Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:30
PentaClover schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:55:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet beweren dat het wel door airco's komt maar je gaat wel erg kort door de bocht met dit statement.

Mijn Airco stond gisteren gewoon 24h aan net als alle andere dagen de afgelopen weken, en dat was nodig ook, het verbruik was 11.8 kWh, dus een factor 12 meer dan wat jij denkt dat het zou zijn als hij uberhaupt aan zou staan.

Niet elk huis is het zelfde, en niet elke plek in Nederland heeft het zelfde weer.

En een airco is geen gloeilamp, dat een airco bij een bedrijf altijd aan staat betekend niet dat hij altijd het zelfde energie verbruik heeft, dus ook die conclusie dat bedrijven geen extra verbruik hebben met hun airco's als het warm is, is gewoon grote onzin.

Je ziet in het plaatje hieronder het verbruik van mijn airco gisteren met de binnen en buiten temperatuur, het is duidelijk te zien dat het verbruik toe gaat nemen als de buiten temperatuur stijgt ondanks dat hij toch al aan stond.

[Afbeelding]
11.8 kWh per dag aan aircoverbruik? :o
Dat lees ik hier toch zelden Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2//1687429936

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:29
robkrekel schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 06:53:
[...]
11.8 kWh per dag aan aircoverbruik? :o
Dat lees ik hier toch zelden Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2//1687429936
Hier ook ruim 11kW gister.
En dan forceer ik s'nachts koelere buitenlucht naar binnen.
Buitenunit staat wel overdag in de volle zon.

• Klotsred
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-11 21:16
Hmmbob schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:34:
[Afbeelding]

Huh :? Gasprijs vandaag én gasprijs morgen zichtbaar in de ZP app?
Dat staat er inderdaad al een tijdje in (2 weken). Waar ik mijzelf dan weer over verbaas: Jij hebt 2 cijfers achter de komma. Ik niet in mijn Zonneplan app.

Victron: https://vrm.victronenergy.com/installation/250785/share/73944a6f

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:38
Klotsred schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:32:
[...]

Dat staat er inderdaad al een tijdje in (2 weken). Waar ik mijzelf dan weer over verbaas: Jij hebt 2 cijfers achter de komma. Ik niet in mijn Zonneplan app.
Dat is een instelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vWBBwqkhvMOUlm2_cD7Lwd2WTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7onVUgN2VNkuJWbapKjh9mp.jpg?f=fotoalbum_large

Sometimes you need to plan for coincidence

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:22

zaadstra

Überprutser

We dwalen af mensen, dit gaat over dynamische energieprijzen ....

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ontopic weer graag mensen. De laatste paar posts over de kosten en het koelen van jouw woning heb ik verplaatst naar De energierekening - kroegtopic

Tweakers Discord

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:29
Ik zit nog een paar dagen binnen de opzegtermijn met een contract met Eneco voor 3 jaar Gas en Stroom en heb een vraag, hopelijk in het juiste forum:

De tarieven genoemd in het contract zijn:

stroom daltarief: 0,34116 /kWh
stroom normaaltarief: 0,38155 /kWh
teruglevering: -0,09 /kWh
gas tarief: 1,30825 /m3

Mijn termijn bedrag is geschat op 124,- / maand.

Als ik op gaslicht kijk en mijn gebruik laat ophalen met IDIN, krijg ik andere tarieven:

stroom daltarief: 0,3546 /kWh
stroom normaaltarief: 0,3970 /kWh
teruglevering: -0,09 /kWh
gas tarief: 1,3775 /m3

Maar mijn termijn bedrag staat op 104,85 / maand

De hoevelheid stroom die is opgehaald door IDIN is ook hoger dan het genoemde gebruik in het 3-jarige contract, zo'n 400kWh/jaar hoger normaal tarief.

Moet ik het gebruik / maand termijn bedrag negeren en zal het na verloop van tijd bijstellen?
Ik snap het verschil in maand bedrag niet, vraag mij nu af of ik niet het contract moet annuleren en een nieuwe af moet sluiten die ik via gaslicht.com zie ivm een veel lager jaar bedrag.

Jaar bedrag scheelt meer dan 200 euro, dus dat is best wat.

*toevoeging*

Als ik op eneco.nl een berekening doe en hetzelfde gebruik invul als in het contract (dus niet op laat halen door IDIN oid), kom ik ook op een lager termijn bedrag, ondanks dat de tarieven hoger zijn dan bijna 14 dagen terug.

[ Voor 9% gewijzigd door naenee op 24-06-2023 09:30 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:08
@naenee Je verbruik in de toekomst is altijd een schatting. Het aan dat verbruik gekoppelde voorschot dus ook. Normaliter krijg je elk jaar een jaarnota waarmee het werkelijke verbruik over die periode verrekend wordt met je voorschot en betaal je bij of krijg je geld terug.

Op de website die je gebruikt hebt is het vast duidelijker uitgelegd: https://www.gaslicht.com/...otnota-energieleverancier

Verder zit je in totaal het verkeerde topic, hier gaat het over dynamische tarieven. Een vorm waarbij het tarief elk uur verandert en het effect daarvan op een voorschot nog veel leuker is om te moeten berekenen.

- knip -

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:29
Ok, ik zal elders verder gaan, dank.

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-10 09:55
Ik heb net een brief ontvangen van Stedin dat mijn slimme meter binnenkort (10 juli) wordt vervangen omdat deze verouderd is.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen in combinatie met mijn levering van Groene Stroom Lokaal, aangezien ik al wat verhalen had langs zien komen van meters die na vervanging niets meer doorgeven.

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:24
Jeffrey87 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 14:54:
Ik heb net een brief ontvangen van Stedin dat mijn slimme meter binnenkort (10 juli) wordt vervangen omdat deze verouderd is.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen in combinatie met mijn levering van Groene Stroom Lokaal, aangezien ik al wat verhalen had langs zien komen van meters die na vervanging niets meer doorgeven.
Ai...

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:13
tweakduke schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:11:
[mbr]Ontopic weer graag mensen. De laatste paar posts over de kosten en het koelen van jouw woning heb ik verplaatst naar De energierekening - kroegtopic [/]
Heel goed, maar wel wat rigoreus... Kreeg op mijn verplaatste post (hier wijzend op het feit dat dit het topic voor dynamische tarieven is) de reactie dat ik off topic was in 'lage prijzen topic'... 8)7 8)7 8)7

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:29
Jeffrey87 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 14:54:

Als je erbij aanwezig bent, kijken in logboek of je een code 1 of code 2 hebt kort na plaatsen en geen marker meer bij administratief uit en anders of er signaalsterkte is (anders dan -999dbM)

[ Voor 0% gewijzigd door Domba op 25-06-2023 22:10 . Reden: -99 naar -999, voor geen signaal ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Jeffrey87
Domba schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:53:
[...]

Als je erbij aanwezig bent, kijken in logboek of je een code 1 of code 2 hebt kort na plaatsen en geen marker meer bij administratief uit en anders of er signaalsterkte is (anders dan -99dbM)
Thanks voor de tip!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:57
Ik ben toch erg teleurgesteld in Tibber app icm opladen van EV. Als 2x gehad dat hij de auto niet oplaad terwijl alle instellingen goed staan.

Vandaag km 10:00 erin geplugd. Vrije dag dus dacht rond 12:00 zal die wel beginnen. Heeft hij maar 3kWh opgeladen en vervolgens op pauze gezet. Volgens de app gaat hij verder om 4:00 snachts, maar dat is duurder dan vanmiddag?!?!?
Alle opwek van vanmiddag dus teruggeleverd ipv opgemaakt aan EV.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:43
kx22 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:48:
Ik ben toch erg teleurgesteld in Tibber app icm opladen van EV. Als 2x gehad dat hij de auto niet oplaad terwijl alle instellingen goed staan.

Vandaag km 10:00 erin geplugd. Vrije dag dus dacht rond 12:00 zal die wel beginnen. Heeft hij maar 3kWh opgeladen en vervolgens op pauze gezet. Volgens de app gaat hij verder om 4:00 snachts, maar dat is duurder dan vanmiddag?!?!?
Zelfde ervaring hier, met een ETron. Ben ermee gestopt.
Tibber geeft de Audi software de schuld, maar whatever it is, het werkt voor geen meter.
Gewoon zelf starten en stoppen, of een timer in de auto activeren.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Gecko43
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:54
Beste Tweakers,

Ik twijfel op dit moment tussen de aanbieders Zonneplan en Tibber. De lage kosten van Tibber zijn aanlokkelijk. Het feit dat ze niet telefonisch bereikbaar zijn zorgt er echter voor dat ik Zonneplan overweeg. Welke aanbieder kunnen jullie mij aanraden en welke aanbieder gaat er het beste om met storingen met de slimme meter?

Bij voorbaat dank.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:34
kx22 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:48:

Afgelopen week hier ook zoiets. Vertrektijd ingesteld op 16u volgende dag, geschatte laadtijd 5-6 uur, ingeplugd 's avonds om 20u, werd de auto direct volgeladen ipv de volgende morgen bij zonneschijn en goedkope uren |:(

• marana
Gecko43 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:39:
Beste Tweakers,

Ik twijfel op dit moment tussen de aanbieders Zonneplan en Tibber. De lage kosten van Tibber zijn aanlokkelijk. Het feit dat ze niet telefonisch bereikbaar zijn zorgt er echter voor dat ik Zonneplan overweeg. Welke aanbieder kunnen jullie mij aanraden en welke aanbieder gaat er het beste om met storingen met de slimme meter?

Bij voorbaat dank.
Wij hebben de beschikking over 2 huizen. In het ene huis krijgen we energie van Zonneplan, in het andere elektriciteit van Tibber. Ik heb geen van beiden ooit telefonisch proberen te bereiken, beiden zijn prima online bereikbaar. Ook heb ik in beide huizen geen storingen gehad aan de slimme meter, dus daar kan ik je ook niets over vertellen. Verwacht je zo vaak storingen dat je daar je keuze op wilt baseren?

Vanaf 1 juli zijn de vaste kosten bijTibber de handling fees bij Zonneplan hoger dan nu. Dat heb je meegerekend?

Ik vind de app van Zonneplan duidelijker en de gratis bijbehorende p2-meter fijn, maar heb bij Tibber meer mogelijkheden qua power-ups.
Ook bevalt het mij dat het bij Tibber daadwerkelijk per maand wordt afgerekend, waar Zonneplan de vaste lasten baseert op het jaarverbruik en daarom uitsmeert over het hele jaar (toevallig hebben we Zonneplan in het huis wat nu leeg staat, dus het verbruik van afgelopen jaar is totaal niet representatief voor nu, maar het is nog niet te voorspellen wanneer het huis weer in gebruik wordt genomen en het jaarverbruik laten aanpassen vind ik daarom teveel gedoe).

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:54
marana schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:01:
[...]

Vanaf 1 juli zijn de vaste kosten bij Tibber hoger dan nu. Dat heb je meegerekend?
Wat gaat er veranderen bij Tibber. Ik ben niet op de hoogte gesteld.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Beste Tweakers,

Bij voorbaat dank.
De chat van Tibber is in mijn ervaring wel redelijk vlot en behulpzaam. Ik heb persoonlijk veel liever een goede schriftelijke klantenservice dan een belabberde telefoonlijn.

Ze hebben me wel een keer van foutieve informatie voorzien over de implementatie van het prijsplafond. Uiteindelijk gaf een senior medewerker aan dat hun eigen medewerkers ook in de war waren door de complexe en onhandige overheidsregels, waar ik op zich wel begrip voor kon opbrengen.

• Gecko43
marana schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:01:
[...]

Wij hebben de beschikking over 2 huizen. In het ene huis krijgen we energie van Zonneplan, in het andere elektriciteit van Tibber. Ik heb geen van beiden ooit telefonisch proberen te bereiken, beiden zijn prima online bereikbaar. Ook heb ik in beide huizen geen storingen gehad aan de slimme meter, dus daar kan ik je ook niets over vertellen. Verwacht je zo vaak storingen dat je daar je keuze op wilt baseren?

Vanaf 1 juli zijn de vaste kosten bij Tibber hoger dan nu. Dat heb je meegerekend?

Ik vind de app van Zonneplan duidelijker en de gratis bijbehorende p2-meter fijn, maar heb bij Tibber meer mogelijkheden qua power-ups.
Ook bevalt het mij dat het bij Tibber daadwerkelijk per maand wordt afgerekend, waar Zonneplan de vaste lasten baseert op het jaarverbruik en daarom uitsmeert over het hele jaar (toevallig hebben we Zonneplan in het huis wat nu leeg staat, dus het verbruik van afgelopen jaar is totaal niet representatief voor nu, maar het is nog niet te voorspellen wanneer het huis weer in gebruik wordt genomen en het jaarverbruik laten aanpassen vind ik daarom teveel gedoe).
Bedankt voor uw reactie.

Ik ben zelf op dit moment als bijbaantje werkzaam bij de klantenservice van een andere energieleverancier met dynamische tarieven. Hier zie ik toch nog wel vaak langskomen dat een meter in storing gaat. Dit wordt zeker niet in alle gevallen snel opgelost door de netbeheerder. Vandaar dat ik het erg belangrijk vind hoe een storing wordt behandeld door de leverancier.

Van de verhoging van vaste kosten bij Tibber was ik ook niet op de hoogte. Wat zullen de nieuwe tarieven zijn?

• marana
OOh nee, oeps, ik schreef het verkeerd. Zonneplan verhoogt de handling fee per 1 juli, niet Tibber. Ik pas mijn post even aan. Excuses!

• marana
Gecko43 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:47:
[...]

Bedankt voor uw reactie.

Ik ben zelf op dit moment als bijbaantje werkzaam bij de klantenservice van een andere energieleverancier met dynamische tarieven. Hier zie ik toch nog wel vaak langskomen dat een meter in storing gaat. Dit wordt zeker niet in alle gevallen snel opgelost door de netbeheerder. Vandaar dat ik het erg belangrijk vind hoe een storing wordt behandeld door de leverancier.
En dat gaat dan om dezelfde netbeheerder als jij zelf hebt? Zo waardeloos he, die netbeheerders met alleenrecht, geen concurrentie dus geen haast om zaken goed op te lossen...

• Gecko43
marana schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:00:
OOh nee, oeps, ik schreef het verkeerd. Zonneplan verhoogt de handling fee per 1 juli, niet Tibber. Ik pas mijn post even aan. Excuses!
Ja dat heb ik gelezen. Zonneplan wordt een paar tientjes duurder dan Tibber voor mij. Dat zou ik er nog wel voor over hebben mocht de klantenservice en oplossen van storingen beter zijn.

• Gecko43
marana schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:02:
[...]

En dat gaat dan om dezelfde netbeheerder als jij zelf hebt? Zo waardeloos he, die netbeheerders met alleenrecht, geen concurrentie dus geen haast om zaken goed op te lossen...
Naar mijn ervaring zijn de meeste netbeheerders vrij traag met het oplossen van storingen.

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:34
EVfan schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:17:
[...]
Zelfde ervaring hier, met een ETron. Ben ermee gestopt.
Tibber geeft de Audi software de schuld, maar whatever it is, het werkt voor geen meter.
Gewoon zelf starten en stoppen, of een timer in de auto activeren.
Gebruik nu de Stekker.app, die werkt vooralsnog wel gewoon (redelijk) goed.

Schat soms de laadtijd te rooskleurig in, zodat je net niet vol bent op einde goedkope uren, maar inmiddels werkt het plug&play principe goed: steek de stekker er in en binnen minuut ofzo gaat het laden uit en wordt nieuwe tijd(en) gepland,

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11 20:39

Audione0

Strijdt der titanen

Ik heb een tijdje de Gridio app getest om automatisch op de goedkoopste tijden te laden. Werkte voor mij super goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Audione0 op 25-06-2023 12:17 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Audione0 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:16:
Ik heb een tijdje de Gridio app getest om automatisch op de goedkoopste tijden te laden. Werkte voor mij super goed.
Dit onderwerp past beter in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 19:37
Ik zie dat Tibber sinds midden april in het overzicht elke dag zo’n 8-10kWh verkend. Ik monitor mijn verbruik met DSMR Reader en ik zie dat Tibber sinds half april ineens afwijkt. De laatste twee weken was ik op vakantie en mijn eigen meting geeft slechts 2kWh per dag. Tibber blijft stug 8-10kWh doorgeven.

Ook de teruglevering vd panelen klopt van geen kant. Dat is veel te laag. Ik produceer meer dan 3x mijn verbruik (juni). Volgens Tibber is het nog niet de helft van mijn verbruik.

Het overzicht geeft aan dat er geschatte waardes worden gebruikt. Wat kan je hier aan doen?

[ Voor 18% gewijzigd door BugBoy op 25-06-2023 16:09 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Gecko43
BugBoy schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:06:
Ik zie dat Tibber sinds midden april in het overzicht elke dag zo’n 8-10kWh verkend. Ik monitor mijn verbruik met DSMR Reader en ik zie dat Tibber sinds half april ineens afwijkt. De laatste twee weken was ik op vakantie en mijn eigen meting geeft slechts 2kWh per dag. Tibber blijft stug 8-10kWh doorgeven.

Ook de teruglevering vd panelen klopt van geen kant. Dat is veel te laag. Ik produceer meer dan 3x mijn verbruik (juni). Volgens Tibber is het nog niet de helft van mijn verbruik.

Het overzicht geeft aan dat er geschatte waardes worden gebruikt. Wat kan je hier aan doen?
Het feit dat Tibber uw verbruik schat betekent hoogstwaarschijnlijk dat uw meter een storing heeft. U kunt hierover contact opnemen met Tibber. Ook zou u zelf even de netbeheerder kunnen bellen met de vraag of de meter een storing aangeeft en hoe ze dit op kunnen lossen.

• Domba
BugBoy schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:06:

Ik heb dan nog met pulse van Tibber, maar ik ben juist vrijdag een chat gestart, dat het compleet waardeloos is.(gaat maandag of dinsdag verder verwacht ik)

Er is zoveel vertraging (ik kan niet eens vaststellen of het afwijkt, het is onbekend tot wanneer bijgewerkt is, (delay met pulse gebruik is meer dan uur eerder 22-28 uur) de maand cumulatieve op de verschillende pagina's in de app zijn ook nogeens verschillend, wijken tot wel 70kWh van elkaar af. Ook al neem je de hoogste dan wijkt het vaak nog steeds af van eigenmetingen ook al is er al 3 uur geen teruglevering meer.

Dan heb ik het over op hoofdpagina/overzichts pagina "analyse" met meest nutteloze appels met peren "vergelijk met andere woningen" van "analyse" tov de product pagina productie pagina waar je door kunt klikken naar details, ten opzichte van detail-pagina zelf.

Voor Mei was 2 dagen na einde maand het verschil weg tov eigen metingen voor maand cumulatieve maar daarvoor gebruik je geen Tibber Pulse..
Het gaat je niet lukken om aan teruglevering van de maand te komen door optellen van de afzonderlijke teruglevering per dag van Mei of April van de detailpagina, ook nu niet ruim 3 weken na einde maand

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:43
Domba schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:53:
[...]

Ik heb dan nog met pulse van Tibber, maar ik ben juist vrijdag een chat gestart, dat het compleet waardeloos is.(gaat maandag of dinsdag verder verwacht ik)

Er is zoveel vertraging (ik kan niet eens vaststellen of het afwijkt, het is onbekend tot wanneer bijgewerkt is, (delay met pulse gebruik is meer dan uur eerder 22-28 uur) de maand cumulatieve op de verschillende pagina's in de app zijn ook nogeens verschillend, wijken tot wel 70kWh van elkaar af. Ook al neem je de hoogste dan wijkt het vaak nog steeds af van eigenmetingen ook al is er al 3 uur geen teruglevering meer.

Dan heb ik het over op hoofdpagina/overzichts pagina "analyse" met meest nutteloze appels met peren "vergelijk met andere woningen" van "analyse" tov de product pagina productie pagina waar je door kunt klikken naar details, ten opzichte van detail-pagina zelf.

Voor Mei was 2 dagen na einde maand het verschil weg tov eigen metingen voor maand cumulatieve maar daarvoor gebruik je geen Tibber Pulse..
Het gaat je niet lukken om aan teruglevering van de maand te komen door optellen van de afzonderlijke teruglevering per dag van Mei of April van de detailpagina, ook nu niet ruim 3 weken na einde maand
Hier min of meer hetzelfde. Gedurende de maand cumulatieve verschillen met opgewekte en teruggeleverde energie tot wel 50 kWh, maar na afsluiting van de maand, als de nota er is zijn de verschillen met mijn DSMR meter (Beeclear) minimaal.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• NoAcars
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-10-2024
Beste Tweakers,

Bij voorbaat dank.
Ik zat bij ZP. Op 4 juni overgestapt naar Tibber. Vanwege invite een gratis Pulse. Op 12 juni was ik weer terug bij ZP. Allemaal gedoe bij Tibber. Je kan alleen maar chatten. Daar zit natuurlijk delay op. Vaak nog net dezelfde dag een antwoord. Een antwoord waar je weer geen ruk mee kan. Weer terug antwoorden. Weer na een halve dag een ruk antwoord. Ik werd er gek van. Vervolgens blijkt mijn meter in storing te staan. Bij Tibber is dat een probleem. Gaan ze schatten. Ja flikker op, ik zit dynamisch in mijn piekproductie qua panelen en dan gaan jullie een beetje schatten? Ja we kunnen corrigeren, maar wel alleen eenmalig. Dus beter is om te wachten totdat meter weer goed is. Tja en dat gaat duren. Minstens 12 weken. Ik kreeg echt jeuk van Tibber, vooral de antwoorden, waar ik elke keer weer meer verduidelijking moest vragen. Ze copy pasten vanaf hun website. Ja dat kan ik zelf ook lezen. Ik zit niet op dat soort antwoorden te wachten.
Dus ZP gebeld en die hebben mij meteen weer geactiveerd. Prettige van ZP: die gebruiken de connect voor de data, ook al staat mijn meter nog altijd in storing. En....je kan bellen! Tot nog toe kreeg ik ook competente medewerkers aan de lijn. Ik betaal dan wat meer vaste kosten bij ze dan Tibber, maar ik heb het er voor over. 24,- op jaarbasis. Prima.

En dan die Tibber App: in die paar dagen dat ik er zat viel meteen op dat het terugleveren van de panelen helemaal niet meegenomen wordt. Totaal irritant. Na 4x chatten erover blijkt dat ze het probleem kennen, maar niet opgelost krijgen. Ofwel je kunt geen ruk met die app vwb data bijhouden. Het enige handige vind ik dat je de load op de 3 fases kunt zien (en dat ik soms naar nu blijkt mijn hoofdzekering best wel eens overbelast-> roept wel vragen op: klopt deze data van Tibber dan wel bv?)

[ Voor 12% gewijzigd door NoAcars op 25-06-2023 20:35 ]

• NoAcars
Domba schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:53:
[...]

Als je erbij aanwezig bent, kijken in logboek of je een code 1 of code 2 hebt kort na plaatsen en geen marker meer bij administratief uit en anders of er signaalsterkte is (anders dan -99dbM)
Je bedoelt -999dBm.
Ik zou wensen dat ik -99dBm heb, dan deed ie het!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:24
NoAcars schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Ik zat bij ZP. Op 4 juni overgestapt naar Tibber. Vanwege invite een gratis Pulse. Op 12 juni was ik weer terug bij ZP. Allemaal gedoe bij Tibber. Je kan alleen maar chatten. Daar zit natuurlijk delay op. Vaak nog net dezelfde dag een antwoord. Een antwoord waar je weer geen ruk mee kan. Weer terug antwoorden. Weer na een halve dag een ruk antwoord. Ik werd er gek van. Vervolgens blijkt mijn meter in storing te staan. Bij Tibber is dat een probleem. Gaan ze schatten. Ja flikker op, ik zit dynamisch in mijn piekproductie qua panelen en dan gaan jullie een beetje schatten? Ja we kunnen corrigeren, maar wel alleen eenmalig. Dus beter is om te wachten totdat meter weer goed is. Tja en dat gaat duren. Minstens 12 weken. Ik kreeg echt jeuk van Tibber, vooral de antwoorden, waar ik elke keer weer meer verduidelijking moest vragen. Ze copy pasten vanaf hun website. Ja dat kan ik zelf ook lezen. Ik zit niet op dat soort antwoorden te wachten.
Dus ZP gebeld en die hebben mij meteen weer geactiveerd. Prettige van ZP: die gebruiken de connect voor de data, ook al staat mijn meter nog altijd in storing. En....je kan bellen! Tot nog toe kreeg ik ook competente medewerkers aan de lijn. Ik betaal dan wat meer vaste kosten bij ze dan Tibber, maar ik heb het er voor over. 24,- op jaarbasis. Prima.

En dan die Tibber App: in die paar dagen dat ik er zat viel meteen op dat het terugleveren van de panelen helemaal niet meegenomen wordt. Totaal irritant. Na 4x chatten erover blijkt dat ze het probleem kennen, maar niet opgelost krijgen. Ofwel je kunt geen ruk met die app vwb data bijhouden. Het enige handige vind ik dat je de load op de 3 fases kunt zien (en dat ik soms naar nu blijkt mijn hoofdzekering best wel eens overbelast-> roept wel vragen op: klopt deze data van Tibber dan wel bv?)
Sorry hoor, maar is dat dan 24 Euro op voorhand waard...

• NoAcars
Deldenaar schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:44:
[...]

Sorry hoor, maar is dat dan 24 Euro op voorhand waard...
Ja natuurlijk. Alleen al het verschil tussen schatten en daadwerkelijke kosten overstijgt deze 24,-. Leg je bedenking eens uit?

• Domba
NoAcars schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:29:
[...]

Je bedoelt -999dBm.
Ik zou wensen dat ik -99dBm heb, dan deed ie het!
Je hebt gelijk, aangepast

• Domba
NoAcars schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Deze kloppen redelijk, alleen kan het een inschakel piekje zijn van amper een seconde of minder met DSMR 5 (1 meetwaarde (telegram)/seconde), pas als je een flink aantal hebt voor de zelfde minuut of alle 25 die weergegeven worden voor zelfde paar minuten.

Voor de slimme meter/net-aansluiting belast ik alle fase evenveel, voor afname als teruglevering, intern wordt scheve fase gebruik gecompenseert, als een grotere verbruiker als waterkoker ingeschakelt of uitschakelt is regeling van hybride omvormer niet altijd snel genoeg of zit te dicht bij meetmoment van slimme meter, dan ziet deze een 5-7A hogere dan de afzekeringswaarde voor 1 meetmoment , de hoofdzekering slaat daar niet van door.
Voor dynamisch op netto negatieve uren incl heffingen als ik met limiter op 3x24,9A voor laden van thuisaccu zit dan, wil je geen push-notificaties, gelukkig kun je die uitzetten. :)

• bilgy_no1
Gecko43 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:47:
[...]

Bedankt voor uw reactie.

Van de verhoging van vaste kosten bij Tibber was ik ook niet op de hoogte. Wat zullen de nieuwe tarieven zijn?
Dan ben ik toch wel benieuwd welke aanbieder dat dan is, waar het eigen personeel nog niet eens een contract wil afsluiten... 🤔🤔🤔

Ik zit zelf bij Groene Stroom Lokaal, ivm met een deelname in een postcoderoos project. Dat wordt noch door Zonneplan, noch door Tibber verrekend.

Maar ik heb sinds kort wel zonnepanelen via Zonneplan en ben daar erg tevreden over de bereikbaarheid en het contact.

Had me eerst aangemeld bij Tibber, maar kwam toen achter die postcoderoos beperking bij hun. Opzeggen in de bedenkingstijd ging verder probleemloos.

• BugBoy
Gecko43 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:47:
Het feit dat Tibber uw verbruik schat betekent hoogstwaarschijnlijk dat uw meter een storing heeft. U kunt hierover contact opnemen met Tibber. Ook zou u zelf even de netbeheerder kunnen bellen met de vraag of de meter een storing aangeeft en hoe ze dit op kunnen lossen.
Ik heb teruggekeken, maar deze storing is al sinds 17 april. Je zou toch verwachten dat er iemand contact opneemt. Geeft de meter dit met terugwerkende kracht door? Anders ben ik wel heel erg zuur. Ik laad altijd in de dalmomenten de auto. Als ze de gemiddelde prijs hanteren dan ben ik zeker 2x duurder uit. Morgen maar eens bellen met Enexis en Tibber.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Domba
BugBoy schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:29:
[...]

Ik heb teruggekeken, maar deze storing is al sinds 17 april. Je zou toch verwachten dat er iemand contact opneemt. Geeft de meter dit met terugwerkende kracht door? Anders ben ik wel heel erg zuur. Ik laad altijd in de dalmomenten de auto. Als ze de gemiddelde prijs hanteren dan ben ik zeker 2x duurder uit. Morgen maar eens bellen met Enexis en Tibber.
Slimme meter hoeft maar voor 10 dagen voor uurtarieven bruikbare meter gegevens te bewaren, langer zijn dagverbruiken en maandverbruiken.
Er is geen informatieplicht voor zover ik weet als meter niet uitgelezen kan worden,
Enigste is elke week op knop op slimme meter drukken en kijken wanneer laatste keer een uitlezing was.(code5; elektra/ code 6 ; gasmeterstand)

• NoAcars
[...]

Ik vrees dat je de sjaak bent. Als al eerder geschreven, de meter houdt voor 10 dagen de uurstanden bij. That's it. De rest zal geschat gaan worden. Gaat ongetwijfeld bij Tibber tegen gemiddelde tarief, zowel je afname als teruglevering. Tenzij je megaverbruiker bent, zal het verschil met hoe het daadwerkelijk had moeten zijn niet eens zo groot zijn in deze periode. Maar dat zul je niet weten.
Het is inderdaad wel een lacune dat Tibber je niet eerder heeft laten weten dat ze van de beheerder geen data hebben ontvangen. Hoe heeft je april afrekening in mei dan plaatsgevonden? En idem over mei? Was dat al geschatte data van Tibber?
Ik ben benieuwd wat Enexis jou verteld. Ik kreeg vrolijk te horen dat het aan de isolatie in mijn huis zou liggen, dan wel aan de panelen, dan wel aan de omgeving. Het werd steeds gekker. Ik moest maar 12 weken wachten. En dat was al snel, want A ik ben niet de enige en B omdat ik dynamisch zit. Voor mensen vaste vaste contracten of variabel die mogen tot sint juttemis wachten.
Ik heb ACM ingelicht, maar ook dat gaat niet snel. nog geen reactie. Wel dat al Enexis medegedeeld. Kreeg ik een mail met wat blabla en ze zouden nu binnen 22 werkdagen mijn casus oppakken. Ben benieuwd, we zijn er al 12 op weg.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:31
Lijkt erop dat Innova ook met dynamische tarieven gestart is: https://www.innovaenergie.nl/innova-dynamic-pricing/
@Smuggler

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 12:36
NoAcars schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:56:
[...]

Ik kreeg vrolijk te horen dat het aan de isolatie in mijn huis zou liggen, dan wel aan de panelen, dan wel aan de omgeving.
Dat zou zo maar kunnen, Enexis maakt gebruik van 4G en de ontvangst van die radiosignalen kunnen overal door gestoord worden.dus dat "dan wel aan..." scenario klopt wel.
Heb je wel goede 4G ontvangst op je telefoon als je die naast de slimme meter houdt?

• NoAcars
hremijn schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:15:
[...]

Dat zou zo maar kunnen, Enexis maakt gebruik van 4G en de ontvangst van die radiosignalen kunnen overal door gestoord worden.dus dat "dan wel aan..." scenario klopt wel.
Heb je wel goede 4G ontvangst op je telefoon als je die naast de slimme meter houdt?
Nu klink je net als een Enexis 1e lijnshulp. Ik snap heel goed dat dat de eerste opmerkingen kunnen zijn. Maar als je dan van mij te horen krijgt dat ik niet geïsoleerd heb, mijn panelen al 1,5 jaar liggen zoals ze liggen, mijn buren en omgeving niet veranderd zijn qua line of sight, dat mijn buren dezelfde meter hebben en in dezelfde mobiele cel zitten als ik én wel verbinding hebben, dan moet je toch vrij simpel tot de conclusie komen dat het aan je eigen slimme meter ligt. Die jij beheert. Dat het natuurlijk niet gaat lukken om hem te resetten op afstand, want hé hij is niet te benaderen....dan moet je concluderen dat er een monteur langs moet komen die de 4G module gaat checken in plaats van de schuld aan alles eromheen te geven.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 10:58
NoAcars schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:47:
Dat het natuurlijk niet gaat lukken om hem te resetten op afstand, want hé hij is niet te benaderen....dan moet je concluderen dat er een monteur langs moet komen die de 4G module gaat checken in plaats van de schuld aan alles eromheen te geven.
1) hebben ze genoeg vervangende meters. Als dat niet het geval is, dan heeft het weinig zin om een monteur te sturen. 2) hebben ze genoeg monteurs die dit probleem op kunnen lossen

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:54
Dank voor het doorgeven! Ik heb de tarieven toegevoegd aan de tabel in de TS.

Eerste indruk: hoog vast maandbedrag, en redelijk hoge opslag voor stroom. Voor gas hebben ze vooralsnog de laagste opslag, en het lijkt erop dat je simpel een contract voor alleen gas bij ze kunt aanvragen. Voor grootverbruikers van gas is dit misschien wel een interessante aanbieder.

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-11 12:25

m00

phicoh schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:56:
[...]

1) hebben ze genoeg vervangende meters. Als dat niet het geval is, dan heeft het weinig zin om een monteur te sturen. 2) hebben ze genoeg monteurs die dit probleem op kunnen lossen
Oftewel, zowel het materieel als het personeel is niet op orde. Daar mag je ondertussen wel lekker voor doorbetalen, incl. prijsverhogingen.

• NoAcars
[...]

Jap, dat zijn hun problemen inderdaad. Zeg dat dan als Enexis zijnde. En in de tussen tijd betaal je mij als klant het gedeelte van de netbeheerkosten kosten terug die aan de slimme meter is gelieerd. Dat zou fair zijn. Daarnaast zou je een boete moeten krijgen indien je als beheerder geen 100% functionaliteit kan bieden vanaf zeg 5 werkdagen of iets dergelijks. Het is heel raar dat netbeheerders hiermee wegkomen. Vooral in tijden waarin de afname van energie dmv dynamische tarieven sterk afhankelijk is van een 100% werkende meter.

Zoals gezegd, ik heb het aangekaart bij de ACM.

• Raymond P
@NoAcars Er is waarschijnlijk geen user input in het script wat je voorgelezen hebt gekregen. De door jou geleverde info is dus irrelevant. :+

Het lijkt mij aannemelijk dat er na X dagen storing én klacht pas een [actie] knopje tevoorschijn komt.
En zolang er meer dringende zaken zijn dan een klein percentage defecte meters waar een nog kleiner percentage klanten uberhaubt last van heeft zal die X zeer ruim zijn.

Met een marktpenetratie lager dan 3% sta je achteraan met je dynamische contract.
Dat is flink vervelend als je storing hebt, maar het grote plaatje heeft momenteel gewoon andere prioriteiten.

- knip -

• phicoh
m00 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:59:
[...]

Oftewel, zowel het materieel als het personeel is niet op orde. Daar mag je ondertussen wel lekker voor doorbetalen, incl. prijsverhogingen.
Dit gaat alleen nog maar erger worden. Netbeheerders moeten enorm veel extra capaciteit creeëren op het elektriciteitsnet. Daar hebben ze mensen, materiaal, etc. voor nodig. Goede kans dat daar andere diensten onder moeten lijden.

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-11 12:11
Weer zo'n irritante anti-consumentensite waar je allerlei dingen moet opgeven voordat je met veel moeite de tarieven kan terugvinden.

• NoAcars
Raymond P schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:03:
@NoAcars Er is waarschijnlijk geen user input in het script wat je voorgelezen hebt gekregen. De door jou geleverde info is dus irrelevant. :+

Het lijkt mij aannemelijk dat er na X dagen storing én klacht pas een [actie] knopje tevoorschijn komt.
En zolang er meer dringende zaken zijn dan een klein percentage defecte meters waar een nog kleiner percentage klanten uberhaubt last van heeft zal die X zeer ruim zijn.

Met een marktpenetratie lager dan 3% sta je achteraan met je dynamische contract.
Dat is flink vervelend als je storing hebt, maar het grote plaatje heeft momenteel gewoon andere prioriteiten.
Haha, inderdaad ja, euh de klant heeft ook een idee/mening -> ignore.forever()

Overigens deed Enexis het voorkomen als zijnde dat klanten met een dynamisch contract voorrang krijgen. Want ze weten dat dat de klant geld kost. Variabele en vast contract klanten kunnen meterstanden gewoon doorbellen....

• bilgy_no1
[...]

Maar hoe zit dit eigenlijk icm dynamische tarieven?

De leveranciers hanteren bij gebrek aan data van de meter een schatting (behalve Zonneplan die een eigen dongle levert als back-up). Dikke kans dat deze schatting voor de klant nadelig uitpakt. Zeker als je heel erg je best hebt gedaan om veel grootverbruik (auto, boilers, warmtepompen) te sturen op de goedkoopste momenten.

Dit nadeel ontstaat doordat de leverancier van de slimme meter zijn taak verzaakt. Je hebt als afnemer geen mogelijkheid om hier zelf iets aan te doen; sterker nog: je mag niet eens iets doen aan die slimme meter.

Logischerwijs zou dan de leverancier die faalt (oftewel de netbeheerder) moeten opdraaien voor de schade die je als afnemer lijdt. Tekort aan materiaal danwel personeel mag daar wel een excuus voor zijn, maar dat vrijwaart de netbeheerder er niet van dat ze voor de schade moeten opdraaien. Probleem is uiteraard dat om de schade te kunnen vaststellen, juist die meterdata per kwartier/uur nodig zijn... wellicht is een forfaitair bedrag per dag dan een simpele oplossing.

Is er hier al iemand geweest die van de netbeheerder een schadevergoeding heeft gekregen in geval van een falende meter.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:57
[...]

Mijn meter heeft ook ongeveer 1,5 maand in storing gestaan (kwam er pas achter bij de Tibber afrekening). Tibber had gebruik gemaakt van geschat verbruik en opbrengsten. Toen ik ernaar ging informeren gaven ze aan dat de meter in storing stond.

Ticket ingeschoten bij Tibber en deze hebben het in een dag of 5 netjes opgelost. Wat ze gedaan hebben durf ik niet te zeggen. Of ze hierbij ook contact hebben gehad met de netwerkbeheerder weet ik ook niet. Maar feit blijft wel dat Tibber het netjes opgelost heeft, en sindsdien werkt het prima.

Ze hadden wel het werkelijke verbruik en opbrengsten uiteindelijk kunnen uitlezen. Ze hadden een keurig staatje per dag meegestuurd en deze kwam precies overeen met mijn eigen P1 metingen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hg_sQc1TMK2Gyh5iWXcrfiw87BU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KSoC1jeGdcrvkQpLmTQL3sam.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Senaxx op 26-06-2023 10:23 ]

• phicoh
bilgy_no1 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:18:
Logischerwijs zou dan de leverancier die faalt (oftewel de netbeheerder) moeten opdraaien voor de schade die je als afnemer lijdt. Tekort aan materiaal danwel personeel mag daar wel een excuus voor zijn, maar dat vrijwaart de netbeheerder er niet van dat ze voor de schade moeten opdraaien. Probleem is uiteraard dat om de schade te kunnen vaststellen, juist die meterdata per kwartier/uur nodig zijn... wellicht is een forfaitair bedrag per dag dan een simpele oplossing.
Als je begint bij de basis, hebben netbeheerders de wettelijke verplichting om een slimme meter te leveren? Zo niet, als ze dan op eigen initiatief een slimme meter leveren, zijn ze dan aansprakelijk voor alle gevolgschade die ontstaat als de slimme meter niet zo slim is.

Als we bijv. kijken naar wat de rijksoverheid zegt over een slimme meter (https://www.rijksoverheid...-invoering-slimme-meter):
"Met de slimme meter is het makkelijker om uw energieverbruik in de gaten te houden. Dit kunt u zelf doen met de verbruiks- en kostenoverzichten die u elke maand van uw energieleverancier ontvangt."
"Dankzij de slimme meter hebben netbeheerders goed inzicht in de hoeveelheid elektriciteit die wordt afgenomen van, of geleverd aan, het elektriciteitsnet. Zo kunnen zij zorgen dat iedereen altijd kan rekenen op levering van energie."

Er staat niets over dat die informatie gebruikt kan worden om te factureren. Dus ik kan me voorstellen dat de netbeheerder zal stellen dat het niet hun probleem is. Een slimme meter is om te informeren. Het is jammer als dat niet lukt, maar dat is geen basis voor schadevergoeding.

Het is wel jammer natuurlijk dat Tibber niet tijdelijk de P1 data wil gebruiken.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:32
Senaxx schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:18:
[...]

[...] Maar feit blijft wel dat Tibber het netjes opgelost heeft, en sindsdien werkt het prima.[...]
Soortgelijke ervaring hier. Slimme meter "uit" geïnstalleerd, overstap Tibber, vorige leverancier maakt schatting voor eindafrekening, na ontdekking meter "aan" laten zetten, Tibber ontdekt dat teruglevering niet is verrekend door oude leverancier en geven zo'n € 270,= vergoeding over periode vóór contractdatum (dus tussen meterwissel en ingang contract Tibber). Ik hoefde daardoor niet naar vorige leverancier.

Dat is het overtreffen van verwachtingen. Wordt een mens blij van.

Overigens werd ik ook heel blij van EnergieVanOns, maar die lopen dynamisch nogal achter op Tibber (app, aansturen auto ed).

• Marcva
phicoh schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Als je begint bij de basis, hebben netbeheerders de wettelijke verplichting om een slimme meter te leveren? Zo niet, als ze dan op eigen initiatief een slimme meter leveren, zijn ze dan aansprakelijk voor alle gevolgschade die ontstaat als de slimme meter niet zo slim is.

Als we bijv. kijken naar wat de rijksoverheid zegt over een slimme meter (https://www.rijksoverheid...-invoering-slimme-meter):
"Met de slimme meter is het makkelijker om uw energieverbruik in de gaten te houden. Dit kunt u zelf doen met de verbruiks- en kostenoverzichten die u elke maand van uw energieleverancier ontvangt."
"Dankzij de slimme meter hebben netbeheerders goed inzicht in de hoeveelheid elektriciteit die wordt afgenomen van, of geleverd aan, het elektriciteitsnet. Zo kunnen zij zorgen dat iedereen altijd kan rekenen op levering van energie."

Er staat niets over dat die informatie gebruikt kan worden om te factureren. Dus ik kan me voorstellen dat de netbeheerder zal stellen dat het niet hun probleem is. Een slimme meter is om te informeren. Het is jammer als dat niet lukt, maar dat is geen basis voor schadevergoeding.

Het is wel jammer natuurlijk dat Tibber niet tijdelijk de P1 data wil gebruiken.
Netbeheerders hebben de verplichting om te meten en elke 15 minuten de standen door te geven (Elektriciteitswet en Meetcode). Enexis heeft mijn Tibber Puls betaald toen ik ze aansprakelijk stelde voor een falende meter. Ze zijn niet ingegaan op de daadwerkelijke "dynamische schade". Ze legden de bewijslast daarvoor bij mij, hetgeen ik bezwarend vond en onredelijk. Vooralsnog heb ik daar verder geen actie op ondernomen omdat het financiële belang relatief klein is en ik niet weet of ik zin heb voor het grote belang de kooltjes uit het vuur te halen. Toezichthouder ACM wel geïnformeerd en aangegeven dat wet- en regelgeving aangepast moeten: netbeheerders hebben talloze verplichtingen zonder sancties bij niet naleven.

Overigens gebruikt Tibber wel P1 data via hun Pulse. Die heb ik er aanhangen voor de redundantie. En betaald door Enexis dus :+

• BugBoy
Vanmorgen eerst maar eens Enexis gebeld en die geven aan dat er inderdaad iets niet in de haak is en er is een intern ticket aangemaakt. Ik heb geen Tibber pulse, omdat ik zelf al een DSMR registratie heb (DSMR reader). Geen idee hoe lang dit gaat duren. Vreemd genoeg lijken de meetgegevens voor gas wel gewoon doorgestuurd te zijn. Ik krijg hierover een reactie via e-mail, maar geen idee hoe lang dit gaat duren.

Enexis geeft aan wel maandtotalen tot 13 maanden terug te kunnen leveren en uurtotalen slechts voor 10 dagen. Ik heb geen Tibber Pulse, dus het lijkt me onmogelijk dat Tibber kan achterhalen wat de uurtotalen zijn voor de afgelopen 1.5 maand. Wel jammer, want ik laad mijn EV juist altijd op als de stroom goedkoop is.

Kwalijker vind ik dat je geen enkele feedback krijgt van Tibber als je meter in storing is. Ze sturen overal een notificatie voor, dus een notificatie na 3 dagen als je meter een storing heeft zou een welkome toevoeging zijn. Het scheelt ze zelf ook een boel gezeur.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:07

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
1 van de tips is sowieso om je eerst aan te melden bij een online energie portaal die ook je meter uitleest op afstand. Als dat niet lukt dan weet je dat er problemen zijn. dan kan je die oplossen voordat je overstapt.

ik gebruik er nu 2.
https://my.umeter.nl/
en
https://account.enelogic.com/login/

Als er dan iets fout gaat, dan zie je het zelf ook meteen.
1 van de 2 stuurt zelfs actief een mail als er langere tijd niets is binnengekomen. (welke weet ik even niet meer).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Senaxx
phicoh schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:38:
[...]
Als je begint bij de basis, hebben netbeheerders de wettelijke verplichting om een slimme meter te leveren?
Al is het sinds 1 januari 2023 verplicht om een slimme meter te hebben als je zonnepanelen hebt en wilt gebruik maken van de salderingsregeling volgens het klimaatakkoord.

• phicoh
Marcva schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:08:
Netbeheerders hebben de verplichting om te meten en elke 15 minuten de standen door te geven (Elektriciteitswet en Meetcode).
De enige verwijzing naar 15 min. die ik kon vinden in de elektriciteitswet is artikel 26ab punt 5: "Meetgegevens per kwartier en per dag worden door de netbeheerder dagelijks om niet beschikbaar gesteld. Overige meetgegevens worden door de netbeheerder tegen een vergoeding van de daaraan verbonden kosten beschikbaar gesteld."

Dit gaat om geld, namelijk dat ze 1 keer per dag gratis beschikbaar worden gesteld. Niet dat er van ieder klant in Nederland dergelijke metingen zijn. Heb je nog een ander artikel dat netbeheerders verplicht om te meten?

In de Meetcode kom ik verwijzingen naar 15 minuten alleen tegen als het gaat om grootverbruik, bijv. artikel 4.3.5.1:
"Een telemetriegrootverbruikmeetinrichting registreert:

a. per meetperiode van 15 minuten de op het overdrachtspunt van de aansluiting uitgewisselde energie;"

Dus misschien kan je iets specifieker zijn over waar die verplichting vandaan komt?

Ik vindt het altijd weer irritant als iemand niet even de moeite kan nemen om de artikelen uit de wet te citeren. Dat scheelt een hoop zoekwerk.

• phicoh
Senaxx schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:17:
Al is het sinds 1 januari 2023 verplicht om een slimme meter te hebben als je zonnepanelen hebt en wilt gebruik maken van de salderingsregeling volgens het klimaatakkoord.
Dat gaat om een meter met gescheiden telwerken. Dus een 'domme' digitale meter, of een 'slimme' meter waarbij het op afstand uitlezen uit staat, voldoen ook.

• Domba
Ik denk dat een eerste stap zou zijn als energieleveranciers informatieplicht hebben als ze geen P4 data ontvangen van de netbeheerder en niet op "SMN" zet en je van vooraf aan alle trage stappen moet doorlopen.

Een helder onderscheid in de app zoals bij Tibber voor data van P1 dongle Pulse en P4 wat ze ontvangen van netbeheerder. Net als voor dongle een mogelijkheid van push notificatie als je app gebruikt als er geen data ontvangen zijn.

Voor dynamisch hebben slimme meters maar voor 10 dagen standen voor de uurtarieven, wat veel te kort is ook als je er op alle manieren tegenaan "schopt" ben je meer dan een maand kwijt voor je een diagnose van de storing hebt, bevestigd door een monteur.
Gebruik van P1 via een dongle voor facturatie door energieleverancier is te kwetsbaar en voor gevallen dat ze het doen, dien je dat te zien als een extra service, maar geen algemene back-up.
Het risico is te groot dat goedwerkende meters een alufolie behandeling krijgen voor data-simulatie.

• Raymond P
@phicoh Met nuance: als er een slimme meter aanwezig is die een communicatiestoring heeft moet dat binnen 2 maanden gefixed zijn (bron).

Wanneer die klok gaat tikken is niet duidelijk. (En wat er gebeurt als die 2 maanden overschreden worden is ook onbekend)

edit: het eisenpakket waar een slimme meter aan moet voldoen (bron) vermeldt wel de 15 minuten registratie met ten minste 1 sync moment per dag (bron 4.1c)

[ Voor 42% gewijzigd door Raymond P op 26-06-2023 11:55 ]

- knip -

• Marcva
phicoh schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:22:
[...]
Ik vindt het altijd weer irritant als iemand niet even de moeite kan nemen om de artikelen uit de wet te citeren. Dat scheelt een hoop zoekwerk.
Hoho rustâgh.

Geen idee dat daaraan behoefte is. En ik weet ze ook niet uit het hoofd, dus vandaar even uit de losse pols de richting.
Maar: je hebt het gevonden :+

Aanvullend stelt artikel 26ab eerste lid onder 3 Ew dat de meetgegevens voor "facturering"gebruikt mogen worden. Meten om te factureren is dus een doel. Daarna (lid 5) staat inderdaad het kwartier genoemd. Als verplichting en zonder voorwaarden.
Meetgegevens per kwartier en per dag worden door de netbeheerder dagelijks om niet beschikbaar gesteld. [...]
Dus ja, wel voor heel Nederland en niet facultatief. Die data zullen ze zelf ook wel gebruiken in hun balanceringsact, want dat mag ook.

De Meetcode voegt daar -qua meettermijn- inderdaad niks meer aan toe voor particulieren. Maar dat is ook niet nodig. De wet spreekt voor zich en staat hoger in rang. Dat geldt ook voor het door de @Raymond P genoemde Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen.

@Raymond P was me voor.
Artikel 4.2.3.1. eerste lid van de Meetcode stelt overigens nog over slimme kleinverbruiksaansluitingen:
Een storing in de gegevensoverdracht vanuit de op afstand uitleesbare meetinrichting wordt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee maanden nadat de storing door de netbeheerder is gesignaleerd, verholpen.
Dat is een nogal zachte termijn. De netbeheerder kan roepen dat hij de storing niet, of laat "gesignaleerd" heeft.

Voor de liefhebber: relevante codes staan bij de ACM: https://www.acm.nl/nl/ond...gie/actuele-codes-energie

[ Voor 3% gewijzigd door Marcva op 26-06-2023 12:10 . Reden: Gekruisde reactie verwerkt ]

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Valt mij op dat de Zonneplan app soms verbruik in uren toont, waar Enelogic 0 verbruikt toont. Zie voorbeeld

Hebben anderen dit ook? Cumulatief matchen ze wel, dus is vooral een weergave issue.

[ Voor 14% gewijzigd door stok op 26-06-2023 12:09 ]

• bilgy_no1
Marcva schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:03:
[...]

Hoho rustâgh.

Geen idee dat daaraan behoefte is. En ik weet ze ook niet uit het hoofd, dus vandaar even uit de losse pols de richting.
Maar: je hebt het gevonden :+

Aanvullend stelt artikel 26ab eerste lid onder 3 Ew dat de meetgegevens voor "facturering"gebruikt mogen worden. Meten om te factureren is dus een doel. Daarna (lid 5) staat inderdaad het kwartier genoemd. Als verplichting en zonder voorwaarden.

[...]

Dus ja, wel voor heel Nederland en niet facultatief. Die data zullen ze zelf ook wel gebruiken in hun balanceringsact, want dat mag ook.

De Meetcode voegt daar -qua meettermijn- inderdaad niks meer aan toe voor particulieren. Maar dat is ook niet nodig. De wet spreekt voor zich en staat hoger in rang. Dat geldt ook voor het door de @Raymond P genoemde Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen.

@Raymond P was me voor.
Artikel 4.2.3.1. eerste lid van de Meetcode stelt overigens nog over slimme kleinverbruiksaansluitingen:

[...]

Dat is een nogal zachte termijn. De netbeheerder kan roepen dat hij de storing niet, of laat "gesignaleerd" heeft.

Voor de liefhebber: relevante codes staan bij de ACM: https://www.acm.nl/nl/ond...gie/actuele-codes-energie
Dank voor alle relevante artikelen. Die twee maanden is wel heel erg lang zeg, hoewel dit artikel wel de bewijslast neerlegt bij de netbeheerder waarom het niet sneller kon.

En het feit dat ze maximaal 2 maanden hebben, betekent mijns inziens niet dat je dan als afnemer maar pech hebt met een eventuele schade van 2 maanden. Het uitgangspunt blijft dat de netbeheerder in gebreke is en dat de afnemer daardoor wordt benadeeld.

Ik hoop persoonlijk niet met die situatie geconfronteerd te worden, als ik de verhalen hier lees van falende meters...

• hremijn
NoAcars schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:47:
[...]

Nu klink je net als een Enexis 1e lijnshulp. Ik snap heel goed dat dat de eerste opmerkingen kunnen zijn. Maar als je dan van mij te horen krijgt dat ik niet geïsoleerd heb, mijn panelen al 1,5 jaar liggen zoals ze liggen, mijn buren en omgeving niet veranderd zijn qua line of sight, dat mijn buren dezelfde meter hebben en in dezelfde mobiele cel zitten als ik én wel verbinding hebben, dan moet je toch vrij simpel tot de conclusie komen dat het aan je eigen slimme meter ligt. Die jij beheert. Dat het natuurlijk niet gaat lukken om hem te resetten op afstand, want hé hij is niet te benaderen....dan moet je concluderen dat er een monteur langs moet komen die de 4G module gaat checken in plaats van de schuld aan alles eromheen te geven.

[ Voor 21% gewijzigd door hremijn op 26-06-2023 13:11 ]

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-11 09:50
stok schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:08:
Valt mij op dat de Zonneplan app soms verbruik in uren toont, waar Enelogic 0 verbruikt toont. Zie voorbeeld

Hebben anderen dit ook? Cumulatief matchen ze wel, dus is vooral een weergave issue.
Is Enelogic zo'n 'gratis' partij die jouw meetgegevens mag inzien?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:47
stok schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:08:

Bij mij komen ze mooi overeen met HA, misschien te maken met afronding in de weergave?

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:01
Smuggler schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:17:
1 van de tips is sowieso om je eerst aan te melden bij een online energie portaal die ook je meter uitleest op afstand. Als dat niet lukt dan weet je dat er problemen zijn. dan kan je die oplossen voordat je overstapt.

ik gebruik er nu 2.
https://my.umeter.nl/
en
https://account.enelogic.com/login/

Als er dan iets fout gaat, dan zie je het zelf ook meteen.
1 van de 2 stuurt zelfs actief een mail als er langere tijd niets is binnengekomen. (welke weet ik even niet meer).
In hoeverre zijn jullie bang voor het hacken van zulke partijen, best handige info als je structureel weet wanneer iemand NIET thuis is aan de hand van de gemeten energiebehoefte. Andere AVG technische dingen nog terzijde.
Ik voel me echt totaal niet geneigd om van dit soort tools gebruik te maken. Dat Zonneplan in mijn geval die info heeft is tenminste maar 1 partij.

• Senaxx
SidewalkSuper schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:13:
[...]

In hoeverre zijn jullie bang voor het hacken van zulke partijen, best handige info als je structureel weet wanneer iemand NIET thuis is aan de hand van de gemeten energiebehoefte. Andere AVG technische dingen nog terzijde.
Ik voel me echt totaal niet geneigd om van dit soort tools gebruik te maken. Dat Zonneplan in mijn geval die info heeft is tenminste maar 1 partij.
Ik denk dat een dief wel andere methoden heeft om te zien dat jij niet thuis bent. Daar heeft hij deze middelen niet voor nodig. Denk juist de AVG technische dingen interessanter is dan je energie verbruik.

• mahagen
[...]

Hacken zal wel meevallen maar ben ook geen voorstander vandaar dat mijn gratis tussen haakjes stond.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
[...]

Terechte vragen waar je naar mijn inziens inderdaad rekening mee moet houden.

Er gaan hier gelukkig zo veel dingen automatisch aan / uit dat ik zelfs niet kan terug vinden of ik wel of niet thuis ben geweest :).
Maar dit is ook 1 van de redenen dat ik er een accu tussen wil, dan is het stroom verbruik allemaal wat anoniemer. (dan zitten we nog met Gas / douche beurten.
Tja. dat is in de zomer wel te volgen.

Ik heb mij vooral aangemeld voor meer inzicht, na ruzie met EasyEnergy over een kapotte meter.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• mahagen
Smuggler schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:21:
[...]

Terechte vragen waar je naar mijn inziens inderdaad rekening mee moet houden.

Er gaan hier gelukkig zo veel dingen automatisch aan / uit dat ik zelfs niet kan terug vinden of ik wel of niet thuis ben geweest :).
Maar dit is ook 1 van de redenen dat ik er een accu tussen wil, dan is het stroom verbruik allemaal wat anoniemer. (dan zitten we nog met Gas / douche beurten.
Tja. dat is in de zomer wel te volgen.

Ik heb mij vooral aangemeld voor meer inzicht, na ruzie met EasyEnergy over een kapotte meter.
Ik lees mijn P1 uit in HA en heb hierdoor een volledig overzicht van verbruik per uur, dag, week, maand etc. Hierbij haalt hij ook de uurprijzen op en berekent ook nog eens de prijs.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
mahagen schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:31:
[...]

Ik lees mijn P1 uit in HA en heb hierdoor een volledig overzicht van verbruik per uur, dag, week, maand etc. Hierbij haalt hij ook de uurprijzen op en berekent ook nog eens de prijs.
Home assistent staat bij mij uit op bepaalde tijdstippen elke dag.
En dan is het beeld niet meer compleet.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mahagen schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Is Enelogic zo'n 'gratis' partij die jouw meetgegevens mag inzien?
Ja. Voor zover ik weet zijn dat dan dezelfde data als de netbeheerder heeft.

• Raymond P
mahagen schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:20:
[...]

Hacken zal wel meevallen maar ben ook geen voorstander vandaar dat mijn gratis tussen haakjes stond.
Vallen die niet vanzelf onder de gedragscode voor ODA's?
M.a.w. als je niet expliciet toestemming hebt gegeven om méér te doen dan is het gebruik van je data behoorlijk beperkt.
Voor zover ik m'n huiswerk heb gedaan was het moederbedrijf van slimmemeterportal iig een ODA.
Het verdienmodel van hun is mij duidelijk; er is maar 3 maanden historie beschikbaar en dat is net te kort voor iemand die het verder zelf niet opslaat. Langer bijhouden kost geld.

Zolang de supermarkten kapitalen uitgeven aan het verzamelen van je data is zo'n P4 aanbieder bijna de laatste waar ik issues mee heb. :9

- knip -

• Domba
mahagen schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:31:
[...]
Met uitlezen van P1 weet je nog niet of de energieleverancier de gegevens ontvangt van netbeheerder als je ook nog gebruik maakt van een dongle van energieleverancier. en geen moeite doen om de storing te melden bij netbeheerder of op te lossen.
Er zitten nogal wat schakels tussen P3 van je meter-netbeheerder- P4- ?- energieleverancier

Zo heb ik van Tibber nog steeds geen duidelijkheid of bevestiging dat ze gegevens dagelijks van de netbeheerder ontvangen. De Pulse intergratie klopt voor de lopende dag, maar alle andere gegevens is moeilijk te duiden.

Zo heb ik voor de maand teruglevering in de op elke pagina een ander 963-965-951.54kWh en mijn eigen meting 971.20kWh. vanochtend heb ik 19.03kWh teruggeleverd op moment laad ik de thuisaccu omstraks tot 22 uur terug te leveren deels en deels wat over te houden voor de nacht.

(De laastste is 951.54kWh is wel op de detailpagina waar je ook per uur/dag gegevens staan, die ook later kunt terug zoeken, maar dat is ongeveer de stand van middernacht en deze volgt niet de P1, maar wordt wel deels geupdate als ik over paar uur weer ga terugleveren, maar de 20-30kWh die dan teruglever wordt weer niet meegenomen tot morgen middag
De dag teruglevering deze volgt ook maar deels P1 met meer dan 2 uur vertraging en morgenmiddag wordt die bijgewerkt met de data van netwerkbeheerder als het goed is.
Kortom er is continue minimaal 6-10kWh zoek tussen Pulse uitlezing en te raadplegen data in de app by analyse

De procedure zou zijn dat Tibber in eerste instantie de P1 data gebruikt en als gegevens van netbeheerder binnen zijn dat deze overschreven zouden worden, maar het verhuist naar 2e lijn en is het wachten op antwoordt

• mahagen
Raymond P schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:17:
[...]

Vallen die niet vanzelf onder de gedragscode voor ODA's?
M.a.w. als je niet expliciet toestemming hebt gegeven om méér te doen dan is het gebruik van je data behoorlijk beperkt.
Voor zover ik m'n huiswerk heb gedaan was het moederbedrijf van slimmemeterportal iig een ODA.
Het verdienmodel van hun is mij duidelijk; er is maar 3 maanden historie beschikbaar en dat is net te kort voor iemand die het verder zelf niet opslaat. Langer bijhouden kost geld.

Zolang de supermarkten kapitalen uitgeven aan het verzamelen van je data is zo'n P4 aanbieder bijna de laatste waar ik issues mee heb. :9
Het enige wat ik wil aangeven is dat gratis niet altijd voor niks is. Mensen geven tegenwoordig heel makkelijk een consent en de data hoeft niet altijd in hun voordeel gebruikt te worden. Het tegenovergestelde zal eerder waar zijn.

• mahagen
Domba schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Met uitlezen van P1 weet je nog niet of de energieleverancier de gegevens ontvangt van netbeheerder als je ook nog gebruik maakt van een dongle van energieleverancier. en geen moeite doen om de storing te melden bij netbeheerder of op te lossen.
Er zitten nogal wat schakels tussen P3 van je meter-netbeheerder- P4- ?- energieleverancier

Zo heb ik van Tibber nog steeds geen duidelijkheid of bevestiging dat ze gegevens dagelijks van de netbeheerder ontvangen. De Pulse intergratie klopt voor de lopende dag, maar alle andere gegevens is moeilijk te duiden.

Zo heb ik voor de maand teruglevering in de op elke pagina een ander 963-965-951.54kWh en mijn eigen meting 971.20kWh. vanochtend heb ik 19.03kWh teruggeleverd op moment laad ik de thuisaccu omstraks tot 22 uur terug te leveren deels en deels wat over te houden voor de nacht.

(De laastste is 951.54kWh is wel op de detailpagina waar je ook per uur/dag gegevens staan, die ook later kunt terug zoeken, maar dat is ongeveer de stand van middernacht en deze volgt niet de P1, maar wordt wel deels geupdate als ik over paar uur weer ga terugleveren, maar de 20-30kWh die dan teruglever wordt weer niet meegenomen tot morgen middag
De dag teruglevering deze volgt ook maar deels P1 met meer dan 2 uur vertraging en morgenmiddag wordt die bijgewerkt met de data van netwerkbeheerder als het goed is.
Kortom er is continue minimaal 6-10kWh zoek tussen Pulse uitlezing en te raadplegen data in de app by analyse

De procedure zou zijn dat Tibber in eerste instantie de P1 data gebruikt en als gegevens van netbeheerder binnen zijn dat deze overschreven zouden worden, maar het verhuist naar 2e lijn en is het wachten op antwoordt
Om te controleren of de P1 gegevens goed overkomen is het dan weer wel heel handig inderdaad.

• Raymond P
mahagen schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Het enige wat ik wil aangeven is dat gratis niet altijd voor niks is. Mensen geven tegenwoordig heel makkelijk een consent en de data hoeft niet altijd in hun voordeel gebruikt te worden. Het tegenovergestelde zal eerder waar zijn.
Dat snap ik helemaal. Maar bij een toch al beladen onderwerp als de slimme meter, waar dat m.i. allemaal best netjes is afgedekt, mag je dat dan wel onderbouwen. ;)

- knip -

• Domba
mahagen schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:06:
[...]

Om te controleren of de P1 gegevens goed overkomen is het dan weer wel heel handig inderdaad.
Nee gaat om de P4 gegevens dat je meter geen storing heeft tot aan de netwerkbeheerder, van netwerkbeheerder naar energieleverancier kan ook storing hebben, maar dat kan alleen de energieleverancier je laten weten.

De P1 komen goed aan in mijn geval, de pulse pagina is met paar seconden vertraging up to date. maar wat opgeslagen/vastgehouden wordt voor facturatie en later ook kunt terugkijken,
Daar is geen touw aan vast te knopen, de trigger is iets anders dan dat na elk verstreken uur bijgewerkt wordt

Als P4 netwerkgegevens niet binnen komen is er geen bijgewerkt meer en grote vraag is ook of die wel dagelijks ontvangen worden (wat ontweken werd), slimme meter heeft opslag tot 10 dagen, zijn niet gelijk weg, maar voor je het door hebt ben je wel de sjaak met deze manier

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nog meer mensen waar de Tibber app prijzen incl belastingen 10cent te laag aangeeft?

• hremijn
bbbrumbrum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 06:39:
Nog meer mensen waar de Tibber app prijzen incl belastingen 10cent te laag aangeeft?
Hier niet. 33,2 cent tussen 7 een 8.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-11 23:31
Verschil is bij mij 20,2 cent bij een prijs 13 cent exclusief belasting als wissel tussen inclusief (+20,2 cent) en exclusief belastingen.

Bij een prijs van 9,6 komt hier 19,6 cent belasting bij.

Klopt dat niet?

[ Voor 14% gewijzigd door Gecko123 op 28-06-2023 07:54 ]

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:14
Jep, wel meer dan dat nog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpwqIR4pb2caWA-A-_u56-VxZ4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q8TtbKGUsLjEzDPCOplr6lcc.png?f=fotoalbum_large

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-11 22:25
Hier ook gewoon normaal. Misschien belasting even uit en inschakelen.
Neem je wel al af bij Tibber? Voorheen als je nog niet af nam maar wel klant was klopte het ook niet helemaal.

[ Voor 17% gewijzigd door Willempie27 op 28-06-2023 09:42 ]

• Domba
Ik heb geen afwijkingen voor incl belastingen

Die prijzen lijken heel erg op het uurtarief met opslag incl BTW als of je netto terugleveraar bent. (meer opwek dan verbruik op jaarbasis)

• Jeffrey87
edit:
Is inmiddels verholpen

[ Voor 87% gewijzigd door Jeffrey87 op 28-06-2023 10:02 ]

• paQ
  • Laatst online: 21:00

paQ

Ik blijf toch maar steeds worstelen met terugleveren aan Tibber.
Het is onduidelijk, en van mijn eerste voorzichtige teruglevering in mei bestaat geen factuur. (ik wacht even af of ze het wellicht met Juni verrekenen)

In theorie denk ik: kale tarief ex belastingen.
Tibber schrijft (lekker vaag) op hun website:
Voor de overproductie van 500 kWh heb je recht de stroomprijs, maar niet op de belastingen. Echter hebben we, naast de stroomprijs, de belastingen wel al maandelijks aan je uitbetaald. Daarom ontvang je nog een factuur van ons voor de teveel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh.
OK, ik reken even met die 500 kWh (6000 per jaar)
Als ik dat op hun website door de calculator haal (dus 6000 terugleveren in een jaar) dan ziet de som er volgens hen zo uit, en dus ruim 28 cent retour per kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnSG8OLr16kZVREzJCQxcWLArg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/auH0B75zC7W48RfdyY9jQv7G.png?f=fotoalbum_large

Dat strookt niet alleen niet met hun uitleg, maar loopt ook enorm uit de pas met conculega Zonneplan, die rekenen vooraf namelijk met 7 cent
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vz6t4f04CMFMBGIKUPzc6hoN4q4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UIC0fmaWBmO8uL4gdI8TZ0qR.png?f=fotoalbum_large

Is het niet zo dat de daadwerkelijke teruglevering in het midden daarvan zit? op ca 14-17 cent?

Mijn mei teruglevering (eerste 2 weken gesaldeerd/teruggeleverd), 162 afgenomen, 185 'teruggeleverd'.
Volstrekt onduidelijk of ik nou 23 euro terugkrijg voor het verschil van 31 kWh. :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZd4aiVbBO7hoISI0guzXkK_HCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9df99iG5bhgiCSogOSOYBqY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 28-06-2023 11:31 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
paQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:19:
Het is onduidelijk, en van mijn eerste voorzichtige teruglevering in mei bestaat geen factuur. (ik wacht even af of ze het wellicht met Juni verrekenen)

[...]

OK, ik reken even met die 500 kWh (6000 per jaar)
Als ik dat op hun website door de calculator haal (dus 6000 terugleveren in een jaar) dan ziet de som er volgens hen zo uit, en dus ruim 28 cent retour per kWh
[Afbeelding]

Dat strookt niet alleen niet met hun uitleg, maar loopt ook enorm uit de pas met conculega Zonneplan, die rekenen vooraf namelijk met 7 cent
[Afbeelding]

Is het niet zo dat de daadwerkelijke teruglevering in het midden daarvan zit? op ca 14-17 cent?

Mijn mei teruglevering (eerste 2 weken gesaldeerd/teruggeleverd), 162 afgenomen, 185 'teruggeleverd'.
Volstrekt onduidelijk of ik nou 23 euro terugkrijg voor het verschil van 31 kWh. :?
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqZQgUrl3sxNEmEGztOo4-wIpKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qp3DL3BZxI0RbR4j6Sf6Gb5X.png?f=user_large

Overschot lever je terug in de middag. Afgelopen 7 dagen zat dat tussen de 0 en100 euro per MWh, dus 0 en 10 cent per kWh.

28 cent is gewoon fout. 7 cent is te pessimistisch, ik denk dat het wel iets hoger kan, maar feit blijft dat alle PV tegelijk op max zit en dan is stroom goedkoop, zeker in het weekend.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 09:36
Het is onduidelijk, en van mijn eerste voorzichtige teruglevering in mei bestaat geen factuur. (ik wacht even af of ze he wellicht met Juni verrekenen)
Haha voor mij is het vooral duidelijk dat ze niet verwachten dat je netto teruglevert over het hele jaar. Bijvoorbeeld bij zonneplan calculatie door 15% te besparen (op je verbruik neem ik aan), ga je minder uitbetaald krijgen, terwijl dat juist meer zou moeten zijn (je levert meer terug en/of neemt minder af want je verbruikt zelf minder). Terwijl in dit rekengeval zou je 15% besparen op 1 kWh (door jou ingevuld) dus nihil.

Bij Tibber staat er ook bij dat in de factuur verrekenen ze het teveel uitbetaalde belasting. Ja, omdat de calculator veel te simplistisch is want ze rekenen gewoon stroomprijs met belasting keer terugleveren. Als je dan invult dat je niets verbruikt en alleen teruglevert dan wijkt de maandschatting wel heel ver af.

Ik heb mijn Tibber factuur over mei overigens op 9 juni gekregen, maar jij nog helemaal niet dus? Op de factuur verwacht ik dat de berekening wel duidelijker zal zijn voor je.

• paQ

paQ

w00key schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:36:
[...]

28 cent is gewoon fout. 7 cent is te pessimistisch, ik denk dat het wel iets hoger kan, maar feit blijft dat alle PV tegelijk op max zit en dan is stroom goedkoop, zeker in het weekend.
Dat denk ik ook, maar vooral in het eerste geval vind ik het best kwalijk dat ze het op deze manier voorspiegelen. Dat tarieven best kunnen variëren is een gegeven, maar deze uitleg en voorrekening staan zo haaks op elkaar dat elke vorm van duidelijk vooraf gewoon afwezig is.

Frank zit denk ik meer bij de werkelijkheid, maar willen evengoed een vergoeding (wat geen marge is.... :z )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf739XF15DfZh_5YSWBi8j8pKXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ChkQMTEmkVUDhno9LNZi0Sq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 28-06-2023 11:43 ]

• paQ

paQ

mdvmine schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Ik heb mijn Tibber factuur over mei overigens op 9 juni gekregen, maar jij nog helemaal niet dus? Op de factuur verwacht ik dat de berekening wel duidelijker zal zijn voor je.
er is gewoon geen factuur mei :')

• Domba
Het is onduidelijk, en van mijn eerste voorzichtige teruglevering in mei bestaat geen factuur. (ik wacht even af of ze he wellicht met Juni verrekenen)

Als je al klant bent en op analyse pagina geen aparte productie blok hebt, is het aan de bel trekken door een chat te openen.

Ik heb het in Januari gehad, het is niet 100% bevestigd, maar daar ik een geregistreerde thuisaccu had (wel in de verkeerde catogerie 1-5MW) werd door het systeem gemist dat ik ook geregistreerde PV heb en werd teruglevering niet meegenomen. Zoals veel andere energieleveranciers neemt Tibber teruglevering pas mee als er op de EAN PV geregistreerd staat in het centrale aansluit register en niet op basis van dat de telwerkstanden veranderen

Daarnaast raakte het systeem nog eens in de war, dat ik tijdens zonuren niet terugleverde, maar op andere momenten ivm thuisaccu en werden ontvangen gegevens afgewezen ivm als mogelijk "corrupt"

Op moment heb ik, dat er geen touw vast te knopen aan de lopende maand gegevens, als of de logica en volgorde van verwerken wordt verzorgt door IT uit een ander land zonder voldoende coaching en uitleg hoe het Nederlandse systeem werkt.

• Domba
paQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Dat denk ik ook, maar vooral in het eerste geval vind ik het best kwalijk dat ze het op deze manier voorspiegelen. Dat tarieven best kunnen variëren is een gegeven, maar deze uitleg en voorrekening staan zo haaks op elkaar dat elke vorm van duidelijk vooraf gewoon afwezig is.

Frank zit denk ik meer bij de werkelijkheid, maar willen evengoed een vergoeding (wat geen marge is.... :z )
[Afbeelding]
Voor Frank moet je die opslag nog maar eens goed narekenen volgens eigenpagina is die anders

• paQ

paQ

Domba schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:04:
[...]

Voor Frank moet je die opslag nog maar eens goed narekenen volgens eigenpagina is die anders
allemaal boeven....

Pagina: 1 ... 159 ... 309 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels