[ZT] President Biden en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:31

J2S

wildhagen schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:44:
Ik kan moeilijk inschatten of dit wellicht navolging in andere staten gaat krijgen, en of het wellicht zelfs op federaal niveau zal worden overgenomen in soortgelijke wetgeving.
Dat is het hele doel. Hoe meer staten dit overnemen, hoe eerder het voor het Supreme Court komt, hoe sneller Roe v Wade van tafel is. Nu dat het gerechtshof zoals je al opmerkt overweldigend christelijk-conservatief is grijpen de hufters hun kans om vrouwen- en mensenrechten in de prullenbak te gooien.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:15

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Virtuozzo schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:23:
Een vanuit Europees perspectief zorgwekkende kwestie, de discussie binnen de Democraten over voting systems, grassroots en de procedurele focus.

“In private calls with voting rights groups and civil rights leaders, White House officials and close allies of the president have expressed confidence that it is possible to ‘out-organize voter suppression’”

https://www.nytimes.com/2.../biden-voting-rights.html

Uiterst zorgwekkend, aangezien het niet gestaafd wordt door enige berekening (integendeel), maar nog meer omdat de discussie voorbij gaat aan kritieke lessen in die procedurele focus - maak jezelf nooit wijs dat een asymmetrisch conflict op gelijke voet gestreden kan worden.

Voor wie wat dieper wil, het blijft een uiterst gevoelige verkenning: https://yated.com/democra...s-data-scientists-advice/
Het tweede artikel is zeker een aanrader.

Wat mij sowieso al een tijdje opvalt is de “blindheid” in de politiek (niet alleen Amerika ook Europa), de hoeveelheid “wensdenken” in beide artikels is het onderliggende onderwerp. Wat dat betreft is het logisch dat machtspolitiek wint van ideaalpolitiek. Het lijkt er echter op dat de Democraten niet door hebben dat de route naar macht veranderd is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
DevWouter schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:23:
[...]

Wat mij sowieso al een tijdje opvalt is de “blindheid” in de politiek (niet alleen Amerika ook Europa), de hoeveelheid “wensdenken” in beide artikels is het onderliggende onderwerp. Wat dat betreft is het logisch dat machtspolitiek wint van ideaalpolitiek. Het lijkt er echter op dat de Democraten niet door hebben dat de route naar macht veranderd is.
Nee, de Democraten liggen zoals gewoonlijk weer te slapen en zullen dan in 2022 en 2024 zich weer achter de oren krabben van, hoe kan het dat we verloren hebben? Ik heb er weining vertrouwen in dat ze het schip nog kunnen keren.

Zoals een @Virtuozzo zou zeggen, ze lijken niet echt actief te zijn in de meta arena, in tegenstelling tot de Republikeinen. Al moet ik eerlijk toegeven, ik volg het nieuws steeds minder, heb betere dingen te doen in m'n leven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ben overigens flink geschrokken van Bidens 'prestaties' en presentaties de afgelopen week.

De man lijkt niet meer zelfstandig te kunnen of mogen denken. Hij is duidelijk niet de Commander in Chief.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
alexbl69 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:39:
Ben overigens flink geschrokken van Bidens 'prestaties' en presentaties de afgelopen week.

De man lijkt niet meer zelfstandig te kunnen of mogen denken. Hij is duidelijk niet de Commander in Chief.
Ja dat hoor ik wel vaker. Heb je hier goede voorbeelden van? Want als ik er op zoek kom ik bij allemaal alt-right shit als PragerU, Shapiro en Steven Crowder enzo. En dan moet ik meteen weer douchen van hoe vies ik me voel als ik dat gezien heb.

[ Voor 7% gewijzigd door armageddon_2k1 op 01-09-2021 14:45 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
armageddon_2k1 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:42:
[...]

Ja dat hoor ik wel vaker. Heb je hier goede voorbeelden van? Want als ik er op zoek kom ik bij allemaal alt-right shit als PragerU, Shapiro en Steven Crowder enzo. En dan moet ik meteen weer douchen van hoe vies ik me voel als ik dat gezien heb.
Ja, het is belangrijk om propaganda van feitelijke waarheid te onderscheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DevWouter schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:23:
[...]

Nog een paar.

https://www.prospectmagaz...ooks/saved-by-the-bankers
Boek review die in de laatste zin de vinger in de wonde duwt.

https://foreignpolicy.com...m-blinken-fritz-berggren/
Hoe diep subversie zit, hoe moeilijk je er vanaf komt, ondanks nieuwe administratie, en hoe het onder omgepoold narratief zelfs afgedekt wordt. Geen uitzondering deze trouwens. Dossiers vol.

https://modelcitizen.subs...and-the-southernification
De moeite waard, want het beeld hier strookt immers absoluut niet met de realiteit. Al helemaal niet met de condities.

https://www.dallasnews.co...d-puts-him-on-paid-leave/
Puur een klein voorbeeld. Ook dossiers vol. Deze ook een voorbeeld van consequenties subversieve organisatie - die ouders waren geen ouders.

https://www.theatlantic.c...-justice-canceled/619818/
Zeer de moeite waard, van Applebaum. Wel ook tekenend, ze mist de impact buiten haar primaire kringen, maar daarbinnen geeft ze een goede schets van hoe dat historisch Puritanisme organisatorisch ingezet wordt.

Saillant, dit is nu juist waarom Cancel Culture ontworpen is door conservatieven. Maakt het een kreet, normaliseer het, radicaliseer het, richt het op eigen rangen, en dan kun je probleemloos het zelf toepassen. Reactant energy, zo heet het.

Altijd pijnlijk wanneer mensen het over Cancel Culture hebben, zonder idee hoe ze misbruikt worden daarbij.

Ondertussen een breed offensief in media. Politici zit nu stevig in het rechtse kamp, zelfs met redemption campaigns van extreem rechtse figuren en het masseren van perceptie t.a.v. campagnes versus onderwijs. Axios idem, die zijn volledig overgegaan. Een NYT et alii zitten gruwelijk diep in macht van eigenaren die pissed off zijn dat Afghanistan voorbij is.

Het ziet er echt niet goed uit.

En dan deze: https://www.latimes.com/o...vs-gore-william-rehnquist

Ik wil niet teveel kwijt, maar ik zal dit zeggen: er is een woord wat in Frankrijk en Duitsland steeds vaker gebruikt wordt op niveau van overheid en verdragsorganisatie.

Disentanglement.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
armageddon_2k1 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:42:
[...]

Er is een enorme lading van geknipt beeldmateriaal rondgeslagen in de feeds. Ook de meer reguliere, sinds de overeenkomst tussen Reuters en TASS. Een van de gevolgen is een zwaar verstoorde dynamiek van visuele rapportage. Van frame delayed videomateriaal tot frame tweaked uitzendingen tot meer rigoureus gemasseerde distributie van frame select / insertion trukendozen- bovenop al de drama’s van messaging à la “omg Biden old man”.

Dit gaat net zo rond bij cable als bij CNN, CBS et alii.

Brede verschuivingen in het media landschap.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sakete schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:38:
[...]

Nee, de Democraten liggen zoals gewoonlijk weer te slapen en zullen dan in 2022 en 2024 zich weer achter de oren krabben van, hoe kan het dat we verloren hebben? Ik heb er weining vertrouwen in dat ze het schip nog kunnen keren.

Zoals een @Virtuozzo zou zeggen, ze lijken niet echt actief te zijn in de meta arena, in tegenstelling tot de Republikeinen. Al moet ik eerlijk toegeven, ik volg het nieuws steeds minder, heb betere dingen te doen in m'n leven :)
De rigoureuze macro / micro focus is een probleem.

Maar, het moet gezegd worden, de Democraten hebben gewoon bereik / toegang niet in arena’s zoals die van media.

Pijnlijke situatie was bijvoorbeeld bij CNN, waar men gebruik maakt van de feeds van een externe agency. Uitzendingen met Biden in beeld krijgen de CNN overlays (upper third, lower third e.d.) maar de feed komt van hetzelfde nest als waar OAN en Newsmax hun sourcing van krijgen. Gevolg van een zwaar pissed off zijn van de eigenaren van media, dat zijn immers dezelfde entiteiten die aan het conflict verdienden. En dan krijg je opmerkelijke momenten waar een Biden scène te maken heeft met manipulatie die in de source bron niet aanwezig zijn. Met momenten waar beeldposities specifieke indruk geven. Momenten waar een snapshot van een antwoord gegeven woord, maar niet het volledige.

Het is een machine.

Afghanistan heeft serieuze consequenties thuis.

En ondertussen zetten een NYT en de regionale distributies door op een reframing van Republikeinen. Wat een DeSantis in Florida doet is knees een voorbeeld van leiderschap. En dat is nog het minste voorbeeld, men zit bijvoorbeeld hard in op reframing van subversieve activiteiten als zijnde conforme politiek, en een win voor Republikeinen, die hard werken.

Een kennis die recent ontslag genomen heeft van dat editorial review niveau omschreef het als “a return to the Vietnam era blowjob articles”.

Auw. Maar, hij heeft geen ongelijk.

Dit is een asymmetrisch counter/insurgency conflict waar autoritarisme dominant is. Waar de Democraten ondanks dat ze in de stoel zitten de Insurgency component zijn. Maar ja, je zit toch op de stoel? Dan heb je toch de macht?

Nee. Meta > macro.

Ondertussen blokkeren de Republikeinen op dat macro niveau elke poging tot repair & rebuild van overheidsinstellingen en ligt de weg vol met bermbommen neergelegd door de Trump administratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wildhagen schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:44:

Ik kan moeilijk inschatten of dit wellicht navolging in andere staten gaat krijgen, en of het wellicht zelfs op federaal niveau zal worden overgenomen in soortgelijke wetgeving.

Iemand een indicatie daarover hoe groot die kans is? Het lijkt dan wel in tegenspraak met Roe vs Wade, maargoed, aangezien Trump ervoor gezorgd heeft dat 6 van de 9 opperrechters oer-conversatief zijn hoeven we uit die hoek denk ik niets te verwachten.
Ik denk dat het omgekeerd is. In de meeste staten is dit soort wetgeving eerder van tafel geveegd door de rechters maar daardoor kunnen de conservatieven juist symboolpolitiek voeren. Het is makkelijk scoren bij de conservatieven zonder praktische consequenties want die wetgeving wordt vrijwel zeker weer ongrondwettelijk verklaard. Het houdt de conservatieven boos en dat is het doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:50

JJJ

Een iets concreter onderwerp wat aantoont hoe de Republikeinse partij druk bezig is arme vrouwen te onderdrukken door een nieuwe anti-abortuswet in te voeren in de staat Texas.

Bijzonder aan de wet is dat ieder persoon iedereen aan mag klagen die bijdraagt aan het uitvoeren van een abortus. Als je de zaak wint moet de aangeklaagde $10k betalen.
Als de aanklager de zaak verliest komt de aangeklaagde niet in aanmerking voor vergoeding rechtszaakkosten.
Bijzonder is dus ook dat de wet zo geformuleerd is dat “gewone” mensen dus de wet gaan handhaven. Dit is een technische loophole om de wet in te kunnen laten gaan, zie ook de volgende thread ter verduidelijking:

https://mobile.twitter.co...tatus/1432682606248747009

Resultaat van de wet gaat zijn
1) enorme precedentwerking voor invoering van dit type wet in alle andere staten, zowel abortus als “handhaving” door burgers
2) verdere erosie van de rechten van de vrouw waarmee ze verder op achterstand raken in de maatschappij

Het valt mij op dat hier in de media relatief weinig aandacht aan is besteed. Gezien het belang van deze zaak voor het verder afkalven van de rechten van het gewone plebs in de VS verbaast me dat helaas niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De details ook.

Zes weken na laatste menstruatie. Succes als je onregelmatig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JJJ schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:23:

Het valt mij op dat hier in de media relatief weinig aandacht aan is besteed. Gezien het belang van deze zaak voor het verder afkalven van de rechten van het gewone plebs in de VS verbaast me dat helaas niet meer.
1. Er is gewoon weinig aandacht voor "want de VS zijn fantastisch". Dit is niet enkel binnen media een issue, ook binnen politiek - over het volledige spectrum.

2. Het is uiterst ongemakkelijk op politieke niveaus want je moet er wat mee doen. En dat staat haaks op het laissez-faire fundament. Niets doen, gewoon babbelen.

Er is een opmerkelijke brede cognitieve dissonantie. Dat speelt zelfs binnen organisaties zoals een ICCT of een Hague Security Delta. Het idee van een VS, en dan de realiteit, en dan ook nog eens wat de consequenties van die realiteit zijn.

Het is ook nogal wat.

Ik sprak laatst met iemand die verbonden is aan een onderzoeksinstelling, geëngageerd in een best groot project van studie op het gebied van politieke economie. Ze is inmiddels al een jaar aan het wiebelen om de resultaten van het project maar niet voor te stellen aan de instelling. Ze voelt aan haar water wat de instinctieve respons zal zijn. Ze heeft het er zelf moeilijk mee.

Een van die pijnlijke aspecten zit hem er in dat wij hier alles uit de VS overnemen. Het maakt niet uit welk domein van beleid en bestuur je bekijkt, de fundamenten alsmede ontwikkeling ervan volgen op het overnemen vanuit de VS.

En dan blijkt er gewoon teveel, nu ja, subversief te zijn. Het zelfredzaamheidsconcept blijkt bijvoorbeeld uit een koker te komen van nazi's. Niet neo, niet half, of een beetje. Maar daadwerkelijk de oude Gehlen groep door de VS geïmporteerd. Na hun "andere" activiteiten zijn die zich gaan integreren binnen structuren van policy institutes en daar duiken ze als architecten op van zo'n beetje elk narratief dan wel ontwikkeling daarvan.

Zoals ik zei, het is nogal wat.

Dan is er ook voor journalistiek gewoon een enorme drempel bij complexiteit. Men moet het hebben van snapshots, momentopnames, en de externe relatie reikt perspectief aan wanneer nodig. Zo krijg je dat een NOS pijnlijk ongeïnformeerd is omdat een de Vos (geen relatie van die andere) zich beweegt binnen een media cirkel in de VS van de Moonies. Dat wil niet zeggen dat ze zelf een cult aanhangster is - absoluut niet. Maar opbouw van haar perspectief is verwrongen. Zeker omdat ze ook eigen primaire activiteiten heeft.
Bij commerciële media is dat nog erger. Daar ligt een interpersoonlijke relatie verhaal, en een rolodex verhaal - ingekocht van een lobbyist die ook sponsor is van een zeker extreem rechts medium. Maar ja, hij heeft de papieren en de geloofsbrieven.

Al met al, het is bias, het is ongemakkelijk, een confrontatie, complexiteit, een proces van fasen van rouwverwerking is er dan ook nog eens wanneer zaken wel duidelijk worden. En dan ook dit: Nederlandse media zijn net als de BBC. Men volgt binnen kaders van externe consultatie. Een Vierde Macht is het niet.

Waar het wel speelt, dat is binnen bedrijfsleven. Maar dan wel op twee manieren. Er is een lobby van uit het oog houden. En er is discussie over gevolgen. De lijn loopt zo ongeveer in parallel aan de lijn tussen VNO-NCW / MKB Nederland. Echter hier een bijzondere rol van organisaties en agentschappen met een confessionele achtergrond. Daar gaat het veel, veel verder dan uit het oog houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als toevoeging ad interim, weeral zo’n voorbeeld van vertekening van beeld.

Dit keer het drama wat rondgaat van Pelosi met opmerking over Biden “we don’t want him to talk”. https://apnews.com/article/fact-checking-309242915307

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Met al het binnenlandse gezeik zoals mbt abortus, kieswetten en coviddrama’s moet ik toch verdrietig vaststellen dat ondanks het verwijderen van The Former Guy het land nog steeds bergafwaarts dendert. Er staan gewoon teveel mensen op de rem. Dan weet Staten, dan weer rechters, dan weer politici. Allemaal groepen met vetorechten op het remgebruik.
En over 2/4 jaar weer een remmende meerderheid voor De GOP en nog harder bergafwaarts, een implosie in slowmotion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Delerium schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:30:
Met al het binnenlandse gezeik zoals mbt abortus, kieswetten en coviddrama’s moet ik toch verdrietig vaststellen dat ondanks het verwijderen van The Former Guy het land nog steeds bergafwaarts dendert. Er staan gewoon teveel mensen op de rem. Dan weet Staten, dan weer rechters, dan weer politici. Allemaal groepen met vetorechten op het remgebruik.
En over 2/4 jaar weer een remmende meerderheid voor De GOP en nog harder bergafwaarts, een implosie in slowmotion.
The real attacks hide amid chaos and distraction. Het zet onverminderd voort, inderdaad.

Ik denk dat het een goed idee is om in het achterhoofd te houden dat er kantelpunten bij dat soort processen zijn, waarbij traditionele mechanismen geen weerstand kunnen uitoefenen.

Een hard maar goed stuk leesvoer om dat binnen te laten komen is dit: http://www.newyorker.com/...according-to-stefan-zweig

Het perspectief van iemand die in de transitie zat. Die haarfijn wist te omschrijven wat tegenwoordig meetbaar is. Enfin, veel sociaal-culturele modellen hebben mechanismen voor verwerking van dat soort datasets en variabelen ingebouwd - maar ondanks de tekenen aan de wand tijdens Reagan dacht eigenlijk niemand dat die ook ooit op zouden flakkeren.

Laat staan een waarschijnlijkheid van - zoals eerder genoemde publieke modellen - van groter dan fifty / fifty. Het meest algemeen-economische model is deze week alweer verschoven. Het was p(autoritarisme) > .55 daar. Inmiddels > .7

Een grote verschuiving daarbij zit hem in veranderingen van posities binnen het medialandschap, alsmede verschuivingen binnen kapitaalposities van de grootste economische machtsconcentraties binnen de transferunie van de VS - zoals Vanguard Group Inc. Vrijwel volledig overgegaan voor participaties en investeringen naar economische activiteit van rigide of zelfs extreme conservatieve / confessionele oriëntatie.

Hier zijn dat soort concentraties eigenlijk best zeldzaam. Private fondsen of bedrijven die een dermate disproportioneel beheer, eigendom of beleidsinvloed hebben op publieke fondsen & ondernemingen dat puur het verplaatsen van kapitaalpositie hele regio’s laat volgen. We hebben dat ooit gekend, met name in het Frankrijk, Duitsland en Noord-Italië tijdens het Interbellum van de vorige eeuw. Wat meteen nogal een deur opendoet voor vergelijkend gedragsonderzoek economische activiteit. Wat nogal een hoofdpijndossier geworden is.

Er zijn kantelpunten. Er zijn ook versnellingspunten. Katalysatoren. De crux is altijd het gedrag van de burger.

De ironie blijft, het is extreme minderheid wat aan de knoppen zit - een los/vast discourse coalitie van zo’n 100 mensen. En een extreme minderheid wat actief volgt en ondersteunt, niet beperkt trouwens tot de Republikeinen. Hier zit nogal een gevoelige kwestie van wat conservatieve (en wakker wordende progressieve en andere) denk tanks omschrijven als “the last class conflict). De 10 tot 1 procent, spreekwoordelijk gezegd.

Maar het is eigenlijk volledig kunstmatige instrumentatie die de gedragslijnen richting geeft. Ergens is het ronduit gestoord. Kleine clubjes ingehuurde figuren. Menselijk disproportioneel signaal. Maar goed, dat is dan ook wel een les uit counter / insurgency.

Local event shipping has national effects. Maar het blijft iets waar bias een snelle reflex is. Het idee dat een Willem Engel zo iets dergelijks zou kunnen? Nee.

Maar, ja dus. All it takes is identifying & selecting human tools.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Wat ik me in deze context afvraag: hoe groot is het draagvlak voor deze maatregelen in Texas?

Wat we er ook van vinden, als dit is wat de overgrote meerderheid van de Texanen wil wie zijn wij dan om daar schande van te spreken? Je hebt te maken met een voor ons in de randstad oninvoelbare samenleving, maar in Staphorst willen ze waarschijnlijk in grote lijnen hetzelfde.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

hoevenpe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:52:
Wat ik me in deze context afvraag: hoe groot is het draagvlak voor deze maatregelen in Texas?

Wat we er ook van vinden, als dit is wat de overgrote meerderheid van de Texanen wil wie zijn wij dan om daar schande van te spreken? Je hebt te maken met een voor ons in de randstad oninvoelbare samenleving, maar in Staphorst willen ze waarschijnlijk in grote lijnen hetzelfde.
Volgens mij is hier al heel vaak uitgelegd dat de tucht van 50%+1 geen democratie is.
En dat bepaalde mensen rechten toch echt universeel zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:18

Het is niet wat de overgrote meerderheid van de Texanen wil. In een poll van de Texas Tribune uit maart gaf 32% aan dat de abortuswetgeving strenger moet, 37% was voor versoepeling.
Los daarvan is het een wettelijke loophole om abortus onmogelijk te maken. Officieel is abortus nog steeds toegestaan, maar iedereen die een vrouw daarbij helpt krijgt een (onterechte) rechtszaak aan de broek en moet zoveel aan advocaatkosten betalen dat het effectief niet meer mogelijk wordt om abortus uit te voeren.

Marginaal. Serieus uiterst marginaal.

Dat tweede deel, naïef. Wanneer denk tanks gesterkt worden in resultaten versterkt net netwerk zich. Daar, hier, het is één netwerk. Gilead everywhere for everyone.

Iets wat buiten beeld valt, de truc van het shadow docket is niet beperkt tot deze wetgeving.

Elke wetgeving kan via de huidige SC beslissing omzeild worden. Zolang die overeenkomt met doelstellingen.

Wat dacht je van mixed marriage? Arbeidsrecht? Ondernemingsrecht?

Effectief is dit een einde aan de checks & balances van de rechtsstaat.

Cyberpope schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:27:
[...]

Volgens mij is hier al heel vaak uitgelegd dat de tucht van 50%+1 geen democratie is.
En dat bepaalde mensen rechten toch echt universeel zijn.
Daar bovenop, een legaal heksenjacht systeem.

Gestoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JJJ

JJJ

Virtuozzo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:14:
[...]

[...]

Iets wat buiten beeld valt, de truc van het shadow docket is niet beperkt tot deze wetgeving.

Elke wetgeving kan via de huidige SC beslissing omzeild worden. Zolang die overeenkomt met doelstellingen.

Wat dacht je van mixed marriage? Arbeidsrecht? Ondernemingsrecht?

Effectief is dit een einde aan de checks & balances van de rechtsstaat.
Even expliciet maken voor de minder geïnformeerden: voorheen werd onconstitutionele wetgeving teruggedraaid omdat handhaving van de wet door "state officials" gedaan zou worden. Bij onconstitutionele wetgeving kun je denken aan alles wat tegen de rechten van de burger ingaat.

Deze nieuwe wet heeft een loophole gevonden: de staat doet niet langer de handhaving van de wet maar dit komt bij burgers te liggen. Mensen mogen andere mensen nu aanklagen indien er een wetsovertreding is.
Het SC in de VS heeft geweigerd deze zaak in behandeling te nemen (en de wet dus tegen te houden).

Welk controversieel onderwerp ook: als je maar voorzichtig bent in hoe je de wet precies formuleert krijg je alles erdoorheen en kan je de meest ethisch discutabele zaken legaal krijgen.

Het is niet te beschrijven wat voor een enorm hellend vlak dit is.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Spookelo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:22:
[...]

Het is niet wat de overgrote meerderheid van de Texanen wil. In een poll van de Texas Tribune uit maart gaf 32% aan dat de abortuswetgeving strenger moet, 37% was voor versoepeling.
Los daarvan is het een wettelijke loophole om abortus onmogelijk te maken. Officieel is abortus nog steeds toegestaan, maar iedereen die een vrouw daarbij helpt krijgt een (onterechte) rechtszaak aan de broek en moet zoveel aan advocaatkosten betalen dat het effectief niet meer mogelijk wordt om abortus uit te voeren.
En de rijkere Texanen hoppen gewoon even de grens over voor hun abortus.
Abortussen zijn immers alleen immoreel als ánderen het laten doen.

Dit dus.

En die vergeten dat ze nu zelf chantabel zijn. Kwetsbaar. Ongeacht wat ze waar doen. Ongeacht zelf, of de dochter, of afkopen voor de zoon.

Dit is gewoon pervertering van machtsfuncties.

Nobody is safe.

JJJ schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:23:
[...]

Even expliciet maken voor de minder geïnformeerden: voorheen werd onconstitutionele wetgeving teruggedraaid omdat handhaving van de wet door "state officials" gedaan zou worden. Bij onconstitutionele wetgeving kun je denken aan alles wat tegen de rechten van de burger ingaat.

Deze nieuwe wet heeft een loophole gevonden: de staat doet niet langer de handhaving van de wet maar dit komt bij burgers te liggen. Mensen mogen andere mensen nu aanklagen indien er een wetsovertreding is.
Het SC in de VS heeft geweigerd deze zaak in behandeling te nemen (en de wet dus tegen te houden).

Welk controversieel onderwerp ook: als je maar voorzichtig bent in hoe je de wet precies formuleert krijg je alles erdoorheen en kan je de meest ethisch discutabele zaken legaal krijgen.

Het is niet te beschrijven wat voor een enorm hellend vlak dit is.
Inmiddels bekrachtigd. Zie https://www.supremecourt.gov/opinions/20pdf/21a24_8759.pdf

Dankzij … nota bene … het vrouwelijke lid. De handmaiden Amy Covid Barret. Preprogrammed and ready to serve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Delerium schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:30:
Covid heeft wat dingen verandert, maar ik heb ook het idee dat er toch aardig wat jongeren nu Noord-Amerika [Canada dus ook, maar vooral de VS] (willen) verlaten. Het is natuurlijk geen exodus, en het zijn vooral de jongeren die upper-middle-class of beter zijn die het schip kunnen verlaten, maar het is wel iets.

Inmiddels is dik 50% van de hits op mijn website afkomstig uit de VS, en ik hoor van mijn leerlingen dat zij merken dat er nu meer jongeren hun blik op Europa richten. Niet veel natuurlijk, de meesten zijn nog steeds Amerika Uber Alles, maar toch, het is wel opmerkelijk.

En het zijn natuurlijk de "liberals" die het doen, de mensen die hier op GL of linkser zouden stemmen. Ze zijn gewoon helemaal klaar met eigenlijk alles, en zien de toekomst daar ook niet positief in.

Nu is dat natuurlijk nog niet eens een druppel op een gloeiende plaat, maar het is wel gewoon een beetje opmerkelijk.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobinHood schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:30:
[...]

Covid heeft wat dingen verandert, maar ik heb ook het idee dat er toch aardig wat jongeren nu Noord-Amerika [Canada dus ook, maar vooral de VS] (willen) verlaten. Het is natuurlijk geen exodus, en het zijn vooral de jongeren die upper-middle-class of beter zijn die het schip kunnen verlaten, maar het is wel iets.

Inmiddels is dik 50% van de hits op mijn website afkomstig uit de VS, en ik hoor van mijn leerlingen dat zij merken dat er nu meer jongeren hun blik op Europa richten. Niet veel natuurlijk, de meesten zijn nog steeds Amerika Uber Alles, maar toch, het is wel opmerkelijk.

En het zijn natuurlijk de "liberals" die het doen, de mensen die hier op GL of linkser zouden stemmen. Ze zijn gewoon helemaal klaar met eigenlijk alles, en zien de toekomst daar ook niet positief in.

Nu is dat natuurlijk nog niet eens een druppel op een gloeiende plaat, maar het is wel gewoon een beetje opmerkelijk.
Iets vergelijkbaars wordt gemeld bij organisaties van internationale samenwerking, onderzoeksjournalistiek, medische organisaties, onderwijs, academische kringen - het is een heel serieus heel eng iets wanneer een zogenaamd - voor ons algemene perspectief - “fantastisch land” (zoals Mark Rutte het noemt) signalen geeft bij organisaties hier van “kan ik naar jullie komen?”

Het is echt eng om te zien dat er behoorlijke aantallen zijn die bezig zijn met uitwerken van escape opties. Geen druppel op een gloeiende plaat, dit is ongeacht volume altijd een signaal bij onderliggende destabilisatie. Enfin, de aantallen zelf zijn best significant.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Na de wet die stemmen moeilijke maakt, en na de 19e eeuwse anti-abortus wet, hebben ze in Texas nog een domme wet aangenomen:
Door een nieuwe wapenwet is het in Texas nu mogelijk om in het openbaar een wapen te dragen zonder vergunning of training. Er is veel kritiek op de nieuwe regel, die meer wapengeweld in de hand zou werken.

De controversiële wet is de laatste van een reeks wapenvriendelijke wetten die is aangenomen in de Amerikaanse regio. De wet, bekend als House Bill 1927, is van toepassing op Texanen van 21 jaar en ouder. Mensen voor wie het wettelijk verboden is een vuurwapen te bezitten, zoals degenen die zijn veroordeeld voor een misdrijf, aanranding, huiselijk geweld of terroristische dreiging zijn uitgesloten. Voordat de wet gisteren van kracht werd, mochten inwoners alleen pistolen dragen met een vergunning en moesten ze een training volgen, en een schriftelijk examen en bekwaamheidstest afleggen.

Er is veel kritiek op de nieuwe wet, zoals bij de diverse organisaties die zich inzetten om wapengeweld tegen te gaan. ,,In Texas is het helemaal intrekken van de vergunning een radicale stap”, zegt Andrew Karwoski van Everytown for Gun Safety, de grootste organisatie ter preventie van wapengeweld in Amerika. ,,Het is echt gevaarlijk om bijna iedereen in het openbaar een pistool te laten dragen, geen vragen te stellen, geen controles te houden of veiligheidstraining te geven.”
Bron: Texanen mogen nu wapens dragen zonder vergunning of training

What could possibly go wrong there? Ach ja, we wachten de volgende office shooting, school schooting etc wel weer af.

Wat ik echter niet snap:
Mensen voor wie het wettelijk verboden is een vuurwapen te bezitten, zoals degenen die zijn veroordeeld voor een misdrijf, aanranding, huiselijk geweld of terroristische dreiging zijn uitgesloten.
Waarom maken ze dan ook niet een wet die het ook voor die mensen mogelijk maakt een wapen te dragen? En waarom een grens van 21 jaar, ipv geen enkele leeftijdsgrens te stellen? Waarom mogen kinderen en jongeren dit niet?

Volgens mij is Texas echt goed op weg om een 3e-wereld bananenrepubliekstaat te worden.

Virussen? Scan ze hier!

Weet je wat pas ironie is? Dat Margaret Atwood in haar prequel projecten met de handen in het haar zit - want hoe dat Gilead ontstond is een actueel proces. Hoe schrijf je fictie over de realiteit.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Virtuozzo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:58:
Weet je wat pas ironie is? Dat Margaret Atwood in haar prequel projecten met de handen in het haar zit - want hoe dat Gilead ontstond is een actueel proces. Hoe schrijf je fictie over de realiteit.
Wat dan wel weer grappig is: Texas Southern District is volgens de wiki 'rebel occupied'...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Virtuozzo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:55:
[...]

Iets vergelijkbaars wordt gemeld bij organisaties van internationale samenwerking, onderzoeksjournalistiek, medische organisaties, onderwijs, academische kringen - het is een heel serieus heel eng iets wanneer een zogenaamd - voor ons algemene perspectief - “fantastisch land” (zoals Mark Rutte het noemt) signalen geeft bij organisaties hier van “kan ik naar jullie komen?”

Het is echt eng om te zien dat er behoorlijke aantallen zijn die bezig zijn met uitwerken van escape opties. Geen druppel op een gloeiende plaat, dit is ongeacht volume altijd een signaal bij onderliggende destabilisatie. Enfin, de aantallen zelf zijn best significant.
Ik ben natuurlijk slechts een docentje, ik zie en hoor alleen maar dat het wat drukker wordt met Amerikaanse vluchtelingen [ook met Britse trouwens], maar ik wist niet dat het blijkbaar breder gaat.

En dan is het inderdaad opeens al een stuk problematischer. Een brain drain is het misschien niet direct te noemen, genoeg brains die juist naar de VS drainen, maar het is inderdaad wel een teken dat er iets goed mis is als zoveel mensen, in mijn ervaring ook vooral mensen tussen de 20 en 30, je land willen verlaten omdat ze er geen toekomst meer in zien.

overigens vraag ik me af hoe lang het duurt eer wij in die situatie komen, maar dat is een verhaal voor een deur verder

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor wie wil, twee papers voor context van destructief potentieel.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3915944
Zeer de moeite waard, immers dat soort KKL mechanismen zijn een fenomeen wat wij hier zouden moeten herkennen. Ze vormden het tipping point van de val van de Weimar Republiek. Die was procedureel en protocollair intact. Functioneel. Echter dankzij dit soort mechanismen niet in staat tot weerstand.

https://www.annualreviews...rev-polisci-052013-115248
Idem, achtergrond en verkenning over hoe slim autoritarisme in moderne vormen is, iets om over na te denken voor onze eigen reacties. Ja maar we hebben toch rechtsstaat. Ja maar ik kan gewoon mijn bedrijf draaien. De valstrikken van cognitieve bias en beperkt blikveld.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JJJ schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:23:
[...]

Ideaal. Het is nu gewoon een zakelijk model. Er valt geld te verdienen. Weer een nieuwe activiteit erbij in het land van bounty hunters en ambulance chasers. Het verklikken van mensen als risicoloze zakelijke activiteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

wildhagen schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:56:

Bron: Texanen mogen nu wapens dragen zonder vergunning of training

What could possibly go wrong there? Ach ja, we wachten de volgende office shooting, school schooting etc wel weer af.
Het zullen vooral blanken zijn die nu openlijk met wapens gaan rondlopen. Ik denk dat een zwarte wel een beetje moet uitkijken alvorens openlijk te carryen. Genoeg filmpjes op internet waarin een blanke met open carry door een straat loopt en niks aan 't handje en een zwarte vervolgens hetzelfde doet en onder schot op zijn buik moet gaan liggen.

Video gevonden!
[YouTube: Black Guy vs. White Guy Open Carry AR-15]

Nu is dit uiteraard een 'slechte' video in de zin van dat de situatie niet vergelijkbaar is, maar de realiteit zal straks niet veel anders zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door FunkyTrip op 02-09-2021 15:19 ]

Dit dus.

FunkyTrip schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:03:
[...]

Het zullen vooral blanken zijn die nu openlijk met wapens gaan rondlopen. Ik denk dat een zwarte wel een beetje moet uitkijken alvorens openlijk te carryen. Genoeg filmpjes op internet waarin een blanke met open carry door een straat loopt en niks aan 't handje en een zwarte vervolgens hetzelfde doet en onder schot op zijn buik moet gaan liggen.
Saillant, er is brede subversieve activiteit, gefinancierd vanuit kringen van het Council for National Policy en Koch, gericht op gelaagde activiteit van pseudo Civic Advocacy.

Anders gezegd, men is flink bezig met het proberen te triggeren van gemeenschappen om juist dat te doen, zwarten die zich bewapenen, om condities voor escalatie te scheppen.

Ja, zo diep gaat de counter / insurgency focus.

Als terzijde, er is wat aandacht binnen een aantal media in het Nederlandse, maar het is vooralsnog een klassiek probleem van Rolodex en snapshot.

• Sakete
RobinHood schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:30:
[...]

Tja, ik begin me ook steeds meer achter de oren te krabben, van wil ik nog wel in Amerika blijven wonen. Wil ik mijn kind hier opvoeden, met alle onzin die hier gaande is nu (laat staan de shooter drills die ze hier op school krijgen die men gewoon hartstikke normaal vindt hier, zonder in te zien wat voor trauma dat bij kinderen teweeg kan brengen).

Nederland is ook verre van perfect, maar het is nu nog wel beter dan Amerika. Ben nu al meer dan zeven jaar weg uit NL en ik merk wel dat in die zeven jaar een aantal dingen toch behoorlijk veranderd zijn. Om alleen maar m'n broer te noemen die een stuk rechtser is geworden :)

Ik denk uiteindelijk dat er weer een keer een flinke wereldoorlog gaat/moet uitbreken zodat mensen even kunnen inzien hoe goed ze 't hadden en met elkaar toch weer een middenweg weten te vinden (vooral in Amerika, maar NL begint ook aardig gepolariseerd te worden). En ja, ik snap dat de vorige twee wereldoorlogen geen "toeval" waren :) Dat wordt allemaal georchestreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hou in het achterhoofd dat een CNP een volledige herordening nastreeft. Volledig. Daarbij geen enkel issue ziet in conflagratie. Een organisatie als ALEC werd tijdens de vorige administratie betrapt op adviesfuncties bij organisaties die studies deden naar haalbaarheid van heropvoeding van mensen op industriële schaal.

Oprecht, we onderschatten hoe existentieel van aard de meeste scenario’s zijn vanuit primaire doelstellingen.

Het is extreem moeilijk om niet reflexief de data en observaties weg te zetten als “nee, geen mens is zo gestoord”. Maar de data en observaties zijn zoals ze zijn. Rauw, maar factueel.

Ik liep vanochtend door Brussel, langs een aantal Stolpersteine. Ik vroeg me af wat autoritarisme zou betekenen voor mensen bij aanwezigheid van alle NatSec en Big Tech instrumentatie. Ik geef grif toe, ik ben blij dat ik niet bij het project betrokken ben wat die scenario’s uitwerkt voor disentanglement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Virtuozzo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:15:
[...]

Daar bovenop, een legaal heksenjacht systeem.

Gestoord.
zouden mensen zich nog eens afvragen of Cavanaugh en Barrett wel zo hard aangepakt moeten worden: ik denk dat Texas het antwoord laat zien waarom die nog harder aangepakt (en afgeschoten in de stemming) hadden moeten worden.

Handmaid's tale in wording dit

@downtime dit is hoe je het 'jan hagel' creeert. Zeer, zeer gevaarlijk beleid en werkelijk onbegrijpelijk dat een hooggerechtshof dit even als 'ok' bestempeld.

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 03-09-2021 09:09 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ben benieuwd hoeveel van de bedrijven die allemaal pride en diversity en equality acties hebben gedaan de afgelopen jaren, en vervolgens naar Austin zijn verhuisd, staan tegenover deze wetgeving.

Oja, ik weet het al. Het ging om belastingvoordelen.

Het is moeilijk om niet heel cynisch te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door armageddon_2k1 op 03-09-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:01:
Ben benieuwd hoeveel van de bedrijven die allemaal pride en diversity en equality acties hebben gedaan de afgelopen jaren, en vervolgens naar Austin zijn verhuisd, staan tegenover deze wetgeving.

Oja, ik weet het al. Het ging om belastingvoordelen.

Het is moeilijk om niet heel cynisch te worden.
Voorop gesteld dat er natuurlijk altijd variatie zit zulke mores (Parijs=/=Frankrijk), virtue signalling spreekt bepaalde groepen aan en levert dus geld op. Het zal zijn wat je krijgt als alles aspecten van het leven, inclusief de sociaal-ethische, niet alleen openstaan voor commercie maar er grotendeels door bepaald worden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
https://www.theguardian.c...-biden-democrats-congress

Ik denk dat dit artikel een aardig inzicht geeft in hoe significant en intens verdorven dit is samen met hoe intens verdorven en verrot hun politieke systeem is.

En in de tussentijd, wie begint zich weer te roeren?
https://www.theguardian.c...ers-reawaken-america-tour
Een nette opsomming van de giftige personages en organisaties die zich onder Trump hebben gegroepeerd. Zie bv. hoe een Tea party wat artsen sponsort om tekeer te gaan tegen coronabeleid. Zie ook de hele collectie loyalisten van Trump, oa. Flynn en Stone die weer eens verschijnen op het toneel.

Kleine vorospelling: zodra de verkiezingen voor congresszetels beginnen, zal het GOP dit gaan spinnen: 'kijk! Zelfs met democraten aan de macht hebben wij geleverd met het inperken van die vreselijke abortuswetgeving. Want wij leveren, het zijn onze rechters die daar zitten' en daar gaan ze de stemmen die ze nodig hebben voor hun dictatuur (ik kan het weinig anders noemen met al het gerrymandering, FPTP en kiesmannenstelsel) waarschijnlijk mee bij elkaar harken ook. Biden zet men daarna doodleuk aan de kant met een paar jaar 'nay' te zeggen op alles en men kan door gaan met de afbraak.

En in de tussentijd zijn de democraten naar Pelosi aan het staren wat haar mening is over wel of niet het supreme court aanpakken en die filibuster de nek omdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:10
polthemol schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:13:
https://www.theguardian.c...-biden-democrats-congress

Ik denk dat dit artikel een aardig inzicht geeft in hoe significant en intens verdorven dit is samen met hoe intens verdorven en verrot hun politieke systeem is.

En in de tussentijd, wie begint zich weer te roeren?
https://www.theguardian.c...ers-reawaken-america-tour
Een nette opsomming van de giftige personages en organisaties die zich onder Trump hebben gegroepeerd. Zie bv. hoe een Tea party wat artsen sponsort om tekeer te gaan tegen coronabeleid. Zie ook de hele collectie loyalisten van Trump, oa. Flynn en Stone die weer eens verschijnen op het toneel.

Kleine vorospelling: zodra de verkiezingen voor congresszetels beginnen, zal het GOP dit gaan spinnen: 'kijk! Zelfs met democraten aan de macht hebben wij geleverd met het inperken van die vreselijke abortuswetgeving. Want wij leveren, het zijn onze rechters die daar zitten' en daar gaan ze de stemmen die ze nodig hebben voor hun dictatuur (ik kan het weinig anders noemen met al het gerrymandering, FPTP en kiesmannenstelsel) waarschijnlijk mee bij elkaar harken ook. Biden zet men daarna doodleuk aan de kant met een paar jaar 'nay' te zeggen op alles en men kan door gaan met de afbraak.

En in de tussentijd zijn de democraten naar Pelosi aan het staren wat haar mening is over wel of niet het supreme court aanpakken en die filibuster de nek omdraaien.
Het meest bizarre blijf ik toch vinden dat het vaccin, waar heel de medische wereld achter staat en waar ontelbare onderzoeken naar zijn gedaan, wat een principe is wat al meer dan honderd jaar bekend is, niet vertrouwd wordt, en dat men in dezelfde zin aquarium reiniger en een paardenontwormingsmiddel promoot als een simpel en effectief medicijn.

Hoe kunnen mensen denken dat ze sceptisch zijn en ondertussen zo goed gelovig zijn? Deze gigantische groep staat inmiddels zo ver van de realiteit dat het zelfs moeilijk wordt om je nog in te leven en de wereld vanuit hun oogpunt te bekijken, zoals je altijd zou moeten proberen in politieke discussies.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch is dat niet bizar.

Als we hier eerlijk zijn, dan is het enkel bizar omdat de realiteit een confrontatie is met het accepteren van onze eigen kwetsbaarheid.

Ik heb het eerder gedeeld, maar toch nog een keer, lees dit stuk rustig door voor beschrijving van het fenomeen an sich. https://gnet-research.org...is-no-political-solution/

Dit is een gerichte toepassing. Het is geen kunst. Het is toegepaste wetenschap zonder ethiek of andere grenzen waar je de gevolgen van ziet.

We zijn allemaal kwetsbaar daarvoor. Ja, ook iedereen hier die verder graaft, zich informeert, informatie uitwisselt. Iedereen.

Bedenk dat dit fenomeen ook de basis vormt van de sociale orde die volgt op dominantie van autoritarisme. Het is dan de standaard, aanwezig in elk aspect van werk, wonen, leven, familie, de kids - overal.

Het is rauwe ironie dat in een tijd van covid, er een heel ander en toch hetzelfde soort besmetting rondwaart.

Mass psychosis. De Nederlander Joost Meerloo heeft er eens een boek over geschreven, helaas werd dat door een Nederlands-Amerikaanse denk tank als handleiding gezien.

https://academyofideas.co...eturn-to-an-insane-world/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor wie wat achtergrond zoekt bij de - sporadische - berichten over de Recall Election in California, een nogal heikele zaak, en nog steeds uiterst precair.

https://flux.community/ma...n-make-democracy-obsolete

Kort gezegd, een schoolvoorbeeld van hoe extreem organisatorisch gedreven autoritarisme is. Vanaf 1980, in stapjes, consistent. De Trump narratieven, tijdens zijn periode, over de staat hebben hierbij een enorme rol gespeeld in toepassing van zogeheten accelerants aan de dynamiek. Een ander element is een opbouw van zo’n zes jaar aan diverse “neutrale” media initiatieven gefinancierd via interpersoonlijke netwerken. De CalMatters organisatie is een prachtig, maar pijnlijke voorbeeld van studie in communicatiewetenschappen.

De kans dat de staat flipt, en doorslaat, is reëel. Daarmee is de weg vrij voor verdere staten.

Je zal er maar wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
Ik kan me aan de ene kant niet voorstellen dat men zich zo'n overte ondemocratie niet over zich heen zal laten gaan, maar aan de andere kant is er al zoveel gebeurd.... Ik vraag me af of we een revisie van de grondwet gaan zien in our lifetime, die al dan niet na een burgeroorlog of splitsing tot stand gebracht gaat worden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Jezus, dat is een krachtig staaltje anti democratische shit zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brent schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:14:
[...]

Ik kan me aan de ene kant niet voorstellen dat men zich zo'n overte ondemocratie niet over zich heen zal laten gaan, maar aan de andere kant is er al zoveel gebeurd.... Ik vraag me af of we een revisie van de grondwet gaan zien in our lifetime, die al dan niet na een burgeroorlog of splitsing tot stand gebracht gaat worden.
Overschat niet hoe veel het doorhebben. Media zijn, apart, laat ik het zo zeggen. Nationale en sociale media zijn absoluut niet representatief- fragmentatie is een reëel en structureel fenomeen.

Neem die kwestie van de SA types, want dat zijn het, die overal met bussen naar scholen gaan en zich voordoen als ouders uit het district. Dat dringt niet door. Soviet perikelen.

En dan dit: wat kan men doen. Heel serieus, zie mijn eerdere links t.a.v. die memoire van Stephan Zweig en het paper over Accelerationist Narratives. Je kan daar niets tegen doen met traditionele, procedurele middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als terzijde, onderschat ook niet de bredere context van condities. Zie https://www.bruegel.org/w...ies_essay-2508-online.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:49:
Jezus, dat is een krachtig staaltje anti democratische shit zeg.
Afgedekt door een decennium aan investeren in het uitzaaien van conspiracy theorie.

Heel serieus, een mechanisme. Hoe meer er rondgaat, des te meer ons brein geneigd is alles weg te zetten als complotdenken. En zo worden samenzweringen veel eenvoudiger.

Qanon is voor die reden geschapen als counter / insurgency gereedschap, vanuit het overnemen van WizardChan van oudere georganiseerde misdaad. Van dekking van pedofielen naar netwerkmechanisme à la “accuse onto others as you do yourself” op bredere schaal.

Trump past dat ook toe. Hij zegt altijd wat er gedaan zal worden. Resultaat, we nemen het niet serieus. Zoals dat router verhaal. Ja, ondertussen blijven die dus wel staan bij de stemmachines. En zijn de incidenten van wachtwoorden die gejat en verzameld worden niet van de lucht.

Stukje leesvoer https://reallifemag.com/conspiracy-wall/

Een reëel toegepast fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor wie wat uitleg / achtergrond wil over puur de abortus beslissing als “juridisch” debat in Texas, dit is de dissent van een van de rechters, een die de vinger op de wond en de details legt. https://www.thenation.com...tomayor-abortion-dissent/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Wetgeving en het justitiële apparaat kunnen alleen functioneren als ze onderdeel zijn van de liberale democratische rechtstaat. Zonder dat is wetgeving en justitie niets meer dan het codificeren van autocratische decreten om de illusie hoog te houden dat wat er gebeurd gerechtvaardigd is, terwijl er geen gronden meer zijn vanuit de liberale democratische rechtstaat.

Elk autocratisch/dictatoriaal regime heeft tegenwoordig alles qua ceremonie van een democratisch rechtstaat, verkiezingen, parlement, wetten, rechters, politie, etc. Maar elk institutuut is dermate gecorrumpeerd zodat er alleen top down ondemocratisch wordt beslist.

Dit is een belangrijk punt omdat het zand in de ogen strooit van nog wel functionerende democratieën, omdat deze toch geneigd zijn de holle instituties van autocratische regimes als legitiem te zien. En hierdoor de eigen democratie en rechtstaat ook kwetsbaar maken.

Over de kwestie zelf. Er is altijd de neiging dit te zien als een oprechte legitieme morele kwestie, maar men is vaak bewust of onbewust blind voor het feite dat de morele kwestie beladen is met hypocrisie op bijna alle vlakken en niveaus. Deze kwestie heeft dan ook helemaal niets te maken met moraliteit of het beschermen van leven, het gaat om het bestraffen van wat aanhangers zien als de outgroup,

Centraal hierin staat het concept: The only moral abortion is my abortion. D.w.z. ongewenste zwangerschappen en het als consequentie baren van kinderen is een onvermijdelijk gevolg voor anderen, maar nooit mijzelf. D.w.z. een ongewenste zwangerschap van anderen is altijd een moreel falen wat bestraft moet worden. Als het mezelf overkomt dan is dit nooit het geval, want ik ben zelf moreel puur.

Die tegenstelling is de zo ongeveer de definitie van morele hypocrisie en projectie.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Sakete
Goh, zou Biden nu eindelijk schoon schip aan 't maken zijn? Hij knikkert een aantal Trump figuren uit militaire advisory boards, incl Conway (een CNP figuur).

https://www.axios.com/bid...09-b7e5-4a3392ed4319.html
Sakete schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:21:
Goh, zou Biden nu eindelijk schoon schip aan 't maken zijn? Hij knikkert een aantal Trump figuren uit militaire advisory boards, incl Conway (een CNP figuur).

https://www.axios.com/bid...09-b7e5-4a3392ed4319.html
Dat is een goed voorbeeld van de repair & rebuild. Die gaat uitermate traag, juist omdat er zoveel schade is en zoveel posities van toxiciteit zitten.

In dit geval is Biden er in geslaagd om een aantal plekken weer functioneel te krijgen, waarna de toxiciteit verwijderd wordt.

Vooruitgang, maar het gaat ontzettend traag.

Conway, tja, pijnlijk gevalletje daarbij. Die zag de bui aankomen en begon enige tijd geleden met wat marketing van “omg Trump is really evil, I never knew”, in een vreemde hoop om de kruimel te kunnen behouden. Nee dus. Eenmaal toxisch, altijd toxisch, dus weg.

Een goed voorbeeld van wat nog steeds zeer problematisch is, dat is een DoD. Maar een USPS is ook een goed voorbeeld. Zo krijgt Biden een DeJoy gewoon nog steeds niet geraakt.

• Sakete
Nou, Trump/Qanon cult nog in volle glorie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uh-1Srh58Nq2_OG_VtLiPa46w_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTrUNOwOmmuGaKnb9LgsxZIF.jpg?f=fotoalbum_large

Er stonden ook mensen op een viaduct met "Trump won" vlaggen.
Nou, waren eerder al wachtwoorden doorgespeeld, werd geweigerd de machines offline te halen, inmiddels gaat het drama met voting machines een volgende fase in.

https://apnews.com/articl...212960b9b4ed713620d764629

https://www.businessinsid...fficial-safe-house-2021-8

https://www.governing.com...tware-could-be-vulnerable

Te bedenken, de audit format is al afgedwongen, tenzij er nog een last minute procedurele aanpassing of rechtsgang volgt, is die audit beperkt tot een selectie binnen 1% van de ballots.

Daar kun je gewoon geen audit mee doen. Basale statistiek.

[ Voor 48% gewijzigd door Virtuozzo op 11-09-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Virtuozzo schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:40:
Daar kun je gewoon geen audit mee doen. Basale statistiek.
Dat is toch ook niet relevant?

Twijfel zaaien is voldoende. Zuivere statistiek zou ze juist tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alexbl69 schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:57:
[...]

Dat is toch ook niet relevant?

Twijfel zaaien is voldoende. Zuivere statistiek zou ze juist tegenwerken.
Zeker, absoluut. Toch zit hier een punt van relevantie. In Californië is de commissie en de structuur van / rondom die audit echter iets wat niet gepolitiseerd is. Mensen die het juiste op de juiste wijze willen doen. Procedureel. Correct. Neutraal.

Dan krijgen ze dus waarschuwing op waarschuwing op rapport op rapport van kwetsbaarheden, onregelmatigheden en perikelen …. en de reactie is “het idee dat iemand zoiets zou doen is ongehoord … dus … het kan niet”. Conclusie: ondanks al de aanwezige signalen is er geen reden tot het selecteren van een van de andere audit draaiboeken.

Ergens is het klassiek, en triest. Hoe verklaarbaar ook.

Maar let wel, indien de subversieve activiteiten succesvol zijn is er dus ook geen weg of middel om het te kunnen toetsen.

Het is bijna surrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na de eerste declassification van de FBI dossiers rondom 9/11, resultaat van initiatieven door organisatie van familie van slachtoffers, een reconstructie van een van de vele vreemde relaties in de mix.

Giuliania, en Qatar. Anders gezegd, wanneer de realiteit meer pervers is dan een Ludlum thriller.

https://www.villagevoice....-ties-to-a-terror-sheikh/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Virtuozzo schreef op maandag 13 september 2021 @ 06:58:
Na de eerste declassification van de FBI dossiers rondom 9/11, resultaat van initiatieven door organisatie van familie van slachtoffers, een reconstructie van een van de vele vreemde relaties in de mix.

Giuliania, en Qatar. Anders gezegd, wanneer de realiteit meer pervers is dan een Ludlum thriller.

https://www.villagevoice....-ties-to-a-terror-sheikh/
Hoewel Giuliani bij mij op weinig sympathie kan rekenen, Cheney imho echt fout was en Bush vooral naïef, was het natuurlijk niet lastig te voorspellen wat er naar buiten zou worden gebracht toen Biden aankondigde 'geselecteerde' documenten te gaan openbaren :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Virtuozzo schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:14:
[...]

Zeker, absoluut. Toch zit hier een punt van relevantie. In Californië is de commissie en de structuur van / rondom die audit echter iets wat niet gepolitiseerd is. Mensen die het juiste op de juiste wijze willen doen. Procedureel. Correct. Neutraal.

Dan krijgen ze dus waarschuwing op waarschuwing op rapport op rapport van kwetsbaarheden, onregelmatigheden en perikelen …. en de reactie is “het idee dat iemand zoiets zou doen is ongehoord … dus … het kan niet”. Conclusie: ondanks al de aanwezige signalen is er geen reden tot het selecteren van een van de andere audit draaiboeken.

Ergens is het klassiek, en triest. Hoe verklaarbaar ook.

Maar let wel, indien de subversieve activiteiten succesvol zijn is er dus ook geen weg of middel om het te kunnen toetsen.

Het is bijna surrealistisch.
Ik wilde schrijven dat men al bijna 2 jaar bezig is met proberen te bewijzen dat Trump gewonnen heeft, maar toen ik het dubbel checkt zag ik dat we nog maar 10 geleden die verkiezing hadden.

En volgens een poll van 4 augustus geloven de meeste republikeinen nog steeds dat Trump gewonnen heeft.

In ander nieuws:

Barrett concerned about public perception of Supreme Court

Justices must be “hyper vigilant to make sure they’re not letting personal biases creep into their decisions, since judges are people, too,” she said.

LOUISVILLE, Ky. — Supreme Court Justice Amy Coney Barrett expressed concerns Sunday that the public may increasingly see the court as a partisan institution.
Je moet wel lef hebben of de complete koelafdeling aan boter op je hoofd om zo’n uitspraak te maken.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

DevWouter schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:38:
Je moet wel lef hebben of de complete koelafdeling aan boter op je hoofd om zo’n uitspraak te maken.
Projecteer datgene wat je zelf doet vóór de ander je er van beschuldigt hè.. Standaard routine voor de conservatieven.

Dit dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
1 December is het zover, Roe vs Wade komt dan vanuit een zaak in Mississippi naar het Hooggerechtshof in de VS.

Maar, vrouwenrechten, abortus en zo meer, dat is eigenlijk niet de kern van de zaak. Van de zaak Dobbs naar Roe vs Wade naar Griswold v. Connecticut.

En dat is de essentie van a) individuele privacy rechten als grondvest voor b) individueel zelfbeschikkingsrecht.

De misdirectie zit hem in de toepassing van sadopopulisme. It's ok guys, het gaat toch maar om wat anders en dus fout is - alles niet conform selectief knip- en plakwerk van het Oude Testament.

Anders gezegd: Margaret Atwood, the Handmaid's Tale, ze gaat nog gelijk krijgen. Immers, wanneer privacy geen recht meer is en zelfbeschikking conditioneel aan subjectieve definitie van burgerschap, wat heb je dan als burger eigenlijk nog als positie?

Geen. But it's ok guys, dit gaat enkel over LGHTB et cetera! Nee. Dit zijn grondvesten van beschaafde samenleving. Het recht op eigen keuzes maken, pur sang. Het recht om eigen beslissingen te nemen. Het recht om eigen invulling aan leven en werk te geven.

Kort stukje ter introductie: https://www.esquire.com/n...t-brief-abortion-privacy/

Als terzijde, dit komt dus uit de koker van de neofeodale bruinhemden van de Federalist Society. Tegenwoordig is er eigenlijk niemand meer die nog zo naïef kan zijn om op enige wijze te denken dat het wel zus of zo meevalt. Immers, het gaat elke keer veel verder dan gedacht of zelfs gevreesd. Die Federalist Society is trouwens bezig met een aantal andere aandachtspunten, zoals een Artikel V revisie grondwet. Dus niet amendementen, maar revisie.

Waaronder ... het verbod op indentured servitude.

En verder, 1/6 komt steeds meer in verder daglicht te staan.

https://edition.cnn.com/2...-election-memo/index.html

https://www.npr.org/2021/...part-of-impeachment-trial

https://cdn.cnn.com/cnn/2021/images/09/20/eastman.memo.pdf

Zo langzamerhand mag het duidelijk zijn hoe extreem weinig het gescheeld heeft of fase 1 van de self-coup was al gelukt. Wat nota bene niet de intentie was, immers, self-coup.

Anders gezegd, in de woorden van H.C. Richardson, historica en dus terugblik naar de lessen van de vorige keer:

"White southern men had marched off to war in 1861 expecting that they would fight and win a heroic battle or two and that their easy victories over the northerners they dismissed as emasculated shopkeepers would enable them to create a new nation based in white supremacy. In the 1850s, pro-slavery lawmakers had taken over the United States government, but white southerners were a minority and they knew it. When the election of 1860 put into power lawmakers and a president who rejected their worldview, they decided to destroy the nation."

Voor de duidelijkheid: they decided to destroy the nation. Het mag duidelijk zijn waarom handelsrelaties met de VS zo extreem voorzichtig geworden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

En ondertussen beloofd McConnell dat de GOP niet meewerkt met het verhogen van het schuldenplafond want ‘begrotingsdiscipline’. Ze hebben voor goedkeuring 60 stemmen voor nodig.. per 1 Oktober.

De sabotage van de politiek gaat vrolijk verder en het journaal zal daar volgende week over verhalen met een soort ‘both-sixes’.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Virtuozzo schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:57:
1 December is het zover, Roe vs Wade komt dan vanuit een zaak in Mississippi naar het Hooggerechtshof in de VS.
Dit is zeer ernstig.
Dit is zeer ernstig.

Bob Woodward blijft een legende zijn. Hoe hij al die mensen op de praatstoel krijgt is mij een raadsel....

Dat van alle mensen Dan Quayle mogelijk de natie heeft gered door deze volstrekte waanzin uit Mike's hoofd te kletsen mag een godswonder heten...

Dan Quayle, held der natie? -O-

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Delerium schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:51:
En ondertussen beloofd McConnell dat de GOP niet meewerkt met het verhogen van het schuldenplafond want ‘begrotingsdiscipline’. Ze hebben voor goedkeuring 60 stemmen voor nodig.. per 1 Oktober.
Paul Ryan is dood (politiek gezien, dan).

Er is niemand die nog geloofd dat "begrotingsdiscipline" een motivatie is van de GOP. Het is slechts nog een voorwendsel. Het beleid van Trump was begrotings-disciplinair volstrekt onverantwoord, en de Republikeinen die hem dwars lagen om die reden zijn op één hand te tellen. Mitch was zeker niet één van hen.

Paul Ryan bleek fiscaal helemaal niet zo conservatief toen hij de voorzittershamer in handen kreeg. Het beste wat je van hem kan zeggen is dat hij zich niet heeft laten omdopen tot een Trump-sycophant, zoals vele van zijn collega's wel hebben gedaan. Maar, daarmee is dit hoofdstuk van de GOP wel afgesloten. Het heeft de kans gehad de partij te zijn van de begrotingsdiscipline - maar heeft er voor gekozen de partij te zijn van ondemocratisch nationaal-conservatisme.

Wat rest zijn schertsvertoningen, precies zoals deze.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
https://reut.rs/3zDUmbJ

Zoals het niemand zal verrassen, wijst de audit in Arizona uit dat Biden legitiem de staat had gewonnen tijdens de 2020 verkiezingen. Sterker nog, Biden kreeg wat meer stemmen toegewezen en Trump minder.

Maar goed, nu gaat Texas aan de slag. Ze moeten de spanning er natuurlijk wel in blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 21:42

RobertowNL

For your gear!

Sakete schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:00:
https://reut.rs/3zDUmbJ

Zoals het niemand zal verrassen, wijst de audit in Arizona uit dat Biden legitiem de staat had gewonnen tijdens de 2020 verkiezingen. Sterker nog, Biden kreeg wat meer stemmen toegewezen en Trump minder.

Maar goed, nu gaat Texas aan de slag. Ze moeten de spanning er natuurlijk wel in blijven houden.
Het doel is natuurlijk al lang bereikt. De twijfel is al gezaaid. Helaas.

En dat is niet het enige, de staat kan ook nog eens alles vervangen. En de belastingbetaler moet het ophoesten. Dat alles zorgt natuurlijk voor nog meer ondermijnen van het systeem.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

https://www.washingtonpos...an-constitutional-crisis/

Een long-read vol doom & gloom, maar pijnlijk accuraat.

Wat ik zelf zie gebeuren, als '22 en '24 inderdaad gaan zoals voorspeld in het stuk, is een daadwerkelijke scheuring van de VS. Californië zal wellicht werklijk afscheiden in de chaos, net als wellicht NY.

Ook al doen ze dat niet, een constutionele crisis/semi-civil war zal ongetwijfeld leiden tot een sterke daling van de dollar, wat ook weer een hele keten van effecten in werking doet treden.

Dit dus.

• armageddon_2k1
En wie is de grote winnaar? China?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
https://www.theguardian.c...mocrats-negotiations-cost
Je zou het niet verwachten, maar het GOP gaat fijn voor de begrotingsplannen liggen: McConnell wil toch echt voorkomen dat de staatsschuld gierend uit de bocht gaat vliegen.

Tenenkrommend hoe vreselijk incompetent en ineffectief die gehele senaat daar is. Op deze wijze gebeurt er helemaal niets tot aan de volgende verkiezingen voor de senaat, waarna Biden maar beter kan hopen een absolute meerderheid te halen en anders gaat het dwarsliggen en saboteren doodleuk tot de volgende verkiezingen waarna het GOP een de facto ineffectieve president gaan proberen te verslaan met een volgende clown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Maar een meerderheid gaat hij dus absoluut niet halen. The stage is set.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
polthemol schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:10:
https://www.theguardian.c...mocrats-negotiations-cost
Je zou het niet verwachten, maar het GOP gaat fijn voor de begrotingsplannen liggen: McConnell wil toch echt voorkomen dat de staatsschuld gierend uit de bocht gaat vliegen.

Tenenkrommend hoe vreselijk incompetent en ineffectief die gehele senaat daar is. Op deze wijze gebeurt er helemaal niets tot aan de volgende verkiezingen voor de senaat, waarna Biden maar beter kan hopen een absolute meerderheid te halen en anders gaat het dwarsliggen en saboteren doodleuk tot de volgende verkiezingen waarna het GOP een de facto ineffectieve president gaan proberen te verslaan met een volgende clown.
Tja, al sinds Obama de modus operandus van de GQP. Nothing new under the sun.

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Sakete schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:09:
[...]

Tja, al sinds Obama de modus operandus van de GQP. Nothing new under the sun.
Klopt, maar de groep die er nu zit voor het GOP is extremer geworden ook. De collectie 'bat shit crazies' is toegenomen, significant zelfs.

https://www.theguardian.c...enate-hearing-trump-china
Wel mooi om te zien dat het GOP voor het wereldrecord 'boter op je hoofd hebben' gaat. Niets mag onderzocht worden van ze, behalve een man die zegt geacteerd te hebben op oprechte zorgen. Fascinerend schouwspel ergens, maar met name intens creepy hoe snel ze blijven afzakken qua niveau van bestuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stukje wat verder ingaat op Biden’s policy reset, iets wat in het Nederlandse geen onderwerp lijkt te zijn. https://www.thedailybeast...nt-even-know-is-happening

[ Voor 30% gewijzigd door Virtuozzo op 06-10-2021 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
Virtuozzo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:02:
Stukje wat verder ingaat op Biden’s policy reset, iets wat in het Nederlandse geen onderwerp lijkt te zijn. https://www.thedailybeast...nt-even-know-is-happening
Tja, in de normale gangbare media wordt het ook niet echt besproken hier in de VS. Alleen de drama besteedt men aandacht aan, want kliks = geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ

JJJ

Vandaag weer een zeer aardige editie van Letters from an American (Heather Cox Richardson) (aanmelden is sowieso een aanrader!):
Both the New York Times and the Washington Post today ran op-eds from Republicans or former Republicans urging members of their party who still value democracy to vote Democratic until the authoritarian faction that has taken over their party is bled out of it.

In the New York Times, Miles Taylor and Christine Todd Whitman wrote, “We are Republicans. There’s only one way to save our party from pro-Trump extremists.” Taylor served in the Department of Homeland Security and was the author of the 2018 New York Times piece by “Anonymous” criticizing former president Trump. Whitman was governor of New Jersey from 1994 to 2001, after which she headed the Environmental Protection Agency under President George W. Bush.

Taylor and Whitman note that “rational Republicans” had hoped after Trump’s defeat that they might take back the party, but it is clear now, they write, that they are losing the party’s “civil war.” But while they originally hoped to form a new party, they now agree that the only way to stop Trumpism “is for us to form an alliance with Democrats to defend American institutions, defeat far-right candidates, and elect honorable representatives next year—including a strong contingent of moderate Democrats.” To defend democracy, they write, “concerned conservatives must join forces with Democrats on the most essential near-term imperative: blocking Republican leaders from regaining control of the U.S. House of Representatives” and the Senate.
Samenvatting: prominente ("oude") Republikeinen raden mensen aan Democratisch te stemmen om te voorkomen dat de huidige partij de democratie kan ondermijnen.
Om het naar het Nederlandse te trekken, een analoog zou zijn dat VVD-coryfeeën aanraden PvdD te stemmen omdat de VVD de democratie ondermijnt.

Over de rol van de media in deze:
But what makes today’s op-eds stand out is that they are from former Republicans, that they are calling not for a separate party but for Republicans to shift their votes to the Democrats, and that their identification of the Republicans as an existential threat to our democracy is being published in major newspapers.

Mainstream television and newspapers have been slow to identify the radicalization of the Republican Party as a threat to democracy. The Eastman memo, uncovered by Bob Woodward and Robert Costa at the end of September in their new book Peril, flew largely under the radar screen, explained away as more of Trump being Trump even as it laid out, in writing, the steps to overturn the 2020 election and even as we knew that the former president tried to put that plan into place. A study by Media Matters showed that ABC, NBC, and CBS all chose not even to mention the memo; they reach more than 20 million Americans.

On Saturday, a monologue by comedian Bill Maher about the Eastman memo titled “Slow Moving Coup” laid out in 8 minutes how Trump tried to steal the 2020 election and how, when officials resisted him, he set out to solidify his power for 2024. Maher woke people up to the ongoing crisis in our democracy.

Maher’s monologue, along with the draft Senate Judiciary Committee report, which sets out in detail the efforts the former president made to bend the Department of Justice to his will, seems to have driven home to members of the press the fact that they cannot present today’s news as business as usual, especially after their presentation of the debt ceiling crisis as a political horse race when one side was trying to save the country and the other to destroy it. In the Philadelphia Inquirer yesterday, journalist Will Bunch wrote: “The future of American democracy depends, frankly, on whether journalists stop burying their head in ‘the work’ of balanced-but-misleading reporting and admit that, yes, actually, we are at war.”

[...]

"In a battle for facts, in a battle for truth, journalism is activism," Ressa said in 2020. Disinformation, she said, “is how you transform a democracy. This is death by a thousand cuts. The same thing is happening in the United States. I think the goal of influence operations or information operations is to seed it, repeat it, incite hate and...change the way real people think, and that impacts the real world. This is happening all around the world. That's what the research has shown us, that's what the data shows us.”
Ondanks dat er gedegen onderzoek ligt en de feiten op tafel liggen blijkt dat bereik in media essentieel is om het publiek op de hoogte te brengen van misstanden in de Amerikaanse politiek. Er is een cabaretier voor nodig om de boodschap te slijten aan het publiek. Het "wakker worden" van de media (met het besef dat zij zelf onderdeel zijn van het politieke bestel en een controlerende functie vervullen en meer zijn dan alleen maar een "both-sides" doorgeefluik) lijkt ook via een cabaretier te gebeuren.

Griezelig om te zien hoeveel dit al op het Nederlandse lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 22:43
@JJJ Dank voor deze link.
JJJ schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:46:
Om het naar het Nederlandse te trekken, een analoog zou zijn dat VVD-coryfeeën aanraden PvdD te stemmen omdat de VVD de democratie ondermijnt.
Precies wat ik dacht toen ik het las. Nu denken we nog: "Wat zijn die malle Amerikanen toch aan het doen?". Even later is het hier ook al zover. Het lijkt angstig hard die kant op te gaan.
Griezelig om te zien hoeveel dit al op het Nederlandse lijkt...
My thoughts exactly :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eng, maar verklaarbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Dit is het filmpje van Maher waar hierboven aan gerefereerd wordt:

TLDR: Trump was het bijna gelukt de verkiezingen te stelen. Hij is nu heel hard bezig om te zorgen dat het stelen in 2024 niet mislukt en hij is aardig dichtbij. Democratie hangt aan een zijde draadje.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beter gezegd, de agenda waar de self-coup van 1/6 onderdeel van is, wordt gecontinueerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ

JJJ

pingkiller schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:48:
Dit is het filmpje van Maher waar hierboven aan gerefereerd wordt:
[YouTube: New Rule: The Slow-Moving Coup | Real Time with Bill Maher (HBO)]

TLDR: Trump was het bijna gelukt de verkiezingen te stelen. Hij is nu heel hard bezig om te zorgen dat het stelen in 2024 niet mislukt en hij is aardig dichtbij. Democratie hangt aan een zijde draadje.
Dank voor het delen! Bijzonder dat het publiek zo in de lach schoot op de achtergrond, ik vond het helemaal niet grappig / kon er niet om lachen. Wat is er voor nodig om mensen de ernst van de zaak te laten inzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:27
Bill Maher is dezelfde man die 4 jaar lang consequent beweerde dat Trump het Witte Huis niet zonder slag of stoot zou verlaten. Ik hoop dat de beste man niet weer gelijk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JJJ schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:40:
[...]

Dank voor het delen! Bijzonder dat het publiek zo in de lach schoot op de achtergrond, ik vond het helemaal niet grappig / kon er niet om lachen. Wat is er voor nodig om mensen de ernst van de zaak te laten inzien?
Teveel van het publiek deelt inmiddels teveel kenmerken met de classificatie van pseudo-conservative. Een cultureel fenomeen geïnstigeerd beginnend in de periode van de John Birch Society, waarna meer geavanceerde technieken werden toegepast van Cultural Engineering gericht op onderwijs.

Of zoals een Amerikaanse kennis het ooit omschreef in een essay: "The pseudo conservative is a man who, in the name of upholding traditional American values and institutions and defending them against more or less fictitious dangers, consciously or unconsciously aims at their abolition.”

Men lacht vanuit aangeleerde reflex tot bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

JJJ schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:40:
[...]

Het doel is amuseren, niet informeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

HEY_DUDE schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 00:09:
Bill Maher is dezelfde man die 4 jaar lang consequent beweerde dat Trump het Witte Huis niet zonder slag of stoot zou verlaten. Ik hoop dat de beste man niet weer gelijk krijgt.
Maar dat was niet zo heel bijzonder, want dat dachten we hier op die forum ook al lang. En wat ie nu zegt is ook wat al in de lijn der verwachting ligt. Fijn dat een bekend persoon het ook even publiekelijk uitspreekt, dat wel.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
FunkyTrip schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:45:
[...]

Maar dat was niet zo heel bijzonder, want dat dachten we hier op die forum ook al lang. En wat ie nu zegt is ook wat al in de lijn der verwachting ligt. Fijn dat een bekend persoon het ook even publiekelijk uitspreekt, dat wel.
Het is makkelijker dit soort trends als outsider te zien dan wanneer je er dik in zit. Ik denk dat veel Amerikanen, en dan met name de liberals, maar ook de moderate conservatives, verrast zullen zijn als dit gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stuk verkenning naar het trendpotentieel voor de correlatie politiek en geweld, de moeite waard voor inzicht in waarom Biden zo extreem voorzichtig moet navigeren - bij alle complicaties.

https://muse.jhu.edu/article/815944/
by January 2020, "41 percent of Republicans agreed that “a time will come when patriotic Americans have to take the law into their own hands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Op YT kom ik nog wel eens in discussie met Trumpkins en het niveau van indoctrinatie en uitschakelen van denkprocessen is echt schrikbarend. Het is echt religie. En alle argumenten tegen worden 180 graden gedraaid. De 9 maanden Biden worden door hen echt als hel beschouwd en ze blijven maar blaten over hoe succesvol Trump was met de economie en dat hij nul oorlogen is begonnen (wat ze - foutief - als unicum en succes bestempelen, want als het ze uitkomt zijn ze ineens pacifistisch).

Ik heb wel eens gezegd dat als er een orkaan over je stad raast het opruimen en opbouwen tijd kost, en dat terwijl ik totaal geen Bidenfan ben. Dems zijn ook maar een rechts elitair kliekje immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Wilf schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:01:
Op YT kom ik nog wel eens in discussie met Trumpkins en het niveau van indoctrinatie en uitschakelen van denkprocessen is echt schrikbarend. Het is echt religie. En alle argumenten tegen worden 180 graden gedraaid. De 9 maanden Biden worden door hen echt als hel beschouwd en ze blijven maar blaten over hoe succesvol Trump was met de economie en dat hij nul oorlogen is begonnen (wat ze - foutief - als unicum en succes bestempelen, want als het ze uitkomt zijn ze ineens pacifistisch).

Ik heb wel eens gezegd dat als er een orkaan over je stad raast het opruimen en opbouwen tijd kost, en dat terwijl ik totaal geen Bidenfan ben. Dems zijn ook maar een rechts elitair kliekje immers.
Het is rechts en extreem rechts. Ik vergelijk Dems altijd met zoiets als de VVD en Repubs met de PVV/FvD. Beste oplossing voor Amerika is first past the post voting afschaffen en gewoon naar een proportioneel systeem, zodat andere partijen daadwerkelijk aan de macht kunnen komen. Zal de hele discussie iets genuanceerder maken denk ik zodat mensen elkaar niet zo snel naar de keel vliegen.

Het is grappig dat een "moderate" hier toch op z'n minst centrum-rechts is. In NL zat ik redelijk in 't midden (het midden van 10 jaar geleden tenminste) altijd, wat mij hier in bepaalde opzichten een leftie maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat de VS een probleem van oligarchie en sociopathie hebben, dat was al duidelijk. Maar hoe diep de rot zit, nu ja, even een artikel om eens rustig voor te gaan zitten. Immers, dit fenomeen begon ooit met wat groot-zakelijke jongens die partijen instrumentatie ter beschikking stelden …

Wie een oogje gehouden heeft op Nederlandse zaken (Kaag, Hoekstra e.d.) in relatie tot dat fenomeen is er misschien even stil van. Maar, het kan niet als verrassing komen. Men dient geen twee heren. Men bewerkt elk heertje, als gereedschap.

Hayek: dethroning politics. And governance alike.

https://www.motherjones.c...ct-far-right-republicans/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat het een goed idee is om hier nog eens een publicatie van Kendzior te plaatsen. Uit 2016.

https://thecorrespondent....mp/1611114266432-e23ea1a6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog een stukje van interesse, Pew Research heeft de resultaten gepubliceerd van een onderzoek rakend aan het fenomeen van Christian Nationalism - het zogeheten energetisch reservoir gebruikt door neofeodalisme oligarchie in de VS voor transitie naar kleptocratie.

Het is best schokkend. Zeker, als we ons aan percentages houden is het makkelijk af te schrijven. Totdat we eens naar aantallen gaan kijken. Dan wordt het ook interessant om verdere onderzoeken er naast te leggen, zoals armed forces religious composition, of de studies sociale geografie Beltway / Fly-over Country.

Het is geen fringe fenomeen. 36 miljoen volwassen als effectief energetisch reservoir (core group dus, wat actief ageert). Zetten we dit af tegen de enige historische analoog die voorhanden is, dat is het drievoudige van wat in de Weimar Republiek ruim voldoende was voor herordening naar autoritarisme.

https://www.pewforum.org/...tion-of-church-and-state/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog eentje, artikel bij Salon vanuit verkenning naar de discrepanties tussen wat sociale geografie van conservatisme zegt, en wat gedaan wordt. Daar wringt in 2016 al menig schoentje, bijvoorbeeld bij segmenten als Beltway voters en white / female / married. Maar inmiddels liggen de discrepanties dermate in het oog dat men er toch eens naar is gaan kijken.
How can people both "believe" elections are rigged against them, but behave like people who have total faith in the system?

The likeliest answer is also the simplest one: They're lying
https://www.salon.com/202...ey-dont-act-like-they-do/

Als terzijde, iets wat aan deze kant van het water niet gesignaleerd is, maar in de VS is er behoorlijk wat te doen over de aankomende Riefenstahl campagne van Tucker Carlson. Prime-time format, geavanceerde propaganda instrumentatie, 1/6 als “false flag” operatie. Dat is de kickoff van een serie specials in voorbereiding. Die referentie komt ook voorbij in het artikel, de moeite waard om eens stil bij te staan. Stel je een NSB TV show voor die gebracht en verkocht wordt als gevalideerde documentaire met oproep om los te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Meanwhile, herinnert iemand zich nog Kyle Rittenhouse? Van de rechter mogen de slachtoffers geen slachtoffers genoemd worden. En tja, wat voor zaak heb je, als er geen slachtoffers zijn. Let op de linguïstiek gestimuleerd door de rechter.

https://www.thenation.com...y/kyle-rittenhouse-judge/

[ Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 28-10-2021 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor wie in de VS werkt / woont, een leestip. David Pepper’s boek Laboratories of Autocracy is uit, en het is zeer de moeite waard. En van nut voor detectie lokale / regionale destabilisatie. Wat wel van waarde is bij beslissingen voor de toekomst.

Interview en review bij Vanity Fair: https://www.vanityfair.co...ily-undermining-democracy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

FunkyTrip schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:45:
[...]

Bill Maher was vroeger grappig, nu is hij vooral rijk. De man is het voorbeeld van een "brokebrained liberal" en is totaal wereldvreemd.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Welp, nu mag ik Bill Maher niet meer leuk vinden omdat ie rijk is en kan geen enkele zin van hem meer serieus genomen worden of een waarheid bevatten.

Op naar de volgende dan…

Mag Jon Stewart nog wel?

[ Voor 7% gewijzigd door armageddon_2k1 op 30-10-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:34:
Welp, nu mag ik Bill Maher niet meer leuk vinden omdat ie rijk is en kan geen enkele zin van hem meer serieus genomen worden of een waarheid bevatten.

Op naar de volgende dan…
Yep, wel als hij zulke dingen loopt te verkondigen: YouTube: New Rule: The Lesson of Afghanistan | Real Time with Bill Maher (HBO)

TLDR: "Het is allemaal niet zo erg."

Behalve als je:
- donker bent
- geen ziektekosten verzekering kunt betalen
- je dagelijks jezelf in de gig economy mag "heruitvinden"
- je huis uitgezet gaat worden vanwege het niet kunnen werken
en zo kun je nog uren doorgaan. Dit zijn allemaal dingen waar hij zelf geen last van heeft en dat is dan ook wel te zien in zijn opvattingen.

"Het kan nog veel erger" Lekkere dooddoener en je zet een hoop mensen die er bij langs komen even flink te kakken.

Ieder zijn ding hoor.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sakete
Sandor_Clegane schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:03:
[...]

Yep, wel als hij zulke dingen loopt te verkondigen: YouTube: New Rule: The Lesson of Afghanistan | Real Time with Bill Maher (HBO)

TLDR: "Het is allemaal niet zo erg."

Behalve als je:
- donker bent
- geen ziektekosten verzekering kunt betalen
- je dagelijks jezelf in de gig economy mag "heruitvinden"
- je huis uitgezet gaat worden vanwege het niet kunnen werken
en zo kun je nog uren doorgaan. Dit zijn allemaal dingen waar hij zelf geen last van heeft en dat is dan ook wel te zien in zijn opvattingen.

"Het kan nog veel erger" Lekkere dooddoener en je zet een hoop mensen die er bij langs komen even flink te kakken.

Ieder zijn ding hoor.
Tja, hij zegt soms onzinnige dingen, en hij zegt soms goede dingen. Maar om hem dan gelijk volledig af te rekenen omdat hij af en toe iets zegt waar je het niet mee eens bent, of iets doms zegt, dat slaat dan ook nergens op. Zoals ze in Amerika zeggen, don't throw the baby out with the bathwater.
Pagina: 1 ... 7 ... 16 Laatste

Let op:
De discussie over Trump mag hier: [ZT] Voormalig president Trump
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
  • Discriminerende reacties
  • Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
  • Rants
  • Whataboutisme
  • Linkdrops
  • Sealioning
  • Het reageren op overduidelijk slechte reacties
  • De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid