Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
MenV schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:58:
[...]

Bij mij geeft de zonneplan -31 cent. Hoe kan dat?

[Afbeelding]
Wellicht oud / nieuw contract waarbij de opslag met 2 cent omhoog is gegaan?
Terwijl de oude partij nog tot juli op de oude prijs zit?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:22

vliegnerd

Nintendo fan.

eborn schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:19:
[...]

Maar waarom heeft alleen Nederland daar dan last van? En niet Belgie zelf?
Volgens mij omdat de prijs door de verbindingen tussen de biedingszones wordt bepaald. In de biedingszones is de prijs vrij. De capaciteit vd verbrindingen zorgt voor het uiteindelijk matchen van vraag en aanbod.

Het overschot in NL wordt voor -40ct/kWh afgenomen door B. B heeft geen overschot, dus geen (diepe) neg prijs nodig.

Althans dat is hoe ik denk dat de DA markt werkt. Wellicht kan iemand het scheper formuleren.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
Wel bizar dat o.m. Tibber en Mijndomein nog geen stroomprijzen presenteren. Koudwatervrees? Ongekend lage tarieven? Of is dit de ontkoppeling waar Epex vanmiddag over repte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:01
[...]

Overigens heb ik liever de prijzen van Noorwegen. Niet zo laag, maar gemiddelde ligt wel veel lager.
Vrij simpel, kleinverbruikers met een vast of variabel tarief staan niet bloot aan day ahead markt prijzen, tot eigenverbruik kunnen ze salderen en daarboven bepaald de energieleverancier de vergoeding.

Dit geldt zowel voor PV als kleinschalige wind op een klein verbruikers aansluiting, afgelopen jaar is er flink PV bijgelegd en uitgebreidt.
Samen hebben die voldoende piek vermogen om alle verbruik te voorzien als die zakt tot 12-13GW,

De 8GW export (interconnects) wordt dan krap voor must run en gas/kolen centrales die op laag pitje draaien om aan de slag te gaan tegen zonsondergang. Als daarnaast zijn er oudere SDE+ projecten die voor de finaciering een PPA hebben gesloten om 5-15jaar tegen een vaste prijs te leveren (pas vanaf 'n bepaald jaar is, als 6 uur of meer negatieve uren zijn, geen SDE+ vergoeding of GVO voor de opwek verstrekt)

De andere zijde verbruik in Nederland afgelopen jaren vrijwel stabiel gebleven, huishoudens zijn maar 20-25% van het elektra verbruik, de rest die merendeel van electricteit gebruiken en voor meer verbruik zouden moeten zorgen zijn nog niet heel hard bezig om andere energiebronnen ook daadwerkelijk in te inwisselen voor electricteit, hebben wel de nodige transportcapiciteit gereseveerd met alle congestie tot gevolg.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:39
[...]

Overigens heb ik liever de prijzen van Noorwegen. Niet zo laag, maar gemiddelde ligt wel veel lager.
Omdat België net zoals Duitsland groene mensen in regering hebben die in droom wereld leven en denken dat nucleair slecht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Marcva schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:09:
Wel bizar dat o.m. Tibber en Mijndomein nog geen stroomprijzen presenteren. Koudwatervrees? Ongekend lage tarieven? Of is dit de ontkoppeling waar Epex vanmiddag over repte?
Gokje, ze halen de tarieven gewoon 1x per dag op op een bepaald tijdstip. De tarieven waren vandaag pas heel laat bekend, dus mogelijk waren ze te vroeg met ophalen vandaag en houdt hun systeem daar nog geen rekening mee waardoor ze niet op een later moment nog een poging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-09 19:10
MenV schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:58:
[...]

Bij mij geeft de zonneplan -31 cent. Hoe kan dat?

[Afbeelding]
Nieuw contract gok ik. Het oude contract is ongeveer 1,7 cent goedkoper per kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Morgen de zonnepanelen maar weer uit zetten :’)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:23
mierenfokker schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:47:
Dat doet Home Assistant hier zelf zodra de prijs onder 0 schiet, en wanneer die weer boven 0 komt gaan ze weer aan....
Nu nog hopen dat Tibber wel prijzen doorgeeft voor morgen, want op dit moment zijn ze er nog steeds niet...

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
Domba schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:18:
[...]

Vrij simpel, kleinverbruikers met een vast of variabel tarief staan niet bloot aan day ahead markt prijzen, tot "[...] hebben wel de nodige transportcapiciteit gereseveerd met alle congestie tot gevolg.
OT
In de Netcode komt een use-it-or-lose-it bepaling, met een meetperiode van een jaar. Die virtuele congestie wordt daarmee opgelost.
Overigens was die congestie al fictief, want netbeheerder mag alleen met fysieke congestie rekenen, niet met administratieve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
De ANWB heeft de prijzen voor morgen inmiddels ook gepubliceerd.

Ik vraag me af of dit een record is… Hoe werkt dit precies? Hoe kan de prijs zó extreem inzakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-Zf3SjwPF1cmf_dppwZF-qbeDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJUIOvHJrO6QfAJxnnuHxw8W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
ArPi75 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:55:
[...]

Dat doet Home Assistant hier zelf zodra de prijs onder 0 schiet, en wanneer die weer boven 0 komt gaan ze weer aan....
Nu nog hopen dat Tibber wel prijzen doorgeeft voor morgen, want op dit moment zijn ze er nog steeds niet...
Heeft iemand een idee hoe ik dit met SolarEdge voor elkaar krijg? Ik kan alle waarden uitlezen maar heb geen remote switch of iets dergelijks beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:41
Swerfer schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:55:
[...]
Als er een overschot is, dan zijn er bedrijven die dat overschot verstoken in warmte en daar krijgen ze geld voor. Dan heb ik liever dat ik een deel van dat geld krijg. Moet ik natuurlijk wel mijn zonnepanelen uitschakelen, anders zorg ik zelf voor een overschot...
Maar natuurlijk, omdat bedrijven dat doen ga jij het ook doen?

Het gaat om een paar cent, je bent zielig om dan zowel een verwarming als koeling onnodige energie te laten verbruiken. Nee, goed voorbeeld jij. Ga je morgen ook de oven aanzetten zonder dat er iets in staat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
DLSS schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:51:

Ik vraag me af of dit een record is… Hoe werkt dit precies? Hoe kan de prijs zó extreem inzakken?
Een enorm overschot van zon, wellicht wat windenergie op zee en weinig export.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DLSS
Joyous-P schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:57:
[...]

Een enorm overschot van zon, wellicht wat windenergie op zee en weinig export.
Zonde dat al die groene energie gedumpt wordt. Ironisch genoeg wordt dat dan weer gesaldeerd voor grijze stroom in de avond/wintermaanden.

We zouden meer moeten doen aan duurzame energieopslag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
[...]

Zover ben ik nog niet met mijn automatisering.. om een beeld te krijgen: wat zijn de prerequisites daarvoor (bijv in je meterkast??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Joyous-P schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:56:
[...]

Het gaat om een paar cent, je bent zielig om dan zowel een verwarming als koeling onnodige energie te laten verbruiken. Nee, goed voorbeeld jij. Ga je morgen ook de oven aanzetten zonder dat er iets in staat? ;)
Ik ga zelfs de haardrogers aanzetten en buiten aanleggen!!! En de warmtepomp op verwarmen en koelen zetten, en gewoon de oven aanzetten zonder wat te stomen.. (Nee geintje natuurlijk)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:28
Joyous-P schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:56:
[...]

Je snapt denk ik niet waarom de stroomprijs negatief is. Of in ieder geval, je snapt niet waarom het eigenlijk goed is om zoveel mogelijk electriciteit te gebruiken morgen in die negatieve uren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-09 22:52
mat.hi.as schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:21:
[...]

Je snapt denk ik niet waarom de stroomprijs negatief is. Of in ieder geval, je snapt niet waarom het eigenlijk goed is om zoveel mogelijk electriciteit te gebruiken morgen in die negatieve uren.
Precies. Feitelijk is het een premie om mee te doen aan algehele netstabilisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joyous-P
mat.hi.as schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:21:
[...]

Er is een groot verschil tussen het nuttig verbruiken van energie zoals je auto opladen of de was in dat uur draaien en dom je huis tegelijk verwarmen en koelen. Dat laatste is gewoon kansloos. Al helemaal omdat dit type mens het doet voor het geld (al is het maar een paar cent, misschien net een euro).
WillemP22 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:33:
[...]

Precies. Feitelijk is het een premie om mee te doen aan algehele netstabilisatie.
Dus jij zou je oven ook aanzetten met de deur open, maar dan wel de airco aan anders is het zo warm in huis?
Ik ben van mening dat, ook al is het een enorm gunstig tarief, je niet meer moet verbruiken dan je op de planning had (natuurlijk mag en moet je alles slim inplannen) maar waarom zou je onnodige apparaten aan gaan zetten voor een paar cent? Dat is toch erg schraal en fout?

[ Voor 32% gewijzigd door Joyous-P op 27-05-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:46
[...]

Ik wil ook meer weten hoe je dit doet en wat je ervoor nodig hebt.

Handig voor als ik niet thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:42
DLSS schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:51:
De ANWB heeft de prijzen voor morgen inmiddels ook gepubliceerd.

[Afbeelding]
Dit zegt de ANWB zelf (in een email):
Er is voor zondag 28 mei zóveel opwek uit zon en wind voorspeld dat er vandaag een unieke situatie ontstond op de energiemarkt. Als niet alle stroom die wordt aangeboden op de markt kan worden verkocht en de prijs onder een bepaald niveau komt, dan treedt er een noodwet in werking en moet de veiling opnieuw.

De uurtarieven van morgen lieten daardoor lang op zich wachten, maar het wachten wordt beloond. Morgen van 9:00 tot 18:00 uur is de stroom ‘gratis’ en tikken we zelfs de laagste stroomprijs ooit aan. Tussen 14:00 en 15:00 uur is de stroomprijs maar liefst -48 cent!

Let op! Ook bij negatieve stroomprijzen betaal je energiebelasting en inkoopkosten. Er komt per kWh altijd nog 17 cent bij.

Zonnestroom
Houd er ook rekening mee dat wanneer je stroom teruglevert deze evenveel oplevert als dat stroom van het net in dat uur zou kosten. Verbruik daarom zoveel mogelijk opgewekte stroom direct zelf of schakel tijdelijk de zonnepanelen uit.

Extra besparen
Stem jouw grootverbruikers morgen af op de laagste uutarieven. Daarmee bespaar je niet alleen extra, maar krijg je dus zelfs geld toe!
Edit: titel van de mail is "Laagste stroomprijs ooit!" dus ja volgens ANWB een record.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:28
Ik ga de sprong toch ook wagen. Ik heb ook nog gas, dus waarschijnlijk ga ik voor zonneplan of anwb. Heb hier 3 omvormers waarvan ik er maar eentje uit kan zetten via mqtt mocht de prijs onder nul duiken. Met totaal 6000Wp denk ik toch wel de moeite. Ik heb nog plek in de meterkast, dus ik denk dat ik voor de andere 2 er gewoon simpel een magneetschakelaar op de AC tussen zet. Ik weet alleen niet of de omvormers dat heel fijn vinden als ik dat "vaak" doe?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:53

de Peer

under peer review

Joyous-P schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:33:
[...]

Er is een groot verschil tussen het nuttig verbruiken van energie zoals je auto opladen of de was in dat uur draaien en dom je huis tegelijk verwarmen en koelen. Dat laatste is gewoon kansloos. Al helemaal omdat dit type mens het doet voor het geld (al is het maar een paar cent, misschien net een euro).

[...]

Dus jij zou je oven ook aanzetten met de deur open, maar dan wel de airco aan anders is het zo warm in huis?
Ik ben van mening dat, ook al is het een enorm gunstig tarief, je niet meer moet verbruiken dan je op de planning had (natuurlijk mag en moet je alles slim inplannen) maar waarom zou je onnodige apparaten aan gaan zetten voor een paar cent? Dat is toch erg schraal en fout?
Dat is leuk dat dat jouw mening is. En natuurlijk is het beter om de stroom nuttig in te zetten. Maar bij die uren met extreem negatieve prijzen is het beter om stroom te verspillen in plaats van geen stroom verbruiken. Je krijgt niet voor niets geld toe he.. Dat doet men om het te stimuleren en problemen te voorkomen.
Ik herinner me dat er bij de vorige negatieve piek best een penibele situatie ontstaan was op het net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Joyous-P schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:33:
[...]

[...]

Je snapt het nog steeds biet. Er is gewoon teveel stroom, waardoor de energieleveranciers graag betalen om die stroom weg te werken. Natuurlijk is het beter om die stroom nuttig te gebruiken, maar dat gaat gewoon niet volledig. De rest Moet weg en wordt door bepaalde bedrijven omgezet in warmte en daar krijgen ze een beloning g voor. Er is dus niks mis mee om die beloning zelf ook te nemen en stroom om te zetten in warmte. Ik zet mijn zonnepanelen morgen 3 uur uit en laat mijn auto op (nuttig) en verstookt wat mijn hoofdzekering aan kan in warmte (minder nuttig, maar noodzakelijk)...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:30
Jazsie schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:40:

Bij mij ook en vandaag ook weer... best irritant dat je heel HA moet restarten voordat ie data doet verversen...
Ik wilde net al een issue aan gaan maken, maar iemand was me al voor: https://github.com/custom-components/nordpool/issues/326

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Vandaag niet thuis, maar de legionella cyclus van de warmte pomp heeft nog aardig z'n best gedaan om m'n opwek weg te stoken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ewEGxyU.png

M'n auto staat nu met 17% accu op de oprit en morgen gaan we nergens heen, dus die kan ik morgen lekker goedkoop volgieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-09 22:37
Borne schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:52:
[...]

Heeft iemand een idee hoe ik dit met SolarEdge voor elkaar krijg? Ik kan alle waarden uitlezen maar heb geen remote switch of iets dergelijks beschikbaar.
Deze vond ik net: https://github.com/binsen...-of-inverter-power-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verzadigd
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-10-2023
Gezien de tabel aan het begin lijkt vrijopnaam nu de beste keus voor gas. Of zie ik iets over het hoofd?

Edit: ik heb alles in een rekensheet gezet en het verschil tussen bijvoorbeeld Zonneplan, Vrijopnaam en ANWB is bij gemiddeld gasverbruik hooguit € 1,— per maand.

[ Voor 44% gewijzigd door Verzadigd op 27-05-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeNer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 22:13
Hoe stel je dit in zonder de integratie te verwijderen en opnieuw toe te voegen? Kan ik dit een of andere config bestandje naderhand aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gigawebs
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 22:34
eeNer schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:36:
[...]

Hoe stel je dit in zonder de integratie te verwijderen en opnieuw toe te voegen? Kan ik dit een of andere config bestandje naderhand aanpassen?
In de recentste release van deze integratie (V1.8.0) zit de optie nog niet ingebakken. Ik heb een pull gedaan van de master en de bestanden zelf gekopieerd naar de custom_components map in Home Assistant. Je hoeft de integratie niet te verwijderen en opnieuw toe te voegen.

Je zult natuurlijk ook nog de Power Control opties moeten aanzetten in de inverter zoals beschreven staan in de integratie. Daarna kreeg ik de extra entiteit erbij waarmee ik een limit kan instellen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Ik laat die van mij lekker aan met een TLV van 91 cent en verwachte opbrengst van 60kWh. Ik help graag de dynamische tarieven voor jullie omlaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:07
Zenix schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:06:
[...]
Ik laat die van mij lekker aan met een TLV van 91 cent en verwachte opbrengst van 60kWh. Ik help graag de dynamische tarieven voor jullie omlaag.
Haha lol >:) _O-

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-09 15:03
Zenix schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:06:
[...]

Is dat niet gelimiteerd tot het prijsplafond? Dat salderen moeten ze echt zsm afschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rogierrr schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:21:
[...]

Is dat niet gelimiteerd tot het prijsplafond? Dat salderen moeten ze echt zsm afschaffen.
dit heeft juist niets met het prijsplafond te maken, en ook niets met salderen.
Ik ontvang 91 cent over 115 kWh vandaag juist omdat ik niet aan salderen doe.
als ik zou salderen moet ik mijn eigen verbruik verrekenen met de opbrengst en dat doe ik liever niet.
ik koop liever stroom in voor -34 cent per kWh en lever terug voor 91 cent.

Helaas komt dit feest binnenkort wel ten einde :P

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 27-05-2023 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:21
[...]

Idd opvallend dat de Tibber prijzen er voor periode 28mei (nog) niet zijn.
Ook de App doet het niet. Vandaag wel leuk om een uurtje FF snel zoete broodjes te bakken.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 22:16
wian schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:16:
Ik kwam net deze site tegen met een energie weerbericht: https://energie.theoxygent.nl/
Hele mooie site. Echter de maker van deze website heeft zich vergist met de BTW bij negatieve stroomprijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IeY3KYOPTFSD_vTism-napPdCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DNWLlQ94tDdacpn2zsYK9oNw.png?f=fotoalbum_large
De prijs inclusief BTW moet -0,48 zijn in plaats van -0,33. Ze hebben inmiddels bericht van me gehad. Gekke tijden met zulke prijzen >:)

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
mierenfokker schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:06:
[...]

Zover ben ik nog niet met mijn automatisering.. om een beeld te krijgen: wat zijn de prerequisites daarvoor (bijv in je meterkast??)
Ligt een beetje aan wat voor PV-systeem je hebt. Ik gebruik Enphase waar ik in Home Assistant de productie kan laten stoppen en weer starten.
Ook lees ik in HA de actuele prijzen in en met een automation kan ik de productie uitzetten als de prijs onder 0 schiet en weer aan wanneer de prijs weer positief wordt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
tonvanboven schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:28:
[...]

Hele mooie site. Echter de maker van deze website heeft zich vergist met de BTW bij negatieve stroomprijzen:
[Afbeelding]
De prijs inclusief BTW moet -0,48 zijn in plaats van -0,33. Ze hebben inmiddels bericht van me gehad. Gekke tijden met zulke prijzen >:)
Onder heffingen valt ook energiebelasting, wat wel vreemd is zoveel ochtend en avond piek voorspellingen boven prijsplafond terwijl die afhankelijk is van de gasprijs en die is niet zo hoog.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
tonvanboven schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:28:
[...]
Misschien vergis jij je wel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:55
Wij hebben sinds woensdag zonnepanelen van Zonneplan icm dynamische tarieven bij Groene Stroom Lokaal (ivm ook nog een Postcoderoos participatie).

Even wennen dus aan de diep negatieve prijzen... Vrijdag de auto opgeladen en wat andere zaken gedaan om tijdens die uren de netto levering 0 te laten zijn. Daarna vertrokken voor een weekend weg. Vandaag om 15 uur de 300L boiler laten verwarmen. Maar morgen (zondag) is die vast nog niet afgekoeld. Kan wel de warmtepomp aanzetten, maar dat voelt een beetje weird.

Weet iemand een manier om de Zonneplan One omvormer op afstand uit te schakelen?

Ik overweeg voor dit soort situaties wel om een connected airco/warmtepomp aan te sluiten in de slaapkamer. Kan die lekker koel blijven in de zomer door op de goedkoopste momenten te draaien. We wilden sowieso al zoiets doen ivm slaapcomfort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
Tibber heeft geen uurtarief in app of api, Er was blijkbaar niemand op kantoor om handmatig even de prijzen op te halen (vrijdag had ik een chatberichtje gestuurd, wordt tijd dat Tibber medewerkers ook energie van de zaak krijgen, kijken ze tenminste zo nu en dan in de app ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Domba schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:44:
Tibber heeft geen uurtarief in app of api, Er was blijkbaar niemand op kantoor om handmatig even de prijzen op te halen (vrijdag had ik een chatberichtje gestuurd, wordt tijd dat Tibber medewerkers ook energie van de zaak krijgen, kijken ze tenminste zo nu en dan in de app ;) )
Hier ook, ik heb inmiddels in HA de Nordpool integratie toegevoegd welke wel in staat is prijzen te tonen. Van 13:00 - 16:00 uur negatieve prijzen:
  • 13-14: -€0,111
  • 14-15: -€0,31
  • 15-16: -€0,022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
ArPi75 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 01:14:
[...]

Hier ook, ik heb inmiddels in HA de Nordpool integratie toegevoegd welke wel in staat is prijzen te tonen.
Hou wel in gedachten dat ook die nordpool integratie op dagen als gisteren en vandaag de prijzen niet automatisch binnenhaalt omdat de sensor maar 1 poging doet. Als de prijzen zo extreem zijn, worden ze later vastgesteld en pakt nordpool ze niet automatisch op. Dan moet je de integratie (of heel HA) even restarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutger7435
7 uur in de dag, nog steeds niets 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 21:42

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Hoezo gaat dat niet automatisch dan?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:39
Jeroen schreef op zondag 28 mei 2023 @ 06:58:
[...]

Hoezo gaat dat niet automatisch dan?
Dat gaat juist wel automatisch. Maar omdat de veiling gisteren opnieuw is uitgevoerd waren de prijzen pas veel later dan gebruikelijk vastgesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ah, tenminste een soort van oorzaak. Maar dat Tibber op geen enkele manier communiceert en/of actie lijkt te ondernemen vind ik wel schandalig. Er is daar iets niet op orde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Laatst online: 16:03
De hele backend van Tibber ligt eruit sinds 0:00. App doet ook niets meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 21:42

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Misschien hebben ze een bedrijfsuitje

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
rene037 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:30:
Ah, tenminste een soort van oorzaak. Maar dat Tibber op geen enkele manier communiceert en/of actie lijkt te ondernemen vind ik wel schandalig. Er is daar iets niet op orde...
Het is pinksterweekend? Iedereen is vrij in Nederland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rutger7435
hremijn schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:05:
[...]

Dan moet je geen tijds gevoelige dienst leveren. Op m’n werk hebben de hosting specialisten ook gewoon weekenddienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:05
hremijn schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:05:
[...]

Dat het pinksterweekend is, maakt het nog niet zo dat iedereen vrij is hé!

Het is geen school… het is bedrijfsleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:01
rene037 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:30:
Beter geen data als foute data.
Als de factuur maar klopt, tóch?

Het is nou niet zo dat ze wazige formules gebruiken en dat je je info op geen enkele andere wijze kan verkrijgen.
Slordig, dat is het wel, maar een it'er storingsdienst laten draaien kost ook geld, en die zie je terug in de kostprijs......... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJelle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 21:59
Gelukkig laat enever wel de huidige prijzen van Tibber zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yx4oqz1TFHuF0pkCsjHAdkPMRaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jAG5FAPKDQN3nx7JmBjke0P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:21

gac

Misschien dat ik vandaag toch maar de zonnepanelen een paar uur ga uitschakelen. Maar hoe doe ik dat eigenlijk? Is het veilig om alleen de schakelaar aan de D/C kant uit te zetten, of moet de A/C kant ook?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Echt belachelijk van Tibber, zonneplan en ANWB kunnen het toch ook gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:44
Ik zag onlangs een filmpje van iemand die uitlegt hoe je bij een solaredge omvormer via digitale ingangen het vermogen kan regelen/beperken.

YouTube: Regelen van PV Omvormers

Twee digitale ingangen dus in totaal 4 mogelijke opties (2 bits). Bvb 0, 25, 50, 100%. (zelf in te stellen)

Lijkt mij een elegante oplossing om indien nodig ook nog deels je eigen verbruik af te dekken.

Andere merken omvormers zullen ook wel dergelijke mogelijkheden hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 13:31
Hoe werkt dat precies? Want ANWB zit straks op -49 cent (ga nu maar echt bezig een TLV vast te zetten. Dit wordt te bont).

Kan ik in de meterkast van beide omvormers de schakelaar omgooien en klaar? De Solaredge heeft ook nog een grote rode uit-schakelaar. De Growatt dan weer niet lijkt het.

edit: excuus zie de vraag van @gac nu pas. Was onderweg de omvormers te bekijken. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Kevf op 28-05-2023 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hremijn
ph4nt0m schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:15:
[...]

Dat het pinksterweekend is, maakt het nog niet zo dat iedereen vrij is hé!

Het is geen school… het is bedrijfsleven.
ik zou op mijn werk hier geen engineer voor op laten draven.
Althans niet voor de informatie in de app.
Als de power ups het niet doen dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:28
Zit hier nog met een vraag: salderen gaat per jaar, maar als ik nu overstap dan produceer ik de eerste maanden meer dan ik verbruik. Gaat dat wel goed of kan ik beter in de winter overstappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 08:23

Armada

-Wat wil je weten?-

hallom schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:32:
Echt belachelijk van Tibber, zonneplan en ANWB kunnen het toch ook gewoon?
Tibber heeft ook bij mislukken van de veiling eerder prijzen gewoon gepubliceerd, dus ze kunnen het wel. Maar blijkbaar is dat geen (bijv) uurlijks proces totdat het wel lukt, dat verbaast me dan wel. Momenteel kijk ik maar in de Zonneplan app voor een idee van het verloop… 7(8)7

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Wozmro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:34:
Ik zag onlangs een filmpje van iemand die uitlegt hoe je bij een solaredge omvormer via digitale ingangen het vermogen kan regelen/beperken.

YouTube: Regelen van PV Omvormers

Andere merken omvormers zullen ook wel dergelijke mogelijkheden hebben denk ik.
Growatt heeft in een 16-polige stekker 4 pinnen die je kan kortsluiten naar gnd om 0%, 30%, 60% of 100% kan schakelen. Ik denk dat het programmeerbare waarden zijn, omdat 100% ook zonder één van de pennen te gebruiken de standaard is. Of je kan via de 100% pen toch daadwerkelijk naar 100% als je de omvormer hebt gecapped op een lager percentage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xG3mYG6qaxYF7SM1zQEroSvdSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqIw23FmRN0SQbo2zEq9BhKS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Swerfer op 28-05-2023 09:19 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Groep in de meterkast om en klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Armada schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:10:
[...]

Tibber heeft ook bij mislukken van de veiling eerder prijzen gewoon gepubliceerd, dus ze kunnen het wel. Maar blijkbaar is dat geen (bijv) uurlijks proces totdat het wel lukt, dat verbaast me dan wel. Momenteel kijk ik maar in de Zonneplan app voor een idee van het verloop… 7(8)7
Hier werken de prijzen weer, dus ze hebben het opgelost.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

padoempats schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:18:
Groep in de meterkast, of de DC-schakelaar op de omvormer. Wat zal beter zijn? De DC-schakelaar zal vast prima onder load kunnen schakelen en geen last hebben van vlambogen, maar toch lijkt mij ook de groep in de meterkast veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 07:12

worker

2x Sessy thuisbatterij

ArPi75 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 01:14:
[...]

Hier ook, ik heb inmiddels in HA de Nordpool integratie toegevoegd welke wel in staat is prijzen te tonen. Van 13:00 - 16:00 uur negatieve prijzen:
  • 13-14: -€0,111
  • 14-15: -€0,31
  • 15-16: -€0,022
Nordpool herstarten is een goede tip, dank je. Ik zie nu ook de prijzen die jij noemt.
Ik keek ook even bij Easyenergy en ANWB, en die zijn echt anders. Dat snap ik niet.
Ik lees hier dat “de veiling opnieuw is gedaan”. Zou het kunnen dat Easyenergy en anwb nog de 1e veilingresultaten laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 13:31
padoempats schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:18:
Meer is het niet? Ik meende altijd dat er iets extra geregeld moet worden voor zonnepanelen omdat ze nog wel zon blijven ontvangen.

edit: iaw de dc kant is niet nodig?

'Het eerste dat moet worden gedaan, is de AC-kant uitschakelen.

Om dit te doen, moet u naar de meterkast gaan en de hoofdvoeding van de AC-omvormer uitschakelen.

Daarna moet u de AC-onderbreker uitschakelen. Vanaf dat moment levert uw PV-systeem geen energie meer aan het net.

Nadat u de AC-zijde hebt uitgeschakeld, schakelt u de DC-schakelaar of schakelaar uit, die zich meestal in de combinatorkast van uw systeem bevindt. Nu is uw hele PV-systeem uitgeschakeld, omdat hierdoor de stroom naar de omvormer stopt. Uw systeem is nu veilig om aan te werken.'

https://www.panel-wash.co...je-zonnepanelen-uitzetten

[ Voor 55% gewijzigd door Kevf op 28-05-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Swerfer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:22:
[...]

Groep in de meterkast, of de DC-schakelaar op de omvormer. Wat zal beter zijn? De DC-schakelaar zal vast prima onder load kunnen schakelen en geen last hebben van vlambogen, maar toch lijkt mij ook de groep in de meterkast veiliger.
Kan het niet softwarematig op de omvormer zelf? Lijkt me altijd wenselijker dan hoog vermogen hard afschakelen via een automaat of vermogensschakelaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11:58
De prijzen in de tibber app en api werken weer!

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 07:12

worker

2x Sessy thuisbatterij

Wasrek schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:26:
[...]

Kan het niet softwarematig op de omvormer zelf? Lijkt me altijd wenselijker dan hoog vermogen hard afschakelen via een automaat of vermogensschakelaar.
Daar is zo’n automaat op ontworpen. Geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
worker schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:25:
[...]

Nordpool herstarten is een goede tip, dank je. Ik zie nu ook de prijzen die jij noemt.
Ik keek ook even bij Easyenergy en ANWB, en die zijn echt anders. Dat snap ik niet.
Ik lees hier dat “de veiling opnieuw is gedaan”. Zou het kunnen dat Easyenergy en anwb nog de 1e veilingresultaten laten zien?
Waar zie je dan die ANWB prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zet op de SolarEdge omvormer gewoon de omvormer zelf uit met de rode schakelaar. Geeft dan netjes een melding dat het nog niet veilig is, schaalt terug naar 0 en zet zichzelf dan echt uit. Ik laat de noodschakelaar en meterkast gewoon zoals ze zijn.

Ben ondertussen naar de HomeAssistant oplossing aan het kijken en heb bij de installateur de aanvullend benodigde toegang aangevraagd om daadwerkelijk via HA of andere tooling de export van de omvormer te kunnen beperken. Wel zo fijn voor als je niet thuis bent.

Nadeel van dergelijke negatieve pieken is dat je op een gegeven moment wel door je opties heen bent om nuttig extra energie te gaan verbruiken. De auto kan nog +32-42% lading hebben, maar die gaan er vandaag wel in. Mochten morgen de prijzen weer negatief zijn, dan zijn we inmiddels wel door de wasjes en alles heen. De enige optie is dan nog de warmtepomp van het zwembad.

Het werd hierboven al genoemd: föhns, waterkokers, etc. aanzetten klinkt niet goed, maar volgens mij is iedereen ook wel voor om eerst nuttige zaken in te zetten. Maar uiteindelijk is dat lage tarief bedoeld om het net te gaan ontlasten en ja, graag met nuttige zaken, maar als dat niet meer mogelijk is, dan met minder nuttige zaken om het net te beschermen. Maar zaken die puur onnodige warmte genereren moeten we echt wel als allerlaatste optie inzetten...

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 15:45
Alleen de omvormer uitzetten is toch geen oplossing. Dan stuurt de omvormer alles weer door als de electriciteit aan staat. Is enkel uitstellen. Hoe je de zonnepanelen daadwerkelijk van het stroom afhaalt...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rogierrr
aaaido schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:45:
Alleen de omvormer uitzetten is toch geen oplossing. Dan stuurt de omvormer alles weer door als de electriciteit aan staat. Is enkel uitstellen. Hoe je de zonnepanelen daadwerkelijk van het stroom afhaalt...
U denkt dat al die kWh's na een paar uur alsnog het net op gaan als u uw omvormer weer aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Kevf schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:25:
[...]

Meer is het niet? Ik meende altijd dat er iets extra geregeld moet worden voor zonnepanelen omdat ze nog wel zon blijven ontvangen.

edit: iaw de dc kant is niet nodig?

'Het eerste dat moet worden gedaan, is de AC-kant uitschakelen.

Om dit te doen, moet u naar de meterkast gaan en de hoofdvoeding van de AC-omvormer uitschakelen.

Daarna moet u de AC-onderbreker uitschakelen. Vanaf dat moment levert uw PV-systeem geen energie meer aan het net.

Nadat u de AC-zijde hebt uitgeschakeld, schakelt u de DC-schakelaar of schakelaar uit, die zich meestal in de combinatorkast van uw systeem bevindt. Nu is uw hele PV-systeem uitgeschakeld, omdat hierdoor de stroom naar de omvormer stopt. Uw systeem is nu veilig om aan te werken.'

https://www.panel-wash.co...je-zonnepanelen-uitzetten
DC uitzetten is in principe beter, dan gaat de omvormer geen fouten geven dat er geen AC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeNer
gigawebs schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:51:
[...]

In de recentste release van deze integratie (V1.8.0) zit de optie nog niet ingebakken. Ik heb een pull gedaan van de master en de bestanden zelf gekopieerd naar de custom_components map in Home Assistant. Je hoeft de integratie niet te verwijderen en opnieuw toe te voegen.

Je zult natuurlijk ook nog de Power Control opties moeten aanzetten in de inverter zoals beschreven staan in de integratie. Daarna kreeg ik de extra entiteit erbij waarmee ik een limit kan instellen.
Ah kon het al niet vinden inderdaad. Dan zal ik dat ook eens proberen. Heb gisterenavond ook eens in m’n omvormer ingelogd maar ik kan niet vinden waar ik “advanced power control” aan moet zetten. Die tweede optie wel (reactive power mode naar RRCR).

Dit is het menu advanced power control:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDAv2G1ILPRUlcHfGxa7F0mPQEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1x6eNpEDlT23OcCbtsOvRvg.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat ik dan op enable moet zetten.. die opties die daar staan lijken me niet logisch.

Vermoedt eerder dat het hier zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O03g9l1c2lY51PMLlca7IxG_WxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RghCLfGlbl1pHEvGw88XEzJA.jpg?f=fotoalbum_large
Deze staat default op disabled.

Kun je eens helpen welke setting ik nou precies moet hebben? Met documentatie/GitHub kom ik er niet mee uit.

Als ik dit via modbus niet werkend krijg ga ik een relais in de meterkast inbouwen om de groep automatisch af te schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door eeNer op 28-05-2023 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Hij slaat geen stroom op hoor. Was dat maar zo.
Ik zou de DC schakelaar hiervoor niet gebruiken. Vind hem zelf wat fragiel bij GoodWe. De AC is denk ik wel de beste oplossing. Daar is de omvormer ook voor gemaakt om af te schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
Doeken over de panelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:38
Taro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:38:
Ik zet op de SolarEdge omvormer gewoon de omvormer zelf uit met de rode schakelaar. Geeft dan netjes een melding dat het nog niet veilig is, schaalt terug naar 0 en zet zichzelf dan echt uit. Ik laat de noodschakelaar en meterkast gewoon zoals ze zijn.

Ben ondertussen naar de HomeAssistant oplossing aan het kijken en heb bij de installateur de aanvullend benodigde toegang aangevraagd om daadwerkelijk via HA of andere tooling de export van de omvormer te kunnen beperken. Wel zo fijn voor als je niet thuis bent.

Nadeel van dergelijke negatieve pieken is dat je op een gegeven moment wel door je opties heen bent om nuttig extra energie te gaan verbruiken. De auto kan nog +32-42% lading hebben, maar die gaan er vandaag wel in. Mochten morgen de prijzen weer negatief zijn, dan zijn we inmiddels wel door de wasjes en alles heen. De enige optie is dan nog de warmtepomp van het zwembad.

Het werd hierboven al genoemd: föhns, waterkokers, etc. aanzetten klinkt niet goed, maar volgens mij is iedereen ook wel voor om eerst nuttige zaken in te zetten. Maar uiteindelijk is dat lage tarief bedoeld om het net te gaan ontlasten en ja, graag met nuttige zaken, maar als dat niet meer mogelijk is, dan met minder nuttige zaken om het net te beschermen. Maar zaken die puur onnodige warmte genereren moeten we echt wel als allerlaatste optie inzetten...
Mensen met een solaredge kunnen via modbus en HA de omvormer op afstand uitzetten. Als je omvormer al aan je netwerk hangt en HA hebt dan is dit makkelijk te regelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wasrek
  • Niet online
Het klinkt heel logisch dat je geld krijgt om het net te ontlasten, maar welk net exact moet er eigenlijk ontlast worden? Als omvormers een te hoge spanning op het binnenkomende net detecteren, moeten ze sowieso al stoppen met terugleveren. Dit reguleert zichzelf dus. Ik neem aan dat windmolens ook worden stilgezet als ze geld bij moeten betalen om de energie aan het net terug te leveren. Hoe kan het dan toch dat er een negatieve stroomprijs is?

Als ik dit artikel kan geloven is het de combinatie van twee zaken: 1) klassieke (fossiele) energiecentrales die niet zomaar kúnnen afschakelen en 2) wind-/zonneparken welke subsidie krijgen per geleverde kWh, waardoor het zelfs bij negatieve prijzen rendabel kan zijn om te blijven leveren.

Zijn deze negatieve energieprijzen hiermee dus een tijdelijk probleem dat komende jaren, zelfs zonder de komst van accu's, vanzelf wordt opgelost als het aandeel duurzame energie groter wordt (dus 1 niet meer van toepassing is) en de subsidies lager worden (dus 2 niet meer van toepassing is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dan ben ik wel benieuwd wat jij voorstelt? :D :D :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:55
Dit is een grapje toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wasrek schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:54:

Zijn deze negatieve energieprijzen hiermee dus een tijdelijk probleem dat komende jaren, zelfs zonder de komst van accu's, vanzelf wordt opgelost als het aandeel duurzame energie groter wordt (dus 1 niet meer van toepassing is) en de subsidies lager worden (dus 2 niet meer van toepassing is)?
het lijkt me een tijdelijk iets ja. al kan tijdelijk best 5 jaar zijn natuurlijk.
ook als er straks een groot wagenpark aan elektrische auto's is die allemaal slim laden dan kun je daarmee ook een hoop opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
de Peer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd wat jij voorstelt? :D :D :D
Volgens mij stel ik een vraag door te eindigen met een vraagteken.

Sorry dat ik niet alles weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

aaaido schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Volgens mij stel ik een vraag door te eindigen met een vraagteken.

Sorry dat ik niet alles weet ;)
er zat geen vraagteken in je post. ;)
maar als jouw suggestie zou kloppen dan hadden we allemaal geen accu meer nodig, dus zo ver zijn we helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
rroetenberg schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:52:
[...]

Mensen met een solaredge kunnen via modbus en HA de omvormer op afstand uitzetten. Als je omvormer al aan je netwerk hangt en HA hebt dan is dit makkelijk te regelen
Dat weet ik, maar ik heb de machtigingen niet om deze instelling bij de omvormer te kunnen beïnvloeden, daarvoor heb ik blijkbaar extra machtigingen nodig die ik heb aangevraagd. Tenzij daar een omweggetje voor is?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
de Peer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:58:
[...]

er zat geen vraagteken in je post. ;)
maar als jouw suggestie zou kloppen dan hadden we allemaal geen accu meer nodig, dus zo ver zijn we helaas nog niet.
Ik zie het, enfin was dus een vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Waar zitten die verschillen nou in? Als ik bij ANWB aanklik incl btw dan zijn het dus nog steeds kale prijzen met alleen de BTW?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2jY7BGrCr31FUYKq50gwXbIeV8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFIM75sBSFqCaqEn6TZ9xW6t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtfdhJrtovg1vKARLq-_wBVf_VI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UmMKV0Faoun0zULQ7BUTsiFQ.png?f=fotoalbum_tile

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:01
Inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
paQ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:12:
Waar zitten die verschillen nou in? Als ik bij ANWB aanklik incl btw dan zijn het dus nog steeds kale prijzen met alleen de BTW?
[Afbeelding][Afbeelding]
Energiebelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeNer
Zouden jullie PV uitschakelen op basis van de netto prijzen of op basis van prijzen incl belastingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eeNer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:20:
Zouden jullie PV uitschakelen op basis van de netto prijzen of op basis van prijzen incl belastingen?
netto prijs (dat is dus inclusief belastingen, bruto is zonder belastingen)

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 28-05-2023 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Wasrek schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:54:
Het klinkt heel logisch dat je geld krijgt om het net te ontlasten, maar welk net exact moet er eigenlijk ontlast worden? Als omvormers een te hoge spanning op het binnenkomende net detecteren, moeten ze sowieso al stoppen met terugleveren. Dit reguleert zichzelf dus. Ik neem aan dat windmolens ook worden stilgezet als ze geld bij moeten betalen om de energie aan het net terug te leveren. Hoe kan het dan toch dat er een negatieve stroomprijs is?

Als ik dit artikel kan geloven is het de combinatie van twee zaken: 1) klassieke (fossiele) energiecentrales die niet zomaar kúnnen afschakelen en 2) wind-/zonneparken welke subsidie krijgen per geleverde kWh, waardoor het zelfs bij negatieve prijzen rendabel kan zijn om te blijven leveren.

Je vergeet de meest belangrijke en dat zijn de klein verbruikers met <3x80A aansluiting die een regulier vast of variabel contract hebben die merken niets van dagelijkse marktprijzen

Als ook in toekomst niet te verwachten, daar wet die afbouw saldering moet regelen vanaf 2025 die nu bij eerste kamer ligt, uitgaat van dat teruglevertarief 80% van levertarief wordt (ik geloof dat geen reguliere energieleverancier dat nog biedt op moment) en dat het teruglevertarief niet negatief kan zijn als bescherming van de consument tov de energieleverancier die deze bij wet verplicht moet hebben

Oplossing is dat grbruik van andere energiebronnen met CO2 uitstoot worden ingewisseld en vervangen worden door een oplossing met electriciteit, met gevolg dat er meer electriciteit verbruik is.
Maar eigenlijk is het hele kaartenhuis met de vele schijven van nu toe aan een herziening, het systeem is niet toekomst bestendig, maar bedenk maar eens iets werkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasrek
  • Niet online
Dat de financiële prikkel door salderen in dit geval de verkeerde kant op werkt snap ik, maar technisch snap ik het probleem van die kleinverbruikers niet. Als de netspanning te hoog wordt (253V geloof ik) schakelen omvormers vanzelf uit. Ik zou zeggen dat alles tot 253V dus hooguit zou kunnen leiden tot gratis stroom, niet tot negatieve stroomprijzen. Tot 253V is immers acceptabel voor het net dus waarom zou je als netbeheerder dan betalen om stroom af te laten nemen? Daarboven treedt de beveiliging in en beschermt het net zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogierrr
eeNer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:20:
Ligt eraan wat het doel is. Als het doel geld besparen is dan uitschakelen als de prijs incl. belastingen negatief is. Als het doel het net ontlasten is, uitschakelen als de netto prijzen negatief zijn. Ik zie hier veel mensen zeggen dat het hun doel is om het net te ontlasten, dus die zullen de afgelopen tijd al vaker hun systeem hebben uitgezet denk ik. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wasrek schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:30:
Dat de financiële prikkel door salderen in dit geval de verkeerde kant op werkt snap ik, maar technisch snap ik het probleem van die kleinverbruikers niet. Als de netspanning te hoog wordt (253V geloof ik) schakelen omvormers vanzelf uit. Ik zou zeggen dat alles tot 253V dus hooguit zou kunnen leiden tot gratis stroom, niet tot negatieve stroomprijzen. Tot 253V is immers acceptabel voor het net dus waarom zou je als netbeheerder dan betalen om stroom af te laten nemen? Daarboven treedt de beveiliging in en beschermt het net zichzelf.
volgens mij speelt er meer dan alleen de 253V grens, dat is slechts 1 aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeNer
rogierrr schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Ligt eraan wat het doel is. Als het doel geld besparen is dan uitschakelen als de prijs incl. belastingen negatief is. Als het doel het net ontlasten is, uitschakelen als de netto prijzen negatief zijn. Ik zie hier veel mensen zeggen dat het hun doel is om het net te ontlasten, dus die zullen de afgelopen tijd al vaker hun systeem hebben uitgezet denk ik. 😉
Ik denk momenteel alleen aan m’n eigen portemonnee. Dus kijk alleen naar prijs incl. belasting. Vandaag dus tussen 13:00 en 16:00 gaan ze uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Domba schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Je vergeet de meest belangrijke en dat zijn de klein verbruikers met <3x80A aansluiting die een regulier vast of variabel contract hebben die merken niets van dagelijkse marktprijzen

Als ook in toekomst niet te verwachten, daar wet die afbouw saldering moet regelen vanaf 2025 die nu bij eerste kamer ligt, uitgaat van dat teruglevertarief 80% van levertarief wordt (ik geloof dat geen reguliere energieleverancier dat nog biedt op moment) en dat het teruglevertarief niet negatief kan zijn als bescherming van de consument tov de energieleverancier die deze bij wet verplicht moet hebben

Oplossing is dat grbruik van andere energiebronnen met CO2 uitstoot worden ingewisseld en vervangen worden door een oplossing met electriciteit, met gevolg dat er meer electriciteit verbruik is.
Maar eigenlijk is het hele kaartenhuis met de vele schijven van nu toe aan een herziening, het systeem is niet toekomst bestendig, maar bedenk maar eens iets werkbaar
Ik stel voor salderen met ingang van morgen afschaffen. Ook consumenten laten betalen als de stroomprijs negatief is, geen subsidies meer.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:38
Taro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:02:
[...]

Dat weet ik, maar ik heb de machtigingen niet om deze instelling bij de omvormer te kunnen beïnvloeden, daarvoor heb ik blijkbaar extra machtigingen nodig die ik heb aangevraagd. Tenzij daar een omweggetje voor is?
RRCR ingeschakeld op de omvormer? Daarna deze repository gebruiken https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi
Pagina: 1 ... 147 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels