bszz schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:58:
[...]
Je kunt alles wat krom is recht proberen te redeneren maar als je al je posts op een hoop gooit blijft er maar één conclusie over: Je bagatelliseert de shit waar een heleboel arme mensen in zitten en dat is pijnlijk.....
Verklaar je nader: wat heb ik gebagatelliseerd?
Ik neem aan dat je het volgende bedoeld: dat ik steeds zou roepen dat verhuizen wel even de oplossing is.
Lees dan deze nog eens:
Playa del C. in "Armoede, schulden en dakloos zijn in Nederland"De eerste keer dat ik ging verhuizen, kreeg ik niks en heb ik niks betaald voor de verhuizing. Was een vrijwel kant-en-klaar huurhuisje waar ik ik ging.
Ik kreeg later 3000 euro voor de verhuizing. Een regeling in redelijk wat CAO's voor mensen die van buiten de werkgemeente naar de werkgemeente toe verhuizen. Idee is dat de werkgever reiskosten bespaart en we allemaal minder ver hoeven te reizen. Win/win. Voorwaarde is dus wel een baan met zo'n CAO, maar nogmaals, daar zijn er best veel van.
Gezinnen/personen die met problematische schulden te kampen hebben of dakloos zijn of armoede (en veelal is het een combinatie van 2, soms 3 opties), hebben die marges niet. Het gezin wat ik af en toe probeer uit te helpen kunnen nog geen 10 euro vrij maken. Zelfs als ze naar een goedkopere woning zouden kunnen verhuizen kunnen ze dat niet betalen, want de borg is niet op te brengen. En zo ken ik helaas meer situaties (mijn vrouw werkt in de hulpverlening en precies dit soort dossiers moet ze proberen regie over te voeren).
Geldt dit voor alle arme mensen? Geldt dit altijd voor de mensen waar jij het over hebt? Is er een route waarbij ze én van baan veranderen én op een bepaald moment verhuizen én bijvoorbeeld een auto wegdoen dat er een route is waarbij ook die arme mensen uiteindelijk mede door een verhuizing tóch een beter leven kunnen krijgen? Ik weet wel zeker dat dat SOMS best een goede optie is.
Ook jij blijft maar roepen: daar is het geld niet voor, dus geen optie.
Over de borg: dat is een vrij groot bedrag. Dat krijgt iemand toch terug als de oude huur wordt opgezegd? Als de borg bij de nieuwe woning lager is, dan komt er op die manier ook geld vrij. Dat laatste heb ik geen ervaring mee, mogelijk zijn nieuwe borgen altijd weer hoger dan oude, kan ik mij ook voorstellen.
Je zit dus met je punten een beetje vast in je eigen ervaring en legt op basis daarvan veel zaken vrij achteloos naast je neer, omdat _jij_ het anders hebt ervaren.
Nee, dit is volledig een aanname en interpretatie van jou.
Als je tegenargument vaak neer komt op 'ja maar het is niet altijd zo', 'maar in deze uitzonderlijke situatie had er een andere keuze gemaakt moeten worden', ... dan ben je EN captain hindsight aan het spelen EN zoek je behoorlijk actief spijkers op laag water.
Hoe kom je bij captain hindsight. Dat is heel iets anders. We hebben het niet over dat achteraf alles heel simpel is. Dit is complete lulkoek.
En spijkers op laag water zoeken. Dat gezegde had ik zonet al in mijn gedachten over de mensen die bij elke suggestie gaan zoeken naar waarom dat NIET kan. Ik kom met oplossingen die soms kunnen werken. Niet meer en niet minder.
Je beschuldigt nogal in dit stukje reactie, ik zou daar nog eens heel goed over nadenken. JIJ bent er zwaar van overtuigd dat een verhuizing voor arme mensen nooit een optie is. Dat is een heel stuk stelliger dan wat ik hier kwam brengen.
Hou er ook rekening mee dat als je steeds het idee hebt dat je punt/argument niet goed wordt begrepen, het mogelijk schort aan hoe je je punt communiceert, dat het lost in translation gaat.
Leuke discussietechniek laat je zien inderdaad. Jij bent het niet met mij eens en nu komt de stroman: nu zou ik zelf ook denken dat mijn punten niet goed begrepen worden. Dat stel ik nergens. Ik vind het schokkend om te zien hoe bepaalde mensen reageren. Mijn eigen punten zijn naar mijn mening prima.
Je blijft vasthangen in beelden over slachtofferrol, of dat je je instelling moet veranderen. Het werkt helaas neit zo makkelijk, er is ook weinig regie te voeren door een persoon zelf vanaf dat je speelobject (want dat je snel worden) bent geworden van een schuldenindustrie. Vergeet dus niet het verschil tussen 0 euro op je spaarrekening hebben en 0 euro op je spaarrekening hebben en problematische schulden erbij. Dat is een heel grote divider, ookal zijn beide waarschijnlijk vrij arm. De eerste kan trouwens oko nog heel snel in de schuldenwereld komen, daar is slechts een beetje ziekte, misschien wat werkeloosheid, of wat onverwachte kosten voor nodig.
Ik ken mensen die in de schuldsanering hebben gezeten. Het plan is altijd geweest om na x aantal jaar uit de schulden te komen.
Ben het principeel totaal oneens met je opmerking over de regie nemen. Dat is serieus iets wat ieder mens moet doen. Jij draait dat om naar: JA, MAAR je bent speelbal van een schuldenindustrie. Jazeker, dat klopt. EN? zeg ik dan. Betekent niet dat je daarna dus dan de regie niet moet nemen. Dat moet alsnog. Niet dat je de regie altijd hebt, maar je zult zelf iet moeten doen om de problemen op te kunnen lossen, niet waar?
Een punt waar het pijnlijk duidelijk gaat worden is met hoe de energieprijzen nu omhoogschieten: vorige maand was ik een ~kwart van mijn inkomen kwijt aan gas en stroom en het heeft haast geen impact gehad op mij en mijn gezin. Het gezin wat ik ken zou met dergelijke bedragen een nieuw gigantisch probleem hebben, dus die zitten effectief al een paar maand in de kou in een huis wat ondertussen ook vochtig aan het worden is. Dat is geen mentale oefening meer wat je kunt ondernemen, je komt er niet weg met 'eigen initiatief' of 'je moet het echt willen', je zit in een spiraal waarbij je het vermogen bent verloren om te kunnen reageren op nieuwe problemen omdat er geen 'wiggleroom' meer is.
Yes, dank je dat je dit onderwerp aan snijdt. Wou het zelf ook al introduceren. De energiecrisis is namelijk voor de armen onder ons niet een probleem. Het is een probleem voor de mensen die op de grens zaten, zich niet aan kunnen of willen passen, waarna ze ook in de armoede vallen. Dat is ook best wel een grote groep mensen. De groep die elke maand net 100 euro kan sparen, maar nu -50 of erger.
Weet je wat de allerbeste manier is om geld te besparen? Kachel uit. Eventueel op een 15 graden houden om zo de woning in een goede staat te houden, maar uit dat ding. Twee jassen aan.
Ik heb het geld ervoor liggen, maar bij wijze van test hebben we bij ons de kachel ook uitgezet deze winter. Als ik thuis kom doe ik dubbele sokken, een vest aan en een deken om. Douchen hebben we beperkt tot één keer per week.
Weet zeker dat veel mensen in eerste instantie zullen denken dat dit soort dingen niet altijd kan. Want natuurlijk is er ook weer een ernstig zieke bij. Of iemand die thuis moet werken met klanten. Weet ik veel wat er verzonnen kan worden. Maar in erg veel gevallen kan de kachel gewoon uit (of heel laag) en dan betalen die mensen dit jaar minder voor energie dan wat ze normaal gesproken zouden doen.
Nou, wat ga ik hier een commentaar op krijgen zeg. Hoe kon ik dit toch bedenken allemaal vanuit mijn elitaire positie. Lees het andere topic op tweakers over dit onderwerp. Er zijn heel veel mensen die dit momenteel doen. Van rijk tot arm, tot heel arm.
Was toevallig net op nu.nl
https://www.nu.nl/economi...punt-in-vijftig-jaar.html
Waaronder ook veel gewone consumenten die heel veel minder zijn gaan verbruiken.
Kijk, ik wil niet zeggen dat alles simpel is. Zo kan het overkomen. Nee, niet alles werkt altijd precies goed. Valt mij wel heel erg op dat jij meteen komt met: er is geen uitweg, een arm gezin is bij voorbaat gedoemd tot enorme armoede door de gascrisis. Waar ik zelf zie en weet dat dat helemaal niet zo is, zelfs een kans is. Een kans omdat het momenteel niet zo gek meer is om de kachel eens uit te doen. Vroeger door schaamte werd dat nog wel eens moeilijk gevonden.
Of, om het misschien nog wat duidelijker te maken: als mijn diepvries kapot gaat, koop ik vandaag nog een nieuwe en hevel ik alles over. Ik raak niets kwijt van het voordeel van eten te kunnen bewaren. Als dat gezin een kapotte diepvries krijgt, kunnen ze hem niet vervangen en moeten ze hopen dat het opgeslagen eten bij vrienden/buren zo lang kan worden gelegt, maar dat haalt weer een hoop praktisch voordeel weg. De nieuwe diepvries zal waarschijnlij keen afdankertje worden, wat weer terug te zien is op de stroomrekening, waardoor ze nog meer kwijt gaan zijn aan kosten en dus minder voordeel hebben bij aanbiedingen harken om in de diepvries te duwen.
Dat zijn de verschullen tussen wel of geen ruimte over hebben meer en die negeer je in veel van je betogen hier en dat is wat bij mensen irritatie op wek en/of felle weerwoorden.
Dit onderwerp is niet eens besproken. Waarom wordt mij nu in de schoenen gelegd dat ik dit soort dingen negeer? De situatie is dat er geen financiële ruimte meer is -> ik kom met ideeën om mogelijk (!) iets meer financiële ruimte te kunnen realiseren -> wordt daarna gesteld dat ik de situatie bagatelliseer.
Nee, wat er echt speelt, is dat het blijkbaar heel pijnlijk is om te horen dat problemen door mensen zelf opgelost kunnen worden. Ik hoor in het tegengeluid vooral dat andere mensen moeten komen helpen. Dat kan ook zeker, alle hulp is goed. Je kunt echter altijd zelf ook zo goed mogelijk je best doen. En dat is een boodschap die niet zo lekker valt blijkbaar. Dat er ook consequenties zijn van het eigen gedrag.
Al die zaken rond een huisdier, roken, overgewicht, niet willen werken, enz. liggen enorm gevoelig. Ze zijn in veel gevallen gewoon waar, maar de confrontatie is pijnlijk. In dat rijtje staat ook: verhuizen, auto weg, kachel uit.