Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU

Pagina: 1 ... 6 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

sapphire schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:37:
[...]
Maar als ze dat wel doen concurreren ze nog steeds niet aangezien er geen bedrijven zijn in Europa die die producten hier verkopen :?
Want Volkswagen concurreert niet met Tesla omdat ze geen Tesla verkopen? Om te concurreren hoef je niet hetzelfde product te verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:49

skoozie

SCSI

Ik ben blij met deze aanpassing. Ik zie steeds vaker producten die ik wil van 23+ euro, echter wil postnl daar graag ruim18 euro bij optellen voor btw + inklaren, waardoor het dan een hele slechte rekensom wordt. Nu kan ik lekker shoppen tot 150 euro voor ik na moet gaan denken. Ik weet ook dat mijn spulletjes straks 20% duurder worden, dat nemen we maar voor lief. Het klopt ook wel dat je er BTW over moet afdragen. Wel apart trouwens dat postnl altijd 13 euro kosten inrekening bracht en het nu opeens voor 4 euro kan doen..
Kan niet wachten op de scheerzepen/zakmessen/zaklampen en keyboardswitches/-toetsen/-onderdelen straks voor minder in huis te hebben!

edit:
emnich schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:20:
[...]

Want Volkswagen concurreert niet met Tesla omdat ze geen Tesla verkopen? Om te concurreren hoef je niet hetzelfde product te verkopen.
Als je een auto zoekt verkopen ze wel het zelfde, als je een powerwall zoekt of specifiek een Tesla, dan heb je niets aan Volkswagen en dus ook geen concurentie.

[ Voor 23% gewijzigd door skoozie op 15-06-2021 11:26 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-04 18:39
emnich schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:36:
[...]

De consument wordt er helemaal niet mee opgezadeld, de buitenlandse ondernemer (let op het woord ondernemer) wordt er mee opgezadeld omdat hij/zij handel wil drijven met de EU.

Lijkt me niets mis mee.
Dat is NIET waar. Je draait nu oorzaak en gevolg om.

Het is een EU maatregel die EU consumenten treft (het afschaffen van de btw-vrijstelling treft de consument en niet de ondernemer) en om het leed iets te verzachten en om de aandacht af te leiden tuigt men een systeem op waarmee die buiten-de-EU-ondernemer de btw kan innen waardoor de consument extra inklaringskosten bespaard blijven.
Dat laatste betekent dus niet dat de Chineese ondernemer opgezadeld wordt met de gevolgen, er wordt hem slechts een mogelijkheid gegeven de gevolgen voor zijn klanten te beperken.

Het argument dat die buiten-de-EU-ondernemer handel wil drijven met de EU is ook geen sterk argument want net zo goed kan ik aanvoeren dat de EU-consument buiten de EU wil shoppen (en daar spelen ondernemers natuurlijk op in). Het is een combinatie van vraag en aanbod die de EU-consument en de buiten-de-EU-ondernemer samenbrengt.
emnich schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:23:
[...]

Als ondernemer heb je de mogelijkheid om deze BTW te innen en af te dragen. Dat een kleine Chinese verkoper daar niet voor kiest is prima maar dat is toch echt een ondernemers keuze. Nederlandse ondernemers moeten ook de administratie doen en BTW afdragen...
Door de manier waarop je dit schrijft doe je net alsof er bij aankopen buiten de EU nooit btw wordt/werd betaald. En dat is natuurlijk niet zo!
Als er al sprake was van 'een oneerlijk speelveld', dan ging dat alleen over hele goedkope goederen (waarde <22 Euro). Bij hogere waardes wordt/werd er al btw betaald.
De maatregel treft dus maar een heel klein deel van de aankopen, alleen omdat de EU-consument niet achterlijk is en niet voor elke aankoop 13 Euro extra gaat betalen werden er vooral kleine aankopen in China gedaan. De meeste aankopen boven de 22 Euro worden nu ook al hoofdzakelijk binnen de EU gedaan omdat er hoe dan ook btw betaald moet worden.
emnich schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:01:
[...]

Vrij simpel door niet aan dezelfde regels te hoeven voldoen als de EU ondernemers.
Wederom een onwaarheid!

Op dit moment is er een vrijstelling voor EU-burgers die zelf iets invoeren van buiten de EU. Dat is een EU-regel voor EU-burgers. Daar profiteert de Chinees van, maar in principe is die Chinees zich hier helemaal niet van bewust.
Voert diezelfde EU-burger iets in >22 Euro dan wordt er, net zoals wanneer hij dat produkt bij een EU-ondernemer zou kopen, btw betaald.

Het gaat er dus niet om dat die Chinees zich niet aan EU-regels hoeft te houden, maar om EU-consumenten die van een EU-vrijstellingsregel gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16

sapphire

Die-hard pruts0r

emnich schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:20:
[...]

Als VW alleen blauwe auto's verkoopt en Tesla alleen rode kun je inderdaad zeggen dat ze geen concurrenten zijn voor consumenten die alleen rood kopen.

Ik koop regelmatig onderdelen voor toetsenborden, exotische kabels en/of PC onderdelen die simpelweg niet in de EU te krijgen zijn (of waren) maar goed verkrijgbaar in de VS of Azië. Kun je wel zeggen dan koop je wat vergelijkbaars in de EU want om te concurreren hoef je niet hetzelfde product te verkopen maarja als die producten andere specificaties hebben is dat toch geen optie dus valt daar weinig tussen te concurreren :?

Ik zal er geen onderdeel minder om bestellen overigens maar zeg gewoon dat het hardcore protectionisme/geld binnen harken is ipv te piepen over oneerlijke concurrentie.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

skoozie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:20:
Als je een auto zoekt verkopen ze wel het zelfde, als je een powerwall zoekt of specifiek een Tesla, dan heb je niets aan Volkswagen en dus ook geen concurentie.
sapphire schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:29:
[...]

Als VW alleen blauwe auto's verkoopt en Tesla alleen rode kun je inderdaad zeggen dat ze geen concurrenten zijn voor consumenten die alleen rood kopen.
Ga eerst even terug naar de schoolbankjes want met jullie definitie bestaat concurrentie sowieso niet.
Vette73 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:22:
[...]

Wederom een onwaarheid!

Op dit moment is er een vrijstelling voor EU-burgers die zelf iets invoeren van buiten de EU. Dat is een EU-regel voor EU-burgers. Daar profiteert de Chinees van, maar in principe is die Chinees zich hier helemaal niet van bewust.
Die Chinees is daar zeker wel bewust van daarom ook dat erg grootschalig mee gefraudeerd werd door lage bedragen of 'gift' op de pakketjes te zetten. Dat is juist een van de triggers geweest om die vrijstelling af te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16

sapphire

Die-hard pruts0r

emnich schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:42:
[...]

[...]

Ga eerst even terug naar de schoolbankjes want met jullie definitie bestaat concurrentie sowieso niet.
Zeker wel, als autofabrikant beconcurreren ze elkaar zeker voor mensen die een auto zoeken. Voor mensen die een Tesla zoeken is VW toch geen optie dus op de markt voor Tesla's beconcurreren ze elkaar niet.

Ligt puur aan je oogpunt hoe je de product(groep) specificeert, aan locatie, verkrijgbaarheid.

Zoals ik aangeef ik zoek een specifiek onderdeel, die heeft vendors over de hele wereld behalve in de EU. Als ik dat onderdeel zoek heb ik dus de opties:

A) niet kopen
B) Wachten tot er een EU vendor komt
C) Slikken en betalen wat eigenlijk geen keuze is met 2 bovenstaande.

Ik ben wel benieuwd hoe je dan gedacht had dat er eerlijke concurrentie is zonder optie B want blijkbaar is dat er volgens jou?

[ Voor 27% gewijzigd door sapphire op 15-06-2021 12:11 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

[...]

[...]
Het was misschien wel kort door de bocht en ik zag dat VW ook een Powerwall achtige oplossing heeft, en zelfs een (electrische) fiets kán een concurrent zijn van VW of Tesla, maar soms heb je andere factoren waardoor Volkswagen afvalt als concurrent. Is het dan nog steeds een concurrent? anders heb ik inderdaad geen idee hoe je dat dan zou moeten noemen.

echter quote je:
sapphire schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:37:
[...]
Maar als ze dat wel doen concurreren ze nog steeds niet aangezien er geen bedrijven zijn in Europa die die producten hier verkopen :?
Als ik op zoek ben naar DSA Keycaps zijn er geen bedrijven in NL die ze leveren , als ik google shopping mag geloven .Dan kan je wel zeggen dat Alternate een concurrent is omdat die wel ándere keycaps verkoopt, maar dan heb ik er toch niets aan?
dan ben ik aangewezen op Amerikaanse/Engelse/Chinese sites.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73

[...]

Die Chinees is daar zeker wel bewust van daarom ook dat erg grootschalig mee gefraudeerd werd door lage bedragen of 'gift' op de pakketjes te zetten. Dat is juist een van de triggers geweest om die vrijstelling af te schaffen.
Dat is een zwak argument want die 'misbruik' gaat nu niet minder worden.

In dat vinkje 'gift' trapte men sowieso niet omdat men aan de grens echt het verschil tussen een gift een een commercieel pakketje wel konden onderscheiden.
Daarnaast mag ik nog steeds iets als 'gift' blijven versturen. Dat verandert niet.

En een te lage waarde opgeven zal ook in de toekomst blijven leiden tot lagere btw-bedragen dan zouden moeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Vette73 op 15-06-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

skoozie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:15:
[...]

Het was misschien wel kort door de bocht en ik zag dat VW ook een Powerwall achtige oplossing heeft, en zelfs een (electrische) fiets kán een concurrent zijn van VW of Tesla, maar soms heb je andere factoren waardoor Volkswagen afvalt als concurrent. Is het dan nog steeds een concurrent? anders heb ik inderdaad geen idee hoe je dat dan zou moeten noemen.
Ja het is nog steeds een concurrent. Als ik besluit Coca Cola te kopen is Pepsi nog steeds een concurrent maar die concurrent heeft nu verloren. Het is niet plots geen concurrent meer omdat ik alleen Coca cola wil kopen.
echter quote je:

[...]

Als ik op zoek ben naar DSA Keycaps zijn er geen bedrijven in NL die ze leveren , als ik google shopping mag geloven .Dan kan je wel zeggen dat Alternate een concurrent is omdat die wel ándere keycaps verkoopt, maar dan heb ik er toch niets aan?
dan ben ik aangewezen op Amerikaanse/Engelse/Chinese sites.
Concurrentie kan plaats vinden op vele vlakken maar prijs is daar een hele belangrijke voor. Ik betwijfel of er geen DSA keycaps te vinden zijn in heel Europa maar het feit dat een NL of EU webshop BTW moet afdragen én verzendkosten hoger zijn (wegens internationale verdragen) werkt zeker wel concurrentie verstorend. Je wil namelijk niet 10x zo veel betalen voor je DSA keycaps dan dat je voor 'the next best thing' zou betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Vette73 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Dat is een zwak argument want die 'misbruik' gaat nu niet minder worden.

In dat vinkje 'gift' trapte men sowieso niet omdat men aan de grens echt het verschil tussen een gift een een commercieel pakketje wel konden onderscheiden.

En een te lage waarde opgeven zal ook in de toekomst blijven leiden tot lagere btw-bedragen dan zouden moeten.
Ja, en de kans is dan groot dat de regels weer aangepast worden en half Nederland gaat klagen... Ik weet niet of het misbruik niet minder gaat worden. Dat ligt vooral aan pakkans en handhaving. Als Ali elke maand een miljoenenboete krijgt dan zal dat echt wel effect hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
emnich schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:45:
[...]

Ja, en de kans is dan groot dat de regels weer aangepast worden en half Nederland gaat klagen... Ik weet niet of het misbruik niet minder gaat worden. Dat ligt vooral aan pakkans en handhaving. Als Ali elke maand een miljoenenboete krijgt dan zal dat echt wel effect hebben.
Met alle respect, nu gebruik je weer een niet relevant onderwerp aan om je gelijk aan te tonen:

Een te lage waarde op het pakketje zetten wordt gedaan om de inklarende instantie een te lage btw-aangifte te laten opstellen (waardoor er een voordeel ontstaat voor de ontvangende consument). Dit betreft straks dus zendingen die niet onder I-OSS vallen.
Als dit nu een probleem is dan blijft dat probleem bestaan voor alle zendingen waarvoor niet door de verkoper btw wordt geint.

Ali, daarentegen, gaat naar het lijkt I-OSS invoeren. Daar betaalt de consument vooraf de btw. Hier is dus de waarde op het pakket helemaal niet meer relevant want er wordt aan de grens geen btw-aangifte meer gedaan.
Als bedrijf een te lage btw-aangifte leidt tot een boete en waarschijnlijk tot intrekken van I-OSS registratie

Dit zijn twee volledig verschillende situaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Vette73 op 15-06-2021 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 10:39
skoozie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:20:
Ik ben blij met deze aanpassing. Ik zie steeds vaker producten die ik wil van 23+ euro, echter wil postnl daar graag ruim18 euro bij optellen voor btw + inklaren, waardoor het dan een hele slechte rekensom wordt. Nu kan ik lekker shoppen tot 150 euro voor ik na moet gaan denken. Ik weet ook dat mijn spulletjes straks 20% duurder worden, dat nemen we maar voor lief. Het klopt ook wel dat je er BTW over moet afdragen. Wel apart trouwens dat postnl altijd 13 euro kosten inrekening bracht en het nu opeens voor 4 euro kan doen..
Kan niet wachten op de scheerzepen/zakmessen/zaklampen en keyboardswitches/-toetsen/-onderdelen straks voor minder in huis te hebben!

edit:

[...]

:D Je gaat toch niet beweren dat je nooit boven de 22 euro bent gegaan met bestellen uit China vanwege btw en inklaringskosten? kleine en lichte zendingen boven de 22 euro kwamen er namelijk altijd gewoon zonder extra kosten door.

en dat Postnl nu ineens voor 4 euro kan inklaren is omdat ze straks een hoop meer gaan verdienen eraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31
Ik ben in elk geval slechts uitzonderlijk boven die €22 gegaan in de ~5 jaar dat ik bij AE bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ik ben alleen benieuwd als iedereen straks btw gaat betalen de bezorging van de China pakketten dan ook beter zal gaan. je mag op zijn minst hopen van wel als je btw afdraagt. het valt mij altijd op als ik iets uit Nederland bestel de andere dag netjes en op tijd bezorgd word als er geen uitzonderlijke omstandigheden zijn.

bij Zendingen uit China die ontvangen zijn door Postnl word heel vaak het bezorgmoment van bijgewerkt en uitgesteld. zo vandaag weer . 2 zendingen uit China die eergisteren al waren ontvangen door Postnl en zouden gisteren bezorgd worden en nu dan vandaag . ik had gisteren ook nog iets in Nederland besteld en was dezelfde dag ontvangen door Postnl .en je raad het al .het pakketje uit Nederland word vandaag wel bezorgd en de 2 pakketten van Aliexpress die al een dag eerder al waren ontvangen door Postnl is de bezorgdatum voor de zoveelste keer van opgeschoven naar morgen.

en met een beetje pech worden die nog verder opgeschoven. ik snap hier werkelijk niets van dat als de post vandaag langs komt voor het pakketje uit Nederland te bezorgen niet even de 2 andere pakketten uit China kan meenemen. ook heb ik vaak dat een bestelling uit China er op staat voor bezorging met pakketpost en dan een dag later gewijzigd word in brievenbuspost. dit heb ik liever niet want dan kan het eerder sneller kwijt raken. maar het is wel duidelijk dat Postnl weinig waarde hecht of geen belang heeft bij pakketjes vanuit China en dat zouden ze ook beter moeten gaan verzorgen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:36
drestar schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:49:
Ik ben alleen benieuwd als iedereen straks btw gaat betalen de bezorging van de China pakketten dan ook beter zal gaan. je mag op zijn minst hopen van wel als je btw afdraagt. het valt mij altijd op als ik iets uit Nederland bestel de andere dag netjes en op tijd bezorgd word als er geen uitzonderlijke omstandigheden zijn.

bij Zendingen uit China die ontvangen zijn door Postnl word heel vaak het bezorgmoment van bijgewerkt en uitgesteld. zo vandaag weer . 2 zendingen uit China die eergisteren al waren ontvangen door Postnl en zouden gisteren bezorgd worden en nu dan vandaag . ik had gisteren ook nog iets in Nederland besteld en was dezelfde dag ontvangen door Postnl .en je raad het al .het pakketje uit Nederland word vandaag wel bezorgd en de 2 pakketten van Aliexpress die al een dag eerder al waren ontvangen door Postnl is de bezorgdatum voor de zoveelste keer van opgeschoven naar morgen.

en met een beetje pech worden die nog verder opgeschoven. ik snap hier werkelijk niets van dat als de post vandaag langs komt voor het pakketje uit Nederland te bezorgen niet even de 2 andere pakketten uit China kan meenemen. ook heb ik vaak dat een bestelling uit China er op staat voor bezorging met pakketpost en dan een dag later gewijzigd word in brievenbuspost. dit heb ik liever niet want dan kan het eerder sneller kwijt raken. maar het is wel duidelijk dat Postnl weinig waarde hecht of geen belang heeft bij pakketjes vanuit China en dat zouden ze ook beter moeten gaan verzorgen vind ik.
Dat komt omdat PostNL afspraken heeft gemaakt met verschillende winkels. en die zijn belangrijker als een pakketje van AE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:50

Die tijden in de PostNL app kloppen eigenlijk nooit voor gewone post en pakketten uit het buitenland. Post is ook zeer traag tegenwoordig. Oma stuurt nog wel eens een ouderwets kaartje (dit keer omdat mijn zoon geslaagd is) en die doet er tegenwoordig een kleine week over om mijn zoon te bereiken.
AE app geeft aan dat pakketje bij douane ligt, daar gaan gauw 3-4 weken overheen voordat het bezorgd word. Een uitzondering is de AE standard shipping optie, dan gaat het sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:54

Omdat het waarschijnlijk anders in elkaar zit.
Als het pakketje uit China eenmaal in handen is van PostNL, betekent het niet dat het al door de douane en inklaring is geweest.

Pakketjes uit China zijn daarnaast ook mogelijk ' low priority ' mede doordat PostNL er zo goed als niets aan kan verdienen en er inderdaad andere pakketjes voor gaan i.v.m. gemaakte afspreken.
Maarja wie weet.
Ik heb over een soortgelijk iets al eens contact met Postnl opgenomen en het antwoord was dus min of meer wat ik hierboven heb beschreven; pakketten uit het buitenland die ontvangen zijn door PostNL moeten mogelijk nog andere processen doorgaan, waardoor het langer kan duren dan je verwacht.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

loki504 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:52:
[...]

Dat komt omdat PostNL afspraken heeft gemaakt met verschillende winkels. en die zijn belangrijker als een pakketje van AE
Nou, PostNL heeft ook afspraken met AE:
nieuws: AliExpress en PostNL werken samen voor bezorging binnen een week in N...

zeggen ze... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
De pakketbezorging ziet niks van die BTW terug in hun inkomsten, dus waarom zouden ze dan opeens beter moeten gaan presteren?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:12
glatuin schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:56:
[...]

Die tijden in de PostNL app kloppen eigenlijk nooit voor gewone post en pakketten uit het buitenland. Post is ook zeer traag tegenwoordig. Oma stuurt nog wel eens een ouderwets kaartje (dit keer omdat mijn zoon geslaagd is) en die doet er tegenwoordig een kleine week over om mijn zoon te bereiken.
AE app geeft aan dat pakketje bij douane ligt, daar gaan gauw 3-4 weken overheen voordat het bezorgd word. Een uitzondering is de AE standard shipping optie, dan gaat het sneller.
Kaartjes vangt PostNL verhoudingsgewijs weinig voor dus dat zal ook wel een beetje naar de achtergrond verhuizen. Let bij de verzendprocedure wel dat er vaak een 'voormelding' is gemaakt bij PostNL. Dan ligt het pakket nog in China en is soms nog niet eens het pakhuis uit. Daar ben ik ook wel eens de mist mee ingegaan. Dit is meestal het geval als je dagen tot weken niks ziet veranderen in de tracking. Dat is in ieder geval mijn ervaring met Ali, als het eenmaal bij PostNL is heb je meestal wel eens per 1 à 2 dagen een update. (https://www.internationalparceltracking.com of https://postnl.post)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
JohanNL schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:58:
[...]

Omdat het waarschijnlijk anders in elkaar zit.
Als het pakketje uit China eenmaal in handen is van PostNL, betekent het niet dat het al door de douane en inklaring is geweest.

Pakketjes uit China zijn daarnaast ook mogelijk ' low priority ' mede doordat PostNL er zo goed als niets aan kan verdienen en er inderdaad andere pakketjes voor gaan i.v.m. gemaakte afspreken.
Maarja wie weet.
Ik heb over een soortgelijk iets al eens contact met Postnl opgenomen en het antwoord was dus min of meer wat ik hierboven heb beschreven; pakketten uit het buitenland die ontvangen zijn door PostNL moeten mogelijk nog andere processen doorgaan, waardoor het langer kan duren dan je verwacht.
Nee de zending is dan al bij Postnl ontvangen in postsorteercentrum Nederland zie ik in mijn Postnl account en moet niet meer door de douane. gewicht en afmetingen van het pakket staan er dan ook bij. dit is de laatste tracking voordat het bezorgd gaat worden.

ik keek net weer bij Postnl en het was ondertussen weer aangepast en de bezorger is nu toch met 1 van de 2 China pakketjes onderweg voor bezorging. de andere staat nog als bijgewerkt voor bezorging van morgen. dat is een klein pakketje en vermoed dat de status nog veranderd gaat worden in brievenbuspost omdat ik dit vaker heb meegemaakt. de andere waar de bezorger mee onderweg is past niet door de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ze zullen ook vast wel iets van afspraken hebben. maar denk dat bol.com/CB etc belangrijker zijn voor PostNL als AE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

drestar schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:21:
[...]

:D Je gaat toch niet beweren dat je nooit boven de 22 euro bent gegaan met bestellen uit China vanwege btw en inklaringskosten? kleine en lichte zendingen boven de 22 euro kwamen er namelijk altijd gewoon zonder extra kosten door.

en dat Postnl nu ineens voor 4 euro kan inklaren is omdat ze straks een hoop meer gaan verdienen eraan.
Één keer een telefoon van 70 euro waar 30 euro bij kwam door BTW en Postnl en een keer een ander pakketje wat er gratis doorheen kwam. Voor alle andere splitste ik de pakketten tot onder de 23 euro of zocht een alternatief wat goedkoper was. Duurdere spullen kocht ik hier in de buurt, ook makkelijker met garantie e.d.

Ook genoeg pakketten via de US besteld van boven de 23 euro maar dan rekende ik al met BTW en inklaringskosten. Mijn laatste keyboard a 160 euro ex. kwam vorige week gratis op de mat _/-\o_

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Misschien dat het er een beetje aan ligt dat dat is omdat ze door de UPU regels mogelijk minder geld voor dat pakketje krijgen dan ze aan die bezorger moeten betalen om hem te bezorgen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:30
Nou dan is het over en uit voor mij om te bestellen bij Aliexpress. De afgelopen jaren heb ik veel meer bij Aliexpress gekocht dan in de winkel. De prijsverschillen zijn voor kleine artikelen hier in Nederland soms absurt hoog t.o.v. die in China.

BTW betalen vindt ik prima, maar de 4 euro inklaringskosten (https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/) maakt het voor kleine spullen compleet oninteressant.

Ik zie echter bij Aliexpress soms wel dat je in andere landen kan bestellen. Bijvoorbeeld Spanje, Frankrijk of Polen. Echter als je dit land aanklikt dan staat er bij dat ze niet afleveren naar Nederland.

Ik denk dat er vele mensen zullen zijn als ik en niet meer gaan bestellen uit China. Het gevolg daarvan is hopelijk dat bedrijven als Aliexpress mogelijk pakhuizen gaan openen in 1 of meerdere EU-landen zodat ze alsnog kunnen leveren en zo de inklaringskosten vermeden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
phantom09 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:37:
Nou dan is het over en uit voor mij om te bestellen bij Aliexpress. De afgelopen jaren heb ik veel meer bij Aliexpress gekocht dan in de winkel. De prijsverschillen zijn voor kleine artikelen hier in Nederland soms absurt hoog t.o.v. die in China.

BTW betalen vindt ik prima, maar de 4 euro inklaringskosten (https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/) maakt het voor kleine spullen compleet oninteressant.

Ik zie echter bij Aliexpress soms wel dat je in andere landen kan bestellen. Bijvoorbeeld Spanje, Frankrijk of Polen. Echter als je dit land aanklikt dan staat er bij dat ze niet afleveren naar Nederland.

Ik denk dat er vele mensen zullen zijn als ik en niet meer gaan bestellen uit China. Het gevolg daarvan is hopelijk dat bedrijven als Aliexpress mogelijk pakhuizen gaan openen in 1 of meerdere EU-landen zodat ze alsnog kunnen leveren en zo de inklaringskosten vermeden worden.
Dat is helemaal niet nodig. Zij kunnen voor jou die 21% BTW innen voor je. En het ziet er ook naar uit dat ze dat gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
loki504 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:45:
[...]

Dat is helemaal niet nodig. Zij kunnen voor jou die 21% BTW innen voor je. En het ziet er ook naar uit dat ze dat gaan doen.
Zoals ik al aangeef, BTW betalen vindt ik niet erg. Stel ik koop iets bij aliexpress voor € 0,50. Dan betaal ik
€ 0,11 BTW extra. Prima. Maar daarnaast moet ik € 4,- inklaringskosten betalen aan PostNL.
Nou echt niet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
phantom09 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:58:
[...]

Zoals ik al aangeef, BTW betalen vindt ik niet erg. Stel ik koop iets bij aliexpress voor € 0,50. Dan betaal ik
€ 0,11 BTW extra. Prima. Maar daarnaast moet ik € 4,- inklaringskosten betalen aan PostNL.
Nou echt niet !
Die 4 euro komt alleen als de verkopen geen BTW afdraagt.
Dan moet PostNL dit regelen en hier rekenen ze 4 euro + btw kosten voor.

Dus zoals gezegd, als Aliexpress dat gewoon doet hoef jij die 4 euro niet te betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

phantom09 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:58:
[...]

Nou echt niet !
je kunt beter niet kopen bij een verkoper die het niet regelt/incalculeert. dan lopen de kosten op als nu boven de E22,-. ik denk dat er meer verstuurd gaat worden binnen EU.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 08:25
Ik kan genoeg via Ali bestellen wat ik laat leveren uit Spanje, Duitsland etc. Ligt aan de verkoper.

Reolink cameras kunnen gewoon vanuit Duitsland geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Waah schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:08:
Ik kan genoeg via Ali bestellen wat ik laat leveren uit Spanje, Duitsland etc. Ligt aan de verkoper.

Reolink cameras kunnen gewoon vanuit Duitsland geleverd.
Mijn fiets verloop ventieltje van 40 cent niet. Spanje is niet mogelijk, Frakrijk ook niet. Wel vanuit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Berichten zijn wazig. De ene keer spreekt PostNL dat je inklaringskosten moet betalen (https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/), de andere keer geven ze aan dat bij bedragen onder de 22 euro niks betaald hoeft te worden (https://www.postnl.nl/ont...akket-uit-het-buitenland/)

Weer een andere keer geven ze aan dat je 13 euro inklaringskosten moet betalen:

Afhandelingskosten

We rekenen afhandelingskosten (incl. incasso- en administratiekosten) voor het:

voorschieten van de btw en/of invoerrechten aan de douane;
openen en onderzoeken van de zendingen;
vaststellen van de goederen en de waarde hiervan en het opslaan en bewaren van de zendingen.

Voor een normale zending betaal je 13 euro aan afhandelingskosten. Voor een zending via Express Mail Service (EMS) betaal je 17,50 euro. Een EMS-zending is een zakelijke zending vanuit het buitenland die met voorrang moet worden verwerkt. Daarom zijn de kosten hoger.

Ik zou dus wel dingen onder de 22 euro kunnen bestellen. De vraag is hoe dat gaat lopen. Want soms koop je een product bij ali van zeg 50 euro en vermelden ze op het pakkt 10 dollar.
De vraag is wat de douane gaat doen. Het is mogelijk dat de douane random een pakket onder de 22 euro pakt en vraagt naar een aankoopbewijs die je moet uploaden.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 16-06-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@phantom09 De berichten van PostNL zijn niet wazig.
Alleen wat jij daar aanhaalt zijn de regeltjes TOT 1 juli.

Na 1 juli verandert er het nodige!
Hetgeen in dit topic al uitgebreid is gepost... :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
ehtweak schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:56:
@phantom09 De berichten van PostNL zijn niet wazig.
Alleen wat jij daar aanhaalt zijn de regeltjes TOT 1 juli.

Na 1 juli verandert er het nodige!
Hetgeen in dit topic al uitgebreid is gepost... :Y
Klopt, PotsNL zet helemaal bovenaan een klein bericht:

Let op: vanaf 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels als je iets koopt uit een land buiten de EU. Je betaalt dan altijd inklaringskosten, dus ook bij een waarde lager dan 22 euro. Lees meer op postnl.nl/btw

https://www.postnl.nl/ont...akket-uit-het-buitenland/

Echter vermelden ze dit niet duidelijk bij de tabel. Kortom geen aliexpress meer voor mij :'( ;w (uitzonderingen daar gelaten).

Zojuist gekeken of aliexpress BTW berekend. Dat doen ze niet. Dus een ventieltje van €1,21 gaat mij meer dan 5 euro kosten wat duurder is dan hier in de winkel kopen:

https://nl.aliexpress.com...4776-83b0-5e0f8191704a-51

Iemand enig idee of Aliexpress de BTW gaat doorbelasten? Zijn er andere websites die dit wel doen? Amazon? dealextreme?

[ Voor 23% gewijzigd door phantom09 op 17-06-2021 07:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:37
Als je gewoon het topic even doorneemt, dit is allemaal al lang en breed voorbij gekomen...
Het geldt sowieso pas vanaf 1 juli, dus daarvoor zal Aliexpress ook geen BTW geen heffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
dutchgio schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:28:
Als je gewoon het topic even doorneemt, dit is allemaal al lang en breed voorbij gekomen...
Het geldt sowieso pas vanaf 1 juli, dus daarvoor zal Aliexpress ook geen BTW geen heffen.
Is het niet zo dat PostNL de btw gaat heffen? (En daarvoor de inklaringskosten berekenen)

Want in dat geval heb je kans dat het pakketje pas ná 1 juli bij PostNL komt en dus btw gaat berekenen

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
ImNotnoa schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Is het niet zo dat PostNL de btw gaat heffen? (En daarvoor de inklaringskosten berekenen)

Want in dat geval heb je kans dat het pakketje pas ná 1 juli bij PostNL komt en dus btw gaat berekenen
Alleen als de webwinkel dat nog niet gedaan heeft. Zodra Aliexpress dat doet vanaf 1 juli kan je vanaf dat moment weer bestellen zonder kans op inklaringskosten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
LordSinclair schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:39:
[...]

Alleen als de webwinkel dat nog niet gedaan heeft. Zodra Aliexpress dat doet vanaf 1 juli kan je vanaf dat moment weer bestellen zonder kans op inklaringskosten.
Alleen leg je dan wel vertrouwen in de afhandeling ervan. Zal het na 1 juli eerst nog wel even proberen met een grotere order bij 1 shop, 4 euro betalen op 1.50 is een beetje zonde :P

Heeft iemand trouwens al een officieel statement van Ali kunnen vinden hoe en wat? Blijft beetje stil vanuit die kant. Óf de afzetmarkt in Europa is veel kleiner dan we denken en ze geloven het wel.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
naaitsab schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:47:

Heeft iemand trouwens al een officieel statement van Ali kunnen vinden hoe en wat? Blijft beetje stil vanuit die kant. Óf de afzetmarkt in Europa is veel kleiner dan we denken en ze geloven het wel.
Daar ben ik ook al tijden naar op zoek.
In een NOS-artikel waar een paar pagina's geleden naar gelinkt is wordt gesproken over 'een woordvoerder van Aliexpress', maar een echt bericht, direct van Ali, heb ik ook nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

Alleen leg je dan wel vertrouwen in de afhandeling ervan. Zal het na 1 juli eerst nog wel even proberen met een grotere order bij 1 shop, 4 euro betalen op 1.50 is een beetje zonde :P

Ik krijg wel steeds mails of ik een bedrijf ben, zo ja dan moet ik dat aangeven bij alie en hoef ik geen BTW te betalen.
Dat is wel een goeie, als ik als bedrijf bestel val ik hier dan buiten? Of wel inklaringskosten, geen BTW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 14:00
Wat ik me nog afvraag. Stel je pakketje van oom Ali arriveert na 1 juli in Nederland maar is besteld voor 1 juli, dus nog geen BTW afgedragen aan Ali. Dan blijft het principe toch nog steeds hetzelfde, namelijk dat de douane het pakketje steekproefsgewijs eruit moet pakken? En je dus met een beetje geluk gewoon je pakketje bezorgd krijgt zonder BTW en inklaringskosten? Of gaan vanaf 1 juli alle pakketjes door de handen van douanebeambten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Nu online
Zoals de regels nu schrijven moeten alle pakketjes die na 1 juli binnenkomen BTW over betaald zijn.
Dus in jouw voorbeeld komt die 4 euro er wel bij want de BTW mist nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Hortz schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:31:
Zoals de regels nu schrijven moeten alle pakketjes die na 1 juli binnenkomen BTW over betaald zijn.
Dus in jouw voorbeeld komt die 4 euro er wel bij want de BTW mist nog
Bedoeld hij niet dat er dan nog een hoop administratie is.. hoe gaat dat dan in zijn werk??

gaan ze voor elk pakketje, en dat zijn er miljoenen die voor 1 juli binnen gekomen zijn en na 1 juli bezorgd gaan worden nog iedereen apart een brief sturen? want de ontvanger moet wel op de hoogte worden gebracht voor bijbetaling en de btw moet bij iedereen apart worden berekend .

gaat nog wel wat worden dan ,want op geen enkel pakketje staat de werkelijke waarde dus moet de douane eerst nog gaan uitzoeken wat jij werkelijk betaald hebt voordat de juiste btw daarover berekend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Ik vraag mij toch af hoe het na 1 juli gaat met bestellingen die voor die datum binnen komen bij de douane

gaan ze voor elk pakketje, en dat zijn er waarschijnlijk nog miljoenen die voor 1 juli binnen komen, en na 1 juli bezorgd gaan worden nog iedereen apart een brief sturen? want de ontvanger moet wel op de hoogte worden gebracht voor bijbetaling en de btw moet bij iedereen apart worden berekend ,want op geen enkel pakketje staat de werkelijke waarde dus moet de douane eerst nog gaan uitzoeken wat jij werkelijk betaald hebt voordat de juiste btw daarover berekend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
drestar schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:17:
Ik vraag mij toch af hoe het na 1 juli gaat met bestellingen die voor die datum binnen komen bij de douane

gaan ze voor elk pakketje, en dat zijn er waarschijnlijk nog miljoenen die voor 1 juli binnen komen, en na 1 juli bezorgd gaan worden nog iedereen apart een brief sturen? want de ontvanger moet wel op de hoogte worden gebracht voor bijbetaling en de btw moet bij iedereen apart worden berekend ,want op geen enkel pakketje staat de werkelijke waarde dus moet de douane eerst nog gaan uitzoeken wat jij werkelijk betaald hebt voordat de juiste btw daarover berekend kan worden.
Ze gaan voor die paar euro heus geen uitgebreide administratieve handelingen uitvoeren, dus ze gaan ze waarschijnlijk op de normale manier processen op basis van de informatie op het etiket (weet niet of de ontvangstdatum in het land van bestemming leidend is). De keus is aan de ontvanger om het pakketje op te halen wanneer er bijkomende kosten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door JayOne op 17-06-2021 10:30 ]

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
[...]

NOS en een woordvoerder van Aliexpress zelf lijkt me vrij officieel, al had je dan misschien ook een informatiepagina op de eigen site verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
JayOne schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:29:
[...]

Ze gaan voor die paar euro heus geen uitgebreide administratieve handelingen uitvoeren, dus ze gaan ze waarschijnlijk op de normale manier processen op basis van de informatie op het etiket (weet niet of de ontvangstdatum in het land van bestemming leidend is). De keus is aan de ontvanger om het pakketje op te halen wanneer er bijkomende kosten zijn.
Hoe weet je dat zo zeker? als ze zo gaan werken kunnen ze het net zo goed laten gaan want dat is natuurlijk belachelijk . dan gaan ze belasting heffen op onjuiste informatie. iets van 10 euro staat vaak als opgegeven waarde 1 dollar. dan lopen ze heel wat btw mis. en stel de verkoper vult per ongeluk meer in dan de werkelijke waarde , dat gebeurd ook .dan heffen ze dus weer teveel belasting en word het helemaal een administratie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Nu online
drestar schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Bedoeld hij niet dat er dan nog een hoop administratie is.. hoe gaat dat dan in zijn werk??

gaan ze voor elk pakketje, en dat zijn er miljoenen die voor 1 juli binnen gekomen zijn en na 1 juli bezorgd gaan worden nog iedereen apart een brief sturen? want de ontvanger moet wel op de hoogte worden gebracht voor bijbetaling en de btw moet bij iedereen apart worden berekend .

gaat nog wel wat worden dan ,want op geen enkel pakketje staat de werkelijke waarde dus moet de douane eerst nog gaan uitzoeken wat jij werkelijk betaald hebt voordat de juiste btw daarover berekend kan worden.
Maar BTW afdragen is straks verplicht op alle pakketjes van buiten de EU na 1 juli. Ik ben ook heel benieuwd naar deze overgang periode om zo te zeggen. Ik heb in ieder geval even niks besteld afgelopen week. Ik wacht de chaos wel even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Hortz schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:41:
[...]

Maar BTW afdragen is straks verplicht op alle pakketjes van buiten de EU na 1 juli. Ik ben ook heel benieuwd naar deze overgang periode om zo te zeggen. Ik heb in ieder geval even niks besteld afgelopen week. Ik wacht de chaos wel even af.
De douane mag toch hopen dat er na 1 juli niet nog miljoenen bestellingen btw loos besteld worden uit China en dat bij elk bedrijf als Aliexpress netjes de btw vooraf doorberekend word anders word het nog wat als er telkens lagere waardes ingevuld worden. dan lopen ze nog een hoop btw mis. met die 4 euro inklaringkosten van Postnl word dat overigens best wel interessant. je besteld iets van 140 euro .laat er 20 euro opzetten en betaald 4 euro inklaring. ipv 30 euro btw betaal je 4 euro btw ,dan heb je toch mooi totaal 22 euro in je zakken als het erdoor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maasnet
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:47
Kunnen we beter niet even afwachten in plaats speculeren.
Het wordt anders een herhaling van zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maasnet
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:47
Kunnen we beter niet even afwachten in plaats van speculeren.
Het wordt zo een herhaling van zetten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
maasnet schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:00:
Kunnen we beter niet even afwachten in plaats speculeren.
Het wordt anders een herhaling van zetten!
Ik volg dit topic al een tijdje en inderdaad is er de laatste tijd erg veel sprake van herhaling. Wellicht dat de topic starter een paar punten kan opsommen in de start post. Dan kunnen we mensen daar naar toe verwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
drestar schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:57:
[...]

De douane mag toch hopen dat er na 1 juli niet nog miljoenen bestellingen btw loos besteld worden uit China en dat bij elk bedrijf als Aliexpress netjes de btw vooraf doorberekend word anders word het nog wat als er telkens lagere waardes ingevuld worden. dan lopen ze nog een hoop btw mis. met die 4 euro inklaringkosten van Postnl word dat overigens best wel interessant. je besteld iets van 140 euro .laat er 20 euro opzetten en betaald 4 euro inklaring. ipv 30 euro btw betaal je 4 euro btw ,dan heb je toch mooi totaal 22 euro in je zakken als het erdoor komt.
Dat gebeurt nu ook al, waarbij je er of doorheen komt en niets betaald of wel inklaringskosten en BTW verschuldigd bent, wat dan een inschatting is of op basis van de factuur, maar dat 22 euro waarde trucje is geen zekerheid op geen extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarvh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:22
drestar schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:47:
Aliexpress houd op 21 juni uitverkoop . best raar toch? als mensen dan gaan bestellen kunnen ze na 1 juli allemaal 4 euro afdragen aan Postnl omdat Ali de btw voor die tijd nog niet heeft doorberekend.. ik vrees dat er straks een hoop nietsvermoedende kopers zich gaan beklagen daarover. de verkopers op Ali zullen het wel gaan merken met al die negatieve feedback
Die datum 21 juni is niet zo vreemd als je weet dat het dan Amazon Primeday is. Andere grote webshops inclusief Ali willen niet achterlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hier druppelen de snel-voor-1-juni-!-pakjes ook binnen. Nog twee uitstaand vanuit China, maar dat valt te overzien. Voor hetzelfde geld had ik 16 keer 4 euro kunnen aftikken. Opvallend vind ik dat een pakje dat uit Spanje moet komen er nu al een maand over doet. Geen ramp overigens, met haast koop ik altijd elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
zacht schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:52:
Hier druppelen de snel-voor-1-juni-!-pakjes ook binnen. Nog twee uitstaand vanuit China, maar dat valt te overzien. Voor hetzelfde geld had ik 16 keer 4 euro kunnen aftikken. Opvallend vind ik dat een pakje dat uit Spanje moet komen er nu al een maand over doet. Geen ramp overigens, met haast koop ik altijd elders.
China gaat heel snel de laatste tijd. alsof er veel minder bestellingen zijn en het allemaal daardoor vlotter doorloopt. ik heb weer net een pakketje binnen . deze heeft er precies vanaf de betaling tot de bezorging 7 dagen over gedaan. ik zit nog te wachten tot ik het record kan breken van 6 dagen. heb nog wat onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Laatst online: 26-08 08:06
drestar schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:37:
[...]

Hoe weet je dat zo zeker? als ze zo gaan werken kunnen ze het net zo goed laten gaan want dat is natuurlijk belachelijk . dan gaan ze belasting heffen op onjuiste informatie. iets van 10 euro staat vaak als opgegeven waarde 1 dollar. dan lopen ze heel wat btw mis. en stel de verkoper vult per ongeluk meer in dan de werkelijke waarde , dat gebeurd ook .dan heffen ze dus weer teveel belasting en word het helemaal een administratie .
Daarvoor doen ze steekproeven. Ze gaan echt niet alle pakketten open maken om te kijken naar de echte waarde. Doen ze nu ook niet bij pakketten boven de 22 euro. Voor 5 euro aan administratiekosten (en hooguit een paar euro aan misgelopen BTW) kun je niet veel uitvoeren als douane zijnde (buiten dat het werk van de douane wel andere prioriteiten heeft). Dus dit proces gaat grotendeels geautomatiseerd verlopen en bij slecht of niet geinvulde etiketten zal er handwerk aan te pas komen. En blijkt dat er vanuit bepaalde shops teveel gesjoemeld wordt met prijzen dan volgen er gerichte acties, zoals onlangs in België

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
JayOne schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:36:
[...]

Daarvoor doen ze steekproeven. Ze gaan echt niet alle pakketten open maken om te kijken naar de echte waarde. Doen ze nu ook niet bij pakketten boven de 22 euro. Voor 5 euro aan administratiekosten (en hooguit een paar euro aan misgelopen BTW) kun je niet veel uitvoeren als douane zijnde (buiten dat het werk van de douane wel andere prioriteiten heeft). Dus dit proces gaat grotendeels geautomatiseerd verlopen en bij slecht of niet geinvulde etiketten zal er handwerk aan te pas komen. En blijkt dat er vanuit bepaalde shops teveel gesjoemeld wordt met prijzen dan volgen er gerichte acties, zoals onlangs in België
Dan veranderd er toch helemaal niks na 1 Juli. steek proeven doen ze altijd al . ik dacht dat nu echt iedereen btw moest gaan betalen en dan moeten ze elk pakketje wat binnen komt toch echt gaan controleren op de werkelijke waarde. want als daar de werkelijke waarde nooit op staat heeft btw heffen weinig zin. zou wat zijn als iedereen na 1 juli 1 dollar op zijn pakketje heeft staan. en tegen verkopers uit China die lagere waardes invullen kunnen ze echt niks tegen beginnen. anders hadden ze dat allang gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 14:00
[...]

Dat bedoel ik inderdaad. Voor pakketjes waar Ali zelf nog geen BTW over heeft gerekend verandert er feitelijk niks na 1 juli, volgens mij. Douane moet net als nu de pakketjes eruit gaan vissen. Dus volgens mij de kans dat je pakketje (waar geen BTW over betaald is) er ongezien doorheen komt niet anders na 1 juli dan momenteel het geval is. Wat alleen anders wordt, dat er geen onderscheid op pakketjes met waarde boven of onder 22 euro gemaakt hoeft te worden. Toch lijkt het me onwaarschijnlijk dat de douane genoeg capaciteit heeft om over ALLE pakketjes vanaf 1 juli van buiten de EU te gaan checken op correcte waarde. Voor Postnl wordt het wel makkelijk want die kunnen vanaf 1 juli dus standaard BTW en handelingskosten gaan vragen. Alleen de douane is toch echt nodig voor de check van correcte waarde. Dat gaat Postnl niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Vinny1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:58:
[...]

Dat bedoel ik inderdaad. Voor pakketjes waar Ali zelf nog geen BTW over heeft gerekend verandert er feitelijk niks na 1 juli, volgens mij. Douane moet net als nu de pakketjes eruit gaan vissen. Dus volgens mij de kans dat je pakketje (waar geen BTW over betaald is) er ongezien doorheen komt niet anders na 1 juli dan momenteel het geval is. Wat alleen anders wordt, dat er geen onderscheid op pakketjes met waarde boven of onder 22 euro gemaakt hoeft te worden. Toch lijkt het me onwaarschijnlijk dat de douane genoeg capaciteit heeft om over ALLE pakketjes vanaf 1 juli van buiten de EU te gaan checken op correcte waarde. Voor Postnl wordt het wel makkelijk want die kunnen vanaf 1 juli dus standaard BTW en handelingskosten gaan vragen. Alleen de douane is toch echt nodig voor de check van correcte waarde. Dat gaat Postnl niet doen.
Dan kan Postnl dus ook geen btw heffen want op alle pakjes staat de verkeerde waarde . dit is zo ondertussen wel al standaard. en dat word dan een hele uitzoekerij om achter de werkelijke waarde te komen. ik denk daarom dat dit hele btw systeem gewoon puur afhankelijk is van het Chinese verkopersplatform die de btw gaat meenemen in de prijzen anders gaat er niks veranderen als iedereen nog massaal zonder btw betalen gaat bestellen. miljoenen pakketjes per dag met veel lagere waarde erop wat erin zit. hoe willen ze dat allemaal gaan controleren .dan lopen ze nog een hoop btw mis .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vette73
Aan 'nieuwe' lezers van dit topic zou ik willen vragen eerst te lezen en dan pas vragen te stellen want zo'n beetje alle vragen zijn al voorbij gekomen
Vinny1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:16:
Wat ik me nog afvraag. Stel je pakketje van oom Ali arriveert na 1 juli in Nederland maar is besteld voor 1 juli, dus nog geen BTW afgedragen aan Ali. Dan blijft het principe toch nog steeds hetzelfde, namelijk dat de douane het pakketje steekproefsgewijs eruit moet pakken? En je dus met een beetje geluk gewoon je pakketje bezorgd krijgt zonder BTW en inklaringskosten? Of gaan vanaf 1 juli alle pakketjes door de handen van douanebeambten?
Als het feitlijke invoeren (het passeren van de grens) na 30 juni plaatsvindt is de vrijstelling van 22 Euro vervallen en wordt er ook btw geheven over pakketjes die daarvoor nog onder de vrijstelling vielen.
Het moment van koop is niet interessant, het gaat om het moment van invoer.
[...]

Vanaf 1 juli is de vrijstelling van 22 Euro vervallen. Dat betekent dat er over alle binnenkomende pakketjes btw verschuldigd is.
Feitelijk verandert er dus weinig; Over pakketjes met een waarde >22 Euro wordt nu ook al btw geheven en wordt zo veel mogelijk uitgegaan van de aangegeven waarde.
Daar komen de pakketjes met een waarde <22 Euro bij. Zo groot is die verandering niet.
dutchgio schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:31:
[...]

NOS en een woordvoerder van Aliexpress zelf lijkt me vrij officieel, al had je dan misschien ook een informatiepagina op de eigen site verwacht.
Het zijn allemaal externe bronnen waarbij het niet mogelijk is de oorsprong van het verhaal te controleren.
Ik neem een verhaal niet automatisch voor 'waar' aan omdat het van de NOS komt en ik kan mijzelf ook een 'woordvoerder van Ali' noemen (zie https://aliexpress-nl.nl )
drestar schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:57:
[...]

Dat invullen van een te lage waarde zal een probleem blijven. Dat is het nu en dat blijft het na 1 juli nog steeds.
Vinny1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:58:
[...]

Misschien toch even het hele topic lezen.
Het is PostNL die de inklaring (en dus de btw aangifte) doet en dus de waarde moet vaststellen. De douane controleert alleen of dat (correct) gebeurt.

Daarnaast is het zo dat op de pakketjes aangegeven gaat worden dat de btw al betaald is en gaan ze niet de pakketjes eruit vissen waarover nog geen btw is betaald, maar ze vissen de pakketjes eruit waarover wel al btw is betaald.
Hopen dat jouw pakketje er (zonder dat je vooraf btw hebt betaald) doorheen glipt mag altijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Antwoord van een grote Ali winkel
After July 1, customers from EU countries
The amount of your order placed on AliExpress is less than 150 euros, and you need to prepay 21% of the tax on the EU tariff consumption amount in advance on AliExpress, so that you do not need to pay taxes to the local customs when you receive the express. It is more convenient for you.

If the amount of your order exceeds 150 Euros, you do not need to pre-pay tax on AliExpress. You need to pay a certain amount of tax when your express arrives at the local customs.

Therefore, I suggest that if the order amount exceeds 150 US dollars, please place the order separately, so that your tax payment process will be more convenient and your express delivery time will be faster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Simbob schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:22:
Antwoord van een grote Ali winkel:

The amount of your order placed on AliExpress is less than 150 euros,

versus

Therefore, I suggest that if the order amount exceeds 150 US dollars
[...]
Tuurlijk... euros = dollars, toch? :+ :F

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Laatst online: 15-07-2021
Weet iemand hoe het zit met DHgate? Bestel daar regelmatig voetbal shirtjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ehtweak schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:34:
[...]

Tuurlijk... euros = dollars, toch? :+ :F
Voor hun wel, dat is 1 pot nat, maar dit mailtje heb ik eerder gezien en is beetje die generieke verhaaltjes rond die 150 euro grens die voor vele landen geld als grens vanaf waar de invoerrechten ook betaald moeten worden.

Ik bestel over 2 weken gewoon weer wat, wel bij een shop die vooraf 21% rekent en dan zie ik wel hoe het aankomt. Spul wat ik bestel is hier gewoon niet te vinden, dus kan niet zeggen dat ik zoveel duurder uitben.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
renedr schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 00:27:
Weet iemand hoe het zit met DHgate? Bestel daar regelmatig voetbal shirtjes
Als zij verzenden van buiten de EU (geen idee, ken de site niet), dan moet er vanaf 1 juli over alle zendingen btw betaald worden (de vrijstelling van €22 vervalt).
Er zijn dan twee mogelijkheden:
1 dat bedrijf int de btw bij betaling en jouw pakketje fietst zonder extra kosten door het inklaringsproces.
2 dat bedrijf int de btw niet bij betaling en dan doet PostNL de aangifte namens jou bij inklaring en daar rekenen ze een paar € voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:32

iMars

Full time prutser

Ik hoop dat er gewoon een duidelijk en eerlijk systeem komt. Heb geen moeite met de 21% BTW zoals velen onder ons. Maar ik wacht al een maand op een rolletje soldeer van een paar euro... Als ik dadelijk in ene 13 euro administratie kosten daarover moet betalen, wordt het wel een duur rolletje tin.

Het zou binnen 2~3 weken binnen moeten zijn en zoals het er nu naar uit ziet, duurt het nog wel ff.

Maar 13 euro administratie kosten ... absurd als je het mij vraagt.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:05
iMars schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:45:

Dan weiger ik het pakket en gaat het retour afzender, kan PostNL hoog en laag springen ik betaal niks.

[ Voor 9% gewijzigd door targaryanwolf op 18-06-2021 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vette73
Lees ajb even terug.
Die €13 die het nu is wordt verlaagd naar €4 of €7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Simbob schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:22:
Antwoord van een grote Ali winkel

[...]
Duidelijk verhaal, dank voor het delen.

Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat. Ergens een vinkje zetten bij afrekenen dat je btw wilt betalen? Of zou dat standaard gerekend worden als je vanuit EU bestelt? Wel jammer dat ze 'dat systeem' nu niet alvast introduceren zodat we gewoon kunnen blijven bestellen.

Ben ergens ook wel benieuwd hoeveel mensen hun aankopen even uitstellen. Ik heb buiten Tweakers om hier nog niemand over gehoord, dus dat wordt goed kassa voor PostNL de eerste paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
Cheesy schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:56:
dus dat wordt goed kassa voor PostNL de eerste paar weken.
En een hoop gezeik bij Ali omdat mensen hun pakketjes gaan weigeren en vervolgens gaan proberen hun geld terug te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:54
Cheesy schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:56:
[...]

Ben ergens ook wel benieuwd hoeveel mensen hun aankopen even uitstellen. Ik heb buiten Tweakers om hier nog niemand over gehoord, dus dat wordt goed kassa voor PostNL de eerste paar weken.
Ik denk juist veel onnodig administratief werk, omdat mensen het niet hadden verwacht en echt geen 4 of 7€ + btw gaan betalen voor hun plastic prul van hooguit een paar dollar.
Zelfs al zijn ze het wel bereid te betalen, je moet dan toch ook eerst wel actie ondernemen om het pakket te bemachtigen.
Waarschijnlijk gaat een heleboel dus retour en gaat men klagen bij Ali voor " niet ontvangen "
Dan is het de vraag wat zij gaan doen.
Gaan ze dan gewoon refunden of gaan ze dat slechts gedeeltelijk doen of helemaal niet? Dat is even de vraag.

Het wordt sowieso een chaotische bedoeling, maar hé, dat was toch ook wat de belanghebbenden wouden? Spullen kopen buiten de EU terugdringen zodat er meer bij lokale/Europese winkels wordt geshopt.

[ Voor 37% gewijzigd door JohanNL op 18-06-2021 11:07 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Inderdaad. Telegraaf, AD, etc. kunnen de huil-artikelen alvast opstellen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naaitsab
Vette73 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:59:
[...]

En een hoop gezeik bij Ali omdat mensen hun pakketjes gaan weigeren en vervolgens gaan proberen hun geld terug te krijgen.
Daarom snap ik ook niet dat er echt 0 informatie bij Ali te vinden is. Dit moet gewoon op de homepage staan als je een EU account hebt. Scheelt hun klanten (de verkopers) denk ik een hoop gezeur.
JohanNL schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Het wordt sowieso een chaotische bedoeling, maar hé, dat was toch ook wat de belanghebbenden wouden? Spullen kopen buiten de EU terugdringen zodat er meer bij lokale/Europese winkels wordt geshopt.
Dat is wel het beoogde doel maar dat gaat toch niet gebeuren in grote mate. Mensen kopen bij Ali voor de prijs, niet voor de snelheid of gemak. Want laten we eerlijk zijn de website zelf is bar slecht en support is erg matig. Puur een treiterwet vanuit de EU. Vermoed eerder dat mensen het dan gewoon niet meer kopen in plaats van 2 tot 5 keer zo veel te betalen hier.

Denk alleen dat mensen er wel goed aan gaan doen om pakketen te laten liggen als je moet betalen ook al heb je de 21% al betaald via de webshop. PostNL kennende zullen ze daar wel een slaatje uit willen slaan in de begin periode. :+

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
naaitsab schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:25:
[...]

Daarom snap ik ook niet dat er echt 0 informatie bij Ali te vinden is. Dit moet gewoon op de homepage staan als je een EU account hebt. Scheelt hun klanten (de verkopers) denk ik een hoop gezeur.
Ik ken de bedrijfsbelangen van Ali niet.
Jij kan wel vinden dat Ali hierover moet informeren, maar als Ali daar zelf anders over denkt dan is dat zo.

Ali heeft zich goed ingedekt door consumenten te wijzen op mogelijke kosten bij invoer en ik vermoed dat restitutie van het aankoopbedrag na weigeren pakketje ook is uitgesloten in de voorwaarden van Ali.
Daarnaast lijkt het mij niet de taak van een Chinees bedrijf om EU-burgers te informeren over wijzigingen in EU-wetgeving (zou netjes zijn, maar ze MOETEN niets).

Wees blij dat jij in ieder geval wel op de hoogte bent en dat jij je daardoor kunt voorbereiden op een manier die jou past (= bijv. even wachten met weer bestellen tot na 1 juli).

[ Voor 3% gewijzigd door Vette73 op 18-06-2021 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

iMars schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:45:
[...] ik wacht al een maand op een rolletje soldeer van een paar euro... Als ik dadelijk in ene 13 euro administratie kosten daarover moet betalen, wordt het wel een duur rolletje tin.
[...]
13 euro geldt vanaf 1 juli alleen nog voor zendingen van 150 euro en meer.
Als je de BTW betaalt via de app, is het dan zelfs nog maar 10 euro.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:32

iMars

Full time prutser

Vette73 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:56:
Lees ajb even terug.
Die €13 die het nu is wordt verlaagd naar €4 of €7.
Was al een beetje aan het zoeken, maar 24 pagina's lees ik niet zomaar ff door ;)
aawe mwan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:08:
[...]

€4 valt wel dan weer mee, maar dan nog, betaal liever de btw zonder de administratie kosten :) Op Ali zelf zie ik nog niet veel terug over de btw.... allemaal vrij onduidelijk nog als je het mij vraagt.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmedia
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-06-2021
Ik had een stroom adapter van AliExpress die bij aankomt stuk bleek, nu heeft de verkoper een nieuwe opgestuurd + nieuw tracking nummer.

Ik vraag me af hoe dit gaat als het straks na 1 juli aankomt. Op zich is dit garantie geen aankoop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
rmedia schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:42:
Ik had een stroom adapter van AliExpress die bij aankomt stuk bleek, nu heeft de verkoper een nieuwe opgestuurd + nieuw tracking nummer.

Ik vraag me af hoe dit gaat als het straks na 1 juli aankomt. Op zich is dit garantie geen aankoop..
Gewoon bijbetalen na 1 juli als er geen btw over is betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
https://chinafans.nl/btw-invoerrechten-gids/

Volgens bovenstaande link schijnt alie express de btw gaan innen.

En ik heb zelf een pakketje vrij laat besteld en deze staat al 5 dagen op nog niet verzonden en ik heb het echt nodig, hoop dat het nog voor 1 juli binnen is anders kost het me 16 euro ipv 10 euro.

60% is best wel jammer maja aan de andere kant betaal ik nog steeds 100x minder dan hier in nl....

Heb 1000 kabel schoentjes besteld welke hier in nl met moeite te vinden zijn en ze rekenen 1 euro pstuk nu betaal ik 1 cent pstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TRAXION schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:25:
https://chinafans.nl/btw-invoerrechten-gids/

Volgens bovenstaande link schijnt alie express de btw gaan innen.

En ik heb zelf een pakketje vrij laat besteld en deze staat al 5 dagen op nog niet verzonden en ik heb het echt nodig, hoop dat het nog voor 1 juli binnen is anders kost het me 16 euro ipv 10 euro.

60% is best wel jammer maja aan de andere kant betaal ik nog steeds 100x minder dan hier in nl....

Heb 1000 kabel schoentjes besteld welke hier in nl met moeite te vinden zijn en ze rekenen 1 euro pstuk nu betaal ik 1 cent pstuk.
Echt duidelijk is het dan nog steeds niet:
'you're charging the VAT at checkout on aliexpress?'
'yes that is correct'.

In rekening brengen is 1, afdragen en controle dat er is afgedragen.. dat is een ander verhaal ;)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Vette73 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:09:
Aan 'nieuwe' lezers van dit topic zou ik willen vragen eerst te lezen en dan pas vragen te stellen want zo'n beetje alle vragen zijn al voorbij gekomen

[...]
Je weet dat het topic inmiddels ruim 25 pagina's is hé...? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 08:10
In België is dit sinds begin juni al ingegaan.

Ik had een pakket via Ali besteld en deze was voor juni al het land in. Echter heeft de duane mijn pakket enkele dagen "bewaard" en mag ik er volgens hun dan toch tax op betalen.
Maar mogen ze dit wettelijk wel maken als het pakket voor juni al de landgrens was gepasseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

iMars schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:43:
€4 valt wel dan weer mee, maar dan nog, betaal liever de btw zonder de administratie kosten :)
Ik heb hier wel eens met mijn plaatselijke Bruna-meneer over gesproken: hij was het er niet mee eens dat er destijds een component van €5,75 zat in de kosten van het inklaren, enkel en alleen voor het aan de balie betalen van het verschuldigde bedrag.

En nu is dat nog maar 3 euro (verschil administratiekosten tussen elektronisch betalen en bij de Bruna).

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:59:
[...]

Dus? Je bedoelt dat je te lui bent om een paar pagina's door te lezen en/of gericht te zoeken, en liever andere mensen zaken laat herhalen..? 🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vette73
42erik schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:59:
[...]

Dat weet ik.
Toch verwacht ik (en meerderen met mij) dat je je inleest op een onderwerp voor je vragen gaat stellen.
Doe je dat niet dan kan je antwoorden verwachten zoals hierboven.

Mensen zoals jij zijn echter nog vervelender want door jouw bijdehante opmerking wordt het topic onnodig nog langer en daarnaast is het off-topic dus wordt het hele verhaal nog lastiger inlezen voor nieuwe geinteresseerden.
sn33ky schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 02:46:
In België is dit sinds begin juni al ingegaan.

Ik had een pakket via Ali besteld en deze was voor juni al het pand in. Echter heeft de duane mijn pakket enkele dagen "bewaard" en mag ik er volgens hun dan toch tax op betalen.
Maar mogen ze dit wettelijk wel maken als het pakket voor juni al de landgrens was gepasseerd?
Dat lijkt mij sterk. Het gaat hier om een klein onderdeel van een grote wijziging in de Europeese btw-wetgeving en volgens mij gaat die, in de hele EU + de UK, op 1 juli in, dus ik vermoed dat er bij jou iets anders speelt.

Los daarvan, rond 1 juli gaan we deze situatie natuurlijk meemaken. Zelf denk ik dat je geen poot hebt om op te staan.
Er is een heel duidelijk moment van inklaring. Is dat moment op 30 juni of daarvoor, dan val je onder de 'oude' regeling, ligt dat moment op 1 juli of later, dan val je onder de nieuwe regeling.
Hoe lang een zending op inklaring staat te wachten doet wettelijk gezien niet terzake. Wellicht dat ze de eerste dagen soepel zijn, maar strikt genomen zou dat niet hoeven.

[ Voor 73% gewijzigd door Vette73 op 19-06-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
aawe mwan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:08:
[...]

10 euro administratiekosten voor een geautomatiseerd systeem vind ik anders nog steeds schoftig veel geld ;)
SinergyX schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:36:
[...]

Echt duidelijk is het dan nog steeds niet:
'you're charging the VAT at checkout on aliexpress?'
'yes that is correct'.

In rekening brengen is 1, afdragen en controle dat er is afgedragen.. dat is een ander verhaal ;)
Daar ben ik ook een beetje huiverig over, 1 ding wat ik niet heb in China is vertrouwen :P
Als Ali het ook zegt af te dragen en dat niet (goed) doet zou je wel een betere case kunnen hebben bij support als je het pakket daarom bij het postkantoor laat liggen. Tijd zal het leren.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vette73
Als je dat stukje leest is het de kritische, geinformeerde lezer natuurlijk direct duidelijk dat dit artikel onderdeel is van de gehele informatiestrategie rond dit onderwerp en slechts dient tot het creeren van acceptatie van de nieuwe regels en misschien wel angst om buiten de EU te shoppen.
Want shoppen buiten de EU is toch vooral oneerlijk voor EU-winkels en bovendien ook nog heel gevaarlijk.......

Het eerste deel gaat over het zogenaamde 'eerlijkere speelveld' dat zou ontstaan.
Ook wordt fraude met het opgeven van te lage waardes genoemd, maar men noemt niet dat de gekozen oplossingsrichting hiervoor geen oplossing biedt.

Dan een stuk over dropshippers. Dat er mensen zien die dat concept niet doorzien heb ik nooit begrepen en is voor ons als hobbykopers niet van toepassing.

En als laatste een stuk bangmakerij over cybercriminelen die gebruik maken van de nieuwe situatie door nep-betaallinkjes te sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door Vette73 op 19-06-2021 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
dragon2 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:42:
[...]

Dus? Je bedoelt dat je te lui bent om een paar pagina's door te lezen en/of gericht te zoeken, en liever andere mensen zaken laat herhalen..? 🙈
Een topicstart updaten met de juiste info? Een post met daarin de juiste informatie pinnen en daarnaar verwijzen?

In een topic van 25 pagina's roepen, ja, lees even is wel wat makkelijk. Dat is zo een uur, zo niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Vette73 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:47:
[...]
Mensen zoals jij zijn echter nog vervelender want door jouw bijdehante opmerking wordt het topic onnodig nog langer en daarnaast is het off-topic dus wordt het hele verhaal nog lastiger inlezen voor nieuwe geinteresseerden.
dat we van mening verschillen, prima. Maar om me dan meteen bijdehand en vervelend te noemen, doe eens even normaal zeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 11:09
Vette73 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:04:
[...]

Als je dat stukje leest is het de kritische, geinformeerde lezer natuurlijk direct duidelijk dat dit artikel onderdeel is van de gehele informatiestrategie rond dit onderwerp en slechts dient tot het creeren van acceptatie van de nieuwe regels en misschien wel angst om buiten de EU te shoppen.
Want shoppen buiten de EU is toch vooral oneerlijk voor EU-winkels en bovendien ook nog heel gevaarlijk.......

Het eerste deel gaat over het zogenaamde 'eerlijkere speelveld' dat zou ontstaan.
Ook wordt fraude met het opgeven van te lage waardes genoemd, maar men noemt niet dat de gekozen oplossingsrichting hiervoor geen oplossing biedt.

Dan een stuk over dropshippers. Dat er mensen zien die dat concept niet doorzien heb ik nooit begrepen en is voor ons als hobbykopers niet van toepassing.

En als laatste een stuk bangmakerij over cybercriminelen die gebruik maken van de nieuwe situatie door nep-betaallinkjes te sturen.
Ik vind dat artikel in de Volkskrant een afgewogen stuk, waarin zowel de voordelen als de nadelen worden benoemd. En het stukje over dropshippers geeft duidelijke info voor lezers die bij Bol iets bestellen zonder dat ze beseffen dat ze bij een dropshipper bestellen, die behalve de prijs een paar keer over de kop laat gaan verder niets doet. Het artikel is ook niet geschreven voor Tweakers, maar het algemene publiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Vette73 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:04:
[...]

he wat suf van me dat ik niet doorzag dat de Volkskrant de spreekbuis is van de Europese unie 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 12:31
Voor wie dit artikel in De Morgen (België) niet kan lezen, lees bovenstaand. Het is quasi letterlijk een 1 op 1 kopie 8)7

Eigenlijk logisch, zelfde auteur, ook DPG... Gewoon het laatste stukje over de criminelen wat toespitsen op de markt in BE, en gaan met die banaan :+

https://www.demorgen.be/n...een-pak-duurder~b594a665/

[ Voor 14% gewijzigd door azerty op 19-06-2021 13:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vette73
Sponz schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:25:
[...]

he wat suf van me dat ik niet doorzag dat de Volkskrant de spreekbuis is van de Europese unie 8)7
Mijn kritische noot betrof het artikel, niet de poster!
Excuses indien het overkwam als kritiek op jou, dat was niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Vraag is ook wat het effect is als Ali zoals nu ook al zijn warehouses in Europa gebruikt om de goederen vanaf te zenden. Amazon doet dat ook. Op Ali kan je nu bestellen en wordt verzonden vanuit Polen, Spanje, Frankrijk. In Luik zetten ze ook al een centrum op. Het enige wat je dan zal moeten gaan betalen is het BTW verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
NoahAmber schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:36:
Vraag is ook wat het effect is als Ali zoals nu ook al zijn warehouses in Europa gebruikt om de goederen vanaf te zenden. Amazon doet dat ook. Op Ali kan je nu bestellen en wordt verzonden vanuit Polen, Spanje, Frankrijk. In Luik zetten ze ook al een centrum op. Het enige wat je dan zal moeten gaan betalen is het BTW verschil
Als ze vanuit de EU gaan leveren dan zijn ze strikt genomen een EU shop geworden en gelden de regels voor EU shops. Dus:
- verkoopprijs altijd incl. btw
- btw tarief afhankelijk van land klant
- en uiteraard nooit inklaringskosten voor de klant

Toch denk ik dat het prijsverschil groter zal zijn dan de 'China prijs' + btw.
Een (extra) warehouse buiten China is altijd duurder dan één warehouse in China.

[ Voor 10% gewijzigd door Vette73 op 19-06-2021 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
Vette73 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:40:
[...]

Als ze vanuit de EU gaan leveren dan zijn ze strikt genomen een EU shop geworden en gelden de regels voor EU shops. Dus:
- verkoopprijs altijd incl. btw
- btw tarief afhankelijk van land klant
- en uiteraard nooit inklaringskosten voor de klant

Toch denk ik dat het prijsverschil groter zal zijn dan de 'China prijs' + btw.
Een (extra) warehouse buiten China is altijd duurder dan één warehouse in China.
Vraagje, geld nu niet ook de rest ofwel 2 jaar garantie, geen gevaarlijke stoffen zoals weekmakers. En allerlei andere Europese labels van veiligheid etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

glatuin schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:51:
[...]
Vraagje, geld nu niet ook de rest ofwel 2 jaar garantie, geen gevaarlijke stoffen zoals weekmakers. En allerlei andere Europese labels van veiligheid etc?
Het blijft Chinese persoonlijke import kwaliteit en navenante controle en service.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-09 18:28
glatuin schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:51:
[...]
Twee jaar garantie heb je toch al bij ali? Of is dat alleen als je bij een EU verkoper iets koopt?
Pagina: 1 ... 6 ... 21 Laatste

Let op:
Discussie over levertijden bij Chinese webshops mag in China-shopping levertijdentopic worden gevoerd.