Belastingaangifte 2020 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:46
Zo.. nadat ik vanmorgen om 7:50 bijna klaar was.. maar toen meldingen kreeg dat het opslaan niet was gelukt (net bij het lastigste gedeelte! :P) is het nu wel gelukt. Jeeh.

Suggestie voor de Belastingdienst: prima dat ze niet de capaciteit hebben om de piek op 1 maart aan te kunnen, maar zeg dan gewoon "Je kan op dit moment niet inloggen, want er is geen capaciteit. Wil je op de wachtrij worden geplaatst? Je staat dan op plek 4.000 (en verwachte wachttijd is nog 25 minuten)." ofzoiets. dat voorkomt dat mensen het steeds opnieuw blijven proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:40

mrc4nl

Procrastinatie expert

ChrisM schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:27:
Suggestie voor de Belastingdienst: prima dat ze niet de capaciteit hebben om de piek op 1 maart aan te kunnen, maar zeg dan gewoon "Je kan op dit moment niet inloggen, want er is geen capaciteit. Wil je op de wachtrij worden geplaatst? Je staat dan op plek 4.000 (en verwachte wachttijd is nog 25 minuten)." ofzoiets. dat voorkomt dat mensen het steeds opnieuw blijven proberen.
Geld vragen voor voorkeurplekkken >:)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mrc4nl schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:32:
[...]

Geld vragen voor voorkeurplekkken >:)
Ik heb in februari al de aangifte ingediend. Lang leve digipoort en professionele aangiftesoftware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:37
Klein vraagje,

Ik had op 1 januari 2020, 3 bankrekening. Waarvan 1 met een saldo van €0,- klopt het dat deze niet getoond wordt in de aangifte app? Denk niet dat het onder een positief saldo valt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:46
Aschtra schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:52:
Klein vraagje,

Ik had op 1 januari 2020, 3 bankrekening. Waarvan 1 met een saldo van €0,- klopt het dat deze niet getoond wordt in de aangifte app? Denk niet dat het onder een positief saldo valt?
Ja, dat klopt. Het gaat de belastingdienst er om dat jij aangeeft hoeveel saldo je in totaal hebt. "Wij" vinden dat handig om te zien per bankrekening, om het zo te checken. Maar voor de belastingdienst is 1 getal voldoende. Daarom laten ze denk ik de rekeningen met niks er op niet zien.

Ik heb via bunq een stuk of 10 rekeningen (afgelopen jaar wel wat opgeruimd).. die liet de Belastingdienst gelukkig ook niet allemaal zien. Wel nog een oude rekening uit het buitenland (via N26) trouwens.. die ook saldo 0 had, maar dat saldo hadden ze niet doorgekregen, denk ik. Goede herinnering om die rekening op te zetten. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:04
Aschtra schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:52:
Klein vraagje,

Waarom vraag je dat? Voor je aangifte is een rekening met 0 euro toch gelijk aan geen rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:16
Kon helaas geen aangifte in de app doen vanwege ingehouden dividend belasting. Dat kon toch al niet vanwege de kosten voor financiering van een huis in 2020 voor een aankoop in 2021 maar toch. Eerste keer ook dat ik samen met mijn partner aangifte ga doen, en ik zag dat de en/of beleggingsrekening uit december wel bij de vooraf ingevulde gegevens stond, maar de gezamenlijke spaar en betaal rekening van de Rabobank niet. Had toch iets beters verwacht van de Rabobank in dat geval.

Edit: mijn schuld, Dividend gaat over het hele jaar, bezittingen op 1 januari 2020 natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Tales op 01-03-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harriesmits
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
PRoCx schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:49:
Even iets wat ik me afvraag. Wellicht weet iemand dit. Ik heb afgelopen jaar een huis gekocht, waarvan ik weet dat ik het een en ander terug ga krijgen. Vanwege corona heb ik volmachten afgegeven bij de notarissen. Is dit iets wat ik ook terug kan vragen bij de aangifte?
Alle kosten terzake van hypotheek. Dus volmachtkosten voor de hypotheek wel, voor de aankoop zelf niet aftrekbaar. Laat de notaris dit uitsplitsen als dat al niet is gedaan. Succes, Harrie Smits
Vergeet ook je WOZ bezwaar niet <knip> Spam is verboden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 01-03-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:35
Deezers schreef op maandag 1 maart 2021 @ 07:28:
Kan het zijn dat je zelfs met een verzamelinkomen van 15.915 euro, 288 euro belasting moet bijbetalen? Zat deels in de bijstand en daarnaast gewerkt, uiteindelijk uit de bijstand gekomen door meer uren gekregen maar nu dus bijna 300 euro bijbetalen, voelt raar en niet lonend. Vorig jaar 15.423 jaarinkomen en toen niks hoeven bijbetalen...
Wel bijzonder om te zien dat 288 bijbetalen al als veel gezien wordt bij een "inkomen" van 15000
Die 15k (en meer) betaal ik al aan belasting....
20k belasting betalen voelt raar en niet lonend.....

[ Voor 5% gewijzigd door wimpie007 op 01-03-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:37
Lapa schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:56:
[...]

Waarom vraag je dat? Voor je aangifte is een rekening met 0 euro toch gelijk aan geen rekening?
Just to be sure, niet zo aanvallend. Daar is het hulptopic voor toch?

Bedankt @ChrisM !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
wrong

Maar nu ik hier toch ben...
Mijn God wat een gepruts.
En echt niks ten nadele van die opleidingen hoor. Maar ik hou banen bij overheid in de gaten maar ze willen (in mijn salarisschaal) alleen maar universitair geschoolde mensen. Ook gesprekken gehad en die opleiding was gewoon belangrijker dan daadwerkelijk relevante werkervaring.

En dat dit het eerste uur zo gebeurd, maar na 06:00u moet t gewoon werken.

Vreemd genoeg kunnen we de app nooit gebruiken? Behoorlijk gemiddelde situatie hier. Maar toch pakt ie dit niet op in de app.

[ Voor 195% gewijzigd door readytoflow op 01-03-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-06 13:16
wimpie007 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:23:
[...]

Wel bijzonder om te zien dat 288 bijbetalen al als veel gezien wordt bij een "inkomen" van 15000
Elke euro die we aan de belastingdienst moeten betalen is er 1 teveel..
Voor iemand die 15k bruto per jaar verdient is 288 euro echt veel (25% van een maandsalaris excl vakantiegeld)..

Maarja dat is hier niet de discussie

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926313

fsfikke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:39:
[...]

Blij dat PwC dat altijd voor mij heeft gedaan :p

[...]

Maar dat verandert nog niet je verplichting om aangifte te doen mocht je meer dan €48 moeten betalen.
Maar je kan niet verplicht worden om iets te doen als je niet weet of je het moet doen.
Het M-formulier is ook alleen verplicht als je die vanuit overheid ontvangen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:04
Aschtra schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Just to be sure, niet zo aanvallend. Daar is het hulptopic voor toch?

Bedankt @ChrisM !
Excuses als het aanvallend overkwam B)
Ik vroeg me gewoon af wat de redenering achter de vraag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 15:33
Iemand bekend met de Aangiftecheck? https://www.aangiftecheck.nl/

Klinkt op zich goed: Controleer gratis binnen drie minuten je aangifte inkomstenbelasting en ontvang je persoonlijke rapport met belastingtips.

Wat levert de check op?

„Tot nu toe heeft de Aangiftecheck al bijna 28.000 aangiftes gecontroleerd. Een op de vier mensen bleek te kunnen besparen. Voor hen ging het gemiddeld om 243 euro per aangifte. Degenen bij wie de aangifte bleek te kloppen, waren gerustgesteld dat ze hun bijdrage hadden betaald, maar geen geld lieten liggen.”

Wat kost de controle?

„Als uit de check geen directe besparing komt, is het gebruik gratis. Als er wel een besparing uit volgt, vragen wij een financiële bijdrage. We besteden dat geld aan het verbeteren van het softwareprogramma.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

zeeg schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:31:

Klinkt op zich goed: Controleer gratis binnen drie minuten je aangifte inkomstenbelasting en ontvang je persoonlijke rapport met belastingtips.

Wat levert de check op?

„Tot nu toe heeft de Aangiftecheck al bijna 28.000 aangiftes gecontroleerd. Een op de vier mensen bleek te kunnen besparen. Voor hen ging het gemiddeld om 243 euro per aangifte. Degenen bij wie de aangifte bleek te kloppen, waren gerustgesteld dat ze hun bijdrage hadden betaald, maar geen geld lieten liggen.”

Wat kost de controle?

„Als uit de check geen directe besparing komt, is het gebruik gratis. Als er wel een besparing uit volgt, vragen wij een financiële bijdrage. We besteden dat geld aan het verbeteren van het softwareprogramma.”
Ik weet het niet, maar zulke gegevens zomaar uit handen geven aan 'n bedrijf voelt nogal louche...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:06

Wokschotel

Op 6 wielen

Ardana schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:33:
[...]

Ik weet het niet, maar zulke gegevens zomaar uit handen geven aan 'n bedrijf voelt nogal louche...
Misschien moet je je eerst even verdiepen in de organisatie achter die site.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 17:50

GG85

.......

Ardana schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:33:
[...]

Dit ja, in dat privacystatement ook niet over anoniem opslaan of iets. "het staat even op een server, we zetten het om en klaar".

Nee dank u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online

Wat levert de check op?

Wat kost de controle?

Ik vraag mij af Waar ze dat gemiddelde van 243 euro vandaan halen. Lijkt mij heel veel.

Wat ik zie is de verdeling tussen fiscale partners, daar kan echt winst zitten. Voor de rest zijn het allemaal zaken die je als je zorgvuldig de aangifte invoert ook tegenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 17:50

GG85

.......

Wokschotel schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Misschien moet je je eerst even verdiepen in de organisatie achter die site.
Geef dan gelijk even aan waarom?

"Bond voor Belastingbetalers" klinkt allemaal leuk maar dat betekend niet gelijk dat je gegevens veilig zijn.

Na je medisch dossier is je aangifte incl al je persoonlijke gegevens en die van je evt partner naar een instantie sturen anders dan de Belastingdienst best een dingetje.

En dan nog, gewoon lekker zelf in verdiepen en zelf doen en anders een boekhouder laten doen voor een paar tientjes. Dan kun je gewoon langs gaan met je papieren en daarna weer mee naar huis nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:41
Anoniem: 926313 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:00:
[...]
Maar je kan niet verplicht worden om iets te doen als je niet weet of je het moet doen.
Het M-formulier is ook alleen verplicht als je die vanuit overheid ontvangen hebt.
Klinkt leuk maar zo werkt het helaas niet.... Lees hier hoe het wel werkt... O ja, aangiftebiljet soort onafhankelijk. M, P, O, F....

NB: Geen relatie met deze site, gewoon de eerste in google.

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 01-03-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 11:43

Honesty

kattenneus!

Wat levert de check op?

Wat kost de controle?

Het ergste van dit soort sites is dat de kosten niet duidelijk op de voorpagina staat, het is 10% wat bij simpele zaken al snel kan oplopen. ik doe zelf als vrijwilliger ook aangiftes en als ik 10% van wat mensen terug krijg zelf krijg dan kan ik met pensioen.
Verder is het echt geen hogere wiskunde

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

PolarBear schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Ik vraag mij af Waar ze dat gemiddelde van 243 euro vandaan halen. Lijkt mij heel veel.

Wat ik zie is de verdeling tussen fiscale partners, daar kan echt winst zitten. Voor de rest zijn het allemaal zaken die je als je zorgvuldig de aangifte invoert ook tegenkomt.
Ik ben zelf vrijwilliger en vul de ib in voor mensen maar kom vaak ook tegen dat mensen iets vergeten, dus mensen hebben wel wekelijks fysio nodig en hebben daar de bonnen van bij maar vergeten de kilometers en parkeerkosten van die afspraken oid. En dan kan het snel oplopen als het wekelijks is. Maar het is inderdaad niks wat je zelf kan doen met een beetje vraagtekentjes lezen.
Het is vaak ook in deze periode dat ik mensen met de IB help en er tijdens de afspraak achter komt dat ze meer rechten hebben dan waar ze gebruik van maken. Wij helpen de minima dus meestal is het dan bijzondere bijstand of zoiets.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024
Anoniem: 926313 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:00:
[...]

Dit is niet alleen formeel onjuist (zie eerder geplaatste berichten), maar kan je ook nog eens dik geld gaan kosten en dan met name als het gaat om emigratie.

Voor alle duidelijkheid: het M-biljet is bestemd voor belastingplichtigen die een deel van het jaar in Nederland en een deel van het jaar in het buitenland hebben gewoond of verbleven.

Stel dat je als gepensioneerde per 1 augustus 2020 bent geëmigreerd naar een land waarmee Nederland een Verdrag ter vermijding van dubbele belasting heeft gesloten en dat ingevolge dit Verdrag de heffing over sociale zekerheidsuitkeringen en private pensioenen is voorbehouden aan het woonland.

De SVB en de pensioenuitvoerder hebben vanaf 1 augustus 2020 loonbelasting ingehouden omdat je nog geen vrijstelling hebt gekregen van de Belastingdienst/kantoor Buitenland voor deze inhouding wegens het nog niet kunnen beschikken over een Verklaring belastingplicht woonland.

Als je in dit geval geen uitnodiging hebt gekregen van de Belastingdienst om d.m.v. het aangiftebiljet Model-M aangifte te doen (en wat regelmatig voor komt), dan zou ik er als de kippen bij zijn om zelf zo’n aangiftebiljet op te vragen en d.m.v. deze aangifte de niet verschuldigde loonbelasting terug te vragen.

Mocht daarbij AEGON je pensioenuitvoerder zijn dan wordt alles nog een graadje erger. Ook al ben je geëmigreerd naar Timboektoe in Mali: AEGON presteert het om ook dan, naast de loonbelasting, de niet verschuldigde premies volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet in te houden. In dat opzicht is AEGON de “spaarpot” voor veel in het buitenland wonende Nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Jaaropgave vd WG wijkt af van die van de BD.

De BD heeft mijn ontslagvergoeding apart neergezet als een uitkering. De jaaropgave heeft gewoon 1 bedrag met 1 loonheffing.

Kan ik dat gewoon aanpassen bij de opgave naar de BD zoals dat op mijn jaaropgave staat. Dat is voor mij toch iets waar ik op zou moeten kunnen vertrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Vraagje. In 2019 een PL genomen voor gedeelde verbouwing en gedeelde andere bestedingen.
Nu heb ik in 2020 dit gekenmerkt bij de aanslag over 2019. Alleen toen waren de vragen anders dan ze nu weer zijn. (om knetter van te worden)

Mag ik nu in 2021 weer de rente aftrek doen over de periode 2020 op basis van mijn PL?
Moet een verdeling doen van:

1 Jan 2020 was de lening X bedrag en dit heb je besteed aan je woning en dit aan andere dingen.
31 dec 2020 was de lening X bedrag en dit heb je besteed aan je woning en dit aan andere dingen.

Moet ik nu in het hokje van 1 januari 2020 wat ik besteed heb aan mijn woning, hetzelfde ingeven bij 31 dec?
Echt zo onduidelijk als de pest en de ? hokje doet het niet ervan.

2e vraag:
Staat rente X en dan Rente aan woning en Rente aan andere besteding.
Hoe reken je dat uit? Want dit staat natuurlijk niet op een jaaroverzicht van de bank.

Dus zeg maar zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvQinvSQtvxCpaCcz2fb5M5EScg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rm81jrckb2EKhAU5hGUNCUDZ.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Xtr3me4me op 01-03-2021 14:20 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 22:08

MJV

Honesty schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:46:
[...]

Het ergste van dit soort sites is dat de kosten niet duidelijk op de voorpagina staat, het is 10% wat bij simpele zaken al snel kan oplopen. ik doe zelf als vrijwilliger ook aangiftes en als ik 10% van wat mensen terug krijg zelf krijg dan kan ik met pensioen.
Verder is het echt geen hogere wiskunde
Naar wat ik uit de verdere uitleg op de website kan opmaken vraagt men dus om een bijdrage, of je die betaalt is natuurlijk aan jou.

Hoedanook vind ik het ook nogal wat dat om gebruik te maken van hun advies je wordt gevraagd een pdf-je van je hele aangifte up te loaden. Wat over typen van enkele (relevante) bedragen was m.i. prettiger geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Ik kon nu wel gewoon inloggen en een aangifte beginnen op de website maar de website werkte nauwelijks. Partner gegevens werden helemaal niet opgehaald etc. Foutmelding na elke knop. Ik ga gewoon tot later vandaag even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:34
Misschien niet helemaal het juiste topic, dat hoor ik dan ook graag.

In juni 2020 zonnepanelen aangeschaft, aangemeld voor de KOR en rekeningnummer via belastingdienst zakelijk ingevuld.

Ik had verwacht dat ik vanaf nu omzet belasting kan doen om de BTW voor de panelen terug te krijgen, maar er staat nog steeds niet. Doe ik iets verkeerd?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Honesty schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:50:
[...]

Ik ben zelf vrijwilliger en vul de ib in voor mensen maar kom vaak ook tegen dat mensen iets vergeten, dus mensen hebben wel wekelijks fysio nodig en hebben daar de bonnen van bij maar vergeten de kilometers en parkeerkosten van die afspraken oid. En dan kan het snel oplopen als het wekelijks is. Maar het is inderdaad niks wat je zelf kan doen met een beetje vraagtekentjes lezen.
Het is vaak ook in deze periode dat ik mensen met de IB help en er tijdens de afspraak achter komt dat ze meer rechten hebben dan waar ze gebruik van maken. Wij helpen de minima dus meestal is het dan bijzondere bijstand of zoiets.
Parkeerkosten zijn toch niet aftrekbaar? Ik ben nu ook bezig met de reiskosten voor m'n aangifte van 2020, ga eerst vergoeding van de zorgverzekering vragen, wat overblijft aftrekken bij de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

readytoflow schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:00:

De BD heeft mijn ontslagvergoeding apart neergezet als een uitkering. De jaaropgave heeft gewoon 1 bedrag met 1 loonheffing.

Kan ik dat gewoon aanpassen bij de opgave naar de BD zoals dat op mijn jaaropgave staat. Dat is voor mij toch iets waar ik op zou moeten kunnen vertrouwen?
Nee, je WG moet je aangifte aanpassen. Een deel is nl. niet belastbaar als salaris, maar als uitkering idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Sreini schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:24:
Ik kon nu wel gewoon inloggen en een aangifte beginnen op de website maar de website werkte nauwelijks. Partner gegevens werden helemaal niet opgehaald etc. Foutmelding na elke knop. Ik ga gewoon tot later vandaag even wachten.
Inderdaad bijna niet doorheen te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:08
Wow duurde eventjes maar toch gelukt.

Ik twijfel alleen over de volgende situatie:

in 2020 heb ik een extra hypotheek leningsdeel afgesloten voor de aanschaf van een stacaravan. Nu kreeg ik in de aangifte de volgende vraag:

Hypotheken en andere schulden
Gaat het om een schuld voor uw huidige, toekomstige of vroegere woning Nee (hoofdverblijf)?

Ik heb hier nee ingevuld met de gedachte het geld wat is vrijgekomen is gebruikt voor de stacaravan en niet het hoofdverblijf, of had ik hier toch wel ja in moeten vullen aangezien het een leningdeel is welke is afgesloten obv de overwaarde van de woning die wij hebben opgenomen en dus onderdeel is van het hoofdverblijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Iemand de app op de iPad al gebruikt?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 07:44
readytoflow schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:00:

een ontslagvergoeding is ook een eenmalige uitkering, vandaar apart benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
Ardana schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:27:
[...]

Parkeerkosten zijn toch niet aftrekbaar? Ik ben nu ook bezig met de reiskosten voor m'n aangifte van 2020, ga eerst vergoeding van de zorgverzekering vragen, wat overblijft aftrekken bij de belastingdienst.
Dat ligt eraan of je ze al in de km prijs hebt meegenomen of niet en of het idd al door zorgverzekering vergoed is

Werkelijke uitgaven voor vervoer

Bij de berekening van uw werkelijke uitgaven voor vervoer in een kalenderjaar kunt u de volgende kosten meetellen:

taxikosten
kosten voor openbaar vervoer
autokosten

Bij autokosten gaat het om kosten voor:
brandstof
houderschapsbelasting (motorrijtuigenbelasting)
verzekering
afschrijving
onderhoud en reparatie
parkeergelden
overige zaken, zoals kosten voor de wasstraat

Deel dit bedrag door het totaal aantal kilometers dat u in 1 jaar hebt gereden. De uitkomst is de kilometerprijs.

Voorbeeld berekening kilometerprijs en aftrekbare kosten

U hebt een Toyota Aygo. U rijdt hiermee in 1 jaar in totaal 10.550 kilometer. U hebt de volgende kosten:

afschrijving € 1.200
brandstof € 982
onderhoud en reparatie € 476
verzekering € 332
houderschapsbelasting € 660
wasstraat € 180

De kilometerprijs is het totaal aan kosten van € 3.830 gedeeld door het aantal gereden kilometers (10.550). In dit voorbeeld is de kilometerprijs dus € 0,36.

Hebt u totaal 100 kilometer gereden voor het vervoer van een zieke of invalide? Dan zijn uw aftrekbare kosten: het aantal gereden kilometers voor vervoer van de zieke of invalide maal de prijs per kilometer. In dit voorbeeld: 100 kilometer x € 0,36 = € 36.

Parkeergelden

U kunt kiezen of u de parkeergelden die u hebt uitgegeven bij uw artsenbezoeken wil meenemen in de kilometerprijs. Doet u dat niet, dan kunt u de parkeerkosten apart optellen bij de aftrekbare autokosten. Dit is vaak voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor aftrek van specifieke zorgkosten moet je toch echt wel enorm veel kosten maken wil het boven het drempelbedrag komen. Bij een verzamelinkomen van 40k is deze drempel maar liefst 660 euro.

Dan moet je echt te maken hebben met lange ritten, langdurige zorg of enorme parkeertarieven. Ik heb ook wel eens familie een aantal weken/maanden in het ziekenhuis gehad, maar kwam er bij lange na niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Overigens is het goed om te vermelden dat zorgkosten aftrekken alleen kan als je ook echt flinke zorgkosten hebt gemaakt. Twee keer naar de tandarts per jaar is voor de meeste inkomens niet genoeg, zie hier voor het drempelbedrag. Voor mij is de drempel zo'n 2500 euro. Vroeger was een bril nog aftrekbaar, dat scheelde wel een stuk met het drempelbedrag.

Overigens heb je bij lagere inkomens wel een verhoging specifieke zorgkosten, maar daar tellen de reiskosten niet mee.

[ Voor 22% gewijzigd door PolarBear op 01-03-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Cheesy schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:03:
Voor aftrek van specifieke zorgkosten moet je toch echt wel enorm veel kosten maken wil het boven het drempelbedrag komen. Bij een verzamelinkomen van 40k is deze drempel maar liefst 660 euro.

Dan moet je echt te maken hebben met lange ritten, langdurige zorg of enorme parkeertarieven. Ik heb ook wel eens familie een aantal weken/maanden in het ziekenhuis gehad, maar kwam er bij lange na niet aan.
Als je 3 keer per week naar het ziekenhuis moet die 15km rijden is kom je daar wel aan hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Cheesy schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:03:

Ik heb over het jaar 2020 12.731,1 km gereden voor ontvangen zorg. Nu rijdt mijn auto extreem zuinig, maar dat is alsnog € 1.674 die ik mag aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
wimpie007 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:12:
[...]

Als je 3 keer per week naar het ziekenhuis moet die 15km rijden is kom je daar wel aan hoor
Ja dat schaar ik onder genoemde “langdurige zorg”.

Ik probeer mensen bewust te maken van de drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

PolarBear schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:03:
Overigens is het goed om te vermelden dat zorgkosten aftrekken alleen kan als je ook echt flinke zorgkosten hebt gemaakt. Twee keer naar de tandarts per jaar is voor de meeste inkomens niet genoeg, zie hier voor het drempelbedrag. Voor mij is de drempel zo'n 2500 euro. Vroeger was een bril nog aftrekbaar, dat scheelde wel een stuk met het drempelbedrag.

Overigens heb je bij lagere inkomens wel een verhoging specifieke zorgkosten, maar daar tellen de reiskosten niet mee.
Reiskosten voor jezelf wel, enkel de reiskosten voor ziekenbezoek tellen niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Nou, eindelijk begonnen. Helaas werken de "?" niet altijd, dus het is soms even goed zoeken. Afgelopen jaar voor het eerst een woning gekocht en de nota van de notaris had wel wat duidelijker gemogen.

Ik zou het zeer waarderen als iemand even naar de volgende 2 blokken wilt kijken. :)
quote: Aankoopkosten
Niet aftrekbaar.
Voor de vraag: "Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten"

- Koopsom
- Overdrachtsbelasting
- Leveringsakte
quote: Aftrekbare kosten
Wel aftrekbaar.
- Advies & Bemiddeling (adviseur)
- Hypotheekakte
- NHG
- Inschrijving kadaster hypotheekakte KIK
?wel? - Kadastrale inzage hypotheek
?wel? - Kosten geldverkeer en/of bewaarloon
?niet? - Inschrijving kadaster geheel perceel
- Tarief kwaliteitsfonds KNB (enkel voor hypotheekakte)

+ ook aftrekbaar alle BTW die evt. geheven is over sommige onderdelen?

Niet aftrekbaar.
- Leveringsakte
- WWFT (BRP/CIR/CCR/VIS)
- Overdrachtsbelasting
- Koopsom
Onder andere al deze posts tegengekomen die dicht op dit vlak zitten, maar de twijfels die ik nu nog heb blijven bestaan:
- Crasheeee in "Belastingaangifte 2019" (@Crasheeee)
- MeteoVir in "Belastingaangifte 2019" (@MeteoVir)
- M-ThijZ in "Belastingaangifte 2015" (@M-ThijZ)
- Martinusz in "Belastingaangifte 2019" (@Martinusz)

[ Voor 4% gewijzigd door Uniciteit op 01-03-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Ardana schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Ik heb over het jaar 2020 12.731,1 km gereden voor ontvangen zorg. Nu rijdt mijn auto extreem zuinig, maar dat is alsnog € 1.674 die ik mag aftrekken.
Is dat niet een beetje weinig, ik reken altijd bij twijfel 19 cent per kilometer maar liever nog meer als mensen dat kunnen onderbouwen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:12
Uniciteit schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:18:
Nou, eindelijk begonnen. Helaas werken de "?" niet altijd, dus het is soms even goed zoeken. Afgelopen jaar voor het eerst een woning gekocht en de nota van de notaris had wel wat duidelijker gemogen.

Ik zou het zeer waarderen als iemand even naar de volgende 2 blokken wilt kijken. :)

[...]

[...]

Onder andere al deze posts tegengekomen die dicht op dit vlak zitten, maar de twijfels die ik nu nog heb blijven bestaan:
- Crasheeee in "Belastingaangifte 2019" (@Crasheeee)
- MeteoVir in "Belastingaangifte 2019" (@MeteoVir)
- M-ThijZ in "Belastingaangifte 2015" (@M-ThijZ)
- Martinusz in "Belastingaangifte 2019" (@Martinusz)
Ik heb het uiteindelijk aan mijn notaris gevraagd. Zij gaven aan:

Aftrekbaar zijn alle kosten welke betrekking hebben op de hypotheekakte. Notariële kosten ad € *** (met btw hierover) en de kosten van het kadaster ad € *** (met btw hierover) en alle kosten van je geldlening (afsluitprovisie e.d. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Honesty schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:33:
[...]

Is dat niet een beetje weinig, ik reken altijd bij twijfel 19 cent per kilometer maar liever nog meer als mensen dat kunnen onderbouwen.
Mja, dit zijn mijn werkelijke kosten, excl. parkeerkosten, incl. afschrijving volgens de ANWB, MRB, benzine, verzekering, onderhoud en APK. Ik kan er ook niks aan veranderen dat m'n auto zo goedkoop is. Ik kom uit op € 0,131 per kilometer. Overigens heb ik de auto er wél op uitgezocht dat deze zo goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Laatst online: 12:02
wimpie007 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:23:
[...]

15k is bruto hè ;)
Maar jij krijgt als het goed is wel wat meer per maand binnen hoop ik voor je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-06 16:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRK_7eM3LUS64ql7LNNP3-8Ok-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/66iT1rZuRFqBp4aNd2SYtntn.png?f=fotoalbum_large

Als je er doorkomt is het ook nog niet veel soeps, ik wacht wel een paar dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Zou dit ook bij de storingen horen of heb ik dit jaar gewoon pech?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C8DLn5R/2021-03-01-18-23-04-Aangifte-inkomstenbelasting-2020.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-06 12:09
Cheesy schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:25:
Zou dit ook bij de storingen horen of heb ik dit jaar gewoon pech?

[Afbeelding]
Deze melding kreeg ik ook. Later nog maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:08

dbzfan

Nee.

Medetweakers die geld hebben belegd via DeGiro? Hoe kan ik zien wat mijn aandelen op 1 januari 2020 waard waren?

Nvm .. gevonden 8)7 |:(

[ Voor 11% gewijzigd door dbzfan op 01-03-2021 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-06 14:30
dbzfan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:04:
Medetweakers die geld hebben belegd via DeGiro? Hoe kan ik zien wat mijn aandelen op 1 januari 2020 waard waren?

Nvm .. gevonden 8)7 |:(
In je jaaropgave onder overzichten -> rapportages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
misschien heeft iemand hier wat aan mbt de verdeling:
https://www.computeridee....helpt-je-met-je-aangifte/

[ Voor 6% gewijzigd door PetervdM op 01-03-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Ik vind het knap, nu dus al bijna 24u dat ik geen aangifte kan doen, erg kansloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 19:16
wimpie007 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:51:
Ik vind het knap, nu dus al bijna 24u dat ik geen aangifte kan doen, erg kansloos
Je hebt nog tijd zat, blijkbaar is de release van de nieuwe versie van belastingaangifte populair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-06 19:01
Even een paar dagen wachten. Dan kan je zonder problemen de aangifte doen. Dit fenomeen komt elk jaar opnieuw voor. Iedereen heeft 2 maanden de tijd, dus het hoeft niet allemaal op 1 maart. Ook krijg je niet eerder geld terug als je het eerder hebt ingevuld. Als je het over 3 weken invult krijg je misschien wel eerder geld terug dan iemand die het vandaag heeft ingevuld. In de vorige topics wordt daar ook uitgebreid over gediscussieerd.

Quote van de BD:
"Doet u voor 1 april aangifte? Dan krijgt u voor 1 juli bericht. "

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

wimpie007 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:51:
Is niet kansloos, is goed gebruik van publieke middelen. Dat half Nederland zo ongeduldig is dat ze allemaal op de eerste dag in de rij gaan staan dringen betekent nog niet dat de BD dan maar meer loketten moet openen. Kom morgen maar terug als je ziet dat het zo druk is. Dat het online is verandert daar niet veel aan, servercapaciteit is net zo min gratis als loketmedewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-06 23:46

Barrycade

Through the...

Als je zou willen kan je nu terecht. Ik kom er door, alleen loop ik vast omdat mijn vrouw al slaapt en ze ook moet inloggen met haar DigiD. Van de week maar weer eens proberen als de early birds hun teruggave binnen hebben ge-F5-ed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:44
Mijn ervaring en vergeleken in de vriendengroep is dat snel aangifte doen wel degelijk verschil uitmaakt voor de snelheid van teruggave. Ik en enkele anderen uit de groep doen het steevast in de eerste dagen en ontvangen tot nu toe ook altijd sneller de teruggave dan de anderen die het later doen (maar vóór 1 april). Begin mei staat het iedere keer op de rekening.

Dat de capaciteit niet wordt ingericht op de enorme piekdrukte van enkele dagen in het jaar is logisch. Dat zou zonde zijn van de enorme investering. Toch ligt de Belastingdienst hier wel degelijk al jaren te slapen en te prutsen, aangezien er nog steeds geen fatsoenlijk wachtrijsysteem is. Bij piekdrukte kun je wel de melding krijgen dat je het later nog eens moet proberen, maar het gebeurt ook dat je er wél doorheen komt en vervolgens halverwege de aangifte er toch 'uitgegooid' wordt. Ook is het niet zo dat de aangifte tot dat moment altijd netjes wordt opgeslagen, ondanks dat dat wel beweerd wordt. Ik moest weer opnieuw beginnen en dat heb ik in de groep meer gehoord.

Ik doe mijn aangifte dus zo snel mogelijk. Niet alleen omdat ik er dan vanaf ben, maar ook omdat mijn ervaring is dat het geld dat de Belastingdienst mij verschuldigd is sneller op mijn rekening staat. Dat niet iedereen de eerste dag aangifte kan doen is begrijpelijk, maar het mag niet zo zijn dat je tijdens de aangifte continu tegen time-outs en disconnects aanloopt. En dat is wel wat er gebeurt. Dat geeft weinig vertrouwen in de juistheid van de aangifte (is alles wel juist opgeslagen?) en het is frustrerend dat je de voortgang kunt verliezen.

De mening van @wimpie007 deel ik dus. Kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:53:
Als je zou willen kan je nu terecht. Ik kom er door, alleen loop ik vast omdat mijn vrouw al slaapt en ze ook moet inloggen met haar DigiD. Van de week maar weer eens proberen als de early birds hun teruggave binnen hebben ge-F5-ed.
Mij lukt het nog steeds niet. Inloggen lukt nog wel maar de aangifte openen gaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Pooh schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:51:
[...]

Is niet kansloos, is goed gebruik van publieke middelen. Dat half Nederland zo ongeduldig is dat ze allemaal op de eerste dag in de rij gaan staan dringen betekent nog niet dat de BD dan maar meer loketten moet openen. Kom morgen maar terug als je ziet dat het zo druk is. Dat het online is verandert daar niet veel aan, servercapaciteit is net zo min gratis als loketmedewerkers.
Die vergelijking gaat niet op. Het is alsof de paar loketten die open zijn, om de haverklap dicht gaan om en er een nieuw loket voor open te doen waar je helemaal opnieuw kunt beginnen. Dat de loketten ook pas open gaan op 1 maart en omslachtig te werk gaat, terwijl je alleen iets komt afgeven is extra kwalijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:28
Wat ik mij dan afvraag hoeveel personen op dit tijdstip gelijktijdig aangifte aan het doen zijn dat het systeem het niet aan kan. Het lijkt mij toch niet dat hele volksstammen om 01:30 uur 's nachts aangifte willen doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
sampoo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 00:45:
[...]

Die vergelijking gaat niet op. Het is alsof de paar loketten die open zijn, om de haverklap dicht gaan om en er een nieuw loket voor open te doen waar je helemaal opnieuw kunt beginnen. Dat de loketten ook pas open gaan op 1 maart en omslachtig te werk gaat, terwijl je alleen iets komt afgeven is extra kwalijk.
Inderdaad, ik dacht het vanochtend om 06h30 eens te proberen. Tot nu toe 6x opnieuw moeten inloggen, een paar keer bijna de interface van de aangifte volledig zien laden maar iedere keer wordt je er alsnog uitgegooid. Het feit dat ik het al vanaf 06h30 probeer is niets waard, iemand die nu toevallig precies op het juiste moment inlogt kan er zomaar tussendoor komen terwijl het mij niet lukt.

Wat dat betreft zou ik het goed vinden als de belastingdienst tijd steekt in het maken van een wachtrij functionaliteit, dan zou het inderdaad zijn als een gelimiteerd aantal loketten met een wachtrij. Nu is het meer een loterij of je er tussen komt of niet de eerste paar dagen. En volgens mij speelde dit probleem niet of veel minder toen het nog aangifte software was die je moest downloaden. De Belastingdienst heeft het gewoon verprutst toen ze er een website van maakten.

Daarnaast snap ik ook dat hele volksstammen het meteen op 1 maart proberen. De Belastingdienst vraagt je om aangifte te doen, dat kan vanaf 1 maart, in februari herinneren ze iedereen er aan. Als iemand mij iets vraagt te doen doe ik het het liefste óf zo snel mogelijk óf op een vast gepland moment zodat ik er rekening mee kan houden en het niet kan vergeten. Beide werkt niet lekker bij de aangifte, ik moet allemaal herinneringen in mijn agenda zetten zodat ik het steeds opnieuw kan proberen en niet vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-06 07:20
Hier nog steeds problemen met inloggen.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hier alles kunnen doen, 1 typfoutje gemaakt waardoor ik ineens 20k terugkrijg, oepsies. Die wil ik herstellen en inzenden, en dan kapt die er dus net mee... Gaat lekker :').

Ook fijn dat alle kleine Crypto/Beleg appjes er in voor komen zonder echte grote winsten. Ik heb ze er maar uitgehaald. Dividend van 19 cent, word een euro maar wel zwaar belast. Daag.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:46
Moet wel heel belabberd zijn die infrastructuur want vanmorgen om 5.30 waren er al te veel mensen ingelogd en was alles overbelast. Triest dit. Kunnen ze niet gewoon 1 maand per jaar extra servers bij zetten?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik vraag me af of er echt teveel mensen ingelogd zijn. Als dat om 1:30 of 5:30 uur al zo is dan heb ik moeite om dat te geloven.

Wat ik ook tenenkrommend vind, in de app moet je bij DigiD inloggen met wachtwoord en kan het niet via de DigiD-app. (Of dit moet nu tijdelijk zijn i.v.m. de storing).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 11:57
Kecin schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:21:
Ook fijn dat alle kleine Crypto/Beleg appjes er in voor komen zonder echte grote winsten. Ik heb ze er maar uitgehaald.
Waarom heb je ze er uit gehaald? Ze zijn onderdeel van je vermogen en vallen daarmee in box 3. Of je er wel of geen grote winsten mee maakt is niet relevant, je moet je box 3 vermogen aangeven.
Dividend van 19 cent, word een euro maar wel zwaar belast. Daag.
Niet handig. Als gewonde particulier is dividend namelijk belastingvrij. De ingehouden dividendbelasting kun je daarom terugkrijgen bij de inkomstenbelasting. Het opgeven van de ingehouden dividendbelasting is dus juist om te kijken hoeveel je terugkrijgt. Niet hoeveel je moet betalen. En omdat je bedragen altijd in hele euro's in jouw voordeel mag afronden, kan dit een klein voordeeltje opleveren. Juist als het over kleine bedragen gaat hoef je er ook weinig vermogensrendementsheffing over te betalen. Maar als je ze er uit haalt, dan doe je in feite aan belastingontduiking en dat zou vervelende gevolgen kunnen hebben.

Als er over die 19 ct dividend dus 15% dividendbelasting is ingehouden, dan is dat iets van 3 ct die je terug zou kunnen krijgen. Maar omdat je dat in je eigen voordeel mag afronden, betekent de afronding naar een euro dat je een euro terugkrijgt. Beter laten staan dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Rubbergrover1 op 02-03-2021 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
joeyke87 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:46:
Wow duurde eventjes maar toch gelukt.

Ik twijfel alleen over de volgende situatie:

in 2020 heb ik een extra hypotheek leningsdeel afgesloten voor de aanschaf van een stacaravan. Nu kreeg ik in de aangifte de volgende vraag:

Hypotheken en andere schulden
Gaat het om een schuld voor uw huidige, toekomstige of vroegere woning Nee (hoofdverblijf)?

Ik heb hier nee ingevuld met de gedachte het geld wat is vrijgekomen is gebruikt voor de stacaravan en niet het hoofdverblijf, of had ik hier toch wel ja in moeten vullen aangezien het een leningdeel is welke is afgesloten obv de overwaarde van de woning die wij hebben opgenomen en dus onderdeel is van het hoofdverblijf?
De vraag is of het een schuld is voor je hoofdverblijf, dus dat het geld gebruikt is voor je hoofdverblijf. De vraag is niet of je hoofdverblijf het onderpand is. Dus nee, het geld is voor een stacaravan en niet voor het hoofdverblijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:46
Hmm ben 1x ingelogd geraakt en zegt ie dat er van mijn vrouw geen gegevens bekend zijn. Zal het maar op een storing gooien want dat is wel vreemd.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Xtr3me4me schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:08:
1 Jan 2020 was de lening X bedrag en dit heb je besteed aan je woning en dit aan andere dingen.
31 dec 2020 was de lening X bedrag en dit heb je besteed aan je woning en dit aan andere dingen.

Moet ik nu in het hokje van 1 januari 2020 wat ik besteed heb aan mijn woning, hetzelfde ingeven bij 31 dec?
Uiteraard is de verdeling 1-1-2020 gelijk aan de verdeling 31-12-2019.
Staat rente X en dan Rente aan woning en Rente aan andere besteding.
Hoe reken je dat uit? Want dit staat natuurlijk niet op een jaaroverzicht van de bank.
Heb je nog extra afgelost of heb je alleen de standaard aflossing gedaan? Als je bv half om half voor de eigenwoning en voor andere besterdingen hebt gedaan, dan doe je de betaalde rente ook in die verhouding. Heb je een extra aflossing gedaan, dan mag je ervoor kiezen om die volledig op het niet-aftrekbare leningdeel te doen. Dan moet je dus gaan rekenen tussen een stuk rente tot de extra aflossing (die dan dus nog steeds half om half is) en de rente vanaf de extra aflossing (waarbij het leningdeel van het niet-aftrekbare deel lager is en dus de rente daarover ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Martinusz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Helptekst inmiddels werkend:

[...]

Maar mij nog steeds niet duidelijk :) is dit 0 wanneer je met overwaarde hebt verkocht?
Of bedoelen ze openstaande hypotheekschuld van die woning op dat moment?
Inderdaad, het gaat om de hoogte van de schuld die je had op de verkochte woning. Hoeveel de verkoopprijs van de woning was is daarvoor niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
FreddyFish schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 00:20:
Mijn ervaring en vergeleken in de vriendengroep is dat snel aangifte doen wel degelijk verschil uitmaakt voor de snelheid van teruggave. Ik en enkele anderen uit de groep doen het steevast in de eerste dagen en ontvangen tot nu toe ook altijd sneller de teruggave dan de anderen die het later doen (maar vóór 1 april). Begin mei staat het iedere keer op de rekening.

[..]

Ik doe mijn aangifte dus zo snel mogelijk. Niet alleen omdat ik er dan vanaf ben, maar ook omdat mijn ervaring is dat het geld dat de Belastingdienst mij verschuldigd is sneller op mijn rekening staat.
Dan heb je vooral geluk, de aangiftes worden zeker niet behandeld d.m.v. een simpel FIFO systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:29
Vanmorgen rond 06:30 ging inloggen via mobiel wel, maar de aangifte omgeving openen niet. Tien minuten later op de desktop ging alles als een speer.

Echter, niet alles was vooraf ingevuld, zo ontbrak bijvoorbeeld mijn zakelijke rekening (eenmanszaak).

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:29
PolarBear schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:36:
[...]

Dan heb je vooral geluk, de aangiftes worden zeker niet behandeld d.m.v. een simpel FIFO systeem.
Waarom niet? Is toch logisch om dat wel te doen? Dan kunnen ze namelijk nu al beginnen met verwerken.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

PolarBear schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:36:
[...]

Geen simpele FIFO, maar er zit wel enige correlatie tussen vroeg aangifte doen en vroeg je geld hebben. Maar dat scheelt hooguit 4 weken, Als je zo hard om dat geld zit te springen kun je beter een maandelijkse voorlopige teruggaaf regelen, dan had je in december al al je geld gehad.

We hebben hier echt een prachtig geautomatiseerd systeem. In vrijwel geen enkel ander land is belastingaangfite zo simpel, en heb je je geld zo snel terug. De BD heeft echt veel zaken niet op orde, maar dit is nou net 1 van die dingen die ze wel netjes geregeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
c-nan schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:43:
[...]

Waarom niet? Is toch logisch om dat wel te doen? Dan kunnen ze namelijk nu al beginnen met verwerken.
Omdat het veel efficiënter is om niet per aangifte te controleren, maar per 'categorie'.

Ik ga er daarom vanuit dat het dus niet zo is dat er iemand een aangifte van A tot Z doorneemt, maar dat een afdeling bijvoorbeeld de hele dag bezig is met, ik noem maar wat, de eigen woning. Of met dividendverrekening. Of met zorgkosten. Etc. Dan begin je dus niet op dag 1 met alles fifo te bekijken, maar dan bouw je eerst een voorraadje op en ga je vanaf 1-4 beginnen met geordend controleren van de categorieën.

Als je vervolgens een vrij rechttoe-rechtaan aangifte hebt, dan zullen er weinig mensen naar hoeven te kijken en ben je ook snel klaar. ('Moeten kijken' is hier natuurlijk niet per definitie fysiek bekijken, maar kan ook geautomatiseerde 'logische controles' inhouden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:33
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:24:
[...]

Inderdaad, het gaat om de hoogte van de schuld die je had op de verkochte woning. Hoeveel de verkoopprijs van de woning was is daarvoor niet relevant.
Openstaande schuld/hypotheek dus ten tijde van verkoop :) oke duidelijk.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 10:53
Pooh schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:44:
[...]

Geen simpele FIFO, maar er zit wel enige correlatie tussen vroeg aangifte doen en vroeg je geld hebben. Maar dat scheelt hooguit 4 weken, Als je zo hard om dat geld zit te springen kun je beter een maandelijkse voorlopige teruggaaf regelen, dan had je in december al al je geld gehad.

We hebben hier echt een prachtig geautomatiseerd systeem. In vrijwel geen enkel ander land is belastingaangfite zo simpel, en heb je je geld zo snel terug. De BD heeft echt veel zaken niet op orde, maar dit is nou net 1 van die dingen die ze wel netjes geregeld hebben.
In orde hebben? Het systeem loopt een jaar of 2 achter. Als je teveel kinderopvangtoeslag hebt ontvangen bijvoorbeeld ligt er opeens een correctie van enkele duizenden euro's op de mat. Dat gaat ook nog eens de komende 2 jaar nog door totdat die jaren ook verwerkt zijn. Idem voor andere toeslagen.

Veel mensen willen ook zo snel mogelijk de aangifte invullen zodat ze er van af zijn. Dit zijn wel de momenten dat je gaat kijken of je je vakantie gaat boeken of niet. Dat gaat lastig als je ipv je vakantie een toeslag moet terugbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

com2,1ghz schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:50:
[...]

In orde hebben? Het systeem loopt een jaar of 2 achter. Als je teveel kinderopvangtoeslag hebt ontvangen bijvoorbeeld ligt er opeens een correctie van enkele duizenden euro's op de mat. Dat gaat ook nog eens de komende 2 jaar nog door totdat die jaren ook verwerkt zijn. Idem voor andere toeslagen.

Veel mensen willen ook zo snel mogelijk de aangifte invullen zodat ze er van af zijn. Dit zijn wel de momenten dat je gaat kijken of je je vakantie gaat boeken of niet. Dat gaat lastig als je ipv je vakantie een toeslag moet terugbetalen.
Ik heb het alleen over het 'aangifte doen' deel. Online je formulier in kunnen vullen, al grotendeels ingevuld, met goede uitleg en een logische structuur, met mogelijkheid om dat samen met je partner te doen, met hele series 'wizards' voor allerlei situaties.

Ik heb het niet over de organisatie erachter. Zoals ik al zei, bij de BD gaat er heel veel mis. Maar aangifte doen, dat is nou net het enige dat goed werkt (op 1 dag per jaar na dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 10:53
Pooh schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:56:
[...]

Ik heb het alleen over het 'aangifte doen' deel. Online je formulier in kunnen vullen, al grotendeels ingevuld, met goede uitleg en een logische structuur, met mogelijkheid om dat samen met je partner te doen, met hele series 'wizards' voor allerlei situaties.

Ik heb het niet over de organisatie erachter. Zoals ik al zei, bij de BD gaat er heel veel mis. Maar aangifte doen, dat is nou net het enige dat goed werkt (op 1 dag per jaar na dan).
Daar heb je wel gelijk in ja. Het proces is makkelijk, zeker sinds alle gegevens automatisch ingevuld worden.

Weet nog vroeger dat er een oude grijze kerel ieder jaar langs kwam om onze aangiftes in te vullen op papier. Dat duurde altijd een uur of 3 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

com2,1ghz schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:00:
[...]

Daar heb je wel gelijk in ja. Het proces is makkelijk, zeker sinds alle gegevens automatisch ingevuld worden.

Weet nog vroeger dat er een oude grijze kerel ieder jaar langs kwam om onze aangiftes in te vullen op papier. Dat duurde altijd een uur of 3 :P
Ik had er gister wel 3 uur aan willen besteden om het dan maar klaar te hebben.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
com2,1ghz schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:00:
[...]
Vooral als daar een uurtarief tegenover stond kon het wel eens lang duren ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Pooh schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:56:
[...]
Volgens mij zijn we nu op dag 2 dat het nog steeds niet werkt. Kan wederom niet fatsoenlijk inloggen. En jammer genoeg is het systeem ook niet zo ingericht dat als je eenmaal ingelogd bent je wel fatsoenlijk door kan gaan, dan wordt je er alsnog om de haverklap uitgegooid/worden je wijzigen niet opgeslagen etc. Geloof dat er toch nog wel wat ruimte voor verbetering is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:08
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:08:
[...]

De vraag is of het een schuld is voor je hoofdverblijf, dus dat het geld gebruikt is voor je hoofdverblijf. De vraag is niet of je hoofdverblijf het onderpand is. Dus nee, het geld is voor een stacaravan en niet voor het hoofdverblijf.
Thnx, helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Tjonge dag 2 en nog steeds problemen. Schiet lekker op dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:16
He shit, dacht ik er net doorheen te komen... helaas. Na inloggen met DigiD kreeg ik alsnog de middelvinger :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvp
  • Laatst online: 09-06 23:04

jvp

Dit jaar doen we aangifte in verschillende fases. De corona belastingaangifte routekaart van Nederland... Het systeem gaat in ieder geval wel mee met zijn tijd :+

Ach ja geduld is een schone zaak en we hebben nog wel even de tijd

[ Voor 17% gewijzigd door jvp op 02-03-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-06 18:35
De_Bastaard schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:13:
He shit, dacht ik er net doorheen te komen... helaas. Na inloggen met DigiD kreeg ik alsnog de middelvinger :+
Ik was er zelfs bijna doorheen tot er een fout kwam dat de gegevens niet opgeslagen konden worden :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Laatst online: 13-06 13:16
Jullie snappen toch wel dat door telkens opnieuw te proberen jullie een bijdrage leveren aan het probleem? :P
Geduld is een schone zaak, en anders zet je de wekker om 2:30 komende nacht.. :+

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik hoef alleen nog maar te ondertekenen, gisteren na enkele keren proberen dacht ik dikke toeter en ik zie het van de week wel.
Vind het bijzonder dat vroeg in de ochtend de boel al op z'n gat ligt.. Wie gaat om 4.00 zijn of haar belasting invullen? (schijnbaar een boel mensen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
[...]

Voor die berekening is de aangifte niet perse nodig, je weet zelf immers wat je verdiend hebt. De belastingdienst kan er niet zoveel aan doen dat ze pas na afloop van het jaar je jaarinkomen kunnen vaststellen en dat de toeslagen daaraan gekoppeld zijn. Dat is uiteindelijk, net als de invoering van de toeslagen ansich.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00
[...]

Dat is wat er dus mis gaat in Nederland: altijd de schuld van een ander, nooit enige eigen verantwoordelijkheid. Als jij je inkomstenwijzigingen gewoon doorgeeft aan de fiscus, krijg jij geen grote naheffing. Maar nee, men gaat gewoon lekker achterover zitten en wacht tot de fiscus wat doet. Tja, dan krijg je dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Mrjraider schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:23:
Ik hoef alleen nog maar te ondertekenen, gisteren na enkele keren proberen dacht ik dikke toeter en ik zie het van de week wel.
Vind het bijzonder dat vroeg in de ochtend de boel al op z'n gat ligt.. Wie gaat om 4.00 zijn of haar belasting invullen? (schijnbaar een boel mensen)
Hier idem, moet ook alleen nog ondertekenen dan ben ik er vanaf. Maar ja, ding komt steeds met technische storing en word weer uitgelogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91868

verstappen33 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:21:
Jullie snappen toch wel dat door telkens opnieuw te proberen jullie een bijdrage leveren aan het probleem? :P
Geduld is een schone zaak, en anders zet je de wekker om 2:30 komende nacht.. :+
Dit is gewoon een ongecoördineerde DDOS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:42
Ik snap de haast ook niet zo.... Het gaat echt geen verschil maken of je op 2 of 28 maart aangifte doet...

Nog los van het feit dat er volgens mij ieder jaar nog foutjes tevoorschijn kwamen in de berekeningen in de 1e week na release.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:40
cryptapix schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:39:
[...]

Dat is wat er dus mis gaat in Nederland: altijd de schuld van een ander, nooit enige eigen verantwoordelijkheid. Als jij je inkomstenwijzigingen gewoon doorgeeft aan de fiscus, krijg jij geen grote naheffing. Maar nee, men gaat gewoon lekker achterover zitten en wacht tot de fiscus wat doet. Tja, dan krijg je dit.
Inderdaad, volgens mij communiceert de Belastingdienst ook vaak genoeg dat als er iets wijzigt in je inkomen je dit z.s.m. moet doorgeven.
Geef je je inkomen tot slot ook nog een fractie te hoog door dan krijg je aan het eind van het jaar nog een paar euro ipv dat je "enkele duizenden euro's" moet terugbetalen.

Tot slot nog even over het moment van teruggave.
Ik doe jaarlijks vrijwel altijd in een van de eerste dagen aangifte, maar heb het de afgelopen jaren ook twee keer veel later gedaan maar wel op tijd (huis kopen/verkopen, fiscaal partner worden). Toch ontvang ik, zonder uitzondering, altijd in mei de teruggave.
Belooft dat wat voor de toekomst of zegt dat iets over de rest? Absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:08
Hmmbob schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:51:
Ik snap de haast ook niet zo.... Het gaat echt geen verschil maken of je op 2 of 28 maart aangifte doet...
Ik wil er gewoon van af zijn. :+ Ik heb maar in m'n agenda genoteerd dat ik donderdagmiddag weer een poging ga wagen. Gisteren ben ik toen ik bijna klaar was met invullen eruit gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-06 19:50
Oh, er zijn gewoon mensen die al iets hebben kunnen doen? Even dimmen dan, ik ben überhaupt nog niet op de Digid/loginpagina terechtgekomen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:39
Hmmbob schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:51:

Nog los van het feit dat er volgens mij ieder jaar nog foutjes tevoorschijn kwamen in de berekeningen in de 1e week na release.
Het is en blijft bizar natuurlijk dat je aankondigen doet dat er per 1 maart aangifte gedaan kan worden en ze dan de toestroom niet aan kunnen.
Daarbij moet het voor een bepaalde deadline ingevuld zijn en ook al is die nog ver, geeft het mensen een soort angst om te laat te zijn. Ik zelf wil het ook zsm doen omdat ik er dan vanaf ben, weet waar ik aan toe ben financieel én vooral niet te laat ben.
Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste

Let op:
Het nodeloos vragen maar de status van een mogelijk inning of uitbetaling is niet nodig en derhalve offtopic