Nuja, beide systemen hebben juist héél weinig overeenkomsten met amerika.DevWouter schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:38:
[...]
Kijkend naar Italië en Brazilië vrees ik dat we nog veel verder extreem rechts uit gaan. Italië is altijd een beetje een voorloper geweest op nieuwe politieke trends en in Brazilië was een linkse uitslag in de tweede ronde logischer geweest.
Brazilie is een land met relatief weinig democratische traditie en als, dan snel met zeer extreme vleugelkampen.
Ik vond overigens juist de uitslag veel minder uitgesproken links voor lula dan verwacht en juist zorgwekkend hoeveel pro-bolsonaro lokale senatoren zich toch doorgezet hebben.
Zelfs als ik verwacht dat lula wel ga winnen, vrees ik dat diens ambtstijd een teleurstelling wordt door die tegenwerking van lokale rechtse krachten....
Maar dat heeft natuurlijk mrt de VS weinig te maken.
Hierbij is het eerder zo dat de republikeinen, op een moment dat ze eigenlijk gemakkelijk moeten kunnen scoren, zichzelf in de nesten werken..
Deels door totale idioten te nomineren op belangrijke races, onder invloed van een doorgeslagen MAGA-trein...
Dr. Oz in PA. en Herschel Walker in Georgia zijn echt rampzalige kandidaten die een volledige puinhoop van hun race maken.
Het valt me zozeer op dat op dat punt de GOP aan zelfvernoetiging lijkt te doen en ergens vermoed ik toch wel dat dit ook in november één van de thema's zal zijn...
Hoe de GOP een verkiezing met een impopulaire president en tijdens economische crisis en instabiliteit, wat normaal de republikeinen helpt, toch volledig laten wegglipppen.
Misschien zal hun verlies niet overall zijn, het Huis zullen ze mogelijk netaan kunnen winnen, maar vast met minder dan 10 zetels verschil... En dan is er verder genoeg ruimte voor een zeer ervaten bestuurspolitiek (en daarop schat ik de huidige regering-Biden best als slim en efficient in)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen