After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

https://www.belastingdien...de-invoer-van-mijn-pakket
https://www.belastingdien...r-verandert-voor-de-btw-x
https://www.bdo.nl/nl-nl/...en-van-goederen-buiten-eu
Het lijkt dus vooral te maken te hebben met het feit of:
de Chinese ondernemer kiest voor de I-OSS of niet...
Het zal wel zoiets zijn, of inklaringskosten + invoerrechten... Zoals ik zei, het is niet duidelijk, en ik vind er zelf verder geen informatie meer overYorinn schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:19:
[...]
Maar bedoelen ze met de invoerkosten hetzelfde als de inklaringskosten in Nederland? Dat zijn de afhandelingskosten die je aan PostNL (of andere vervoerder) betaalt naast de BTW en invoerrechten.
Dat is het hele verschil: Als de verkoper de douane afhandeling doet, hoef je daarvoor geen kosten aan de transporteur af te dragen. Die kosten aan de transporteur zijn vaak €10 tot €18, meestal (veel) hoger dan de belasting zelf.ehtweak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:53:
Tja... het is lekker duidelijk allemaal. NOT.![]()
https://www.belastingdien...de-invoer-van-mijn-pakket
https://www.belastingdien...r-verandert-voor-de-btw-x
https://www.bdo.nl/nl-nl/...en-van-goederen-buiten-eu
Het lijkt dus vooral te maken te hebben met het feit of:
de Chinese ondernemer kiest voor de I-OSS of niet...
Als de webshop dus vanuit China gewoon BTW afdraagt, betaal je dat netjes in de prijs van het product, maar hoef je geen afhandelingskosten te betalen.
De vraag is echter; hoe gaat dit in z'n werk, in de praktijk. Zometeen, met alles wat vanaf 1 juli ons land binnenkomt van buiten de EU?
Anoniem: 217290
Voor de douane is dit alleen maar makkelijker elk pakket +14 euro en klein beetje btw schrikt genoeg aliexpress kopers af waardoor het volume zal afnemen
Weer lekker duidelijk ... not. We naderen met rasse schreden 1 juli en eigenlijk zijn we nog kompleet in de onduidelijkheid.azerty schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:01:
In België zal het tussen €5-€15 schommelen volgens BPost zelf:
(bron: https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu)
Maar zoals gewoonte kan je weer nergens vinden wanneer die €5 zal gelden en wanneer die €15
Op aliexpress of andere sites vind ik nauwelijks of niets over hoe en wat en welke winkels hiervoor in aanmerking komen.
Ik denk dat AE meer gaat inzetten op het gecombineerd verzenden waar zij (als platform) de inklaring voor hun nemen.Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:56:
Voor de douane is dit alleen maar makkelijker elk pakket +14 euro en klein beetje btw schrikt genoeg aliexpress kopers af waardoor het volume zal afnemen
Als elk los pakket dat niet vanuit een EU warehouse verstuurd word gecontroleerd zou worden, dan stort hun bedrijfsmodel ineen...
Daarnaast gaat er 1 belangrijk verschil zijn als aliexpress de aangiftes gaat doen hangen zij hun naam bij de douane aan een zijden draadje. Want genoeg verkopers op alie zijn verre van nette zakenlui.
Hoeveel chinese pakketjes ken jij waar de echte waarde op staat? Als de douane dat vaak genoeg ziet dan hangen ze er een vlaggetje aan en komt elk pakket onder verscherpt toezicht.
Dus elke verkoper zal zelf aangiftr moeten doen dat maakt het een stuk lastiger echter zorgt dit er ook voor dat de anonimiteit verdwijnt van die verkopers en ze dus makkelijker te achterhalen zijn.
Kijk maar gewoon eens goed wat de eu heeft willen bereiken met deze wetgeving.
Dat is een einde aan die berg van 1 euro pakketjes.
Einde aan belasting ontduiking door valse waarde op de pakketten.
Einde aan het niet kunnen achterhalen van fabrikanten indien producten niet deugdelijk zijn.
Eerlijke concurrentie met europese webshops.
Ook de subsidie op postkosten is dacht ik in 2022 of 2023 voorbij dan moet china ook gewoon de echte kosten van verzending gaan betalen.
https://www.retaildetail....d-low-cost-shipping-china
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 04-05-2021 19:07 ]
Voor alles wat > 150€ is aan orderwaarde is het natuurlijk een andere zaak.
Nu ja, we zien wel. Als AE geen inklaring doet voor ons, dan denk ik niet dat ik daar nog veel ga bestellen in elk geval (en dan heeft de EU zijn doel ook bereikt als ik jou mag geloven).
Zeg zo'n 6 maanden voor die 1 juli. Of wacht, die datum zijn we al gepasseerd....
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
De hele wereld gebruikt dat systeem al jaren voor alle inklaringen boven de 22 euro._eLMo_ schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:39:
AE heeft iDeal geïmplementeerd, dus ik vermoed dat die inklaringssoftware ook wel goed komt. De grotere vraag is of ons logge bureaucratische apparaat die software uberhaupt klaar gaat hebben van te voren zodat die webshops tijd hebben het te implementeren en goed werkend te krijgen.
Zeg zo'n 6 maanden voor die 1 juli. Of wacht, die datum zijn we al gepasseerd....
Waarom zou dit voor kleinere bedragen ineens een probleem zijn?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Oh, geen idee, wellicht volume. Haha, maar wel goed punt. Ze hebben dus al de tijd gehad om dat systeem te implementeren. Wellicht staat het al klaar dan.YakuzA schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:06:
[...]
De hele wereld gebruikt dat systeem al jaren voor alle inklaringen boven de 22 euro.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Of de verkopers eerlijk zijn, maakt toch niet uit, Ali-Express is betalingsprovider, die weten dus wat er exact betaald wordt. Het zal ongetwijfeld in het betalingssysteem van AE geïntegreerd gaan worden.Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:00:
Denk je dat de EU aliexpress wilt sponseren dan?
Daarnaast gaat er 1 belangrijk verschil zijn als aliexpress de aangiftes gaat doen hangen zij hun naam bij de douane aan een zijden draadje. Want genoeg verkopers op alie zijn verre van nette zakenlui.
Hoeveel chinese pakketjes ken jij waar de echte waarde op staat? Als de douane dat vaak genoeg ziet dan hangen ze er een vlaggetje aan en komt elk pakket onder verscherpt toezicht.
Dus elke verkoper zal zelf aangiftr moeten doen dat maakt het een stuk lastiger echter zorgt dit er ook voor dat de anonimiteit verdwijnt van die verkopers en ze dus makkelijker te achterhalen zijn.
Einde aan het niet kunnen achterhalen van fabrikanten indien producten niet deugdelijk zijn.
Ook de subsidie op postkosten is dacht ik in 2022 of 2023 voorbij dan moet china ook gewoon de echte kosten van verzending gaan betalen.
Hoe het geïmplementeerd wordt, weet nog niemand. Maar het is in het belang van Ali om het de consumenten makkelijk te maken. Anders gaat het ze een hoop omzet in de EU kosten.
Precies, als je bij Amazon.com bestelt, dan betaalt Amazon al de invoerrechten en BTW vanuit de VS. Wat Amazon kan, kan Ali-Express ook.YakuzA schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:06:
[...]
De hele wereld gebruikt dat systeem al jaren voor alle inklaringen boven de 22 euro.
[ Voor 10% gewijzigd door Wild Chocolate op 04-05-2021 20:41 ]
Volgens PostNL zelf:Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:33:
Ehh dat worden denk ik heel veel incasso trajecten. Niet ophalen klaart je niet vrij van de kosten. Die kunnen ze alsnog gewoon op je verhalen. En 13 euro wordt 53 euro met incasso kosten.
Ik gok dat je dan wel naar het aankoopbedrag kan fluiten, maar dat is een ander verhaal.1. Zending weigeren
Zie je het überhaupt niet zitten om inklaringskosten te betalen? Dan is dit de beste optie voor jou. We sturen de zending dan terug naar de afzender en jij hoeft niets meer te betalen.
Een zending weigeren doe je als volgt:
- Ga naar track & trace
- Vul de barcode van de zending in en je postcode
- Klik op ‘Ik ben het niet eens met de kosten’
- Klik op ‘Pakket terugsturen’
- Klik op ‘Bevestigen’
Ehmmmm, Europese webshops die nog steeds een groot deel van de spullen die ze verkopen alsnog uit China laten komen?!
M.a.w. de winst wordt nu ergens anders opgestreken.
Lees het gelinkte artikel maar eens goed...Ook de subsidie op postkosten is dacht ik in 2022 of 2023 voorbij dan moet china ook gewoon de echte kosten van verzending gaan betalen.

https://redstagfulfillmen...rsal-postal-union-treaty/
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 04-05-2021 23:30 ]
De winst ?? kom eens van die roze wolk af.. china kent geen WKOA, kent geen garantie, kent geen btw, kent geen product aansprakelijkheid.ehtweak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:28:
[...]
Ehmmmm, Europese webshops die nog steeds een groot deel van de spullen die ze verkopen alsnog uit China laten komen?!
M.a.w. de winst wordt nu ergens anders opgestreken.En de consument betaalt uiteindelijk fors meer voor precies hetzelfde artikel.
[...]
Lees het gelinkte artikel maar eens goed...Er was ooit een UPU regel dat post van China naar hier gewoonweg goedkoper was. En dankzij meneer Trump is dat afgeschaft.
![]()
https://redstagfulfillmen...rsal-postal-union-treaty/
EU verkopers hebben WKOA, garantie 2 jaar (feitelijk meer), btw, loonbelasting, product aansprakelijkheid...
Dan weet je gelijk waar een heel groot deel prijs verschil in zit dus nee die verdwijnt niet in de zakken van de EU verkopers. Op het moment dat china aan dezelfde spelregels moet voldoen zal de prijs in china ook snel 4x hoger worden dan nu zeker bij kleine producten.
Daarnaast de regeling die trump heeft afgeschaft is een deel van het verhaal en deze wordt overigens ook afgebouwd tot ergens in 2025 voordat die geheel is afgeschaft.
Als we zwart wit gaan kijken is elke consument die bij aliexpress besteld een importeur. Als je huis af fikt door die goedkope china oplader kan de verzekering theoretisch de volledige aansprakelijkheid verhalen op die importeur. Een situatie die niet echt wenselijk is want dan gaan er mensen serieus in de problemen komen.
In europa hebben we kwaliteits eisen en product aansprakelijkheid. Als de hema jouw een oplader verkoopt uit china is hema nog steeds verantwoordelijk voor een veilig gebruik. En als je huis affikt door die hema oplader dan zal de verzekering de claim droppen bij de Hema.
Dit is dus een heel groot verschil voor heel veel producten. Ook weekmakers en andere chemicalieën zitten volop in chineze producten in hoeveelheden die in de EU niet eens zijn toegestaan.
Op het moment dat china gelijke speelveld met EU krijgt dan zullen we merken dat china helemaal niet zo goedkoop is als dat het lijkt.
Roze wolk?Anoniem: 217290 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 01:14:
[...]
De winst ?? kom eens van die roze wolk af.. china kent geen WKOA, kent geen garantie, kent geen btw, kent geen product aansprakelijkheid.
En China kent wel degelijk een VAT (BTW) tarief:
https://taxsummaries.pwc....ina/corporate/other-taxes
Maar je hebt gelijk; er is natuurlijk een trade-off tussen de prijsopslag die er normaliter (vooral in de EU) op goederen en diensten zit voor claims/garantie versus een as-is product.
En toch, ik spreek uit ervaring, heb ik al eens 'garantiegevallen' gehonoreerd gekregen van Chinese verkopers. Het kostte enige overtuigingskracht, maar ze leverden, of een nieuw product, of een financiële compensatie.
Aan de andere kant, kies je daar ook doelbewust voor als je ergens iets goedkoop aanschaft.
Bovendien ging mijn reactie over het feit dat de dezelfde goederen nog steeds in China gefabriceerd worden.
De verhalen kennen we allemaal. En hier op tweakers wordt het veelal als argument gebruikt.In europa hebben we kwaliteits eisen en product aansprakelijkheid. Als de hema jouw een oplader verkoopt uit china is hema nog steeds verantwoordelijk voor een veilig gebruik. En als je huis affikt door die hema oplader dan zal de verzekering de claim droppen bij de Hema.
Ooit een daadwerkelijk gedocumenteerde casus gezien? Ik niet.
Misschien wel, misschien niet. We gaan het zien.Op het moment dat china gelijke speelveld met EU krijgt dan zullen we merken dat china helemaal niet zo goedkoop is als dat het lijkt.
Vergeet niet dat veel westerse (!) bedrijven doelbewust de productie jaren geleden naar de goedkope lonen landen in Azië hebben afgeschoven; juist om hun winstmarges te verhogen.
Want de westerse arbeider was veels te duur, klaagt veels te snel over 'lastige' arbeidsomstandigheden, wenst fatsoenlijk betaald te worden, enzovoorts. Oh ja, en dan zijn er ook nog die westerse overheden die 'moeilijk' doen over allerlei milieuregeltjes etc. En wat doen dan die nette/beschaafde/keurige westerse bedrijven? Juist ja; gewoon in verweggistan produceren, dan heb je al dat gezeur niet.

Dus wie zit er nu met z'n hoofd in een roze wolk?
Is het dan allemaal koek & ei, daar in China? Nee, zeer zeker niet.
Maar laten we alsjeblieft niet zo hypocriet zijn met z'n allen. Het grootste deel van onze spullen komt daar direct of indirect vandaan. Juist vanwege het winstbejag.
Al dat soort productie (kant en klare goederen, maar ook grondstoffen) terughalen naar Europa? Ik zie het niet (meer) gebeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 05-05-2021 09:38 ]
Spullen die niet goed genoeg van kwaliteit bleken om aan een Duitser te verkopen, wilden de Nederlandse handelaren gelukkig graag overnemen. In Nederland werd dat spul dan weer door de handelaar voor 2 of 3 keer de prijs die ze in Duitsland betaald hadden doorverkocht. Dit is gewoon hoe het ging en zo was iedereen tevreden. Als consument betaalde ik in elke winkel zeker meer dan 10 keer zo veel, als wat het spul in China gekost had om het te maken.
Maar de tijd dat een Nederlandse handelaar woekerwinsten kan maken, met weinig werk, weinig kennis, een slecht assortiment en het verschuiven van verantwoordelijkheid naar een Duitse handelaar, gaat langzaam voorbij. Je kunt dat ook zien aan het feit dat ze hier af en toe de kapotte grammofoonplaat opzetten.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Dus tijd dat we van al die regels afstappen hier en hier weer wat vrijheid terug krijgen. Alles is hier verboden tenzei je betaald. Dus de rijken kunnen doen en laten wat ze willen. I China mag veel meer zolang je maar niet op de staat moppert. (en af en toeontploft er een hele haven)Anoniem: 217290 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 01:14:
[...]
Dan weet je gelijk waar een heel groot deel prijs verschil in zit dus nee die verdwijnt niet in de zakken van de EU verkopers. Op het moment dat china aan dezelfde spelregels moet voldoen zal de prijs in china ook snel 4x hoger worden dan nu zeker bij kleine producten.
Dankje. Dat is het heel erg duidelijk.azerty schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:21:
BPost vermeld fijntjes dat dit dus ook geld voor bestellingen die voor 1 Juli geplaatst zijn, maar na 1 Juli geleverd worden (en maken zich dus op om lekker te kunnen gaan cashen met die verwerkingskosten)
De btw heb ik echt geen moeite mee. Maar die stomme in klaringskosten. Zou fijn als we nu al vrijwillig die btw konden betalen zo dat de pakjes straks gewoon door kunnen.
Ik dus ook. Zeker de tin met lood. Hier lastig te vinden en ziek duur. Maar ik loop er nu tegen aan dat de levertijd soms na 1 juli valt. Zeker bij de free shipping.tmtx schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:27:
Ik heb in ieder geval aardig wat electronica spul uit china besteld. Zoals componenten/ Soldeer benodigd heden. etc. Ik kan weer een paar jaar hier mee voort. Als ik dit in bv NL zou bestellen was ik ruim 1500 kwijt geweest. Nu voor 100 klaar.
Maar het is niet altijd alleen de prijs.
Gisteren nog een lcd controller besteld voor een oud laptop schermpje om een losse monitor van te hobby'en. Leuk voor in de camper. 18.95 inclusief shipping. Nou ga die hier maar vinden voor precies mijn type lcd scherm. Nu kan ik het 17" hd scherm her-gebruiken.
Ze verkopen daar de meest maffe dingen die je hier gewoon niet kan vinden.
De verzendkosten is voor mij ook een reden om ver weg te kopen hier zijn die veel te hoog. Ik zag laatst iets wat ik niet kan vinden bij Ali maar wel bij Eu/Nederlandse shops. Maar ja het kost 1.98 en 6.95 shipping. Dat ga ik niet doen hoor en ik kan ook geen winkel vinden binnen een redelijk afstand om het op te halen. Dus op een dag als ik wat groters bestel dan koop ik het er wel bij maar voor nu is het gewoon jammer dan.
Wat ik nou nou zo raar vind is dat bij je BOL boven de 20 euro el gratis verzenden hebt. Een rol 3d printer material voor 20.95 van een KILO! en dan de volgende dag geleverd. Die prijs van 20.95 was best scherp. Hoe ze dan dan zelf die verzendkosten nog van betalen?
Als ik de keuze had voor "cheap shipping", dus levertijd 3 weken of zo en dan 1.50 euro verzend kosten voor de kleinere dingen dan zou ik ook sneller lokaal bestellen. Wil je het toch de volgende dag in huis dan betaal je de 6.95.
Als Ali dat kan regelen dan moeten andere dat toch ook kunnen?
Ja zeker kan dat. Heb je enig idee hoeveel subsidie er is voor die verzendkosten? Gigantisch veel. Als webshop in NL of in de EU moet je gewoon de normale tarieven betalen. Je bestelling uit China is gesubsidieerd en daarom kost het vrijwel niks.macron0 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:59:
[...]
Ik dus ook. Zeker de tin met lood. Hier lastig te vinden en ziek duur. Maar ik loop er nu tegen aan dat de levertijd soms na 1 juli valt. Zeker bij de free shipping.
Gisteren nog een lcd controller besteld voor een oud laptop schermpje om een losse monitor van te hobby'en. Leuk voor in de camper. 18.95 inclusief shipping. Nou ga die hier maar vinden voor precies mijn type lcd scherm. Nu kan ik het 17" hd scherm her-gebruiken.
De verzendkosten is voor mij ook een reden om ver weg te kopen hier zijn die veel te hoog. Ik zag laatst iets wat ik niet kan vinden bij Ali maar wel bij Eu/Nederlandse shops. Maar ja het kost 1.98 en 6.95 shipping. Dat ga ik niet doen hoor en ik kan ook geen winkel vinden binnen een redelijk afstand om het op te halen. Dus op een dag als ik wat groters bestel dan koop ik het er wel bij maar voor nu is het gewoon jammer dan.
Wat ik nou nou zo raar vind is dat bij je BOL boven de 20 euro el gratis verzenden hebt. Een rol 3d printer material voor 20.95 van een KILO! en dan de volgende dag geleverd. Die prijs van 20.95 was best scherp. Hoe ze dan dan zelf die verzendkosten nog van betalen?
Als ik de keuze had voor "cheap shipping", dus levertijd 3 weken of zo en dan 1.50 euro verzend kosten voor de kleinere dingen dan zou ik ook sneller lokaal bestellen. Wil je het toch de volgende dag in huis dan betaal je de 6.95.
Wat ik begreep gaat dat ook binnen enkele jaren minder worden of zelfs stoppen, en maar goed ook.
Dusja, ik denk dat je indirect wel kunt stellen dat je de verzendkosten toch betaald.
Zucht...
En idd hier net hetzelfde ontvangen vandaag.azerty schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:21:
Toevallig vandaag dit in mijn brievenbus:
BPost vermeld fijntjes dat dit dus ook geld voor bestellingen die voor 1 Juli geplaatst zijn, maar na 1 Juli geleverd worden (en maken zich dus op om lekker te kunnen gaan cashen met die verwerkingskosten)
Heb zelf ook nog een deel zendingen openstaan van spullen die je hier gewoon niet kan kopen.
Persoonlijk snap ik niet dat Aliexpress geen duidelijke communicatie doet hierover.
Ik koop van nu tot begin juli niets meer tenzij het vanuit een EU warehouse komt in elk geval, ik ga dat risico niet lopen... En maar hopen dat de laatste bestellingen nog tijdig binnenkomen ook
Idem dito. Ik heb een paar zaken die combined zouden binnenkomen, maar eerlijk gezegd zie ik dat zelfs niet goedkomen op het moment. Trouwens vind ik geen 'cancel order' knop meer om een item, wat volgens mij de rest tegenhoudt, te gebruiken.azerty schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:52:
Wel, als ze bij AE niet van plan zijn om die unified shop dinges in te voeren, is het in elk geval wel in hun belang om zo lang mogelijk te zwijgen, zodat de klanten nog een paar maand blijven doorkopen
Ik koop van nu tot begin juli niets meer tenzij het vanuit een EU warehouse komt in elk geval, ik ga dat risico niet lopen... En maar hopen dat de laatste bestellingen nog tijdig binnenkomen ook
Tsja, ik vind het dan weer bizar dat jij niet denkt: Hey die €1,50 voor een verzending uit China tot aan mijn voordeur kan toch niet een gezonde prijs zijn? Een liter diesel hier aan de pomp is al duurder.macron0 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:59:
[...]
Ik dus ook. Zeker de tin met lood. Hier lastig te vinden en ziek duur. Maar ik loop er nu tegen aan dat de levertijd soms na 1 juli valt. Zeker bij de free shipping.
PSN
Ook van Engelstalige tweedehandsboeken op Amazon.uk ben ik een enthousiaste koper. Maar als ik nu voor zo'n boek van pakweg 5 euro nog eens 21% BTW + 15 euro kosten (België), moet betalen, is het goedkoper een nieuwe versie bij de boekhandel hier te kopen. Wat ik dus niet zal doen, want te duur.
Amazon gaat denk ik wel die unified shop implementeren, dat doen ze namelijk al voor de producten die je vanuit hun USA winkel naar de EU stuurt. Of het dan nog interessant genoeg blijft als EU onderdaan voor 2de hands boeken is een andere vraag...vraagstaart schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:22:
Ik bestel haast nooit wat in China, maar wel vaak voedingssupplementen e.d. in de VS. Zolang ik onder de 22 euro blijf, is dat soms vaak stukken goedkoper dan hier in Europa, want niet alleen zijn de producten goedkoper of enkel daar verkrijgbaar, ik moet voor sommige dingen zeer lage verzendkosten betalen.
Ook van Engelstalige tweedehandsboeken op Amazon.uk ben ik een enthousiaste koper. Maar als ik nu voor zo'n boek van pakweg 5 euro nog eens 21% BTW + 15 euro kosten (België), moet betalen, is het goedkoper een nieuwe versie bij de boekhandel hier te kopen. Wat ik dus niet zal doen, want te duur.
dcell in "pakket uit engeland"
Wellicht dat het nu ook wordt gehanteerd maar of dat ook zo is weet alleen de Douane.
Absoluut. Alle pakjes die je nu besteld en die na 1 juli toekomen gaan potentieel die btw en inklaringskosten krijgen.thomasbral schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:36:
Is dit van toepassing op pakjes van AliExpress die geleverd worden na 1 juli, of die besteld worden na 1 juli... Met levertijden van enkele weken niet onbelangrijk.
Zie mijn brief van BPost een paar posts hierboven (en ik ga ervan uit dat het bij PostNL niet anders zal zijn)...
Malafide dropshippers zullen hun klanten opzadelen met de inklaringskosten, die dan óf deze dan maar voor lief moeten nemen, óf zullen weigeren waarna ze (als het malafide dropshippers waren) kunnen fluiten naar hun centen.
Maar wat zullen bonafide dropshippers doen? Vooral als die de inklaringskosten niet vooraf kunnen betalen?
[ Voor 0% gewijzigd door SQB op 06-05-2021 21:32 . Reden: UBB-code ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik ga in elk geval wel eens zoeken wat die procedure inhoud...De klant kan ook zelf de douaneaangifte opstellen maar de procedure is niet eenvoudig en neemt veel tijd in beslag.
Wie zelf wil instaan voor de inklaring van zijn zendingen, neemt contact op met bpost via bpi.csclearance@bpost.be
of 02/278 50 80.
[ Voor 14% gewijzigd door azerty op 06-05-2021 21:54 ]
Op elke kleine order inklaringskosten á € 14 is natuurlijk de doodsteek. Totaal niet realistisch.
Alternatief vooralsnog is bestellen via EU warehouse op AliExpress. Maar dat hebben in principe alleen de grotere spelers en merken (logisch ook).
Gewoon doorgaan en bijna elke aflevering van mr Visser weer terecht negatief in het nieuws komen.SQB schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:32:
Wat ik nog niet genoemd zie, is de invloed op dropshipping.
Malafide dropshippers zullen hun klanten opzadelen met de inklaringskosten, die dan óf deze dan maar voor lief moeten nemen, óf zullen weigeren waarna ze (als het malafide dropshippers waren) kunnen fluiten naar hun centen.
Maar wat zullen bonafide dropshippers doen? Vooral als die de inklaringskosten niet vooraf kunnen betalen?
Maar hoe ga je je spullen van AliExpress die allemaal los verzonden worden laten bundelen voordat het richting Nederland gaat?SinergyX schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:35:
Ik zie straks die 14 euro wel als verzendkosten, 21% vind ik prima maar 14 euro ongeacht wat je doet.. dan gewoon alles in bulk laten komen ipv losse zendingen, gros blijft toch goedkoper dan het hier (wat ironisch nog eens gewoon rebranded spul is) te kopen
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Waarom is 14 euro niet realistisch? Er zullen toch handelingen en checks verricht worden.Cheezborger schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:06:
Op elke kleine order inklaringskosten á € 14 is natuurlijk de doodsteek. Totaal niet realistisch.
Brief zal wel ongeveer bij half België in de bus gezeten hebben.azerty schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:21:
Toevallig vandaag dit in mijn brievenbus:
[Afbeelding]
Begrijp ik nu dat de BTW sowieso zal geheven worden op élke bestelling onder 22 euro? Dat Bpost die ook gewoon meteen doorrekent? Dat is me niet geheel duidelijk.
Alleen de grens van 150 euro blijft maar die is voor invoerrechten 0-9% kosten afhankelijk van het soort product.
Dus zelfs 1 boutje van 10ct kost je 14 euro administratiekostrn en 2ct btw.
Tenzij de shop in kwestie het IOSS systeem hanteert, dan kost 1 boutje van 10 cent je enkel die 2ct btwAnoniem: 217290 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:50:
Dus zelfs 1 boutje van 10ct kost je 14 euro administratiekostrn en 2ct btw.
Kunnen individuele sellers het IOSS systeem gebruiken (los van AliExpress), of moet AliExpress het toestaan en implementeren? De vraag is dus hoe toegankelijk dat IOSS systeem is.azerty schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:00:
[...]
Tenzij de shop in kwestie het IOSS systeem hanteert, dan kost 1 boutje van 10 cent je enkel die 2ct btw
[ Voor 7% gewijzigd door Cheezborger op 07-05-2021 10:12 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Heb ik ook: tis ook wel level playing field dan voor de interne europese markt.Marzman schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:13:
Zolang de post niet 10 of 20 euro administratiekosten gaat rekenen vind ik dat niet zo erg om BTW te moeten betalen. Zo'n grote bedragen zijn dat niet.
Wat je nu ziet is dat je China aankopen uit de EU kunt laten komen, zonder BTW afdracht. Das wel bijzonder, terwijl de levering vanuit de EU wel handig is en BTW er dan op ook prima.
De postbedrijven hebben daar de capaciteit en infrastructuur niet voor. Ze moeten zorgen dat klanten betalen, een groot deel zal dat niet doen voor een pakketje van €0,99. Dan krijg je enorme goederenstromen en je zadelt pakketpunten op met enorm veel extra werk.
Ik heb gisteren wat rondgekeken op de Belgische site van de douane, in de hoop info te vinden hoe je zelf kunt inklaren als particulier (niets gevondenCheezborger schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:12:
[...]
Kunnen individuele sellers het IOSS systeem gebruiken (los van AliExpress), of moet AliExpress het toestaan en implementeren? De vraag is dus hoe toegankelijk dat IOSS systeem is.
Lijkt me dus niet direct haalbaar voor de directe verkopers op AE, maar des te haalbaarder voor AE zelf (gezien dat distributiecentrum dat ze aan het bouwen waren bij Luik).Als elektronische interface kunt u zich registreren (This hyperlink opens a new window) op het IOSS portaal van een lidstaat. Is uw elektronische interface niet in de EU gevestigd, dan moet u een in de EU gevestigde tussenpersoon aanstellen.
Diverse shops kan je gewoon vragen om alles in 1x te laten zenden, afhankelijk van grootte natuurlijk, maar ik bestel toch altijd vrij specifiek bij bepaalde shops. Ik had nu 4 garage boxen (blocks) gekocht, waar ik ook bericht netjes kreeg dat ze te groot zijn om in 1 pakket te sturen. Maar de 4 auto's kwamen wel allemaal in 1 pakket binnen.LordSinclair schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:02:
[...]
Maar hoe ga je je spullen van AliExpress die allemaal los verzonden worden laten bundelen voordat het richting Nederland gaat?
Niemand weet of dit realistisch is, ik weet de kostprijs niet van zo'n actie, het is sinds jaar en dag al zo'n bedrag geweest. Ze gebruiken al jaren het excuus dat grootste deel hiervan voor het bepalen van de waarde is, of ze gooien het onder 'wij schieten het voor dus je betaald daarvoor'.PolarBear schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:24:
[...]
Waarom is 14 euro niet realistisch? Er zullen toch handelingen en checks verricht worden.
Ben benieuwd of er daaruit nog acties gaan komen, als je het vanuit consument bekijkt mag je zelf geen douneafhandeling doen, waar dus vrij snel de verzendpartijen de monopolie hebben om deze kosten. De vraag is ook hoe bepaalde platformen zoals AliExpress hier oplossingen voor gaan maken, Amazon US bijvoorbeeld (met UPS) reken je direct alles af bij Amazon zelf en hoef je verder niets extra te betalen. Echter bij Amazon US betaalde ik de laatste keer bijvoorbeeld 'maar' $7 door import fee, dat is een flink verschil met die 14-17 euro die PostNL of consorten hier ervoor rekenen.
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik denk dat het te kort door de bocht is om alles af te schuiven opd e subsitie. Er was zeker subsidie. Maar saarnaast gebruikten ze de over capaciteit op vluchten en boten zodat ze bijna voor niets mee konden. Maar toen moest je ook vaak bijna 2 maanden wachten en soms wel 3 op de je spul.SgtElPotato schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:07:
[...]
Ja zeker kan dat. Heb je enig idee hoeveel subsidie er is voor die verzendkosten? Gigantisch veel. Als webshop in NL of in de EU moet je gewoon de normale tarieven betalen. Je bestelling uit China is gesubsidieerd en daarom kost het vrijwel niks.
Vervolgens hadden ze subsidie voordeel en ernorme schaalvoordeel. Postnl bezorgde ali pakjes waarschijnlijk op de rustige postdagen.
Tegenwoordig gaat dat veel sneller (meeste in in 2 weken binnen) maar de free shipping is er dan ook bijna niet meer. (Hoe wel ik het nu weer steeds vaker zie staan)
Ali krijg gewoon enorm korting. Wat ze nu ook doen is meerdere pakketjes bij elkaar in 1 zak stoppen. Ik vermoed dat ze dat pas in Nederland doen. Dan krijg je stuk of 8 bestellingen bij elkaar a 1 euro verzendkosten heb ik toch 8 euro betaald wat meer lijkt op wanneer ik iets via DHL bestel.
En hoe dan met die subsidie als het uit Tsjechië komt? Dat is gewoon EU. Dat koste 16.95 free shipping en dus inc btw voor een rol 3d printer filament van 1 kilo. Bij Bol was dat 20.95 en free shipping (nog steeds goed koop). Als je dat als consument wil versturen is dat zeker 6.95 als het al niet duurder is. Dus Bol heeft zeker weten ook deals met bezorg bedrijven anders kan dat nooit.
Wat meer samenwerking en planning in de EU zou wel fijn zijn. zodat wij als consument lage verzendkosten hebben en dat de bezorger toch nog fatsoenlijk betaald krijgt.
Voor sommige items zou ik het zeker niet erg vinden om langer te wachten als het dan voor weinig of gratis binnen komt. Ook kan je soms kiezen voor afhalen bij een aflever punt maar het is dan nooit goedkoper. Dat is raar. Volgens mij is het afleveren aan de voordeur het duurste deel van de reis. (of op zij minst relatief duur) Dus als per wijk duizenden pakketjes gewoon op gehaald kunnen worden moet dat heel veel loon schelen.
Ik hoop echt dat ze wel mee gaan doen. Dan komen eindelijk de wat duurdere items ook in aanmerking om zelf uit China te halen.azerty schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:52:
Wel, als ze bij AE niet van plan zijn om die unified shop dinges in te voeren, is het in elk geval wel in hun belang om zo lang mogelijk te zwijgen, zodat de klanten nog een paar maand blijven doorkopen
Nu kost een pakketje van 50 euro ongeveer 74 euro. Straks wordt dat 60 euro. Alleen de btw. Ik bleef tot nu toe echt onder de 22. 1 keer niet gedaan en dat werd er meteen uitgepakt. Maar ali had ook echt 28 euro op het pakketje gezet.
Dus als ze wel mee gaan doen wordt het straks niet alleen maar slechter.
Wel jammer dat ze er bij ali niets of weining over zeggen.
Ach ik koop ook bij de Action. Mijn motto: heb je iets nodig . Altijd eerst kijken of de action het ook heeft.YakuzA schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:33:
[...]
Tsja, ik vind het dan weer bizar dat jij niet denkt: Hey die €1,50 voor een verzending uit China tot aan mijn voordeur kan toch niet een gezonde prijs zijn? Een liter diesel hier aan de pomp is al duurder.
En als de action het ook verkoopt is dat vaak goedkoper als bij Ali en van geteste kwaliteit met garantie.
Dus het kan allemaal wel. Ook gewoon in winkels met personeel.
Die 1.50 kan trouwens prima. komt in grote partijen aan in nederland. Dus paar cent transport van uit china hier heen. en dan wordt het hier duur. Maar wat zou een brief kosten? 92 cent voor een postzegel 1.92 voor 50 gram? en dat is de consumenten prijs. Als je massaal inkoop gaat dat enorm omlaag.
De free shipping op een order van 31 cent. tja. dat is wel heel extreem Daar moet wel subsidie bij zitten. Maar ach krijg ik toch nog iets van mijn belasting terug.
Vaak wordt een product voor verschillende prijzen in verschillende shops aangeboden met variabele verzendkosten. Maar als je alles bij elkaar op telt is het netto bijna overal even duur.
Vooral bij de bol partners kan je beter via de partner website zelf bestellen omdat je dan niet productprijzen hebt inc verzendkosten. Dan betaal je voor 3 producten maar 1x verzendkosten ipv 3x via bol.com (all incl prijs)

En ja ze zullen ook af en toe verlies hebben op die dingen van 31ct. Maar netto zal het best uitkunnen.
Hoe zit dat dan met Amazon en bestellingen uit de vs? In 2015 iets van 99 euro besteld en dat werd +- 138. Dus dat ging helemaal fout.YakuzA schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:06:
[...]
Op Amazon.nl wilde mijn vrouw pas iets bestellen maar dat was ook gewoon een Chinese seller en dan komt het spul gewoon uit China en duurde ook lang en gaan we ook die kosten betalen. Dus maar niet gedaan.
Heb wel net mijn nieuwe telefoon binnen via amazon.de denkende dat ik dan in Duitsland bestel. Was er ook de next day en kwam uit Nederland.
Maar mijn idee moet je veel te veel op letten wat je doet. Nu snap ik dat bij Chinese webwinkels. Maar bij winkels als Amazon.nl en De denk je in europa te shoppen of uit zijn minst duidelijk te zien of het binnen of van buiten de EU komt.
[ Voor 4% gewijzigd door macron0 op 08-05-2021 13:04 ]
Amazon is gewoon een sport van bol.com.macron0 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:01:
[...]
Hoe zit dat dan met Amazon en bestellingen uit de vs? In 2015 iets van 99 euro besteld en dat werd +- 138. Dus dat ging helemaal fout.
Op Amazon.nl wilde mijn vrouw pas iets bestellen maar dat was ook gewoon een Chinese seller en dan komt het spul gewoon uit China en duurde ook lang en gaan we ook die kosten betalen. Dus maar niet gedaan.
Heb wel net mijn nieuwe telefoon binnen via amazon.de denkende dat ik dan in Duitsland bestel. Was er ook de next day en kwam uit Nederland.
Maar mijn idee moet je veel te veel op letten wat je doet. Nu snap ik dat bij Chinese webwinkels. Maar bij winkels als Amazon.nl en De denk je in europa te shoppen of uit zijn minst duidelijk te zien of het binnen of van buiten de EU komt.
Veel third party resellers etc. Als je bij Amazon zelf besteld regelen ze het normaal gesproken voor je.
PSN
Soms. Je moet gewoon vergelijken. Soms heb je bij bol.com ook wel verzendkosten, soms krijg je een code in je mail daarvoor. En kosten zijn ook niet alles, soms betaal ik liever een iets hogere prijs voor een andere webshop of een andere locatie.LordSinclair schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:37:
Wat je op bol.com en op aliexpress ziet is dat iets als free shipping niet bestaat. Het zit gewoon de prijs van het product verwerkt.
/▌
Het maakt imho niet uit waar Amazon de producten vandaan haalt? Je ziet van tevoren wat het kost en wat de levertijd is, op basis van die informatie neem je een beslissing of je het bestelt of niet. Bij Amazon ben ik nog nooit achteraf met onverwachte kosten geconfronteerd. Ook niet bij spullen waarvan ik weet dat ze van buiten de EU komen.macron0 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:01:
Amazon heeft z’n eigen inklaringsclub er tussen zitten. En zo zijn er nog een tiental bedrijfjes naast PostNL die dit kunnen. Als je handig bent met een klein beetje software schrijven kan je dit zelf beginnen en je aanmelden bij de douane.grun93 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 05:47:
[...]
Het maakt imho niet uit waar Amazon de producten vandaan haalt? Je ziet van tevoren wat het kost en wat de levertijd is, op basis van die informatie neem je een beslissing of je het bestelt of niet. Bij Amazon ben ik nog nooit achteraf met onverwachte kosten geconfronteerd. Ook niet bij spullen waarvan ik weet dat ze van buiten de EU komen.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
[ Voor 4% gewijzigd door Mercury42 op 09-05-2021 11:21 ]
Maar ook ik las even een kooppauze in.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

https://rechtenkrant.be/v...j-niet-europese-webshops/
Mijn laatste aankoop met 10 dagen delivery is nu al 90 dagen onderwegdragon2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:33:
Ik heb voor mezelf ook een koop pauze ingelast. Hooguit iets met 10dagen delivery zou ik nog overwegen. Eerst maar eens zien wat het gaat worden...

Ondertussen wel mijn geld terug. Maar ik neem alle levertermijnen met een flinke korrel zout. De enige route die nu nog snel gaat is de DHL route, maar dat heb je zelf niet in de hand.
Wordt in ieder geval de eerste keer dat AE het vanuit 'Turkey' shipped! (daar heb ik zelf nog geen ervaring mee)
Het zou binnen:
naar Netherlands via TURKEY_POST
7-30 dagen
moeten aankomen.
We gaan het zien...
Het betreft een horlogebandje van 8 euro.
https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu
er zullen ongetwijfeld weer de nodige scam- en/of phishing mailtjes gaan verschijnen die op dit nieuwe verschijnsel gaan inspelen!
Dus berichtjes in de trant van 'klik hier om de verschuldige BTW voor uw AE pakketje te betalen'
Of 'wij handelen alle BTW toeslagen voor u af! Klik hier'.
Ik zie dat daar onderscheid wordt gemaakt tussen geregistreerde en niet-geregistreerde webshops. Iemand een idee of Nederland dat ook zo gaat doen?Mercury42 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:01:
Bpost heeft voorbeelden op hun site gezet wat er na 1 juli gaat gebeuren.
We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!
Jij begrijpt niet helemaal wat ‘right to repair’ is. Geen hond die zich zorgen maakt of jij je schroevendraaier oppakt en gebruikt. Maar het gaat vooral ook om of je ook aan onderdelen kan komen die je nodig hebt om iets te repareren. En daar zit meer het probleem in.Anoniem: 310408 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:39:
[...]
En wat koop jij bij Aliexpress dat je nioet mag repareren als je dat wil?
Zo handig zijn als er straks ergens kan inzien of het geregistreerde webshop is. Voorkomt verrassingen.pven schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 07:39:
[...]
Ik zie dat daar onderscheid wordt gemaakt tussen geregistreerde en niet-geregistreerde webshops. Iemand een idee of Nederland dat ook zo gaat doen?
"What do you get if you multiply six by nine..."
Nederland moet zich ook conformeren aan de regels van Brussel. Ook Nederland gaat ondernemers dezelfde mogelijkheid bieden qua registratie etc. dus het zal niet of nauwelijks afwijken van Belgie.pven schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 07:39:
[...]
Ik zie dat daar onderscheid wordt gemaakt tussen geregistreerde en niet-geregistreerde webshops. Iemand een idee of Nederland dat ook zo gaat doen?
Hoe het uitpakt voor particulieren is vooralsnog niet bekend.
Voor engeland is een soort gelijke situatie. Als je als bedrijf registreert dan kan je zelf de aangifte doen en de kosten op je nemen zodat de klant diy niet meer hoeft.
Dat is ook tevens waar ik eerder naar verwees want hiermee wordt ook bekend wie de fabrikant / exporteur in china is. Bij gevaarlijke producten of producten die niet voldoen aan de eu wetgeving kan dan ook eindelijk echt gehandhaaft worden door de eu. Op dit moment is de eu een tijger zonder tanden richting china. Met deze nieuwe regelgeving krijgt de tijger zijn kunstgebit aamgemeten om alsnog te kunnen ingrijpen.
Ik acht de kans echter zeer klein dat aliexpress of ebay hun naam op alle pakketjes wilt schrijven als verkoop platform want dan zijn zij dus verantwoordelijk voor alle verkopen van hun klanten. Verkoopt yin yang specials ltd een namaak apple product op aliexpress dan krijgt aliexpress de claim en alle gevolgen om zijn oren.
(Wanneer wordt de eu wakker en gaan ze dit ook doen voor bol.com en amazon? ).
Heel veel producten uit china voldoen langer na niet aan de gestelde eu richtlijnen. Speelgoed met veelste veel weekmakers of andere chemicaliën. Elektronica dat radio golven uitzend zonder enige controle of meet rapport over gevolgen op andere producten. Veiligheid van stopcontact laders. Om nog maar te zwijgen over 230v netsnoeren van 0.25mm draad dikte terwijl de wettelijke norm ligt op minstens 0.75mm.
maar ik ben inderdaad ook bang dat je de volle mep mag betalen met afhandelingskosten door de bezorgdienst. Ze zullen deze kans zoveel mogelijk proberen uit te buiten.
Dat kopen uit een EU pakhuis verraadt al een beetje hoe het over een tijdje zal gaan. De prijzen gaan als Polen / Tsjechie / Spanje selecteer in de meeste gevallen omhoog en dan komen er ook nog nieuwe verzendtarieven bij.kies ik ter illustratie bij een willekeurig product van 11.89 Tsjechie moet ik 10.20 cainiao warehouse bijbetalen, polen Other PL 6.61, spanje Seller Shipping method-ES 9.88, VS kan niet afleveren, meestal ook niet als er Australië staat. Ik ben bang dat het veel duurder zal worden dan alleen BTW bijbetalen.
Het was juist het mooie van die lage bedragen tot aan 22 EUR dat je minder risico liep als iets niet aankwam. Ik zal nooit voor grote bedragen iets bestellen.SinergyX schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:35:
Ik zie straks die 14 euro wel als verzendkosten, 21% vind ik prima maar 14 euro ongeacht wat je doet.. dan gewoon alles in bulk laten komen ipv losse zendingen, gros blijft toch goedkoper dan het hier (wat ironisch nog eens gewoon rebranded spul is) te kopen
Ik heb me jarenlang netjes aan de regels gehouden. Of ik nou uit China bestelde, de VS, elk ander Europees niet-EU land.. ik mag straks lekker het gelag betalen terwijl ik me netjes aan het maximumbedrag hield. Waarom moet dit dan wereldwijd gaan gelden terwijl dit alleen voor aankopen voor China had volstaan? Dat is echt niet om een speelveld gelijk te trekken of wat dan ook hoe is iets bestellen uit de VS of Canada een bedreiging?Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:00:
Denk je dat de EU aliexpress wilt sponseren dan?
Ik vind het jammer dat velen BTW invoering prima vinden. Het blijft wel een recht en vrijheid die we voorgoed gaan kwijtraken.
[ Voor 12% gewijzigd door Jarwo op 11-05-2021 11:49 ]
De aantal bestellingen die ik nooit heb ontvangen kan ik nog steeds op 1 hand tellen, met aankopen van paar tientjes tot honderden euro's, risico loop je altijd maar je kan er genoeg aan doen om dat enigzins te beperken.Jarwo schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:15:
[...]
Het was juist het mooie van die lage bedragen tot aan 22 EUR dat je minder risico liep als iets niet aankwam. Ik zal nooit voor grote bedragen iets bestellen.
Omdat het in principe gewoon oneerlijke concurrentie is. En hoezo is belasting ontduiken een recht?Jarwo schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:27:
[...]
Ik heb me jarenlang netjes aan de regels gehouden. Of ik nou uit China bestelde, de VS, elk ander Europees niet-EU land.. ik mag straks lekker het gelag betalen terwijl ik me netjes aan het maximumbedrag hield. Waarom moet dit dan wereldwijd gaan gelden terwijl dit alleen voor aankopen voor China had volstaan? Dat is echt niet om een speelveld gelijk te trekken of wat dan ook hoe is iets bestellen uit de VS of Canada een bedreiging?
Ik vind het jammer dat velen BTW invoering prima vinden. Het blijft wel een recht en vrijheid die we voorgoed gaan kwijtraken.
Als het alleen maar BTW betalen was bovenop de bestelling, had ik er totaal geen moeite mee. Die extra kosten die er straks gaan gerekend worden, maakt het totaal belachelijk.
Vaak bu'j te bang!
Anoniem: 1429318
Het is toch prima als een buitenland Nederlandse consumenten subsidieert? En die lage prijzen nopen Nederlandse ondernemers innovatief te zijn.-tom-562 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:15:
[...]
Omdat het in principe gewoon oneerlijke concurrentie is. En hoezo is belasting ontduiken een recht?
De enige innovatie die de NL ondernemers er tegenover kunnen stellen is óók belasting ontduiken/ontwijken. Dat heeft weinig met innovatie te maken en lijk me óók voor de consument verre van wenselijk....Anoniem: 1429318 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:09:
[...]
Het is toch prima als een buitenland Nederlandse consumenten subsidieert? En die lage prijzen nopen Nederlandse ondernemers innovatief te zijn.
Dat laatste is echt weer zo'n opmerking van iemand hier op GoT die gewoon een fulltime baan heeft in de IT/techniek met een vast contract ('OnDeRnEmErSriSiCo1!!11!!'), zonder echte zorgen.Anoniem: 1429318 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:09:
[...]
Het is toch prima als een buitenland Nederlandse consumenten subsidieert? En die lage prijzen nopen Nederlandse ondernemers innovatief te zijn.
Tegen oneerlijke constructies valt niet te innoveren.
En dan klagen als de bezorgtarieven van post en pakketten 3x zo hoog wordentmtx schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:30:
Iedereen moet gewoon iets bestellen van bv €0,50. En dan niet afhalen. Dan zullen ze met aardig wat pakketjes blijven zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door -tom-562 op 11-05-2021 13:28 ]
Vaak bu'j te bang!
In zekere zin doen ze dat eigenlijk al, want voor alle hardware die Nederlandse ondernemers voor hun bedrijf gebruiken, krijgen ze de BTW terugbetaald! En ook als Nederlandse ondernemers zelf iets naar het buitenland verkopen, dan hoeven ze voor die omzet geen BTW af te dragen.emnich schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:23:
[...]
De enige innovatie die de NL ondernemers er tegenover kunnen stellen is óók belasting ontduiken/ontwijken.
Voor zakelijk gebruik ja. Uiteindelijk betaald alleen de consument (en rechtspersonen die btw vrijgesteld zijn en overheden etc) btw.aawe mwan schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:02:
[...]
In zekere zin doen ze dat eigenlijk al, want voor alle hardware die Nederlandse ondernemers voor hun bedrijf gebruiken, krijgen ze de BTW terugbetaald!
Ook dit alleen voor zakelijke leveringen.En ook als Nederlandse ondernemers zelf iets naar het buitenland verkopen, dan hoeven ze voor die omzet geen BTW af te dragen.
In de Bijenkorf in Amsterdam heb je een loket waar buitenlandse touristen hun kassabonnetjes kunnen laten valideren. Op Schiphol achter de douane krijgen ze daarmee de BTW van hun (luxe) aankopen terugbetaald.
Zie: https://www.debijenkorf.nl/tax-refund
Ja en dan is het de bedoeling dat ze het aan de andere kant weer betalen in hun land. Als Amazon.DE iets naar NL stuurt betaalt Amazon gewoon 21% aan Nederland. en niet x aan duitsland.aawe mwan schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:48:
Als voorbeeld van dat geen BTW betalen niet zo uitzonderlijk is als je denkt:
In de Bijenkorf in Amsterdam heb je een loket waar buitenlandse touristen hun kassabonnetjes kunnen laten valideren. Op Schiphol achter de douane krijgen ze daarmee de BTW van hun (luxe) aankopen terugbetaald.
Gek eigenlijk. De Duitsers doen het werk, maar omdat het leveradres in nl is, mag Nederland het als belasting bijschrijvenloki504 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:07:
[...]
Ja en dan is het de bedoeling dat ze het aan de andere kant weer betalen in hun land. Als Amazon.DE iets naar NL stuurt betaalt Amazon gewoon 21% aan Nederland. en niet x aan duitsland.
Maar de duitsers verdienen er natuurlijk ook gewoon aan via inkomsten belasting winst belasting en weet ik veel welke belastingen ze uiteindelijk moeten betalen.42erik schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:33:
[...]
Gek eigenlijk. De Duitsers doen het werk, maar omdat het leveradres in nl is, mag Nederland het als belasting bijschrijven
Ja top. Bedrijven in andere landen dood concurreren door middel van staatssteunAnoniem: 1429318 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:09:
[...]
PSN
Dus ga morgen vast solliciteren voor 0,12 euro per uur zou ik zeggen dan ben je vast voorbereid op het toekomstige regime
Nog gekker is dat BTW staat voor belasting toegevoegde waarde, terwijl het grootste gedeelte van wat je op AliExpress koopt in Nederland vooral te koop is bij markthandelaren, dropshipping of andere bedrijfjes die werkelijk 0,0 waarde aan het product toevoegen :-P. Dat is de reden dat ik kleine spullen (zoals telefoon hoesjes, stickers voor de kids, etc) voor een habbekrats daar koop ipv een Nederlandse 'ondernemer' 5 euro winst te gunnen op precies hetzelfde telefoonhoesje.42erik schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:33:
[...]
Gek eigenlijk. De Duitsers doen het werk, maar omdat het leveradres in nl is, mag Nederland het als belasting bijschrijven
Ik heb toevallig van de week een bestelling geplaatst en hoop dat alles voor 1 juli wordt bezorgd. Ben benieuwd naar hoe het straks praktisch allemaal gaat lopen, hoop dat het zo makkelijk blijft maar dat je gewoon 21% extra betaalt. Maar even met nieuwe bestellingen wachten tot dat duidelijk is?
Lekker duidelijk die invoerkosten 5-15 euro bij een prijs van 10 euro. Overigens is het naar mijn persoonlijke ervaring altijd 15 euro momenteel bij dingen boven de 22 euro dus ik verwacht dat het gewoon 15 euro kost.Mercury42 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:01:
Bpost heeft voorbeelden op hun site gezet wat er na 1 juli gaat gebeuren.
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 12-05-2021 09:41 ]
/▌
Direct beschikbaar hebben, in je handen kunnen houden voordat je het koopt, garantie verlenen is ook "waarde toevoegen"...President schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:15:
[...]
Nog gekker is dat BTW staat voor belasting toegevoegde waarde, terwijl het grootste gedeelte van wat je op AliExpress koopt in Nederland vooral te koop is bij markthandelaren, dropshipping of andere bedrijfjes die werkelijk 0,0 waarde aan het product toevoegen :-P. Dat is de reden dat ik kleine spullen (zoals telefoon hoesjes, stickers voor de kids, etc) voor een habbekrats daar koop ipv een Nederlandse 'ondernemer' 5 euro winst te gunnen op precies hetzelfde telefoonhoesje.
Ik heb toevallig van de week een bestelling geplaatst en hoop dat alles voor 1 juli wordt bezorgd. Ben benieuwd naar hoe het straks praktisch allemaal gaat lopen, hoop dat het zo makkelijk blijft maar dat je gewoon 21% extra betaalt. Maar even met nieuwe bestellingen wachten tot dat duidelijk is?
Die ze dan vervolgens wel in eigen land weer dienen aan te geven bij invoer... (Mits boven een drempelbedrag).aawe mwan schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:48:
Als voorbeeld van dat geen BTW betalen niet zo uitzonderlijk is als je denkt:
Inkomstenbelasting van Amazon? Wel eens een documentaire gezien, daar werkt geen hond. Allemaal robots. Winstbelasting zullen ze ook wel een truukje voor hebben via merkenrecht in Nederland of Ierland dat ze bijna niks betalen.loki504 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:44:
[...]
Maar de duitsers verdienen er natuurlijk ook gewoon aan via inkomsten belasting winst belasting en weet ik veel welke belastingen ze uiteindelijk moeten betalen.
/▌
Deze hele regel "ter bescherming" a.k.a. hoe kloppen we meer geld uit de mensen hun buidels is absurd.
Ik haal bepaalde dingen van Ali-express omdat ze hier gewoon niet te krijgen zijn... En dat gaat me nu dus belachelijk veel extra kosten....
Dan moeten ze eigenlijk ook een portaal opzetten waar mensen hun aankopen zelf kunnen inklaren.
Want de inklaring zelf stelt niks voor, maar kost je wel weer 13 Euro extra....
Discussie over levertijden bij Chinese webshops mag in China-shopping levertijdentopic worden gevoerd.