ik denk dat ik dit vrij mag samenvatten als dat het blind volgen van een proces niet zaligmakend is, je zult ook moeten handelen en denken 'in de geest van'?defiant schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:41:
Een democratie is daarom ook altijd puur een cultureel verschijnsel, niet institutioneel, want instituties en overheid zijn als een afspiegeling van cultuur en niet andersom. Dat is wat autocratische regimes ook altijd duidelijk maken, alle democratische instituties zijn daarin intact: verkiezingen, parlement, senaat, rechters, wetten, etc. Maar ze zijn allemaal dusdanig gecorrumpeerd dat het de facto een autocratie is.
En dat is ook de fout die we in het westen hebben gemaakt de afgelopen decennia in ons denken, door ons heel erg te focussen op het correct functioneren van instituties, het decorum en het proces van democratie. Zolang dat maar functioneert, is welk idee of partij er ook maar opstaat een legitiem gevolg van democratie.
Niet is minder waar, een democratie vereist boven alles democratisch denken, d.w.z. gefragmenteerde macht via vertegenwoordiging. Alle processen die leiden tot centralisering van macht en afname van vertegenwoordiging zouden op z'n minst met argwaan moeten worden bekeken. Want de gouden les is: wie eenmaal macht heeft, staat dat bijna nooit meer vrijwillig af.
Ik denk dat we in de VS heel erg zien dat je als samenleving 0 tolerantie moet vertonen voor mensen die een dogmatische samenleving willen (denk aan geloofsgebaseerde wetten en visies, het 'rules for thee but not for me' en mee rvan die ongein), maar dat je ook je vertegenwoordigers niet anders moet behandelen dan elke willekeurige burger. Een Bannon, Flynn of Stone op vrije voeten omdat ze vriendjes waren met de president en een pardon kregen is onverteerbaar en schaad je lange termijn belang als bevolking/staat.
Daarbovenop zul je ook moeten stoppen met het eeuwige 'but both sides', ook daar zie je keer op keer weer het GOP genadeloos hard van profiteren. Het is dan ook onbegrijpelijk dat Biden en de democraten voor de zoveelste keer gaan proberen samen te werken en met zaken komen als 'unify', Er is geen 'unify' als je met een collectie lieden zit die al jaren geleden besloten niet mee te spelen met de spelregels. Dan rest slechts dat je ze negeert in je besluitvormingen.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien