Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:22:
[...]
Vrijwel iedereen kan rustig door het MBO, HBO of WO traject komen om daarna een baan te zoeken.
Ik ben heel benieuwd naar de reactie van Kees de tomatenplukker als je hem dat vertelt. "Gewoon gaan studeren joh, dan kun je (als je afgestudeerd bent) altijd wel een baan vinden".

Ja, dat gaat echt heel makkelijk als je al platzak bent en je geen dag ziek kan zijn omdat je er dan uit vliegt bij de baas. :X

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:23
CornermanNL schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:15:
@Playa del C. ik stel nergens dat ik oplossingen aan de kant schuif , er zijn situaties waar die prima kunnen werken. Alleen armoede is geen keuze , in veel gevallen.

Het is een structureel tekort aan de binnenkomende constante geldstroom. Mensen verdienen te weinig en niet consistent genoeg om op jaarbasis zelf de lasten te kunnen dragen.

En dat is voor een groot deel een keuze die wij met zijn allen maken , flexibiliteit op de arbeidsmarkt, wonen voor eem groot deel uitbesteed aan de markt. Enzovoort.

Wij willen graag dat iedereen het heft in eigen hand neemt , dat is een mooi idee op papier. Maar de plekken die goed genoeg verdienen om echt alles zelf te kunnen doen zijn schaars.

En we hebben een fascinatie voor mensen die zich eruit getrokken hebben en het gemaakt hebben. Maar vergeten even dat dat percentage heel laag is. Voor veel mensen is de maatschappelijke ladder omhoog steeds moeilijker te vinden , laat staan te beklimmen.

Overigens hebben veel arme mensen geen grote financiële problemen zo lang zich er geen grote calamiteiten voordoen. De infrastructuur rondom voedselbanken, hulp voor kinderen etc is er nog. Het gaat pas mis als er zich iets voordoet dat direct een voor die mensen grote hoeveelheid geld nodig is.

Arm betekent niet perse dat je diep in de schulden zit maar dat je slagkracht niet groot genoeg is.
Je haalt twee dingen door elkaar. Niemand beweert dat armoede een keuze is. Dat zijn wij eens. Punt.
Jij vliegt het daarna aan als: tja, en het is onvermijdelijk om er iets aan te doen, want het geld is op.
Ik zie daar veel mogelijkheden. Ook in dit topic stat het vol met smoesjes van mensen om bepaald gedrag vol te houden. Er zal en moet een auto zijn. Verhuizen kan niet, dat is te moeilijk. Plus drogredenen als: rijken hebben gewoon geluk gehad. Sommigen hebben geluk, maar net als bij arme mensen, verreweg de meesten moeten er hard voor werken en veel dingen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:47
[...]

Dit is onzin (in Nederland). Er zijn zoveel banen en vrijwel allemaal betalen ze genoeg. Vrijwel iedereen kan rustig door het MBO, HBO of WO traject komen om daarna een baan te zoeken. Er komt weinig geluk bij kijken en je hoeft geen speciale connecties te hebben om een normaal leven te lijden.
Een baan vinden gaat nog wel. Maar er is veel te weinig betaalbare woonruimte. Veel jongeren wonen noodgedwongen thuis omdat er niks is. Hoezo een normaal leven leiden? Met een baan, tot ver na je 30ste nog bij je ouders wonen zou niet normaal moeten zijn

https://www.woonbond.nl/n...-psychische-druk-jongeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:34:
[...]

Je haalt twee dingen door elkaar. Niemand beweert dat armoede een keuze is.
You talk the talk, but you don't walk the walk, zoals ze wel eens zeggen.

Je probeert heel duidelijk te zeggen "Maar armoede is geen keuze hoor!" terwijl al je statements slaan op "Tja, als ze arm zijn dan moeten ze hun gedrag maar aanpassen en betere keuzes maken."

Gefeliciteerd, je bent bij deze als 'geschikt' aangemerkt voor de politiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-10 18:56
Stoney3K schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:32:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar de reactie van Kees de tomatenplukker als je hem dat vertelt. "Gewoon gaan studeren joh, dan kun je (als je afgestudeerd bent) altijd wel een baan vinden".

Ja, dat gaat echt heel makkelijk als je al platzak bent en je geen dag ziek kan zijn omdat je er dan uit vliegt bij de baas. :X
Kees de tomatenplukker bestaat niet, daar hebben we oost Europeanen voor.

Werk zelf in de techniek en daar werken polen zich vanuit de productie op naar hoofd magazijn/inkoper enz.

Dat heeft alles met instelling en het bedrijf te maken en niks met diploma's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10 17:29

Dido

heforshe

Je haalt twee dingen door elkaar. Niemand beweert dat armoede een keuze is.
Ah, jawel. Dat doe jij.

Jij stelt dat mensen de keuze hebben om een (hogere) opleiding te doen, om beter betaald werk te gaan doen, om goedkoper te gaan wonen, om (zo nodig met lichamelijk gebreken) naar een ziekenhuis te fietsen, enzovoort.

Dus als mensen ervoor kiezen laagopgeleid te zijn, minimumloon te verdienen, krom moeten liggen om hun sociale huurwoning waar ze 15 jaar moesten wachten te bekostigen of niet naar het ziekenhuis te kunnen, dan is dat dus gewoon hun keuze.

Mocht je dat eigenlijk niet zo bedoelen, dan wordt het toch echt tijd dat je moeite doet om e.e.a. anders te verwoorden, want tot op heden ademt zo ongeveer elke regel van elke post die je doet "armoede is een keuze".
Stoney3K schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:36:

Je probeert heel duidelijk te zeggen "Maar armoede is geen keuze hoor!" terwijl al je statements slaan op "Tja, als ze arm zijn dan moeten ze hun gedrag maar aanpassen en betere keuzes maken."

Praktisch puntje, hebben we al een partij in Nederland die zo ver rechts van de Amerikaanse Republikeinen zit? Of moet die eerst nog opgericht worden?

[ Voor 25% gewijzigd door Dido op 11-02-2023 11:40 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 19:38
Plus drogredenen als: rijken hebben gewoon geluk gehad. Sommigen hebben geluk, maar net als bij arme mensen, verreweg de meesten moeten er hard voor werken en veel dingen laten.
Maar je schetst een beeld dat zowel bij arme mensen als bij rijke de meesten er hard voor moeten werken en veel dingen laten. Maar toch is de ene arm en de andere rijk ... dus dat verschil komt dan (bij de meesten) kennelijk niet alleen voort uit dat harde werken en veel dingen laten.

En is verhuizen heden ten dage makkelijk als je relatief weinig te makken hebt ?
Kopen zal onmogelijk zijn.
Particuliere huurmarkt idem dito
En voor woningcorporaties kun je of op de wachtlijst of in een loting tombola, leg mij dan ook nog uit hoe je dat gaan synchroniseren met die verandering van baan, zonder auto want die was niet nodig, met ons uitgeklede openbaar vervoer (want als je er voor moet verhuizen zal fietsen ook wel niet een bepaald reële optie zijn).

Kortom allemaal elkaar versterkende factoren waarbij o.a. ons woningmarkt beleid van de afgelopen decennia er voor heeft gezorgd dat sommigen mensen nog moeilijk een kant uit kunnen en hun levensstandaard effectief kunnen verbeteren. En dat is bijzonder spijtig.

[ Voor 38% gewijzigd door gekkie op 11-02-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Dennis1812 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:17:
[...]

Misschien is jou buurman altijd thuis.
Maar al mijn buren werken fulltime.
Ik zou het graag doen voor hem. Maar ik zou het niet ingepast krijgen in mijn eigen roosters.
Dus? Vriend? Familielid? Niemand? Moet het ook elke keer precies dezelfde persoon zijn?
Wat je steeds laat zien hier, is dat je de oplossing niet wil zien. Je moet een auto, voor het ziekenhuisbezoek, het kan niet anders!
Maargoed. Laat maar. Begrijpen ga je het niet doen. Ik stop ook maar met moeite doen. Dit topic blijft herhaling van zetten van de superieure rijken.
Superieure rijken? Aannames. Je kunt het prima oneens zijn met elkaar. Jij kunt in een auto blijven rijden naar het ziekenhuis. Je kunt echter niet het argument inzetten dat je niet anders kon.
Ik denk alleen wel te weten dat de avondklokrellen nog meevielen als we plannen gaan invoeren zoals ze hier benoemd worden. Aanhangers daarvan kunnen beter in een land zonder sociaal stelsel gaan wonen.
Hoop alleen dat ze nooit iets overkomt dan.
Ik gaf alleen een argument over waarom een auto niet hoeft als ziekenhuisbezoek een grote reden is. Je kunt om een lift vragen of verhuizen bijvoorbeeld. En jouw uitkomst is nu dat ik voorstander ben van een land zonder sociaal stelsel? Vol in de aanval, jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-10 16:39
Omdat het geen punt maakt? Het is eigenlijk een generalisatie welke een tegenstelling opbrengt welke niet per definitie aanwezig is.
Rijk worden heeft enorm veel te maken met geluk.
Zodra je dat zou ontkennen maak je de rijken alleen maar groter.
Wat is de grens van rijk-zijn trouwens?
Hard werken gebeurd op alle lagen van de samenleving. Maar is alles behalve een garantie voor rijk worden.
Geluk hebben om de juiste studie te volgen en met de juiste mensen in gesprek te gaan om de juiste baantjes te krijgen. Geluk hebben om op de juiste momenten 1 of meerdere huizen te kopen die gehuurd worden door nette mensen. Geluk hebben om hier geboren te worden, dusdanig gezond te zijn dat het je niet in de weg staat.
Zo kan ik nog best even doorgaan.
Maar rijkdom hangt zeker een groot deel samen met geluk hebben.
Het is niet de enige factor. Maar wel een erg grote.
Zodra alles je tegen zit in het leven is de kans op rijkdom gewoonweg fors kleiner.
Of je definitie van 'geluk' is wat overtrokken of je onderschat hoeveel invloed je er zelf in hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Inderdaad. Uit geluk.

Die ene Pool word een rijke manager. De andere uitgebuit in de tomatenkas.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
[...]
Ook in dit topic stat het vol met smoesjes van mensen om bepaald gedrag vol te houden.
Heb je de Tegenlicht documentaire bekeken?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Of jij overschat het. Net als een groot deel hier. Armoede is geen keuze. Niemand zou die keuze maken

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Dennis1812 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:44:
Of jij overschat het. Net als een groot deel hier. Armoede is geen keuze. Niemand zou die keuze maken
Maar studie is wel een keuze. Beurzen bezoeken om connecties te leggen is een keuze. En ga zo maar door. Maar dit was allemaal geluk.

Nee, daar ga ik niet in mee. Ondanks dat ook ik een periode onder het bestaansminimum heb geleefd door omstandigheden. Niemand behalve jezelf trekt je daaruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ook in dit topic stat het vol met smoesjes van mensen om bepaald gedrag vol te houden. Er zal en moet een auto zijn.
Geen probleem, toch, die is op minimumloon prima te betalen, aldus een expert in dit topic :+
Verhuizen kan niet, dat is te moeilijk.
En dat is een smoesje, want in jouw wereld kan verhuizen wel?
Plus drogredenen als: rijken hebben gewoon geluk gehad. Sommigen hebben geluk, maar net als bij arme mensen, verreweg de meesten moeten er hard voor werken en veel dingen laten.
Kun je dat onderbouwen? Ik vermoed dat ik voor elk voorbeeld van iemand die echt zelf voor zijn/haar rijkdom gewerkt heeft, zonder mazzel en privileges, ik er tien kan zetten die wel mazzel en privileges hebben gehad om rijk te wordne / blijven.

Voordat je met voorbeelden wilt gaan strooien, iemand met de hersens om een mooie studie aft te ronden heeft mazzel. Iemand met ouders die hem/haar een jubelton konden schenken om een eerste huis te kopen heeft mazzel.

Mensen zijn blind voor hun eigen privileges, maar dat betekent niet dat die privileges niet bestaan. En het betekent al helemaal niet dat het normaal is om te doen alsof mensen zonder die privileges daar zelf wat aan kunnen doen (ja, ja, de uitzonderingen bestaan, maar die bevestigen de regel. Eén jochie met een migratieachtergrond uit een eenoudergezin die is opgegroeid bij een alcoholverslaafde moeder die toch een vette baan, mooie villa en twee Mercedessen voor de deur heeft weten te ritselen betekent niet dat iedereen die dat niet voor elkaar krijgt daar voor gekozen heeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
bie100 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:31:
[...]

ken ook genoeg mensen die voor 12 euro bruto per uur werken misschien is dat genoeg ik weet het het niet ik weet wel dat jij er je bed niet voor uit komt ( ik ook niet btw)
12 euro bruto per uur met toeslagen en wat fiscale voordelen en je hebt op jaarbasis voldoende inkomen als je fulltime werkt. Mooiste is dan wel dat je dit als tweeverdieners combineert.
Stoney3K schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:32:
[...]

Heeft Kees de tomatenplukker dan mogelijk ook rond zijn 16e nogal foute keuzes gemaakt door niet een MBO opleiding van twee jaar te volgen om daarmee een normale baan te regelen? Tomatenplukker is in Nederland niet een normale baan waar we beleid op maken. Er zijn rotbaantjes te vinden, maar daar krijgen mensen een minimumloon voor en daar hebben ze ook een normale COA waar je dus niet er zomaar uitvliegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
[...]

Je haalt twee dingen door elkaar. Niemand beweert dat armoede een keuze is. Dat zijn wij eens. Punt.
Jij vliegt het daarna aan als: tja, en het is onvermijdelijk om er iets aan te doen, want het geld is op.
Ik zie daar veel mogelijkheden. Ook in dit topic stat het vol met smoesjes van mensen om bepaald gedrag vol te houden. Er zal en moet een auto zijn. Verhuizen kan niet, dat is te moeilijk. Plus drogredenen als: rijken hebben gewoon geluk gehad. Sommigen hebben geluk, maar net als bij arme mensen, verreweg de meesten moeten er hard voor werken en veel dingen laten.
Verhuizen kost geld , en met 50 euro te kort iedere maand dat wordt opgevuld met de voedselbank ga je inderdaad niet kunnen verhuizen. Je bent dus 1 grote calamiteit verwijderd van het door de ondergrens zakken naar onoverkomelijke problemen. Dus problemen die zonder hulp niet kunnen worden opgelost.

De meeste mensen in armoede redden zich tot zo’n moment prima , en ervaren het als lastig en bij tijden moeilijk maar te doen. Op het moment dat zo’n probleem zich voordoet kan het hard en snel misgaan.

Er is dan geen tijd om aan grotere oplossingen te werken (verhuizen bijvoorbeeld heeft een lange doorlooptijd en de woningmarkt is momenteel heel moeilijk voor lage inkomens)

Speelt op de achtergrond vaak een niveau aan stress mee waardoor vooruit plannen langer dan een maand heel moeilijk is.

Jij ziet veel mogelijkheden omdat je de tijd hebt om ze te bedenken een potje geld om het te proberen en flexibiliteit om als het niet werkt opnieuw naar de tekentafel te gaan.

Veel mensen met hoge financiële druk hebben dat allemaal niet. Het is een luxe om dat te kunnen.

Laat ik het zo verwoorden, de problemen zijn altijd complexer dan de voor de hand liggende oplossingen kunnen verhelpen , en de meeste mensen laten het laaghangend fruit echt niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ja, joh? In welke wereld kan iedereen die dat wil naar de TU om raketgeleerde te worden?

Even los van de financien, jij denkt echt dat de hersens die je daarvoor nodig hebt gekozen worden door de bezitters ervan?
Nee, daar ga ik niet in mee. Ondanks dat ook ik een periode onder het bestaansminimum heb geleefd door omstandigheden. Niemand behalve jezelf trekt je daaruit.
Goed gedaan van je. Maar dat jij iets kan betekent niet dat iedereen dat kan, of dat iedereen dat zou moeten kunnen, of dat mensen die dat niet kunnen daar voor kiezen.
Ja, ik heb drie gouden plakken gehaal dop de Olympische spelen. Heb ik keihard voor moeten trainen, natuurlijk. Maar ja, dat is een keuze die iedereen voor zichzelf maakt, natuurlijk. Geluk heeft daar niets mee te maken.
Zei geen topsporter ooit. De reacties zouden ook niet mals zijn als iemand zo'n opmerking zou plaatsen.

Maar als een of andere "pa heeft me naar school gestuurd, ik heb toevallig een goed stel hersenen en ik heb tien jaar gelden het bedrijf van pa overgenomen"-directeur verklaart dat iedereen kan waar hij "zo hard voor gewerkt heeft" dan vinden we het wel normaal dat iedereen dat zou moeten kunnen, en dat mensen die dat niet kunnen er zelf voor kiezen.

Let wel, ik ontken nergens dat veel rijken hard werken. Ik ontken alleen dat dat hard werken enige garantie op succes biedt. Ik kan zo hard werken als ik wil, ik ga nooit voetbalmiljonair worden. Maar ja, dat is volgens sommigen 100% te wijten aan mijn eigen keuzes.

Hell, het feit dat iemand die blind geboren is geen topfotograaf wordt is een eigen keuze volgens sommigen hier :X
CornermanNL schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:53:
Er is dan geen tijd om aan grotere oplossingen te werken (verhuizen bijvoorbeeld heeft een lange doorlooptijd en de woningmarkt is momenteel heel moeilijk voor lage inkomens)
Beweer je nou dat een drenkeling geen tijd heeft om een zwemdiploma te halen voordat ie verzuipt!?

Eigen keuze, dus eigen schuld, nietwaar?

[ Voor 10% gewijzigd door Dido op 11-02-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@Playa del C. Waarom blijf je je standpunten verdedigen als 'opties ter preventie' terwijl je er al op gewezen bent dat de meeste mensen in armoede deze stations al gepasseerd zijn?

Er zullen niet veel mensen uit luxe kiezen om van salarisstrook naar salarisstrook te leven. Maar dat zijn allemaal mensen die één slechte dag verwijderd zijn van potentiële langdurige armoede.

Dus het is misschien logisch in jouw hoofd dat mensen dan maar naar hun werk moeten verhuizen om die auto uit te sparen, verhuizen op zichzelf kost ook geld, moet je ook maar geduld en geluk bij hebben, of jaren op een wachtlijst staan, en als je daar dan eenmaal woont loop je weer de kans dat je baan ten einde loopt, moet je dan maar tot aan je pensioen blijven verhuizen?

En hoe is al dat gesjouw op zich dan al geen armoede? Waarom zou iemand met een minimum loon dan veroordeeld zijn tot werk gerelateerde nomade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:02
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:51:
[...]

12 euro bruto per uur met toeslagen en wat fiscale voordelen en je hebt op jaarbasis voldoende inkomen als je fulltime werkt
tja vaak zitten ze er een paar tientjes boven zo dat ze geen recht hebben op die toeslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
aljooge schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Een baan vinden gaat nog wel. Maar er is veel te weinig betaalbare woonruimte. Veel jongeren wonen noodgedwongen thuis omdat er niks is. Hoezo een normaal leven leiden? Met een baan, tot ver na je 30ste nog bij je ouders wonen zou niet normaal moeten zijn

https://www.woonbond.nl/n...-psychische-druk-jongeren
Eens, ik vind de woningmarkt ook verziekt door de overheid. Maar, het is zoals het is (voor nu in dit topic dan, we moeten hard vechten met ons allen om dit te veranderen in NL). Echter, als een woning geen betaalbare optie is voor jongeren, dan is het niet anders. Dan moeten we kijken naar wat wel kan: bij ouders, met meer mensen samen, buiten de randstand, enz.
Stoney3K schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Nee, die beker krijg jij. Je bent alleen maar bezig met framen. Jij (en sommige anderen) willen alleen maar zien en horen dat armoede geen keuze is én dat arme mensen hulp nodig hebben. Ik breng alleen de nuance dat armoede inderdaad niet altijd een keuze is én dat arme mensen zelf juist ook veel aan de situatie kunnen verbeteren.
Dido schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:39:
[...]

Ah, jawel. Dat doe jij.

Jij stelt dat mensen de keuze hebben om een (hogere) opleiding te doen, om beter betaald werk te gaan doen, om goedkoper te gaan wonen, om (zo nodig met lichamelijk gebreken) naar een ziekenhuis te fietsen, enzovoort.

Dus als mensen ervoor kiezen laagopgeleid te zijn, minimumloon te verdienen, krom moeten liggen om hun sociale huurwoning waar ze 15 jaar moesten wachten te bekostigen of niet naar het ziekenhuis te kunnen, dan is dat dus gewoon hun keuze.
Niet zo zwart-wit, maar over het algemeen wel ja. Mensen die rond hun 16e het niet voor elkaar krijgen om een MBO opleiding af te ronden én die verder niet de vaardigheden hebben om zich ergens nuttig te maken... wat verwacht je dan? Met die mensen kun je in de maatschappij weinig tot niks. Ze maken daarnaast vaak financieel nog wat foute keuzes en daar heb je een aantal zeer arme mensen zonder een kans. En toch, ja, dat vind ik dan precies een voorbeeld van armen die het te danken hebben aan eigen keuzes.

Ik zei verder nergens dat iemand die ziek is naar een ziekenhuis moet fietsen ofzo. Als je dichtbij een ziekenhuis woont, dan is elke vorm van vervoer heen en weer, inclusief partner, een stuk goedkoper en makkelijker te regelen.
Mocht je dat eigenlijk niet zo bedoelen, dan wordt het toch echt tijd dat je moeite doet om e.e.a. anders te verwoorden, want tot op heden ademt zo ongeveer elke regel van elke post die je doet "armoede is een keuze".
Ben ik niet van plan. Met name in dit topic valt mij op dat mensen slecht lezen en beargumenteren.
[...]

Praktisch puntje, hebben we al een partij in Nederland die zo ver rechts van de Amerikaanse Republikeinen zit? Of moet die eerst nog opgericht worden?
Ik stem op Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:01:
Jij (en sommige anderen) willen alleen maar zien en horen dat armoede geen keuze is én dat arme mensen hulp nodig hebben.
Misschien komt dat omdat dat ook zo is? Er is niemand die er bewust voor kiest om arm te zijn, het is hooguit zo dat armoede een gevolg is van keuzes uit het verleden die verkeerd zijn uitgepakt.

Maar moeten we dat de arme persoon gaan aanrekenen?

Het probleem is namelijk niet 'armoede is een keuze', het probleem is 'armoede is een keuze waarvoor ze aansprakelijk zijn'. Met andere woorden, eigen schuld, dikke bult, had je maar niet chronisch ziek moeten worden, los het nu zelf maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ben ik niet van plan. Met name in dit topic valt mij op dat mensen slecht lezen en beargumenteren.
Als er 4 man naar jouw zeggen 'slecht lezen' dan moet je je toch eens gaan afvragen of de verkeerde boodschap in de zender of in de ontvanger zit.

Da's en beetje Apple die zegt "You're holding it wrong."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
@Dido ongeveer wel ja , maar ik neem even aan dat je het eens was met mijn korte betoog? Het is exact het niet genoeg geld binnen krijgen om de tijd te hebben om je voor te bereiden op een grote calamiteit, het is hopen dat die zich niet voordoet.

@Playa del C. zou het niet iets voor je zijn om begeleiding van arme huishoudens te gaan doen ? Of mee te lopen met een huisarts in een arme wijk van een grote stad. Om te toetsen of de oplossingen die zo voor de hand liggen niet al gedaan worden , of die oplossingen wel het probleem structureel kunnen aanpakken?

En dit bedoel ik echt serieus, ga vrijwilligers werk doen in die hoek. En kijk eens hoe ver je gaat komen.

Het is echt niet zo eenvoudig als het lijkt, de papieren werkelijkheid is echt heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Dido schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:01:
[...]

Ja, joh? In welke wereld kan iedereen die dat wil naar de TU om raketgeleerde te worden?

Even los van de financien, jij denkt echt dat de hersens die je daarvoor nodig hebt gekozen worden door de bezitters ervan?
Onbeperkte keuze bestaat niet nee, tuurlijk zijn er eisen of beperkingen. Maar, om maar iets te noemen, ook MBO opleidingen/niveau kunnen/kan zorgen voor boven-modale salarissen. Geen idee wat je hiermee wilt zeggen. Ook ik heb geen Universitatire opleiding en mag mezelf nu 'rijk' noemen...
[...]

Goed gedaan van je. Maar dat jij iets kan betekent niet dat iedereen dat kan, of dat iedereen dat zou moeten kunnen, of dat mensen die dat niet kunnen daar voor kiezen.
De eigen ervaring gebruiken mag dus maar één kant op binnen dit topic, goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

[Ik breng alleen de nuance dat armoede inderdaad niet altijd een keuze is én dat arme mensen zelf juist ook veel aan de situatie kunnen verbeteren.
Het zal wel aan mij liggen, maar nuance was niet het eerste woord dat in mij opkomt als ik jouw posts lees.
Wat kunnen arme mensen dan zelf doen om de situatie te verbeteren?

Tot op heden heb je aangedragen dat ze de auto en de huisdieren moeten doen, beter betaald werk nemen en goedkoper gaan wonen.

Dat goedkoper wonen is (zoals je zelf ook aangeeft) vaak geen optie, met name vanwege de verziekte wondingmarkt - dat kan en mag je dus niet bij de slachtoffers neerleggen.

Beter betaald werk is een gotspe als je niet de mazzel(!) hebt vaan een luxepositie van waaruit je zelf wel even bepaald waar je gaat werken, en tegen welk salaris.

Auto wegdoen sta ik achter, huisdieren wegdoen wil ik in meegaan als we dat dan doortrekken naar kinderen (die zijn nog veel duurder dan een hond of kat...)
Niet zo zwart-wit, maar over het algemeen wel ja. Mensen die rond hun 16e het niet voor elkaar krijgen om een MBO opleiding af te ronden én die verder niet de vaardigheden hebben om zich ergens nuttig te maken... wat verwacht je dan? Met die mensen kun je in de maatschappij weinig tot niks. Ze maken daarnaast vaak financieel nog wat foute keuzes en daar heb je een aantal zeer arme mensen zonder een kans. En toch, ja, dat vind ik dan precies een voorbeeld van armen die het te danken hebben aan eigen keuzes.
Dus die mensen zijn af?
Overigens gooide je eerder MBO, HBO en WO bij elkaar.
Maar goed, mensen die het niet voor elkaar krijgen een MBO-opleiding af te ronden kiezen dara dus zelf voor? Dus is het ok als ze wegrotten, want ze zijn nutteloos voor de maatschappij? Ik lijk je eerder toch nog linkser te hebben ingeschat dan hieruit blijkt :X
Ik zei verder nergens dat iemand die ziek is naar een ziekenhuis moet fietsen ofzo.
Nee, want mensen gaan naar een ziekenhuis omdat ze kerngezond zijn 8)7
Je stelde wel degelijk dat een electrische fiets een prima optie was om naar het ziekenhuis te gaan als dat nodig was.
Als je dichtbij een ziekenhuis woont, dan is elke vorm van vervoer heen en weer, inclusief partner, een stuk goedkoper en makkelijker te regelen.
"Alleen als je geld hebt, is de vrijheid niet duur". Klein orkest, kent u die nog?
Mij was hetzelfde opgevallen. Blijven hameren op onmogelijke zaken als "oplossingen" vind ik inderdaad geen voorbeeld van sterk argumenteren :)
Ik stem op Volt.
Dan is de achterban van Volt politiek nog veel verscheidener dan ik had durven denken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:13:
[...]

Sla de plank helemaal niet mis en mijn opmerking is verre van extreem. Ik bedenk dit ook niet verder. Er werd gezegd dat het geen optie is om dichterbij een ziekenhuis te gaan wonen. Dat is simpelweg wel een optie. Zeker als je er 69 keer heen moet en de partner steeds op visite komt. Chronisch zieken is genoemd.
Als je jouw redenaties volgt zou suicide ook een prima oplossing zijn. Kosteneffectief! ;)
[...]

Dit is onzin (in Nederland). Er zijn zoveel banen en vrijwel allemaal betalen ze genoeg. Vrijwel iedereen kan rustig door het MBO, HBO of WO traject komen om daarna een baan te zoeken. Er komt weinig geluk bij kijken en je hoeft geen speciale connecties te hebben om een normaal leven te lijden.
Dat is dus het ding. Er komt wel geluk bij kijken. En omdat jij dat ongetwijfeld hebt, en de mensen in je omgeving ook, valt het je niet meer op. Heel eerlijk viel het mij vroeger ook niet op (een vis weet niet wat water is). Maar er is echt een (grote) wereld buiten je bubbel.

Lees er eens over. Zal een wereld voor je opengaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Dennis1812 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:44:
Onwaar, dus succes met onderbouwen. Er zijn zeer zeker mensen die bewust niet werken en daardoor bewust te arm zijn. En die keuze mag ook gemaakt worden. Ik ken er meerdere.
Dido schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:50:
[...]

Geen probleem, toch, die is op minimumloon prima te betalen, aldus een expert in dit topic :+
Dat zou ik wel kunnen. De claim is echter dat mensen niet uit armoede kunnen komen, omdat ze een auto moeten hebben. En dat laatste hoeft niet.
[...]

En dat is een smoesje, want in jouw wereld kan verhuizen wel?
Ja, waarom niet? Ook vandaag zijn er weer heel wat mensen aan het verhuizen in Nederland.
[...]

Kun je dat onderbouwen? Ik vermoed dat ik voor elk voorbeeld van iemand die echt zelf voor zijn/haar rijkdom gewerkt heeft, zonder mazzel en privileges, ik er tien kan zetten die wel mazzel en privileges hebben gehad om rijk te wordne / blijven.
Dit is wel een heel zure. Dus jij ziet mensen met een eigen huis en jij denkt dat die allemaal mazzel en privileges hebben gehad?
Ik zie in dit topic nog iemand anders, maar ook ikzelf heb geen enkele hulp gehad en heb ook het eerste jaar op eigen benen in armoede geleefd. Daarna is het elk jaar beter geworden. Mijn ouders zijn ook erg arm, vooral in mijn jeugd. Ik heb vanaf mijn 16e altijd gewerkt.
Voordat je met voorbeelden wilt gaan strooien, iemand met de hersens om een mooie studie aft te ronden heeft mazzel. Iemand met ouders die hem/haar een jubelton konden schenken om een eerste huis te kopen heeft mazzel.

Mensen zijn blind voor hun eigen privileges, maar dat betekent niet dat die privileges niet bestaan. En het betekent al helemaal niet dat het normaal is om te doen alsof mensen zonder die privileges daar zelf wat aan kunnen doen (ja, ja, de uitzonderingen bestaan, maar die bevestigen de regel. Eén jochie met een migratieachtergrond uit een eenoudergezin die is opgegroeid bij een alcoholverslaafde moeder die toch een vette baan, mooie villa en twee Mercedessen voor de deur heeft weten te ritselen betekent niet dat iedereen die dat niet voor elkaar krijgt daar voor gekozen heeft.)
Linksom of rechtsom. De sleutel is dat wil je uit een arme situatie komen: je zult het zelf moeten doen.
Wat ik echt niet snap is dat mensen dan maar blijven kijken naar rijkere mensen. Vol afgunst. Er is altijd iemand rijker te vinden of iemand met meer geluk. Dat boeit letterlijk niks als je het over je eigen leven hebt. Elon Musk, prima. Zou leuk zijn als hij duizenden mensen miljonair maakte. Echter, is het niet beter dat die duizenden mensen op eigen kracht hun leven voor elkaar krijgen? Laat die Elon dan verder lekker doen wat hij doet.
Dido schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:01:
[...]

Waarom steeds zo extreem? Er wordt benoemd dat een opleiding goed is. Ook die van het MBO. Op het MBO kan vrijwel iedereen terecht! Daarna kun je prima aan het werk. Waarom moet je naar de TU? Ik snap echt niks van dit soort logica. TU zit er niet in, dus het leven is meteen een hel ofzo?
[...]

[...]

Zei geen topsporter ooit. De reacties zouden ook niet mals zijn als iemand zo'n opmerking zou plaatsen.

Maar als een of andere "pa heeft me naar school gestuurd, ik heb toevallig een goed stel hersenen en ik heb tien jaar gelden het bedrijf van pa overgenomen"-directeur verklaart dat iedereen kan waar hij "zo hard voor gewerkt heeft" dan vinden we het wel normaal dat iedereen dat zou moeten kunnen, en dat mensen die dat niet kunnen er zelf voor kiezen.

Let wel, ik ontken nergens dat veel rijken hard werken. Ik ontken alleen dat dat hard werken enige garantie op succes biedt. Ik kan zo hard werken als ik wil, ik ga nooit voetbalmiljonair worden. Maar ja, dat is volgens sommigen 100% te wijten aan mijn eigen keuzes.

Hell, het feit dat iemand die blind geboren is geen topfotograaf wordt is een eigen keuze volgens sommigen hier :X

[...]

Beweer je nou dat een drenkeling geen tijd heeft om een zwemdiploma te halen voordat ie verzuipt!?

Eigen keuze, dus eigen schuld, nietwaar?
Wat een verzameling van gekke gedachten is dit. Wat denk je dat alle mensen met een eigen huis in Nederland aan het doen zijn? Dat zijn miljoenen mensen en die hebben allemaal binnen 30 jaar het huis afbetaald. Die zijn rijk. Dat is vrij normaal. Dan heb je nog genoeg mensen die een huis huren natuurlijk, maar een groot deel daarvan heeft ook geld als water. Je hebt het over miljoenen Nederlanders die volgens jou allemaal door puur geluk en rijke ouders het zover hebben geschopt.

Het is andersom. Er is een klein deel van de bevolking die door allerlei pech én keuzes het niet voor elkaar krijgt.
CornermanNL schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:53:
[...]

Verhuizen kost geld , en met 50 euro te kort iedere maand dat wordt opgevuld met de voedselbank ga je inderdaad niet kunnen verhuizen. Je bent dus 1 grote calamiteit verwijderd van het door de ondergrens zakken naar onoverkomelijke problemen. Dus problemen die zonder hulp niet kunnen worden opgelost.

De meeste mensen in armoede redden zich tot zo’n moment prima , en ervaren het als lastig en bij tijden moeilijk maar te doen. Op het moment dat zo’n probleem zich voordoet kan het hard en snel misgaan.

Speelt op de achtergrond vaak een niveau aan stress mee waardoor vooruit plannen langer dan een maand heel moeilijk is.

Jij ziet veel mogelijkheden omdat je de tijd hebt om ze te bedenken een potje geld om het te proberen en flexibiliteit om als het niet werkt opnieuw naar de tekentafel te gaan.

Veel mensen met hoge financiële druk hebben dat allemaal niet. Het is een luxe om dat te kunnen.

Laat ik het zo verwoorden, de problemen zijn altijd complexer dan de voor de hand liggende oplossingen kunnen verhelpen , en de meeste mensen laten het laaghangend fruit echt niet liggen.
Ben ik het ook best wel mee eens, ja. Alleen niet de conclusie dat de armen dus zelf verder er niks meer aan kunnen doen. Gedoemd om arm te zijn. En dat is niet wat ik ervan denk. Ze kunnen van alles doen om te zorgen dat ze dan over een bepaalde tijd er beter voor staan.

Wat NIET helpt is volhouden dat alles precies zo moet zoals het niet goed ging. Dat stugge vasthouden aan: auto's, huisdieren, NIET verhuizen, enz. Dat het soms (te) moeilijk is, dat zeker. Maakt het niet minder waar.
Hippocampus schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:01:
@Playa del C. Waarom blijf je je standpunten verdedigen als 'opties ter preventie' terwijl je er al op gewezen bent dat de meeste mensen in armoede deze stations al gepasseerd zijn?

Er zullen niet veel mensen uit luxe kiezen om van salarisstrook naar salarisstrook te leven. Maar dat zijn allemaal mensen die één slechte dag verwijderd zijn van potentiële langdurige armoede.

Dus het is misschien logisch in jouw hoofd dat mensen dan maar naar hun werk moeten verhuizen om die auto uit te sparen, verhuizen op zichzelf kost ook geld, moet je ook maar geduld en geluk bij hebben, of jaren op een wachtlijst staan, en als je daar dan eenmaal woont loop je weer de kans dat je baan ten einde loopt, moet je dan maar tot aan je pensioen blijven verhuizen?

En hoe is al dat gesjouw op zich dan al geen armoede? Waarom zou iemand met een minimum loon dan veroordeeld zijn tot werk gerelateerde nomade?
Omdat mensen die niks veranderen, ondanks alle hulp, altijd weer in de shit terecht komen. Ze zullen iets moeten veranderen. Wat precies hangt af van de situatie. Ik ken mensen waar het stoppen met roken al genoeg zou zijn. Ik ken ook keihard werkende mensen, waar een verhuizing ze veel geld zou opleveren.
bie100 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:01:
[...]

tja vaak zitten ze er een paar tientjes boven zo dat ze geen recht hebben op die toeslagen
Dan zit je goed, toch? Geen recht op toeslagen, veel belasting betalen. Dat is juist goed, dan hoor je bij de rijken.
Stoney3K schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Misschien komt dat omdat dat ook zo is? Er is niemand die er bewust voor kiest om arm te zijn, het is hooguit zo dat armoede een gevolg is van keuzes uit het verleden die verkeerd zijn uitgepakt.

Maar moeten we dat de arme persoon gaan aanrekenen?

Het probleem is namelijk niet 'armoede is een keuze', het probleem is 'armoede is een keuze waarvoor ze aansprakelijk zijn'. Met andere woorden, eigen schuld, dikke bult, had je maar niet chronisch ziek moeten worden, los het nu zelf maar op.
Tja, je zult maar verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van je eigen keuzes en acties. Dat is inderdaad precies wat ik zeg. Dan nog kunnen we mensen helpen, maar bijvoorbeeld: ik help mensen niet met grasmaaien als ze ervoor kiezen in een groot huis met veel tuin te wonen... ook al hebben ze financieel de ergste situatie van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
CornermanNL schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:18:
Het is echt niet zo eenvoudig als het lijkt, de papieren werkelijkheid is echt heel anders.
Inderdaad. Ik heb mede daarom ook meerdere keren gewezen op de Tegenlicht documentaire waarin de complexiteit van de werkelijkheid heel duidelijk naar voren komt. En dat de wijze waarop armoede in Nederland wordt besproken vaak uitgaat van een verkeerd uitgangspunt.

Maar dan moet iemand het wel (willen en kunnen) bekijken uiteraard. Want volgens mij kun je dan alleen maar verder discussiëren. Anders is het een soort touwtrekwedstrijd die nog heel lang door kan gaan, simpelweg omdat de werkelijke casuïstiek ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
unifi schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:19:
[...]

Als je jouw redenaties volgt zou suicide ook een prima oplossing zijn. Kosteneffectief! ;)
Dat is helaas ook een oplossing inderdaad. En die wordt ook zelfs vaak gekozen door mensen, over de hele wereld.
[...]
Dat is dus het ding. Er komt wel geluk bij kijken. En omdat jij dat ongetwijfeld hebt, en de mensen in je omgeving ook, valt het je niet meer op. Heel eerlijk viel het mij vroeger ook niet op (een vis weet niet wat water is). Maar er is echt een (grote) wereld buiten je bubbel.

Lees er eens over. Zal een wereld voor je opengaan.
Waarom heb ik ongetwijfeld geluk? Je hebt geen idee.
En dan ook nog alle mensen in mijn omgeving? Dat is nogal een claim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

CornermanNL schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:18:
@Dido ongeveer wel ja , maar ik neem even aan dat je het eens was met mijn korte betoog?
Correcte aanname, sorry als daar verwarring over onstaan is :)
eric.1 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:18:
Onbeperkte keuze bestaat niet nee, tuurlijk zijn er eisen of beperkingen.
Maar is het (kunnen) voldoen die eisen en beperkingen dan een persoonlijke keuze? Of is het eraan voldoen (genoeg geld, hersens die het aankunnen) veelal gewoon stom geluk?
Maar, om maar iets te noemen, ook MBO opleidingen/niveau kunnen/kan zorgen voor boven-modale salarissen.
Ja, het kan ervoor zorgen. Dat betekent niet dat als dat niet gebeurt dat een keuze is van degene die die mazzel niet heeft.
Ook ik heb geen Universitatire opleiding en mag mezelf nu 'rijk' noemen...
Idem dito.
Toch raad ik mensen aan om, als ze het kunnen, toch een goede opleiding te gaan doen. Om het geluk een handje te helpen, zeg maar.

Want ik ben de eerste om toe te geven dat ik enorm gezwijnd heb om terecht te komen waar ik nu ben - en ja, ik heb er ook hard voor gewerkt, maar zonder enorme mazzel en privileges als een goed stel hersens, een stabiele opvoeding en ouders met uiteindelijk iets meer geld dan alleen wat ze zelf nodig hadden om te overleven was het me waarschijnlijk nooit gelukt.
De eigen ervaring gebruiken mag dus maar één kant op binnen dit topic, goed om te weten.
Eigen ervaringen kunnen heel nuttig zijn. Maar ik denk niet dat het pas geeft om je eigen situatie als uitgangspunt te nemen en te doen alsof het feit dat jij iets kan betekent dat iedereen het maar zou moeten kunnen - laat staan om te stellen dat iemand die het niet kan daar zelf voor kiest.

Dat is eigenlijk net zo giftig als roepen dat iemand die kanker overleeft dat gedaan heeft door moedig te strijden (want daarmee impliceer je keihard dat mensen die er wel aan dood gaan te besodemieterd waren om te "strijden").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Real schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Inderdaad. Ik heb mede daarom ook meerdere keren gewezen op de Tegenlicht documentaire waarin de complexiteit van de werkelijkheid heel duidelijk naar voren komt. En dat de wijze waarop armoede in Nederland wordt besproken vaak uitgaat van een verkeerd uitgangspunt.

Maar dan moet iemand het wel (willen en kunnen) bekijken uiteraard. Want volgens mij kun je dan alleen maar verder discussiëren. Anders is het een soort touwtrekwedstrijd die nog heel lang door kan gaan, simpelweg omdat de werkelijke casuïstiek ontbreekt.
Eens.

Ik reageer ook alleen maar op wat mensen in dit topic beweren. Het stikt ook aan de andere kant van de drogredenen en onlogische conclusies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
bie100 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:01:
[...]

Ik wijs je graag op dit topic:

Het (on)bestaan van het middeninkomen

Hier kun je uitgebreid zien hoe jouw stelling over die toeslagen niet klopt - er is geen scenario waarin je 'met een paar tientjes' in ene geen toeslagen meer krijgt. Er zijn immers meerdere toeslagen, allemaal met een eigen grondslag op basis van de persoonlijke situatie.

Verder interessant topic - ik denk dat voor het begrip van kansen, kansenongelijkheid, inkomen en vermogen het ook interessant kan zijn om de serie van Sander Schimmelpenninck 'Sander en de kloof' op NPO nog eens terug te kijken. Hoewel niet iedereen fan is van deze persoon, legt hij wel goed bloot waarom het ook in Nederland toch enorm veel uit maakt uit welk 'nest' je komt wat je kansen zijn in de samenleving. Zelfs als je ouders je niet direct geld geven, maakt de omgeving waarin je opgroeit uit.

Ook iets wat je in de statistiek terug kunt vinden: er is een groot verschil in inkomen tussen kinderen van rijke ouders en kinderen van arme ouders. Het argument 'maar je kan in Nederland wel studeren als je dat wilt' is daarmee niet onjuist, alleen is de weg niet vergelijkbaar als je ouders gestudeerd hebben en je studie kunnen betalen of als je ouders bijvoorbeeld zelf niet studeerden en het niet kunnen betalen.

Daarnaast heb ik mijn 'oordeel' ook moeten bijstellen na 5 jaar betrokken te zijn geweest bij sociaal werk en onder andere schuldhulpverlening: ook graag je ook wilt, de weg uit zo'n situatie is complex en langdurig. Waarbij uitzichtloosheid en de stress die komt kijken bij leven in armoede niet te onderschatten is. Men was in de tijd dat ik er actief was wel bezig met onderzoek naar dit effect en dat kan van gemiddeld intelligente mensen in ene cognitief disfunctionerende mensen maken (onderzoek).
Real schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Thanks voor de tip, ga ik naar kijken, nog niet gezien.

[ Voor 16% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-02-2023 12:33 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:25:
Onwaar, dus succes met onderbouwen. Er zijn zeer zeker mensen die bewust niet werken en daardoor bewust te arm zijn. En die keuze mag ook gemaakt worden. Ik ken er meerdere.

Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:26:

Jouw interpretatie is precies waarom arme mensen arm blijven. Er moet iets veranderen om uit de spiraal te komen en daar is ook geloof in jezelf voor nodig. Elk arm mens heeft de potentie. Stellen dat een arm persoon zijn eigen leven toch niet genoeg kan beïnvloeden om het beter te maken... wat niet waar is, maar vooral ook juist iemand die arm is een reden geeft om op te geven.
Ik denk dat ik de tegenstrijdigheid in jouw reacties niet duidelijker kan maken dan door deze twee quotes naast elkaar te zetten. Je hebt het eerst over “elk arm mens” dat door eigen gedragsveranderingen “uit de spiraal te komen”. Maar als je dan direct gevraagd word of je denkt dat armoede een keuze is dan krabbel je terug naar “er zijn” en “ik ken”. Dat laatste ontkent niemand, maar het eerste is wat je constant loopt te verkondigen (tot je onder druk wordt gezet om het te onderbouwen, dan opeens niet meer natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:29:
[...]
Ik reageer ook alleen maar op wat mensen in dit topic beweren. Het stikt ook aan de andere kant van de drogredenen en onlogische conclusies.
Maar is het niet handiger om de onderwerpen in de documentaire als discussiepunt te nemen? Dan heb je een 'gezamenlijke waarheid'.

Ik heb het topic na een half jaar met een verwijzing naar de Wsnp wetswijziging en de documentaire namelijk een nieuw leven ingeblazen na een half jaar winterslaap.

Het auto voorbeeld kwam in de documentaire heel duidelijk aan bod. Iemand kan redeneren 'mensen met schulden mogen geen auto hebben', maar de casus van Kruiter laat zien wat voor ontzettende dure moraal dat kan zijn. Een auto van €6.000 resulteerde in tonnen aan overheidsuitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
RagingPenguin schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:32:
[...]

[...]

Ik denk dat ik de tegenstrijdigheid in jouw reacties niet duidelijker kan maken dan door deze twee quotes naast elkaar te zetten. Je hebt het eerst over “elk arm mens” dat door eigen gedragsveranderingen “uit de spiraal te komen”. Maar als je dan direct gevraagd word of je denkt dat armoede een keuze is dan krabbel je terug naar “er zijn” en “ik ken”. Dat laatste ontkent niemand, maar het eerste is wat je constant loopt te verkondigen (tot je onder druk wordt gezet om het te onderbouwen, dan opeens niet meer natuurlijk).
Lees nog eens goed. Elk arm mens kan uit de spiraal komen. Dat is een stelling. Dat sommige mensen bewust ervoor kiezen om dat niet te doen, dat is een constatering. Beiden zijn waar.

Wat wil je nou precies van mij horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:35:
[...]

Lees nog eens goed. Elk arm mens kan uit de spiraal komen. Dat is een stelling. Dat sommige mensen bewust ervoor kiezen om dat niet te doen, dat is een constatering. Beiden zijn waar.

Dus je stelt dat alle mensen die arm zijn dat zijn omdat ze er zelf bewust voor kiezen om arm te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Niet elk arm mens kan uit de spiraal komen, niet door uitsluitend zijn eigen handelingen.

Waarom? Die spiraal is rigged, want het is in het belang van de uitbaters van de spiraal om mensen zo lang mogelijk er in te houden. Het is dus geen spiraal waar je weer tegenop kan klimmen, het is een fuik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Real schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:35:
[...]

Maar is het niet handiger om de onderwerpen in de documentaire als discussiepunt te nemen? Dan heb je een 'gezamenlijke waarheid'.

Ik heb het topic na een half jaar met een verwijzing naar de Wsnp wetswijziging en de documentaire namelijk een nieuw leven ingeblazen na een half jaar winterslaap.

Het auto voorbeeld kwam in de documentaire heel duidelijk aan bod. Iemand kan redeneren 'mensen met schulden mogen geen auto hebben', maar de casus van Kruiter laat zien wat voor ontzettende dure moraal dat kan zijn. Een auto van €6.000 resulteerde in tonnen aan overheidsuitgaven.
Ik ben momenteel bezig dingen te bekijken.
RagingPenguin schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:38:
[...]
Dus je stelt dat alle mensen die arm zijn dat zijn omdat ze er zelf bewust voor kiezen om arm te zijn?
Nee, dat stel ik nergens. Vreemde conclusies trek je daar.
Stoney3K schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:39:
[...]

Niet elk arm mens kan uit de spiraal komen, niet door uitsluitend zijn eigen handelingen.

Waarom? Die spiraal is rigged, want het is in het belang van de uitbaters van de spiraal om mensen zo lang mogelijk er in te houden. Het is dus geen spiraal waar je weer tegenop kan klimmen, het is een fuik.
Dat is wat jij gelooft en dat zit nogal in de conspiracy hoek. Deze claim kun jij niet bewijzen.

Van een kale kip kun je niet plukken. Welk nut hebben de 'uitbaters van de spiraal' bij het arm houden van de armen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
[...]

Welke bewuste keuze maken die mensen dan ?
Ik denk dat er niemand is die kiest voor de optie altijd financiële stress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Op basis van welk bewijs ben je er van overtuigd dat 'elk arm mens uit de spiraal kan komen'?

Om het concreet te maken: een niet opgeleide moeder van kinderen, vader is weg/onbekend, moeder moet voor het gezin zorgen en kan geen werk vinden want geen opleiding en met de bijstand + toeslagen gaat het ook neit zo goed omdat ze niet zo goed is met computers en het aanvragen een paar keer mis is gegaan waardoor ze nu schulden bij de belastingdienst heeft en te boek staat als fraudeur. Haar ouders vergen veel aandacht want haar vader is alcoholist en haar moeder chronisch bipolair en moet regelmatig van het bureau opgehaald worden, wat vader niet kan doen want meestal dronken.

Dit zijn scenario's waarin je stelling niet onwaar is, maar ook niet per se waar voor de komende 5 tot 10 jaar. En dat is lang, om met leefgeld door te moeten komen, je wekelijks te moeten verantwoorden aan je maandelijks wisselende commerciele budgetcoach terwijl je elke dag overlast ervaart in je sociale huurflatje in een achterstandswijk waar je je kinderen eigenlijk niet op wilt laten groeien. Naast dat je eigen ouders meer zorg vergen dan je eigen kinderen.

Dit is een n=1 situatie waar ik er n=veel van heb meegekregen waarin ik niet zo enorm overtuigd ben van de stelling 'met een beetje inzet kom je er wel uit'. Want niet alleen moeten de schulden opgelost worden, er moet ook scholing voor de moeder zijn, terwijl ze voor de kinderen moet zorgen en zoals ik m'n vorige post al deelde moet dealen met de effecten van langdurige (financiële) stress. Het hangt dus wel degelijk aan 'pech' en 'geluk' aan elkaar als je waar je geboren wordt en je omgeving onder die factoren wilt scharen.
CornermanNL schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Niet de stress, wel winst maximalisatie uit schuldhulpverlening e.d., ook die ben ik genoeg tegen gekomen. Dat is op een andere manier sneu, want doen enorm afbreuk aan het systeem voor mensen die het wel echt nodig hebben. Andere discussie wellicht, maar maakt het nog complexer - misbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-02-2023 12:48 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Dido schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Maar is het (kunnen) voldoen die eisen en beperkingen dan een persoonlijke keuze? Of is het eraan voldoen (genoeg geld, hersens die het aankunnen) veelal gewoon stom geluk?
Lastige vraag. Ik bedoel, er zijn ook voldoende 'geniale' mensen op de wereld die in de problemen zitten juist omdat ze hun kennis en kunde niet goed kunnen gebruiken of het zelfs in de weg zit. Het is een fijne lijn. In de basis is iedereen anders, en met verschillende eigenschappen kun je in verschillende manieren toch echt wel goed rond komen dan wel rijk worden. Bottom line; zolang je niet teert op familie-geld moet je het echt zelf doen, ongeacht wat het is en op welk niveau.

Of dit geluk is, ik vind van niet.
[...]

Ja, het kan ervoor zorgen. Dat betekent niet dat als dat niet gebeurt dat een keuze is van degene die die mazzel niet heeft.
Sjah, nogmaals, in NL heeft iedereen wel gewoon de mogelijkheid om te studen - hoe minder je ouders verdienen des te meer steun je ontvangt. En indien nodig kan je nog een lening afsluiten tegen 0% rente voor x-aantal jaar.
[...]

Eigen ervaringen kunnen heel nuttig zijn. Maar ik denk niet dat het pas geeft om je eigen situatie als uitgangspunt te nemen en te doen alsof het feit dat jij iets kan betekent dat iedereen het maar zou moeten kunnen - laat staan om te stellen dat iemand die het niet kan daar zelf voor kiest.

Dat is eigenlijk net zo giftig als roepen dat iemand die kanker overleeft dat gedaan heeft door moedig te strijden (want daarmee impliceer je keihard dat mensen die er wel aan dood gaan te besodemieterd waren om te "strijden").
Dat eerste geldt beide kanten op, het is beide even waardeloos in dat opzicht.

Dat laatste is deels ook waar, want een behandeling is niet verplicht en een actieve keuze (wellicht kinderen als uitzondering, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
CornermanNL schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Dat denk jij. Genoeg mensen zijn te lui of te gek om dat logisch te benaderen. Niet iedereen hangt dezelfde waarde aan geld en/of werk. Dat valt echter buiten de scope, dit topic gaat denk ik over mensen die hun best wel doen, maar waar het niet of niet altijd lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie

En er is dus ook een groep die je niet expliciet benoemd, die niet uit die spiraal blijkt te komen, maar er ook niet bewust voor kiest om dat niet te doen.

En ik denk dat bij de meesten hier in de de discussie daar de aandacht naar uit gaat en dat (anekdotische) voorbeelden die betrekking hebben op die andere groepen derhalve de discussie over de oorzaken en oplossingen vertroebelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
gekkie schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:50:
[...]

En er is dus ook een groep die je niet expliciet benoemd, die niet uit die spiraal blijkt te komen, maar er ook niet bewust voor kiest om dat niet te doen.

En ik denk dat bij de meesten hier in de de discussie daar de aandacht naar uit gaat en dat (anekdotische) voorbeelden die betrekking hebben op die andere groepen derhalve de discussie over de oorzaken en oplossingen vertroebelen.
Daar heb ik dan ook precies over en ook reageer ik alleen op de opmerkingen IN dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:43:

Nee, dat stel ik nergens. Vreemde conclusies trek je daar.
Sorry, maar dat is wat je letterlijk stelt. Als:

a) Elk arm mens kan uit de spiraal komen
b) Dat sommige mensen bewust ervoor kiezen om dat niet te doen

Dan zitten alle mensen die in "die spiraal zitten" omdat ze niet die bewuste keuze gemaakt hebben om er niet in te zitten. Dat is gewoon basale state logica, als alle items in state A naar B transitioneren onder conditie C dan geld voor alle A's !C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:47:
[...]

Dat denk jij. Genoeg mensen zijn te lui of te gek om dat logisch te benaderen. Niet iedereen hangt dezelfde waarde aan geld en/of werk. Dat valt echter buiten de scope, dit topic gaat denk ik over mensen die hun best wel doen, maar waar het niet of niet altijd lukt.
Precies dat laatste , er zullen vast mensen tevreden zijn met minder maar die kunnen waarschijnlijk prima rondkomen.

Dit topic gaat inderdaad over de mensen die in de problemen zitten van langdurige structurele aard. En waarbij door hoe wij de maatschappij hebben ingericht niet die mogelijkheden kunnen bereiken waarvan veel mensen denken dat die voor iedereen toegankelijk zijn.

Om zich uit de problemen te ‘werken’.

Want met hard werken (wat dat ook moge inhouden) alleen kom je er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:51
Echte armoede in dit land bestaat niet, heb je geen inkomen, dan krijg je een inkomen vanuit de overheid met toeslagen en kwijtscheldingen, er is gewoon iedere dag eten en kinderen kunnen gewoon naar school. In velen landen, zelfs in de EU is dat niet het geval, kijk maar naar de VS waar mensen meerdere banen nodig hebben om te mogen overleven.

Wel vind ik dat de overheid coulanter moet zijn tegenover de schulden die de overheid oplegt en als er niet betaald kan worden dat bepaalde schulden kwijt gescholden mag worden. Ik vind ook dat de overheid de burgers het onnodig moeilijk maakt.

Voorbeeld, omdat ik vorig jaar bij moest betalen bij mijn belastingaangifte hebben ze als "service" mij een voorlopige aanslag over 2023! Het is is 2 maanden oud en ik krijg het al op deurmat of ik weer 300 euro mag lappen want dat hebben we over 2021 zo berekend. Ik dus bellen met de belastingtelefoon, blijkt dat het een "service" is om volgend jaar niet teveel te hoeven bij te betalen en dit mag ik voor maart betalen. En trots dat er erop zijn, want ze denken mee met de burger. Het jammere is, wat ik ook aangeven heb, is dat de komende maand de belasting van waterschappen en gemeentes op de deur vallen, dat is voor ons minstens 1000 euro, vanwege een koopwoning, en daarboven op doet de de belastingdienst nog eens 300 euro aan een totaal onnodige "service".

Kijk wij kunnen het makkelijk betalen, maar iemand die aan de onderkant dus 600 euro mag betalen omdat hij net niet minimum is mag deze nog eens van de belastingdienst een paar 100 euro bij betalen. Dit zorgt in het eerste kwartaal voor een enorme druk op burgers, zo'n persoon heeft die paar 100 euro gewoon nodig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

[...]

Omdat mensen die niks veranderen, ondanks alle hulp, altijd weer in de shit terecht komen. Ze zullen iets moeten veranderen. Wat precies hangt af van de situatie. Ik ken mensen waar het stoppen met roken al genoeg zou zijn. Ik ken ook keihard werkende mensen, waar een verhuizing ze veel geld zou opleveren.
Waarom de schuld bij altijd de slachtoffers leggen, waarom niet naar het onverbreideld kapitalisme kijken?

Het gebrek aan marktwerking op de nutsvoorzieningen en de gezondheidszorg of uberhaubt marktwerking op woningen heeft er voor gezorgd dat men vandaag de dag extra veel moeite moeten doen om een stabiele toekomst te hebben.
Om over flexcontracten en zzpers maar te zwijgen.

De Shell & Albert Heijn enz. draaien momenteel gewoon achterlijke winsten met zelfverzonnen crisissen.

Dan zou je nog steeds mensen in armoede hebben, en sommige mensen zou je tegen zichzelf willen beschermen vanwege minder slimme keuzes maar dat gaat momenteel voor veel mensen die mede dankzij de energiecrisis aan de grond zitten gewoon niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:47:
[...]

Wees eens eerlijk, hoeveel mensen die onder "Armoede, schulden en dakloos zijn in Nederland" zullen gelukkig zijn met hun huisje, boompje, beestje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:47:
[...]

Op basis van welk bewijs ben je er van overtuigd dat 'elk arm mens uit de spiraal kan komen'?

Om het concreet te maken: een niet opgeleide moeder van kinderen, vader is weg/onbekend, moeder moet voor het gezin zorgen en kan geen werk vinden want geen opleiding en met de bijstand + toeslagen gaat het ook neit zo goed omdat ze niet zo goed is met computers en het aanvragen een paar keer mis is gegaan waardoor ze nu schulden bij de belastingdienst heeft en te boek staat als fraudeur. Haar ouders vergen veel aandacht want haar vader is alcoholist en haar moeder chronisch bipolair en moet regelmatig van het bureau opgehaald worden, wat vader niet kan doen want meestal dronken.

Dit zijn scenario's waarin je stelling niet onwaar is, maar ook niet per se waar voor de komende 5 tot 10 jaar. En dat is lang, om met leefgeld door te moeten komen, je wekelijks te moeten verantwoorden aan je maandelijks wisselende commerciele budgetcoach terwijl je elke dag overlast ervaart in je sociale huurflatje in een achterstandswijk waar je je kinderen eigenlijk niet op wilt laten groeien. Naast dat je eigen ouders meer zorg vergen dan je eigen kinderen.

Dit is een n=1 situatie waar ik er n=veel van heb meegekregen waarin ik niet zo enorm overtuigd ben van de stelling 'met een beetje inzet kom je er wel uit'. Want niet alleen moeten de schulden opgelost worden, er moet ook scholing voor de moeder zijn, terwijl ze voor de kinderen moet zorgen en zoals ik m'n vorige post al deelde moet dealen met de effecten van langdurige (financiële) stress. Het hangt dus wel degelijk aan 'pech' en 'geluk' aan elkaar als je waar je geboren wordt en je omgeving onder die factoren wilt scharen.

[...]

Niet de stress, wel winst maximalisatie uit schuldhulpverlening e.d., ook die ben ik genoeg tegen gekomen. Dat is op een andere manier sneu, want doen enorm afbreuk aan het systeem voor mensen die het wel echt nodig hebben. Andere discussie wellicht, maar maakt het nog complexer - misbruik.
Ja dat is een bijkomend probleem het perverse verdienmodel rondom schulden , maar in mijn ervaring zit je dan al aan het eind van een lange reis. Voor die tijd is er veel wat kan en moet verbeteren. Heel veel arme mensen komen pas aankloppen als de emmer al overstroomd is. De jaren ervoor waarin de problemen zich al opstapelen daarin zoeken ze geen hulp.

Juist dan is er veel te doen, vaak meer nog dan in een schuldhulpverleningstraject. En pas erna en dan ben je zomaar 5 jaar verder kan begonnen worden met wat eigenlijk daarvoor had moeten gebeuren.

Dat is vaak het wrange ervan. Veel is te voorkomen bij tijdig signaleren en hulp bieden.

Maar ook hier weer, beeldvorming van de maakbare wereld , de individuele verantwoordelijkheid daarin. De schaamte van het niet zelf kunnen oplossen.

En dat komt voor een groot deel doordat iedereen in de omgeving als mensen al aan de bel durven trekken met kant en klare oplossingen komt. In plaats van luisteren en doorvragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dat is wat jij gelooft en dat zit nogal in de conspiracy hoek. Deze claim kun jij niet bewijzen.

Van een kale kip kun je niet plukken. Welk nut hebben de 'uitbaters van de spiraal' bij het arm houden van de armen?
I'm just going to leave this here, credits gaan naar een andere poster in dit topic.
Baseman77 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:38:
Sommigen hier zijn nogal wereldvreemd en zijn blijkbaar niet bekend met de schuldenindustrie, waar miljarden worden verdiend over de ruggen van kwetsbare mensen. Want nee, niet iedereen is in staat om "maar gewoon geen boetes te krijgen", door allerlei oorzaken.

Gelukkig is daar steeds meer oog voor gekomen de afgelopen jaren, al is het nog steeds niet opgelost.
Maar er is veel info over te vinden, zoals hier:

https://decorrespondent.nl/collectie/de-schuldenindustrie

https://www.groene.nl/lijsten/de-schuldenindustrie

https://www.ftm.nl/dossier/de-schuldenindustrie

https://www.platform-inve...siers/de-handel-schulden/

https://www.bnnvara.nl/jo...erkt-de-schuldenindustrie
Schulden zijn een industrie en een verdienmodel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ja, waarom niet? Ook vandaag zijn er weer heel wat mensen aan het verhuizen in Nederland.
En dus kan iedereen het.
Het regent in Nederland, dus moet hjet in de Sahel ook kunnen regenen. Dat gezeik over droogte, daar kiezen ze toch zelf voor!
Dit is wel een heel zure. Dus jij ziet mensen met een eigen huis en jij denkt dat die allemaal mazzel en privileges hebben gehad?
Ja. Ok, misschien niet allemaal, maar verreweg de meesten. Inclusief ik zelf.
Ik zie in dit topic nog iemand anders, maar ook ikzelf heb geen enkele hulp gehad en heb ook het eerste jaar op eigen benen in armoede geleefd. Daarna is het elk jaar beter geworden. Mijn ouders zijn ook erg arm, vooral in mijn jeugd. Ik heb vanaf mijn 16e altijd gewerkt.
Goed gedaan, chapeau! (En nee, dat is niet zo cynisch bedoeld als het wellicht lijkt).

Maar zelfs als jij het echt helemaal zelf gedaan hebt, zonder enige mazzel, geluk, privilege of hulp van een ander, waarom zou dat moeten betekenen dat iedereen die in armoede leeft dat zou moeten kunnen - en dat ze er dus allemaal voor kiezen om arm te blijven als dat ze niet lukt?

Dat is een non-sequitur.

Overigens maak ik (en dat is een aanname) uit je taalgebruik en je succesverhaal op dat je niet achteraan in de rij stond toen de hersens uitgedeeld werden. Ik denk niet dat je kunt claimen dat je je intelligentie aan hard werken te danken hebt ;)
Linksom of rechtsom. De sleutel is dat wil je uit een arme situatie komen: je zult het zelf moeten doen.
Wat ik echt niet snap is dat mensen dan maar blijven kijken naar rijkere mensen. Vol afgunst. Er is altijd iemand rijker te vinden of iemand met meer geluk. Dat boeit letterlijk niks als je het over je eigen leven hebt. Elon Musk, prima. Zou leuk zijn als hij duizenden mensen miljonair maakte. Echter, is het niet beter dat die duizenden mensen op eigen kracht hun leven voor elkaar krijgen? Laat die Elon dan verder lekker doen wat hij doet.
Waar komt die idioot nou weer vandaan? Ik zeg toch nergens dat een paar rijken hun geld maar weg moeten geven? Na de non-sequitur kom je nu maar met een stroman?
TU zit er niet in, dus het leven is meteen een hel ofzo?
Nee, maar de kans dat het een roze wolk wordt, wordt wel wat groter als de TU er wel in zit, wellicht?
En dat noem jij dan een keuze, ik noem dat mazzel.
Wat een verzameling van gekke gedachten is dit. Wat denk je dat alle mensen met een eigen huis in Nederland aan het doen zijn?
Voor een groot deel zijn die aan het genieten van hun pensioen ;)

Dat iemand hard werkt om een huis te kunnen betalen wil ik best geloven. Maar ik denk ook dat je maar net de mazzel moet hebben om werk te kunnen doen waarmee je ook genoeg verdient.
Je hebt het over miljoenen Nederlanders die volgens jou allemaal door puur geluk en rijke ouders het zover hebben geschopt.
Ja, ik heb het inderdaad over miljoenen mensen die volslagen blind zijn voor de mazzel die ze hebben gehad in het leven door kansen te krijgen die bij lange na niet iedereen krijgt.
Het is andersom. Er is een klein deel van de bevolking die door allerlei pech én keuzes het niet voor elkaar krijgt.
Ah, dus arme mensen hebben wel pech, maar rijke mensen geen geluk?

En hoe klein schat jij dat deel van de mensen in Nederland overigens in? Het aantal daklozen is onder "gaaf-land"-beleid meer dan verdubbeld, zal vast komen omdat die mensen precies onder het bewind van de VVD allemaal opeens verkeerde keuzes gaan maken?

Net als al die nieuwe mijlonairs ook allemaal opeens extra hard gewerkt hebben - dat heeft ook niets met overheidsbeleid te maken, natuurlijk.
Ben ik het ook best wel mee eens, ja. Alleen niet de conclusie dat de armen dus zelf verder er niks meer aan kunnen doen. Gedoemd om arm te zijn.
Wie trekt die conclusie dan? Niet degene die je quote, en ik ook niet. Jij bent de enige die dat roept, om die conclusie vevolgens aan te vallen. Dta heet een stroman.
En dat is niet wat ik ervan denk. Ze kunnen van alles doen om te zorgen dat ze dan over een bepaalde tijd er beter voor staan.
Je bent het er wel mee eens dat lange-termijnoplossingen niet haalbaar zijn voor mensen bij wie het water aan de lippen staat, maar vervolgens vind je die lange-termijnoplossingen wel goede opties?

Mocht je de draad vinden, dan hou ik me aanbevolen, want ik ben hem nu echt kwijt.
Wat NIET helpt is volhouden dat alles precies zo moet zoals het niet goed ging. Dat stugge vasthouden aan: auto's, huisdieren, NIET verhuizen, enz. Dat het soms (te) moeilijk is, dat zeker. Maakt het niet minder waar.
Dus als verhuizen te moeilijk is (dus als het niet kan) dan is het nog steeds de schuld van degene die niet kan verhuizen dat ie niet verhuist?
Omdat mensen die niks veranderen, ondanks alle hulp, altijd weer in de shit terecht komen.
Klopt helemaal, en dat komt in heel veel situaties voor, niet alleen in het geval van armoede.

Zo is het bijvoorbeeld een bekend verschijnsel dat slachtoffers van geweld in een relatie vaak opnieuw slachtoffer worden in een nieuwe relatie.

En tegen die mensen zeggen we ook niet "man up, babes. Je moet jezelf gewoon veranderen!" Nee, die mensen helpen we met ondersteuning en geestelijke gezondheiszorg om ze te helpen er wat aan te doen.

Maar tegen een dakloze roepen we wel dat ie zelf maar harder moet werken.
Ze zullen iets moeten veranderen. Wat precies hangt af van de situatie. Ik ken mensen waar het stoppen met roken al genoeg zou zijn. Ik ken ook keihard werkende mensen, waar een verhuizing ze veel geld zou opleveren.
Oh, ik kan me heel goed voorstellen dat verhuizen geld op kan leveren. Alleen moet je dan wel ergens heen kunnen verhuizen.

Regel jij dat even, dan bomen we daarna verder waarom die arme mensen dan nog steeds niet willen verhuizen :D
Dan zit je goed, toch? Geen recht op toeslagen, veel belasting betalen. Dat is juist goed, dan hoor je bij de rijken.
Ah, wat stom van me!

Ik zat de hele tijd in mijn hoofd met het waanidee dat met "rijken" geen mensen werden bedoeld die net boven het bestaansminimum zaten. En zelfs niet mensen die een zogenaamd "middeninkomen" hebben.
Tja, je zult maar verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van je eigen keuzes en acties.
Ja, je zult toch maar credit claimen voor een goed stel hersens.

Maar het cirkeltje is weer rond, armen hebben er zelf voor gekozen door hun eigen keuzes en acties. En ze kunnen pech gehad hebben.
Terwijl rijken allemaal zelf keihard gewerkt hebben en hun rijkdom alleen maar aan hun eigen keuzes en acties te danken hebben en nooit geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
https://www.vpro.nl/progr...s-albert-jan-kruiter.html

@Real

Ik heb hier het stukje dus bekeken over die man met twee dochters in het speciaal onderwijs over de auto. Van de 2e tot de 5e minuut.

Dat is een zeer specifieke en unieke casus. Het heeft ook meer betrekking op de zorg dan op de financiën. Is het in deze casus normaal dat een vader twee keer per dag een uur als taxi voor twee dochters fungeert? Nee. Dat is structureel een heel onhandige situatie. De oplossing is gratis vervoer via zorg, alleen helaas faalt dat. Je kunt dan inderdaad de oude situatie terug-regelen, je kan ook de nieuwe situatie verbeteren en zorgen dat het schoolvervoer normaal functioneert.

Financieel lijkt het mij beter voor de vader om bezig te zijn met geld verdienen. En ja, eventueel is zelfs een oplossing om dichterbij de school te gaan wonen, zodat de meisjes met hem naar school kunnen wandelen.

Kan allemaal. Vader heeft echter schulden en legt de focus op vervoer van twee meisjes naar speciaal onderwijs. Hij wil een auto en zijn eigen dochters vervoeren. We willen allemaal wel eens wat, zeg maar. Daar zit het probleem. Hij doet alles uiteraard uit liefde, maar op lange termijn doet zijn financiële positie meer schade dan wat hij goed kan maken als vader alleen.

Hier kun je nog lang over praten. Ik zie inderdaad heel veel mensen dit soort keuzes maken in hun leven om daarna te claimen dat alles tegenzat en 'het systeem' faalt. Moet je twee uur per dag willen rijden om je dochters naar speciaal onderwijs te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RagingPenguin schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:55:
[...]
Wees eens eerlijk, hoeveel mensen die onder "Armoede, schulden en dakloos zijn in Nederland" zullen gelukkig zijn met hun huisje, boompje, beestje?
Skip het beestje want dat was al uitgesloten, boompjes is ook te prijzig en als we het over daklozen hebben dan kunnen we ook het huisje schrappen.
Dus als ze dat allemaal niet hebben, wat is dan het probleem, niets om niet gelukkig mee te zijn ! /s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:02:
De oplossing is gratis vervoer via zorg, alleen helaas faalt dat. Je kunt dan inderdaad de oude situatie terug-regelen, je kan ook de nieuwe situatie verbeteren en zorgen dat het schoolvervoer normaal functioneert.
Ok, en hoe is de man waar het over gaat daarmee geholpen?

We hebben jarenlang bezuinigd op de zorg, hoe lang gaat het duren om die zorg weer naar een niveau te tillen waar die man wat aan heeft?

Die dochters van hem hebben tegen die tijd geen onderwijs, maar bejaardenzorg nodig :X

Ik ben met je eens dat lange-termijn structurele oplossingen nodig zijn, maar die gaan mensen die nu in de shit zitten op geen enkele manier helpen.
Overigens ben je dan wel bezig met het aanpassen van "het systeem" dat nergens ooiit de schuld kon zijn van armoede... als armoede geen gevolg is van "het systeem", hoe kan armoede dan opgelost worden door dat systeem aan te passen?
Financieel lijkt het mij beter voor de vader om bezig te zijn met geld verdienen. En ja, eventueel is zelfs een oplossing om dichterbij de school te gaan wonen, zodat de meisjes met hem naar school kunnen wandelen.
Hou nou eindelijk eens op met dat "verhuizen", het lijkt wel of je met opzet zit te trollen. We hebben het over iemand die zo diep in de schulden zit dat zijn auto onder zijn reet verkocht wordt voor een paar mille. En jij denkt dat die man geholpen is met het "advies" om te verhuizen zodat hij dichter bij een school woont waar zijn dochters nog een paar jaar naar toe gaan?

Voordat hij bovenaan de wachtlijst staat hebben die dochters hun eigen kinderen.
Kan allemaal.
In jouw wereld kan alles, maar in de echte wereld ligt dat kennelijk lastiger. Zou dat liggen omdat de wereld gek is, of zou het kunnen dat jouw versie van de wereld niet helemaal strookt met de realiteit?
Vader heeft echter schulden en legt de focus op vervoer van twee meisjes naar speciaal onderwijs. Hij wil een auto en zijn eigen dochters vervoeren. We willen allemaal wel eens wat, zeg maar. Daar zit het probleem. Hij doet alles uiteraard uit liefde, maar op lange termijn doet zijn financiële positie meer schade dan wat hij goed kan maken als vader alleen.
En wat voor (realistische!) alternatieve oplossing heb jij dan te bieden? Behalve dat die man maar moet verhuizen (ook al is dat godsonmogelijk) of dat we eerst even het hele zorgstelsel op de schop gooien en tip-top in orde maken (alsof die man daar op kan gaan zitten wachten) heb ik namelijk niets gezien van je.
Hier kun je nog lang over praten.
Dat kan, maar zolang er alleen niet-realistische alternatieven geopperd worden schieten we daar weinig mee op :)
Ik zie inderdaad heel veel mensen dit soort keuzes maken in hun leven om daarna te claimen dat alles tegenzat en 'het systeem' faalt. Moet je twee uur per dag willen rijden om je dochters naar speciaal onderwijs te brengen?
Nee, ik denk niet dat iemand dat ueberhaupt wil. Maar heeft deze man zelf gekozen heeft voor dochters met een medisch probleem?

En nogmaals, kom maar met een alternatief voor die (in jouw ogen) idiote keuze om zijn kinderen naar school te willen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
RagingPenguin schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:52:
[...]

Sorry, maar dat is wat je letterlijk stelt. Als:

a) Elk arm mens kan uit de spiraal komen
b) Dat sommige mensen bewust ervoor kiezen om dat niet te doen

Dan zitten alle mensen die in "die spiraal zitten" omdat ze niet die bewuste keuze gemaakt hebben om er niet in te zitten. Dat is gewoon basale state logica, als alle items in state A naar B transitioneren onder conditie C dan geld voor alle A's !C.
Nee. Gewoon nee. Stop maar met deze discussie, want dit is belachelijk op deze manier. Jouw state logica klopt niet met de stellingen a) en b).
Stelling a) en b) hebben geen enkele relatie met elkaar.
CornermanNL schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Precies dat laatste , er zullen vast mensen tevreden zijn met minder maar die kunnen waarschijnlijk prima rondkomen.

Dit topic gaat inderdaad over de mensen die in de problemen zitten van langdurige structurele aard. En waarbij door hoe wij de maatschappij hebben ingericht niet die mogelijkheden kunnen bereiken waarvan veel mensen denken dat die voor iedereen toegankelijk zijn.

Om zich uit de problemen te ‘werken’.

Want met hard werken (wat dat ook moge inhouden) alleen kom je er niet.
Ik heb het nergens over hard werken. Alleen over keuzes maken. Hard werken helpt vaak, maar is geen garantie. Geluk heb je nodig, maar kun je deels afdwingen. Doe een MBO of HBO opleiding in een sector waar veel werk is en je hebt jaren weinig tot geen geluk meer nodig om geld te kunnen verdienen. Dat kan niet iedereen achteraf nog fixen, maar is een voorbeeld van hoe keuzes in het verleden wel invloed hebben op de gevolgen.
NiGeLaToR schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:47:
[...]

[...]

Ja, die situaties ken ik ook. Wat vergeten wordt, is dat dit een enorme opstapeling aan keuzes en pech is. Wat meer opvalt is jouw zin: 'met een beetje inzet kom je er wel uit'. Jouw zin, want dat is niet een opmerking van mij. Je vraagt wel of ik daar op reageer. Nee dus. Ik heb vanaf het begin gezegd, dat het ook zeer moeilijk kan zijn. Er moet in ieder geval wel iets veranderen. Je ziet in jouw casus ook heel duidelijk een rode lijn: de vrouw is nooit zelfstandig geweest. Als ze vanaf nu andere keuzes gaat maken, wordt het in ieder geval beter dan het anders zou zijn:

- aan het werk: schoonmaken, achter de bar, zingen, taxichauffeur, enz. wat ze maar kan.
- niet aan het werk? Dan de uitkeringen en toeslagen goed regelen en daarna niet meer uitgeven dan wat er binnen komt.

Ja, maar ... digitale vaardigheden lukten niet zo goed.
Ja, maar ... opleiding zit er niet in.

Het is simpelweg niet anders, je kunt niet verwachten dat iemand die nooit werkt, niks heeft, maar wel geld uitgeeft een prima leven gaat lijden. Ook deze vrouw kan alsnog over een paar jaar in een situatie komen waarin ze wel weer eens op vakantie kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:31:
[...]
- aan het werk: schoonmaken, achter de bar, zingen, taxichauffeur, enz. wat ze maar kan.
- niet aan het werk? Dan de uitkeringen en toeslagen goed regelen en daarna niet meer uitgeven dan wat er binnen komt.
Die situatie bereiken wordt al knap lastig als je de deurwaarders 3 rijen dik op de stoep hebt staan en je de post niet meer open maakt.

Wat ik al zei, als je stijging in inkomen niet structureel meer wordt dan wat er elke maand bij komt aan rentes, boetes en incassokosten omdat je de schulden die je al hebt niet kan aflossen, dan kun je er aan blijven 'werken' tot je een ons weegt. Dan zit je gevangen in dat systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Dido schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:02:
[...]

En dus kan iedereen het.
Het regent in Nederland, dus moet hjet in de Sahel ook kunnen regenen. Dat gezeik over droogte, daar kiezen ze toch zelf voor!
Dat zeg ik niet. Jij stelt dat niemand kan verhuizen in NL. Ik geef aan dat er genoeg mensen wel verhuizen. En daarna leg je mij weer woorden in de mond. Ik denk nu ook dat iedereen meteen zo kan verhuizen?

Even los van de stompzinnige discussie. We hoeven ook niet steeds te doen alsof verhuizen zo moeilijk is. Ja, het is wat werk en geregel, maar iets wat iedereen een paar keer in zijn leven doet.
[...]

Ja. Ok, misschien niet allemaal, maar verreweg de meesten. Inclusief ik zelf.
Cijfers graag. Dit is alleen maar onderbuikgevoel. Iedereen heeft wel eens wat pech en geluk in het leven. De meeste mensen werken gewoon voor hun eigen bestaan. Dat idee dat er zoveel elite is die alles maar krijgt, is niet waar en stikt van de afgunst. Ook al was het zo, kijk gewoon alleen naar je eigen situatie en verbeter die. Dat is het enige wat telt en waar je invloed op hebt.
[...]

Goed gedaan, chapeau! (En nee, dat is niet zo cynisch bedoeld als het wellicht lijkt).

Maar zelfs als jij het echt helemaal zelf gedaan hebt, zonder enige mazzel, geluk, privilege of hulp van een ander, waarom zou dat moeten betekenen dat iedereen die in armoede leeft dat zou moeten kunnen - en dat ze er dus allemaal voor kiezen om arm te blijven als dat ze niet lukt?
Ho even, dat zeg ik ook helemaal niet. Dat mensen er voor kiezen om arm te zijn.
Ik stel alleen dat iedereen op een arm moment in zijn leven kan komen. Met de juiste keuzes kan iemand echter ook weer een financieel positief resultaat behalen. Waarom zou je stellen dat iemand die arm is, nooit meer aan het werk kan en ook nooit meer de uitgaven lager kan krijgen dan de inkomsten?
Dat is een non-sequitur.

Overigens maak ik (en dat is een aanname) uit je taalgebruik en je succesverhaal op dat je niet achteraan in de rij stond toen de hersens uitgedeeld werden. Ik denk niet dat je kunt claimen dat je je intelligentie aan hard werken te danken hebt ;)
Vind het jammer dat je dit zegt. Ja, mijn IQ is hoger dan 100. Wil dat zeggen dat iedereen die wat dommig is, dan geen normaal leven kan lijden? Dit stuit mij enorm tegen de borst. Het is inderdaad handig om wat hersens te hebben, maar het zegt vrijwel niks over het succes van iemand.
[...]

Waar komt die idioot nou weer vandaan? Ik zeg toch nergens dat een paar rijken hun geld maar weg moeten geven? Na de non-sequitur kom je nu maar met een stroman?
Je bent nogal bezig met 'de rijken'. Dat je Elon Musk meteen een idioot noemt, is ook veelzeggend. Hij doet dingen anders dan ik zou doen, maar het heeft hem met veel geluk ook veel geld opgeleverd. Waarom noem je iemand die succes heeft een idioot? Afgunst?
[...]

Nee, maar de kans dat het een roze wolk wordt, wordt wel wat groter als de TU er wel in zit, wellicht?
En dat noem jij dan een keuze, ik noem dat mazzel.
Ik heb het nergens over de TU. Ik noemde MBO, HBO en TU. Expres. Dat zijn namelijk alle opleidingen in Nederland. En dat geeft aan hoe ik er over denk: het niveau maakt niet uit, als je maar zo'n opleiding doet (of bepaalde vaardigheden hebt die genoeg geld opleveren, want het kan ook zonder diploma's.).
[...]

Voor een groot deel zijn die aan het genieten van hun pensioen ;)

Dat iemand hard werkt om een huis te kunnen betalen wil ik best geloven. Maar ik denk ook dat je maar net de mazzel moet hebben om werk te kunnen doen waarmee je ook genoeg verdient.
Totale onzin. Heel veel mensen hebben een eigen huis zonder met pensioen te zijn. Ik heb het niet over een afbetaald huis. Dat is pas na 30 jaar. Echter als mensen nu een eigen huis hebben, dan hebben ze die dus vrijwel allemaal ook afbetaald over een aantal jaar. Dus een paar ton aan eigen vermogen in stenen zitten.
Ik zie mensen van elk niveau gewone baantjes uitvoeren en daarnaast een eigen huis hebben. Ik woon niet in de randstad trouwens, ik snap dat er daar wel iets andere gemiddelden zijn.
[...]

Ja, ik heb het inderdaad over miljoenen mensen die volslagen blind zijn voor de mazzel die ze hebben gehad in het leven door kansen te krijgen die bij lange na niet iedereen krijgt.
Misschien moeten we eens stoppen met denken dat je steeds mazzel moet hebben. Je moet het geluk ook wat afdwingen. Wil je in de winter eten, dan moet je in de lente zaaien en in de zomer en herfst genoeg oogsten. Kun je elke winter honger lijden en alles onder slechte oogst en andere rampspoed zetten, je kunt ook denken: laat ik eens wat meer zaaien en oogsten.
Je kunt aan de rand van een actieve vulkaan gaan wonen, maar ook verder kijken en aan een rustige rivier iets opbouwen. Wat een pech, de lava kwam zo door mijn raam binnen.
[...]

Ah, dus arme mensen hebben wel pech, maar rijke mensen geen geluk?

En hoe klein schat jij dat deel van de mensen in Nederland overigens in? Het aantal daklozen is onder "gaaf-land"-beleid meer dan verdubbeld, zal vast komen omdat die mensen precies onder het bewind van de VVD allemaal opeens verkeerde keuzes gaan maken?

Net als al die nieuwe mijlonairs ook allemaal opeens extra hard gewerkt hebben - dat heeft ook niets met overheidsbeleid te maken, natuurlijk.
Waarom vul je dit in voor mij? Dit is de eerste keer dat overheidsbeleid wordt genoemd. De overheid vind ik ook triest en onbetrouwbaar. Vandaar dat je het als burger zelf moet doen.
[...]

Wie trekt die conclusie dan? Niet degene die je quote, en ik ook niet. Jij bent de enige die dat roept, om die conclusie vevolgens aan te vallen. Dta heet een stroman.

[...]

Je bent het er wel mee eens dat lange-termijnoplossingen niet haalbaar zijn voor mensen bij wie het water aan de lippen staat, maar vervolgens vind je die lange-termijnoplossingen wel goede opties?

Mocht je de draad vinden, dan hou ik me aanbevolen, want ik ben hem nu echt kwijt.
Je leest niet goed.
[...]

Dus als verhuizen te moeilijk is (dus als het niet kan) dan is het nog steeds de schuld van degene die niet kan verhuizen dat ie niet verhuist?
Nee, vul jij weer in hier. Dan moet je op zoek naar een andere oplossing.
[...]

Klopt helemaal, en dat komt in heel veel situaties voor, niet alleen in het geval van armoede.

Zo is het bijvoorbeeld een bekend verschijnsel dat slachtoffers van geweld in een relatie vaak opnieuw slachtoffer worden in een nieuwe relatie.

En tegen die mensen zeggen we ook niet "man up, babes. Je moet jezelf gewoon veranderen!" Nee, die mensen helpen we met ondersteuning en geestelijke gezondheiszorg om ze te helpen er wat aan te doen.

Maar tegen een dakloze roepen we wel dat ie zelf maar harder moet werken.
Nee, ik heb het nooit over harder werken. De meesten arme mensen werken al hard.
Ik heb het alleen over keuzes maken... waar gaat tijd en geld heen in jouw leven? Welke opzet is optimaal?
Maar het cirkeltje is weer rond, armen hebben er zelf voor gekozen door hun eigen keuzes en acties. En ze kunnen pech gehad hebben.
Terwijl rijken allemaal zelf keihard gewerkt hebben en hun rijkdom alleen maar aan hun eigen keuzes en acties te danken hebben en nooit geluk hebben.
Allemaal niet wat ik heb gezegd. Einde discussie dus, want dit is zo niet te doen. Voor de duidelijkheid:

Iedereen kan uiteindelijk arm worden. Soms een gevolg van eigen handelen, maar soms ook pure pech.
Iedereen kan uiteindelijk rijk worden. Soms een gevolg van eigen handelen, maar soms ook pure pech.
Ben je rijk, dan hoef je niks te veranderen. Ben je arm? Dan ook niet. Maar wil je niet meer arm zijn, dan moet je daar vaak toch wel iets voor doen. Het geld en het geluk vallen niet zomaar in je schoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Stoney3K schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:48:
[...]

Die situatie bereiken wordt al knap lastig als je de deurwaarders 3 rijen dik op de stoep hebt staan en je de post niet meer open maakt.

Wat ik al zei, als je stijging in inkomen niet structureel meer wordt dan wat er elke maand bij komt aan rentes, boetes en incassokosten omdat je de schulden die je al hebt niet kan aflossen, dan kun je er aan blijven 'werken' tot je een ons weegt. Dan zit je gevangen in dat systeem.
Uiteraard. Hoeveel stappen heb jij nu overgeslagen? Waarom wordt elk voorbeeld enorm extreem? Nu staan er ineens ook drie rijen van deurwaarders.

Is een oplossing voor armoede nou wel of niet gaan werken? Lijkt mij logisch dat werken TOCH echt wel wat beter helpt dan NIET werken. Moet de vrouw dan gaan proberen om te gaan werken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
De meritocratie is gebaseerd op opleiding en die moet je kopen tegenwoordig. De overheid is niet meer in staat om fatsoenlijk onderwijs te bieden en de vrije markt stapt in het gat met bijscholing en prive scholen.
Als jouw ouders niet zo handig waren om je naar een witte school te sturen sta je op je twaalfde al met 1-0 achter.

Ja je kunt van een dubbeltje een kwartje worden maar het neoliberalisme heeft het zeer moeilijk gemaakt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:58

polthemol

Moderator General Chat

je hebt geen idee waar je over praat en dergelijke stugge meningen over blijft uiten.

Van een kale kip is zeer veel te plukken, bij deze een casus die ik uit mijn eigen directe omgeving ken en die er niet solo voor staan.

studieschuld niet kunnen aflossen (ziekte, 0-uren contracten, onvoorziene medische kosten en elke maand net wat te kort komen daardoor), de schuld is doorgezet (in feite verkocht) aan een icnassobureau. Incassobureau knalt er een bedrag bovenop en komt aankloppen voor geld, dat geld is er niet, want men moet nog altijd aflossen en er is geen marge, schuld groeit, beslaglegging op inkomen, kan niet aflossen bij DUO, maar stukje bij incassolbureau, DUO schuift volgende stukje schuld bij incassobureau op de hoop et voila! Je zit in een cirkel waar je niet uit gaat komen.

Het incassobureau heeft ondertussen gouden tijden, zij gaan elke maand je salaris mogen afromen tot een absoluut minimum (Beslagvrije voet, dat is bestaansminimum, wat nog lager is dan een minimumloon).

Nu uitleg in cijvfers, deze hou ik 'for the sake of the argument' simpel en met tientallen:

- DUO studieschuld die naar incasso gaat: 1000 euro (geen geld om af te lossen) (totale schuld: 1000)
- incassobureau tikt er wat kosten bij: 1100 euro (geen geld om af te lossen) (totale schuld: 1100)
- DUO stuurt volgende incassotermijn, 100 euro aflossen (nog altijd geen geld om af te lossen) (totale schuld: 1200)
- incassobureau gaat door naar volgende stap, tikt er kosten bij, (nog altijd geen geld om af te lossen) (totale schuld: 1300)
enz. enz.

Het hele probleem begint bij stap 1: er is geen geld, er is minder inkomen dan dat er uitgaven zijn.

Het gezin wat ik kende rookte niet, dronk niet (Tenzij ik wat mee nam) en was kampioen budgetten. Qua voeding zaten ze op het niveau dat ik me serieus zorgen maakte om hun gezondheid en die van hun kinderen. Tandarts ging men niet naar toe, huisarts soms, maar medicijnen haalde men niet (want kosten). Kleren teerde men op repareren (als er geld was voor garen ed.) en wat men kreeg van de omgeving. Ze leven nu van loonbeslag naar loonbeslag en 'the odd job' hier en daar waar ze wat extra's mee kunnen scoren. Ze gaan de rest van hun leven niet uit de schulden komen, betalen als een malle aflossingen en tegen dat ze in hun graf liggen is de schuld vele malen hoger dan toen ze begonnen. AL dat extra geld? Ligt bij het incassobureau, die weigeren een saneringstraject te starten.

De vele criticasters met uitingen als 'het is een kwestie van willen', 'dan moet je maar midner geld uit gaan geven', enz. hebben geen flauw idee waar ze over praten en zouden voor de 'gein' eens mee mogen draaien met een budgetcoach / de afdeling problematische schulden bij een gemeente in plaats van met vooroordelen en oneliners te komen. De realiteit (en de wetenschap) zeggen heel andere zaken over dat wereldbeeld namelijk. Begin in ieder geval met @Real zijn reportage die hij aan gaf hier eerder in het topic, of ga eens neuzen op https://www.schuldinfo.nl/.

Ik ga er vanuit dat het onbewust is, maar de uitingen die langs komen hier geven me plaatsvervangende schaamte met momenten (en dat is niet specifiek op jou gericht).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

Nee. Gewoon nee. Stop maar met deze discussie, want dit is belachelijk op deze manier. Jouw state logica klopt niet met de stellingen a) en b).
Stelling a) en b) hebben geen enkele relatie met elkaar.
Oke ik zal het wat makkelijker voor je maken en het omdraaien: waarom denk jij dat sommige mensen arm zijn en sommige niet? (Naast het zelf kiezen om maar niet arm te zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

De situatie die @polthemol beschrijft komt inderdaad vaker voor dan je denkt. En dan kom je ook op het punt dat werken niet meer loont -- wanneer je alleen maar alles onder loonbeslag moet afstaan, kun je net zo goed ontslag nemen en in de bijstand gaan zitten.

En ondertussen dan wel ergens zwart bijklussen of de grijze misdaad in gaan zoals verhandelen van pakjes met wiet. Of als het echt uitzichtloos wordt, zelfs je eten stelen van de supermarkt omdat je anders een lege koelkast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:53:
Dat idee dat er zoveel elite is die alles maar krijgt, is niet waar en stikt van de afgunst.
Is goed, houden we het daarop. De armen zijn jaloers en de rijken zijn blind voor hun privileges.

Veel zin om dat nog verder uit te werken heb ik niet, en heeft het niet.

Ik heb genoeg non-sequiturs en stromannen gezien voor vandaag, ik ga lekker even van het mooie weer genieten (dat kan, want ik hoef op zaterdag niet te werken, want ik ben rijk :D )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:03

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:02:
https://www.vpro.nl/progr...s-albert-jan-kruiter.html

@Real

Ik heb hier het stukje dus bekeken over die man met twee dochters in het speciaal onderwijs over de auto. Van de 2e tot de 5e minuut.

Dat is een zeer specifieke en unieke casus. Het heeft ook meer betrekking op de zorg dan op de financiën. Is het in deze casus normaal dat een vader twee keer per dag een uur als taxi voor twee dochters fungeert? Nee. Dat is structureel een heel onhandige situatie. De oplossing is gratis vervoer via zorg, alleen helaas faalt dat. Je kunt dan inderdaad de oude situatie terug-regelen, je kan ook de nieuwe situatie verbeteren en zorgen dat het schoolvervoer normaal functioneert.

Kan allemaal. Vader heeft echter schulden en legt de focus op vervoer van twee meisjes naar speciaal onderwijs. Hij wil een auto en zijn eigen dochters vervoeren. We willen allemaal wel eens wat, zeg maar. Daar zit het probleem. Hij doet alles uiteraard uit liefde, maar op lange termijn doet zijn financiële positie meer schade dan wat hij goed kan maken als vader alleen.

Hier kun je nog lang over praten. Ik zie inderdaad heel veel mensen dit soort keuzes maken in hun leven om daarna te claimen dat alles tegenzat en 'het systeem' faalt. Moet je twee uur per dag willen rijden om je dochters naar speciaal onderwijs te brengen?
Je wilt het niet eens zien he.
Die vader zit in een situatie met laag inkomen en een complexe situatie met z'n kinderen.
Die andere optie met de buurttaxi werkte niet in deze situatie . PUNT.
Maar blijkbaar geef je mijn geld liever uit aan een duur zorg systeeem dan aan de auto van die vader.
Ik als belastingbetaler geef die vader graag een auto. Zo'n nieuwe elektrische zodat de stroom en onderhoudskosten ook lekker laag zijn daarna.

Slim zijn is geen keuze die je zelf maakt.
Waar je opgroeit is geen keuze die je zelf maakt.
Welke contacten je tegen komt is geen keuze die je zelf maakt. (wie je familie is, welke docenten je tegenkomt tijdens je opleiding, wie er tegenover je zit tijdens solicitaties, wie je collega's zijn, wie je sportvrienden zijn).
Als het echt aan de persoonlijkheid ligt (heb je daar dan wel een keuze in?), dan krijgen we vanuit elke wijk in nederland dezelfde uitstroom met kansen.

Gelukkig is daar onderzoek naar gedaan.
https://kansenkaart.nl/hboplus#8.41/52.134/4.664

Groei je op als man in Tholen met ouders die een laag inkomen hebben, dan heb je maar 13,4% kans dat je HBO of hoger afrond.
Groei je op vrouw in Laren met rijke ouders dan heb je
74,7% kans dat je HBO of hoger afrond.

Dit zijn geen verschillen in marge, dit is een structureel probleem van kansen ongelijkheid. die ook zal resulteren in armoede / schulden / dakloosheid.

Best wel geinig als ik dit vergelijk met mijn vrouw.
Zelfde opleiding gedaan uiteindelijk.
vanuit de kaart had ik 18,4% kans op een HBO opleiding af te ronden (heb er 8 jaar over gedaan daarna heb ik het opgegeven), dus ik zit officieel in de 81,6% groep. al doe ik mijn werk wel op HBO niveau. (mijn gelukje).
Mijn vrouw had 68,6% kans op afgronde een HBO opleiding.

Waar zitten die verschillen dan in?
Ik moest keihard werken tijdens mijn studie om eten te hebben. (tegen een jeugdminimumloon). (laag inkomen)
Kon niet bij mijn ouders terecht als ik iets niet snapte of iets niet lukte. (lage opleiding)

Bij mijn vrouw was thuis alles perfect, als ze iets wilde hebben was er een potje geld bij de ouders.
Alle tijd kon naar de studie, en bij problemen was er ook nog eens kennis aanwezig hoe je dit kon aanpakken.

Ook een opleiding halen is geen keuze, maar een gevolg van je omgeving.
Arm zijn idemdito.

Als ik een woning moet huren morgen en ik heb geen baan, dan sta ik overmorgen op straat.
Zou mijn vrouw moeten huren en heeft ook geen baan, dan springt haar omgeving wel bij zolang het nodig is. Dat verschil is ernorm.
En dat maakt ook het verschil dat ik morgen een baan aanneem als tomatenplukker, en vervolgens geen vrijheid heb om wekenlang overal te soliciteren om die perfecte baan match.
En mijn vrouw rustig 4 maanden kan wachten op het juiste aanbod, kan zelfs nee zeggen in de hoop dat het aanbod beter wordt.

Maar stel dat dit alles je nogsteeds niet overtuigd dat armoede een oorzaak is van de omgeving.
Dan draaien we het om.
---------------------------------------------------------------------------------------

Ons land zit vol van de minimuloon beroepen en mensen die 100% zijn afgekeurd (100% afgekeurd zijn wens ik je niemand toe, naast geen werk heb je ook geen fijn leven, anders had je wel energie en mogelijkheden om te werken).
Zolang de banen met minimloon nog bestaan https://www.cbs.nl/nl-nl/...-minimumloonbanen-in-2020 5% van de banen is tegen minimumloon.
1 op de 20 mensen werkt tegen het minimumloon.
ze werken dus, we verwachten ook dat ze rond kunnen komen.
Aangezien jijzelf ook al met het argument komt, dat ze maar beter betaald werk moeten vinden.
dan wordt hun oude werk weer opgevuld met iemand die minimumloon verdient.
Iedereen die werkt in nederland zou niet in armoede moeten leven.

-> een warm huis, geld voor gezonde maaltijden, kleding en geld voor een stukje vakantie en ontspanning.
oftewel bestaanzekerheid. Iets dat niet meer bestaat in nederland.

-------------
Verhuizen is ook zo'n gedrocht, als je geld hebt is vrijheid niet duur.
Verhuizen = minimaal een dag dubbele huur, verhuiskosten, inrichtkosten.
Waar ga je dat van betalen als je al in de supermarkt moet opletten of de banenen deze week 1 of 2 euro zijn.

---------------
Je staat mijlenver van de werkelijkheid af, en naar mijn mening ben je hier gewoon aan het trollen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Dido schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:26:
[...]

Ok, en hoe is de man waar het over gaat daarmee geholpen?
Die man wil toch dat zijn twee dochters netjes van en naar school worden gebracht? Het is geen vereiste dat hij dat zelf doet. Je kunt dus terug naar de situatie waarin hij chauffeur is, maar dan kan hij dus niet netjes nog ander werk doen, want hij is een paar uur per dag met zijn kinderen in de weer.
We hebben jarenlang bezuinigd op de zorg, hoe lang gaat het duren om die zorg weer naar een niveau te tillen waar die man wat aan heeft?
Ja, dat klopt, dat merk ik in mijn leven en werk ook dagelijks. Ik stel echter dat die zorg dus wel weer beter moet.
Die dochters van hem hebben tegen die tijd geen onderwijs, maar bejaardenzorg nodig :X
Niet zo extreem maken, alsjeblieft. Die dochters horen goede zorg te krijgen. Dat is in Nederland een ramp. Maar dit staat verder los van 'armoede' op zich. Dit komt er bovenop, omdat het gaat over een man die geen auto meer heeft.
Ik ben met je eens dat lange-termijn structurele oplossingen nodig zijn, maar die gaan mensen die nu in de shit zitten op geen enkele manier helpen.
Eens. De vader moet het zelf doen. Zoals ik steeds al zei over arme mensen. Zorg zelf voor verbetering, het gaat niet van een ander komen.
Overigens ben je dan wel bezig met het aanpassen van "het systeem" dat nergens ooiit de schuld kon zijn van armoede... als armoede geen gevolg is van "het systeem", hoe kan armoede dan opgelost worden door dat systeem aan te passen?
Dit is simpel. Het systeem is trouwens op vele punten fout, dat weten we wel. Niet altijd zo bewust als sommige mensen denken, maar dat overheidssystemen vaak het doel nogal missen, dat is wel bekend. Vandaar dat mensen zelf de regie moeten nemen.

Als het systeem ervoor zorgt dat de kinderen wel netjes naar school gaan, dan kan de man werken. Het verbeteren van het systeem kan dus in dit geval een oplossing zijn voor de armoede van de vader.
Als het systeem echter wel faalt, dan zijn er alsnog oplossingen voor de armoede van de vader. Het één sluit het ander niet uit. Het systeem maakt de vader niet arm, maar als het systeem de vader geld oplevert, dan kan het hem wel uit armoede halen.
[...]

Hou nou eindelijk eens op met dat "verhuizen", het lijkt wel of je met opzet zit te trollen. We hebben het over iemand die zo diep in de schulden zit dat zijn auto onder zijn reet verkocht wordt voor een paar mille. En jij denkt dat die man geholpen is met het "advies" om te verhuizen zodat hij dichter bij een school woont waar zijn dochters nog een paar jaar naar toe gaan?
Je weet het niet, dat zou serieus een optie kunnen zijn. Ik heb het trouwens niet over de vader zelf, maar over de oplossing van die AJ Kruiter. Hij zei dat ze de auto hebben teruggehaald voor de man. Hij had ook kunnen regelen dat de kinderen vlak naast school konden wonen met de vader, toch? Als daar zwaarwegende bezwaren voor zijn, dan doe je het niet. Het is echter in eerste instantie het overwegen waard. Pragmatisch denken.
Voordat hij bovenaan de wachtlijst staat hebben die dochters hun eigen kinderen.
Daar zijn de beren weer op de weg. Ik zeg ook niet dat alles meteen goed en simpel is. Het kan jaren duren. Maar als je nooit actie onderneemt, dan zul je inderdaad nooit iets oplossen.

Heb je ook al nagedacht over de vader zelf in zijn situatie? Stel je vraagt: hee, wil je dat je dochters met random taxibusjes en gezeur naar school moeten of wil je een eigen auto hebben? Natuurlijk zegt die vader dat hij die auto nodig heeft. Is het realistisch? Nee, het is heel normaal om in dit soort gevallen te bedenken dat er leerlingen-vervoer nodig is. Het systeem wil dat regelen. Ik ken het speciaal onderwijs en honderden mensen komen daar dagelijks prima met een busje en paar vaste chauffeurs. Het gaat hier over zeer specifieke problematiek, ja logisch dat het systeem dan soms faalt. Ik vind het alsnog ook niet per definitie een goede oplossing om de vader in te zetten als privé-chauffeur.
In jouw wereld kan alles, maar in de echte wereld ligt dat kennelijk lastiger. Zou dat liggen omdat de wereld gek is, of zou het kunnen dat jouw versie van de wereld niet helemaal strookt met de realiteit?
Nou, nou, doe maar rustig hoor. Het is meer een kwestie van goed interpreteren. Ik stel nergens dat alles zo makkelijk is.
[...]

En wat voor (realistische!) alternatieve oplossing heb jij dan te bieden? Behalve dat die man maar moet verhuizen (ook al is dat godsonmogelijk) of dat we eerst even het hele zorgstelsel op de schop gooien en tip-top in orde maken (alsof die man daar op kan gaan zitten wachten) heb ik namelijk niets gezien van je.
Behalve de twee oplossingen die ik gaf en die jij netjes opnoemt, heb je van mij geen oplossing. Tjongejonge. Eerlijk gezegd: de vader moet aan het werk gaan. Die heeft sinds de geboorte van zijn dochters structureel gekozen voor de route die eindigt in ellende. Dit is niet werkbaar, je kunt niet uren per dag chauffeur spelen en daarnaast vader zijn van zeer complexe kinderen. Er is geld nodig.
[...]

Dat kan, maar zolang er alleen niet-realistische alternatieven geopperd worden schieten we daar weinig mee op :)

[...]

Nee, ik denk niet dat iemand dat ueberhaupt wil. Maar heeft deze man zelf gekozen heeft voor dochters met een medisch probleem?

En nogmaals, kom maar met een alternatief voor die (in jouw ogen) idiote keuze om zijn kinderen naar school te willen brengen.
Moeten kinderen met dit soort extreme problematiek naar 'school'? Er is in veel gevallen thuisonderwijs mogelijk of soms zelfs geheel geen onderwijs. Ik zie een onwerkbare situatie die niks op zal leveren. Ik ben daar eerlijk en realistisch in. Waanzin om dagelijks heen en weer te rijden met dit gezin.
Ik ken de casus verder niet volledig, wie weet wat vader allemaal heeft geprobeerd. Zou best kunnen dat hij echt compleet vernaggeld is door de overheid. Dat zou echt kunnen. Het is alsnog wel een heel extreem geval wat ook niet past bij dit topic over algemene armoede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Cijfers graag. Dit is alleen maar onderbuikgevoel. Iedereen heeft wel eens wat pech en geluk in het leven. De meeste mensen werken gewoon voor hun eigen bestaan. Dat idee dat er zoveel elite is die alles maar krijgt, is niet waar en stikt van de afgunst. Ook al was het zo, kijk gewoon alleen naar je eigen situatie en verbeter die. Dat is het enige wat telt en waar je invloed op hebt.
Of je ouders elite zijn of niet, daar heb je geen invloed op, maar heeft wel heel veel invloed op jouw leven.

Ik heb afgelopen 2 jaar meer subsidie opgestreken dan mijn vader in een jaar aan bijstand heeft gekregen.
Totaal idioot.
Is afgunst naar mijzelf toe, maar het systeem zit zo wel in elkaar.
Ik mag mijn vader die subsidies trouwens ook niet doorgeven, elke euro die ik hem geef, wordt afgenomen door de bijstand te korten.
ga ik wel weer een week op vakantie, terwijl 6 hulpverleners met mijn vader bezig zijn waarom het zo slecht met hem gaat. (antwoord: hij mist 100 euro per maand om wel rond te komen), en heeft vanuit zijn ziekenhuis bed waar hij parttime ligt geen mogelijkheid om dat erbij te verdienen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:19:
[...]
Die man wil toch dat zijn twee dochters netjes van en naar school worden gebracht? Het is geen vereiste dat hij dat zelf doet.
Volgens mij zat de crux van die zaak erin dat de autoritjes met de vader een therapeutisch effect had op de dochters en die dochters niet naar een intra-murale instellingen hoefden te gaan.

Het laatste kostte iets van €150.000 en de taxi kostte €6000 per jaar

Wat is nu de logica om de auto van die man af te nemen in plaats van €6000 te betalen om de schuld af te lossen volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Smuggler schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:23:
[...]
Ik mag mijn vader die subsidies trouwens ook niet doorgeven, elke euro die ik hem geef, wordt afgenomen door de bijstand te korten.
En volgens Kruiter is dat systeem dus zo ingericht dat je vader ervan 'leert'. Hij moet 'op eigen kracht' uit de bijstand. Bij een Wsnp traject speelt dezelfde moraliteit in de Eerste en Tweede Kamer in de debatten een grote rol. Maar volgens Kruiter is nog nooit onderzocht wat het beoogde sociale effect is van de Wsnp en of dat ook gehaald wordt.
terwijl 6 hulpverleners met mijn vader bezig zijn waarom het zo slecht met hem gaat. (antwoord: hij mist 100 euro per maand om wel rond te komen), en heeft vanuit zijn ziekenhuis bed waar hij parttime ligt geen mogelijkheid om dat erbij te verdienen.
Exact. Je vader krijgt volgens Kruiter bewust net genoeg om niet te sterven van de honger, maar ook niet genoeg om normaal te kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Real schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:35:
[...]

En volgens Kruiter is dat systeem dus zo ingericht dat je vader ervan 'leert'. Hij moet 'op eigen kracht' uit de bijstand. Bij een Wsnp traject speelt dezelfde moraliteit in de Eerste en Tweede Kamer in de debatten een grote rol. Maar volgens Kruiter is nog nooit onderzocht wat het beoogde sociale effect is van de Wsnp en of dat ook gehaald wordt.

[...]

Exact. Je vader krijgt volgens Kruiter bewust net genoeg om niet te sterven van de honger, maar ook niet genoeg om normaal te kunnen leven.
Ik weet het, en ik zie het.
en het is scheef en oneerlijk.
Die eigenkracht van mensen wordt schromelijk overschat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
polthemol schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:57:
[...]

je hebt geen idee waar je over praat en dergelijke stugge meningen over blijft uiten.
Dat laat ik mij niet zeggen. Ken jij mij en mijn achtergrond?
Van een kale kip is zeer veel te plukken, bij deze een casus die ik uit mijn eigen directe omgeving ken en die er niet solo voor staan.

studieschuld niet kunnen aflossen (ziekte, 0-uren contracten, onvoorziene medische kosten en elke maand net wat te kort komen daardoor), de schuld is doorgezet (in feite verkocht) aan een icnassobureau. Incassobureau knalt er een bedrag bovenop en komt aankloppen voor geld, dat geld is er niet, want men moet nog altijd aflossen en er is geen marge, schuld groeit, beslaglegging op inkomen, kan niet aflossen bij DUO, maar stukje bij incassolbureau, DUO schuift volgende stukje schuld bij incassobureau op de hoop et voila! Je zit in een cirkel waar je niet uit gaat komen.

Het incassobureau heeft ondertussen gouden tijden, zij gaan elke maand je salaris mogen afromen tot een absoluut minimum (Beslagvrije voet, dat is bestaansminimum, wat nog lager is dan een minimumloon).

Nu uitleg in cijvfers, deze hou ik 'for the sake of the argument' simpel en met tientallen:

- DUO studieschuld die naar incasso gaat: 1000 euro (geen geld om af te lossen) (totale schuld: 1000)
- incassobureau tikt er wat kosten bij: 1100 euro (geen geld om af te lossen) (totale schuld: 1100)
- DUO stuurt volgende incassotermijn, 100 euro aflossen (nog altijd geen geld om af te lossen) (totale schuld: 1200)
- incassobureau gaat door naar volgende stap, tikt er kosten bij, (nog altijd geen geld om af te lossen) (totale schuld: 1300)
enz. enz.

Het hele probleem begint bij stap 1: er is geen geld, er is minder inkomen dan dat er uitgaven zijn.

Het gezin wat ik kende rookte niet, dronk niet (Tenzij ik wat mee nam) en was kampioen budgetten. Qua voeding zaten ze op het niveau dat ik me serieus zorgen maakte om hun gezondheid en die van hun kinderen. Tandarts ging men niet naar toe, huisarts soms, maar medicijnen haalde men niet (want kosten). Kleren teerde men op repareren (als er geld was voor garen ed.) en wat men kreeg van de omgeving. Ze leven nu van loonbeslag naar loonbeslag en 'the odd job' hier en daar waar ze wat extra's mee kunnen scoren. Ze gaan de rest van hun leven niet uit de schulden komen, betalen als een malle aflossingen en tegen dat ze in hun graf liggen is de schuld vele malen hoger dan toen ze begonnen. AL dat extra geld? Ligt bij het incassobureau, die weigeren een saneringstraject te starten.

De vele criticasters met uitingen als 'het is een kwestie van willen', 'dan moet je maar midner geld uit gaan geven', enz. hebben geen flauw idee waar ze over praten en zouden voor de 'gein' eens mee mogen draaien met een budgetcoach / de afdeling problematische schulden bij een gemeente in plaats van met vooroordelen en oneliners te komen. De realiteit (en de wetenschap) zeggen heel andere zaken over dat wereldbeeld namelijk. Begin in ieder geval met @Real zijn reportage die hij aan gaf hier eerder in het topic, of ga eens neuzen op https://www.schuldinfo.nl/.

Ik ga er vanuit dat het onbewust is, maar de uitingen die langs komen hier geven me plaatsvervangende schaamte met momenten (en dat is niet specifiek op jou gericht).
Ik vind dit voorbeeld niet heel sterk eerlijk gezegd. Allerlei vreemde haken en ogen.
Het betreft twee mensen die zouden moeten kunnen werken. Je noemt ziekte, maar als dat een reden is, dan word je afgekeurd en krijg je (deels) een uitkering. Als ze 100% kunnen werken, waarom werken ze dan niet structureel? Is er een richting gekozen waar geen werk in is?
Er is wel een enorme schuld, dat is een feit. Waarom zijn er dan ook meerdere kinderen? Ja, dan kan ook een ongelukje zijn, dat snap ik. Is wel een haak of oog wat mij opvalt.

De schuld van DUO is als het goed is beperkt/eindig, een paar tienduizend euro neem ik aan. Als de mensen in dit geval aan het werk gaan, dan komen ze toch uit die situatie? Ja, er komen wat nare kosten bovenop. Als ze beide werken met een modaal inkomen, uitgaande van een redelijk normale opleiding, dan is het zeer zeker mogelijk om een 1000 euro per maand over te houden.

Ik vraag het je eerlijk, want ik vind deze casus uiterst merkwaardig. En als dat dan je voorbeeld moet zijn van hoe je toch enorm genaaid wordt. Je kan het ook omdraaien. Er is een gezin met kinderen wat op kosten van de staat een enorme studischuld heeft opgebouwd en die nu in het werkdeel van het leven niet in staat is om die schuld tijdig weg te werken. Vóórdat de situatie zo uit de hand loopt, zijn er ook een heel aantal stappen en momenten geweest.

Ik ken die situatie verder niet zelf natuurlijk. Als het zo is, heel vervelend allemaal, oprecht. Alsnog is het wel de vraag in hoeverre je hier het incassobedrijf moet beschuldigen van van alles. De situatie, zoals jij beschrijft, is verder namelijk juist zeer kansrijk als beide mensen een redelijke baan zouden hebben. Waarom lukt dat dan niet in deze tijden met enorme werkgelegenheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Net alsof verhuizen(als je dat al kan) totaal geen geld kost aan inrichting enzo |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als je eenmaal in de schuldenproblematiek zit dan heb je vaak geen middelen om te verhuizen of iets te doen om de situatie te veranderen. Dat maakt het ook zo moeilijk voor die mensen om eruit te komen.

Normaal gesproken als je werkt naar de capaciteit en niveau wat je kan dan kun je daar al niet meer aan doen. De auto wordt vaak genoemd als dat is niet nodig, maar dat blijft per geval een beoordeling, niet iets wat je over 1 kam kan scheren. Wel kan je naar kijken wat voor auto wordt gereden en of dat goedkoper kan.

En mensen leven vaak al van een bestaansminimum, om dan nog aan energietegoeden of andere zaken te gaan denken... dat getuigd van weinig inzicht in de problematiek en de menselijkheid daarvan. Zo zijn we weer per (bijzonder) geval weer aan het ui bakkeleien wat beter zou kunnen, maar in facto moet er aan het volgende iets gebeuren.

Om echt dingen op te lossen moet er eerder centraal iets gedaan worden aan al die losse incassobureaus en trajecten die los van elkaar lopen, maar de schuldenproblematiek groter maken. De schuld zou eerder doorgeschoven moeten worden naar een bewindvoerder, zodat er niet meer kosten gemaakt worden en de schuld niet groter wordt.

Nu is vaak door onkunde, schaamte of een andere reden dat iemand al jaren de schuld (on)bewust maar op laat lopen en er niet uit kan komen. Het tijdig signaleren en het juist oplossen daarvan zou ons als maatschappij al een hele hoop ellende en kosten schelen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Arjantje72 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:47:
Net alsof verhuizen(als je dat al kan) totaal geen geld kost aan inrichting enzo |:(
Als je arm bent niet nee. Je neemt mee wat je hebt en je roeit met de riemen de je hebt.
Wou je beweren dat je bij een verhuizing ook verplicht bent om allemaal dingen te kopen voor in dat huis. Dat is pas |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:45:
Waarom lukt dat dan niet in deze tijden met enorme werkgelegenheid?
Intressant paper waar je denk ik een hele hoop van kan leren: Sociale ongelijkheid in Nederland. De invloed van economische betere tijden op sociale mobiliteit is klein. Mensen met een laag inkomen hebben 85 tot 90 procent kans om volgend jaar weer een laag inkomen te hebben, de staat van de economie verandert daar ongeveer 5 procentpunten aan.

Het idee dat mensen zomaar gewoon eventjes uit armoede komen is (statistisch) absurd. Überhaupt de helft van kans op blijvend laag inkomen is staatafhandelijkheid, de rest is voornamelijk achtergrond waar je ook weinig aan doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffO9ht-LqL7FXd_T1l1YPOLT9Uc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XeFst5T2iTBu0XRshmP6EF2P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Als je arm bent niet nee. Je neemt mee wat je hebt en je roeit met de riemen de je hebt.
Wou je beweren dat je bij een verhuizing ook verplicht bent om allemaal dingen te kopen voor in dat huis. Dat is pas |:(
Prima, ik wens je veel plezier met het wonen in een huis zonder vloerbedekking.

Of denk je dat je die uit je oude huis kan slopen en het magischerwijs past in het nieuwe huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
RagingPenguin schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Intressant paper waar je denk ik een hele hoop van kan leren: Sociale ongelijkheid in Nederland. De invloed van economische betere tijden op sociale mobiliteit is klein. Mensen met een laag inkomen hebben 85 tot 90 procent kans om volgend jaar weer een laag inkomen te hebben, de staat van de economie verandert daar ongeveer 5 procentpunten aan.

Het idee dat mensen zomaar gewoon eventjes uit armoede komen is (statistisch) absurd. Überhaupt de helft van kans op blijvend laag inkomen is staatafhandelijkheid, de rest is voornamelijk achtergrond waar je ook weinig aan doet.

[Afbeelding]
Helaas is het je eigen onkunde waar de fout zit. Ik ken dit soort onderzoeken en ben het er 100% mee eens. Je ziet in het rapport staan dat er kansen zijn op bepaalde uitkomsten (armoede). Dat zegt niet dat mensen hier niks aan kunnen doen. Het zegt iets over wat de kans is op basis van allerlei omgevingsvariabelen. Het is een onderzoek naar menselijk gedrag.

Het is een heel duidelijk feit dat er allerlei redenen zijn om in de armoede terecht te komen. Tot zover zijn wij het ook volledig eens. Zegt het rapport ergens ook dat iemand die arm is 100% kans heeft om arm te blijven? Nee, omdat dat ook niet zo is.

[ Voor 58% gewijzigd door Playa del C. op 11-02-2023 15:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Ja, die situaties ken ik ook. Wat vergeten wordt, is dat dit een enorme opstapeling aan keuzes en pech is. Wat meer opvalt is jouw zin: 'met een beetje inzet kom je er wel uit'. Jouw zin, want dat is niet een opmerking van mij. Je vraagt wel of ik daar op reageer. Nee dus. Ik heb vanaf het begin gezegd, dat het ook zeer moeilijk kan zijn. Er moet in ieder geval wel iets veranderen. Je ziet in jouw casus ook heel duidelijk een rode lijn: de vrouw is nooit zelfstandig geweest. Als ze vanaf nu andere keuzes gaat maken, wordt het in ieder geval beter dan het anders zou zijn:

Ja, maar ... digitale vaardigheden lukten niet zo goed.
Ja, maar ... opleiding zit er niet in.

Het is simpelweg niet anders, je kunt niet verwachten dat iemand die nooit werkt, niks heeft, maar wel geld uitgeeft een prima leven gaat lijden. Ook deze vrouw kan alsnog over een paar jaar in een situatie komen waarin ze wel weer eens op vakantie kan.
Die maakbaarheid die je schetst aan het eind van je betoog - daar heb ik moeite mee. Het bewijs stapelt zich op dat die maakbaarheid niet bestaat en mensen in de geschetste situatie in deze wereld tamelijk kansloos zijn, zeker als de rest blijft beweren dat een paar stappen zetten dit verandert.

Ik ontken geenszins dat inzet nodig is, ik weet dat de schuldhulpverleners die ik sprak weten dat zo'n 50% van hun clienten daar met in meer of mindere mate opzet in terecht kwam en net zo goed dat er genoeg mensen zijn die te lui zijn om te werken. Als je het middeninkomen topic kent, weet je ook dat ik al > 6 jaar pleit voor het creeeren van een wereld waarin werken loont. Daarin zit absoluut ook mijn overtuiging.

Ik doel alleen op mensen die wellicht niet de capaciteiten hebben om dat te doen, geen ouders, geen omgeving, geen intellect, geen opleiding en overgelaten worden aan de wereld van bijvoorbeeld de schuldenindustrie - die doet alsof ze willen helpen maar vooral belang hebben bij het voortzetten van jouw problemen. Hoe cynisch ook - ook het commercialiseren van deze wereld is geen goede ontwikkeling gebleken.

Het gekke is, ik nam een keer een schoonmaakster aan die in die situatie zat en wel ging werken, opleiding deed en ik hoorde haar verhaal - en ontdekte dat ze zonder dat ze het wist werd gemanipuleerd door haar 'hulp'. Met een beetje hulp van mijn kant bleek de 'hulp' in ene wel in staat te helpen - waar ik nu ik dit type nog steeds piswoest om word. Ik verdom het alleen om het bijvoorbeeld zo'n voorbeeld in de schoenen te schuiven dat dit haar overkomt.

Overigens denk ik dat we uiteindelijk hetzelfde beogen: werken, inzet, je best doen, het moet lonen - ik probeer alleen een beetje sympathie te creeeren voor het feit dat zelfs met dat niet iedereen mee doet in onze samenleving, niet zonder hulp, versimpeling van regels, beschikbaarheid van passend werk en onderwijs, etc. Zit in de nuance. Vind het in ieder geval een zeer waardevolle discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Stoney3K schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:09:
[...]

Prima, ik wens je veel plezier met het wonen in een huis zonder vloerbedekking.

Of denk je dat je die uit je oude huis kan slopen en het magischerwijs past in het nieuwe huis?
Dat is soms mogelijk ja. Ik zal het je wat duidelijker stellen:

Het kan zijn dat een verhuizing maandelijks 100 euro oplevert aan besparingen (reiskosten, tweede auto, enz.) Kan ook veel meer zijn, maar stel 100 euro. Dan kun je op lange termijn alsnog beter maar verhuizen en dan die maandelijkse besparing inzetten voor die vloer als dat nodig is.

Als het om een tweede auto gaat waar je op kan besparen, dan kun je al rekenen met een 300 euro per maand wat je extra te besteden hebt. Plus eventueel de opbrengst van de verkoop van die tweede auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:11:
[...]

Helaas is het je eigen onkunde waar de fout zit. Ik ken dit soort onderzoeken en ben het er 100% mee eens. Je ziet in het rapport staan dat er kansen zijn op bepaalde uitkomsten (armoede). Dat zegt niet dat mensen hier niks aan kunnen doen. Het zegt iets over wat de kans is op basis van allerlei omgevingsvariabelen. Het is een onderzoek naar menselijk gedrag.
Zoals de woorden van een wijze kapitein ooit:

"It is possible to commit no mistakes and still lose."

Jij stelt dat er altijd een bepaald gedrag mogelijk is waardoor je voorkomt dat iemand in armoede terecht komt, en omgekeerd impliceert dat dus, dat iemand die in de armoede terecht is gekomen, nalatig is geweest, en daarvan moet 'leren'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:14:
[...]

Dat is soms mogelijk ja. Ik zal het je wat duidelijker stellen:

Het kan zijn dat een verhuizing maandelijks 100 euro oplevert aan besparingen (reiskosten, tweede auto, enz.) Kan ook veel meer zijn, maar stel 100 euro. Dan kun je op lange termijn alsnog beter maar verhuizen en dan die maandelijkse besparing inzetten voor die vloer als dat nodig is.
Ja, en dan zie je even over het hoofd dat iemand die al in de armoedeval terecht is gekomen, overal te boek staat als wanbetaler en dus geen nieuwe verzekeringen, energiecontracten, enzovoort kan afsluiten.

Als je pech hebt word je als verhuizende schuldenaar ook nog eens gevlagd als fraudeur omdat je middenin het incasseringsproces je woonadres verandert, dat kan immers als vluchten worden gezien.

"Verhuizen want dat is op termijn goedkoper" is natuurlijk lekker kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Stoney3K schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:15:
[...]

Jij stelt dat er altijd een bepaald gedrag mogelijk is waardoor je voorkomt dat iemand in armoede terecht komt, en omgekeerd impliceert dat dus, dat iemand die in de armoede terecht is gekomen, nalatig is geweest, en daarvan moet 'leren'.
NiGeLaToR schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:12:
[...]

Die maakbaarheid die je schetst aan het eind van je betoog - daar heb ik moeite mee. Het bewijs stapelt zich op dat die maakbaarheid niet bestaat en mensen in de geschetste situatie in deze wereld tamelijk kansloos zijn, zeker als de rest blijft beweren dat een paar stappen zetten dit verandert.

Ik ontken geenszins dat inzet nodig is, ik weet dat de schuldhulpverleners die ik sprak weten dat zo'n 50% van hun clienten daar met in meer of mindere mate opzet in terecht kwam en net zo goed dat er genoeg mensen zijn die te lui zijn om te werken. Als je het middeninkomen topic kent, weet je ook dat ik al > 6 jaar pleit voor het creeeren van een wereld waarin werken loont. Daarin zit absoluut ook mijn overtuiging.

Ik doel alleen op mensen die wellicht niet de capaciteiten hebben om dat te doen, geen ouders, geen omgeving, geen intellect, geen opleiding en overgelaten worden aan de wereld van bijvoorbeeld de schuldenindustrie - die doet alsof ze willen helpen maar vooral belang hebben bij het voortzetten van jouw problemen. Hoe cynisch ook - ook het commercialiseren van deze wereld is geen goede ontwikkeling gebleken.

Het gekke is, ik nam een keer een schoonmaakster aan die in die situatie zat en wel ging werken, opleiding deed en ik hoorde haar verhaal - en ontdekte dat ze zonder dat ze het wist werd gemanipuleerd door haar 'hulp'. Met een beetje hulp van mijn kant bleek de 'hulp' in ene wel in staat te helpen - waar ik nu ik dit type nog steeds piswoest om word. Ik verdom het alleen om het bijvoorbeeld zo'n voorbeeld in de schoenen te schuiven dat dit haar overkomt.

Overigens denk ik dat we uiteindelijk hetzelfde beogen: werken, inzet, je best doen, het moet lonen - ik probeer alleen een beetje sympathie te creeeren voor het feit dat zelfs met dat niet iedereen mee doet in onze samenleving, niet zonder hulp, versimpeling van regels, beschikbaarheid van passend werk en onderwijs, etc. Zit in de nuance. Vind het in ieder geval een zeer waardevolle discussie.
Voor jullie beiden: ik zeg juist niet dat iedereen het aan zichzelf te danken heeft. Dat niemand in de problemen hoeft te komen of dat alles maakbaar is.

Ik begrijp héél erg goed hoe mensen in een situatie kunnen komen waarin het geld structureel op is en de problemen vervolgens opstapelen. Enige wat ik stel is dat er daarna realistisch naar oplossingen gekeken moet worden. Ik las in dit topic vooral: ja, maar ik kan er niks aan doen. Daarvan vind ik: NEE, je bent de eerste die iets moet veranderen en iets moet gaan doen.
Met een reeks aan pech, ja, uiteindelijk kan het iemand overkomen dat het leven echt totaal faalt, ondanks alleen maar goede keuzes. Natuurlijk. Als je je best doet, dan kom je op lange termijn echter altijd positief terug. Helaas is het alleen zo dat het leven eindig is, dus niet iedereen haalt het moment waarop het beter wordt.

Opmerkingen dat een auto nodig is. Zoals @tweakduke goed stelt, dat hangt helemaal van de situatie af. Als iemand zelf zijn best niet doet om financieel uit de put te komen, dan helpt weinig tot niks meer, laat staan een overheid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Stoney3K schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:15:
[...]

Mooie post. Beschrijft hoe ik lang heb gedacht - simpelweg omdat het mij gelukt is. Ik leefde een jaar of 5 rond het bestaansminimum en zit nu in de top paar % van de gezinsinkomens, zoals zoveel mensen/gezinnen in de IT. Verwachten dat iedereen dit kan repliceren, is louter projectie.

Maar laten we wel zijn: ik heb de capaciteiten om te studeren en ze benut. Ik ben mensen tegen gekomen die wat in mij zagen en mij hielpen, ik had vrienden die hard werkten, kwam uit een omgeving van hardwerkende mensen, heb een functionerende familie, een functionerende relatie, word niet gediscrimineerd op basis van geslacht of huidskleur, werk in een zeer winstgevende industrie, ken mensen die mijn hulp gevraagd hebben en mij weer aan opdrachten hielpen, om maar een paar dingen te noemen die mij in ieder geval niet hebben tegen gehouden om er voor te gaan en daar succes mee te halen.

Als ik een vrouw was van een etnische afkomst uit een verscheurd gezin in een achterstandswijk had ik wellicht niet hetzelfde resultaat geboekt. Tis niet onmogelijk, maar niet net zo waarschijnlijk. Is die persoon dan nalatig geweest? Uiteraard niet - en sluit wat mij betreft aan bij je treffende quote.

Hoe langer ik er over lees, hoe meer mensen ik ken, hoe wijzer ik wellicht word - hoe meer ik zie dat we graag willen dat de wereld maakbaar, eerlijk en vol kansen zit en hoe meer ik zie dat dit louter de marketing van het zelfde kaliber is waarom we staatsloten kopen. Wat nog steeds niet impliceert dat je je niet moet inzetten, maar wel dat iemand anders met dezelfde inzet als ik heb gehad niet per se hetzelfde bereikt.

@Playa del C. helder - dank voor je toelichting. Ging mij inderdaad om de nuance - en die werkt twee kanten op. Je kunt er altijd wat aan doen, maar niet alles wat je er aan doet gaat je uit de armoede halen.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-02-2023 15:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:11:
[...]

Het is een heel duidelijk feit dat er allerlei redenen zijn om in de armoede terecht te komen. Tot zover zijn wij het ook volledig eens. Zegt het rapport ergens ook dat iemand die arm is 100% kans heeft om arm te blijven? Nee, omdat dat ook niet zo is.
Hoe populistisch wil het hebben ;( Het is niet mijn onkunde dat een onderzoek niet in jouw straatje past, net als het niet mijn onkunde is dat je blijkbaar denkt dat 'kans' in statistiek hetzelfde betekent als 'kans' in 'kansspel'. Het is een analyse van oorzaken, niet een “als ik hoger dan een X rol dan Y”. Als er 40% kans is dat iemand die nu arm is volgend jaar nog steeds arm is door staatafhankelijkheid dan betekent dit dat er 4 van elke 10 personen zijn. Dat is iets heel anders dan voor alle 10 een dobbelsteen rollen waar je de ene keer pech en de andere keer geluk hebt.

De conclusie die je nu trekt is dat iedereen in armoede 10% kans heeft om eruit te komen is compleet onzinnig. Er zijn mensen die uit de armoede kunnen komen (1 a 2 op de 10) er er zijn mensen die er niet uit kunnen komen (8 a 9 op de 10). Niet “iedereen heeft X kans op”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Stoney3K schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Ja, en dan zie je even over het hoofd dat iemand die al in de armoedeval terecht is gekomen, overal te boek staat als wanbetaler en dus geen nieuwe verzekeringen, energiecontracten, enzovoort kan afsluiten.

Als je pech hebt word je als verhuizende schuldenaar ook nog eens gevlagd als fraudeur omdat je middenin het incasseringsproces je woonadres verandert, dat kan immers als vluchten worden gezien.

"Verhuizen want dat is op termijn goedkoper" is natuurlijk lekker kort door de bocht.
*knip*, we houden het hier respectvol naar elkaar. Je bent als burger door de wet een heel stuk beter beschermt dan wat jij hier schetst.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 11-02-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
RagingPenguin schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:26:
[...]

Hoe populistisch wil het hebben ;( Het is niet mijn onkunde dat een onderzoek niet in jouw straatje past, net als het niet mijn onkunde is dat je blijkbaar denkt dat 'kans' in statistiek hetzelfde betekent als 'kans' in 'kansspel'. Het is een analyse van oorzaken, niet een “als ik hoger dan een X rol dan Y”. Als er 40% kans is dat iemand die nu arm is volgend jaar nog steeds arm is door staatafhankelijkheid dan betekent dit dat er 4 van elke 10 personen zijn. Dat is iets heel anders dan voor alle 10 een dobbelsteen rollen waar je de ene keer pech en de andere keer geluk hebt.

De conclusie die je nu trekt is dat iedereen in armoede 10% kans heeft om eruit te komen is compleet onzinnig. Er zijn mensen die uit de armoede kunnen komen (1 a 2 op de 10) er er zijn mensen die er niet uit kunnen komen (8 a 9 op de 10). Niet “iedereen heeft X kans op”.
Dat onderzoek is exact mijn straatje. Kans in statistiek is exact hetzelfde als kans in kansspel. Er verstrijkt tijd, er is x procent kans op een uitkomst. Nou is het bij mensen een dynamisch iets uiteraard, dus de kansen zijn slechts gemeten (niet berekend) en veranderen over tijd. Dit is een momentopname.

Ik trek geen enkele conclusie. Waar haal je die 10% vandaan? Geen touw aan vast te knopen dit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:19

SomerenV

It's something!

@Playa del C. Jouw betogen komen heel erg over als 'mij lukt het dus lukt het een ander ook' en 'doe dit en je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon'. Neem het huisdier. Ik ben het er helemaal mee eens dat als je het geld niet hebt je niet aan huisdieren moet beginnen, maar wat nou als je als een huisdier hebt vóór je in de ellende komt? Sure, in sommige gevallen is loslaten het beste, maar weet je hoe fucking moeilijk dat dat is? Mijn hond is voor mij bijzonder therapeutisch en de reden dat ik op bepaalde momenten niet nog verder af ben gegleden. Hoe en wat maakt voor hier niet uit, maar zo'n beestje doe je dan niet zomaar meer weg.

En even verhuizen voor je baan, of even ander werk zoeken, of gewoon je ouders niet meer op kunnen zoeken... kom op zeg. We hebben een tekort van 400.000 woningen in Nederland dus 'even' verhuizen is lang niet zo makkelijk als men zou willen. Daarbij, als m'n vriendin dichtbij haar werk zou wonen dan zou ik juist weer verder van m'n werk af wonen en wonen we allebei nóg verder van onze ouders en vrienden af. Als ze wil werken dichtbij huis moet ze de zorg verlaten, terwijl ze daar juist enorm veel voldoening uit haalt. Dan kun je wel werk doen waar je minder plezier uit haalt, maar persoonlijk vindt ik werkplezier belangrijker dan het loon.

@polthemol De wereld van schulden is echt heel nasty en schulden kunnen hele rare dingen doen met mensen. Ik ben van mezelf redelijk ongeorganiseerd, maar heb altijd wel nog iets van een overzicht, maar toen ik in een traject van niet te betalen rekeningen kwam gingen de oogkleppen op onder het mom van 'als ik het niet zie bestaat het niet'. Vervolgens los je schuld 1 af met het geld dat je hebt maar kun je rekening 2 niet betalen. Daar komt een boete bovenop. Die betaal je vervolgens maar daardoor wordt het gat groter en kun je steeds vaker iets niet betalen, waardoor je meer boetes krijgt. Vervolgens worden die dingen doorgestuurd naar incassobureau's en stijgen de schulden veel harder dan je zelf ooit af kunt lossen. Voor je het weet heb je een paar duizend euro schuld, huurachterstand en dreigt je bankrekening geblokkeerd te worden omdat je te lang rood hebt gestaan. Ik was in die periode oprecht bang voor iedere envelop die ik binnenkreeg en iedere keer dat mijn telefoon ging.

Vaak hoor je men dan zeggen dat je 'gewoon' hulp moet vragen, maar de schaamte in deze situatie is echt een bitch. We leven in een maatschappij waarbij het soms lijkt alsof je veel geld moet hebben of verdienen om mee te mogen doen, en waarbij je onafhankelijk en zelfvoorzienend moet zijn. Status is alles. Uitje hier, feestje daar, fancy kleren, mooie auto, you name it. Ervoor uit komen dat je het finaal verkloot hebt en aan moeten kloppen bij anderen omdat je het zelf niet meer redt is godverdomme lastig. Vaak komt die hulp daarom pas op een moment dat je geen andere opties meer hebt, en dan ben je echt al veel en veel te laat. Het is daarom ook zo bizar dat incassobureau's eigenlijk alleen kijken naar de schuld en niet naar hoe je het op kunt lossen. Ik denk namelijk dat heel veel problemen véél eerder aangepakt kunnen worden als bepaalde instanties op tijd de balletjes aan het rollen brengen in plaats van zich blind te staren op geld innen. Maar daar verdienen ze natuurlijk een stuk minder mee, dus oogkleppen op en hier met je geld!

Daarom overigens ook dat ik oprecht gefrustreerd kan worden om een houding zoals die van @Playa del C. . Je zult vast een aardig persoon zijn die het goed bedoelt, maar als je eenmaal in de ellende zit is het verdomd lastig er weer uit te geraken. Als je dan ook nog mensen hebt die van mening zijn dat je dan 'maar even' zaken op moet geven die voor dat laatste beetje plezier of steun zorgen in je leven... Of, om terug te vallen op de auto. Ik kon die echt nét betalen (of net niet, maar net hoe je het bekijkt), maar zonder auto had ik nog minder inkomsten gehad omdat ik hem nodig had om naar opdrachten te rijden (ik was freelance cameraman/fotograaf). Ik verdiende wat bij bij een koeriersbedrijf (paar uur in de week) maar dat was op oproepbasis en met de fiets zou ik niet snel genoeg daar kunnen zijn om te vertrekken, dus nóg minder inkomsten. Vast werk zoeken dichter bij huis had gekund, maar dan was ik er qua werkplezier waarschijnlijk op achteruit gegaan. Als je leven al een zwart gat is dan ga je niet bewust kiezen voor nóg minder plezier. De verstandige keuze is om wel voor zo'n baan te kiezen, maar het gevolg is dat je dan fulltime werkt tegen een waarschijnlijk laag loon en daar vervolgens nauwelijks wat van overhoudt omdat je je schulden af moet lossen. Dus dat geld wat je verdient met het werk wat je met tegenzin doet kun je niet eens wat leuks van doen. "Maar dan had je in eerste instantie verstandig moeten zijn en niet in de schulden moeten komen. Eigen schuld.", hoor ik men al zeggen. En sure, ergens klopt dat wel, maar je bouwt echt bizar snel schulden op en zoals gezegd zijn die instanties alleen gericht op het innen van schulden en niet op het oplossen van de oorzaak want daar verdienen ze niks mee. Qua woning was ik aangewezen op sociale huur, maar dan zit je bijna overal met wachttijden van vele jaren. En omdat je maar bij één aanbieder ingeschreven kan staan had ik alleen opgebouwde jaren in de woonplaats waar ik al woonde. Dus verhuizen was ook niet zo gemakkelijk. Als ik wel was verhuisd had ik weer verder van wat goede vrienden af gewoond, en verder van m'n ouders, dus minder steun/vastigheid, etc. Overigens had ik in deze periode zelf geen huisdieren, maar ik haalde wel veel steun uit de honden van m'n ouders.

In mijn situatie was het dus niet zo simpel als 'verander X en Y gebeurt'. De cru is overigens dat ik met m'n eigen klussen en het bijklussen bij het koeriersbedrijf genoeg verdiende om overeind te blijven, maar omdat ik een korte periode heb gehad waarbij ik net te weinig binnenkreeg en destijds een klein beetje schuld opbouwde is dat vrij rap van kwaad naar erger gegaan tot een punt dat alles vastliep. En zo zijn er denk ik veel in Nederland. Mensen die niet perse iets fout hebben gedaan, maar misschien ook niet de beste keuzes hebben gemaakt, maar die door hoe schulden in Nederland werken heel snel heel diep in de put terecht zijn gekomen.

Ik was ook altijd heel erg van 'eigen schuld fix je shit nou maar gewoon, je bent gewoon lui' of iets in die trant. Lui volk wat het aan zichzelf te danken heeft is er ongetwijfeld ook, maar inmiddels heb ik een wat andere mening gevormd door de situatie waar ik zelf in terecht was gekomen :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
tweakduke schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:52:
Om echt dingen op te lossen moet er eerder centraal iets gedaan worden aan al die losse incassobureaus en trajecten die los van elkaar lopen, maar de schuldenproblematiek groter maken.
Een half jaar geleden heeft de Eerste Kamer (eindelijk) de Wet kwaliteit incassodienstverlening aangenomen, maar de minister heeft de wet nog niet in werking laten treden.

https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/35733_wet_kwaliteit

Nu is het wachten weer op het Besluit kwaliteit incassodienstverlening.

Maar als de wet van kracht wordt is er in ieder geval meer zicht op deze branche, kan er ook een melding worden gemaakt van fouten of onjuist handelen en wordt er bestuursrechtelijk toezicht gehouden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:58

polthemol

Moderator General Chat
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:45:
[...]

Dat laat ik mij niet zeggen. Ken jij mij en mijn achtergrond?
dan pas dat ook toe op de mensen waar je hier zo keihard en gevrijwaard van empathie en kennis over zit te oordelen.

En als ik je uitspraken en statements zie, heb ik weinig andere conclusies dan dat je geen flauw idee hebt hoe de armoede en schulden werken.

Maar de rest van je vragen: dit was een normaal gezin ooit met wat pech, ondertussen zijn ze klaar met de maatschappij en zullen ze met welke baan dan ook er niet meer uit komen. Je vraag over de kinderen: die waren er voor de schulden kwamen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

spijkerhoofd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:53:
Voorbeeld, omdat ik vorig jaar bij moest betalen bij mijn belastingaangifte hebben ze als "service" mij een voorlopige aanslag over 2023! Het is is 2 maanden oud en ik krijg het al op deurmat of ik weer 300 euro mag lappen want dat hebben we over 2021 zo berekend. Ik dus bellen met de belastingtelefoon, blijkt dat het een "service" is om volgend jaar niet teveel te hoeven bij te betalen en dit mag ik voor maart betalen. En trots dat er erop zijn, want ze denken mee met de burger. Het jammere is, wat ik ook aangeven heb, is dat de komende maand de belasting van waterschappen en gemeentes op de deur vallen, dat is voor ons minstens 1000 euro, vanwege een koopwoning, en daarboven op doet de de belastingdienst nog eens 300 euro aan een totaal onnodige "service".

Kijk wij kunnen het makkelijk betalen, maar iemand die aan de onderkant dus 600 euro mag betalen omdat hij net niet minimum is mag deze nog eens van de belastingdienst een paar 100 euro bij betalen. Dit zorgt in het eerste kwartaal voor een enorme druk op burgers, zo'n persoon heeft die paar 100 euro gewoon nodig!
Raar voorbeeld.
Je kan gewoon inloggen en je voorlopige aanslag aanpassen naar de juiste situatie.

Je hebt dus geen enkel issue, hoeft mogelijk niks te betalen, maar je maakt je er wel enorm druk over.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@RagingPenguin pas als je mensen in de schulden persoonlijk kent en ze gaat helpen zul je zien waarom dat onderzoek in mijn optiek klopt als een bus. Niemand wil je echt helpen, iedereen ziet je eerder als dader dan als slachtoffer. Niemand ziet je slagen, iedereen ziet je falen. Je wordt zo vaak toegesproken als halve randdebiel, dat als ik m'n kinderen zo behandel ze nog boos zouden worden omdat ze zich niet serieus genomen voelen worden. De statistiek is een self fulfilling prophecy geworden.

Ik generaliseer nu een hele sector aan mensen, een wereld aan regels en hulpinstanties - toch is dat mijn beleving bij die persoonlijke ervaringen. Het maakte mij vooral aardig recalcitrant en dat hielp enorm in het oplossen van de problemen die er waren en het oplossen van schulden, van een dakloos iemand tot de eerder genoemde schoonmaakster.

Misschien een idee als community service mensen die het goed hebben iemand die even kopje onder is gegaan om wat voor reden dan ook een tijdje te coachen. Denk dat dit meer effect gaat hebben dan wat we nu (niet) doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Real schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:31:
[...]

Een half jaar geleden heeft de Eerste Kamer (eindelijk) de Wet kwaliteit incassodienstverlening aangenomen, maar de minister heeft de wet nog niet in werking laten treden.

https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/35733_wet_kwaliteit

Nu is het wachten weer op het Besluit kwaliteit incassodienstverlening.

Maar als de wet van kracht wordt is er in ieder geval meer zicht op deze branche, kan er ook een melding worden gemaakt van fouten of onjuist handelen en wordt er bestuursrechtelijk toezicht gehouden.
Ah dank, het is in ieder geval een stap in de goede richting. Want het kan snel gaan. Bijvoorbeeld de energierekening die niet betaald kan worden, daarbij een eigen risico vanuit de zorgverzekering en je zult zien dat de wasmachine kapot gaat.

Als je geen reserve hebt dan zijn dit soort situaties al snel een scenario wat kan escaleren en juist die escalatie moeten we zien te voorkomen. Dat mensen een keer iets niet kunnen betalen, dat is iets anders om te voorkomen, gaat denk ik ook niet lukken hoe graag we dat ook willen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:29:
[...]

Dat onderzoek is exact mijn straatje.
No offence, maar ik hoop van niet.
Kans in statistiek is exact hetzelfde als kans in kansspel. Er verstrijkt tijd, er is x procent kans op een uitkomst. Nou is het bij mensen een dynamisch iets uiteraard, dus de kansen zijn slechts gemeten (niet berekend) en veranderen over tijd. Dit is een momentopname.
Simpel voorbeeldtje: laten we zeggen dat ik een zak met M&M's heb waarvan 40% blauw is en 60% rood is. Al zou ik een willekeurige M&M uit de zak halen dan hebben we het over een kans: 40% blauw, 60% rood. Maar dat betekent niet dat elke M&M een kans heeft om magisch van kleur te veranderen op het moment dat ik hem uit de zak haal.

Nu terug naar het onderzoek: al zou je een willekeurige arm persoon volgen dan heb je 10-15% kans dat je iemand volgt die uit de armoede komt. Maar dat betekent niet dat elk persoon die kans heeft om uit de armoede komen. Dat zou je in theorie kunnen berekenen, maar dat is niet wat onderzoek doet. Daarvoor zou je ook inhoudelijk moeten kijken naar waarom mensen arm zijn, op welke manieren ze uit de armoede komen etc. (Beter gezegd, die onderzoeken bestaan maar die data is niet zomaar in een enkel percentage samen te vatten).

De denkfout die je hier maakt is dat je aanneemt dat de gehele populatie uniform is, maar zou je eerst moeten bewijzen (en hier kan je logischerwijs wel beredeneren dat niet iedereen in de armoede exact hetzelfde is). Het echte leven is niet je wiskunde huiswerk waar je vanalles mag aannemen zodat de vraagstelling gefocussed is op een enkel principe. In de termen van dit onderzoek, je zou alle ‘achtergrondkenmerken’ los moeten bestuderen.
Ik trek geen enkele conclusie. Waar haal je die 10% vandaan? Geen touw aan vast te knopen dit.
De hoeveelheid mensen met een laag inkomen die volgend jaar geen laag inkomen meer hebben, ik ging er van uit dat ik 100-90=10 niet los hoef uit te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
SomerenV schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:29:
@Playa del C. Jouw betogen komen heel erg over als 'mij lukt het dus lukt het een ander ook' en 'doe dit en je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon'. Neem het huisdier. Ik ben het er helemaal mee eens dat als je het geld niet hebt je niet aan huisdieren moet beginnen, maar wat nou als je als een huisdier hebt vóór je in de ellende komt? Sure, in sommige gevallen is loslaten het beste, maar weet je hoe fucking moeilijk dat dat is? Mijn hond is voor mij bijzonder therapeutisch en de reden dat ik op bepaalde momenten niet nog verder af ben gegleden. Hoe en wat maakt voor hier niet uit, maar zo'n beestje doe je dan niet zomaar meer weg.

En even verhuizen voor je baan, of even ander werk zoeken, of gewoon je ouders niet meer op kunnen zoeken... kom op zeg. We hebben een tekort van 400.000 woningen in Nederland dus 'even' verhuizen is lang niet zo makkelijk als men zou willen. Daarbij, als m'n vriendin dichtbij haar werk zou wonen dan zou ik juist weer verder van m'n werk af wonen en wonen we allebei nóg verder van onze ouders en vrienden af. Als ze wil werken dichtbij huis moet ze de zorg verlaten, terwijl ze daar juist enorm veel voldoening uit haalt. Dan kun je wel werk doen waar je minder plezier uit haalt, maar persoonlijk vindt ik werkplezier belangrijker dan het loon.

@polthemol De wereld van schulden is echt heel nasty en schulden kunnen hele rare dingen doen met mensen. Ik ben van mezelf redelijk ongeorganiseerd, maar heb altijd wel nog iets van een overzicht, maar toen ik in een traject van niet te betalen rekeningen kwam gingen de oogkleppen op onder het mom van 'als ik het niet zie bestaat het niet'. Vervolgens los je schuld 1 af met het geld dat je hebt maar kun je rekening 2 niet betalen. Daar komt een boete bovenop. Die betaal je vervolgens maar daardoor wordt het gat groter en kun je steeds vaker iets niet betalen, waardoor je meer boetes krijgt. Vervolgens worden die dingen doorgestuurd naar incassobureau's en stijgen de schulden veel harder dan je zelf ooit af kunt lossen. Voor je het weet heb je een paar duizend euro schuld, huurachterstand en dreigt je bankrekening geblokkeerd te worden omdat je te lang rood hebt gestaan. Ik was in die periode oprecht bang voor iedere envelop die ik binnenkreeg en iedere keer dat mijn telefoon ging.

Vaak hoor je men dan zeggen dat je 'gewoon' hulp moet vragen, maar de schaamte in deze situatie is echt een bitch. We leven in een maatschappij waarbij het soms lijkt alsof je veel geld moet hebben of verdienen om mee te mogen doen, en waarbij je onafhankelijk en zelfvoorzienend moet zijn. Status is alles. Uitje hier, feestje daar, fancy kleren, mooie auto, you name it. Ervoor uit komen dat je het finaal verkloot hebt en aan moeten kloppen bij anderen omdat je het zelf niet meer redt is godverdomme lastig. Vaak komt die hulp daarom pas op een moment dat je geen andere opties meer hebt, en dan ben je echt al veel en veel te laat. Het is daarom ook zo bizar dat incassobureau's eigenlijk alleen kijken naar de schuld en niet naar hoe je het op kunt lossen. Ik denk namelijk dat heel veel problemen véél eerder aangepakt kunnen worden als bepaalde instanties op tijd de balletjes aan het rollen brengen in plaats van zich blind te staren op geld innen. Maar daar verdienen ze natuurlijk een stuk minder mee, dus oogkleppen op en hier met je geld!

Daarom overigens ook dat ik oprecht gefrustreerd kan worden om een houding zoals die van @Playa del C. . Je zult vast een aardig persoon zijn die het goed bedoelt, maar als je eenmaal in de ellende zit is het verdomd lastig er weer uit te geraken. Als je dan ook nog mensen hebt die van mening zijn dat je dan 'maar even' zaken op moet geven die voor dat laatste beetje plezier of steun zorgen in je leven... Of, om terug te vallen op de auto. Ik kon die echt nét betalen (of net niet, maar net hoe je het bekijkt), maar zonder auto had ik nog minder inkomsten gehad omdat ik hem nodig had om naar opdrachten te rijden (ik was freelance cameraman/fotograaf). Ik verdiende wat bij bij een koeriersbedrijf (paar uur in de week) maar dat was op oproepbasis en met de fiets zou ik niet snel genoeg daar kunnen zijn om te vertrekken, dus nóg minder inkomsten. Vast werk zoeken dichter bij huis had gekund, maar dan was ik er qua werkplezier waarschijnlijk op achteruit gegaan. Als je leven al een zwart gat is dan ga je niet bewust kiezen voor nóg minder plezier. De verstandige keuze is om wel voor zo'n baan te kiezen, maar het gevolg is dat je dan fulltime werkt tegen een waarschijnlijk laag loon en daar vervolgens nauwelijks wat van overhoudt omdat je je schulden af moet lossen. Dus dat geld wat je verdient met het werk wat je met tegenzin doet kun je niet eens wat leuks van doen. "Maar dan had je in eerste instantie verstandig moeten zijn en niet in de schulden moeten komen. Eigen schuld.", hoor ik men al zeggen. En sure, ergens klopt dat wel, maar je bouwt echt bizar snel schulden op en zoals gezegd zijn die instanties alleen gericht op het innen van schulden en niet op het oplossen van de oorzaak want daar verdienen ze niks mee. Qua woning was ik aangewezen op sociale huur, maar dan zit je bijna overal met wachttijden van vele jaren. En omdat je maar bij één aanbieder ingeschreven kan staan had ik alleen opgebouwde jaren in de woonplaats waar ik al woonde. Dus verhuizen was ook niet zo gemakkelijk. Als ik wel was verhuisd had ik weer verder van wat goede vrienden af gewoond, en verder van m'n ouders, dus minder steun/vastigheid, etc. Overigens had ik in deze periode zelf geen huisdieren, maar ik haalde wel veel steun uit de honden van m'n ouders.

In mijn situatie was het dus niet zo simpel als 'verander X en Y gebeurt'. De cru is overigens dat ik met m'n eigen klussen en het bijklussen bij het koeriersbedrijf genoeg verdiende om overeind te blijven, maar omdat ik een korte periode heb gehad waarbij ik net te weinig binnenkreeg en destijds een klein beetje schuld opbouwde is dat vrij rap van kwaad naar erger gegaan tot een punt dat alles vastliep. En zo zijn er denk ik veel in Nederland. Mensen die niet perse iets fout hebben gedaan, maar misschien ook niet de beste keuzes hebben gemaakt, maar die door hoe schulden in Nederland werken heel snel heel diep in de put terecht zijn gekomen.

Ik was ook altijd heel erg van 'eigen schuld fix je shit nou maar gewoon, je bent gewoon lui' of iets in die trant. Lui volk wat het aan zichzelf te danken heeft is er ongetwijfeld ook, maar inmiddels heb ik een wat andere mening gevormd door de situatie waar ik zelf in terecht was gekomen :+
Beter mijn betogen lezen dan. Nergens stel ik dat het simpel is of dat ik de wijsheid in pacht heb. Alleen weiger ik de hopeloze houding van velen in dit topic. Ik weiger de slachtofferrol die alles en iedereen de schuld geeft, maar geen zelfreflectie heeft.
Ook het verhuizen komt steeds terug: ik stel nergens dat dat 'even' simpel een oplossing is. Het is echter een oplossing die mensen mee moeten nemen en overwegen. Kan een paar maand of paar jaar duren, maar als het op termijn beter is, dan is het beter. Ik denk wel dat daar een groot verschil met mij en jou zit. Ik kijk naar de lange termijn, ik plan goed, ik zie kansen. Als je dat niet wil zien door alle apen en beren op de weg, dan snap ik dat je eerder de onhandige keuzes maakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Laatst online: 06-10 19:51
Playa del C. schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:49:
[...]

Ik kijk naar de lange termijn, ik plan goed, ik zie kansen. Als je dat niet wil zien door alle apen en beren op de weg, dan snap ik dat je eerder de onhandige keuzes maakt.
Even los wat alles dat hier verder speelt in dit topic is dit wel een mooi potentieel moment van zelfreflectie.

Niet iedereen heeft jouw vermogen, en juist mensen met schulden hebben dit vermogen vaak niet. Dit wil niet zeggen dat ze dit nooit hebben gehad, want je kunt het ook kwijtraken. Jij spreekt over beren en apen "willen" zien op de weg, maar voor sommigen is dit "kunnen" zien. Wereld van verschil.

Het is goed om verhuizen als optie te zien, maar dat is het gewoonweg niet altijd. Er zijn duizenden gevallen waarbij verhuizen een optie is, maar niet haalbaar is of verstandig is. Soms kost het te veel (geld of middelen) waardoor de optie al snel niet mogelijk is, maar nog vaker zorgt het voor nog een grotere kloof waar mensen in vallen waardoor het gewoonweg geen verstandige zet is. Elders in dit topic schreef je (ik parafraseer) "als het geen optie is, dan zijn er wel andere opties" en dat slaat natuurlijk als een tang op een varken. Wat sommige mensen hier proberen te zeggen is: voor sommigen is verhuizen geen optie (die voor verbetering zou zorgen, na het wel wegen van alle factoren). Jouw reacties getuigen niet altijd van de acceptatie van de stelling van de ander, en dat kan frustrerend zijn. Soms is deze acceptatie nodig voordat er verandering kan komen. Het uitzichtloze gevoel, en de uitzichtloze realiteit die voor die mensen de werkelijkheid is, mag eerst geaccepteerd worden. Dan, met kleine stappen, kan er verandering komen. Jouw argument over verhuizen, 'goed plannen', 'lange termijn denken' is gewoonweg niet aan de orde in dit geval. Dat zijn dingen waarvoor de middelen niet beschikbaar zijn, zowel op financieel gebied, sociaal gebied, als het gebied van psychologisch welzijn, en dus in deze discussie ook alleen maar voor ruis zorgen. Je kunt 100% gelijk hebben dat het altijd een optie moet blijven, en dat mensen er (bijna) altijd wel wat aan kunnen doen, en dan nog heeft het benoemen daarvan geen bevorderend effect in deze discussie. Het leidt af van het daadwerkelijke probleem, en het kan de prangende kwestie waar we hoognodig verbetering in aan moeten brengen verbloemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Weltschmerz op 11-02-2023 16:03 ]

&

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Ik ben door ziekte, lees volledig arbeidsongeschikt in de bijstand beland, nu relatie uit door de zwaartee van de ziekte, martyrdom on hulp gevraagd vanwege bezorgdheid om mijn gezondheid. Wat is daar voor nodig, en huis, 24 uurs verzorging op afroep, huishoudelijke hulp, en je ziet dat de hulp echt tergend traag is, en als het te lang duurt sta ik gewoon op straat, gewoon door de complexiteit van mijn ziekte.
Maar zo zie je maar, je kan zo in een bak ellende belanden zonder dat je er iets aan kan doen. En financieel werd het al klote toen ik ziek werd, UWV zei onterecht dat ik gewoon kon werken, dus vandaar de bijstand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

[...]

Ik weiger de slachtofferrol die alles en iedereen de schuld geeft, maar geen zelfreflectie heeft.
Je maakt een punt voor die groep onder alle arme maar daarmee negeer je valide punten waarom armoede niet enkel het resultaat is van slechte beslissingen of gebrek aan zelfreflectie.
Weiger je te kijken naar onderliggende oorzaken dan kan je beter gewoon stoppen met reageren hier imo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Weltschmerz een paar posts boven je maakt @SomerenV je punt: je kunt nog zo goed plannen, maar als je even niet rond kunt komen, even geen buffer hebt en het allemaal even tegen zit is het systeem erop gebouwd dat je van de regen in de drup komt en uiteindelijk alles kunt verliezen.

Daarbij komt dat inmiddels bewezen is dat de angst die @SomerenV deelt over zijn financiele positie ook nog eens je executieve functies (openen post) en cognitieve vaardigheden (plannen, weten wat te doen) aan tast. Ik zag in de laatste periode van mijn tijd verbonden aan de wondere wereld van hulpverlening wel wat initiatieven ter preventie van, maar dat is nog geen gemeengoed helaas. Ik denk dat dit succesvoller zal zijn dan wachten tot de schuldeisers op de stoep staan.

Nog los van de situatie zoals @QSYS beschrijft - ziek worden is weer van een andere orde van niet planbare problematiek met enorme impact op je financiele situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Dat zeg ik niet. Jij stelt dat niemand kan verhuizen in NL. Ik geef aan dat er genoeg mensen wel verhuizen. En daarna leg je mij weer woorden in de mond. Ik denk nu ook dat iedereen meteen zo kan verhuizen?
Dat er nog steeds iemand kan verhuizen doet voor deze mensen toch volstrekt niet ter zaken ?
Het doet voor deze mensen ter zaken of zij in alle redelijkheid kunnen verhuizen.
Even los van de stompzinnige discussie. We hoeven ook niet steeds te doen alsof verhuizen zo moeilijk is. Ja, het is wat werk en geregel, maar iets wat iedereen een paar keer in zijn leven doet.
Ik weet niet wat jij zoal van de wereld om je heen krijgt en in welke rangen en standen. Maar nee dat is als je van sociale woningverhuur afhankelijk bent volstrekt onmogelijk.
Cijfers graag.
Goed punt, zoek eens uit hoe makkelijk mensen a) aan een woningcorporatiewoning kunnen komen. b) hoeveel die mensen verhuizen tov hogere inkomens.
Dit is alleen maar onderbuikgevoel. Iedereen heeft wel eens wat pech en geluk in het leven. De meeste mensen werken gewoon voor hun eigen bestaan. Dat idee dat er zoveel elite is die alles maar krijgt, is niet waar en stikt van de afgunst. Ook al was het zo, kijk gewoon alleen naar je eigen situatie en verbeter die. Dat is het enige wat telt en waar je invloed op hebt.
Het hangt er nogal vanaf wat voor pech het is en ook wanneer die pech je in welke omstandigheden treft.
En het is niet zozeer afgunst tegen een elite, maar wel dat het de absolute ondergrens wel benaderd en situaties in standhoud die niet in stand gehouden hadden hoeven worden. En ja het contrast met sommige mensen wordt dan vrij groot. Neem een CEO Shell of Unilever en z'n ZZP schoonmaker, die via de aandeelhouders en de retail wel de prijs mag betalen, maar die paar dubbeltjes ook nog niet eens terugziet in een pensioen, van de in de media barmhartige samaritaan spelende baas.
Ho even, dat zeg ik ook helemaal niet. Dat mensen er voor kiezen om arm te zijn.
Ik stel alleen dat iedereen op een arm moment in zijn leven kan komen. Met de juiste keuzes kan iemand echter ook weer een financieel positief resultaat behalen. Waarom zou je stellen dat iemand die arm is, nooit meer aan het werk kan en ook nooit meer de uitgaven lager kan krijgen dan de inkomsten?
Het kan wel, maar het wordt door bepaalde zaken in de huidige maatschappij niet bepaald makkelijker gemaakt. Effect van het geklooi op de woningmarkt hebben we je al duidelijk geprobeerd te maken, maar daar lijk je een nogal diametraal ander beeld van te hebben. Andere zaken kunnen tegenwoordig ook een aardige investering vergen. En we lijken tegenwoordig ook aardig onhollandser en steeds status gerichter (qua uiterlijk vertoon).
Vind het jammer dat je dit zegt. Ja, mijn IQ is hoger dan 100. Wil dat zeggen dat iedereen die wat dommig is, dan geen normaal leven kan lijden? Dit stuit mij enorm tegen de borst. Het is inderdaad handig om wat hersens te hebben, maar het zegt vrijwel niks over het succes van iemand.
Definieer succes, de afstand tot de ondergrens is geringer en daarmee de kans bij wat pech onder de ondergrens zakken groter en de kans om er uit te komen lager.
Je bent nogal bezig met 'de rijken'. Dat je Elon Musk meteen een idioot noemt, is ook veelzeggend. Hij doet dingen anders dan ik zou doen, maar het heeft hem met veel geluk ook veel geld opgeleverd. Waarom noem je iemand die succes heeft een idioot? Afgunst?
Het heeft hem veel geld opgeleverd zodat hij nog meer en nog gekkere dingen kan doen.
Waarbij je toch wel twijfels kunt hebben of we daar met z'n allen beter van worden.
Dus je kunt de vraag rechtvaardigen of het voor ons allen verstandig is dat mensen dermate veel geld verzamelen (met veel geluk). Er is nog wel ergens een verschil tussen beloning voor prestatie en wat deze (doorgaans) heren bij elkaar "sprokkelen".
Misschien moeten we eens stoppen met denken dat je steeds mazzel moet hebben. Je moet het geluk ook wat afdwingen. Wil je in de winter eten, dan moet je in de lente zaaien en in de zomer en herfst genoeg oogsten. Kun je elke winter honger lijden en alles onder slechte oogst en andere rampspoed zetten, je kunt ook denken: laat ik eens wat meer zaaien en oogsten.
Je kunt aan de rand van een actieve vulkaan gaan wonen, maar ook verder kijken en aan een rustige rivier iets opbouwen. Wat een pech, de lava kwam zo door mijn raam binnen.
Daarmee dwing je geluk nog steeds niet af. Je bent beter instaat als iets zich met een beetje geluk voordoet daar op in te kunnen springen waarbij je ook wat geluk zou kunnen hebben op een gunstige uitkomst.

Bijvb. door mensen met geld te kennen, of zelf geld te hebben om een idee te kunnen verwezenlijken, zonder gelijk een schuld te hoeven aangaan (en vervolgens er uit geconcurreerd te worden door iemand met de Amerikaanse winner-takes-all-mentaliteit met een venture capitalist achter zich).
Waarom vul je dit in voor mij? Dit is de eerste keer dat overheidsbeleid wordt genoemd. De overheid vind ik ook triest en onbetrouwbaar. Vandaar dat je het als burger zelf moet doen.
Waarom zouden we niet streven naar een systeemverbetering (middels onze overheid) voor deze mensen en daarmee voor ons allen ?
Vanwaar die acceptatie dat een overheid kennelijk altijd "triest" en "onbetrouwbaar" zou moeten zijn (volgens uit de premisse dat de burger het kennelijk altijd zelf moet doen en dat dat kennelijk een loffelijk streven is).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Beter mijn betogen lezen dan. Nergens stel ik dat het simpel is of dat ik de wijsheid in pacht heb. Alleen weiger ik de hopeloze houding van velen in dit topic. Ik weiger de slachtofferrol die alles en iedereen de schuld geeft, maar geen zelfreflectie heeft.
Ook het verhuizen komt steeds terug: ik stel nergens dat dat 'even' simpel een oplossing is. Het is echter een oplossing die mensen mee moeten nemen en overwegen. Kan een paar maand of paar jaar duren, maar als het op termijn beter is, dan is het beter. Ik denk wel dat daar een groot verschil met mij en jou zit. Ik kijk naar de lange termijn, ik plan goed, ik zie kansen. Als je dat niet wil zien door alle apen en beren op de weg, dan snap ik dat je eerder de onhandige keuzes maakt.
De denkfout die je (en niet alleen jij) maakt is dat je ervan overtuigd bent dat het een slachtofferrol is. Naast dat dat behoorlijk aanmatigend is, is het ook een teken van naïviteit en onwetendheid.

Het heeft ook niks te maken met onwil. In eventuele volgende reacties zou ik je willen aanraden niet jezelf als uitgangspunt te nemen.
Pagina: 1 ... 19 ... 32 Laatste

Let op:
De discussie lijkt een beetje te verzanden in een herhaling van zetten. Als je meerdere keren geprobeerd hebt de ander van je gelijk te overtuigen is het soms goed te accepteren dat het niet gaat gebeuren en de zaak te laten rusten. Denk voor je een post maakt graag even na of het nog wat bijdraagt en hou het sowieso respectvol naar elkaar.

Let s.v.p op deze modbreak: defiant in "Armoede, schulden en dakloos zijn in Nederland"
1) Geen voorbeelden uit eigen situatie of omgeving en die ook niet extrapoleren naar maatschappijbrede kwesties.
2) Onderbouw standpunten altijd zoveel mogelijk met betrouwbare bronnen.
3) Het onderwerp van discussie is specifiek de dynamiek die mensen in schulden, armoede of dakloosheid houdt en hoe dat op te lossen. Het gaat dus om de groep aan de onderkant van de samenleving die voldoet aan die definite.
4) Geen persoonlijke overtuigingen die neerkomen op veroordelingen of victim blaming
5) Geen maatregelen bespreken die redelijkerwijs niet voldoen aan grondrechten en mensenrechten.