Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU

Pagina: 1 ... 4 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SQB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-05 11:11

SQB

Vette73 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:10:
[...]
... .zuidafrikaansvoorfietsbel ...
"Fietsklok", zo leert de grote goochelaar-vertaler mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mercury42
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-10-2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:47
Goede uitleg in dit artikel. Ik hoop dat onze vrienden van Ali zorgen dat binnen afzienbare tijd je direct bij aankoop BTW kan betalen. Zo niet dan is het jammer en bestel ik niets meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:39
glatuin schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:58:
[...]

Goede uitleg in dit artikel. Ik hoop dat onze vrienden van Ali zorgen dat binnen afzienbare tijd je direct bij aankoop BTW kan betalen. Zo niet dan is het jammer en bestel ik niets meer.
Ik zou nu sowieso niets meer bestellen en wachten tot na 1 juli wat er gaat gebeuren, hoe het er daadwerkelijk uit ziet en wat de consequenties zijn voor jou als consument.
Reken sowieso op een enorme chaos en vertragingen als jouw pakketje de eerste weken na 1 juli nog moet worden ingeklaard.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb wat posts doorgenomen en ik kom samenvattend op het volgende:

-bestellingen onder 22 euro wordt duurder, door BTW
-inklaringskosten (normaal 13 euro bij PostNL) is nog niet duidelijk
-meer verzonden vanuit EU, dus geen inklaringskosten

Ik ben erg benieuwd wat een product van bv 3 euro straks gaat kosten om hier te krijgen. BTW betalen is geen probleem, maar om ook nog 13 euro inklaringskosten te betalen gaat natuurlijk niemand bewust doen.

Wel gek dat er nu nog niet meer duidelijkheid hierover is, 1 juli is al een datum waarmee je rekening moet houden als je nu een bestelling gaat plaatsen op bv Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Om heel eerlijk te zijn, ik denk dat men al gelijk afhaakt in geval van de pakketjes van Ali als deze alleen al dienen opgehaald te worden en de BTW moet worden betaald.
Dan moet er extra moeite worden gedaan en is het niet meer ( zo ) goedkoop als het was, " bah! " en dan " vergeet " men het.
En uiteindelijk moeten ze bij de post er ook nog wat aan verdienen.
Tja, ik wens ze veel succes daar bij de post, ze zullen het nodig hebben...
xileS schreef op maandag 31 mei 2021 @ 00:58:

Wel gek dat er nu nog niet meer duidelijkheid hierover is, 1 juli is al een datum waarmee je rekening moet houden als je nu een bestelling gaat plaatsen op bv Ali.
Het is heel simpel; ze willen dat deze pakketjes van o.a. Aliexpress stopt en dat gaat ze zo lukken ook doordat elke zending speciaal moet worden ingeklaard en btw/invoerrechten over moet worden betaald.
Voor een of andere sd kaartje van een paar euro wordt op deze manier uiteindelijk al snel 20 euro.
Maar wie weet, daar in China zijn ze namelijk ook uiterst creatief ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 09:16
Ik baal wel een beetje van de onduidelijke informatie. Nu ik het artikel Avro/Tros opgelicht bekijk gaat het om commerciële bestellingen.

Maar als de ooms en tantes uit Canada wat kleine kadootjes opsturen voor de kinderen, mag ik dan ook gaan afrekenen met PostNL/Belastingdienst, is niet duidelijk te krijgen. Wel schandalig een maand voor invoering van de nieuwe wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:51

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

xileS schreef op maandag 31 mei 2021 @ 00:58:
Ik heb wat posts doorgenomen en ik kom samenvattend op het volgende:

-bestellingen onder 22 euro wordt duurder, door BTW
-inklaringskosten (normaal 13 euro bij PostNL) is nog niet duidelijk
-meer verzonden vanuit EU, dus geen inklaringskosten

Ik ben erg benieuwd wat een product van bv 3 euro straks gaat kosten om hier te krijgen. BTW betalen is geen probleem, maar om ook nog 13 euro inklaringskosten te betalen gaat natuurlijk niemand bewust doen.

Ongeveer mijn idee van 4 maanden terug. :)

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruimelTuimel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
Nikey3 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:34:
Ik baal wel een beetje van de onduidelijke informatie. Nu ik het artikel Avro/Tros opgelicht bekijk gaat het om commerciële bestellingen.

Maar als de ooms en tantes uit Canada wat kleine kadootjes opsturen voor de kinderen, mag ik dan ook gaan afrekenen met PostNL/Belastingdienst, is niet duidelijk te krijgen. Wel schandalig een maand voor invoering van de nieuwe wet.
Ik meen dat geschenken tot €45 vrij zijn van BTW en "afhandelingskosten" / inklaringskosten. De waarde kun je zelf aantonen met een factuur / douaneformulier of wordt bepaald door de douane., in dat laatste geval ben je vrijwel altijd de pineut en kun je het gevecht aan gaan met PostNL die je doorsturen naar de Douane en andersom.

€45 is natuurlijk erg weinig als je bedenkt dat de verzendkosten vrijwel de helft zijn van die €45.
Als je daar boven zit maar onder de €700 betaal je BTW en 2.5% van de waarde, én inklaringskosten.

Wat PostNL gaat doen met de inklaringskosten kunnen we allemaal wel raden.

Als voorbeeld het kilotarief wat je tegenwoordig betaald voor naar buiten de EU te versturen vanwege corona hebben ze ondertussen al stiekem in de standaard prijzen weten te proppen / verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 09:16
KruimelTuimel schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:57:
[...]

Ik meen dat geschenken tot €45 vrij zijn van BTW en "afhandelingskosten" / inklaringskosten. De waarde kun je zelf aantonen met een factuur / douaneformulier of wordt bepaald door de douane., in dat laatste geval ben je vrijwel altijd de pineut en kun je het gevecht aan gaan met PostNL die je doorsturen naar de Douane en andersom.

€45 is natuurlijk erg weinig als je bedenkt dat de verzendkosten vrijwel de helft zijn van die €45.
Als je daar boven zit maar onder de €700 betaal je BTW en 2.5% van de waarde, én inklaringskosten..
Heb je ook een ergens een overheidspagina waar dit staat uitgelegd voor, na 1 juli van dit jaar. Want daar krijg ik ook rechtstreeks bij Douane geen duidelijk antwoord op. Ik zit er bijna over te denken zelf een IOSS account/nummer aan te vragen, zodat ik in ieder geval geen inklaringskosten hoef te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Nikey3 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:34:

Voor gifts blijven de regels hetzelfde als ze nu zijn, alleen voor bestellingen uit buiten de EU wordt er ook btw betaald voor bestellingen onder de 22 euro.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

En belanrijker dan die paar cent BTW, inklaringskosten.
Nikey3 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:29:
Ik zit er bijna over te denken zelf een IOSS account/nummer aan te vragen, zodat ik in ieder geval geen inklaringskosten hoef te betalen.
Ik heb er naar zitten kijken, maar zo te zien moet je minimaal 10k aan BTW per jaar afdragen om uberhaupt in aanmerking te komen? Misschien dat ik het verkeerd lees.

[ Voor 79% gewijzigd door AlexanderB op 31-05-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
AlexanderB schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:38:
En belanrijker dan die paar cent BTW, inklaringskosten.
Inderdaad. En wanneer je van te voren BTW hebt betaald dan gelden die dure inklaringskosten niet volgens mij.
Nu hopen dat Ali etc dit snel inregelt. Voor giften etc en aankopen van kleine buitenlandse webshops gaat dit niet. Wordt lastig zo om een kado te versturen. Tenzij je een bekende kent die toevallig naar de EU vliegt en bereid is het mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
m-vw schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:46:
[...]

Ongeveer mijn idee van 4 maanden terug. :)
Weinig verandering/duidelijkheid in 4 maanden tijd dus.

Ik denk dat de grote buitenlandse webshops vast wel met een oplossing komen, want anders besteld ook niemand meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-05 10:14
Ik denk dat er binnen afzienbare tijd overal in Europa magazijnen komen met Chinese produkten die via Aliexpress verkocht worden. Mooi toch, kortere aanvoerlijnen betekent sneller in huis. Het zal iets duurder worden door de BTW maar niet door de administratiekosten van 13-15 euro die de transporteurs nu rekenen, want verzonden vanuit de EU. Het blijft nog steeds relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Het stuk van opgelicht geeft ook goed weer waar de verwarring ontstaat.

Twee quotes:

De EU heeft bepaald dat je vanaf 1 juli áltijd btw gaat betalen als je iets koopt uit een niet EU-land. Ook als de waarde lager is dan 22 euro. Er komen dan ook afhandelingskosten bij, omdat wij aangifte moeten doen bij de douane. Alles bij elkaar noemen we dat 'inklaringskosten'.

Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. In dat geval hoeven wij geen aangifte meer te doen als je pakket aankomt in Nederland. En krijg jij dus ook geen betaalverzoek.

Einde quotes.

Hier lijkt te staan dat er geen 'inklaringkosten' [nieuwe definitie] betaald moeten worden als je bij aanschaf direct btw betaald. (Dit kan bijvoorbeeld al jaren bij Ebay.) Maar onduidelijk is of dat dan enkel tot €22 geldt of dat het voor alles zal gelden.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
grun93 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:09:
Ik denk dat er binnen afzienbare tijd overal in Europa magazijnen komen met Chinese produkten die via Aliexpress verkocht worden.
Alie is in Luik al een centrum aan het opzetten voor de Europese markt. Ook nu al zie ik bij een hoop artikelen op Alie staan: verzending vanuit Spanje, Frankrijk en Polen. 7 tot 10 daagse levering. Op die manier zal die btw en inklaringskosten ontdoken kunnen worden vermoed ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

NoahAmber schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:29:
[...]

Alie is in Luik al een centrum aan het opzetten voor de Europese markt. Ook nu al zie ik bij een hoop artikelen op Alie staan: verzending vanuit Spanje, Frankrijk en Polen. 7 tot 10 daagse levering. Op die manier zal die btw en inklaringskosten ontdoken kunnen worden vermoed ik.
Niet ontdoken, want deze zal Ali moeten betalen op het moment dat zij deze dingen europa binnen brengen.

Vraag me wel af wat dat gaat doen met garantie. Duidelijk op Europa gericht en de Europese markt. Dus ook de andere bepalingen komen dan in het spel zoals recht op retour bij koop op afstand en garantiebepalingen.

Zien hoe dat gaat uitpakken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-05 10:14
NoahAmber schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:29:
verzending vanuit Spanje, Frankrijk en Polen. 7 tot 10 daagse levering. Op die manier zal die btw en inklaringskosten ontdoken kunnen worden vermoed ik.
BTW niet, dat geldt in alle EU landen. Misschien niet overal hetzelfde percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

grun93 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:09:
Het zal iets duurder worden door de BTW maar niet door de administratiekosten van 13-15 euro die de transporteurs nu rekenen, want verzonden vanuit de EU. Het blijft nog steeds relatief goedkoop.
Die inklaringskosten waarschijnlijk/wellicht niet.

Maar... verzendkosten binnen de EU (van het ene EU land naar het andere) liggen wel op een ander niveau dan vanuit China naar EU!
Want die aloude UPU regels dat China een 'ontwikkelingsland' zou zijn en zodoende profiteert van de lage verzendkosten is dan weliswaar al aan het veranderen. Maar nog niet op, het binnen de EU niveau. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Cyberpope schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:41:
[...]

Vraag me wel af wat dat gaat doen met garantie. Duidelijk op Europa gericht en de Europese markt. Dus ook de andere bepalingen komen dan in het spel zoals recht op retour bij koop op afstand en garantiebepalingen.

Zien hoe dat gaat uitpakken.
Daar worden nu al 'creatieve' (m.a.w. het mag niks kosten) oplossingen voor bedacht:
ehtweak in "Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU"
;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 22:13

aawe mwan

Wat ook leuk is:

m-vw schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:12:
Hier lijkt te staan dat er geen 'inklaringkosten' [nieuwe definitie] betaald moeten worden als je bij aanschaf direct btw betaald. (Dit kan bijvoorbeeld al jaren bij bij Ebay.) Maar onduidelijk is of dat dan enkel tot €22 geldt of dat het voor alles zal gelden.
Hoe ik het gelezen heb, zal dat voor alles gaan gelden. Dus als je regelmatig bijvoorbeeld computeronderdelen of (web-)CAMERAs of (teken-)TABLETs van rond de 35 euro kocht, dan zal het veel goedkoper worden.

(Ben eigenlijk wel benieuwd of dat ook geldt voor de caravans van €70.000+ die Aliexpress me momenteel probeert aan te smeren)

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
YakuzA schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:37:
[...]

Voor gifts blijven de regels hetzelfde als ze nu zijn, alleen voor bestellingen uit buiten de EU wordt er ook btw betaald voor bestellingen onder de 22 euro.
Hmm, nou dan zetten ze er dus gewoon " gift " op en gaat het weer als vanouds door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JohanNL schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:50:
[...]
Hmm, nou dan zetten ze er dus gewoon " gift " op en gaat het weer als vanouds door?
Zal iedereen leuk vinden, gegarandeerd dat Ali en alle pakketjes uit China dan 13 euro bonus inklaringskosten erop krijgen.

Aangezien Ali gewoon de verkoopprijs weet, zullen die hoogst waarschijnlijk gewoon direct de 21% gaan verrekenen en als agent optreden voor iedereen die hun platform gebruikt.

Net zoals alle webshops uit de rest van de wereld het doet/deed eigenlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 31-05-2021 13:15 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunthon
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01-2022
Zoals ik het lees, is het 21% BTW en een waarde van €150 géén invoerrechten

https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen

Dan wordt iets van €10 dus € 12,10 en iets van € 1 dus €1,21.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Sunthon schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:14:

Over de belasting maakt dan ook niemand zich erg druk hier... 8)7
Maar dus wel over dit.

of je leest het topic even door :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Sunthon schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:14:

Je linkt naar hoe het nu is. Dat is het probleem niet.

Het gaat om de situatie na 1/7/2021.
De situatie mbt inklaringskosten na die datum is niet geheel duidelijk. Zoals ik in mijn vorige reactie al schreef is dat mede het gevolg van PostNL die dezelfde term (inklaringskosten) hanteert voor (deels) andere werkzaamheden.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
YakuzA schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:14:
[...]

Zal iedereen leuk vinden, gegarandeerd dat Ali en alle pakketjes uit China dan 13 euro bonus inklaringskosten erop krijgen.

Aangezien Ali gewoon de verkoopprijs weet, zullen die hoogst waarschijnlijk gewoon direct de 21% gaan verrekenen en als agent optreden voor iedereen die hun platform gebruikt.

Net zoals alle webshops uit de rest van de wereld het doet/deed eigenlijk.
Dán gaan ze toch weer zeker retour :p

Maar ik heb toch genoeg pakketjes van Ali & co gekregen waarop stond dat het een " gift " was, nu al.
Het is daarnaast volgens mij toch ook zo ingericht dat Ali slechts het platform is en dat je daadwerkelijk handelt met andere verkopers.
De verkoper kan zelf beslissen wat die doet en als er iets niet deugt aan de bestelling, dan zal Ali je ook doorverwijzen naar de verkoper.
Die verkoper is ook daadwerkelijk degene die het pakket verstuurd en draagt om die reden ook de verantwoordelijkheid.
Maarja, wat wil de belastingdienst douane hiertegen doen als zij duidelijk fraude hebben opgemerkt met de ingevoerde douane verklaring?
Ze kunnen wellicht de zending vernietigen, maar voor de rest niet zoveel lijkt mij.
Verdere consequenties zijn er volgens mij ook niet omdat men daar veilig achter de Chinese muur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruimelTuimel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
Nikey3 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:29:
[...]

Heb je ook een ergens een overheidspagina waar dit staat uitgelegd voor, na 1 juli van dit jaar. Want daar krijg ik ook rechtstreeks bij Douane geen duidelijk antwoord op. Ik zit er bijna over te denken zelf een IOSS account/nummer aan te vragen, zodat ik in ieder geval geen inklaringskosten hoef te betalen.
Nee. Helaas staat nergens duidelijk aangegeven dat de regels ook voor, na 1 juli dit jaar zijn :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 15:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

JohanNL schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:39:
[...]

Dán gaan ze toch weer zeker retour :p

Maar ik heb toch genoeg pakketjes van Ali & co gekregen waarop stond dat het een " gift " was, nu al.
Het is daarnaast volgens mij toch ook zo ingericht dat Ali slechts het platform is en dat je daadwerkelijk handelt met andere verkopers.
De verkoper kan zelf beslissen wat die doet en als er iets niet deugt aan de bestelling, dan zal Ali je ook doorverwijzen naar de verkoper.
Die verkoper is ook daadwerkelijk degene die het pakket verstuurd en draagt om die reden ook de verantwoordelijkheid.
Maarja, wat wil de belastingdienst douane hiertegen doen als zij duidelijk fraude hebben opgemerkt met de ingevoerde douane verklaring?
Ze kunnen wellicht de zending vernietigen, maar voor de rest niet zoveel lijkt mij.
Verdere consequenties zijn er volgens mij ook niet omdat men daar veilig achter de Chinese muur zit.
En zelfs als er geen muur is, zoals de grote vijver van Ebay van US, jij denkt dat Douane daar uberhaubt de mankracht voor heeft om dit op te pakken? Als je voor de grap kijkt wat een RC winkel of Ebay winkel in US doet, natuurlijk geen niveau China, maar daar wordt ook op dezelfde schaal 'fraude' gepleegd. Kan douane prima wat tegen doen, maar 99% heeft geen afzender, is niet te bereiken, vals adres, dus in die gevallen komen ze bij jou nog even aankloppen (opsturen aankoopbon etc) en anders gewoon 'foetsie'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vette73
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-04 18:39
Misschien goed om eens een overzichtje te geven van de verschillende kosten waarmee je te maken krijgt als je iets buiten de EU gaat bestellen. Ik lees een hoop onduidelijkheid:

- De aanschafprijs. Logisch zul je denken, maar die prijs is vaak in een buitenlandse valuta (geen € dus). Dat betekent dat je te maken krijgt met de wisselkoers op moment van betalen aan de leverancier en met de wisselkoers zoals die geldt wanneer jouw pakketje bij de douane ligt. De douane hanteert de wisselkoers op het moment van invoer (dat is dus niet het moment van aanschaf!) voor de bepaling van de waarde van jouw pakket.

- Verzendkosten (en evt. transportverzekekeringskosten). Ook logisch zul je denken, maar hiervoor geldt als eerste hetzelfde als voor de aanschafprijs (wisselkoers) en daarnaast worden de verzend- en verzekeringskosten opgeteld bij de waarde van het pakket waardoor je hierover ook btw en evt, invoerrechten betaalt.

- Invoerrechten. Soms ook wel douanerechten genoemd. Is de totale waarde (aanschafprijs + verzend- en verzekeringskosten) van het pakket >€150, dan betaal je ook invoerrechten over die totale waarde.
Het percentage invoerrechten hangt af van de inhoud van het pakket (wordt bepaald per productgroep en land van herkomst).

- BTW. Vanaf 1 juli geldt de vrijstelling van €22 niet meer en moet over alle pakketjes btw worden betaald. Het bedrag waarover je betaalt is de som van de aanschafprijs, de verzend- en transportverzekeringskosten en evt. invoerrechten. Het percentage te betalen btw bedraagt in NL 21%.
Hoogst waarschijnlijk blijft het drempelbedrag voor te innen btw gelijk, namelijk €1. Dat zou betekenen dat een pakketje waarvan de aanschafprijs + de verzend- en transportverzekeringskosten <€4,73 is nog steeds zonder btw in te voeren is (let er hierbij op dat de prijs op het moment van betalen niet gelijk hoeft te zijn aan de waarde op het moment van invoer!).

Inklaringskosten. Inklaringskosten worden berekend door de vervoerder die namens de klant (jij dus) de invoerdocumenten invult en afhandelt. Daarnaast schiet de vervoerder de verschuldigde btw en evt invoerrechten voor en voor die dienst brengen ze kosten in rekening. Deze kosten noemen we inklaringskosten.

Dan zijn er nog een paar misverstanden die ik uit de wereld wil helpen:

- De douane zou hiervoor geen mankracht hebben: Dat hoeven ze ook niet want de douane controleert alleen of de vervoerder netjes aangifte doet. Ook doen ze steekproeven of de opgegeven waarde (en daarmee het bedrag aan verschuldigde belastingen) correct is.
Als er iemand 'last' heeft van deze nieuwe regels v.w.b. mankracht, dan is het de vervoerder (maar die rekent minimaal €13 per pakketje, dus die kunnen extra mankracht inhuren).

- Het vinkje 'Gift' is gezet, dus ik hoef niets te betalen. Men ( de vervoerder en de douane) ziet natuurlijk heel goed het verschil tussen een commercieel pakketje en een door oma ingepakte door voor haar kleinkind.
De bekende plastic en papieren bubbelenveloppen uit China zullen dus nooit als gift worden behandeld.

- De verkoper draagt verantwoordelijkheid. NEEN! De invoerder (jij dus) draagt verantwoordelijkheid. De douane heeft niets te maken met de verstuurder van het pakket, wel met de ontvanger.
Maakt de verkoper er een potje van dan zit de klant met de problemen.

Als laatste iets over dat I-OSS nummer: Wanneer een verkoper (of het platform) een I-OSS nummer heeft, dan kan men de verschuldigde btw direct bij betaling van het product door de klant innen.
De verkoper (of het platform) betaalt die btw dan aan een Europeese belastingdienst en zet zijn I-OSS nummer op het pakket zodat de vervoerder weet dat er over de waarde van dat pakket al btw betaald is en valt vervolgens de ontvanger daarmee niet meer lastig.
Hoe dat straks bij Ali gaat is (mij) nog onduidelijk. Ik begrijp wel dat Ebay z'n zaakjes al geregeld heeft en straks over alle bedragen btw int namens de verkoper zodat de klant niet met naheffingen en inklaringskosten opgezadeld wordt.

Ik heb voor mijzelf ook een I-OSS nummer aangevraagd. Die aanvraag loopt nog en vorderingen in het proces zal ik melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

@Vette73 Jouw opmerking onder het kopje btw klopt volgens mij niet helemaal. Als je netjes bij aankoop alle afdrachten doet dan betaal je enkel btw over hetgene je koopt. Wat jij schrijft is van toepassing als je niets betaald hebt.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:50
Misschien kan @Deezers (of een modje) de reactie van @Vette73 pinnen? Vat het allemaal vrij goed samen lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
m-vw schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:35:
@Vette73 Jouw opmerking onder het kopje btw klopt volgens mij niet helemaal. Als je netjes bij aankoop alle afdrachten doet dan betaal je enkel btw over hetgene je koopt. Wat jij schrijft is van toepassing als je niets betaald hebt.
Dan zou je meer betalen als je niet vooraf/direct bij afrekenen betaalt? Nee, helaas. Het enige voordeel dat je hebt bij vooraf betalen is dat je de inklaringskosten van de vervoerder voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Vette73 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:27:
[...]

Dan zou je meer betalen als je niet vooraf/direct bij afrekenen betaalt? Nee, helaas. Het enige voordeel dat je hebt bij vooraf betalen is dat je de inklaringskosten van de vervoerder voorkomt.
Je zal wel gelijk hebben, maar ik zou zweren dat ik in het verleden bij aankopen via Ebay op de door mij beschreven manier kosten betaald heb.

Verder zijn de inklaringskosten van de vervoerder voor de meeste mensen ook het hekele punt. 21% btw over een ding van €5 oke, maar €13 kosten van PostNL daar zit niemand op te wachten.

[ Voor 17% gewijzigd door m-vw op 01-06-2021 19:10 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Vette73 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:47:
Dat betekent dat je te maken krijgt met de wisselkoers op moment van betalen aan de leverancier en met de wisselkoers zoals die geldt wanneer jouw pakketje bij de douane ligt. De douane hanteert de wisselkoers op het moment van invoer (dat is dus niet het moment van aanschaf!) voor de bepaling van de waarde van jouw pakket.
Het is maar een klein detail in jouw verhaal dat verder prima is, maar de douane hanteert niet de wisselkoers letterlijk op het moment van de import, maar een hele kalendermaand dezelfde wisselkoers.

Voor alles wat in juni 2021 geïmporteerd wordt, hanteren ze bijvoorbeeld USD 1 = € 0,81886669

Zie: https://www.belastingdien.../hulpmiddel-wisselkoersen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Vette73 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:47:

- De verkoper draagt verantwoordelijkheid. NEEN! De invoerder (jij dus) draagt verantwoordelijkheid. De douane heeft niets te maken met de verstuurder van het pakket, wel met de ontvanger.
Maakt de verkoper er een potje van dan zit de klant met de problemen.
Maar wie zegt dat de invoerder en ontvanger dezelfde zijn? Dan mag de douane eerst bewijzen dat het pietje was die de bestelling gedaan heeft en niet jantje die het adres en naam van pietje ingevuld heeft lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

42erik schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 02:43:
[...]

Maar wie zegt dat de invoerder en ontvanger dezelfde zijn? Dan mag de douane eerst bewijzen dat het pietje was die de bestelling gedaan heeft en niet jantje die het adres en naam van pietje ingevuld heeft lijkt me
Waarom? Douane zegt gewoon betalen anders vernietigen of terugsturen. Pietje geen product en heeft waarschijnlijk wel betaald. En krijgt zijn geld van de verkoper niet terug. Wat is dan het probleem van de verkoper of douane?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Cyberpope schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:00:
[...]

Waarom? Douane zegt gewoon betalen anders vernietigen of terugsturen. Pietje geen product en heeft waarschijnlijk wel betaald. En krijgt zijn geld van de verkoper niet terug. Wat is dan het probleem van de verkoper of douane?
Nou, de verkoper heeft dan feitelijk niet geleverd en dát is zeker wel een probleem.
De douane ( of eigenlijk het postbedrijf ) heeft veel administratief werk gehad om het pakket in te voeren, maar mag het uiteindelijk weer terugsturen en vangt geen geld hiervoor.
En dat zou best wel eens de norm kunnen zijn als straks ook bijvoorbeeld een dom kabeltje van een dollar belast kan worden met btw en de inklaringskosten á minimaal €13 bij PostNL.
Die gaat Pietje dan natuurlijk niet ophalen en hij is dan ook niet verantwoordelijk voor het product zelf ( omtrent veiligheid, keurmerken, wetgeving e.d. ), wat hier wel werd gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JohanNL Een dom kabeltje van een 1$ wordt niet belast. Omdat de af te dragen BTW <1 euro bedraagt...
zie eerdere diverse teksten hierover

Maar aan de andere kant; hoe het allemaal in de praktijk gaat uitpakken met een miljoen pakketjes per dag alleen al via AE in Luik? Niemand die dat nog precies weet.
Volgens mij kijken alle partijen naar elkaar en nemen consumenten een afwachtend houding aan. Ik tenminste wel. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:14
ehtweak schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:40:
@JohanNL Een dom kabeltje van een 1$ wordt niet belast. Omdat de af te dragen BTW <1 euro bedraagt...
zie eerdere diverse teksten hierover

Maar aan de andere kant; hoe het allemaal in de praktijk gaat uitpakken met een miljoen pakketjes per dag alleen al via AE in Luik? Niemand die dat nog precies weet.
Volgens mij kijken alle partijen naar elkaar en nemen consumenten een afwachtend houding aan. Ik tenminste wel. ;)
Via AE simpel. Want het platform gaat de belastingheffing uitvoeren en betalen. Zoals sommige andere platformen dit al langer doen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Morpheusk Simpel?
Het klinkt simpel, maar of dat in de praktijk zou uitwerkt?

Stel ik bestel nu wat via AE, en dan wordt de betaling NU afgehandeld (zonder BTW), vervolgens komt het NA 1 juli pas aan. Hoe gaat AE dan nog bij ondergetekende de BTW innen?
En geldt dit gelijk voor alle wederverkopers via AE, Wish, BG, etc?

Of gaat alles wat <1 juli besteld & betaald is, maar >1 juli pas afgeleverd wordt, door PostNL belast worden met inklaringskosten en BTW?
We gaan het zien... :+

Inmiddels staat bij vele verkopers deze tekst er bij:
Informatie over bijkomende kostenVoor artikelen die internationaal worden verzonden, kunnen er voor u als koper extra kosten voor btw en/of douanerechten van toepassing zijn in uw land. Voor meer informatie over deze kosten kunt u contact opnemen met het douanekantoor in uw land.
alleen lang niet bij allemaal...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Tuurlijk is het in de overgangsperiode wat mistig.. Dat spreekt voor zich. En eigelijk gaan EU nog gelijk aan vele andere landen.

Met dat verschil dat EU het grootste en rijkste blok is ter wereld. Dus zou zo maar kunnen dat ze daarvoor wel dingen gaan regelen als hun handel te veel afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 07:16
ehtweak schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:52:
@Morpheusk Simpel?
Het klinkt simpel, maar of dat in de praktijk zou uitwerkt?

Stel ik bestel nu wat via AE, en dan wordt de betaling NU afgehandeld (zonder BTW), vervolgens komt het NA 1 juli pas aan. Hoe gaat AE dan nog bij ondergetekende de BTW innen?
En geldt dit gelijk voor alle wederverkopers via AE, Wish, BG, etc?
Moment van invoeren telt (lees binnenkomst land). Komende tijd zal het wel een roulette worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Laatst online: 13-05 08:56
Ik heb begin mei wat spullen bij Ali besteld, volgens de tracking is dat al in Nederland, maar er staat bij dat het pas 2 juli wordt uitgeleverd. Zou PostNL het nu expres achterhouden om zo wat extra geld te kunnen scoren? Ik vind het zo specifiek, 1 dag na het nieuwe regime. Het is al door de douane en al.

Ik ben bang dat ik het maar af moet wachten, maar het lijkt wel een vuil spelletje zo.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:53
elhopo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:58:
Ik heb begin mei wat spullen bij Ali besteld, volgens de tracking is dat al in Nederland, maar er staat bij dat het pas 2 juli wordt uitgeleverd. Zou PostNL het nu expres achterhouden om zo wat extra geld te kunnen scoren? Ik vind het zo specifiek, 1 dag na het nieuwe regime. Het is al door de douane en al.

Ik ben bang dat ik het maar af moet wachten, maar het lijkt wel een vuil spelletje zo.
1 maand een pakketje in NL houden kost PostNL echt wel meer als de 13 die ze krijgen van je. Want er moet iemand werken verrichten en ook nog BTW betaald worden. 1 a 2 dagen kan ik nog bij komen. Maar 1 maand....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
loki504 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:02:
[...]

1 maand een pakketje in NL houden kost PostNL echt wel meer als de 13 die ze krijgen van je. Want er moet iemand werken verrichten en ook nog BTW betaald worden. 1 a 2 dagen kan ik nog bij komen. Maar 1 maand....
Enkele weken in een magazijn is tegenwoordig heel normaal bij PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:11

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Ik had niet door dat er al 10+ pagina's reacties zijn. Ongetwijfeld dat mijn antwoord al is besproken :)

[ Voor 94% gewijzigd door Marchel op 03-06-2021 11:23 ]

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 09:03
elhopo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:58:

Staat dit in de postnl app? Of is dit in de alie tracking ?

Welke verzending heb je gekozen, alle bestellingen via standaard alie shipping is hier met 2 weken binnen.

Heb nu 15 bestellingen staan welke 20/21 juni geleverd zouden moeten worden.

Overigens wel de laatste bestellingen totdat er meer duidelijkheid is.

Vind die 21% betalen geen probleem mijn componenten zijn nog steeds 5x goedkoper dan hier.

[ Voor 3% gewijzigd door TRAXION op 03-06-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 21:53
glatuin schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:09:
[...]

Enkele weken in een magazijn is tegenwoordig heel normaal bij PostNL.
Dan zullen ze het niet Express doen. En lijkt mij meer op overlopen die afdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
loki504 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Dan zullen ze het niet Express doen. En lijkt mij meer op overlopen die afdeling.
Ik bedoel het niet negatief naar PostNL toe. Zij moeten min of meer gratis al die spullen uit China bij ons afleveren. Op langere termijn gaat dit overigens wellicht ook veranderen. Daar is de EU ook mee bezig, alleen komen ze er voor ons gelukkig nog niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maasnet
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:02
loki504 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:02:
[...]

Hier hetzelfde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChkSDDyg2zjQTJrcrYzvZ6XZEzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TkR7zk5k6q06eKLDFMp273s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
42erik schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 02:43:
[...]

'De Douane' hoeft helemaal niets te bewijzen. De Douane is er alleen voor controle op de correcte manier invoeren en aangeven van de postzendingen.

De vervoerder doet de feitelijke aangifte namens de onvanger (=de geadresseerde).
En de vervoerder geeft het pakket alleen aan de ontvanger als de ontvanger de openstaande kosten (btw, evt invoerrechten + inklaringskosten) betaalt. Worden die kosten niet betaald, dan ontvangt de geadresseerde het pakket niet, hierbij is de Douane niet betrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Laatst online: 13-05 08:56
Bizar dit, 5 minuten geleden wordt het pakketje bezorgd.. Naja. Maar inderdaad, ik ga wel even afwachten hoe het vorm gegeven gaat worden.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:00:
[...]

Ou ja, het wordt gebracht als probleem als boete ofzo.. Daar voor is de schuld bewijzen nodig lijkt me. Als het gaat om niet bezorgen, is het woord probleem wat groot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSGHGV
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:56

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFw9sVvHrrT03bDJt0GYztyieBo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MniZsAgFmcnZU8pGKCgJyyr0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
"Maar" 4€.

Jullie hebben geluk, BPost houd vast aan 15€ :(
In 2021 rekent bpost de volgende kosten aan voor douaneformaliteiten:

15 euro

voor het vervullen van de douaneformaliteiten voor niet-vrijgestelde zendingen met een waarde van maximaal 150 euro.

32 euro

voor het vervullen van de douaneformaliteiten voor niet-vrijgestelde zendingen van meer dan 150 euro.

[ Voor 75% gewijzigd door azerty op 03-06-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
Die verlaging tot 4 euro geld nu nog niet. Ik check even via proef bestelling op Amazon UK naar moet daar nog 13 euro betalen aan inklaringskosten. Wellicht veranderd dit per 1 juli.
Zou interessant worden. Ik wil nl. wat bestellen uit het VK, maar wacht nog even, het heeft toch geen haast.

[ Voor 9% gewijzigd door glatuin op 03-06-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Inderdaad interessant.
Wel jammer dat het nu ineens dan wel kan; een normale vergoeding voor het inklaren van zendingen waarvoor belasting moet worden afgedragen.
Vooral voor goederen waarop het lage btw tarief van toepassing is met een waarde tot €150 is dit echt een groot verschil.
Dan was dat eerst bijvoorbeeld €18 en nu nog maar €9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
42erik schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:30:
[...]

Ou ja, het wordt gebracht als probleem als boete ofzo.. Daar voor is de schuld bewijzen nodig lijkt me. Als het gaat om niet bezorgen, is het woord probleem wat groot
Het is alleen geen boete en daarom hoeft er niets bewezen te worden.

Hou je gewoon bij de feiten:
- Er wordt een pakket ingeklaard (van buiten de EU naar binnen de EU) door de vervoerder
- Waarde wordt vastgesteld op een bedrag boven de vrijstelling, dus er is btw (en mogelijk invoerrechten) verschuldigd
- Vervoerder doet de aangifte en schiet het verschuldigde bedrag voor
- Vervoerder brengt het voorgeschoten bedrag + de gemaakte kosten (inklaringskosten) in rekening bij geadresseerde
- Is geadresseerde het niet eens met het te betalen bedrag, dan staat het hem/haar vrij aan te tonen wat de waarde van het pakket wel was en dan wordt het aangepast

In bovenstaand proces zit niets strafbaars, zit niets van een boete, Het is gewoon een proces wat ingericht is om verschuldigde btw (en mogelijk invoerrechten) te innen. Niets meer, niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-04 21:49
Dus het gaat lonen om alles in bulk te kopen? 22 euro grens verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:37
Die 22 euro grens verdwijnt sowieso, maar volgens mij heb je dan niet direct voordeel om in bulk te kopen.
Die 4 euro is op kleine bedragen ook nog wel aanzienlijk.
Het zou handiger zijn als alle (grote) webshops de BTW al doorvoeren zodat je die betaald maar niet ook nog inklaringskosten hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-04 21:49
Klopt maar als je 4 euro kan spreiden over een aantal spullen die hier veel duurder zijn dan valt het toch wel mee (vaak een reden om buiten de EU te shoppen). 4 euro afhandeling tot 150 euro is beter dan de oude situatie. Hoop ook inderdaad dat de BTW al doorgevoerd gaat worden bij de webshops. Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
dutchgio schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:09:
Die 22 euro grens verdwijnt sowieso, maar volgens mij heb je dan niet direct voordeel om in bulk te kopen.
Die 4 euro is op kleine bedragen ook nog wel aanzienlijk.
Het zou handiger zijn als alle (grote) webshops de BTW al doorvoeren zodat je die betaald maar niet ook nog inklaringskosten hoeft te betalen.
Juist wel hé...

Nu kan je alles in kleine zendingen doen om onder de 22€ te blijven.

Als die grens verdwijnt en je op alles BTW moet betalen, en daar bovenop inklaringskosten à 4€ / pakje, dan is het interessanter om meerdere kleine zendingen te laten combineren (en dus maar 1x de 4€ te betalen) dan alles los te laten verzenden. De BTW draag je toch sowieso af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:55
Er wordt hier steeds gezegd dat de inklaringskosten erbij komen.

Dit is alleen als de versturende winkel dus de BTW niet correct regelt. Doen ze dit wel en zetten ze dit correct op het pakketje dan heb je er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:41
Bij ali kun je bijvoorbeeld geen pakketjes combineren als deze van verschillende verkopers komen. Wel als je alles bij één shop besteld. Laten we maar hopen dat ali de BTW gaat rekenen en afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Hortz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:52:
Er wordt hier steeds gezegd dat de inklaringskosten erbij komen.

Dit is alleen als de versturende winkel dus de BTW niet correct regelt. Doen ze dit wel en zetten ze dit correct op het pakketje dan heb je er geen last van.
Tuurlijk, maar de grote vraag gaat dus zijn hoeveel winkels die IOSS regeling gaan toepassen... En of AE dit als platform zal willen regelen voor individuele verkopers.

Zo lang dat niet duidelijk is en de huidige situatie zoals ze nu is nog van toepassing blijft, komen die invoerkosten er wel degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:55
Ik zeg toch ook niet dat ze niet komen? Ik meld alleen hoe het zit.
Als de winkel niet het BTW gedoe regelt -> Inklarings kosten. Doen ze dit wel -> geen inklaringskosten.
Iedereen zit hier met een glas half leeg.

Maar verder hoezo regelen voor individuele verkopens? Dit kan AE gewoon website breed toepassen namelijk.

Dit doet amazon.com ook voor als je naar Nederland laat sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Akemi schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:13:
Bij ali kun je bijvoorbeeld geen pakketjes combineren als [...]
Op welke manier kan je bij Ali pakketjes dan wel combineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Saybia schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:01:
Dus het gaat lonen om alles in bulk te kopen? 22 euro grens verdwijnt?
Ik vulde de bestelling eigenlijk toch al altijd aan tot 22 euro, want om voor 1 bestelling van 1 euro op en neer naar de Bruna te moeten lopen (en daar in de rij te gaan staan en dan te wachten tot de Bruna meneer mijn pakketje in zijn winkel heeft kunnen vinden) is ook overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
aawe mwan schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:08:
[...]

Als het van dezelfde verkoper komt zou je er bij de verkoper om kunnen vragen. Gaat natuurlijk wel het bedrag omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
aawe mwan schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:08:
[...]

AE bied (aan mij toch tenminste) de optie voor "combined shipping" op sommige producten. Dan kan je bij verschillende kopers bestellen en pakt AE het samen tot 1 pakje.
Hortz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:45:
Ik zeg toch ook niet dat ze niet komen? Ik meld alleen hoe het zit.
Als de winkel niet het BTW gedoe regelt -> Inklarings kosten. Doen ze dit wel -> geen inklaringskosten.
Iedereen zit hier met een glas half leeg.

Maar verder hoezo regelen voor individuele verkopens? Dit kan AE gewoon website breed toepassen namelijk.

Dit doet amazon.com ook voor als je naar Nederland laat sturen.
Er zijn er een paar die zeggen dat AE dat niet zal willen doen, want dan worden zij verantwoordelijk voor de "brol" die de individuele verkopers versturen.

Ik persoonlijk vind het verdacht dat AE er nog niets over vermeld heeft, dus ga ik er voorlopig van uit dat ze die IOSS niet gaan implementeren, en dan komen die inklaringskosten er dus inderdaad wel bij.

Dus als AE IOSS niet implementeerd is het combineren tot 1 pakje van meerdere kleinere zendingen interessant om de inklaringskosten naar beneden te krijgen. Als ze het wel implementeren maakt het allemaal weinig uit :)

En als Belg hoop ik van harte dat ze IOSS implementeren, want BPost gaat 15€ per pakje hanteren, dan mag het prijsverschil al héél veel zijn voor het nog interessant is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
Het zal me niks verbazen wanneer AE heel snel IOSS zal implementeren en/of fasciliteren voor de verkopers. Lijkt me dat er vanaf 1 juli veel pakketten in de EU worden gewijgerd en terug gestuurd gaan worden. Kost ze erg veel geld/omzet op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Vette73 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:25:
[...]

Het is alleen geen boete en daarom hoeft er niets bewezen te worden.

Hou je gewoon bij de feiten:
- Er wordt een pakket ingeklaard (van buiten de EU naar binnen de EU) door de vervoerder
- Waarde wordt vastgesteld op een bedrag boven de vrijstelling, dus er is btw (en mogelijk invoerrechten) verschuldigd
- Vervoerder doet de aangifte en schiet het verschuldigde bedrag voor
- Vervoerder brengt het voorgeschoten bedrag + de gemaakte kosten (inklaringskosten) in rekening bij geadresseerde
- Is geadresseerde het niet eens met het te betalen bedrag, dan staat het hem/haar vrij aan te tonen wat de waarde van het pakket wel was en dan wordt het aangepast

In bovenstaand proces zit niets strafbaars, zit niets van een boete, Het is gewoon een proces wat ingericht is om verschuldigde btw (en mogelijk invoerrechten) te innen. Niets meer, niets minder.
doe maar kalm hoor, jij begint over problemen, ik niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vette73
Vandaag in de bus: Een blauwe envelop met daarin de 'Bevestiging registratie Unieregeling (éénloketsysteem)'

Nu nog even uitzoeken wat er op een pakketje moet staan om zonder problemen door de PostNL inklaringsstraat te fietsen en ik ben klaar om mijn eigen btw aan te geven op pakketjes van buiten de EU.

Het toegekende deelnamenummer is gelijk aan btw-nummer dat ik al had, dus dat zal ik minimaal wel aan mijn adresregels moeten toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
Vette73 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:20:
Vandaag in de bus: Een blauwe envelop met daarin de 'Bevestiging registratie Unieregeling (éénloketsysteem)'

Nu nog even uitzoeken wat er op een pakketje moet staan om zonder problemen door de PostNL inklaringsstraat te fietsen en ik ben klaar om mijn eigen btw aan te geven op pakketjes van buiten de EU.

Het toegekende deelnamenummer is gelijk aan btw-nummer dat ik al had, dus dat zal ik minimaal wel aan mijn adresregels moeten toevoegen.
Interessant, houd ons op de hoogte. Alleen de zzp-er hier in ons huis is niet BTW plichtig dus ook geen BTW nummer hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Akemi schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:13:
Bij ali kun je bijvoorbeeld geen pakketjes combineren als deze van verschillende verkopers komen. Wel als je alles bij één shop besteld. Laten we maar hopen dat ali de BTW gaat rekenen en afdragen.
de laatste bestellingen van ali krijg ik juist samengevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Vette73 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:20:

Zou me ernstig verbazen als dit gaat werken. Klinkt meer als fraude. Jij bent tenslotte niet de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:30
jobr schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:55:
[...]

Zou me ernstig verbazen als dit gaat werken. Klinkt meer als fraude. Jij bent tenslotte niet de verkoper.
Je mag de BTW laten "verleggen". De vraag is alleen hoe maak je Postnl duidelijk dat de geadresseerde de BTW aangifte regelt.
Als dat kan door het vermelden van een BTW nummer bij het verzendadres is dat mooi.

[ Voor 10% gewijzigd door Kroonkurk op 04-06-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kroonkurk schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:19:
[...]
Je mag de BTW laten "verleggen". De vraag is alleen hoe maak je Postnl duidelijk dat de geadresseerde de BTW aangifte regelt.
Als dat kan door het vermelden van een BTW nummer bij het verzendadres is dat mooi.
Zou je het pakketje niet moeten inklaren voordat hij hier bij de douane en PostNL ligt?

Zodra hij in de PostNL loods komt zonder dat de inklaring is afgerond doen hun dat denk ik.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
jobr schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:55:
[...]

Hier is niets fraude aan.
Mijn zakelijke persoontje doet dezelfde inklaring en bijbehorende aangifte als wat de vervoerder voor jou zou doen (alleen rekent mijn zakelijke persoontje geen inklaringskosten door aan mijn privé persoontje :*) )

De fiscus loopt geen cent btw (of andere belasting) mis. De vervoerder hoeft geen inklaring met aangifte te doen, dus die hoeft ook geen inklaringskosten te rekenen.

Mocht dit niet helder zijn, leg dan nog even uit waarom je denkt dat deze constructie niet zou kloppen, dan probeer ik het nog dieper uit te leggen.

@Kroonkurk Dit is geen btw verleggen (of niet hetzelfde als btw-verleggen).
Bij het verleggen van btw is er iemand btw-plichtig (bijv. bedrijf_1), indien die iets verkoopt aan een ander bedrijf in een ander EU-land (bedrijf_2), dan zou bedrijf_1 btw in rekening moeten brengen op de levering aan bedrijf_2.
Bedrijf_2 zit echter in een ander EU-land Met misschien een ander btw-tarief, dus dat maakt het lastig om de betaalde btw terug te vragen.
Doordat bedrijf_1 de btw mag verleggen naar bedrijf_2 (feitelijk een levering tegen 0% tarief) hoeft bedrijf_1 geen btw af te dragen en kan bedrijf_2 geen btw terug vragen, maar als bedrijf_2 vervolgens de ingekochte producten verkoopt aan een particulier brengt bedrijf_2 het daar geldende btw tarief in rekening zodat er uiteindelijk gewoon btw betaald wordt over het eindproduct.

[ Voor 46% gewijzigd door Vette73 op 04-06-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Vette73 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:39:
[...]

Mijn zakelijke persoontje doet dezelfde inklaring en bijbehorende aangifte als wat de vervoerder voor jou zou doen (alleen rekent mijn zakelijke persoontje geen inklaringskosten door aan mijn privé persoontje :*) )

De fiscus loopt geen cent btw (of andere belasting) mis. De vervoerder hoeft geen inklaring met aangifte te doen, dus die hoeft ook geen inklaringskosten te rekenen.

Mocht dit niet helder zijn, leg dan nog even uit waarom je denkt dat deze constructie niet zou kloppen, dan probeer ik het nog dieper uit te leggen.
Wel een interessante case om te weten hoeveel papierwerk je dit gaat bezorgen. Hou ons op de hoogte zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
glatuin schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:38:
[...]

Die verlaging tot 4 euro geld nu nog niet. Ik check even via proef bestelling op Amazon UK naar moet daar nog 13 euro betalen aan inklaringskosten. Wellicht veranderd dit per 1 juli.
Zou interessant worden. Ik wil nl. wat bestellen uit het VK, maar wacht nog even, het heeft toch geen haast.
Wel benieuwd waar je die €13 vandaan haalt? Puur toeval zeker dat de 'import deposit' €13 is. De import deposit is puur de 21% BTW, inklaringskosten zijn nihil bij Amazon zoals ik het hier nu voor me zie
Item £66,50 (-20% VAT = £55,42)
S&H: £4,08
Subtotaal: £59,50

Import deposit: £12,50 (21% BTW)
Eindtotaal: £72,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vette73 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:39:
[...]

Als het zo makkelijk is om te doen, dan is het toch ook super makkelijk voor ome Ali om dit te doen?

Waar zeurt iedereen dan over :?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

YakuzA schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:32:
[...]
Als het zo makkelijk is om te doen, dan is het toch ook super makkelijk voor ome Ali om dit te doen?
Daarom is het ook zo vreemd dat ze dit nog steeds niet geregeld hebben! Iets vergelijkbaars hebben ze al voor diverse andere landen en regio's in gebruik, dus het activeren op de website kan het moeilijke niet zijn.

Het vervelende is dat zo lang Alie het nog niet helemaal geregeld heeft, dat WIJ per bestelling 4 euro extra moeten betalen. Je kunt dit vooraf zien aankomen, doordat je de 21% BTW nog niet kunt betalen op de site.
Zelfs als je vandaag bestelt met het duurdere Aliexpress Standard Shipping, dan heb je een grote kans dat je bestelling pas in het nieuwe regime in Nederland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Ik gok dat het de kosten zijn en dan heb ik het niet over de belasting zelf, maar iemand bij Ali zal het toch voor elkaar moeten krijgen om deze belasting vooraf af te dragen en alles wat daarbij komt kijken.
Dit is toch mogelijk wel officieel, precies en tijdrovend werk.
Bijvoorbeeld bij Ebay hebben ze al een verzendservice om automatisch de belasting af te dragen, maar die vragen dacht ik ook zomaar al iets van €10 extra voor deze service t.o.v. andere reguliere verzekerde en traceerbare verzendmethodes en dan is er nog geen cent belasting afgedragen, dat komt er nog bovenop.

Kan best zijn dat ze er bij Ali dus niet aan beginnen, want als dat kabeltje van een dollar of 2 door de verzendkosten een veelvoud duurder wordt, dan koopt niemand het meer.
Het is wederom speculeren, maar ik denk dat ze bij alle kleinere zendingen direct uit China min of meer gaan adviseren het maar als " gift " aan te duiden met uiteraard een veel te lage waarde zoals ze nu ook al doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

JohanNL schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:45:
[...]
Bijvoorbeeld bij Ebay hebben ze al een verzendservice om automatisch de belasting af te dragen, maar die vragen dacht ik ook zomaar al iets van €10 extra voor deze service t.o.v. andere reguliere verzekerde en traceerbare verzendmethodes en dan is er nog geen cent belasting afgedragen, dat komt er nog bovenop.
Soms betaal je best veel extra voor een bepaald soort werk en op een gegeven moment wordt dat goedkoper.

Denk eens terug aan de situatie vlak voordat PayPal bestond: als je toen een internationale betaling wilde doen, dan moest je aan je bank iets van 25 tot 50 gulden aan kosten betalen voor de betaling zelf.

Zelfs met een Credit Card kon je toen niet zomaar bij elk Amerikaans bedrijf terecht, want zij moeten in die tijd extra kosten afdragen als ze iets verkochten aan een Europeaan (met een Europese card).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
[...]

Vergeet niet dat Ali, BG, DX etc., in tegenstelling tot bijv. Ebay en Amazon, helemaal niets met Europa hebben (behalve dat ze er klanten hebben zitten).
Ebay en Amazon hebben Europeese dochtebedrijven en moeten hoe dan ook aan de nieuwe regels voldoen. Al die Chinese shops daarentegen hoeven helemaal niets. Wellicht gaan ze bewegen als het hun te veel klanten kost, maar tot die tijd zullen ze het de klant wellicht laten uitzoeken.

Vergeet ook niet dat het schrappen van de vrijstelling van €22 een (klein) onderdeel is van een pakket maatregelen dat 1 juli ingaat. De overige maatregelen in dat pakket raken alleen Europeese bedrijven die in heel Europa zaken doen. Deze overige maatregelen raken de Chineese shops niet, dus waarom heel moeilijk doen voor een klein probleem?

Vanmorgen weer 10 Ali-pakketjes onvangen. Ik moet er niet aan denken dat ik daarvoor btw + €40 inklaringskosten had moeten betalen........

[ Voor 6% gewijzigd door Vette73 op 05-06-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Vette73 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:08:
[...]

Vergeet niet dat Ali, BG, DX etc., in tegenstelling tot bijv. Ebay en Amazon, helemaal niets met Europa hebben (behalve dat ze er klanten hebben zitten).
Ebay en Amazon hebben Europeese dochtebedrijven en moeten hoe dan ook aan de nieuwe regels voldoen. Al die Chinese shops daarentegen hoeven helemaal niets. Wellicht gaan ze bewegen als het hun te veel klanten kost, maar tot die tijd zullen ze het de klant wellicht laten uitzoeken.

Vergeet ook niet dat het schrappen van de vrijstelling van €22 een (klein) onderdeel is van een pakket maatregelen dat 1 juli ingaat. De overige maatregelen in dat pakket raken alleen Europeese bedrijven die in heel Europa zaken doen. Deze overige maatregelen raken de Chineese shops niet, dus waarom heel moeilijk doen voor een klein probleem?

Vanmorgen weer 10 Ali-pakketjes onvangen. Ik moet er niet aan denken dat ik daarvoor btw + €40 inklaringskosten had moeten betalen........
heeft ali die dan niet samengevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:15
Al gepost zie ik.. DVHN artikel

[ Voor 101% gewijzigd door pennywiser op 05-06-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Op de radio draait momenteel een reclamecampagne over de nieuwe belastingregels per 1 juli, die verwijst naar de website http://douane.nl/internetaankopen

Bedenk wel dat dit soort websites gewoon door redacteuren geschreven worden, niet door douane­ambtenaren die alle regels uit hun hoofd kennen en dit zelf op hun eigen website zitten te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:35
aawe mwan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:00:
Op de radio draait momenteel een reclamecampagne over de nieuwe belastingregels per 1 juli, die verwijst naar de website http://douane.nl/internetaankopen

Bedenk wel dat dit soort websites gewoon door redacteuren geschreven worden, niet door douane­ambtenaren die alle regels uit hun hoofd kennen en dit zelf op hun eigen website zitten te tikken.
Kom uit op de belastingdienst.nl site, lijkt mij toch wel dat dit op zijn minst redelijk accuraat is :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Zou er dus in het kort op neer komen zodra de bezorgdienst btw of invoerrechten moet berekenen dan komen er inklaringskosten bij.

Wordt het van te voren gedaan dan niet. Nou hopen maar dat Ali etc. die btw gaat regelen anders wordt het voor het kleine prulspul niet interessant meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Akemi schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:20:
Zou er dus in het kort op neer komen zodra de bezorgdienst btw of invoerrechten moet berekenen dan komen er inklaringskosten bij.

Wordt het van te voren gedaan dan niet. Nou hopen maar dat Ali etc. die btw gaat regelen anders wordt het voor het kleine prulspul niet interessant meer.
Ja, dat is wat ik ook begrepen heb.

Ik bestel nu ook verlopig even niets meer bij OmeAli, pas zodra ze inderdaad de BTW geregeld hebben op hun platform.

Totaal geen problemen mee om de BTW te betalen maar inklaringskosten van 4,-- (of 7,-- bij PostNL-punt) op een pakket van 2,-- gaat me te ver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Jazsie schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:50:
[...]
Totaal geen problemen mee om de BTW te betalen maar inklaringskosten van 4,-- (of 7,-- bij PostNL-punt) op een pakket van 2,-- gaat me te ver :)
Is dat openbare informatie? Want hier in het topic wisten we volgens mij nog alleen dat het 4 euro zou gaan kosten. Maar als dit op een PostNL punt 7 euro kost, dan is dat duurder. Wat ook wel logisch is want dat is werk voor een baliemedewerker en die moet er ook een paar euro aan verdienen, maar dan zal de 4 euro dus alleen van toepassing zijn als je elektronisch betaalt aan PostNL (via de app of zo)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
Wat betreft AE etc. ben ik bang dat het kwartje daar nog niet is gevallen. Veel mensen zullen het ook eerst niet door hebben tot ze geconfronteerd worden met de extra kosten van o.a PostNL. Paar maanden verder gaan ze wellicht eens nadenken bij AE hoe het komt dat ze nauwelijks nog bestellingen voor de EU ontvangen.

Als ze wel voorbereid zijn hiervan is het nl. vreemd dat er op de site nog niets over is te vinden.

Dropshippers o.a. actief op Amazon/bol.com zullen ook actie moeten ondernemen anders stort hun business ook in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:03
€4 valt me reuze mee. Ik lette sowieso al niet echt op de grens van €22 en als ze al het kleine grut in 1 pakket stoppen betaal je ook maar 1 keer inklaringskosten. Ze zullen waarschijnlijk nog steeds steekproefsgewijs controleren dus ik verwacht ook niet dat het een heel groot probleem gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
O88088 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:08:
€4 valt me reuze mee. Ik lette sowieso al niet echt op de grens van €22 en als ze al het kleine grut in 1 pakket stoppen betaal je ook maar 1 keer inklaringskosten. Ze zullen waarschijnlijk nog steeds steekproefsgewijs controleren dus ik verwacht ook niet dat het een heel groot probleem gaat worden.
Valt mee bij grotere aankopen. Koop je een prul van 5 euro dan wordt het ineens €10,05. En dan haalt zo'n klant het de volgende keer bij de action oid.
Pagina: 1 ... 4 ... 21 Laatste

Let op:
Discussie over levertijden bij Chinese webshops mag in China-shopping levertijdentopic worden gevoerd.