Belastingaangifte 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:44
Cheesy schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:10:
[...]

Hier werkt het ook weer als een zonnetje. Problemen lijken opgelost, hopelijk ook als er weer wat meer mensen inloggen.

Kwam er opeens wel achter dat ik nog mee had gedaan aan die 100 euro actie van Flatex :X
Ik kan niet meer in m'n account (opgezegd) en kan ook nergens meer een jaaropgave vinden. Ik dacht eigenlijk dat ik die opgeslagen had. Iemand een idee of dit problemen geeft met dividend? Waarschijnlijk een nihil bedrag dan, maar ik wil ook niet voor 5 euro gezeik met de BD natuurlijk...
Dividend niet opgeven werkt alleen in je nadeel, omdat je het (als gewone particulier) alleen hoeft op te geven om de ingehouden dividendbelasting terug te krijgen. Als je die opgave niet opgeeft, dan zal dat dus niet echt tegen je worden gebruikt.

(Uiteraard is het anders als je een saldo van 1-1 niet opgeeft, omdat je dan de vermogensrendementsheffing zou ontduiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Site werkt nog altijd niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

vandermark schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:52:
Hier ging het ook goed, alles stond er goed in.

Goede verbetering dat je de ANBI's waar je giften aan hebt gedaan nu op kan zoeken in een lijst als je je giften op een rij zet. Ik was even bang dat het opzoeken van kleine organisaties lastig zou worden maar ze stonden er allemaal keurig tussen :)
Ik begrijp het wel, maar het geeft me wel een beetje een big brother gevoel. Ze mogen van mij best weten waar ik mijn geld aan geef, maar dat de belastingdienst nu lijsten heeft met mensen die geld geven aan bijvoorbeeld een bepaalde kerk of politieke partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0s
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-09 13:57

n0s

Bij mij werkte het wel met DigID username/password ipv DigID app. Bijzonder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:33
Vanochtend aangifte kunnen doen rond 07:45. Dat ging eigenlijk redelijk soepel, waar ik in de voorgaande dagen nog niet eens ingelogd kwam.

Krijg je normaal na afronding ook een bevestiging via de berichteninbox app ? Ik heb deze nl. nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 15:38
Pooh schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:20:
[...]

Ik begrijp het wel, maar het geeft me wel een beetje een big brother gevoel. Ze mogen van mij best weten waar ik mijn geld aan geef, maar dat de belastingdienst nu lijsten heeft met mensen die geld geven aan bijvoorbeeld een bepaalde kerk of politieke partij?
Zo had ik er nog niet over nagedacht maar ze bouwen zo inderdaad veel meer info op. Persoonlijk vind ik dit niet erg maar het is goed je daar bewust van te zijn.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2023
Ik kan nu wel inloggen, echter is alles leeg, totaal geen vooraf ingevulde informatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 22:09
Jimmer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:29:
Ik kan nu wel inloggen, echter is alles leeg, totaal geen vooraf ingevulde informatie..
Bij mij wel maar ik bedacht me net dat ik de belastingaangifte voor buitenlands belastingplichtigen moet doen, waarbij alles (om onbekende reden) juist helemaal niet ingevuld is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Spotmatic schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:05:
Vanochtend even de aangifte van mij en mijn vrouw er doorheen gejast, wat perfect ging en nog snel ook.
Ja, om half acht vanochtend ging het als een speer. :D Gezamenlijk aangifte doen ging makkelijk.

Zoals iemand een paar posts terug ook aangaf, het kunnen opzoeken van de ANBI's was wel fijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 23:27
Ik was bijna klaar en toen klapte de boel eruit vanmorgen... moest alleen de verdeling nog doen. Hoop dat alles goed is opgeslagen. Kom er sindsdien niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Volgens mij heeft Logius het zelf ook zwaar. Machtigingen stuk werkt niet helemaal soepel als het gaat om belastingaangifte _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:09:
[...]

Dividend niet opgeven werkt alleen in je nadeel, omdat je het (als gewone particulier) alleen hoeft op te geven om de ingehouden dividendbelasting terug te krijgen. Als je die opgave niet opgeeft, dan zal dat dus niet echt tegen je worden gebruikt.

(Uiteraard is het anders als je een saldo van 1-1 niet opgeeft, omdat je dan de vermogensrendementsheffing zou ontduiken.)
Bedankt, helder antwoord.
Ik zie nu een post van vorig jaar dat Flatex geen overzichten verstrekt, dus logisch dat ik die niet kon vinden. Mocht je het wel willen opgeven dan is dat nog een hele klus.

'Helaas' vallen wij in het heffingsvrije vermogen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
_Piwi_ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:55:
Ik was bijna klaar en toen klapte de boel eruit vanmorgen... moest alleen de verdeling nog doen. Hoop dat alles goed is opgeslagen. Kom er sindsdien niet meer in.
Ik had de verdeling bijna verkeerd gedaan. Was gewend "Alles op de minst verdienende is het goedkoopst".

Maar met de inkomensafhankelijke combinatiekorting (leuk galgjewoordenpaar) is dat niet zo :+

scheelt toch 2k B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:33

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Oké een verstoring op 1 maart kan gebeuren. Maar het is nu 3 maart en ik volg de tip van de belastingdienst om overdag de aangifte te doen en ik kan niet inloggen want te vol 8)7. Wat is er nu zoveel anders dit jaar dat ze overdag niet genoeg capaciteit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Heeft de waarde van de woning in de huidige markt nog een effect op wat je eventueel terugkrijgt? We wonen hier nu een aantal jaar en het is recent door de bank getaxeerd i.v.m. een bouwdepot. Waarde ligt ongeveer 80k hoger dan toen we het gekocht hebben. Hypotheek is hetzelfde gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:40
We Are Borg schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:40:
Oké een verstoring op 1 maart kan gebeuren. Maar het is nu 3 maart en ik volg de tip van de belastingdienst om overdag de aangifte te doen en ik kan niet inloggen want te vol 8)7. Wat is er nu zoveel anders dit jaar dat ze overdag niet genoeg capaciteit hebben?
Ben het met je eens. Heb nu inmiddels iets van 25 pogingen gedaan verdeeld over dag 1, 2 en nu 3. Kom er telkens niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:50
@De_Bastaard alleen doordat je WOZ ook gestegen zal zijn. En dit heeft niet alleen invloed op je eigen woning waarde forfait in je aangifte, maar ook in je gemeentelijke aanslag.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ophidian schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:43:
@De_Bastaard alleen doordat je WOZ ook gestegen zal zijn. En dit heeft niet alleen invloed op je eigen woning waarde forfait in je aangifte, maar ook in je gemeentelijke aanslag.
We wonen in Duitsland dus geen WOZ...

Ik heb de aangifte nu voor ongeveer de helft ingevuld voordat ik er weer uitgeknikkerd werd.

[ Voor 12% gewijzigd door De_Bastaard op 03-03-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Cave_Boy schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:43:
[...]

Ben het met je eens. Heb nu inmiddels iets van 25 pogingen gedaan verdeeld over dag 1, 2 en nu 3. Kom er telkens niet in.
Heb het vannacht om 1 uur s'nachts ingevuld, toen lukte het wel (met Digid en wachtwoord, niet de app).

"voordelen" van een baby :+ je bent op tijdstippen wakker dat anderen dat niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

We Are Borg schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:40:
Goh, wat zou er 355 dagen geleden toch veranderd zijn in Nederland waardoor een groot deel van Nederland overdag tijd heeft om hun belastingaangifte te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Jeoh schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:53:
[...]

Goh, wat zou er 355 dagen geleden toch veranderd zijn in Nederland waardoor een groot deel van Nederland overdag tijd heeft om hun belastingaangifte te doen?
Misschien ben ik niet de standaard Nederlander, maar ook in corona tijd moet ik tijd blokkeren in mijn agenda om dit te doen omdat ik gewoon overdag aan het werk ben ;). Weinig verschil. Daarnaast geeft de belastingdienst zelf de tip om het overdag te doen

[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 03-03-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Haha damn, bij het verdelen van het bedrag op het einde ook continu een error nu... maarrrr we komen in de buurt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:31
Hier inmiddels de eerste 3 aangiftes kunnen versturen. Echter moet er nog wat doen voor in de familie/vrienden. Hopelijk volgende week ergens wat meer rust dat het systeem beter werkt. Iedere keer uitgegooid worden door tijdens de aangifte blijft niet leuk 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nou het is gelukt. Extra complicatie is toch wel als je voor je partner moet inloggen hoor. Dan piept en kraakt het systeem behoorlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik zat nog op de pagina van de login en wilde t net nog eens proberen en kreeg een melding "U heeft 15 minuten geen activiteit gehad dus u wordt nu uitgelogd". Ik was nog niet eens ingelogd 8)7 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De_Bastaard schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:36:
Nou het is gelukt. Extra complicatie is toch wel als je voor je partner moet inloggen hoor. Dan piept en kraakt het systeem behoorlijk...
Hoe werkt dit eigenlijk als je fiscaal partner geen DigID heeft? Is het dan nog wel mogelijk online aangifte te doen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
fsfikke schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:43:
[...]

Hoe werkt dit eigenlijk als je fiscaal partner geen DigID heeft? Is het dan nog wel mogelijk online aangifte te doen?
Dan zal ze je moeten machtigen op papier denk ik?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
fsfikke schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:43:
[...]

Je kunt ook nog wel inloggen met username/password toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:31
Waah schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:26:
[...]

Ik had de verdeling bijna verkeerd gedaan. Was gewend "Alles op de minst verdienende is het goedkoopst".

Maar met de inkomensafhankelijke combinatiekorting (leuk galgjewoordenpaar) is dat niet zo :+

scheelt toch 2k B)
vorig jaar kreeg ik meer als ik de aangifte deed op naam van mij vrouw. is dat nu anders dan?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De_Bastaard schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Je kunt ook nog wel inloggen met username/password toch?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 03-03-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
maartentmm schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:46:
[...]

vorig jaar kreeg ik meer als ik de aangifte deed op naam van mij vrouw. is dat nu anders dan?
Wij doen hem gezamenlijk. En dan kan je een verdeling maken.
Met de combikorting (aka, je hebt kinderen jonger dan 12 en werkt allebei) krijgt de minst verdienende een extra aftrekpost voor zichzelf.

Daardoor is het bij ons dus voordeliger om (bijna) alles bij mij af te trekken. De combikorting gaat dan bij háár eraf.

Bij ons scheelt dat dus best veel. :X

Let wel: enkel bij combikorting. Maar daarom speel ik er altijd mee. Alles op mijn naam krijg ik één euro minder terug dan als ik het een beetje verdeel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Dat verdelen is wel een flink verschil hoor. Alles op mijn naam of op naam van m'n partner is een verschil van 1600...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:01:
Dat verdelen is wel een flink verschil hoor. Alles op mijn naam of op naam van m'n partner is een verschil van 1600...
Ligt volledig aan je specifieke situatie. Hier scheelt het een paar tientjes. Dit jaar krijg ik het niet zover dat ik 45 euro de min in kom ergens, maar kon niet lang kijken voor het weer vast hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pooh schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:20:
[...]

Ze krijgen die giften volgens mij nog steeds niet van de instellingen door. Het enige verschil is dat je de ANBI nu niet zelf benoemt, maar uit een lijst kunt opzoeken. Dat maakt het makkelijker om te kijken of de gift wel aan een echte ANBI is.
(Dat je bijvoorbeeld niet meer opgeeft dat je een gift aan 'Natuurmonumenten' doet in plaats van aan 'Stichting Natuurmonumenten' en de Belastingdienst vervolgens maar moet uitvogelen dat jij eigenlijk 'Stichting Natuurmonumenten' bedoelde.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:40
Nou ik ben er op wonderlijke wijze doorheen gekomen na veel F5en. wel 5x opnieuw moeten inloggen maar hij is ingevuld en verstuurd. Ik krijg 420 euro terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Mijn vrouw heeft afgelopen jaar een transitievergoeding ontvangen.
Van het totale bedrag wat zijn afgelopen jaar van haar ex-werkgever heeft ontvangen was ca. 4k (bruto) nog gewoon 'loon', en ca. 12k (bruto) transitievergoeding.
De ex-werkgever heeft dit in de jaaropgave als één totaalbedrag opgenomen en netjes aangegeven wat er aan loonheffingen / arbeidskorting is verwerkt.

In de vooringevulde aangifte in de app (de website doet het nog niet voor mij...) zie ik dat dit bedrag wel is opgesplitst. Een deel valt onder 'werkgever X', de vergoeding onder 'uitkeringsinstantie X', waarbij X in beide gevallen de ex-werkgever is.

Als gevolg hiervan valt het arbeidsinkomen van mijn vrouw (de ca. 4k bruto) onder de grens voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting, waardoor wij in plaats van een paar honderd euro terug te ontvangen (afgelopen jaren) ineens een paar honderd euro moeten bijbetalen.
Online lees ik dat een transitievergoeding wel degelijk onder arbeidsinkomen valt (want het gevolg van een (voorgaande) dienstbetrekking) en dus wel zou moeten meetellen voor deze drempel. Klopt deze aanname? En als dat zo is, is het dan een kwestie van in de aangifte deze inkomsten (inclusief toegepaste heffingen etc.) op één hoop gooien?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 18:00
Waah schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:26:
[...]

scheelt toch 2k B)
Bij ons scheelt dat ook *ruim* 2k inderdaad, bij ons moet het meeste op de meest verdienende komen te staan, maar ik speel altijd met de verdeling. Vaak stapjes van 500 euro/ keer in de verdeling schuiven, zien wat het doet. En het laatste stukje finetunen.
Zie ook vaak wel dat er een punt is waarbij 1 van de 2 moet 'betalen' (minimaal, dus die betaling is niet nodig), maar dan krijgt de ander toch ook een stuk minder terug. Dus bij ons ligt het optimale punt niet bij 'je moet iets betalen, maar dat is zo weinig dat dat niet telt'.
Heijmenberg99 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:11:
Nou ik ben er op wonderlijke wijze doorheen gekomen na veel F5en. wel 5x opnieuw moeten inloggen maar hij is ingevuld en verstuurd. Ik krijg 420 euro terug.
Bij ons 6.6k, maar dat komt ook omdat we bij mijn vrouw geen loonheffingskorting toepassen. Is een mooi spaarpotje gedurende het jaar waar je niet aan kan komen.

Helaas is na indienen het nog niet gelukt (meermalen geprobeerd) de aangifte te downloaden voor onze administratie. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:06:
[...]

Ze krijgen die giften volgens mij nog steeds niet van de instellingen door. Het enige verschil is dat je de ANBI nu niet zelf benoemt, maar uit een lijst kunt opzoeken. Dat maakt het makkelijker om te kijken of de gift wel aan een echte ANBI is.
(Dat je bijvoorbeeld niet meer opgeeft dat je een gift aan 'Natuurmonumenten' doet in plaats van aan 'Stichting Natuurmonumenten' en de Belastingdienst vervolgens maar moet uitvogelen dat jij eigenlijk 'Stichting Natuurmonumenten' bedoelde.)
Je kunt nu natuurlijk nog steeds vanalles invullen. Vroeger kon je denoods 'goed doel' invullen, en dan moest de BD zelf bij je terugkomen om te vragen waar dat geld precies heenging (steekproefsgewijs deden ze dat). Nu moet je een specifiek doel invullen, en is dat dus makkelijker, maar ze vragen nog steeds geen bewijzen, dus als ik zeg dat ik 1000 euro naar natuurmonumenten heb overgemaakt, en ze geloven me niet, moeten ze alsnog om een afschrift vragen, of bij natuurmonumenten zelf vragen of ze geld van me hebben gehad. Ik weet niet of natuurmonumenten daaraan mee moet werken, maar waarschijnlijk wel, om hun anbi-status niet te verliezen.

Bij natuurmonumenten vind ik dat ook niet zo'n probleem. Maar bij kerken en politieke partijen ligt dat toch wat gevoeliger. Is het nu echt nodig dat de BD exact bijhoudt wie er allemaal aan welke club geld geven? Let wel, het gaat hier niet over 'bewijzen', want als ze bewijzen willen moeten ze alsnog dieper graven / bewijsstukken opvragen. Het gaat puur over registratie hier. Dat helpt natuurlijk enorm om inzicht te krijgen in waar je je steekproeven moet inzetten (je outliers zijn ineens helder), maar ik vind 't toch wat ongemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:32
Ik heb toch nog een vraagje over kosten die je mag aftrekken bij aankoop huis.
Ik heb hier gezocht en op website van belastingdienst.

We hebben vorig jaar februari de meeste kosten betaald.
Echter kom ik er nu dus achter dat we de taxatie al in september 2019 betaald hebben. Vorig jaar bij de aangifte niet opgegeven, simpelweg vergeten (ja, dom, maar nu niet meer te veranderen).

Kan ik die taxatiekosten toch nog ergens kwijt bij de aangifte dit jaar ?

En ik zie nu ook dat de factuurdatum van "bemiddelingskosten hypotheek" ook op 2019 staat, echter staat op dezelfde factuur "het verschuldigde bedrag te voldoen bij passeren" en dat hebben we dus ook gedaan in februari 2020. Mag die dan gewoon bij de aangifte van dit jaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0w!N
@Plenkske voor zover ik weet, gaat het om de kosten die in het belastingjaar betaald zijn dus tussen 1-1-20 en 31-12-20. Ben bang dat je die kosten dus van 2019 niet kunt declareren over dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
ralpje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:20:
Mijn vrouw heeft afgelopen jaar een transitievergoeding ontvangen.
Van het totale bedrag wat zijn afgelopen jaar van haar ex-werkgever heeft ontvangen was ca. 4k (bruto) nog gewoon 'loon', en ca. 12k (bruto) transitievergoeding.
De ex-werkgever heeft dit in de jaaropgave als één totaalbedrag opgenomen en netjes aangegeven wat er aan loonheffingen / arbeidskorting is verwerkt.

In de vooringevulde aangifte in de app (de website doet het nog niet voor mij...) zie ik dat dit bedrag wel is opgesplitst. Een deel valt onder 'werkgever X', de vergoeding onder 'uitkeringsinstantie X', waarbij X in beide gevallen de ex-werkgever is.

Als gevolg hiervan valt het arbeidsinkomen van mijn vrouw (de ca. 4k bruto) onder de grens voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting, waardoor wij in plaats van een paar honderd euro terug te ontvangen (afgelopen jaren) ineens een paar honderd euro moeten bijbetalen.
Online lees ik dat een transitievergoeding wel degelijk onder arbeidsinkomen valt (want het gevolg van een (voorgaande) dienstbetrekking) en dus wel zou moeten meetellen voor deze drempel. Klopt deze aanname? En als dat zo is, is het dan een kwestie van in de aangifte deze inkomsten (inclusief toegepaste heffingen etc.) op één hoop gooien?
Dit lijkt mij terecht wat de vooringevulde aangifte doet. De transitievergoeding is "Loon uit vroegere arbeid". Daarover hoort o.a. geen arbeidskorting berekend te worden omdat het niet onder het arbeidsinkomen valt. Zie ook:
https://www.salarisnet.nl...984-1791635704.1614770984 en in het handboek zelf: https://www.belastingdien...apart%20aan%20te%20vragen. (artikel 24 lid 3)

De Belastingdienst benoemt op de pagina met definitie van het arbeidsinkomen echter loon waarover een werkgever loonheffing verschuldigd is. Hier wordt geen uitzondering gemaakt voor loon uit vroegere arbeid. Tegelijkertijd is over een transitievergoeding gewoon loonheffing verschuldigd, het is immers een bruto vergoeding. https://www.belastingdien...skorting/inkomen_uit_werk.

Bij twijfel: bel de Belastingdienst. Wel heel zuur natuurlijk, je mist zo nogal wat IACK.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

R0w!N schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:37:
@Plenkske voor zover ik weet, gaat het om de kosten die in het belastingjaar betaald zijn dus tussen 1-1-20 en 31-12-20. Ben bang dat je die kosten dus van 2019 niet kunt declareren over dit jaar.
Is dat zo? Ik weet niet beter als dat je alle kosten die noodzakelijk waren voor het verkrijgen van de hypotheek mag aftrekken in het jaar waarin de hytpotheekakte passeert, ook als die kosten al het jaar daarvoor gemaakt zijn. Voor die paar tientjes krijg je geen uitspraak van een inspecteur, maar ik zou toch even zoeken of je hier niet iets over kunt vinden online, of de belastingtelefoon even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pooh schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:28:
[...]
Maar bij kerken en politieke partijen ligt dat toch wat gevoeliger. Is het nu echt nodig dat de BD exact bijhoudt wie er allemaal aan welke club geld geven?
Je hoeft het niet op te geven, hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

PolarBear schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:43:
[...]

Je hoeft het niet op te geven, hè?
Daar gaat 't toch helemaal niet om? Bovendien ontneem je veel clubs dan de helft van hun inkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0w!N
Pooh schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:42:
[...]

Is dat zo? Ik weet niet beter als dat je alle kosten die noodzakelijk waren voor het verkrijgen van de hypotheek mag aftrekken in het jaar waarin de hytpotheekakte passeert, ook als die kosten al het jaar daarvoor gemaakt zijn. Voor die paar tientjes krijg je geen uitspraak van een inspecteur, maar ik zou toch even zoeken of je hier niet iets over kunt vinden online, of de belastingtelefoon even bellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcVRWAQaRR2sua9i7m6HkO_yVgM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7em1qLmMrBQabTw1RNtDQNMs.png?f=fotoalbum_large
Hier een screenshot van de site van de bd. Staat toch echt over de kosten die in het jaar zijn betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Pooh schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:42:
[...]

Online is lastig te vinden of het ook mag over het jaar waarin hypotheekakte passeert.
Hier: https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten

Staat "De onderstaande kosten mag u in 1 keer aftrekken in de belastingaangifte over het jaar waarin u de kosten hebt betaald."

Waarschijnlijk heb ik het vorig jaar niet ingevuld omdat dit volgens mij alleen kan als je aangeeft dat je een eigen huis bezit in dat jaar (wat dus niet het geval was).

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 03-03-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:02
Hallo mensen, hierbij een vraag mijnerzijds. Ik heb momenteel een nieuwbouwwoning met bouwdepot. Ik heb voor een flink bedrag enkele facturen voorgeschoten vanuit m'n spaarrekening ipv uit het bouwdepot.

Reden hiervoor was de rente die je krijgt over het bouwdepot is hoger dan op de spaarrekening. Nu is bij de belastingaangifte dat bedrag natuurlijk verdwenen. Ik wil natuurlijk netjes vermelden dat ik dat bedrag nog wel heb en er belasting over betalen. Kan ik in de aangifte het saldo van de spaarrekening en bouwdepot aanpassen zodat het bedrag weer klopt? Ook al was het saldo op 31/12 niet dat bedrag? Of dien ik dit anders op te lossen?

Even schematisch met fictieve getallen:
1/9/2020: spaarsaldo met 50k verlaagd voor facturen
31/12/2020: spaarsaldo is dus 50k lager dan ik in werkelijkheid bezit (want de 50k zat nog in de bouwdpot)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 05:40

Honesty

kattenneus!

Plenkske schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:34:
Ik heb toch nog een vraagje over kosten die je mag aftrekken bij aankoop huis.
Ik heb hier gezocht en op website van belastingdienst.

We hebben vorig jaar februari de meeste kosten betaald.
Echter kom ik er nu dus achter dat we de taxatie al in september 2019 betaald hebben. Vorig jaar bij de aangifte niet opgegeven, simpelweg vergeten (ja, dom, maar nu niet meer te veranderen).

Kan ik die taxatiekosten toch nog ergens kwijt bij de aangifte dit jaar ?

En ik zie nu ook dat de factuurdatum van "bemiddelingskosten hypotheek" ook op 2019 staat, echter staat op dezelfde factuur "het verschuldigde bedrag te voldoen bij passeren" en dat hebben we dus ook gedaan in februari 2020. Mag die dan gewoon bij de aangifte van dit jaar ?
Je kan als alles weer normaal werkt gewoon je aangifte van verleden jaar aanpassen en opnieuw versturen, krijg je een nieuwe definitieve aanslag en storten ze het geld wat je nog te goed hebt.
Minder nette oplossing is hem er gewoon bij doen voor 2020 en bij een steekproef krijg je dan vragen van de inspecteur en waarschijnlijk wordt die er weer afgehaald en kan je hem 2019 nogmaals aanpassen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Honesty schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:50:
[...]

Je kan als alles weer normaal werkt gewoon je aangifte van verleden jaar aanpassen en opnieuw versturen, krijg je een nieuwe definitieve aanslag en storten ze het geld wat je nog te goed hebt.
Minder nette oplossing is hem er gewoon bij doen voor 2020 en bij een steekproef krijg je dan vragen van de inspecteur en waarschijnlijk wordt die er weer afgehaald en kan je hem 2019 nogmaals aanpassen.
Ja, ik denk dat ik dat maar moet doen.
Weet je of ik dan die bemiddelingskosten hypotheek wel bij 2020 moet zetten ?
- factuurdatum in 2019
- op factuur staat "te voldoen bij passeren"
- passeren was in 2020, en we hebben het toen ook betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

In mijn beleving is factuurdatum leidend @Plenkske

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Osxy schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:58:
In mijn beleving is factuurdatum leidend @Plenkske
Dan is je beleving fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

Pooh schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:59:
[...]

Dan is je beleving fout.
In alle boekhouding is factuurdatum en niet betaaldatum leidend. Waarom moeten ze er hier vanaf wijken :F (ik geloof je direct als je zegt dat dit het geval is, dat trek ik niet in twijfel ik mis de logica gewoon)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 05:40

Honesty

kattenneus!

Plenkske schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:53:
[...]

Ja, ik denk dat ik dat maar moet doen.
Weet je of ik dan die bemiddelingskosten hypotheek wel bij 2020 moet zetten ?
- factuurdatum in 2019
- op factuur staat "te voldoen bij passeren"
- passeren was in 2020, en we hebben het toen ook betaald
Met zorgkosten moet je het jaar hanteren van de behandeling en niet van de betaling maar daar zit je met drempels en kan je dus frauderen, bij deze kosten niet.
Ik heb via ola(oefen belasting aangifte programma) even gekeken en volgens mij kan je zonder huis of hypotheek de kosten niet invullen dus zal ze gewoon allemaal dit jaar erbij doen en bij vragen van de belastingdienst kan je laten zien dat je alle kosten hebt gemaakt en niet eerder kon invullen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Osxy schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:01:
[...]

In alle boekhouding is factuurdatum en niet betaaldatum leidend. Waarom moeten ze er hier vanaf wijken :F (ik geloof je direct als je zegt dat dit het geval is, dat trek ik niet in twijfel ik mis de logica gewoon)
Omdat burgers geen boekhouding hoeven bij te houden. Alleen de werkelijke gedane betalingen zijn leidend (kasstelsel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Pooh schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:12:
[...]

Omdat burgers geen boekhouding hoeven bij te houden. Alleen de werkelijke gedane betalingen zijn leidend (kasstelsel).
Behalve bij erfenissen ...

Maargoed. Dit is wel makkelijker te begrijpen zo, niet iedereen kan boekhouden.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Honesty schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:02:
[...]

Met zorgkosten moet je het jaar hanteren van de behandeling en niet van de betaling maar daar zit je met drempels en kan je dus frauderen, bij deze kosten niet.
Ik heb via ola(oefen belasting aangifte programma) even gekeken en volgens mij kan je zonder huis of hypotheek de kosten niet invullen dus zal ze gewoon allemaal dit jaar erbij doen en bij vragen van de belastingdienst kan je laten zien dat je alle kosten hebt gemaakt en niet eerder kon invullen.
Dankje ! Dan ga ik ze gewoon allemaal invullen bij de aangifte over 2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Dit inderdaad.
Een van mijn vorige huizen had ik alle kosten eind december (jaar x) gemaakt, overdracht was echter pas begin januari (jaar y).

De kosten kun je dan niet kwijt in jaar x. In jaar y komt dan naar voren dat je een huis hebt gekocht en kun je ineens ook heel gemakkelijk alle kosten kwijt, wijst zich dan vanzelf.

Geen gedoe met aangiftes fout invullen en/of achteraf aanpassen. Wel moest ik dus, voor mijn gevoel, een jaar langer wachten op die fijne teruggave bij aanschaf van een woning :)

Het geval hierboven is dus eigenlijk vergelijkbaar. Die kosten uit 2019 t.b.v. aanschaf woning februari 2020, vul je in 2020 in bij aanschaf woning. Volgt zich vanzelf.
Is logisch, is (volgens mij) gewoon juist en als je er al uitgepikt wordt voor controle ook heel makkelijk te bewijzen/aan te tonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captnemo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 21:47
Weet iemand of je kosten voor je thuiswerkplek kan aftrekken?

Werkgevers hebben veel mogelijkheden tot vergoedingen en aftrek. Het duurde lang voor mijn werkgever daar iets structureels voor opzette, er van uitgaande dat het niet nodig zou zijn. Zag al mijn collega's van banken en kinderkamers werken, dus heb ik zelf een bureau, stoel en monitor aangeschaft. Hoef nu geen bureau meer van mijn werkgever natuurlijk.
Ik kan niets vinden over aftrek voor particulieren, alleen de mogelijkheden van werkgevers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

captnemo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:35:

Werkgevers hebben veel mogelijkheden tot vergoedingen en aftrek. Het duurde lang voor mijn werkgever daar iets structureels voor opzette, er van uitgaande dat het niet nodig zou zijn. Zag al mijn collega's van banken en kinderkamers werken, dus heb ik zelf een bureau, stoel en monitor aangeschaft. Hoef nu geen bureau meer van mijn werkgever natuurlijk.
Ik kan niets vinden over aftrek voor particulieren, alleen de mogelijkheden van werkgevers.
Als je in loondienst bent kun je niks aftrekken. Wel kan je werkgever je inderdaad vergoeden, eventueel ook met terugwerkende kracht. Je kunt dus beter bij je werkgever aankloppen met je bonntjes voor bureau, stoel en monitor en vragen of ze daar nog wat mee kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007

tuinïnen

Eventus stultorum magister

captnemo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:35:

Geen aftrek.

De werkkostenregeling biedt wel mogelijkheden, maar deze moet je in het lopende jaar benutten in overleg met de werkgever.

Overigens zeer droevig de technische problemen. Als ik alleen zou zijn en enkel wat inkomsten zou moeten doorklikken gaat het wel, maar inloggen partner, ondernemingsgegevens invoeren, aftrekposten, ontvangen dividend etc. Teveel punten waarop het steeds weer plat gaat en niet wordt opgeslagen.

Misschien volgende week beter?

[ Voor 17% gewijzigd door tuinïnen op 03-03-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 10:49
Ik heb vorig jaar twee keer de GMAT examen afgelegd. Dit is exact 500 euro (250 per keer).
Met een bepaalde score kan je vervolgens geweigerd of toegelaten worden tot een pre-master van de Vrije Universiteit.

Is het mogelijk dat ik beide examens invul als aftrekpost?
In 2020 (de periode dat ik deze examens had afgelegd) ontving ik namelijk geen studiefinanciering en examengeld is volgens deze site wel aftrekbaar.
Waar ik meezit is dat de GMAT een particuliere organisatie is en dat ik geen begeleiding had gedurende het traject. Ik heb (in 2019) wel een GMAT-cursus bij RSM gevolgd maar er was geen sprake van strikte begeleiding.

[ Voor 7% gewijzigd door VirinR op 03-03-2021 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

VirinR schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:30:
Ik heb vorig jaar twee keer de GMAT examen afgelegd. Dit is exact 500 euro (250 per keer).
Met een bepaalde score kan je vervolgens geweigerd of toegelaten worden tot een pre-master van de Vrije Universiteit.

Is het mogelijk dat ik beide examens invul als aftrekpost?
In 2020 (de periode dat ik deze examens had afgelegd) ontving ik namelijk geen studiefinanciering en examengeld is volgens deze site wel aftrekbaar.
Waar ik meezit is dat de GMAT een particuliere organisatie is en dat ik geen begeleiding had gedurende het traject. Ik heb (in 2019) wel een GMAT-cursus bij RSM gevolgd maar er was geen sprake van strikte begeleiding.
Waarschijnlijk wel.

Zo lang het past bij een opledingstraject voor een nieuwe baan (met beter perspectief op de arbeidsmarkt) of bij beter functioneren in je huidige baan, mag je echt alle vormen van studiekosten aftrekken, of het nu officiele onderwijsinstellingen zijn, tot aan coaching door een prive-coach.

Wel moet het bedrag objectiveerbaar zijn, en moet je aan kunnen tonen dat je er wat aan hebt. Als interieurstylist kom je weg met een cursus bloemschikken, als automonteur niet. En als je een goede baan in de IT hebt, dan kun je je kookcursus niet wegschrijven als 'maar ik ben van plan kok te worden'. Maar als je nu putjeschepper bent, waarschijnlijk wel.

Kortom: Zo lang jij een logisch verhaal hebt over wat je wil met die GMAT, dan mag je 't aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ben nu al drie dagen aan het proberen in te loggen. Allemaal mislukt.

Dit begint wel een beetje trieste vormen aan te nemen hoor.

"Ga op rustige momenten, voor 17.00"
Sure....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:55
RodeStabilo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:45:

Sure....
Dat heb ik ook, meerdere momenten over de dag. Gelukkig hebben we nog wel even.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21

Sure....
idem hier trieste bedoening zo...

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Waarschijnlijk is de achterliggende gedachte dat ook de rest van de aftreksystematiek van de eigen woning gebaseerd is op het moment waarop je de kosten betaalt. En niet op het moment waarop je de kosten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 10:49
Pooh schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:44:
[...]

Waarschijnlijk wel.

Zo lang het past bij een opledingstraject voor een nieuwe baan (met beter perspectief op de arbeidsmarkt) of bij beter functioneren in je huidige baan, mag je echt alle vormen van studiekosten aftrekken, of het nu officiele onderwijsinstellingen zijn, tot aan coaching door een prive-coach.

Wel moet het bedrag objectiveerbaar zijn, en moet je aan kunnen tonen dat je er wat aan hebt. Als interieurstylist kom je weg met een cursus bloemschikken, als automonteur niet. En als je een goede baan in de IT hebt, dan kun je je kookcursus niet wegschrijven als 'maar ik ben van plan kok te worden'. Maar als je nu putjeschepper bent, waarschijnlijk wel.

Kortom: Zo lang jij een logisch verhaal hebt over wat je wil met die GMAT, dan mag je 't aftrekken.
Duidelijk. Je bent duidelijker dan de BelastingTelefoon, daar kreeg ik alleen een opsomming met eisen en dat er telefonisch geen uitsluitsel gegeven kan worden.
Het is inderdaad bedoeld voor een nog beter perspectief op de arbeidsmarkt (ondanks dat het op dit moment erg goed is met mijn bachelor). Daarnaast is het aansluitend op mijn bachelor.
Zodra ik weer kan inloggen zal ik het er in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:40
[...]

Voor de inkomstenbelastingen proberen ze het simpel te houden, dus daarom gebruiken ze het kasstelsel (voor het merendeel van de aangifte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hielko schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:36:
[...]

Voor de inkomstenbelastingen proberen ze het simpel te houden, dus daarom gebruiken ze het kasstelsel (voor het merendeel van de aangifte).
Daar kun je dus ook soms een leuk voordeel mee behalen, doordat je bv. hypotheekrente tot een halfjaar van tevoren kunt betalen en dan ook al aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Sure....
Goed geregeld is anders, inderdaad. Ik ben in ieder geval tot de laatste pagina gekomen: ik heb gezien hoeveel ik terugkrijg! Maar het daadwerkelijk versturen is niet gelukt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Daannn1987 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:54:
[...]

idem hier trieste bedoening zo...
Ze hebben de capaciteit beperkt omdat de storing die er was nog niet helemaal gefixed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:39:
[...]

Daar kun je dus ook soms een leuk voordeel mee behalen, doordat je bv. hypotheekrente tot een halfjaar van tevoren kunt betalen en dan ook al aftrekken.
Maar je kan hem maar een keer aftrekken toch? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Net een half uur geprobeerd bij mijn hypotheek adviseur. Kwamen er gewoon niet door. Ja 1 keer en na het inloggen bij digid gooit die je er weer uit.

Ga met een maand wel weer terug ofso.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Mijn reactie was wat ondergesneeuwd, dus probeer het nog een keer.

Hallo mensen, hierbij een vraag mijnerzijds. Ik heb momenteel een nieuwbouwwoning met bouwdepot. Ik heb voor een flink bedrag enkele facturen voorgeschoten vanuit m'n spaarrekening ipv uit het bouwdepot.

Reden hiervoor was de rente die je krijgt over het bouwdepot is hoger dan op de spaarrekening. Nu is bij de belastingaangifte dat bedrag natuurlijk verdwenen. Ik wil natuurlijk netjes vermelden dat ik dat bedrag nog wel heb en er belasting over betalen. Kan ik in de aangifte het saldo van de spaarrekening en bouwdepot aanpassen zodat het bedrag weer klopt? Ook al was het saldo op 31/12 niet dat bedrag? Of dien ik dit anders op te lossen?

31/12/2020: spaarsaldo is dus 50k lager dan ik in werkelijkheid bezit (want de 50k zat nog in de bouwdpot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-04-2021
Vraagje, als het mij ooit lukt om in te loggen....

Mijn is vrouw is eind 2019 gestopt als gastouder, maar heeft in januari 2020 nog enkele facturen betaald gekregen van een paar 100 euro. In 2020 was ze verder in loondienst. Geef ik die paar facturen op onder inkomsten uit overig werk? Even een check ter bevestiging.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
fsfikke schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:02:
[...]

Maar je kan hem maar een keer aftrekken toch? :p
Uiteraard kun je het maar een keer aftrekken. Maar als je bijvoorbeeld volgend jaar de AOW leeftijd bereikt, waardoor je in een lager belastingtarief gaat vallen, dan kun je die rente beter dit jaar, tegen een hoger tarief, aftrekken dan volgend jaar. Dat kan honderden euro's schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
PHPResource schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:10:

Huh, waarom wil je belasting betalen over geld dat je niet bezit? Dat geld uit het bouw depot kan je niet zomaar overal voor inzetten, dat zit vast. Dus daar moet je helemaal geen belasting over willen betalen. Wat over blijft uit het bouw depot wordt namelijk van je hypotheek afgehaald, dat kan je niet zomaar op je rekening laten storten.

Of voer je de factuur later in zodat je het alsnog op je rekening krijgt? Feitelijk doe je niks fout, want je had het geld niet op 31 december. En dat is peildatum.

[ Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 03-03-2021 20:36 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByzLyz
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-06-2024
.

[ Voor 99% gewijzigd door ByzLyz op 30-11-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Ophidian schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:35:
[...]

Huh, waarom wil je belasting betalen over geld dat je niet bezit? Dat geld uit het bouw depot kan je niet zomaar overal voor inzetten, dat zit vast. Dus daar moet je helemaal geen belasting over willen betalen. Wat over blijft uit het bouw depot wordt namelijk van je hypotheek afgehaald, dat kan je niet zomaar op je rekening laten storten.

Of voer je de factuur later in zodat je het alsnog op je rekening krijgt? Feitelijk doe je niks fout, want je had het geld niet op 31 december. En dat is peildatum.
Dank voor je reactie. Het is zo dat ik de factuur heb voorgeschoten vanaf de spaarrekening en het bedrag al die tijd nog op het bouwdepot gelaten (vanwege de rente dus), alleen nu weet ik niet goed hoe ik dit corrigeer in de aangifte

Kwestie van saldo vd bouwrekening en saldo van de spaarrekening evenredig corrigeren in de aangifte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Hou je er wel rekening mee dat je je betaalde rente moet verrekenen met je ontvangen rente op je depot?

Dus dan wordt het wellicht minder slim om het zo te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
PHPResource schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:01:
[...]

Dank voor je reactie. Het is zo dat ik de factuur heb voorgeschoten vanaf de spaarrekening en het bedrag al die tijd nog op het bouwdepot gelaten (vanwege de rente dus), alleen nu weet ik niet goed hoe ik dit corrigeer in de aangifte

Kwestie van saldo vd bouwrekening en saldo van de spaarrekening evenredig corrigeren in de aangifte?
Waarom zou je daarvoor compenseren? Zou dit gewoon eerlijk opgeven zoals het is. Eigenlijk is dit het zelfde als rekeningen voor het volgend jaar alvast in december betalen. Je hoeft daar dan ook geen vermogens belasting over te betalen.

Verder is het eerst zoveel mogelijk betalen van af je spaarrekening slim. Aangezien de rente van het bouwdepot vaak de rente die je moet betalen opheft. Maar pas op je kan het geld niet zomaar uit een bouwdepot halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
ByzLyz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:50:
Beste mensen,

Ik heb een vraag over mijn belastingaangifte en hoopte om hier antwoorden te verkrijgen. Het is misschien een stomme vraag, maar ik heb er niet zo veel verstand van. De voorgaande jaren kreeg ik meestal belasting terug, maar dit jaar zag ik dat ik €186 moest terugbetalen.

Wat mij opviel is dat er in de belastingaangifte wordt uitgegaan van een arbeidskorting van €2928. Hoewel dit overeenkomt met mijn bruto jaarinkomen, heeft mijn werkgever minder arbeidskorting verrekend, namelijk €2047. Als men uitgaat van een arbeidskorting van €2928, zal ik inderdaad €186 moeten terugbetalen.

Kan mijn werkgever zomaar minder arbeidskorting geven??

Als ik de verrekende arbeidskorting van mijn werkgever invul i.p.v. de arbeidskorting waar de belastingdienst vanuit ga krijg ik het onderstaande bedrag terug.

inkomsten uit loondienst : 19114 (box 1 werk en woning)
belastingtarief = 37,55% x 19114 = 7177,31
algemene heffingskorting = 2711
verrekende arbeidskorting = 2047
Verschuldigde IB/PV = 7177 - 2711 - 2047 = 2419
Inhouden loonheffing = 1352
Totaal te ontvangen = 2419 - 1352 = 1067

Dat is natuurlijk veel aantrekkelijker..

Ik hoop dat het niet dom of wanhopig overkomt, wil graag begrijpen wat er allemaal gebeurt.

Groeten,

B
Persoonlijk zou ik de verrekende arbeidskorting overnemen van je jaaropgaaf van je werkgever. De belastingdienst gaat voor de arbeidskorting waarschijnlijk uit van het jaarinkomen. Als de werkgever minder arbeidskorting heeft verrekend dan heb je daar nog recht op.

Ik kan niet verklaren waarom je werkgever te weinig arbeidskorting heeft verrekend. Misschien dat anderen daar een verklaring voor hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Jay-B op 03-03-2021 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@Jay-B
Dat zal waarschijnlijk komen door wisselende inkomsten per maand. Daardoor wordt in sommige maanden te weinig arbeidskorting gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hoeveel arbeidskorting de werkgever gebruikt is voor je definitieve aanslag niet echt relevant. Die arbeidskorting van je werkgever is puur een parameter waarmee wordt bepaald hoeveel voorheffing voor de inkomstenbelasting er ingehouden wordt. Pas bij je definitie aangifte wordt de definitieve arbeidskorting en het definitieve belastingbedrag bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:40
runnert schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:25:
Vraagje, als het mij ooit lukt om in te loggen....

Mijn is vrouw is eind 2019 gestopt als gastouder, maar heeft in januari 2020 nog enkele facturen betaald gekregen van een paar 100 euro. In 2020 was ze verder in loondienst. Geef ik die paar facturen op onder inkomsten uit overig werk? Even een check ter bevestiging.

Alvast bedankt! :)
Was ze ondernemer voor de inkomstenbelasting in 2019? Dan moet je die inkomsten opgeven bij de inkomsten van 2019, dan zijn de nog te ontvangen facturen gewoon onderdeel van het ondernemingsvermogen. Als ze toen al viel onder inkomsten uit overig werk weet ik het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:29

Cbr

Pooh schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:44:
[...]

Een coachingstraject is over het algemeen juist NIET aftrekbaar. Het moet gaan om een "studie of opleiding" (volgens de wet Inkomstenbelasting 2001). Dat betekent: Een leertraject met doelstellingen voor het opdoen van kennis en/of vaardigheden. Coaching past niet in de omschrijving studie of opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Als ik de verrekende arbeidskorting van mijn werkgever invul i.p.v. de arbeidskorting waar de belastingdienst vanuit ga krijg ik het onderstaande bedrag terug.

inkomsten uit loondienst : 19114 (box 1 werk en woning)
belastingtarief = 37,55% x 19114 = 7177,31
algemene heffingskorting = 2711
verrekende arbeidskorting = 2047

Dat is natuurlijk veel aantrekkelijker..

Ik hoop dat het niet dom of wanhopig overkomt, wil graag begrijpen wat er allemaal gebeurt.

Groeten,

B
Klopt je rekensom wel? Ziet er zo erg onlogisch uit.

[ Voor 29% gewijzigd door tuinïnen op 03-03-2021 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:20:
Hoeveel arbeidskorting de werkgever gebruikt is voor je definitieve aanslag niet echt relevant. Die arbeidskorting van je werkgever is puur een parameter waarmee wordt bepaald hoeveel voorheffing voor de inkomstenbelasting er ingehouden wordt. Pas bij je definitie aangifte wordt de definitieve arbeidskorting en het definitieve belastingbedrag bepaald.
Dit is niet per se waar. Als het arbeidsinkomen niet meer is dan € 34.954 dan wordt de door de werkgever(s) doorgegeven arbeidskorting gebruikt. Ook als de berekening van de Belastingdienst op een lagere korting uitkomt.
Dit om te voorkomen dat wanneer je wisselend werk hebt en vrij veel arbeidskorting krijgt de Belastingdienst dit terugvordert omdat je over het jaar als geheel minder recht op arbeidskorting hebt.
Maar als de werkgever te weinig arbeidskorting berekent (op het hele jaar gezien) dan krijg je het gewone bedrag waar je recht op hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Cbr op 03-03-2021 22:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Sorry, maar als je verschuldigde IB/PVV € 2.419 is, en de loonheffing is € 1.067 dan is er te weinig ingehouden en moet je juist ruim duizend euro bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByzLyz
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-06-2024
.

[ Voor 108% gewijzigd door ByzLyz op 30-11-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Honesty schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:02:
[...]

Ook bij de aftrek zorgkosten is het moment van aftrek het moment van betalen. Niet de behandel- of factuurdatum.
Zie de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Cbr schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:22:
[...]

Een coachingstraject is over het algemeen juist NIET aftrekbaar. Het moet gaan om een "studie of opleiding" (volgens de wet Inkomstenbelasting 2001). Dat betekent: Een leertraject met doelstellingen voor het opdoen van kennis en/of vaardigheden. Coaching past niet in de omschrijving studie of opleiding.
Dat zijn loopbaancoaches niet met je eens. Zie bijvoorbeeld: https://www.loopbaancoach...aftrekbaar-bij-belasting/
Echt elke loopbaancoach vertelt dat je de kosten mag aftrekken, en ook de grote vakverenigingen doen dat. De belastingdienst zelf is er enigzins vaag over, maar ik denk dat je de definitie van opleding uit de BTW-regeling wel als richtlijn kunt hanteren:

"Naast beroepsopleidingen vallen ook cursussen om in een (toekomstige) werkkring te kunnen functioneren onder het begrip beroepsopleiding. Het gaat dan bijvoorbeeld om management-, automatiserings-, taal-, sollicitatie- en ondernemingsraadcursussen.

Onderwijs om persoonlijke vaardigheden te leren, valt niet onder het begrip beroepsopleiding. Bijvoorbeeld een EHBO-cursus of het behalen van een rijbewijs B. Ook andere hobbycursussen dan taalcursussen zijn geen beroepsopleidingen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Christiaan676 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:10:
[...]

Waarom zou je daarvoor compenseren? Zou dit gewoon eerlijk opgeven zoals het is. Eigenlijk is dit het zelfde als rekeningen voor het volgend jaar alvast in december betalen. Je hoeft daar dan ook geen vermogens belasting over te betalen.

Verder is het eerst zoveel mogelijk betalen van af je spaarrekening slim. Aangezien de rente van het bouwdepot vaak de rente die je moet betalen opheft. Maar pas op je kan het geld niet zomaar uit een bouwdepot halen.
Dus jij zegt, bedragen (saldo's van de rekeningen) in de aangifte aanpassen naar hoe het feitelijk zou zijn als ik de factuur niet zou hebben voorgeschoten. Gaat de BD hiermee akkoord, want de banken geven hun saldo door natuurlijk? Feitelijk corrigeer ik dan natuurlijk foutieve informatie maar wil even zeker weten dat ik het goed doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-04-2021
Hielko schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:21:
[...]

Was ze ondernemer voor de inkomstenbelasting in 2019? Dan moet je die inkomsten opgeven bij de inkomsten van 2019, dan zijn de nog te ontvangen facturen gewoon onderdeel van het ondernemingsvermogen. Als ze toen al viel onder inkomsten uit overig werk weet ik het niet zeker.
Bedankt voor je reactie.
Ze was inderdaad ondernemer voor de inkomstenbelasting in 2019. Dan zijn ze als het goed is al meegerekend door de boekhouder voor het jaar 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
PHPResource schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:28:
[...]

Dus jij zegt, bedragen (saldo's van de rekeningen) in de aangifte aanpassen naar hoe het feitelijk zou zijn als ik de factuur niet zou hebben voorgeschoten. Gaat de BD hiermee akkoord, want de banken geven hun saldo door natuurlijk? Feitelijk corrigeer ik dan natuurlijk foutieve informatie maar wil even zeker weten dat ik het goed doe
Nee, saldo invullen hoe ze op papier staan. Je “corrigeert” het niet door de getallen aan te passen. Je had het geld op de peilingsdatum niet, dus hoef je daar ook geen belasting over te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Agent47 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:55:
Net een half uur geprobeerd bij mijn hypotheek adviseur. Kwamen er gewoon niet door. Ja 1 keer en na het inloggen bij digid gooit die je er weer uit.

Ga met een maand wel weer terug ofso.
Wekkertje gezet om het heel vroeg te proberen. ook om 07.15 de melding dat het te druk is en inloggen kan niet.

Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.

Dag vier van deze enorme faal is begonnen blijkbaaar.

[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 04-03-2021 07:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RodeStabilo schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:17:
[...]

Wekkertje gezet om het heel vroeg te proberen. ook om 07.15 de melding dat het te druk is en inloggen kan niet.

Voor een hoop mensen is 7.15 niet bepaald 'heel vroeg'. Dus het verbaast me niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

RodeStabilo schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:17:
[...]

Dag vier van deze enorme faal is begonnen blijkbaaar.
Tip: 0315 (don’t ask :X) was het heel rustig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik heb voor een flink bedrag enkele facturen voorgeschoten vanuit m'n spaarrekening ipv uit het bouwdepot.

Je moet helemaal niets corrigeren. Je hebt dat bedrag toch ook helemaal niet? Je had de keus om 50k op je spaarrekening te laten en die 50k via je bouwdepot te lenen. Dan had je wel 50k box 3 vermogen en 50k box 1 lening waarover je de rente zou mogen aftrekken. Maar jij hebt nu de keus gemaakt om die 50k van je spaarrekening te gebruiken en geen 50k te lenen. Daardoor is je box 3 vermogen 50k lager geworden, maar heb je ook geen box 1 lening en is er dus ook geen rente over die 50k die je zou kunnen aftrekken.

Uiteraard is het niet zo dat je in jouw situatie de betaalde rente van het bouwdepot zou kunnen aftrekken en de ontvangen rente niet. Bij de aangifte moet je het saldo van betaalde en ontvangen rente van het bouwdepot opgeven. Als je dus nog geen geld hebt opgenomen en je evenveel rente hebt ontvangen als betaald, dan valt er voor dat bouwdepot niets af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:25:
[...]

Voor een hoop mensen is 7.15 niet bepaald 'heel vroeg'. Dus het verbaast me niks.
Voor het doen van inkomstenbelasting vind ik het wel vroeg :X
Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste

Let op:
Het nodeloos vragen maar de status van een mogelijk inning of uitbetaling is niet nodig en derhalve offtopic