Fornoo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:07:
Ik ben het niet eens met de bewering dat wetgeving te complex is voor de gemiddelde burger. Zelfs Einsteins general theorie of relativity is te ontleden tot de essentie die iedereen kan begrijpen zonder de daadwerkelijke formules te kennen. Verder is het participeren zelf, het stemmen, een kwestie van techniek. Veel meer dan een knopje A, B of C hoeft dit niet te zijn. Dit lijkt me met een paar tot enkele tientallen miljoenen toch zeker op te tuigen te zijn.
De reden dat het er nooit komt is, omdat de huidige machthebbers die niet zonder slag of stoot willen weggeven. Dus worden er allerlei drogredenen bedacht waarom het niet zou kunnen.
Relativiteitstheorie is eerlijk gezegd dan ook niet iets moeilijks om uit te leggen of te begrijpen. Dat leer ik geïnteresseerde leerlingen in het vmbo ook binnen een uur te begrijpen. Is ook in de studie een relatief makkelijk onderdeel (pun intended).
Heeft wel een paar breinbrekers en lastige momenten voor de student.
Ook rocket science is niet echt rocket science. Wel duur en lastig om het goed te doen, maar iedereen kan het begrijpen in het algemeen.
Gezien het populisme wat er is en gezien het egoïsme bij vrijwel alle mensen, zullen de uitkomsten van een referendum heel makkelijk de foute kant op kunnen slaan. Een volk is makkelijk te manipuleren.
Simpele onderwerpen als een rookverbod waren mogelijk lang niet zo snel van de grond gekomen met een referendum.
De stikstofcrisis in combinatie met huizenbouw en vluchtelingenstroom is een lastige om helder te krijgen door het volk.
De macht bij het volk, klinkt altijd goed, maar in de praktijk is het nooit goed uitgepakt. Het wordt als een klas leerlingen waar de docent geen grip op heeft (of te lang afwezig is).
Fornoo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:19:
Het probleem van de Amerikaanse politiek is niet louter een probleem van de Amerikaanse politiek. Het probleem is universeel. Macht werkt als een magneet voor narcisten, socio- en psychopaten. Het trekt personen aan die controle willen uitoefenen over anderen. Personen met een van deze karaktereigenschappen voeden zich (figuurlijk) door de kick die ze halen uit het domineren van anderen. Dit door te verleiden, te misleiden, te liegen en desnoods door af te persen of zelfs fysiek geweld toe te passen om hun wil op te leggen.
Mijns inziens is iedere vorm van een gekozen of ongekozen leider gedoemd om te mislukken, omdat de geschreven en ongeschreven regels vroeger of later worden geschonden door optelsom van het gedrag van die leider of de kring van adviseurs daar omheen.
Uiteraard hebben we in de westerse landen een rechtstaat die voor meer gelijkheid zorgt, dan een tiran die rechter, jury en beul is. Maar ook hierin is er sprake van 'function creep'. Kijk naar Amerika waar het recht langzaam aan volledig gepolitiseerd raakt.
We moeten de macht veel meer naar 'het volk' trekken om dit gekonkel tegen te gaan. In Nederland iedere stemming in de eerste en tweede kamer, verplaatsen naar de huiskamer. We zijn veel te mak door de politici hun dingetje te laten doen.
Er zijn genoeg slechte politici, maar ook zeker een paar die hun best wel doen voor een land. Niemand zal na jaren foutloos zijn, maar dat zijn wij als mens en volk ook niet.
In de tweede kamer vinden tenminste inhoudelijke debatten plaats op basis van dossiers en zoveel mogelijk de feiten. Ook is er controle op het functioneren, ook al kan iemand lang doorgaan met prutsen of zelfs corruptie.
Het is een cliché, maar een democratie zoals in Nederland is zo ongeveer het minst erge systeem wat je kan hebben.
Probleem in de VS is dat zij van dat type systeem dan weer zo ongeveer de slechtste vorm hebben ontwikkeld. Het land is daarnaast te groot op dit moment, maar op de kleinere niveau's zijn er daar nog wat mensen en overheden die de boel wat weten te redden.
Ook al lijkt het ergens in de toekomst nog eens goed mis te gaan. Afhankelijk van wat er precies gaat gebeuren nadat Trump en Biden uit beeld zijn, waarschijnlijk pas na overlijden door ouderdom.
Ik zie het verder zo: hoe erger politici het doen, hoe meer kans dat er mensen de politiek in gaan om het goed te doen. En dat geeft hoop op een positieve omslag in de politiek in de toekomst.
(Persoonlijk denk ik dat we hoe dan ook na x jaar over gaan op een politieke leider die een AI is, omdat het voor een groep mensen te lastig is om alle dossiers goed te kennen en alles eerlijk en snel en goed te organiseren. Off-topic verder en dat is toekomstmuziek, slechts mijn beeld. Alleen zou het met een AI-leider dan juist wel mogelijk zijn dat er referenda komen en dat die mogelijk dan wel goed werken...)