Palomar schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:41:
Ik overweeg de 8010 aan te schaffen. Ik heb echter een Sonos Beam (gen1), aangesloten via hdmi arc. Met een Chromecast Google tv lukte het niet om 5.1 geluid te krijgen met bijvoorbeeld Netflix. Dat schijnt er mee te maken te hebben dat de Chromecast dolby digital+ verstuurt en de sonos alleen gewoon dolby digital ondersteunt.
Met de Ziggo mediabox next krijg ik wel gewoon 5.1 geluid met de Netflix app. Het kan dus wel werken. Weet iemand hoe dit met de Nokia 8010 zit? Of is het hierbij ook nog relevant welke tv ik heb? (een Samsung UE40J6200AKXZT uit 2015/2016).
In principe zou jouw Sonos de formaten die het
kan afspelen zelf verwerken, indien het geluid als 'passthrough' wordt doorgegeven naar de Sonos.
Zonder deze instelling gaat je mediaspeler en/of TV zelf aan de slag met het geluid om dat dan weer door te geven aan je Sonos. De ziggobox doet dat blijkbaar standaard goed maar dat kan zijn omdat deze zelf het geluid verwerkt en doorstuurt.
Indien je de Chromecast, TVbox of dadelijk een Nokia 8010 hebt aangesloten op de TV en de TV weer naar de Sonos zijn er 2 apparaten die wellicht (standaard) graag zelf al het geluidssignaal gaan verwerken en dan weer doorgeven.
Kijk dus in je TV
en je mediakastje voor deze instelling.
Sommige TV's kunnen niet alle geluidsformaten doorsturen naar je Sonos, zoals bijvoorbeeld DTS.
Dat zal dan omgezet moeten worden door je mediakastje of de TV naar een ondersteund formaat.
Ook zit er verschil in wat de TV kan doorgeven via het zogenoemde ARC of meer recentere eARC protocol, welke het geluid doorgeeft naar de Sonos.
Om er wat gevoel bij te krijgen zou ik Kodi op de Chromecast installeren en dan daar, in de audio instellingen, beginnen met de speaker opstelling naar 5.1 te zetten en dan verder 'passthrough' aan te vinken (je kunt hier dan alle formaten aanvinken).
Speel nu wat video's af met verschillende formaten, bijvoorbeeld Atmos, DD+ etc om te zien of het werkt.
Indien je geen geluid hebt zet je passthrough uit en probeer je het opnieuw.