Uit het nieuws van de Rijksoverheid (
https://www.rijksoverheid...ckdown-wordt-voortgezet):
"In principe werkt iedereen volledig thuis. Alleen mensen die essentieel zijn voor de voortgang van een bedrijfsproces en hun werk niet thuis kunnen uitvoeren, mogen naar het werk komen. [...] een kantoormedewerker werkt volledig thuis. [...]
Naar het werk komen om collega’s of klanten te zien, kan nu even niet.
[...]
Deze maatregelen helpen om de virusverspreiding tegen te gaan. Maar minder mensen ontmoeten is natuurlijk zwaar, voor iedereen.
Let daarom extra op mensen om je heen, zeker op mensen die ziek zijn, eenzaam zijn of
psychische klachten hebben."
Volgens mij gaat het toch echt beter met mijn psychische klachten, door maandagmiddag mijn werk wél op kantoor te doen en even met collega's te kunnen praten over hoe het gaat. Leven is toch makkelijker te dragen, als je even live je hart kunt luchten in plaats van alleen maar even 5 minuten bellen op zo'n middag alleen thuis aan het werk. Ik deed het de eerste lockdown wel, maar toen ging het ook beter met me doordat ik zo'n rust ervoer. Maar nu na een jaar lockdown, is het toch wel zwaar aan het worden, al die onzekerheid bovenop de gebruikelijk stress en somberheid om het leven. De onzekerheden van deze pandemie komen nog bovenop het onrecht in de wereld, de klimaatverandering, de aantasting van het milieu, wat leven normaal al zo zwaar maakt voor mij.
Een collega bestuurslid (hij is manager bij een ggz-instelling, naast zijn bestuurslidmaatschap bij onze vrijwilligersorganisatie) zei "ons beleid is om te bepalen wat goed is voor het gehele welzijn van cliënten, niet alleen de psychische gezondheid" en om die reden ben ik toch maar weer maandags naar het werk gegaan. Dinsdag en donderdags, mijn andere werkmiddagen, werkte ik altijd al vanuit huis en dan is het maandags toch wel fijn/heilzaam om even onder de mensen te zijn.
Volgens mij is dat ook voor onze coördinator de belangrijkste reden om wél fysiek naar het werk te komen, ook al is het een kantoorbaan: om er voor ons en voor andere cliënten te zijn.
*edit: even buiten komen is ook een belangrijke reden om aan het werk te gaan. Ik mis sowieso al iets kopen in de stad als motivatie om de deur uit te komen. Als het moet voor iets, is het veel makkelijker mijzelf te bewegen naar buiten te gaan, dan alleen maar om beweging te hebben. Zonder externe reden is het veel moeilijker de angst voor de buitenwereld met zijn autogedruis en honden op straat te overwinnen.
[
Voor 12% gewijzigd door
FairPCsPlease op 02-02-2021 20:55
]