik deze ook werkend aan 'm.

9 (!) weken later meld meneer zich bij mij met de mededeling dat de mail het niet zou doen.
Vervelend maar geen wereldramp en ik verzoek meneer dan ook om in de winkel langs te komen.
Dat gebeurt ook.
De stemming is niet best maar nog te behappen , helemaal als de mailtjes in de winkel meteen binnen komen...
Aangezien andere apparaten in huis de mail wel zouden kunnen ophalen volgens de lezing van meneer is er weinig van te maken aangezien de rest van de functies ( incl. websites ) het wél probleemloos doen.
Ik besluit een alternatief aan te brengen in de vorm van een thunderbird installatie en vraag uiteraard naar het wachtwoord van zijn email.
" Dat weet ik toch niet , dat weet jij toch ? " is de repliek.. 8)7
Ik houd het relaas simpel en lees middels een sniffer het password uit.
Vervolgens toon ik het nog altijd werkende resultaat in zowel de orginele als de nieuwe client waarna meneer de zaak weer verlaat.

Dit maal slechts voor 2 dagen want dhr B keert terug en dit maal in ronduit beroerde stemming.
Ook nu weer komt de mail in de winkel uiteraard keurig netjes binnen ...
Die valt niet lekker maar de reactie is even vlot als hard ; "ja . maar hij verzend niet !! "
Pijnlijk maar toch vraag ik meteen waarom deze situatie na ruim 9 (!) weken sinds de laptop werkend getoont de deur uit ging nu pas aan het licht komt.
"Niks mee te maken , ik ben nu als 2 keer helemaal vanuit *plaatsnaam nog geen 10km verderop* komen rijden om dat -censuur!- ding langs te brengen!"

Ik moet een lompe reactie nogal inslikken maar fix ook het nieuwe probleempje van meneer en toon dit bij herhaling over meerdere wifi netwerken.
Uiterst kalm vraag ik duidelijk of dit nu wel compleet werkbaar is aangezien de client nu zowel mail ontvangt als verzend.
Het volgende wapenfeit komt nu raar genoeg wél direct op tafel want nu staan de contactpersonen 'ineens' niet meer in de nieuwe client... 8)7
Nadat ook dit probleempje gefixt is weet dhr B niet hoe snel ie moet weg komen.

EInd goed al goed ?
Nee , want 2 dagen later ontvang ik een mailtje :o waarin tussen een prachtige kakofonie van verwensingen door dhr B word gesteld dat het nog altijd niet werkt en dat ie goeie reclame zal maken... :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47
Ik bracht deze week een pakket weg bij een winkel puur en alleen toegespits op printers.
De klant achter mij (eind 60) wanneer hij aan de beurt is: "Ik heb op whatsapp muziek van iemand gekregen. Kunt u daar iets mee?"
Kon alleen maar bij mezelf denken "Iets..? Ja, ik kan ernaar luisteren..."
En dan weet ik weer waarom ik niet geschikt zou zijn voor zo'n baan. M'n ouders en ooms/tantes is meer dan genoeg..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die was op zoek naar bladmuziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

@shicomm ik snap niet dat je geen enorme blacklist hebt met "klanten"...

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sus

sus

Off-topic, @shicomm :
Pro tip, doen wij ook: klant laten tekenen voor afronden, waarmee ze de werking bevestigd. Kopietje bij klant laten, origineel in je systeem aan de klant knopen.

Ik herken je verhaal absoluut van vele thuisbezoeken en sinds we ze laten tekenen is het gezeik met “hij doet het niet sinds dag 1” naar praktisch 0 afgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shicomm

shicomm

<***>

PcDealer schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:18:
@shicomm ik snap niet dat je geen enorme blacklist hebt met "klanten"...
Ik heb tot nu toe 6 winkelverboden uitgegeven.
Da's eigenlijk de meest extreme maatregel die je in retail kunt doen voor zover ik weet.
Ik heb het ook in m'n huisregels opgenomen dat ik bij hufter gedrag winkelverboden kan uitdelen ; dat zou ik vaker moeten doen maar het is een traject waar nogal wat tijd in gaat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shicomm

shicomm

<***>

sus schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:44:
[...]

Off-topic, @shicomm :
Pro tip, doen wij ook: klant laten tekenen voor afronden, waarmee ze de werking bevestigd. Kopietje bij klant laten, origineel in je systeem aan de klant knopen.

Ik herken je verhaal absoluut van vele thuisbezoeken en sinds we ze laten tekenen is het gezeik met “hij doet het niet sinds dag 1” naar praktisch 0 afgenomen.
Dat kan inderdaad een goed middel zijn maar als je bepaalde mensen uberhaupt op feiten al niet kunt aanspreken dan maakt die krabbel het verschil niet.
Ik heb in m'n huisregels opgenomen dat reclames binnen 72 uur gedaan dienen te worden, klanten daarop wijzen blijkt een wassen neus want zelfs mensen die ik op camera heb staan betwisten de gang van zaken.
De situatie is zelfs dermate ziek dat ik in m'n huisregels expliciet heb moeten vermelden dat werk aan huis altijd moet worden betaald , ook al is een probleem niet opgelost..

Het argument 'er is me troep in m'n handen gedrukt ! ' is op zichzelf al flinterdun maar zou je normaliter onmiddellijk onderuit moeten kunnen halen als iemand het apparaat op camera werkend gezien heeft..
De praktijk leert echter dat zelfs zo'n sluitende bewijsvoering geen verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:11
shicomm schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 00:27:
[...]

Dat kan inderdaad een goed middel zijn maar als je bepaalde mensen uberhaupt op feiten al niet kunt aanspreken dan maakt die krabbel het verschil niet.
Ik heb in m'n huisregels opgenomen dat reclames binnen 72 uur gedaan dienen te worden, klanten daarop wijzen blijkt een wassen neus want zelfs mensen die ik op camera heb staan betwisten de gang van zaken.
De situatie is zelfs dermate ziek dat ik in m'n huisregels expliciet heb moeten vermelden dat werk aan huis altijd moet worden betaald , ook al is een probleem niet opgelost..

Het argument 'er is me troep in m'n handen gedrukt ! ' is op zichzelf al flinterdun maar zou je normaliter onmiddellijk onderuit moeten kunnen halen als iemand het apparaat op camera werkend gezien heeft..
De praktijk leert echter dat zelfs zo'n sluitende bewijsvoering geen verschil maakt.
Om dat er nog altijd mensen zijn die een laptop van 500€ kopen en denken dat ze daar de winkelier rijk mee maken, en dat uren werk maar in de prijs moet zitten. Hooelijk kopen ze hun volgende spullen bij Amazon of zo…

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• sus

sus

Ik heb er nog een:

Klant is kunstschilder en woont in een flat op de Boulevard; uitzicht over zee. Afstand naar de winkel is 5 min op de fiets, 10 als je gaat lopen. Is al lang klant bij mijn collega die hiervoor een eigen zaak had. Hij heeft hem dus meegenomen naar onze winkel. Gebruikt voor zijn werk een oude (denk “oud” en dat x2) versie van Paint Shop Pro.

Heeft ooit bij m’n collega een Samsung 17” gekocht, met Windows 7. Destijds, toen daar de support van stopte hem eens geadviseerd langs te komen om te zien of we hem konden upgraden naar W10 vanuit zijn bestaande install.

Zo gezegd, zo gedaan. Image gemaakt, W10 erop, testen op werking en op laten halen. Aan de balie laten zien dat alles werkt, incl zijn Paint Shop Pro. Ook laten zien dat we zijn mail en adresboek over hebben gezet naar Thunderbird ipv Windows Live Mail, daar was namelijk de ondersteuning reeds van gestopt.

Dat duurde een half uur. Telefoon. “Niets werkt”. Ok, raar, want je hebt het gezien op de balie. Het is een upgrade van 7 naar 10 (geen clean install), de bekende Wifi netwerken waren ook allemaal nog aanwezig. Dus, vertel, wat werkt er niet? “Niets, dus ik kom er zo aan”

Prima, aan de balie meegekeken, alles werkte prima, maar volgens meneer niet. Ok, geen zin in, de image teruggezet, daaaag. (1)

Weken later, telefoon. Z’n printer doet het niet meer, of hij er mee kan komen. Tuurlijk, kom er maar mee, kijken we wat er mis is en of dat te repareren is. Bleek de printkop defect, die was net zo duur als een nieuwe printer, dus dat ging hem niet worden. Nieuwe printer uitgezocht. Specifiek gevraagd of hij ook vanwege zijn werk veel met kleur print. Dat was zeker het geval, dus we hebben een nieuwe Canon uitgezocht uit het duurdere segment. Zo’n ding met 7 patronen, met speciale fotoinkt enzo.

3 weken. Telefoon, de printer print slecht en of we meteen kunnen komen wat het is superbelangrijk bla bla. Nou, nee, meteen langskomen is zeker geen optie, we kunnen wel “ergens op de dag” even langs komen. Maar dat duurde blijkbaar te lang, want 5 min later werd de printer op de balie gezet. De inkt liep er aan alle kanten uit, want hij had zelf de inkt bijgevuld. Met een injectiespuit, dat had hij gezien op Youtube. De inkt kwam uit zijn oude inktpatronen die hij nog had liggen van de vorige.

Hem verteld dat het niet gek is dat als de hele boel onder de inkt zit, het echt zijn eigen schuld is en her geen garantie is. Dat ik hem best wil opsturen naar Canon (Techrepair in Bergen op Zoom), maar dat alle kosten toch echt voor hem gaan zijn.

Was niet nodig, hij ging wel wat anders regelen (2)

En toen, 2-3 jaar later, stopte zijn Samsung er mee. Of we wat anders hebben, we hoefden niet naar de oude te kijke. Uiteraard hebben we dat, mooie 17” uitgezocht. Verteld dat hij nu toch echt met andere software aan de slag moest, want die Paint Shop Pro konden we niet overzetten. Idem met mail en oude Office 2003. We komen bij een i5 laptop uit, 16GB geheugen, leuke SSD erin. Gebruiksklaar gemaakt, de data overgezet, de PSP die hij elders gekocht had geinstalleerd. Afrekenen, meegenomen.

Natuurlijk, je voelt hem al aankomen, er was wederom iets niet goed. Binnen een dag hing hij aan de lijn. De wifi werkte niet. Vreemd, want doorstarten en updaten doen wij gewoon via onze wifi, dus dat die in de laptop werkt is 100%.

We hadden een gaatje, dus ben even die kant op gegaan. Staat er een oud Thompson modem van KPN, via ADSL. Had geen wifi, dus er naast staat een evenoude Sitecom router. Bereik van dat ding was tot de meterkastdeur - en daar stond hij in.

Snel even heen en weer, leuke Deco Mesh set gehaald, zodat we woningdekkend wifi konden opzetten. Erbij aangegeven dat ik namens hem even met KPN zou bellen voor een nieuw modem.

Zo gezegd, zo gedaan. Maar, je raadt het al. Het was wederom niet goed. De wifi was slecht en de laptop was langzaam. En het beeld niet goed. En hij bleef maar gaan met wat er aaaalemaal niet in orde was.

“Goh, vervelend meneer, kom even met de laptop en de oplader, en neem die 2 tonnetjes ook even mee met de stekkers” (3)

Kerel stond niet veel later in de winkel. Laptop, adapter, 2 mesh units. De dozen hadden wij nog - of we het aanvoelden - en hadden we dus al klaargezet.

“Zo, dan zou ik graag even uw IBAN noteren”
Met enige verbazing pakte hij zijn pasje.

Voor hij door had wat er aan de hand was, stond het aankoopbedrag op zijn rekening, verdween de apparatuur naar achter en met een “ik wens u succes met een aankoop bij een andere winkel, want wat wij u aanbieden is nooit goed” heb ik hem daarna duidelijk gemaakt dat hij bij ons niet langer welkom was voor aankopen.

Klaar mee.

Recent kwam hij toch weer langs, iemand had die oude Samsung aan de gang gekregen en nu had hij problemen met programma X en Y. Dat hij nu toch echt graag een nieuwe wou kopen en dat hij toch wel opziet tegen Windows 11. Met een “u maakt een grapje? Ik verkoop aan u helemaal niks meer” hem uitgelegd dat wij niet vergeten zijn hoe hij elke keer is en dat hij daadwerkelijk naar een andere winkel mag om spullen te kopen.

Blijkt hij bij de Mediamarkt de afgelopen jaren ook e.e.a. voor elkaar te hebben gekregen, waardoor hij ook daar niet meer welkom is en hij zelfs via de site blijkbaar geen bestellingen kan plaatsen.

“Vervelend, maar daar kan *ik* niks aan doen. Tot ziens!”
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste