sOid schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:37:
Ik heb net eens op basis van historische btc-prijzen de strategie uit de startpost berekend (zie
https://medium.com/huddlo...in-recession-d04eb7cf3dd3).
Ik heb in dit voorbeeld gekozen voor een meer modale 200 euro per maand

Dus een increase van 200 euro per maand en maximaal 200 euro per maand kopen of verkopen.
[...]
In de rechterkolom zie je dat het met deze strategie, op basis van deze prijzen, wel lang duurt voordat er break-even is van je cash-positie. Ik zou er zelf geloof ik ook voor kiezen om eerder wat extra te verkopen. Ik heb wel het idee dat het gevaar van deze methode de plotselinge keldering van de btc-waarde is. Geldt natuurlijk voor meer strategieën, lijkt me. Maar De waarde zou nu 17k zijn. Als de btc-waarde ineens 50% daalt loop je wel een hoop geld mis door niet extra te cashen.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden! Het kan zijn dat ik een foutje heb gemaakt, maar volgens mij klopt het allemaal.
Zat hier ook naar te kijken. In het artikel geeft hij ook al aan dat 2 of 3x zoveel eruit trekken, meer rendement had opgeleverd. Nog meer eruit halen, ging op een gegeven moment tegenwerken.
Als de btc-waarde ineens 50% daalt loop je wel een hoop geld mis door niet extra te cashen.
Wat als hij ipv van dalen, nog een keer over de kop gaat? Dan loop je een hoop geld mis door wel te cashen
Vaak ga je voor een strategie als dit, omdat je geen zin/tijd hebt om er de hele dag mee bezig te zijn, incl alle FUD, FOMO en stress die daar weer bij komen kijken (en vaak koop je dan alsnog op de piek en verkoop je in de dip

).
Als je hier voor een strategie gaat, is er ook een kans dat je misschien ook wat ETF's, fondsen of spaargeld in je PF hebt, die iedere maand middels iets als DCA gevuld worden. Door een targetverhouding te bepalen tussen de verschillende assets (waarschijnlijk de verhouding waarmee je maandelijks inlegt), kan het bewaken van deze verhouding als strategie over je hele PF gebruikt worden, die je dan weer kan gebruiken om te bepalen wanneer en hoeveel je extra uit je BTC-potje zou kunnen halen.
Dus als de BTC-koers relatief zo hoog staat, dat de verhoudingen tussen de assets binnen je PF wel heel erg gaan afwijken van de target, dan is het zaak om die (voor een) deel te corrigeren. Dus een deel van de overwaarde van BTC weer herinvesteren in de overige assets om de verhouding weer iets meer in balans te brengen. Technisch zit, vergeleken met BTC, de rest van je PF in een dip, die nu mooi gekocht kan worden, door het aandeel BTC omlaag te brengen richting de targetverdeling.
Je hebt dan iets meer houvast om te bepalen wanneer en hoeveel eruit te trekken bij extreme koersen. Ik moet bekennen dat ik de formule voor minimale afwijking van de targetverhouding voor een asset als BTC nog niet bepaald heb. Maar kan me voorstellen dat het voor iets volatiels als BTC zomaar 100% boven de target moet liggen (wat toevallig ook weer in de buurt van break-even zal zitten

) en door de rest gewoon lekker het schema volgen (wat lastiger is dan het lijkt

).
Of zeg ik nu iets doms?