Ik heb een klushuis gekocht, wat/hoe te moderniseren? Overzicht Laatste deel

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 23:11
Ik zie zo geen plattegrond maar de woning lijkt me niet erg ruim, 80m2 is de zolder niet meegerekend ga ik even van uit?

Denk goed na over een eventuele aanbouw, ik had hier 2,5 jaar geleden alles aangepakt. Vorig jaar ivm de ruimte de keuze uitbouw of verhuizen, uitbouw gekozen. Keuken verplaatst=nieuwe keuken, uiteindelijk hele beneden verdieping opnieuw gestuct, elektra weer aanpassen, toen ook gelijk beneden verdieping vloerverwarming.

We hadden trouwens 20k budget de 1e x,
alles zelf gedaan op stucen na. Cv alles nieuw(ketel+radiatoren), elektra alles nieuw, vloer+verdiepingen+zolder geïsoleerd, badkamer vergroot(meubels van Ikea), incl keuken van +-6k. Enkel toen de zolder afwerking niet gelijk meegenomen.

Voor de uitbouw in totaal weer 20k kwijt(2,5 meter bij 6,75). Weer vrijwel alles zelf gedaan, incl vloerverwarming begane grond, en weer een nieuwe keuken van 6k :+

Achteraf gezien hadden we liever die uitbouw toen gelijk gedaan, hadden er toen niet genoeg centen voor...maar als je geen haast hebt zou ik er serieus over nadenken.

En een tip; floorplanner.com kun je leuke plattegronden mee maken :) oa via de mobiel in 3d te kijken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:30
Ik heb zelf een IKEA keuken geplaatst. Met A-merk apparatuur (voor elk apparaat goedkoopste webshop gezocht). Totaalprijs zat op iets meer dan de helft van jouw genoemde bedrag.

ThinkPadd in "Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1"

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 06-02-2021 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-05 14:24
ThinkPadd schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 07:55:
[...]

Ik heb zelf een IKEA keuken geplaatst. Met A-merk apparatuur (voor elk apparaat goedkoopste webshop gezocht). Totaalprijs zat op iets meer dan de helft van jouw genoemde bedrag.

Precies wat ik zeg, het kan goedkoper maar dan gebruik je wel budget-spul.
Een koelkast en vaatwasser van Ikea is overigens niet te omschrijven als A-merk, verder heeft jouw keukentje een niet te missen ikea-uitstraling (het is netjes maar toch) en uiteraard zie je dat terug in de totaalprijs.

[ Voor 19% gewijzigd door D.deJong op 08-02-2021 05:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 22:24
Maak in ieder geval een apart potje onvoorziene kosten, 10k is niet gek.

Je gaat het sowieso nodig hebben ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:29
Biohazzard21 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:01:
Maak in ieder geval een apart potje onvoorziene kosten, 10k is niet gek.

Je gaat het sowieso nodig hebben ;-)
Haha inderdaad. Vreemd genoeg hoor je nooit dat mensen een potje hebben met “onvoorziene meevallers” waar aan het eind van een klustraject een paar duizend euro in terecht is gekomen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@Bakema
Het lijkt mij een normale eengezinswoning. Wellicht dat mensen anno 2021 iets teveel ruimte gewend zijn maar zolang TS geen drie of vier koters heeft rondlopen lijkt me dat prima te doen. Ik zou op termijn eerder die zolder bewoonbaar proberen te maken. Bij een uitbouw gaat waarschijnlijk ook meer dan de helft van zijn budget eraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:31
Andyk125 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:52:
Dat kun je toch zien in de funda link wat er allemaal aanwezig is, er is al een bestaande ketel uit 2003 dus de leidingen en het meeste zal er allemaal al liggen. Vervangen hoeft dus niet ingewikkeld te zijn.
En als het huis er eenmaal klaar voor is, gaat de lucht/water warmtepomp op dezelfde leidingen. Zo'n ingreep is het niet. Er zijn in Nederland genoeg mensen die naar tevredenheid hun jaren '60 rijtjeshuis verwarmen met WP, zelfs met de originele radiatoren. Zonder ál te krankzinnig geisoleerd te hebben.

Ik ben trouwens eens dat het voor TS nu niet aan de orde is, tenzij hij er zelf prioriteit aan geeft Daarom: leg nu de leidingen voor eventuele grote electriciteitsslurpers. Dat kost nu een paar tientjes extra, en maakt het later makkelijk om andere stappen te maken.
Met natte kranten ofzo? Ik zou alleen al voor het isolatiemateriaal die post met drie vermenigvuldigen. En dan heb je nog eventueel rachelwerk, folies, afwerking, etc.

Overigens is het prima mogelijk om dit later te doen, als je de zolder niet gelijk in gebruik hoeft te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
D-e-n schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:39:
@Bakema
Het lijkt mij een normale eengezinswoning. Wellicht dat mensen anno 2021 iets teveel ruimte gewend zijn maar zolang TS geen drie of vier koters heeft rondlopen lijkt me dat prima te doen. Ik zou op termijn eerder die zolder bewoonbaar proberen te maken. Bij een uitbouw gaat waarschijnlijk ook meer dan de helft van zijn budget eraan.
Eens met dit. Uitbouw levert een grotere living/keuken op maar geen functionele extra kamer voor een eventueel toekomstige gezinsuitbreiding. Bovendien kost een uitbouw vierkante meters tuin. Die zijn voor de meeste mensen minder "waard" dan vierkante meters woonkamer, maar zolang je nog kan uitbreiden naar meer (bruikbare) zolderruimte lijkt mij een logischere keuze die waarschijnlijk ook nog goedkoper uitvalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:59:
[...]

En als het huis er eenmaal klaar voor is, gaat de lucht/water warmtepomp op dezelfde leidingen. Zo'n ingreep is het niet. Er zijn in Nederland genoeg mensen die naar tevredenheid hun jaren '60 rijtjeshuis verwarmen met WP, zelfs met de originele radiatoren. Zonder ál te krankzinnig geisoleerd te hebben.

Ik ben trouwens eens dat het voor TS nu niet aan de orde is, tenzij hij er zelf prioriteit aan geeft Daarom: leg nu de leidingen voor eventuele grote electriciteitsslurpers. Dat kost nu een paar tientjes extra, en maakt het later makkelijk om andere stappen te maken.

[...]

Met natte kranten ofzo? Ik zou alleen al voor het isolatiemateriaal die post met drie vermenigvuldigen. En dan heb je nog eventueel rachelwerk, folies, afwerking, etc.

Overigens is het prima mogelijk om dit later te doen, als je de zolder niet gelijk in gebruik hoeft te nemen.
toon volledige bericht
Met een rol glaswol met rd 3.0 voor 5,35 per vierkante meter, rolletje dampremmende folie van 50 tientjes en een gipsplaat van 3,20 per vierkante meter kom je een heel eind.
Dak zal ergens tussen de 30 en 40 vierkante meter zijn in totaal.
Het hoeft niet altijd Tweakerstyle te zijn met dure pirplaten en dure folies.

[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 06-02-2021 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
Ga je zelf veel doen? Dan kan je met 50K best nog wel wat hoor.

Check de normbladen.. NEN 1010 voor elektra en NEN 1006 voor je water installaties.
NEN3028 voor CV enzovoorts...alles wat niet volgens de norm is. verlaagt de waarde van je hut.

Werk binnen alleen met watergedragen verf (check de etiketten) dat scheelt je koppijn... ook NA dat het allemaal ogenschijnlijk droog is.

Als je laminaat of iets gaat leggen boven... GEEN alufolie isolatie... slecht voor je draadloosbereik.
Dus ook geen holle wandjes zetten met isolatiemateriaal met metaalfolie.. (doe maar gewoon cellenbeton.. net zo duur, sneller gebouwd...)

TE VEEL loze leidingen, voor bekabeling is nooit TE VEEL

En er zijn ook zaken die een professional uiteindelijk "goedkoper" kan dan jij.. dat zijn de zaken die je niet kan of echt niet wil...

Ik heb bijvoorbeeld de schurft aan schilderen en een heuse schilder doet het dus 20x zo snel, heeft de stijgers al en verbruikt minder verf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
D.deJong schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:14:
Met een rol glaswol met rd 3.0 voor 5,35 per vierkante meter, rolletje dampremmende folie van 50 tientjes en een gipsplaat van 3,20 per vierkante meter kom je een heel eind.
Dak zal ergens tussen de 30 en 40 vierkante meter zijn in totaal.
Het hoeft niet altijd Tweakerstyle te zijn met dure pirplaten en dure folies.
Dan past het, idd. De TS heeft wel een gordingendak, dus iets van hulplatten om de zooi tegen het dakbeschot te hangen zal wel nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:17:
[...]

Dan past het, idd. De TS heeft wel een gordingendak, dus iets van hulplatten om de zooi tegen het dakbeschot te hangen zal wel nodig zijn.
Oké, maar wat ik er dan naast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:23
50K is genoeg mits je zelf erg handig bent, als je alles moet uitbesteden ben je een stuk meer kwijt, of moet je dingen van je lijstje schrappen.

Ik heb zelf ook mijn huis helemaal verbouwd, in had enkel de buitenmuren, plafond en dak nog over.
Overal nieuwe kozijnen en glas, alles geïsoleerd, nieuwe elektra en CV, voorzetwanden met isolatie, nieuwe keuken, badkamer en wc's, noem maar op
Zelf was ik zo'n 40k kwijt bij elkaar, maar alles zelf gedaan, dus het duurde allemaal wel even, maar het is gelukt.

Dus stel jezelf de vraag hoe handig je bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Het eerste wat ik in mijn jaren 50 woning heb veranderd is het vergroten van het toilet, ik heb er zo'n hekel aan als je met je knieen tegen de deur of het fonteintje zit! En aan je plattegrond te zien heb je dat probleem misschien ook.
Als je de deur naar de keuken dicht zou maken (+open keuken) heb je daar ruimte over. De open keuken was bij ons al gedaan door de vorige eigenaar.

Voorbeeldje op jouw plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umFFtvZDuJibC82SpLb3ZBsFwCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c8ddX5KNJBRtE56QoOQKWnjS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 31-10-2022
Bakema schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 07:13:
Ik zie zo geen plattegrond maar de woning lijkt me niet erg ruim, 80m2 is de zolder niet meegerekend ga ik even van uit?

Denk goed na over een eventuele aanbouw, ik had hier 2,5 jaar geleden alles aangepakt. Vorig jaar ivm de ruimte de keuze uitbouw of verhuizen, uitbouw gekozen. Keuken verplaatst=nieuwe keuken, uiteindelijk hele beneden verdieping opnieuw gestuct, elektra weer aanpassen, toen ook gelijk beneden verdieping vloerverwarming.

We hadden trouwens 20k budget de 1e x,
alles zelf gedaan op stucen na. Cv alles nieuw(ketel+radiatoren), elektra alles nieuw, vloer+verdiepingen+zolder geïsoleerd, badkamer vergroot(meubels van Ikea), incl keuken van +-6k. Enkel toen de zolder afwerking niet gelijk meegenomen.

Voor de uitbouw in totaal weer 20k kwijt(2,5 meter bij 6,75). Weer vrijwel alles zelf gedaan, incl vloerverwarming begane grond, en weer een nieuwe keuken van 6k :+

Achteraf gezien hadden we liever die uitbouw toen gelijk gedaan, hadden er toen niet genoeg centen voor...maar als je geen haast hebt zou ik er serieus over nadenken.

En een tip; floorplanner.com kun je leuke plattegronden mee maken :) oa via de mobiel in 3d te kijken
toon volledige bericht
Bedankt voor deze input en de ervaringen! Plattegronden zijn gedeeld, pagina 3 als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
W1LL3M schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:12:
Het eerste wat ik in mijn jaren 50 woning heb veranderd is het vergroten van het toilet, ik heb er zo'n hekel aan als je met je knieen tegen de deur of het fonteintje zit! En aan je plattegrond te zien heb je dat probleem misschien ook.
Als je de deur naar de keuken dicht zou maken (+open keuken) heb je daar ruimte over. De open keuken was bij ons al gedaan door de vorige eigenaar.

Voorbeeldje op jouw plattegrond:
[Afbeelding]
Daar zaten wij idd ook aan te denken! De muur van de begane grond naar de keuken is al open. De plattegrond is daar nog niet op aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
FabianGTI schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:10:
50K is genoeg mits je zelf erg handig bent, als je alles moet uitbesteden ben je een stuk meer kwijt, of moet je dingen van je lijstje schrappen.

Ik heb zelf ook mijn huis helemaal verbouwd, in had enkel de buitenmuren, plafond en dak nog over.
Overal nieuwe kozijnen en glas, alles geïsoleerd, nieuwe elektra en CV, voorzetwanden met isolatie, nieuwe keuken, badkamer en wc's, noem maar op
Zelf was ik zo'n 40k kwijt bij elkaar, maar alles zelf gedaan, dus het duurde allemaal wel even, maar het is gelukt.

Dus stel jezelf de vraag hoe handig je bent.
Ik hoop dat er een aantal vrienden en familieleden kunnnen helpen. Zoveel mogelijk zelf en uitbesteden waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
D-e-n schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:39:
@Bakema
Geen koters, niet dat ik weet in ieder geval. Ben voor nu de enige bewoner van het huis met hopelijk in de toekomst mijn vriendin. Tegen de tijd dat dat echt serieus is en er komt uitbreiding wil ik naar een ander huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Waarnemer schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:23:
Ga je zelf veel doen? Dan kan je met 50K best nog wel wat hoor.

Check de normbladen.. NEN 1010 voor elektra en NEN 1006 voor je water installaties.
NEN3028 voor CV enzovoorts...alles wat niet volgens de norm is. verlaagt de waarde van je hut.

Werk binnen alleen met watergedragen verf (check de etiketten) dat scheelt je koppijn... ook NA dat het allemaal ogenschijnlijk droog is.

Als je laminaat of iets gaat leggen boven... GEEN alufolie isolatie... slecht voor je draadloosbereik.
Dus ook geen holle wandjes zetten met isolatiemateriaal met metaalfolie.. (doe maar gewoon cellenbeton.. net zo duur, sneller gebouwd...)

TE VEEL loze leidingen, voor bekabeling is nooit TE VEEL

En er zijn ook zaken die een professional uiteindelijk "goedkoper" kan dan jij.. dat zijn de zaken die je niet kan of echt niet wil...

Ik heb bijvoorbeeld de schurft aan schilderen en een heuse schilder doet het dus 20x zo snel, heeft de stijgers al en verbruikt minder verf...
toon volledige bericht
Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Valorian schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:03:
[...]

Eens met dit. Uitbouw levert een grotere living/keuken op maar geen functionele extra kamer voor een eventueel toekomstige gezinsuitbreiding. Bovendien kost een uitbouw vierkante meters tuin. Die zijn voor de meeste mensen minder "waard" dan vierkante meters woonkamer, maar zolang je nog kan uitbreiden naar meer (bruikbare) zolderruimte lijkt mij een logischere keuze die waarschijnlijk ook nog goedkoper uitvalt.
Dit lijkt mij idd een betere optie dan een uitbouw momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
[...]

[...]

toon volledige bericht
Focus ligt nu voornamelijk op de begane grond en eerste verdieping. Uitbouw lijkt me te kostbaar en niet per se nodig. De zolder kan altijd nog in de toekomst en is nu geen vereiste/must. Voorbereiden op bepaalde scenario's is natuurlijk wel handig.

Die warmtepomp discussies hier probeer ik goed te volgen. Uiteindelijk zal ik een goede kostenraming moeten maken om te kijken of het voor mij gaat lonen. Als het me echt veel oplevert en als de investering meevalt in vergelijking met een hr ketel kan het een mogelijkheid worden. Ik denk/vrees echter dat een hr ketel op dit moment gewoon de makkelijkste en goedkoopste oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesje-r
ThinkPadd schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 07:55:
[...]

Bedankt voor deze inspiratie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
tiesje-r schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:10:
[...]

Bedankt voor deze inspiratie!
Mocht je 'on a budget' zijn dan kun je ook eens 'out of the box' denken aan een tweedehands keukenblad. Zo heb ik zelf voor mijn keuken een natuurstenen blad op marktplaats gekocht van mensen die hun keuken wegdeden. Enige wat van belang was was dat je qua maat goed uitkomt, en met name: dat de gootsteen op de juiste plek kan en het fornuis. Dat zijn immers uitsparingen. Door er een te zoeken die groter was dan mijn beoogde ruimte wist ik zeker dat dat goed moest komen. Vervolgens nog best een operatie want natuursteen is keihard maar wel breekbaar bij transport e.d. En je kunt het zelf nagenoeg niet bewerken, dus om het op maat te zagen ben ik naar een grafstenen-maak-bedrijf op het industrieterrein om de hoek gegaan ;) ..

Al met al was ik 300 euro kwijt voor blad + 50 euro benzine + 100 euro voor het op maat laten zagen en heb ik een blad waar je nieuw een paar duizend euro voor neerlegt. Gootsteen + kraan kreeg ik er ook bij overigens, dat was fijn want maakt het geheel wat steviger tijdens transport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 23:31
Gefeliciteerd dorpsgenoot! Volgens mij geen verkeerde aankoop nu ze gebied rond station aan het verbouwen zijn. Huizenprijzen zijn afgelopen jaren fors gestegen in regio Breda. Investeer in de woning afhankelijk van je toekomstplannen en hoe lang je er wil blijven wonen. Je topic nog niet volledig gelezen, maar hier alvast paar lokale tips:

Eerste fase is plannen maken en daarna slopen. Je mag 2x "gratis" storten in EL. Mogelijk mileupas van kennissen lenen? Je kan hier nakijken wat je gratis en betaald (meeste) kan storten: https://www.etten-leur.nl...alsoorten_en_milieustraat

Er is een lokale stichting voor verduurzamen, win daar eens info in: https://www.duursaam-etten-leur.nl Volgens mij hebben ze een gratis loket en kunnen ze je meer vertellen over mogelijkheden en subsidies. Mocht je nog niet zelf kunnen investeren in zonnepanelen, dan kun je ook huren in het zonnepark naast de snelweg!

De lokale bouwmarkten zijn om snel iets te halen, Hornbach Breda ben je ook zo en kunt spullen makkelijk terug brengen.

Zo te zien heb je veel te isoleren, neem eens een kijkje in Oudenbosch: https://www.budgetisolatie.nl/

Gaat best veel geld in de kleine dingen zitten (kit, schroeven, elektra, etc) en vakmensen hebben een drukke agenda hier in de buurt.

Zodra je aan vloeren gaat denken (betere laminaat dan in bouwmarkten en goed advies) ga dan in Breda eens kijken bij https://www.cibovloeren.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 20:17
D.deJong schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Precies wat ik zeg, het kan goedkoper maar dan gebruik je wel budget-spul.
Een koelkast en vaatwasser van Ikea is overigens niet te omschrijven als A-merk, verder heeft jouw keukentje een niet te missen ikea-uitstraling (het is netjes maar toch) en uiteraard zie je dat terug in de totaalprijs.
Tot 10k is een keuken van andere winkels dan de IKEA, ook budgetspul. Qua kwaliteit zou ik dan sowieso naar de IKEA gaan.
Loop de eerste de beste Keukenconcurrent maar eens in; de lades rollen er in de showroom al uit.
De apparatuur in een IKEA keuken met A-merken uit internetwinkels is volgens mij wel een goed idee. Kijk wel goed uit met inbouwmaten.

Verder valt het me wel op dat veel adviezen in dit topic wel èrg high end zijn. Het gaat hier om een tussenwoning, ex-huur, en het eerste huis voor de TS. 50k budget is een heleboel meer dan dat ik te besteden had bij onze eerste verbouwing (zelfde staat/situatie).

@TS: ik denk dat je met jouw budget en met jouw plannen (icm adviezen hierboven + korreltje zout), een echt gaaf huis kunt maken. Uiteraard ga je over 2j spijt krijgen over bepaalde keuzes, dat is normaal en niet te voorkomen :)

[ Voor 0% gewijzigd door wamske op 08-02-2021 10:06 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-05 10:20
Als je er voor 5 tot 10 jaar in gaat wonen dan moet je geen geld uitgeven aan een warmtepomp en een dure keuken. Als de badkamer genoeg is doe het daar dan eerst mee. In die 5-10 jaar kan je sparen om de badkamer te vernieuwen. Beter kan je geld besteden aan het vergroten van de leefruimte (niet dragende tussenmuren eruit bijv) en goede isolatie. Dat helpt later ook bij het verkopen.

Als je een goed geïsoleerd huis hebt heb je daar zelf direct profijt van en degene na jou zal dan waarschijnlijk ook over een warmtepomp nadenken of de techniek die dan heerst. Ik ben zelf ook aan het verbouwen en verwarm nu bij -4 mijn woonkamer van 64 m2 met 1500 W aan elektrische kachels. En mijn huis is nog niet eens geïsoleerd aan de buitenkant. Isolatie veranderd je stookgedrag, kostenplaatje en mogelijkheden.

Denk bijvoorbeeld aan vloerverwarming. Dit vergroot je ook je ruimte (geen radiatoren) en geeft comfort. Isolatie is dus belangrijk. Betere isolatie betekent minder stookkosten een lagere vloerverwarming temp en een goedkopere CV/warmtepomp.

Het is ook een drukke straat? Denk aan dubbel glas. Warmte isolatie en geluidsisolatie.

Een dure keuken is weggegooid geld. Mensen hebben een eigen smaak en de keuken wordt meestal als eerste vervangen.

En voor 50K kan je veel zelf doen als je de tijd hebt en redelijk handig bent.

Laatste tip: maak een plan met onderdelen die op elkaar afgestemd zijn. Maar ik zou isolatie een belangrijk punt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 18:08
tiesje-r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:49:
Hola!

Ik peep al een tijdje mee op verschillende fora hier en vaak met hele goede suggesties tot gevolg! In dat kader gooi ik graag mijn casus hier in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een klushuisje gekocht die ik eigenlijk zo goed mogelijk wil moderniseren. Een nieuwe CV ketel, een nieuwe keuken en het aanbrengen van dak/spouwmuurisolatie zijn natuurlijk redelijk voor de hand liggende voorstellen. Ik ben juist opzoek naar wat ideeen die wat minder snel voor de hand liggen. Zeker in het kader van verduurzamen, verbouwen, inrichten en moderniseren (slimme thersomostaten/slimme verlichting/aansluitingen etc etc) ben ik erg benieuwd naar jullie suggesties.Mijn expertises liggen helaas op andere vlakken dan verbouwen/technologie. Er is, mijnsinziens, een mooi budget om wat te kunnen aan de woning en ik heb werkelijk alle tijd om het te realiseren. Het is mijn eerste huis en mijn ouders zijn me nog niet beu. Dat de lasten wel doorlopen vind ik niet zo erg.

Onderstaand de funda-pagina van de woning;
https://www.funda.nl/koop...is-41268284-spoorlaan-92/

Ik hoor het graag wanneer jullie nog suggesties of vragen hebben.

Thanks alvast!

Groet
toon volledige bericht
IMO, de belangrijkste dingen zijn de groot kluswerk en/of niet-aanpasbare zaken. Dingen die achteraf prima kunnen, kun je altijd nog over nadenken.

- Dakisolatie. Zit je zo op 10k.
- Isoleren vloer/kruipruimte idem. 2k.
- Isoleren muren, gevel, spouw. 10-15k
- Glaswerk isoleren. Nog eens 3-5k.
- Waarschijnlijk hele elektra door het huis vernieuwen, nieuwe groepenkast etc. Dan kun je ook gelijk wat lose leidingen aanbrengen zodat je overal in huis een cat kabel heen hebt lopen. Nog eens 4k ofzo.
- CV en dan ook gelijk die oude radiatoren. Nog eens 5k ofzo?

Dan zitten we op 35-45k bereik, en ziet het huis er ironisch genoeg slechter uit na al het hak/breekwerk voor de elektra. De rest van je budget gaat naar stuc, verf en vloeren.

Vloerverwarming, warmtepomp, leuke gadgets, zonnepanelen.. Dat gaat je snel >30k extra kosten, sorry :(
Zaken als vernieuwen van de keuken, badkamer, toilet, tuin... Voor je het weet >>30k extra nodig. ook sorry :(

Kun je je budget met 50-100k verhogen, dan kun je er een leuk huis van maken. Goed toekomstbestendig om lang in te wonen. Anders zou ik zeggen ga voor de huisjesmelker variant. I.e. CV, keuken, badkamer, toilet, tuin en zonnepanelen. Dan nog wat vloeren/verf en weer op en klaar. Alles gericht op meerwaarde en 'de algemene smaak', niet wat je zelf mooi vindt of wilt. Dat red je misschien nét met 50k als je je best doet.

Ziet er superleuk uit op Funda, maar kansloos energieslurpend tochthok dat totaal niet toekomstbestendig is onderhuids - alleen dan is al dat isolatie gedoe niet jouw probleem want je bent allang weer vertrokken.

offtopic:
Ter indicatie voor ons nieuwbouwhuis zijn we iets van 65k kwijt geweest uiteindelijk. Maar dat is nieuwbouw, dus geen extra werk als vloerverwarming, isoleren, achterstallig onderhoud zoals cv, of gebreken tijdens het traject etc. Grofweg de grootste posten:
- 15k keuken, incl alles
- 10k badkamer+toilet, excl werk (zelf gedaan)
- 15k tuin, incl alles (verwijderen, afgraven, opnieuw opbouwen)
- 10k vloeren, incl werk (vloerverwarming -> keramiek tegels, vraagt wat meer kennis/kunde/gereedschap dan kliklaminaat)
- 5k stucwerk
- 10k bouwmarkten en winkels voor 'klein spul', van lampen tot blokken/cement tot gordijnen tot ophangrails tot deur+kozijn tot huur van apparatuur tot schilderspullen (als je alles in een eensgezins woning moet doen, zit je erg veel tijd in de bouwmarkt haha)

Maar dan heb je dus een leeg huis, geen meubels of k.k. om iets te noemen, en zit je al ruim over het gestelde budget heen. Waren daarbij zelf 3 maanden vrijwel constant bezig wat betreft wat we zelf deden, elk vrij uurtje&weekend zat erin. Dus alsnog wel serieuze rechterhanden nodig en kennis van elektra/water/doe-het-zelfen.
.

[ Voor 27% gewijzigd door Xanaroth op 08-02-2021 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Xanaroth schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:58:
[...]

IMO, de belangrijkste dingen zijn de groot kluswerk en/of niet-aanpasbare zaken. Dingen die achteraf prima kunnen, kun je altijd nog over nadenken.

- Waarschijnlijk hele elektra door het huis vernieuwen, nieuwe groepenkast etc. Dan kun je ook gelijk wat lose leidingen aanbrengen zodat je overal in huis een cat kabel heen hebt lopen. Nog eens 4k ofzo.

Dan zitten we op 35-45k bereik, en ziet het huis er ironisch genoeg slechter uit na al het hak/breekwerk voor de elektra. De rest van je budget gaat naar stuc, verf en vloeren.

Vloerverwarming, warmtepomp, leuke gadgets, zonnepanelen.. Dat gaat je snel >30k extra kosten, sorry :(
Zaken als vernieuwen van de keuken, badkamer, toilet, tuin... Voor je het weet >>30k extra nodig. ook sorry :(

Kun je je budget met 50-100k verhogen, dan kun je er een leuk huis van maken. Goed toekomstbestendig om lang in te wonen. Anders zou ik zeggen ga voor de huisjesmelker variant. I.e. CV, keuken, badkamer, toilet, tuin en zonnepanelen. Dan nog wat vloeren/verf en weer op en klaar. Alles gericht op meerwaarde en 'de algemene smaak', niet wat je zelf mooi vindt of wilt. Dat red je misschien nét met 50k als je je best doet.

Ziet er superleuk uit op Funda, maar kansloos energieslurpend tochthok dat totaal niet toekomstbestendig is onderhuids - alleen dan is al dat isolatie gedoe niet jouw probleem want je bent allang weer vertrokken.
toon volledige bericht
Wat is het voordeel van 10-15K aan muur/spouw/gevel isolatie? Met het vullen van de spouw voor en achter ben je voor 1000 euro per rijtjeswoning klaar. Misschien het dubbele als je net pech hebt dat er oude slecht isolatie in zit die eerst nog weggehaald moet worden. Maar als je dat gedaan hebt heb je een prima huis. Misschien niet voldoende om ooit naar nul-op-de-meter te gaan maar dat is volgens mij ook geen uitgangspunt toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:57
[...]

toon volledige bericht
10K voor dakisolatie? Is dat dan RD 288? Idem voor overige isolatie. B keus PIR van 12cm kost 12-13 euro per m2. Dat is op een dak van 60m2 850 euro incl. 10% voor snijverlies. Met wat PUR en bevestigingsmiddelen ben je voor 1K klaar (excl. afwerking). Glaswol 16cm kost minder nog.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
NoepZor schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:45:
[...]

10K voor dakisolatie? Is dat dan RD 288? Idem voor overige isolatie. B keus PIR van 12cm kost 12-13 euro per m2. Dat is op een dak van 60m2 850 euro incl. 10% voor snijverlies. Met wat PUR en bevestigingsmiddelen ben je voor 1K klaar (excl. afwerking). Glaswol 16cm kost minder nog.
Als je het doet, doe het dan goed. Dan ga je ook gelijk de ramen van enkel naar dubbel glas, bijvoorbeeld. Enkel glas ramen, als ooit origineel opgeleverd, en wel alles eromheen dik isoleren en vernieuwen is beetje knullig. Zorgt voor dubbel werk wanneer je uiteindelijk alsnog aan de ramen toe komt en opnieuw gaat slopen wat net is aangelegd, om vervolgens opnieuw hetzelfde af te gaan werken...
Verder mogelik ook dat je rond de CV/ventilatie/elektra iets moet doen wat betreft aanleg/verplaatsen, die zolder is niet ontworpen om overal zeg 20cm van de hoogte af te halen voor isolatie+afwerking.

Bovendien geeft TS aan niet van het verbouwen te zijn, dus dergelijke klus doe-het-zelf kan wel eens uitbesteed worden. Dan gaat het hard in de huidige markt wat betreft uurloon kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 08-02-2021 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:57
https://www.milieucentraa...-en-besparen/dakisolatie/

Daar gaan ze uit van gemidded 4300 euro voor dakisolatie als je het laat doen en de DHZ prijs komt aardig overeen met wat ik noemde. Nu krijg je als je het laat doen wel een deel terug als subsidie maar lang niet alles. Ook voor gevelisolatie staat een heel ander bedrag dan 10-15K, namelijk 2K. Je kunt dan bijv dak zelf doen en dan voor de subsidie (2 maatregelen) gevelisolatie en glas laten vervangen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:59
Weet niet wat er nu voor 'n vloer ligt maar wij hebben in onze 1e woning vloerverwarming naderhand laten infrezen (was wel een nieuwbouwwoning).

Dat koste 8 jaar geleden € 1800,-. Het zal nu een stuk duurder zijn, maar pak het dubbele en een nieuwe CV kun je met een beetje shoppen wel op € 5k uitkomen.

Keuken badkamer en toilet hoeft ook echt geen 30k te kosten. Knappe IKEA opstelling en online apparatuur scoren hoeft echt de hoofdprijs niet te kosten hoor.
Keuken nu: JaMaaT in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Keuken 1e woning: JaMaaT in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:43
@tiesje-r 10 pagina's met tips. Wanneer krijg je de sleutel en houd je ons op de hoogte van de vorderingen? Ik ben zelf ook een huis aan het renoveren en ik doe heel veel zelf. Als je een beetje zoekt kun je redelijk goedkoop materialen inkopen. Zo ben ik eerst naar de lokale ijzerhandel gegaan en heb gevraagd om korting omdat ik regelmatig e.e.a. kom kopen. Ik krijg nu een redelijk percentage korting bij een echte vakhandel met een betere kwaliteit en assortiment dan de dhz-zaken en vaak nog goedkoper ook. Hout, gipsplaat en isolatie koop ik online en dat bevalt goed. Kwaliteit is veel hoger dan bij de dhz-zaken en ook goedkoper. Vergt wel een betere planning omdat je wat meer in één keer moet bestellen en ik, bespaar tijd door niet zelf te halen.

Budget gaat snel de deur uit al je mensen inhuurt. Ik doe dat dan ook alleen voor de dingen die in echt niet zelf kan.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Nee, eigenlijk niet, als je strak de kosten in de gaten houdt kan het wellicht voor 500 euro. 10000 euro (zoals andere mensen hier schatten) lijkt me voor isolatie van binnenuit moeilijker te verklaren. Zelf zou ik op deze post trouwens niet bezuinigen, het is een boel werk, en de terugverdientijd van beter isolatiemateriaal is relatief kort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

D.deJong schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 06:15:
Ik heb niet alles gelezen maar een budget van 40 a 50 duizend euro is met voorstellen van sommige Tweakers hier verre van toereikend.
Er is wel genoeg mogelijk maar hou rekening met het volgende:
Keuken: 10.000,-
Badkamer:5000,- tot 8000.-
Toilet: 1500.-
Vloerverwarming beg grond: 2500,-
Stucadoor: 20,- per vierkante meter, plafond 25,- per vierkante meter (hier kan ik een eurootje naast zitten)
Elektra vernieuwen: 1000,-
Verf + behang: 500,-
Buitenschilderwerk uitbesteden: 2000,-
Dak isoleren: 500,-
Ventilatie aanpassen?
Dubbel glas nodig?
Tuin?
Zonnepanelen?
Binnendeuren?
Binnenkozijnen?
Vloerbedekking: 25 tot 100 euro per vierkante meter
Meubilair: 5000,- tot een welhaast oneindig bedrag.
Gordijnen of iets dergelijks: 1000,-
Wasmachine en droger: 1000,-
Die tweaker-waardige TV en soundinstallatie
Alle wilde domotica plannen voor licht en geluid.
Minstens 5000,-voor onvoorziene kosten en ellende tijdens de verbouwing.
Dit is zo een beetje de basis en er is voor jouw centen veel mogelijk en uiteraard is hier in te bezuinigen door veel zelf te doen (tegelwerk, loodgieterwerk, sloopwerk) en budgetmateriaal te gebruiken in keuken, badkamer en in afwerking.
toon volledige bericht
Dit soort lijstjes zijn alleen zó enorm afhankelijk van je wensen. Tussen de 40 en 50k is bij onze verbouwing om precies te zijn:
- de keuken
- badkamer + 2 toiletten

En dat was het. En dan zitten we dichter bij de 50k dan bij de 40k. Vooral bij keukens en badkamers tikt het hard aan als je na het "eisenlijstje" ook nog wat dingen meeneemt uit het "wensenlijstje". En ja, wij hebben aardig wat tics op het wensenlijstje gezet.

Gordijnen: 1000? Dan moet je al wel op de centen gaan letten. In onze vorige woning hadden we bij de achtergevel mooie op maat gemaakte gordijnen + inbetweens. 5 meter breed, 2,5 meter hoog. 1500 euro. In de keuken 2 op maat gemaakte vouwgordijnen van matchende stof met de achtergevel: 400 euro. Prijsniveau 2010.

Verf/behang: 500? Dan moet je voor een heel huis toch wel gaan sthoppen bij de Action voor verf en bij de Kwantum voor een behangetje. Goede verf kost je kapitalen.

Qua totale begroting reken ik eigenlijk altijd wat ruim + 10%. Onze huidige verbouwing staat zo in de boeken voor 105k, maar ik gok inderdaad dat het uit gaat komen op 115k (maar ook niet meer dan dat). De rest doen we zelf. :) Gordijnen zitten daar trouwens nog niet bij in. Maar daarvoor gaan we deze keer de portemonee niet ver opentrekken, hebben we afgesproken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-02-2021 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 21:08
Mijn advies, boor nu alvast gaten voor mogelijke UTP kabel, je kan er nu makkelijker bij.
En misschien sleuven voor je surround set als je dat wilt.

Verder zou mijn advies zijn, werk van boven naar beneden. Als je niets op de zolder te doen hebt, eerste verdieping en dan de begane grond aanpassen.
Tof valt altijd naar beneden :)

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Xanaroth schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:53:
[...]

Als je het doet, doe het dan goed. Dan ga je ook gelijk de ramen van enkel naar dubbel glas, bijvoorbeeld. Enkel glas ramen, als ooit origineel opgeleverd, en wel alles eromheen dik isoleren en vernieuwen is beetje knullig. Zorgt voor dubbel werk wanneer je uiteindelijk alsnog aan de ramen toe komt en opnieuw gaat slopen wat net is aangelegd, om vervolgens opnieuw hetzelfde af te gaan werken...
Verder mogelik ook dat je rond de CV/ventilatie/elektra iets moet doen wat betreft aanleg/verplaatsen, die zolder is niet ontworpen om overal zeg 20cm van de hoogte af te halen voor isolatie+afwerking.

Bovendien geeft TS aan niet van het verbouwen te zijn, dus dergelijke klus doe-het-zelf kan wel eens uitbesteed worden. Dan gaat het hard in de huidige markt wat betreft uurloon kosten.
Maar dat glaswerk had je toch al opgenomen in een aparte post? Ik begrijp dat zaken vaak eerder duurder worden dan goedkoper, maar 10K voor dakisolatie en 10-15K voor muur/gevel staat gewoon niet in verhouding tot dit huis lijkt mij (nog even los van hoe ik niet zie hoe je die 10-15k uberhaupt opkrijgt aan muur/gevel, wat doe je dan verder nog naast spouw vullen a 1000-2000 euro?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:21:
[...]

Dit soort lijstjes zijn alleen zó enorm afhankelijk van je wensen. Tussen de 40 en 50k is bij onze verbouwing om precies te zijn:
- de keuken
- badkamer + 2 toiletten

En dat was het. En dan zitten we dichter bij de 50k dan bij de 40k. Vooral bij keukens en badkamers tikt het hard aan als je na het "eisenlijstje" ook nog wat dingen meeneemt uit het "wensenlijstje". En ja, wij hebben aardig wat tics op het wensenlijstje gezet.

Gordijnen: 1000? Dan moet je al wel op de centen gaan letten. In onze vorige woning hadden we bij de achtergevel mooie op maat gemaakte gordijnen + inbetweens. 5 meter breed, 2,5 meter hoog. 1500 euro. In de keuken 2 op maat gemaakte vouwgordijnen van matchende stof met de achtergevel: 400 euro. Prijsniveau 2010.

Verf/behang: 500? Dan moet je voor een heel huis toch wel gaan sthoppen bij de Action voor verf en bij de Kwantum voor een behangetje. Goede verf kost je kapitalen.

Qua totale begroting reken ik eigenlijk altijd wat ruim + 10%. Onze huidige verbouwing staat zo in de boeken voor 105k, maar ik gok inderdaad dat het uit gaat komen op 115k (maar ook niet meer dan dat). De rest doen we zelf. :) Gordijnen zitten daar trouwens nog niet bij in. Maar daarvoor gaan we deze keer de portemonee niet ver opentrekken, hebben we afgesproken.
toon volledige bericht
Met slim rondshoppen kom je een heel eind. Hier in 2015 bij de verfwinkel goed behang gehaald (en door een vriend die schilder is laten behangen, hij wilde geen behang van de bouwmarkt) en ik was voor een heel appartement (van 90 m2) voor 300 euro klaar. Had ik behang wat ik mooi vond, soms wat uit de 'restjesbak' waar dan soms een stuk of 10 van dezelfde soort rollen in zaten. En de rest gewoon uit 't reguliere assortiment.

En dat zelfde geldt natuurlijk ook voor badkamers, keukens en alle andere dingen in huis. Als je een vloer bijvoorbeeld van Marktplaats kunt halen of bij een groothandel waar nog een aantal restpartijen liggen kun je een stuk goedkoper uit zijn dan wanneer je 't voor 80 euro de vierkante meter bij de specialist haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Valorian schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Maar dat glaswerk had je toch al opgenomen in een aparte post? Ik begrijp dat zaken vaak eerder duurder worden dan goedkoper, maar 10K voor dakisolatie en 10-15K voor muur/gevel staat gewoon niet in verhouding tot dit huis lijkt mij (nog even los van hoe ik niet zie hoe je die 10-15k uberhaupt opkrijgt aan muur/gevel, wat doe je dan verder nog naast spouw vullen a 1000-2000 euro?).
Jij mag vinden dat het niet in verhouding staat, sterker nog dat vinden de meeste mensen (mezelf incluus). Vandaar dat dit soort wijken (1960 en eerder) in nederland worden gesloopt en herbouwd als het aankomt op 0-op-de-meter, is goedkoper dan volledig opknappen :).

Zie bijvoorbeeld https://www.rtvdrenthe.nl...gen-in-de-Lariks-in-Assen over jaren 60 bouw. Gelijk een van de eerste google hits,maar over heel nederland gaat dit over tig gemeentes en wijken.
Vanaf pakweg jaren 70/80 worden ze wel opgeknapt richting 0-op-de-meter, maar de projecten die ik daarvan heb gezien betekend 'het dak doen' op zich al snel >20k per huis, wel in projectmatig verband de gehele straat in 1 keer. Waarbij hypotheek(achtige) constructies zijn opgezet zodat men deze kan betalen en onder het 'groen' label dan bijna geen rente kosten heeft.

Dus ja, woningen als deze een beetje opknappen is te doen. Het echt goed doen (lees: voor de lange termijn financieel interessant) is praktisch onbetaalbaar. Dus zoeken naar meer geld, er onder uit lkomen, of simpel opknappen en binnen 1-3 jaar doorverkopen voordat de grote rekeningen komen.

[ Voor 36% gewijzigd door Xanaroth op 08-02-2021 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Xanaroth schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:36:
[...]

Het echt goed doen (lees: voor de lange termijn financieel interessant) is praktisch onbetaalbaar. Dus zoeken naar meer geld, er onder uit lkomen, of simpel opknappen en binnen 1-3 jaar doorverkopen voordat de grote rekeningen komen.
Ook al ben ik en de meeste hier, fan van flinke bouwkundige verbetering/isolatie en warmtepompen, moet men inderdaad wel begrijpen waarom deze woning door een corporatie wordt verkocht. Die corporaties weten allang dat dit type woning veel te goed is om te slopen, maar gasloos maken zonder stadsverwarming idioot veel geld kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Anders zou ik zeggen ga voor de huisjesmelker variant. I.e. CV, keuken, badkamer, toilet, tuin en zonnepanelen. Dan nog wat vloeren/verf en weer op en klaar. Alles gericht op meerwaarde en 'de algemene smaak', niet wat je zelf mooi vindt of wilt. Dat red je misschien nét met 50k als je je best doet.
Je beseft je dat dit huis gewoon in de staat is waarin het aan huurders wordt opgeleverd? Die investeren ook niet even 50k voordat ze in een huis trekken.

De badkamer ziet er uit alsof-ie minder dan 10 jaar oud is. De keuken heeft wellicht nieuwe deurtjes nodig, en je moet wat verven en een vloertje leggen. Kan zelfs iemand zonder enige kluservaring in z'n eentje voor minder dan 5000 euro.

Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Als je een dure smaak hebt en vergulde kranen wil in je rijtjeshuis van 80m2 houdt niemand je tegen ...
Anoniem: 39993 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:21:
Gordijnen: 1000? Dan moet je al wel op de centen gaan letten. In onze vorige woning hadden we bij de achtergevel mooie op maat gemaakte gordijnen + inbetweens. 5 meter breed, 2,5 meter hoog.
TS heeft waarschijnlijk geen raam dat breder is dan drie meter. Dan kun je de gordijnen-mafia passeren en voor een paar tientjes bij IKEA slagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesje-r
factor15 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:16:
@tiesje-r 10 pagina's met tips. Wanneer krijg je de sleutel en houd je ons op de hoogte van de vorderingen? Ik ben zelf ook een huis aan het renoveren en ik doe heel veel zelf. Als je een beetje zoekt kun je redelijk goedkoop materialen inkopen. Zo ben ik eerst naar de lokale ijzerhandel gegaan en heb gevraagd om korting omdat ik regelmatig e.e.a. kom kopen. Ik krijg nu een redelijk percentage korting bij een echte vakhandel met een betere kwaliteit en assortiment dan de dhz-zaken en vaak nog goedkoper ook. Hout, gipsplaat en isolatie koop ik online en dat bevalt goed. Kwaliteit is veel hoger dan bij de dhz-zaken en ook goedkoper. Vergt wel een betere planning omdat je wat meer in één keer moet bestellen en ik, bespaar tijd door niet zelf te halen.

Budget gaat snel de deur uit al je mensen inhuurt. Ik doe dat dan ook alleen voor de dingen die in echt niet zelf kan.
Hhaha ik ben zeker niet ontevreden over de hoeveelheid tips! Erg fijn dat mensen zo mee willen helpen/denken.

Wanneer ik de sleutel krijg is een beetje afhankelijk van de verkoper. Er is automatisch een afspraak gemaakt voor 31 maart maar die probeer ik, zodra de hypotheek rond is (hopelijk deze week), zsm de afspraak naar voren te halen.

Ik ga een verbouwtopic aanmaken zodra we beginnen. We gaan zoveel mogelijk zelf doen of met hulp van vrienden, familie en kennissen. Bedankt voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Valorian schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:36:
[...]

Mocht je 'on a budget' zijn dan kun je ook eens 'out of the box' denken aan een tweedehands keukenblad. Zo heb ik zelf voor mijn keuken een natuurstenen blad op marktplaats gekocht van mensen die hun keuken wegdeden. Enige wat van belang was was dat je qua maat goed uitkomt, en met name: dat de gootsteen op de juiste plek kan en het fornuis. Dat zijn immers uitsparingen. Door er een te zoeken die groter was dan mijn beoogde ruimte wist ik zeker dat dat goed moest komen. Vervolgens nog best een operatie want natuursteen is keihard maar wel breekbaar bij transport e.d. En je kunt het zelf nagenoeg niet bewerken, dus om het op maat te zagen ben ik naar een grafstenen-maak-bedrijf op het industrieterrein om de hoek gegaan ;) ..

Al met al was ik 300 euro kwijt voor blad + 50 euro benzine + 100 euro voor het op maat laten zagen en heb ik een blad waar je nieuw een paar duizend euro voor neerlegt. Gootsteen + kraan kreeg ik er ook bij overigens, dat was fijn want maakt het geheel wat steviger tijdens transport.
Klinkt als een goede deal, bedankt voor de tip!

Als ik zo de prijzen voorbij zie komen voor bepaalde verbeteringen zal de keuken inderdaad ''on a budget'' worden idd! XD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesje-r
Fazer013 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:02:
Gefeliciteerd dorpsgenoot! Volgens mij geen verkeerde aankoop nu ze gebied rond station aan het verbouwen zijn. Huizenprijzen zijn afgelopen jaren fors gestegen in regio Breda. Investeer in de woning afhankelijk van je toekomstplannen en hoe lang je er wil blijven wonen. Je topic nog niet volledig gelezen, maar hier alvast paar lokale tips:

Eerste fase is plannen maken en daarna slopen. Je mag 2x "gratis" storten in EL. Mogelijk mileupas van kennissen lenen? Je kan hier nakijken wat je gratis en betaald (meeste) kan storten: https://www.etten-leur.nl...alsoorten_en_milieustraat

Er is een lokale stichting voor verduurzamen, win daar eens info in: https://www.duursaam-etten-leur.nl Volgens mij hebben ze een gratis loket en kunnen ze je meer vertellen over mogelijkheden en subsidies. Mocht je nog niet zelf kunnen investeren in zonnepanelen, dan kun je ook huren in het zonnepark naast de snelweg!

De lokale bouwmarkten zijn om snel iets te halen, Hornbach Breda ben je ook zo en kunt spullen makkelijk terug brengen.

Zo te zien heb je veel te isoleren, neem eens een kijkje in Oudenbosch: https://www.budgetisolatie.nl/

Gaat best veel geld in de kleine dingen zitten (kit, schroeven, elektra, etc) en vakmensen hebben een drukke agenda hier in de buurt.

Zodra je aan vloeren gaat denken (betere laminaat dan in bouwmarkten en goed advies) ga dan in Breda eens kijken bij https://www.cibovloeren.nl
toon volledige bericht
Hah dorpsgenoot! Wat leuk om te zien dat er ook mensen uit de directe omgeving een kijkje nemen. De stationsbuurt wordt inderdaad flink aangepakt, kan alleen maar voordelig zijn voor doorverkoop prijs ;)

Ik ken de milieustraat inderdaad hier in EL, mijn ouders hebben er natuurlijk toegang tot en ik kan misschien bij vrienden en kenissen nog eens rondvragen. Het scheelt natuurlijk dat voor een groot deel alles er al uit is gesloopt.

Bedankt voor de lokale tips, ik ga die zeker even checken als de tijd rijp is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
wamske schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Tot 10k is een keuken van andere winkels dan de IKEA, ook budgetspul. Qua kwaliteit zou ik dan sowieso naar de IKEA gaan.
Loop de eerste de beste Keukenconcurrent maar eens in; de lades rollen er in de showroom al uit.
De apparatuur in een IKEA keuken met A-merken uit internetwinkels is volgens mij wel een goed idee. Kijk wel goed uit met inbouwmaten.

Verder valt het me wel op dat veel adviezen in dit topic wel èrg high end zijn. Het gaat hier om een tussenwoning, ex-huur, en het eerste huis voor de TS. 50k budget is een heleboel meer dan dat ik te besteden had bij onze eerste verbouwing (zelfde staat/situatie).

@TS: ik denk dat je met jouw budget en met jouw plannen (icm adviezen hierboven + korreltje zout), een echt gaaf huis kunt maken. Uiteraard ga je over 2j spijt krijgen over bepaalde keuzes, dat is normaal en niet te voorkomen :)
Haha bedankt voor deze bemoedigende woorden. Als je sommige suggesties leest dan valt het stof idd uit je portemonnee. Verder niks mis mee, sommige zullen echt wel het overwegen waard zijn.

Echter moeten we niet vergeten om met een realistische blik naar de situatie te kijken en te investeren waar dat verstandig is. Ik kan wel een beetje door de wilde plannen en de verbouwing heen kijken denk ik. En ondanks dat ik er geen koninklijk paleis van kan maken denk ik dat ik het niet slecht gedaan heb tot nu toe.

Hopelijk kan ik eruit halen wat erin zit en wonen we over een jaar (bijna) vorstelijk :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
NoepZor schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:45:
[...]

Ligt toch wat genuanceerder, als je namelijk al isolatie hebt aan de buitenkant wat niet damp open is en je doet er PIR tegenaan aan de binnen kant dan is je dak binnen een paar jaar verrot. Heb je geen isolatie aan de buitenkant maar te weinig ventilatie tussen de PIR en het dak dan is ook dan je dak binnen een paar jaar verrot. Misschien is het je opgevallen dat bij nieuwbouw de pir platen altijd aan de buitenkant van het huis zitten. Dat is met een reden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 23:31
Bij het Duursaam loket kun je op korte termijn al informatie inwinnen over verduurzamen, zoals isolatie, verwarming, zonnepanelen, subsidie, etc. Volgens mij kun je ook tegen gering bedrag een scan / advies laten maken, misschien aan de verkopende partij vragen of je eerder keer toegang krijgt tot de woning. Een goede basis leggen en dan verder bouwen obv jouw budget / wensen.

Je gaat nog best veel afval verzamelen komend jaar, zoals WC pot, plafond, keuken, restant isolatie materiaal, stuc afval, tuinafval, tegels, etc :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

retakenroots schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:25:
[...]

Ligt toch wat genuanceerder, als je namelijk al isolatie hebt aan de buitenkant wat niet damp open is en je doet er PIR tegenaan aan de binnen kant dan is je dak binnen een paar jaar verrot. Heb je geen isolatie aan de buitenkant maar te weinig ventilatie tussen de PIR en het dak dan is ook dan je dak binnen een paar jaar verrot. Misschien is het je opgevallen dat bij nieuwbouw de pir platen altijd aan de buitenkant van het huis zitten. Dat is met een reden :)
Ik wil pir aan de buitenkant laten leggen op een plat dak (ik gok 6000 euro en een 4000 euro voor het dak). Een hellend dak op een zolder zou ik denk ik vanbinnen isoleren. Dan kun je meteen de afwerking mooier maken (dat is op zolders standaard meestal wat houten balken)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
il-Principe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:01:
Misschien heb ik het gemist, maar wordt er nog rekening gehouden met de trein bij de verbouwing? Ik zou dan aan de voorkant extra goed isoleren en daarnaast rekening houden met extra stof (filters bij luchtverversing). Minpuntje is ook dicht bij het station, dus ook nog optrekkende en afremmende treinen met ditto extra overlast. Ik dacht dat Prorail (nog) subsidie had om de geluidsdruk binnen te reduceren, maar misschien staat je huis te ver weg (Wel zonde dat de groenstrook redelijk recent vervangen is door parkeerplaats, helpt ook niet echt met het verminderen van de overlast van stof en geluid)
Ik kan niet echt informatie vinden over subsidies van ProRail helaas. Mocht je nog tips of links hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
Marzman schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:08:
[...]

Ik wil pir aan de buitenkant laten leggen op een plat dak (ik gok 6000 euro en een 4000 euro voor het dak). Een hellend dak op een zolder zou ik denk ik vanbinnen isoleren. Dan kun je meteen de afwerking mooier maken (dat is op zolders standaard meestal wat houten balken)
PIR op een plat dak is wat ze een warm dak noemen en als je je onder het platte dak dan geen extra isolatie hebt dan is er niks aan de hand. Een klein beetje extra isolatie is meestal ook geen punt. Ubakus.de heeft goede tools om dat allemaal te bepalen. Voor de zolder moet je weten hoe je dak constructie er uit ziet om de goede isolatie te kiezen. Maar meestal is rockwool met een dampremmende folie een goede optie en daar tegen gipsplaat of fermacell voor de afwerk laag. Maar heb je PIR platen op het dak dan is dat zelfs niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-05 17:12
tiesje-r schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Ik kan niet echt informatie vinden over subsidies van ProRail helaas. Mocht je nog tips of links hebben hoor ik het graag.
https://www.prorail.nl/wonen/geluid

Ik heb in het verleden aan een spoor gewoond, toen kreeg ik daar info over. In dit geval durf ik niet te zeggen het in jouw geval geldt. Misschien staat er nog een geluidswal/scherm in de planning tussen je woning en het spoor (misschien n.a.v. het verwijderen van de groenstrook). Je kan in ieder geval navragen bij Prorail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Valorian schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:04:
[...]

Haha inderdaad. Vreemd genoeg hoor je nooit dat mensen een potje hebben met “onvoorziene meevallers” waar aan het eind van een klustraject een paar duizend euro in terecht is gekomen 😅
Die heb je ook hoor, onvoorziene meevallers. Het potje zou eigenlijk "saldo onvoorzien" moeten heten. Maar meer dan de naam verandert er niet hoor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

"Kap van zolder isoleren en gipsen". Van binnenuit in ons geval, want het huis is al 2 meter hoger dan toegestaan in het bestemmingsplan. Ons dak is een meter breder en toch wel een stukje hoger, dus dat gaat lager uitvallen.

Uitgevoerd door een goede aannemer, all-in prijs, schilderklaar: iets meer dan 6000 ex. BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

wamske schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:06:
[...]

[...]
Absoluut waar. Als ik een nieuwe keuken voor weinig zou willen, dan denk ik dat ik uiteindelijk ook daarheen zou gaan. Keukenconcurrent ben ik ook een keer binnengelopen, 5 minuten later stond ik weer buiten. Het is vleesch noch visch daar. Voor een betaalbare keuken kun je beter ergens anders heen en voor een heel mooie keuken ook.

Ik denk dat je die "high-end" adviezen hier ook anders kunt bekijken. Door het lezen van die bedragen krijg je wel een wat realistischer beeld van je mogelijkheden. TS moet het vooral niet zien als een oordeel over zijn budget ofzo, als starter met een (welliswaar redelijk betaalbare) tussenwoning en een verbouwingsbudget. Da's gewoon helemaal top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Nog een ding: je hebt een tussenwoning gekocht. Je buren gaan elke hamer- en boorslag horen, en jij zal vaak tijd hebben 's avonds en in het weekend, terwijl zij willen rusten.

Soms zie je in dit topic mensen voorbij komen die drie of zelfs zes maanden aan het verbouwen zijn; houd er rekening mee dat je buren daar echt geen geduld voor zullen hebben.

• tiesje-r
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:33:
Nog een ding: je hebt een tussenwoning gekocht. Je buren gaan elke hamer- en boorslag horen, en jij zal vaak tijd hebben 's avonds en in het weekend, terwijl zij willen rusten.

Soms zie je in dit topic mensen voorbij komen die drie of zelfs zes maanden aan het verbouwen zijn; houd er rekening mee dat je buren daar echt geen geduld voor zullen hebben.
Yep, ik ga ze op de hoogte stellen van de werkzaamheden en een wijntje voor hun geduld. Maar verder zullen ze er ook ergens rekening mee moeten houden dat ze zelf ook in een rijtjeshuis wonen en dat mensen ook werken overdag. Een ieder die er in trekt zal moeten verbouwen dus daar ontkomen ze niet aan. Iedereen is er bij gebaat dat het verbouwen zo snel mogelijk is afgerond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tiesje-r
De sleutels zijn (eindelijk) in mijn bezit! We kunnen beginnen.

Ik zag in de eerste opmerkingen al een suggestie staan om een verbouwtopic aan te maken.
Is het wenselijk om de vorderingen bij te houden in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1991146 of een apart topic aan te maken?

Bedankt alvast! Ik heb alle opmerkingen verwerkt in een excel document die ik nog ga specificeren per ruimte.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:30
Eigen topic is altijd leuk, dan kunnen mensen ook op de 'Topic volgen' knop rechtsonderin drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesje-r
De lang verwachtte en beloofde update is gearriveerd in het andere topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:41
tiesje-r schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:23:
De lang verwachtte en beloofde update is gearriveerd in het andere topic!
Het was even zoeken. Maar, gevonden!

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Dank!
Pagina: 1 2 3 Laatste