Hij doet het gewoon niet goed !
Dhr. H schaft eind 2023 bij mij een laptop aan en wil graag dat de installatie van zijn bestaande machine word over gehaald naar het nieuwe apparaat.
Dat verloopt niet zonder hickups ( bestaande apparaat en install waren ernstig verouderd ) maar na flink knokken heb ik dan een werkende situatie.
Enkele maanden later blijkt er een flinke luis in de pels te zitten ; de installatie laat zich niet bijwerken naar windows 11.
Erg vervelend maar dit gaat wel voorbij aan het feit dat een indrukwekkende lijst aan geïnstalleerde software problemen zou hebben met windows 11.
Er komt een compromis ; een 2e partitie waarop een windows 11 installatie draait met daarbij de bestaande windows 10 installatie welke de door dhr H gewenste software heeft.
Enige weken geleden keert dhr H nogmaals terug ( ter info : 21 (!) maanden na de aanschaf van het product ! ) ; de laptop zou niet naar wens functioneren.
Al snel heb ik het vermoedden van vervuiling en een aantal ernstige infecties en dus stel ik voor om de zaak flink te schrobben.
Dit proces is enige dagen later klaar en het resultaat mag er zijn ; de logfiles hebben een indrukwekkende lijst met een kleine 1000 (!) infecties die zijn verwijderd en ook flink wat install updates zijn verwerkt.
De laptop is weleenswaar geen racemonster maar loopt duidelijk beter ; niet zo heel raar eigenlijk...
Toch is dhr H niet happy met het resultaat.
Ik geef aan dat de enige manier om meer snelheidswinst te kunnen boeken een volledige wipe is en dat de programma's , instellingen en dergelijke dan verloren gaan.
Aangezien de "migratie route " al genomen is , is software backup ( voor zover dat al kan ) onmogelijk.
Ik doe een handreiking door aan te geven de wipe kosteloos alsnog uit te voeren als meneer toch niet tevreden is mits deze zelf voor zijn programma's en backups zorgt.
Hierna verlaat dhr H de zaak.
Een week (!) later keert dhr H terug naar de winkel , merkbaar pissed.
Uitleg en toelichting mogen niet baten ; "hij doet het gewoon niet goed ! "
Dhr. H schakelt over naar een andere versnelling en reclameert nu dat de laptop niet nieuw is
Zijn bewijsvoering bestaat uit een foamstrip aan de onderkant van de laptop die niet helemaal goed op z'n plek zit ( de strip is tijdens werkzaamheden verwijderd om zodoende de opslag uit de laptop te kunnen halen waarna deze weer terug word geplaatst )
Ik besluit niet in te gaan op de aantijgingen en geef aan dat we hebben afgesproken dat ik de laptop kosteloos van een verse installatie zou voorzien om zodoende tot een beter resultaat te komen.
Dat blijk niet genoeg want dhr H stelt "zijn gelijk nog wel te komen halen" op een buitengewoon dreigende toon..
Als ik dan koeltjes vraag wat dat dan met de installatie van de machine van doen heeft komt er geen antwoord..
Dhr. H wil nu opmerkelijk snel de winkel uit maar niet alvorens ik 'm van een werkbon heb voorzien waarop de afspraken staan vermeld evenals de geldende kosten , te weten ; 0
Aangezien ik het geheel ruimschoots wil laten afkoelen wacht ik enkele dagen alvorens dhr H te contacten dat deze zijn laptop kan komen ophalen.
Dat gebeurt dezelfde dag nog maar dhr H is nog niet van het oorlogspad af.
Voor de vorm word er enkele seconden naar de installatie gekeken maar vervolgens word de laptop dicht geklapt en word er microscopisch naar de foamstrips gekeken.
"ik had toch gezegd dat ie niet nieuw was ? " komt er ineens uit..
Dit maal laat ik niet niet over me heen lopen en wijs dhr H op het serienummer van het apparaat.
Die denkt het nog te kunnen wegbluffen en snauwt een "nou en ? "
Ik klap vervolgens de laptop open en ga naar de site van de fabrikant terwijl ik de gegevens van de aankoop bon oplees ; aankoop datum ** - 2023 ...
Na het invullen van het serienummer blijkt volgens opgaaf van de fabrikant dat de laptop iets minder dan 3 maanden voor de verkoop de fabriek heeft verlaten...
Dhr H klapt meteen helemaal dicht om zich vervolgens gehaast uit de voeten te maken met zijn laptop..