• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49
RobAkm schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:17:
Misschien spreken auto's je meer aan om uit te leggen.
Je weet waarschijnlijk wel wat trajectmeting is, over de afstand van A naar B rijd je de gemiddelde snelheid.
Nu kan je in het begin te langzaam rijden en halverwege gas geven, dan nog rijd je achteraf gemiddeld de toegestane snelheid, zo werkt de app van HW ook.
Maar niet het window progje, dat geeft direct de gemeten waarde weer net zoals dat je snelheidsmeter dat doet.
Als je over 24 uur meet en leest dan de totale waarde uit, dan zal je zien dat de app die zelfde waarde weer geeft.

Hier draait vanaf het begin zowel het window programma als de HW-app (+P1) en nog een BT-dongel (Energy Blue) naast elkaar en de waarden over 24 uur wijken op geen enkele manier van elkaar af.
Ik heb echt het vermoeden dat je de manier van meten en verwerken niet snapt want aan de programma(s) ligt het niet.
Dus de app van HW geeft achteraf de gemiddelde waarde weer. Dus óók het 'live' scherm van die HW app? En het programmaatje geeft de snelheidsmeter weer, dus de actuele waarde op DAT moment? Ik had dus verwacht dat die 2 waarden (dus de waarde in het programmaatje en de waarde in het live scherm van de HW app) dan aan elkaar gelijk zouden zijn.

Dat is dus niet zo. de waarde in het programmaatje is véél lager dan de waarde in het live scherm van de HW app. Dus als er dan 1 van de 2 een gemiddelde weergeeft, dan zou ik verwacht hebben dat dat het programmaatje is, en niet de HW app (tenminste, niét in het live scherm).

Ik wil op enig moment in het programmaatje kunnen zien wat er op dát moment op de meter gebeurd, dus wat de zonnepanelen op dát moment aan het doen zijn (of niet). En als die aangeeft dat -66 terwijl er op dat moment in het live scherm van de app wordt weergegeven -2000, dan zou ik dus verwachten dat die -66 een of ander gemiddelde over een langere tijd is, en daarmee dus niet als 'snelheidsmeter' fungeert.

Maar als ik dat fout zie, dan zal dat wel zo zijn.

Het livescherm van de HW app, heet 'nu'. Dus NU. Dus NU op deze seconde (naja, 10 seconden, want dat ding update elke 10 seconden). Dus als dat NU is, is dat dan de snelheidsmeter? En het programmaatje doet hetzelfde, die doet ook de NU gereden snelheid, oftewel het verbruik/teruglevering NU.

Dus als het livescherm van de HW app zegt -2000 en het programmaatje zegt op exact datzelfde moment -66, welke van beiden heeft dan gelijk?

Dat het scherm 'dag' een gemiddelde weergeeft, dat snap ik. Immers, als ik in de niet-zon-uren 20kwh verbruikt heb, en in de zon-uren heb ik 25kwh opgewekt, dan heb ik op die dag 5kwh terug geleverd uiteindelijk. Maar dat laat het programmaatje niet (direct) zien. Die laat alleen NU zien.

Nou, aangezien het NU scherm in de HW app een waarde laat zien, en het programmaatje ook NU laat zien, dan zou je verwachten dat die waarden aan elkaar gelijk zijn. Als dat niet het geval is laat een van beiden toch niet NU zien, maar een gemiddelde, of hij heeft het fout, toch?

[Voor 19% gewijzigd door Just_A_User op 26-10-2021 18:44]

Och ja, je moet toch wat he.

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
De P1 zend met wifi het signaal uit de meter naar het modem, naar de HW-server en die verwerkt het waarna deze weer de uitslag naar jouw appje stuurt die het dan laat zien.
Er is echter wel een tijdje overheen gegaan want de server van HW maakt er mooie grafiekjes van en dat kost ook tijd, dus NU in het grafiekje is niet echt NU maar NU+Xtijd.
Daarom gaf ik ook aan om eens over 24 uur te meten, van 00:00 uur tot 00:00 uur en dit te vergelijken met het window progje.
Je zal zien dat eea niets uitmaakt over deze tijd, de app van HW geeft het zelfde aan als het window progje, of in mijn geval incl de bluetooth waarden van Energy Blue (hierbij worden de waarden van de meter in de moduul gezet zonder tussen komst van servers of pc ed).

• Just_A_User
RobAkm schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:25:
De P1 zend met wifi het signaal uit de meter naar het modem, naar de HW-server en die verwerkt het waarna deze weer de uitslag naar jouw appje stuurt die het dan laat zien.
Er is echter wel een tijdje overheen gegaan want de server van HW maakt er mooie grafiekjes van en dat kost ook tijd, dus NU in het grafiekje is niet echt NU maar NU+Xtijd.
Daarom gaf ik ook aan om eens over 24 uur te meten, van 00:00 uur tot 00:00 uur en dit te vergelijken met het window progje.
Je zal zien dat eea niets uitmaakt over deze tijd, de app van HW geeft het zelfde aan als het window progje, of in mijn geval incl de bluetooth waarden van Energy Blue (hierbij worden de waarden van de meter in de moduul gezet zonder tussen komst van servers of pc ed).
Nee, maar dat is niet wat ik vraag. Jij stel dat het windows progje de snelheidsmeter is. Ik vraag of het NU scherm in de HW app ook fungeert als snelheidsmeter. Jij komt met nu +Xtijd. Xtijd zal geen minuten later zijn lijkt mij.

Als beiden fungeren als 'snelheidsmeter' dan mag ik aannemen dat die waarden dichter bij elkaar moeten liggen dan nu het geval is.

De waarde in de HW app aan het eind van de maand (dus als de gehele maand voorbij is) komt overeen met wat het energierapport laat zien. Dus als dat aan het eind van de maand klopt, en dat is een uiteindelijke verrekening over de hele maand, dan doe ik de aanname dat als de maand klopt, het 'per seconde' ook moet kloppen, want alle seconden per 24 uur bij elkaar opgeteld moeten leiden tot de 'som' aan het eind van de maand.

Dan heb je aan de andere kant het windows progje, en die laat nooit meer zien dan ergens in de 100, dus 200, 266, -200, -266, -347, maar hij laat NOOIT op enig moment een waarde zien die ook maar in de buurt komt van de waarde in het NU scherm van de HW app.

Ik snap prima dat er iets verschil in zit omdat er een beetje tijd bijkomt voor het tekenen van het grafiekje, maar ergens in grofweg dezelfde tijd zou je verwachten dat er bij beiden dan een keer -2000 of -3666, of +558 in de buurt komt, of in ieder geval, waarden die grofweg rond hetzelfde tijdsbestek zijn en dan grofweg dezelfde waarden laten zien, dus niet -2000 en -66 op grofweg dezelfde tijd qua NU.

Daarom zeg ik, ik wil op mijn PC, als ik met mijn muis hover over dat icoontje in de systray, de waarde NU zien. Dus als het 1 augustus 12u smiddags is, en de panelen staan 5 kW te stampen en daar blijft in de meter na aftrek van het eigen verbruik op dát moment 4800 watt teruglevering van over, dan registreert die meter -4800. De HW app laat dat zien.

Het windows progje laat dat niet zien. Nooit, niet eens in de buurt van die waarde. Nooit. Dat lijkt mij niet te kloppen.

• RobAkm
Ik denk dat je nu bij @Daveth moet zijn, ik heb zelf geen panelen dus kan niet controleren of die aanname van jou juist is.....sorry.
Eea is wel gecontroleerd door diverse mensen, dus ik ga er van uit dat het progje wel goed werkt maar dat je iets niet goed staat ingesteld in het progje.
Als je over 3 fase terug levert moet je dat wel instellen bij - instellingen 3 fase en de hoofdzekering.

• Just_A_User
RobAkm schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:47:
Ik denk dat je nu bij @Daveth moet zijn, ik heb zelf geen panelen dus kan niet controleren of die aanname van jou juist is.....sorry.
Eea is wel gecontroleerd door diverse mensen, dus ik ga er van uit dat het progje wel goed werkt maar dat je iets niet goed staat ingesteld in het progje.
Als je over 3 fase terug levert moet je dat wel instellen bij - instellingen 3 fase en de hoofdzekering.
Geprobeerd. Geen 3 fasen hier, maar welke combi van die gegevens dan ook leidt niet tot 'correcte' waarden. Daarom heb ik het gevoel dat er iets niet klopt, en het kan best zijn dat het aan de situatie hier ligt hoor, maar ik kan voor zover ik kan nagaan geen verschil ontdekken tussen wat de HW app zegt en wat het energierapport van mijn leverancier zegt. Dus ik vertrouw die waarden uit de HW app op dit moment meer dan wat ik in het progje zie.

• RobAkm
Van Nuon weet ik dat ze maar 1x per uur de meterstanden uitlezen en dat is wat ik te zien krijg in mijn energierapport en is natuurlijk anders dan dat ik NU kijk in de app, realtime in het progje of uit de BT-dongle.
In dat energierapport zie ik geen pieken, hooguit als ik de droger of wasmachine voor langere tijd aan heb gehad dan is er een piek te zien.
Het aan- en uitschakelen van de close-in boiler zie ik nooit terug in het rapport terwijl die 2kW trekt, maar dat is voor korte duur van 5 tot 8 minuten per keer.

• RobAkm
Deze piek die maar 120 seconden duurt zie ik dus niet terug in mijn energierapport van de NUON, maar wel in het window progje van Dave.

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:06
Just_A_User schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:42:
[...]

Nee, maar dat is niet wat ik vraag. Jij stel dat het windows progje de snelheidsmeter is. Ik vraag of het NU scherm in de HW app ook fungeert als snelheidsmeter. Jij komt met nu +Xtijd. Xtijd zal geen minuten later zijn lijkt mij.

Als beiden fungeren als 'snelheidsmeter' dan mag ik aannemen dat die waarden dichter bij elkaar moeten liggen dan nu het geval is.

De waarde in de HW app aan het eind van de maand (dus als de gehele maand voorbij is) komt overeen met wat het energierapport laat zien. Dus als dat aan het eind van de maand klopt, en dat is een uiteindelijke verrekening over de hele maand, dan doe ik de aanname dat als de maand klopt, het 'per seconde' ook moet kloppen, want alle seconden per 24 uur bij elkaar opgeteld moeten leiden tot de 'som' aan het eind van de maand.

Dan heb je aan de andere kant het windows progje, en die laat nooit meer zien dan ergens in de 100, dus 200, 266, -200, -266, -347, maar hij laat NOOIT op enig moment een waarde zien die ook maar in de buurt komt van de waarde in het NU scherm van de HW app.

Ik snap prima dat er iets verschil in zit omdat er een beetje tijd bijkomt voor het tekenen van het grafiekje, maar ergens in grofweg dezelfde tijd zou je verwachten dat er bij beiden dan een keer -2000 of -3666, of +558 in de buurt komt, of in ieder geval, waarden die grofweg rond hetzelfde tijdsbestek zijn en dan grofweg dezelfde waarden laten zien, dus niet -2000 en -66 op grofweg dezelfde tijd qua NU.

Daarom zeg ik, ik wil op mijn PC, als ik met mijn muis hover over dat icoontje in de systray, de waarde NU zien. Dus als het 1 augustus 12u smiddags is, en de panelen staan 5 kW te stampen en daar blijft in de meter na aftrek van het eigen verbruik op dát moment 4800 watt teruglevering van over, dan registreert die meter -4800. De HW app laat dat zien.

Het windows progje laat dat niet zien. Nooit, niet eens in de buurt van die waarde. Nooit. Dat lijkt mij niet te kloppen.
Bij mij is de weergave in de app onder het kopje nu en homewizard stats metingen en dan watt totaal (ik heb 3 fases) wel ongeveer gelijk. de app loopt een paar seconde achter en soms is de afronding anders.

• Just_A_User
mcied schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:34:
[...]

Bij mij is de weergave in de app onder het kopje nu en homewizard stats metingen en dan watt totaal (ik heb 3 fases) wel ongeveer gelijk. de app loopt een paar seconde achter en soms is de afronding anders.
Ja, dat zou ik dus ook verwachten, dat die grofweg gelijk zijn. Maar bij mij is dat dus niét het geval. De waarden in de HW app zijn veel hoger dan de waarden in het progje.

Dus, 1 van de 2 kan maar waar zijn. De waarden uit de HW app op een maand gezien zijn gelijk aan wat de energieleverancier me laat zien in hun maandrapport. Dat kan alleen maar betekenen dat de optelsom van de waarden per seconde, minuut, uur, dag etc uiteindelijk leiden tot de totalen in het maandoverzicht.

Als de waarden uit het progje zouden kloppen, die veel en veel lager zijn, dan zou de optelsom van die waarden over een maand gezien moeten leiden tot veel lagere totalen, en dan klopt dat dus niet met wat de energie leverancier me laat zien.

Dus mijn conclusie is dus dat de waarden in het progje niet kloppen in mijn geval. De reden daarvoor zal ongetwijfeld aan mijn situatie liggen, whatever it is, maar of ik nou 1 of 3 fasen doe icm welke afzekering dan ook, geen combi leidt tot 'correcte' waarden.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:46
Just_A_User schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:41:
[...]

Dus, 1 van de 2 kan maar waar zijn. De waarden uit de HW app op een maand gezien zijn gelijk aan wat de energieleverancier me laat zien in hun maandrapport. Dat kan alleen maar betekenen dat de optelsom van de waarden per seconde, minuut, uur, dag etc uiteindelijk leiden tot de totalen in het maandoverzicht.
Die periode verbruikwaarden is een sommetje van standen. De meter houdt de totalen bij. Het programma doet geen berekening maar toont enkel de waarden die de meter via P1 doorgeeft.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Just_A_User
Ik heb het idee dat we langs elkaar heen aan het praten zijn hier. Ik probeer het opnieuw, met actuele waarden van NU. Momenteel is het zo (volgens de p1 meter en dus ook volgens de HW app) dat nu momenteel meer verbruik dan dat ik teruglever, dus netto ben ik nu stroom aan het binnen halen in plaats van aan het terug leveren.

De HW app zegt op DIT moment 320 watt verbruik. Natuurlijk ben ik niet snel genoeg met alles verwerken in dit bericht, maar ik kan de API van de p1 op mijn pc benaderen. De output daarvan is dit:

{"smr_version":22,"meter_model":"ISKRA 2ME382-1003","wifi_ssid":"XXXXXXXX","wifi_strength":100,"total_power_import_t1_kwh":30180.229,"total_power_import_t2_kwh":20335.521,"total_power_export_t1_kwh":3651.791,"total_power_export_t2_kwh":8447.41,"active_power_w":320,"active_power_l1_w":null,"active_power_l2_w":null,"active_power_l3_w":null,"total_gas_m3":null,"gas_timestamp":null}

Het dikgedrukte is de snelheidsmeter, dat is dus het actuele verbruik. Die zegt ook 320 watt verbruik. Maar TEGELIJKERTIJD zegt het windows progje 53 watt verbruik.

53 watt is niet gelijk aan 320 watt verbruik. Ook niet een heel klein beetje gelijk. Het wijkt volledig af. Tijdens het typen van dit bericht ben ik al een paar keer naar het progje terug gegaan om te kijken wat hij zegt. Hij blijft zeggen 53.

In diezelfde tijd heb ik ook al een paar keer de app en de API ververst. Die wisselen wel, de ene keer 340, de andere keer 290, etc etc, maar redelijk stabiel. De app en de API zijn continue aan mekaar gelijk (dat lijkt me ook logisch). Maar tijdens al die tijd, en al die waarden, blijft het windows progje 53 zeggen.

Nogmaals, ik weet niet waar het aan ligt, maar ik zou verwachten dat als de API zegt 290 watt, dat het windows appje rond datzelfde tijdsbestek give or take een paar sec ook rond die waarde moet zitten. Dat is dus niet zo.

Ik weet niet waar dat aan ligt, maar als het Windows progje praat met de p1 meter, die over wifi (en ja die XXXX hierboven in die readout heb ik er zelf neergezet, hij heeft wel degelijk verbinding met wifi maar ik wilde mijn echte SSID niet weergeven) informatie doorgeeft, waarom wijkt wat het progje zegt dan zoveel af van wat de P1 zelf doorgeeft?

Edit: ik heb geen gasaansluiting, dat verklaart de waarden bij gas.

Ah! Opgelost! Het werkt niet, maar ik zie in de OP staan dat het met SMR 22 niet goed werkt en laat ik dat nou net hebben.

[Voor 3% gewijzigd door Just_A_User op 27-10-2021 09:57]

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:35
TheBalle schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:04:
@RobAkm Dat is nu net het probleem. Het programma wil mijn IP niet opslaan. Ik kan het ingeven maar het wordt niet opgeslagen, het springt telkens terug naar het andere ip adres.
Sorry ik ben even niet meer online geweest vandaar deze late reactie, het probleem zit hem in in je register instelling.
Het programma slaat de laatste 6 cijfers van je serie nummer van je Home Wizard device op en probeert altijd aan deze te kopellen.
Dit is gedaan omdat bij de meeste gebruikers de Home Wizard device een dynamisch IP adres heeft en deze kan veranderen, op zo manier veranderd automatisch ook het IP adres mee.

Als je bij jou in het register (na dat je het programma heb geïnstalleerd en een keer heb laten scannen) daar jou laatste 6 cijfers van jou serie nummer van je Home Wizard device aanpast zou het wel goed moeten gaan.
Serie nummer kan je vinden in de app van je Home Wizard device.

Register key is HKEY_CURRENT_USER\Software\Nend Software\HWstats

Wel het programma opnieuw starten na aanpassen.

[Voor 7% gewijzigd door Daveth op 01-11-2021 13:00]

• Daveth
Just_A_User schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:54:
Ik heb het idee dat we langs elkaar heen aan het praten zijn hier. Ik probeer het opnieuw, met actuele waarden van NU. Momenteel is het zo (volgens de p1 meter en dus ook volgens de HW app) dat nu momenteel meer verbruik dan dat ik teruglever, dus netto ben ik nu stroom aan het binnen halen in plaats van aan het terug leveren.

De HW app zegt op DIT moment 320 watt verbruik. Natuurlijk ben ik niet snel genoeg met alles verwerken in dit bericht, maar ik kan de API van de p1 op mijn pc benaderen. De output daarvan is dit:

{"smr_version":22,"meter_model":"ISKRA 2ME382-1003","wifi_ssid":"XXXXXXXX","wifi_strength":100,"total_power_import_t1_kwh":30180.229,"total_power_import_t2_kwh":20335.521,"total_power_export_t1_kwh":3651.791,"total_power_export_t2_kwh":8447.41,"active_power_w":320,"active_power_l1_w":null,"active_power_l2_w":null,"active_power_l3_w":null,"total_gas_m3":null,"gas_timestamp":null}

Het dikgedrukte is de snelheidsmeter, dat is dus het actuele verbruik. Die zegt ook 320 watt verbruik. Maar TEGELIJKERTIJD zegt het windows progje 53 watt verbruik.

53 watt is niet gelijk aan 320 watt verbruik. Ook niet een heel klein beetje gelijk. Het wijkt volledig af. Tijdens het typen van dit bericht ben ik al een paar keer naar het progje terug gegaan om te kijken wat hij zegt. Hij blijft zeggen 53.

In diezelfde tijd heb ik ook al een paar keer de app en de API ververst. Die wisselen wel, de ene keer 340, de andere keer 290, etc etc, maar redelijk stabiel. De app en de API zijn continue aan mekaar gelijk (dat lijkt me ook logisch). Maar tijdens al die tijd, en al die waarden, blijft het windows progje 53 zeggen.

Nogmaals, ik weet niet waar het aan ligt, maar ik zou verwachten dat als de API zegt 290 watt, dat het windows appje rond datzelfde tijdsbestek give or take een paar sec ook rond die waarde moet zitten. Dat is dus niet zo.

Ik weet niet waar dat aan ligt, maar als het Windows progje praat met de p1 meter, die over wifi (en ja die XXXX hierboven in die readout heb ik er zelf neergezet, hij heeft wel degelijk verbinding met wifi maar ik wilde mijn echte SSID niet weergeven) informatie doorgeeft, waarom wijkt wat het progje zegt dan zoveel af van wat de P1 zelf doorgeeft?

Edit: ik heb geen gasaansluiting, dat verklaart de waarden bij gas.

Ah! Opgelost! Het werkt niet, maar ik zie in de OP staan dat het met SMR 22 niet goed werkt en laat ik dat nou net hebben.
Je hebt het antwoord al zelf gevonden.
Ik had ook een DSMR 2.2+ device en heb deze gratis kunnen laten vervangen door mijn netbeheerder.
Netbeheerder gaf zelf aan dat dit zo een verouderen type was dat deze eigenlijk al vervangen had moeten worden.
Met andere woorden bel even of zij bij jou ook deze gratis vervangen, (D) SMR 4.0 of hoger geeft ook veel meer informatie weer en vanaf versie 5.0 geeft hij de data elke seconde weer ipv van elke 10 seconden.
Ik heb gelijk een versie 5.0 gekregen en deze is een stuk beter.

• RobAkm
@Daveth Een vraagje, kan jouw programma (metingen) uitgebreid worden met een gasgrafiek ?
Eea vraag ik omdat de elektraprijs maar peanuts is in vergelijking met de gasprijs en dus ook belangrijker is om daar goed inzicht in te hebben.
Natuurlijk gebruik ik al heel lang de mogelijkheid van het exporteren, maar dan zie ik het verbruik achteraf en kan dan niet realtime mee kijken.

• Daveth
RobAkm schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:51:
@Daveth Een vraagje, kan jouw programma (metingen) uitgebreid worden met een gasgrafiek ?
Eea vraag ik omdat de elektraprijs maar peanuts is in vergelijking met de gasprijs en dus ook belangrijker is om daar goed inzicht in te hebben.
Natuurlijk gebruik ik al heel lang de mogelijkheid van het exporteren, maar dan zie ik het verbruik achteraf en kan dan niet realtime mee kijken.
De reden dat dat niet kan is het zelfde dat HW dit ook niet kan in de app bij "NU".
Gas loopt altijd in het verleden en word op een andere manier weergegeven, helaas kan het daar door niet.

• RobAkm
Gas hoeft ook niet 1:1 weergeven te worden, persoonlijk vind ik elektra ook niet, een pull van 10 seconden vind ik meer dan redelijk voor zowel gas als elektra.
Persoonlijk zie ik de meerwaarde van "NU" niet, ik zou eerder tevreden zijn als "DAY" door loopt ipv een screenshot geeft welke je telkens moet updaten en "NU" verdwijnt uit de HW-app (maar dat zou mijn keuze zijn).
Wat ik ook aanzet qua elektra, het is altijd langer dan 1 seconden en (voor mij) een nutteloze uitlezing.
Als de boiler aangaat, de verlichting, cv of de terug levering, het is altijd langer dan 1 seconden.
Om eerlijk te zijn zie ik het hele 1 seconden verhaal van de slimme meter niet.

[Voor 15% gewijzigd door RobAkm op 02-11-2021 17:24]

• RobAkm
@Daveth Ik loop al een tijdje tegen de maximale duur van 6 dagen aan wat ik maximaal kan ophalen.
Is het mogelijk om dat te verlengen naar 8 dagen zodat ik een hele week (7 dagen) op een vaste tijd de data ophaal uit je progje ?

• Daveth
@RobAkm Helaas heb ik de laatste paar maanden zeer weinig tijd voor dit soort programma's.
In de eerste post staat ook de source code als je AutoIt download (freeware) kan je dit zelf editen.
Het zal in het begin wat lastig zijn maar de code is per functies ingedeeld en zou niet heel veel moeite moeten kosten.

• RobAkm
Oep....ik mag dan een oud Siemens PLC-programmeur zijn, maar om een nieuwe programmeertaal te leren ?
Ik ga een poging doen, maar heb er geen hoge hoed van op.

• RobAkm
Iets gevonden....ik neem aan dat dit de ingave is van aantal dagen, maar dit zegt nog niets over het aantal log dagen wat het programma doet (?)

• Daveth
RobAkm schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:22:
Iets gevonden....ik neem aan dat dit de ingave is van aantal dagen, maar dit zegt nog niets over het aantal log dagen wat het programma doet (?)

[Afbeelding]
Dat zal je dan moeten testen, het is voor mij te lang geleden dat dit programma gemaakt heb en nog weet hoe het precies zit.
De data word max 6 dagen opgeslagen, alles ouder word weggegooid de routine daarvoor kan je ergens rond de regel 167 vinden, deze moet je dan ook aanpassen
"$date_check_del = StringSplit(_DateAdd('d', -7, _NowCalcDate()), "/", 2)"

Ik weet niet zeker meer of er nog wat is, loop je ergens tegen aan geeft het dan aan dan kan ik met je mee denken.

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Om te beginnen een dikke duim voor deze software app.
Ik wil mijn P1 gaan gebruiken icm Home Assistant.
Ik wil niet afhankelijk zijn van Homewizard en hun Energy app.(en ook geen data op hun server zetten)
Maar volgens mij is het onmogelijk om de P1 meter te koppelen aan je wifi netwerk zonder deze Energy App. Klopt dit?
Of gewoon (zoals ik nu heb gedaan) de Energy app installeren, P1 meter in het netwerk hangen. daarna P1 meter uit de Energy app gegooit en uitgelogd.

Verder heb ik een verzoekje van mijn vader (die ook een P1 meter wil aanschaffen maar heeft geen smartphone, dus ook geen Energy App).
Op het moment gebruikt hij nog een ouderwetse energie meter van Current Cost. icm met hun softtware.
De Current Cost software monitor bestrijkt een complete dag (24 uur) in een grafiek.
Is het mogelijk om deze app ook uit te bereiden tot 24 uur, ipv de 10 minuten die het nu maximaal zijn?
En hoe zit het met het exporteren/ Moet de App dan op de achtergrond blijven draaien in windows om zo een volledige 1 dag, 1 week of 1 maand te exporteren?

• RobAkm
Als je het programma installeert komt er in de systemtray een icoontje te staan, dus ja het draait op de achtergrond van de pc en die zal 24/7 aan moeten staan want als je hem uitzet kan het progje ook niet loggen.
Het maximale aantal dagen van opnemen is helaas 6, daarna wordt de oude informatie verwijdert....first in - first out.
Het is dus (helaas) niet zo dat je kan instellen of je een week / maand / of jaar wilt loggen, zelf had ik ook liever een week totaal willen zien ipv 6 dagen.....eea had te maken met de grote van de log-file.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:30
Is de service offline? Mijn P1 blijft offline

• RobAkm
Als je P1 offline is, is je wifi offline of je P1 heeft een verkeert IP-adres.
Even in de systemtray met de rechtermuisknop op het icoontje tikken en dan instellingen en de app de P1 laten zoeken.....wel opslaan nadat hij gevonden is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dutch_locutus439
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-02 23:00
Dank voor het online zetten Daveth d:)b .

Sinds een week de HomeWizard P1 Meter, en was op zoek naar een mogelijkheid om ook op de laptop het actuele verbruik over de drie fasen te kunnen zien.

Natuurlijk was er een tweaker die dit al uitgedacht had _/-\o_ , uurtje terug geïnstalleerd en laat mooi zien wat ik weten wil.
Als over een paar weken onze EV voor de deur staat kan ik ook achter de laptop mooi zien of het zoals berekend goed gaat met de fasen belasting tijdens het laden.

Tnx

[Voor 17% gewijzigd door dutch_locutus439 op 09-01-2022 14:36]

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:00
Vraagje: heb sinds 2 weken de HW P1. Zelfde ook voor schoonouders aangeschaft. Op zelfde wijze geïnstalleerd en hebben dezelfde meter. Echter laat hij bij mij netjes de 3 fasen zien, en bij schoonouders blijft het 1 lijn en geen 3 fasen. Hebben uiteraard wel 3 fase en heb ik de instelling ook 3x25 aangezet. Hoe kan dit?

• Daveth
Kenar95 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:57:
Vraagje: heb sinds 2 weken de HW P1. Zelfde ook voor schoonouders aangeschaft. Op zelfde wijze geïnstalleerd en hebben dezelfde meter. Echter laat hij bij mij netjes de 3 fasen zien, en bij schoonouders blijft het 1 lijn en geen 3 fasen. Hebben uiteraard wel 3 fase en heb ik de instelling ook 3x25 aangezet. Hoe kan dit?
Waarschijnlijk is het een slimme meter die deze gegevens niet door geeft.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:14
@Kenar95 Staat bij - instellingen - grafieken - stroom totaal - toon fases in lijngrafieken aan?

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• Kenar95
ron321 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:18:
@Kenar95 Staat bij - instellingen - grafieken - stroom totaal - toon fases in lijngrafieken aan?
Ja staat aan! Lijkt alsof de data gewoon niet doorkomt dus vanaf de meter, wel apart omdat het dezelfde meter betreft en we in hetzelfde dorp wonen (dus zelfde leverancier).

• Kenar95
Daveth schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:53:
[...]

Waarschijnlijk is het een slimme meter die deze gegevens niet door geeft.
Dit kan dus? Zie mijn bovenstaande reactie

• RobAkm
Misschien ka je jouw P1 even omwisselen met die van je ouders ?

• charles1983
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-03 21:50
Weten jullie of het ook mogelijk is met de P1 om de data direct in excel te kunnen importeren? Dan kan je er een dahboard mee bouwen welke met 1 druk op de knop alle data ververst

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-03 20:29
Is er hier iemand die de homewizard wifi din meter gebruikt en die zijn of haar ervaringen kan delen? Ik ben er no over aan het denken om deze te gebruiken om inzicht te krijgen over hoeveel kwh de zonnepanelen opwekken vs wat ik teruglever.

Ik bedoel dus deze https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-kwh-meter

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid

• ron321
@Fantastic_fox
Kijk eens in dit topic. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2002754
Ik gebruik er 2 en werkt prima.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-03 20:29
@ron321 thnx man!

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:17

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@ron321 Als ik een kWh meter voor mijn zonnepanelen installeer, krijg ik dan in de app mijn totale verbruik te zien,. ?

Met totale verbruik bedoel ik: levering + opwek - teruglevering.

• ron321
@sideriusj
Je hebt het antwoord al in het andere topic zag ik.

• Ben Bos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-02 09:11
Bijzonder: vanmiddag Homewizard p1 wifi besteld. Nog niet in huis, maar dit prog alvast gedownload..... Ben benieuwd!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ben Bos schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:40:
Bijzonder: vanmiddag Homewizard p1 wifi besteld. Nog niet in huis, maar dit prog alvast gedownload..... Ben benieuwd!!
Welkom bij het feestje.... Via een browser zou je ook https://hwenergy.app/ kunnen gebruiken. Mocht je live op een PC willen meeloeren dan is er nog deze app, via de api -edit- (o wacht, je zit al in het topic 😅)

[Voor 4% gewijzigd door Chris.nl op 04-03-2022 23:12]

• Ben Bos
eerst maar maar eens die Homewizard p1 wifi bestuderen. bedankt voor je welkom!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:41
Kenar95 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:57:
Ik heb hetzelfde volgens mij; zie alleen maar totaal verbruik en productie en niet per fase.
Landis+Gyr E360 SMR5 hier in de meterkast.

Is er een manier om de P1 telegrammen uit te lezen om te zien of het wel binnen komt?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• RobAkm
http://IP-adres/api/v1/telegram

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:41
RobAkm schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:55:
Ja... RTFM @Uberprutser 8)7 |:(
Daar zie ik ze wel keurig binnen komen (en dat precies op de fase waar veel op verbruikt wordt niet is aangesloten op de PV installatie, zoals ik al dacht...)

[Voor 31% gewijzigd door Uberprutser op 07-03-2022 11:08]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Ben Bos
Helaas, HomeWizardStats doet niks (meer)
Hij vond automatisch m'n HW IP 192.168.178.39 en verdween toen voorgoed.....? Alsof ie helemaal niet is geinstalleerd.
Helaas doet CTmeters.exe , voor Enphase Envoy S, ook niks. Maar die meldt tenminste nog dat ie mogelijk geen toestemming heeft.
Heeft het misschien te maken met router instellingen, een FritzBox 7590?
Nou ja de apk van CTmeters doet het redelijk op m'n Xcover4 S
Oja, http://192.168.178.39/api/v1/telegram geeft wel goed door lijkt mij. 3 fasen spanning stroom en nog wat....

• Daveth
Ben Bos schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 00:25:
Helaas, HomeWizardStats doet niks (meer)
Hij vond automatisch m'n HW IP 192.168.178.39 en verdween toen voorgoed.....? Alsof ie helemaal niet is geinstalleerd.
Helaas doet CTmeters.exe , voor Enphase Envoy S, ook niks. Maar die meldt tenminste nog dat ie mogelijk geen toestemming heeft.
Heeft het misschien te maken met router instellingen, een FritzBox 7590?
Nou ja de apk van CTmeters doet het redelijk op m'n Xcover4 S
Oja, http://192.168.178.39/api/v1/telegram geeft wel goed door lijkt mij. 3 fasen spanning stroom en nog wat....
2 dingen die mij te binnen schiet is het ipadres in het programma opnieuw laten zoeken, werkt dat niet herstart de P1 Homewizard device door hem uit je slimme meter te halen en weer terug te plaatsten.
Ik zie wel eens vaker als deze vele API calls krijgt dat het apparaat op den duur voor het API gedeelte vast loopt.

• RobAkm
Zelfs in de app of GUI van HW loopt de boel wel eens vast of is opeens de P1 Homewizard kwijt (je moet dan opnieuw inloggen of de P1 resetten), het ligt dus niet aan jouw pragramma.

• Ben Bos
Oei, ik had al een update geschreven bij m'n eigen stukje, maar niet verstuurd??
Welnu, ik vond dus onder dat hoedje rechts onderin het scherm het groene schichtje.......
Tja, kan gebeuren, het werkt perfect!
DANK DANK!
CTMeter Android doet het goed, dus dat dat win. progje het niet doet, ala...

• RobAkm
Even de taakbalk zo instellen dat je alle iconen te zien krijgt.

[Voor 7% gewijzigd door RobAkm op 20-03-2022 20:15]

• Koffer
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-02 14:46
Ik heb sinds kort een P1 meter en ik kreeg dit programma aangeraden. Echter kom ik wat errors tegen (die ik niet hier in het topic zie gemeld), als ik probeer te exporteren (Windows 10):

Export als excel:
Line 23675
Error: Subscript used on non-accessible variable.

Export als CSV:
Line 23823
Error: Variable used without being declared.

Heb ik iets verkeerds ingesteld of gemist? Ik weet namelijk niet wat afzekering is dus aangenomen dat het 35A is.

[Voor 20% gewijzigd door Koffer op 20-03-2022 21:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobAkm
Als je het net hebt geïnstalleerd zal wel eerst de database gevuld moeten worden.
Mijn ervaring is dat als je bij exporteren langer invult dan dat het programma aan staat dat je errors krijgt.
Het advies is dan ook om het programma even te laten loggen en dan een kortere tijd dan de looptijd te exporteren.
Het programma zal als het bv 10 dagen loopt je maar van 6 dagen een log kan maken omdat anders de log te groot wordt.
Liefst had ik 7 dagen gezien, heb het programma wel geprobeerd aan te passen, maar ik ben helaas geen programmeur.
BTW, het programma blijft loggen als het 24/7 aanstaat, maar het is wel first in - first out.
Je kan dus het programma rustig door laten lopen, bv 20 dagen, maar je zal alleen de laatste 6 dagen in je export zien.

• Koffer
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-02 14:46
RobAkm schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:01:
Als je het net hebt geïnstalleerd zal wel eerst de database gevuld moeten worden.
Mijn ervaring is dat als je bij exporteren langer invult dan dat het programma aan staat dat je errors krijgt.
Het advies is dan ook om het programma even te laten loggen en dan een kortere tijd dan de looptijd te exporteren.
Het programma zal als het bv 10 dagen loopt je maar van 6 dagen een log kan maken omdat anders de log te groot wordt.
Liefst had ik 7 dagen gezien, heb het programma wel geprobeerd aan te passen, maar ik ben helaas geen programmeur.
BTW, het programma blijft loggen als het 24/7 aanstaat, maar het is wel first in - first out.
Je kan dus het programma rustig door laten lopen, bv 20 dagen, maar je zal alleen de laatste 6 dagen in je export zien.
Is het dat de programma zelf zolang aan moet staan? Oftewel, de HomeWizard P1 meter onthoudt zelf niets?

Dan zou ik dus mijn PC de hele tijd aan moeten houden, zou beetje zonde zijn voor wat ik wil bereiken: een 'verbruik-per-uur' export ter substitutie van mijn deels-defecte-meter die dat niet doet en ik voor mijn energiecontract een betaal-per-uur-tarief heb.

Zo nee, en dat dus de data wel uit de HomeWizard P1 kan komen van enige tijd; ik heb het sinds donderdag het aangesloten, maar een dag exporteren kan ook niet. (En daarom vermoed ik dat het bovenstaande is).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobAkm
De P1 is niets anders dan een Wifi-doosje en data naar de cloud van HW stuurt, er zit dus geen geheugen in.
Met Home Assist kan je wel met bv een Rasberry Pi een eigen servertje opzetten en de data op bv een USB stick opslaan zolang je wilt, maar een oude / goedkope barebone (<100€) met Win10 en dit progje is goedkoper.

Op het moment dat je het progje van Dave opstart gaat hij loggen, niet sinds wanneer je de P1 gebruikt.

• Ohtaror
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-03 15:10
Daveth schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:55:
HW sockets is een goed idee maar volgens mij zijn deze nog niet uit en is er ook geen API van.
Push notification is heel wat anders want dan moet je programmeren wat voor android of IOS bedoeld is en daar ben ik niet echt thuis in.

Zo'n socket die je zelf op afstand aan en uit kan zetten kan je redelijk makkelijk met een ESP maken voor nog geen €10, ik vermoed dat de behuizing nog het meeste kost.
Allereerst erg bedankt voor de applicatie. Heb het al een paar weken geïnstalleerd en werkte meteen zonder problemen. Ik was wel enigszins teleurgesteld (als dat mag voor een volledig gratis applicatie....) dat de socket niet mee werd uitgelezen. Enig idee of dit er nog aankomt of niet? Zo niet, uiteraard even dankbaar.

Het is, in mijn persoonlijk geval, net die socket waar ik het wel een probleem vind dat je niet goed kan bijhouden wat een apparaat over een bepaalde periode heeft verbruikt. Ik weet wel dat hier eenvoudigere apparaten voor bestaan, maar alles zit aan boord van die socket om het ook te kunnen.

• RobAkm
Als je het IP-adres weet van de socket kan je het telegram uitlezen.
http://IP-ADDRESS/api/v1/telegram
Als je het programma laat scannen op IP-adres zou ik verwachten dat het programma twee IP-adressen vindt waarvan 1 van de P1 is en de ander van de socket, maar ik denk dat Dave je daar beter op kan antwoorden.

Ik weet niet of het programma van Dave ook om kan gaan met het telegram van de socket.

• Daveth
Ohtaror schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Allereerst erg bedankt voor de applicatie. Heb het al een paar weken geïnstalleerd en werkte meteen zonder problemen. Ik was wel enigszins teleurgesteld (als dat mag voor een volledig gratis applicatie....) dat de socket niet mee werd uitgelezen. Enig idee of dit er nog aankomt of niet? Zo niet, uiteraard even dankbaar.

Het is, in mijn persoonlijk geval, net die socket waar ik het wel een probleem vind dat je niet goed kan bijhouden wat een apparaat over een bepaalde periode heeft verbruikt. Ik weet wel dat hier eenvoudigere apparaten voor bestaan, maar alles zit aan boord van die socket om het ook te kunnen.
Programma was al zeer veel werk om te maken en heb de source code hier in de eerste post neergezet, misschien dat iemand anders nog zin heeft om een uurtje of 30 hier aan te programmeren.
Ik heb zelf niet de socket en zou daarom dit niet snel zelf maken.

• Dennis_86
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-03 14:33
Kan het zijn dat v1.6.2 niet werkt met Windows 11?

• Daveth
@Dennis_86
Programma werkt perfect op Windows 11.
Wat werkt er bij jouw niet?

• Dennis_86
Daveth schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 06:52:
@Dennis_86
Programma werkt perfect op Windows 11.
Wat werkt er bij jouw niet?
@Daveth Als ik over het systray icoontje ga zie ik een leeg vakje, waar normaal het huidige verbruik zou moeten staan

• RobAkm
Even met de rechtermuisknop er op klikken en instellingen doen zodat de P1 ook daardwerkelijk gevonden is ?

• Dennis_86
RobAkm schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:04:
Even met de rechtermuisknop er op klikken en instellingen doen zodat de P1 ook daardwerkelijk gevonden is ?
@RobAkm

• RobAkm
Ik heb zowel V1.5.2 als V1.6.2 op Win11 geprobeerd, maar beide versies doen het gewoon.
Misschien even geheel verwijderen, ook uit het register, en opnieuw installeren ?
Anders moet @Daveth Dave er maar even naar kijken.

• Dennis_86
RobAkm schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 01:09:
Ik heb zowel V1.5.2 als V1.6.2 op Win11 geprobeerd, maar beide versies doen het gewoon.
Misschien even geheel verwijderen, ook uit het register, en opnieuw installeren ?
Anders moet @Daveth Dave er maar even naar kijken.
@RobAkm
opnieuw geinstalleerd maar ik weet niet wat ik uit het register moet verwijderen, staat dat hier ergens in het topic?

EDIT: Gevonden: HKEY_CURRENT_USER\Software\Nend Software\HWstats
Deze weggegooid en opnieuw geïnstalleerd maar nog steeds hetzelfde vakje

[Voor 13% gewijzigd door Dennis_86 op 01-04-2022 02:00]

• Daveth
Dennis_86 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 01:57:
[...]

@RobAkm
opnieuw geinstalleerd maar ik weet niet wat ik uit het register moet verwijderen, staat dat hier ergens in het topic?

EDIT: Gevonden: HKEY_CURRENT_USER\Software\Nend Software\HWstats
Deze weggegooid en opnieuw geïnstalleerd maar nog steeds hetzelfde vakje
Ik heb geen idee wat er bij jou fout gaat, ik heb van niemand anders ook gehoord over dit probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis_86
Daveth schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:51:
[...]

Ik heb geen idee wat er bij jou fout gaat, ik heb van niemand anders ook gehoord over dit probleem.
Ik heb ook geen idee, heeft altijd goed gewerkt. Voor mij niet zo'n probleem maar leek me interessanter als developer om te kijken waar het vandaan zou komen. Mocht je meer info nodig hebben dan mag je me wel een DM sturen mocht je daar verder in willen duiken.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
@Daveth zojuist 1.6.2 geinstalleerd en laten lopen. Ik kreeg de foutmelding in het plaatje onder toen ik de tijdsduur van 2.5min naar 10min veranderde en toen kort erna (ca. na 1 minuut) weer terugveranderde in 2.5min. De foutmelding zag ik 3-5 minuten later op het scherm (ik werkte op een andere pc dus het viel niet gelijk op).

Er is ook een scaling issue bij de vermogensgrafiek. het getal bij Watt fase 1 mist de '2' in de Y-as. Dit is op een 2.8K scherm 14inch monitor.

[Voor 26% gewijzigd door Boeryepes op 20-04-2022 12:47]

• Dennis_86
@Daveth na een of andere windows update doet de overlay vanuit de systray het ineens weer!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kan dat ook dynamisch gemaakt worden zoals in de androidapp? Dat het ververst terwijl het actief is ipv dat je de muis er af haalt en opnieuw er overheen om de gegevens te verversen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:31
De ontwikkelaar hiervan werkt niet meer aan deze applicatie.
Wellicht dat je zelf over enige skills beschikt om dat mogelijk te maken?

Xiaomi 12 Pro 12GB\256GB EEA Global V14.0.8.0.TLBEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• RobAkm
Marzman schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:04:
Kan dat ook dynamisch gemaakt worden zoals in de androidapp? Dat het ververst terwijl het actief is ipv dat je de muis er af haalt en opnieuw er overheen om de gegevens te verversen?
Als je op het trayicoon staat zie je metingen en dat is dynamisch.
Met het hamburgericoon kan je zelfs tijden instellen van 1 tot 10 minuten.

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-03 00:03
Ik krijg het programma niet werkerd onder windows 11.
Als ik het programma automatisch laat zoeken naar het IP adres, dan vind hij niets.
Of ik vul hem handmatig in, dan krijg ik de melding dat het IP adres onjuist is.

En terwijl ik het juiste IP adres heb opgezocht in de online apparatuur van de router/modem.
De P1 meter is gewoon online, wie weet hoe ik dit kan oplossen?https://tweakers.net/i/RZb-tM1fecfXx0hXGS49lZwKQKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqSo1SEfpjeSQHBtHTTbu8FP.jpg?f=fotoalbum_large

• martmarbus
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Geweldig mooi gedaan.
Het exporteren geeft nog wat problemen
Er volgt een foutmelding.
Op zich niet erg want ik exporteer toch niet.
Verder vraag ik mij af of ook het gas verbruik via de grafiek zichtbaar kan worden gemaakt?

Blijft dat ik het nu al een schitterende uitvinding vind om het via de pc te kunnen volgen.
Mijn dank is groot

• RobAkm
martmarbus schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:00:
Geweldig mooi gedaan.
Het exporteren geeft nog wat problemen
Er volgt een foutmelding.
Op zich niet erg want ik exporteer toch niet.
Je kan niet meer exporteren dan dat het programma heeft opgeslagen.
Maw, als je het programma 6 uur laat draaien kan je niet 8 uur exporteren (mijn ervaring).
Het programma logt maximaal 6 dagen, maar dat doet het alleen als je pc ook 6 dagen onafgebroken aan staat.
Sluit je de pc 's avonds af dan gaat de logfile verloren en start weer met loggen als je de pc (programma) opstart.

Wat betreft gas, Dave is gestopt met het verder ontwikkelen van het programma dus het loggen van gas zit er niet meer in.

• RobAkm
vuurvreter63 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:43:
Ik krijg het programma niet werkerd onder windows 11.
Als ik het programma automatisch laat zoeken naar het IP adres, dan vind hij niets.
Of ik vul hem handmatig in, dan krijg ik de melding dat het IP adres onjuist is.

En terwijl ik het juiste IP adres heb opgezocht in de online apparatuur van de router/modem.
De P1 meter is gewoon online, wie weet hoe ik dit kan oplossen?[Afbeelding]
Zoek even met regedit in je register naar Nend Software en verwijder het IP-adres wat in die sleutel staat.
Start het programma weer met P1 zoeken, daarna zal het waarschijnlijk wel goed komen.
PS, je kan ook de gehele sleutel van Nend Software uit je register verwijderen, maar dan moet je wel eerst het programma verwijderen en opnieuw installeren.

• vuurvreter63
Ik heb ondertussen het programma volledig verwijderd en draai de beta website van HWE

• RobAkm
Het nadeel daarvan is dat je niet kan loggen en met dit progje wel :-)

• vuurvreter63
Ach, 1x in de week de meterstanden noteren in Excel, kan nu grotendeels rechtreeks vanuit de app.
Daar heb ik op 1 na alle meterstanden bij de hand, voor de omvormer moet ik nog ff naar de zolder toe.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-12-2022
Weet iemand waarom ik bij de stats alleen het vermogen zie en niet stroomsterkte? Gebruik versie 1.6.2

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• RobAkm
Heb je bij instellingen wel je zekering(en) waarde ingegeven ?

• Daveth
seq_uence schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:37:
Weet iemand waarom ik bij de stats alleen het vermogen zie en niet stroomsterkte? Gebruik versie 1.6.2
Waarschijnlijk ondersteund jou slimme meter het niet, het programma laat alleen de informatie zien als het ook daadwerkelijk door gegeven word door je slimme meter.

• RobAkm
Even het telegram opvragen van je meter in de browser en controleren welke waarde je meter doorgeeft.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-12-2022
Inderdaad geen ondersteuning. Helaas

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:08
2 vragen: Als ik onderstaand bekijk zou ik denken dat ik meer meten en kunnen lezen dan vermogen. Ik krijg dat nog niet voor elkaar. Bijvoorbeeld amperage.

2e vraag. Ik zie over 3 fasen de kW maar 1 fase mist de amperage. Dit zie ik ook terug in een ander apparaat. Iemand een idee hoe dit kan komen? Slimme meter defect? Verkeerd aangesloten?

/KFM5KAIFA-METER

1-3:0.2.8(42)
0-0:1.0.0(220504224631S)
0-0:96.1.1(4530303033303030303034303232373134)
1-0:1.8.1(014718.866*kWh)
1-0:1.8.2(015237.158*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(04.893*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00028)
0-0:96.7.9(00020)
1-0:99.97.0(10)(0-0:96.7.19)(220501174321S)(0000000361*s)(220501165150S)(0000002027*s)(220501144007S)(0000001503*s)(220501141446S)(0000000229*s)(220501141053S)(0000000363*s)(220501140139S)(0000001141*s)(220426142205S)(0000002005*s)(220401044139S)(0000000860*s)(220205054125W)(0000002506*s)(220205044544W)(0000005768*s)
1-0:32.32.0(00002)
1-0:52.32.0(00003)
1-0:72.32.0(00003)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:51.7.0(019*A)
1-0:71.7.0(001*A)
1-0:21.7.0(00.080*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(04.602*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.215*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303031333430313437313536333134)
0-1:24.2.1(220504220000S)(12654.261*m3)
!E4BD

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Sarge78 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:51:
2 vragen: Als ik onderstaand bekijk zou ik denken dat ik meer meten en kunnen lezen dan vermogen. Ik krijg dat nog niet voor elkaar. Bijvoorbeeld amperage.

2e vraag. Ik zie over 3 fasen de kW maar 1 fase mist de amperage. Dit zie ik ook terug in een ander apparaat. Iemand een idee hoe dit kan komen? Slimme meter defect? Verkeerd aangesloten?

/KFM5KAIFA-METER

1-3:0.2.8(42)
0-0:1.0.0(220504224631S)
0-0:96.1.1(4530303033303030303034303232373134)
1-0:1.8.1(014718.866*kWh)
1-0:1.8.2(015237.158*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(04.893*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00028)
0-0:96.7.9(00020)
1-0:99.97.0(10)(0-0:96.7.19)(220501174321S)(0000000361*s)(220501165150S)(0000002027*s)(220501144007S)(0000001503*s)(220501141446S)(0000000229*s)(220501141053S)(0000000363*s)(220501140139S)(0000001141*s)(220426142205S)(0000002005*s)(220401044139S)(0000000860*s)(220205054125W)(0000002506*s)(220205044544W)(0000005768*s)
1-0:32.32.0(00002)
1-0:52.32.0(00003)
1-0:72.32.0(00003)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
1-0:51.7.0(019*A)
1-0:71.7.0(001*A)
1-0:21.7.0(00.080*kW)
1-0:41.7.0(04.602*kW)
1-0:61.7.0(00.215*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303031333430313437313536333134)
0-1:24.2.1(220504220000S)(12654.261*m3)
!E4BD
Ik heb niet alle antwoorden maar volgens mij is je meter DSMR 4.0/4.2
Mijn http://10.0.0.3/api/v1/telegram zegt iets als
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
/Ene5\T210-D ESMR5.0
-knip-
1-0:32.7.0(230.0*V)
1-0:52.7.0(230.0*V)
1-0:72.7.0(231.0*V)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.097*kW)
1-0:41.7.0(00.023*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
-knip-

Ik heb precies dezelfde 1-0:31.7.0(000*A) regel, ervaar ik niet als issue. Maar krijg hier wel voltage waardes door, gok dat jij die ook zoekt. Ben bang dat je tegen een beperking van DSMR 4.0/4.2 aanloopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sarge78
Chris.nl schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:31:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
/Ene5\T210-D ESMR5.0
-knip-
-knip-

Ik heb precies dezelfde 1-0:31.7.0(000*A) regel, ervaar ik niet als issue. Maar krijg hier wel voltage waardes door, gok dat jij die ook zoekt. Ben bang dat je tegen een beperking van DSMR 4.0/4.2 aanloopt.
Ik heb inderdaad een 4.2, maar het punt is dat ik 2 fasen gewoon Amperage meet en 1 fase niet. 1 Fase in dit geval fase 1 blijft gewoon op 0 staan.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Daveth
Chris.nl schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:31:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
/Ene5\T210-D ESMR5.0
-knip-
-knip-

Mijn ervaring is ook dat de slimme meters meestal rare waardes geeft op ampèrage omdat deze vaak naar beneden afgerond worden.
Ik ben met het maken van dit programma steeds weer tegen gekomen, maar je hebt toch de voltage en de wattage? dan kan je het zelf gewoon uitrekenen door I = P / U waar
I = ampèrage
P= wattage
U= voltage

Dan kan je ook meerder cijfers achter de komma bereken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sarge78
Daveth schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:51:
[...]

Mijn ervaring is ook dat de slimme meters meestal rare waardes geeft op ampèrage omdat deze vaak naar beneden afgerond worden.
Ik ben met het maken van dit programma steeds weer tegen gekomen, maar je hebt toch de voltage en de wattage? dan kan je het zelf gewoon uitrekenen door I = P / U waar
I = ampèrage
P= wattage
U= voltage

Dan kan je ook meerder cijfers achter de komma bereken.
Is het mogelijk om ook de amperage in de app weer te laten geven? Ik zie nu alleen Watt per fase. Voltage kan bij bij niet ivm de meter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daveth
Sarge78 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:54:
[...]

Is het mogelijk om ook de amperage in de app weer te laten geven? Ik zie nu alleen Watt per fase. Voltage kan bij bij niet ivm de meter.
Omdat amper totaal niet stabiel word weergegeven door de slimme meter met soms hele rare afrondingen geeft dit programma ook alleen maar amper aan als er ook voltage bekend zodat het programma dit zelf kan bereken.
Haal ik die gegevens rechtstreeks uit de telegram dan krijg ik zeer veel gebruikers die aangeven dat de waardes niet kloppen, zo was het in het begin ook tot dat ik dit heb aangepast dat het programma de berekening zelf maakt maar dan ben je wel afhankelijk of de slimme meter voltage doorgeeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sarge78
Daveth schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:52:
[...]

Omdat amper totaal niet stabiel word weergegeven door de slimme meter met soms hele rare afrondingen geeft dit programma ook alleen maar amper aan als er ook voltage bekend zodat het programma dit zelf kan bereken.
Haal ik die gegevens rechtstreeks uit de telegram dan krijg ik zeer veel gebruikers die aangeven dat de waardes niet kloppen, zo was het in het begin ook tot dat ik dit heb aangepast dat het programma de berekening zelf maakt maar dan ben je wel afhankelijk of de slimme meter voltage doorgeeft.
Helder verhaal!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb v1.6.2 geïnstalleerd staan en dat werkte voorheen prima op Windows 11 (zowel popup als de grafiek met metingen) maar om voor mij onbekende reden werkt de metingen niet meer. Ik zie wel iets in de taakbalk verschijnen maar het window is nergens. Wanneer ik het wegklik op de taakbalk en op instellingen klik dan krijg ik wel een popup met de instellingen waarin alle data correct staat.

Enig idee wat hier aan de hand is?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daveth
Het programma onthoud de positie van de metingen window en start deze dan de volgende keer daar weer op.
Ik vermoed dat je het metingen window ergens buiten je scherm geplaatst hebt.
In deze registerkey [HKEY_CURRENT_USER\Software\Nend Software\HWstats\Metingen] staan twee sleutels met de namen "X pos" en "Y pos", als je deze twee verwijderd dan word het metingen window weer in het midden van je huidige scherm weergegeven.

[Voor 4% gewijzigd door Daveth op 29-05-2022 11:27]

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:41
@HomeWizard_NL
Ik heb een actieve P1 splitter gekocht die niet werkt met een Raspberry Pi en Tibber Pulse.
Hoe kan ik jullie klantenservice bereiken? Dat is nagenoeg niet te vinden op jullie website.

• Daveth
prothello schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:08:
@HomeWizard_NL
Ik heb een actieve P1 splitter gekocht die niet werkt met een Raspberry Pi en Tibber Pulse.
Hoe kan ik jullie klantenservice bereiken? Dat is nagenoeg niet te vinden op jullie website.
Als je antwoord wil op je vraag dan moet je deze wel stellen in het juiste topic, deze is alleen voor HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma.
Dit is een los staand programma wat werkt op de P1 Homewizard maar voor de rest niets te maken heeft met Homewizard.

[Voor 14% gewijzigd door Daveth op 26-05-2022 09:48]

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-03 21:21
Ter info: zojuist versie 1.6.2. proberen te installeren op Windows 11. Kreeg bij het scannen van de IP-range de melding dat hij de P1 meter niet kon vinden. Ook bij handmatig invoeren IP-adres kreeg ik de melding dat IP-adres niet kon worden gevonden. Ook lukte het niet om verbinding te krijgen via http://IP-adres/api/v1/telegram
Bleek dat Lokale API toegang van Pi-meter in de HomeWizard App nog uit te staan. Na activeren werkt alles wel goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:41
Daveth schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:46:
[...]

Als je antwoord wil op je vraag dan moet je deze wel stellen in het juiste topic, deze is alleen voor HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma.
Dit is een los staand programma wat werkt op de P1 Homewizard maar voor de rest niets te maken heeft met Homewizard.
Ik had m'n vraag liever rechtstreeks bij Homewizard gesteld, maar die maken dat onmogelijk.

@HomeWizard_NL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:33
Nous112 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:52:
Bleek dat Lokale API toegang van Pi-meter in de HomeWizard App nog uit te staan. Na activeren werkt alles wel goed.
Held ! Kreeg het ook al niet aan de praat, snapte er niets van maar dat was em dus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobAkm
prothello schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:56:
[...]Ik had m'n vraag liever rechtstreeks bij Homewizard gesteld, maar die maken dat onmogelijk.
Probeer het dan hier HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:26
prothello schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:56:
[...]

Ik had m'n vraag liever rechtstreeks bij Homewizard gesteld, maar die maken dat onmogelijk.

@HomeWizard_NL
Hoe kom je daar nou bij? Op zowel de homewizard.nl als de support site staat rechtsonder een grote paarse ronde knop. Klik daar eens op.

• NextTweaker
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-06-2022
Leuk simpel programmatje.

Net geïnstalleerd op Windows 11, eigenlijk probleemloos.
Na installeren het programma even starten/stoppen en dan opnieuw starten is een oplossing voor de meeste foutmeldingen heb ik gemerkt.

Wat me opvalt is dat ik (versie 1.6.2) geen vermogen en voltage zie.
Dat is misschien omdat dit een andere versie is dn de eerste screenshots of omdat mijn meter een 4.2 is.

Realtime gegevens zijn hetzelfde als in de APP, dus dat lijkt prima te werken _/-\o_
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee