Daarom dus een overdrachtsbelasting bij verkoop. Het kan ook gestaffeld of wat ook maar.Maasluip schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:58:
[...]
Maar dan moet je manieren verzinnen om verkopers daar de lasten van te laten dragen, niet de eigenaars. (…)
Maar daar gaat het dus niet om. Niemand zit te wachten op meer belasting, maar er is een woningcrisis die je met 'bouwen, bouwen, bouwen' alleen waarschijnlijk niet opgelost krijgt. Laat staan dat zo'n jongere die ik hierboven als voorbeeld noem daar iets aan heeft.(…) Dan zit ik als eigenaar niet te wachten op een extra belasting op mijn huis (…)
We moeten m.i. dus af van fictieve waardestijgingen. Het is een tulpenmanie en de directeur van DNB waarschuwde daar deze week ook voor. Evenals internationale economische clubs.(…) Ik zit ook niet te wachten op een waardestijging van mijn woning want dat is geen fysiek geld.
Een huis kost geld om te herbouwen. Dat is de werkelijke waarde en daar zou een hypotheek op gemaximeerd moeten zijn, wellicht met nog wat onderhoud in het vooruit.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.