twain4me schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:50:
[...]
als ze dakopbouwen toestaan kan je afwijken van de 500mm maar zolang het dakkapellen blijven is dat kennelijk het minimale (en wees er blij mee, vaak zijn er ook maximale persentages of geheel verboden om er boven elkaar te plaatsen. ) ik zou de welstandsnota en het bestemmingsplan er eens op naslaan. uiteindelijk zal hij daaraan getoetst worden. (of bouwbesluit (valbeveiliging, ventilatie, isolatie etc))
ik snap dat de drang naar meer er is, maar je hebt gewoon maten om je aan te houden.
Nou, die 500mm uit de kant en uit de dakgoot bij de onderste vind ik ook prima hoor. Ik zoek vooral een manier om de bovenste dakkapel zo "diep" mogelijk te plaatsen maar dan komt hij dus wel op minder dan 500mm van het sleepdak van de onderste.. Maar geldt de bovenkant van de onderste dakkapel dan als dakvoet of de originele dakgoot (helemaal onderin) of is het de dakgoot van de onderste kapel die als dakvoet geldt
Kijk, als ik hem net als de buren kan plaatsen ben ik al blij:
:strip_exif()/f/image/zml20OkJeQabBKbTMJ9Clwfj.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar sluit de borstwering zowat aan op waar de vorige dakkapel eindigt..
Deze staat ook in de buurt (google earth plaatje):
:strip_exif()/f/image/yvSNFHyHaPaxbnSVXpRYMnOi.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt ook heel erg dicht op de onderste te staan.. Wel plat dak, ik zou hem liever als sleepdak willen. Maar dit is wel ongeveer wat ik wil, ook zo losstaand van de buren.
Situatie is nu zo, waarbij de nieuwe kapel van de buren op zolder in het gele vlak zit
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hJ0Aoc4tiBdBjy1d0NdoRilc.jpg?f=user_large)
Ik ben degene zonder dakkapelen. Maar zoals je ziet, het is een allegaartje. De dakkapellen links en rechts (mijn directe buren) staan ook niet op 50cm van de erfgrens.. Maar tussenbouwen wordt her en der afgeraden omdat je dan de constructie van de buren ook moet aantasten. Het kan wel, maar dan loopt het echt in de papieren. De dakkapel helemaal links staat wel netjes, maar die helemaal rechts staat dan weer dieper dan de andere sleepkapellen en daar zit ook echt maar iets van 50cm tussen de buren.. Waarschijnlijk is het daar hetzelfde verhaal, later laten plaatsen en de buren stonden al op de erfgrens...
Anyways, voor de veiligheid ga ik hem denk ik niet aan de buren vastbouwen op de 1e etage maar de ruimte ertussen zal klein blijven, ik hoop dat 50cm aan beide kanten haalbaar is.. Ik heb nog niemand over de vloer gehad, dat komt in de komende weken, ben benieuwd hoe die erover denken..
Overigens schrik ik ook van de prijzen, maar dat heeft ook te maken met het sleepdak. Ik heb al een offerte binnen van 30k, 2x4.5*1.75 met sleepdak, vergunning, afvoeren rommel, 2 kiepramen, 3 keer vaste ramen, 1 blindplaat en horren en ventilatieroosters. Ex aftimmeren en luiken/screens...
Ik hoop zelf voor 25k klaar te zijn inc luiken/screens.. Dus dat wordt nog wat onderhandelen.
Vroegah waren ze goedkoper maar ik denk dat wachten ook weinig zin heeft, ik zie die prijzen misschien met 10% zakken maar zo goedkoop als in 2014/2015/2016 worden ze niet meer.. Het nieuwe normaal enzo...
[
Voor 38% gewijzigd door
FreakNL op 01-02-2022 16:37
]