Ik heb een klushuis gekocht, wat/hoe te moderniseren? Overzicht Laatste deel

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 31-10-2022
barry86 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:50:
Maar euh, ga je alles zelf doen dan?
Zoveel mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
BvdG! schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:57:
Je moet voor jezelf duidelijk hebben wat je belangrijk vindt.
En kan je ermee leven dat niet alles af is als je erin gaat wonen.
Vind je goede isolatie vanaf het begin belangrijk dan moet je de kap en vloer isoleren.
Maar dit kun je ook later uitvoeren als je in het huis woont en weer gespaard hebt.
Een warmtepomp kan ook altijd later nog.
Maar zorg er wel voor dat je alles op lage temperatuur verwarming kan laten draaien.
Dus beneden vloerverwarming.
In de slaapkamers convectoren zodat je in elke slaapkamer eenvoudig de temperatuur kunt regelen.
De voorbereidingen maken voor wtw ventilatie.
Door een ventilatie plan te hebben.
En de kanalen al in het huis te maken.
Zo kun je met een beperkt budget al wel de voorbereidingen treffen voor een duurzaam huis.
Thanks voor deze tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Jellabie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:19:
[...]

Mwoa, ik weet niet of je mijn verbouw topic kent van in de huiskamer? Maar mijn budget is grofweg 50k.

Het enige waar ik waarschijnlijk geld voor moet gaan zoeken is de keuken. Voor de rest is het een totaal renovatie, alleen de buitenmuren blijven staan.

(Maar ik doe alles zelf, dat scheelt ook al enorm veel)
Nee nog niet gezien! Ja ik moet het hebben van vrienden/familie/kennissen en de rest uitbesteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesje-r
JT schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:38:
Leuk! Vind het ook wel leuk om mee te denken :) Wij hebben net een nieuwbouwwoning betrokken waar ik veel zelf heb geregeld, vanuit dat perspectief weet ik wel waar je zaken voordelig kunt doen :)

Het duurzame aspect.
  • Gevelisolatie is goedkoop en het snelst terugverdiend. Zolderisolatie en vloerisolatie komt daarna.
  • De grootste duurzame investering die bijdraagt aan milieu en je huis ook meer toekomstproof maakt en daarmee ook de waarde van je huis verhoogt, is een warmtepomp. Grond is erg duur. Ik zou kijken naar een lucht-waterwarmtepomp. Afgelopen jaar waren daar subsidies voor, zijn er nu vast ook wel. Wat ik begreep van een installateur is koeling ermee niet heel veel duurder. Je leest online alleen wel dat sommige mensen dan natte ramen krijgen. Maar zo een pomp is wel een aardige aanslag op je budget en voorwaarde hiervoor om het te laten werken is dat je huis góed geisoleerd is. Hou er rekening mee dat er ook een aardige kast in huis komt hiervoor. Wellicht doet dat iets met je wens om al dan niet uit te bouwen. Waarbij je natuurlijk niet 3 meter hoeft te doen als je meer tuin over wil houden. Je kunt ook kiezen voor 1 meter uitbouw. Als een installateur het mogelijk acht zou de unit ook naar zolder kunnen. Zal qua installatie en materiaal voor leidingen iets duurder zijn gok ik. Sowieso lijkt het me verstandig om een repuatabele installateur langs te laten komen voor een oordeel over de mogelijkheden van een lucht-water warmtepomp.
  • Zonnepanelen komen er dan natuurlijk ook bij. Een overweging is om micro-omvormers per paneel te nemen om de opbrengst iets te verhogen en alles inzichtelijk te hebben per paneel. Daarnaast kun je makkelijk uitbreiden doordat je voor elk nieuw paneel gewoon een micro-omvormer erbij koopt. Een reguliere omvormer een maatje groter nemen is niet handig want dan werken ze minder efficient = minder opbrengst. Maar goed, micro-omvormers kosten op een gemiddelde installatie een 300-400 meer.
  • WTW wil je dan ook wel. Met een WTW geef je wanneer je je huis verwarmt, de warmte in afgevoerde lucht af aan koude lucht die naar binnen komt. Met andere woorden, het overgrote deel van de energie die je steekt in het verwarmen van je woning wordt binnen gehouden.
  • Dan is er nog glas. Enkel wil je absoluut vanaf. Ik zou minstens gaan voor HR+. De sprong van HR naar HR+ is mega, daarna worden de sprongen kleiner. Weet alleen niet wat de prijsverschillen zijn, als de verschillen naar ++ en +++ niet zo groot zijn en het past dan zou ik dat doen.
Al met al denk ik dat je een aardig stuk van je budget stuk kunt slaan op het duurzame gebeuren. Daar staat tegenover dat het zichzelf deels terugverdient. Plus je hoeft niet in de toekomst zaken te gaan slopen/aanpassen om het alsnog toe te voegen. Je woning zal ook aantrekkelijker zijn bij de verkoop. Misschien niet de hoofdreden om het te doen maar ik kan me voorstellen dat het meetelt. Als je een budget op gaat stellen vergeet daar dan niet de subsidies in te betrekken want die kunnen behoorlijk significant zijn. Als je dan besparingen + subsidies van de investering eraf trekt dan wordt het plaatje een stukje interessanter. Het is een beetje de vraag denk ik, of je nu het meeste waar voor je geld wilt of dat je op een termijn van 5 jaar kijkt. Dan heb je geld overgehouden die je in andere zaken kunt steken zoals een traprenovatie of tuin. Dan kan best blijken dat je na 5 jaar meer hebt kunnen doen.

Ik zou het muurtje tussen de keuken en de woonkamer slopen als dat kan. Meer open. Wat ik nu ga noemen kost denk ik een aardige duit, zul je zelf moeten beslissen of je wilt en of het in je budget past. Maar ik zou het raam achter vervangen met dubbel openslaande deuren en de deur in de keuken vervangen met muur + raam. Dan kan je aanrecht daaronder doorlopen.

--

Ik denk dat je moet gaan prioriteren wat eventueel later kan. Traprenovatie is leuk/mooi maar prijzig en als je prima omhoog en omlaag kan lopen dan zou ik dat voor nu laten. Eventueel, afhankelijk van de staat, kun je dat zelf doen met overzettreden. Ben je voor een paar 100 + de nodige tijd klaar. Dat je de tuin laat voor wat het is lijkt mij verstandig gezien je budget. Die is niet klein maar er is nog zoveel te doen :) Dakkapel kan makkelijk later, het meerwerk wat je ervan hebt ten opzichte van de situatie nu is beperkt, je moet alleen dan wat isolatie uitsnijden als je dat laat aanbrengen. Afwerking van zolder zou ik ook voor nu zo laten, isolatie is dan weer een ander verhaal :)
  • Knoppen en stopcontacten, zoals genoemd, inbouw maken en eventueel lager. Eventueel ook loze leidingen trekken voor bijvoorbeeld UTP.
  • Vloerverwarming zou ik zeker doen. Scheelt gewoon nuttige ruimte en is comfortabel.
  • Keuken wil je wel iets anders, een standaard keukentje van de bouwmarkt van 2k zou het al flink doen opknappen...maar beter nog kun je tweedehands gaan kijken. Niemand koop het dus die zijn niet zoveel waard :P Terwijl je er ongetwijfeld leuke dingen kunt vinden.
Nu mijn input aan de hand van mijn ervaring met ons nieuwbouwhuis:
Je kunt zaken op 3 manieren aanpakken:
- Aanwijzen en alles door een ander laten regelen.
- Zelf zaken regelen die je een ander laat doen, zelf inkopen doen
- Alles zelf doen

Dat eerste is het duurste, je betaalt grofgeld voor het gemak. Als je dus veel geld kwijt wil dan ga je naar een badkamerwinkel, wijs je wat zaken aan, tegen je een overeenkomst en ga je weer weg. Aan de hand van alle cijfers van offertes en onderzoek die ik had gedaan kan ik je vertellen dat een badkamer en wc zelf regelen een 20 tot 30 procent gaat schelen. Nog iets meer als je zelf het sloopwerk doet. Wij hebben zelf alle producten uitgezocht en aangeschaft, na akkoord van onze installateur. Wij hadden een vrij relaxte die daar niks voor hoefde te hebben nadat we hadden aangeboden om ze wel wat te betalen voor hun advies. Maar al rekenen ze daar een paar uurtjes voor dan is dat nog niks vergeleken bij wat je wint. Indien gewenst kan ik je wel iets meer vertellen over hoe je dit voor een badkamer en wc aan kunt pakken.

Hou er wel rekening mee, 1 kost je het minste tijd, 3 natuurlijk het meeste maar 2 kostte uiteindelijk meer tijd dan gedacht. Maar dat kon makkelijk uit met de besparing.

[...]

Op zich prima tips hoor, maar dat allemaal laten doen betekent gewoon 20-25 procent uit zijn budget. Lijkt me onwenselijk gezien wat er nog allemaal moet gebeuren en in ogenschouw genomen dat zie zaken in ieder geval grotendeels zelf te doen zijn.

[...]

Handig wordt je wel als je het gaat doen. Vaak is het een kwestie van beginnen nadat je informatie hebt opgezocht. Je kunt echt wel grof geld besparen als je een half tot een heel jaartje in weekenden lekker zelf aan de klus gaat. Vergeet dan ook niet gereedschap waarmee dat fatsoenlijk kan. Wat je zelf kunt doen:
  • Vloer leggen
  • Sloopwerkzaamheden (indien verbouwing) toilet en badkamer.
  • Isolatie zolder
  • (- Isolatie vloer wordt moeilijk zonder kruipruimte denk ik :P)
  • Als je een beetje tweaker bent dan kun je qua electra ook wel een deel van de werkzaamheden doen zoals kabels trekken en dozen/schakelaars aansluiten
  • Traprenovatie, al dan niet met overzettreden
  • Muren afwerken, allicht met stuc. In het DIY klustopic zijn verschillende mensen die het voor de eerste keer probeerden en een alleraardigst resultaat haalden. Met dit soort zaken zou ik dan wel rekenen dat je wellicht een muur opnieuw gaat doen en dat als oefening zien.
  • Deuren vervangen
Als je zelf vloeren, muren en isolatie doet dan pak je echt veeeeeeeel geld. Kost je ook veeeeel tijd maar als je dat lekker over een half jaartje of jaartje kunt smeren dan moet dat prima kunnen. Wat hulp van vrienden, fatsoenlijk basisgereedschap en gaan. Zou daar zelf wel oren naar hebben in jouw schoenen :)

Je zou zelfs kunnen proberen zelf de keuken te zetten (wellicht zijn hier tweakers met ervaring die daarover wat kunnen vertellen) en een deel van het installatiewerk te doen zoals badmeubel, fonteintje en toiletpot. Ik heb hier gezien hoe ze dat deden en het is meer dat het tijd kost dan dat het moeilijk is.

[...]

Het is even de vraag of de warmtepomp zomaar naar zolder kan. Dus dan zou je leidingwerk om moeten. Liever nu alles verder open maken dan alles opnieuw open als je woning klaar is.

[...]

Tot er een matje kapot gaat en dan heb je een probleem.
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage! Lots of info.
Ik heb het aandachtig gelezen en neem dit ook zeker weet mee in mijn afwegingen. Fijn ook dat je kan praten uit ervaring haha. Nogmaals dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
chrisborst schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:01:
@tiesje-r Ik zie in de topic al een hoop mooie ideeën voorbij komen. Het belangrijkste wat ik je zou meegeven is om vooral te kijken wat je nu perse moet doen en welke zaken je in de loop van de jaren kan aanpakken. Dat zal misschien wel kunnen betekenen dat je geld nu wordt uitgeven aan de minder leuke zaken. Isolatie etc. zie je niet echt en het is veel verleidelijker om het aan cosmetische zaken uit te geven.

Ook in relatie tot een stukje leefbaarheid. Voorbeeld, een nieuwe keuken kan je redelijk snel installeren en de periode is prima te overbruggen door ergens anders op te koken of alles in de magnetron te doen. Maar een badkamer is veel ingrijpender en voor veel mensen is 3 weken niet douchen niet een optie (al helpt het thuiswerken en 1.5m afstand hierin wel :P)
Helemaal eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
henkkeumus schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:40:
[...]

Ik zal ze vanavond even posten :*)
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-05 20:01
Ik zie een hoop suggesties die ik ook meteen dacht. Maar ik zal nog even een lijstje geven:
- isoleren van alles wat mogelijk (dubbelglas, nieuwe kozijnen, muur isolatie, vloer isolatie
- vloerverwarming waar mogelijk
- alle electra vervangen en dan gelijk overal aarde bij trekken, alles inbouw ipv opbouw, bij schakelaars zorgen dat er blauw/bruin/zwart/aarde is. Als je dan ooit inbouw domotica wil toepassen dan heb je alle mogelijkheden. Alle inbouwdozen diep maken (6 centimer ipv de oude die soms zelfs 4cm zijn geloof ik). Dan heb je plek voor inbouw modules van bijvoorbeeld zwave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
NoepZor schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:03:
[...]
Een warmtepomp kost eerder 8000-10000.
Inclusief subsidie was ik voor mijn WPB + WP L/W ~ € 3000 kwijt. De WP samen met @koevlaas2 geïnstalleerd. De WPB zelf gedaan.

Een W/W WP gaat inderdaad snel richting de € 8000 tot € 10.000

Een L/W is ook zo rond de € 3000,- als je naast de € 2000,- voor de airco nog een WPB nodig hebt voor SWW.

Oftewel, voor elke portemonnee is er een keus.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-05 15:58
gezien de ligging aan het spoor zeker weten alles geluids dicht laten maken aan de voorkant. verder overal vloerverwarming in alle kamers, dit kost niet veel..

zelf afvullen en egaliseren is nog goedkoper.

alle muren laten stucen en alles strak laten lakken nieuwe deuren.

Al het elektra uit huis trekken en vanaf de meterkast opnieuw opbouwen.

badkamer en wc slopen en compleet moderniseren met regendouche en kranen uit de muur. hang potjes en een mooie radiator met de retour in de vloer als vloerverwarming.

alle oude leidingen uit huis laten slopen en alles opnieuw laten doen, kost je 400 euro aan materiaal.

Isoleren!!! zolder en muren en vloer !!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-05 15:32
tiesje-r schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:17:
[...]

Bedankt voor je suggesties en de foto's! Inderdaad redelijk veel gelijkenissen met mijn huis qua oppervlakte en bouwstijl. Heb je toevallig nog wat foto's van na de verbouwing? Als je het fijner vind het misschien in een pb? Thanks anyway, ik neem het mee
Note: Er moet nog wel wat aan de muur en hier en daar nog een plant/meubel/decoratie, 't is nog wat kaaltjes.. we hebben namelijk net de grote meubels binnen gekregen en de vrouw kon niet zien hoe het anders zou staan (zou wel een vrouwendingetje zijn :P ). Afijn, de foto's;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAD5BlUzL6E9u_IG8q_UioAerxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4egdkaXatpj2YZRhKcPxaRA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9v78C6vvmYpf2_twUGKUJoV1tcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syc88XVNTID4IT0DucVdgoYM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSyCP8X_C7k9JHMmpVJvZiZMlb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdoYWIq8HXOLvI1AeIWduYcC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF0A86KL9ngM5vaKWSNKAoHD6Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0l9VsdkKX9En3RVM8wWYFyg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm8dhnj-yWfwBICK_FnSTzREtiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phIvyrNB5T2fFMN1zdbXg4Iu.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zat dus eerst een deur naar de keuken. Die is dichtgemetseld en gestuct. Hierdoor heb je dus een dichte hal gecreerd, is de verwarming intact gebleven en is de keuken open bij de kamer getrokken. Wat het geheel een stuk groter oogt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-V9-S2i7qtjT0a6bJVr49JnXCeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41LiCWAifc4AXsC4qsRgnepx.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben een best diepe tuin en wellicht dat we i.p.v. verhuizen later een aanbouw gaan doen en de keuken opnieuw incl. kookeiland laten verbouwen. Maargoed, we zijn starters.. starters met dromen en zijn nu vooral blij met wat we hebben :)

(Ik 26 en vriendin 21 jaar)

[ Voor 9% gewijzigd door henkkeumus op 03-02-2021 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37

JT

VETAK y0

tiesje-r schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:04:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide bijdrage! Lots of info.
Ik heb het aandachtig gelezen en neem dit ook zeker weet mee in mijn afwegingen. Fijn ook dat je kan praten uit ervaring haha. Nogmaals dank
Ik was nog benieuwd of je van plan bent om zelf dingen te doen en zo ja, wat had je in gedachte? :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01

macnerd

No Apples please :-)

Ik ben er in de afgelopen jaren achter gekomen dat je heel veel zelf kunt doen, ook als je hiervoor nooit veel geklust hebt.:) Het is een kwestie van doen en accepteren dat het soms overnieuw moet. Sommige dingen moet je gewoon uitbesteden.

Mijn woning is van 1992/1993 en was compleet uitgewoond. Vanalles kapot, vies, oud, of gewoon lelijk (smaak). o.a. gifgroene, rode en gele muren, en dat was alleen beneden. De tuin was een oerwoud.

Wat er o.a. gedaan is:
- behang eraf op slaapkamers
- alle plafonds gewit
- trap geverfd
- woonkamer, hal, trapgat voorzien van spachtelputz (laten doen)
- al het houtwerk binnen en buiten geverfd (buiten klein deel laten doen)
- ramen vervangen door HR++
- oud laminaat eruit, nieuwe erin
- nieuwe keuken (laten doen) met zuinige apparatuur
- nieuwe wc (laten doen)
- electriciteit woonkamer (verlagen, uitbreiden, utp erbij)
- electriciteit zolder (extra stopcontacten voor vriezer + losse aansluiting voor droger, toekomstige zonnepanelen, utp)
- extra stopcontacten in keuken (kwestie van afkijken bij de electriciën, stevige boorhamer voor sleuven, buisjes, doosjes en spul om op te vullen)
- nieuwe groepenkast
- schuifwanden gemaakt op zolder
- verlaagd plafond gemaakt in uitbouw woonkamer met inbouwspots (ook zelf gedaan na bekijken youtube-filmpje)
- verlaagd plafond in wc
- nieuwe 2 meter hoge schutting van douglashout (met veel hulp van familie/vrienden)
- bomen gerooid, veel aarde afgevoerd, nieuwe planten
- electriciteit/verlichting in schuur compleet aangepakt (was knullig en onveilig, nu netjes en veilig)
- boeiborden van schuur vervangen (waren verrot)

Energielabel is al B, mede door stadverwarming en de vervangen ruiten. Verdere verbetering is voor toekomstige bewoners :)

De meeste dingen heb ik alleen gedaan, naast mijn fulltime baan. En dat zo'n 3.5 / 4 jaar lang (en soms nog bezig). Soms leuk om resultaat te zien, soms duurt het maar en vaak genoeg geen zin maar je moet wel wil het ooit afkomen.
Qua budget had ik iets van 15000 zo te besteden aan spaargeld, en ik heb ook nog wat beleggingen verkocht. De rest is beetje bij beetje gegaan, via de lopende rekening. Totaal denk ik zo'n 35000 uitgegeven.

Mijn tips:
- Veel zelf doen bespaart veel... vergeet echter niet te leven. Dus relax! Niet alleen maar doorbuffelen in je huis, soms ook gewoon even niet. Doe ook regelmatig iets waar je plezier aan beleeft.
- Maak foto's tussendoor. Niet alleen leuk voor later, maar je ziet ook precies hoe je nieuwe electriciteitsbuizen lopen en waar (verborgen) stopcontacten zijn die achter je keukenkastjes vallen.
- Doe in het begin dingen die later alleen maar kunnen met veel gedoe of rotzooi meteen (denk bv aan leidingen). Nu je de kans hebt: extra stopcontacten, utp naar meerdere punten in de woonkamer (zodat je je inrichting kunt veranderen), utp naar slaapkamer(s), loze leidingen voor bijvoorbeeld zonnepanelen in de toekomst. Ook kost een groepenkast met bv 12 groepen niet heel veel meer dan eentje van 8... maar je hebt nog wel mogelijkheden indien nodig.
- Via https://www.energiebespaarlening.nl/ kunt je een lening afsluiten bij het Nationaal Warmtefonds, speciaal voor verduurzaming van je woning. Denk aan isolatie, zonnepanelen, warmtepomp, HR+++ glas en meer van die dingen. Dit kan bovenop de hypotheek, maar je moet het natuurlijk wel kunnen betalen.
- Voor verduurzaming geven overheden (gemeente, provincies, rijk, ...) subsidies. Kijk op https://www.verbeterjehuis.nl/energiesubsidiewijzer/ welke subsidies er zijn
- Bij werkzaamheden door specialisten kun je wellicht korting krijgen als je meer in 1 keer laat doen. Laat eventueel iemand anders onderhandelen.
- Bij de kringloopwinkels hebben ze soms best aardige meubels voor weinig. Vervangen kun je altijd nog. Misschien komt er wel een partner op je pad de komende tijd, en dan kun je samen iets moois uitzoeken (i.p.v. nu iets nieuws naar jouw smaak en straks weer iets nieuws)
- Afhankelijk van je inkomsten: betaal kleinere dingen van je lopende rekening. De grotere (niet-duurzame) verbeteringen doe je uit je bouwdepot. Zet ook wat geld opzij als buffer voor bv een kapotte auto (lullig als je die niet kunt gebruiken omdat alles in je huis zit).

MacNerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 10:50
Je bent starter, en ik neem aan dat je veel zelf wilt/gaan doen. Reserveer budget en investeer in goed gereedschap. Dat werkt fijn, goed, scheelt tijd, en gaat lang mee. En goed hoeft niet duur te zijn en vice versa. Gereedschap huren voor een bepaalde klus kan ook.

Qua materiaal, realiseer je dat er meer plekken zijn dan de bekende bouwmarkten. Zoek een goede houthandel in de buurt, en qua hardware ben ik erg fan geworden van toko's als Toolstation en Warmteservice. Een goede ijzerwarenhandel in de buurt is ook goud waard als het gaat om kennis en spullen.

Voor elektra, een goede dozenboor of muursleuvenfrees doen wonderen (let op, niet zomaar horizontaal frezen). Voor schilderwerk hebben we de verfspuit ontdekt: je bent een halve dag bezig met houtwerk afplakken, maar vervolgens "schilder" je netjes een hele verdieping in een paar uur. En later nog een paar uur voor een 2e laag.

Iha qua verf: ga niet voor de goedkoopste meuk, maar zoek uit welke goed dekt (ook hier: goed hoeft niet duur te zijn).

Qua geluidsisolatie spoor: steenwol/glaswol isoleren geluid veel beter dan PIR e.d., mijn advies zou zijn om steenwol voor het dak te gebruiken, en glaswolvlokken voor de spouwmuur.

Geluidsisolatie buren: ik weet niet hoe lawaaierig je buren zijn, of jijzelf, of hoe slecht je ertegen kan, maar je kunt een geluidsisolerende voorzetwand voorzien in je slaapkamer of herriekamer.

Leg in ieder geval 2 loze leidingen naar je keuken voor het geval je ooit elektrisch gaat koken (één voor fornuis, één voor de oven).

Qua renovatie, kijk even naar je gasleding an sich. Is dit nog een stalen pijp, dan moet je die zeker vervangen. Beste laten doen.

Laat de aardpen van je woning nakijken als je die hebt. Ga ook na of de badkamer goed geaard is.

Als je toch bezig bent, zorg voor een elektrische groep voor buiten/schuur, evenals netwerk. Je kunt niet genoeg loze leidingen hebben.

Succes!

Edit: over je CV. Je hebt stalen buizen: wil je daar iets nieuws op aansluiten: LEER DRAAD SNIJDEN. Die kunststof knelringen werken maar matig, snijden+hennep+draadkoppeling = gegarandeerd lekvrij. Verder: je condensafvoer van je CV ketel zit direct in een afvoer, dat mag volgens mij niet bij een HR-ketel. Moet in een "open" pijp hangen met sifon eronder.

[ Voor 8% gewijzigd door Zwartoog op 03-02-2021 23:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou zeker vloerverwarming overwegen! Lelijke buizen en radiatoren weg. En er ruimte en comfort voor terug.

Maar begin inderdaad met isoleren! Vloer (zeker met vloerverwarming), de muren (spouwmuurisolatie), en ramen en kozijnen. Tripel glas is écht niet nodig trouwens, HR++ voldoet prima. Als je slaapkamer aan de spoorlijnzijde is, dan is tripel glas wel te overwegen voor die kamer. Maar voor de rest is de isolatiewaarde van HR+++ t.o.v. HR++ de meerprijs echt niet waard.

Ook zie ik veel mensen beginnen over een warmtepomp. Ik zou het niet doen. Die krengen zijn reteduur en vergen een andere infrastructuur in je huis. En bovendien moet je groete pomp ergens kwijt. In een rijtjeshuis betekent dat voor- of achtertuin. En dat kost je ruimte, en kan bovendien geluidsoverlast geven.
Zo lang die warmtepompen nog volop in ontwikkeling zijn, en niet te betalen voor Jan Modaal: Niet aan beginnen en gewoon voor 2K een goede ketel op laten hangen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
henkkeumus schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:59:
[...]

Note: Er moet nog wel wat aan de muur en hier en daar nog een plant/meubel/decoratie, 't is nog wat kaaltjes.. we hebben namelijk net de grote meubels binnen gekregen en de vrouw kon niet zien hoe het anders zou staan (zou wel een vrouwendingetje zijn :P ). Afijn, de foto's;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier zat dus eerst een deur naar de keuken. Die is dichtgemetseld en gestuct. Hierdoor heb je dus een dichte hal gecreerd, is de verwarming intact gebleven en is de keuken open bij de kamer getrokken. Wat het geheel een stuk groter oogt.

[Afbeelding]

We hebben een best diepe tuin en wellicht dat we i.p.v. verhuizen later een aanbouw gaan doen en de keuken opnieuw incl. kookeiland laten verbouwen. Maargoed, we zijn starters.. starters met dromen en zijn nu vooral blij met wat we hebben :)

(Ik 26 en vriendin 21 jaar)
toon volledige bericht
Cool, ziet er strak uit! Thanks voor het delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:28
Ja dat zegt iedereen natuurlijk. Maar wat kun jezelf? Kun je buiten afbreken en schilderen ook met gereedschappen en bouwmaterialen omgaan en heb je inzicht in constructies en installatiewerk? Hoe ga je om met tegenslagen en ben je goed van vertrouwen of juist scherp op details.

Er worden hier veel prijzen genoemd. Maar is veel afhankelijk van wat je zelf doet en uitbesteedt icm je budget.

Zoals ik het zie.
Als je kwalitatief wilt verduurzamen dan is Je budget toereikend als je zowat alles zelf doet.
Als je dat niet kan, dan zal je budget toereikend zijn als je het cosmetisch aanpakt

En aan je vraagstellingen te zien ben je naïef door onervarenheid. Dat is niet erg, want je moet ergens beginnen. Maar omdat je naar mijn idee geen ervaring hebt, kan ik alleen maar zeggen dat het je waarschijnlijk zwaar gaat tegenvallen qua tijd, energie en kosten.
Je bent goed begonnen door op dit forum info in te winnen, maar denk er niet te makkelijk over.

Verder kan ik je alleen maar veel succes wensen, en vergeet vooral niet een topic te openen met je al je voortgang!

[ Voor 30% gewijzigd door barry86 op 04-02-2021 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
barry86 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:38:
[...]

Ja dat zegt iedereen natuurlijk. Maar wat kun jezelf? Kun je buiten afbreken en schilderen ook met gereedschappen en bouwmaterialen omgaan en heb je inzicht in constructies en installatiewerk? Hoe ga je om met tegenslagen en ben je goed van vertrouwen of juist scherp op details.

Er worden hier veel prijzen genoemd. Maar is veel afhankelijk van wat je zelf doet en uitbesteedt icm je budget.

Zoals ik het zie.
Als je kwalitatief wilt verduurzamen dan is Je budget toereikend als je zowat alles zelf doet.
Als je dat niet kan, dan zal je budget toereikend zijn als je het cosmetisch aanpakt

En aan je vraagstellingen te zien ben je naïef door onervarenheid. Dat is niet erg, want je moet ergens beginnen. Maar omdat je naar mijn idee geen ervaring hebt, kan ik alleen maar zeggen dat het je waarschijnlijk zwaar gaat tegenvallen qua tijd, energie en kosten.
Je bent goed begonnen door op dit forum info in te winnen, maar denk er niet te makkelijk over.

Verder kan ik je alleen maar veel succes wensen, en vergeet vooral niet een topic te openen met je al je voortgang!
toon volledige bericht
Ik heb nog nooit verbouwd dus wat ik zelf kan weet ik niet, nogmaals niet mijn expertise. Ik ga zoveel mogelijk zelf proberen te doen samen met vrienden/familie en kennissen. Ik heb al een hoop hulp aangeboden gekregen en ik ga binnenkort even inventariseren wat er moet gebeuren en wie me daar mee kan helpen.

Ik heb alle tijd en leg de verwachting laag, dan kan het alleen maar meevallen. De mensen die mij helpen en ervaring hebben met bepaalde werkzaamheden durf ik daarin echt wel te vertrouwen. Maar dat is ook aan mij om dat goed te filteren. Alles wat vakmanschap vereist dient ook door een vakman te gebeuren. En voor dat soort dingen heb ik wel mensen in mijn netwerk die dat kunnen en willen doen.

Ik heb inderdaad 0 ervaring met verbouwen en verhuizen, echt 0. Mijn ouders denken gelukkig wel mee, die hebben hun huis zelf gebouwd. Ik probeer het niet te onderschatten en mijn tijd te nemen om alles goed in kaart te brengen en te regelen. Dit forum is idd 1 van de dingen om mezelf goed voor te bereiden en mijn afwegingen zo goed mogelijk te maken.

Danke für the Glückwunsch. Ik ga zeker even een topic openen als we de sleutel hebben. Na alle (goede) input en suggesties ben ik jullie dat wel verschuldigd :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:51
tiesje-r schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Danke für the Glückwunsch. Ik ga zeker even een topic openen als we de sleutel hebben. Na alle (goede) input en suggesties ben ik jullie dat wel verschuldigd :p
Misschien moeten we een algemeen verbouwproject van A-Z topic openen ;)
Ik ben zelf met een volledige interne verbouwing bezig van een handelspand, het meeste doe ik zelf, en dan kunnen we hetzelfde topic gebruiken.

Of beter een apart topic voor mijn verbouwing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBjYHqH0w6o_W_GOyHx8PLkwWvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bg0xnDEhhKTwkJFIua6buLV2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_UwV1TnRCiB886g0v2_lhqYxTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n879tI6z7x6T81j49kvctHZj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 04-02-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
bottom line schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Misschien moeten we een algemeen verbouwproject van A-Z topic openen ;)
Ik ben zelf met een volledige interne verbouwing bezig van een handelspand, het meeste doe ik zelf, en dan kunnen we hetzelfde topic gebruiken.

Of beter een apart topic voor mijn verbouwing?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is misschien wel een goed idee. Mij maakt het niet zoveel uit, weet niet of het handig is om een gezamenlijk topic te openen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
tiesje-r schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Is misschien wel een goed idee. Mij maakt het niet zoveel uit, weet niet of het handig is om een gezamenlijk topic te openen?
Is vooral dat iedereen dat topic kan gebruiken voor volledige projecten op te volgen ipv 10 verschillende verbouwtopics :)
Het blijft wel overzichtelijker als iedereen alles apart houdt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesje-r
bottom line schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Is vooral dat iedereen dat topic kan gebruiken voor volledige projecten op te volgen ipv 10 verschillende verbouwtopics :)
Het blijft wel overzichtelijker als iedereen alles apart houdt..
Ja idd, misschien maar beter apart. Kunnen natuurlijk wel even bij elkaar blijven spieken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
macnerd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:38:
Ik ben er in de afgelopen jaren achter gekomen dat je heel veel zelf kunt doen, ook als je hiervoor nooit veel geklust hebt.:) Het is een kwestie van doen en accepteren dat het soms overnieuw moet. Sommige dingen moet je gewoon uitbesteden.

Mijn woning is van 1992/1993 en was compleet uitgewoond. Vanalles kapot, vies, oud, of gewoon lelijk (smaak). o.a. gifgroene, rode en gele muren, en dat was alleen beneden. De tuin was een oerwoud.

Wat er o.a. gedaan is:
- behang eraf op slaapkamers
- alle plafonds gewit
- trap geverfd
- woonkamer, hal, trapgat voorzien van spachtelputz (laten doen)
- al het houtwerk binnen en buiten geverfd (buiten klein deel laten doen)
- ramen vervangen door HR++
- oud laminaat eruit, nieuwe erin
- nieuwe keuken (laten doen) met zuinige apparatuur
- nieuwe wc (laten doen)
- electriciteit woonkamer (verlagen, uitbreiden, utp erbij)
- electriciteit zolder (extra stopcontacten voor vriezer + losse aansluiting voor droger, toekomstige zonnepanelen, utp)
- extra stopcontacten in keuken (kwestie van afkijken bij de electriciën, stevige boorhamer voor sleuven, buisjes, doosjes en spul om op te vullen)
- nieuwe groepenkast
- schuifwanden gemaakt op zolder
- verlaagd plafond gemaakt in uitbouw woonkamer met inbouwspots (ook zelf gedaan na bekijken youtube-filmpje)
- verlaagd plafond in wc
- nieuwe 2 meter hoge schutting van douglashout (met veel hulp van familie/vrienden)
- bomen gerooid, veel aarde afgevoerd, nieuwe planten
- electriciteit/verlichting in schuur compleet aangepakt (was knullig en onveilig, nu netjes en veilig)
- boeiborden van schuur vervangen (waren verrot)

Energielabel is al B, mede door stadverwarming en de vervangen ruiten. Verdere verbetering is voor toekomstige bewoners :)

De meeste dingen heb ik alleen gedaan, naast mijn fulltime baan. En dat zo'n 3.5 / 4 jaar lang (en soms nog bezig). Soms leuk om resultaat te zien, soms duurt het maar en vaak genoeg geen zin maar je moet wel wil het ooit afkomen.
Qua budget had ik iets van 15000 zo te besteden aan spaargeld, en ik heb ook nog wat beleggingen verkocht. De rest is beetje bij beetje gegaan, via de lopende rekening. Totaal denk ik zo'n 35000 uitgegeven.

Mijn tips:
- Veel zelf doen bespaart veel... vergeet echter niet te leven. Dus relax! Niet alleen maar doorbuffelen in je huis, soms ook gewoon even niet. Doe ook regelmatig iets waar je plezier aan beleeft.
- Maak foto's tussendoor. Niet alleen leuk voor later, maar je ziet ook precies hoe je nieuwe electriciteitsbuizen lopen en waar (verborgen) stopcontacten zijn die achter je keukenkastjes vallen.
- Doe in het begin dingen die later alleen maar kunnen met veel gedoe of rotzooi meteen (denk bv aan leidingen). Nu je de kans hebt: extra stopcontacten, utp naar meerdere punten in de woonkamer (zodat je je inrichting kunt veranderen), utp naar slaapkamer(s), loze leidingen voor bijvoorbeeld zonnepanelen in de toekomst. Ook kost een groepenkast met bv 12 groepen niet heel veel meer dan eentje van 8... maar je hebt nog wel mogelijkheden indien nodig.
- Via https://www.energiebespaarlening.nl/ kunt je een lening afsluiten bij het Nationaal Warmtefonds, speciaal voor verduurzaming van je woning. Denk aan isolatie, zonnepanelen, warmtepomp, HR+++ glas en meer van die dingen. Dit kan bovenop de hypotheek, maar je moet het natuurlijk wel kunnen betalen.
- Voor verduurzaming geven overheden (gemeente, provincies, rijk, ...) subsidies. Kijk op https://www.verbeterjehuis.nl/energiesubsidiewijzer/ welke subsidies er zijn
- Bij werkzaamheden door specialisten kun je wellicht korting krijgen als je meer in 1 keer laat doen. Laat eventueel iemand anders onderhandelen.
- Bij de kringloopwinkels hebben ze soms best aardige meubels voor weinig. Vervangen kun je altijd nog. Misschien komt er wel een partner op je pad de komende tijd, en dan kun je samen iets moois uitzoeken (i.p.v. nu iets nieuws naar jouw smaak en straks weer iets nieuws)
- Afhankelijk van je inkomsten: betaal kleinere dingen van je lopende rekening. De grotere (niet-duurzame) verbeteringen doe je uit je bouwdepot. Zet ook wat geld opzij als buffer voor bv een kapotte auto (lullig als je die niet kunt gebruiken omdat alles in je huis zit).
toon volledige bericht
Druk bezig geweest zeg! Hoop dat het bij mij wel iets minder lang duurt :p

Thanks voor het meedenken en de suggesties, ik neem ze weer mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
Ik sta wel al een paar stapjes verder als jou.
Zal later nog wel eens een fatsoenlijk topic openen.

Puntje trouwens waar je rekening moet mee houden (aangezien iedereen je aanraad voor vloerverwarming),
hou rekening met de totale hoogte die dan op je beton komt / welke hoogte de uiteindelijke vloer gaat hebben.
Als je daardoor hoogte verliest bij je deuren binnenin, en je geen standaard deur meer kan plaatsten, zou ik het niet doen. Want dan moet je ook je trap aanpassen zodat deze nog comfortabel te gebruiken is.

Ik ga gewoon klassiek verwarmen - ook al heb ik mijn hele vloer eruit gebroken - wat ook betekent dat mijn verwarming niet perse 24h/24 moet draaien, en ik bepaalde kranen / gedeeltes gewoon kan toedraaien. Vloerverwarming staat daarentegen continu aan, ook op momenten dat ik er niet ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Zwartoog schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:38:
Je bent starter, en ik neem aan dat je veel zelf wilt/gaan doen. Reserveer budget en investeer in goed gereedschap. Dat werkt fijn, goed, scheelt tijd, en gaat lang mee. En goed hoeft niet duur te zijn en vice versa. Gereedschap huren voor een bepaalde klus kan ook.

Qua materiaal, realiseer je dat er meer plekken zijn dan de bekende bouwmarkten. Zoek een goede houthandel in de buurt, en qua hardware ben ik erg fan geworden van toko's als Toolstation en Warmteservice. Een goede ijzerwarenhandel in de buurt is ook goud waard als het gaat om kennis en spullen.

Voor elektra, een goede dozenboor of muursleuvenfrees doen wonderen (let op, niet zomaar horizontaal frezen). Voor schilderwerk hebben we de verfspuit ontdekt: je bent een halve dag bezig met houtwerk afplakken, maar vervolgens "schilder" je netjes een hele verdieping in een paar uur. En later nog een paar uur voor een 2e laag.

Iha qua verf: ga niet voor de goedkoopste meuk, maar zoek uit welke goed dekt (ook hier: goed hoeft niet duur te zijn).

Qua geluidsisolatie spoor: steenwol/glaswol isoleren geluid veel beter dan PIR e.d., mijn advies zou zijn om steenwol voor het dak te gebruiken, en glaswolvlokken voor de spouwmuur.

Geluidsisolatie buren: ik weet niet hoe lawaaierig je buren zijn, of jijzelf, of hoe slecht je ertegen kan, maar je kunt een geluidsisolerende voorzetwand voorzien in je slaapkamer of herriekamer.

Leg in ieder geval 2 loze leidingen naar je keuken voor het geval je ooit elektrisch gaat koken (één voor fornuis, één voor de oven).

Qua renovatie, kijk even naar je gasleding an sich. Is dit nog een stalen pijp, dan moet je die zeker vervangen. Beste laten doen.

Laat de aardpen van je woning nakijken als je die hebt. Ga ook na of de badkamer goed geaard is.

Als je toch bezig bent, zorg voor een elektrische groep voor buiten/schuur, evenals netwerk. Je kunt niet genoeg loze leidingen hebben.

Succes!

Edit: over je CV. Je hebt stalen buizen: wil je daar iets nieuws op aansluiten: LEER DRAAD SNIJDEN. Die kunststof knelringen werken maar matig, snijden+hennep+draadkoppeling = gegarandeerd lekvrij. Verder: je condensafvoer van je CV ketel zit direct in een afvoer, dat mag volgens mij niet bij een HR-ketel. Moet in een "open" pijp hangen met sifon eronder.
toon volledige bericht
Bedankt voor deze aanvullingen! Ik wil idd zoveel mogelijk zelf gaan doen of met hulp van familie/kennissen en vrienden. Even kijken wat er al aan materiaal/gereedschappen is of wat mensen kunnen lenen. Als er echt iets niet is schaffen we dat aan of huren we dat. Even afhankelijk van wat kostentechnisch het voordeligste is.

Ik neem alles mee in mijn afweging, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSnoww
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:16
Gefeliciteerd met je woning!
Leuk om alle tips te volgen gezien ik zelf ook een klushuis heb gekocht waarvan ik eind deze maand de sleutel krijg. Qua jaartal en grote komt deze redelijk overeen met die van jou.

In mijn klushuisje moet echt nog alles gebeuren: muren weghalen, cv leidingwerk aanleggen, elektra vervangen, kozijnen vernieuwen, betonvloer storten en vloerverwarming erin verwerken, keuken/badkamer etc.
Mijn budget komt redelijk overeen met 40k voor alleen de verbouwing.

Ben benieuwd hoe het bij jou gaat vorderen de komende maanden :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 14:51
Nyarlathotep schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:09:
Ik zou zeker vloerverwarming overwegen! Lelijke buizen en radiatoren weg. En er ruimte en comfort voor terug.

Maar begin inderdaad met isoleren! Vloer (zeker met vloerverwarming), de muren (spouwmuurisolatie), en ramen en kozijnen. Tripel glas is écht niet nodig trouwens, HR++ voldoet prima. Als je slaapkamer aan de spoorlijnzijde is, dan is tripel glas wel te overwegen voor die kamer. Maar voor de rest is de isolatiewaarde van HR+++ t.o.v. HR++ de meerprijs echt niet waard.

Ook zie ik veel mensen beginnen over een warmtepomp. Ik zou het niet doen. Die krengen zijn reteduur en vergen een andere infrastructuur in je huis. En bovendien moet je groete pomp ergens kwijt. In een rijtjeshuis betekent dat voor- of achtertuin. En dat kost je ruimte, en kan bovendien geluidsoverlast geven.
Zo lang die warmtepompen nog volop in ontwikkeling zijn, en niet te betalen voor Jan Modaal: Niet aan beginnen en gewoon voor 2K een goede ketel op laten hangen.
deels mee eens.
ik laat nu de boven verdieping vervangen nieuwe kozijnen + glas. meerprijs HR+++ 800 maar ik vang wel 1600 subsidie. 2 convectoren op MP gescoord voor 50 euro stuk
Dit gaat wel gepaard met een extra maategel dat klopt.
Warmtepomp komt er bij mij gewoon in omdat het kan 8)7
loria 6008 is 3100 uit belgë € 1.900 subsidie
huis 1970 heb dak vloer spouw na geïsoleerd.

Voor een starter zou ik me bezig houden met klussen wat ik ook al 4 jaar doe sinds de aanschaf van mijn huis. Lekker beunen biertje erbij.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:29
[...]

Ik heb nog nooit verbouwd dus wat ik zelf kan weet ik niet, nogmaals niet mijn expertise. Ik ga zoveel mogelijk zelf proberen te doen samen met vrienden/familie en kennissen. Ik heb al een hoop hulp aangeboden gekregen en ik ga binnenkort even inventariseren wat er moet gebeuren en wie me daar mee kan helpen.

Ik heb alle tijd en leg de verwachting laag, dan kan het alleen maar meevallen. De mensen die mij helpen en ervaring hebben met bepaalde werkzaamheden durf ik daarin echt wel te vertrouwen. Maar dat is ook aan mij om dat goed te filteren. Alles wat vakmanschap vereist dient ook door een vakman te gebeuren. En voor dat soort dingen heb ik wel mensen in mijn netwerk die dat kunnen en willen doen.
Ik ben inmiddels ongeveer 5 jaar verder dan jij. Alles in huis is stap voor stap volledig gestript geweest en inmiddels is bijna alles weer opgebouwd. Alleen de baksteen muren, de vloerbalken en het dak zijn niet vernieuwd (pannen en panlatten zijn in de jaren 90 al eens vernieuwd). Hulp van vrienden en familie is heel waardevol, maar moet je niet overschatten. Tenzij je in je kring mensen hebt die in de bouw werken of gewerkt hebben, komt de kluservaring van de meeste vrienden en familie net als bij jou ook niet veel verder dan een keer muren sausen, vloertje leggen en in het beste geval een niet-dragend muurtje slopen of juist weer opbouwen.

Die handjes zijn heel handig. Zo hadden wij met een puincontainer voor de deur, wat gehuurd sloopgereedschap en 6 man sterk in een weekend de hele benedenverdieping gestript. Muren, plafonds, elektra, keuken, tegelvloer eruit gebikt. Na pakweg anderhalve dag bikkelen, was de hele verdieping casco.

Maar bij opbouwen heb je niet alleen handjes nodig. Maar ook mensen die ten eerste begrijpen wat en hoe jij het wil hebben, en ten tweede het nodige inzicht hebben in hoe je dat dan kunt realiseren. De handjes zonder ervaring met grote klussen zijn in de opbouw-fase alleen nuttig voor het aangeven, sjouwen en op aanwijzing vastschroeven van materialen. Ook zitten al die mensen die hulp hebben aangeboden er écht niet op te wachten om je elk weekend te komen helpen. De eerste twee keer met het slopen vinden ze het waarschijnlijk prachtig. Een tweede keer in de opbouwfase willen ze ook wel terugkomen. Maar na een keer of 2 a 3 een (mid)dagje helpen, vinden velen het waarschijnlijk wel prima.
Wees dus spaarzaam met het inzetten van de aangeboden hulp. Gebruik deze wanneer er extra handjes het hardst nodig zijn, bij klussen die je niet in je eentje kúnt uitvoeren.

En ja, in de laatste fase met sausen of behangen van muren kun je vaak wel weer veel hulp krijgen. Want dat is net als het slopen leuk werk.

Bij ons staat de teller aan verbouwingskosten intussen op zo'n 60k. Ons huis heeft ongeveer 72m² woonoppervlak.
Waar wij geld aan hebben uitgegeven:
- Vloerisolatie (zelf aangebracht)
- 3 nieuwe Velux dakramen op de eerste verdieping tbv van de slaapkamers (laten doen)
- Oude vloerplanken van de houten verdiepingsvloer verwijderd, balken opgedikt ivm. doorhangen na 120 jaar en OSB-platen aangebracht (zelf gedaan)
- Geheel nieuwe indeling op de bovenverdieping met 3 kamers en badkamer opgebouwd met gips-wanden(zelf gedaan)
- Gehele dak van binnenuit geïsoleerd, afgetimmerd met gips (zelf)
- Voorzetwand tegen de enkelsteens zijgevel op de verdieping (zelf)
- Gehele elektrische installatie opnieuw aangelegd, inclusief montage groepenkast (zelf)
- Badkamer van 0 af opgebouwd (zelf)
- Zonnepanelen op het dak (laten doen)
- Warmtepomp + warmwater-boiler aangesloten op de warmtepomp (laten doen)
- Voor de bovenverdieping LTV convectoren aangesloten op de warmtepomp (zelf)
- Begane grond + enige 'normale' kozijn op de bovenverdieping voorzien van nieuwe hardhouten kozijnen met isolatieglas(laten doen - duurste van de hele verbouwing bijna 20k!!!!)
- Water- en afvoerleidingen in de kruipruimte vernieuwd (zelf)
- Begane grond alle steens gevels geïsoleerd met voorzetwanden (zelf)
- Lewisplaten + vloerverwarming + beton gestort (zelf)
- Nieuwe plafonds (zelf)
- Stucwerk hele woning (laten doen)
- Nieuwe IKEA keuken (zelf geplaatst)
- Heel veel schilderwerk (zelf)
- Nieuwe trap + trapgat (laten doen)

En zo vergeet ik vast nog wel wat...

Wat nog gedaan moet worden:
- Toilet beneden (sanitair + tegels reeds gekocht)
- Gang + 'trappenhuis' nog aftimmeren en stucen
- Kozijnen buitenzijde nog aflakken (wordt het voorjaar)
- Aftandse aanbouw slopen
- Buitengevel achterzijde opnieuw laten stucen en daarna schilderen.
- 1001 kleine klusjes die we nog tegenkomen.

Voor heel veel klussen staan op youtube goede instructievideo's. En ook op fora kun je een eindeloze hoeveelheid informatie en tips vinden over hoe je iets moet aanpakken. Het belangrijkste is dat je nieuwe klussen durft aan te pakken, tijd neemt om je te (laten) instrueren, niet bang bent om gereedschap vast te pakken en vooral ook niet bij de pakken neer gaat zitten als een klus een keer niet zo makkelijk verloopt of goed lukt als in dat mooie Youtube instructie filmpje.

[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 04-02-2021 13:56 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Ik heb inderdaad 0 ervaring met verbouwen en verhuizen, echt 0. Mijn ouders denken gelukkig wel mee, die hebben hun huis zelf gebouwd. Ik probeer het niet te onderschatten en mijn tijd te nemen om alles goed in kaart te brengen en te regelen. Dit forum is idd 1 van de dingen om mezelf goed voor te bereiden en mijn afwegingen zo goed mogelijk te maken.

toon volledige bericht
Mijn ervaring en wat ik om me heen zie: meestal kun je meer dan je denkt; meestal duurt het langer dan je denkt. Met een beetje onderzoek, lef en gezond verstand merk je vanzelf waar je een vakman écht voor nodig hebt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
mr_evil08 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:36:
[...]

Een CV ketel verdien je ook niet terug of de oude ketel was slecht onderhouden / al iets mis mee, en we hebben het niet over zaken waarbij je zelf de ketel plaatst maar laat doen door een bedrijf.
Enige pluspuntje met de nieuwe ketel is een zuiniger pomp(stroomverbruik) maar gasverbruik maakt weinig uit, maakt dit wel veel uit dan was er bij de oude installatie al iets mis zoals slechte afstelling.

Dus je hoeft warmtepompen niet onderuit te schoppen, voor TS is het wel een kostenpost inderdaad omdat de isolatie/afgiftesysteem onvoldoende is maar ook warmtepompen kunnen gerust rendabel zijn in voldoende situaties.

Je vergeet ook koelen met een warmtepomp dat kan een CV niet moet luxe nou altijd terug te verdienen zijn?

Ik zou btw ook niet teveel investeren maar dat is aan TS als hij daar lang verwacht te blijven kan dat gerust, maar geld krijg je er idd niet meer uit en je zult zelf veel moeten doen.
toon volledige bericht
Een CV ketel voor een kleine woning als deze zal inclusief installatie niet meer dan 1800 euro kosten, Een wartmtepomp is bijna niet te plaatsen in een kleiner woning als deze en je zult toch al snel rekening moeten houden met een bedrag van 10k of meer. Niet echt reeel als het totaalbedrag 50k is lijkt me.

De ketel die er nu in zit komt uit 2003, een HR Ketel van tegenwoordig zul je er misschien niet in 10 jaar helemaal uit hebben, maar dit kan aardig in de buurt komen, helemaal als men kiest voo vloerverwarming. De nieuwe ketels zijn een stuk zuiniger en hebben meer functies, ook voor vloerverwarming.

In deze situatie is een warmtepomp niet realistisch, en voor de rest schop ik niets onderuit. Veel mensen snappen niet hoeveel geld het kost om een warmtepomp in een bestaande woning te laten plaatsen. Naast de warmtepomp moet je meer investeringen doen voor een warmtepomp zoals isolatie en ventilatie. En dat heb je ook niet voor paar duizend euro. Bij oudere woningen waarbij men niet alles compleet aanpakt is een warmtepomp nooit de juiste keus. Die domme politiek kan wel roepen dat men dit wil, maar het is gewoon niet realistisch. Vraag installateurs, die zullen exact hetzelfde zeggen. Die zitten ook niet te wachten op klachten of problemen omdat de isolatie of ventilatie niet afdoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Andyk125 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:05:
[...]

In deze situatie is een warmtepomp niet realistisch, en voor de rest schop ik niets onderuit. Veel mensen snappen niet hoeveel geld het kost om een warmtepomp in een bestaande woning te laten plaatsen. Naast de warmtepomp moet je meer investeringen doen voor een warmtepomp zoals isolatie en ventilatie. En dat heb je ook niet voor paar duizend euro. Bij oudere woningen waarbij men niet alles compleet aanpakt is een warmtepomp nooit de juiste keus. Die domme politiek kan wel roepen dat men dit wil, maar het is gewoon niet realistisch. Vraag installateurs, die zullen exact hetzelfde zeggen. Die zitten ook niet te wachten op klachten of problemen omdat de isolatie of ventilatie niet afdoende is.
Ik denk dat het wel degelijk een optie kan zijn maar dat er keuzes gemaakt moeten worden. Want ik ben het wél met je eens dat je inderdaad alles moet doen. Als de TS er serieus over nadenkt dan denk ik dat het 't beste is 2 verschillende installateurs langs te laten komen en aan de hand van hun feedback en offertes te beslissen wat te doen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Een CV ketel voor een kleine woning als deze zal inclusief installatie niet meer dan 1800 euro kosten, Een wartmtepomp is bijna niet te plaatsen in een kleiner woning als deze en je zult toch al snel rekening moeten houden met een bedrag van 10k of meer. Niet echt reeel als het totaalbedrag 50k is lijkt me.
Ligt er natuurlijk even aan wat er allemaal al aanwezig is. Ik had geen gas en water boven, huis had nooit een gasketel gehad, ik was ca. 400 euro meer kwijt. Maar daar zat een thermostaat bij, de hele bende van veiligheidspakketten en dakdoorvoeren, etc. En leidingaanleg zat in een andere post. Wellicht teveel betaald, maar op een hele renovatie merk je het nauwelijks en ik heb nu iig geen beun in huis.

[ Voor 10% gewijzigd door Pizza_Boom op 04-02-2021 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vind dit niet echt een klushuis. Ja, het is gedateerd, maar wel bewoonbaar.

De keuken is het eerste wat moet gebeuren lijkt mij, afgezien van de wanden en vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
MrSnoww schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:42:
Gefeliciteerd met je woning!
Leuk om alle tips te volgen gezien ik zelf ook een klushuis heb gekocht waarvan ik eind deze maand de sleutel krijg. Qua jaartal en grote komt deze redelijk overeen met die van jou.

In mijn klushuisje moet echt nog alles gebeuren: muren weghalen, cv leidingwerk aanleggen, elektra vervangen, kozijnen vernieuwen, betonvloer storten en vloerverwarming erin verwerken, keuken/badkamer etc.
Mijn budget komt redelijk overeen met 40k voor alleen de verbouwing.

Ben benieuwd hoe het bij jou gaat vorderen de komende maanden :).
Thanks, jij ook gefeliciteerd dan ;)

Daar moet dan echt alles nog aan gebeuren idd! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Marzman schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:22:
Is dat een huurwoning geweest? Wel een nette prijs, in Etten Leur zijn dus nog betaalbare woningen te vinden (ik dacht dat je al dichter richting zee moest tegenwoordig).

Ik zou beginnen met de vloeren en de muren en de keuken en dan kun je er denk ik al wonen. En dan pak je gewoon af en toe wat aan, spouwmuren kun je denk ik niet zelf (daar spuiten ze plastic bolletjes in). Het dak wel (als je dat aan de binnenkant doet, wel uitzoeken inderdaad met wel en niet dampdoorlatend en dergelijke welk materiaal je moet gebruiken).
Ja dit is een huurwoning geweest. Dit is 1 van de weinige ´´betaalbare`` woningen die ik ben tegengekomen de laatste maanden. Dit soort kansjes zijn echt een uitzondering, tussenwoningen of appartementen in E-L of omgeving zijn voor mij bijna onbereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Nieuwbouwwoningen hier (vorig jaar opgeleverd) in deze klasse hebben ook nog gewoon een toestel op gas. Ze hebben wel wat andere handigheidjes (toilet doorspoelen met regenwater, goede ventilatie, twee zonnepanelen (?) en zijn goed geisoleerd)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strudelpopje447
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik zit momenteel in een beetje dezelfde situatie dus wellicht dat ik je wat (meer realistische) tips kan geven.

Ten eerste: kosten vallen ALTIJD hoger uit dan je denkt. Je kan ook niet overal aan denken, je vergeet altijd wel iets. Zorg dus dat je nog een buffer hebt voor onvoorziene kosten.

Verder: kijk juist wel verder in de toekomst. Wil je nog ooit een uitbouw doen bijvoorbeeld, houdt hier dan rekening mee met de cv-ketel, loze leidingen, vloerverwarming etc. Dan heb je altijd genoeg capaciteit. Geldt ook voor de kozijnen: wil je ooit een uitbouw of erker, laat voor nu dan het huidige kozijn zitten.

Dingen die later kunnen moet je direct laten vallen, zoals dakkapel, tuin, luxe dingetjes, eventueel zolder isoleren, etc.

Wat ik wel zou doen:
- Vloer eruit, eventueel riool vervangen en meteen isoleren en vloerverwarming erin. Dit kun je nu doen, later ga je nooit je vloer meer uitbreken.
- Op de keuken zou ik niet bezuinigen, maar denk wel na wat je wil. Heb je nu echt die qooker of een wijnklimaatkastje nodig?
- Ik zou verduurzamen waar mogelijk, hier moet je zeker niet in doordraaien. Alle huizen van het gas af is een utopie. Met een nieuwe regering kunnen de plannen ook zomaar weer eens 180 graden draaien. Gas is een luxe en ik zou hier zeker niet vanaf gaan als je dit veel geld gaat kosten. Ik bouw zelf gewoon een CV ketel terug, gasgestookte vloerverwarming en lekker koken op gas! Spouwmuur isolatie kan ook later nog. Dak isoleren op zolder kan ook altijd nodig. Beneden heb je de warmte nodig en daar ontsnapt relatief weinig van naar boven als je de deuren gewoon dicht hebt.
- Boven gewoon radiatoren (badkamer en eventueel toilet wel vloerverwarming), dit is een fijne warmte als je het nodig hebt in de winter.
- Nieuwe kozijnen, indien nodig. Let op de overheid heeft verschillende subsidieregelingen: het kan soms uiteindelijk goedkoper zijn om voor triple glas te kiezen i.v.m. de subsidie die je terugkrijgt.
- Elektra en leidingen zou ik allemaal in de muur frezen. Nu kan het.
- Denk goed aan de groepen die je nodig hebt (waar wasmachine etc.) en leg loze leidingen, dit kost bijna niks.

Draai niet door. Wat goed is, is goed. Van het gas af is veel te duur. Gas is nog steeds goedkoper. Gasloos is in mijn ogen alleen rendabel in een nieuwbouw huis van zonnepanelen. Daarbij wordt ook nog eens de salderingsregeling afgebouwd (hoewel dit natuurlijk ook weer kan verdanderen).

Vraag verschillende offertes uit, doe zelf zoveel mogelijk met vrienden en reken bepaalde zaken zwart af (zoals als stucadoor en loodgieter). Dit gaat je heel veel geld schelen. In mijn geval door verschillende offertes uit te vragen, zelf het slopen en strippen te doen en sommige dingen zwart heeft het duizenden euro's opgeleverd.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:17
Strudelpopje447 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:01:
- Vloer eruit, eventueel riool vervangen en meteen isoleren en vloerverwarming erin. Dit kun je nu doen, later ga je nooit je vloer meer uitbreken.
Misschien ben ik gewoon onnozel, maar ik neem aan dat dit huis gewoon met kruipruimte gebouwd is. Waarom zou je een goede betonvloer eruit moeten breken?

Wel een tip voor de TS: lees je in over Kwaaitaal- en Mantavloeren. Dit huis is wel van de leeftijd dat met betonrot te maken kan hebben.
Strudelpopje447 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:01:
- Ik zou verduurzamen waar mogelijk, hier moet je zeker niet in doordraaien. Alle huizen van het gas af is een utopie. Met een nieuwe regering kunnen de plannen ook zomaar weer eens 180 graden draaien. Gas is een luxe en ik zou hier zeker niet vanaf gaan als je dit veel geld gaat kosten. Ik bouw zelf gewoon een CV ketel terug, gasgestookte vloerverwarming en lekker koken op gas!
Je hoeft ook niet alles ineens te doen. Leg een paar loze electraleidingen aan, met 19mm buis zodat je er eventueel een 3-fasen doorstroomverwarmer of warmtepomp op aan kunt sluiten. Leg vloerverwarming aan, want nu is dat makkelijk. Isoleer dingen waar je straks niet meer bij kunt (bijv. het dak). Tegen de tijd dat jij of de volgende bewoner over 10, 20 jaar van het gas af wil, dan is het een kwestie van de warmtepomp aansluiten, in plaats van dat het huis opnieuw overhoop moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Pizza_Boom schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:33:
[...]
Ligt er natuurlijk even aan wat er allemaal al aanwezig is. Ik had geen gas en water boven, huis had nooit een gasketel gehad, ik was ca. 400 euro meer kwijt. Maar daar zat een thermostaat bij, de hele bende van veiligheidspakketten en dakdoorvoeren, etc. En leidingaanleg zat in een andere post. Wellicht teveel betaald, maar op een hele renovatie merk je het nauwelijks en ik heb nu iig geen beun in huis.
Dat kun je toch zien in de funda link wat er allemaal aanwezig is, er is al een bestaande ketel uit 2003 dus de leidingen en het meeste zal er allemaal al liggen. Vervangen hoeft dus niet ingewikkeld te zijn.
JT schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:21:
[...]

Ik denk dat het wel degelijk een optie kan zijn maar dat er keuzes gemaakt moeten worden. Want ik ben het wél met je eens dat je inderdaad alles moet doen. Als de TS er serieus over nadenkt dan denk ik dat het 't beste is 2 verschillende installateurs langs te laten komen en aan de hand van hun feedback en offertes te beslissen wat te doen.
Kosten technisch is het gewoon geen goed optie en begrijp ik niet waarom mensen überhaupt het idee hebben van wel. Gebrek van kennis? Je bent er niet met een warmtepomp, je moet er ruimte voor hebben, afhankelijk van het type zijn er ook nog veel verschillen, maar kosten technisch zal het dan een lucht/lucht warmtepomp moeten worden. Want de andere varianten zijn stukken duurder dan 10k. Probleem bij een lucht/lucht warmtepomp is dat de isolatie van de woning optimaal moet zijn. Daarnaast zullen de ruimtes allemaal op een lucht circulatie systeem aangesloten moeten worden wil je er optimaal gebruik van kunnen maken. Allemaal systemen die niet aanwezig zijn en die erg kostbaar zijn om te laten installeren vooral voor een budget van 10k. Een warmtepomp en alle benodigdheden eromheen kosten al snel inclusief installatie 15-20k. Niet erg realistisch dus.
Marzman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:50:
[...]

Nieuwbouwwoningen hier (vorig jaar opgeleverd) in deze klasse hebben ook nog gewoon een toestel op gas. Ze hebben wel wat andere handigheidjes (toilet doorspoelen met regenwater, goede ventilatie, twee zonnepanelen (?) en zijn goed geisoleerd)
Inderdaad en ik neem aan dat de meeste mensen snappen waarom, het is kostentechnisch niet haalbaar ook niet bij nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 18:40
Ik heb niet alles gelezen maar een budget van 40 a 50 duizend euro is met voorstellen van sommige Tweakers hier verre van toereikend.
Er is wel genoeg mogelijk maar hou rekening met het volgende:
Keuken: 10.000,-
Badkamer:5000,- tot 8000.-
Toilet: 1500.-
Vloerverwarming beg grond: 2500,-
Stucadoor: 20,- per vierkante meter, plafond 25,- per vierkante meter (hier kan ik een eurootje naast zitten)
Elektra vernieuwen: 1000,-
Verf + behang: 500,-
Buitenschilderwerk uitbesteden: 2000,-
Dak isoleren: 500,-
Ventilatie aanpassen?
Dubbel glas nodig?
Tuin?
Zonnepanelen?
Binnendeuren?
Binnenkozijnen?
Vloerbedekking: 25 tot 100 euro per vierkante meter
Meubilair: 5000,- tot een welhaast oneindig bedrag.
Gordijnen of iets dergelijks: 1000,-
Wasmachine en droger: 1000,-
Die tweaker-waardige TV en soundinstallatie
Alle wilde domotica plannen voor licht en geluid.
Minstens 5000,-voor onvoorziene kosten en ellende tijdens de verbouwing.
Dit is zo een beetje de basis en er is voor jouw centen veel mogelijk en uiteraard is hier in te bezuinigen door veel zelf te doen (tegelwerk, loodgieterwerk, sloopwerk) en budgetmateriaal te gebruiken in keuken, badkamer en in afwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 23:11
Ik zie zo geen plattegrond maar de woning lijkt me niet erg ruim, 80m2 is de zolder niet meegerekend ga ik even van uit?

Denk goed na over een eventuele aanbouw, ik had hier 2,5 jaar geleden alles aangepakt. Vorig jaar ivm de ruimte de keuze uitbouw of verhuizen, uitbouw gekozen. Keuken verplaatst=nieuwe keuken, uiteindelijk hele beneden verdieping opnieuw gestuct, elektra weer aanpassen, toen ook gelijk beneden verdieping vloerverwarming.

We hadden trouwens 20k budget de 1e x,
alles zelf gedaan op stucen na. Cv alles nieuw(ketel+radiatoren), elektra alles nieuw, vloer+verdiepingen+zolder geïsoleerd, badkamer vergroot(meubels van Ikea), incl keuken van +-6k. Enkel toen de zolder afwerking niet gelijk meegenomen.

Voor de uitbouw in totaal weer 20k kwijt(2,5 meter bij 6,75). Weer vrijwel alles zelf gedaan, incl vloerverwarming begane grond, en weer een nieuwe keuken van 6k :+

Achteraf gezien hadden we liever die uitbouw toen gelijk gedaan, hadden er toen niet genoeg centen voor...maar als je geen haast hebt zou ik er serieus over nadenken.

En een tip; floorplanner.com kun je leuke plattegronden mee maken :) oa via de mobiel in 3d te kijken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:38
Ik heb zelf een IKEA keuken geplaatst. Met A-merk apparatuur (voor elk apparaat goedkoopste webshop gezocht). Totaalprijs zat op iets meer dan de helft van jouw genoemde bedrag.

ThinkPadd in "Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1"

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 06-02-2021 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
ThinkPadd schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 07:55:
[...]

Ik heb zelf een IKEA keuken geplaatst. Met A-merk apparatuur (voor elk apparaat goedkoopste webshop gezocht). Totaalprijs zat op iets meer dan de helft van jouw genoemde bedrag.

Precies wat ik zeg, het kan goedkoper maar dan gebruik je wel budget-spul.
Een koelkast en vaatwasser van Ikea is overigens niet te omschrijven als A-merk, verder heeft jouw keukentje een niet te missen ikea-uitstraling (het is netjes maar toch) en uiteraard zie je dat terug in de totaalprijs.

[ Voor 19% gewijzigd door D.deJong op 08-02-2021 05:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 22:24
Maak in ieder geval een apart potje onvoorziene kosten, 10k is niet gek.

Je gaat het sowieso nodig hebben ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 07:29
Biohazzard21 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:01:
Maak in ieder geval een apart potje onvoorziene kosten, 10k is niet gek.

Je gaat het sowieso nodig hebben ;-)
Haha inderdaad. Vreemd genoeg hoor je nooit dat mensen een potje hebben met “onvoorziene meevallers” waar aan het eind van een klustraject een paar duizend euro in terecht is gekomen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:23
@Bakema
Het lijkt mij een normale eengezinswoning. Wellicht dat mensen anno 2021 iets teveel ruimte gewend zijn maar zolang TS geen drie of vier koters heeft rondlopen lijkt me dat prima te doen. Ik zou op termijn eerder die zolder bewoonbaar proberen te maken. Bij een uitbouw gaat waarschijnlijk ook meer dan de helft van zijn budget eraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Andyk125 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:52:
Dat kun je toch zien in de funda link wat er allemaal aanwezig is, er is al een bestaande ketel uit 2003 dus de leidingen en het meeste zal er allemaal al liggen. Vervangen hoeft dus niet ingewikkeld te zijn.
En als het huis er eenmaal klaar voor is, gaat de lucht/water warmtepomp op dezelfde leidingen. Zo'n ingreep is het niet. Er zijn in Nederland genoeg mensen die naar tevredenheid hun jaren '60 rijtjeshuis verwarmen met WP, zelfs met de originele radiatoren. Zonder ál te krankzinnig geisoleerd te hebben.

Ik ben trouwens eens dat het voor TS nu niet aan de orde is, tenzij hij er zelf prioriteit aan geeft Daarom: leg nu de leidingen voor eventuele grote electriciteitsslurpers. Dat kost nu een paar tientjes extra, en maakt het later makkelijk om andere stappen te maken.
Met natte kranten ofzo? Ik zou alleen al voor het isolatiemateriaal die post met drie vermenigvuldigen. En dan heb je nog eventueel rachelwerk, folies, afwerking, etc.

Overigens is het prima mogelijk om dit later te doen, als je de zolder niet gelijk in gebruik hoeft te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
D-e-n schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:39:
@Bakema
Het lijkt mij een normale eengezinswoning. Wellicht dat mensen anno 2021 iets teveel ruimte gewend zijn maar zolang TS geen drie of vier koters heeft rondlopen lijkt me dat prima te doen. Ik zou op termijn eerder die zolder bewoonbaar proberen te maken. Bij een uitbouw gaat waarschijnlijk ook meer dan de helft van zijn budget eraan.
Eens met dit. Uitbouw levert een grotere living/keuken op maar geen functionele extra kamer voor een eventueel toekomstige gezinsuitbreiding. Bovendien kost een uitbouw vierkante meters tuin. Die zijn voor de meeste mensen minder "waard" dan vierkante meters woonkamer, maar zolang je nog kan uitbreiden naar meer (bruikbare) zolderruimte lijkt mij een logischere keuze die waarschijnlijk ook nog goedkoper uitvalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:59:
[...]

En als het huis er eenmaal klaar voor is, gaat de lucht/water warmtepomp op dezelfde leidingen. Zo'n ingreep is het niet. Er zijn in Nederland genoeg mensen die naar tevredenheid hun jaren '60 rijtjeshuis verwarmen met WP, zelfs met de originele radiatoren. Zonder ál te krankzinnig geisoleerd te hebben.

Ik ben trouwens eens dat het voor TS nu niet aan de orde is, tenzij hij er zelf prioriteit aan geeft Daarom: leg nu de leidingen voor eventuele grote electriciteitsslurpers. Dat kost nu een paar tientjes extra, en maakt het later makkelijk om andere stappen te maken.

[...]

Met natte kranten ofzo? Ik zou alleen al voor het isolatiemateriaal die post met drie vermenigvuldigen. En dan heb je nog eventueel rachelwerk, folies, afwerking, etc.

Overigens is het prima mogelijk om dit later te doen, als je de zolder niet gelijk in gebruik hoeft te nemen.
toon volledige bericht
Met een rol glaswol met rd 3.0 voor 5,35 per vierkante meter, rolletje dampremmende folie van 50 tientjes en een gipsplaat van 3,20 per vierkante meter kom je een heel eind.
Dak zal ergens tussen de 30 en 40 vierkante meter zijn in totaal.
Het hoeft niet altijd Tweakerstyle te zijn met dure pirplaten en dure folies.

[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 06-02-2021 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
Ga je zelf veel doen? Dan kan je met 50K best nog wel wat hoor.

Check de normbladen.. NEN 1010 voor elektra en NEN 1006 voor je water installaties.
NEN3028 voor CV enzovoorts...alles wat niet volgens de norm is. verlaagt de waarde van je hut.

Werk binnen alleen met watergedragen verf (check de etiketten) dat scheelt je koppijn... ook NA dat het allemaal ogenschijnlijk droog is.

Als je laminaat of iets gaat leggen boven... GEEN alufolie isolatie... slecht voor je draadloosbereik.
Dus ook geen holle wandjes zetten met isolatiemateriaal met metaalfolie.. (doe maar gewoon cellenbeton.. net zo duur, sneller gebouwd...)

TE VEEL loze leidingen, voor bekabeling is nooit TE VEEL

En er zijn ook zaken die een professional uiteindelijk "goedkoper" kan dan jij.. dat zijn de zaken die je niet kan of echt niet wil...

Ik heb bijvoorbeeld de schurft aan schilderen en een heuse schilder doet het dus 20x zo snel, heeft de stijgers al en verbruikt minder verf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
D.deJong schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:14:
Met een rol glaswol met rd 3.0 voor 5,35 per vierkante meter, rolletje dampremmende folie van 50 tientjes en een gipsplaat van 3,20 per vierkante meter kom je een heel eind.
Dak zal ergens tussen de 30 en 40 vierkante meter zijn in totaal.
Het hoeft niet altijd Tweakerstyle te zijn met dure pirplaten en dure folies.
Dan past het, idd. De TS heeft wel een gordingendak, dus iets van hulplatten om de zooi tegen het dakbeschot te hangen zal wel nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:17:
[...]

Dan past het, idd. De TS heeft wel een gordingendak, dus iets van hulplatten om de zooi tegen het dakbeschot te hangen zal wel nodig zijn.
Oké, maar wat ik er dan naast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:02
50K is genoeg mits je zelf erg handig bent, als je alles moet uitbesteden ben je een stuk meer kwijt, of moet je dingen van je lijstje schrappen.

Ik heb zelf ook mijn huis helemaal verbouwd, in had enkel de buitenmuren, plafond en dak nog over.
Overal nieuwe kozijnen en glas, alles geïsoleerd, nieuwe elektra en CV, voorzetwanden met isolatie, nieuwe keuken, badkamer en wc's, noem maar op
Zelf was ik zo'n 40k kwijt bij elkaar, maar alles zelf gedaan, dus het duurde allemaal wel even, maar het is gelukt.

Dus stel jezelf de vraag hoe handig je bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 13:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Het eerste wat ik in mijn jaren 50 woning heb veranderd is het vergroten van het toilet, ik heb er zo'n hekel aan als je met je knieen tegen de deur of het fonteintje zit! En aan je plattegrond te zien heb je dat probleem misschien ook.
Als je de deur naar de keuken dicht zou maken (+open keuken) heb je daar ruimte over. De open keuken was bij ons al gedaan door de vorige eigenaar.

Voorbeeldje op jouw plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umFFtvZDuJibC82SpLb3ZBsFwCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c8ddX5KNJBRtE56QoOQKWnjS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Bakema schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 07:13:
Ik zie zo geen plattegrond maar de woning lijkt me niet erg ruim, 80m2 is de zolder niet meegerekend ga ik even van uit?

Denk goed na over een eventuele aanbouw, ik had hier 2,5 jaar geleden alles aangepakt. Vorig jaar ivm de ruimte de keuze uitbouw of verhuizen, uitbouw gekozen. Keuken verplaatst=nieuwe keuken, uiteindelijk hele beneden verdieping opnieuw gestuct, elektra weer aanpassen, toen ook gelijk beneden verdieping vloerverwarming.

We hadden trouwens 20k budget de 1e x,
alles zelf gedaan op stucen na. Cv alles nieuw(ketel+radiatoren), elektra alles nieuw, vloer+verdiepingen+zolder geïsoleerd, badkamer vergroot(meubels van Ikea), incl keuken van +-6k. Enkel toen de zolder afwerking niet gelijk meegenomen.

Voor de uitbouw in totaal weer 20k kwijt(2,5 meter bij 6,75). Weer vrijwel alles zelf gedaan, incl vloerverwarming begane grond, en weer een nieuwe keuken van 6k :+

Achteraf gezien hadden we liever die uitbouw toen gelijk gedaan, hadden er toen niet genoeg centen voor...maar als je geen haast hebt zou ik er serieus over nadenken.

En een tip; floorplanner.com kun je leuke plattegronden mee maken :) oa via de mobiel in 3d te kijken
toon volledige bericht
Bedankt voor deze input en de ervaringen! Plattegronden zijn gedeeld, pagina 3 als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
W1LL3M schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:12:
Het eerste wat ik in mijn jaren 50 woning heb veranderd is het vergroten van het toilet, ik heb er zo'n hekel aan als je met je knieen tegen de deur of het fonteintje zit! En aan je plattegrond te zien heb je dat probleem misschien ook.
Als je de deur naar de keuken dicht zou maken (+open keuken) heb je daar ruimte over. De open keuken was bij ons al gedaan door de vorige eigenaar.

Voorbeeldje op jouw plattegrond:
[Afbeelding]
Daar zaten wij idd ook aan te denken! De muur van de begane grond naar de keuken is al open. De plattegrond is daar nog niet op aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
FabianGTI schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:10:
50K is genoeg mits je zelf erg handig bent, als je alles moet uitbesteden ben je een stuk meer kwijt, of moet je dingen van je lijstje schrappen.

Ik heb zelf ook mijn huis helemaal verbouwd, in had enkel de buitenmuren, plafond en dak nog over.
Overal nieuwe kozijnen en glas, alles geïsoleerd, nieuwe elektra en CV, voorzetwanden met isolatie, nieuwe keuken, badkamer en wc's, noem maar op
Zelf was ik zo'n 40k kwijt bij elkaar, maar alles zelf gedaan, dus het duurde allemaal wel even, maar het is gelukt.

Dus stel jezelf de vraag hoe handig je bent.
Ik hoop dat er een aantal vrienden en familieleden kunnnen helpen. Zoveel mogelijk zelf en uitbesteden waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
D-e-n schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:39:
@Bakema
Geen koters, niet dat ik weet in ieder geval. Ben voor nu de enige bewoner van het huis met hopelijk in de toekomst mijn vriendin. Tegen de tijd dat dat echt serieus is en er komt uitbreiding wil ik naar een ander huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Waarnemer schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:23:
Ga je zelf veel doen? Dan kan je met 50K best nog wel wat hoor.

Check de normbladen.. NEN 1010 voor elektra en NEN 1006 voor je water installaties.
NEN3028 voor CV enzovoorts...alles wat niet volgens de norm is. verlaagt de waarde van je hut.

Werk binnen alleen met watergedragen verf (check de etiketten) dat scheelt je koppijn... ook NA dat het allemaal ogenschijnlijk droog is.

Als je laminaat of iets gaat leggen boven... GEEN alufolie isolatie... slecht voor je draadloosbereik.
Dus ook geen holle wandjes zetten met isolatiemateriaal met metaalfolie.. (doe maar gewoon cellenbeton.. net zo duur, sneller gebouwd...)

TE VEEL loze leidingen, voor bekabeling is nooit TE VEEL

En er zijn ook zaken die een professional uiteindelijk "goedkoper" kan dan jij.. dat zijn de zaken die je niet kan of echt niet wil...

Ik heb bijvoorbeeld de schurft aan schilderen en een heuse schilder doet het dus 20x zo snel, heeft de stijgers al en verbruikt minder verf...
toon volledige bericht
Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Valorian schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:03:
[...]

Eens met dit. Uitbouw levert een grotere living/keuken op maar geen functionele extra kamer voor een eventueel toekomstige gezinsuitbreiding. Bovendien kost een uitbouw vierkante meters tuin. Die zijn voor de meeste mensen minder "waard" dan vierkante meters woonkamer, maar zolang je nog kan uitbreiden naar meer (bruikbare) zolderruimte lijkt mij een logischere keuze die waarschijnlijk ook nog goedkoper uitvalt.
Dit lijkt mij idd een betere optie dan een uitbouw momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
[...]

[...]

toon volledige bericht
Focus ligt nu voornamelijk op de begane grond en eerste verdieping. Uitbouw lijkt me te kostbaar en niet per se nodig. De zolder kan altijd nog in de toekomst en is nu geen vereiste/must. Voorbereiden op bepaalde scenario's is natuurlijk wel handig.

Die warmtepomp discussies hier probeer ik goed te volgen. Uiteindelijk zal ik een goede kostenraming moeten maken om te kijken of het voor mij gaat lonen. Als het me echt veel oplevert en als de investering meevalt in vergelijking met een hr ketel kan het een mogelijkheid worden. Ik denk/vrees echter dat een hr ketel op dit moment gewoon de makkelijkste en goedkoopste oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesje-r
ThinkPadd schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 07:55:
[...]

Bedankt voor deze inspiratie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
tiesje-r schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:10:
[...]

Bedankt voor deze inspiratie!
Mocht je 'on a budget' zijn dan kun je ook eens 'out of the box' denken aan een tweedehands keukenblad. Zo heb ik zelf voor mijn keuken een natuurstenen blad op marktplaats gekocht van mensen die hun keuken wegdeden. Enige wat van belang was was dat je qua maat goed uitkomt, en met name: dat de gootsteen op de juiste plek kan en het fornuis. Dat zijn immers uitsparingen. Door er een te zoeken die groter was dan mijn beoogde ruimte wist ik zeker dat dat goed moest komen. Vervolgens nog best een operatie want natuursteen is keihard maar wel breekbaar bij transport e.d. En je kunt het zelf nagenoeg niet bewerken, dus om het op maat te zagen ben ik naar een grafstenen-maak-bedrijf op het industrieterrein om de hoek gegaan ;) ..

Al met al was ik 300 euro kwijt voor blad + 50 euro benzine + 100 euro voor het op maat laten zagen en heb ik een blad waar je nieuw een paar duizend euro voor neerlegt. Gootsteen + kraan kreeg ik er ook bij overigens, dat was fijn want maakt het geheel wat steviger tijdens transport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 23:31
Gefeliciteerd dorpsgenoot! Volgens mij geen verkeerde aankoop nu ze gebied rond station aan het verbouwen zijn. Huizenprijzen zijn afgelopen jaren fors gestegen in regio Breda. Investeer in de woning afhankelijk van je toekomstplannen en hoe lang je er wil blijven wonen. Je topic nog niet volledig gelezen, maar hier alvast paar lokale tips:

Eerste fase is plannen maken en daarna slopen. Je mag 2x "gratis" storten in EL. Mogelijk mileupas van kennissen lenen? Je kan hier nakijken wat je gratis en betaald (meeste) kan storten: https://www.etten-leur.nl...alsoorten_en_milieustraat

Er is een lokale stichting voor verduurzamen, win daar eens info in: https://www.duursaam-etten-leur.nl Volgens mij hebben ze een gratis loket en kunnen ze je meer vertellen over mogelijkheden en subsidies. Mocht je nog niet zelf kunnen investeren in zonnepanelen, dan kun je ook huren in het zonnepark naast de snelweg!

De lokale bouwmarkten zijn om snel iets te halen, Hornbach Breda ben je ook zo en kunt spullen makkelijk terug brengen.

Zo te zien heb je veel te isoleren, neem eens een kijkje in Oudenbosch: https://www.budgetisolatie.nl/

Gaat best veel geld in de kleine dingen zitten (kit, schroeven, elektra, etc) en vakmensen hebben een drukke agenda hier in de buurt.

Zodra je aan vloeren gaat denken (betere laminaat dan in bouwmarkten en goed advies) ga dan in Breda eens kijken bij https://www.cibovloeren.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 20:17
D.deJong schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Precies wat ik zeg, het kan goedkoper maar dan gebruik je wel budget-spul.
Een koelkast en vaatwasser van Ikea is overigens niet te omschrijven als A-merk, verder heeft jouw keukentje een niet te missen ikea-uitstraling (het is netjes maar toch) en uiteraard zie je dat terug in de totaalprijs.
Tot 10k is een keuken van andere winkels dan de IKEA, ook budgetspul. Qua kwaliteit zou ik dan sowieso naar de IKEA gaan.
Loop de eerste de beste Keukenconcurrent maar eens in; de lades rollen er in de showroom al uit.
De apparatuur in een IKEA keuken met A-merken uit internetwinkels is volgens mij wel een goed idee. Kijk wel goed uit met inbouwmaten.

Verder valt het me wel op dat veel adviezen in dit topic wel èrg high end zijn. Het gaat hier om een tussenwoning, ex-huur, en het eerste huis voor de TS. 50k budget is een heleboel meer dan dat ik te besteden had bij onze eerste verbouwing (zelfde staat/situatie).

@TS: ik denk dat je met jouw budget en met jouw plannen (icm adviezen hierboven + korreltje zout), een echt gaaf huis kunt maken. Uiteraard ga je over 2j spijt krijgen over bepaalde keuzes, dat is normaal en niet te voorkomen :)

[ Voor 0% gewijzigd door wamske op 08-02-2021 10:06 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-05 10:20
Als je er voor 5 tot 10 jaar in gaat wonen dan moet je geen geld uitgeven aan een warmtepomp en een dure keuken. Als de badkamer genoeg is doe het daar dan eerst mee. In die 5-10 jaar kan je sparen om de badkamer te vernieuwen. Beter kan je geld besteden aan het vergroten van de leefruimte (niet dragende tussenmuren eruit bijv) en goede isolatie. Dat helpt later ook bij het verkopen.

Als je een goed geïsoleerd huis hebt heb je daar zelf direct profijt van en degene na jou zal dan waarschijnlijk ook over een warmtepomp nadenken of de techniek die dan heerst. Ik ben zelf ook aan het verbouwen en verwarm nu bij -4 mijn woonkamer van 64 m2 met 1500 W aan elektrische kachels. En mijn huis is nog niet eens geïsoleerd aan de buitenkant. Isolatie veranderd je stookgedrag, kostenplaatje en mogelijkheden.

Denk bijvoorbeeld aan vloerverwarming. Dit vergroot je ook je ruimte (geen radiatoren) en geeft comfort. Isolatie is dus belangrijk. Betere isolatie betekent minder stookkosten een lagere vloerverwarming temp en een goedkopere CV/warmtepomp.

Het is ook een drukke straat? Denk aan dubbel glas. Warmte isolatie en geluidsisolatie.

Een dure keuken is weggegooid geld. Mensen hebben een eigen smaak en de keuken wordt meestal als eerste vervangen.

En voor 50K kan je veel zelf doen als je de tijd hebt en redelijk handig bent.

Laatste tip: maak een plan met onderdelen die op elkaar afgestemd zijn. Maar ik zou isolatie een belangrijk punt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:54
tiesje-r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:49:
Hola!

Ik peep al een tijdje mee op verschillende fora hier en vaak met hele goede suggesties tot gevolg! In dat kader gooi ik graag mijn casus hier in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een klushuisje gekocht die ik eigenlijk zo goed mogelijk wil moderniseren. Een nieuwe CV ketel, een nieuwe keuken en het aanbrengen van dak/spouwmuurisolatie zijn natuurlijk redelijk voor de hand liggende voorstellen. Ik ben juist opzoek naar wat ideeen die wat minder snel voor de hand liggen. Zeker in het kader van verduurzamen, verbouwen, inrichten en moderniseren (slimme thersomostaten/slimme verlichting/aansluitingen etc etc) ben ik erg benieuwd naar jullie suggesties.Mijn expertises liggen helaas op andere vlakken dan verbouwen/technologie. Er is, mijnsinziens, een mooi budget om wat te kunnen aan de woning en ik heb werkelijk alle tijd om het te realiseren. Het is mijn eerste huis en mijn ouders zijn me nog niet beu. Dat de lasten wel doorlopen vind ik niet zo erg.

Onderstaand de funda-pagina van de woning;
https://www.funda.nl/koop...is-41268284-spoorlaan-92/

Ik hoor het graag wanneer jullie nog suggesties of vragen hebben.

Thanks alvast!

Groet
toon volledige bericht
IMO, de belangrijkste dingen zijn de groot kluswerk en/of niet-aanpasbare zaken. Dingen die achteraf prima kunnen, kun je altijd nog over nadenken.

- Dakisolatie. Zit je zo op 10k.
- Isoleren vloer/kruipruimte idem. 2k.
- Isoleren muren, gevel, spouw. 10-15k
- Glaswerk isoleren. Nog eens 3-5k.
- Waarschijnlijk hele elektra door het huis vernieuwen, nieuwe groepenkast etc. Dan kun je ook gelijk wat lose leidingen aanbrengen zodat je overal in huis een cat kabel heen hebt lopen. Nog eens 4k ofzo.
- CV en dan ook gelijk die oude radiatoren. Nog eens 5k ofzo?

Dan zitten we op 35-45k bereik, en ziet het huis er ironisch genoeg slechter uit na al het hak/breekwerk voor de elektra. De rest van je budget gaat naar stuc, verf en vloeren.

Vloerverwarming, warmtepomp, leuke gadgets, zonnepanelen.. Dat gaat je snel >30k extra kosten, sorry :(
Zaken als vernieuwen van de keuken, badkamer, toilet, tuin... Voor je het weet >>30k extra nodig. ook sorry :(

Kun je je budget met 50-100k verhogen, dan kun je er een leuk huis van maken. Goed toekomstbestendig om lang in te wonen. Anders zou ik zeggen ga voor de huisjesmelker variant. I.e. CV, keuken, badkamer, toilet, tuin en zonnepanelen. Dan nog wat vloeren/verf en weer op en klaar. Alles gericht op meerwaarde en 'de algemene smaak', niet wat je zelf mooi vindt of wilt. Dat red je misschien nét met 50k als je je best doet.

Ziet er superleuk uit op Funda, maar kansloos energieslurpend tochthok dat totaal niet toekomstbestendig is onderhuids - alleen dan is al dat isolatie gedoe niet jouw probleem want je bent allang weer vertrokken.

offtopic:
Ter indicatie voor ons nieuwbouwhuis zijn we iets van 65k kwijt geweest uiteindelijk. Maar dat is nieuwbouw, dus geen extra werk als vloerverwarming, isoleren, achterstallig onderhoud zoals cv, of gebreken tijdens het traject etc. Grofweg de grootste posten:
- 15k keuken, incl alles
- 10k badkamer+toilet, excl werk (zelf gedaan)
- 15k tuin, incl alles (verwijderen, afgraven, opnieuw opbouwen)
- 10k vloeren, incl werk (vloerverwarming -> keramiek tegels, vraagt wat meer kennis/kunde/gereedschap dan kliklaminaat)
- 5k stucwerk
- 10k bouwmarkten en winkels voor 'klein spul', van lampen tot blokken/cement tot gordijnen tot ophangrails tot deur+kozijn tot huur van apparatuur tot schilderspullen (als je alles in een eensgezins woning moet doen, zit je erg veel tijd in de bouwmarkt haha)

Maar dan heb je dus een leeg huis, geen meubels of k.k. om iets te noemen, en zit je al ruim over het gestelde budget heen. Waren daarbij zelf 3 maanden vrijwel constant bezig wat betreft wat we zelf deden, elk vrij uurtje&weekend zat erin. Dus alsnog wel serieuze rechterhanden nodig en kennis van elektra/water/doe-het-zelfen.
.

[ Voor 27% gewijzigd door Xanaroth op 08-02-2021 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Xanaroth schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:58:
[...]

IMO, de belangrijkste dingen zijn de groot kluswerk en/of niet-aanpasbare zaken. Dingen die achteraf prima kunnen, kun je altijd nog over nadenken.

- Waarschijnlijk hele elektra door het huis vernieuwen, nieuwe groepenkast etc. Dan kun je ook gelijk wat lose leidingen aanbrengen zodat je overal in huis een cat kabel heen hebt lopen. Nog eens 4k ofzo.

Dan zitten we op 35-45k bereik, en ziet het huis er ironisch genoeg slechter uit na al het hak/breekwerk voor de elektra. De rest van je budget gaat naar stuc, verf en vloeren.

Vloerverwarming, warmtepomp, leuke gadgets, zonnepanelen.. Dat gaat je snel >30k extra kosten, sorry :(
Zaken als vernieuwen van de keuken, badkamer, toilet, tuin... Voor je het weet >>30k extra nodig. ook sorry :(

Kun je je budget met 50-100k verhogen, dan kun je er een leuk huis van maken. Goed toekomstbestendig om lang in te wonen. Anders zou ik zeggen ga voor de huisjesmelker variant. I.e. CV, keuken, badkamer, toilet, tuin en zonnepanelen. Dan nog wat vloeren/verf en weer op en klaar. Alles gericht op meerwaarde en 'de algemene smaak', niet wat je zelf mooi vindt of wilt. Dat red je misschien nét met 50k als je je best doet.

Ziet er superleuk uit op Funda, maar kansloos energieslurpend tochthok dat totaal niet toekomstbestendig is onderhuids - alleen dan is al dat isolatie gedoe niet jouw probleem want je bent allang weer vertrokken.
toon volledige bericht
Wat is het voordeel van 10-15K aan muur/spouw/gevel isolatie? Met het vullen van de spouw voor en achter ben je voor 1000 euro per rijtjeswoning klaar. Misschien het dubbele als je net pech hebt dat er oude slecht isolatie in zit die eerst nog weggehaald moet worden. Maar als je dat gedaan hebt heb je een prima huis. Misschien niet voldoende om ooit naar nul-op-de-meter te gaan maar dat is volgens mij ook geen uitgangspunt toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 12:57
[...]

toon volledige bericht
10K voor dakisolatie? Is dat dan RD 288? Idem voor overige isolatie. B keus PIR van 12cm kost 12-13 euro per m2. Dat is op een dak van 60m2 850 euro incl. 10% voor snijverlies. Met wat PUR en bevestigingsmiddelen ben je voor 1K klaar (excl. afwerking). Glaswol 16cm kost minder nog.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
NoepZor schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:45:
[...]

10K voor dakisolatie? Is dat dan RD 288? Idem voor overige isolatie. B keus PIR van 12cm kost 12-13 euro per m2. Dat is op een dak van 60m2 850 euro incl. 10% voor snijverlies. Met wat PUR en bevestigingsmiddelen ben je voor 1K klaar (excl. afwerking). Glaswol 16cm kost minder nog.
Als je het doet, doe het dan goed. Dan ga je ook gelijk de ramen van enkel naar dubbel glas, bijvoorbeeld. Enkel glas ramen, als ooit origineel opgeleverd, en wel alles eromheen dik isoleren en vernieuwen is beetje knullig. Zorgt voor dubbel werk wanneer je uiteindelijk alsnog aan de ramen toe komt en opnieuw gaat slopen wat net is aangelegd, om vervolgens opnieuw hetzelfde af te gaan werken...
Verder mogelik ook dat je rond de CV/ventilatie/elektra iets moet doen wat betreft aanleg/verplaatsen, die zolder is niet ontworpen om overal zeg 20cm van de hoogte af te halen voor isolatie+afwerking.

Bovendien geeft TS aan niet van het verbouwen te zijn, dus dergelijke klus doe-het-zelf kan wel eens uitbesteed worden. Dan gaat het hard in de huidige markt wat betreft uurloon kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 08-02-2021 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 12:57
https://www.milieucentraa...-en-besparen/dakisolatie/

Daar gaan ze uit van gemidded 4300 euro voor dakisolatie als je het laat doen en de DHZ prijs komt aardig overeen met wat ik noemde. Nu krijg je als je het laat doen wel een deel terug als subsidie maar lang niet alles. Ook voor gevelisolatie staat een heel ander bedrag dan 10-15K, namelijk 2K. Je kunt dan bijv dak zelf doen en dan voor de subsidie (2 maatregelen) gevelisolatie en glas laten vervangen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10
Weet niet wat er nu voor 'n vloer ligt maar wij hebben in onze 1e woning vloerverwarming naderhand laten infrezen (was wel een nieuwbouwwoning).

Dat koste 8 jaar geleden € 1800,-. Het zal nu een stuk duurder zijn, maar pak het dubbele en een nieuwe CV kun je met een beetje shoppen wel op € 5k uitkomen.

Keuken badkamer en toilet hoeft ook echt geen 30k te kosten. Knappe IKEA opstelling en online apparatuur scoren hoeft echt de hoofdprijs niet te kosten hoor.
Keuken nu: JaMaaT in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Keuken 1e woning: JaMaaT in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:47
@tiesje-r 10 pagina's met tips. Wanneer krijg je de sleutel en houd je ons op de hoogte van de vorderingen? Ik ben zelf ook een huis aan het renoveren en ik doe heel veel zelf. Als je een beetje zoekt kun je redelijk goedkoop materialen inkopen. Zo ben ik eerst naar de lokale ijzerhandel gegaan en heb gevraagd om korting omdat ik regelmatig e.e.a. kom kopen. Ik krijg nu een redelijk percentage korting bij een echte vakhandel met een betere kwaliteit en assortiment dan de dhz-zaken en vaak nog goedkoper ook. Hout, gipsplaat en isolatie koop ik online en dat bevalt goed. Kwaliteit is veel hoger dan bij de dhz-zaken en ook goedkoper. Vergt wel een betere planning omdat je wat meer in één keer moet bestellen en ik, bespaar tijd door niet zelf te halen.

Budget gaat snel de deur uit al je mensen inhuurt. Ik doe dat dan ook alleen voor de dingen die in echt niet zelf kan.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Nee, eigenlijk niet, als je strak de kosten in de gaten houdt kan het wellicht voor 500 euro. 10000 euro (zoals andere mensen hier schatten) lijkt me voor isolatie van binnenuit moeilijker te verklaren. Zelf zou ik op deze post trouwens niet bezuinigen, het is een boel werk, en de terugverdientijd van beter isolatiemateriaal is relatief kort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

D.deJong schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 06:15:
Ik heb niet alles gelezen maar een budget van 40 a 50 duizend euro is met voorstellen van sommige Tweakers hier verre van toereikend.
Er is wel genoeg mogelijk maar hou rekening met het volgende:
Keuken: 10.000,-
Badkamer:5000,- tot 8000.-
Toilet: 1500.-
Vloerverwarming beg grond: 2500,-
Stucadoor: 20,- per vierkante meter, plafond 25,- per vierkante meter (hier kan ik een eurootje naast zitten)
Elektra vernieuwen: 1000,-
Verf + behang: 500,-
Buitenschilderwerk uitbesteden: 2000,-
Dak isoleren: 500,-
Ventilatie aanpassen?
Dubbel glas nodig?
Tuin?
Zonnepanelen?
Binnendeuren?
Binnenkozijnen?
Vloerbedekking: 25 tot 100 euro per vierkante meter
Meubilair: 5000,- tot een welhaast oneindig bedrag.
Gordijnen of iets dergelijks: 1000,-
Wasmachine en droger: 1000,-
Die tweaker-waardige TV en soundinstallatie
Alle wilde domotica plannen voor licht en geluid.
Minstens 5000,-voor onvoorziene kosten en ellende tijdens de verbouwing.
Dit is zo een beetje de basis en er is voor jouw centen veel mogelijk en uiteraard is hier in te bezuinigen door veel zelf te doen (tegelwerk, loodgieterwerk, sloopwerk) en budgetmateriaal te gebruiken in keuken, badkamer en in afwerking.
toon volledige bericht
Dit soort lijstjes zijn alleen zó enorm afhankelijk van je wensen. Tussen de 40 en 50k is bij onze verbouwing om precies te zijn:
- de keuken
- badkamer + 2 toiletten

En dat was het. En dan zitten we dichter bij de 50k dan bij de 40k. Vooral bij keukens en badkamers tikt het hard aan als je na het "eisenlijstje" ook nog wat dingen meeneemt uit het "wensenlijstje". En ja, wij hebben aardig wat tics op het wensenlijstje gezet.

Gordijnen: 1000? Dan moet je al wel op de centen gaan letten. In onze vorige woning hadden we bij de achtergevel mooie op maat gemaakte gordijnen + inbetweens. 5 meter breed, 2,5 meter hoog. 1500 euro. In de keuken 2 op maat gemaakte vouwgordijnen van matchende stof met de achtergevel: 400 euro. Prijsniveau 2010.

Verf/behang: 500? Dan moet je voor een heel huis toch wel gaan sthoppen bij de Action voor verf en bij de Kwantum voor een behangetje. Goede verf kost je kapitalen.

Qua totale begroting reken ik eigenlijk altijd wat ruim + 10%. Onze huidige verbouwing staat zo in de boeken voor 105k, maar ik gok inderdaad dat het uit gaat komen op 115k (maar ook niet meer dan dat). De rest doen we zelf. :) Gordijnen zitten daar trouwens nog niet bij in. Maar daarvoor gaan we deze keer de portemonee niet ver opentrekken, hebben we afgesproken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-02-2021 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 21:08
Mijn advies, boor nu alvast gaten voor mogelijke UTP kabel, je kan er nu makkelijker bij.
En misschien sleuven voor je surround set als je dat wilt.

Verder zou mijn advies zijn, werk van boven naar beneden. Als je niets op de zolder te doen hebt, eerste verdieping en dan de begane grond aanpassen.
Tof valt altijd naar beneden :)

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Xanaroth schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:53:
[...]

Als je het doet, doe het dan goed. Dan ga je ook gelijk de ramen van enkel naar dubbel glas, bijvoorbeeld. Enkel glas ramen, als ooit origineel opgeleverd, en wel alles eromheen dik isoleren en vernieuwen is beetje knullig. Zorgt voor dubbel werk wanneer je uiteindelijk alsnog aan de ramen toe komt en opnieuw gaat slopen wat net is aangelegd, om vervolgens opnieuw hetzelfde af te gaan werken...
Verder mogelik ook dat je rond de CV/ventilatie/elektra iets moet doen wat betreft aanleg/verplaatsen, die zolder is niet ontworpen om overal zeg 20cm van de hoogte af te halen voor isolatie+afwerking.

Bovendien geeft TS aan niet van het verbouwen te zijn, dus dergelijke klus doe-het-zelf kan wel eens uitbesteed worden. Dan gaat het hard in de huidige markt wat betreft uurloon kosten.
Maar dat glaswerk had je toch al opgenomen in een aparte post? Ik begrijp dat zaken vaak eerder duurder worden dan goedkoper, maar 10K voor dakisolatie en 10-15K voor muur/gevel staat gewoon niet in verhouding tot dit huis lijkt mij (nog even los van hoe ik niet zie hoe je die 10-15k uberhaupt opkrijgt aan muur/gevel, wat doe je dan verder nog naast spouw vullen a 1000-2000 euro?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:21:
[...]

Dit soort lijstjes zijn alleen zó enorm afhankelijk van je wensen. Tussen de 40 en 50k is bij onze verbouwing om precies te zijn:
- de keuken
- badkamer + 2 toiletten

En dat was het. En dan zitten we dichter bij de 50k dan bij de 40k. Vooral bij keukens en badkamers tikt het hard aan als je na het "eisenlijstje" ook nog wat dingen meeneemt uit het "wensenlijstje". En ja, wij hebben aardig wat tics op het wensenlijstje gezet.

Gordijnen: 1000? Dan moet je al wel op de centen gaan letten. In onze vorige woning hadden we bij de achtergevel mooie op maat gemaakte gordijnen + inbetweens. 5 meter breed, 2,5 meter hoog. 1500 euro. In de keuken 2 op maat gemaakte vouwgordijnen van matchende stof met de achtergevel: 400 euro. Prijsniveau 2010.

Verf/behang: 500? Dan moet je voor een heel huis toch wel gaan sthoppen bij de Action voor verf en bij de Kwantum voor een behangetje. Goede verf kost je kapitalen.

Qua totale begroting reken ik eigenlijk altijd wat ruim + 10%. Onze huidige verbouwing staat zo in de boeken voor 105k, maar ik gok inderdaad dat het uit gaat komen op 115k (maar ook niet meer dan dat). De rest doen we zelf. :) Gordijnen zitten daar trouwens nog niet bij in. Maar daarvoor gaan we deze keer de portemonee niet ver opentrekken, hebben we afgesproken.
toon volledige bericht
Met slim rondshoppen kom je een heel eind. Hier in 2015 bij de verfwinkel goed behang gehaald (en door een vriend die schilder is laten behangen, hij wilde geen behang van de bouwmarkt) en ik was voor een heel appartement (van 90 m2) voor 300 euro klaar. Had ik behang wat ik mooi vond, soms wat uit de 'restjesbak' waar dan soms een stuk of 10 van dezelfde soort rollen in zaten. En de rest gewoon uit 't reguliere assortiment.

En dat zelfde geldt natuurlijk ook voor badkamers, keukens en alle andere dingen in huis. Als je een vloer bijvoorbeeld van Marktplaats kunt halen of bij een groothandel waar nog een aantal restpartijen liggen kun je een stuk goedkoper uit zijn dan wanneer je 't voor 80 euro de vierkante meter bij de specialist haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Valorian schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Maar dat glaswerk had je toch al opgenomen in een aparte post? Ik begrijp dat zaken vaak eerder duurder worden dan goedkoper, maar 10K voor dakisolatie en 10-15K voor muur/gevel staat gewoon niet in verhouding tot dit huis lijkt mij (nog even los van hoe ik niet zie hoe je die 10-15k uberhaupt opkrijgt aan muur/gevel, wat doe je dan verder nog naast spouw vullen a 1000-2000 euro?).
Jij mag vinden dat het niet in verhouding staat, sterker nog dat vinden de meeste mensen (mezelf incluus). Vandaar dat dit soort wijken (1960 en eerder) in nederland worden gesloopt en herbouwd als het aankomt op 0-op-de-meter, is goedkoper dan volledig opknappen :).

Zie bijvoorbeeld https://www.rtvdrenthe.nl...gen-in-de-Lariks-in-Assen over jaren 60 bouw. Gelijk een van de eerste google hits,maar over heel nederland gaat dit over tig gemeentes en wijken.
Vanaf pakweg jaren 70/80 worden ze wel opgeknapt richting 0-op-de-meter, maar de projecten die ik daarvan heb gezien betekend 'het dak doen' op zich al snel >20k per huis, wel in projectmatig verband de gehele straat in 1 keer. Waarbij hypotheek(achtige) constructies zijn opgezet zodat men deze kan betalen en onder het 'groen' label dan bijna geen rente kosten heeft.

Dus ja, woningen als deze een beetje opknappen is te doen. Het echt goed doen (lees: voor de lange termijn financieel interessant) is praktisch onbetaalbaar. Dus zoeken naar meer geld, er onder uit lkomen, of simpel opknappen en binnen 1-3 jaar doorverkopen voordat de grote rekeningen komen.

[ Voor 36% gewijzigd door Xanaroth op 08-02-2021 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaserJet
  • Laatst online: 19-06-2023
Xanaroth schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:36:
[...]

Het echt goed doen (lees: voor de lange termijn financieel interessant) is praktisch onbetaalbaar. Dus zoeken naar meer geld, er onder uit lkomen, of simpel opknappen en binnen 1-3 jaar doorverkopen voordat de grote rekeningen komen.
Ook al ben ik en de meeste hier, fan van flinke bouwkundige verbetering/isolatie en warmtepompen, moet men inderdaad wel begrijpen waarom deze woning door een corporatie wordt verkocht. Die corporaties weten allang dat dit type woning veel te goed is om te slopen, maar gasloos maken zonder stadsverwarming idioot veel geld kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Anders zou ik zeggen ga voor de huisjesmelker variant. I.e. CV, keuken, badkamer, toilet, tuin en zonnepanelen. Dan nog wat vloeren/verf en weer op en klaar. Alles gericht op meerwaarde en 'de algemene smaak', niet wat je zelf mooi vindt of wilt. Dat red je misschien nét met 50k als je je best doet.
Je beseft je dat dit huis gewoon in de staat is waarin het aan huurders wordt opgeleverd? Die investeren ook niet even 50k voordat ze in een huis trekken.

De badkamer ziet er uit alsof-ie minder dan 10 jaar oud is. De keuken heeft wellicht nieuwe deurtjes nodig, en je moet wat verven en een vloertje leggen. Kan zelfs iemand zonder enige kluservaring in z'n eentje voor minder dan 5000 euro.

Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Als je een dure smaak hebt en vergulde kranen wil in je rijtjeshuis van 80m2 houdt niemand je tegen ...
Anoniem: 39993 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:21:
Gordijnen: 1000? Dan moet je al wel op de centen gaan letten. In onze vorige woning hadden we bij de achtergevel mooie op maat gemaakte gordijnen + inbetweens. 5 meter breed, 2,5 meter hoog.
TS heeft waarschijnlijk geen raam dat breder is dan drie meter. Dan kun je de gordijnen-mafia passeren en voor een paar tientjes bij IKEA slagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesje-r
factor15 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:16:
@tiesje-r 10 pagina's met tips. Wanneer krijg je de sleutel en houd je ons op de hoogte van de vorderingen? Ik ben zelf ook een huis aan het renoveren en ik doe heel veel zelf. Als je een beetje zoekt kun je redelijk goedkoop materialen inkopen. Zo ben ik eerst naar de lokale ijzerhandel gegaan en heb gevraagd om korting omdat ik regelmatig e.e.a. kom kopen. Ik krijg nu een redelijk percentage korting bij een echte vakhandel met een betere kwaliteit en assortiment dan de dhz-zaken en vaak nog goedkoper ook. Hout, gipsplaat en isolatie koop ik online en dat bevalt goed. Kwaliteit is veel hoger dan bij de dhz-zaken en ook goedkoper. Vergt wel een betere planning omdat je wat meer in één keer moet bestellen en ik, bespaar tijd door niet zelf te halen.

Budget gaat snel de deur uit al je mensen inhuurt. Ik doe dat dan ook alleen voor de dingen die in echt niet zelf kan.
Hhaha ik ben zeker niet ontevreden over de hoeveelheid tips! Erg fijn dat mensen zo mee willen helpen/denken.

Wanneer ik de sleutel krijg is een beetje afhankelijk van de verkoper. Er is automatisch een afspraak gemaakt voor 31 maart maar die probeer ik, zodra de hypotheek rond is (hopelijk deze week), zsm de afspraak naar voren te halen.

Ik ga een verbouwtopic aanmaken zodra we beginnen. We gaan zoveel mogelijk zelf doen of met hulp van vrienden, familie en kennissen. Bedankt voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Valorian schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:36:
[...]

Mocht je 'on a budget' zijn dan kun je ook eens 'out of the box' denken aan een tweedehands keukenblad. Zo heb ik zelf voor mijn keuken een natuurstenen blad op marktplaats gekocht van mensen die hun keuken wegdeden. Enige wat van belang was was dat je qua maat goed uitkomt, en met name: dat de gootsteen op de juiste plek kan en het fornuis. Dat zijn immers uitsparingen. Door er een te zoeken die groter was dan mijn beoogde ruimte wist ik zeker dat dat goed moest komen. Vervolgens nog best een operatie want natuursteen is keihard maar wel breekbaar bij transport e.d. En je kunt het zelf nagenoeg niet bewerken, dus om het op maat te zagen ben ik naar een grafstenen-maak-bedrijf op het industrieterrein om de hoek gegaan ;) ..

Al met al was ik 300 euro kwijt voor blad + 50 euro benzine + 100 euro voor het op maat laten zagen en heb ik een blad waar je nieuw een paar duizend euro voor neerlegt. Gootsteen + kraan kreeg ik er ook bij overigens, dat was fijn want maakt het geheel wat steviger tijdens transport.
Klinkt als een goede deal, bedankt voor de tip!

Als ik zo de prijzen voorbij zie komen voor bepaalde verbeteringen zal de keuken inderdaad ''on a budget'' worden idd! XD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesje-r
Fazer013 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:02:
Gefeliciteerd dorpsgenoot! Volgens mij geen verkeerde aankoop nu ze gebied rond station aan het verbouwen zijn. Huizenprijzen zijn afgelopen jaren fors gestegen in regio Breda. Investeer in de woning afhankelijk van je toekomstplannen en hoe lang je er wil blijven wonen. Je topic nog niet volledig gelezen, maar hier alvast paar lokale tips:

Eerste fase is plannen maken en daarna slopen. Je mag 2x "gratis" storten in EL. Mogelijk mileupas van kennissen lenen? Je kan hier nakijken wat je gratis en betaald (meeste) kan storten: https://www.etten-leur.nl...alsoorten_en_milieustraat

Er is een lokale stichting voor verduurzamen, win daar eens info in: https://www.duursaam-etten-leur.nl Volgens mij hebben ze een gratis loket en kunnen ze je meer vertellen over mogelijkheden en subsidies. Mocht je nog niet zelf kunnen investeren in zonnepanelen, dan kun je ook huren in het zonnepark naast de snelweg!

De lokale bouwmarkten zijn om snel iets te halen, Hornbach Breda ben je ook zo en kunt spullen makkelijk terug brengen.

Zo te zien heb je veel te isoleren, neem eens een kijkje in Oudenbosch: https://www.budgetisolatie.nl/

Gaat best veel geld in de kleine dingen zitten (kit, schroeven, elektra, etc) en vakmensen hebben een drukke agenda hier in de buurt.

Zodra je aan vloeren gaat denken (betere laminaat dan in bouwmarkten en goed advies) ga dan in Breda eens kijken bij https://www.cibovloeren.nl
toon volledige bericht
Hah dorpsgenoot! Wat leuk om te zien dat er ook mensen uit de directe omgeving een kijkje nemen. De stationsbuurt wordt inderdaad flink aangepakt, kan alleen maar voordelig zijn voor doorverkoop prijs ;)

Ik ken de milieustraat inderdaad hier in EL, mijn ouders hebben er natuurlijk toegang tot en ik kan misschien bij vrienden en kenissen nog eens rondvragen. Het scheelt natuurlijk dat voor een groot deel alles er al uit is gesloopt.

Bedankt voor de lokale tips, ik ga die zeker even checken als de tijd rijp is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
wamske schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Tot 10k is een keuken van andere winkels dan de IKEA, ook budgetspul. Qua kwaliteit zou ik dan sowieso naar de IKEA gaan.
Loop de eerste de beste Keukenconcurrent maar eens in; de lades rollen er in de showroom al uit.
De apparatuur in een IKEA keuken met A-merken uit internetwinkels is volgens mij wel een goed idee. Kijk wel goed uit met inbouwmaten.

Verder valt het me wel op dat veel adviezen in dit topic wel èrg high end zijn. Het gaat hier om een tussenwoning, ex-huur, en het eerste huis voor de TS. 50k budget is een heleboel meer dan dat ik te besteden had bij onze eerste verbouwing (zelfde staat/situatie).

@TS: ik denk dat je met jouw budget en met jouw plannen (icm adviezen hierboven + korreltje zout), een echt gaaf huis kunt maken. Uiteraard ga je over 2j spijt krijgen over bepaalde keuzes, dat is normaal en niet te voorkomen :)
Haha bedankt voor deze bemoedigende woorden. Als je sommige suggesties leest dan valt het stof idd uit je portemonnee. Verder niks mis mee, sommige zullen echt wel het overwegen waard zijn.

Echter moeten we niet vergeten om met een realistische blik naar de situatie te kijken en te investeren waar dat verstandig is. Ik kan wel een beetje door de wilde plannen en de verbouwing heen kijken denk ik. En ondanks dat ik er geen koninklijk paleis van kan maken denk ik dat ik het niet slecht gedaan heb tot nu toe.

Hopelijk kan ik eruit halen wat erin zit en wonen we over een jaar (bijna) vorstelijk :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
NoepZor schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:45:
[...]

Ligt toch wat genuanceerder, als je namelijk al isolatie hebt aan de buitenkant wat niet damp open is en je doet er PIR tegenaan aan de binnen kant dan is je dak binnen een paar jaar verrot. Heb je geen isolatie aan de buitenkant maar te weinig ventilatie tussen de PIR en het dak dan is ook dan je dak binnen een paar jaar verrot. Misschien is het je opgevallen dat bij nieuwbouw de pir platen altijd aan de buitenkant van het huis zitten. Dat is met een reden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 23:31
Bij het Duursaam loket kun je op korte termijn al informatie inwinnen over verduurzamen, zoals isolatie, verwarming, zonnepanelen, subsidie, etc. Volgens mij kun je ook tegen gering bedrag een scan / advies laten maken, misschien aan de verkopende partij vragen of je eerder keer toegang krijgt tot de woning. Een goede basis leggen en dan verder bouwen obv jouw budget / wensen.

Je gaat nog best veel afval verzamelen komend jaar, zoals WC pot, plafond, keuken, restant isolatie materiaal, stuc afval, tuinafval, tegels, etc :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

retakenroots schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:25:
[...]

Ligt toch wat genuanceerder, als je namelijk al isolatie hebt aan de buitenkant wat niet damp open is en je doet er PIR tegenaan aan de binnen kant dan is je dak binnen een paar jaar verrot. Heb je geen isolatie aan de buitenkant maar te weinig ventilatie tussen de PIR en het dak dan is ook dan je dak binnen een paar jaar verrot. Misschien is het je opgevallen dat bij nieuwbouw de pir platen altijd aan de buitenkant van het huis zitten. Dat is met een reden :)
Ik wil pir aan de buitenkant laten leggen op een plat dak (ik gok 6000 euro en een 4000 euro voor het dak). Een hellend dak op een zolder zou ik denk ik vanbinnen isoleren. Dan kun je meteen de afwerking mooier maken (dat is op zolders standaard meestal wat houten balken)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
il-Principe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:01:
Misschien heb ik het gemist, maar wordt er nog rekening gehouden met de trein bij de verbouwing? Ik zou dan aan de voorkant extra goed isoleren en daarnaast rekening houden met extra stof (filters bij luchtverversing). Minpuntje is ook dicht bij het station, dus ook nog optrekkende en afremmende treinen met ditto extra overlast. Ik dacht dat Prorail (nog) subsidie had om de geluidsdruk binnen te reduceren, maar misschien staat je huis te ver weg (Wel zonde dat de groenstrook redelijk recent vervangen is door parkeerplaats, helpt ook niet echt met het verminderen van de overlast van stof en geluid)
Ik kan niet echt informatie vinden over subsidies van ProRail helaas. Mocht je nog tips of links hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
Marzman schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:08:
[...]

Ik wil pir aan de buitenkant laten leggen op een plat dak (ik gok 6000 euro en een 4000 euro voor het dak). Een hellend dak op een zolder zou ik denk ik vanbinnen isoleren. Dan kun je meteen de afwerking mooier maken (dat is op zolders standaard meestal wat houten balken)
PIR op een plat dak is wat ze een warm dak noemen en als je je onder het platte dak dan geen extra isolatie hebt dan is er niks aan de hand. Een klein beetje extra isolatie is meestal ook geen punt. Ubakus.de heeft goede tools om dat allemaal te bepalen. Voor de zolder moet je weten hoe je dak constructie er uit ziet om de goede isolatie te kiezen. Maar meestal is rockwool met een dampremmende folie een goede optie en daar tegen gipsplaat of fermacell voor de afwerk laag. Maar heb je PIR platen op het dak dan is dat zelfs niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-05 17:12
tiesje-r schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Ik kan niet echt informatie vinden over subsidies van ProRail helaas. Mocht je nog tips of links hebben hoor ik het graag.
https://www.prorail.nl/wonen/geluid

Ik heb in het verleden aan een spoor gewoond, toen kreeg ik daar info over. In dit geval durf ik niet te zeggen het in jouw geval geldt. Misschien staat er nog een geluidswal/scherm in de planning tussen je woning en het spoor (misschien n.a.v. het verwijderen van de groenstrook). Je kan in ieder geval navragen bij Prorail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Valorian schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:04:
[...]

Haha inderdaad. Vreemd genoeg hoor je nooit dat mensen een potje hebben met “onvoorziene meevallers” waar aan het eind van een klustraject een paar duizend euro in terecht is gekomen 😅
Die heb je ook hoor, onvoorziene meevallers. Het potje zou eigenlijk "saldo onvoorzien" moeten heten. Maar meer dan de naam verandert er niet hoor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

"Kap van zolder isoleren en gipsen". Van binnenuit in ons geval, want het huis is al 2 meter hoger dan toegestaan in het bestemmingsplan. Ons dak is een meter breder en toch wel een stukje hoger, dus dat gaat lager uitvallen.

Uitgevoerd door een goede aannemer, all-in prijs, schilderklaar: iets meer dan 6000 ex. BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

wamske schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:06:
[...]

[...]
Absoluut waar. Als ik een nieuwe keuken voor weinig zou willen, dan denk ik dat ik uiteindelijk ook daarheen zou gaan. Keukenconcurrent ben ik ook een keer binnengelopen, 5 minuten later stond ik weer buiten. Het is vleesch noch visch daar. Voor een betaalbare keuken kun je beter ergens anders heen en voor een heel mooie keuken ook.

Ik denk dat je die "high-end" adviezen hier ook anders kunt bekijken. Door het lezen van die bedragen krijg je wel een wat realistischer beeld van je mogelijkheden. TS moet het vooral niet zien als een oordeel over zijn budget ofzo, als starter met een (welliswaar redelijk betaalbare) tussenwoning en een verbouwingsbudget. Da's gewoon helemaal top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Nog een ding: je hebt een tussenwoning gekocht. Je buren gaan elke hamer- en boorslag horen, en jij zal vaak tijd hebben 's avonds en in het weekend, terwijl zij willen rusten.

Soms zie je in dit topic mensen voorbij komen die drie of zelfs zes maanden aan het verbouwen zijn; houd er rekening mee dat je buren daar echt geen geduld voor zullen hebben.

• tiesje-r
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:33:
Nog een ding: je hebt een tussenwoning gekocht. Je buren gaan elke hamer- en boorslag horen, en jij zal vaak tijd hebben 's avonds en in het weekend, terwijl zij willen rusten.

Soms zie je in dit topic mensen voorbij komen die drie of zelfs zes maanden aan het verbouwen zijn; houd er rekening mee dat je buren daar echt geen geduld voor zullen hebben.
Yep, ik ga ze op de hoogte stellen van de werkzaamheden en een wijntje voor hun geduld. Maar verder zullen ze er ook ergens rekening mee moeten houden dat ze zelf ook in een rijtjeshuis wonen en dat mensen ook werken overdag. Een ieder die er in trekt zal moeten verbouwen dus daar ontkomen ze niet aan. Iedereen is er bij gebaat dat het verbouwen zo snel mogelijk is afgerond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tiesje-r
De sleutels zijn (eindelijk) in mijn bezit! We kunnen beginnen.

Ik zag in de eerste opmerkingen al een suggestie staan om een verbouwtopic aan te maken.
Is het wenselijk om de vorderingen bij te houden in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1991146 of een apart topic aan te maken?

Bedankt alvast! Ik heb alle opmerkingen verwerkt in een excel document die ik nog ga specificeren per ruimte.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:38
Eigen topic is altijd leuk, dan kunnen mensen ook op de 'Topic volgen' knop rechtsonderin drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesje-r
De lang verwachtte en beloofde update is gearriveerd in het andere topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:09
tiesje-r schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:23:
De lang verwachtte en beloofde update is gearriveerd in het andere topic!
Het was even zoeken. Maar, gevonden!

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Dank!
Pagina: 1 2 3 Laatste