WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Uiteraard: Waarom denk je dat een omvormer zo groot en zwaar is? Daar zit natuurlijk een doosje in waarin al die elektronen worden bewaard totdat er weer netspanning is.rogierrr schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:46:
U denkt dat al die kWh's na een paar uur alsnog het net op gaan als u uw omvormer weer aanzet?
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 28-05-2023 11:04 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
rogierrr schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:46:
[...]
U denkt dat al die kWh's na een paar uur alsnog het net op gaan als u uw omvormer weer aanzet?
Dan ook alle vrijstellingen en ondersteuning (incl voor fossiele bronnen) voor de verbruikers die 2/3 van alle electriciteit gebruiken op jaarbasis.John245 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:36:
[...]
Ik stel voor salderen met ingang van morgen afschaffen. Ook consumenten laten betalen als de stroomprijs negatief is, geen subsidies meer.
Maar dat is een discussie voor een ander topic
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
In de TS schrijf je:
Ik ben erg geïnteresseerd hierin, aangezien bij mijn nieuwe huis zo’n NewMotion laadpunt zit.Een ander alternatief is om dit via de laadpaal te regelen. Theoretisch is dit mogelijk voor new-motion laadpalen in eigen beheer.
- Wat bedoel je met “theoretisch”?
- Wat bedoel je met “in eigen beheer”
Je kan de zoekfunctie binnen dit topic gebruiken. Met "Newmotion" is het nog maar 1 pagina.trab_78 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:02:
@Smuggler
In de TS schrijf je:
[...]
Ik ben erg geïnteresseerd hierin, aangezien bij mijn nieuwe huis zo’n NewMotion laadpunt zit.(Ik ben me ervan bewust dat het antwoord mogelijk ergens in het topic staat, maar >500 pagina’s met replies doorlezen duurt me iets te lang…
)
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Als dit het rest van het jaar zo door gaat dan wordt het een erg goedkoop jaar. Alleen ben ik dan weer bang dat de overheid hier hoe dan ook weer een stokje voor gaat proberen te steken. "want deze en deze groep kunnen het risico niet nemen van dynamische contracten en daarom is het oneerlijk", iets in die trend..
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Je kan in de New motion website inloggen. En daar de sessies van je laadpaal aan het uit zetten.trab_78 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:02:
@Smuggler
In de TS schrijf je:
[...]
Ik ben erg geïnteresseerd hierin, aangezien bij mijn nieuwe huis zo’n NewMotion laadpunt zit.(Ik ben me ervan bewust dat het antwoord mogelijk ergens in het topic staat, maar >500 pagina’s met replies doorlezen duurt me iets te lang…
)
Er is echt geen officiële api beschikbaar.
En mijn pogingen om het allemaal zelf te sturen via de laadpaal en de website zijn op enig moment gestrand.
Motivatie was ook niet erg hoog. Omdat mijn auto al de benodigde functionaliteit bezit voor mijn doel.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Gedaan. Mijn vragen zijn daarmee niet beantwoord.JukeboxBill schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:05:
[...]
Je kan de zoekfunctie binnen dit topic gebruiken. Met "Newmotion" is het nog maar 1 pagina.
Ah, bedankt voor je snelle reactie! Helder.Smuggler schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:07:
[...]
Je kan in de New motion website inloggen. En daar de sessies van je laadpaal aan het uit zetten.
Er is echt geen officiële api beschikbaar.
En mijn pogingen om het allemaal zelf te sturen via de laadpaal en de website zijn op enig moment gestrand.
Motivatie was ook niet erg hoog. Omdat mijn auto al de benodigde functionaliteit bezit voor mijn doel.
Ik heb een Renault Zoe. Ik ga dan proberen om die slim te maken. Zou moeten kunnen met die app die je noemt in de TS.
253 volt is voor veel apparatuur slecht. De formule voor vermogen is P=U²/R. Bij een gelijk blijvende R (verwarmingsspiraal, gloeilamp) gaat het vermogen dus flink omhoog bij een hogere spanning, vanwege het kwadraat in de formule. Daarop zijn apparaten niet ontworpen. Vaak zie je ook 240V als Max op een apparaat. Dus die afschakeling op 253V is eigenlijk al veel te hoog.Wasrek schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:30:
Dat de financiële prikkel door salderen in dit geval de verkeerde kant op werkt snap ik, maar technisch snap ik het probleem van die kleinverbruikers niet. Als de netspanning te hoog wordt (253V geloof ik) schakelen omvormers vanzelf uit. Ik zou zeggen dat alles tot 253V dus hooguit zou kunnen leiden tot gratis stroom, niet tot negatieve stroomprijzen. Tot 253V is immers acceptabel voor het net dus waarom zou je als netbeheerder dan betalen om stroom af te laten nemen? Daarboven treedt de beveiliging in en beschermt het net zichzelf.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Bij mij is diverse apparatuur door ophoging van voltages, versneld defect geraakt. Iets waarop je geen beroep kunt doen en ik sommige zaken achter een - spanningsregulerende - UPS heb gehangen.Swerfer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:15:
[...]
253 volt is voor veel apparatuur slecht. De formule voor vermogen is P=U²/R. Bij een gelijk blijvende R (verwarmingsspiraal, gloeilamp) gaat het vermogen dus flink omhoog bij een hogere spanning, vanwege het kwadraat in de formule. Daarop zijn apparaten niet ontworpen. Vaak zie je ook 240V als Max op een apparaat. Dus die afschakeling op 253V is eigenlijk al veel te hoog.
Ga anders maar's "bewijzen" dat de voedingsprint door spanningsfluctuatie defect (is ge)raakt.
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Prutsers?Andrehj schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:44:
[...]
Sturen die prutsers van de ANWB nu nog steeds prijzen zonder belasting naar gewone consumenten? Hoeveel % van hun klanten zou dat begrijpen?
Er staan zelfs rekenvoorbeelden op de website waar het keurig uitgelegd wordt dat je rekening moet houden met ca. 17cent/kWh als basiskosten.
M.a.w. 48 cent negatief, is uiteindelijk 31 cent negatief.
En ook dat wordt er bij verteld als ze zo'n email sturen:
"Let op! Ook bij negatieve stroomprijzen betaal je energiebelasting en inkoopkosten. Er komt per kWh altijd nog 17 cent bij."
https://www.anwb.nl/huis/...ergie/veelgestelde-vragen
...
Je betaalt € 0,17 aan belastingen en inkoopkosten.
...
Dus hoezo prutsers?
[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 28-05-2023 11:46 ]
Heb je hier een installer account voor nodig? Aangezien ik met mijn Enphase intergatie in HA alleen data kan opvragen zo ver ik zie.ArPi75 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:50:
[...]
Ligt een beetje aan wat voor PV-systeem je hebt. Ik gebruik Enphase waar ik in Home Assistant de productie kan laten stoppen en weer starten.
Ook lees ik in HA de actuele prijzen in en met een automation kan ik de productie uitzetten als de prijs onder 0 schiet en weer aan wanneer de prijs weer positief wordt.
Ik denk niet dat deze discussie voor dit topic is, maar vooruit.Swerfer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:15:
[...]
253 volt is voor veel apparatuur slecht. De formule voor vermogen is P=U²/R. Bij een gelijk blijvende R (verwarmingsspiraal, gloeilamp) gaat het vermogen dus flink omhoog bij een hogere spanning, vanwege het kwadraat in de formule. Daarop zijn apparaten niet ontworpen. Vaak zie je ook 240V als Max op een apparaat. Dus die afschakeling op 253V is eigenlijk al veel te hoog.
Hoewel u gelijk heeft, de volgende opmerking / vraag:
hoe doen ze dit dan in de ons omringende landen waar de 10min/253Volt & 2sec/264,5Volt al regel is?
Als je hier terug leest dan kom je ontzettend veel verwarring tegen over de heffingen en btw op de marktprijzen. Vandaag is er, geloof ik, ook weer een te vinden.
ANWB is al een behoorlijke poos bezig met het maken van een knop om die 17ct in hun graph te tonen.
Dat die knop er nog niet is bij ANWB/EnergyZero vind ik dan toch wel een beetje gepruts.
fwiw zelf heb ik er totaal geen moeite mee en zie ik het liefst de kale prijs omdat de heffingen vertekenen.
@Simpel360 Simpel: meer consumeren.
[ Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 28-05-2023 11:49 ]
- knip -
Zoals ik al zei, er staat letterlijk in de email van de ANWB:Raymond P schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:47:
[...]
Als je hier terug leest dan kom je ontzettend veel verwarring tegen over de heffingen en btw op de marktprijzen.
"Let op! Ook bij negatieve stroomprijzen betaal je energiebelasting en inkoopkosten. Er komt per kWh altijd nog 17 cent bij."
Dus hoezo verwarring?
Dat zeer zeker.fwiw zelf heb ik er totaal geen moeite mee en zie ik het liefst de kale prijs omdat de heffingen vertekenen.

En dan met een switch/button o.i.d. dat je kunt kiezen tussen kale prijs versus all-in.
Vermoed je dat of weet je dat zeker?PtrO schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:27:
[...]
Bij mij is diverse apparatuur door ophoging van voltages, versneld defect geraakt.
Idd; hoe bewijs je dat?Ga anders maar's "bewijzen" dat de voedingsprint door spanningsfluctuatie defect (is ge)raakt.
Dan zou je n=veel apparatuur naast elkaar, rechtstreeks aan het net versus een gestabiliseerde netspanning, moeten neerzetten en dan de levensduur monitoren.
Want het tussenschakelen van een UPS, die vrijwel altijd een niet-zuivere sinus levert, is dat dan wel economisch verstandig? Dat ding kost ook geld en gaat niet eeuwig mee...
Kennis vergaren en het toepassen van die kennis is niet voor iedereen weggelegd.ehtweak schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:51:
[...]
Zoals ik al zei, er staat letterlijk in de email van de ANWB:
Dus hoezo verwarring?
[...]
Dat zeer zeker.![]()
En dan met een switch/button o.i.d. dat je kunt kiezen tussen kale prijs versus all-in.
Als men die text uberhaubt al leest dan kan je uit de ervaringen hier opmaken dat het daadwerkelijk mis gaat bij het toepassen.
Wellicht dat dat anders zou zijn als die text ook nog eens dik gedrukt boven de graph (en app?) zou staan, want de referentie naar de mail die je aanhaalt is daar niet direct te vinden:
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
(edit: en daar komt de verwarring kijken volgens mij)
M.a.w. Soms is het gewoon handiger om te zwichten en je gebruikers te geven wat ze graag willen c.q. nodig lijken te hebben.
- knip -
Moet de supermarkt en de benzinepomp ook.
Of staat daar ook bij:
Let op: zonder accijns en exclusief btw
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dat is een prijs/kwaliteit verhaalehtweak schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:55:
[...]
Want het tussenschakelen van een UPS, die vrijwel altijd een niet-zuivere sinus levert, is dat dan wel economisch verstandig? Dat ding kost ook geld en gaat niet eeuwig mee...
Hoe heb je dit gedaan binnen HA? Gebruik nu zelf de http://envoi ip/installer/setup/home# pagina met de installer login om de Power Production uit te schakelen. Zou mooi zijn als ik dit via een automatisering zou kunnen doen.ArPi75 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:50:
[...]
Ligt een beetje aan wat voor PV-systeem je hebt. Ik gebruik Enphase waar ik in Home Assistant de productie kan laten stoppen en weer starten. Ook lees ik in HA de actuele prijzen in en met een automation kan ik de productie uitzetten als de prijs onder 0 schiet en weer aan wanneer de prijs weer positief wordt.
Ik heb hier een Envoy S Standard gateway met firmware D5.0.62
Correct, maar ben het wel met je eensDomba schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:00:
[...]
Dan ook alle vrijstellingen en ondersteuning (incl voor fossiele bronnen) voor de verbruikers die 2/3 van alle electriciteit gebruiken op jaarbasis.
Maar dat is een discussie voor een ander topic
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
ANWB stuurt ook telkens een mail. Ik vind het allemaal nogal hyperig.Willempie27 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:55:
In de Tibber app krijg ik een popup dat je om 14 uur je wasje moet draaien. Het is daarvoor ook al negatief. En eigenlijk al vanaf 12 uur is de prijs te verwaarlozen.
Mijn elektrische boiler schakelt automatisch in en als het zo uitkomt, dan doe ik de was in die goedkope uren.
Je zou gaan geloven dat je nu de al schone was uit de kast moet halen om nog eens te wassen.
Ze proberen het te voorkomen, die hoge spanningen. En als hij wel zo hoog wordt, dan heeft dat niet direct schade tot gevolg. Moderne apperatuur is vaak wel goed beveiligd, en anders is het pech voor de consument. Daarom is het zo belangrijk om overschot te voorkomen of weg te werken.Simpel360 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:46:
[...]
Ik denk niet dat deze discussie voor dit topic is, maar vooruit.
Hoewel u gelijk heeft, de volgende opmerking / vraag:
hoe doen ze dit dan in de ons omringende landen waar de 10min/253Volt & 2sec/264,5Volt al regel is?
Ik heb nu op mijn 3 fases tussen 244 en 248 volt.
[ Voor 4% gewijzigd door Swerfer op 28-05-2023 12:24 ]
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
In feite is dat toch ook zo? Je krijgt om 14 uur geld als je energie gebruikt. Dus je verdient inderdaad geld als je een was draait. Om 12 uur nog niet.JukeboxBill schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:13:
[...]
ANWB stuurt ook telkens een mail. Ik vind het allemaal nogal hyperig.
Mijn elektrische boiler schakelt automatisch in en als het zo uitkomt, dan doe ik de was in die goedkope uren.
Je zou gaan geloven dat je nu de al schone was uit de kast moet halen om nog eens te wassen.
Hoe sturen jullie je elektrische boiler trouwens aan? Ik heb er momenteel een Tapo TP smart plug op zitten die ik via Google Home of de Tapo-app handmatig aanstuur. Op zich geen probleem, maar beter natuurlijk als het allemaal automatisch gaat.
Ik gebruik al 5 jaar sonoff switches met daarop Tasmota. Dat werkt ook prima. Heb er 60 draaien in huis.HarryHaver schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:23:
[...]
In feite is dat toch ook zo? Je krijgt om 14 uur geld als je energie gebruikt. Dus je verdient inderdaad geld als je een was draait. Om 12 uur nog niet.
Hoe sturen jullie je elektrische boiler trouwens aan? Ik heb er momenteel een Tapo TP smart plug op zitten die ik via Google Home of de Tapo-app handmatig aanstuur. Op zich geen probleem, maar beter natuurlijk als het allemaal automatisch gaat.
Dat dacht ik eerst ook, maar ik probeerde het via de normale SolarEdge app te doen.Taro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:02:
[...]
Dat weet ik, maar ik heb de machtigingen niet om deze instelling bij de omvormer te kunnen beïnvloeden, daarvoor heb ik blijkbaar extra machtigingen nodig die ik heb aangevraagd. Tenzij daar een omweggetje voor is?
Als je de stappen volgt die bovenaan deze (eerder gedeelde) pagina staan dan moet het wel lukken
https://github.com/binsen...-of-inverter-power-output
( Je moet dus verbinding maken met het SSID en dan http://172.16.0.1 openen )
Ik snap het prima, maar blijf jouw gedrag enorm dom vinden. Want je weet zelf namelijk niet of je nu het overschot dat er is opmaakt of er mogelijk overheen gaat. Ik blijf er bij, verbruik stroom (ongeacht hoe veel er is) nuttig.Swerfer schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:53:
[...]
Je snapt het nog steeds biet. Er is gewoon teveel stroom, waardoor de energieleveranciers graag betalen om die stroom weg te werken. Natuurlijk is het beter om die stroom nuttig te gebruiken, maar dat gaat gewoon niet volledig. De rest Moet weg en wordt door bepaalde bedrijven omgezet in warmte en daar krijgen ze een beloning g voor. Er is dus niks mis mee om die beloning zelf ook te nemen en stroom om te zetten in warmte. Ik zet mijn zonnepanelen morgen 3 uur uit en laat mijn auto op (nuttig) en verstookt wat mijn hoofdzekering aan kan in warmte (minder nuttig, maar noodzakelijk)...
Nee, want zoals gezegd heb ik die machtigingen/optie niet. Of kan ik daar omheen werken?rroetenberg schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:42:
[...]
RRCR ingeschakeld op de omvormer? Daarna deze repository gebruiken https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi
Edit: In een andere reply iets gelezen, ik ga even kijken.
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 28-05-2023 12:36 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb geen Wifi antenne op de SolarEdge meer, maar hem aangesloten via Ethernet. Volgens mij wordt het dan een lastig verhaal?Jitse H schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:32:
[...]
Dat dacht ik eerst ook, maar ik probeerde het via de normale SolarEdge app te doen.
Als je de stappen volgt die bovenaan deze (eerder gedeelde) pagina staan dan moet het wel lukken
https://github.com/binsen...-of-inverter-power-output
( Je moet dus verbinding maken met het SSID en dan http://172.16.0.1 openen )
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ja, maar hoe veel is dat. Mijn boiler is 1,8 kWu. Gemiddeld staat die 2 uur per dag aan. Dus dat zou mij nu ca. €0,75 opleveren. Dat is mooi meegenomen, vooral omdat het automatisch gaat. Maar ik laat mijn leven en doen en laten niet dicteren door de stroomprijzen. In principe zou ik zo meteen de vaat kunnen doen, maar ik ga liever even in de tuin werken.HarryHaver schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:23:
[...]
In feite is dat toch ook zo? Je krijgt om 14 uur geld als je energie gebruikt. Dus je verdient inderdaad geld als je een was draait. Om 12 uur nog niet.
Dynamische tarieven zijn over het geheel al voordeliger dan een vast tarief. Dat is voor mij genoeg.
Mijn boiler hangt aan een slimme stekker en stuur ik aan met een add-on in Home Assistant.
Weinig inderdaad, hoewel het toch kan oplopen als je het steevast elke keer doet als de tarieven laag zijn. Mijn boiler is 2,5 kWh en die heb ik niet elke dag aan. Maar ik schakel hem straks om 14 uur wel even 2 uur lang in. Dan heb ik weer 2 dagen lang warm water en verdien ik 1,50. Beter dan hem nu in te schakelen als ik er nog geld voor moet betalen. Maar tegelijkertijd laat ik mijn leven er niet door dicteren. Ik had net honger en heb wat gekookt. Dat ga ik dan geen halfuur uitstellen omdat de energie dan goedkoper is.JukeboxBill schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:42:
[...]
Ja, maar hoe veel is dat. Mijn boiler is 1,8 kWu. Gemiddeld staat die 2 uur per dag aan. Dus dat zou mij nu ca. €0,75 opleveren. Dat is mooi meegenomen, vooral omdat het automatisch gaat. Maar ik laat mijn leven en doen en laten niet dicteren door de stroomprijzen. In principe zou ik zo meteen de vaat kunnen doen, maar ik ga liever even in de tuin werken.
Dynamische tarieven zijn over het geheel al voordeliger dan een vast tarief. Dat is voor mij genoeg.
Mijn boiler hangt aan een slimme stekker en stuur ik aan met een add-on in Home Assistant.
Ik heb een gezonde 236-238 volt op momentSwerfer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:23:
[...]
Ik heb nu op mijn 3 fases tussen 244 en 248 volt.
Vanmorgen toen ik mijn accu leegde, zag ik een 4volt hogere piek op 241V en die ging nog eens 6 volt naar beneden toen mijn PV uitging tot zelfs 232 volt om 11uur om 13 uur start laden een kijken hoeveel ik netspanning naar beneden trek met 15kW
Voor morgen 13-15 uur is wederom de limit bereikt en wordt de beurs heropend
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Daar zit ik nu dus mee. Als ik volgende maand overstap kom ik wel aardig uit op nul bij greenchoice, maar dan begin ik bij de nieuwe leverancier wel met teveel teruglevering.... kan ik dat dan weer wegstrepen als de winter er aan komt of moet dat altijd andersom.Smuggler schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:23:
Aan iedereen die weer voor een paar cent meteen willen overstappen.
Let goed op de salderingsregeling, als je zonnepanelen hebt.
Dat kan heel ongunstig uitpakken als je op het verkeerde moment overstapt.
Nu zal dat net voor de zomer vaak wel goed gaan. maar dan beperkt het alsnog een eventueel overstapmoment in de toekomst.
€ 0.55 dan na aftrek van belastingen.JukeboxBill schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:42:
[...]
Ja, maar hoe veel is dat. Mijn boiler is 1,8 kWu. Gemiddeld staat die 2 uur per dag aan. Dus dat zou mij nu ca. €0,75 opleveren. Dat is mooi meegenomen, vooral omdat het automatisch gaat. Maar ik laat mijn leven en doen en laten niet dicteren door de stroomprijzen. In principe zou ik zo meteen de vaat kunnen doen, maar ik ga liever even in de tuin werken.
Mijn eerste gedachte naar switchen naar dynamisch was dat ik er geen rekening mee "moeten" wil houden. Maar zelfs met normaal gebruik profiel was het al goedkoper dan vaste aanbieders.
Verder heb ik ondertussen wel in de smiezen wanneer de daluren zijn, rond 12/13 uur. Dus daar schakel ik de (af)-was machine dan op in.
Zo, 13:00, even alle lampen in en om huis aanschakelen.
/f/image/hkhPg26QI5aJwctVRJDMGw28.png?f=fotoalbum_large)
Zonnepanelen zijn uit. Meer dan 19a kan ik helaas niet van het net halen aangezien mijn Victrons achter een 20A automaat zitten.
[ Voor 18% gewijzigd door Magnat op 28-05-2023 13:09 ]
Mijn huidige verbruik (zonnepanelen uit gezet). EV + wasmachine/droger combinatie.Magnat schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:07:
[Afbeelding]
Zonnepanelen zijn uit. Meer dan 19a kan ik helaas niet van het net halen aangezien mijn Victrons achter een 20A automaat zitten.
:strip_exif()/f/image/7EQ7hZLZPKtwIZZgF7iR2jHs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had mijn zonnepanelen een uur te vroeg uitgezet, en kwam ik na 12 minuten achter. Daarom die piek na 12.00
[ Voor 5% gewijzigd door Swerfer op 28-05-2023 13:14 ]
Kijk, nu zijn we beide tevreden ;-)Swerfer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:12:
[...]
Mijn huidige verbruik (zonnepanelen uit gezet). EV + wasmachine/droger combinatie.
[Afbeelding]
Ja, nu wel. Maar als morgen de prijzen weer negatief zijn, zit mijn EV vol en heb ik de was gedaan. Dan zet ik toch echt 'nutteloze' elektrische verwarmingen aan.
Ik heb Lander een mail gestuurd en om hun mening gevraagd. Als ik antwoord heb, laat ik dat uiteraard weten.
We kunnen een pool opzetten of -20.0ct -40.0ct wordt
:strip_exif()/f/image/fqDwo7Ryu2hyfX413s2v46sY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 92% gewijzigd door zonnepaneelxl op 28-05-2023 13:19 ]
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Dan kun je beter vanavond (even) naar het strand of iets dergelijks rijden ...Swerfer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:16:
[...]
Ja, nu wel. Maar als morgen de prijzen weer negatief zijn, zit mijn EV vol en heb ik de was gedaan. Dan zet ik toch echt 'nutteloze' elektrische verwarmingen aan.
Dat is een best verbruik! Waar verstookt je dat in?
Uiteindelijk wordt de bewegingsenergie ook 'nutteloze' warmte...Joyous-P schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:20:
[...]
Dan kun je beter vanavond (even) naar het strand of iets dergelijks rijden ...
Maar een stuk minder dan verwarmen en koelen tegelijk. Plus, je komt nog eens ergens en dat doet een mens goed.Swerfer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:22:
[...]
Uiteindelijk wordt de bewegingsenergie ook 'nutteloze' warmte...
Buffer vat 500 liter met 2x 11kw elementSwerfer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:22:
[...]
Uiteindelijk wordt de bewegingsenergie ook 'nutteloze' warmte...
Stoken met een cop 1 nu en maar euros binnen harken haha
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Moet je er wel een eitje in gooien om te koken, anders is het 'dom en nutteloos'.zonnepaneelxl schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:26:
[...]
Buffer vat 500 liter met 2x 11kw element
Swerfer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:31:
[...]
Moet je er wel een eitje in gooien om te koken, anders is het 'dom en nutteloos'.
90% van de klanten leest zo'n brief of website niet en kijkt alleen maar naar de grafiek. Het is voor de ANWB kleine moeite om die grafiek gewoon te laten kloppen.ehtweak schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:36:
Prutsers?
Er staan zelfs rekenvoorbeelden op de website waar het keurig uitgelegd wordt dat je rekening moet houden met ca. 17cent/kWh als basiskosten.
M.a.w. 48 cent negatief, is uiteindelijk 31 cent negatief.
En ook dat wordt er bij verteld als ze zo'n email sturen:
Dat zit er dan in een uur en 15 minuten in, met ~5 kWh/100L.zonnepaneelxl schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:26:
[...]
Buffer vat 500 liter met 2x 11kw element
Ik zou ergens een heet water kraan open zetten, om "een uur het riool te steriliseren". Kost je met 6 liter per minuut uit de kraan dan wel 83 minuten om een hele boiler inhoud te wisselen. En ongeveer € 0.50 aan water.
Maar anders in het blok van 15:00 pas starten met verwarmen.
[ Voor 4% gewijzigd door The_Vice op 28-05-2023 13:48 ]
Goede uitleg: klopt het dus dat het niet erg is dat ik eerst meer opbrengst dan verbruik heb omdat ik in de zomer overstap wat betreft de saldering? (behalve dus dat "vast" zitten).Smuggler schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:28:
[...]
Als je op dit moment positief staat met je zonnepaneel saldo dan moet je dat nu verkopen zonder belasting teruggaaf. (kans is klein door het moment in het jaar).
Maar tegelijk door nu over te stappen, zo vlak voor de maanden met de hoogste opbrengst, kan ervoor zorgen dat je daarna "vast" zit, omdat je voor het grootste gedeelte van het jaar een overschot hebt aan stroom, als je dan eerder vertrekt dan krijg je dan het probleem.
maar dit is allemaal heel persoonlijk in hoe je energie rekening is opgebouwd en hoelang en vanaf wanneer je vorige contract loopt. gewoon iets om rekening mee te houden. ook voor een eventueel volgend overstap moment.
Waar ik nu bang voor ben om over te stappen is dat de nieuwe energieleverancier de hoge opbrengst gaat "uitbetalen" de komende maanden en dat ik in de winter te kort kom.
The_Vice schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:47:[/b]
[...]
Dat zit er dan in een uur en 15 minuten in, met ~5 kWh/100L.
Ik zou ergens een heet water kraan open zetten, om "een uur het riool te steriliseren". Kost je met 6 liter per minuut uit de kraan dan wel 83 minuten om een hele boiler inhoud te wisselen. En ongeveer € 0.50 aan water.
[/quote]
500 liter water verspillen om een paar centen te besparen...?
[ Voor 34% gewijzigd door rogierrr op 28-05-2023 13:54 ]
Buiten de 'negatieve' piekuren zijn uurtarieven behoorlijk lager dan gisteren. Vergelijkbaar zie ik dit dus niet echt.....SidewalkSuper schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:52:
Morgen is vergelijkbaar met gisteren, geen enorme uitschieters dit keer.
Het gemiddelde ligt toch iets hoger morgen qua stroomprijs ten opzichte van zaterdag, als ik Nordpool als vergelijking gebruik.edjeed schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:59:
[...]
Buiten de 'negatieve' piekuren zijn uurtarieven behoorlijk lager dan gisteren. Vergelijkbaar zie ik dit dus niet echt.....
Desalniettemin een redelijk steady piekmoment tussen 11-16 uur.
Ik was wat aan het spelen met de negatieve terug levering en heb de omvormers uitgezet.
Tot mijn verbazing geeft de zonneplan dongle een geheel ander verbruik aan dan de dongle van Tibber (die ik nog heb) en HomeWizard. Allen zitten op dezelfde P1 poort. Zie afbeeldingen
Iemand een idee?
Bedankt!
/f/image/Naf1Rw89fAuKTXZEBXobewte.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZlMk2KrhsQfZ1BVeVBzIqxaN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/x9FEcyLNvod0N3AsHimsoZTW.png?f=fotoalbum_large)
En natuurlijk de wasjes etc even uitgesteld
[ Voor 19% gewijzigd door BernardV op 28-05-2023 14:05 ]
Als je een jaar contract hebt, dan heb je dat risico als het goed is niet inderdaad. (behalve het vast zitten)savale schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:49:
[...]
Goede uitleg: klopt het dus dat het niet erg is dat ik eerst meer opbrengst dan verbruik heb omdat ik in de zomer overstap wat betreft de saldering? (behalve dus dat "vast" zitten).
Waar ik nu bang voor ben om over te stappen is dat de nieuwe energieleverancier de hoge opbrengst gaat "uitbetalen" de komende maanden en dat ik in de winter te kort kom.
maar kijk een beetje uit en probeer wat reviews te vinden, te veel energieleveranciers zoeken de grenzen op.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Zou inmiddels wel meer moeten aangeven.
ach, is natuurlijk niet veel anders dan een kachel aanzetten als de prijs negatief genoeg is.rogierrr schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:53:
[...]
500 liter water verspillen om een paar centen te besparen...?
[ Voor 50% gewijzigd door The_Vice op 28-05-2023 14:22 ]
Behalve dat er een tekort is aan drinkwaterThe_Vice schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:21:
[...]
ach, is natuurlijk niet veel anders dan een kachel aanzetten als de prijs negatief genoeg is.

Ook dat is zwaar overtrokken.
Er is NU helemaal geen tekort aan drinkwater. Maar als we er zo achteloos mee om blijven gaan en er weer hete, droge zomers aan gaan komen, dan misschien, in de toekomst...
de situatie in NL bedoel ik dan uiteraard
[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 28-05-2023 14:25 ]
Voor mijn situatie maakt het overstappen financieel nog niet heel veel uit verwacht ik. Om het simpeler te houden zou ik ook pas in de herfst kunnen overstappen zodat ik eerst begin met meer verbruiken en later met produceren / salderen.Smuggler schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:08:
[...]
Als je een jaar contract hebt, dan heb je dat risico als het goed is niet inderdaad. (behalve het vast zitten)
maar kijk een beetje uit en probeer wat reviews te vinden, te veel energieleveranciers zoeken de grenzen op.
:strip_exif()/f/image/RuyqSKdLsvadX6Gpr07ZvPvN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door psdata op 28-05-2023 14:28 ]
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Hier ook geen WiFi, alleen ethernet. Omvormer zonder display.Taro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:38:
[...]
Ik heb geen Wifi antenne op de SolarEdge meer, maar hem aangesloten via Ethernet. Volgens mij wordt het dan een lastig verhaal?
Ik heb een SolarEdge installateur account aangemaakt. Vervolgens de SetApp gedownload en daarmee direct verbonden met de omvormer (knopje naar de P stand, QR code scannen aan de zijkant). Dan kom je direct op de omvormer in een menu.
:strip_exif()/f/image/mERTv20XUmvq95SPEwgvAzn1.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen de 'Advanced Power Control' setting kan ik niet helemaal vinden. Ik denk 'Controle-modus limiet' op 'Productiecontrole'.
:strip_exif()/f/image/G3hakOnpBff3T9guiQIAsVMZ.jpg?f=fotoalbum_large)
dat is de grafiek van vandaag... snel alles aanzetten!
ninja edit?
Voor sommige gebieden is er wel degelijk al een structureel tekort. Het lukt op dit moment nog om de voorziening op peil te zetten, maar daar moeten af en toe toch al reserves voor worden aangesproken. Maar goed, we hebben het hier over stromende elektronen, niet over stromend water...ehtweak schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:24:
[...]
Er is NU helemaal geen tekort aan drinkwater. Maar als we er zo achteloos mee om blijven gaan en er weer hete, droge zomers aan gaan komen, dan misschien, in de toekomst...
(disclaimer: er ligt hier nauwelijks PV)
Ik geloof dat m'n buurman z'n waterstofcentrale aangeslingerd heeft.
:fill(white):strip_exif()/f/image/j37QwOMLfpBEHo5B1uxlQIei.png?f=user_large)
- knip -
Het feit dat er drinkwater uit de kraan komt laat zien hoe enorm verwend Nederland is en ze gaan er mee om alsof ze debielen zijn.ehtweak schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:24:
[...]
de situatie in NL bedoel ik dan uiteraard
Drinkwater wordt in Nederland zeer efficiënt en goedkoop bereid. Er is voorlopig geen noodzaak daar heel zuinig mee om te gaan. Over 10 jaar kan dat anders zijn als we geen maatregelen nemen, maar die nemen we wel.Joyous-P schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:46:
[...]
Het feit dat er drinkwater uit de kraan komt laat zien hoe enorm verwend Nederland is en ze gaan er mee om alsof ze debielen zijn.
niets aan de hand dus.
Een halogeenlamp heeft maar enkele duizenden branduren. Neem voor het gemak 1000 uren en 40 W. Dan verbruikt de lamp dus 40 kWh tijdens de gehele levensduur. Zelfs met deze piektarieven van -30 cent levert dat slechts 12 euro op. Dat is ook wat een lamp ongeveer kost, dus zinloos?
Elektrische verwarming van 2k5 kost ongeveer 30 euro en gaat 'nooit' kapot...Maahes schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:51:
Is het echt zinvol om apparaten en lampen aan te zetten? Er is namelijk ook nog afschrijving.
Een halogeenlamp heeft maar enkele duizenden branduren. Neem voor het gemak 1000 uren en 40 W. Dan verbruikt de lamp dus 40 kWh tijdens de gehele levensduur. Zelfs met deze piektarieven van -30 cent levert dat slechts 12 euro op. Dat is ook wat een lamp ongeveer kost, dus zinloos?
Buffer word van circa 16/17 graden opgewarmd naar 80graden direct een gratis legionella run.The_Vice schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:47:
[...]
Dat zit er dan in een uur en 15 minuten in, met ~5 kWh/100L.
Bijna 2 uur duurt het dan.
Inmiddels heb ik je in meerdere berichten "dom" zien schrijven en nu "debielen". Dat helpt naar mijn idee niet bij dit forum: in een goede sfeer over interessante onderwerpen van gedachten wisselen. Je mening ben ik benieuwd naar, maar kan dat met wat andere woordkeus?Joyous-P schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:46:
[...]
Het feit dat er drinkwater uit de kraan komt laat zien hoe enorm verwend Nederland is en ze gaan er mee om alsof ze debielen zijn.
Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
1
2
3
| shell_command: shell_inverters_off: '/usr/bin/curl --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/check_login" --form "username=admin" --form "password=admin" && /usr/bin/curl --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/set_switch_all_off"' shell_inverters_on: '/usr/bin/curl --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/check_login" --form "username=admin" --form "password=admin" && /usr/bin/curl --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/set_switch_all_on"' |
En dit wordt aangeroepen door een automatisering die de Tibber prijs checkt.
Lampen aanzetten heeft uiteraard geen zin. Daar verdien je 1 eurocent mee vandaag en dan is de afschrijving idd hoger. Maar lekker de elektrische auto laden met 10-15kW dat gaat heerlijk.Maahes schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:51:
Is het echt zinvol om apparaten en lampen aan te zetten? Er is namelijk ook nog afschrijving.
Daarnaast.. Wie heeft er nog halogeenlampen

- knip -
Met een LED komt de berekening al helemaal niet uit, daarom gaf ik het voorbeeld met een halogeen.
Moet je eens proberen daar een LED versie in te monteren... die smelt lekker weg.

Ik heb me suf gezocht naar een manier om mijn APSen (QS1 en YC600) via een (oude helaas) ECU-R geautomatiseerd af te schakelen - held!Gajescheren schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:11:
Hier ook voor elkaar gekregen mijn APS omvormers i.c.m. een ECU-R bridge uit te zetten via Home Assistant bij een negatieve energieprijs. en weer automatisch aan bij een positieve prijs. Gingen vandaag vanzelf uit
code:
1 2 3 shell_command: shell_inverters_off: '/usr/bin/curl --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/check_login" --form "username=admin" --form "password=admin" && /usr/bin/curl --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/set_switch_all_off"' shell_inverters_on: '/usr/bin/curl --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/check_login" --form "username=admin" --form "password=admin" && /usr/bin/curl --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/set_switch_all_on"'
En dit wordt aangeroepen door een automatisering die de Tibber prijs checkt.
Ik ga het nu proberen... Waar heb je deze info vandaan?
Voor mijn andere inverters (Hoymiles 2000T4) was de automatisering van 'uit bij negatieve prijs' een fluitje van een cent, zie hiervoor het Hoymiles topic indien geïnteresseerd.
OC / CM - Begint eer ge Bezint
- knip -
Zelf uitgezocht met Chrome Developer Tools en Postman. Kon ook niets vinden online...Scatman_II schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:44:
[...]
Ik heb me suf gezocht naar een manier om mijn APSen (QS1 en YC600) via een (oude helaas) ECU-R geautomatiseerd af te schakelen - held!![]()
Ik ga het nu proberen... Waar heb je deze info vandaan?
Voor mijn andere inverters (Hoymiles 2000T4) was de automatisering van 'uit bij negatieve prijs' een fluitje van een cent, zie hiervoor het Hoymiles topic indien geïnteresseerd.
Hoop dat ik er wat tweakers mee kan helpen
[ Voor 3% gewijzigd door Gajescheren op 28-05-2023 15:53 ]
* Swerfer heeft halogeenlampen in zijn auto
Die middagtijd had ik ergens niet verwacht en idd wat patroontjes zijn hier inmiddels ook veranderd. Brood/quiche/soep maken passen we wat aan het moment.The_Vice schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:02:
[...]
€ 0.55 dan na aftrek van belastingen.
Mijn eerste gedachte naar switchen naar dynamisch was dat ik er geen rekening mee "moeten" wil houden. Maar zelfs met normaal gebruik profiel was het al goedkoper dan vaste aanbieders.
Verder heb ik ondertussen wel in de smiezen wanneer de daluren zijn, rond 12/13 uur. Dus daar schakel ik de (af)-was machine dan op in.
Zo, 13:00, even alle lampen in en om huis aanschakelen.
Met (very)cheap dan beter FF een klein vaat/wasje doen. Met de wasmachine, modern Homewizard ding, heb ik nog wat issues want die laat zich niet goed schakelen met een wcd-relais.
Ook de luchtdroger - druk om te starten ding - moet ik verbouwen.
Ondertussen wat oude verwarmingen bijeen gegrut die ik op negatieve prijstijden wil gaan bijschakelen. Iemand moet zorgen dat de "druk" van het net wordt afgefakkeld

Maar goed, laat ik niet van de toren walmen want er zal vast een moment komen van tranen met tuiten janken als weet ik veel, de prijs incidenteel op €1/kWh of meer komt (en de prijslimiet vanwege gemiddelde demping geen soelaas biedt).
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Kosten: euro130. Dat was het niet waard. Volgende keer toch maar niet te gek verbruiken voor die paar cent.
"I don't always test my code, but when I do, I test on production."
Maar nu de vraag,,, wat was je verbruik?hackbard schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:32:
ik heb het helaas overdreven:een hoofdzekering stuk. Gelukkig kwam de monteur al na een uur zonder stroom: "En, heeft u dynamisch contract? Had ik gisteren al iemand... ".
Kosten: euro130. Dat was het niet waard. Volgende keer toch maar niet te gek verbruiken voor die paar cent.
Wel balen natuurlijk dat het fout afliep

Hier een designlamp met halogeen en 54 gloeilampende Peer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:20:
[...]
Lampen aanzetten heeft uiteraard geen zin. Daar verdien je 1 eurocent mee vandaag en dan is de afschrijving idd hoger. Maar lekker de elektrische auto laden met 10-15kW dat gaat heerlijk.
Daarnaast.. Wie heeft er nog halogeenlampen
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Oei... Wel iets om in de gaten te houden idd.hackbard schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:32:
ik heb het helaas overdreven:een hoofdzekering stuk. Gelukkig kwam de monteur al na een uur zonder stroom: "En, heeft u dynamisch contract? Had ik gisteren al iemand... ".
Ik heb een 1x40A aansluiting en de laadpaal gaat nogal voorzichtig om met loadbalancing, er gaat maximaal 5 kW in de auto met een 7.4 kW/32A lader. Daarom in de laadpaal aangegeven dat ik een 42A aansluiting heb, daardoor laadt hij met 5,5 kW. Maar vandaag de zonnepanelen uitgeschakeld en zag een paar keer 10 kW in de MyEnergi/Zappi App, wat met 230 volt -> 43,47 A zou betekenen. Met de 234 volt die ik zelf kon zien -> 42,7 A. Heb dus even getwijfeld om de laadpaal weer gewoon op 40A in te stellen. Is nu gelukkig goed gegaan, maar met deze trend en nav jouw bericht stel ik hem denk ik maar even op 40/41A in. Mocht de hoofdschakelaar eruit klappen dan kan ik hem als het goed is wel weer handmatig aanzetten, maar voor hetzelfde geld gaat er daadwerkelijk iets kapot en dat is die paar Euro niet waard.
@hackbard Je hebt het wel overdreven want bij 150% slaat die uit binnen een uur. Ik heb zelf een 40A aansluiting dus 9200W maar 10-11 kW geen problemen.
@Taro Als die eruit ziet als hieronder kan je hem zelf inschakelen. Bij 3 fase zitten er 3 stuks. Dus voor je meter.
:strip_exif()/f/image/xkW8WAQWsQgVFsNRayeFTN42.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja klopt, dat kan ik ook idd, maar tegelijkertijd slaan bijv. de HD's in een NAS en Ubiquiti systeem etc. ook uit en dat risico wil ik niet riskeren.Willempie27 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:46:
@Taro Als die eruit ziet als hieronder kan je hem zelf inschakelen.
[Afbeelding]
weet ik niet/heb ik niet op gelet. Er moest iig iemand komen die de zegels mag openen in dat kastje onder de meter. Misschien heeft die alleen wat teruggezet.Jeroen schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:34:
Gaan die stuk in plaats van gewoon uit?
Hij bod zelfs aan dat die even kan meten waar hoeveel op zit. Ik heb 3x25A, de derde phase was eruit. Maar wat bleek dat de 2e ook al op het randje zat met wat verbruikers. De 1e had bijna niks, dus dat zou wat beter verdeeld kunnen worden. Maar ik zal ook niet meer gauw bladblazer, wasmachine en drie elektrische kachels tegelijk aanzetten (op dezelfde phase).
Misschien toch beter om je auto gewoon op volle kracht te laden en je zonnepanelen in te schakelen. Je hebt ze al betaald dus geen extra kosten.Taro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:49:
[...]
Ja klopt, dat kan ik ook idd, maar tegelijkertijd slaan bijv. de HD's in een NAS en Ubiquiti systeem etc. ook uit en dat risico wil ik niet riskeren.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels