Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU

Pagina: 1 ... 3 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als het zou gaan om spullen die je in Nederland niet eens kan krijgen dan zou de belasting geen issue mogen zijn.

In Nederland betaal je rond de € 7,- verzendkosten dus die €13 die het nu zou gaan kosten is dan toch niets?

Of gaat het toch vooral omdat het uber goedkoop moet zijn allemaal.

Alleen al voor de duurzaamheid is dit een prima maatregel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passkes
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-05 22:22
emnich schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:56:
Als het zou gaan om spullen die je in Nederland niet eens kan krijgen dan zou de belasting geen issue mogen zijn.

In Nederland betaal je rond de € 7,- verzendkosten dus die €13 die het nu zou gaan kosten is dan toch niets?

Als ik een keer een speciale connector moet hebben van 30 of 50 cent dan slaat jouw commentaar toch helemaal nergens op.... En gezien het milieu bestel ik er dan niet gelijk 100, alleen wat ik nodig heb met wellicht 2 extra voor de zekerheid. Veel verkopers bieden gratis verzending.

Daarbij komt het beschermen van de Nederlandse ondernemer... waar denk je dat die hun spullen grotendeels vandaan halen? Kijk naar een Action met juist heel veel goedkope slechte kwaliteit made in china spul... honderden wederverkopers op Bol.com of amazon die goedkoop in china inkopen en dan weer verkopen via die kanalen met 900% winstmarges of meer. .

[ Voor 5% gewijzigd door Passkes op 12-05-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 13:01
Om toch maar voor 1-7 een 'stock' te kunnen aanleggen met kleine electronica spullen die je hier niet echt kan vinden een combined delivery gekozen een paar weken geleden.

Gelukkig komt alles snel binnen nu.

Mijn postbode gaat mij alvast missen hier ;-)

[ Voor 75% gewijzigd door Luke-san op 13-05-2021 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:12
emnich schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:56:

Die €13 zijn geen verzendkosten. Dat zijn afhandelingskosten die nog bovenop de verzendkosten komen. En ja je koopt in China omdat het goedkoper is. Er blijft een stuk minder hangen aan de strijkstok. Ik doe veel met elektronica. Neem als voorbeeld een rode led:
Conrad: 200 stuks = 22.00 + 6.95 verzendkosten = €28.95
Allekabels: 180 (mag er geen eens 200 bestellen) = 77.40 + 3.95 = €81.35
China: 1.27 + 0.69 = €1,97.
Daarom bestel je in China. Scheelt gewoon enorm.. zelfs als die €14 inklaringskosten (en 0,41 btw) erbij komt is het nog veeeeel goedkoper. Alleen die €14 is 558% van de waarde van wat je besteld hebt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 13:01
LordSinclair schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Die €13 zijn geen verzendkosten. Dat zijn afhandelingskosten die nog bovenop de verzendkosten komen. En ja je koopt in China omdat het goedkoper is. Er blijft een stuk minder hangen aan de strijkstok. Ik doe veel met elektronica. Neem als voorbeeld een rode led:
Daarom bestel je in China. Scheelt gewoon enorm.. zelfs als die €14 inklaringskosten (en 0,41 btw) erbij komt is het nog veeeeel goedkoper. Alleen die €14 is 558% van de waarde van wat je besteld hebt.
Idem dito hier. Denk dat niemand er een probleem mee heeft om BTW erop te betalen.

Bij mij gaat het ook over 99% electronica, en dan zelfs over spullen die hier niet (of nog niet) verkrijgbaar zijn, Soms gaat het over samples waar geen waarde opplakt ... gaat men dan bij de post een fictieve waarde erop kleven?.
Ik struikel nog steeds om ergens een duidelijke uitleg te vinden over de verschillende tarieven die de post gaat hanteren.
Bij Aliexpress heb ik dan ook nog eens het probleem dat je meestal bij verschillende sellers moet kopen en dat ik dan voor een bepaald project 10 envelopen in de bus krijg. Op die wijze is het voor de post wel een mooie bron van inkomsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wees gerust. De EU is zo groot en belangrijk dat Ali vast een oplossing gaat zoeken. Gun het even tijd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Passkes schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:59:
Ik haal bepaalde dingen van Ali-express omdat ze hier gewoon niet te krijgen zijn... En dat gaat me nu dus belachelijk veel extra kosten....
Aha... dus omdat het jou treft is het een onzinige regel :-).

Dat er gewoon BTW en eventuele invoerheffingen betaald moeten worden is natuurlijk normaal, niet hoe dat nu ontdoken wordt. Nu nog even die achterlijke subsidies op de verzendkosten voor China aanpassen en dan is het in ieder geval een klein beetje een gelijk speelveld.

En inderdaad, die vaste hoge kosten voor inklaringen van de verschillende transporteurs zouden ook weleens onderdeel van de tarieven discussie mogen zijn. Mogelijkheden genoeg inmiddels met volledig geautomatiseerde processen, alleen daar moet dan wel iedere verkoper ook aan meewerken.

[ Voor 8% gewijzigd door Yowzawood op 13-05-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passkes
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-05 22:22
Yowzawood schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:37:
[...]

Aha... dus omdat het jou treft is het een onzinige regel :-).

Dat er gewoon BTW en eventuele invoerheffingen betaald moeten worden is natuurlijk normaal, niet hoe dat nu ontdoken wordt. Nu nog even die achterlijke subsidies op de verzendkosten voor China aanpassen en dan is het in ieder geval een klein beetje een gelijk speelveld.

En inderdaad, die vaste hoge kosten voor inklaringen van de verschillende transporteurs zouden ook weleens onderdeel van de tarieven discussie mogen zijn. Mogelijkheden genoeg inmiddels met volledig geautomatiseerde processen, alleen daar moet dan wel iedere verkoper ook aan meewerken.
Nee het is een onzinnige regel omdat het weer overheidszakken vullen is en niets met ondernemers te maken heeft. Als ze geld willen besparen moet ze die idiote wachtgeld regeling eens een keer afschaffen...
De koninklijke familie voorzien van veel minder inkomen... Boetes in de binnensteden gaan uitdelen op fietsen zonder licht in het donker...

Als ze dit er doordrukken zoals ze nu aan het doen zijn, moet er ook een eind komen aan die onschendbaarheid bij PostNL zodat ze ook aansprakelijk gehouden kunnen worden voor al pakjes die vermist raken bij de pakketbezorgers. Nu stellen ze een "zogenaamde onderzoek" in en dat was het.
Heb het al zo vaak gehad met pakketten dat ze onderweg voor bezorging zijn en dan ineens zijn verdwenen. En ze doen er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Yowzawood schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:37:
[...]
Daar hebben ook weinig mensen in dit topic moeite mee. Waar we moeite mee hebben zijn de inklaringskosten die PostNL rekent voor het afhandelen van het betalen van de belastingen (BTW en invoerheffing).

Dat zijn dus geen kosten die naar de staat gaan maar naar PostNL.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:04
Bewoners uit de UK betalen bij het bestellen bij Aliexpress direct de BTW aan Aliexpress die het weer afdraagt aan de HMRC (UK Belastingdienst).

Royal Mail hoeft die pakketjes niet af te handelen en dus hoeft de ontvanger ook geen afhandelingskosten te betalen.

Dat zijn dan voor pakketjes die niet boven de invoerheffingswaarde komen.

Ik heb een vermoeden dat zoiets dergelijks ook voor de EU wordt toegepast per 1 juli.

[ Voor 11% gewijzigd door dcell op 13-05-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:19
dcell schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:39:
Bewoners uit de UK betalen bij het bestellen bij Aliexpress direct de BTW aan Aliexpress die het weer afdraagt aan de HMRC (UK Belastingdienst).

Royal Mail hoeft die pakketjes niet af te handelen en dus hoeft de ontvanger ook geen afhandelingskosten te betalen.

Ik heb een vermoeden dat zoiets dergelijks ook voor de EU wordt toegepast per 1 juli.
Ik mag hopen dat het zo afgehandeld gaat worden. Dan kunnen we lekker verder blijven bestellen zolang het bedrag onder de 22€ blijft, en gewoon BTW daarover aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
azerty schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:19:
[...]

Ik mag hopen dat het zo afgehandeld gaat worden. Dan kunnen we lekker verder blijven bestellen zolang het bedrag onder de 22€ blijft, en gewoon BTW daarover aftikken.
ik denk dat boven de 22 dan ook via ali afgehandeld wordt, dus dat het voor die zelfs makkelijker wordt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 217290

LordSinclair schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Www.wetronic.nl
Www.leds-buy.nl
Google led kopen online.. kies ereen...

0.10 x 200 = 20 euro voor 3 euro verzonden maakt 23 euro.

China beetje kwaliteit led kost daar ook gewoon 2 a 3ct.. dus je rekensom met 1.27 loopt ook mank maar dan zit je in de nieuwe regels op 6 + 14 + btw = 24 euro.

Dus ja dat maakt het speelveld gelijk... of oh nee wacht china 0 garantie. 0 aansprakelijkheid. Wkoa wat is dat? Uitbuiten mensen check.

Maar als een ah hier in het nieuws komt dat ze 15 minuten overwerk niet betalen is het wel gelijk massaal schreeuwen dat dat toch niet kan. Terwijl in china mensen werken voor 1 dollar per uur 12 uur per dag... maar hey als we onze spullen maar goedkoop kunnen blijven krijgen. Dat daar mensen voor moeten sterven maakt niet uit is toch ver van mijn bed :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Anoniem: 217290 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:51:
Maar als een ah hier in het nieuws komt dat ze 15 minuten overwerk niet betalen is het wel gelijk massaal schreeuwen dat dat toch niet kan. Terwijl in china mensen werken voor 1 dollar per uur 12 uur per dag... maar hey als we onze spullen maar goedkoop kunnen blijven krijgen. Dat daar mensen voor moeten sterven maakt niet uit is toch ver van mijn bed :+
Je zou een punt kunnen hebben. Ware het niet dat die dure led die je hier in NL koopt waarschijnlijk nog steeds door die chinees onder slechte condities gemaakt wordt. Misschien zelf nog slechter want de inkoper die dan langs komt knijpt ze echt uit tot de laatste cent.

Dat jij hier in NL dan het 100-voudige betaald heeft die chinees in die fabriek weinig aan, maar vooral de tussenhandel en eindhandel in NL die er extra rijk van wordt.

Ik denk zelf door het rechtstreeks in China te kopen er netto meer van je geld bij de maker terecht komt als dat je hetzelfde product in NL koopt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gaat er echter om dat de eu vervolgens de importeur aansprakelijk kan stellen. Dat is ook een groot onderliggend probleem. Die miljoenen consumenten die nu werken als importeur zijn niet te controleren. Door dit terug te brengen kan de eu wel degelijk weer importeurs aanpakken.

Ook de fabriek is niet langer meer geheel geheim te houden want zakelijke importeurs moeten een administratie bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Passkes schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:39:
[...]
Als ze dit er doordrukken zoals ze nu aan het doen zijn, moet er ook een eind komen aan die onschendbaarheid bij PostNL zodat ze ook aansprakelijk gehouden kunnen worden voor al pakjes die vermist raken bij de pakketbezorgers. Nu stellen ze een "zogenaamde onderzoek" in en dat was het.
Heb het al zo vaak gehad met pakketten dat ze onderweg voor bezorging zijn en dan ineens zijn verdwenen. En ze doen er niks aan.
Misschien dat als de PostNL niet verplicht met verlies die Ali pakketjes moest bezorgen, dat ze idd geld hebben om dit soort service te bieden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:41:
[...]

Misschien dat als de PostNL niet verplicht met verlies die Ali pakketjes moest bezorgen, dat ze idd geld hebben om dit soort service te bieden.
Het is tamelijk bizar dat PostNL het enige bedrijf is in Nederland dat gebruik kan maken van een wettelijk vastgelegd recht op wanprestatie (art. 29 Postwet)

Zielig zijn ze in ieder geval niet. De rechteloze nep ZZP'ers die de pakketjes daadwerkelijk komen afleveren zijn dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippezzz
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14-05-2021
Als ze ipv gratis leveren een verzendengskost aanrekenen en meteen 21% tax aanrekenen dan vervalt de verwerkingskost van 10/15€, iets dat nu 20€ kost met gratis verzending zou 4.20€ extra aangerekend worden, kan men 15€ verzendingskost voor aanrekenen en prijs van het item 5€ zou dan 1.10€ tax aangerekend kunnen worden. Valt zeker nog wat beter op te vinden, blastingen zijn altijd te omzeilen geweest. Ik zie op deze geen uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Philippezzz schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 06:42:
Als ze ipv gratis leveren een verzendengskost aanrekenen en meteen 21% tax aanrekenen dan vervalt de verwerkingskost van 10/15€, iets dat nu 20€ kost met gratis verzending zou 4.20€ extra aangerekend worden, kan men 15€ verzendingskost voor aanrekenen en prijs van het item 5€ zou dan 1.10€ tax aangerekend kunnen worden. Valt zeker nog wat beter op te vinden, blastingen zijn altijd te omzeilen geweest. Ik zie op deze geen uitzondering.
Tenzij je btw op het product en de verzendkosten betaald ;) Zoals nu ook het geval is als je boven de €22 zit.
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:51:
Dus ja dat maakt het speelveld gelijk... of oh nee wacht china 0 garantie. 0 aansprakelijkheid. Wkoa wat is dat? Uitbuiten mensen check.
Ik maak inderdaad bewust de keuze om iets goedkoper te kopen zonder WKOA, Garantie en aansprakelijkheid. Wellicht een keuze die ze hier ook moeten bieden want je betaald er wel voor. Ik ben bewust van wat ik koop en hoe groot ik de kans acht dat er iets mis mee is. Met klein elektronica heb ik nooit het gevoel dat ik het terug wil sturen of 1 nieuw ledje wil hebben als er 1 kapot is.

En zoals al eerder gezegd komen al die ledjes uit dezelfde fabrieken met dezelfde arbeidsomstandigheden. Zelfs waar de Iphone (waar je toch best wat geld voor betaald) in elkaar gezet wordt zijn de arbeidsomstandigheden niet al te best. Toch heb je het gevoel dat de redelijk goed voor het product betaald. Zou er soms iemand anders rijk van worden ;)

[ Voor 45% gewijzigd door LordSinclair op 14-05-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je van de wkoa, garantie en product aansprakelijkheid af wil zou ik zeggen verhuis naar china daar kennen ze dat niet ;).

In de eu mag je heel blij zijn dst consumenten worden beschermd. De wkoa is mogelijk wat overkill maar helaas wel begrijpelijk omdat er genoeg verkopers zijn die je anders zouden oplichten met de mooiste praatjes.

Garantie op een paar ledjes is misschien overkill anderzijds als van de 200 leds het er 40 niet doen dan wil je toch wel je geld terug of nieuwe leds.

Hoeveel topics op tweakers zien we voorbij komen over dat mensen nu al geen garantie krijgen en verkopers er proberen onderuit te komen.

Laat staan als we het volgens chinese maatstaffen gaan doen.. tv van 2000 euro 2 weken oud ja jammer meneer kan gebeuren u heeft geen garantie van 600 euro bij gekocht.

Je koopt een nieuwe led lamp en na 3 maanden maakt deze kortsluiting en steekt je huis in brand. Verzekering keert niet uit want je hebt de product aansprakelijkheid afgekocht voor 20 cent. Dus je bent zelf verantwoordelijk voor de schade aangericht door het product. Geen product aansprakelijkheid kan zo maar leiden tot 10x of meer aan ongelukken door slechte producten denk ook aan trappen en ladders. Of die mooie nieuwe baby portofoon die vervolgens de pacemaker van je buurman verstoort want hij is niet gecontroleerd op wat voor signaal die nu echt uitzend.

We werken in europa nou eenmaal met een all in prijs. In tegenstelling tot bijvoorbeeld amerikaanse staten waar de btw pas bij het afrekenen wordt opgeteld een systeem die voor mensen die in china bestellen wel eerlijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:44
Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:50:
Als je van de wkoa, garantie en product aansprakelijkheid af wil zou ik zeggen verhuis naar china daar kennen ze dat niet ;).

In de eu mag je heel blij zijn dst consumenten worden beschermd. De wkoa is mogelijk wat overkill maar helaas wel begrijpelijk omdat er genoeg verkopers zijn die je anders zouden oplichten met de mooiste praatjes.

Garantie op een paar ledjes is misschien overkill anderzijds als van de 200 leds het er 40 niet doen dan wil je toch wel je geld terug of nieuwe leds.

Hoeveel topics op tweakers zien we voorbij komen over dat mensen nu al geen garantie krijgen en verkopers er proberen onderuit te komen.

Laat staan als we het volgens chinese maatstaffen gaan doen.. tv van 2000 euro 2 weken oud ja jammer meneer kan gebeuren u heeft geen garantie van 600 euro bij gekocht.

Je koopt een nieuwe led lamp en na 3 maanden maakt deze kortsluiting en steekt je huis in brand. Verzekering keert niet uit want je hebt de product aansprakelijkheid afgekocht voor 20 cent. Dus je bent zelf verantwoordelijk voor de schade aangericht door het product. Geen product aansprakelijkheid kan zo maar leiden tot 10x of meer aan ongelukken door slechte producten denk ook aan trappen en ladders. Of die mooie nieuwe baby portofoon die vervolgens de pacemaker van je buurman verstoort want hij is niet gecontroleerd op wat voor signaal die nu echt uitzend.

We werken in europa nou eenmaal met een all in prijs. In tegenstelling tot bijvoorbeeld amerikaanse staten waar de btw pas bij het afrekenen wordt opgeteld een systeem die voor mensen die in china bestellen wel eerlijker is.
Van mij mogen de door consumenten geïmporteerde producten die rechtstreeks uit China komen dubbel getaxed worden. Er is geen enkele controle op wat dan ook en niemand is aansprakelijk, behalve de consument zelf. Dat wordt nog wel eens vergeten...

Als het gereguleerd is kunnen we in ieder geval nog een importeur verantwoordelijk houden voor de vage foute certificering en dergelijke.

Zucht...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het is zo jammer dat gelijk alles over dezelfde grote boze verderfelijke ex-China kam geschoren wordt.

ehtweak in "Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU"
;)

Uiteraard zitten er discutabele producten tussen. En ja, vage chemische stofjes, ondeugdelijk 230V AC producten, (te) giftig kinderspeelgoed, dat wilen we het liefst niet.

Maar een doosje met schroefjes en boutjes en ringetjes wat ik gebruik om mechanische knutselprojecten te doen? Een waterpasje voor een statief? Een paar Arduino modules en bijbehorende sensoren? Een willekeurig telefoonhoesje of display protector? Een paar glijvoetjes voor een muis? Een draagtas voor een statief? Een lichtmetalen L-beugel voor een camera? Rijgdraad met metalen kern voor kralen? Een gereedschapsetje om horloges te fixen?
Komaan zeg; precies dezelfde spullen kun je hier ook kopen, voor het tig-voudige.
En dan betalen voor WKOA of (fake) garantie; nee laat maar.
Mag ik dat alsjeblieft zelf bepalen en betalen?

Gewoon BTW op een product is prima. Maar dan wel zonder de, naar verhouding t.a.v. het productbedrag, absurde inklaringskosten.

Maar hier in de EU worden er ook nog steeds, ja zelfs anno 2021, vage producten en diensten aangeboden en/of claims gedaan op producten die gewoon niet deugen. En ondanks alle regelgeving wordt dat ook lang niet altijd voorkomen c.q. opgelost.

ehtweak in "[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 3"

Of probeer dit maar eens in Nederland:

Kortom, enige nuancering is op z'n plaats! :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:58

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De ondernemers in dit topic hebben makkelijk praten, die betalen namelijk helemaal geen BTW over binnenlandse aankopen, omdat ze die „nodig hebben voor hun bedrijf”.

Dat gebeurt zelfs tot en met personenauto's aan toe!

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ehtweak schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:30:
Het is zo jammer dat gelijk alles over dezelfde grote boze verderfelijke ex-China kam geschoren wordt.

ehtweak in "Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU"

Maar een doosje met schroefjes en boutjes en ringetjes wat ik gebruik om mechanische knutselprojecten te doen? Een waterpasje voor een statief? Een paar Arduino modules en bijbehorende sensoren? Een willekeurig telefoonhoesje of display protector? Een paar glijvoetjes voor een muis? Een draagtas voor een statief? Een lichtmetalen L-beugel voor een camera? Rijgdraad met metalen kern voor kralen? Een gereedschapsetje om horloges te fixen?
Komaan zeg; precies dezelfde spullen kun je hier ook kopen, voor het tig-voudige.
En dan betalen voor WKOA of (fake) garantie; nee laat maar.
Mag ik dat alsjeblieft zelf bepalen en betalen?
Doosje m6 boutjes waar jij je tv mee aan de muur hangt vervolgens naar beneden valt op je neefje van 4 jaar omdat de chinees een of ander vage onbekende legering heeft gebruikt.

Een waterpasje waar kwik in wordt gebruikt wat per ongeluk begint te lekken.

Een telefoon hoesje van leer behandeld met een of ander chemisch goedje waardoor je een zwaar allergische reactie krijgt en in het ziekenhuis beland.

Een display protector waarvan de lijm het glas van je telefoon aantast en onbruikbaar maakt.

naja denk dat je het wel vat :P... bij bijna elk product zijn er risico's te bedenken hoe klein en onmogelijk ze soms ook lijken en hoe vaak het ook goed gaat. Het gaat om wat er gebeurt als het fout gaat en wie is er dan aansprakelijk. Als je bij een EU winkel / webshop koopt dan kan je de verkoper aansprakelijk stellen en die kan weer de fabrikant aansprakelijk stellen. bij gevalletje china is er niemand aansprakelijk te stellen en de scchade niet te verhalen. Als vervolgens de verzekeraar niet meer uitkeert dan zitten heel veel mensen toch ineens echt in de }:O daarom hebben we in europa allemaal regels en afspraken waar producten aan moeten voldoen en wie verantwoordelijk is ervoor. Dat een product in de EU te koop is voor het tig voudige kan twee dingen betekenen. Verkoper koopt direct in in china en neemt de gok maar is wel volledig aansprakelijk. -= Meer marge maar ook meer risico. Of verkoper koopt in china maar doet zijn eigen testen / keuringen en is daardoor meer geld kwijt om het product op de markt te zetten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ehtweak schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:30:
Het collectief anti-china heeft het topic gevonden, niets nieuws ;)

Ik zou advies aan die mensen geven, ga eens een paar jaar BigClive kijken, ga nu niet enkel boze vingertje wijzen naar China, hun 'poundland' (onze action/euroshop etc) verkoopt nagenoeg soms nog slechtere kwaliteit.. maar dat is goed toch? Want EU, CE keuring enzo?

Die US-EU stekkers? Liggen ook bij de action. De lekkende waterpasjes? Idem. Komt er rotzooi uit China? Natuurlijk, en winkels hier doen daar gewoon vrolijk aan mee.

Begin dan leuk een 'het grote gevaarlijke uit china producten topic' ofzo, dit heeft inmiddels niets meer te maken met de 21% BTW en de inklaringskosten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:40
Ach ja, we zullen wel zien hoe ze het gaan oplossen. Sommige zaken zijn hier lastig te vinden (verandert wellicht), en gratis verzending is natuurlijk vreemd gezien de impact van het geheel op het milieu.

Voor wat betreft kwaliteit van en omstandigheden waarin het spul gemaakt wordt gaat er natuurlijk weinig veranderen met deze regels.

We wachten rustig af, wat ik nodig denk te hebben is in ieder geval besteld :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

SinergyX schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 01:14:
[...]

Het collectief anti-china heeft het topic gevonden, niets nieuws ;)

Ik zou advies aan die mensen geven, ga eens een paar jaar BigClive kijken, ga nu niet enkel boze vingertje wijzen naar China, hun 'poundland' (onze action/euroshop etc) verkoopt nagenoeg soms nog slechtere kwaliteit.. maar dat is goed toch? Want EU, CE keuring enzo?

Die US-EU stekkers? Liggen ook bij de action. De lekkende waterpasjes? Idem. Komt er rotzooi uit China? Natuurlijk, en winkels hier doen daar gewoon vrolijk aan mee.

Begin dan leuk een 'het grote gevaarlijke uit china producten topic' ofzo, dit heeft inmiddels niets meer te maken met de 21% BTW en de inklaringskosten.
Tsja als je alleen wilt lezen wat jouw goed uitkomt dan is het al snel niet meer relevant voor jou.
Het gaat juist wel om product aansprakelijkheid, als de action besluit die producten te verkopen die niet voldoen aan de wetgeving dan kunnen ze daar op aangepakt worden en dat gebeurt dan dus ook.

https://www.productwaarschuwing.nl/tag/action/
https://www.productwaarschuwing.nl/?s=hema
https://www.productwaarschuwing.nl/?s=aldi
https://www.productwaarschuwing.nl/?s=lidl

En dit is maar het topje van de ijsberg,

het is misschien niet leuk dat we nu bij invoer moeten gaan betalen maar wel onvermijdelijk. Er is nu gewoon weg niemand aansprakelijk bij invoer van dit soort producten of naja de andere oplossing is de particulier zelf aansprakelijk stellen maar dat is helemaal niet wenselijk want een particulier kan een schade claim van enkele tienduizenden tot honderd duizenden euro's helemaal niet betalen en ziet zijn leven dan ook volledig in rook opgaan (letterlijk en figuurlijk in het ergste geval).

Daarnaast importeer ik zelf ook genoeg vanuit china zowel particulier als zakelijk maar ik doe wel zaken met partijen waar ik enigzins kennis van heb hoe ze werken. Maar niemand weet 100% hoe zijn toeleverancier werkt want die heeft ook weer allemaal toeleveranciers waar die mee werkt en dat is behalve als je apple heet of andere grote multinational niet te doen om dat uit te zoeken.

Deze maatregelen zijn dan ook vooral tegen die grote berg aan 1 - 25 euro pakketjes wat gewoon ronduit veel troep bevat en waar ook de meeste ellende mee gebeurt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LordSinclair
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:00:
Daarnaast importeer ik zelf ook genoeg vanuit china zowel particulier als zakelijk [...]
Daar komt de aap uit de mouw. Meneer heeft zelf een winkel, importeert zelf, doet het x 500% en claimt dat het daarmee opeens veel veiliger is allemaal en verklaard iedereen voor gek die het niet in zijn (online)winkel koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Welke aap uit de mouw. Staat er echt volledig los van. Ik geef al van begin af aan wat de achter liggende gedachten zijn van de eu. Dit heeft dus niks te maken met mijn persoonlijke standpunten puur met se ervaring en kennis die ik heb doordat het onderdeel van mijn werk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 00:57:
[...]

Doosje m6 boutjes waar jij je tv mee aan de muur hangt vervolgens naar beneden valt op je neefje van 4 jaar omdat de chinees een of ander vage onbekende legering heeft gebruikt.
Wat een onzin. Ik hang geen tv aan de muur met M2/M3/M4 (daar heb ik het over) boutjes. Die gebruik ik om onderdelen van een knutselproject vast te zetten.
Bovendien heb ik geen neefje. ;)
Een waterpasje waar kwik in wordt gebruikt wat per ongeluk begint te lekken.
Ook onzin, er zit helemaal geen kwik in waterpasjes! Waarom zouden ze? Veels te duur, nog afgezien van het gevaar.
ehtweak in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."
Een telefoon hoesje van leer behandeld met een of ander chemisch goedje waardoor je een zwaar allergische reactie krijgt en in het ziekenhuis beland.
Tuurlijk, is ingesmeerd met pindaolie en er staat geen waarschuwing op dat het niet gebruikt kan worden door mensen met een pindallergie... :+
Een display protector waarvan de lijm het glas van je telefoon aantast en onbruikbaar maakt.
Uiteraard; flinke lading cyanoacrylaatlijm ertussen en zelfs je vingers zitten goed vast. 8)7
naja denk dat je het wel vat :P... bij bijna elk product zijn er risico's te bedenken hoe klein en onmogelijk ze soms ook lijken en hoe vaak het ook goed gaat.
Zekers; d'r is geen kruid gewassen tegen dat soort consumenten. En dat komt allemaal door die 'goedkope' Chinese 'rommel'... |:( O-)

@Anoniem: 217290 Je hebt groot gelijk hoor... tegen consumenten stupiditeit is geen kruid gewassen! :X

Een wijs man zei ooit eens:
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."

Ongeacht of het nou wel of niet een product was dat tig keer over de kop ging, waar talloze importheffingen opzitten en de BTW netjes van is afgedragen.

[ Voor 68% gewijzigd door ehtweak op 15-05-2021 11:36 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:25:
Welke aap uit de mouw. Staat er echt volledig los van. Ik geef al van begin af aan wat de achter liggende gedachten zijn van de eu. Dit heeft dus niks te maken met mijn persoonlijke standpunten puur met se ervaring en kennis die ik heb doordat het onderdeel van mijn werk is.
Nou ligt iets genuanceerder. Eerst moesten we vooral aan die arme Chinese mensen denken, toen was het troep en nu verwoord je alleen EU standpunt.

Feit is dat deze regel er alleen gekomen is door een harde lobby van van handelaren en middenstand die hun eigen markt willen beschermen. Dat is de enige achterliggende gedachte. Niets meer en niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:39
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:25:
Nu heb ik niet alles gelezen. Ja ik ben lui mag je best weten. Maar heb je ook een bron voor die claim?
Want ik lees alleen dat ze een eerlijker speelveld willen voor de ondernemers. Maar soms moet de ondernemer ook zelf zeggen dit is genoeg en geen levensvatbare handel meer.

Vroeger was een reisorganisatie bijna een must. Want op vakantie gaan en alles regelen via de telefoon(als je dat nummer al had).
Was gewoon drama. Nu met Google/websites en Google translate is het veel makkelijker om je vakanties en hotels te boeken. En is een reisbureau voor de meeste mensen niet meer nodig.

Dit kan natuurlijk ook zo zijn met prul importeren uit China. Mensen kunnen het zelf. En dus hebben ze die ondernemer niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

42erik schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:29:
[...]

ik denk dat boven de 22 dan ook via ali afgehandeld wordt, dus dat het voor die zelfs makkelijker wordt
Dat lijkt me ook, tot 150 euro wordt dan hetzelfde systeem. Daarna moet je een invoerheffing betalen (die ze misschien ook wel af kunnen handelen)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zie trouwens dat er wat extra tekst is toegevoegd bij menige AE shop:

Information on additional charges For items delivered internationally, you as a buyer may be subject to additional charges for VAT and/or customs duties in your country. For more information about these costs, please contact the customs office in your country.

Zag dit staan, nadat ik net wat besteld heb via AE...
En op het moment van bestellen stond er bij:

Gratis Verzending naar Netherlands via AliExpress Standard Shipping
Geschatte levering op 01 jun

Ik ben benieuwd... :)

Exact hetzelfde (!) artikel was ook via amazon.de leverbaar (als Prime Kunde). Binnen 3 dagen te leveren, vanuit een Amazon Warehouse, Maar dan wel voor ca. 24% meerprijs. M.a.w. dat kan de marge van Amazon (wederverkoper) en/of het BTW verschil verklaren.

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 15-05-2021 16:40 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Twee jaar voor invoering van de Euro toonden veel stickers van artikelen de prijs van guldens en het exact omgerekend bedrag in Euro's. Was dat om je al te laten wennen en/of de indruk te geven dat iedereen netjes de waarde in Euro ging vragen? De Turkse bakker op de hoek leek in mijn herinnering de enige te zijn die op de dag na invoering van de euro de exacte omgerekende bedragen in rekening bracht, maar ging gauw met iedereen mee die naar boven ging afronden. Het zwembad vroeg een aantal % meer en als ik iemand daar op aansprak hadden ze allemaal hetzelfde verhaaltje klaarliggen: ja wij mogen de prijzen verhogen geheel naar afspraak en compromis van het kabinet. maw Bijna niemand liet het ze twee keer zeggen om de prijzen flink te verhogen. (nog even erbij zetten dat éen jaar eerder het btw-tarief al was verhoogd van 17,5 naar 19%). Die Turkse bakker was toen echt de enige. En zo ben ik ook bang dat ze flink afhandelingskosten gaan innen per vervoerder. Daarnaast is het goed mogelijk dat producten van zo een soort Action of Chineze bazaar stijgen omdat ze weten dat ze minder concurrentie lijden. Het is natuurlijk afwachten of ik er geheel naast zal zitten, want dat dacht ik namelijk vlak voor invoering van de Euro ook hè.

[ Voor 3% gewijzigd door Jarwo op 16-05-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
ehtweak schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:37:

Exact hetzelfde (!) artikel was ook via amazon.de leverbaar (als Prime Kunde). Binnen 3 dagen te leveren, vanuit een Amazon Warehouse, Maar dan wel voor ca. 24% meerprijs. M.a.w. dat kan de marge van Amazon (wederverkoper) en/of het BTW verschil verklaren.
24% is natuurlijk best veel, maar daar krijg je ook 2 jaar garantie voor en dat lijkt me voor sommige producten ook wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappert
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-06 13:29
Wat gebeurt er als ik spullen nu bestel met een geschatte levertijd van na 5 juni of later? Die btw zal me worst zijn maar x keer inklaringskosten betalen zie ik niet zo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappert
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-06 13:29
En wat gebeurt er met de spullen die ik al meer dan een maand geleden besteld heb al in het land zijn maar nog niet ingeklaard. Sommige zijn dat wel maar post.nl geeft niet thuis. Zeggen dat ze de track & trave code niet hebben terwijl ik nota bene screen shot meegestuurd heb via twitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22
Zappert schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:14:
Wat gebeurt er als ik spullen nu bestel met een geschatte levertijd van na 5 juni of later? Die btw zal me worst zijn maar x keer inklaringskosten betalen zie ik niet zo zitten.
Zie Anoniem: 217290 in "Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU"

Nu bestellen met AliExpress Standard shipping durf ik nog wel aan (vandaag nog gedaan :+ )
Cainiao doe ik niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-04 18:39
Het gaat natuurlijk vooral om het voorkomen van de inklaringskosten die de lokale vervoerder hier in NL gaat berekenen.
Dat ik €2,10 meer moet gaan betalen voor een product van €10 vind ik OK, maar dat daar dan vervolgens nog eens €15 of meer bijkomen vind ik niet OK.

Nu zijn er straks twee mogelijkheden:
- Of de verkoper heeft een I-OSS registratie. In dat geval gaat alles goed want de verkoper regelt de BTW en de koper hoeft zich geen zorgen te maken over extra inklaringskosten.
- Of de verkoper heeft heen I-OSS registratie. Dan wordt BTW geint door de vervoerder en de koper krijgt te maken met extra inklaringskosten.

Ik werd getriggerd door een blog-post van Aliexpress: https://aliexpress-nl.nl/...021-vrijstelling-vervalt/
Hierin staat het volgende:
[quote]
Als jouw verkoper dit systeem hanteert zal hij de BTW dus al aan jou doorrekenen. Bij de verzending gebruikt hij zijn eigen OSS BTW nummer en krijg jij je pakket gewoon geleverd zonder iets te hoeven betalen. (de BTW draagt verkoper immers al af)

Indien verkoper dit systeem niet hanteert komt de BTW rekening dus bij jouw terecht en dient voldaan te worden bij invoer (in dit geval levering bij jou aan de deur).
[/quote]
Niet alle Aliexpress aankopen vallen dus automatisch onder de I-OSS regeling! Hier moet je dus per aankoop op gaan letten. Heeft de betreffende verkoper wel of geen I-OSS registratie? Allemaal om verassingen bij aflevering van het pakketje te voorkomen.

[edit 18 mei] De doorgestreepte informatie komt van een onbetrouwbare website. Deze informatie heeft geen waarde en moet dus genegeerd worden. [/edit 18 mei]

Daarnaast koop ik ook bij andere Chinese bedrijven. Printplaatjes laat ik bijv. maken bij JLCPCB. Die lijken vooralsnog geen aanstalte te gaan maken een I-OSS registratie aan te gaan vragen.

Omdat ik zelf BTW-ondernemer ben zit ik nu aan te denken om zelf een I-OSS registratie aan te gaan vragen bij de belastingdienst. Wanneer ik die heb kan ik mijn registratie nummer op mijn pakketjes laten zetten en voor de spullen die ik privé koop verreken ik de BTW zelf met de zaak middels een privé-aankoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Vette73 op 18-05-2021 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik denk niet dat dit een blog-post van Aliexpress is, maar alleen over, want zo te zien gaat het om een website die gemaakt is door een hobbyist, niet door Aliexpress zelf.

Ik ben ook benieuwd wat er straks gebeurt met „gratis verzenden” via de DHL koerier. Nu is het zo dat als een verkoper vergeet aan te geven dat het verzenden gratis was en DHL doet de inklaring, dat je dan 21 euro extra BTW moet betalen omdat DHL hun eigen verzendkosten schat op 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

aawe mwan schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:29:
[...]

Ik denk niet dat dit een blog-post van Aliexpress is, maar alleen over, want zo te zien gaat het om een website die gemaakt is door een hobbyist, niet door Aliexpress zelf.

Ik ben ook benieuwd wat er straks gebeurt met „gratis verzenden” via de DHL koerier. Nu is het zo dat als een verkoper vergeet aan te geven dat het verzenden gratis was en DHL doet de inklaring, dat je dan 21 euro extra BTW moet betalen omdat DHL hun eigen verzendkosten schat op 100 euro.
Dodgy website inderdaad, leuk zo'n privacy policy, maar 'onze' en 'wij' zonder maar ergens een naam te noemen, best humor :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vette73 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:59:
Het gaat natuurlijk vooral om het voorkomen van de inklaringskosten die de lokale vervoerder hier in NL gaat berekenen.
Dat ik €2,10 meer moet gaan betalen voor een product van €10 vind ik OK, maar dat daar dan vervolgens nog eens €15 of meer bijkomen vind ik niet OK.

Nu zijn er straks twee mogelijkheden:
- Of de verkoper heeft een I-OSS registratie. In dat geval gaat alles goed want de verkoper regelt de BTW en de koper hoeft zich geen zorgen te maken over extra inklaringskosten.
- Of de verkoper heeft heen I-OSS registratie. Dan wordt BTW geint door de vervoerder en de koper krijgt te maken met extra inklaringskosten.
Het is wel duidelijk dat er vanuit Ali massaal BTW ontdoken/ontweken werd, al die shops hadden dit allang ingeregeld moeten hebben voor alle orders van boven de 22 euro?

Heb buiten deze shops verder nergens klachten gezien van shops dat ze nu ook btw onder de 22 euro moesten gaan afdragen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SQB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-05 11:11

SQB

YakuzA schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:57:
[...]
Het is wel duidelijk dat er vanuit Ali massaal BTW ontdoken werd, al die shops hadden dit allang ingeregeld moeten hebben voor alle orders van boven de 22 euro?
Dat was volgens het piep-systeem, denk ik. Soort van Russisch btw-roulette. Daarnaast meen ik bij Banggood een optie gezien te hebben om je te "verzekeren" tegen naheffingen, waarbij Banggood er waarschijnlijk ook op rekent dat het er wel tussendoor zou glippen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vette73
YakuzA schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:57:
[...]

Het is wel duidelijk dat er vanuit Ali massaal BTW ontdoken werd, al die shops hadden dit allang ingeregeld moeten hebben voor alle orders van boven de 22 euro?

Heb buiten deze shops verder nergens klachten gezien van shops dat ze nu ook btw onder de 22 euro moesten gaan afdragen.
Er werd nergens BTW 'ontdoken'.
Onder de €22 was er vrijstelling en boven de €22 is de koper diegene die invoert, dus verantwoordelijk voor afdracht van BTW (+evt. invoerrechten). Dat is nooit de taak van al die shops geweest, die taak lag en ligt bij de vervoerder (PostNL, DHL, GLS etc.). Dat er niet werd gecontroleerd maakt het geen ontduiking.

Lees hier maar eens: https://www.belastingdien...r-verandert-voor-de-btw-x
Dit gaat gelden voor alle invoer van buiten de EU.
SQB schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:26:
[...]
Dat was volgens het piep-systeem, denk ik. Soort van Russisch btw-roulette. Daarnaast meen ik bij Banggood een optie gezien te hebben om je te "verzekeren" tegen naheffingen, waarbij Banggood er waarschijnlijk ook op rekent dat het er wel tussendoor zou glippen.
Die optie bood Banggood alleen aan bij producten onder de €22. Hiervoor gold sowieso de vrijstelling, dus dat was een verzekering die nergens op sloeg.

[ Voor 24% gewijzigd door Vette73 op 17-05-2021 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Zappert schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:14:
Nog helemaal niets.

Verandert pas per 1 juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 09:08
jeroenkb schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:09:
[...]

Nog helemaal niets.

Verandert pas per 1 juli
Ja, nuttig. Nu gebeurt er niets nee. Maar als die producten na 1 juli het land binnen komen ga je betalen. De besteldatum doet er daarbij niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vette73 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:59:

Allemaal om verassingen bij aflevering van het pakketje te voorkomen.
Tja, dat zou ook niet willen, verassingen... :+

In al die jaren dat ik al spulletjes laat komen uit China (en de omliggende landen), is het nog steeds een verrassing wat er wel en niet goed gaat. :|
Heb het ff nagekeken, maar m'n eerste ex-China bestelling dateert al uit 2006. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik bestel als sinds vorige eeuw bij toen nog Brando.shop.hk. Toen was postnl een stuk betrouwbaarder als nu, dat dan weer wel. Duurde wel stuk langer, maar kwam eigenlijk altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 10:26
Ik krijg af en toe post van familie uit het buitenland, soms een klein kadootje voor een verjaardag van mij of een van de kinderen. Tot nu toe geen probleem, gaat altijd om iets klein van 10 euro ofzo. Maar ik vind het gewoon bizar dat ik voor een verjaardagskado nu opeens 2,10 btw moet gaan afdragen en nog eens 13 euro aan de PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Nikey3 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:27:
Ik krijg af en toe post van familie uit het buitenland, soms een klein kadootje voor een verjaardag van mij of een van de kinderen. Tot nu toe geen probleem, gaat altijd om iets klein van 10 euro ofzo. Maar ik vind het gewoon bizar dat ik voor een verjaardagskado nu opeens 2,10 btw moet gaan afdragen en nog eens 13 euro aan de PostNL.
Is dat zo dan? Volgens mij namelijk niet, maar ik kan het niet bewijzen.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Voor een cadeau zijn de regels nu anders dan voor commerciële pakketen. Maar hoe dat na 1 juli is kan ik niet terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
pven schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:58:
[...]

Is dat zo dan? Volgens mij namelijk niet, maar ik kan het niet bewijzen.
LordSinclair schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:08:
[...]

Voor een cadeau zijn de regels nu anders dan voor commerciële pakketen. Maar hoe dat na 1 juli is kan ik niet terug vinden.
Navraag gedaan bij de Douane en er is geen uitzondering voor cadeau's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Nikey3 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:48:
[...]

[...]

Navraag gedaan bij de Douane en er is geen uitzondering voor cadeau's.
Ben benieuwd, want volgens mij is er verder nog niet echt bekend hoe het is vanaf 1 juli. Dat de douane die vraag wel kan beantwoorden, verbaast me eigenlijk.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikey3
pven schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:00:
[...]

Ben benieuwd, want volgens mij is er verder nog niet echt bekend hoe het is vanaf 1 juli. Dat de douane die vraag wel kan beantwoorden, verbaast me eigenlijk.
Je kan vragen stellen via Twitter, dan beantwoorden ze meestal redelijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1429318

Als ik het goed heb, zijn cadeaus (‘gifts’) uitgesloten van deze regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Anoniem: 1429318 De douane is ook niet gek...
Dat truukje met 'this is a gift' kennen ze ook al jaren. :+

En hoe ga je dat aantonen, dat die overzeese zending (van buiten de EU) een 'cadeautje' was? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
ehtweak schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:53:

En hoe ga je dat aantonen, dat die overzeese zending (van buiten de EU) een 'cadeautje' was? ;)
Ja dat zal lastig worden. Anders geef ik al die Ali spullen als cadeau aan mijn vrouw. En andersom. Ideaal😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

De btw is nog wel te overzien (gerechtvaardigd of niet), maar de inklaringskosten zijn buiten proporties inderdaad. Vroeger kon je zelf nog een dergelijk formulier invullen voordat postbedrijven de monopolie hierop kregen. Dat was hiervoor een kwestie van één a4tje invullen. Nu kan je dat zelf niet meer doen op kleine aankopen, waardoor vaak PostNL relatief grote bedragen kan opstrijken zonder enige concurrentie.

Zelf ook dergelijke ervaringen gehad, PostNL had er voor gekozen om drie dozen uit één bestelling (verpakt as één colli), op te splitsen en elke doos apart in te klaren. Was een EMS zending dus daar zijn de inklaringskosten nog hoger (17,50). Totaal 52,50 aan inklaringskosten betaald om 15 euro aan belasting af te dragen. Direct betalen, anders gaat het retour of wordt het pakket vernietigd, voelt als een vorm van afpersing voor een service waar ik niet om vraag.

Als we via de wet gaan regelen dat er geen btw-vrije marge meer mag zijn, dan zou het ook bij de wet moeten geregeld worden dat postbedrijven geen bedragen kunnen vragen buiten alle proporties van de vastgestelde waarde. In het beste geval zou een consument dit gewoon zelf digitaal moeten kunnen regelen d.m.v. koppeling van de IBAN betalingsgegevens of een facturatiesysteem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Fox schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:53:
Als we via de wet gaan regelen dat er geen btw-vrije marge meer mag zijn, dan zou het ook bij de wet moeten geregeld worden dat postbedrijven geen bedragen kunnen vragen buiten alle proporties van de vastgestelde waarde. In het beste geval zou een consument dit gewoon zelf digitaal moeten kunnen regelen d.m.v. koppeling van de IBAN betalingsgegevens of een facturatiesysteem.
Geloof je het zelf. We hebben een regering die niet wil meewerken aan gratis testen om mensen op vakantie te laten gaan om "het verdienmodel van commerciële testbedrijven te beschermen". Die leggen PostNL geen strobreed in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
loki504 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:28:
[...]

Ja dat zal lastig worden. Anders geef ik al die Ali spullen als cadeau aan mijn vrouw. En andersom. Ideaal😁
Als jullie om de beurt naar China gaan om voor elkaar de cadeautjes te posten kan dat werken inderdaad ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-06 08:41
dcell schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:39:

Dit is ook het geval in Noorwegen.

AliExpress (en eBay) rekenen 25% Noorse btw aan bij het afrekenen ongeacht de bestelwaarde.

Yaha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:32
ehtweak schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:53:
Dat heb ik ooit eens aan een Chinees gevraagd, of hij op het pakje wilde zetten dat het een gift was. Dat deed hij keurig, met daaronder de prijs die ik ervoor betaald had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikey3
Anoniem: 1429318 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:53:
Als ik het goed heb, zijn cadeaus (‘gifts’) uitgesloten van deze regeling.
Als ik mag uitgaan van de informatie die de Douane mij gegeven heeft is dit niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
grun93 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:59:
[...]

Dat heb ik ooit eens aan een Chinees gevraagd, of hij op het pakje wilde zetten dat het een gift was. Dat deed hij keurig, met daaronder de prijs die ik ervoor betaald had.
9/10 keer staat er bij mij op het verzendlabel al gift en waarden die nooit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
Cyberpope schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:50:
[...]

Geloof je het zelf. We hebben een regering die niet wil meewerken aan gratis testen om mensen op vakantie te laten gaan om "het verdienmodel van commerciële testbedrijven te beschermen". Die leggen PostNL geen strobreed in de weg.
Ik begrijp ook niet dat de PostNL 13 of 17,50 moet hebben, terwijl de Duitse post dezelfde service kan geven voor 5,50.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vette73
Fettel schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:41:
[...]

Dit is ook het geval in Noorwegen.

AliExpress (en eBay) rekenen 25% Noorse btw aan bij het afrekenen ongeacht de bestelwaarde.
Dan nog geldt dat alleen voor shops die er zelf voor kiezen om hieraan mee te doen.
Ali en Ebay zijn zo groot dat de opbrengst opweegt tegen het extra werk, maar geldt dat voor alle Chinese shops?

Ik heb ondertussen een aanvraag gedaan voor een I-OSS registratie. Wanneer ik die krijg zou ik zelf de BTW-aangifte kunnen doen voor pakketjes die ik zelf importeer. Wordt vervolgd.

[edit 14:30 uur] Ik zie dat ik nog steeds de laatste post ben, dus voeg ik het hier maar toe:

Over de status van 'een gift'.
Als eerste is 'een gift' alleen een gift als een particulier iets van een andere particulier krijgt.
Een pakketje, overduidelijk van een bedrijf, met 'Gift' aangekruist is dus geen gift.
Is het wel een gift, dan geldt er een vrijstelling van €45 (zie https://www.belastingdien...k_de_belasting_bij_invoer)

Het lijkt mij niet dat giften onder deze nieuwe regeling gaan vallen want die nieuwe regels gaan specifiek over nieuwe btw regels bij zaken doen binnen en buiten de EU. Bij een gift zijn geen bedrijven betrokken.
Sowieso is 'een gift' alleen maar zinvol wanneer deze een waarde heeft van minder dan €45 want daarboven (tot €700) betaal je naast btw ook 2,5% douanerecht terwijl je bij een commercieel pakket tot €150 alleen btw betaalt.
[/edit 14:30 uur]

[ Voor 46% gewijzigd door Vette73 op 20-05-2021 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nikey3 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:58:
[...]

Ik begrijp ook niet dat de PostNL 13 of 17,50 moet hebben, terwijl de Duitse post dezelfde service kan geven voor 5,50.
Hetzelfde verhaal. Ga je er vanuit dat het een dienst is die kostendekkend moet zijn. Of een product waar winst op gemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 21:40

neanderthaler

Are friends electric?

Ik lees 1 juli; gat dit over pakketjes die op 1 juli in Nederland arriveren of voor aankopen gedaan bij de Chinese webwinkels vanaf 1 juli?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
Vette73 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:47:
[...]

[edit 14:30 uur] Ik zie dat ik nog steeds de laatste post ben, dus voeg ik het hier maar toe:

Over de status van 'een gift'.
Als eerste is 'een gift' alleen een gift als een particulier iets van een andere particulier krijgt.
Een pakketje, overduidelijk van een bedrijf, met 'Gift' aangekruist is dus geen gift.
Is het wel een gift, dan geldt er een vrijstelling van €45 (zie https://www.belastingdien...k_de_belasting_bij_invoer)

Het lijkt mij niet dat giften onder deze nieuwe regeling gaan vallen want die nieuwe regels gaan specifiek over nieuwe btw regels bij zaken doen binnen en buiten de EU. Bij een gift zijn geen bedrijven betrokken.
Sowieso is 'een gift' alleen maar zinvol wanneer deze een waarde heeft van minder dan €45 want daarboven (tot €700) betaal je naast btw ook 2,5% douanerecht terwijl je bij een commercieel pakket tot €150 alleen btw betaalt.
[/edit 14:30 uur]
Ik zie helaas niet of dit ook nog geldt na 1 juli, want op basis van de informatie van de Douane twitter, lijkt het toch de andere kant op te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikey3
neanderthaler schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:12:
Ik lees 1 juli; gat dit over pakketjes die op 1 juli in Nederland arriveren of voor aankopen gedaan bij de Chinese webwinkels vanaf 1 juli?
Gaat om pakketjes die vanaf 1 juli in Nederland arriveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Nikey3 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:04:
[...]

Zover ik weet gaat het om pakketjes dat op 1 juli en later door de douane worden behandeld. (Nu zou je nog kunnen stellen dat het voor de douane niet in Nederland is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 21:40

neanderthaler

Are friends electric?

Nikey3 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:04:
[...]

Aha, dan ga ik opschieten met het bestellen van mijn rommel 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Ze hebben het nu al te druk met pakketjes boven de €22 euro, denk niet dat je zo bang hoeft te zijn na 1 juli. Tenminste niet met kleine pakketjes die er niet uitspringen op de lopende band. De grootste verandering zal zijn het verplichte incasseren vooraf bij de grote shops ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vette73
Nikey3 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:03:
[...]

Ik zie helaas niet of dit ook nog geldt na 1 juli, want op basis van de informatie van de Douane twitter, lijkt het toch de andere kant op te gaan.
Ik ben in de tijdlijn van de Douane op Twitter teruggegaan tot nov. vorig jaar, maar ik kan hierover niets vinden. Heb je wellicht een linkje? Wordt gewaardeerd.
neanderthaler schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:12:
De reden dat 'het moment van invoer' wordt genomen (en niet het moment van verzending) is simpelweg het feit dat je evt. btw en invoerrechten verschuldigd bent bij invoer. En dat invoeren gebeurt op het moment dat het pakketje de EU binnenkomt en niet op het moment dat je betaalt voor de aanschaf of het moment dat het in het buitenland verstuurd wordt.
Los hiervan is het moment van aankoop of verzending niet bekend bij de Douane (en ook nog verschillend voor ieder binnendkomend pakketje) en zou dus een heel onpraktische datum zijn om te gebruiken.

Om diezelfde reden gebruikt de Douane de valutakoerstlijst van de dag van invoer om de waarde in buitenlandse valuta om te rekenen naar €.
Het kan dus theoretisch zo zijn dat iets bij aanschaf omgerekend €21,50 kost, maar op het moment van invoer €22,50 waard is omdat de Dollarkoers veranderd is tussen moment van aanschaf en het moment van invoer en de waarde van het pakket is aangegeven in $.
apis29 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:56:
Ze hebben het nu al te druk met pakketjes boven de €22 euro, denk niet dat je zo bang hoeft te zijn na 1 juli. Tenminste niet met kleine pakketjes die er niet uitspringen op de lopende band. De grootste verandering zal zijn het verplichte incasseren vooraf bij de grote shops ...
Het grote verschil met nu is alleen dat vanaf 1 juli ALLE binnenkomende pakketjes btw-plichtig zijn (waar er nu nog onderscheid is tussen pakketjes <€22 en pakketjes >=€22).
De tijd die men straks bespaart met het sorteren van die twee groepen kan gebruikt worden om alle pakketjes netjes in te klaren.
Daarnaast heb je hier te maken met een overheidsinstantie (de Douane) die het inklaringsproces heeft gedelegeerd aan de vervoerder. Die vervoerder is wettelijk verplicht om netjes in te klaren en de Douane is er niet voor efficientie, maar alleen voor de controle op het inklaringsproces. Dus ik zou ervan uitgaan dat vanaf 1 juli elk pakketje netjes verwerkt wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door Vette73 op 21-05-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Vette73 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:30:
[...]

Het grote verschil met nu is alleen dat vanaf 1 juli ALLE binnenkomende pakketjes btw-plichtig zijn (waar er nu nog onderscheid is tussen pakketjes <€22 en pakketjes >=€22).
De tijd die men straks bespaart met het sorteren van die twee groepen kan gebruikt worden om alle pakketjes netjes in te klaren.
Daarnaast heb je hier te maken met een overheidsinstantie (de Douane) die het inklaringsproces heeft gedelegeerd aan de vervoerder. Die vervoerder is wettelijk verplicht om netjes in te klaren en de Douane is er niet voor efficientie, maar alleen voor de controle op het inklaringsproces. Dus ik zou ervan uitgaan dat vanaf 1 juli elk pakketje netjes verwerkt wordt.
Specifieker idd via PostNL dan. Zóveel tijd in het sorteren schijnen ze nu dus niet te steken aangezien het vrijwel altijd óf grote dozen óf kleine met een aardig gewicht zijn die ertussen uitgehaald worden (zelfs in de tijd dat China shopping nog in de kinderschoenen stond). En zelfs dan duurt het vaak eindeloos voor het door het proces is (binnen 30 dagen oid). En nu gaan ze zeker alle pakjes binnen 30 dagen inklaren O-) ? Aan de andere kant als de stroom prul uit China enigszins opdroogt zal dat ook nog wat schelen natuurlijk.
Maar uiteraard zal je er in eerste instantie van moeten uitgaan dat je er kosten bij krijgt (gisteren kreeg ik ook nog rustig een pakje uit Engeland binnen met 50+ GBP als opgegeven waarde binnen zonder dat het ingeklaard is).
Maar met een gegarandeerde €13 per pakje kun je ook weer het aantal aan personeel verhogen om meer te verwerken en het wel binnen de gestelde periode voor elkaar te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door apis29 op 21-05-2021 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
apis29 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:56:
Nou ja, ze moeten die nu ook vinden... vanaf 1 juli is het gewoon alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

42erik schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:23:
[...]

Nou ja, ze moeten die nu ook vinden... vanaf 1 juli is het gewoon alles
De split aan de goot wordt idd veel makkelijker.
Alle pakketjes van buiten de EU zonder btw vermelding kunnen eruit gesorteerd worden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angietulpje
  • Laatst online: 28-05-2021
Even een kort vraagje , stel je voor dus ik krijg een pakketje uit japan waar ook bij staat gelabeld in de papieren dat het een cadeautje is (gift)
Geld het dan ook dat je moet gaan betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angietulpje
Ik kan daar helemaal geen informatie overvinden
Aangezien ik regelmatig pakketjes uit japan ontvang als gift / cadeau zou ik erg balen als ik daar voor zou moeten betalen haha als 17 jarige is het namelijk al niet betaalbaar om uberhaupt zoveel invoerrechten te kunnen betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:12
Angietulpje schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:16:
Even een kort vraagje , stel je voor dus ik krijg een pakketje uit japan waar ook bij staat gelabeld in de papieren dat het een cadeautje is (gift)
Het maakt niets uit of je het zelf koopt, of dat het een cadeautje is. Je moet altijd invoerrechten en BTW betalen. (Momenteel afhankelijk of het boven de drempel is en straks dus ook daaronder.)

Anders zou het ook wel heel makkelijk te omzeilen zijn...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
Angietulpje schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:16:
Zie mijn post van afgelopen donderdag 07:47 (het stukje over gifts).
Er bestaat nu een vrijstelling tot €45 voor gifts. Ik heb nog niet kunnen vinden dat die vrijstelling gaat verdwijnen.

Wat ik niet weet, en daar bestaat bij de huidige vrijstelling van €22 ook altijd onduidelijkheid over, of de €45 in- of exclusief verzendkosten is.
Wild Chocolate schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:50:
Anders zou het ook wel heel makkelijk te omzeilen zijn...
De douane ziet echt het verschil wel tussen een commercieel pakket en een door familie ingepakt pakket.

[ Voor 17% gewijzigd door Vette73 op 24-05-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik weet niet of het al in de aanloop naar 1 juli ook zo blijft gaan:
Kreeg vandaag een bestelling van AE binnen.
BTW: bijzonder dat PostNL een AE zending bezorgt op een officiële feestdag

Maar op het pakket stond de correcte omschrijving 'Screwdriver set' met een waarde van $7. Terwijl ik er 16 Euro (inclusief gratis verzenden) voor heb betaald.
Ben benieuwd of dit de komende maanden gaat veranderen; die pakketwaarde...

Trouwens; precies hetzelfde (merk)setje is via Amazon te koop voor 24 euro. ('Versand durch Amazon' dus de levertijd zal rond de 3-4 dagen zijn). De bestelling via AE heb ik op 15 mei gedaan, vandaag afgeleverd.

En via bol.com vraagt een wederverkoper er maar liefst 40 euro voor!
Allemaal in hetzelfde doosje, dezelfde productfoto's, hetzelfde Chinese merk. :/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:57
apis29 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:28:
[...]

Maar uiteraard zal je er in eerste instantie van moeten uitgaan dat je er kosten bij krijgt (gisteren kreeg ik ook nog rustig een pakje uit Engeland binnen met 50+ GBP als opgegeven waarde binnen zonder dat het ingeklaard is).
Maar met een gegarandeerde €13 per pakje kun je ook weer het aantal aan personeel verhogen om meer te verwerken en het wel binnen de gestelde periode voor elkaar te krijgen.
Het zou ook best kunnen dat de btw al vooraf was betaald.
Dat kan ook prima als het een bedrijf betreft, want dan dragen ze deze af in Nederland i.p.v. het VK.
Heb zelf ook een paar dagen geleden wat besteld bij een Engelse webshop en ga ervanuit dat het zo werkt.

Ander verhaal wat ik dan heb is dat ik een usb stick met een autohandleiding erop had besteld uit het VK.
Wat ik ervoor had betaald was zo'n £25, maar gezien het feit dat de usb stick zelf een aanzienlijk lagere waarde heeft en de verkoper er bedrijfsmatig handelde op het ebay platform dacht ik dat het wel goed moest komen.
Maar helaas tóch zo'n kaart op de mat gekregen hiervoor met de mededeling dat ik het moet ophalen & nog kosten moet betalen.
Vooral die extra kosten van PostNL doen de pret bederven, sterker nog, het bedrag wat ik moest bijbetalen was hoger dan wat ik ervoor had betaald 8)7
Een kleine rekensom leerde mij ook dat ik hiervoor veel meer belasting zou moeten afdragen dan nodig en dat ze voor mijn pakketje dus maar een willekeurige schatting hebben gedaan.
Geen idee waarom, maar het lijkt mij wel duidelijk te zijn dat ze daar maar wat doen bij de douane.
Wellicht dat de verzender er geen waarde op had gezet of een verkeerde waarde, maar dat lijkt mij onlogisch.

Dit wordt nog een ongekend chaotisch " groot feest " vanaf 1 juli, dat is wel duidelijk.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
ehtweak schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:07:
Ik weet niet of het al in de aanloop naar 1 juli ook zo blijft gaan:
Kreeg vandaag een bestelling van AE binnen.
BTW: bijzonder dat PostNL een AE zending bezorgt op een officiële feestdag

Maar op het pakket stond de correcte omschrijving 'Screwdriver set' met een waarde van $7. Terwijl ik er 16 Euro (inclusief gratis verzenden) voor heb betaald.
Ben benieuwd of dit de komende maanden gaat veranderen; die pakketwaarde...

Trouwens; precies hetzelfde (merk)setje is via Amazon te koop voor 24 euro. ('Versand durch Amazon' dus de levertijd zal rond de 3-4 dagen zijn). De bestelling via AE heb ik op 15 mei gedaan, vandaag afgeleverd.

En via bol.com vraagt een wederverkoper er maar liefst 40 euro voor!
Allemaal in hetzelfde doosje, dezelfde productfoto's, hetzelfde Chinese merk. :/
Ja die Chinezen sjoemelen al sinds jaar en dag met de waardes van de pakketjes, ik zie dan ook niet echt waarom dit zou gaan veranderen.
Waarschijnlijk gaan ze er wel voor zorgen dat de belasting vooraf is betaald, maar betalen dan alsnog veel minder dan zou moeten d.m.v. het opgeven van een lagere waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@ehtweak dat het de zelfde doos en foto's en beschrijving gebruiken wil niet direct zeggen dat het product het zelfde is. Mijn vrouw vind schilderen op nummer bv erg leuk. Lokaal in Nederland 25 euro p/s. Bij Ali begint het zelf schilderij rond de 10 euro.

Maar de kwaliteit van verf en doek zit een groot verschil in. Terwijl ze er op het oog het zelfde uitzien.

Dit wil uiteraard niet zeggen dat er geen geld wolven op bol.com zitten. Want ook die heb je. Maar zelf op AliExpress zitten grote verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Toch is het wel verklaarbaar. Voor veel dingen die je op Aliexpress kunt kopen, betaalt een handelaar voor exact hetzelfde artikel ongeveer de helft minder dan wanneer je het als particulier koopt. Het magazijn weet niet wat voor klant je bent, dus die zetten op alle pakketjes dezelfde waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Het zou ook best kunnen dat de btw al vooraf was betaald.
Dat kan ook prima als het een bedrijf betreft, want dan dragen ze deze af in Nederland i.p.v. het VK.
Heb zelf ook een paar dagen geleden wat besteld bij een Engelse webshop en ga ervanuit dat het zo werkt.

Ander verhaal wat ik dan heb is dat ik een usb stick met een autohandleiding erop had besteld uit het VK.
Wat ik ervoor had betaald was zo'n £25, maar gezien het feit dat de usb stick zelf een aanzienlijk lagere waarde heeft en de verkoper er bedrijfsmatig handelde op het ebay platform dacht ik dat het wel goed moest komen.
Maar helaas tóch zo'n kaart op de mat gekregen hiervoor met de mededeling dat ik het moet ophalen & nog kosten moet betalen.
Vooral die extra kosten van PostNL doen de pret bederven, sterker nog, het bedrag wat ik moest bijbetalen was hoger dan wat ik ervoor had betaald 8)7
Een kleine rekensom leerde mij ook dat ik hiervoor veel meer belasting zou moeten afdragen dan nodig en dat ze voor mijn pakketje dus maar een willekeurige schatting hebben gedaan.
Geen idee waarom, maar het lijkt mij wel duidelijk te zijn dat ze daar maar wat doen bij de douane.
Wellicht dat de verzender er geen waarde op had gezet of een verkeerde waarde, maar dat lijkt mij onlogisch.

Dit wordt nog een ongekend chaotisch " groot feest " vanaf 1 juli, dat is wel duidelijk.
Tenzij het is aangegeven werkt het echt niet zo daar. Waar ik het besteld heb (ook een shop op eBay) beweren zelfs dat er geen VAT in de prijs zit terwijl ze VAT registered zijn en de prijs vanuit Engeland precies hetzelfde is als vanuit NL. Alleen als je via het eBay Global Shipping Program verstuurd wordt er vantevoren de BTW al afgedragen. Bij Amazon UK zie je ook netjes dat de VAT eraf gehaald wordt en dan het correcte BTW tarief wordt geheven.
Bij een eerdere bestelling, wel bij een normale webshop (Classic Football Shirts), hebben ze er gewoon expres een bedrag onder de €22 op gezet terwijl ze ondertussen gewoon de VAT incasseren ipv die eraf te halen voor non-UK kopers en bij klachten over invoerkosten moet je maar contact opnemen met de klantenservice (een Deense webshop van voetbalshirts bijv. geeft wel het goede voorbeeld en trekt al jaren standaard de BTW eraf voor niet-EU klanten, mmsport.dk)
Bij kleine handelaren in Engeland heb je overigens wel een vrij hoge omzetgrens waarboven je pas verplicht bent VAT te innen dus in jouw geval zou dat misschien nog van toepassing kunnen zijn. Zou ik ook verwachten van de eBay verkoper waar ik bij gekocht had maar daar staat expliciet aangegeven dat hij wel 'VAT registered' is. En dat Classic Football Shirts is inmiddels veel te groot om niet boven die omzetgrens te zitten ... Wat dat betreft is het ook wel interessant om even een kijkje te nemen op het forum van eBay en de gevolgen van Brexit + die 1 juli verandering.

[ Voor 11% gewijzigd door apis29 op 24-05-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angietulpje
Vette73 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:41:
[...]

Zie mijn post van afgelopen donderdag 07:47 (het stukje over gifts).
Er bestaat nu een vrijstelling tot €45 voor gifts. Ik heb nog niet kunnen vinden dat die vrijstelling gaat verdwijnen.

Wat ik niet weet, en daar bestaat bij de huidige vrijstelling van €22 ook altijd onduidelijkheid over, of de €45 in- of exclusief verzendkosten is.

[...]

De douane ziet echt het verschil wel tussen een commercieel pakket en een door familie ingepakt pakket.
Dankuwel! Laten we maar het beste hopen dan meer kunnen we niet doen haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik lees net een artikel over de nieuwe regelgeving m.b.t. de ex-China pakketjes in de EU:

https://www.heise.de/news...nline-Handel-6046604.html

Wat interessante feitjes uit dit verhaal:

-De Deens KvK bestelde afgelopen jaar 54 producten in China, via Amazon, AE en Wish.
Van de uiteindelijk 50 aangekomen pakketjes (voornamelijk speelgoed en electronika) bleken 46 bestellingen tegen een of 't andere EU veiligheidsregel te zondigen.
In 16 gevallen zou eigenlijk BTW betaald moeten worden, maar doordat een lagere waarde werd aangeven, was dat niet het geval.

-De ongelofelijke hoeveelheid pakketjes die er vanuit China richting de EU komt is waanzinnig. Alleen al in 2019, kwamen er alleen al in Luik 350 miljoen pakketen aan uit China! Da's bijna een miljoen pakketten per dag!

Officieel ligt de grens op een verschuldigd bedrag van 1 euro. In de praktijk, zo lees ik in het artikel, zou het drempelbedrag dan 5,23 Euro bedragen. (in het geval van de Duitse MwSt)
M.a.w. onder dat bedrag blijft het nog steeds BTW vrij. (?)

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 26-05-2021 15:32 . Reden: toevoeging/verduidelijking ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:19
Weer mooi te zien... Deutsche post vraagt €6 om een zending in te klaren (zie artikel Heise), PostNL / BPost rekenen vlotjes het dubbele aan (€13.50 voor PostNL, €15 bij BPost 8)7 )...

Die grens in dat artikel zal wel genoemd worden omdat ze onder dat bedrag waarschijnlijk te veel kans hebben dat de klant gewoon weigert te betalen en het pakket laat terugsturen/vernietigen.

Ik ga voor een bedrag van €5 (of minder) geen €15 inklaringskosten aftikken hoor :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:34
ehtweak schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:20:
Officieel ligt de nieuwe belastingvrije grens op 1 euro. Maar in de praktijk, zo lees ik in het artikel, zou het drempelbedrag 5,23 Euro bedragen.
M.a.w. onder dat bedrag blijft het nog steeds BTW vrij. (?)
Het drempelbedrag is kennelijk €1 aan verschuldigde BTW, wat wil zeggen dat je tot een bedrag (ex BTW) van €5,23 vrijuit gaat omdat de verschuldigde BTW dan minder dan €1 is. Als Nederland ook bij bedragen onder €1 de BTW niet int zou ons drempelbedrag €4,73 (of €4,76, afhankelijk van hoe je afrondt) zijn (vanwege ons hogere BTW-percentage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
azerty schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:24:

Ik ga voor een bedrag van €5 (of minder) geen €15 inklaringskosten aftikken hoor :X
Het is nu ook al zo dat er veel niet worden opgehaald.
Daarom zijn die kosten nú ook al zo hoog omdat de Post er ten eerste al tijd in moet stoppen het in te klaren en het daarnaast mogelijk weer retour moet.
Allemaal kosten, en die mag jij dan betalen als je je pakketje wél komt ophalen.
Maar dit is uiteraard ook een vicieuze cirkel; doordat de kosten worden berekend zijn er minder mensen bereid hun pakket op te halen, waardoor het nog duurder wordt per pakket en je nog meer mensen hebt die het niet komen ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

JohanNL schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:33:
[...]

Het is nu ook al zo dat er veel niet worden opgehaald.
Daarom zijn die kosten nú ook al zo hoog omdat de Post er ten eerste al tijd in moet stoppen het in te klaren en het daarnaast mogelijk weer retour moet.
Allemaal kosten, en die mag jij dan betalen als je je pakketje wél komt ophalen.
Maar dit is uiteraard ook een vicieuze cirkel; doordat de kosten worden berekend zijn er minder mensen bereid hun pakket op te halen, waardoor het nog duurder wordt per pakket en je nog meer mensen hebt die het niet komen ophalen.
En daarmee is het doel van de lobby bereikt. We kopen onze rotzooi bij de action.
Waarbij ik me ernstig afvraag als daar de KvK gaat kijken hoeveel daar ligt wat 1 of andere EU regel schendt. Ook aardig wat denk ik. Er is geen 100% controle, ook op die rommel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
@ehtweak Dank voor die link! Interessant leesvoer.

Dat van dat drempelbedrag aan verschuldigde btw is wel een aardige. Ik ga in de gaten houden hoe die bij ons in NL gehandhaafd gaat worden want ik koop veel electronische componenten <€5 (Die €4,76 is overigens wel incl. verzendkosten).

Ook een aardige uit dat arikel (pagina 2) is het volgende:
Am 16. Juli, nur zwei Wochen nach der Steuerreform, tritt eine neue EU-Marktüberwachungsverordnung in Kraft. Sie zwingt alle außereuropäischen Anbieter, eine "verantwortliche Person" innerhalb der EU zu benennen und deren Namen und Anschrift auf ihren Produkten oder der Verpackung zu nennen.
Het kan toch niet zo zijn dat elke shop buiten de EU een Europeese vertegenwoordiger moeten benoemen om pakketten naar de EU te mogen sturen? Dat zou het voor kleine bedrijfjes effectief onmogelijk maken aan klanten binnen de EU te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Vette73 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:36:
Het kan toch niet zo zijn dat elke shop buiten de EU een Europeese vertegenwoordiger moeten benoemen om pakketten naar de EU te mogen sturen? Dat zou het voor kleine bedrijfjes effectief onmogelijk maken aan klanten binnen de EU te leveren.
Je schrijft het alsof dat iets verkeerds is? Het effect van nieuwe regelgeving die wij met z'n allen zo graag willen, is dat bedrijven steeds meer mensen zullen moeten inhuren die zich met niets anders bezig houden dan met het voldoen aan Europese regels. Alleen grote multinationals kunnen dat betalen en dat is ook precies de bedoeling, want op die manier geef jij straks het grootste deel van je inkomsten aan een multinational.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@aawe mwan Dat van die extra mensen inhuren is ook een wassen neus. Lees maar:

Allzu hoch ist die Hürde für Händler nicht: Sie können zwischen zahlreichen Dienstleistern wählen, die sich als "verantwortliche Person" bereitstellen. Amazon bietet seinen Händlern ebenfalls einen solchen Service an, gegen eine Pauschale von gerade mal 25 Euro pro Monat. Denn auch der Aufwand für die Vertreter ist überschaubar. Sie müssen lediglich Anfragen von Marktüberwachern beantworten und Konformitätsdokumente bereithalten. Dabei handelt es sich in der Regel nur um Papiere, in denen der Hersteller sich selbst bescheinigt, dass das Produkt alle EU-Regeln einhält. Ein Widerrufsrecht nach EU-Standard besteht hierdurch für die Kundschaft nicht.

M.a.w. voor 25 euro/maand biedt Amazon die service aan...

En effectief gezien stelt het bar weinig voor:

Verbraucherschützerin Selle glaubt deshalb nicht, dass die Verordnung dazu führt, dass Chinaprodukte plötzlich sicherer werden. "Wir sind zum jetzigen Zeitpunkt eher skeptisch", sagt sie. Denn Händler, die sich nicht an die Regeln halten und außerhalb der EU sitzen, können weiterhin nicht bestraft werden. Auch die "verantwortlichen Personen" müssen nicht für Schäden durch die Produkte haften.

Hopelijk, maar dat is voor de lange(re) termijn:

Darüber hinaus verlangt der VZBV, dass die Plattformen haften müssen, wenn unsichere Produkte tatsächlich einmal einen Schaden verursachen und ansonsten niemand greifbar ist. Selle ist davon überzeugt, dass die Plattformen dann die Händler strenger kontrollieren und die Produkte tatsächlich sicherer werden. "Es muss sich etwas an der Wurzel ändern, und das sind die Plattformen."

zal het nog iets verbeteren t.o.v. de huidige situatie.

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 26-05-2021 22:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

ehtweak schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:29:
@aawe mwan Dat van die extra mensen inhuren is ook een wassen neus.
Deze maatregel op zich lijkt misschien een wassen neus, maar er spelen nog tal van andere maatregelen die er allemaal bij elkaar voor zorgen dat bijvoorbeeld steeds meer risico's zo groot zullen zijn dat ze verzekerd moeten worden en dat kleine bedrijven vaker in de rechstzaal zullen komen.

Heise heeft best goede journalisten, maar wat je hier ziet is dat ook die helaas tegenwoordig geen keuze meer hebben: ze moeten schrijven wat hun adverteerders het liefst zien. Want die betalen wat jij leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
aawe mwan schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:30:
[...]

Je schrijft het alsof dat iets verkeerds is? Het effect van nieuwe regelgeving die wij met z'n allen zo graag willen, is dat bedrijven steeds meer mensen zullen moeten inhuren die zich met niets anders bezig houden dan met het voldoen aan Europese regels. Alleen grote multinationals kunnen dat betalen en dat is ook precies de bedoeling, want op die manier geef jij straks het grootste deel van je inkomsten aan een multinational.
Waar het mij om gaat is dat ik (als EU-consument) gewoon vrij en onbelemmerd over het internet kan struinen en kan kopen wat ik wil, waar ik wil.
Dus, wanneer ik bijv een nieuwe fietsbel zoek en ik een mooie fietsbel vind op laten we zeggen www.zuidafrikaansvoorfietsbel.za, dan wil ik die gewoon kunnen kopen.
Zoals ik het nu lees zou dat bedrijf, om aan mij een fietsbel te kunnen verkopen, een Europeese vertegenwoordiger moeten hebben. Dat lijkt mij hoogst onwenselijk.

In de eerste plaats slaat het nergens op en in de tweede plaats weet ik wat er gaat gebeuren: Die winkel wil die fietsbel helemaal niet aan mij verkopen want dat is hem te veel moeite.
Door deze regel zit ik vast aan Europese bedrijven of aan grote buiten-EU-bedrijven die het wel de moeite waard vinden om een Europeese vertegenwoordiger te regelen (al dan niet slechts op papier).

[ Voor 7% gewijzigd door Vette73 op 27-05-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Vette73 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:10:
[...]

Waar het mij om gaat is dat ik (als EU-consument) gewoon vrij en onbelemmerd over het internet kan struinen en kan kopen wat ik wil, waar ik wil.
Dus, wanneer ik bijv een nieuwe fietsbel zoek en ik een mooie fietsbel vind op laten we zeggen www.zuidafrikaansvoorfietsbel.za, dan wil ik die gewoon kunnen kopen.
Zoals ik het nu lees zou dat bedrijf, om aan mij een fietsbel te kunnen verkopen, een Europeese vertegenwoordiger moeten hebben. Dat lijkt mij hoogst onwenselijk.

In de eerste plaats slaat het nergens op en in de tweede plaats weet ik wat er gaat gebeuren: Die winkel wil die fietsbel helemaal niet aan mij verkopen want dat is hem te veel moeite.
Door deze regel zit ik vast aan Europese bedrijven of aan grote buiten-EU-bedrijven die het wel de moeite waard vinden om een Europeese vertegenwoordiger te regelen (al dan niet slechts op papier).
Welkom in de illusie van de vrije markt. Dit is al jaren praktijk. Ze stoppen nu een uitzondering dicht.

Pagina: 1 ... 3 ... 21 Laatste

Let op:
Discussie over levertijden bij Chinese webshops mag in China-shopping levertijdentopic worden gevoerd.