MrFish schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:45:
Ondanks dat er in september wat minder zon was, toch nog een besparing van € 128 gerealiseerd tov een vast contract. Hier Tibber + zelfbouw 32 kWh Victron ESS. Deze maand 31 cycles gedaan, een record
In 7 maanden al bijna €1000 bespaard:
[Afbeelding]
hier een plaatje met alle data, inclusief conversieverliezen.
Dank voor het delen van je ervaring; ook met het zelfbouwen en de prijzen in je latere antwoord op die vraag. Ik denk dat het komend jaar heel belangrijk gaat worden voor veel mensen om te bepalen of en hoe ze met een batterij gaan werken icm hun zonnepanelen.
Daarom een aantal zaken die mij opvallen hierbij. Helemaal geen kritiek of dat je iets verkeerd doet, maar meer bedoeld als aandachtspunten voor mensen (zoals ik) die zitten te puzzelen hoe dit op te lossen vanaf 2027:
- je berekent een besparing t.o.v. een vast contract. Dat is natuurlijk legitiem en ook logisch als je daar vandaan komt, maar een deel van die besparing t.o.v. vast is ook te realiseren door het dynamische contract op zich en daarmee het ontlopen van de terugleverboetes. Dan realiseer je waarschijnlijk een verlies op je gemiddelde prijs voor teruglevering t.o.v. inkoop, maar dat zal veel minder zijn dan de terugleverboete.
- Met het oog op het afschaffen van salderen: je gemiddelde winst tussen inkoop en verkoop is EUR 0,126. Dat is bijna precies gelijk aan de energiebelasting. Oftewel: vanaf 2027 wordt het verdienmodel op arbitrage beperkt tot een (veel) kleiner aantal cycli die ook minder opbrengen dan in je cijfers van dit jaar.
- Het veronderstelde 'eigen verbruik' is 35%. Bedoel je hier van de PV-opbrengst? Voor veel mensen zal het beste verdienmodel (vanaf 2027) toch zijn om dat percentage eigen verbruik op te krikken. In feite saldeer je dan immers nog steeds inclusief de energiebelasting (minus de verliezen op de cyclus). De vraag is dan: heb je ook cijfers over wat er met je eigen verbruik is gebeurd dankzij de batterij?
Als ik kijk naar mijn situatie:
PV: 4800 Wp (OZO-WNW), opbrengst 3812 (2025 tot nu toe. 2024 was maar 3750). Schatting jaaropbrengst 4150.
Verbruik: 4270 tot nu toe. Verwacht uit te komen rond 7000 voor het jaar.
Teruglevering: 2338 tot nu toe. Ik ga ervan uit dat steeds meer van de opwekking zelf verbruikt wordt tot einde jaar. Dus schatting is dat ik op 2400 uitkom totaal.
Eigen verbruik PV: (4150-2400)/4150 = 42%
Inkoop gem: EUR 0,2337
Teruglevering gem: EUR 0,2020
Terugleververlies: EUR 0,0317
Aannames batterij:
Vanaf 2027 teruglevering gem: EUR 0,05 (EUR 0,2020 - EUR 0,15 EB + BTW etc).
Inkoop gem: EUR 0,2337 (zelfde als nu)
Winst door zelfgebruik: EUR 0,18 (grofweg)
Zelfgebruik 42% -> 100% = 2400 kWh meer zelfgebruik per jaar (= minder inkoop)
Maximale besparing door hoger zelfverbruik: EUR 432
Als ik hiervoor een 20 kWh batterij zou moeten aanschaffen is de investering EUR 4500 (zelfbouw, proportioneel naar jouw investering voor 32 kWh) tot EUR 8000 (bijv. Zonneplan 20 kWh batterij).
Misschien schat ik de maximale besparing te hoog in, of juist de opportunity om nog te handelen na 2027 te laag. Mijn conclusie is tot nu toe steeds geweest dat de batterijen nog te duur zijn. Zelfs met zelfbouw is de terugverdientijd nog ongeveer 10 jaar in mijn geval.