Er is ook een gedegen onderzoek geweest dat juist tegenovergestelde conclusies trok. Het merendeel van de miljonairs zei in dat onderzoek inderdaad 'selfmade' te zijn, maar bleek bij nader onderzoek uit welvermogende families te komen.Metro2002 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:18:
[...]
https://millionairefoundry.com/millionaire-statistics/
even gelijk een paar mythes de wereld uit helpen:
Fidelity’s Millionaire Outlook Survey showed 86% of millionaires said they made their own wealth, they didn’t inherit it
The study also showed that 78 percent started out as middle class or poor, only 22 percent grew up in the upper class
On average, it takes a millionaire 32 years to hit the $1,000,000 mark, dispelling the notion that most get rich quick from a windfall
Stanely’s research also showed that the average millionaire goes bankrupt 3.5 times before they eventually succeed
Een aanrader is ook het boek: The millionaire next door Thomas J. Stanley
(ook op youtube als audioboek te vinden)
Eigenlijk 1 grote case study over hoe de rijkeren leven, hoe ze opgegroeid zijn, hoe ze aan hun vermogen gekomen zijn en waar ze hun geld aan uitgeven (of eigenlijk: Waar ze het vooral NIET aan uitgeven)
Je gaat dan echt ineens heel anders naar 'Die vieze rijken' kijken.
Ik heb dat onderzoek niet meer, maar dat onderzoek uit jouw jouw website heeft een nogal hoog 'Wij van WC Eend gehalte".
In mijn omgeving zie ik dat ook hoor. De mensen die ik ken die het écht goed voor elkaar hebben komen uit gezinnen waarvan de ouders ook vermogend waren. Het is dan een stuk gemakkelijker miljonair worden natuurlijk.
Ik ken maar één iemand die selfmade is, maar ken er meerdere (ik kan er zo 10 bedenken) die het toch echt van thuis uit hebben gekregen. En dat gaat van een hele dure studie (zeg maar niveautje Oxford en een iemand zelfs Harvard) kunnen genieten zonder dat je je ooit maar zorgen hoeft te maken over geld, tot het overnemen van een onderneming van je ouders. Een vriend van me heeft een villa gekregen van zijn ouders... dat hou je niet voor mogelijk hoe groot die kiet is... buitenstaanders denken dat dit komt door zijn goede baan...
Natuurlijk hebben diegene er ook hard voor moeten werken... maar dat is echt wat anders dan 'selfmade' zijn als je uit een normaal gezin komt en echt hebt moeten vechten voor je rijkdom.