Ik heb een klushuis gekocht, wat/hoe te moderniseren? Overzicht Laatste deel

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
50K is sneller op dan je lief is :9
Keuken 10K
Badkamer + WC 7.5K
Glas vervangen door HR++ (zonder kozijnen) 4K a 5K
Dakisolatie 2.5K
Vloer verwarming BG 2K euro
Vloer zelf door het hele huis 2K
Meterkast + elektra 2K
waterleidingwerk/afvoer 2.5K
Nieuwe ketel 2.5K
Kunststof Dakraam 1K

Zit je al aan 37K, maar dat is dan incl montage ed.
Dan nog schilderen etc :9

[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 02-02-2021 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:04
tiesje-r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:15:
[...]

Op het eerste oog lijken de kozijnen nog redelijk.

Badkamer moet wel iets aan gebeuren maar in principe is het tegelwerk allemaal nog goed. WC ziet er op de fotos slechter uit dan in de werkelijkheid. Wel ff een nieuwe pot in natuurlijk, bril is nog warm van de vorige bewoner ;p
Kozijnen:
Pak een sleutel of schroevendraaier en probeer er doorheen te prikken, vooral in hoeken waar vocht zou kunnen blijven staan. Ik kreeg laatst een offerte van 4500 euro voor 2 houten kozijnen.
HR++ glas was rond de 1000 euro voor 8m2.

Een nieuwe douche, wasbak of wc opzich zijn de kosten niet, dus dat zou ik zeker doen als de rest nog relatief in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 31-10-2022
SniperGuy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:21:
Keuken 10K
Badkamer + WC 7.5K
Dakisolatie 2.5K
Meterkast + elektra 2K
Nieuwe ketel 2.5K
Kunststof Dakraam 1K

Klopt als een zwerende vinger, 50k gaat hard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:57
tiesje-r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:11:
[...]

Dit lijkt me inderdaad een goede opzet. Meubels enz zitten in die 50k maar dat kan bijvoorbeeld ook eerst tweede hands. Belangrijkste voor nu is even het his ansich.

Zoals eerder vermeld zal de tuin me mijn reet roesten. Belangrijkste is iets om op te zitten/van te eten en plek voor de BBQ.

Bedankt voor het meedenken
Vergeet niet dat het alsnog hard gaat. En heb je bijvoorbeeld al een wasmachine? Ik zou 10K reserveren voor je uitzet en interieurafwerking (meubels, vloeren, gordijnen etc). Ik zou voor de rest per punt een budget opstellen. Alleen al met een keuken heb je vaste kosten voor aanleg leidingen, maar daar buiten is het een hele range waar je in kunt zitten. Neem je simpele kasten met een kunststof blad, of neem je gelakte deuren, marmeren blad en designapparatuur, qookers etc. Een budget bepalen per punt geeft je veel houvast.

Isolatie van zolderdak zou je bijvoorbeeld zelf kunnen doen (glaswol tussen de gordingen plaatsen en afdichten met een folie). Dit is goedkoper dan laten doen met subsidie. En zelfs dit kan als je er in zit. ik zou vooral de zaken nu al doen ook die echt niet later kunnen zonder schade te veroorzaken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je al een bouwkundige laten kijken? Met zo'n oud huis zou ik vooral zelf ook zoeken naar houtworm of zwammen in de kruipruimte .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:29:
Heb je al een bouwkundige laten kijken? Met zo'n oud huis zou ik vooral zelf ook zoeken naar houtworm of zwammen in de kruipruimte .
Bouwkundig rapport is beschikbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:29
SniperGuy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:21:
Keuken 10K
Badkamer + WC 7.5K
Dakisolatie 2.5K
Meterkast + elektra 2K
Nieuwe ketel 2.5K
Kunststof Dakraam 1K

Begin eerst maar eens met laten slopen, al kun je daar zelf natuurlijk ook alvast mee beginnen. Informeer en vergelijk ook wat een container in je voortuin inclusief levering en afvoeren kost. Prijzen kunnen enorm verschillen.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
NoepZor schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Vergeet niet dat het alsnog hard gaat. En heb je bijvoorbeeld al een wasmachine? Ik zou 10K reserveren voor je uitzet en interieurafwerking (meubels, vloeren, gordijnen etc). Ik zou voor de rest per punt een budget opstellen. Alleen al met een keuken heb je vaste kosten voor aanleg leidingen, maar daar buiten is het een hele range waar je in kunt zitten. Neem je simpele kasten met een kunststof blad, of neem je gelakte deuren, marmeren blad en designapparatuur, qookers etc. Een budget bepalen per punt geeft je veel houvast.

Isolatie van zolderdak zou je bijvoorbeeld zelf kunnen doen (glaswol tussen de gordingen plaatsen en afdichten met een folie). Dit is goedkoper dan laten doen met subsidie. En zelfs dit kan als je er in zit. ik zou vooral de zaken nu al doen ook die echt niet later kunnen zonder schade te veroorzaken.
Bepaalde dingen zijn er al wel en bepaalde dingen niet. Grote dingen zoals wasmachines en bankstellen heb ik niet.

Lijkt me een strak plan om per project budget op te stellen. Er komt geen overbodige luxe in vooralsnog.

Thanks!

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Gefeliciteerd met je woning!

Man man wat zie ik een reacties voorbij komen....

Sorry maar wees gewoon verstandig en kijk naar de doelgroepen van dit soort woningen. Dit zal een mooi beginnerswoning zijn maar ik ga er van uit dat je binnen 10 jaar vast en zeker wat anders gaat kopen.
Daarom, begin niet aan een warmtepomp of andere hele dure duurzame oplossingen, dit verdien je nooit en te nimmer terug. Een nieuwe HR Ketel is lekker goedkoop en daar haal je binnen die 10 jaar makkelijk je geld nog uit.

50K is inderdaad snel op als je alles nieuw wilt en ook nog luxe, maar zo heel groot is het huis niet en qua breekwerk etc. hoef je niet veel te doen. Omdat het je eerste woning is zou ik gewoon rustig beginnen en niet alles compleet over de kop gooien en dure spullen aanschaffen. Ook met een klein budget kun je hier een heel mooi huis van maken.
Een keuken hoeft geen 10k te kosten, voor 5 a 6k heb je een leuke keuken die perfect past bij de woning. Een badkamer zal je ook zeker 5 a 6k kosten, vooral door installatiewerk. Zorg ervoor dat je misschien leuke outlet spullen koopt, omdat je niet hele grote ruimtes hebt zullen er makkelijk mooie restpartijen te vinden zijn. Koop natuurlijk wel iets wat je mooi vindt.

Vloerverwarming voor de benedenverdieping is iets waar je nog wel naar kunt kijken, dit is toekomstbestendig, vooral als jij of anderen ooit een warmtepomp aanschaffen. Betere geïsoleerder HR++ glas is een mogelijkheid, de kozijnen zien er zelf niet heel slecht uit dus misschien kan het met alleen nieuwe ruiten. Nieuwe radiatoren is misschien ook een idee, deze zijn wel aan vervanging toe.

Voor de rest, zorg voor genoeg stroompunten en loze leidingen, je hebt er nooit genoeg!

Succes en laat je vooral niet te veel aanpraten, hoewel ik het met bepaalde Tweakers wel eens ben, is dit absoluut niet een huis om zulke dure investeringen te doen. Blijf reëel en gebruik je gezond verstand. Veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 17:25
En voor de badkamer als je vloer er uithaalt zou zeker elektrische vloerverwarming doen dat is iets wat je niet naderhand nog doet.

Heb je nu zelf al een planning/dingen voor you een pré zijn.

Over je budget weet niet of spaargeld is of een bouwdepot bij je hypotheek. Maar zou zeker eens rekenen wat het kost om gasloos en all electric te gaan met zonnepanelen als je genoeg zonnepanelen kan neer leggen om te compenseren dan kan je dat zomaar 100 euro per maand schelen wat je bijvoorbeeld aan een extra hypotheek kan uitgeven om je budget te vergroten.

Wij hebben de renovatie naar gasloos daar ook van betaald. Was mogelijk om de hypotheek te vernieuwen inclusief renovatie kost. Het scheelt je een hoop ongemak als je dat gelijk kunt inplaats van nu alles verbouwen om bewoonbaar te maken en dan over 2 of 3 weer besluiten dat je toch die dakkapel/kozijnen+HR+++ glas wilt om je woning te verduurzamen.

Als je het niet extra van de bank kan krijgen, zou je indien je ouders genoeg vermogen hebben ook van je ouders kunnen lenen en dan na de verbouwen een nieuwe taxatie doen met een nieuwe hypotheek omdat de woning meer waard is geworden door de verbouwing. Dit zijn dingen die je hypotheekadviseur kan navragen.

[ Voor 14% gewijzigd door aegis op 02-02-2021 17:05 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

tiesje-r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:39:
[...]

Bepaalde dingen zijn er al wel en bepaalde dingen niet. Grote dingen zoals wasmachines en bankstellen heb ik niet.

Lijkt me een strak plan om per project budget op te stellen. Er komt geen overbodige luxe in vooralsnog.

Thanks!
Ik zou ook een priorisering maken, sommige projecten kun je ook wel uitstellen tot je weer gespaard hebt. Als de verwarming nu werkt hoeft het ook niet meteen, isolatie hoeft ook niet meteen (ook niet te lang mee wachten want je verwarmingskosten dalen dan natuurlijk wel), een vloer moet wel, een keuken, gordijnen, meubels beneden, wasmachine.

Wij hebben 1:5 jaar geleden een huis gekocht uit 1971. We hebben het eerste jaar alleen geverfd en wat dingen in de tuin gedaan en de keuken laten betegelen (omdat die muur wat lelijker werd dan verwacht na het verwijderen van het behang :p ). De keuken vinden we best mooi en de badkamer is 'redelijk'. Dit jaar willen we de spouwmuren en het dak laten isoleren. De cv-ketel en warmwaterketel moeten ook nog een keer vervangen worden, maar ze werken nog en er zijn andere dingen die we eerst willen. We doen gewoon af en toe iets, ik heb nog genoeg op de verlanglijst maar dat hoeft allemaal niet meteen :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:54
Marzman schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:58:
Wij hebben 1:5 jaar geleden een huis gekocht uit 1971. We hebben het eerste jaar alleen geverfd en wat dingen in de tuin gedaan en de keuken laten betegelen (omdat die muur wat lelijker werd dan verwacht na het verwijderen van het behang :p ). De keuken vinden we best mooi en de badkamer is 'redelijk'. Dit jaar willen we de spouwmuren en het dak laten isoleren. De cv-ketel en warmwaterketel moeten ook nog een keer vervangen worden, maar ze werken nog en er zijn andere dingen die we eerst willen. We doen gewoon af en toe iets, ik heb nog genoeg op de verlanglijst maar dat hoeft allemaal niet meteen :)
+1. Niets in dit huis is zodanig rampzalig dat het met spoed moet worden aangepakt. De keuken lijkt wel zijn beste tijd gehad te hebben, maar de vloek met dit soort dingen is dat je pas snapt hoe een huis in elkaar zit als je er een tijdje woont.

Ik zou trouwens zeker kijken of je bij het gemeenteloket de bouwtekeningen van dit huis kunt opvragen. Ik zou ook kijken of je kunt nagaan hoe de electriciteit in elkaar steekt. (hoeveel groepen, hoe zijn ze verdeeld, is het al centraaldozensysteem, zo te zien heb je randaarde op zolder en in de keuken).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:38
50k is niet veel als je echt grondig gaat klussen.

In basis lijkt er bouwtechnisch niet veel aan de woning te mankeren. Alleen is het een standaard woningbouw-hok waar nooit iets aan modernisering is gedaan. De focus heeft uitsluitend op instandhouding gelegen.
Als je een klushuis zoekt, zijn dit de beste woningen. What you see is what you get, doorgaans zijn er geen grote (negatieve) verrassingen achteraf als gevolg van prutswerk van eerder klussers.

Dus: van harte gefeliciteerd met de aankoop!

Dan mijn suggesties:

Eerst de dingen doen die tamelijk ondoenlijk zijn nadat je er bent gaan wonen:
- Vaste trap naar zolder plaatsen boven de huidige trap. Aan de zolder zelf hoef je nog eigenlijk niets te doen.
- Begane grond en eerste verdieping voorzien van vloerverwarming. Dit zal niet eens heel veel duurder zijn dan alle radiatoren vernieuwen en overal de leidingen in de muur laten frezen. Op zolder kun je dan in de toekomst met LTV-convectoren werken. Zorg dat de begane grondvloer goed geïsoleerd wordt.
- Afvoer voor een toilet maken naar de 1e etage. Mijn suggestie is om voor de badkamer een stukje van de slaapkamer aan de voorkant af te snoepen (50 tot 75cm) dat maakt die badkamer groot genoeg voor een douche, toilet en wastafel. Wasmachine en evt. droger kunnen naar de (voor)zolder
- Indien gewenst, de muur tussen kamer en keuken doorbreken en dan direct de deur van de gang naar de keuken dicht maken. Op de foto's lijkt je verdiepingsvloer van beton, dan is de muur tussen keuken en kamer waarschijnlijk niet dragend (geldt dan ook voor muur tussen slaapkamer en badkamer die verplaatst moet worden).
- Alle elektra vernieuwen, op plinthoogte en met in elke hoek van elke kamer een dubbel stopcontact. In de lange wanden van de woonkamer ook halverwege stopcontacten plaatsen. Nieuwe groepenkast er in en direct een aanvraag doen bij de netbeheerder voor een 3-fasen aansluiting. Reserveer meteen ruimte voor krachtgroepen t.b.v. koken, warmtepomp en zonnepanelen.

Na bovenstaande gaat de aandacht uit naar wat noodzakelijk is om het huis bewoonbaar te maken:
- In elk geval de badkamer (nu ook voorzien van een toilet) en één slaapkamer moeten helemaal af zijn tot het schilderen van plinten aan toe. In de keuken moet je (provisorisch) kunnen koken.
- Daarna kijk je naar de woonkamer + keuken. Als laatste de resterende slaapkamers en zolder.

Overweeg na het aanbrengen van vloerverwarming in alle leefruimten direct de aanschaf van een warmtepomp.

Vervolgens ga je zo veel mogelijk isolatie toepassen binnen je budget. Gevels, ramen en dak. Kijk voordat je de zolder gaat isoleren ook eens kritisch naar het dak+dakpannen. Indien origineel kan het aantrekkelijk zijn om je hele dak te vernieuwen. Er worden dan direct van buitenaf isolatieplaten aangebracht. Scheelt veel gedoe en geeft geen risico op vochtproblemen in de bestaande houten dakconstructie. Zaken als spouwisolatie, nieuw glas of nieuwe kozijnen en dakisolatie kun je eventueel prima uitvoeren wanneer je er al woont. Als er budget is, dan zeker zonnepanelen aanleggen nadat het dak is aangepakt.

Kijk goed naar mogelijke subsidies en/of leningen ten behoeve van verduurzaming. Het kan enorm lonend zijn om meerdere maatregelen gelijktijdig uit te voeren, zodat je in aanmerking komt voor subsidie. En de rente op leningen is dusdanig laag dat de rente + aflossing op een duurzaamheidslening vaak minder is dan de energiekosten die je er mee bespaart. Ook wanneer je een maximale hypotheek hebt, is het na het passeren van de hypotheek mogelijk om zo'n lening aan te vragen. Grofweg zul je daarmee tussen de 15k en 25k extra budget kunnen creëren. Daarmee kom je dan een heel eind wat betreft de isolatie, warmtepomp, vloerverwarming en zonnepanelen. Zonder dat dit een aanslag op je verbouwingsbudget vormt.

Hoeveel van het werk ga je zelf doen?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:44
tiesje-r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:11:
[...]
Zoals eerder vermeld zal de tuin me mijn reet roesten.
Met een tuin op het zuiden en vol steen heb je in de zomer een mooie IR verwarming ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tiesje-r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:37:
[...]

Bouwkundig rapport is beschikbaar
Daar staan toch ook verbeterpunten in voor de korte/middel/langere termijn?

Heb je daar al een idee van wat het gaat kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-05 15:32
Hey leuk, een jaren 60 huis. Heb ik laatst met vriendin ook gekocht :) en stijl is identiek. Hier even wat foto's die ik nog van mijn Funda pagina kan halen.

Note: dit is dus niet hoe het nu eruit ziet, maar bouwstijl wel. Ik heb bijvoorbeeld de muur niet roze gelaten maar geen muren doorbroken of dichtgemetseld :D.

Oja, de deur van de hal direct naar de keuken, dichtmaken en een grote open keuken naar de kamer maken, beter dan zo'n deur van de hal naar keuken (vind ik).

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/132/613/075_2160.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/132/613/074_2160.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/132/613/073_2160.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/132/613/077_2160.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/132/613/078_2160.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/132/613/055_2160.jpg

Keuken, badkamer, WC etc. ja, dit zijn logische stappen die je zelf wel kunt invullen qua modernisering. Punten die ik nog doe aan mijn huis of had gehoopt de vorige eigenaar ook al had gedaan.

- UTP Trekken (CAT5e), sinds alles digitaal wordt en alles internet (nodig) heeft zijn internet aansluitingen in elke kamer boven en beneden geen overbodige luxe meer. Als je toch alles eruit breekt, trek dan direct alle kabels en denk ook direct aan stroompunten.
- Moderne inbouwdozen, ramen en stijlen voor de stekkerdozen zoals hierboven genoemd.
- Moderne plinten
- Dubbel glas beneden en boven (HR++)
- CV ketel
- Vloerisolatie
- Airco
- Dakisolatie

Voor de looks, loop de bouwmarkt eens in wanneer het kan en kleine dingen als mooie plinten en stekkerdoosjes kunnen kamers al een hele moderne look geven.

Succes :)

[ Voor 10% gewijzigd door henkkeumus op 02-02-2021 22:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:44
Ik vind het nog behoorlijk netjes hoor dit huis en niet echt een klushuis veel zaken zijn gewoon reguliere zaken en kan je af met een likje verf en behang en een vloertje leggen dat heb je normaal gesproken ook wel.

Een klushuis versta ik onder verroeste radiatoren, hier en daar een kozijn verrot, stukken uit een deur, aantal tegeltjes eraf gevallen, of een lekkage.

btw wat zijn die afgekoppelde buizen op zolder is dat vroeger een WTW geweest ?

Zorg dat je in elke ruimte of minstens op boven een netwerkaansluiting hebt zitten, daar krijg je achteraf spijt van als je het niet gedaan hebt.

Als je dat al een klushuis noemt dan kon ik mijn huis wel een bouwval noemen daar hebben we zelf plavuizen eruit gehaald en een muurtje eruit getikt en de benedenverdieping moest compleet de stukadoor door omdat niks recht was met dikke gaten overal in dat lijkt bij jouw niet het geval(hier was isolatie dan wel al op orde behalve beneden HR++ glas geplaatst en boven gewoon oud dubbel glas gelaten).

De keuken is trouwens een grote kostenpost.

[ Voor 46% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2021 22:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 101% gewijzigd door anon054630 op 09-03-2021 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
De binnenmuur die van voorgevel naar achtergevel loopt wil in een jaren '60 woning nog wel eens dragend zijn. In het geval van de woning van TS is waarschijnlijk die kolom in het midden dragend (en die kun je dus niet zomaar 'weggummen'). Als je muren gaat breken zou ik toch wel eens nadenken over het inschakelen van iemand met een bouwkundige achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
bij jaren 60 woningen, ligt daar vaak wel iets van een stalenbalk in, waardoor je hoogsten bovenin een balk zichtbaar houd.

maar het klopt, voor je muren eruit gaat slopen altijd even kijken welke muren dragend zijn en anders is het laten plaatsen van een stalen dragen balk ook weer niet een enorme kostenpost. +- 1500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-05 23:22
Ik ben wel benieuwd of je zoveel mogelijk van deze werkzaamheden zelf willt gaan doen of uit gaat besteden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Andyk125 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:50:

Daarom, begin niet aan een warmtepomp of andere hele dure duurzame oplossingen, dit verdien je nooit en te nimmer terug. Een nieuwe HR Ketel is lekker goedkoop en daar haal je binnen die 10 jaar makkelijk je geld nog uit.
De neiging om bij zo'n vraag gelijk het hele huis opnieuw te bouwen is soms hardnekkig in topics als deze ;).

En die fascinatie van sommigen met de warmtepomp viel me ook al op. Ja, als ik een huis laat bouwen zou ik die ook aanschaffen maar bij een opknapper met een beperkt budget moet je daar inderdaad niet aan beginnen. Ga dan eerst maar lekker isoleren.

Bovendien moet het raar lopen als er de komende decennia niet allerlei nieuwe ontwikkelingen op gang komen met betere en ook hoge temperatuur warmtepompen, waterstof of hybride systemen. Dan kun je waarschijnlijk veel goedkoper instappen. Is het niet met een nieuwe ketel bij dit huis dan wel bij een volgend huis. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:47:
[...]

De binnenmuur die van voorgevel naar achtergevel loopt wil in een jaren '60 woning nog wel eens dragend zijn. In het geval van de woning van TS is waarschijnlijk die kolom in het midden dragend (en die kun je dus niet zomaar 'weggummen'). Als je muren gaat breken zou ik toch wel eens nadenken over het inschakelen van iemand met een bouwkundige achtergrond.
Maar dat kost dus ook weer extra geld en dan gaat het snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

Sorry maar wees gewoon verstandig en kijk naar de doelgroepen van dit soort woningen. Dit zal een mooi beginnerswoning zijn maar ik ga er van uit dat je binnen 10 jaar vast en zeker wat anders gaat kopen.
Een CV ketel verdien je ook niet terug of de oude ketel was slecht onderhouden / al iets mis mee, en we hebben het niet over zaken waarbij je zelf de ketel plaatst maar laat doen door een bedrijf.
Enige pluspuntje met de nieuwe ketel is een zuiniger pomp(stroomverbruik) maar gasverbruik maakt weinig uit, maakt dit wel veel uit dan was er bij de oude installatie al iets mis zoals slechte afstelling.

Dus je hoeft warmtepompen niet onderuit te schoppen, voor TS is het wel een kostenpost inderdaad omdat de isolatie/afgiftesysteem onvoldoende is maar ook warmtepompen kunnen gerust rendabel zijn in voldoende situaties.

Je vergeet ook koelen met een warmtepomp dat kan een CV niet moet luxe nou altijd terug te verdienen zijn?

Ik zou btw ook niet teveel investeren maar dat is aan TS als hij daar lang verwacht te blijven kan dat gerust, maar geld krijg je er idd niet meer uit en je zult zelf veel moeten doen.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 03-02-2021 08:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
mr_evil08 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:36:
[...]

Een CV ketel verdien je ook niet terug of de oude ketel was slecht onderhouden / al iets mis mee, en we hebben het niet over zaken waarbij je zelf de ketel plaatst maar laat doen door een bedrijf.
Enige pluspuntje met de nieuwe ketel is een zuiniger pomp(stroomverbruik) maar gasverbruik maakt weinig uit, maakt dit wel veel uit dan was er bij de oude installatie al iets mis zoals slechte afstelling.

Dus je hoeft warmtepompen niet onderuit te schoppen, voor TS is het wel een kostenpost inderdaad omdat de isolatie/afgiftesysteem onvoldoende is maar ook warmtepompen kunnen gerust rendabel zijn in voldoende situaties.

Je vergeet ook koelen met een warmtepomp dat kan een CV niet moet luxe nou altijd terug te verdienen zijn?

Ik zou btw ook niet teveel investeren maar dat is aan TS als hij daar lang verwacht te blijven kan dat gerust, maar geld krijg je er idd niet meer uit en je zult zelf veel moeten doen.
Een CV ketel kost 1500 euro gemonteerd en wel als je een beetje shopt. Een warmtepomp kost eerder 8000-10000. Volgens mij kun je beter het geld in isolatie en de leefbaarheid van de woning stoppen in dit geval.

Ik had zelf een woning waar sinds 1975 niets aan gedaan was. Ik had een bouwdepot van 23500 euro opgenomen en zelf nog een paar euro her en der bijgelegd voor los spul. Dat was wel in 2015. Daarvoor heb ik volgende gedaan:
- Beglazing vervangen voor HR++ (U1.51) glas €2600
- Nieuwe keuken €8500 met installatiewerk
- Nieuwe badkamer en WC en tegelvloer gang/keuken €6500-7000 incl. installatiewerk en tegelwerk
- Electra vernieuwd (groepenkast en WCD/schakelaars) (€750-1000)
- Wanden en plafond woonkamer laten stucen, gang/trapgat/overloop spac (€3000)
- Klein grut zoals verf etc €????

Veel zelf gedaan of via handige vrienden/kennissen, dat scheelt qua arbeidsuren veel geld ten opzichte van alles laten doen.

Later de tuinen nog gedaan, achtertuin was denk ik rond 3000-3500 euro (incl overkapping), voortuin 1500 euro. Maar dit kan goedkoper met simpeler bestrating. Ook weer met gratis mankracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Je bent dan goedkoper uit met de cv op gas (huidige als die goed is of een nieuwe) en een airco (lucht/lucht warmtepomp, jij hebt het waarschijnlijk over lucht/water?) en je kan dan sneller verwarmen en meer koelen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

NoepZor schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:03:
[...]

Een CV ketel kost 1500 euro gemonteerd en wel als je een beetje shopt. Een warmtepomp kost eerder 8000-10000. Volgens mij kun je beter het geld in isolatie en de leefbaarheid van de woning stoppen in dit geval.
Als je een beetje zuinige cv-ketel hebt (hr ketels bestaan al weer decenia) duurt het de complete levensduur van het toestel om die 1500 euro terug te verdienen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Ik had zelf een woning waar sinds 1975 niets aan gedaan was. Ik had een bouwdepot van 23500 euro opgenomen en zelf nog een paar euro her en der bijgelegd voor los spul. Dat was wel in 2015. Daarvoor heb ik volgende gedaan:
- Beglazing vervangen voor HR++ (U1.5) glas €2600
- Nieuwe keuken €8500 met installatiewerk
- Nieuwe badkamer en WC en tegelvloer gang/keuken €6500-7000 incl. installatiewerk en tegelwerk
- Electra vernieuwd (groepenkast en WCD/schakelaars) (€750-1000)
- Wanden en plafond woonkamer laten stucen, gang/trapgat/overloop spac (€3000)
- Klein grut zoals verf etc €????

Veel zelf gedaan of via handige vrienden/kennissen, dat scheelt qua arbeidsuren veel geld ten opzichte van alles laten doen.

Later de tuinen nog gedaan, achtertuin was denk ik rond 3000-3500 euro (incl overkapping), voortuin 1500 euro. Maar dit kan goedkoper met simpeler bestrating. Ook weer met gratis mankracht.
Mee eens hoor in dit geval kun je het ook beter in isolatie stoppen.
Maar een Lucht/Lucht warmtepomp kost ook maar 2000 euro met koelen er "gratis" bij ik laat het comfort discussie even hierbuiten dat is voor iedereen anders, als je dus alleen benedenverdieping verwarmt kan het zeker interessant zijn.

Voor HR++ U1.1 was ik 1000 euro kwijt voor de benedenverdieping, boven niet gedaan daar zit nog oud dubbelglas in maar gezien de slaapkamers niet gestookt worden zag ik geen reden om dit te vervangen en nog eens 1000 euro tegenaan te gooien.
Schilderwerk heb ik zelf gedaan, dat stelt niet zoveel voor.

Tuin kan natuurlijk fors goedkoper en ligt geheel aan je smaak/wensen, en als je zelf niet te beroerd bent om de schep te pakken kan je nog eens fors besparen.

Voor de gehele benedenverdieping stucken en daarna spacken was ik 2000 euro kwijt, gewoon uitgevoerd door een officeel bedrijf en geen beunhaas.

Een warmtepomp van 10k praat je wel over compleet je systeem vervangen in huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-05 17:12
Misschien heb ik het gemist, maar wordt er nog rekening gehouden met de trein bij de verbouwing? Ik zou dan aan de voorkant extra goed isoleren en daarnaast rekening houden met extra stof (filters bij luchtverversing). Minpuntje is ook dicht bij het station, dus ook nog optrekkende en afremmende treinen met ditto extra overlast. Ik dacht dat Prorail (nog) subsidie had om de geluidsdruk binnen te reduceren, maar misschien staat je huis te ver weg (Wel zonde dat de groenstrook redelijk recent vervangen is door parkeerplaats, helpt ook niet echt met het verminderen van de overlast van stof en geluid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Als er nog geen sprake is van lopende schulden, dan kun je naast je hypotheek een duurzaamheidslening of energiebespaarlening nemen en dan kun je daar vloerverwarming, een warmtepomp, isolatie en zonnepanelen van betalen. Dan hou je de 1500 euro van een CV-ketel mooi in je zak voor andere uitgaven.
Wanneer je dan de BTW-teruggaaf en de subsidie op de warmtepomp en evt isolatie weer gebruikt als extra aflossing op de lening zijn de maandlasten in veel gevallen minder dan het bedrag wat op de energierekening bespaard wordt. Dus juist als je meer geld in de leefbaarheid van de woning wilt steken, kan een slim gebruik van regelingen voor het verduurzamen voor extra budget voor de keuken zorgen.
- Beglazing vervangen voor HR++ (U1.5) glas €2600
U1,5 is geen HR++ glas. Pas bij een U van 1,1 of kleiner spreken we over HR++ glas.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-05 23:12
Ivow85 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:12:
[...]

Als er nog geen sprake is van lopende schulden, dan kun je naast je hypotheek een duurzaamheidslening of energiebespaarlening nemen en dan kun je daar vloerverwarming, een warmtepomp, isolatie en zonnepanelen van betalen. Dan hou je de 1500 euro van een CV-ketel mooi in je zak voor andere uitgaven.
Wanneer je dan de BTW-teruggaaf en de subsidie op de warmtepomp en evt isolatie weer gebruikt als extra aflossing op de lening zijn de maandlasten in veel gevallen minder dan het bedrag wat op de energierekening bespaard wordt. Dus juist als je meer geld in de leefbaarheid van de woning wilt steken, kan een slim gebruik van regelingen voor het verduurzamen voor extra budget voor de keuken zorgen.

[...]

U1,5 is geen HR++ glas. Pas bij een U van 1,1 of kleiner spreken we over HR++ glas.
Je kunt dan uiteindelijk wel meer lenen, maar dit moet je natuurlijk ook terug betalen.
De TS wilt hier maar 10 jaar wonen. In die tijd verdien je de warmtepomp niet terug.
Van dubbelglas naar HR++ verdien je denk ik in 10 jaar ook niet terug. Als je enkel glas hebt is het wel verstandig om gelijk te vervangen.

Ik zou vooral eerst het geld steken in een nieuwe keuken en badkamer zodat je er de komende 10 jaar lekker kunt wonen.
Daarnaast even goed overwegen wat je met de leidingen, verwarming (vloerverwarming, ltv, of bijv. alleen nieuwe kunststof leidingen) en elektra (en ook gelijk ethernet kabels) wilt doen. Daarvoor zal in de muur/vloer gefreesd moeten worden (elektra kun je prima zelf doen als je handig bent) en dan is nu het moment om dat te doen.
Zaken zoals dakisolatie, vloerisolatie, zonnepanelen ect. kun je altijd nog doen als je er woont en geld over hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
jelke1992 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Je kunt dan uiteindelijk wel meer lenen, maar dit moet je natuurlijk ook terug betalen.
De TS wilt hier maar 10 jaar wonen. In die tijd verdien je de warmtepomp niet terug.
Van dubbelglas naar HR++ verdien je denk ik in 10 jaar ook niet terug. Als je enkel glas hebt is het wel verstandig om gelijk te vervangen.

Ik zou vooral eerst het geld steken in een nieuwe keuken en badkamer zodat je er de komende 10 jaar lekker kunt wonen.
Daarnaast even goed overwegen wat je met de leidingen, verwarming (vloerverwarming, ltv, of bijv. alleen nieuwe kunststof leidingen) en elektra (en ook gelijk ethernet kabels) wilt doen. Daarvoor zal in de muur/vloer gefreesd moeten worden (elektra kun je prima zelf doen als je handig bent) en dan is nu het moment om dat te doen.
Zaken zoals dakisolatie, vloerisolatie, zonnepanelen ect. kun je altijd nog doen als je er woont en geld over hebt.
Van de keuken en badkamer verdien je nog veel minder terug. Die zijn namelijk over tien jaar zo goed als volledig afgeschreven.

Die warmtepomp bespaart in 10 jaar al 2500 euro aan netbeheerkosten en vaste contractkosten voor de energieleverancier.
Daar komt nog een besparing op de energiekosten bovenop. Een warmtepomp produceert zijn energie zo'n 25% voordeliger dan een cv-ketel.
Gecombineerde met overige maatregelen (isolatie en zonnepanelen) gaat het kostendekkende aspect best hard.

Het lijkt me daarbij in de lijn der verwachting liggen dat woningen die toekomstbestendig zijn bij verkoop meer opleveren dan woningen waar de volgende eigenaar nog flink in moet investeren om het in de toekomst warm te kunnen houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
Ivow85 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:36:
Het lijkt me daarbij in de lijn der verwachting liggen dat woningen die toekomstbestendig zijn bij verkoop meer opleveren dan woningen waar de volgende eigenaar nog flink in moet investeren om het in de toekomst warm te kunnen houden.
Grappig, als TS al die optimalisatie slagen doet verdiend het zich zo terug. Maar als de volgende koper het moet doen is het een molensteen om zijn nek.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
LordSinclair schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:41:
[...]

Grappig, als TS al die optimalisatie slagen doet verdiend het zich zo terug. Maar als de volgende koper het moet doen is het een molensteen om zijn nek.
Verduurzamen is makkelijk en relatief voordelig als het huis toch al helemaal aangepakt gaat worden.
Maar veel omslachtiger wanneer TS het nu optisch helemaal 'af' maakt.
Nu is de vloer kaal. Gaat de volgende bewoner nog vloerverwarming aanleggen als TS er nu een mooie vloerafwerking in legt?
Nu vloerverwarming aanleggen geeft voor TS een meerprijs van de kosten van vloerverwarming. Voor de volgende bewoners de kosten van vloerverwarming + kosten vloerafwerking (tenzij TS er nu een goedkoop bouwmarkt laminaat in legt, wat door kopers over 10 jaar als waardeloos gezien wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Maar euh, ga je alles zelf doen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvdG!
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-03 06:33
Je moet voor jezelf duidelijk hebben wat je belangrijk vindt.
En kan je ermee leven dat niet alles af is als je erin gaat wonen.
Vind je goede isolatie vanaf het begin belangrijk dan moet je de kap en vloer isoleren.
Maar dit kun je ook later uitvoeren als je in het huis woont en weer gespaard hebt.
Een warmtepomp kan ook altijd later nog.
Maar zorg er wel voor dat je alles op lage temperatuur verwarming kan laten draaien.
Dus beneden vloerverwarming.
In de slaapkamers convectoren zodat je in elke slaapkamer eenvoudig de temperatuur kunt regelen.
De voorbereidingen maken voor wtw ventilatie.
Door een ventilatie plan te hebben.
En de kanalen al in het huis te maken.
Zo kun je met een beperkt budget al wel de voorbereidingen treffen voor een duurzaam huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

tiesje-r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:27:
[...]

Klopt als een zwerende vinger, 50k gaat hard.
Mwoa, ik weet niet of je mijn verbouw topic kent van in de huiskamer? Maar mijn budget is grofweg 50k.

Het enige waar ik waarschijnlijk geld voor moet gaan zoeken is de keuken. Voor de rest is het een totaal renovatie, alleen de buitenmuren blijven staan.

(Maar ik doe alles zelf, dat scheelt ook al enorm veel)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r

Man man wat zie ik een reacties voorbij komen....

50K is inderdaad snel op als je alles nieuw wilt en ook nog luxe, maar zo heel groot is het huis niet en qua breekwerk etc. hoef je niet veel te doen. Omdat het je eerste woning is zou ik gewoon rustig beginnen en niet alles compleet over de kop gooien en dure spullen aanschaffen. Ook met een klein budget kun je hier een heel mooi huis van maken.
Een keuken hoeft geen 10k te kosten, voor 5 a 6k heb je een leuke keuken die perfect past bij de woning. Een badkamer zal je ook zeker 5 a 6k kosten, vooral door installatiewerk. Zorg ervoor dat je misschien leuke outlet spullen koopt, omdat je niet hele grote ruimtes hebt zullen er makkelijk mooie restpartijen te vinden zijn. Koop natuurlijk wel iets wat je mooi vindt.

Vloerverwarming voor de benedenverdieping is iets waar je nog wel naar kunt kijken, dit is toekomstbestendig, vooral als jij of anderen ooit een warmtepomp aanschaffen. Betere geïsoleerder HR++ glas is een mogelijkheid, de kozijnen zien er zelf niet heel slecht uit dus misschien kan het met alleen nieuwe ruiten. Nieuwe radiatoren is misschien ook een idee, deze zijn wel aan vervanging toe.

Voor de rest, zorg voor genoeg stroompunten en loze leidingen, je hebt er nooit genoeg!

Succes en laat je vooral niet te veel aanpraten, hoewel ik het met bepaalde Tweakers wel eens ben, is dit absoluut niet een huis om zulke dure investeringen te doen. Blijf reëel en gebruik je gezond verstand. Veel succes!
Bedankt!

Haha ja sommige dingen zijn denk ik niet bereikbaar (voor nu). Maar ik apprecieer wel iedereens input. Stelt mij in staat om een goeie afweging te maken en mogelijk dingen in de ijskast te zetten voor later. En sommige dingen zullen inderdaad gewoon te duur zijn voor mij, met te weinig rendement. Ik kan de opties wel meenemen en kijken wat het doet icm met subsidies ed.

Bedankt voor je suggesties en blik op de werkelijkheid. We gaan er (verantwoord) iets moois van maken!

Groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:09

JT

VETAK y0

Leuk! Vind het ook wel leuk om mee te denken :) Wij hebben net een nieuwbouwwoning betrokken waar ik veel zelf heb geregeld, vanuit dat perspectief weet ik wel waar je zaken voordelig kunt doen :)

Het duurzame aspect.
  • Gevelisolatie is goedkoop en het snelst terugverdiend. Zolderisolatie en vloerisolatie komt daarna.
  • De grootste duurzame investering die bijdraagt aan milieu en je huis ook meer toekomstproof maakt en daarmee ook de waarde van je huis verhoogt, is een warmtepomp. Grond is erg duur. Ik zou kijken naar een lucht-waterwarmtepomp. Afgelopen jaar waren daar subsidies voor, zijn er nu vast ook wel. Wat ik begreep van een installateur is koeling ermee niet heel veel duurder. Je leest online alleen wel dat sommige mensen dan natte ramen krijgen. Maar zo een pomp is wel een aardige aanslag op je budget en voorwaarde hiervoor om het te laten werken is dat je huis góed geisoleerd is. Hou er rekening mee dat er ook een aardige kast in huis komt hiervoor. Wellicht doet dat iets met je wens om al dan niet uit te bouwen. Waarbij je natuurlijk niet 3 meter hoeft te doen als je meer tuin over wil houden. Je kunt ook kiezen voor 1 meter uitbouw. Als een installateur het mogelijk acht zou de unit ook naar zolder kunnen. Zal qua installatie en materiaal voor leidingen iets duurder zijn gok ik. Sowieso lijkt het me verstandig om een repuatabele installateur langs te laten komen voor een oordeel over de mogelijkheden van een lucht-water warmtepomp.
  • Zonnepanelen komen er dan natuurlijk ook bij. Een overweging is om micro-omvormers per paneel te nemen om de opbrengst iets te verhogen en alles inzichtelijk te hebben per paneel. Daarnaast kun je makkelijk uitbreiden doordat je voor elk nieuw paneel gewoon een micro-omvormer erbij koopt. Een reguliere omvormer een maatje groter nemen is niet handig want dan werken ze minder efficient = minder opbrengst. Maar goed, micro-omvormers kosten op een gemiddelde installatie een 300-400 meer.
  • WTW wil je dan ook wel. Met een WTW geef je wanneer je je huis verwarmt, de warmte in afgevoerde lucht af aan koude lucht die naar binnen komt. Met andere woorden, het overgrote deel van de energie die je steekt in het verwarmen van je woning wordt binnen gehouden.
  • Dan is er nog glas. Enkel wil je absoluut vanaf. Ik zou minstens gaan voor HR+. De sprong van HR naar HR+ is mega, daarna worden de sprongen kleiner. Weet alleen niet wat de prijsverschillen zijn, als de verschillen naar ++ en +++ niet zo groot zijn en het past dan zou ik dat doen.
Al met al denk ik dat je een aardig stuk van je budget stuk kunt slaan op het duurzame gebeuren. Daar staat tegenover dat het zichzelf deels terugverdient. Plus je hoeft niet in de toekomst zaken te gaan slopen/aanpassen om het alsnog toe te voegen. Je woning zal ook aantrekkelijker zijn bij de verkoop. Misschien niet de hoofdreden om het te doen maar ik kan me voorstellen dat het meetelt. Als je een budget op gaat stellen vergeet daar dan niet de subsidies in te betrekken want die kunnen behoorlijk significant zijn. Als je dan besparingen + subsidies van de investering eraf trekt dan wordt het plaatje een stukje interessanter. Het is een beetje de vraag denk ik, of je nu het meeste waar voor je geld wilt of dat je op een termijn van 5 jaar kijkt. Dan heb je geld overgehouden die je in andere zaken kunt steken zoals een traprenovatie of tuin. Dan kan best blijken dat je na 5 jaar meer hebt kunnen doen.

Ik zou het muurtje tussen de keuken en de woonkamer slopen als dat kan. Meer open. Wat ik nu ga noemen kost denk ik een aardige duit, zul je zelf moeten beslissen of je wilt en of het in je budget past. Maar ik zou het raam achter vervangen met dubbel openslaande deuren en de deur in de keuken vervangen met muur + raam. Dan kan je aanrecht daaronder doorlopen.

--

Ik denk dat je moet gaan prioriteren wat eventueel later kan. Traprenovatie is leuk/mooi maar prijzig en als je prima omhoog en omlaag kan lopen dan zou ik dat voor nu laten. Eventueel, afhankelijk van de staat, kun je dat zelf doen met overzettreden. Ben je voor een paar 100 + de nodige tijd klaar. Dat je de tuin laat voor wat het is lijkt mij verstandig gezien je budget. Die is niet klein maar er is nog zoveel te doen :) Dakkapel kan makkelijk later, het meerwerk wat je ervan hebt ten opzichte van de situatie nu is beperkt, je moet alleen dan wat isolatie uitsnijden als je dat laat aanbrengen. Afwerking van zolder zou ik ook voor nu zo laten, isolatie is dan weer een ander verhaal :)
  • Knoppen en stopcontacten, zoals genoemd, inbouw maken en eventueel lager. Eventueel ook loze leidingen trekken voor bijvoorbeeld UTP.
  • Vloerverwarming zou ik zeker doen. Scheelt gewoon nuttige ruimte en is comfortabel.
  • Keuken wil je wel iets anders, een standaard keukentje van de bouwmarkt van 2k zou het al flink doen opknappen...maar beter nog kun je tweedehands gaan kijken. Niemand koop het dus die zijn niet zoveel waard :P Terwijl je er ongetwijfeld leuke dingen kunt vinden.
Nu mijn input aan de hand van mijn ervaring met ons nieuwbouwhuis:
Je kunt zaken op 3 manieren aanpakken:
- Aanwijzen en alles door een ander laten regelen.
- Zelf zaken regelen die je een ander laat doen, zelf inkopen doen
- Alles zelf doen

Dat eerste is het duurste, je betaalt grofgeld voor het gemak. Als je dus veel geld kwijt wil dan ga je naar een badkamerwinkel, wijs je wat zaken aan, tegen je een overeenkomst en ga je weer weg. Aan de hand van alle cijfers van offertes en onderzoek die ik had gedaan kan ik je vertellen dat een badkamer en wc zelf regelen een 20 tot 30 procent gaat schelen. Nog iets meer als je zelf het sloopwerk doet. Wij hebben zelf alle producten uitgezocht en aangeschaft, na akkoord van onze installateur. Wij hadden een vrij relaxte die daar niks voor hoefde te hebben nadat we hadden aangeboden om ze wel wat te betalen voor hun advies. Maar al rekenen ze daar een paar uurtjes voor dan is dat nog niks vergeleken bij wat je wint. Indien gewenst kan ik je wel iets meer vertellen over hoe je dit voor een badkamer en wc aan kunt pakken.

Hou er wel rekening mee, 1 kost je het minste tijd, 3 natuurlijk het meeste maar 2 kostte uiteindelijk meer tijd dan gedacht. Maar dat kon makkelijk uit met de besparing.
AdrenalineFreak schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:18:
Proficiat met je huis!
Ik heb er ook één uit de jaren 50 die ondertussen uitgebreid gerenoveerd is.

Als je het dak wil isoleren laat het dan van de buitenkant doen met geïsoleerde platen. scheelt je een hoop uitzoekwerk over dampdichte en dampremmende folie.
Daarnaast gok ik dat de schoorsteen niet wordt gebruikt voor een haard/kachel,
haal deze er dan ook gelijk vanaf, scheelt weer een onderhoud/lekkagepunt.

Elektra zat bij mij overal in ijzeren buizen, deze kunnen roestig en ruw zijn van binnen wat bij het trekken van nieuwe draden de draad kan beschadigen. als je de kans hebt vervang deze gelijk waar nodig/mogelijk.

Mocht je een traprenovatie willen doen, laat eens een timmerman komen voor een offerte voor een compleet nieuwe trap. Ik vind een echt houten trap super mooi maar bij ons was de oude was zo toegetakeld met diverse lagen verf en lijm dat hij niet meer blank te krijgen was. we hebben nu een nieuwe maatwerk trap erin van Amerikaans essenhout (licht van kleur met een mooie vlam) en goedkoper uit dan dat we de oude hadden laten renoveren.

Succes met de verbouwingen!w
Op zich prima tips hoor, maar dat allemaal laten doen betekent gewoon 20-25 procent uit zijn budget. Lijkt me onwenselijk gezien wat er nog allemaal moet gebeuren en in ogenschouw genomen dat zie zaken in ieder geval grotendeels zelf te doen zijn.
tiesje-r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:19:
[...]

Heb de mogelijkheid zo lang bij mijn ouders te bivakeren als nodig is, dus alles kan rustig aan. We gaan inderdaad een planning maken binnekort. Ik ben nu even in mijn vriendenkring en netwerk aan het kijken wat ik aan handige jongens heb om mij te helpen. Zelf namelijk niet zo hendig. Thanks!
Handig wordt je wel als je het gaat doen. Vaak is het een kwestie van beginnen nadat je informatie hebt opgezocht. Je kunt echt wel grof geld besparen als je een half tot een heel jaartje in weekenden lekker zelf aan de klus gaat. Vergeet dan ook niet gereedschap waarmee dat fatsoenlijk kan. Wat je zelf kunt doen:
  • Vloer leggen
  • Sloopwerkzaamheden (indien verbouwing) toilet en badkamer.
  • Isolatie zolder
  • (- Isolatie vloer wordt moeilijk zonder kruipruimte denk ik :P)
  • Als je een beetje tweaker bent dan kun je qua electra ook wel een deel van de werkzaamheden doen zoals kabels trekken en dozen/schakelaars aansluiten
  • Traprenovatie, al dan niet met overzettreden
  • Muren afwerken, allicht met stuc. In het DIY klustopic zijn verschillende mensen die het voor de eerste keer probeerden en een alleraardigst resultaat haalden. Met dit soort zaken zou ik dan wel rekenen dat je wellicht een muur opnieuw gaat doen en dat als oefening zien.
  • Deuren vervangen
Als je zelf vloeren, muren en isolatie doet dan pak je echt veeeeeeeel geld. Kost je ook veeeeel tijd maar als je dat lekker over een half jaartje of jaartje kunt smeren dan moet dat prima kunnen. Wat hulp van vrienden, fatsoenlijk basisgereedschap en gaan. Zou daar zelf wel oren naar hebben in jouw schoenen :)

Je zou zelfs kunnen proberen zelf de keuken te zetten (wellicht zijn hier tweakers met ervaring die daarover wat kunnen vertellen) en een deel van het installatiewerk te doen zoals badmeubel, fonteintje en toiletpot. Ik heb hier gezien hoe ze dat deden en het is meer dat het tijd kost dan dat het moeilijk is.
NoepZor schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:07:
Ik snap dat een warmtepomp leuk is (gasloos etc), maar ik zou eerst investeren in de basis (goede isolatie) en een CV ketel. Een warmtepomp aansluiten op de CV kan altijd nog lijkt me en snoept veel van het budget weg. Ik weet niet of je nog meubels en gordijnen etc moet kopen van die 40-50k? En vergeet niet de vloerafwerking etc, lampen. Gaat ook nog e.e.a. in zitten. Ik zou zelf

- Badkamer / WC
- Vloerverwarming begane grond
- Isolatie (iig dak/glas en mogelijk ook spouw en vloer)
- Nieuwe CV
- Keuken
- Wanden laten stucen
- Tuin
- Schilderwerk binnen en evt buiten
- Elektra/schakelmateriaal vervangen

Warmtepomp en nieuwe kozijnen zijn een leuke pre, maar ik verwacht dat je geld harder op gaat dan je lief is.
Het is even de vraag of de warmtepomp zomaar naar zolder kan. Dus dan zou je leidingwerk om moeten. Liever nu alles verder open maken dan alles opnieuw open als je woning klaar is.
aegis schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:52:
En voor de badkamer als je vloer er uithaalt zou zeker elektrische vloerverwarming doen dat is iets wat je niet naderhand nog doet.

Over je budget weet niet of spaargeld is of een bouwdepot bij je hypotheek. Maar zou zeker eens rekenen wat het kost om gasloos en all electric te gaan met zonnepanelen als je genoeg zonnepanelen kan neer leggen om te compenseren dan kan je dat zomaar 100 euro per maand schelen wat je bijvoorbeeld aan een extra hypotheek kan uitgeven om je budget te vergroten.
Tot er een matje kapot gaat en dan heb je een probleem.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
aegis schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:52:

Wij hebben de renovatie naar gasloos daar ook van betaald. Was mogelijk om de hypotheek te vernieuwen inclusief renovatie kost. Het scheelt je een hoop ongemak als je dat gelijk kunt inplaats van nu alles verbouwen om bewoonbaar te maken en dan over 2 of 3 weer besluiten dat je toch die dakkapel/kozijnen+HR+++ glas wilt om je woning te verduurzamen.

Als je het niet extra van de bank kan krijgen, zou je indien je ouders genoeg vermogen hebben ook van je ouders kunnen lenen en dan na de verbouwen een nieuwe taxatie doen met een nieuwe hypotheek omdat de woning meer waard is geworden door de verbouwing. Dit zijn dingen die je hypotheekadviseur kan navragen.
Ik moet nog een duidelijke planning maken en heb wel wat wensen en eisen. Maar uiteindelijk zullen de offertes en winkelprijzen de doorslag geven welke dingen kunnen en welke niet. Wellicht veranderen die wensen/eisen nog.

Er is een deel bouwdepot bij de hypotheek en het grootste deel eigen geld. Ik ga zeker kijken naar de mogelijkheden om van het gas af te gaan. Al vrees ik dat, met alle andere dingen die gedaan moeten worden, dat een lastig verhaal wordt. Ook met het vooruitzicht dat vaste kosten lager zullen zijn na die renovatie. De genoemde middelen zijn de maximale middelen die beschikbaar zijn. Meer gaat het vrees ik niet worden.

Dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:10:
[...]

+1. Niets in dit huis is zodanig rampzalig dat het met spoed moet worden aangepakt. De keuken lijkt wel zijn beste tijd gehad te hebben, maar de vloek met dit soort dingen is dat je pas snapt hoe een huis in elkaar zit als je er een tijdje woont.

Ik zou trouwens zeker kijken of je bij het gemeenteloket de bouwtekeningen van dit huis kunt opvragen. Ik zou ook kijken of je kunt nagaan hoe de electriciteit in elkaar steekt. (hoeveel groepen, hoe zijn ze verdeeld, is het al centraaldozensysteem, zo te zien heb je randaarde op zolder en in de keuken).
Rampzalig niet, maar wel kaal. En de keuken is gewoon afgeschreven, punt.

Ik ga zeker even contact zoeken met de gemeente voor die tekeningen, goeie! Gaan het elektriciteitsnet in het huis ook zeker even nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Ivow85 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:45:
50k is niet veel als je echt grondig gaat klussen.

In basis lijkt er bouwtechnisch niet veel aan de woning te mankeren. Alleen is het een standaard woningbouw-hok waar nooit iets aan modernisering is gedaan. De focus heeft uitsluitend op instandhouding gelegen.
Als je een klushuis zoekt, zijn dit de beste woningen. What you see is what you get, doorgaans zijn er geen grote (negatieve) verrassingen achteraf als gevolg van prutswerk van eerder klussers.

Dus: van harte gefeliciteerd met de aankoop!

Dan mijn suggesties:

Eerst de dingen doen die tamelijk ondoenlijk zijn nadat je er bent gaan wonen:
- Vaste trap naar zolder plaatsen boven de huidige trap. Aan de zolder zelf hoef je nog eigenlijk niets te doen.
- Begane grond en eerste verdieping voorzien van vloerverwarming. Dit zal niet eens heel veel duurder zijn dan alle radiatoren vernieuwen en overal de leidingen in de muur laten frezen. Op zolder kun je dan in de toekomst met LTV-convectoren werken. Zorg dat de begane grondvloer goed geïsoleerd wordt.
- Afvoer voor een toilet maken naar de 1e etage. Mijn suggestie is om voor de badkamer een stukje van de slaapkamer aan de voorkant af te snoepen (50 tot 75cm) dat maakt die badkamer groot genoeg voor een douche, toilet en wastafel. Wasmachine en evt. droger kunnen naar de (voor)zolder
- Indien gewenst, de muur tussen kamer en keuken doorbreken en dan direct de deur van de gang naar de keuken dicht maken. Op de foto's lijkt je verdiepingsvloer van beton, dan is de muur tussen keuken en kamer waarschijnlijk niet dragend (geldt dan ook voor muur tussen slaapkamer en badkamer die verplaatst moet worden).
- Alle elektra vernieuwen, op plinthoogte en met in elke hoek van elke kamer een dubbel stopcontact. In de lange wanden van de woonkamer ook halverwege stopcontacten plaatsen. Nieuwe groepenkast er in en direct een aanvraag doen bij de netbeheerder voor een 3-fasen aansluiting. Reserveer meteen ruimte voor krachtgroepen t.b.v. koken, warmtepomp en zonnepanelen.

Na bovenstaande gaat de aandacht uit naar wat noodzakelijk is om het huis bewoonbaar te maken:
- In elk geval de badkamer (nu ook voorzien van een toilet) en één slaapkamer moeten helemaal af zijn tot het schilderen van plinten aan toe. In de keuken moet je (provisorisch) kunnen koken.
- Daarna kijk je naar de woonkamer + keuken. Als laatste de resterende slaapkamers en zolder.

Overweeg na het aanbrengen van vloerverwarming in alle leefruimten direct de aanschaf van een warmtepomp.

Vervolgens ga je zo veel mogelijk isolatie toepassen binnen je budget. Gevels, ramen en dak. Kijk voordat je de zolder gaat isoleren ook eens kritisch naar het dak+dakpannen. Indien origineel kan het aantrekkelijk zijn om je hele dak te vernieuwen. Er worden dan direct van buitenaf isolatieplaten aangebracht. Scheelt veel gedoe en geeft geen risico op vochtproblemen in de bestaande houten dakconstructie. Zaken als spouwisolatie, nieuw glas of nieuwe kozijnen en dakisolatie kun je eventueel prima uitvoeren wanneer je er al woont. Als er budget is, dan zeker zonnepanelen aanleggen nadat het dak is aangepakt.

Kijk goed naar mogelijke subsidies en/of leningen ten behoeve van verduurzaming. Het kan enorm lonend zijn om meerdere maatregelen gelijktijdig uit te voeren, zodat je in aanmerking komt voor subsidie. En de rente op leningen is dusdanig laag dat de rente + aflossing op een duurzaamheidslening vaak minder is dan de energiekosten die je er mee bespaart. Ook wanneer je een maximale hypotheek hebt, is het na het passeren van de hypotheek mogelijk om zo'n lening aan te vragen. Grofweg zul je daarmee tussen de 15k en 25k extra budget kunnen creëren. Daarmee kom je dan een heel eind wat betreft de isolatie, warmtepomp, vloerverwarming en zonnepanelen. Zonder dat dit een aanslag op je verbouwingsbudget vormt.

Hoeveel van het werk ga je zelf doen?
Wat betreft dat eerste deel, Amen.

En dank!

En ook super bedankt voor je suggesties! Ik neem ze mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-05 17:19
Ik weet niet of je de zonnepanelen nog kunt mee financieren in je hypotheek, want dat is echt de meest voordelige manier om ze terug te verdienen. daarnaast is alles wel zo'n beetje langs gekomen.

Wandcontactdozen zou ik inderdaad zo veel mogelijk infrezen, en eventueel een aantal extra plannen. Als je een nieuwe ketel plaatst, of radiatoren gaat vervangen dan zou ik inderdaad ook kiezen voor vloerverwarming. meestal kun je daar veel zelf in doen. Huur wat (professioneel) advies in voor de aanleg. over het algemeen de vlecht je de leidingen simpel door de matten, huur het juiste gereedschap of huur iemand in om de leidingen aan te sluiten. daarna een vloer erop die geschikt is voor vloerverwarming.

voor het leggen van de afwerkvloer, alle aangelegde leidingen in de muren weer dicht stucken en afwerken (verf, behang, vlies)

ook de keuken zou ik aanpakken, door een nieuwe te bestellen, en ik zou inderdaad niet te hoog in de boom gaan zitten qua prijs. tegenwoordig is het bijna allemaal geperst hout met een plastic coating, kijk goed naar welke apparaten je in de keuken wilt (oven, koel(vries)combinatie). mocht je zonnepanelen kiezen, dan zou je kunnen overwegen om elektrisch te gaan koken, dan zou je ook moeten kijken naar je meterkast en een kookgroek moeten aanleggen (extra freeswerk) . dat zelfde gaat op voor de badkamer, kijk naar tijdloos en functioneel.

Adviezen over warmtepomp en dergelijke moet je gewoon vergeten, je huis is daarvoor te oud, en waarschijnlijk zo lek als een mandje, de investering om daarvoor de voorwaarden te regelen zijn te kostbaar. als er lekke ramen zitten zou ik die wel vervangen voor goed isoleren glas, zit er al dubbelglas in, dan krijg je niet een enorme besparing om er nieuwe in te zetten, en het kan altijd nog, ook als je al woont.

verder het schilderwerk van interieurkozijnen, en de deuren helpt heel erg in het oplappen van de looks. dat gaat ook op voor de trap. daar kun je met een stel vrienden en een paar weekenden veel zelf mee doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Djampire op 03-02-2021 13:13 . Reden: toevoeging ]

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

factor15 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Ik zou de kozijnen eerst aan een inspectie onderwerpen maar, op de foto zien ze er prima uit. Kun je een hoop geld besparen en persoonlijk vind ik plastic kozijnen maar niets. En helemaal niet als je huis gedeeltelijk plastic kozijnen en gedeeltelijk houten kozijnen heeft. Als de kozijnen goed zijn maar de ramen (draaiende delen) slecht kun je altijd nog besluiten alleen de ramen te vervangen.

Die panelen zijn goed vanaf de binnenzijde te isoleren met een plaatje pir en dan goed rondom afdichten. Daar weer een plaatje multiplex overheen. Kijk of in de deur dubbelglas past maar meestal lukt dat wel en desnoods met opdek glaslatten.
Ik heb zelf kunststof kozijnen en je ziet het altijd maar daarin kun je nog wat keuzes maken. Ik heb kozijnen in 2 kleuren met een houtnerf. Ook de voordeur heeft dit en het ziet er echt heel mooi uit. Op de deur zit een rooster en daar lijken gewoon verfstreken op te zitten.

Het alternatief is aluminium, dat kun je in alle kleuren krijgen en heeft niet van die dikke kozijnen.

Voor de TS: Ik zou boven beginnen, op zolder. Daarna naar beneden werken. Of je budget toereikend is hangt van enorm veel dingen af:

- kun je zelf of kan een vriend veel dan kun je enorm veel besparen op arbeidsloon.
- welke materialen gebruik je. Hardsteen is veel duurder dan een normale tegel, zo ook met de keuken. Ga je naar een keukenboer of haal je de kastjes bij Ikea? Neem je een standaard blad of een blad van natuursteen? Als ik alles 'standaard'had gekozen voor mijn keuken was ik ongeveer 3500 euro kwijt voor de hele keuken (Ikea) Maar door aanpassingen in apparatuur en blad kwam ik op bijna 9000 euro.
- Welke keukenapparatuur wil je. Ga je voor 'premium' merken zoals Siemens of Bosch of maakt het je helemaal niet uit?

Ik zou zelf mijn budget inzetten op een goede isolatie, kozijnen die goed afsluiten en waar geen onderhoud meer aan komt. Een schilder is duur en zelf in de zomer de trappen op is ook niet altijd leuk, of je hebt er geen tijd voor. Daarom heb ik voor kunststof gekozen. Af en toe even schoonmaken en geen gedoe meer met zelf schilderen of offertes opvragen. Het verschil was bij mij enorm in positieve zin. Bij houten kozijn moet je jaarlijks gewoon even inspecteren en bijtippen om alles in goede staat te houden. Ik had daar in ieder geval geen zin meer in.

Vloerverwarming heb ik deels aangelegd maar ik weet niet of ik daar weer voor zou kiezen. Het bespaart je de ruimte van radiatoren etc maar het is een heel ander soort warmte. Waar je radiatoren prima kunt sturen (je zet op de slaapkamer een radiator aan voor warmte) is vloerverwarming een hele geleidelijke warmte. Bij mij staat hij dag en nacht op 21 graden.

Ga er in ieder geval van uit dat verbouwen duur is, heel duur. Waar ik ook dacht met 60-70k voldoende te hebben ben ik er ruim overheen gegaan. Mijn verbouwing heeft nu tegen de 150k gekost. Toegegeven, ik heb nergens beknibbeld op materialen, overal het beste isolatie, natuursteen, houten visgraatvloeren etc.

Ik weet niet of die 50k eigen geld is, maar lenen is momenteel zo goedkoop dat ik zou overwegen om een extra hypotheek voor de verbouwing af te sluiten. Op je eigen geld kun je een prima rendement halen van 4% terwijl je voor minder kunt lenen. Het is een gokje, maar je eigen geld nu in de verbouwing stoppen komt er pas bij de verkoop weer uit.
Ik heb mijn verbouwing met eigen geld gefinancierd maar weet niet of ik dat nu weer zou doen. Mijn bruto maandlasten zouden 400 euro stijgen als ik alles had geleend.

Wat ook nog een verschil maakt is of je direct in de woning gaat wonen. Dan zou ik het echt per ruimte aanpakken, of per etage (mocht je bijvoorbeeld vloerverwarming nemen) Anders ben je op een gegeven moment overal bezig, kun je nergens eens lekker een avondje zitten. Ik heb hier 3 jaar in de rommel geleefd, en je wilt niet weten hoe het er hier soms uitzag.

Succes in ieder geval! Er gaat nog heel wat op je af komen en verbouwen kost in de regel een hele hoop vrije tijd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:41
tiesje-r schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:46:
[...]

Ik moet nog een duidelijke planning maken en heb wel wat wensen en eisen. Maar uiteindelijk zullen de offertes en winkelprijzen de doorslag geven welke dingen kunnen en welke niet. Wellicht veranderen die wensen/eisen nog.

Er is een deel bouwdepot bij de hypotheek en het grootste deel eigen geld. Ik ga zeker kijken naar de mogelijkheden om van het gas af te gaan. Al vrees ik dat, met alle andere dingen die gedaan moeten worden, dat een lastig verhaal wordt. Ook met het vooruitzicht dat vaste kosten lager zullen zijn na die renovatie. De genoemde middelen zijn de maximale middelen die beschikbaar zijn. Meer gaat het vrees ik niet worden.

Dank voor het meedenken
Zou dan sowieso gaan voor vloerverwarming (en dan met een CV ketel). Mocht je er langer blijven wonen, ben je in ieder geval al voorbereid op een warmtepomp.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Volgens mij is het beter, maar of het nu U1.1 of U1.2 is is me niet geheel duidelijk. :)

Staat in ieder geval in de spacer geprint dat het HR++ is (AGC Thermobel TOP HR++)

Edit: op de offerte wordt gesproken over 4-9-4 U1.6 glas en in de rekening 4-13-5 U1.1 glas. Het is dus wel classified HR++ glas. Kostte in ieder geval destijds 2600 euro voor 24m2 en 3 ventilatieroosters.

[ Voor 21% gewijzigd door NoepZor op 03-02-2021 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:42
@tiesje-r Ik zie in de topic al een hoop mooie ideeën voorbij komen. Het belangrijkste wat ik je zou meegeven is om vooral te kijken wat je nu perse moet doen en welke zaken je in de loop van de jaren kan aanpakken. Dat zal misschien wel kunnen betekenen dat je geld nu wordt uitgeven aan de minder leuke zaken. Isolatie etc. zie je niet echt en het is veel verleidelijker om het aan cosmetische zaken uit te geven.

Ook in relatie tot een stukje leefbaarheid. Voorbeeld, een nieuwe keuken kan je redelijk snel installeren en de periode is prima te overbruggen door ergens anders op te koken of alles in de magnetron te doen. Maar een badkamer is veel ingrijpender en voor veel mensen is 3 weken niet douchen niet een optie (al helpt het thuiswerken en 1.5m afstand hierin wel :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Laatst online: 11-05 23:09
Spouwmuur isolatie, vloer isolatie en dak isolatie.
Keuken, badkamer en wc vernieuwen.
Extra stopcontacten infrezen, de huidige stopcontacten omlaag verplaatsen, electra opnieuw aanleggen, waarschijnlijk heb je nog koper in de muur met kleine doosjes, waardoor alles nu opbouw is.

Verder niet te gek doen, leuk aankleden en er lekker gaan wonen!

Kijk even of je geen vervelende tocht hebt langs de kozijnen en rondom je buitendeuren. Dat is echt verschrikkelijk vervelend. Let wel als je alle tocht voorkomt en isoleert dat je goed moet ventileren.

[ Voor 22% gewijzigd door Donderpoes op 03-02-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:33:
[...]

Daar staan toch ook verbeterpunten in voor de korte/middel/langere termijn?

Heb je daar al een idee van wat het gaat kosten?
Jazeker. En ja ik weet wat dat ongeveer gaat kosten. Veel ga ik proberen te combineren met de reeds gegeven suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
henkkeumus schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:00:
Hey leuk, een jaren 60 huis. Heb ik laatst met vriendin ook gekocht :) en stijl is identiek. Hier even wat foto's die ik nog van mijn Funda pagina kan halen.

Note: dit is dus niet hoe het nu eruit ziet, maar bouwstijl wel. Ik heb bijvoorbeeld de muur niet roze gelaten maar geen muren doorbroken of dichtgemetseld :D.

Oja, de deur van de hal direct naar de keuken, dichtmaken en een grote open keuken naar de kamer maken, beter dan zo'n deur van de hal naar keuken (vind ik).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Keuken, badkamer, WC etc. ja, dit zijn logische stappen die je zelf wel kunt invullen qua modernisering. Punten die ik nog doe aan mijn huis of had gehoopt de vorige eigenaar ook al had gedaan.

- UTP Trekken (CAT5e), sinds alles digitaal wordt en alles internet (nodig) heeft zijn internet aansluitingen in elke kamer boven en beneden geen overbodige luxe meer. Als je toch alles eruit breekt, trek dan direct alle kabels en denk ook direct aan stroompunten.
- Moderne inbouwdozen, ramen en stijlen voor de stekkerdozen zoals hierboven genoemd.
- Moderne plinten
- Dubbel glas beneden en boven (HR++)
- CV ketel
- Vloerisolatie
- Airco
- Dakisolatie

Voor de looks, loop de bouwmarkt eens in wanneer het kan en kleine dingen als mooie plinten en stekkerdoosjes kunnen kamers al een hele moderne look geven.

Succes :)
Bedankt voor je suggesties en de foto's! Inderdaad redelijk veel gelijkenissen met mijn huis qua oppervlakte en bouwstijl. Heb je toevallig nog wat foto's van na de verbouwing? Als je het fijner vind het misschien in een pb? Thanks anyway, ik neem het mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Neuzelaar schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:12:
Wij hebben ook gerenoveerd.
Veel zaken nièt gedaan, vooral om budget te beperken:
-geen vloerverwarming
-geen dakkapel
-geen zonnepanelen
-geen regenwater recuperatie
Maar eigenlijk weinig spijt van.
Wat we hadden moeten doen is betere isolatie in de muren die grenzen aan de buren (met huidige buren geen groot probleem maar je weet nooit wie er naast je komt te wonen).
Ook een buitenkraan vergeten en had meer electriciteitsmogelijkheden naar de tuin moeten leggen om later eventueel te gebruiken als we een extra pand in de tuin zetten.
Goeie (nieuwe) suggesties die ik misschien makkelijk zou vergeten. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:44

DropjesLover

Dit dus ->

Ik zou nu voor dingen gaan die je wanneer je er woont niet meer makkelijk kan doen.
Kozijnen, keuken, badkamer kunnen altijd later nog terwijl je er woont (ja is een weekje afzien).

Zaken WTW balansventilatie + vloerverwarming + meer/verplaatsen van wandcontactdozen kan je een stuk minder goed doen wanneer je er woont.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkkeumus
tiesje-r schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:14:
[...]

Jazeker. En ja ik weet wat dat ongeveer gaat kosten. Veel ga ik proberen te combineren met de reeds gegeven suggesties
Ik zal ze vanavond even posten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Chiii schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:26:
Ik ben wel benieuwd of je zoveel mogelijk van deze werkzaamheden zelf willt gaan doen of uit gaat besteden.
Ik wil zoveel mogelijk zelf doen of laten doen door vrienden/kennissen.
Uiteindelijk alleen uitbesteden wat echt niemand kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
il-Principe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:01:
Misschien heb ik het gemist, maar wordt er nog rekening gehouden met de trein bij de verbouwing? Ik zou dan aan de voorkant extra goed isoleren en daarnaast rekening houden met extra stof (filters bij luchtverversing). Minpuntje is ook dicht bij het station, dus ook nog optrekkende en afremmende treinen met ditto extra overlast. Ik dacht dat Prorail (nog) subsidie had om de geluidsdruk binnen te reduceren, maar misschien staat je huis te ver weg (Wel zonde dat de groenstrook redelijk recent vervangen is door parkeerplaats, helpt ook niet echt met het verminderen van de overlast van stof en geluid)
Is natuurlijk wel iets waar we rekening mee houden, maar de situatie ansich kunnen we natuurlijk weinig aan veranderen haha. Thanks voor die tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
[...]

[...]

Goeie opmerking ook! Geen last van lopende schulden gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
henkkeumus schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:00:

Wacht, dit is dus vóór de verbouwing? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:40

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Mijn manier van aanpak?
Isoleren, isoleren, isoleren, had ik al isoleren gezegd? :+

1 Dak isolatie
2 Kozijnen en HR+++ glas (zie topic in DED) >:)
- Optioneel 2A Isolatie voorzetwanden voor/achtergevel (neem nieuwe CV leidingen mee in deze wand en kijk naar toekomstige verdeler locatie voor vloerverwarming)
- Optioneel 2B Isolatie voorzetwanden buren
3 Elektra vernieuwen: 3F, meterkast/groepenkast, overal waar je WCD/(wissel/hotel)schakelaars kunt bedenken
4 Elektra uitbreiden voor tuin, schuur, garage
5 Netwerk bekabeling (iedere kamer minimaal 2 outlets Cat 5E of hoger)
6 loze leidingen waar je ze ooit denkt nodig te hebben

Als het boompje nog niet kaal is
Douche WTW bij vervangen badkamer
EDIT Balansventilatie (WTW)
Alle apparaten A+++
Zonnestroompanelen
Vloerverwarming
Warmtepomp (L/W of W/W)

Maar ja ik heb makkelijk praten (van bijna energielabel D naar A++)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkkeumus
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:47:
[...]

Wacht, dit is dus vóór de verbouwing? :)
Yes, dit is hoe de vorige eigenaren het achtergelaten hebben inderdaad :).
Ik heb geen muren doorbroken of nieuwe dichtgemetseld hoor, ik zal vanavond even nieuwe foto's posten.

Wel is alles natuurlijk geverfd en heb ik overal stopdozen vervangen, plinten aangebracht enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkkeumus
@TS Check ff welke subsidies er nu lopen, er is voor 2021 weer een nieuwe subsidie 't leven ingeroepen (HR++, isolatie enz enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Ivow85 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:47:
[...]

Verduurzamen is makkelijk en relatief voordelig als het huis toch al helemaal aangepakt gaat worden.
Maar veel omslachtiger wanneer TS het nu optisch helemaal 'af' maakt.
Nu is de vloer kaal. Gaat de volgende bewoner nog vloerverwarming aanleggen als TS er nu een mooie vloerafwerking in legt?
Nu vloerverwarming aanleggen geeft voor TS een meerprijs van de kosten van vloerverwarming. Voor de volgende bewoners de kosten van vloerverwarming + kosten vloerafwerking (tenzij TS er nu een goedkoop bouwmarkt laminaat in legt, wat door kopers over 10 jaar als waardeloos gezien wordt).
Dat denk ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
barry86 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:50:
Maar euh, ga je alles zelf doen dan?
Zoveel mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
BvdG! schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:57:
Je moet voor jezelf duidelijk hebben wat je belangrijk vindt.
En kan je ermee leven dat niet alles af is als je erin gaat wonen.
Vind je goede isolatie vanaf het begin belangrijk dan moet je de kap en vloer isoleren.
Maar dit kun je ook later uitvoeren als je in het huis woont en weer gespaard hebt.
Een warmtepomp kan ook altijd later nog.
Maar zorg er wel voor dat je alles op lage temperatuur verwarming kan laten draaien.
Dus beneden vloerverwarming.
In de slaapkamers convectoren zodat je in elke slaapkamer eenvoudig de temperatuur kunt regelen.
De voorbereidingen maken voor wtw ventilatie.
Door een ventilatie plan te hebben.
En de kanalen al in het huis te maken.
Zo kun je met een beperkt budget al wel de voorbereidingen treffen voor een duurzaam huis.
Thanks voor deze tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Jellabie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:19:
[...]

Mwoa, ik weet niet of je mijn verbouw topic kent van in de huiskamer? Maar mijn budget is grofweg 50k.

Het enige waar ik waarschijnlijk geld voor moet gaan zoeken is de keuken. Voor de rest is het een totaal renovatie, alleen de buitenmuren blijven staan.

(Maar ik doe alles zelf, dat scheelt ook al enorm veel)
Nee nog niet gezien! Ja ik moet het hebben van vrienden/familie/kennissen en de rest uitbesteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesje-r
JT schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:38:
Leuk! Vind het ook wel leuk om mee te denken :) Wij hebben net een nieuwbouwwoning betrokken waar ik veel zelf heb geregeld, vanuit dat perspectief weet ik wel waar je zaken voordelig kunt doen :)

Het duurzame aspect.
  • Gevelisolatie is goedkoop en het snelst terugverdiend. Zolderisolatie en vloerisolatie komt daarna.
  • De grootste duurzame investering die bijdraagt aan milieu en je huis ook meer toekomstproof maakt en daarmee ook de waarde van je huis verhoogt, is een warmtepomp. Grond is erg duur. Ik zou kijken naar een lucht-waterwarmtepomp. Afgelopen jaar waren daar subsidies voor, zijn er nu vast ook wel. Wat ik begreep van een installateur is koeling ermee niet heel veel duurder. Je leest online alleen wel dat sommige mensen dan natte ramen krijgen. Maar zo een pomp is wel een aardige aanslag op je budget en voorwaarde hiervoor om het te laten werken is dat je huis góed geisoleerd is. Hou er rekening mee dat er ook een aardige kast in huis komt hiervoor. Wellicht doet dat iets met je wens om al dan niet uit te bouwen. Waarbij je natuurlijk niet 3 meter hoeft te doen als je meer tuin over wil houden. Je kunt ook kiezen voor 1 meter uitbouw. Als een installateur het mogelijk acht zou de unit ook naar zolder kunnen. Zal qua installatie en materiaal voor leidingen iets duurder zijn gok ik. Sowieso lijkt het me verstandig om een repuatabele installateur langs te laten komen voor een oordeel over de mogelijkheden van een lucht-water warmtepomp.
  • Zonnepanelen komen er dan natuurlijk ook bij. Een overweging is om micro-omvormers per paneel te nemen om de opbrengst iets te verhogen en alles inzichtelijk te hebben per paneel. Daarnaast kun je makkelijk uitbreiden doordat je voor elk nieuw paneel gewoon een micro-omvormer erbij koopt. Een reguliere omvormer een maatje groter nemen is niet handig want dan werken ze minder efficient = minder opbrengst. Maar goed, micro-omvormers kosten op een gemiddelde installatie een 300-400 meer.
  • WTW wil je dan ook wel. Met een WTW geef je wanneer je je huis verwarmt, de warmte in afgevoerde lucht af aan koude lucht die naar binnen komt. Met andere woorden, het overgrote deel van de energie die je steekt in het verwarmen van je woning wordt binnen gehouden.
  • Dan is er nog glas. Enkel wil je absoluut vanaf. Ik zou minstens gaan voor HR+. De sprong van HR naar HR+ is mega, daarna worden de sprongen kleiner. Weet alleen niet wat de prijsverschillen zijn, als de verschillen naar ++ en +++ niet zo groot zijn en het past dan zou ik dat doen.
Al met al denk ik dat je een aardig stuk van je budget stuk kunt slaan op het duurzame gebeuren. Daar staat tegenover dat het zichzelf deels terugverdient. Plus je hoeft niet in de toekomst zaken te gaan slopen/aanpassen om het alsnog toe te voegen. Je woning zal ook aantrekkelijker zijn bij de verkoop. Misschien niet de hoofdreden om het te doen maar ik kan me voorstellen dat het meetelt. Als je een budget op gaat stellen vergeet daar dan niet de subsidies in te betrekken want die kunnen behoorlijk significant zijn. Als je dan besparingen + subsidies van de investering eraf trekt dan wordt het plaatje een stukje interessanter. Het is een beetje de vraag denk ik, of je nu het meeste waar voor je geld wilt of dat je op een termijn van 5 jaar kijkt. Dan heb je geld overgehouden die je in andere zaken kunt steken zoals een traprenovatie of tuin. Dan kan best blijken dat je na 5 jaar meer hebt kunnen doen.

Ik zou het muurtje tussen de keuken en de woonkamer slopen als dat kan. Meer open. Wat ik nu ga noemen kost denk ik een aardige duit, zul je zelf moeten beslissen of je wilt en of het in je budget past. Maar ik zou het raam achter vervangen met dubbel openslaande deuren en de deur in de keuken vervangen met muur + raam. Dan kan je aanrecht daaronder doorlopen.

--

Ik denk dat je moet gaan prioriteren wat eventueel later kan. Traprenovatie is leuk/mooi maar prijzig en als je prima omhoog en omlaag kan lopen dan zou ik dat voor nu laten. Eventueel, afhankelijk van de staat, kun je dat zelf doen met overzettreden. Ben je voor een paar 100 + de nodige tijd klaar. Dat je de tuin laat voor wat het is lijkt mij verstandig gezien je budget. Die is niet klein maar er is nog zoveel te doen :) Dakkapel kan makkelijk later, het meerwerk wat je ervan hebt ten opzichte van de situatie nu is beperkt, je moet alleen dan wat isolatie uitsnijden als je dat laat aanbrengen. Afwerking van zolder zou ik ook voor nu zo laten, isolatie is dan weer een ander verhaal :)
  • Knoppen en stopcontacten, zoals genoemd, inbouw maken en eventueel lager. Eventueel ook loze leidingen trekken voor bijvoorbeeld UTP.
  • Vloerverwarming zou ik zeker doen. Scheelt gewoon nuttige ruimte en is comfortabel.
  • Keuken wil je wel iets anders, een standaard keukentje van de bouwmarkt van 2k zou het al flink doen opknappen...maar beter nog kun je tweedehands gaan kijken. Niemand koop het dus die zijn niet zoveel waard :P Terwijl je er ongetwijfeld leuke dingen kunt vinden.
Nu mijn input aan de hand van mijn ervaring met ons nieuwbouwhuis:
Je kunt zaken op 3 manieren aanpakken:
- Aanwijzen en alles door een ander laten regelen.
- Zelf zaken regelen die je een ander laat doen, zelf inkopen doen
- Alles zelf doen

Dat eerste is het duurste, je betaalt grofgeld voor het gemak. Als je dus veel geld kwijt wil dan ga je naar een badkamerwinkel, wijs je wat zaken aan, tegen je een overeenkomst en ga je weer weg. Aan de hand van alle cijfers van offertes en onderzoek die ik had gedaan kan ik je vertellen dat een badkamer en wc zelf regelen een 20 tot 30 procent gaat schelen. Nog iets meer als je zelf het sloopwerk doet. Wij hebben zelf alle producten uitgezocht en aangeschaft, na akkoord van onze installateur. Wij hadden een vrij relaxte die daar niks voor hoefde te hebben nadat we hadden aangeboden om ze wel wat te betalen voor hun advies. Maar al rekenen ze daar een paar uurtjes voor dan is dat nog niks vergeleken bij wat je wint. Indien gewenst kan ik je wel iets meer vertellen over hoe je dit voor een badkamer en wc aan kunt pakken.

Hou er wel rekening mee, 1 kost je het minste tijd, 3 natuurlijk het meeste maar 2 kostte uiteindelijk meer tijd dan gedacht. Maar dat kon makkelijk uit met de besparing.

[...]

Op zich prima tips hoor, maar dat allemaal laten doen betekent gewoon 20-25 procent uit zijn budget. Lijkt me onwenselijk gezien wat er nog allemaal moet gebeuren en in ogenschouw genomen dat zie zaken in ieder geval grotendeels zelf te doen zijn.

[...]

Handig wordt je wel als je het gaat doen. Vaak is het een kwestie van beginnen nadat je informatie hebt opgezocht. Je kunt echt wel grof geld besparen als je een half tot een heel jaartje in weekenden lekker zelf aan de klus gaat. Vergeet dan ook niet gereedschap waarmee dat fatsoenlijk kan. Wat je zelf kunt doen:
  • Vloer leggen
  • Sloopwerkzaamheden (indien verbouwing) toilet en badkamer.
  • Isolatie zolder
  • (- Isolatie vloer wordt moeilijk zonder kruipruimte denk ik :P)
  • Als je een beetje tweaker bent dan kun je qua electra ook wel een deel van de werkzaamheden doen zoals kabels trekken en dozen/schakelaars aansluiten
  • Traprenovatie, al dan niet met overzettreden
  • Muren afwerken, allicht met stuc. In het DIY klustopic zijn verschillende mensen die het voor de eerste keer probeerden en een alleraardigst resultaat haalden. Met dit soort zaken zou ik dan wel rekenen dat je wellicht een muur opnieuw gaat doen en dat als oefening zien.
  • Deuren vervangen
Als je zelf vloeren, muren en isolatie doet dan pak je echt veeeeeeeel geld. Kost je ook veeeeel tijd maar als je dat lekker over een half jaartje of jaartje kunt smeren dan moet dat prima kunnen. Wat hulp van vrienden, fatsoenlijk basisgereedschap en gaan. Zou daar zelf wel oren naar hebben in jouw schoenen :)

Je zou zelfs kunnen proberen zelf de keuken te zetten (wellicht zijn hier tweakers met ervaring die daarover wat kunnen vertellen) en een deel van het installatiewerk te doen zoals badmeubel, fonteintje en toiletpot. Ik heb hier gezien hoe ze dat deden en het is meer dat het tijd kost dan dat het moeilijk is.

[...]

Het is even de vraag of de warmtepomp zomaar naar zolder kan. Dus dan zou je leidingwerk om moeten. Liever nu alles verder open maken dan alles opnieuw open als je woning klaar is.

[...]

Tot er een matje kapot gaat en dan heb je een probleem.
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage! Lots of info.
Ik heb het aandachtig gelezen en neem dit ook zeker weet mee in mijn afwegingen. Fijn ook dat je kan praten uit ervaring haha. Nogmaals dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
chrisborst schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:01:
@tiesje-r Ik zie in de topic al een hoop mooie ideeën voorbij komen. Het belangrijkste wat ik je zou meegeven is om vooral te kijken wat je nu perse moet doen en welke zaken je in de loop van de jaren kan aanpakken. Dat zal misschien wel kunnen betekenen dat je geld nu wordt uitgeven aan de minder leuke zaken. Isolatie etc. zie je niet echt en het is veel verleidelijker om het aan cosmetische zaken uit te geven.

Ook in relatie tot een stukje leefbaarheid. Voorbeeld, een nieuwe keuken kan je redelijk snel installeren en de periode is prima te overbruggen door ergens anders op te koken of alles in de magnetron te doen. Maar een badkamer is veel ingrijpender en voor veel mensen is 3 weken niet douchen niet een optie (al helpt het thuiswerken en 1.5m afstand hierin wel :P)
Helemaal eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
henkkeumus schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:40:
[...]

Ik zal ze vanavond even posten :*)
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-05 20:01
Ik zie een hoop suggesties die ik ook meteen dacht. Maar ik zal nog even een lijstje geven:
- isoleren van alles wat mogelijk (dubbelglas, nieuwe kozijnen, muur isolatie, vloer isolatie
- vloerverwarming waar mogelijk
- alle electra vervangen en dan gelijk overal aarde bij trekken, alles inbouw ipv opbouw, bij schakelaars zorgen dat er blauw/bruin/zwart/aarde is. Als je dan ooit inbouw domotica wil toepassen dan heb je alle mogelijkheden. Alle inbouwdozen diep maken (6 centimer ipv de oude die soms zelfs 4cm zijn geloof ik). Dan heb je plek voor inbouw modules van bijvoorbeeld zwave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:44
[...]
Een warmtepomp kost eerder 8000-10000.
Inclusief subsidie was ik voor mijn WPB + WP L/W ~ € 3000 kwijt. De WP samen met @koevlaas2 geïnstalleerd. De WPB zelf gedaan.

Een W/W WP gaat inderdaad snel richting de € 8000 tot € 10.000

Een L/W is ook zo rond de € 3000,- als je naast de € 2000,- voor de airco nog een WPB nodig hebt voor SWW.

Oftewel, voor elke portemonnee is er een keus.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-05 15:58
gezien de ligging aan het spoor zeker weten alles geluids dicht laten maken aan de voorkant. verder overal vloerverwarming in alle kamers, dit kost niet veel..

zelf afvullen en egaliseren is nog goedkoper.

alle muren laten stucen en alles strak laten lakken nieuwe deuren.

Al het elektra uit huis trekken en vanaf de meterkast opnieuw opbouwen.

badkamer en wc slopen en compleet moderniseren met regendouche en kranen uit de muur. hang potjes en een mooie radiator met de retour in de vloer als vloerverwarming.

alle oude leidingen uit huis laten slopen en alles opnieuw laten doen, kost je 400 euro aan materiaal.

Isoleren!!! zolder en muren en vloer !!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkkeumus
tiesje-r schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:17:
[...]

Bedankt voor je suggesties en de foto's! Inderdaad redelijk veel gelijkenissen met mijn huis qua oppervlakte en bouwstijl. Heb je toevallig nog wat foto's van na de verbouwing? Als je het fijner vind het misschien in een pb? Thanks anyway, ik neem het mee
Note: Er moet nog wel wat aan de muur en hier en daar nog een plant/meubel/decoratie, 't is nog wat kaaltjes.. we hebben namelijk net de grote meubels binnen gekregen en de vrouw kon niet zien hoe het anders zou staan (zou wel een vrouwendingetje zijn :P ). Afijn, de foto's;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAD5BlUzL6E9u_IG8q_UioAerxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4egdkaXatpj2YZRhKcPxaRA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9v78C6vvmYpf2_twUGKUJoV1tcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syc88XVNTID4IT0DucVdgoYM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSyCP8X_C7k9JHMmpVJvZiZMlb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdoYWIq8HXOLvI1AeIWduYcC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF0A86KL9ngM5vaKWSNKAoHD6Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0l9VsdkKX9En3RVM8wWYFyg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm8dhnj-yWfwBICK_FnSTzREtiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phIvyrNB5T2fFMN1zdbXg4Iu.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zat dus eerst een deur naar de keuken. Die is dichtgemetseld en gestuct. Hierdoor heb je dus een dichte hal gecreerd, is de verwarming intact gebleven en is de keuken open bij de kamer getrokken. Wat het geheel een stuk groter oogt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-V9-S2i7qtjT0a6bJVr49JnXCeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41LiCWAifc4AXsC4qsRgnepx.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben een best diepe tuin en wellicht dat we i.p.v. verhuizen later een aanbouw gaan doen en de keuken opnieuw incl. kookeiland laten verbouwen. Maargoed, we zijn starters.. starters met dromen en zijn nu vooral blij met wat we hebben :)

(Ik 26 en vriendin 21 jaar)

[ Voor 9% gewijzigd door henkkeumus op 03-02-2021 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

tiesje-r schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:04:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide bijdrage! Lots of info.
Ik heb het aandachtig gelezen en neem dit ook zeker weet mee in mijn afwegingen. Fijn ook dat je kan praten uit ervaring haha. Nogmaals dank
Ik was nog benieuwd of je van plan bent om zelf dingen te doen en zo ja, wat had je in gedachte? :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 16:08

macnerd

No Apples please :-)

Ik ben er in de afgelopen jaren achter gekomen dat je heel veel zelf kunt doen, ook als je hiervoor nooit veel geklust hebt.:) Het is een kwestie van doen en accepteren dat het soms overnieuw moet. Sommige dingen moet je gewoon uitbesteden.

Mijn woning is van 1992/1993 en was compleet uitgewoond. Vanalles kapot, vies, oud, of gewoon lelijk (smaak). o.a. gifgroene, rode en gele muren, en dat was alleen beneden. De tuin was een oerwoud.

Wat er o.a. gedaan is:
- behang eraf op slaapkamers
- alle plafonds gewit
- trap geverfd
- woonkamer, hal, trapgat voorzien van spachtelputz (laten doen)
- al het houtwerk binnen en buiten geverfd (buiten klein deel laten doen)
- ramen vervangen door HR++
- oud laminaat eruit, nieuwe erin
- nieuwe keuken (laten doen) met zuinige apparatuur
- nieuwe wc (laten doen)
- electriciteit woonkamer (verlagen, uitbreiden, utp erbij)
- electriciteit zolder (extra stopcontacten voor vriezer + losse aansluiting voor droger, toekomstige zonnepanelen, utp)
- extra stopcontacten in keuken (kwestie van afkijken bij de electriciën, stevige boorhamer voor sleuven, buisjes, doosjes en spul om op te vullen)
- nieuwe groepenkast
- schuifwanden gemaakt op zolder
- verlaagd plafond gemaakt in uitbouw woonkamer met inbouwspots (ook zelf gedaan na bekijken youtube-filmpje)
- verlaagd plafond in wc
- nieuwe 2 meter hoge schutting van douglashout (met veel hulp van familie/vrienden)
- bomen gerooid, veel aarde afgevoerd, nieuwe planten
- electriciteit/verlichting in schuur compleet aangepakt (was knullig en onveilig, nu netjes en veilig)
- boeiborden van schuur vervangen (waren verrot)

Energielabel is al B, mede door stadverwarming en de vervangen ruiten. Verdere verbetering is voor toekomstige bewoners :)

De meeste dingen heb ik alleen gedaan, naast mijn fulltime baan. En dat zo'n 3.5 / 4 jaar lang (en soms nog bezig). Soms leuk om resultaat te zien, soms duurt het maar en vaak genoeg geen zin maar je moet wel wil het ooit afkomen.
Qua budget had ik iets van 15000 zo te besteden aan spaargeld, en ik heb ook nog wat beleggingen verkocht. De rest is beetje bij beetje gegaan, via de lopende rekening. Totaal denk ik zo'n 35000 uitgegeven.

Mijn tips:
- Veel zelf doen bespaart veel... vergeet echter niet te leven. Dus relax! Niet alleen maar doorbuffelen in je huis, soms ook gewoon even niet. Doe ook regelmatig iets waar je plezier aan beleeft.
- Maak foto's tussendoor. Niet alleen leuk voor later, maar je ziet ook precies hoe je nieuwe electriciteitsbuizen lopen en waar (verborgen) stopcontacten zijn die achter je keukenkastjes vallen.
- Doe in het begin dingen die later alleen maar kunnen met veel gedoe of rotzooi meteen (denk bv aan leidingen). Nu je de kans hebt: extra stopcontacten, utp naar meerdere punten in de woonkamer (zodat je je inrichting kunt veranderen), utp naar slaapkamer(s), loze leidingen voor bijvoorbeeld zonnepanelen in de toekomst. Ook kost een groepenkast met bv 12 groepen niet heel veel meer dan eentje van 8... maar je hebt nog wel mogelijkheden indien nodig.
- Via https://www.energiebespaarlening.nl/ kunt je een lening afsluiten bij het Nationaal Warmtefonds, speciaal voor verduurzaming van je woning. Denk aan isolatie, zonnepanelen, warmtepomp, HR+++ glas en meer van die dingen. Dit kan bovenop de hypotheek, maar je moet het natuurlijk wel kunnen betalen.
- Voor verduurzaming geven overheden (gemeente, provincies, rijk, ...) subsidies. Kijk op https://www.verbeterjehuis.nl/energiesubsidiewijzer/ welke subsidies er zijn
- Bij werkzaamheden door specialisten kun je wellicht korting krijgen als je meer in 1 keer laat doen. Laat eventueel iemand anders onderhandelen.
- Bij de kringloopwinkels hebben ze soms best aardige meubels voor weinig. Vervangen kun je altijd nog. Misschien komt er wel een partner op je pad de komende tijd, en dan kun je samen iets moois uitzoeken (i.p.v. nu iets nieuws naar jouw smaak en straks weer iets nieuws)
- Afhankelijk van je inkomsten: betaal kleinere dingen van je lopende rekening. De grotere (niet-duurzame) verbeteringen doe je uit je bouwdepot. Zet ook wat geld opzij als buffer voor bv een kapotte auto (lullig als je die niet kunt gebruiken omdat alles in je huis zit).

MacNerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 10:50
Je bent starter, en ik neem aan dat je veel zelf wilt/gaan doen. Reserveer budget en investeer in goed gereedschap. Dat werkt fijn, goed, scheelt tijd, en gaat lang mee. En goed hoeft niet duur te zijn en vice versa. Gereedschap huren voor een bepaalde klus kan ook.

Qua materiaal, realiseer je dat er meer plekken zijn dan de bekende bouwmarkten. Zoek een goede houthandel in de buurt, en qua hardware ben ik erg fan geworden van toko's als Toolstation en Warmteservice. Een goede ijzerwarenhandel in de buurt is ook goud waard als het gaat om kennis en spullen.

Voor elektra, een goede dozenboor of muursleuvenfrees doen wonderen (let op, niet zomaar horizontaal frezen). Voor schilderwerk hebben we de verfspuit ontdekt: je bent een halve dag bezig met houtwerk afplakken, maar vervolgens "schilder" je netjes een hele verdieping in een paar uur. En later nog een paar uur voor een 2e laag.

Iha qua verf: ga niet voor de goedkoopste meuk, maar zoek uit welke goed dekt (ook hier: goed hoeft niet duur te zijn).

Qua geluidsisolatie spoor: steenwol/glaswol isoleren geluid veel beter dan PIR e.d., mijn advies zou zijn om steenwol voor het dak te gebruiken, en glaswolvlokken voor de spouwmuur.

Geluidsisolatie buren: ik weet niet hoe lawaaierig je buren zijn, of jijzelf, of hoe slecht je ertegen kan, maar je kunt een geluidsisolerende voorzetwand voorzien in je slaapkamer of herriekamer.

Leg in ieder geval 2 loze leidingen naar je keuken voor het geval je ooit elektrisch gaat koken (één voor fornuis, één voor de oven).

Qua renovatie, kijk even naar je gasleding an sich. Is dit nog een stalen pijp, dan moet je die zeker vervangen. Beste laten doen.

Laat de aardpen van je woning nakijken als je die hebt. Ga ook na of de badkamer goed geaard is.

Als je toch bezig bent, zorg voor een elektrische groep voor buiten/schuur, evenals netwerk. Je kunt niet genoeg loze leidingen hebben.

Succes!

Edit: over je CV. Je hebt stalen buizen: wil je daar iets nieuws op aansluiten: LEER DRAAD SNIJDEN. Die kunststof knelringen werken maar matig, snijden+hennep+draadkoppeling = gegarandeerd lekvrij. Verder: je condensafvoer van je CV ketel zit direct in een afvoer, dat mag volgens mij niet bij een HR-ketel. Moet in een "open" pijp hangen met sifon eronder.

[ Voor 8% gewijzigd door Zwartoog op 03-02-2021 23:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou zeker vloerverwarming overwegen! Lelijke buizen en radiatoren weg. En er ruimte en comfort voor terug.

Maar begin inderdaad met isoleren! Vloer (zeker met vloerverwarming), de muren (spouwmuurisolatie), en ramen en kozijnen. Tripel glas is écht niet nodig trouwens, HR++ voldoet prima. Als je slaapkamer aan de spoorlijnzijde is, dan is tripel glas wel te overwegen voor die kamer. Maar voor de rest is de isolatiewaarde van HR+++ t.o.v. HR++ de meerprijs echt niet waard.

Ook zie ik veel mensen beginnen over een warmtepomp. Ik zou het niet doen. Die krengen zijn reteduur en vergen een andere infrastructuur in je huis. En bovendien moet je groete pomp ergens kwijt. In een rijtjeshuis betekent dat voor- of achtertuin. En dat kost je ruimte, en kan bovendien geluidsoverlast geven.
Zo lang die warmtepompen nog volop in ontwikkeling zijn, en niet te betalen voor Jan Modaal: Niet aan beginnen en gewoon voor 2K een goede ketel op laten hangen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
henkkeumus schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:59:
[...]

Note: Er moet nog wel wat aan de muur en hier en daar nog een plant/meubel/decoratie, 't is nog wat kaaltjes.. we hebben namelijk net de grote meubels binnen gekregen en de vrouw kon niet zien hoe het anders zou staan (zou wel een vrouwendingetje zijn :P ). Afijn, de foto's;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier zat dus eerst een deur naar de keuken. Die is dichtgemetseld en gestuct. Hierdoor heb je dus een dichte hal gecreerd, is de verwarming intact gebleven en is de keuken open bij de kamer getrokken. Wat het geheel een stuk groter oogt.

[Afbeelding]

We hebben een best diepe tuin en wellicht dat we i.p.v. verhuizen later een aanbouw gaan doen en de keuken opnieuw incl. kookeiland laten verbouwen. Maargoed, we zijn starters.. starters met dromen en zijn nu vooral blij met wat we hebben :)

(Ik 26 en vriendin 21 jaar)
Cool, ziet er strak uit! Thanks voor het delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ja dat zegt iedereen natuurlijk. Maar wat kun jezelf? Kun je buiten afbreken en schilderen ook met gereedschappen en bouwmaterialen omgaan en heb je inzicht in constructies en installatiewerk? Hoe ga je om met tegenslagen en ben je goed van vertrouwen of juist scherp op details.

Er worden hier veel prijzen genoemd. Maar is veel afhankelijk van wat je zelf doet en uitbesteedt icm je budget.

Zoals ik het zie.
Als je kwalitatief wilt verduurzamen dan is Je budget toereikend als je zowat alles zelf doet.
Als je dat niet kan, dan zal je budget toereikend zijn als je het cosmetisch aanpakt

En aan je vraagstellingen te zien ben je naïef door onervarenheid. Dat is niet erg, want je moet ergens beginnen. Maar omdat je naar mijn idee geen ervaring hebt, kan ik alleen maar zeggen dat het je waarschijnlijk zwaar gaat tegenvallen qua tijd, energie en kosten.
Je bent goed begonnen door op dit forum info in te winnen, maar denk er niet te makkelijk over.

Verder kan ik je alleen maar veel succes wensen, en vergeet vooral niet een topic te openen met je al je voortgang!

[ Voor 30% gewijzigd door barry86 op 04-02-2021 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
barry86 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:38:
[...]

Ja dat zegt iedereen natuurlijk. Maar wat kun jezelf? Kun je buiten afbreken en schilderen ook met gereedschappen en bouwmaterialen omgaan en heb je inzicht in constructies en installatiewerk? Hoe ga je om met tegenslagen en ben je goed van vertrouwen of juist scherp op details.

Er worden hier veel prijzen genoemd. Maar is veel afhankelijk van wat je zelf doet en uitbesteedt icm je budget.

Zoals ik het zie.
Als je kwalitatief wilt verduurzamen dan is Je budget toereikend als je zowat alles zelf doet.
Als je dat niet kan, dan zal je budget toereikend zijn als je het cosmetisch aanpakt

En aan je vraagstellingen te zien ben je naïef door onervarenheid. Dat is niet erg, want je moet ergens beginnen. Maar omdat je naar mijn idee geen ervaring hebt, kan ik alleen maar zeggen dat het je waarschijnlijk zwaar gaat tegenvallen qua tijd, energie en kosten.
Je bent goed begonnen door op dit forum info in te winnen, maar denk er niet te makkelijk over.

Verder kan ik je alleen maar veel succes wensen, en vergeet vooral niet een topic te openen met je al je voortgang!
Ik heb nog nooit verbouwd dus wat ik zelf kan weet ik niet, nogmaals niet mijn expertise. Ik ga zoveel mogelijk zelf proberen te doen samen met vrienden/familie en kennissen. Ik heb al een hoop hulp aangeboden gekregen en ik ga binnenkort even inventariseren wat er moet gebeuren en wie me daar mee kan helpen.

Ik heb alle tijd en leg de verwachting laag, dan kan het alleen maar meevallen. De mensen die mij helpen en ervaring hebben met bepaalde werkzaamheden durf ik daarin echt wel te vertrouwen. Maar dat is ook aan mij om dat goed te filteren. Alles wat vakmanschap vereist dient ook door een vakman te gebeuren. En voor dat soort dingen heb ik wel mensen in mijn netwerk die dat kunnen en willen doen.

Ik heb inderdaad 0 ervaring met verbouwen en verhuizen, echt 0. Mijn ouders denken gelukkig wel mee, die hebben hun huis zelf gebouwd. Ik probeer het niet te onderschatten en mijn tijd te nemen om alles goed in kaart te brengen en te regelen. Dit forum is idd 1 van de dingen om mezelf goed voor te bereiden en mijn afwegingen zo goed mogelijk te maken.

Danke für the Glückwunsch. Ik ga zeker even een topic openen als we de sleutel hebben. Na alle (goede) input en suggesties ben ik jullie dat wel verschuldigd :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
tiesje-r schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Danke für the Glückwunsch. Ik ga zeker even een topic openen als we de sleutel hebben. Na alle (goede) input en suggesties ben ik jullie dat wel verschuldigd :p
Misschien moeten we een algemeen verbouwproject van A-Z topic openen ;)
Ik ben zelf met een volledige interne verbouwing bezig van een handelspand, het meeste doe ik zelf, en dan kunnen we hetzelfde topic gebruiken.

Of beter een apart topic voor mijn verbouwing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBjYHqH0w6o_W_GOyHx8PLkwWvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bg0xnDEhhKTwkJFIua6buLV2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_UwV1TnRCiB886g0v2_lhqYxTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n879tI6z7x6T81j49kvctHZj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 04-02-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
bottom line schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Misschien moeten we een algemeen verbouwproject van A-Z topic openen ;)
Ik ben zelf met een volledige interne verbouwing bezig van een handelspand, het meeste doe ik zelf, en dan kunnen we hetzelfde topic gebruiken.

Of beter een apart topic voor mijn verbouwing?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is misschien wel een goed idee. Mij maakt het niet zoveel uit, weet niet of het handig is om een gezamenlijk topic te openen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Nu online
tiesje-r schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Is misschien wel een goed idee. Mij maakt het niet zoveel uit, weet niet of het handig is om een gezamenlijk topic te openen?
Is vooral dat iedereen dat topic kan gebruiken voor volledige projecten op te volgen ipv 10 verschillende verbouwtopics :)
Het blijft wel overzichtelijker als iedereen alles apart houdt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesje-r
bottom line schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Is vooral dat iedereen dat topic kan gebruiken voor volledige projecten op te volgen ipv 10 verschillende verbouwtopics :)
Het blijft wel overzichtelijker als iedereen alles apart houdt..
Ja idd, misschien maar beter apart. Kunnen natuurlijk wel even bij elkaar blijven spieken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
macnerd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:38:
Ik ben er in de afgelopen jaren achter gekomen dat je heel veel zelf kunt doen, ook als je hiervoor nooit veel geklust hebt.:) Het is een kwestie van doen en accepteren dat het soms overnieuw moet. Sommige dingen moet je gewoon uitbesteden.

Mijn woning is van 1992/1993 en was compleet uitgewoond. Vanalles kapot, vies, oud, of gewoon lelijk (smaak). o.a. gifgroene, rode en gele muren, en dat was alleen beneden. De tuin was een oerwoud.

Wat er o.a. gedaan is:
- behang eraf op slaapkamers
- alle plafonds gewit
- trap geverfd
- woonkamer, hal, trapgat voorzien van spachtelputz (laten doen)
- al het houtwerk binnen en buiten geverfd (buiten klein deel laten doen)
- ramen vervangen door HR++
- oud laminaat eruit, nieuwe erin
- nieuwe keuken (laten doen) met zuinige apparatuur
- nieuwe wc (laten doen)
- electriciteit woonkamer (verlagen, uitbreiden, utp erbij)
- electriciteit zolder (extra stopcontacten voor vriezer + losse aansluiting voor droger, toekomstige zonnepanelen, utp)
- extra stopcontacten in keuken (kwestie van afkijken bij de electriciën, stevige boorhamer voor sleuven, buisjes, doosjes en spul om op te vullen)
- nieuwe groepenkast
- schuifwanden gemaakt op zolder
- verlaagd plafond gemaakt in uitbouw woonkamer met inbouwspots (ook zelf gedaan na bekijken youtube-filmpje)
- verlaagd plafond in wc
- nieuwe 2 meter hoge schutting van douglashout (met veel hulp van familie/vrienden)
- bomen gerooid, veel aarde afgevoerd, nieuwe planten
- electriciteit/verlichting in schuur compleet aangepakt (was knullig en onveilig, nu netjes en veilig)
- boeiborden van schuur vervangen (waren verrot)

Energielabel is al B, mede door stadverwarming en de vervangen ruiten. Verdere verbetering is voor toekomstige bewoners :)

De meeste dingen heb ik alleen gedaan, naast mijn fulltime baan. En dat zo'n 3.5 / 4 jaar lang (en soms nog bezig). Soms leuk om resultaat te zien, soms duurt het maar en vaak genoeg geen zin maar je moet wel wil het ooit afkomen.
Qua budget had ik iets van 15000 zo te besteden aan spaargeld, en ik heb ook nog wat beleggingen verkocht. De rest is beetje bij beetje gegaan, via de lopende rekening. Totaal denk ik zo'n 35000 uitgegeven.

Mijn tips:
- Veel zelf doen bespaart veel... vergeet echter niet te leven. Dus relax! Niet alleen maar doorbuffelen in je huis, soms ook gewoon even niet. Doe ook regelmatig iets waar je plezier aan beleeft.
- Maak foto's tussendoor. Niet alleen leuk voor later, maar je ziet ook precies hoe je nieuwe electriciteitsbuizen lopen en waar (verborgen) stopcontacten zijn die achter je keukenkastjes vallen.
- Doe in het begin dingen die later alleen maar kunnen met veel gedoe of rotzooi meteen (denk bv aan leidingen). Nu je de kans hebt: extra stopcontacten, utp naar meerdere punten in de woonkamer (zodat je je inrichting kunt veranderen), utp naar slaapkamer(s), loze leidingen voor bijvoorbeeld zonnepanelen in de toekomst. Ook kost een groepenkast met bv 12 groepen niet heel veel meer dan eentje van 8... maar je hebt nog wel mogelijkheden indien nodig.
- Via https://www.energiebespaarlening.nl/ kunt je een lening afsluiten bij het Nationaal Warmtefonds, speciaal voor verduurzaming van je woning. Denk aan isolatie, zonnepanelen, warmtepomp, HR+++ glas en meer van die dingen. Dit kan bovenop de hypotheek, maar je moet het natuurlijk wel kunnen betalen.
- Voor verduurzaming geven overheden (gemeente, provincies, rijk, ...) subsidies. Kijk op https://www.verbeterjehuis.nl/energiesubsidiewijzer/ welke subsidies er zijn
- Bij werkzaamheden door specialisten kun je wellicht korting krijgen als je meer in 1 keer laat doen. Laat eventueel iemand anders onderhandelen.
- Bij de kringloopwinkels hebben ze soms best aardige meubels voor weinig. Vervangen kun je altijd nog. Misschien komt er wel een partner op je pad de komende tijd, en dan kun je samen iets moois uitzoeken (i.p.v. nu iets nieuws naar jouw smaak en straks weer iets nieuws)
- Afhankelijk van je inkomsten: betaal kleinere dingen van je lopende rekening. De grotere (niet-duurzame) verbeteringen doe je uit je bouwdepot. Zet ook wat geld opzij als buffer voor bv een kapotte auto (lullig als je die niet kunt gebruiken omdat alles in je huis zit).
Druk bezig geweest zeg! Hoop dat het bij mij wel iets minder lang duurt :p

Thanks voor het meedenken en de suggesties, ik neem ze weer mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Nu online
Ik sta wel al een paar stapjes verder als jou.
Zal later nog wel eens een fatsoenlijk topic openen.

Puntje trouwens waar je rekening moet mee houden (aangezien iedereen je aanraad voor vloerverwarming),
hou rekening met de totale hoogte die dan op je beton komt / welke hoogte de uiteindelijke vloer gaat hebben.
Als je daardoor hoogte verliest bij je deuren binnenin, en je geen standaard deur meer kan plaatsten, zou ik het niet doen. Want dan moet je ook je trap aanpassen zodat deze nog comfortabel te gebruiken is.

Ik ga gewoon klassiek verwarmen - ook al heb ik mijn hele vloer eruit gebroken - wat ook betekent dat mijn verwarming niet perse 24h/24 moet draaien, en ik bepaalde kranen / gedeeltes gewoon kan toedraaien. Vloerverwarming staat daarentegen continu aan, ook op momenten dat ik er niet ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Zwartoog schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:38:
Je bent starter, en ik neem aan dat je veel zelf wilt/gaan doen. Reserveer budget en investeer in goed gereedschap. Dat werkt fijn, goed, scheelt tijd, en gaat lang mee. En goed hoeft niet duur te zijn en vice versa. Gereedschap huren voor een bepaalde klus kan ook.

Qua materiaal, realiseer je dat er meer plekken zijn dan de bekende bouwmarkten. Zoek een goede houthandel in de buurt, en qua hardware ben ik erg fan geworden van toko's als Toolstation en Warmteservice. Een goede ijzerwarenhandel in de buurt is ook goud waard als het gaat om kennis en spullen.

Voor elektra, een goede dozenboor of muursleuvenfrees doen wonderen (let op, niet zomaar horizontaal frezen). Voor schilderwerk hebben we de verfspuit ontdekt: je bent een halve dag bezig met houtwerk afplakken, maar vervolgens "schilder" je netjes een hele verdieping in een paar uur. En later nog een paar uur voor een 2e laag.

Iha qua verf: ga niet voor de goedkoopste meuk, maar zoek uit welke goed dekt (ook hier: goed hoeft niet duur te zijn).

Qua geluidsisolatie spoor: steenwol/glaswol isoleren geluid veel beter dan PIR e.d., mijn advies zou zijn om steenwol voor het dak te gebruiken, en glaswolvlokken voor de spouwmuur.

Geluidsisolatie buren: ik weet niet hoe lawaaierig je buren zijn, of jijzelf, of hoe slecht je ertegen kan, maar je kunt een geluidsisolerende voorzetwand voorzien in je slaapkamer of herriekamer.

Leg in ieder geval 2 loze leidingen naar je keuken voor het geval je ooit elektrisch gaat koken (één voor fornuis, één voor de oven).

Qua renovatie, kijk even naar je gasleding an sich. Is dit nog een stalen pijp, dan moet je die zeker vervangen. Beste laten doen.

Laat de aardpen van je woning nakijken als je die hebt. Ga ook na of de badkamer goed geaard is.

Als je toch bezig bent, zorg voor een elektrische groep voor buiten/schuur, evenals netwerk. Je kunt niet genoeg loze leidingen hebben.

Succes!

Edit: over je CV. Je hebt stalen buizen: wil je daar iets nieuws op aansluiten: LEER DRAAD SNIJDEN. Die kunststof knelringen werken maar matig, snijden+hennep+draadkoppeling = gegarandeerd lekvrij. Verder: je condensafvoer van je CV ketel zit direct in een afvoer, dat mag volgens mij niet bij een HR-ketel. Moet in een "open" pijp hangen met sifon eronder.
Bedankt voor deze aanvullingen! Ik wil idd zoveel mogelijk zelf gaan doen of met hulp van familie/kennissen en vrienden. Even kijken wat er al aan materiaal/gereedschappen is of wat mensen kunnen lenen. Als er echt iets niet is schaffen we dat aan of huren we dat. Even afhankelijk van wat kostentechnisch het voordeligste is.

Ik neem alles mee in mijn afweging, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSnoww
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-05 23:38
Leuk om alle tips te volgen gezien ik zelf ook een klushuis heb gekocht waarvan ik eind deze maand de sleutel krijg. Qua jaartal en grote komt deze redelijk overeen met die van jou.

In mijn klushuisje moet echt nog alles gebeuren: muren weghalen, cv leidingwerk aanleggen, elektra vervangen, kozijnen vernieuwen, betonvloer storten en vloerverwarming erin verwerken, keuken/badkamer etc.
Mijn budget komt redelijk overeen met 40k voor alleen de verbouwing.

Ben benieuwd hoe het bij jou gaat vorderen de komende maanden :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 14:51
Nyarlathotep schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:09:
Ik zou zeker vloerverwarming overwegen! Lelijke buizen en radiatoren weg. En er ruimte en comfort voor terug.

Maar begin inderdaad met isoleren! Vloer (zeker met vloerverwarming), de muren (spouwmuurisolatie), en ramen en kozijnen. Tripel glas is écht niet nodig trouwens, HR++ voldoet prima. Als je slaapkamer aan de spoorlijnzijde is, dan is tripel glas wel te overwegen voor die kamer. Maar voor de rest is de isolatiewaarde van HR+++ t.o.v. HR++ de meerprijs echt niet waard.

Ook zie ik veel mensen beginnen over een warmtepomp. Ik zou het niet doen. Die krengen zijn reteduur en vergen een andere infrastructuur in je huis. En bovendien moet je groete pomp ergens kwijt. In een rijtjeshuis betekent dat voor- of achtertuin. En dat kost je ruimte, en kan bovendien geluidsoverlast geven.
Zo lang die warmtepompen nog volop in ontwikkeling zijn, en niet te betalen voor Jan Modaal: Niet aan beginnen en gewoon voor 2K een goede ketel op laten hangen.
deels mee eens.
ik laat nu de boven verdieping vervangen nieuwe kozijnen + glas. meerprijs HR+++ 800 maar ik vang wel 1600 subsidie. 2 convectoren op MP gescoord voor 50 euro stuk
Dit gaat wel gepaard met een extra maategel dat klopt.
Warmtepomp komt er bij mij gewoon in omdat het kan 8)7
loria 6008 is 3100 uit belgë € 1.900 subsidie
huis 1970 heb dak vloer spouw na geïsoleerd.

Voor een starter zou ik me bezig houden met klussen wat ik ook al 4 jaar doe sinds de aanschaf van mijn huis. Lekker beunen biertje erbij.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Ik heb nog nooit verbouwd dus wat ik zelf kan weet ik niet, nogmaals niet mijn expertise. Ik ga zoveel mogelijk zelf proberen te doen samen met vrienden/familie en kennissen. Ik heb al een hoop hulp aangeboden gekregen en ik ga binnenkort even inventariseren wat er moet gebeuren en wie me daar mee kan helpen.

Ik heb alle tijd en leg de verwachting laag, dan kan het alleen maar meevallen. De mensen die mij helpen en ervaring hebben met bepaalde werkzaamheden durf ik daarin echt wel te vertrouwen. Maar dat is ook aan mij om dat goed te filteren. Alles wat vakmanschap vereist dient ook door een vakman te gebeuren. En voor dat soort dingen heb ik wel mensen in mijn netwerk die dat kunnen en willen doen.
Ik ben inmiddels ongeveer 5 jaar verder dan jij. Alles in huis is stap voor stap volledig gestript geweest en inmiddels is bijna alles weer opgebouwd. Alleen de baksteen muren, de vloerbalken en het dak zijn niet vernieuwd (pannen en panlatten zijn in de jaren 90 al eens vernieuwd). Hulp van vrienden en familie is heel waardevol, maar moet je niet overschatten. Tenzij je in je kring mensen hebt die in de bouw werken of gewerkt hebben, komt de kluservaring van de meeste vrienden en familie net als bij jou ook niet veel verder dan een keer muren sausen, vloertje leggen en in het beste geval een niet-dragend muurtje slopen of juist weer opbouwen.

Die handjes zijn heel handig. Zo hadden wij met een puincontainer voor de deur, wat gehuurd sloopgereedschap en 6 man sterk in een weekend de hele benedenverdieping gestript. Muren, plafonds, elektra, keuken, tegelvloer eruit gebikt. Na pakweg anderhalve dag bikkelen, was de hele verdieping casco.

Maar bij opbouwen heb je niet alleen handjes nodig. Maar ook mensen die ten eerste begrijpen wat en hoe jij het wil hebben, en ten tweede het nodige inzicht hebben in hoe je dat dan kunt realiseren. De handjes zonder ervaring met grote klussen zijn in de opbouw-fase alleen nuttig voor het aangeven, sjouwen en op aanwijzing vastschroeven van materialen. Ook zitten al die mensen die hulp hebben aangeboden er écht niet op te wachten om je elk weekend te komen helpen. De eerste twee keer met het slopen vinden ze het waarschijnlijk prachtig. Een tweede keer in de opbouwfase willen ze ook wel terugkomen. Maar na een keer of 2 a 3 een (mid)dagje helpen, vinden velen het waarschijnlijk wel prima.
Wees dus spaarzaam met het inzetten van de aangeboden hulp. Gebruik deze wanneer er extra handjes het hardst nodig zijn, bij klussen die je niet in je eentje kúnt uitvoeren.

En ja, in de laatste fase met sausen of behangen van muren kun je vaak wel weer veel hulp krijgen. Want dat is net als het slopen leuk werk.

Bij ons staat de teller aan verbouwingskosten intussen op zo'n 60k. Ons huis heeft ongeveer 72m² woonoppervlak.
Waar wij geld aan hebben uitgegeven:
- Vloerisolatie (zelf aangebracht)
- 3 nieuwe Velux dakramen op de eerste verdieping tbv van de slaapkamers (laten doen)
- Oude vloerplanken van de houten verdiepingsvloer verwijderd, balken opgedikt ivm. doorhangen na 120 jaar en OSB-platen aangebracht (zelf gedaan)
- Geheel nieuwe indeling op de bovenverdieping met 3 kamers en badkamer opgebouwd met gips-wanden(zelf gedaan)
- Gehele dak van binnenuit geïsoleerd, afgetimmerd met gips (zelf)
- Voorzetwand tegen de enkelsteens zijgevel op de verdieping (zelf)
- Gehele elektrische installatie opnieuw aangelegd, inclusief montage groepenkast (zelf)
- Badkamer van 0 af opgebouwd (zelf)
- Zonnepanelen op het dak (laten doen)
- Warmtepomp + warmwater-boiler aangesloten op de warmtepomp (laten doen)
- Voor de bovenverdieping LTV convectoren aangesloten op de warmtepomp (zelf)
- Begane grond + enige 'normale' kozijn op de bovenverdieping voorzien van nieuwe hardhouten kozijnen met isolatieglas(laten doen - duurste van de hele verbouwing bijna 20k!!!!)
- Water- en afvoerleidingen in de kruipruimte vernieuwd (zelf)
- Begane grond alle steens gevels geïsoleerd met voorzetwanden (zelf)
- Lewisplaten + vloerverwarming + beton gestort (zelf)
- Nieuwe plafonds (zelf)
- Stucwerk hele woning (laten doen)
- Nieuwe IKEA keuken (zelf geplaatst)
- Heel veel schilderwerk (zelf)
- Nieuwe trap + trapgat (laten doen)

En zo vergeet ik vast nog wel wat...

Wat nog gedaan moet worden:
- Toilet beneden (sanitair + tegels reeds gekocht)
- Gang + 'trappenhuis' nog aftimmeren en stucen
- Kozijnen buitenzijde nog aflakken (wordt het voorjaar)
- Aftandse aanbouw slopen
- Buitengevel achterzijde opnieuw laten stucen en daarna schilderen.
- 1001 kleine klusjes die we nog tegenkomen.

Voor heel veel klussen staan op youtube goede instructievideo's. En ook op fora kun je een eindeloze hoeveelheid informatie en tips vinden over hoe je iets moet aanpakken. Het belangrijkste is dat je nieuwe klussen durft aan te pakken, tijd neemt om je te (laten) instrueren, niet bang bent om gereedschap vast te pakken en vooral ook niet bij de pakken neer gaat zitten als een klus een keer niet zo makkelijk verloopt of goed lukt als in dat mooie Youtube instructie filmpje.

[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 04-02-2021 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Ik heb inderdaad 0 ervaring met verbouwen en verhuizen, echt 0. Mijn ouders denken gelukkig wel mee, die hebben hun huis zelf gebouwd. Ik probeer het niet te onderschatten en mijn tijd te nemen om alles goed in kaart te brengen en te regelen. Dit forum is idd 1 van de dingen om mezelf goed voor te bereiden en mijn afwegingen zo goed mogelijk te maken.

Mijn ervaring en wat ik om me heen zie: meestal kun je meer dan je denkt; meestal duurt het langer dan je denkt. Met een beetje onderzoek, lef en gezond verstand merk je vanzelf waar je een vakman écht voor nodig hebt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
[...]

Een CV ketel voor een kleine woning als deze zal inclusief installatie niet meer dan 1800 euro kosten, Een wartmtepomp is bijna niet te plaatsen in een kleiner woning als deze en je zult toch al snel rekening moeten houden met een bedrag van 10k of meer. Niet echt reeel als het totaalbedrag 50k is lijkt me.

De ketel die er nu in zit komt uit 2003, een HR Ketel van tegenwoordig zul je er misschien niet in 10 jaar helemaal uit hebben, maar dit kan aardig in de buurt komen, helemaal als men kiest voo vloerverwarming. De nieuwe ketels zijn een stuk zuiniger en hebben meer functies, ook voor vloerverwarming.

In deze situatie is een warmtepomp niet realistisch, en voor de rest schop ik niets onderuit. Veel mensen snappen niet hoeveel geld het kost om een warmtepomp in een bestaande woning te laten plaatsen. Naast de warmtepomp moet je meer investeringen doen voor een warmtepomp zoals isolatie en ventilatie. En dat heb je ook niet voor paar duizend euro. Bij oudere woningen waarbij men niet alles compleet aanpakt is een warmtepomp nooit de juiste keus. Die domme politiek kan wel roepen dat men dit wil, maar het is gewoon niet realistisch. Vraag installateurs, die zullen exact hetzelfde zeggen. Die zitten ook niet te wachten op klachten of problemen omdat de isolatie of ventilatie niet afdoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Andyk125 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:05:
[...]

In deze situatie is een warmtepomp niet realistisch, en voor de rest schop ik niets onderuit. Veel mensen snappen niet hoeveel geld het kost om een warmtepomp in een bestaande woning te laten plaatsen. Naast de warmtepomp moet je meer investeringen doen voor een warmtepomp zoals isolatie en ventilatie. En dat heb je ook niet voor paar duizend euro. Bij oudere woningen waarbij men niet alles compleet aanpakt is een warmtepomp nooit de juiste keus. Die domme politiek kan wel roepen dat men dit wil, maar het is gewoon niet realistisch. Vraag installateurs, die zullen exact hetzelfde zeggen. Die zitten ook niet te wachten op klachten of problemen omdat de isolatie of ventilatie niet afdoende is.
Ik denk dat het wel degelijk een optie kan zijn maar dat er keuzes gemaakt moeten worden. Want ik ben het wél met je eens dat je inderdaad alles moet doen. Als de TS er serieus over nadenkt dan denk ik dat het 't beste is 2 verschillende installateurs langs te laten komen en aan de hand van hun feedback en offertes te beslissen wat te doen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Een CV ketel voor een kleine woning als deze zal inclusief installatie niet meer dan 1800 euro kosten, Een wartmtepomp is bijna niet te plaatsen in een kleiner woning als deze en je zult toch al snel rekening moeten houden met een bedrag van 10k of meer. Niet echt reeel als het totaalbedrag 50k is lijkt me.
Ligt er natuurlijk even aan wat er allemaal al aanwezig is. Ik had geen gas en water boven, huis had nooit een gasketel gehad, ik was ca. 400 euro meer kwijt. Maar daar zat een thermostaat bij, de hele bende van veiligheidspakketten en dakdoorvoeren, etc. En leidingaanleg zat in een andere post. Wellicht teveel betaald, maar op een hele renovatie merk je het nauwelijks en ik heb nu iig geen beun in huis.

[ Voor 10% gewijzigd door Pizza_Boom op 04-02-2021 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vind dit niet echt een klushuis. Ja, het is gedateerd, maar wel bewoonbaar.

De keuken is het eerste wat moet gebeuren lijkt mij, afgezien van de wanden en vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
MrSnoww schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:42:
Leuk om alle tips te volgen gezien ik zelf ook een klushuis heb gekocht waarvan ik eind deze maand de sleutel krijg. Qua jaartal en grote komt deze redelijk overeen met die van jou.

In mijn klushuisje moet echt nog alles gebeuren: muren weghalen, cv leidingwerk aanleggen, elektra vervangen, kozijnen vernieuwen, betonvloer storten en vloerverwarming erin verwerken, keuken/badkamer etc.
Mijn budget komt redelijk overeen met 40k voor alleen de verbouwing.

Ben benieuwd hoe het bij jou gaat vorderen de komende maanden :).
Thanks, jij ook gefeliciteerd dan ;)

Daar moet dan echt alles nog aan gebeuren idd! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesje-r
Marzman schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:22:
Is dat een huurwoning geweest? Wel een nette prijs, in Etten Leur zijn dus nog betaalbare woningen te vinden (ik dacht dat je al dichter richting zee moest tegenwoordig).

Ik zou beginnen met de vloeren en de muren en de keuken en dan kun je er denk ik al wonen. En dan pak je gewoon af en toe wat aan, spouwmuren kun je denk ik niet zelf (daar spuiten ze plastic bolletjes in). Het dak wel (als je dat aan de binnenkant doet, wel uitzoeken inderdaad met wel en niet dampdoorlatend en dergelijke welk materiaal je moet gebruiken).
Ja dit is een huurwoning geweest. Dit is 1 van de weinige ´´betaalbare`` woningen die ik ben tegengekomen de laatste maanden. Dit soort kansjes zijn echt een uitzondering, tussenwoningen of appartementen in E-L of omgeving zijn voor mij bijna onbereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Nieuwbouwwoningen hier (vorig jaar opgeleverd) in deze klasse hebben ook nog gewoon een toestel op gas. Ze hebben wel wat andere handigheidjes (toilet doorspoelen met regenwater, goede ventilatie, twee zonnepanelen (?) en zijn goed geisoleerd)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strudelpopje447
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik zit momenteel in een beetje dezelfde situatie dus wellicht dat ik je wat (meer realistische) tips kan geven.

Ten eerste: kosten vallen ALTIJD hoger uit dan je denkt. Je kan ook niet overal aan denken, je vergeet altijd wel iets. Zorg dus dat je nog een buffer hebt voor onvoorziene kosten.

Verder: kijk juist wel verder in de toekomst. Wil je nog ooit een uitbouw doen bijvoorbeeld, houdt hier dan rekening mee met de cv-ketel, loze leidingen, vloerverwarming etc. Dan heb je altijd genoeg capaciteit. Geldt ook voor de kozijnen: wil je ooit een uitbouw of erker, laat voor nu dan het huidige kozijn zitten.

Dingen die later kunnen moet je direct laten vallen, zoals dakkapel, tuin, luxe dingetjes, eventueel zolder isoleren, etc.

Wat ik wel zou doen:
- Vloer eruit, eventueel riool vervangen en meteen isoleren en vloerverwarming erin. Dit kun je nu doen, later ga je nooit je vloer meer uitbreken.
- Op de keuken zou ik niet bezuinigen, maar denk wel na wat je wil. Heb je nu echt die qooker of een wijnklimaatkastje nodig?
- Ik zou verduurzamen waar mogelijk, hier moet je zeker niet in doordraaien. Alle huizen van het gas af is een utopie. Met een nieuwe regering kunnen de plannen ook zomaar weer eens 180 graden draaien. Gas is een luxe en ik zou hier zeker niet vanaf gaan als je dit veel geld gaat kosten. Ik bouw zelf gewoon een CV ketel terug, gasgestookte vloerverwarming en lekker koken op gas! Spouwmuur isolatie kan ook later nog. Dak isoleren op zolder kan ook altijd nodig. Beneden heb je de warmte nodig en daar ontsnapt relatief weinig van naar boven als je de deuren gewoon dicht hebt.
- Boven gewoon radiatoren (badkamer en eventueel toilet wel vloerverwarming), dit is een fijne warmte als je het nodig hebt in de winter.
- Nieuwe kozijnen, indien nodig. Let op de overheid heeft verschillende subsidieregelingen: het kan soms uiteindelijk goedkoper zijn om voor triple glas te kiezen i.v.m. de subsidie die je terugkrijgt.
- Elektra en leidingen zou ik allemaal in de muur frezen. Nu kan het.
- Denk goed aan de groepen die je nodig hebt (waar wasmachine etc.) en leg loze leidingen, dit kost bijna niks.

Draai niet door. Wat goed is, is goed. Van het gas af is veel te duur. Gas is nog steeds goedkoper. Gasloos is in mijn ogen alleen rendabel in een nieuwbouw huis van zonnepanelen. Daarbij wordt ook nog eens de salderingsregeling afgebouwd (hoewel dit natuurlijk ook weer kan verdanderen).

Vraag verschillende offertes uit, doe zelf zoveel mogelijk met vrienden en reken bepaalde zaken zwart af (zoals als stucadoor en loodgieter). Dit gaat je heel veel geld schelen. In mijn geval door verschillende offertes uit te vragen, zelf het slopen en strippen te doen en sommige dingen zwart heeft het duizenden euro's opgeleverd.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Strudelpopje447 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:01:
- Vloer eruit, eventueel riool vervangen en meteen isoleren en vloerverwarming erin. Dit kun je nu doen, later ga je nooit je vloer meer uitbreken.
Misschien ben ik gewoon onnozel, maar ik neem aan dat dit huis gewoon met kruipruimte gebouwd is. Waarom zou je een goede betonvloer eruit moeten breken?

Wel een tip voor de TS: lees je in over Kwaaitaal- en Mantavloeren. Dit huis is wel van de leeftijd dat met betonrot te maken kan hebben.
Strudelpopje447 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:01:
- Ik zou verduurzamen waar mogelijk, hier moet je zeker niet in doordraaien. Alle huizen van het gas af is een utopie. Met een nieuwe regering kunnen de plannen ook zomaar weer eens 180 graden draaien. Gas is een luxe en ik zou hier zeker niet vanaf gaan als je dit veel geld gaat kosten. Ik bouw zelf gewoon een CV ketel terug, gasgestookte vloerverwarming en lekker koken op gas!
Je hoeft ook niet alles ineens te doen. Leg een paar loze electraleidingen aan, met 19mm buis zodat je er eventueel een 3-fasen doorstroomverwarmer of warmtepomp op aan kunt sluiten. Leg vloerverwarming aan, want nu is dat makkelijk. Isoleer dingen waar je straks niet meer bij kunt (bijv. het dak). Tegen de tijd dat jij of de volgende bewoner over 10, 20 jaar van het gas af wil, dan is het een kwestie van de warmtepomp aansluiten, in plaats van dat het huis opnieuw overhoop moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Pizza_Boom schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:33:
[...]
Ligt er natuurlijk even aan wat er allemaal al aanwezig is. Ik had geen gas en water boven, huis had nooit een gasketel gehad, ik was ca. 400 euro meer kwijt. Maar daar zat een thermostaat bij, de hele bende van veiligheidspakketten en dakdoorvoeren, etc. En leidingaanleg zat in een andere post. Wellicht teveel betaald, maar op een hele renovatie merk je het nauwelijks en ik heb nu iig geen beun in huis.
Dat kun je toch zien in de funda link wat er allemaal aanwezig is, er is al een bestaande ketel uit 2003 dus de leidingen en het meeste zal er allemaal al liggen. Vervangen hoeft dus niet ingewikkeld te zijn.
JT schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:21:
[...]

Ik denk dat het wel degelijk een optie kan zijn maar dat er keuzes gemaakt moeten worden. Want ik ben het wél met je eens dat je inderdaad alles moet doen. Als de TS er serieus over nadenkt dan denk ik dat het 't beste is 2 verschillende installateurs langs te laten komen en aan de hand van hun feedback en offertes te beslissen wat te doen.
Kosten technisch is het gewoon geen goed optie en begrijp ik niet waarom mensen überhaupt het idee hebben van wel. Gebrek van kennis? Je bent er niet met een warmtepomp, je moet er ruimte voor hebben, afhankelijk van het type zijn er ook nog veel verschillen, maar kosten technisch zal het dan een lucht/lucht warmtepomp moeten worden. Want de andere varianten zijn stukken duurder dan 10k. Probleem bij een lucht/lucht warmtepomp is dat de isolatie van de woning optimaal moet zijn. Daarnaast zullen de ruimtes allemaal op een lucht circulatie systeem aangesloten moeten worden wil je er optimaal gebruik van kunnen maken. Allemaal systemen die niet aanwezig zijn en die erg kostbaar zijn om te laten installeren vooral voor een budget van 10k. Een warmtepomp en alle benodigdheden eromheen kosten al snel inclusief installatie 15-20k. Niet erg realistisch dus.
Marzman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:50:
[...]

Nieuwbouwwoningen hier (vorig jaar opgeleverd) in deze klasse hebben ook nog gewoon een toestel op gas. Ze hebben wel wat andere handigheidjes (toilet doorspoelen met regenwater, goede ventilatie, twee zonnepanelen (?) en zijn goed geisoleerd)
Inderdaad en ik neem aan dat de meeste mensen snappen waarom, het is kostentechnisch niet haalbaar ook niet bij nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Nu online
Ik heb niet alles gelezen maar een budget van 40 a 50 duizend euro is met voorstellen van sommige Tweakers hier verre van toereikend.
Er is wel genoeg mogelijk maar hou rekening met het volgende:
Keuken: 10.000,-
Badkamer:5000,- tot 8000.-
Toilet: 1500.-
Vloerverwarming beg grond: 2500,-
Stucadoor: 20,- per vierkante meter, plafond 25,- per vierkante meter (hier kan ik een eurootje naast zitten)
Elektra vernieuwen: 1000,-
Verf + behang: 500,-
Buitenschilderwerk uitbesteden: 2000,-
Dak isoleren: 500,-
Ventilatie aanpassen?
Dubbel glas nodig?
Tuin?
Zonnepanelen?
Binnendeuren?
Binnenkozijnen?
Vloerbedekking: 25 tot 100 euro per vierkante meter
Meubilair: 5000,- tot een welhaast oneindig bedrag.
Gordijnen of iets dergelijks: 1000,-
Wasmachine en droger: 1000,-
Die tweaker-waardige TV en soundinstallatie
Alle wilde domotica plannen voor licht en geluid.
Minstens 5000,-voor onvoorziene kosten en ellende tijdens de verbouwing.
Dit is zo een beetje de basis en er is voor jouw centen veel mogelijk en uiteraard is hier in te bezuinigen door veel zelf te doen (tegelwerk, loodgieterwerk, sloopwerk) en budgetmateriaal te gebruiken in keuken, badkamer en in afwerking.
Pagina: 1 2 3 Laatste