Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:54
TheBrut3 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Als ik de ts mag geloven is Tibber goedkoper met alleen stroom en zijn GSL en Energie VanOns goedkoper met gas en stroom.

Zonneplan legt 3 cent op elke kWh volgens ts, dat is best veel en het vaste maandbedrag is ook nog eens hoger dan bij de 3 eerder genoemde aanbieders.
Waar lees je 3 cent? Het is tot eind juni 0,3 cent (factor 10 kleiner), en vanaf 1 juli wordt het 2 cent.

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-11 21:20
mdvmine schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Mwoah dit is natuurlijk wel een N=1 (of 2) steekproef. Of dat de 'gemiddelde Tweaker' is? Het geeft alleen aan dat er mensen zijn die afstappen van dynamische contracten (op zich prima), maar wat als er 5 van deze berichten komen? of 10? Is dan ineens "iedereen" om? Uiteindelijk zegt het toch weinig, ieder maakt zo'n eigen keuze, prima.
Klopt wat je zegt, maar mensen geven ook argumenten die helpen :)

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36
En wat als een gemiddelde Tweaker niet post (wat er ongetwijfeld meer zullen zijn dan actieve bijdragers)? Hebben we dan een cat state waarbij de gemiddelde Tweaker zowel wel als niet overgestapt is?

Zolang er een flink deel lurkers blijft lurken heb je weinig aan de bijdrage "ik ben overgestapt".
Een screenshot met prijzen van vaste contracten voegt net zo veel toe als een screenshot van stalen ballen.
Ik lurk gewoon mee in het topic wat exact daarover gaat: Energieleveranciers aanbiedingentopic

Mijn kat van vandaag is uit de zak, ik ben niet overgestapt en betaal vandaag +/- 115 /m3 gas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YQf1j184RflXBaa5eqPWicnMSw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AhzxO2mdYGSpIlxWr3Bzyfml.webp?f=user_large

- knip -

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:05
Sicco92 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Waar lees je 3 cent? Het is tot eind juni 0,3 cent (factor 10 kleiner), en vanaf 1 juli wordt het 2 cent.
Je hebt gelijk B) Heb dat stukje weggehaald. Maar de 3 genoemde aanbieders zijn, afhankelijk van gebruik, goedkoper.

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:22

zaadstra

Überprutser

Woldring vaart wel bij al die overstappers.

Het stuk meldt ook dat de prijzen hoger zijn (o.a.) door het uitgelopen onderhoud aan de gastinstallaties in Noorwegen. Het lijkt me dat als dat afgerond is er weer veel gas naar NL kan stromen en de prijs zal dalen.

• Tweakx
zaadstra schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:09:
Woldring vaart wel bij al die overstappers.

Het stuk meldt ook dat de prijzen hoger zijn (o.a.) door het uitgelopen onderhoud aan de gastinstallaties in Noorwegen. Het lijkt me dat als dat afgerond is er weer veel gas naar NL kan stromen en de prijs zal dalen.
Het NOS bericht geeft aan dat de contracten van een jaar nog niet zijn verhoogd maar dat wel zullen doen als de prijs langer zo blijft. Ik ben dus voor een jaar contract gegaan. Prijs bij zonneplan vandaag: 1,12 euro, vast contract: 1,20 euro. En met de winter straks vind ik dat een redelijke prijs.

Wat beter gaat zijn gaan we pas over een paar maanden zien. Voor nu, tot ziens en wellicht tot weer ;)

• Raymond P
Hanteert Zonneplan momenteel verschillende gastarieven of opslagen?
Voor vandaag meldt @Tweakx 1.12 @Ping83 1.1389 en Zonneplan 1.17.

- knip -

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:50
Raymond P schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:54:
Geen idee, ik kijk gewoon naar deze prijs in de app.
Kan het afhankelijk zijn van de regio? Die van mij is Twente (Enschede).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO4FpaFctVdM9X6ccHVh8sHqDrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeWGKjqqzaZHb2GFvCKOSu9K.jpg?f=fotoalbum_large

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
Raymond P schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:54:
Ik zie hier ook afgerond EUR 1,14 vandaag. En ik woon in Stedin gebied bij Rotterdam in de buurt. Geen idee waar de verschillen vandaan zouden komen.

Geen Zonneplan app verder, ik haal de gegevens op in HA.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Raymond P
Dat is verwarrend. :P De day-ahead prijs is niet regio afhankelijk en regio toeslag hebben ze niet (en zou landelijk hetzelfde moeten zijn), en netbeheerkosten zitten daar vrijwel zeker nog niet bij.

@Dutchess_Nicole Welke bron gebruik je in HA?

- knip -

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Op zich is vastzetten voor ~1.20 all in niet heel gek, dat komt overeen met ~1.00 ex BTW. Als je daar nog energiebelasting van 49 cent van af haal zit je op 51 cent ex BTW, maar wel inclusief marge energieleverancier.

ANWB heeft 8 cent opslag, effectief is 1.20 dus vergelijkbaar met 43 cent ex alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU-EQvC_waCWNrDjfxXqN3hk_Tw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IdaVcNElX3YbIUqwop55EONc.png?f=user_large

Oh kijk, dat is de gemiddelde prijs van 2023. Met alle drama zitten we er nu nog steeds onder, maar niet veel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aorP0uqLbYnw8Y4_VEFjWoml1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bMqzLk7r0Y2k0m4wIHrkaw4u.png?f=user_large

Ik ga niets doen, ik verwarm toch 100% elektrisch en heb alleen 200 m3 nodig voor warm water. Ookal verdubbelt de prijs nogmaals naar 80 cent ex, dat kost dan €330 i.p.v. de €235 voor 40 cent. Halveert het naar 20 cent, dan is het nog steeds €186.

Ik betaal dan meer nethebeer + vaste leveringskosten dan voor gas (~€230/jaar), dat zit niet in de getallen hierboven, dat is puur m3 x prijs.

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

RTL heeft ook een artikel geschreven: https://www.rtlnieuws.nl/...arcontracten-voor-energie

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:54

knakworst

Get more sats!

elektraprijzen voor morgen bij ANWB bekend. De duurste weekendprijzen in weken tijd. Gemiddeld 31 cent.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:47
Benieuwd of we morgen negative uurpijzen krijgen :).
Tweakx schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Eens, ik was juist wel benieuwd wat de gemiddelde Tweaker doet met zulk nieuws. Blijven? Vertrekken? Het hielp mij in ieder geval.
Ik blijf lekker dynamisch, voor energie en gas.... dus je blijft nu toch nog op dynamisch zitten als 10 andere dit hier gaan vermelden? :+ :9~ 8)7 :? |:( ;w

Zoals @mdvmine al zei is dit gewoon een N=1 (of 2) steekproef. Of dat de 'gemiddelde Tweaker' is? Het geeft alleen aan dat er mensen zijn die afstappen van dynamische contracten (op zich prima), maar wat als er 5 van deze berichten komen? of 10? Is dan ineens "iedereen" om? Uiteindelijk zegt het toch weinig, ieder maakt zo'n eigen keuze, prima.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 26-10 17:00
Raymond P schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:11:
Dat is verwarrend. :P De day-ahead prijs is niet regio afhankelijk en regio toeslag hebben ze niet (en zou landelijk hetzelfde moeten zijn), en netbeheerkosten zitten daar vrijwel zeker nog niet bij.

@Dutchess_Nicole Welke bron gebruik je in HA?
Ik gebruik grappig genoeg wel de Zonneplan API, maar ik haal er alleen maar de gasprijs uit. Alle andere entities staan op disabled, want 1) die heb ik niet nodig en 2) ik heb die connect niet aangesloten dus er komen toch geen nuttige gegevens uit.

De gasprijs is altijd op te vragen, net als waarschijnlijk andere gebruiks-onafhankelijke gegevens.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
knakworst schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:22:
elektraprijzen voor morgen bij ANWB bekend. De duurste weekendprijzen in weken tijd. Gemiddeld 31 cent.
Gemiddeld hoge dynamische prijzen met een flinke spreiding zijn in deze tijd van het jaar gunstig voor mensen met zonnepanelen en een accu 😊.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Tweakx
Jazsie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:23:

[...]

Ik blijf lekker dynamisch, voor energie en gas.... dus je blijft nu toch nog op dynamisch zitten als 10 andere dit hier gaan vermelden? :+ :9~ 8)7 :? |:( ;w

Zoals @mdvmine al zei is dit gewoon een N=1 (of 2) steekproef. Of dat de 'gemiddelde Tweaker' is? Het geeft alleen aan dat er mensen zijn die afstappen van dynamische contracten (op zich prima), maar wat als er 5 van deze berichten komen? of 10? Is dan ineens "iedereen" om? Uiteindelijk zegt het toch weinig, ieder maakt zo'n eigen keuze, prima.
Kunnen nog wel respectvol met elkaar omgaan, toch?

Ik ga er maar niet op in, want ik heb mijn argumenten hiervoor al gegeven. Geniet van het zonnige weer!

• TheBrut3
Jazsie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:23:
De prijzen zijn al bekend, dus als je de app raadpleegt zie je het antwoord.
Of het weerbericht raadplegen.

• Jazsie
TheBrut3 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:34:
[...]

De prijzen zijn al bekend, dus als je de app raadpleegt zie je het antwoord.
Of het weerbericht raadplegen.
Ahhja inderdaad, keek in HA maar daar zat het nog niet er in.

Hmmz valt me toch wel tegen, iedereen aan de airco? >:).

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:17

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Dat denk ik niet. een airco gebruikt niet veel stroom. Het zal gewoon door de gestegen gasprijs komt lijkt me.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:13
Jazsie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Zie ook discussie hierover 3 paginas terug: bilgy_no1 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

• TheBrut3
de Peer schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:30:
Dat denk ik niet. een airco gebruikt niet veel stroom. Het zal gewoon door de gestegen gasprijs komt lijkt me.
En morgen is er nagenoeg geen wind.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:34
Dus is het met zonnepanelen (op oost-west) toch niet zo gek om in de zomer bij dynamisch te blijven.

• TheBrut3
Ik mis nu wel de berichten in de media dat de gasprijs vandaag weer 20% is gedaald. Dus dit weekend weer €1,10 of minder schat ik zo.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:00
TheBrut3 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:02:
Ik mis nu wel de berichten in de media dat de gasprijs vandaag weer 20% is gedaald. Dus dit weekend weer €1,10 of minder schat ik zo.
Heeft niemand dat artikel ingestuurd naar de nos? :+

• Raymond P
Waar kijk je naar dan? TTF Weekend end of day is gewoon weer hoger.

- knip -

• TheBrut3
Raymond P schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:25:
Waar kijk je naar dan? TTF Weekend end of day is gewoon weer hoger.
Ik kijk TTF Futures. Zonneplan is dit weekend ook €1,05 en was vandaag €1,14, dus dat is een aardige daling.

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-11 18:25
Bezzerk schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:32:
[...]

Heeft niemand dat artikel ingestuurd naar de nos? :+
Nee, maar elders wel deze volgens mij volkomen correcte analyse:
https://www.volkskrant.nl...k-aan-verdienen~b73c516e/

Puur speculatie en het gevolg van een klassieke short squeeze.

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-11 12:55

Lifestyle71

De Jos

Volgens de app van Zonneplan heb ik gisteren 12,4 kwh a 31 ct verbruikt en 20,5 kwh a 23 ct terug geleverd. Kijk ik echter bij pvoutput, daar staat dat ik 46,532 kwh heb geproduceerd. Ergens mis ik dus een aantal kwh, Wie kan mij uitleggen waar dit verschil vandaan komt ?

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

• Bezzerk
Lifestyle71 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:13:
Volgens de app van Zonneplan heb ik gisteren 12,4 kwh a 31 ct verbruikt en 20,5 kwh a 23 ct terug geleverd. Kijk ik echter bij pvoutput, daar staat dat ik 46,532 kwh heb geproduceerd. Ergens mis ik dus een aantal kwh, Wie kan mij uitleggen waar dit verschil vandaan komt ?
Alles wat je real time uit je eigen opwek gebruikt wordt niet door zonneplan cq je slimme meter geregistreerd. Die stroom heb je zelf al verbruikt.

Dus als je tijdens je opwek geen stroom gebruikt zouden de getallen gelijk moeten zijn. Wat je nu ziet bij zonneplan is je opwek met aftrek van direct gebruik, door tv, oven, airco etc.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:02
Lifestyle71 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:13:
Ik vind het raar dat die dashboards de term “verbruik” blijven gebruiken.
Het gaat om stroom die je hebt afgenomen van het net. Afname of import zou dus een veel betere term zijn.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-11 20:20
denneappel schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:08:
[...]

Het gaat om stroom die je hebt afgenomen van het net. Afname of import zou dus een veel betere term zijn.
Inderdaad misschien stop ik het wel in een batterij. :) En dan s'avonds weer terugleveren.

• Bezzerk
Immutable schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:42:
[...]

Inderdaad misschien stop ik het wel in een batterij. :) En dan s'avonds weer terugleveren.
Het opladen van je batterij vanuit zonnepanelen wordt dan niet geregistreerd door je slimme meter. Het terugleveren in de avond wordt dan geregistreerd als opwek.

Maarrrr, dit wordt wel off-topic…

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-11 00:35
Morgenavond voor het eerst sinds lang weer eens een uur een prijs boven het prijsplafond.
Ik heb het gevoel dat de vraagkant (airco's e.d.) een veel grotere invloed heeft op de prijs dan ik gevoelsmatig zou verwachten.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-11 22:25
yannickie111 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:04:
Morgenavond voor het eerst sinds lang weer eens een uur een prijs boven het prijsplafond.
Ik heb het gevoel dat de vraagkant (airco's e.d.) een veel grotere invloed heeft op de prijs dan ik gevoelsmatig zou verwachten.
Een airco gebruikt zoveel niet zeker nu niet. Bewolkt en klein verschil met buiten. Als het 30 graden is zal niemand tot 20 graden koelen maar eerder tot 24. Dat is een verschil van 6 graden. Maar met verwarmen is het verschil als snel 15 graden of meer.

• Willempie27
Weet iemand waarom er vandaag zo weinig windenergie is? Het is aan de kust behoorlijke wind maar is slechts minder dan 1% opgewekt. Vreemd.

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

Willempie27 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:15:
Weet iemand waarom er vandaag zo weinig windenergie is? Het is aan de kust behoorlijke wind maar is slechts minder dan 1% opgewekt. Vreemd.
In het binnenland was het nagenoeg windstil.

• Willempie27
zaadstra schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:12:
[...]

In het binnenland was het nagenoeg windstil.
Daarom juist. 75% van de capaciteit staat langs de kust. En dan vandaag minder als 1% van het totaal geleverde energie. Dat kan toch bijna niet.

• bilgy_no1
yannickie111 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:04:
Wel lekker voor de PV-opbrengsten met dynamisch...

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
bilgy_no1 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:52:
[...]

Wel lekker voor de PV-opbrengsten met dynamisch...
20.00 uur zie ik een prijs van € 0,39. Nog net onder het plafond. :-)

Wel lekker voor de PV-opbrengsten met dynamisch... Ook om 20.00 uur 's avonds? 8)7

• bilgy_no1
athvdk schreef op zondag 18 juni 2023 @ 23:11:
[...]

20.00 uur zie ik een prijs van € 0,39. Nog net onder het plafond. :-)

Wel lekker voor de PV-opbrengsten met dynamisch... Ook om 20.00 uur 's avonds? 8)7
De hele dag zijn de prijzen prima om terug te leveren. Juist in deze maand is de PV opbrengst het hoogst en de prijzen zijn op een dag als morgen gemiddeld hoger dan ik tot nu toe met dynamisch heb betaald dit jaar.

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
bilgy_no1 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 23:16:
[...]

De hele dag zijn de prijzen prima om terug te leveren. Juist in deze maand is de PV opbrengst het hoogst en de prijzen zijn op een dag als morgen gemiddeld hoger dan ik tot nu toe met dynamisch heb betaald dit jaar.
De hele dag zijn de prijzen prima om terug te leveren
Dat klopt, maar kom je deze maanden genoeg in de plus om straks de donkere maanden ook af te dekken?

• Jazsie
Tuurlijk niet @athvdk >:).

Tenzij je een zonnepark achter in tuin hebt :+.

• bilgy_no1
athvdk schreef op zondag 18 juni 2023 @ 23:42:
[...]

De hele dag zijn de prijzen prima om terug te leveren
Dat klopt, maar kom je deze maanden genoeg in de plus om straks de donkere maanden ook af te dekken?
Dat hangt uiteraard af van je totale opwekking (opgesteld vermogen aan PV) en je verbruik.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:06

EmHaKa

harêuh

Hass geeft het wel charmant weer 8) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egoN7BHf3ME63dtkAxHPHJ3i2AI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/68vneYOgGx2ex8AT5JXs1gPO.png?f=user_large

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:17

de Peer

under peer review

[...]

ja erg vervelend. Ook alle energieaanbieders blijven dat vragen als je een contract bij ze wil afsluiten. Nou mijn verbruik daar moet ik eerst flink voor gaan rekenen, maar ze bedoelen inderdaad: hoe veel ga je bij ons afnemen?

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:25
bilgy_no1 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 23:16:
[...]

Dit vind ik wel interessant. Ik had net de gedachte dat ik juist in deze maand niet winstgevend een dynamisch contract kan afsluiten, omdat ik niet genoeg stroom naar de goedkope uren kan schuiven. Ik heb deze maand al 14 dagen gehad met een opbrengst hoger dan 25 kWh. Daarvan zit dan (grove schatting) 15 kWh in de wat goedkopere uren. Die energie zul je dan in de auto moeten stoppen of in (vaat)wasmachines etc. moeten stoppen. Dat gaat mij natuurlijk nooit lukken. Mijn auto is gewoon een keer vol na een paar dagen in de goedkope uren. En zoveel rijden we ook niet.

Je ziet dat ik zit na te denken om dit (na het huidige antieke) contract af te sluiten. Maar ik vond in de extreme productie deze maand een reden om juist niet naar dynamisch te gaan. In maanden van mindere productie kan op de goede dagen mooi de stroom in de auto. etc.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-11 15:54
Gerardus1956 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:47:
[...]

[...]
Je ziet dat ik zit na te denken om dit (na het huidige antieke) contract af te sluiten. Maar ik vond in de extreme productie deze maand een reden om juist niet naar dynamisch te gaan. In maanden van mindere productie kan op de goede dagen mooi de stroom in de auto. etc.
Over het algemeen vullen wind en zon elkaar aan. In de winter veel wind, weinig zon en in de zomer andersom. Er is op dit moment meer geïnstalleerd vermogen wind, dan zon. Dus als we, zoals de afgelopen weken, een extreem zonnige periode hebben met weinig wind, dan ben je spekkoper met je PV en dynamisch contract. Maar juni 2024 kan er wel heel anders uitzien.
Staar je dus niet te veel blind op de terugleververgoeding, of 2x per jaar switchen tussen vast en dynamisch.
Ik denk dat er wel een paar spijtoptanten in het forum zitten met een kersvers vast/variabel contract op zak ;)

• Gerardus1956
Marcva schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Over het algemeen vullen wind en zon elkaar aan. In de winter veel wind, weinig zon en in de zomer andersom. Er is op dit moment meer geïnstalleerd vermogen wind, dan zon. Dus als we, zoals de afgelopen weken, een extreem zonnige periode hebben met weinig wind, dan ben je spekkoper met je PV en dynamisch contract. Maar juni 2024 kan er wel heel anders uitzien.
Staar je dus niet te veel blind op de terugleververgoeding, of 2x per jaar switchen tussen vast en dynamisch.
Ik denk dat er wel een paar spijtoptanten in het forum zitten met een kersvers vast/variabel contract op zak ;)
Kijk dat is een mooie reactie waar je iets noemt over TLV. Die heb ik niet meer, want de aankoop van de EV heeft van mij een afnemer en volledige saldeerder gemaakt. Financieel is deze maand dus gewoon top voor mij. Er komt 800 kWh binnen die volledig gesaldeerd mag worden. Dit is voor mij de reden om nog iets huiverig te zijn om naar dynamisch te gaan. Maar ik zie/hoor graag berekeningen ervaringen om het toch te doen.
2x switchen was ik zeker niet van plan.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:37
Als je ongeveer evenveel produceert als verbruikt op jaarbasis; gewoon blijven zitten bij een jaarcontract.

• Gerardus1956
Dat laatste is voor mij niet van toepassing. Ik schat dat ik boven salderen nog ruim 1000 kWh moet inkopen. Ook nogmaals naar het topic start bericht gekeken. Daar staat nog die oude tabel uit 2022. Daar heb je nu niet veel meer aan. Als je dan een bericht langs ziet komen dat deze maand toppie is voor de paneelhouders met een dynamisch contract, dat wordt ik heel nieuwsgierig.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-11 15:54
Gerardus1956 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Kijk dat is een mooie reactie waar je iets noemt over TLV. Die heb ik niet meer, want de aankoop van de EV heeft van mij een afnemer en volledige saldeerder gemaakt. Financieel is deze maand dus gewoon top voor mij. Er komt 800 kWh binnen die volledig gesaldeerd mag worden. Dit is voor mij de reden om nog iets huiverig te zijn om naar dynamisch te gaan. Maar ik zie/hoor graag berekeningen ervaringen om het toch te doen.
2x switchen was ik zeker niet van plan.
Sommetjes zijn anderen beter in O-) Hier ook afname, opwek, EV, dat wordt me dan te complex.
Ik ben voor dynamisch gegaan in de overtuiging dat dat de enige manier is om ons E-net nog een beetje in balans te houden. En ja, dat is dmv een financiële prikkel op korte termijn (day ahead). Maar of me dat op de langere termijn (jaarafrekening) financieel voordeel oplevert vind ik minder interessant. Ik vermoed overigens van wel, maar dat terzijde. Zeker als een een grootverbruiker als een EV onder de 15 cent kunt laden en zo onder de 3 cent / km "brandstofkosten" uitkomt.

• kx22
  • Laatst online: 12:57
Ik twijfel tussen tibber, anwb if bij zonneplan blijven. Zonneplan is per kwh nog steeds de goedkoopste en ik verbruik ongeveer 10.000 kwh per jaar incl opwek.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:47:
Dat laatste is voor mij niet van toepassing. Ik schat dat ik boven salderen nog ruim 1000 kWh moet inkopen. Ook nogmaals naar het topic start bericht gekeken. Daar staat nog die oude tabel uit 2022. Daar heb je nu niet veel meer aan. Als je dan een bericht langs ziet komen dat deze maand toppie is voor de paneelhouders met een dynamisch contract, dat wordt ik heel nieuwsgierig.
1000 kWh verbruik (na salderen) is toch een no brainer? Stel je zou (met een hoop gedoe) 10 cent per kWh goedkoper zijn bij dynamisch, kost je dat op jaarbasis een whopping 100 euro. Ga je daar hoger prijsrisico, timen van je gebruik mee op de hals halen?

Totdat 100% saldering eraf is begin ik er voor stroom voorlopig niet aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 19-06-2023 14:20 ]

• bilgy_no1
Ho ho, ik heb niet geclaimd dat de hele maand toppie is... Dat kan ik ook niet weten...

Alleen zie ik wel dat tot nu toe de prijzen in juni meevallen (niet diep negatief terugleveren) en dat vandaag wel goed is voor terugleveren van een overschot per uur/dag.

• Gerardus1956
Als de saldering er af is, is het pas een no-brainer. Nu heb ik niet voor niets het bericht van Marcva geliked. Je voelt je haast schuldig dat ik deze maand ongeveer 800 kwh ga opwekken.
Nu heb je alleen een berekening over die ruim 1000 kWh. De 4500 die normaal gesaldeerd worden tellen ook mee. Daar verdien ik ook nog wat mee. Tenminste dat wordt er toch wel gesteld.

Dat hoge prijsrisico ben ik niet zo bang voor. Ik blijf lachen als mij dat komend jaar €500 kost tov een ander contract. Ik heb nog geld in het potje van 2022. Toen had ik een negatieve energieprijs. Meer terug ontvangen dan betaald.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:25:
Als de saldering er af is, is het pas een no-brainer. Nu heb ik niet voor niets het bericht van Marcva geliked. Je voelt je haast schuldig dat ik deze maand ongeveer 800 kwh ga opwekken.
Nu heb je alleen een berekening over die ruim 1000 kWh. De 4500 die normaal gesaldeerd worden tellen ook mee. Daar verdien ik ook nog wat mee. Tenminste dat wordt er toch wel gesteld.

Dat hoge prijsrisico ben ik niet zo bang voor. Ik blijf lachen als mij dat komend jaar €500 kost tov een ander contract. Ik heb nog geld in het potje van 2022. Toen had ik een negatieve energieprijs. Meer terug ontvangen dan betaald.
Misschien begrijp ik je niet :)

Die 4500 kWh die je saldeert tellen toch juist niet mee: je wekt ze op en verbruikt ze (op een ander moment).
Ik heb ongeveer dezelfde getallen op jaarbasis. Ik wek ~4500 kWh op en netto gebruik ik 1000kWh van het net(na saldering). Die koop ik in tegen laag tarief. Dus niet zo raar dat ik met die 1000 kWh netto reken.

Maar als ik je bericht goed lees wek jij je 4500 kWh op tegen een hoger tarief dan dat je die 4500 kWh verbruikt. Gebruik je hier dan een batterij voor? De EV kan ik snachts laden, in de zomer overdag al niet bijv maar de rest praktisch niet.
Dat is ook mijn punt: zoveel gedoe om alles te timen, voor mogelijk een klein beetje extra kosten met die 1000 kWh per jaar.

• Gerardus1956
Momenteel heb ik een vast (oud) contract. Dus nu nog niet van toepassing. Met toepassing van een dynamisch contract gaat het om het verschil in gemiddelde prijs van inkoop en verkoop. Ik zie getallen voorbij komen dat sommigen duurder verkopen dan inkopen. Ik kan redelijk schuiven met verbruik. (gepensioneerd) De EV is al ongeveer 50 % van het gebruik.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:43
Ik zit nog iets extremer in de wedstrijd: ik wek 5000-5500 kWh op en verbruik 9500 kWh per jaar. Ben vorig jaar december naar Tibber overgestapt voor stroom, verwarm het huis grotendeels met L-L airco in de winter/voorjaar en heb twee elektrische auto’s, naast een speciale niet erg zuinige airco voor de wijnopslag (COP maar 1.8), die op jaarbasis ca. 1400 kWh verbruikt.
Over de totale periode half december tot nu is het verschil in de kostprijs (kaal, exclusief belasting etc.) inkoop versus terguleveren minder dan cent cent per kWh, en in sommige maanden heb ik zelfs meer ontvangen per kWh voor de geleverde stroom dan betaald voor de afgenomen stroom (bijvoorbeeld april, respectievelijk 9,8 cent versus 8,8 cent).
Ik zal een keer de tijd nemen om de precieze getallen hier te publiceren, maar er is geen enkele reden voor mij om terug te gaan naar een vast contract. Want . . . . en dat wordt snel vergeten: de prijs die ik per kWh voor het meerdere dan ik opwek (2200 kWh december tot nu, want alle opwek wordt natuurlijk wel gesaldeerd) heb betaald is veel lager geweest dan in de aanbieding die ik in december van Engie kreeg.
Totaal heb ik geschat nu al in net 6 maanden 400€ bespaard, even niet gelet op het prijsplafond, waarvan ik dus gelukkig ook geen gebruik heb hoeven te maken.
Vergt alleen een beetje opletten wanneer je de echte slurpers aan het net hangt (of verbruikt als je panelen dreigen goedkoop of voor negatieve prijzen terug te leveren, wat meestal in de middag in de weekeinden is).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:28

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Kurios schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:45:
[...]

Misschien begrijp ik je niet :)

Die 4500 kWh die je saldeert tellen toch juist niet mee: je wekt ze op en verbruikt ze (op een ander moment).
Ik heb ongeveer dezelfde getallen op jaarbasis. Ik wek ~4500 kWh op en netto gebruik ik 1000kWh van het net(na saldering). Die koop ik in tegen laag tarief. Dus niet zo raar dat ik met die 1000 kWh netto reken.

Maar als ik je bericht goed lees wek jij je 4500 kWh op tegen een hoger tarief dan dat je die 4500 kWh verbruikt. Gebruik je hier dan een batterij voor? De EV kan ik snachts laden, in de zomer overdag al niet bijv maar de rest praktisch niet.
Dat is ook mijn punt: zoveel gedoe om alles te timen, voor mogelijk een klein beetje extra kosten met die 1000 kWh per jaar.
Er is een verschil tussen direct gebruiken, salderen, en overig verbruik / overschot.

Je totale energie behoefte is dus 5500kwh, en je wekt er 4500 zelf op.
Er zal een (gokje) 1500 niet langs de meter gaan, Dit directe verbruik dat ziet je meter niet, dus dat blijft in alle opzichten exact hetzelfde.

Salderen is toch echt anders bij dynamische tarieven. je loopt namelijk het risico dat je de stroom voor 10 cent verkoopt. (x 3000kwh = 300 euro). en dat je de stroom voor 15 cent moet terug kopen: (450 euro).
Wat hoewel je een gedeelte volgens de regels kan salderen: opslag/belastingen. kan je de dynamische prijs zelf niet salderen.
Je moet dus rekening houden met een potentieel verlies omdat de zonnepanelen over het algemeen minder opbrengen als iedereen hun zonnepanelen hard aan het werk zijn.

Vandaar het advies dat als je dicht bij 0 zit of in verhouding dicht bij 0, om dan niet dynamisch te gaan als je alleen naar je portemonee kijkt en naar de risico's.

en zoals anderen in dit topic al hebben gezegd, als je zoveel opwekt met zonnepanelen en je hebt nog een "rest" van 1000kwh. dan zou ik daar een vast contract voor nemen. puur omdat je anders verlies kan draaien op die 4500kwh die je dus niet kan salderen op het dynamische gedeelte.

Natuurlijk kan het goed uitpakken als je de afname van die 4500kwh ook goed kan sturen. dat lukt mij ook heel goed binnen 1 maand. maar over de seizoenen heen ben ik echt overgeleverd aan de markt, en lijkt het meer een casino.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• bilgy_no1
Smuggler schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:05:
[...]

Er is een verschil tussen direct gebruiken, salderen, en overig verbruik / overschot.

Je totale energie behoefte is dus 5500kwh, en je wekt er 4500 zelf op.
Er zal een (gokje) 1500 niet langs de meter gaan, Dit directe verbruik dat ziet je meter niet, dus dat blijft in alle opzichten exact hetzelfde.

Salderen is toch echt anders bij dynamische tarieven. je loopt namelijk het risico dat je de stroom voor 10 cent verkoopt. (x 3000kwh = 300 euro). en dat je de stroom voor 15 cent moet terug kopen: (450 euro).
Wat hoewel je een gedeelte volgens de regels kan salderen: opslag/belastingen. kan je de dynamische prijs zelf niet salderen.
Je moet dus rekening houden met een potentieel verlies omdat de zonnepanelen over het algemeen minder opbrengen als iedereen hun zonnepanelen hard aan het werk zijn.

Vandaar het advies dat als je dicht bij 0 zit of in verhouding dicht bij 0, om dan niet dynamisch te gaan als je alleen naar je portemonee kijkt en naar de risico's.

en zoals anderen in dit topic al hebben gezegd, als je zoveel opwekt met zonnepanelen en je hebt nog een "rest" van 1000kwh. dan zou ik daar een vast contract voor nemen. puur omdat je anders verlies kan draaien op die 4500kwh die je dus niet kan salderen op het dynamische gedeelte.

Natuurlijk kan het goed uitpakken als je de afname van die 4500kwh ook goed kan sturen. dat lukt mij ook heel goed binnen 1 maand. maar over de seizoenen heen ben ik echt overgeleverd aan de markt, en lijkt het meer een casino.
Kijk die dikgemaakte zin, daar valt het dus wel mee op het moment. We zitten 2 dagen van Midzomer en dus de langste dag van het jaar met deze weken ook nog eens heel erg veel zon. Desondanks is de prijs voor terugleveren amper onder 10 cent (kaal) geweest in de afgelopen weken, behalve de middaguren in de weekends.

Ik haal de volgende cijfers uit het overzicht voor juni tot nu toe van Groene Stroom Lokaal:
Teruggeleverd (all-in): EUR 0.2634
Afgenomen (all-in): EUR 0.1745 0.2326 (EDIT: correctie nav Teruggave Energiebelasting en vaste leveringskosten)

Oftewel, de oude volkswijsheid van "goedkoop terugleveren aan het net in de zomer, duur inkopen in de winter" hoeft ook niet per se op te gaan.

Nu is dit nog niet eens een hele maand, dus absoluut geen garantie voor de toekomst. En het is zeker prudent om rekening te houden met een klein verlies op langere termijn. Van de mensen die dit over langere tijd rapporteren zie ik typisch een verschil van 1-2 cent per kWh.

Ook een 'word of caution' voor anderen: ik heb bovenstaande bereikt door o.a. ook strategisch de EV op te laden in de weekend-uren. Ook zijn mijn panelen OZO-WNW, met iets meer opbrengst op de momenten die meer opleveren. Ook is mijn verbruik ongeveer 6500 kWh (warmtepomp, verder huisverbruik) + naar verwachting ongeveer 4000-5000 kWh voor de EV. Opwekking zal ergens tussen 3000-4000 kWh uitkomen (pas eind mei geinstalleerd dus nog geen track record). Ik neem dus netto flink veel af en dat maakt de keuze voor dynamisch nog wat eenvoudiger.

YMMV.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:34
Kurios schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:17:
[...]

1000 kWh verbruik (na salderen) is toch een no brainer? Stel je zou (met een hoop gedoe) 10 cent per kWh goedkoper zijn bij dynamisch, kost je dat op jaarbasis een whopping 100 euro. Ga je daar hoger prijsrisico, timen van je gebruik mee op de hals halen?

Totdat 100% saldering eraf is begin ik er voor stroom voorlopig niet aan.
Dat timen van het gebruik, dat stelt echt niets voor. Dat was lastiger toen we nog daltarieven hadden die pas na 23u ingingen. Toen stond de wasmachine lawaai te maken tijdens het slapen, en als ik ook de droger wilde gebruiken moest ik de was in het weekend draaien of de wekker midden in de nacht zetten om het over te hevelen. Om nog maar niet te spreken van het inpluggen van de auto na het laatste rondje met de hond 's avonds.
Mijn vriend was al helemaal niet te motiveren om enige rekening te houden met de tijden.

Nu hij zelf ook een EV heeft, is het makkelijker hem te sturen: als de zon schijnt kun je de auto opladen en een wasje draaien (hij werkt vanuit huis, ik niet). We benutten onze zonnepanelen nu meer rechtstreeks en maken meer gebruik van de goedkopere uren dan voorheen.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
bilgy_no1 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:38:
[...]

[...]

Kijk die dikgemaakte zin, daar valt het dus wel mee op het moment. We zitten 2 dagen van Midzomer en dus de langste dag van het jaar met deze weken ook nog eens heel erg veel zon. Desondanks is de prijs voor terugleveren amper onder 10 cent (kaal) geweest in de afgelopen weken, behalve de middaguren in de weekends.
Om je een inzicht te geven in hoeveel je dit kan sturen:
Afgelopen jaar bij mij:
Maand -> kosten stroom verbruik -> inkomen productie:
Juni 17,8 cent 18.46 cent
Juli 25,9 cent 24.21 cent
Augustus 31,20 cent 36,30 cent
September 28.97 cent 30.72 ocent
Oktober 12.24 cent 12.82 cent
November 15.88 cent 15.70 cent
December 22.15 cent 35.82 cent
Januari 11.37 cent 12.42 cent
Februari 12.17 cent 12.28 cent
Maart 10,75 cent 9,78 cent.
April 10,44 cent 9,14 cent.
Mei 6,71 cent 6,55 cent.
Juni 9,07 cent, 10.84 cent (voorlopige schatting).

Afgelopen zomer was de prijs enorm hoog om de gasvoorraden te vullen, dit was in het voordeel van zonnepaneel bezitters.
Naarmate de opslagen vol zaten, en de winter op zich liet wachten, begonnen de prijzen te dalen.
Tot deze weken waarin ze blijkbaar de gasvoorraden weer proberen te vullen.

Maar wat je vooral ziet in deze cijfers is dat je prima op dag/week niveau kan sturen, maar als een maand al geheel duur is kom je er bijna niet onderuit. zowel met afnemen als met terug leveren niet.
En ondanks dat juni nu heel gunstig lijkt. met iets hogere prijzen die ik nu voor mijn zonne-energie terug krijg.
ik heb deze energie alsnog duurder moeten inkopen afgelopen winter. En hoe goed ik dat ook stuur, die overbrugging ben ik echt afhankelijk van de seizoensprijzen dat jaar.
Voor de oorlog in oekraine en de gascrisis, was de winter gewoon altijd duurder dan de zomer.
Dat afgelopen jaar een uitzondering is, en misschien? wie zal het zeggen, dit jaar ook. dat moeten we nog zien. we hebben afgelopen winter een enorm zachte winter gehad, en dat heeft ons echt gered van hele hoge prijzen.
uiteindelijk is het zeer waarschijnlijk een verlies tenopzichte van traditioneel salderen.
En dat verlies moet je kunnen compenseren met het goedkoper inkopen van de energie. die in een normaal contract een stuk duurder zal zijn.

Waar dat omslag punt zal zijn, dat weet niemand vooraf, maar met een netto-verbruik richting de 0. (zeker in verhouding met het aantal zonnepanelen). is vast zetten helemaal geen slecht idee.

Persoonlijk zou ik gokken op 2 tot 5 cent verlies op de zonnepanelen. (dus 5000*2 of 5 cent = 100 euro tot 250 euro).
En deze moet je dan verdienen met je netto verbruik die 1000 kwh.
dan moet je de stroom dus 10 tot 40 cent goedkoper kunnen inkopen tegenover een normaal vast contract.
wil je breakeven spelen.

lukt dat niet, dan kan een dynamisch tarief een heel stuk duurder uitpakken.
Natuurlijk kan een dynamisch tarief ook enorm goedkoop uitpakken als de omstandigheden gunstig zijn.
Wij kunnen niet in iemand portemonnee kijken of die risico's daarin passen.

maar laten we dan op z'n minst duidelijk zijn hoe de rekening in elkaar zit en welke risico's daarbij horen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Jazsie
marana schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:08:
[...]

Dat timen van het gebruik, dat stelt echt niets voor. Dat was lastiger toen we nog daltarieven hadden die pas na 23u ingingen. Toen stond de wasmachine lawaai te maken tijdens het slapen, en als ik ook de droger wilde gebruiken moest ik de was in het weekend draaien of de wekker midden in de nacht zetten om het over te hevelen. Om nog maar niet te spreken van het inpluggen van de auto na het laatste rondje met de hond 's avonds.
Mijn vriend was al helemaal niet te motiveren om enige rekening te houden met de tijden.

Nu hij zelf ook een EV heeft, is het makkelijker hem te sturen: als de zon schijnt kun je de auto opladen en een wasje draaien (hij werkt vanuit huis, ik niet). We benutten onze zonnepanelen nu meer rechtstreeks en maken meer gebruik van de goedkopere uren dan voorheen.
Vind juist dat timen van het gebruik nu meer voorstelt. Gewoon de auto in de nacht opladen zit er niet in want overdag zijn de prijzen goedkoper... Laat dan nu net de auto niet thuis zijn want werk.

2-3u lage prijzen en je moet je vaatwasser/wasmachine/auto etc gaan timen zodat je in die uren zit :9.

Kan nu niet meer willekeurig alles aanzetten wat nodig is, tenminste als je het maximale uit je dynamisch contract wilt halen...

Ligt natuurlijk ook aan de verschillen tussen hoog en laag maar dat het timen niets voorstelt zie ik toch anders.

• Jazsie
Smuggler schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Om je een inzicht te geven in hoeveel je dit kan sturen:
Afgelopen jaar bij mij:
Maand -> kosten stroom verbruik -> inkomen productie:
Juni 17,8 cent 18.46 cent
Juli 25,9 cent 24.21 cent
Augustus 31,20 cent 36,30 cent
September 28.97 cent 30.72 ocent
Oktober 12.24 cent 12.82 cent
November 15.88 cent 15.70 cent
December 22.15 cent 35.82 cent
Januari 11.37 cent 12.42 cent
Februari 12.17 cent 12.28 cent
Maart 10,75 cent 9,78 cent.
April 10,44 cent 9,14 cent.
Mei 6,71 cent 6,55 cent.
Juni 9,07 cent, 10.84 cent (voorlopige schatting).

Afgelopen zomer was de prijs enorm hoog om de gasvoorraden te vullen, dit was in het voordeel van zonnepaneel bezitters.
Naarmate de opslagen vol zaten, en de winter op zich liet wachten, begonnen de prijzen te dalen.
Tot deze weken waarin ze blijkbaar de gasvoorraden weer proberen te vullen.

Maar wat je vooral ziet in deze cijfers is dat je prima op dag/week niveau kan sturen, maar als een maand al geheel duur is kom je er bijna niet onderuit. zowel met afnemen als met terug leveren niet.
En ondanks dat juni nu heel gunstig lijkt. met iets hogere prijzen die ik nu voor mijn zonne-energie terug krijg.
ik heb deze energie alsnog duurder moeten inkopen afgelopen winter. En hoe goed ik dat ook stuur, die overbrugging ben ik echt afhankelijk van de seizoensprijzen dat jaar.
Voor de oorlog in oekraine en de gascrisis, was de winter gewoon altijd duurder dan de zomer.
Dat afgelopen jaar een uitzondering is, en misschien? wie zal het zeggen, dit jaar ook. dat moeten we nog zien. we hebben afgelopen winter een enorm zachte winter gehad, en dat heeft ons echt gered van hele hoge prijzen.
uiteindelijk is het zeer waarschijnlijk een verlies tenopzichte van traditioneel salderen.
En dat verlies moet je kunnen compenseren met het goedkoper inkopen van de energie. die in een normaal contract een stuk duurder zal zijn.

Waar dat omslag punt zal zijn, dat weet niemand vooraf, maar met een netto-verbruik richting de 0. (zeker in verhouding met het aantal zonnepanelen). is vast zetten helemaal geen slecht idee.

Persoonlijk zou ik gokken op 2 tot 5 cent verlies op de zonnepanelen. (dus 5000*2 of 5 cent = 100 euro tot 250 euro).
En deze moet je dan verdienen met je netto verbruik die 1000 kwh.
dan moet je de stroom dus 10 tot 40 cent goedkoper kunnen inkopen tegenover een normaal vast contract.
wil je breakeven spelen.

lukt dat niet, dan kan een dynamisch tarief een heel stuk duurder uitpakken.
Natuurlijk kan een dynamisch tarief ook enorm goedkoop uitpakken als de omstandigheden gunstig zijn.
Wij kunnen niet in iemand portemonnee kijken of die risico's daarin passen.

maar laten we dan op z'n minst duidelijk zijn hoe de rekening in elkaar zit en welke risico's daarbij horen.
Toen ik naar dynamisch ging was de keus gauw gemaakt, of 89ct de kWh betalen of dynamisch. Had geen ander keus. Dat heeft mij enorm veel geld bespaard.

Nu de vaste contracten lagere prijzen hebben is het inderdaad zeker interessant (afhankelijk van je situatie) om weer naar vast contract te gaan kijken.

Ben zelf ruim netto afnemer (3000kWh opwekking vs 9000 kWh gebruik) en verlopig blijf ik dynamisch maar ook vaste contracten houd ik in de gaten.

Omslagpunt blijft lastig en is ook erg situatie afhankelijk, je analyse geeft wel een goede opheldering hoe het in elkaar steekt :).

• KC27
  • Niet online
Ik had tot 1 september 2022 een variabel contract bij GreenChoice.
Ik heb ca 800 kWh overproductie (5800 kWh opwek, 5000 kWh verbruik)
Dat leverde me 800 x 0,10 = 80 euro voordeel op.
Nu met een thuisaccu en vanaf 1 september 2022 dynamisch bij Tibber heb ik al 250 euro netto voordeel en dat wordt minstens 600 euro op 1 september 2023 (ik heb nu iedere maand ruim 150 euro voordeel).
Ik gebruik een groot deel van mijn "overproductie" om de laad- en ontlaadverliezen van de accu af te dekken.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• kx22
KC27 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:09:
Ik had tot 1 september 2022 een variabel contract bij GreenChoice.
Ik heb ca 800 kWh overproductie (5800 kWh opwek, 5000 kWh verbruik)
Dat leverde me 800 x 0,10 = 80 euro voordeel op.
Nu met een thuisaccu en vanaf 1 september 2022 dynamisch bij Tibber heb ik al 250 euro netto voordeel en dat wordt minstens 600 euro op 1 september 2023 (ik heb nu iedere maand ruim 150 euro voordeel).
Ik gebruik een groot deel van mijn "overproductie" om de laad- en ontlaadverliezen van de accu af te dekken.
Thuisaccu als in de middag opladen en in de avond terugverkopen of avond verbruiken?

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:57
rogierrr schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:39:
[...]

Er zijn er al een paar, maar dit jaar komen bijvoorbeeld Volvo en Polestar met auto's die het kunnen. Maar ik kan bar weinig terug vinden over of en wanneer dit in Nederland gaat werken.
Ook de Kia EV9 zal V2G ondersteuning bieden. Zie ook deze berekening

• KC27
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Thuisaccu als in de middag opladen en in de avond terugverkopen of avond verbruiken?
Nee laden (en inkopen) in de goedkope uren (zoals morgen rond de middag) en ontladen (en terugleveren) in de dure uren (zoals morgenavond). Daarnaast het verbruik van mijn warmtepomp, wp-boiler en hybride auto sturen naar de goedkope uren.

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:23
Jazsie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Vind juist dat timen van het gebruik nu meer voorstelt. Gewoon de auto in de nacht opladen zit er niet in want overdag zijn de prijzen goedkoper... Laat dan nu net de auto niet thuis zijn want werk.

2-3u lage prijzen en je moet je vaatwasser/wasmachine/auto etc gaan timen zodat je in die uren zit :9.

Kan nu niet meer willekeurig alles aanzetten wat nodig is, tenminste als je het maximale uit je dynamisch contract wilt halen...

Ligt natuurlijk ook aan de verschillen tussen hoog en laag maar dat het timen niets voorstelt zie ik toch anders.
Verschilt ook wel behoorlijk per seizoen moet ik zeggen. Afgelopen winter bijna alles wat mogelijk is in de nacht laten draaien omdat het dan het goedkoopst was, en nu sinds het voorjaar met alle zonenergie vooral veel midden op de dag.

• rrolf
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:22
KC27 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:11:
[...]

Nee laden (en inkopen) in de goedkope uren (zoals morgen rond de middag) en ontladen (en terugleveren) in de dure uren (zoals morgenavond). Daarnaast het verbruik van mijn warmtepomp, wp-boiler en hybride auto sturen naar de goedkope uren.
Ja precies. Dat ben ik nu ook aan het uitvogelen. Mag ik vragen welke thuisaccu jij hebt aangeschaft.

• KC27
  • Niet online
Zelf gebouwd, zie mijn signature en o.a. mijn posts in KC27 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Ik heb ook een zelf een script ontwikkeld (nog niet helemaal af) dat alles aanstuurt.

• kx22
KC27 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:42:
Zelf gebouwd, zie mijn signature en o.a. mijn posts in KC27 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Ik heb ook een zelf een script ontwikkeld (nog niet helemaal af) dat alles aanstuurt.
Jammer dat ik niet zo handig ben, maar terugverdientijd is dus 4-5jaar.
Niet slecht.

Nadeel is dat dynamisch nu steeds minder verschil heeft met vaste prijzen. Zolang we niet naar vooroorlogse prijzen gaan (toen waren vast prijzen steevast lager dan dynamisch over een heel jaar gezien), is het een leuke hobby!

• KC27
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:36:
[...]

Jammer dat ik niet zo handig ben, maar terugverdientijd is dus 4-5jaar.
Niet slecht.

Nadeel is dat dynamisch nu steeds minder verschil heeft met vaste prijzen. Zolang we niet naar vooroorlogse prijzen gaan (toen waren vast prijzen steevast lager dan dynamisch over een heel jaar gezien), is het een leuke hobby!
Ik heb de sterke indruk (bijna ben ik ervan overtuigd) dat de dynamische prijzen voorlopen op de ontwikkeling van de vaste/variabele prijzen. Omdat de leveranciers van vast/variabel een risicomarge inbouwen ben je overall goedkoper uit met dynamische tarieven zeker als je met je levering/teruglevering kunt schuiven. Ik heb dat "schuiven" geautomatiseerd en ik ga niet om 3 uur koken omdat het dan goedkoop is. Het comfort wil ook wat. Door mijn ervaring met en het integreren van deze accu ben ik helemaal klaar als vanaf 2025 (?) de saldering wordt afgebouwd.

• paQ

paQ

Ik had in mei meer kWh teruggeleverd aan tibber dan afgenomen. Volgens de app een verschil van 16 euro oid. (credit dus) Maar nu krijg ik in zijn geheel geen factuur over mei. Weet iemand hoe dat normaliter gaat?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 20-06-2023 20:26 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:07
paQ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:26:
Ik had in mei meer kWh teruggeleverd aan tibber dan afgenomen. Volgens de app een verschil van 16 euro oid. (credit dus) Maar nu krijg ik in zijn geheel geen factuur over mei. Weet iemand hoe dat normaliter gaat?
Je hebt in app onder "account" (bodem navigatiebalk in de app) bij je facturen geen voor mei staan?

Bij was die voor mij erop 9 juni en het bedrag was 16 juni bijgeschreven op de rekening

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• KC27
  • Niet online
Je zou begin juni gewoon (net als anders) een factuur per email hebben moeten ontvangen, maar dan een creditfactuur. Deze zou rond 15 juni moeten zijn uitbetaald.
Ik zou contact met ze opnemen.

• paQ

paQ

Nope geen enkele vermelding.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
KC27 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Je zou begin juni gewoon (net als anders) een factuur per email hebben moeten ontvangen, maar dan een creditfactuur. Deze zou rond 15 juni moeten zijn uitbetaald.
Ik zou contact met ze opnemen.
Ik heb dit 1x eerder gehad bij Tibber, toen ik ook een laag bedrag had. ik dat geval moest ik 1,45 euro betalen.. die maand.
Deze 1,45 is toen doorgeschoven naar de volgende maand en daar als dusdanig verrekend.

maar ik heb toen wel een factuur gekregen.(met de uitkomst 0, doordat er een kostenpost was opgenomen voor volgende maand) denk even er achteraan bellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 20-06-2023 22:40 ]

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik kreeg over mei een factuur met een negatief eind bedrag.

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-11 18:55
Ik heb even gescrold maar kon het antwoord zo snel niet vinden.

Heeft iemand een idee waarom de energieprijzen de laatste week significant hoger lijken dan de weken ervoor?

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:50
Tja, dat is gewoon de 'markt', kwestie van vraag en aanbod. Vanwege het weer zullen er wel veel airco's actief zijn momenteel, dus wat meer vraag naar energie dan in de weken ervoor?

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 09:36
DLSS schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:41:
Heeft iemand een idee waarom de energieprijzen de laatste week significant hoger lijken dan de weken ervoor?
Er staan wel stukjes hier en daar hoor. Stroom in NL komt vooral uit (duur) gas, en de gasprijs is de afgelopen weken gestegen. Dus stroom ook. Gestegen gasprijs is vanwege langer dan gepland onderhoud in Noorwegen en vanwege daling rente in China (hogere verwachte gasvraag voor industrie daar). Daarnaast is er nu ook minder wind dan in eerdere weken.

• DLSS
Hathi schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:48:
Tja, dat is gewoon de 'markt', kwestie van vraag en aanbod. Vanwege het weer zullen er wel veel airco's actief zijn momenteel, dus wat meer vraag naar energie dan in de weken ervoor?
Oh ja helemaal niet bij stilgestaan, die airconditioning zou wel eens kunnen kloppen inderdaad.

Het was net even dat stukje warmer waardoor het wenselijk wordt om die dingen aan te zetten. (Hebben die van ons nog niet aan gehad overigens).

• DLSS
mdvmine schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Er staan wel stukjes hier en daar hoor. Stroom in NL komt vooral uit (duur) gas, en de gasprijs is de afgelopen weken gestegen. Dus stroom ook. Gestegen gasprijs is vanwege langer dan gepland onderhoud in Noorwegen en vanwege daling rente in China (hogere verwachte gasvraag voor industrie daar). Daarnaast is er nu ook minder wind dan in eerdere weken.
Als gasprijs de drijvende factor is had ik een grotere discrepantie verwacht tussen de stroomprijs overdag en in de avond.

Of is dat te simpel gedacht?

• Willempie27
Hathi schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:48:
Vandaag ontkracht toch echt dat het door de airco's komt. Dat is een redelijk onzinverhaal. Vandaag hebben denk ik veel huishoudens geen airco aan staan en als die al aan staat is het echt minimaal 1kWh per dag. Bij bedrijven staan ze vaak al 24/7 aan dus dat is geen extra verbruik.

Het zal meer de paniek zijn ofzo. Overdag is het gasgebruik ruim onder de 20% van het totaal dus die kleine prijs zal ook geen wereldverschil uitmaken. Ik las vorige week wel ergens (dacht zuid europa) dat daar al een stuwmeer moest minderen omdat er te laag water stond. Maar geen idee of dat probleem hier zich ook afspeeld.

• Raymond P
Er is ook een aanzienlijk lagere export van stroom vanuit Noorwegen/Zweden (droogte). Dat raakt vooral Duitsland waardoor er meer dan normaal vanuit Nederland geëxporteerd wordt. En dat helpt mee de prijzen hier op te drijven.

Afaik staat de onderhoud mbt gas in Noorwegen gepland tot einde volgende maand, productie ligt wel +/-7% onder de verwachting.

Die airco's zullen niet helpen, maar ik betwijfel of dat voldoende is om een verschil te maken.

- knip -

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-11 16:09
Ik las ergens dat de grote Europeese energieproviders weer veel vaste contracten verkopen en daarvoor meer electra en gas voor lange termijn inkopen wat de prijs opdrijft.

[ Voor 5% gewijzigd door H4nsie op 21-06-2023 18:27 ]

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:04
En het waait al een aantal dagen nauwelijks, veel windmolens staan stil

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:02
Noorse gasvelden zijn langer in onderhoud. Zover ik begrijp is dat icm angst de grote drijfveer voor hogere tarieven.

https://blog.vanhelder.nl...-gasmarkten-heel-nerveus/

• DLSS
Raymond P schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:09:
Er is ook een aanzienlijk lagere export van stroom vanuit Noorwegen/Zweden (droogte). Dat raakt vooral Duitsland waardoor er meer dan normaal vanuit Nederland geëxporteerd wordt. En dat helpt mee de prijzen hier op te drijven.

Afaik staat de onderhoud mbt gas in Noorwegen gepland tot einde volgende maand, productie ligt wel +/-7% onder de verwachting.

Die airco's zullen niet helpen, maar ik betwijfel of dat voldoende is om een verschil te maken.
Dat probleem in Noorwegen en Zweden is hopelijk van tijdelijke duur. Ben benieuwd hoeveel dat scheelt.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qcJssPav23eYP_HCCGCSSTxRRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVghz2RF7ZthveiXufb9KRXa.jpg?f=fotoalbum_large

Huh :? Gasprijs vandaag én gasprijs morgen zichtbaar in de ZP app?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Raymond P
@Hmmbob De afgelopen week al vaker gebeurd dat de tarieven voor meerdere dagen bekend waren.

Althans, bij Energyzero (resellers). En daar daalt het overigens niet.

- knip -

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:48
@Hmmbob Ik zit niet bij Zonneplan en ben niet bekend met die specifieke app, maar in het algemeen wordt na 13.00u de prijzen voor de volgende dag bekend gemaakt door dynamische aanbieders en kan je via de website of app zien wat de tarieven van morgen gaan zijn.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:38
squaddie schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:13:
@Hmmbob Ik zit niet bij Zonneplan en ben niet bekend met die specifieke app, maar in het algemeen wordt na 13.00u de prijzen voor de volgende dag bekend gemaakt door dynamische aanbieders en kan je via de website of app zien wat de tarieven van morgen gaan zijn.
Voor electra ja, ik dacht dat voor Gas pas vlak voor 06u bekend werd.

Sometimes you need to plan for coincidence

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:48
Om 06.00u gaat het nieuwe tarief in, de gas- en stroomprijzen worden rond dezelfde tijd bekend gemaakt.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-11 16:09
Hmmbob schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:14:
[...]

Voor electra ja, ik dacht dat voor Gas pas vlak voor 06u bekend werd.
Klopt, en soms wat eerder. Zelfs op vrijdagavond al voor twee dagen vooruit meestal. Ze zullen in het weekend niet werken bij EGSI... :P

• Raymond P
Afgelopen zaterdag had ik sowieso de gastarieven van maandag > dinsdag al binnen.
(En daar heb ik heel vaak een push melding van gehad. :+)

- knip -

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-11 20:10
Willempie27 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:09:
[...]
Vandaag ontkracht toch echt dat het door de airco's komt. Dat is een redelijk onzinverhaal. Vandaag hebben denk ik veel huishoudens geen airco aan staan en als die al aan staat is het echt minimaal 1kWh per dag. Bij bedrijven staan ze vaak al 24/7 aan dus dat is geen extra verbruik.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet beweren dat het wel door airco's komt maar je gaat wel erg kort door de bocht met dit statement.

Mijn Airco stond gisteren gewoon 24h aan net als alle andere dagen de afgelopen weken, en dat was nodig ook, het verbruik was 11.8 kWh, dus een factor 12 meer dan wat jij denkt dat het zou zijn als hij uberhaupt aan zou staan.

Niet elk huis is het zelfde, en niet elke plek in Nederland heeft het zelfde weer.

En een airco is geen gloeilamp, dat een airco bij een bedrijf altijd aan staat betekend niet dat hij altijd het zelfde energie verbruik heeft, dus ook die conclusie dat bedrijven geen extra verbruik hebben met hun airco's als het warm is, is gewoon grote onzin.

Je ziet in het plaatje hieronder het verbruik van mijn airco gisteren met de binnen en buiten temperatuur, het is duidelijk te zien dat het verbruik toe gaat nemen als de buiten temperatuur stijgt ondanks dat hij toch al aan stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnRQc6mOa6Beu96bOPEbaPFUvIk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FDr84CfYwXdnTeirwaSiefaD.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:27
Hmmbob schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:34:
[Afbeelding]

Huh :? Gasprijs vandaag én gasprijs morgen zichtbaar in de ZP app?
Nieuwe functie die vorige week is toegevoegd. Gasprijs voor de volgende dag staat vanaf ~18:30 in de app.
Pagina: 1 ... 158 ... 309 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels