Nav andere topic voor een nieuwe geschikte mediaplayer waar @
hardware-lover aangeeft dat de Nokia8010 alles aan zou moeten kunnen. Ik heb nu meerdere films die gewoon niet willen. Hij gaat dan transcoden en dat trekt mijn Jellyfin server niet. De optie in Jellyfin dat hij PGS subs moet direct moet afspelen staat aan.
Heb met Claude er proberen achter te komen wat er mis gaat. Gaat mijn pet te boven, maar heb de conclusie getrokken dat mogelijk een andere streamer mijn problemen gaat oplossen (los van de andere zaken als gebrek aan support). Onderstaande is de conlcusie van Claude op basis van de FFMPEG logs:
Probleem 1 — Video: HEVC Level 6.2 (te hoog)
code:
1
| Stream #0:0: Video: hevc (Main 10), 3840x1744, Level 186 |
Level 186 =
HEVC Level 6.2. De Nokia 8010 (Amlogic S905X4) ondersteunt HEVC maximaal tot
Level 5.1 (153). Dit bestand zit daar ver boven, dus video moet altijd getranscodeert worden.
Probleem 2 — Nederlandse ondertitel wordt ingebrand
code:
1
2
| -map 0:20 ← stream 20 = Dutch PGS subtitle
-filter_complex "[0:20]scale..." |
Je hebt een PGS-ondertitel (bitmap-gebaseerd) actief staan, die Jellyfin letterlijk in het beeld moet branden. Dat dwingt een full video transcode, zelfs als het video level wél compatibel zou zijn.
Probleem 3 — Audio meegetranscodeert naar AAC 5.1
code:
1
| -codec:a:0 libfdk_aac -ac 6 -ab 640000 |
Omdat de video volledig getranscodeert wordt naar een HLS/MPEG-TS stream,
kan TrueHD niet mee — dat formaat past niet in een TS-container. Jellyfin transcodeert de audio dan naar AAC 6ch. Atmos: weg.
Extra complicatie — Dolby Vision Profile 8.1
Het bestand is
DoVi P8.1 + HDR10 (4K, 44 Mbit/s). De Nokia kan dit sowieso niet direct afspelen, en de Intel GPU in jouw Proxmox LXC heeft geen DoVi decode-support. Vandaar dat Jellyfin ook nog een software libx264 + tonemap gebruikt in plaats van Intel QSV — zie:
code:
1
| -codec:v:0 libx264 -preset veryfast |
Geen hardware acceleratie dus, puur CPU transcode.