• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:09
@Koenoe Je voegt nu wel erg veel dingen samen.

Ja, ook de jeugd heeft het zwaar (zwaar, naar westerse verwende maatstaven dan....)
Dit is geen reden tot rellen.

Ja, discussie is om een of andere reden compleet onmogelijk geworden het is een monoloog van 1 kant waar dan wat op gezegd mag worden zonder dat daar wat mee gebeurd. (Ik verwijt dit men name Rutte. De totale minachting (die vent zit op die momenten serieus alleen maar met zijn telefoon te spelen) wanneer een Baudet of Wilders (nee ik heb niks met ze) hem en of zijn kabinet aanspreekt straalt uiteindelijk gewoon af op de complete politiek.
Dit is geen reden tot rellen

Onvrede tonen kan op vele manieren. Je kunt ook overdag vreedzaam een stad stil leggen.
Dit is geen reden tot rellen

En voor wat betreft volwassenen (25+ ers in mijn ogen) daar zie je er niet veel van rond lopen.

Dit is gewoon onopgevoed tuig. En alhoewel ik er ,toen ik jong was, fel tegenstander van was, zou het invoeren van de dienstplicht misschien helemaal geen gek idee zijn. Misschien is dat wel een manier om in ieder geval een soort wij gevoel in de gehele samenleving te creeren. Want zoals het zich de afgelopen jaren ontwikkeld kan het eigenlijk niet langer.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:49
Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:13:
[...]

Waarom deze reactie? Je wenst mij geen kinderen toe? Voor minder worden hier mensen gebanned.
Omdat jij dit soort criminele activiteiten kennelijk doogd voor de Nederlandse jeugd die hier aan mee doet. Daarbij is bij vooraf aan dus al te twijfelen over de capaciteiten als ouder zijnde en de interesse in het welbevinden en belang van het kind.

Een kind voed je op zodat het in het leven een goede start kan maken. Niet moedwillig een bijdrage aan wilt leveren zodat het in de jeugdgevangenis kan verdwijnen. En dit laatste is toch echt wat deze jeugd riskeert afhankelijk van hoe groot hun bijdrage is in dit soort activiteiten.

Er is gewoon geen enkele wijze waarop dit gedrag goed te praten valt. Demonstreren prima. Maar plunderen, vandalisme, geweld tegen andere personen. Het gaat echt alle perken te buiten.

Als ouder heb je een taak, eigenlijk een ouderlijke plicht, om je kroost voor al dit laatste te behoeden.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:57

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

PROnline schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:16:
[...]

Klopt helemaal. Heb al een aantal ondernemers gehoord. Voornamelijk Horeca. Krijgen compensatie voor de loonkosten.... van 't personeel. Maar eigen inkomen hebben ze al maanden nauwelijks. Veel kosten lopen gewoon keihard door tot de koek op is. Wie krijgt dan niet uit wanhoop en woede de behoefte krijgen om alles maar kort en klein te slaan.
Ik snap je niet? Dit zijn geen ondernemers die hun moed laten zakken om vervolgens erop los te gaan.
Dit zijn vandalisten die enkel rellen omdat er te rellen valt. Eigenlijk zou je niet eens mogen spreken van #avondklokrellen maar van #terreur

Gedupeerde ondernemers strijden op vreedzame methodes.

[Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 26-01-2021 00:24]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit vuurtje blijft nog wel even, kijk naar de banlieues van Parijs en Brussel waar dit soort geweld bij elke trigger weer oplaait.

Nu vanwege de avondklok, de volgende keer vanwege (vermeend) politiegeweld.

Die sentimenten los je dus op langere termijn niet op met geweld. Op korte termijn kan je niet anders dan terugslaan overigens, hoe negatief dat ook uitwerkt voor een echte oplossing.

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:06
Bensimpel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:19:
Zo moeilijk is het niet om jezelf aan de maatregelen te houden, ja toen de avondklok kwam had ik ook een enorm gevoel van kut en zat ik ook flink te schelden. Uiteindelijk is het mij wel gelukt om nog voor 21u mijn dagelijkse wandeling te maken. Er is verder genoeg te zien op netflix, desnoods lees een boek, ga lekker gamen. Er zijn inderdaad veel mindere uitlaatkleppen dan vroeger. Maar meer dan dat zit er helaas nu niet in. Ik ken genoeg jongeren die zich schamen voor hun leeftijdgenoten. Die wel netjes hun best doen om dit zo kort mogelijk te laten duren.

Rellen om te rellen helpt in geen enkel geval, verslechterd te situatie alleen maar.
Hoe krom is het dat je als honden bezitter je wel op straat mag begeven? Ik bedoel het is een avondklok. Mijn grootouders hebben allemaal de oorlog meegemaakt. Die zouden allemaal lachend hun hoofd schudden bij dit idee.

Je mag wel je hond uitlaten, maar een paar pubers die bij elkaar komen na 21:00 in het weekend, DAT kan niet. Als ik nog een puber was, dan ging de boel ook kapot. Verzorgingstehuizen gaan niet op slot, het grootste risico. Daar kan alles gewoon nog. Maar die pubers, die mogen niet na 21:00 op straat.

Judging a person does not define who they are, it defines who you are.

• Bensimpel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2021

Bensimpel

Positieve meneer

Laten we ook niet vergeten dat er zat jongeren (14-22) zijn die zich wel netjes aan de regels houden. En die hebben het ook zwaar. Die moeten we ook steunen in deze tijd vind ik. Goed gedrag belonen, fout gedrag keihard afstraffen.

😆 - Denk ook eens om ;)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:42
MisterEagle schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:18:
[...]

Dit vind ik een gekke redenatie.. Zelf weten hoe zwaar het is, dus maar de toko van een ander gaan vernielen?
SlaadjeBla schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:18:
[...]

ik mag hopen dat getroffen ondernemers niet andermans zaak gaan slopen uit frustratie :|
Als 't van binnen knapt, dan is er weinig rationeel denken meer. Het is een explosie gevoed door maanden van angst, stress, onzekerheid, onmacht en nog veel meer emoties.

Geen excuus en helaas zijn 't voor een groot deel gewone raddraaiers. Ik zeg alleen maar dat er meer is dan alleen raddraaiers.
Gedupeerde ondernemers strijden op vreedzame methodes.
ik zeg alleen maar, voor hoe lang nog?

[Voor 6% gewijzigd door PROnline op 26-01-2021 00:27]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:52

SomerenV

It's something!

Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:08:
[...]

Hou toch op. De pubers of "kinderen" doen precies wat ze moeten doen. Of tenminste hoe ze zich horen te gedragen. Afzetten. Vergeet ook ff niet dat ze al bijna een jaar in "hun" lockdown zitten. Ik snap echt niet, waarom hier geen begrip voor opgebracht wordt.
Oh, begrip voor de situatie is er, allereerst omdat iedereen in deze situatie zit. Ook genoeg psychologen die aan de noodklok luiden omdat er steeds meer problemen ontstaan.
Ja, de situatie is ernstig. Ja, er is een pandemie. Het is juist dit continue framen, alles in zwart en wit zien, if you're not with us, you're against us, geen begrip voor de andere kant willen opbrengen, dat ons tegen elkaar opzet en het zo ver brengt. Zogenaamd een discussie willen hebben, maar dan met onweerlegbare feiten aankomen, zodat er geen sprake meer is van een discussie.
Zodra je over gaat tot plunderen, rellen en het aanvallen van hulpverleners is de discussie klaar wat mij betreft. Daar trek ik een hele harde grens. Ik ben ook niet pro alle maatregelen, absoluut niet, maar zodra er geweld gebruikt wordt ben je af.
Als je wil dat er iets veranderd, moet je je onvrede tonen. Door de straat lopen en zeggen ik ben het er niet mee eens, gaat echt niets veranderen. “You can't make an omelet without breaking a few eggs.”
Ja, dus ga je lukraak auto's omduwen en in de fik steken, winkels plunderen, allerlei objecten slopen en de politie belagen. Wat je nu ziet is wel even wat anders dan je onvrede tonen. Dit is tegen de schenen van iedereen schoppen omdat men zich verveelt. De oorzaak is bekend, maar waarom het gevolg geweld moet zijn kan ik serieus met m'n hoofd niet bij.
Nog daargelaten of je als volwassen het er niet mee eens bent. Maar die discussie is hier al doodgeslagen.
Omdat de meeste het er wel over eens zijn dat geweld nooit een antwoord ergens op moet zijn. Daar is gewoon geen discussie over mogelijk. Als ik de beelden zie dan zie ik vooral mensen die per definitie al een hekel hebben aan autoriteit en de politie in het bijzonder. Als die autoriteit dan vervolgens extra regels af gaat dwingen dan gaat het fout. Dat gebeurt nu met corona maar had net zo goed met een voetbalwedstrijd kunnen gebeuren, of doordat een bekende hardhandig mee is genomen door de politie. Alles is voor dat soort tuig een aanleiding om te gaan rellen. Daar kun je wat mij betreft niet hard genoeg tegen optreden.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

En wederom proberen de relschoppers ziekenhuizen aan te vallen.
Niet alleen winkels en auto's waren maandagavond doelwit van de relschoppers in Den Bosch, zij hadden ook het Jeroen Bosch Ziekenhuis op het oog. Relschoppers deden een poging bij het ziekenhuis komen, maar dat is niet gelukt. Dat bevestigt de directeur van het JBZ.

De relschoppers kwamen op een zeker moment de richting van het ziekenhuis op. De situatie was zo dreigend dat het ziekenhuis uit voorzorg op slot is gegaan. Ambulances moesten uitwijken naar andere ziekenhuizen. "Dat was angstaanjagend voor het personeel", zegt directeur Piet-Hein Buiting van het Jeroen Bosch Ziekenhuis.

Het sluiten van het ziekenhuis en het uitwijken van de ambulances duurde maar korte tijd. Inmiddels is het ziekenhuis weer bereikbaar.
Zie https://www.omroepbrabant...ers-ambulances-uitgeweken

En dan roepen mensen dat we hier maar begrip op voor mieten brengen :X

Virussen? Scan ze hier!

• Bensimpel

Bensimpel

Positieve meneer

Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:25:
[...]

Hoe krom is het dat je als honden bezitter je wel op straat mag begeven? Ik bedoel het is een avondklok. Mijn grootouders hebben allemaal de oorlog meegemaakt. Die zouden allemaal lachend hun hoofd schudden bij dit idee.

Je mag wel je hond uitlaten, maar een paar pubers die bij elkaar komen na 21:00 in het weekend, DAT kan niet. Als ik nog een puber was dan ging de boel ook kapot. Verzorgingstehuizen gaan niet op slot, het grootste risico. Daar kan alles gewoon nog. Maar die pubers, die mogen niet na 21:00 op straat.
Dat vind ik ook onzin hoor, tja argument is dat de stoelgang van je hond lastig is te controleren. En in de tuin laten met -5 kun je ook weer niet maken. Ik snap die uitzondering wel maar vind dat je alleen je hond uit mag laten als het beest echt moet. Weer typisch Nederlands dit trouwens, mensen laten hun hond opeens uit precies na 21:00u om te kijken hoe de situatie buiten is.

2e wereldoorlog valt trouwens niet te vergelijken met de situatie van nu, je krijgt in ieder geval niet de doodstraf als je je buiten begeeft, groot verschil. Maar laten we het ontopic houden :P

😆 - Denk ook eens om ;)

• SomerenV

SomerenV

It's something!

[...]

Je mag wel je hond uitlaten, maar een paar pubers die bij elkaar komen na 21:00 in het weekend, DAT kan niet. Als ik nog een puber was, dan ging de boel ook kapot. Verzorgingstehuizen gaan niet op slot, het grootste risico. Daar kan alles gewoon nog. Maar die pubers, die mogen niet na 21:00 op straat.
Ik weet niet of je de laatste paar maanden in een verzorgingstehuis bent geweest maar die handhaven als het goed is ook vrij strenge regels. Het is niet dat omdat ze oud zijn daar opeens alles mag want zielig. En je hond uitlaten doe je omdat een hond nou eenmaal uitgelaten moet worden. Zo'n beestje moet nog ergens in de avond z'n behoefte doen, vaak ergens tussen 10 en 11. Je kunt niet verwachten dat een hond het maar in moet houden omdat er een avondklok is. Bovendien is de avondklok bedoelt om gezellige onderonsjes in de avond te voorkomen. Met het uitlaten van je hond kun je als het goed is niemand besmetten.
Bensimpel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:30:
[...]

Dat vind ik ook onzin hoor, tja argument is dat de stoelgang van je hond lastig is te controleren. En in de tuin laten met -5 kun je ook weer niet maken. Ik snap die uitzondering wel maar vind dat je alleen je hond uit mag laten als het beest echt moet. Weer typisch Nederlands dit trouwens, mensen laten hun hond opeens uit precies na 21:00u om te kijken hoe de situatie buiten is.
Je laat je beestje uit op de tijd dat je hem normaal ook uitlaat. Dat heet een ritme en dat is belangrijk voor een hond. Overigens zie ik hier maar weinig mensen tussen 21:00 en 22:00 opeens de hond uitlaten terwijl er toch echt een hoop hondenbezitters wonen hier. De meesten doen het na 22:00 vlak voor ze gaan slapen.

[Voor 24% gewijzigd door SomerenV op 26-01-2021 00:33]

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:27:

[...]

Ze moeten uitwijken... :’( Het zal je vader, moeder of kind maar zijn die met een hartaanval naar het ziekenhuis wordt gebracht, maar dat zit dicht door een stel gestoorde tokkies - en hulp komt te laat... En dan moeten we het hebben over begrip en tolerantie voor de rellen, ongelofelijk.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:33
[...]

Misschien moet je om te beginnen stoppen met het maken van een vergelijking tussen de avondklok in tijden van oorlog en een avondklok ter bestrijding van een pandemie. De enige gelijkenis is dat er een tijdspanne is waarbinnen je binnen moet blijven. Verder is de context en toedracht volledig anders.

Als je dan eenmaal zover bent, is het ineens een stuk minder gek dat dit een avondklok is met een aantal uitzonderingen, waaronder het uitlaten van je hond maar ook het bezorgen van eten.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]
Dat kan niet, vanwege de huidige crisis. Het is even noodzaak. Je hond in je eentje uitlaten is een heel ander verhaal dan samenscholen met 20 man zonder afstand te houden noch andere beschermingsmaatregelen. Having said that, ik had een samenscholingsverbod ook logischer gevonden; de pest is dat dit er eigenlijk al was, maar geen functie had omdat er achter de voordeur niet gehandhaafd werd. Dus moet je de route naar die Corona-cesspools afsluiten...

[Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 26-01-2021 00:33]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Woker dan een wekkerradio

Het belangrijkste is toch wel dat we hier rationaliteit zoeken, waar geen is.

Natuurlijk, vraag je naderhand aan die relschoppers waarom ze het deden, krijg je vast allerlei interessante antwoorden, maar ik denk dat het grootste antwoord vooral is:

We waren er.

Mensen doen bizarre dingen in groepen. Ook tamelijk normale mensen, die normaal helemaal niet aggressief zijn, gewoon een leuke baan hebben, een doel in hun leven, kunnen zo volledig losgaan in groepsverband.

Een interessant artikel over wat er dan gebeurd, is dit: https://chrisklomp.nl/de-held-van-haren/

En voor de mensen die zeggen "moar geweld door de politie, dat helpt!", zoek de reconstructie van de rellen bij Sunset Grooves eens op.

40 agenten openden daar, gericht, het vuur op een grote groep hooligans. Er valt een dode, 6 mensen raken gewond. En het geweld stopte niet. Er zijn bodycam beelden, het lijkt alsof er een machinegeweer afgaat door het vele schieten van de politie, maar de hooligans gingen gewoon door. Pas toen er een charge van bereden politie kwam, hield het bijna spontaan op.

Als mensen zo door het lint gaan, om welke reden dan ook [bij Sunset Grooves was er niet eens reden, anders dan "laten we wouten mollen", stoppen mensen zelfs niet als hun maten links en rechts neervallen door politiekogels.

Dus wat moet je dan doen? Ik denk dat politie doet wat mogelijk is, het is niet mogelijk om iedereen te arresteren dat op een plein aan het klootviolen is. Wat wel mogelijk is: beelden maken van die gasten, en die een paar dagen later meenemen in het busje.

En ze dan vervolgens maanden, of zelfs jaren wat sommigen hier lijken te willen in de bak gooien? Waanzin, wat schiet je daar mee op? Laat ze lekker nuttig zijn voor de maatschappij, geef ze een dijk van een taakstraf, is direct ook heel wat minder stoer, in een plantsoen staan met een "ik ben stout geweest" hesje terwijl de hele buurt je kan zien.

Onderbuikgevoelens bestrijden met meer onderbuikgevoelens, daar krijg je alleen maar buikloop van.

Eventuelle spelings fautem zijn hornderd prosent ironies bedoeldt.

• Koenoe
bazzemans schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:31:
[...]

Misschien moet je om te beginnen stoppen met het maken van een vergelijking tussen de avondklok in tijden van oorlog en een avondklok ter bestrijding van een pandemie. De enige gelijkenis is dat er een tijdspanne is waarbinnen je binnen moet blijven. Verder is de context en toedracht volledig anders.
DAT is juist wat het is. De avondklok is een tijdspanne wanneer je moet binnen moet blijven. Het is precies hetzelfde. :D

• redwing
  • Laatst online: 20:26
[...]
Misschien omdat er nu geen oorlog is en er een heel andere reden is waarom je niet buiten mag komen? Of wil je ook dat iedereen die buiten komt eerst neergeschoten wordt om daarna pas te vragen waarom ze buiten zijn ?
De bedoeling is juist dat je niet meer bij elkaar komt. En met een hond uitlaten kom je nergens en zeker niet met meerdere mensen. Dus ja, ondanks dat ik het er ook niet mee eens ben is de maatregel zeker wel logisch.

En verzorgingstehuizen op slot? Volgens mij is elke golf tot nu toe aantoonbaar begonnen met feestende jongeren. Dus als je zo nodig een risicogroep op wilt sluiten zou ik daarmee beginnen.... Of zouden we gewoon eens een beetje nadenken en niemand opsluiten (omdat dat niet kan en ook niet werkt). Helaas zijn er wel wat maatregelen nodig, maar de enige andere optie is een zorg die onderuit gaat en de bijbehorende honderduizenden doden.

[removed]

• bazzemans
Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:33:
[...]

DAT is juist wat het is. De avondklok is een tijdspanne wanneer je moet binnen moet blijven. Het is precies hetzelfde. :D
Doe even een klein beetje meer moeite om te lezen en te begrijpen wat mensen hier schrijven. Het middel is precies hetzelfde, de context en toedracht volkomen anders. Door het uit de context te halen, raakt de vergelijking kant noch wal.

Edit: Dat begrijpen ook de mensen die de tweede oorlog hebben meegemaakt. Degene die ik erover sprak in ieder geval wel en vond de vergelijking tussen de avondklok in de oorlog met de avondklok nu ook echt niet opgaan.

[Voor 18% gewijzigd door bazzemans op 26-01-2021 00:38]

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:23

Grvy

Bot

[...]

Hij zegt toch context? Hij geeft aan dat het gelijk is.. wat snap je niet?

Dit is een account.

• Bensimpel

Bensimpel

Positieve meneer

[...]

Nee dat is het niet, 2 totaal verschillende tijden (1940-2021), ander soort straffen (doodstraf-95euro boete), oorlog-pandemie.

Het valt niet met elkaar te vergelijken.

😆 - Denk ook eens om ;)

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:36
wildhagen schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:27:

[...]

Niets aan de hand blijkbaar:

• Koenoe
bazzemans schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:35:
[...]

Doe even een klein beetje meer moeite om te lezen en te begrijpen wat mensen hier schriven. Het middel is precies hetzelfde, de context en toedracht volkomen anders. Door het uit de context te halen, raakt de vergelijking kant noch wal.
Doe dan ook een klein beetje meer moeite om te begrijpen dat het middel voor een hoop mensen veel te ver gaat. Voor hun (lees dan niet ook voor mij) is de contect en toedracht volkomen anders en dus misplaatst.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:25

g0tanks

Moderator CSA
Je mag wel je hond uitlaten, maar een paar pubers die bij elkaar komen na 21:00 in het weekend, DAT kan niet.
Waarom vind je dat gek? Tijdens het uitlaten van de hond heb je als het goed is geen contact met anderen, waardoor de kans op coronabesmetting nihil is. Bij samenkomen is dat overduidelijk anders.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

jip_86 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:37:
[...]

Niets aan de hand blijkbaar:
[Twitter]
Dat er op dat moment niks aan de hand was ja. Hij zegt notabene zelf al dat hij niets weet van wat er eerder speelde.

Een ziekenhuis sluit zichzelf niet als er "niks aan de hand is"...

Maar blijf het vooral bagatelliseren...

Virussen? Scan ze hier!

• jbhc
bazzemans schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:31:
[...]

Als je dan eenmaal zover bent, is het ineens een stuk minder gek dat dit een avondklok is met een aantal uitzonderingen, waaronder het uitlaten van je hond maar ook het bezorgen van eten.
Sorry maar ik voel mij momenteel niet anders dan een veroordeeld persoon met huisarrest. Dat dat voor jou misschien niet zo is maakt niet dat iedereen dat zo ervaart. En ik kan je vertellen, het is een heel naar gevoel wat ik de beleidsmakers niet snel ga vergeven.

• Bensimpel

Bensimpel

Positieve meneer

jbhc schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:41:
[...]

Sorry maar ik voel mij momenteel niet anders dan een veroordeeld persoon met huisarrest. Dat dat voor jou misschien niet zo is maakt niet dat iedereen dat zo ervaart. En ik kan je vertellen, het is een heel naar gevoel wat ik de beleidsmakers niet snel ga vergeven.
Huisarrest valt ook wel weer mee, tussen 4:30 - 21:00 mag je nog naar buiten hoor. Gelukkig leven we nog niet in een land waar je letterlijk 11 dagen niet naar buiten mag.

https://www.arabnews.com/node/1792151/middle-east

😆 - Denk ook eens om ;)

• SomerenV

SomerenV

It's something!

[...]

Want je kan niet naar de winkel gaan? Je kunt geen rondje lopen waar je maar wilt? Je kunt niet naar vrienden toe? Sure, 's avonds kan het nu even niet, maar overdag kun je doen en laten wat je wilt. Praat eens een keer met een veroordeelde met een enkelband of huisarrest. Ik denk dat die je keihard uitlachen :+

Overigens vind ik een avondklok ook te ver gaan hoor, ook al heb ik er weinig last van. Ben net nog om 22:45 thuisgekomen van mijn werk bijvoorbeeld. Maar om nou te doen alsof dit te vergelijken is met huisarrest gaat wat ver.

[Voor 13% gewijzigd door SomerenV op 26-01-2021 00:45]

• bazzemans
Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:37:
[...]

Doe dan ook een klein beetje meer moeite om te begrijpen dat het middel voor een hoop mensen veel te ver gaat. Voor hun (lees dan niet ook voor mij) is de contect en toedracht volkomen anders en dus misplaatst.
Waaruit blijkt dat ik dit niet snap? Ik reageer alleen op jouw vergelijking met de tweede wereldoorlog en geef aan dat die scheef is.

Ik begrijp heel goed dat voor veel mensen de avondklok te ver gaat. Ik heb er persoonlijk ook moeite mee, ondanks dat het mij niet hindert. Ik kan er prima omheen werken en heb er daardoor nauwelijks last van. Een totaal niet rationeel onderbuikgevoel maakt dat ik er toch moeite mee heb. Toch ligt ik in mijn bed dit bericht te sturen en is het niet in mij opgekomen om de straat op te gaan om te protesteren, laat staan te rellen. Een twijfel of moeite hebben met een maatregel is in geen enkele situatie namelijk daarvoor een excuus. Dat heeft niks met begrip te maken. Dat heeft met normen te maken en die worden hier door een groep volslagen idioten gewoon overschreden.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:15
g0tanks schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:39:
[...]

Waarom vind je dat gek? Tijdens het uitlaten van de hond heb je als het goed is geen contact met anderen, waardoor de kans op coronabesmetting nihil is. Bij samenkomen is dat overduidelijk anders.
Dit... Volgens mij vergeten mensen vaak waarom maatregelen genomen worden... En kijken mensen enkel naar " ja maar hunnie mogen het wel, boehoe".

En wat betreft de protesten: je gaat me echt niet wijs maken dat dit schorriemorrie komt uit protest. Tuurlijk kan een demonstratie uit de hand lopen, maar dit is lekker in een whatsapp/telegram groep elkaar opjutten en rellen.

Ik ben weer eens blij dat ik niet in de hoofdsteden woon O-). En ik kan het niet geloven maar, geef mij dan die protesterende boeren maar weer terug

• jip_86
SomerenV schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:43:
[...]

Want je kan niet naar de winkel gaan? Je kunt geen rondje lopen waar je maar wilt? Je kunt niet naar vrienden toe? Sure, 's avonds kan het nu even niet, maar overdag kun je doen en laten wat je wilt. Praat eens een keer met een veroordeelde met een enkelband of huisarrest. Ik denk dat die je keihard uitlachen :+
Met 40u werk betekend savonds even niet dus wel alleen in het weekend. Leuk als je net een relatie hebt :(

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]

Is best lastig als je overdag moet werken en voor je eventuele kinders moet zorgen.

Of als je alleen woont en in de avond graag nog even je partner ziet, met wie je een bubbel vormt.

Ik bedoel, ik heb een hond en kan dus redelijk gaan en staan waar ik wil, maar zelfs ik voel me behoorlijk beperkt, en ben daar niet blij mee.

En ook dit: Het is niet rationeel, het is emotioneel. Maar emoties bepalen vaker wel dan niet hoe mensen zich gedragen.

• Droefsnoet
  • Laatst online: 15-03-2021
[...]

Gelukkig kun je op 17 maart tegen corona stemmen, zijn we er op 18 maart vanaf d:)b

• bazzemans
[...]

Begrijp ik prima. Zie mijn vorige post. Maakt de vergelijking met de tweede wereldoorlog niet ineens juust en maakt het nog altijd niet tot een reden om te rellen.
Prima dat je het de beleidsmakers nadraagt. Daar kan je dan tijdens de volgende verkiezingen naar handelen en die zijn ditmaal ook nog eens heel snel. Dat is zoals dat in een beschaafd land gaat.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Waah schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:45:
[...]

Dit... Volgens mij vergeten mensen vaak waarom maatregelen genomen worden... En kijken mensen enkel naar " ja maar hunnie mogen het wel, boehoe".

En wat betreft de protesten: je gaat me echt niet wijs maken dat dit schorriemorrie komt uit protest. Tuurlijk kan een demonstratie uit de hand lopen, maar dit is lekker in een whatsapp/telegram groep elkaar opjutten en rellen.

Ik ben weer eens blij dat ik niet in de hoofdsteden woon O-). En ik kan het niet geloven maar, geef mij dan die protesterende boeren maar weer terug
Er gaan diverse screenshots rond van groepsgesprekken waarin men elkaar oproept tot rellen en plunderen. Heeft inderdaad niks te maken met protesteren. In Eindhoven en Amsterdam begon het zondag met protesten. Vreedzaam én met als doel te demonstreren tegen de coronamaatregelen. Later kwamen daar relschoppers bij die uit waren op confrontatie, en die tweede groep zie je vandaag ook. Dit is een uitje voor ze in een tijd waarin verveling heerst.
RobinHood schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:45:
[...]

Is best lastig als je overdag moet werken en voor je eventuele kinders moet zorgen.
Of als je alleen woont en in de avond graag nog even je partner ziet, met wie je een bubbel vormt.
Ik bedoel, ik heb een hond en kan dus redelijk gaan en staan waar ik wil, maar zelfs ik voel me behoorlijk beperkt, en ben daar niet blij mee.
En ook dit: Het is niet rationeel, het is emotioneel. Maar emoties bepalen vaker wel dan niet hoe mensen zich gedragen.
De meesten werken tot een uurtje of 5, dus dan heb je (los van het eten) nog 4 uurtjes om te gaan en staan waar je wilt, en anders heb je nog altijd twee dagen in het weekend om overdag te doen en laten wat je wilt.

Als je alleen woont en in principe alleen in de avond je partner ziet dan zou ik ook behoorlijk ongelukkig worden. Daarvoor zou ik met liefde 95 euro riskeren om dat daarna aan te vechten.

[Voor 30% gewijzigd door SomerenV op 26-01-2021 00:49]

• jip_86
SomerenV schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:47:
[...]

Er gaan diverse screenshots rond van groepsgesprekken waarin men elkaar oproept tot rellen en plunderen. Heeft inderdaad niks te maken met protesteren. In Eindhoven en Amsterdam begon het zondag met protesten. Vreedzaam én met als doel te demonstreren tegen de coronamaatregelen. Later kwamen daar relschoppers bij die uit waren op confrontatie, en die tweede groep zie je vandaag ook. Dit is een uitje voor ze in een tijd waarin verveling heerst.
GeenStijl heeft een verzameling gemaakt, geeft de achtergrond wel een beetje weer denk ik :+
https://www.geenstijl.nl/...-voor-weer-een-avondklok/

[Voor 3% gewijzigd door jip_86 op 26-01-2021 00:50]

• Koenoe
[...]

Zijn alle scholen dicht? Zijn alle verzorgingstehuizen dicht? Werkt iedereen thuis? Gaat niemand meer op bezoek bij familie en vrienden? Iedereen bestelt zijn boodschappen online? Het argument van samenkomen gaat gewoon niet op, want het gebeurt nog steeds. Misschien juist door de tijd te verkorten, wordt het nog erger gemaakt. Zie ook de drukte in natuurgebieden bijvoorbeeld.

Als we uitzonderingen gaan maken is het einde zoek.

Het punt van de avondklok is dat we in de avond niet meer op bezoek gaan (want samenscholingen mochten toch al niet). Alsof het dan niet meer gebeurt in de middag.
bazzemans schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:43:
[...]

Waaruit blijkt dat ik dit niet snap? Ik reageer alleen op jouw vergelijking met de tweede wereldoorlog en geef aan dat die scheef is.

Ik begrijp heel goed dat voor veel mensen de avondklok te ver gaat. Ik heb er persoonlijk ook moeite mee, ondanks dat het mij niet hindert. Ik kan er prima omheen werken en heb er daardoor nauwelijks last van. Een totaal niet rationeel onderbuikgevoel maakt dat ik er toch moeite mee heb. Toch ligt ik in mijn bed dit bericht te sturen en is het niet in mij opgekomen om de straat op te gaan om te protesteren, laat staan te rellen. Een twijfel of moeite hebben met een maatregel is in geen enkele situatie namelijk daarvoor een excuus. Dat heeft niks met begrip te maken. Dat heeft met normen te maken en die worden hier door een groep volslagen idioten gewoon overschreden.
Ok, helemaal mee eens.

[Voor 34% gewijzigd door Koenoe op 26-01-2021 00:54]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:59

Ardana

Moderator General Chat

Mens

wildhagen schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:39:
[...]

Dat er op dat moment niks aan de hand was ja. Hij zegt notabene zelf al dat hij niets weet van wat er eerder speelde.

Een ziekenhuis sluit zichzelf niet als er "niks aan de hand is"...

Maar blijf het vooral bagatelliseren...
Kunnen we ophouden met het bagatelliseren te noemen als we willen nuanceren? We kunnen het ook paniekzaaien noemen, dat is beiden net zo polariserend.

We zijn er niet bij, we moeten het doen met ooggetuigenverslagen en stukjes film. Daar kun je geen sluitende conclusies uit trekken.
Bensimpel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:43:
[...]

Huisarrest valt ook wel weer mee, tussen 4:30 - 21:00 mag je nog naar buiten hoor. Gelukkig leven we nog niet in een land waar je letterlijk 11 dagen niet naar buiten mag.

https://www.arabnews.com/node/1792151/middle-east
En kunnen we ook ophouden met "het kan altijd erger"? Dat dient gewoon geen enkel doel.

Of beter gezegd, we kunnen ook zeggen "ach, die rellen, het kan altijd erger!" Maar dat mag dan ineens weer niet.

Ja, de rellen zijn erg. Ja, de avondklok is naar. Punt.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

jip_86 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:49:
[...]

GeenStijl heeft een verzameling gemaakt, geeft de achtergrond wel een beetje weer denk ik :+
https://www.geenstijl.nl/...-voor-weer-een-avondklok/
Ik doelde meer op daadwerkelijke gesprekken, niet dat soort 'posters'. Uit de gesprekken blijkt namelijk héél duidelijk dat het geen kut te maken heeft met vechten voor vrijheid of tegen de maatregelen. Het is puur elkaar opstoken en kijken wie het meeste lef heeft. Slopen om het slopen en rellen om het rellen. Even lekker in de spotlights staan (uiteraard onherkenbaar).

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:42
[...]

In de auto van A naar B ook.
Alleen over straat ook.
Als ik een uurtje langer door ga met verbouwen bij vrienden is 't risico ook identiek.

Je benoemt precies het punt waarop 't scheef zit. samenkomen
Zondagmiddag stonden overal in 't dorp clubjes van allerlei leeftijdsgenoten met 3 à 4 en soms nog meer samen hutje mutje bij te kletsen. Maar na negen, dan is alles anders?

Dat gedrag overdag maakt het in mijn ogen disproportioneel en ineffectief.
Ik voel me de afgelopen maanden onveiliger in de supermarkten door onveilig gedrag, drukte en onvoldoende afstand houden, dan die drie man en een paardenkop die je na negen überhaupt op straat tegen kwam.

• Waah
RobinHood schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:45:
[...]

Waarschuwing, niet populaire mening:

Waar een wil is, is een weg natuurlijk.
Ik werk ook gewoon 40 uur, met kinderen. En kan gewoon mijn dingen door de weeks doen wanneer nodig. Boodschappen na het werk, koken, met de kinderen ravotten en dan nog ff wandelen vóór de avondklok.

Vraagt het om aanpassingsvermogen? Aber naturlich!
Maar "ik wil naar mijn vriendin"... Vraag haar of ze komt eten, ga bij haar eten. Heb je tot 21:00 - reistijd de tijd.

Tuurlijk zijn er mensen die door omstandigheden echt geen opties hebben. Maar mensen willen zichzelf vaak wel héél graag in dat hokje plaatsen.

Ik ben vóór de avondklok. Hoe kut die ook is. Het merendeel heeft zich niet aan de regels gehouden (20%? Geloof je het zelf?) en nu zitten we met de gebakken peren.

En ja, het is mentaal zwaar.... Weet je wat ook zwaar is? Kanker hebben, en dat je voor behandeling wordt afgezegd ivm corona... En dat je weet dat het risico op uitzaaiingen nu groter is. Dat je extra vatbaar bent voor corona, en dat je daarom al sinds Maart in lock down zit.

Voor die mensen, ben ik voor een avondklok. Juist omdat zij die zorg nog altijd keihard nodig hebben, harder dan 95% van Nederland die tijd tussen 21:00 en 4:30 nodig heeft.

Daarmee zeg ik niet dat de avondklok niet naar is en hele vervelende gevolgen kan hebben voor individuen. Maar de ~ 125.000 kankerpatiënten die we elk jaar kennen hebben dan tóch prio in mijn ogen.

[Voor 6% gewijzigd door Waah op 26-01-2021 00:58]

• bazzemans
Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:50:
[...]

Zijn alle scholen dicht? Zijn alle verzorgingstehuizen dicht? Werkt iedereen thuis? Gaat niemand meer op bezoek bij familie en vrienden? Iedereen bestelt zijn boodschappen online? Het argument van samenkomen gaat gewoon niet op, want het gebeurt nog steeds. Misschien juist door de tijd te verkorten, wordt het nog erger gemaakt. Zie ook de drukte in natuurgebieden bijvoorbeeld.

Het punt van de avondklok is dat we in de avond niet meer op bezoek gaan (want samenscholingen mochten toch al niet). Alsof het dan niet meer gebeurt in de middag.
Ik begrijp niet zo goed wat je probeert te doen hier. Je geeft uitleg over waarom je tegen een avondklok bent, hetgeen je goed recht is. Ik het verlengde daarvan vraag je begrip voor degenen die tegen de avondklok zijn. Tot zover prima. Echter is dit een topic over de rellen als gevolg van de invoering van deze maatregel (in het midden gelaten of het daar nog over gaat voor de relschoppers). Je kan toch niet serieus menen dat jouw begrip voor de mensen die tegen een avondklok zijn zover gaat dat je het geweld en de plunderingen acceptabel vindt? Vind jij niet dat hier een grens wordt overschreden?

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:50:
[...]

Ik mag hopen dat de meesten overdag gewoon aan het werk zijn O-) Punt is dat je de feestjes vooral 's avonds hebt. Alcohol wordt vooral in de avond gedronken en dat zorgt er weer voor dat mensen wat minder helder nadenken. Met meerdere mensen afspreken doe je ook vooral in de avond.

En natuurlijk heb je altijd nog mensen die de regels aan hun laars lappen. Dat voorkom je ook bijna niet, maar met een avondklok kun je mogelijk wel de excessen wat beter de baas. De vergelijking met natuurgebieden slaat overigens nergens op. Ja, daar is het (vooral in het weekend) druk, maar afstand houden gaat vaak nog prima. Dus ondanks dat er veel mensen rondlopen is de kans op besmetting vrij klein. Héél wat anders dan wanneer een man of 10 's avonds lekker aan het pils zit bij elkaar in een klein kamertje bijvoorbeeld.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Ardana schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:52:
[...]

Kunnen we ophouden met het bagatelliseren te noemen als we willen nuanceren?
Nee, want het was geen nuanceren.

Een ziekenhuis sluit zichzelf echt niet als er niks aan de hand is, zeker niet in coronatijd. Dan kan namelijk levens in gevaar brengen.

Er is een verschil tussen nuanceren en dingen proberen recht te praten due onverdedigbaar zijn.

Tenzij je het (proberen) aan te vallen van een ziekenhuis als gerechtvaardigd en acceptabele manier van demonstreren beschouwd, want in dat geval valt er weinig neer te discussiëren.

Virussen? Scan ze hier!

• Bensimpel

Bensimpel

Positieve meneer

[...]

Kunnen we ophouden met het bagatelliseren te noemen als we willen nuanceren? We kunnen het ook paniekzaaien noemen, dat is beiden net zo polariserend.

We zijn er niet bij, we moeten het doen met ooggetuigenverslagen en stukjes film. Daar kun je geen sluitende conclusies uit trekken.

[...]

En kunnen we ook ophouden met "het kan altijd erger"? Dat dient gewoon geen enkel doel.

Of beter gezegd, we kunnen ook zeggen "ach, die rellen, het kan altijd erger!" Maar dat mag dan ineens weer niet.

Ik gaf alleen een voorbeeld van wat we nog kunnen verwachten als dit zo door blijft gaan. Met een bron. Niks mis mee. Tevens probeer ik uit te leggen waarom ik vind dat het geen huisarrest betreft. Met een voorbeeld uit een ander land. Dat mag ik vinden. Kun je alstublieft stoppen met de woorden in mijn mond leggen graag?

Ik vind de avondklok een huisarrest noemen te extreem, ja het is naar, maar zo erg is het ook weer niet. Punt.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

"Het kan altijd erger" is natuurlijk wel een punt. De avondklok is er niet om jullie te pesten. Het alternatief is dat er meer besmettingen zijn waardoor bijvoorbeeld ziekenhuizen de toestroom (van patiënten) niet meer aankunnen.

Als je die hele context buiten beschouwing laat is zo'n avondklok (en alle coronamaatregelen) natuurlijk wel raar.

Goede communicatie over het belang van die maatregelen lijkt me dan ook nuttig. Met persconferenties en berichtgeving door de pers kan iedereen zich inlezen, maar er lijkt toch een groep te zijn die het niet snapt of die het gewoon niet uitmaakt.

• jbhc
[...]

Overigens vind ik een avondklok ook te ver gaan hoor, ook al heb ik er weinig last van. Ben net nog om 22:45 thuisgekomen van mijn werk bijvoorbeeld. Maar om nou te doen alsof dit te vergelijken is met huisarrest gaat wat ver.
Ik mag (moet) overdag gewoon naar mijn werk en als ik thuis kom heb ik nog wat mensen die ook mijn aandacht willen evenals in het weekend. Normaliter doe ik mijn eigen ding dus 's avonds. Die vrijheid is mij ontnomen nu dus ontnomen. En ondanks dat ik het thuis heus niet vervelend vind voel ik mij opgesloten in mijn eigen huis.
Droefsnoet schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:46:
[...]

Gelukkig kun je op 17 maart tegen corona stemmen, zijn we er op 18 maart vanaf d:)b
Sorry, ik geloof niet meer in sprookjes en wens er ook geen onderdeel meer van uit te maken maar dat is nogal off topic.

• Mel33
  • Laatst online: 15:24
[...]

[...]

Waarom moeten wij van alles van jou? en waarom mogen we er niet iets anders van vinden op een topic?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

wildhagen schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:57:
[...]

Nee, want het was geen nuanceren.

Een ziekenhuis sluit zichzelf echt niet als er niks aan de hand is, zeker niet in coronatijd. Dan kan namelijk levens in gevaar brengen.

Er is een verschil tussen nuanceren en dingen proberen recht te praten due onverdedigbaar zijn.

Tenzij je het (proberen) aan te vallen van een ziekenhuis als gerechtvaardigd en acceptabele manier van demonstreren beschouwd, want in dat geval valt er weinig neer te discussiëren.
"uit voorzorg" bestaat ook nog, meen dat er iig. oproepen waren om het ziekenhuis aan te vallen.

Alsnog niet best, maar als er daadwerkelijk een horde mensen op af was gekomen, was dat inmiddels echt wel bekend geworden, inclusief beelden.

• Koenoe
bazzemans schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:55:
[...]

Ik begrijp niet zo goed wat je probeert te doen hier. Je geeft uitleg over waarom je tegen een avondklok bent, hetgeen je goed recht is. Ik het verlengde daarvan vraag je begrip voor degenen die tegen de avondklok zijn. Tot zover prima. Echter is dit een topic over de rellen als gevolg van de invoering van deze maatregel (in het midden gelaten of het daar nog over gast voor de relschoppers). Je kan toch niet serieus nemen dat jouw begrip voor de mensen die tegen een avondklok zijn zover gaat dat je het geweld en de plunderingen acceptabel vindt? Vind jij niet dat hier een grens wordt overschreden?
Zoals ik al eerder zei, acceptabel vind ik het niet. Begrijpbaar wel. Als ik zie hoe kortzichtig door velen er hier op gereageerd wordt, dan begin ik mij af te vragen welk begrip er is voor de mensen die tegen de avondklok zijn en of er ook rekening met hun gehouden wordt?

Zoals ik al zei, ga je een dag protesteren met een vlag op het Malieveld, dan gaat er echt niets veranderen. Je zal je onvrede dan op een andere manier moeten tonen.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 16:17

Sorcerer8472

Mens sana?

SomerenV schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:26:
[...]

Oh, begrip voor de situatie is er, allereerst omdat iedereen in deze situatie zit. Ook genoeg psychologen die aan de noodklok luiden omdat er steeds meer problemen ontstaan.
Er wordt al maanden de noodklok geluid, maar ik heb niets concreets gezien wat eraan gedaan wordt.
Zodra je over gaat tot plunderen, rellen en het aanvallen van hulpverleners is de discussie klaar wat mij betreft. Daar trek ik een hele harde grens. Ik ben ook niet pro alle maatregelen, absoluut niet, maar zodra er geweld gebruikt wordt ben je af.
Okee, dan ben je af, en dan? Volgens mij wordt er nog steeds gereld nu :?
[...]
Ja, dus ga je lukraak auto's omduwen en in de fik steken, winkels plunderen, allerlei objecten slopen en de politie belagen. Wat je nu ziet is wel even wat anders dan je onvrede tonen. Dit is tegen de schenen van iedereen schoppen omdat men zich verveelt. De oorzaak is bekend, maar waarom het gevolg geweld moet zijn kan ik serieus met m'n hoofd niet bij.
Verveling is te simpel uitgedrukt. Sommige mensen beleven nou eenmaal niet veel lol met de hele avond Netflixen of tv kijken, lezen niet, zijn gewend met anderen op te trekken. Dat zijn vaak toch wel de minder intellectuelen, die dus harder getroffen worden. Ik heb het hier al eerder gezegd, maar het negeren van die realiteit zorgt er dus voor dat dit probleem niet opgelost wordt, en dus blijft het maar doorgaan.
Omdat de meeste het er wel over eens zijn dat geweld nooit een antwoord ergens op moet zijn. Daar is gewoon geen discussie over mogelijk. Als ik de beelden zie dan zie ik vooral mensen die per definitie al een hekel hebben aan autoriteit en de politie in het bijzonder. Als die autoriteit dan vervolgens extra regels af gaat dwingen dan gaat het fout. Dat gebeurt nu met corona maar had net zo goed met een voetbalwedstrijd kunnen gebeuren, of doordat een bekende hardhandig mee is genomen door de politie. Alles is voor dat soort tuig een aanleiding om te gaan rellen. Daar kun je wat mij betreft niet hard genoeg tegen optreden.
Ben het wel eens met dat het optreden hard moet zijn. Wat mij betreft laat je ze ook een tijdje vastzitten en daarna voorkomen. Sowieso laten opdraaien voor de schade. Ook heel duidelijk maken in de media wat het inhoudt als je ineens voor 1000en of 10.000en euro's schade moet betalen en dat zo'n winkelruit vervangen een stuk duurder is dan je dacht.

Uiteindelijk los je het probleem daarmee ook niet op, maar als je dan al aan symptoombestrijding doet, doe het dan goed ;)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Bensimpel

Bensimpel

Positieve meneer

Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:00:
[...]

Zoals ik al eerder zei, acceptabel vind ik het niet. Begrijpbaar wel. Als ik zie hoe kortzichtig door velen er hier op gereageerd wordt, dan begin ik mij af te vragen welk begrip er is voor de mensen die tegen de avondklok zijn en of er ook rekening met hun gehouden wordt?

Zoals ik al zei, ga je een dag protesteren met een vlag op het Malieveld, dan gaat er echt niets veranderen. Je zal je onvrede dan op een andere manier moeten tonen.
Dan ga je maar een politieke partij starten en doe je er zelf wat aan, rellen om dingen te slopen heeft geen enkel doel.

😆 - Denk ook eens om ;)

• jip_86
Waah schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:54:
[...]

...
Maar "ik wil naar mijn vriendin"... Vraag haar of ze komt eten, ga bij haar eten. Heb je tot 21:00 - reistijd de tijd.
...
Het betekent 3 uur eerder weg gaan. Om 20.00 gaan haar kinderen naar bed, dan heb je nog even een half uur alleen want om half 9 mag je weer vertrekken. Echt heel bevorderlijk hoor :(
Extra wrang als de helden van de politie om 20:45 al bij de oprit klaar staan om te gaan schrijven :X

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Ja, veel mensen hier kunnen geen onderscheid maken tussen begrijpelijk + acceptabel. In de politiek lijkt men dit ook niet te kunnen (of willen). Daardoor wordt het probleem niet op een wezenlijke manier aangepakt.

Rutte wijst uiteindelijk met de vinger, bezigt termen als "poepie ruiken" en denkt dat het dan opgelost wordt. Maar zo werkt het niet. Hij is gewoon geen leider van het volk maar van een deel van het volk.

Wat ik vrees is dat dit de populistische partijen ontzettend in de kaart speelt. Terwijl zij nog minder echte oplossingen hebben als puntje bij paaltje komt.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Bensimpel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:02:
[...]

Dan ga je maar een politieke partij starten en doe je er zelf wat aan, rellen om dingen te slopen heeft geen enkel doel.
Lees zijn post anders nog een keer goed. Over begrijpelijk vs acceptabel.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Waah schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:54:
[...]
Wat dus betekent dat hij óf rond 'n uur of 3 's middags naar huis moet, óf de hond in de pot vind, óf 'n halve ochtend vrij moet nemen met extra dure reiskosten. Ja, zo ver weg woont hij. In ons geval.
En ja, het is mentaal zwaar.... Weet je wat ook zwaar is? Kanker hebben, en dat je voor behandeling wordt afgezegd ivm corona... En dat je weet dat het risico op uitzaaiingen nu groter is. Dat je extra vatbaar bent voor corona, en dat je daarom al sinds Maart in lock down zit.
Weet je wat ook heel kut is? Al jaren bij de GGZ aankloppen voor hulp, afgewezen worden en nu door de corona en avondklok nóg meer last hebben, omdat die hulp maar niet geboden wordt. En nu avond aan avond half in crisis schieten omdat juist die avondklok (opgesloten worden, welkom PTSS) zo ontzettend triggerend is. Terwijl je sociaal contact nodig hebt om niet binnen no-time op de gesloten afdeling terecht te komen.

Maar ik neem aan dat het geen wedstrijdje verpissen of "mijn situatie is erger dan die van jou" is.

Ow, en uiteraard overtreed ik ook de regels, want mijn partner moet ik óók op anderhalve meter afstand houden, omdat ik wegens omstandigheden die niet aan ons te wijten zijn, niet kan samenwonen. Dus we vormen niet 1 gezamenlijk huishouden, dus ik mag mijn partner al sinds maart niet meer aanraken. Officieel dan. Ow, en officieel mag hij zelfs niet eens naar mij toe komen; hij heeft geen rijbewijs, en OV is alleen voor essentiële reizen, en bezoek aan je partner is geen essentiële reis.

Snap je dat op die manier draagvlak voor maatregelen écht weg valt? En als ik dan toch al deze regels overtreed...

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Dit inderdaad. Ik baal van de beperkingen maar accepteer ze vooralsnog. Al denk ik er wel over om te demonstreren tegen de avondkolk door - overdag - (!) in een file op de A1 oid te gaan rijden met mijn auto of desnoods koop ik er een trekker voor.

maar vreedzaam, dat rellen heeft gewoon geen zin.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:11
Met een beetje geluk gaat het tot de lente een hele hoop regenen. Ik zie deze "vrijheidsdemonstranten" nog niet demonstreren als het pijpenstelen regent.

• Grvy

Grvy

Bot

Ardana schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:04:
[...]

Wat dus betekent dat hij óf rond 'n uur of 3 's middags naar huis moet, óf de hond in de pot vind, óf 'n halve ochtend vrij moet nemen met extra dure reiskosten. Ja, zo ver weg woont hij. In ons geval.

[...]

Snap je dat op die manier draagvlak voor maatregelen écht weg valt? En als ik dan toch al deze regels overtreed...
Dan wat precies?

Dit is een account.

• jip_86
Een beetje in elkaar verplaatsen valt nog niet echt mee. Het is voor veel mensen niet te begrijpen dat als een situatie voor jou werkbaar is dat niet automatisch betekent dat dat voor anderen ook zo is.

• Koenoe
Bensimpel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:02:
[...]

Dat is een probleem met de democratie momenteel inderdaad. Er wordt steeds minder rekening gehouden met een grote minderheid. Die politieke partij komt er vanzelf wel (of is er al) als we zo door gaan. De Bastille (lees rellen) wordt vanzelf bestormd, als je daar geen rekening mee houdt.

Het debat en alle daarbij horende consequenties wordt steeds verder gepolariseerd.

[Voor 6% gewijzigd door Koenoe op 26-01-2021 01:11]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:03:
[...]
Wat ik vrees is dat dit de populistische partijen ontzettend in de kaart speelt. Terwijl zij nog minder echte oplossingen hebben als puntje bij paaltje komt.
Ik ben ook bang dat de VVD hier weer de vruchten van zal plukken, bekende tactiek van Rutte om voor de verkiezingen de boel op scherp te zetten.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Vul maar in wat je wilt. Dat is toch al wat hier teveel gebeurt in deze discussie.

• Grvy

Grvy

Bot

@jip_86 wat snap je niet aan de simpele zin:

"leuk dat het voor jou onwerkbaar is MAAR dat praat dit soort rellen niet goed."

Wat men hier probeert te doen is het rellen verdedigen omdat het draagvlak weg is. Dat slaat werkelijk nergens op. Ik heb ook zovaak geen draagvlak voor dingen die ik -moet- doen. Grow up.

Dit is een account.

• Verwijderd1
  • Niet online
Dan draag je mogelijk bij aan het verspreiden van het virus waardoor maatregelen nóg langer nodig zijn. Eigenlijk jammer dat het zo een blame game wordt terwijl we gezamenlijk best wat controle over de verspreiding hebben.

• Mel33
Er is gewoon een hele groep mensen die niet meer meekomen of kunnen bijbenen. Als je 2 jaar ziek bent heb je het al moeilijk omjzezelf weer gelijkwaardig te maken aan de gangbare mens, het gevolg is dat ze de maatschappij niet meer als een voordeel zien. Heel veel hier op tweakers gaat het voor de wind, en kan je het zelf ook amper bijbenen. Maar de regering zet deze mensen weg als luie raddraaiers en dat is echt niet de manier. Zie het resultaat van 10 jaar bedrijven first en poeple later. Het zijn die mensen die gewoon niet juist behandeld en weggezet worden als niet functionerenden en ook zo worden behandeld.

We betrekken ze niet, en leggen ze onze kijk op. Dat kan en mag je niet zo doen in een hoog opgeleid land als nederland, dat neerkijken is niet goed.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• bazzemans
[...]

Dat is binnen onze maatschappij dan een groot probleem als je er zo over denkt. We hebben een democratisch systeem gebouwd, met daarin mogelijkheden om invloed uit te oefenen; actief en passief kiesrecht, partijen waar je lid van kunt worden, het (niet absolute) demonstratierecht, petities, burgerinitiatief, vrijheid van meningsuiting, vrije journalistiek. Allemaal mogelijkheden om onvrede te uiten. Dat is (soms helaas, soms gelukkig) geen zekerheid dat een individu of een groep mensen het gelijk krijgt. Je onvrede dan op een andere manier tonen, klinkt toch wel als d.m.v. geweld je zin krijgen (afdwingen). Zo werkt dat gelukkig niet in deze maatschappij. Dus hoeveel begrip ik ook kan hebben voor standpunten van (die) mensen, zodra ze de grens overschrijden hebben ze zichzelf buitenspel gezet en past er alleen een veroordeling van hun gedrag.
Daar komt in dit geval dan bij dat het gros deze situatie aangrijpt om even lekker de beest uit te kunnen hangen. Ik denk dat je wel kunt raden op hoeveel begrip deze mensen bij mij kunnen rekenen.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Bij dezen even een public service announcement:

Misschien was je al van plan om naar bed te gaan, maar zit je in plaats daarvan je nu hier, op dumpert of zelfs nos.nl of telegraaf.nl jezelf op te fokken.

Doe het niet en ga slapen. Morgen is alles weer (iets) beter.

:*

• Bensimpel

Bensimpel

Positieve meneer

Ardana schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:04:
[...]

[...]

Weet je wat ook heel kut is? Al jaren bij de GGZ aankloppen voor hulp, afgewezen worden en nu door de corona en avondklok nóg meer last hebben, omdat die hulp maar niet geboden wordt. En nu avond aan avond half in crisis schieten omdat juist die avondklok (opgesloten worden, welkom PTSS) zo ontzettend triggerend is. Terwijl je sociaal contact nodig hebt om niet binnen no-time op de gesloten afdeling terecht te komen.

Maar ik neem aan dat het geen wedstrijdje verpissen of "mijn situatie is erger dan die van jou" is.

Ow, en uiteraard overtreed ik ook de regels, want mijn partner moet ik óók op anderhalve meter afstand houden, omdat ik wegens omstandigheden die niet aan ons te wijten zijn, niet kan samenwonen. Dus we vormen niet 1 gezamenlijk huishouden, dus ik mag mijn partner al sinds maart niet meer aanraken. Officieel dan. Ow, en officieel mag hij zelfs niet eens naar mij toe komen; hij heeft geen rijbewijs, en OV is alleen voor essentiële reizen, en bezoek aan je partner is geen essentiële reis.

Snap niet waar je dat vandaan haalt, wat een essentiële reis is bepaal je zelf. Een bezoek aan je partner zou ik wel als essentieel bestempelen trouwens. Je mag je partner prima aanraken, niemand kan en zal je daar op afrekenen.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

bazzemans schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:13:
[...]
Dat is binnen onze maatschappij dan een groot probleem als je er zo over denkt. We hebben een democratisch systeem gebouwd, met daarin mogelijkheden om invloed uit te oefenen; actief en passief kiesrecht, partijen waar je lid van kunt worden, het (niet absolute) demonstratierecht, petities, burgerinitiatief, vrijheid van meningsuiting, vrije journalistiek. Allemaal mogelijkheden om onvrede te uiten. Dat is (soms helaas, soms gelukkig) geen zekerheid dat een individu of een groep mensen het gelijk krijgt. Je onvrede dan op een andere manier tonen, klinkt toch wel als d.m.v. geweld je zin krijgen (afdwingen). Zo werkt dat gelukkig niet in deze maatschappij. Dus hoeveel begrip ik ook kan hebben voor standpunten van (die) mensen, zodra ze de grens overschrijden hebben ze zichzelf buitenspel gezet en past er alleen een veroordeling van hun gedrag.
Daar komt in dit geval dan bij dat het gros deze situatie aangrijpt om even lekker de beest uit te kunnen hangen. Ik denk dat je wel kunt raden op hoeveel begrip deze mensen bij mij kunnen rekenen.
Maar als het gaat om tirannie van de meerderheid, waarbij de minderheid écht last heeft van wat de meerderheid beslist, kun je prima zeggen dat het democratisch besloten is. Ken je dat hele foute 'grapje', dat groepsgeweld het toppunt van democratie is? 9 van de 10 zijn het er mee eens...

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:01:
[...]

Er wordt al maanden de noodklok geluid, maar ik heb niets concreets gezien wat eraan gedaan wordt.
1: dit is nieuw voor iedereen dus niemand weet precies wat er allemaal gebeurt met mensen op psychologisch vlak.
2: professionele organisaties hebben véél te weinig capaciteit om dit goed aan te pakken.

Ik ben van mening dat er zorgvuldig met mentale problemen om gegaan moet worden, maar heel makkelijk is het niet om het goed aan te pakken.
Okee, dan ben je af, en dan? Volgens mij wordt er nog steeds gereld nu :?
Van dialoog naar hard optreden. Dit heeft niks meer met dialoog te maken.
Verveling is te simpel uitgedrukt. Sommige mensen beleven nou eenmaal niet veel lol met de hele avond Netflixen of tv kijken, lezen niet, zijn gewend met anderen op te trekken. Dat zijn vaak toch wel de minder intellectuelen, die dus harder getroffen worden. Ik heb het hier al eerder gezegd, maar het negeren van die realiteit zorgt er dus voor dat dit probleem niet opgelost wordt, en dus blijft het maar doorgaan.
Dit probleem los je niet zomaar op. Je kunt geen uitzondering maken in alle regels voor mensen die zich snel vervelen. Vragen of ze zich koest houden lukt ook niet. Een alternatief aanbieden om de verveling tegen te gaan werkt vaak ook niet. Dit probleem kent wat mij betreft maar één oplossing voor nu: rug recht houden en hard aanpakken.
Ben het wel eens met dat het optreden hard moet zijn. Wat mij betreft laat je ze ook een tijdje vastzitten en daarna voorkomen. Sowieso laten opdraaien voor de schade. Ook heel duidelijk maken in de media wat het inhoudt als je ineens voor 1000en of 10.000en euro's schade moet betalen en dat zo'n winkelruit vervangen een stuk duurder is dan je dacht.

Uiteindelijk los je het probleem daarmee ook niet op, maar als je dan al aan symptoombestrijding doet, doe het dan goed ;)
Dit 'probleem' gaat veel dieper dan 'verveling'. Dan moet je kijken naar waar en hoe ze opgegroeid zijn, wat voor achtergrond ze hebben, kansen en valkuilen op school, met wie gaan ze om, wat is het toekomstperspectief, hoe is de relatie met autoriteit en hoe is die relatie zo gegroeid? En vast nog wat meer dingen. Zoals ik eerder een keer gezegd heb gebruiken ze de avondklok nu als excuus om te rellen, maar het had net zo goed een andere reden kunnen hebben.

Uit verveling rellende jongeren zijn een bijzonder lastig probleem om preventief te bestrijden helaas. Je kunt het niet de vrije loop laten gaan dus heb je maar 1 optie en dat is hard optreden.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bensimpel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:15:
[...]
Snap niet waar je dat vandaan haalt, wat een essentiële reis is bepaal je zelf. Een bezoek aan je partner zou ik wel als essentieel bestempelen trouwens. Je mag je partner prima aanraken, niemand kan en zal je daar op afrekenen.
Wat is een noodzakelijke reis?

Reis alleen als het strikt noodzakelijk is. Bijvoorbeeld als je een vitaal beroep hebt. Er is echter geen controle op reismotief. Reizigers worden opgeroepen om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen in de keuze of de reis wel of niet noodzakelijk is.
Overal wordt heel duidelijk gezegd "plezier is geen noodzaak".

• Koenoe
bazzemans schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:13:
[...]

Ik kan de toeslagenaffaires erbij halen en dan refereren aan dat democratisch systeem en dat het allemaal zo gewild is door een meerderheid van de bevolking. Ik kan ook hierbij het sociale contract benoemen. Feit is dat een avondklok ingrijpt op de vrijheden van juist die democratie waar je het over hebt. Een avondklok is juist iets van een totalitaire staat. Vandaar dat veel mensen hier een probleem mee hebben.

• Bensimpel

Bensimpel

Positieve meneer

Ardana schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:19:
[...]

[...]

Je partner zien is ook noodzaak, waarom geld er anders een uitzondering voor langeafstandsgeliefden? Is dat geen noodzaak?

😆 - Denk ook eens om ;)

• Grvy

Grvy

Bot

[...]

[...]

Neem je eigen verantwoordelijkheid. Voor jouw mentale welzijn is het belangrijk. Dus essentieel.
Het gaat erom dat men blijft nadenken. Juist het feit dat men is gestopt met nadenken en maar gewoon -alles- ging doen heeft ervoor gezorgd dat we nu aan een avondklok zitten.

Als je redelijk bent, goed nadenkt wat wel en niet kan dan kan je nog heel veel doen. Op een iets andere manier misschien maar veel (was) gewoon nog mogelijk..

Dit is een account.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

[...]

[...]

Je partner zien is geen 'plezier' maar noodzakelijk om je mentale gemoedstoestand op peil te houden ;) Even je hart luchten, of gewoon in stilte tegen elkaar aan zitten/liggen. Goed voor de bloeddruk, goed tegen stress en zorgt ervoor dat je je koppie erbij kunt houden.

• Verwijderd1
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:15:
[...]

Maar als het gaat om tirannie van de meerderheid, waarbij de minderheid écht last heeft van wat de meerderheid beslist, kun je prima zeggen dat het democratisch besloten is. Ken je dat hele foute 'grapje', dat groepsgeweld het toppunt van democratie is? 9 van de 10 zijn het er mee eens...
Maar dat is hier toch niet van toepassing? De gekozen volksvertegenwoordiging neemt duidelijk onpopulaire maatregelen om een kleine minderheid (mensen die echt flink ziek zouden worden als ze besmet worden) te beschermen.

Tirannie van de meerderheid zou zijn om alle maatregelen te schappen, iedereen het lekker zelf uit te laten zoeken en ''als je ziek wordt heb je pech" te verkondigen.

• Waah
Ardana schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:15:
[...]

De regels zijn toch juist om de minderheid te beschermen tegen het virus?.... Het is niet dat 51% overlijd of blijvend letsel overhoud.

Wat betreft jullie situatie: die valt wel in de 5% natuurlijk. Zeker met je achtergrond. Maar als je een lange afstands relatie hebt, ging je waarschijnlijk sowieso niet dagelijks op de koffie. Ik heb ook mijn fair share aan lange afstands relaties gehad en 40 uur werken én dagelijks langsgaan is gewoon niet mogelijk. Doe je dat wel, is dat per definitie funest.

Thank god for the weekend.

Maar rellen lijkt me zeker niet de oplossing. Zeker nu gaan ze het écht niet terugdraaien. Want dan zwicht je dus voor dit gedrag. En dat is het láátste wat je natuurlijk wilt....

Dus bedank de relschoppers maar. They only made it worse.

en met een rijbewijs zou het leven makkelijker worden. Doe je hetzelfde als de jeugd hier, gewoon voor negen bij je maatje zijn, en pas om 4;30 weer naar huis :+

[Voor 17% gewijzigd door Waah op 26-01-2021 01:27]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het is wel een minderheid (waarvan ik, lotgenoten, er aardig wat ken) die door deze avondklok wél buitensporig geraakt worden.

In combinatie met een weekend-relatie, waarbij nu ook 'n dagdeel van het weekend wordt afgesnoept, is het gewoon klote.

Plus, en ik denk eigenlijk dat dat hier, net als in de banlieus in Parijs, mee speelt: hoeveel uitzicht hebben de rellende jongeren? Geen opleiding, wel een molensteen van een lening, geen fatsoenlijk werk, geen mogelijkheid tot huisvesting, wel nog tientallen jaren mogen betalen voor babyboomers die de rijkste generatie ooit zijn, terwijl je zelf tot je 72e door mag gaan en daarna een uitgeklede AOW hebt? En achteraan staat waar het het verkrijgen van 'n vaccin betreft? Terwijl je wel al bijna 10% van de belangrijkste periode in leven in 'n lock-down zit? Niks mag van wat je toegezegd is?

Vergis je niet: hoe ouder je wordt, hoe korter een jaar duurt. Maar ik weet nog hoe lang 1 jaar op de middelbare school was...

Dus je begon over "dit is hoe een democratie werkt", en ik probeer aan te geven dat een democratie niet altijd rechtvaardig is voor al zijn leden.

• bazzemans
Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:19:
[...]

Ik kan de toeslagenaffaires erbij halen en dan refereren aan dat democratisch systeem en dat het allemaal zo gewild is door een meerderheid van de bevolking. Ik kan ook hierbij het sociale contract benoemen. Feit is dat een avondklok ingrijpt op de vrijheden van juist die democratie waar je het over hebt. Een avondklok is juist iets van een totalitaire staat. Vandaar dat veel mensen hier een probleem mee hebben.
Je kan er van alles bij halen. De toeslagenaffaire kan je beide kanten op gebruiken. Juist dat het aan het licht komt en het serieus onderzocht wordt, is een positief punt van onze democratie. Te lang geduurd, te laat. Allemaal waar. Maar ook binnen de spelregels van de democratie. Helaas kan je soms pas herstellen als het kwaad al geschied is (waarmee ik hetgeen plaatsvond niet wil bagetaliseren).

Als een avondklok louter onderdeel is van een totalitaire staat dan leven we al in zo'n staat sinds 1996, want destijds is de mogelijkheid voor een avondklok in de wet opgenomen. In onze democratische staat, ver voor Corona. Je blijft uitleggen waarom mensen een probleem hebben met de avondklok. Dat is prima. Alleen dat maakt hetgeen er de afgelopen dagen gebeurt nog niet begrijpelijk, ook niet vanuit de gedachte dat gewoon protesteren niets oplevert en zeker niet in het licht van dat de meeste relschoppers die achtergrond geen reet interesseert maar dit simpelweg aangrijpt als uitlaatklep.

• Mel33
Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:19:
[...]

Maar je bent ook een mens met verstand dat je naast een politie auto niet hard gaat rijden.
Dit is hier netzo je neemt een sluiproute even na 2 uur snachts naar je dinnetje toe.
Je word niet doodgeschoten heh. Zo streng is het nou ook weer niet, alleen iedereen heeft er de pest in dus schrijft die agent jou op. In een dorp waar ome agent nog je vriend is, kan je dat best wel voorelkaar krijgen. Dus het is ook een kwestie van kan het of kan het niet. En nu kan het niet meer. Want de mensen snappen niet meer dat je een beetje meer mag als je je aan de regels houdt.

Of hoe gaat dat spreekwoord ook alweer.
men vangt meer vliegen met honing/stroop dan met azijn

• Koenoe
bazzemans schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:30: Maar ook binnen de spelregels van de democratie. Helaas kan je soms pas herstellen als het kwaad al geschied is (waarmee ik hetgeen plaatsvond niet wil bagetaliseren).
Dit is een Godwin op zich zelf.
Als een avondklok louter onderdeel is van een totalitaire staat dan leven we al in zo'n staat sinds 1996, want destijds is de mogelijkheid voor een avondklok in de wet opgenomen. In onze democratische staat, ver voor Corona. Je blijft uitleggen waarom mensen een probleem hebben met de avondklok. Dat is prima. Alleen dat maakt hetgeen er de afgelopen dagen gebeurt nog niet begrijpelijk, ook niet vanuit de gedachte dat gewoon protesteren niets oplevert en zeker niet in het licht van dat de meeste relschoppers die achtergrond geen reet interesseert maar dit simpelweg aangrijpt als uitlaatklep.
Wat is het alternatief voor deze mensen dan? Accepteren wat er wordt ingevoerd, ondanks dat je het er tot in je kern er niet mee eens bent? Zo niet mee eens, dat je het niet kan accepteren? Je kan dan wel (nieuwe) regels gaan handhaven, maar voor je het weet staan ze binnen in de tweede kamer.

Eens met je laatste stelling trouwens. Het gaat de relschoppers om het rellen, niet zo zeer het principe van een avondklok. Toch kan ik het niet los zien van een "jeugd" die al bijna een jaar opgesloten zit.

[Voor 3% gewijzigd door Koenoe op 26-01-2021 01:42]

• bazzemans
Ardana schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:29:
Het is wel een minderheid (waarvan ik, lotgenoten, er aardig wat ken) die door deze avondklok wél buitensporig geraakt worden.

In combinatie met een weekend-relatie, waarbij nu ook 'n dagdeel van het weekend wordt afgesnoept, is het gewoon klote.

Plus, en ik denk eigenlijk dat dat hier, net als in de banlieus in Parijs, mee speelt: hoeveel uitzicht hebben de rellende jongeren? Geen opleiding, wel een molensteen van een lening, geen fatsoenlijk werk, geen mogelijkheid tot huisvesting, wel nog tientallen jaren mogen betalen voor babyboomers die de rijkste generatie ooit zijn, terwijl je zelf tot je 72e door mag gaan en daarna een uitgeklede AOW hebt? En achteraan staat waar het het verkrijgen van 'n vaccin betreft? Terwijl je wel al bijna 10% van de belangrijkste periode in leven in 'n lock-down zit? Niks mag van wat je toegezegd is?

Vergis je niet: hoe ouder je wordt, hoe korter een jaar duurt. Maar ik weet nog hoe lang 1 jaar op de middelbare school was...

Dus je begon over "dit is hoe een democratie werkt", en ik probeer aan te geven dat een democratie niet altijd rechtvaardig is voor al zijn leden.
Volkomen terechte opmerkingen. Een democratie is niet feilloos. De genoemde factoren zullen ook zeker meespelen in alles wat er gebeurt. Zo zullen er vast en zeker ook nog factoren meespelen, die hier in dit topic nog niet genoemd zijn.

Er zijn natuurlijk ook mensen die door de avondklok geraakt worden. Of dat buitensporig is, valt in veel gevallen nauwelijks objectief vast te stellen. Het zijn hele nare tijden en de één wordt daarin zwaarder getroffen dan de ander en iedereen ervaart dit ook anders. Het is een complex geheel. De beleidskeuzes die gemaakt worden, kunnen helaas niet o.b.v. maatwerk toegespitst worden op het individu. M.i. is het een terechte constatering dat voor bepaalde groepen te weinig oog is.

Er is wat mij betreft echter niets wat de rellen goed kan praten. Je kan er hoogstens van leren hoe te voorkomen dat het zover komt. Want late we wel wezen, de signalen dat dit er aan zat te komen waren er al.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Wat hierboven genoemd wordt: de avondklok is bedoeld om een minderheid te beschermen, en ook om het werk van zorgverleners nog in de hand te houden. Die werken nu al vaak tot burn-out toe in een systeem dat zwaar overbelast is (deels door bezuinigingen van deels de huidige regeringspartijen).

Echter een grote groep wordt mentaal zwaar getroffen. En dan kom je weer bij de "levens ten koste van alles" discussie. Een interessante variant daarop is hoe om te gaan met vaccinaties van zeer kwetsbare mensen die overlijden doordat hun lichaam zo zwak is dat het ook de vaccinatie niet aankan. Die mensen kun je dan alleen nog beschermen door ze te isoleren eigenlijk. Tot hun dood? Niemand aanraken?

Ergens komt het moment dat we een modus operandi moeten vinden die langere tijd houdbaar is voor de overgrote groep mensen, waarbij we de dood ook een plek geven. Maar volgens mij heb ik dit in april/mei vorig jaar ook al een keer gezegd :+

Helaas overheerst de individualistische commerciële blik van de regeringspartijen, waardoor o.a. thuiswerken niet verplicht wordt, maar er wel een avondklok komt. De blik die ook ten koste van ongeveer alles controle wil houden, en niet begrijpt dat als je dat té erg probeert, het tegenovergestelde gebeurt (quod erat demonstrandum). Nu krijgen mensen juist nog meer stress als ze zien wat er in het land gebeurt. Je kunt je afvragen wat voor kwaliteit van leven er voor veel mensen nog over is nu... Overigens zal dat extreem verschillen van persoon tot persoon.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:28
Echt bizar dit. Twee weken geleden werd de VS voor vanalles en nog wat uitgemaakt na die idioterie in DC, nu zien we de "nuchtere Nederlanders" aan de slag. Plunderen, vernielen, pers en politie aanvallen.
Ardana schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:29:
Nee dat is ie niet en dat kan ook niet. Geen enkel systeem is rechtvaardig voor iedereen, altijd. En weet je, niemand moet zeggen "kut voor je, leer er maar mee leven", want dat is enorm lomp en getuigd van weinig medeleven. Maar dat is precies wel hoe het werkt. Want iedereen moet zich beseffen dat er in een situatie als deze altijd slachtoffers vallen, welke keuzes ook gemaakt worden.

• bazzemans
Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:40:
[...]

Dit is een Godwin op zich zelf.

[...]

Wat is het alternatief voor deze mensen dan? Accepteren wat er wordt ingevoerd, ondanks dat je het er tot in je kern er niet mee eens bent? Zo niet mee eens, dat je het niet kan accepteren?

Eens met je laatste stelling trouwens. Het gaat de relschoppers om het rellen, niet zo zeer het principe van een avondklok. Toch kan ik het niet los zien van een "jeugd" die al bijna een jaar opgesloten zit.
Het alternatief is inderdaad accepteren, niks doen of via de (geweldloze) mogelijkheden je punt blijven maken. Vind jij geweld een beter of ken je een beter alternatief?

• Verwijderd1
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:41:
Wat hierboven genoemd wordt: de avondklok is bedoeld om een minderheid te beschermen, en ook om het werk van zorgverleners nog in de hand te houden. Die werken nu al vaak tot burn-out toe in een systeem dat zwaar overbelast is (deels door bezuinigingen van deels de huidige regeringspartijen).

Echter een grote groep wordt mentaal zwaar getroffen. En dan kom je weer bij de "levens ten koste van alles" discussie. Een interessante variant daarop is hoe om te gaan met vaccinaties van zeer kwetsbare mensen die overlijden doordat hun lichaam zo zwak is dat het ook de vaccinatie niet aankan. Die mensen kun je dan alleen nog beschermen door ze te isoleren eigenlijk. Tot hun dood? Niemand aanraken?
Uiteindelijk waait de pandemie vanzelf over (zoals alle pandemieën in het verleden). Met goed werkende vaccins versnellen we dat een beetje. Zodra dat het geval is verdwijnt het gevaar voor die niet-gevaccineerde minderheid ook.

Een beetje reflectie uit een column van Trouw in April:
“Epidemische ziekten hebben, zeker sinds de Zwarte Dood in de middeleeuwen, vaak een belangrijke rol gespeeld in de loop van de ­geschiedenis”, zegt Frank Snowden, emeritus hoogleraar medische geschiedenis van Yale University en auteur van het boek ‘Epidemics and Society’. “Epidemieën zijn bovendien ­ontzettend interessant, omdat ze ons vertellen wie we zijn. Ze leggen zwakten in onze ­samenlevingen bloot en houden ons een ­spiegel voor. En omdat we nu eenmaal mensen zijn, is een deel van wat we dan zien nogal zwart. Ze maken bijvoorbeeld duidelijk of we solidair zijn met elkaar of niet.”
https://www.trouw.nl/nieu...eldgeschiedenis~b099b2f9/

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-06 16:49
Ik heb zondag het “geluk” gehad om de opbouw van een afgesproken rel te zien. Een van de dingen die absoluut opviel: men was niet boos en er waren geen uitingen alsof men ergens tegen was. Men vond het vooral erg leuk en had er zin in (de sfeer was bijna alsof men een feestje ging bouwen, met de bijbehorende toeterende auto’s in de omgeving). Leeftijden lagen zo rond de 15-25 jaar. Puur afgaand op kleding en de auto’s waarin men reed, leken alle inkomensklassen wel aanwezig, met dien verstande dat het aantal Golfjes GTI en dure Mercedessen dat door de wijk reed disproportioneel groot was. Kledingvoorschrift was bontkraag of hoodie.

Be yourself, no matter what they say ...

• Koenoe
bazzemans schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:48:
[...]

Het alternatief is inderdaad accepteren, niks doen of via de (geweldloze) mogelijkheden je punt blijven maken. Vind jij geweld een beter of ken je een beter alternatief?
Dit is inderdaad wel mooi tot de kern van de zaak komen.

Mocht ik het ergens principieel niet mee eens zijn en mij hierin geen ruimte in gelaten worden, dan is geweld inderdaad de laatste optie. Dat, of "mijn" land verlaten voor iets beters. Cultuur bestaat niet volgens sommige hier, misschien moet ik die gedachtelijn maar eens volgen, of juist niet. :)

Ook een democratie kan veranderen in een totalitaire staat. Volledig democratisch.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

bazzemans schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:48:
[...]
Overwinnaars bepalen wat 'moreel juist' is. Stel nou dat ze de regering omver weten te werpen. Dan zullen ze als nobele vrijheidsstrijders de boeken in gaan. Die kans acht ik heel klein, het is enkel om aan te geven dat niet zomaar te stellen is wat juist is.
Nu vinden we suffragettes stoer, toen werden ze helemaal zwart gemaakt. Idem met de Praagse lente, of de Egyptische lente. Ieder oproer, al dan niet met minder of meer geweld wordt door de heersende machten veroordeeld, zelfs Ghandi en Mandela werden als zeer slecht en schadelijk afgeschilderd.

En nee, ik ben het ook niet eens met vernielingen, maar ik probeer er wel op meerdere manieren naar te kijken.

• The Realone
Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:57:
[...]

Dit is inderdaad wel mooi tot de kern van de zaak komen.

Mocht ik het ergens principieel niet mee eens zijn en mij hierin geen ruimte in gelaten worden, dan is geweld inderdaad de laatste optie. Dat, of "mijn" land verlaten voor iets beters. Cultuur bestaat niet volgens sommige hier, misschien moet ik die gedachtelijn maar eens volgen, of juist niet. :)
Ik ben het zo vaak principieel niet eens met dingen eens maar dan besef ik mij gelukkig dat de wereld niet alleen om mij draait.
Ook een democratie kan veranderen in een totalitaire staat. Volledig democratisch.
Ja en morgen kan ik ook dood neervallen. Maar aangezien daar geen enkele aanwijzing voor is ga ik daar maar niet in mee. Ik ga mijzelf het vooral ook niet aanpraten.

• Mel33
voske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 01:51:
Ik heb zondag het “geluk” gehad om de opbouw van een afgesproken rel te zien. Een van de dingen die absoluut opviel: men was niet boos en er waren geen uitingen alsof men ergens tegen was. Men vond het vooral erg leuk en had er zin in (de sfeer was bijna alsof men een feestje ging bouwen, met de bijbehorende toeterende auto’s in de omgeving). Leeftijden lagen zo rond de 15-25 jaar. Puur afgaand op kleding en de auto’s waarin men reed, leken alle inkomensklassen wel aanwezig, met dien verstande dat het aantal Golfjes GTI en dure Mercedessen dat door de wijk reed disproportioneel groot was. Kledingvoorschrift was bontkraag of hoodie.
Ja ze vinden het leuk om te zien. Sensatie enzo.
Vaak aangespoord door de ontspoorde jong volwassen die hun zeggen dat de overheid het slecht met ze voorhebben.

• Koenoe
The Realone schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 02:06:
[...]

Ik ben het zo vaak principieel niet eens met dingen eens maar dan besef ik mij gelukkig dat de wereld niet alleen om mij draait.
Klopt. In je eentje ga je weinig potjes breken.
Ja en morgen kan ik ook dood neervallen. Maar aangezien daar geen enkele aanwijzing voor is ga ik daar maar niet in mee. Ik ga mijzelf het vooral ook niet aanpraten.
Over de wereld die niet alleen om je zelf draait gesproken...

• The Realone
Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 02:18:
[...]

Klopt. In je eentje ga je weinig potjes breken.
Klopt. En met die groep is het enige wat je doet potjes breken. Het veranderd namelijk niks aan het feit dat het niet om hun draait, gelukkig.

• Koenoe
The Realone schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 02:28:
[...]

Klopt. En met die groep is het enige wat je doet potjes breken. Het veranderd namelijk niks aan het feit dat het niet om hun draait, gelukkig.
En daarmee zet je een hele groep weg, want het draait niet om hun (jij), maar om ons (mij). Maar als het om hun punt gaat, dan wordt er niet naar hun geluisterd, want feiten en een meerderheid enzo.

Juist dat je eindigd met "gelukkig" is zo typerend.

[Voor 5% gewijzigd door Koenoe op 26-01-2021 02:39]

• Verwijderd1
  • Niet online
Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 02:37:
[...]

En daarmee zet je een hele groep weg, want het draait niet om hun (jij), maar om ons (mij). Maar als het om hun punt gaat, dan wordt er niet naar hun geluisterd, want feiten en een meerderheid enzo.

Nee, door winkelruiten in te slaan en bakstenen naar agenten te gooien zetten ze zichzelf weg. Dat zijn gewoon geen sterke argumenten. "Gelukkig" luistert men daar niet naar, want dat zou betekenen dat geweld beloond wordt.

Als ze zulke goede ideeën hebben zouden ze met oplossingen kunnen komen, die oplossingen verspreiden, of zelf politiek actief worden.

• The Realone
Koenoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 02:37:
[...]

Misschien minder doen alsof de hele wereld tegen je is en je meer beseffen dat waartegen je je verzet niet voor de lol gedaan wordt. En dat is precies waar ik op doel met niet aan jezelf denken. En voor de volledigheid, de beperkingen zijn er ook niet om mij te helpen.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:28
The Realone schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 02:52:
[...]

Misschien minder doen alsof de hele wereld tegen je is en je meer beseffen dat waartegen je je verzet niet voor de lol gedaan wordt. En dat is precies waar ik op doel met niet aan jezelf denken. En voor de volledigheid, de beperkingen zijn er ook niet om mij te helpen.
Het probleem is alleen dat die maatregelen niet 'eerlijk' zijn. Ik ben absoluut tegen het geweld en de zinloze agressie van de afgelopen dagen, helemaal tegen agenten die ook maar hun werk doen en terug willen naar hun gezin. Maar ergens snap ik de onvrede en frustratie wel.

Ik bedoel het is volstrekt onschuldig om lekker een rondje te lopen of fietsen s'avonds na je werk, sterker nog dat is gezond voor je lichaam en geest. Maar dat mag niet, want kunnen we niet controleren of je zomaar een rondje loopt of onderweg bent naar een feestje. Zo zijn er zoveel regels die niet worden opgelegd omdat ze coronabesmettingen tegengaan maar simpelweg omdat het anders niet te handhaven of controleren is of omdat er een kleine groep mensen is die er lak aan heeft.

Ondertussen maakt de politiek er een zooitje van met hoogst onduidelijke strategie naar de burgers en fout na fout wat betreft de vaccinstrategie; het enige lichtpuntje voor de bevolking zo ongeveer. Echte verantwoording neemt de politiek daar niet voor, ondertussen wordt het grootste deel van de relschoppers niet opgepakt maar de gewone burger zit thuis vast. Gestraft met een steeds grotere set maatregelen omdat de politiek en een kleine groep burgers de plank misslaan.

Dit is natuurlijk wat kort door de bocht maar ik heb helemaal geen problemen met coronamaatregelen als ik daarmee mijn bijdrage kan leveren aan de maatschappij en de overwerkte medewerkers in de zorg - ook als die maatregelen mij niet zo goed uitkomen. Ik heb er echter wel een probleem mee dat mijn vrijheid steeds verder ingeperkt wordt door fouten van anderen die onbestraft blijven. Ook voor sommige relschoppers zal dit wellicht aanleiding zijn hoewel zij ook weer bijdragen aan het probleem, een soort vicieuze cirkel.

• The Realone
@Silvos Klopt, die maatregelen zijn in bepaalde gevallen niet eerlijk. Maar laten we niet doen alsof de regering bezig is met "burgertje pesten". Hun is er alles aan gelegen om deze pandemie zo goed en snel mogelijk de kop in te drukken. Dan is het frusterend, niet alleen voor de beleidsmakers maar ook voor jou en mij, om te zien dat een deel van de bevolking lak heeft aan alle adviezen waardoor we constant op het randje zitten. Die genegeerde adviezen transformeren dan naar regels en beperkingen. En een groot deel van de droeftoeters die nu voor miljoenen aan schade aan de medemens toebrengen zijn diezelfde die zich überhaupt al niet aan alle adviezen houden en dus zelf oorzaak zijn van datgene waar ze nu doen alsof dat is waar ze tegen "protesteren".

Ik heb al heel veel moeite begrip op te brengen voor degene die tegen de maatregelen protesteren. Niet omdat ik niet zie dat sommige mensen harder geraakt worden dan anderen, maar omdat zij denken het beter te kunnen. Want ja, beleid bepalen in een pandemie en voor 17 miljoen mensen de balans zien te vinden tussen volksgezondheid en de economie, met alle onbekende variabelen die daar bij horen, dat kan iedereen toch? Zeker dat volk wat de afgelopen 2 dagen in het nieuws is, dat zijn echt de parels die deze crisis wel even de kop in zouden drukken als zij aan het roer stonden.

Maargoed, ik zou dus nog zo ver kunnen gaan dat ik begrip op kan brengen voor protesten. Maar dat je als een stel wilde holbewoners dorpen en steden in puin legt, mensen zwaar mishandeld, ondernemers door plunderingen en brandstichting de vernieling in helpt en dat allemaal zonder enige schaamte en soms nog met een grote glimlach op je gezicht voor de camera? Nope. 0 respect, 0 begrip. Nu niet, dan niet, nooit niet. Dan ben je dus van het laatste soort in mijn ogen.

En dan lees je hier weer dat men er nog "begrip" voor op kan brengen ook. In plaats van het keihard veroordelen en het daarbij laten moeten we het nog even vanuit allerlei perspectieven benaderen, "want dat hoor je te doen". Bah...

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:11

alienfruit

the alien you never expected

Gewoon net als in VK 10.000euro boete voor de mensen die zich niet aan de regels/avondklok houden dan zou het wel snel afgelopen zijn.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:28
The Realone schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 04:34:
@Silvos Klopt, die maatregelen zijn in bepaalde gevallen niet eerlijk. Maar laten we niet doen alsof de regering bezig is met "burgertje pesten". Hun is er alles aan gelegen om deze pandemie zo goed en snel mogelijk de kop in te drukken. Dan is het frusterend, niet alleen voor de beleidsmakers maar ook voor jou en mij, om te zien dat een deel van de bevolking lak heeft aan alle adviezen waardoor we constant op het randje zitten. Die genegeerde adviezen transformeren dan naar regels en beperkingen. En een groot deel van de droeftoeters die nu voor miljoenen aan schade aan de medemens toebrengen zijn diezelfde die zich überhaupt al niet aan alle adviezen houden en dus zelf oorzaak zijn van datgene waar ze nu doen alsof dat is waar ze tegen "protesteren".
Jij zegt dat de regering er alles aan doet om deze pandemie de kop in te drukken maar als ik dit soort artikelen lees https://nieuwscheckers.nl...j-andere-europese-landen/ ga ik daar toch aan twijfelen. Er wordt een zooitje gemaakt van de exit strategie; vaccineren. En natuurlijk is het frustrerend dat deel van de bevolking lak heeft aan de maatregelen. Maar dan moet de regering daar wat aan doen; harder straffen; hogere boetes; wellicht inzet van leger of marechaussee. Maar voorlopig doet deze regering echt niet alles om deze pandemie 'zo goed en zo snel mogelijk' de kop in te drukken. Zelfde geld voor bijvoorbeeld verzekeraars die nu al hun handen aftrekken van gedupeerde ondernemers.
En dan lees je hier weer dat men er nog "begrip" voor op kan brengen ook. In plaats van het keihard veroordelen en het daarbij laten moeten we het nog even vanuit allerlei perspectieven benaderen, "want dat hoor je te doen". Bah...
Ik heb geen goed woord over voor die relschoppers maar maar de munt heeft 2 kanten zoals ik hierboven benoem. Je kunt niet beweren dat dit alleen aan die relschoppers ligt. Hun gedrag is onacceptabel maar het komt niet uit de lucht vallen. Het is resultaat van jarenlang beleid.
Pagina: 1 2 3 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
En voor de duidelijkheid, dit gaan we dus niet doen:
-Ranten
-Uitlokken of woorden in de mond leggen
-Wijzen naar bepaalde bevolkingsgroepen
-Gruwelijke beelden
-Oproepen tot geweld vanuit welke motivering dan ook
-Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
-Whataboutisme
-Het reageren op overduidelijk slechte reacties
-Discussies over rassen/afkomst en IQ

Over het nut van de avondklok als maatregel en andere Corona maatregelen (op een serieuze manier): Het Coronavirus in Nederland en België - deel 4

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee