President schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:04:
[...]
Gisteren nog een leuke aflevering: een gezin had 300 euro per maand uit te geven. Hadden een restschuld van 75.000 euro na gedwongen verkoop van hun huis, nadat ze de hypotheek 7 maanden niet hadden betaald omdat ze dachten dat dat automatisch ging en ze in die maanden niet eens hadden gezien dat er geen hypotheek werd afgeschreven.... En ze wel al hun geld hadden uitgegeven, dus konden ze het ook niet betalen.
deze zaken zijn vrij schadelijk om als voorbeeld te nemen: dit is niet de standaard namelijk, maar je krijgt wel het beeld dat het de standaard is. Daarbij ontbreekt context: hoe slim zijn die mensen? Waren ze capabel genoeg om een administatie te kunnen voeren, enz.
Gingen dus naar voedselbank, lopen rond als het grof vuil buiten wordt gezet.... Maar: wel 100 euro per maand uitgeven aan roken want 'dat was nodig voor de stress'. O en ze waren trots dat ze in een paar weken 12 euro aan statiegeld hadden opgespaard zodat ze een extraatje konden kopen....
1. je staat onder immense druk vanaf dat je stevig in de schulden zit. Dat doet mentaal heel veel dingen met je. Mensen die onder zware druk staan gaan niet zomaar stoppen met roken. Mensen die niet onder druk staan hebben vaak al grote moeite om te moeten stoppen.
2. roken is een verslaving, ze gedragen zich precies hoe iemand die verslaafd is zich zou gedragen: voor hun is het een basisbehoefte.
3. waarom moet je dan zo neerbuigend erover doen dat ze een wel met statiegeld wat geld bij elkaar kunnen sparen? Nogal onnodig 'judgy'
Vraag is dan ook: wat vinden we een basisbehoefte? Is roken dat? Is echt vlees dat? Valt frisdrank daaronder? Zijn 7 katten een basisbehoefte? Is een televisie een basisbehoefte? Is op vakantie gaan een basisbehoefte? Zijn cadeautjes met Sint/kerst/verjaardag een basisbehoefte?
Helaas kan ik je dossiers hierover niet delen, maar overall: wat een basisbehoefte is, verschilt enorm tussen mensen. Jij oordeelt op basis van jouw kader wat een basisbehoefte is (zoals ik dat doe vanuit mijn kader. Voor mij zijn zeker 4 paar hardloopschoenen door het jaar heen een basisbehoefte, voor jou zou dat onzin zijn misschien).
Maar om globaal hierop een antwoord te geven: het is volledig afhankelijk van de omstandigheden en wat de schulden daarbij mentaal doen met mensen. Cadeautjes met sint/kerst/verjaardag zijn geen basisbehoefte, tenzij er misschien kinderen in het spel zijn: men wil hen heel vaak afschermen van de ellende en een zo normaal mogelijk leven geven, ook omdat ze de last/voortdurende stress van problematische schulden/armoede niet willen doorgeven. Als je ouder bent (weet ik niet in jouw geval, ik wel) is dat een heel begrijpelijke reflex die je niet zomaar kunt negeren.
7 katten (waarom altijd 7? waarom altijd die overdrijving) is wederom de context van belang: huisdieren zorgen voor een vermindering van stress. Men gaat dit dus mogelijk als een 'safe space' ervaren in een wereld die voor de rest ellendig is voor hun. Er is daarbij ook een emotionele band.
En zo kun je blijven afpellen op wat je in vraag stelt, maar elk van die zaken vertegenworodigen voor sommige mensen een laatste restje geluk en als soort blijven we toch vooral gelukszoekers. Je kunt dus elk element uit iemands leven in vraag stellen of dat nu echt wel zo nodig is, maar daarmee doe je die mensen geen eer aan en ik denk dat je jezelf daarmee te zeer op een voetstuk plaatst.
Overigens vind ik vooral dat we moeten stoppen met 'achteraf betalen' en gewoon 'vooruit betalen' verplicht moeten stellen. Geen jaarcontract bij Ziggo waarbij je 6 maanden kan achterlopen met betalen, maar gewoon 'betaal voor 1 juli, anders heb je geen verbinding' bij wijze van. niet achteraf betalen bij bol.com maar eerst betalen, dan pas levering. Gewoon de hele schulde industrie voorkomen, zodat men dat ook niet aan verdient.
Heb je geen 13.000 euro om een nieuwe auto te kopen? Dan koop je er maar een van 3000 euro...
Deels eens: vooruit betalen kent ook zijn problemen bij bepaalde voorzieningen als je weinig budget hebt, maar voor heel wat consumentenzaken zou het ene godsgeschenk zijn als men de flitskredieten, nabetalingen, betalingen in termijnen ed. gewoon compleet schrapt en wettelijk gezien bij het grof vuil zet.
Je voorbeeld van 13 000 euro auto, dan maar 3000, past dan weer niet helemaal lekker bij het gros van de groep waar we hier over hebben, daar gaat het vaker over auto's van nog geen 500 euro die hoogstwaarschijnlijk de volgende apk-keuring nog eens niet gaan halen
@
Wozmro financiele kennis opbouwen moet je ook kunnen en dat is niet iedereen gegeven. 'ik heb nu 100 euro, wat kan ik ermee halen?' is een relatief makkelijke vraag. 'ik heb nu 100 euro, hoe kan ik die zo optimaal mogelijk inzetten zodat ik over 3 maanden nog altijd profijt heb van die 100 euro die ik nu gebruik' is al een stuk complexer als vraag en is intens moeilijk vanaf dat je onder acute en niet-aflatende druk staat van schulden/armoede. Dat laat ik nog zaken buiten beschouwing waar mensen gewoon van nature al niet in staat zijn om die vraag te kunnen oplossen omdat ze het concept gewoon niet onder de knie kunnen krijgen.
Of als ik het op mijn eigen leven mag projecteren: mijn vrouw is heel erg goed met het dagelijkse huishoudboekje, iets wat mij heel veel moeite kost. Ik ben een stuk sterker met middelen inzetten als ik op de lange termijn mag plannen, we vullen elkaar daarmee heel goed aan, maar los van elkaar was het een stuk moeizamer voor ons beide op dat vlak
[
Voor 9% gewijzigd door
polthemol op 05-01-2024 09:22
]