Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20:38
Jazsie schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Ja, dat is wat ik ook begrepen heb.

Ik bestel nu ook verlopig even niets meer bij OmeAli, pas zodra ze inderdaad de BTW geregeld hebben op hun platform.

Totaal geen problemen mee om de BTW te betalen maar inklaringskosten van 4,-- (of 7,-- bij PostNL-punt) op een pakket van 2,-- gaat me te ver :)
Zo denk ik er ook over

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20:38
glatuin schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Valt mee bij grotere aankopen. Koop je een prul van 5 euro dan wordt het ineens €10,05. En dan haalt zo'n klant het de volgende keer bij de action oid.
Lastige is dat Ali veel meer keuze in prul heeft. Prul zonder kwaliteit, prul met beetje kwaliteit en kwalitatief goed prul.

Action daarentegen heeft vaak maar 1 optie en dan moet het ook wel op voorraad zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SQB
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 14-06 23:08
O88088 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:08:
€4 valt me reuze mee. Ik lette sowieso al niet echt op de grens van €22 en als ze al het kleine grut in 1 pakket stoppen betaal je ook maar 1 keer inklaringskosten. Ze zullen waarschijnlijk nog steeds steekproefsgewijs controleren dus ik verwacht ook niet dat het een heel groot probleem gaat worden.
Sterker nog, dit vind ik een verbetering. Ik hoef nu niet meer op de grens van €22 te letten, want met €13 leek het me zonde om daar nét boven te vallen. Voor €4 + btw, meh.

Maar al die tijd kón het dus best voor minder... }:|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:46
Ik zit in het eBay developers program (ooit een keertje een beetje gerommeld met de API). Gisteren een mailtje gehad over IOSS; dat eBay vanaf 1 juli de BTW gaat rekenen en afdragen. In het mailtje staat ook eBay's IOSS nummer dat je op de pakketjes moet zetten, en de waarschuwing:
Sellers should only use this number in connection with eBay transactions. Where eBay becomes aware of seller misuse of the eBay IOSS number, eBay will take necessary actions against the seller.
Ik ben benieuwd hoe de controle daarop gaat werken. Kan een verkoper straks belasting ontduiken door gewoon maar een random IOSS nummer op z'n pakketje te zetten?

Overigens verwacht ik dat Aliexpress ook gewoon IOSS gaat doen en dat die €4 inklaringskosten geen issue gaan worden (behalve misschien in de transitieperiode). Europa is een belangrijke markt, waarin Aliexpress flink heeft geïnvesteerd (denk aan de samenwerking met PostNL, het centrum in Luik,...) en in lang niet alle landen is het zo goedkoop als in Nederland. Ze zouden wel gek zijn als ze niet met IOSS gaan werken. Sterker nog, volgens mij zijn ze dat zelfs verplicht omdat ze een "electronic interface" zijn.
Vette73 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:08:
[...]

Ebay en Amazon hebben Europeese dochtebedrijven en moeten hoe dan ook aan de nieuwe regels voldoen. Al die Chinese shops daarentegen hoeven helemaal niets. Wellicht gaan ze bewegen als het hun te veel klanten kost, maar tot die tijd zullen ze het de klant wellicht laten uitzoeken.
Dat is dus niet waar. Een website als Aliexpress, die zich richt op de Europese markt, moet zich juridisch gezien ook aan de Europese regels houden. En dat doen ze ook, want ze bieden bijvoorbeeld de verplichte 14 dagen bedenktermijn en de Europese wettelijke garantie (ook al is dat in de praktijk bij de meeste verkopers lastig daadwerkelijk te claimen). Het is voor een "electronic interface" zoals aliexpress verplicht om BTW te incasseren en af te dragen. Voor andere landen (zoals het VK) respecteert Aliexpress dergelijke regels al, dus ik verwacht (gelet op de voordelen voor de klanten en het feit dat het gewoon verplicht is) dat ze dat ook voor de EU gaan doen. De EU heeft echt wel voldoende mogelijkheden om te handhaven als ze zich er niet aan houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

glatuin schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Valt mee bij grotere aankopen. Koop je een prul van 5 euro dan wordt het ineens €10,05. En dan haalt zo'n klant het de volgende keer bij de action oid.
Dat is ook helemaal het doel van deze wet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vette73
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:32
Tom-Z schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:12:
Ik zit in het eBay developers program (ooit een keertje een beetje gerommeld met de API). Gisteren een mailtje gehad over IOSS; dat eBay vanaf 1 juli de BTW gaat rekenen en afdragen. In het mailtje staat ook eBay's IOSS nummer dat je op de pakketjes moet zetten, en de waarschuwing:

[...]

Ik ben benieuwd hoe de controle daarop gaat werken. Kan een verkoper straks belasting ontduiken door gewoon maar een random IOSS nummer op z'n pakketje te zetten?
Ik ben nog aan het uitzoeken hoe het gebruik van een IOSS-nummer gaat werken, maar ik vermoed dat een zending door de verkoper 'aangemeld' moet gaan worden.
Je kunt dus wel een willekeurig nummer op een pakketje zetten, maar als dat niet matcht met een aangemeld pakketje is direct helder dat er iets niet klopt.
Overigens verwacht ik dat Aliexpress ook gewoon IOSS gaat doen en dat die €4 inklaringskosten geen issue gaan worden (behalve misschien in de transitieperiode). Europa is een belangrijke markt, waarin Aliexpress flink heeft geïnvesteerd (denk aan de samenwerking met PostNL, het centrum in Luik,...) en in lang niet alle landen is het zo goedkoop als in Nederland. Ze zouden wel gek zijn als ze niet met IOSS gaan werken. Sterker nog, volgens mij zijn ze dat zelfs verplicht omdat ze een "electronic interface" zijn.
Dat zouden ze zijn als ze een 'in Europa gevestigde "electronic interface"' zouden zijn.
Nu kom ik de naam Aliexpress wel tegen in Europeese databases van bedrijven, maar heb sterk de indruk dat dat niet de Aliexpress is waar wij het over hebben.
Wanneer Aliexpress geen juridische entiteit is binnen Europa zijn ze helemaal tot niets verplicht.
Dat is dus niet waar. Een website als Aliexpress, die zich richt op de Europese markt, moet zich juridisch gezien ook aan de Europese regels houden. En dat doen ze ook, want ze bieden bijvoorbeeld de verplichte 14 dagen bedenktermijn en de Europese wettelijke garantie (ook al is dat in de praktijk bij de meeste verkopers lastig daadwerkelijk te claimen). Het is voor een "electronic interface" zoals aliexpress verplicht om BTW te incasseren en af te dragen. Voor andere landen (zoals het VK) respecteert Aliexpress dergelijke regels al, dus ik verwacht (gelet op de voordelen voor de klanten en het feit dat het gewoon verplicht is) dat ze dat ook voor de EU gaan doen. De EU heeft echt wel voldoende mogelijkheden om te handhaven als ze zich er niet aan houden.
Zie mijn opmerking hierboven: Wanneer Aliexpress geen juridische entiteit is binnen Europa zijn ze helemaal tot niets verplicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Hoe het met het IOSS nummer gaat lopen weet nu natuurlijk nog niemand.

Maar er is een periode geweest dat bedrijven binnen Europa elkaar BTW-vrij mochten leveren, als ze het BTW-nummer van de tegenpartij registreerden en de goederen daadwerkelijk naar het buitenland vervoerden. Er was een website waar je kon controleren of een BTW-nummer „geldig” was.

Je begrijpt dat er Europese bedrijven zijn geweest die hier enorm misbruik van maakten (BTW-caroussel).

Lang naderhand kregen de leveranciers die aan zo'n bedrijf geleverd hadden problemen met de belastingen, ook al werd het nummer waar ze aan geleverd hebben gewoon goedgekeurd op de site van de overheid.

老厮是麂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vette73
@aawe mwan Btw vrij leveren mag nog steeds bij leveringen tussen bedrijven.

IOSS-leveringen zijn bedoeld voor leveringen van een bedrijf aan een particulier. En bij levering aan een particulier is altijd btw verschuldigd. Wanneer het niet geint wordt door de leverancier, dan betaalt de particulier het bij invoer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:02
Ze zouden wel gek zijn als ze niet met IOSS gaan werken.
Ik denk ook dat de massa afhaakt bij inklaringskosten van elke keer 4 euro, en dat weet men bij Aliexpress maar al te goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vette73
Vette73 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:42:
[...]

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe het gebruik van een IOSS-nummer gaat werken, maar ik vermoed dat een zending door de verkoper 'aangemeld' moet gaan worden.
Je kunt dus wel een willekeurig nummer op een pakketje zetten, maar als dat niet matcht met een aangemeld pakketje is direct helder dat er iets niet klopt.
Ik kwam dit interview tegen van afgelopen 18 mei: YouTube: eCommerce EU VAT changes in 2021: OSS and IOSS

Daarin wordt op 41:11 precies die vraag gesteld waar het allemaal om draait: Hoe weet de douane of er voor een bepaald pakketje van buiten de EU al btw betaald is of niet?
De 'deskundige' antwoordt dat dat nog niet percies vast ligt en dat daarover nog afspraken gemaakt moeten worden, maar dat er waarschijnlijk iets met 'codes' gedaan moet worden.

Met nog minder dan een maand te gaan ben ik benieuwd of iemand al betere/recentere informatie heeft gevonden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kubie90
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 10-06 19:05
@Vette73 Had je deze website van Spring al bekeken? https://www.spring-gds.com/support/faq/vat-and-duty/

• jhhest
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 12-06 22:50
Dit gaat wel leuk worden. Nu klagen fysieke winkels dat ze teveel inkomsten mislopen door aliexpress. Straks gaan ze klagen dat ze teveel inkomsten mislopen door webshops.

Bezoek mijn blog http://www.chinareview.eu

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:06
Hier wordt diverse malen het drempelbedrag te innen btw aangehaald. Dit zou meer dan 1 euro moeten zijn. Ik ben benieuwd uit welke wet- of regelgeving dit komt. Iemand een idee?

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kees_B schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:40:
Hier wordt diverse malen het drempelbedrag te innen btw aangehaald. Dit zou meer dan 1 euro moeten zijn. Ik ben benieuwd uit welke wet- of regelgeving dit komt. Iemand een idee?
In de basis aangifte van de belastingdienst, deze is altijd in 'hele euros' en mag je afronden in eigen voordeel. Zou ik bijvoorbeeld over 1 euro 19cent moeten afrekenen, in hele euro's in mijn voordeel is dat dus 0 euro.

https://www.belastingdien...maken/btw-bedrag_afronden
Stukje onder:
In de aangifte btw rondt u de btw-bedragen af op hele euro’s. Dit mag u in uw voordeel doen.

[Voor 20% gewijzigd door SinergyX op 09-06-2021 15:28]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:06
SinergyX schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:27:
[...]

In de basis aangifte van de belastingdienst, deze is altijd in 'hele euros' en mag je afronden in eigen voordeel. Zou ik bijvoorbeeld over 1 euro 19cent moeten afrekenen, in hele euro's in mijn voordeel is dat dus 0 euro.

Stukje onder:
In de aangifte btw rondt u de btw-bedragen af op hele euro’s. Dit mag u in uw voordeel doen.
Ah zo. Mijn gok is dat PostNL dit voordeeltje gewoon lekker zelf houdt. Scheelt tot 5 euro per pakket.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Vette73
Nu wel.

Maar ik zie niet welke antwoorden deze site zou geven op mijn twee openstaande vragen:
1. Wordt Ali gezien als een 'electronic interface' zoals bedoeld in https://www.spring-gds.co...the-european-union-rules/ en https://www.spring-gds.co...-an-electronic-interface/ ?
Zelf denk ik dat het hier gaat om binnen de EU gevestigde dropshippers.

Voor zover ik kan nagaan is Ali niet gevestigd binnen de EU. Zijn ze dat niet, dan hebben ze in mijn ogen niets te maken met EU regels. (hetzelfde geldt voor BG, Whish, DX, Tomtop etc.)

2. Waaraan moet een pakketje voldoen zodat de douane/PostNL kan zien dat er al btw is betaald door de ontvanger aan de verkoper (dit om te voorkomen dat de ontvanger voor de tweede keer gevraagd wordt btw te betalen)
SinergyX schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:27:
[...]

Stukje onder:
Zelf was ik vanmiddag een reactie aan het typen met dezelfde strekking, maar ik begon te twijfelen of dat de echte reden is.
De reden van mijn twijfel ligt in het feit dat wanneer ik bij een winkel iets van €1 koop, ik gewoon €0,21 btw moet betalen.
Nu voer ik hetzelfde product van €1 in en zou ik die €21 niet hoeven betalen omdat ik naar beneden mag afronden?

Het zou kunnen dat er bij invoer een apparte aangifte wordt gedaan per pakketje (waarbij per aangifte in het voordeel van de aangever afgerond mag worden) en bij een koop in een winkel betaal ik als klant btw aan de winkel en de winkel doet vervolgens aangifte over alle verkopen van een maand samen (en mag die verzamelaangifte afronden).

Wellicht dat daar het verschil zit.

[Voor 37% gewijzigd door Vette73 op 09-06-2021 18:04]

• KoningPaulus
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15-06 12:19
Interessante ontwikkeling, ben benieuwd wat er uiteindelijk gedaan wordt door Ali. IOSS is de meest voor de hand liggende keuze. Maar de transitie periode zal misschien een beetje "spannend" zijn, dus even de rommel aankopen uitstellen 👍🏻

• glatuin
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 23:47
KoningPaulus schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:27:
Interessante ontwikkeling, ben benieuwd wat er uiteindelijk gedaan wordt door Ali. IOSS is de meest voor de hand liggende keuze. Maar de transitie periode zal misschien een beetje "spannend" zijn, dus even de rommel aankopen uitstellen 👍🏻
Sommige rommel kun je vanuit de EU bestellen, is wat duurder maar geen gedoe. Ik heb net iets op AE gekocht maar dan via Polen. Ik ben benieuwd.

• jeroenkb
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 21:39

Net email van postNL over inklaringskosten

[Voor 5% gewijzigd door jeroenkb op 10-06-2021 13:09]

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@jeroenkb ff een paar berichtjes in dit topic teruglezen. ;)
Stond al aangegeven...

Mooie Plaatjes   

• dutchnltweaker
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:17
Ben benieuwd, heb net ook een mail gekregen van PostNL dat het vanaf 1 juli gaat veranderen. Wel tamelijk laat dat ze er nu mee aankomen maar goed.

Ik zie net dat ik 2 bestellingen heb die sowieso pas in juli komen, gaat letterlijk om euro/centen werk. Ben benieuwd wat ik daarover moet betalen, ga echt geen afhandelingskosten betalen dat is het totaal niet waard. Annuleren gaat ook niet meer.

• JohanNL
  • Laatst online: 23:59
dutchnltweaker schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:09:
Ben benieuwd, heb net ook een mail gekregen van PostNL dat het vanaf 1 juli gaat veranderen. Wel tamelijk laat dat ze er nu mee aankomen maar goed.

Ik zie net dat ik 2 bestellingen heb die sowieso pas in juli komen, gaat letterlijk om euro/centen werk. Ben benieuwd wat ik daarover moet betalen, ga echt geen afhandelingskosten betalen dat is het totaal niet waard. Annuleren gaat ook niet meer.
Eerst maar even afwachten, want wie weet glipt het er toch doorheen zonder extra kosten.
Mocht het toch worden belast met extra kosten, dan kun je de zending altijd nog weigeren en proberen het geld terug te krijgen van de verkoper ( want niet ontvangen )

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• jeroenkb
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 21:39
@ehtweak weet ik. Had er zelf ook 1 geplaatst. Maar was allemaal nog 'hear say'
En nu dus officieel bevestigd.

Vandaar ;)

• m-vw
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15:47

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

O88088 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:08:
€4 valt me reuze mee. Ik lette sowieso al niet echt op de grens van €22 en als ze al het kleine grut in 1 pakket stoppen betaal je ook maar 1 keer inklaringskosten. Ze zullen waarschijnlijk nog steeds steekproefsgewijs controleren dus ik verwacht ook niet dat het een heel groot probleem gaat worden.
Ik heb vaker dat het als losse pakketjes komt dan als één gecombineerd pakket. Natuurlijk ook doordat je vaak toch bij verschillende leveranciers koopt. Dan is het risico om €4 per pakket van minder dan €10 te betalen toch minder fijn.

Hoop nog steeds dat AE een mogelijkheid in gaat bouwen om direct btw af te dragen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

m-vw schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:37:
Ik heb vaker dat het als losse pakketjes komt dan als één gecombineerd pakket. [...] Dan is het risico om €4 per pakket van minder dan €10 te betalen toch minder fijn.
Staat op de postzak dan wat de gezamenlijke waarde is van alle pakketjes die er in zitten?

老厮是麂

• m-vw

m-vw

aawe mwan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:40:
[...]

Staat op de postzak dan wat de gezamenlijke waarde is van alle pakketjes die er in zitten?
Postzak?

Pakketjes worden per stuk ingeklaard.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Ramoncito
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12-06 13:00
Na het lezen van dit topic is het me wel redelijk duidelijk welke kant het op gaat. Die 4,- kan ik wel mee leven. Ik heb al wel wat importdebacles meegemaakt. Zo moest ik eens 33,- betalen voor een pakketje van 20 dollar, omdat het pakje beschadigd was en ze niet konden zien welke valuta het was. Terugkrijgen was ook probleem: De douane was net overgeschakeld naar outsourcing en dat bedrijf had geen mail, geen adres, geen fax en alleen een 0900 90ct per minuut nummer (deze praktijk is een halt toegeroepen door de regering destijds) en kreeg ik eens een pakketje 2ehands dvds die door de douane was opengemaakt ondanks de lage waarde (25 gulden toen?) en beschadigd aankwam...

Zoals hier al beschreven koop ik daar die dingetjes die je hier niet kunt krijgen (CF-card ombouwsetje voor klassieke iPod) of dingen die hier rustig een tientje meer kosten (externe 2,5" casing). Hier zijn de verzendkosten al 7,- voor wat-dan-ook en daar kocht ik voor 7,- twee tablethouders voor navigatie. Tsja...

Ik denk echter dat die berg rommel nu wel gaat slinken, ik zag dat TV-programma waarin ze een pakket onbestelbare Ali-pakketjes konden kopen (die worden blijkbaar bulk verkocht aan opkopers) en het is veelal onzinnige prullaria zoals plastic oorbellen. Wat dat betreft vind ik de ontwikkeling wel goed.

Er is echter ook geopperd dat de belasting voor dit soort kleine pakketjes misschien door Ali afgekocht gaat worden, dat zou dan weer minder zijn. Tevens wordt vaak geschreven dat het oneerlijke concurrentie is. Enerzijds wel, totdat je ziet dat die adapter die je nodig hebt in NL voor 20-24 euro ex verzendkosten aangeboden wordt en ik hem bij Aliexpress koop voor 5,80 inc. Een redelijke winst is prima (ik koop graag in de buurt of in Nederland) maar het moet wel leuk blijven.

Ook een probleem is dat de speciaalzaken voor klein electrospul langzaamaan verdwijnen (RIP Radio Centrum, waar ik in de vorige eeuw al kwam). Dan wordt het toch kostbaar als je iets heel kleins en specifieks nodig hebt.

Ik ga het toch even afwachten en dit topic nog een tijdje volgen eer ik me weer eens aan een import waag. Kudos aan de mensen die het eea al hebben uitgezocht :)

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

m-vw schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:47:
[...]
Postzak?
Pakketjes worden per stuk ingeklaard.
Precies; dus je betaalt niet 4 euro per „één gecombineerd pakket” (= postzak), maar per pakketje.

老厮是麂

• Twazerty
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 22:00

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik heb enkele keren gehad dat het in een postzak bezorgd werd. In die postzak zaten verschillende pakketjes met op ieder pakketje de afzender, mijn bezorgadres en een douane formulier.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• m-vw

m-vw

aawe mwan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:21:
[...]

Precies; dus je betaalt niet 4 euro per „één gecombineerd pakket” (= postzak), maar per pakketje.
Voor mij is een postzak iets anders dan een gecombineerd pakket.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22:28
aawe mwan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:21:
[...]

Dan moet de douane elk pakketje openmaken om te zien of er toevallig niet nog meer pakketjes inzitten. 8)7
Er moet dus gewoon op de verzamelverpakking staan wat de waarde is van de gecombineerde zaken die er in zitten (of die nou individueel verpakt zijn of niet).

De verzamelverpakking die ik kreeg was gewoon een XXL plastic zak van hetzelfde type S plastic zakjes die erin zaten.

[Voor 10% gewijzigd door LordSinclair op 10-06-2021 20:07]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• JohanNL
@LordSinclair Als het goed is gaat het door zo'n röntgenscanner, dan zien ze wel dat er meerdere pakketjes inzitten ;)

• LordSinclair
JohanNL schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:21:
@LordSinclair Als het goed is gaat het door zo'n röntgenscanner, dan zien ze wel dat er meerdere pakketjes inzitten ;)
Dan moet je alle pakketjes erg goed gaan bestuderen (voor €4) om te zien dat het geen verpakking is met zakjes om producten heen maar zakjes om producten die eerst lost ingepakt en gelabeld waren.

• JohanNL
LordSinclair schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:23:
[...]

Dan moet je alle pakketjes erg goed gaan bestuderen (voor €4) om te zien dat het geen verpakking is met zakjes om producten heen maar zakjes om producten die eerst lost ingepakt en gelabeld waren.
Nou ben ik geen insider o.i.d. maar je kunt er toch wel vanuit gaan dat ze bij de douane wel iets meer doen dan enkel controleren of de waarde wel klopt, waarover dan eventueel belastingen moeten worden afgedragen.
Die €4 is ook niet voor de douane maar voor PostNL

• LordSinclair
JohanNL schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:48:
[...]

Nou ben ik geen insider o.i.d. maar je kunt er toch wel vanuit gaan dat ze bij de douane wel iets meer doen dan enkel controleren of de waarde wel klopt, waarover dan eventueel belastingen moeten worden afgedragen.
Die €4 is ook niet voor de douane maar voor PostNL
Ah ja, vandaar dat nu de meeste pakketjes er gewoon doorheen schieten, omdat ze bij de douane elk pakketje grondig bestuderen. Dat gaat na 1 juli echt niet veranderen. Met miljoenen pakketjes per dag kan je niet elk pakketje uitvoerig gaan bekijken.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:56

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LordSinclair schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:35:
[...]

Ah ja, vandaar dat nu de meeste pakketjes er gewoon doorheen schieten, omdat ze bij de douane elk pakketje grondig bestuderen. Dat gaat na 1 juli echt niet veranderen. Met miljoenen pakketjes per dag kan je niet elk pakketje uitvoerig gaan bekijken.
Nu is het nog moeilijker idd. Vanaf 1 Juli kan alles zonder btw declaratie/sticker direct naar de inklaringsgoot.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• maasnet
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 20:41
Mijn laatste pakje ruim op tijd binnen.

Voorlopig bestel ik niks meer totdat er meer duidelijkheid komt bij Ali en de praktische uitvoering van de nieuwe regels per 1-7-21.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zeker.. want ze kloten maar eind heen. Zoals nu al veel pakketjes (ongevraagd) samenvoegen ongeacht verzendmethode. Handig na 1 juli, nu zorgend voor extra kosten.

[Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 11-06-2021 12:37]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vette73
Weer even een paar misverstanden oplossen/rechtzetten:

- Gecombineerde verzendingen
Voor de aangifte geldt de waarde van het totale pakket zoals dat de EU binnenkomt. Een gecombineerde zending van Ali geldt dus als één pakket, waarover ook maar één keer inklaringskosten betaald hoeft te worden.
De op het label aangegeven waarde van het totale pakket zou gelijk moeten zijn aan de waarde van alle, in het gecombineerde pakket aanwezige, zendingen samen.
Net zoals bij een losse zending staat het de aangever (de vervoerder) of de douane vrij om die aangegeven waarde te controleren door het pakket open te maken en de inhoud te bekijken. Als dat betekent dat ze vervolgens weer individuele pakketjes aantreffen, dan verandert er nog steeds niets en zul je niet opeens worden aangeslagen voor X keer €4 aan inklaringskosten.

- De rol van de vervoerder en die van de douane tijdens het inklaringsproces:
Diegene die een zending de EU binnenbrengt doet de aangifte. Dat is dus in principe de vervoerder.
De douane controleert dat proces (de douane klaart dus niet in!)

Tijdens een steekproef zijn er drie uitkomsten mogelijk:
1. Alles in orde. Aangifte correct, waarde correct, geen 'verboden' goederen etc.
2. Iets niet in orde door een 'fout' tijdens het inklaringsproces. In dat geval heeft de vervoerder een probleem, die had het inklaringsproces correct moeten uitvoeren.
3. Iets niet correct met de inhoud van het pakket. Dit is de vervoerder niet aan te rekenen want die wordt niet geacht elke zending te openen en de inhoud te controleren. In zo'n geval wordt de zending in beslag genomen indien er 'verboden' goederen inzitten of wordt de waarde opnieuw vastgesteld indien de aangegeven waarde lager is dan de werkelijke waarde.

Vergelijk het met Schiphol waar je aankomt na een reis van buiten de EU:
De reiziger (de vervoerder) bepaalt of hij/zij in de rode (iets aan te geven) of de groene (niets aan te geven) lijn gaat staan, de douane controleert (steeksproefgewijs) of alle reizigers in de groene lijn ook echt niets aan te geven hebben en corrigeert reizigers die ten onrechte in de groene lijn staan.

- Pakketjes die 'er doorheen schieten'
Pakketjes 'die er doorheen schieten' zijn nu pakketjes waarop een waarde <€22 staat terwijl de inhoud een waarde heeft >€22. (wanneer er namelijk een waarde >€22 aangegeven is zou de vervoerder altijd minimaal een btw-aangifte moeten doen en bij een werkelijke waarde <€22 geldt nu de vrijstelling).
Los van het feit dat dit probleem na 1 juli verdwijnt omdat de vrijstelling verdwijnt kan je van de vervoerder en de douane niet verwachten dat ze elk pakketje met een aangegeven waarde van <€22 gaan controleren. Hier geldt natuurlijk een kosten/baten afweging.
Het is natuurlijk vooral de douane die die afweging maakt als controlerende instantie. Toch zal ook de vervoerder bij het sorteren van de pakketjes een afweging moeten maken tijdens het beoordelen van de zending: Past de omschrijving van de inhoud op het label bij de aangegeven waarde i.c.m. de fysieke omvang van het pakket? Als daar twijfel ontstaat (of zou moeten ontstaan) dan zal de vervoerder moeten onderzoeken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 2_05
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 11-06 14:02
Vette73 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:20:
- Gecombineerde verzendingen
Voor de aangifte geldt de waarde van het totale pakket zoals dat de EU binnenkomt. Een gecombineerde zending van Ali geldt dus als één pakket, waarover ook maar één keer inklaringskosten betaald hoeft te worden.
Waar baseer je dit op. Voor de vrijstelling van 22 euro gold dit namelijk niet.
Invoer op naam van de particulier. De levering aan de particulier is niet belast in de EU. De particulier moet dan de invoer-btw betalen. Echter, wanneer een pakket een waarde heeft van maximaal 22 euro, geldt in Nederland een vrijstelling voor deze invoer-btw. Dit geldt ook indien pakketjes gezamenlijk in één zending bij de douane worden aangeboden en die zending in zijn totaliteit een waarde heeft van meer dan 22 euro. De vrijstelling geldt dan ook mits elk pakketje afzonderlijk is geadresseerd aan de afnemer in de EU.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

2_05 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:01:
[...]

[...]
1 zending is niet hetzelfde als 1 pakket. Gezien Ali het ompakt in 1 zak / doos, is het 1 pakket. Niet 1 zending bestaande uit diverse pakketjes (losse pakjes op 1 container b.v.) Spreek helaas uit ervaring, want nu ligt er een dergelijk pakket PostNL en heb ik een mooie vraag vanuit de douane om waarde op te geven en te betalen.

• Cybje
  • Laatst online: 21:23

Cybje

First Post!

Heeft iemand een idee wat er gebeurt als je een defect/kapot iets binnenkrijgt? Ik lees wel dat je door middel van een bezwaar de invoerrechten terug kunt vragen als je kunt aantonen dat je iets retour hebt gestuurd naar buiten de EU (wat ook erg duur is). Maar mijn ervaring bij 10 euro aliexpress spul is dat je je geld terugkrijgt, het niet terug hoeft te sturen en het dus de prullenbak in kan.

Zou wel vervelend zijn als je dan alsnog zowel de btw als de inklaringskosten moet betalen, want dan ben je alsnog geld kwijt voor iets wat je direct weg kunt gooien. En betaal je opnieuw als je het dan nog een keer bestelt.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vette73
2_05 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:01:
[...]

[...]
De tekst van de link die je quote gaat over de vrijstelling van €22 die nu nog geldt (en straks niet meer) en wat die tekst zegt is dat de vrijstelling geldt voor één pakket met een waarde van <€22 of voor alle individuele pakketjes in een gecombineerde zending indien al die individuele pakketjes een waarde hebben <€22 (en individueel geadresseerd zijn aan de ontvanger).

Voor een pakket dat aan die voorwaarde voldoet zijn sowieso geen inklaringskosten verschuldigd omdat ze (zowel individueel als gecombineerd) vrijgesteld zijn van btw bij invoer.

Het zou ook kunnen dat ik jouw vraag niet goed begrijp.

edit:

Na nogmaals lezen en laten doordringen wat er staat en wat je schrijft denk ik dat ik begrijp waar je op doelt.
Er is idd verschil in situatie nu, voor 1 juli en straks na 1 juli.
Nu, voor 1 juli is het 'voordelig' voor de ontvanger dat bij het vaststellen van de waarde van een gecombineerd pakket gekeken wordt naar de waardes van de individuele pakketjes (als die individueel <€22 zijn, maar bij elkaar opgeteld >€22, dan wordt er toch gekeken naar de individuele pakketjes en hoeft er geen btw en bijbehorende inklaringskosten betaald te worden).
Straks, na 1 juli echter, is het in het voordeel van de klant indien een gecombineerd pakket ook behandeld wordt als één enkel pakket.
Wat daarbij natuurlijk wel moet worden opgemerkt is dat de aangegeven waarde op dat gecombineerde pakket dan wel overeen moet komen met de som van de werkelijke waardes van de individuele pakketjes samen.
Wanneer daar iets niet in klopt, en ze moeten de waarde van al die individuele pakketjes gaan vaststellen, en er blijkt echt 'gefraudeerd' te zijn, dan kan het best zo zijn dat ze alsnog individueel inklaren.

Daarnaast, jij hebt als klant geen invloed op het wel-of-niet combineren van verschillende aankopen tot één zending door Ali.
Door het kopen van meerdere spullen, bij verschillende leveranciers moet je er dus al vanuit gaan dat die als individuele zendingen binnenkomen en dus individueel ingeklaard worden (met bijbehorende, individuele inklaringskosten). Het kan dus alleen maar meevallen, maar als meerdere aankopen, na 1 juli, als gecombineerd pakket binnenkomen en de opgegeven waardes kloppen, dan zie ik geen reden waarom je daar meerdere keren inklaringskosten over zou moeten gaan betalen.
Cyberpope schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:14:
[...]

1 zending is niet hetzelfde als 1 pakket. Gezien Ali het ompakt in 1 zak / doos, is het 1 pakket. Niet 1 zending bestaande uit diverse pakketjes (losse pakjes op 1 container b.v.) Spreek helaas uit ervaring, want nu ligt er een dergelijk pakket PostNL en heb ik een mooie vraag vanuit de douane om waarde op te geven en te betalen.
Dat vraag ik mij af, maar ik weet het niet helemaal zeker. Volgens mij kan een zending die bestaat uit meerdere colli (zo heet dat dan) in één keer ingeklaard worden en dat zou betekenen dat je maar één keer inklaringskosten verschuldigd bent.
In zo'n geval wordt op het vrachtlabel aangegeven dat de zending uit meerdere coli bestaat en die worden dan samen, op basis van de totale waarde, in één keer ingeklaard als één zending.
Ik heb meerdere keren auto-onderdelen uit Amerika laten komen, die niet in één doos pasten, waarbij het zo ging.

Waar jij nu waarschijnlijk tegenaan loopt is dat men twijfelt aan de opgegeven waardes van individuele pakketjes in de gecombineerde zending en daarom wordt jij gevraagd die waarde alsnog aan te tonen.
Als alle individuele pakketjes een waarde hebben <€22 dan gaat die 'gratis' door. Zitten er een of meer tussen die een waarde hebben >€22 dan zou je, strikt genomen, btw moeten betalen en 1x inklaringskosten, maar het zou kunnen zijn dat ze, omdat er aantoonbaar 'fraude' is gepleegd en ze dus onderzoek hebben moeten dioen naar alle individuele pakketjes, de zending dus behandelen als individuele pakketjes en over alle pakketjes met een waarde >€22 inklaringskosten gaan berekenen.

Het verschil tussen een colli-zending en een gecombineerder zending is dus dat een colli-zending een zending is, bestaande uit meerdere dozen/zakken/pakketten die samen, bij één enkele aankoop, bij één enkele leverancier en dat een gecombineerde zending bestaat uit meerdere, individueel (bij verschillende leveranciers) aangeschafte pakketjes die samen in een doos/zak getransporteerd worden.
Cybje schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:53:
Heeft iemand een idee wat er gebeurt als je een defect/kapot iets binnenkrijgt? Ik lees wel dat je door middel van een bezwaar de invoerrechten terug kunt vragen als je kunt aantonen dat je iets retour hebt gestuurd naar buiten de EU (wat ook erg duur is). Maar mijn ervaring bij 10 euro aliexpress spul is dat je je geld terugkrijgt, het niet terug hoeft te sturen en het dus de prullenbak in kan.

Zou wel vervelend zijn als je dan alsnog zowel de btw als de inklaringskosten moet betalen, want dan ben je alsnog geld kwijt voor iets wat je direct weg kunt gooien. En betaal je opnieuw als je het dan nog een keer bestelt.
Er bestaat zoiets als een garantie of reparatiezending.
Dat betekent dat je een product van buiten de EU hebt gekocht en dat is defect gegaan en dat wil je voor garantie of reparatie terugsturen naar dat land buiten de EU.
In dat geval hoeft de leverancier die het defecte product geen invoerrechten te betalen (indien van toepassing voor het betreffende land )voor het teruggestuurde product en hoef jij niet, voor de tweede keer, btw, invoerrechten en inklaringskosten te betalen wanneer het product, onder garantie vervangen of gerepareerd, weer naar jou wordt opgestuurd.
Belangrijk om je te realiseren is dus dat er geen betaalde kosten terugbetaald worden, maar dat je de tweede keer niet nogmaals wordt aangeslagen.

Dat betekent automatisch, dat je dus voor een Ali-aankoop die je thuis in de prullenbak gooit, ook geen betaalde btw/invoerrechten/inklaringskosten terugkrijgt.
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je voor de tweede zending weer opnieuw wordt aangeslagen als jij niet kan aantonen dat je het defecte product ook echt hebt teruggestuurd.

Dit is een voorbeeld van een risico dat je loopt wanneer je bij een Chinese webshop spullen koopt.

[Voor 47% gewijzigd door Vette73 op 11-06-2021 18:48]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Vette73 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:57:
Dat vraag ik mij af, maar ik weet het niet helemaal zeker. Volgens mij kan een zending die bestaat uit meerdere colli (zo heet dat dan) in één keer ingeklaard worden en dat zou betekenen dat je maar één keer inklaringskosten verschuldigd bent.
In zo'n geval wordt op het vrachtlabel aangegeven dat de zending uit meerdere coli bestaat en die worden dan samen, op basis van de totale waarde, in één keer ingeklaard als één zending.
Bij een multicolli zending gaat het om precies dat: 1 zending met 1 afzender.

Het zou natuurlijk raar zijn als het feit dat iemand (die niks met de afzender of de ontvanger te maken heeft) een plastic zak om pakketjes heen doet, dat iets zou veranderen aan hoeveel BTW je moet betalen. Dat is precies wat de slimme accountants uitgezocht hebben: als je pakketjes bundelt in een zak, dan blijft in principe gewoon de vrijstelling van 22 euro voor elk individueel pakketje in die zak gelden.

Je kunt natuurlijk roepen: „o, als ik de zak voor 1 juli 2021 krijg komt het me beter uit als ik 22 euro vrijstelling per pakketje in de zak heb, maar na 1 juli 2021 komt het me beter uit als ik maar 1 keer 4 euro inklaringskosten hoef te betalen per zak en daarom ga ik het 1 zending noemen”. Zo werkt dat natuurlijk niet met wetgeving.

Wat er aan de hand kan zijn, is dat de zak van @Cyberpope opgevallen is en dat ze gezien hebben dat van de pakketjes in de zak er meerdere van dezelfde afzender afkomstig zijn. Dan moet de douane denken dat het 1 bestelling was, die iemand over pakketjes verdeeld heeft, met de bedoeling om misbruik te maken van de vrijstellingsregeling. Als ze het zo aangeboden krijgen, dan kunnen ze dat niet door de vingers zien.

Als het in de zak van @Cyberpope gewoon gaat om N pakketjes die voor hem*haar zijn en afkomstig van N verschillende afzenders en hij*zij dus ook N screenprintjes van betalingen voor een bedrag van minder dan 22 euro kan laten zien aan PostNL, dan hoeft hij*zij niets te betalen aan PostNL voor deze ene zak.

老厮是麂

• Abio80
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 14-06 02:35
Blijkbaar zou je dus ook de btw nogmaals moeten betalen als je een pakketje van Aliexpress koopt, maar dit vanuit bv. Polen laat versturen betaal je nog 19/21% btw op voor ze het leveren....Dan wordt het toch helemaal idioot.

In België zijn de inklaringskosten blijkbaar dan nog 15 euro ipv 4 euro in Nederland voor de goedkope pakketjes...

Dus iets kopen van 10 euro wordt dan 27,1 euro.

Benieuwd hoe het in de praktijk gaat zijn. Maar na meer dan 1000 bestellingen uit China (enkel en alleen al op AE, ik tel DX en Banggood dan nog niet, alles voor eigen gebruik... Eigenlijk echt zot als ik mijn historiek eens bekijk :) ) zal het de komende tijd heel wat minder worden.

Net nog 3 Sonoff's 4Ch pro R3 gekocht, levering uit Tsjechië in 4-10 dagen. Hopelijk effectief in die tijd en uit dat land... Maar dat is momenteel mijn laatste bestelling bij AE.

[Voor 11% gewijzigd door Abio80 op 11-06-2021 23:31]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Cybje schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:53:
Ja dat klopt. Als je iets weggooit, dan gooi je daarmee ook de BTW weg en moet je opnieuw betalen. (Voor Nederlandse bedrijven geldt dat trouwens niet: zij kunnen betaalde BTW gewoon terugvragen, kapot of niet.)

老厮是麂

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

aawe mwan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:46:
t er aan de hand kan zijn, is dat de zak van @Cyberpope opgevallen is en dat ze gezien hebben dat van de pakketjes in de zak er meerdere van dezelfde afzender afkomstig zijn. Dan moet de douane denken dat het 1 bestelling was, die iemand over pakketjes verdeeld heeft, met de bedoeling om misbruik te maken van de vrijstellingsregeling. Als ze het zo aangeboden krijgen, dan kunnen ze dat niet door de vingers zien.

Als het in de zak van @Cyberpope gewoon gaat om N pakketjes die voor hem*haar zijn en afkomstig van N verschillende afzenders en hij*zij dus ook N screenprintjes van betalingen voor een bedrag van minder dan 22 euro kan laten zien aan PostNL, dan hoeft hij*zij niets te betalen aan PostNL voor deze ene zak.
Het zijn allemaal losse pakketjes van verschillende verzenders. Dus dit is interessant. Alleen dit kon ik op geen enkele mogelijkheid invullen op het webformulier dat ik gekregen heb. Daarop wel gezet dat het pakketjes zijn die Ali heeft samengevoegd van verschillende aanbieders. Ik wacht af.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:08
Cyberpope schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:26:
[...]

Het zijn allemaal losse pakketjes van verschillende verzenders. Dus dit is interessant. Alleen dit kon ik op geen enkele mogelijkheid invullen op het webformulier dat ik gekregen heb. Daarop wel gezet dat het pakketjes zijn die Ali heeft samengevoegd van verschillende aanbieders. Ik wacht af.
Ik lees ook
De vrijstelling geldt dan ook mits elk pakketje afzonderlijk is geadresseerd aan de afnemer in de EU.
En dat is toch gewoon het geval met die gecombineerde pakketten?

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:25

Yucon

*broem*

Is het al duidelijk of dit ook met een keiharde grens op 1 juli 100% gehandhaafd wordt? Dan gaan we nog wat beleven met de stroom pakketjes die onderweg is, zowel wat betreft naheffingen als wat betreft geweigerde pakketjes.

Ik ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd naar het effect op de omzetcijfers van ali van de afgelopen 2 maanden.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/23...f-1-juli-een-stuk-duurder

De grote speler AliExpress gaat in ieder geval de btw al bij de bestelling inhouden. "Vanaf 1 juli zullen wij bij EU-consumenten btw berekenen en dat doorsluizen naar de relevante belastingautoriteiten", zegt het bedrijf in antwoord op vragen van de NOS.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:48
dragon2 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:07:

De grote speler AliExpress gaat in ieder geval de btw al bij de bestelling inhouden. "Vanaf 1 juli zullen wij bij EU-consumenten btw berekenen en dat doorsluizen naar de relevante belastingautoriteiten", zegt het bedrijf in antwoord op vragen van de NOS.
Jep die belangen zijn veels te groot voor het platform om het niet zo te doen. En daarnaast heeft postnl de capaciteit niet voor de aantallen pakketten om in te klaren.

Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten

• Vette73
[...]

Het zou natuurlijk raar zijn als het feit dat iemand (die niks met de afzender of de ontvanger te maken heeft) een plastic zak om pakketjes heen doet, dat iets zou veranderen aan hoeveel BTW je moet betalen. Dat is precies wat de slimme accountants uitgezocht hebben: als je pakketjes bundelt in een zak, dan blijft in principe gewoon de vrijstelling van 22 euro voor elk individueel pakketje in die zak gelden.

Je kunt natuurlijk roepen: „o, als ik de zak voor 1 juli 2021 krijg komt het me beter uit als ik 22 euro vrijstelling per pakketje in de zak heb, maar na 1 juli 2021 komt het me beter uit als ik maar 1 keer 4 euro inklaringskosten hoef te betalen per zak en daarom ga ik het 1 zending noemen”. Zo werkt dat natuurlijk niet met wetgeving.
De discussie gaat ook niet over hoeveel btw er betaald moet worden. Het gaat over hoeveel keer er inklaringskosten betaald moeten worden.

De inklarende instantie (de vervoerder) en de controlerende instantie (de douane) zijn niet geinteresseerd in wie, welke pakkerjes van welke afzender in één zak heeft gestopt. Dat kan ook mijn familie in het buitenland hebben gedaan.

De standaard regel is, dat een pakket, met daarin meerdere producten, als één pakket de EU binnenkomt en dan ook als één pakket behandeld wordt. Dat betekent btw over de volledige waarde van het pakket + één keer inklaringskosten. Wie die pakketjes samen heeft gevoegd is hier niet terzake. En of in het pakket losse (geadresseerde) pakketjes zitten of losse producten mag ook niet uitmaken.
Wat wel een probleem is, is dat Ali, bij het combineren van meerdere zendingen tot een gecombineerde zending, de waarde niet correct aangeeft op het shipping label. Dat zou je kunnen uitleggen als (een poging tot) fraude en hoe men daar mee omgaat weet ik niet.

Die regel die er nu nog is (dat bij een gecombineerde verzending met een totale waarde >€22 toch gekeken wordt naar de waarde van de individuele pakkejes in die zending) lijkt mij een coulante uitzondering op de standaard regel (één pakket --> btw + invoerrechten over de totale waarde + 1x inklaringskosten) om consumenten tegemoet te komen die aanvoeren zelf geen invloed te hebben gehad op het samenvoegen waarmee het onterecht zou zijn dat, nu de waarde opeens >€22 is gewoorden, er wel btw afgedragen zou moeten worden.
Maar deze situatie vervalt na 1 juli, dus is in principe niet meer interessant.

Klopt, en bij een gecombineerde zending gaat het over 1 pakket met (strikt genomen) meerdere afzenders. Maar het blijft 1 pakket, dat als 1 pakket de EU binnenkomt en of er 1 of meerdere afzenders zijn is niet bepalend voor het wel of niet individueel inklaren van de inhoud (aangenomen dat de informatie op het shipping label van het gecombineerde pakket correct is).

[Voor 10% gewijzigd door Vette73 op 12-06-2021 10:44]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:31

Pixelmagic

Ubergeek

Dan zou het dus buiten de verhoging met 21% best gunstig zijn, vooral als je regelmatig pakketjes van meer dan €22 maar onder €150 koopt. Dan vervalt namelijk de huidige inklaring en kosten die postnl daarvoor rekent.

Als ik naar mezelf kijk, ik bestel ook regelmatig op AE maar blijf bewust altijd onder de €22 vanwege de extra kosten. Dat geeft me in de toekomst, als AE op de website zelf de btw toevoegt en dat op het pakket vermeld dus de mogelijkheid om ook items van bv €30 te bestellen zonder extra kosten.

Het zou dus best allemaal mee te kunnen gaan vallen, mits de verkopende site de btw afdraagt. Ik verwacht dat andere wel zullen volgen, anders raak je markt aandeel kwijt.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Vette73
Morpheusk schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:11:
[...]

Jep die belangen zijn veels te groot voor het platform om het niet zo te doen. En daarnaast het postnl de capaciteit niet voor de aantallen pakketten om in te klaren.
Of PostNL wel of niet de capaciteit heeft is niet relevant. Linksom of rechtsom zullen ze gewoon moeten voldoen aan hun wettelijke verplichting om alle, van buiten de EU binnenkomende zendingen, netjes in te klaren en btw te innen voor die zendingen waarvoor nog geen btw is betaald.
PostNL kan dus gewoon extra capaciteit bijschakelen en dat kost hun netto niets want de consument betaalt die kosten (sterker, ik denk dat ze erop verdienen).
Pixelmagic schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Het zou dus best allemaal mee te kunnen gaan vallen, mits de verkopende site de btw afdraagt. Ik verwacht dat andere wel zullen volgen, anders raak je markt aandeel kwijt.
Waar ik mij veel meer zorgen over maak is de fraude die dit in de hand gaat werken en waarvoor (ben ik bang) de NL-consument gaat opdraaien omdat die wel aan te pakken is, maar de buiten de EU gevestigde leverancier, niet.
Leverancier verkoopt jou iets voor €100. Jij betaalt dus €121 (€100 + 21% btw)
Lverancier geeft op het pakket een waarde aan van €50 en draagt netjes €10,50 af als btw over die €50 (en steekt €10,50 'teveel' betaalde btw in z'n zak).

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Vette73 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:36:
[...]
De inklarende instantie (de vervoerder) en de controlerende instantie (de douane) zijn niet geinteresseerd in wie, welke pakkerjes van welke afzender in één zak heeft gestopt. Dat kan ook mijn familie in het buitenland hebben gedaan.
Wat betreft het uitleggen van belastingwetten vertrouw ik liever op echte accountants. Zie deze quote:

[...] wanneer een pakket een waarde heeft van maximaal 22 euro, geldt in Nederland een vrijstelling voor deze invoer-btw. Dit geldt ook indien pakketjes gezamenlijk in één zending bij de douane worden aangeboden en die zending in zijn totaliteit een waarde heeft van meer dan 22 euro. De vrijstelling geldt dan ook mits elk pakketje afzonderlijk is geadresseerd aan de afnemer in de EU.

Bron: https://www.bdo.nl/nl-nl/...en-afkomstig-buiten-de-eu
De standaard regel is, dat een pakket, met daarin meerdere producten, als één pakket de EU binnenkomt en dan ook als één pakket behandeld wordt.
Hier praat je over iets anders. Dat iemand meerdere producten in 1 pakket verpakt, is vrij normaal.
Als het veel verschillende producten zijn, maak je de douaneverklaring daarmee complex en dat is niet handig.

老厮是麂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vette73
Maar dat gaat over hoe er gehandeld moet worden in het geval van een gecombineerd pakket i.c.m. het toepassen van de vrijstelling van €22.
Dat is straks helemaal niet meer relevant.

Relevant is straks dat er één pakket (met daarin n losse pakketjes) binnenkomt met een bepaalde waarde. Over die waarde wordt btw geheven en 1x inklaringskosten berekend (en niet n keer inklarinskosten).

[Voor 9% gewijzigd door Vette73 op 12-06-2021 11:08]

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Vette73 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Waar ik mij veel meer zorgen over maak is de fraude die dit in de hand gaat werken en waarvoor (ben ik bang) de NL-consument gaat opdraaien omdat die wel aan te pakken is, maar de buiten de EU gevestigde leverancier, niet.
Lverancier geeft op het pakket een waarde aan van €50 en draagt netjes €10,50 af als btw over die €50 (en steekt €10,50 'teveel' betaalde btw in z'n zak).
Dat kan simpel opgelost worden door het platform (bv AE) de btw te laten heffen en vervolgens alleen een specifieke manier van verzenden te bieden (zoals AE shipping).
Het lijkt mij erg sterk dat elke leverancier in Chenzen een eigen contact met de EU belastingdiensten gaat afsluiten (dear friend, herby me pay tax for PixelMagic order, hope you like and give me five star rate :*) ).

Als het platform het regelt én verantwoordelijk is voor de correcte verzending dan zie ik geen problemen.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:48
[...]

Of PostNL wel of niet de capaciteit heeft is niet relevant. Linksom of rechtsom zullen ze gewoon moeten voldoen aan hun wettelijke verplichting om alle, van buiten de EU binnenkomende zendingen, netjes in te klaren en btw te innen voor die zendingen waarvoor nog geen btw is betaald.
PostNL kan dus gewoon extra capaciteit bijschakelen en dat kost hun netto niets want de consument betaalt die kosten (sterker, ik denk dat ze erop verdienen).

[...]
De samenwerking met postbedrijven is wel iets nauwer dan dat het niet relevant is en daar wordt echt wel naar geluisterd. De capaciteit van postnl is slechts 60miljoen.

Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten

• YakuzA

YakuzA

[...]
Voor dat pakketje van 100 euro hoor je nu ook al btw af te dragen, dus dat blijft hetzelfde als het was.
Waarom zou daar nu ineens meer fraude door komen?

Nu valt het alleen niet meer makkelijk te ontduiken door er een waarde van 21 euro op te zetten.

[Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 12-06-2021 11:31]

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vette73
Pixelmagic schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:09:
[...]

Als het platform het regelt én verantwoordelijk is voor de correcte verzending dan zie ik geen problemen.
Nu neem je Ali als voorbeeld, maar er zijn natuurlijk veel meer bedrijven van buiten de EU die met IOSS gaan meedoen. En met bedrijf bedoel ik dan een zaak waar geen derde partij tussen de koper en de verkoper zit.
Bijv. die Australische zwembroekenwinkel uit het NOS linkje dan net gedeeld is.
Morpheusk schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:27:
[...]

De samenwerking met postbedrijven is wel iets nauwer dan dat het niet relevant is en daar wordt echt wel naar geluisterd. De capaciteit van postnl is slechts 60miljoen.
Dus, indien wij Nederlanders samen 80 milj. pakketjes bestellen, dan laten we er 20 milj. gewoon liggen? Of die schuiven we door naar het volgende jaar? Of die sturen we terug naar China vanwege 'geen capaciteit'?
Uiteraard stemt PostNL de capaciteit af op de vraag.
YakuzA schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:29:
[...]

Voor dat pakketje van 100 euro hoor je nu ook al btw af te dragen, dus dat blijft hetzelfde als het was.
Waarom zou daar nu ineens meer fraude door komen?

Nu valt het alleen niet meer makkelijk te ontduiken door er een waarde van 21 euro op te zetten.
Nu wordt er geen btw geint door de verkoper/ het platform. Straks wel.
Dus als er nu een te lage waarde op het shipping label wordt gezet profiteert alleen de klant daarvan (die betaalt nu minder of geen btw).

Straks daarentegen, int de verkoper de btw over de verkoopprijs en moet de verkoper die btw afdragen aan een EU-fiscus. Zijn (fraude) winst zit hem dan in het feit dat hij minder afdraagt dan dat hij int.
Wanneer hij jou iets verkoopt voor €100 (en daar bovenop deus €21 aan btw van jou int), maar tegen de EU-fiscus zegt dat hij iets verkocht heeft voor €50, dan steekt hij €10,50 in z'n zak. Dat is 10,5% extra winst, gratis geld.
Voor de EU-fiscus is dat nauwelijks te controleren, alleen een oplettende klant zou melding kunnen maken bij de betreffende EU-fiscus dat de waarde op het label minder is dan wat hij er werkelijk voor betaald heeft (en btw over betaald heeft).

• Ramoncito
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12-06 13:00
Wat ik in ieder geval begrepen heb uit de vele informatie hier, is dat als er een DHL-optie aangeboden wordt, dit al een alles inclusief-prijs is (omdat DHL alleen zaken doet met bedrijven die die btw afdragen). Dat was dan al een prima overweging waard (ware het niet dat DHL best wat vraagt voor de inklaring, ook bij kleine bestellingen). Mochten we nu dan overgaan op dit nieuwe systeem, dan hoop ik van harte dat er een betrouwbare manier komt om te weten te komen dat die btw ook daadwerkelijk afgedragen wordt door het bedrijf (keurmerk). Zoals hier al is besproken zijn er wel wat verkopers actief die dat al wel claimen, maar simpeweg niet doen, waarna je hier alsnog opdraait voor inklaringskosten en btw.

Ik zie de voordelen van die nieuwe systeem wel, zoals Pixelmagic schrijft. Ik ging nooit boven die 22,- maar kan nu ook aan wat duurdere artikelen denken. Voorheen was dit nogal een gedoe met totaalberekening, om te bekijken of iets nou wel of niet de moeite van het zelf importeren waard was.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Die btw wordt dan pas geïnd als het pakketje in Nederland is aangekomen, bijvoorbeeld door PostNL. En die int dan naast de 21 procent btw ook nog eens extra afhandelingskosten van 4 euro als je online betaalt en 7 euro als je bij een pakketpunt betaalt."

Dat is een stuk goedkoper dan nu :o

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:49

azerty

McFly

En in BE zal het duurder worden, want BPost verhoogt de tarieven van iets van €12/13 naar €15 per pakket...

Zin om de Hetzner cloud te proberen? Krijg 20€ credits via deze link: hier stond een verboden referral :+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:10
eBay:

Yaha!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• glatuin
Blijft dus tricky met dropshippers. (verkoper binnen eu object buiten eu)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 20:30

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Dus bij Aliexpress (als BTW wordt ingehouden) is er geen inklaringskosten (vanaf €4)?

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

glatuin schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:36:
[...]

Blijft dus tricky met dropshippers. (verkoper binnen eu object buiten eu)
Dan moet je hopen dat je dropshipper op eBay het dan weer bij Ali bestelt aan de achterkant :P

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:26
Dutchredgaming schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Dus bij Aliexpress (als BTW wordt ingehouden) is er geen inklaringskosten (vanaf €4)?
ja want je hebt de btw al afgedragen tijdens je aankoop. Ome Ali sluist dat door naar de Belastingdienst. Dan hoeft er dus niks meer ingeklaard te worden.

Tenzij het een bestelling over de 150 euro is, dan komen er ook invoerrechten bij kijken en hoe het dan zit is niet duidelijk. Grote kans dat je dan alsnog 4 euro moet betalen aan inklaringskosten omdat er ingeklaard moet worden vanwege de invoerrechten .....

Acties:
  • +3Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

dcell schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:47:
[...]
Tenzij het een bestelling over de 150 euro is, dan komen er ook invoerrechten bij kijken en hoe het dan zit is niet duidelijk. Grote kans dat je dan alsnog 4 euro moet betalen aan inklaringskosten omdat er ingeklaard moet worden vanwege de invoerrechten .....
Dat is even een tegenvaller inderdaad, want een computer kost al gauw meer dan 150 euro.
Over een computer hoef je geen invoerrechten te betalen, maar wel de hogere inklaringskosten, dat is zuur.
(Momenteel kost een Larkbox 149 euro dus die zou nog net kunnen voor het lage tarief Gisteren was de Larkbox €149 vanuit China, vandaag is hij €178,50 vanuit Spanje. Da's potato - potato)

Wat we tot nu toe weten:
  • PostNL heeft gezegd dat ze voor zendingen vanaf 150 euro het oude hoge tarief blijven rekenen, wel krijg je voortaan 3 euro korting als je elektronisch betaalt in plaats van aan de balie bij de Bruna;
  • DHL heeft gezegd dat ze helemaal niet meer inklaren, dus bij verzending via DHL blijft het gratis;
  • Ebay weigert BTW vooraf te innen voor zendingen vanaf 150 euro van buiten de EU;
  • Aliexpress zal te laat beginnen met BTW innen, dus voor alles wat je daar in de laatste weken van deze maand bestelt zal je waarschijnlijk moeten bijbetalen.

[Voor 12% gewijzigd door aawe mwan op 13-06-2021 18:29]

老厮是麂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vette73
dcell schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:47:
[...]
Het vervelende bij de invoerrechten is dat de hoogte ervan per type product en per land van herkomst verschilt. Het is dus lastig te voorspellen wat ze gaan rekenen.

Ik heb recent een electronica bouwpakket van $850 uit Amerika ontvangen. Daarbij is alleen 21% btw geheven (en 0% invoerrechten) over de douanewaarde (aankoopprijs + verzendkosten).
PostNL rekende daarvoor, zoals nu gebruikelijk, €13 aan inklaringskosten.
aawe mwan schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:10:
[...]

Over een computer hoef je geen invoerrechten te betalen, maar wel de hogere inklaringskosten, dat is zuur.
(Momenteel kost een Larkbox 149 euro dus die zou nog net kunnen voor het lage tarief Gisteren was de Larkbox €149 vanuit China, vandaag is hij €178,50 vanuit Spanje. Da's potato - potato)
[mierenneukmodus]
Heel strikt genomen ben je ook over een computer (indien waarde + verzendkosten >€150) invoerrechten verschuldigt. Echter, omdat het tarief 0% is betaal je alleen de btw + inklaringskosten.
Het staat 'de politiek' vrij dat tarief te verhogen, waarna er ook nog invoerrechten bijkomen.
[/mierenneukmodus]

[Voor 37% gewijzigd door Vette73 op 13-06-2021 21:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Passkes
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 13:49
Zojuist per mail ontvangen van PostNL:

Oké, en hoe gaat dat betalen straks in zijn werk?

Heel simpel: we sturen je een betaalverzoek als je pakket in Nederland aankomt. Daarmee kun je de inklaringskosten direct online betalen. Je hebt je pakket dan in no-time in huis.

Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek. Let op: dit geldt alleen als de waarde van je aankoop lager is dan 150 euro. Vanaf dat bedrag moet je namelijk invoerrechten betalen.

Bij bedragen lager dan 150 euro 4 euro inklaringskosten + btw en geen invoerrechten
Bij bedragen hoger dan 150 euro 10 euro inklaringskosten + btw en invoerrechten
(als je online betaald)

Bij het ophalen in een postkantoor -> 7 Euro en 13 Euro inklaringskosten

• naaitsab
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16:26

naaitsab

Si vis pacem, para bellum

Ben benieuwd hoe ze hier weer wat van gaan maken volgende maand. Op de pagina van Aliexpress zie ik redelijk wat nadruk liggen om de waarde op 50 cent per pakket te declareren. Gezien de bulk mail die binnen komt zie ik niet gebeuren dat ze elk pakket gaan controleren en dan vragen voor bewijs van aankoop.

Gunstigste voor ons is denk ik dat ze op Ali ex BTW verkopen (One Stop Shop?), pakketen bundelen (doen ze nu ook al merk ik) en dat je dan onder de streep weinig extra kwijt bent. Tussen neus en lippen door is dit gewoon weer een wet om China te dwarsbomen die iedereen heel veel meer tijd en geld kost, zeker voor de normale consument.

Bestellingen voor wat aankomende knutsel projectjes maar even op de lange baan gezet. 4 euro betalen op een onderdeel van 75 cent zie ik niet zo zitten.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • +3Henk 'm!

• glatuin
Tussen neus en lippen door is dit gewoon weer een wet om China te dwarsbomen die iedereen heel veel meer tijd en geld kost, zeker voor de normale consument.
Wel zo eerlijk toch tov Europese webshops? Ik bestel graag bij AE echter ik vind het wel zo eerlijk dat de prijzen met 21% omhoog gaan. Jammer voor ons, maar wel eerlijker. Die inklaringskosten snap ik ook. PostNL moet gratis al die miljoenen pakketjes uit China bezorgen, een overblijfsel van een oude postwet. Ook dat gratis verzenden vanuit China zal komende jaren door de EU worden aangepakt (als ze het er ooit over eens worden). AE wordt dan nog duurder, maar het wordt dan nog eerlijker. Niet leuk voor ons, wel eerlijker.

• Vette73
glatuin schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:04:
[...]

Wel zo eerlijk toch tov Europese webshops? Ik bestel graag bij AE echter ik vind het wel zo eerlijk dat de prijzen met 21% omhoog gaan. Jammer voor ons, maar wel eerlijker. Die inklaringskosten snap ik ook. PostNL moet gratis al die miljoenen pakketjes uit China bezorgen, een overblijfsel van een oude postwet. Ook dat gratis verzenden vanuit China zal komende jaren door de EU worden aangepakt (als ze het er ooit over eens worden). AE wordt dan nog duurder, maar het wordt dan nog eerlijker. Niet leuk voor ons, wel eerlijker.
Eerlijker, daar kun je over discussieren. Eerlijker voor EU-webshops misschien, maar die kunnen nog steeds niet concureren door de idioot lage verzendkosten uit China.
Zolang ik binnen NL al minimaal 5 Euro kwijt ben voor een pakketje en het vanuit China voor minder kan worden verstuurd zal kopen in China altijd aantrekkelijker (alleen vanuit prijs bekeken) blijven voor de consument.

Eerlijker voor de consument? Nee. Er wordt nu een administratief kolos opgezet waarbij de consument voor de kosten opdraait, zogenaamd vanwege 'een eerlijk speelveld voor iedereen' terwijl de werkelijke redenen anders zijn.
Het werkelijke probleem is niet de vrijstelling van 22 Euro, maar de lage verzendkosten.
Nu doet men aan symptoombestrijding i.p.v. het werkelijke probleem op te lossen.

Daarnaast, en dat wordt in dit topic niet besproken omdat het topic er niet over gaat, is het afschaffen van de 22 Euro vrijstelling een klein onderdeel van veel meer wijzigingen op btw afhandeling bij e-commerce bedrijven binnen de EU.
Al die wijzigingen geven aan dat de EU nog lang niet zo'n 'Unie' is als de naam det geloven.
Er vergaderen commissies weken of maanden over hoe krom een banaan moet/mag zijn om binnen de EU als banaan te mogen worden verkocht of over hoeveel watt een stofzuiger maximaal mag zijn binnen de EU, maar het harmoniseren van de btw binnen de EU dat gaat nog heel lang duren.
Men zadelt bedrijven op met weer meer regeldruk (en daarmee de consument met meer kosten) omdat men onderling bepaalde zaken niet kan harmoniseren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Weinig met de unie te maken, maar vooral hoe wij onze politiek hebben uitgeleverd aan lobby partijen. EU geeft daar nog enigszins tegengas aan.

En gezien veel consumenten ook bij bedrijven werken die moeten concurreren met China, is het onderscheid tussen consument en bedrijf lastiger te maken zoals je hier doet. Jammer genoeg snap dat de gemiddelde arbeider niet en is volledig opgevoed om alleen zijn eigen eigen portemonnee te kijken. En dat is dat hij minder kan uitgeven door deze regels heel zichtbaar. Dat op deze wijze ook zijn inkomsten beter op peil blijven op langere termijn snap hij dat weer niet.

Ergo is jammer dat deze uitzonding verdwijnt. Dat maakt hem niet meteen slecht of goed. Daarbij is goed of slecht ook nog afhankelijk of je op micro, meso of makro niveau kijkt.

En je weet dat het verhaal over bananen uit Boris J zijn grote duim komt he? De EU heeft en had daar geen regels op.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
naaitsab schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:39:
Ben benieuwd hoe ze hier weer wat van gaan maken volgende maand. Op de pagina van Aliexpress zie ik redelijk wat nadruk liggen om de waarde op 50 cent per pakket te declareren. Gezien de bulk mail die binnen komt zie ik niet gebeuren dat ze elk pakket gaan controleren en dan vragen voor bewijs van aankoop.
aliexpress-nl.nl is volgens mij geen site van AliExpress.

• naaitsab

naaitsab

[...]

Eerlijker is natuurlijk discutabel in deze usecase, gezien we/China geen keus hebben. Als je iets gaat uitwerken om een specifiek land/markt te dwarsbonen met mijn inziens vrij kinderachtige regeltjes is dat redelijk twijfelachtig. Ben met je eens dat BTW vrijstelling ondeugdelijk is, ook onder de 22 euro. Al komt er nu een giga rompslomp bij en ben je ook veel geld kwijt aan de geautomatiseerde "inklaring", dat is denk ik ook het idee waarom dit systeem ooit is ingevoerd voor deze kleine bedragen. Niet om China te spekken maar om de transport op orde te houden.

Niks is gratis maar dit overhaaste systeem is voor alle partijen funest, vooral voor de kleine koper die niet voor honderden euros aan bestellingen plaatst maar links en rechts wat meepakt. De enige die hiervan gaat profiteren is PostNL denk ik met die 4 euro per pakket eist wat ook niet gebundeld mag worden. Daar heb ik veruit de meeste problemen mee.

Zal ook wel een flinke aanloop komen van warenhuizen in oost-Europa gok ik zo. Gaat zo veel geld om in deze business en laten we ook niet de "ondersteuning" vanuit China over het hoofd zien. Die zullen denk ik ver gaan om handel zo veel mogelijk te promoten.
PolarBear schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:01:
[...]

aliexpress-nl.nl is volgens mij geen site van AliExpress.
Zou wel raar zijn gezien ze de logo's en naam gewoon gebruiken. Content is verder ook niet gericht op ondeugelijke zaken als ik zo even kijk. Site bestaat ook al minimaal 4 maanden.

Maar inderdaad, geen officieel statement tot het op aliexpress.com staat :Y

if (!coffee) {
Work = false; }

• h4ns
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Cyberpope schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:56:
Weinig met de unie te maken, maar vooral hoe wij onze politiek hebben uitgeleverd aan lobby partijen. EU geeft daar nog enigszins tegengas aan.
lol.. als er iets wel een mega grote corrupte lobbyende bende is, dan is dt wel de EU.
Voor de "vorm" regelen ze wel eens het een en ander voor de consument ja, maar verder zit de EU politiek er vooral voor de banken, grootkapitaal en Big Business.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

h4ns schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:25:
[...]

lol.. als er iets wel een mega grote corrupte lobbyende bende is, dan is dt wel de EU.
Voor de "vorm" regelen ze wel eens het een en ander voor de consument ja, maar verder zit de EU politiek er vooral voor de banken, grootkapitaal en Big Business.
De waarheid is anders, maar daar zijn andere topic's voor.

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:49

azerty

McFly

naaitsab schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:06:
[...]

Zou wel raar zijn gezien ze de logo's en naam gewoon gebruiken. Content is verder ook niet gericht op ondeugelijke zaken als ik zo even kijk. Site bestaat ook al minimaal 4 maanden.

Maar inderdaad, geen officieel statement tot het op aliexpress.com staat :Y
Nu ja, ze hebben er een Nederlandse vlag aangeplakt ;)

Domein is in handen van Trade One BV, die verschillende webshops met meuk lijken te hebben... Dus dan is een informatieve website over AE (met een bij mij geblokkeerde sectie van "koopjes van de week") niet zo ondenkbaar :p

Zin om de Hetzner cloud te proberen? Krijg 20€ credits via deze link: hier stond een verboden referral :+

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Vette73 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:26:
[...]

Eerlijker, daar kun je over discussieren. Eerlijker voor EU-webshops misschien, maar die kunnen nog steeds niet concureren door de idioot lage verzendkosten uit China.
Ik zie het meer als het toegankelijk worden van de vroegere groothandels voor consumenten.

Waar veel van de door jou genoemde webshops vroeger importeur waren en risico namen door partijen in bv China te bestellen om vervolgens de prijs xx x over de kop te gooien kan je nu zelf een paar stuks of zelfs één kopen. Electronica onderdelen als een makkelijk voorbeeld, het gros kost onder de euro maar bij een NL webshop exact hetzelfde onderdeel veelal boven de €5.

Tuurlijk heb je risico als ondernemer, moet je garantie verlenen en heb je voorraad kosten, maar als men wat minder hebberig zou zijn en een kleine marge nemen, verkoop je mogelijk meer. Kijk naar de wereldzaken die b.v. een Action doet met spullen voor een grijpstuiver.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jochemtwaalf
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 22:44
Zo. Net een pakketje bij Ali besteld (1,50 Euro). Verwachte leveringsdatum: half augustus. Erg benieuwd op welke wijze ik hem ontvang en of, en zo ja: hoeveel, ik moet bijbetalen. Mocht ik hem ontvangen zonder bij te hoeven betalen, dan laat ik het hier weten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:02
Ben ook benieuwd hoe dat gaat met artikelen die je <1 juli hebt besteld maar >1 juli worden geleverd.
Bij AliXpress/Ebay kan ik me voorstellen dat je dan gewoon als nog extra kosten krijgt.. maar hoe zit dat bij Amazon.nl? Die hebben ook zat spul wat gewoon uit China verzonden wordt.
Lijkt me raar dat je daar nog extra kosten krijgt?

• YakuzA

YakuzA

Vette73 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:26:
[...]
Zolang ik binnen NL al minimaal 5 Euro kwijt ben voor een pakketje en het vanuit China voor minder kan worden verstuurd zal kopen in China altijd aantrekkelijker (alleen vanuit prijs bekeken) blijven voor de consument.
Zoals ook in de post staat die je quote, dat gratis versturen vanuit China zal ook waarschijnlijk gaan verdwijnen door de aanpassingen in de wereldwijde postwet.

Dan zal 1 pakketje ook gewoon 5 of 10 of 20 euro postage krijgen, wat de echte kosten zijn voor het verzenden.

PSN

• YakuzA

YakuzA

DoubleYouPee schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:29:
Ben ook benieuwd hoe dat gaat met artikelen die je <1 juli hebt besteld maar >1 juli worden geleverd.
Bij AliXpress/Ebay kan ik me voorstellen dat je dan gewoon als nog extra kosten krijgt.. maar hoe zit dat bij Amazon.nl? Die hebben ook zat spul wat gewoon uit China verzonden wordt.
Lijkt me raar dat je daar nog extra kosten krijgt?
Als je bij amazon zelf besteld zul je dat niet hebben, als je bij een 3rd party dropshipper besteld die via amazon verkoopt, zul je op moeten letten.

PSN

• SQB
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 14-06 23:08
YakuzA schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Als je bij amazon zelf besteld zul je dat niet hebben, als je bij een 3rd party dropshipper besteld die via amazon verkoopt, zul je op moeten letten.
Ik verwacht over een paar maandjes wel een aflevering van Kassa! of #BOOS te zien waarin mensen aan het woord komen die besteld hebben bij wat een dropshippert bleek te zijn en alsnog bij tante Pos af mogen rekenen om het product daadwerkelijk te krijgen, waarbij het sippe droppie van niets weet, niet reageert, of met vage motiverende poster-kreten strooit.

• JohanNL
SQB schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:27:
[...]

(...) waarbij het sippe droppie van niets weet, niet reageert, of met vage motiverende poster-kreten strooit.
Wat eigenlijk niets nieuws is.

De meesten ( en meer serieuze dropship-handelaren ) zitten inmiddels al lang en breed op platformen zoals bol.com en versturen ook vanuit NL naar hun klanten.
Want echt niemand heeft anno 2021 nog zin om weken of zelfs langer te wachten op hun pakket, maar willen het liefst diezelfde of desnoods de volgende dag in huis hebben.
Ook logisch natuurlijk, want anders kun je net zo goed ook wel zelf bij ali bestellen.

Die het dan nog wel doen hebben dan meestal hun eigen websiteje opgezet of zitten zelfs op marktplaats e.d. en komen vaak aanzetten met verzonnen dingen waarom het allemaal zo lang duurt.
Maar via dit soort kanalen heb je ook vaak temaken met namaak en worden je rechten als consument ( herroepingsrecht, recht op een deugdelijk product voornamelijk ) niet gerespecteerd.
Dit soort " verkopers " denken dat zij hun plicht voldaan hebben zodra zij de bestelling bij de Chinese verkoper hebben geplaatst voor jou.
Maar... als letterlijk niets meer aankomt ( zonder extra douane kosten voor de ontvanger ) wordt het wel een probleem.
Dit soort handeltjes worden eigenlijk altijd in stand gehouden door klanten die het er bij laten zitten ( zoals iemand die er later achterkomt met een dropshipper temaken hebben gehad, maar wel het product heeft ontvangen ( die mogelijk ook niet helemaal voldoet ) en het er maar bij laat )
Maar je hebt ook nog mensen die het niet doorhebben en/of het verhaal van de dropshipper geloven én mogelijk ook positief zijn over het ontvangen product, zó positief dat ze zelf een positieve review o.i.d. schrijven, wat natuurlijk ideaal voor ze is.
Dus ze verzinnen er denk ik wel wat op hoor of anders is het binnen een aantal weken wel gedaan met die dropshipper, daar heb je kassa, radar e.d. niet voor nodig.

• Vette73
YakuzA schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:38:
[...]

Zoals ook in de post staat die je quote, dat gratis versturen vanuit China zal ook waarschijnlijk gaan verdwijnen door de aanpassingen in de wereldwijde postwet.

Dan zal 1 pakketje ook gewoon 5 of 10 of 20 euro postage krijgen, wat de echte kosten zijn voor het verzenden.
Eerst zien dan geloven denk ik zelf.
Zolang de Chinese overheid hierin sponsort doe je daar als verdere wereld vrij weinig aan. Daar loopt die discussie over verzendkosten al te lang voor.
Al die pakketjes die hier in de haven, vliegveld of station aankomen zullen toch bezorgd moeten worden. Tenzij je EU-burgers gaat verbieden om buiten de EU- te shoppen, maar dan mag shoppen in Amerika ook niet meer.

Mijn gevoel is dat de EU (en Amerika ook trouwens) het de Chinezen zo moeilijk mogelijk maken door het verhogen van importheffingen, afschaffen van vrijstellingen etc. in de hoop dat er steeds meer klanten afhaken.
En persoonlijk zie ik eerder die €150 vrijstelling voor importbelastingen verdwijnen dan dat de verzendkosten vanuit China verhoogd worden.

Als je er namelijk over nadenkt: die vrijstelling van €22, dan hebben we het over max. €4,62 btw per pakketje en om die max. €4,62 te innen zadel je de consument met max. €7 (in Belgie zelfs €15 op) aan extra kosten op.
Dan ga ik beweren dat het middel erger is dan de kwaal, dus als je dat als overheid introduceert heb je wel heel belangrijke redenen.

[Voor 4% gewijzigd door Vette73 op 14-06-2021 21:37]

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Vette73 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:24:
[...]

Als je er namelijk over nadenkt: die vrijstelling van €22, dan hebben we het over max. €4,62 btw per pakketje en om die max. €4,62 te innen zadel je de consument met max. €7 (in Belgie zelfs €15 op) aan extra kosten op.
Dan ga ik beweren dat het middel erger is dan de kwaal, dus als je dat als overheid introduceert heb je wel heel belangrijke redenen.
Ik denk dat je het onderschat wat het oplevert. Als ik even mijn bankrekening bekijk dan zie ik de afgelopen anderhalf jaar daar ongeveer 70 bestellingen staan met gemiddeld €10, dus €700 totaal. Dat levert bijna €150 btw op, wat de staat dus niet heeft ontvangen. Ik bestel feitelijk alleen hobby electronica, dus ben geen grote koper.
Tegelijk koopt de dame in huis ook en vrijwel iedereen om me heen. Tel dat eens op wat je dan aan extra inkomsten hebt als staat. Ik denk dat je er van schrikt en dat het vergelijkbaar is met genoeg andere zaken en dus de moeite waard.

Waar jij het idee vandaan haalt dat de staat er mee zit om financiële gevolgen bij de burger neer leggen en dat liever niet zou doen is mij een raadsel. Ik lever maandelijks een absurd bedrag van mijn salaris in om vervolgens van wat er over is de belasting te mogen betalen. Volgens mij is dat namelijk de "core business" van de staat. Ze eisen zelfs alleenrecht er op 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 14-06 22:32
jochemtwaalf schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:46:
Zo. Net een pakketje bij Ali besteld (1,50 Euro). Verwachte leveringsdatum: half augustus. Erg benieuwd op welke wijze ik hem ontvang en of, en zo ja: hoeveel, ik moet bijbetalen. Mocht ik hem ontvangen zonder bij te hoeven betalen, dan laat ik het hier weten.
Ik durf hem wel aan:

4 euro voor PostNL handelingskosten
0,31 euro btw heffing

Totaal dus 5,81 euro

Dat allemaal om de simpele rede dat er voor 01-07 nog niet gewerkt wordt met het IOSS portal. Dus jou verkoper heeft geen BTW aangifte gedaan van jou pakje.

Had je het pakje nu na 30-06 gekocht en jou verkoper heeft zich laten registreren voor de IOSS portal dan was je veel goedkoper uit geweest, namelijk 0,31 euro BTW, dus totaal 1,81 euro. PostNL hoeft dan ook geen aangifte te doen en kan het pakje gelijk afleveren zonder extra werk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vette73
Pixelmagic schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:12:
[...]

Ik denk dat je het onderschat wat het oplevert. Als ik even mijn bankrekening bekijk dan zie ik de afgelopen anderhalf jaar daar ongeveer 70 bestellingen staan met gemiddeld €10, dus €700 totaal. Dat levert bijna €150 btw op, wat de staat dus niet heeft ontvangen. Ik bestel feitelijk alleen hobby electronica, dus ben geen grote koper.
Tegelijk koopt de dame in huis ook en vrijwel iedereen om me heen. Tel dat eens op wat je dan aan extra inkomsten hebt als staat. Ik denk dat je er van schrikt en dat het vergelijkbaar is met genoeg andere zaken en dus de moeite waard.

Waar jij het idee vandaan haalt dat de staat er mee zit om financiële gevolgen bij de burger neer leggen en dat liever niet zou doen is mij een raadsel. Ik lever maandelijks een absurd bedrag van mijn salaris in om vervolgens van wat er over is de belasting te mogen betalen. Volgens mij is dat namelijk de "core business" van de staat. Ze eisen zelfs alleenrecht er op 8)
Ik ben me er zeer van bewust dat het om een heleboel geld gaat. Sterker nog, ik denk zelfs dat de primaire reden van afschaffing van de vrijstelling dat misgelopen bedrag is en dat 'dat eerlijkere speelveld' een reden is om bij het grote publiek acceptatie te krijgen zonder de belangrijkste reden te hoeven noemen.

En, laten we dat helder hebben, ik ben niet tegen belastingen!
Mijn laatste alinea gaat over het feit dat de consument opgezadeld wordt met 100+% aan bijkomende kosten om een paar Euro aan btw te innen. Iets met proportionaliteit zeg maar.

Maar ik speel het spel mee en daarom heb ik een IOSS nummer aangevraagd (en gekregen). Dus ik regel het vanaf 1 juli zelf wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Vette73 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:14:
[...]

En, laten we dat helder hebben, ik ben niet tegen belastingen!
Mijn laatste alinea gaat over het feit dat de consument opgezadeld wordt met 100+% aan bijkomende kosten om een paar Euro aan btw te innen. Iets met proportionaliteit zeg maar.
De consument wordt er helemaal niet mee opgezadeld, de buitenlandse ondernemer (let op het woord ondernemer) wordt er mee opgezadeld omdat hij/zij handel wil drijven met de EU.

Lijkt me niets mis mee.

• naaitsab

naaitsab

emnich schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:36:
[...]

De consument wordt er helemaal niet mee opgezadeld, de buitenlandse ondernemer (let op het woord ondernemer) wordt er mee opgezadeld omdat hij/zij handel wil drijven met de EU.

Lijkt me niets mis mee.
Je weet dat jij als koper bij _elk_ goedkoop pakketje exorbitante "handelingskosten" via ideal of voor nog meer geld op het postkantoor moet gaan betalen? Er komt een stuk meer kijken bij dit gebeuren dan enkel even 21% BTW bij de koop bijbetalen (helaas).

Iedereen wordt hiermee opgezadeld, met name de kleine verkoper uit China die er zijn brood verdiend met super kleine marges en wij als kleine hobby koper. Belasting in dit verhaal is allemaal goed uit te leggen maar die kosten en rompslomp er omheen zijn mijn inziens in dezelfde geldklopperij categorie te scharen als "administratiekosten" bij een prent.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • +2Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

naaitsab schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:11:
[...]

Je weet dat jij als koper bij _elk_ goedkoop pakketje exorbitante "handelingskosten" via ideal of voor nog meer geld op het postkantoor moet gaan betalen? Er komt een stuk meer kijken bij dit gebeuren dan enkel even 21% BTW bij de koop bijbetalen (helaas).

Iedereen wordt hiermee opgezadeld, met name de kleine verkoper uit China die er zijn brood verdiend met super kleine marges en wij als kleine hobby koper. Belasting in dit verhaal is allemaal goed uit te leggen maar die kosten en rompslomp er omheen zijn mijn inziens in dezelfde geldklopperij categorie te scharen als "administratiekosten" bij een prent.
Als ondernemer heb je de mogelijkheid om deze BTW te innen en af te dragen. Dat een kleine Chinese verkoper daar niet voor kiest is prima maar dat is toch echt een ondernemers keuze. Nederlandse ondernemers moeten ook de administratie doen en BTW afdragen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 00:03

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Ik vind oneerlijke concurrentie zo'n geweldig excuus. Hoe kunnen Chineese shops oneerlijk concurreren als het om producten gaat die soms amper/niet in de EU te vinden zijn.

Daarnaast merk ik dat er ook steeds vaker wel gewoon verzendkosten betaald moeten worden voor dingen die ik bestel op Ali, die zijn dan ook serieus veel sneller in huis dus zo erg vind ik dat niet als dat breder ingevoerd gaat worden :)

Gabriël ITX

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:30
sapphire schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:32:
[...]

Ik vind oneerlijke concurrentie zo'n geweldig excuus. Hoe kunnen Chineese shops oneerlijk concurreren als het om producten gaat die soms amper/niet in de EU te vinden zijn.

Daarnaast merk ik dat er ook steeds vaker wel gewoon verzendkosten betaald moeten worden voor dingen die ik bestel op Ali, die zijn dan ook serieus veel sneller in huis dus zo erg vind ik dat niet als dat breder ingevoerd gaat worden :)
ik denk(is dit ooit onderzocht?) dat de meeste spullen die mensen via ali importeren ook gewoon in de eu te koop zijn(al dan niet varianten daar van).

En hoeveel is die verzendkosten dan? nooit genoeg om een ritje van China naar jouw te bekostigen.

Loki Gaming Mmo pvp channel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

Vrij simpel door niet aan dezelfde regels te hoeven voldoen als de EU ondernemers.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• naaitsab

naaitsab

emnich schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:23:
[...]

Als ondernemer heb je de mogelijkheid om deze BTW te innen en af te dragen. Dat een kleine Chinese verkoper daar niet voor kiest is prima maar dat is toch echt een ondernemers keuze. Nederlandse ondernemers moeten ook de administratie doen en BTW afdragen...
Zoals gezegd en ook terug te lezen is in dit topic, is enkel BTW betalen maar een klein onderdeel van deze wet/implementatie. Dit zal eenvoudig te implementeren zijn door platformen als Aliexpress, de rest daarentegen niet. Schoolvoorbeeld van theorie vs praktijk.
[...]

Dat is ook een oorzaak-gevolg die winkeliers ook zelf in de hand hebben (gehad). Je moet net Hollanders hebben als je iets zelf kan kopen voor 50 cent met gratis verzenden waar je in Nederland 2.50 betaald en dan 3.50 verzending erbij. Duurt wel een maand maar scheelt je een hoop geld, keus aan de koper.

Enkel roeptoeteren dan China oneerlijke concurrentie biedt is een heel klein stuk van het verhaal. Iets ontstaat niet zomaar, Aliexpress is daar denk ik een goeie usecase voor. Het is niet oneerlijk, je haalt enkel "direct" je goederen bij de producent. Dus je passeert enkel de tussenhandel. Melk halen bij de boer zal ook goedkoper zijn dan bij de supermarkt. Dan kan je ook wel zeggen dat het oneerlijk is maar zo werkt het gewoon. Dan moet je wel de moeite nemen om de boer op te zoeken, de verpakking is minder mooi en het is niet gekoeld. Dus de meeste mensen zullen gewoon het pak bij de supermarkt kopen.

if (!coffee) {
Work = false; }

• TRAXION
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:59
Vandaag mijn laatste 3 bestellingen gedaan daar mijn aliepakketjes de afgelopen weken minder dan een week nodig hebben om te arriveren.

Ga een audio install doen in de auto en heb minstens 300 euro uitgespaard aan diversen.

Zekeringhouder hier €15,- uit China identiek zelfde zekeringhouder €2,50 met €1 verzendkosten heb er maar een reserve bij gekocht totaal €6,-

Echt ongelooflijk enkel grote objecten zoals bvb demping matten bestel ik van amazon doordat China post steeds duurder wordt.

Toevallig nog enkele zware producten bekeken prijs is van €12,50 naar €20,- in een kleine 2 jaar tijd gaat hier om een klos soldeer van 450 gram kan me niet voorstellen dat de marge zoveel groter is geworden.

En ik hoop persoonlijk dat ik straks gewoon die 21% aan ome alie mag afdragen en daarmee eindelijk met een gerust hart spullen van effe boven de €20,- kan bestellen.
Ben in de afgelopen jaren toch redelijk wat pakketjes tegen gekomen welke gecontroleerd waren en tevens informatie vraag van douane gehad over de waarde van een pakket.

• sapphire
  • Laatst online: 00:03

sapphire

Die-hard pruts0r

loki504 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:52:
[...]

ik denk(is dit ooit onderzocht?) dat de meeste spullen die mensen via ali importeren ook gewoon in de eu te koop zijn(al dan niet varianten daar van).

En hoeveel is die verzendkosten dan? nooit genoeg om een ritje van China naar jouw te bekostigen.
De meeste spullen waarschijnlijk wel maar kan me er vooral aan irriteren aan politici/mensen van zo'n belangenvereniging die daar over lopen te huilen.

Verzendkosten dekken inderdaad een ritje China niet, maar als je het met 1000 pakketjes tegelijk doet kon je denk best ver.
Varieert van ca €1,50~2 voor een envelopje tot een redelijk doosje waar ik net geen €10 voor verzending betaalde en binnen 10 dagen in huis was.
emnich schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:01:
[...]

Vrij simpel door niet aan dezelfde regels te hoeven voldoen als de EU ondernemers.
Maar als ze dat wel doen concurreren ze nog steeds niet aangezien er geen bedrijven zijn in Europa die die producten hier verkopen :?

[Voor 17% gewijzigd door sapphire op 15-06-2021 11:16]

Gabriël ITX

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True