• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03:46
Even wat praktische vragen aan de gebruikers van het Ubbink Air Excellent systeem:
  1. Hoe hebben jullie Spiro buizen aangesloten op de luchtverdeelkasten goed luchtdicht gekregen?
    Als ik een spiro kanaal op de luchtverdeelkast zet, dan is er nog best wel een hoop speling. had verwacht/gehoopt dat dit direct netjes dicht zou zitten, zoals de rest van het systeem. Nu moet ik waarschijnlijk met kit/tape en of schroefjes aan de slag.
    Zo te zien zou deze beter moeten werken Air Excellent DBOX meervoudig verloopstuk 125-150-160-180-200 (Artikelnummer: 0188970)
  2. Heeft er iemand aanbevelingen voor schroefjes om de onderdelen (luchtverdeelkasten, Ubbink universele beugels) vast te schroeven op hout?
    De kop van degene die ik gehaald had, was alsnog te klein en ging door de sparing heen. Kan natuurlijk ook met ringetjes aan de slag, maar benieuwd wat anderen hiervoor gebruikt hebben.
  3. Heb in een kamer een enkele Air Excellent AE45sc Ventieladapter 90° 125. Deze wordt aangesloten op twee AE45sc kanalen. Ik kan echter niet bij een luchtverdeelkast komen en een kast kopen voor een enkel ventiel voelt ook wat onnodig. Wil hem eigenlijk aansluiten op een 125mm spiro buis. Zit er nu aan te denken om gewoon nog een Ventieladapter te kopen en dan in plaats van de 125mm buis waar je normaliter een ventiel in doet, dan met en mof/verbindingsstuk op een spiro buis door te gaan. Alleen lijkt er geen koppelstuk van een AE45SC te zijn naar een AE35 of 55... zucht...

• remarkablez
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:34
@P5ycho @Bromptonrijder Ah, dat is een vergissing, ik dacht dat het gebruikelijk was om op 66% in te tekenen, maar 100% is beter natuurlijk. Dit heb ik nu aangepast.

Verder heb ik de overflow tussen kamers geschrapt na de feedback van Bromptonrijder, en voor de balans een afvoerventiel op de overloop op zolder (waar de was ook droogt) toegevoegd. Op de verdiepingen is weinig ruimte en probeer ik met zo min mogelijk ventielen te werken (daarom de 45m3/h), op de begane grond is er ruimte in het plafond voor meer ventielen (vandaar de 30m3/h). Met deze aanpassingen komt In de buisdiameter+ventielen tab de spiro 160 buis nu wel in het rood, maar dat is alleen het gedeelte voor de vertakkingen.

Qua kanalen en overspraak is het plan om de vanaf de WTW-unit op zolder direct door de houten wanden aan weerszijde te gaan en de kast op de 1e verdieping onder de WTW als centrale koker te gebruiken met vertakkingen voor de kamers aan weerszijde, want op de verdiepingen is er geen ruimte in het plafond. Op de begane grond gaat het plafond open en kan de afvoer in een verlaagd plafond of koof, en tussen de vloerbalken (in de breedte van de woning). De centrale koker met broekstukken en ventielen aan weerszijden op een meter van het centrale kanaal lijkt mij wel een groot risico op overspraak, anderzijds las ik dat @w00key ook zoiets? heeft en geen last van overspraak. Dus misschien neem ik het risico om het te proberen zonder dempers, en hopelijk te kunnen we nog testen en indien nodig aanpassen voor het plafond dicht gaat. Ik dacht ook eventueel al enkele foam dempers van Zehnder (SGD 2-125) aan te schaffen, en die dan in de ventielen te schuiven waar de overspraak tijdens het testen het meest storend is. Maar ik begrijp ook dat deze niet veel doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tDWisw8VtuRKkKn4HsX_B7jMM8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hjybeX5qW2mqDSYPnKWDT8iO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L61nPk3sHbtx-zT9sU9hI2l-vPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/APgRq3o2iqYgkIkTuHqia8ni.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGK3cZRx-sEmxtCPGvUeHiXCOKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/viyiR2ceO31btzUmiEzUNELM.png?f=fotoalbum_large

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:50
@remarkablez Het is hier wel aangelegd met smalle stalen kanaaltjes in beton, dus luchtsnelheid helpt dat tegen te gaan.

50 m3/uur door 80mm ~= 2.8m/s en 1.6 Pa/m. Prima drukverval, je hebt 100+ Pa "te besteden", maar mensen hier doen vaak overkill met 125mm of groter en dan ga je elkaar horen, dan zijn de kamers gewoon akoestisch verbonden.

Vergelijkbaar met ComfoTube 90 met binnendiameter van 77. Daar zit je op 3 m/s voor 50 m3/uur uit 1 ventiel.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:10
@remarkablez Ik zie geen reden om zoveel ventielen te gebruiken in de woonkamer/eetkamer. 50m3/h voor aanvoer en 75m3/h voor afvoer kan prima. Scheelt je een hoop puisten op je plafond.
Je zou kunnen overwegen om de aanvoerventielen meer links in de woonkamer te plaatsen, 2 stuks van 45 ipv 3 van 30. Samen met de overflow heb je dan maximale 'coverage' van woonkamer tot eetkamer.
Let ook even op de doorgangen tussen hal, woonkamer, woonkamer midden(keuken?), en eetkamer.
De geurtjes van de keuken worden nu ook de eetkamer ingetrokken, daar moet je ook nog even over nadenken.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-04 08:08
na 100 uren beulwerk, staat de Zehnder comfoair q350 sinds gisteren eindelijk aan. Ben nu beetje aan het frutsen met de instellingen. Verder vind ik de standaard stand (2 op 200m3/h) een beetje te intens. We zijn maar met zijn 2tjes, maar wonen in een hoekwoning (3 slaapkamers, in totaal 130m2).

Ik heb al wel wat gezocht op dit forum en/of youtube, maar is er ergens een source waar iemand dit apparaat eens goed uitlegd met tips & tricks? Of iemand hier die het leuk vind om wat erover te delen? Er is zoveel mogelijk met dit ding, dat ik ff niet weet waar ik moet beginnen.
darkfujita schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:51:
na 100 uren beulwerk, staat de Zehnder comfoair q350 sinds gisteren eindelijk aan. Ben nu beetje aan het frutsen met de instellingen. Verder vind ik de standaard stand (2 op 200m3/h) een beetje te intens. We zijn maar met zijn 2tjes, maar wonen in een hoekwoning (3 slaapkamers, in totaal 130m2).

Ik heb al wel wat gezocht op dit forum en/of youtube, maar is er ergens een source waar iemand dit apparaat eens goed uitlegd met tips & tricks? Of iemand hier die het leuk vind om wat erover te delen? Er is zoveel mogelijk met dit ding, dat ik ff niet weet waar ik moet beginnen.
Dit topic helemaal lezen (of slim zoeken op Zehnder of Comfoair) dan kom je de meeste trucjes wel tegen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:54
Na eerder nog wat goede tips gekregen te hebben over het ventilatieplan (waarvoor nogmaals dank!), wil ik graag verder met de volgende voorbereidende stappen. Ik waardeer alle bijdrages en feedback in dit actieve topic enorm zeker ook die van de experts die hier dagelijks mensen de goede richting op helpen!
Ondanks dat ik inmiddels al heel wat heb meegelezen in dit topic, merk ik dat het toch best lastig blijft om alle informatie voor mijn specifieke situatie toe te passen.

Ik heb geprobeerd om alle kanalen in 3D uit te tekenen met SketchUp (en een poging gewaagd in Optivent), maar na vele uren tobben heb ik om voortgang te houden toch een versimpelde weergave gemaakt.
De woning had ik in Floorplanner grotendeels al in 3D staan, dus dat scheelde. De exacte posities van ventielen en waar ik door de vloeren kan boren zijn nog afhankelijk van feedback die ik van een constructeur wil krijgen. Daarvoor moet ik echter eerst weten hoe groot de gaten door de vloeren moeten worden. Het betreft een bekistingsplaatvloer van 210mm met 50mm zand/cement dekvloer.

Hopelijk is het een beetje duidelijk beschreven en kunnen jullie me weer op weg helpen!

Balansberekening / plattegronden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTrq1B-vSPNFYOh6l9HrY5uvq5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZeXU0rN2HCLvJfkKbvvgn13e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7QgySqBYtgPICxKPpX4KMuWt0o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hwjsu61NTTALmfDKlD1sSKQl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dL1OOzRIbM-qw5MjAs_zsO7ILIw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kahsTzACEqE3TVQK5pwmwDAL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zz9-TSHvQQ1JrNPVtkypqo2DaWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rui7H46H7ORAcfaFBewfIODR.png?f=fotoalbum_large

Unit locatie / hoofdaansluiting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKS9VAxlWNvIuNg7CFAmuCotvp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDYlgrDBa7N7o7j4qJGpCBAU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op zolder helaas geen toegang tot een gevel, de verdieping begint direct met een 50-graden dak. De exacte locatie van de aanvoer moet ik nog bekijken. Vanwege de zonnepanelen zal de aanvoer redelijk hoog op het dak moeten komen. Het risico daarvan is dat in de hoogzomer de aanvoertemperatuur hoger uitvalt (zeker ten opzichte van een gevelaanvoer). Daar ga ik vrees ik niet aan ontkomen. Ik heb in dit topic ook ervaringen gelezen van mensen met een soortgelijke opstelling, en het schijnt in de praktijk mee te vallen. Ik heb daarnaast ook airco's, waarmee ik die hogere aanvoertemperatuur hopelijk voldoende kan compenseren. Uiteraard zorg ik ervoor dat de aan- en afvoer ver genoeg uit elkaar zitten (m.b.t. verdunningsfactor).

Ik ga vermoedelijk voor een Zehnder Q350 met 275 m3/h op de maxstand. Voor de hoofdaansluitingsbuizen neig ik naar ComfoPipe Plus, mede op basis van adviezen uit dit topic.

Vragen:
  1. Ik lees voornamelijk dat er geen isolerende dakdoorvoer nodig is (alleen binnenzijde aansluiting). Voor de zekerheid: klopt dit ook in mijn situatie, waarbij de aanvoer redelijk hoog op het dak zou zitten en dus meer kans heeft om op te warmen in de zomer?
  2. Ik neig naar de Renson Design Flex dakdoorvoer 150/160mm. Bij aansluitdiameter staat 150/160, wat mij het idee geeft dat die bij een 160mm aansluiting vanaf de Q350 wellicht meer weerstand oplevert dan bij 150mm. Klopt dat? Zo ja, is de Renson Design Flex XL 180/200mm dan een betere keuze? Ik heb daar ook meerdere positieve ervaringen over gelezen in dit topic.
  3. @Andrehj: naar aanleiding van jouw post in 2023, 'Tip: Zorg voor dik geïsoleerde toe- en afvoerbuizen. Door die buizen stroomt lucht van buitentemperatuur, wat anders voor een enorm isolatielek zorgt.', zou ik graag willen begrijpen waarom ComfoPipe Plus ook voor de afvoer verstandig is. In principe stroomt daar toch geen lucht van buitentemperatuur doorheen? update: denk dat het kwartje na een nachtje slapen is geland: de afvoerlucht is natuurlijk door de WTW al teruggewonnen en na de WTW dus afgekoeld.
Kanalen

De plafonds in onze woning zijn (behoudens op de zolder, waar de nok op 4 meter zit) slechts 240 cm. We willen dit niet verder verlagen. Dat betekent dat we op meer plekken gaten door de vloer moeten boren dan bij een verdeelsysteem per verdieping, maar dat is helaas niet anders. Op de tekeningen heb ik voor het gemak 90-graden hoeken getekend; in de praktijk ga ik zoveel mogelijk 45-graden hoeken aanhouden.

Aanvoer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jV14p1KjVKR3rKmJD8LmJKxLVz0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KR82ZJOnpssqzzC8IOpw03qY.jpg?f=user_large

Vragen:
  1. Ik twijfel voor de aanvoerbuizen nog tussen Ubbink Air Excellent en spirobuizen zoals globaal in de afbeelding aangegeven. Qua ruimte kan ik met beide prima uit de voeten, maar de flexibele slangen zijn iets makkelijker door de schotten heen te krijgen. De zolder kan in de zomer behoorlijk warm worden. Heeft het in dat geval veel voordeel om met geïsoleerde spirobuizen te werken ten opzichte van kale spiro of de Ubbink-slangen? Zoiets zou ik met (geisoleerde) spiro van plan zijn: Glenfiddich in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
  2. Als ik geïsoleerde spirobuizen ga gebruiken: is het dan aan te raden (of gebruikelijk) dat je ook met geïsoleerde spiro door de vloer heen gaat richting het ventiel (en dus een groter gat moet boren)? Of alleen isoleren voor de spiro die 'open' in de ruimte ligt?
  3. Voor het hoofdkanaal heb ik nu gerekend met 150mm, wat richting de opslag 140 m3/h moet transporteren. Vanaf de unit is er een totaal van 290 m3/h aanvoer, wat uitkomt op 4,56 m/s en 1,79 Pa/m. Dit betreft een lengte van ~3 meter. Zelfs voor een transportkanaal misschien iets te krap, is het de moeite waard om 160mm te overwegen (4 m/s), of zelfs 180mm (3,17 m/s)?
  4. Ik denk dat de dempers qua positie nu op de goede plek zitten om overspraak (en geluid van de unit zelf) te voorkomen. Ik twijfelde nog of een demper nut heeft tussen de 2 aftakkingen die naar dezelfde slaapkamer gaan om 'echo' te voorkomen, maar ik vermoed dat dit onnodig is?
Afvoer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5BEHOYfJNjunUHxF4AoiTLe9qM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DaGWFX1Gcyv8bclMCPxa3eQY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzH82zLvdvpTyuqqJ3Len6n7Tx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9BNWAMzDJwdMiaiPh9RzCOv.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen:
  1. Gezien het grote afstandsverschil tussen de afvoer op de BG en de wasruimte/badkamer op zolder, zat ik eraan te denken om 1 of meer iriskleppen voor de aftakkingen op zolder toe te passen. Dan kan ik het grotendeels inregelen zonder de ventielen te veel te hoeven knijpen. Goed idee?
  2. Het transportkanaal dat vanaf de zolder richting garage op de BG loopt, transporteert 190 m3/h. Deze buis moet ik in de woonkamer netjes zien weg te werken (naast de uitstekende trap, zie afbeelding), dus hoe kleiner hoe beter. Maar het is wel een lange route. Ik zit nu te denken aan 150mm, wat neerkomt op 2,99 m/s en 0,84 Pa/m. Tegelijk ben ik een beetje huiverig voor de totale weerstand van het systeem, is het wellicht toch verstandiger om 160mm te pakken (0,6 Pa/m), aangezien er ook een (hopelijk 45-graden) bocht in komt?
  3. Ik denk dat een Ubbink luchtverdeelsysteem eventueel alleen waarde heeft in de garage, om van daaruit met slangen richting keuken (n.t.b. lijnrooster), toilet en garage-ventiel te gaan. De garage wordt in de winter maar beperkt verwarmd (dat zou ik wel kunnen ophogen) en is dan zo'n 4-10 graden koeler. Ik las in eerdere posts dat dit niet per se een probleem is, maar is het daardoor misschien wel aan te raden om geïsoleerde spirobuizen te nemen in plaats van flexibele slang?
  4. Zonder luchtverdeelsysteem zat ik te denken aan 2 iriskleppen achter de aftakking richting garage-ventiel en toilet, aangezien de grootste luchtstroom richting de keuken moet. Is dat een goede aanpak?
Ik hoop dat het bovenstaande een beetje te volgen is en kijk uit naar jullie feedback. Fijn weekend!

[ Voor 0% gewijzigd door xinq op 12-04-2026 11:04 . Reden: eigen vraag beantwoord en voorbeeld toegevoegd ]

• Pimpulse
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-04 12:08
darkfujita schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:51:

YouTube: Training 'WTW ventilatie installeren' - Zehnder en Rensa

Dan weet je bijna alles 🙂

• remarkablez
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:34
Thanks @w00key @P5ycho !

Ik heb het ontwerp nu iets aangepast met maar 1 ventiel van -75 in de badkamer (met iets meer afzuiging dan op zolder, badkamer is dan nog steeds 24% extractie van het totaal), en 2x50 toevoer in woonkamer en 2x 60 afvoer in keuken in plaats van 4x30.

Wat betreft de plaatsing van ventielen in de woonkamer/voorkamer: de reden dat ze daar zijn geplaatst is omdat dit een verlaagd plafond of koof scheelt. Ik begreep dat de plaatsing in principe niet heel belangrijk is? Misschien maakt het nog uit als ik de ventielen daar in het wandje/kast plaats zodat ze naar voren, de ruimte in, blazen in plaats van in het plafond naar beneden? Dat is wel mogelijk, en dan stroomt de lucht in ieder geval niet direct naar beneden en door de schuifdeuren naar achteren. De keuken zit in de ruimte waar eetkamer staat, dus qua geurtjes moet dat wel goed komen.

De balans tussen overspraak en stromingsgeluid is wel een lastige. De veelgebruikte Comfovalve ventielen hebben een 125mm aansluiting, dus niet echt geschikt om buizen van 100 of 80 te gebruiken.

• w00key
@remarkablez

https://www.ventilatielan...ortpot-o125mm-o80mm/5245/

Dit gebruik je bij elk ventiel, 125 doorleggen is nogal grof.

• _kilian_
Had in mijn plan een spiro buis van 180mm staan om 180 m3/h (max) vanuit de keuken af te zuigen. Heb een gat van 200mm laten boren door een betonnen vloer.

Ik kan alleen niet echt ventielen vinden van 180mm. Wel van 160 en 200.

Is een ventiel noodzakelijk? Zou ook ergens aan het begin van die buis een klep oid kunnen voorzien om mee in te regelen.

andere optie zou zijn om 160 te gebruiken. Levert dat problemen op? Volgens VentTools zit ik met 180m3/h en een lichtsnelheid van 2,5m/s goed met een 160 buis. Dacht dat die 2,5 wel acceptabel is voor afvoer?

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:37

Cbr

_kilian_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:51:
Had in mijn plan een spiro buis van 180mm staan om 180 m3/h (max) vanuit de keuken af te zuigen. Heb een gat van 200mm laten boren door een betonnen vloer.

Ik kan alleen niet echt ventielen vinden van 180mm. Wel van 160 en 200.

Is een ventiel noodzakelijk? Zou ook ergens aan het begin van die buis een klep oid kunnen voorzien om mee in te regelen.

andere optie zou zijn om 160 te gebruiken. Levert dat problemen op? Volgens VentTools zit ik met 180m3/h en een lichtsnelheid van 2,5m/s goed met een 160 buis. Dacht dat die 2,5 wel acceptabel is voor afvoer?
160 buis kan wel denk ik.

Wil je één ventiel gebruiken? Want dat lijkt me niet te koop met 180 m³/h?
Je kan van 180 mm prima met een broekstuk naar 2x 160 en dan twee ventielen gebruiken. Als je de ruimte hebt.

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:31
hier 135m³/h door ventiel van 160 in normaal stand. Wel zo'n standaard (niet mooi ogend) met draadstang M6 om te regelen. Gaat prima. Ik denk dat ik grada ventielen heb. Ben wel benieuwd welk toestel je zal gebruiken om in te regelen om een luchtstroom van 180m³/h te kunnen meten.

• _kilian_
Was inderdaad van plan om het met één ventiel te doen. Wil eigenlijk niet al te veel ruimte kwijt raken boven de keuken. Plan is nu om een plint te hebben tussen plafond en bovenkant kasten van een paar cm. In de hoge kast onder het ventiel komt een toegang tot het ventiel.

Heb nog zitten kijken om er vlakkanalen van te maken, maar dat is een hoop werk en kosten en die zijn ook niet echt in te regelen.

De 180m3/h is op maximaal. Dat is dus minder dan wat @TomVH2 doet.

Hoe het ventiel er uit ziet boeit niet. Die zie je niet.

Goede vraag @TomVH2 over het inregelen. Daar ga ik nog even achteraan.

• lst128
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-04 15:47
Bestaat er nog een productvoorkeur bij gebruik van luchtverdeelkasten en flexibel buiswerk? Ubbink, Zehnder, of toch iets anders? Doel is het in te passen in een renovatie waarbij groot deel HSB is.

[ Voor 21% gewijzigd door lst128 op 14-04-2026 10:35 ]

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:37
In de basis zit er weinig verschil tussen volgens mij. Mocht je van plan zijn gekoelde lucht in te blazen, Zehnder levert voorgeïsoleerde buizen

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:33
Bromptonrijder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:59:
In de basis zit er weinig verschil tussen volgens mij. Mocht je van plan zijn gekoelde lucht in te blazen, Zehnder levert voorgeïsoleerde buizen
Alleen bij de ronde 90 mm slang toch? Of mis ik iets?

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• Bromptonrijder
Rond en plat, maar allebei maar één maat volgens mij

• RISL
  • Laatst online: 20:33
Gevonden! Bedankt.
Wel prijzig spul als je er heel het huis mee wil doen.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• P5ycho
Fyi, centrale ventilatie met koeling is zonde van je geld. Geef het liever uit aan fancoils of een airco.

• xinq
xinq schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:09:
Na eerder nog wat goede tips gekregen te hebben over het ventilatieplan (waarvoor nogmaals dank!), wil ik graag verder met de volgende voorbereidende stappen. Ik waardeer alle bijdrages en feedback in dit actieve topic enorm zeker ook die van de experts die hier dagelijks mensen de goede richting op helpen!
Ondanks dat ik inmiddels al heel wat heb meegelezen in dit topic, merk ik dat het toch best lastig blijft om alle informatie voor mijn specifieke situatie toe te passen.

.. knip

Ik hoop dat het bovenstaande een beetje te volgen is en kijk uit naar jullie feedback. Fijn weekend!
Ik had mijn vragen misschien beter gespreid kunnen stellen over de tijd, zodat het wat behapbaarder was realiseer ik mij.
Hopelijk zijn er toch nog mensen die een blik op mijn plan willen werpen en mij van wat advies kunnen voorzien. Alvast bedankt! :)

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:34
xinq schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:09:

Ik heb geprobeerd om alle kanalen in 3D uit te tekenen met SketchUp (en een poging gewaagd in Optivent), maar na vele uren tobben heb ik om voortgang te houden toch een versimpelde weergave gemaakt.
De woning had ik in Floorplanner grotendeels al in 3D staan, dus dat scheelde. De exacte posities van ventielen en waar ik door de vloeren kan boren zijn nog afhankelijk van feedback die ik van een constructeur wil krijgen. Daarvoor moet ik echter eerst weten hoe groot de gaten door de vloeren moeten worden. Het betreft een bekistingsplaatvloer van 210mm met 50mm zand/cement dekvloer.

Hopelijk is het een beetje duidelijk beschreven en kunnen jullie me weer op weg helpen!

Balansberekening / plattegronden

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Unit locatie / hoofdaansluiting

[Afbeelding]

Ik heb op zolder helaas geen toegang tot een gevel, de verdieping begint direct met een 50-graden dak. De exacte locatie van de aanvoer moet ik nog bekijken. Vanwege de zonnepanelen zal de aanvoer redelijk hoog op het dak moeten komen. Het risico daarvan is dat in de hoogzomer de aanvoertemperatuur hoger uitvalt (zeker ten opzichte van een gevelaanvoer). Daar ga ik vrees ik niet aan ontkomen. Ik heb in dit topic ook ervaringen gelezen van mensen met een soortgelijke opstelling, en het schijnt in de praktijk mee te vallen. Ik heb daarnaast ook airco's, waarmee ik die hogere aanvoertemperatuur hopelijk voldoende kan compenseren. Uiteraard zorg ik ervoor dat de aan- en afvoer ver genoeg uit elkaar zitten (m.b.t. verdunningsfactor).

Ik ga vermoedelijk voor een Zehnder Q350 met 275 m3/h op de maxstand. Voor de hoofdaansluitingsbuizen neig ik naar ComfoPipe Plus, mede op basis van adviezen uit dit topic.

Vragen:
  1. Ik lees voornamelijk dat er geen isolerende dakdoorvoer nodig is (alleen binnenzijde aansluiting). Voor de zekerheid: klopt dit ook in mijn situatie, waarbij de aanvoer redelijk hoog op het dak zou zitten en dus meer kans heeft om op te warmen in de zomer?
  2. Ik neig naar de Renson Design Flex dakdoorvoer 150/160mm. Bij aansluitdiameter staat 150/160, wat mij het idee geeft dat die bij een 160mm aansluiting vanaf de Q350 wellicht meer weerstand oplevert dan bij 150mm. Klopt dat? Zo ja, is de Renson Design Flex XL 180/200mm dan een betere keuze? Ik heb daar ook meerdere positieve ervaringen over gelezen in dit topic.
  3. @Andrehj: naar aanleiding van jouw post in 2023, 'Tip: Zorg voor dik geïsoleerde toe- en afvoerbuizen. Door die buizen stroomt lucht van buitentemperatuur, wat anders voor een enorm isolatielek zorgt.', zou ik graag willen begrijpen waarom ComfoPipe Plus ook voor de afvoer verstandig is. In principe stroomt daar toch geen lucht van buitentemperatuur doorheen? update: denk dat het kwartje na een nachtje slapen is geland: de afvoerlucht is natuurlijk door de WTW al teruggewonnen en na de WTW dus afgekoeld.
Kanalen

De plafonds in onze woning zijn (behoudens op de zolder, waar de nok op 4 meter zit) slechts 240 cm. We willen dit niet verder verlagen. Dat betekent dat we op meer plekken gaten door de vloer moeten boren dan bij een verdeelsysteem per verdieping, maar dat is helaas niet anders. Op de tekeningen heb ik voor het gemak 90-graden hoeken getekend; in de praktijk ga ik zoveel mogelijk 45-graden hoeken aanhouden.

Aanvoer

[Afbeelding]

Vragen:
  1. Ik twijfel voor de aanvoerbuizen nog tussen Ubbink Air Excellent en spirobuizen zoals globaal in de afbeelding aangegeven. Qua ruimte kan ik met beide prima uit de voeten, maar de flexibele slangen zijn iets makkelijker door de schotten heen te krijgen. De zolder kan in de zomer behoorlijk warm worden. Heeft het in dat geval veel voordeel om met geïsoleerde spirobuizen te werken ten opzichte van kale spiro of de Ubbink-slangen? Zoiets zou ik met (geisoleerde) spiro van plan zijn: Glenfiddich in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
  2. Als ik geïsoleerde spirobuizen ga gebruiken: is het dan aan te raden (of gebruikelijk) dat je ook met geïsoleerde spiro door de vloer heen gaat richting het ventiel (en dus een groter gat moet boren)? Of alleen isoleren voor de spiro die 'open' in de ruimte ligt?
  3. Voor het hoofdkanaal heb ik nu gerekend met 150mm, wat richting de opslag 140 m3/h moet transporteren. Vanaf de unit is er een totaal van 290 m3/h aanvoer, wat uitkomt op 4,56 m/s en 1,79 Pa/m. Dit betreft een lengte van ~3 meter. Zelfs voor een transportkanaal misschien iets te krap, is het de moeite waard om 160mm te overwegen (4 m/s), of zelfs 180mm (3,17 m/s)?
  4. Ik denk dat de dempers qua positie nu op de goede plek zitten om overspraak (en geluid van de unit zelf) te voorkomen. Ik twijfelde nog of een demper nut heeft tussen de 2 aftakkingen die naar dezelfde slaapkamer gaan om 'echo' te voorkomen, maar ik vermoed dat dit onnodig is?
Afvoer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vragen:
  1. Gezien het grote afstandsverschil tussen de afvoer op de BG en de wasruimte/badkamer op zolder, zat ik eraan te denken om 1 of meer iriskleppen voor de aftakkingen op zolder toe te passen. Dan kan ik het grotendeels inregelen zonder de ventielen te veel te hoeven knijpen. Goed idee?
  2. Het transportkanaal dat vanaf de zolder richting garage op de BG loopt, transporteert 190 m3/h. Deze buis moet ik in de woonkamer netjes zien weg te werken (naast de uitstekende trap, zie afbeelding), dus hoe kleiner hoe beter. Maar het is wel een lange route. Ik zit nu te denken aan 150mm, wat neerkomt op 2,99 m/s en 0,84 Pa/m. Tegelijk ben ik een beetje huiverig voor de totale weerstand van het systeem, is het wellicht toch verstandiger om 160mm te pakken (0,6 Pa/m), aangezien er ook een (hopelijk 45-graden) bocht in komt?
  3. Ik denk dat een Ubbink luchtverdeelsysteem eventueel alleen waarde heeft in de garage, om van daaruit met slangen richting keuken (n.t.b. lijnrooster), toilet en garage-ventiel te gaan. De garage wordt in de winter maar beperkt verwarmd (dat zou ik wel kunnen ophogen) en is dan zo'n 4-10 graden koeler. Ik las in eerdere posts dat dit niet per se een probleem is, maar is het daardoor misschien wel aan te raden om geïsoleerde spirobuizen te nemen in plaats van flexibele slang?
  4. Zonder luchtverdeelsysteem zat ik te denken aan 2 iriskleppen achter de aftakking richting garage-ventiel en toilet, aangezien de grootste luchtstroom richting de keuken moet. Is dat een goede aanpak?
150mm voor een hoofdkanaal is te weinig. 180mm is beter, zeker ook voor je drukval.

Als dat voor het stuk van zolder->garage niet anders kan kun je ook een unit kopen met een hoger vermogen. Daarmee kun je meer verplaatsen. Dat gaat je wel structureel meer kosten in verbruik en eenmalig in aanschaf. Geluid zul je echt wel horen met 4m/s in je woonkamer als je dat niet goed isoleert.

Garage spiro zeker isoleren. Je gaat condens krijgen op de buis als de omgevingstemperatuur substantieel lager is dan de pulsie.

Waar komt het idee van iriskleppe vandaan? Je kunt het debiet per ruimte inregelen door je ventielen verder open en dicht te draaien. De luchtstroom gaat automatisch naar waar onderdruk is. Als jij overdruk (pulsie) creeërt in leefruimtes en afzuigt in keuken/badkamer/toilet dan zal de lucht zichzelf door trapgaten, deuropeningen, deurspleten, overstroomvoorzieningen en kieren verplaatsen naar de extractie.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:31
_kilian_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:01:
Was inderdaad van plan om het met één ventiel te doen. Wil eigenlijk niet al te veel ruimte kwijt raken boven de keuken. Plan is nu om een plint te hebben tussen plafond en bovenkant kasten van een paar cm. In de hoge kast onder het ventiel komt een toegang tot het ventiel.

Heb nog zitten kijken om er vlakkanalen van te maken, maar dat is een hoop werk en kosten en die zijn ook niet echt in te regelen.

De 180m3/h is op maximaal. Dat is dus minder dan wat @TomVH2 doet.

Hoe het ventiel er uit ziet boeit niet. Die zie je niet.

Goede vraag @TomVH2 over het inregelen. Daar ga ik nog even achteraan.
Als je het ventiel enkel gebruikt om te regelen dan kan je evengoed ergens naar keuze een irisklep steken ook.

• _kilian_
TomVH2 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:12:
[...]

Als je het ventiel enkel gebruikt om te regelen dan kan je evengoed ergens naar keuze een irisklep steken ook.
En dan een ventiel helemaal achterwege laten? (Double checking, Just to be sure)

[ Voor 5% gewijzigd door _kilian_ op 14-04-2026 22:59 ]

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:37

Cbr

_kilian_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:59:
[...]

En dan een ventiel helemaal achterwege laten? (Double checking, Just to be sure)
Ja, dat kan. Zeker bij afvoer op de manier die je omschrijft.

• P5ycho
@xinq @GudZ 150 is geen handige maat (leuk voor de afzuigkap), 160 is genoeg voor een Q350, 180 niet perse nodig. Je moet het niet overdrijven.

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:22

pythagorasABC

A²+B²=C²

Wat is een goede manier om de drukval van spiro te berekenen? Ik heb airspiralo geprobeerd, maar daar zie ik een paar dingen die ik niet snap:
  • als ik de afstand verdubbel (van 3 naar 6 meter bijvoorbeeld), dan verdubbelt de drukval niet
  • twee bochten van 45 graden lijken meer drukval te hebben dan één van 90 graden, maar ik zou het tegenovergestelde verwachten
De reden om dit te berekenen was om te kijken of 160mm voldoende is bij mijn Q350, of dat een gedeelte 180mm beter is. Er zitten namelijk 6 45graden bochten in en een flexibele demper.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• xinq
GudZ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:01:
[...]
150mm voor een hoofdkanaal is te weinig. 180mm is beter, zeker ook voor je drukval.

Als dat voor het stuk van zolder->garage niet anders kan kun je ook een unit kopen met een hoger vermogen. Daarmee kun je meer verplaatsen. Dat gaat je wel structureel meer kosten in verbruik en eenmalig in aanschaf. Geluid zul je echt wel horen met 4m/s in je woonkamer als je dat niet goed isoleert.

Garage spiro zeker isoleren. Je gaat condens krijgen op de buis als de omgevingstemperatuur substantieel lager is dan de pulsie.

Waar komt het idee van iriskleppe vandaan? Je kunt het debiet per ruimte inregelen door je ventielen verder open en dicht te draaien. De luchtstroom gaat automatisch naar waar onderdruk is. Als jij overdruk (pulsie) creeërt in leefruimtes en afzuigt in keuken/badkamer/toilet dan zal de lucht zichzelf door trapgaten, deuropeningen, deurspleten, overstroomvoorzieningen en kieren verplaatsen naar de extractie.
P5ycho schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:26:
@xinq @GudZ 150 is geen handige maat (leuk voor de afzuigkap), 160 is genoeg voor een Q350, 180 niet perse nodig. Je moet het niet overdrijven.
Bedankt voor de feedback beide!

Op de zolder heb ik vanaf het hoofdkanaal al een aftakking naar de badkamer (75m3/h) en naar afvoer wasruimte (25m3/h). Richting de garage gaat dus nog 190 m3/h. Goed om te weten dat 150mm geen handige maat is, dan pak ik daar 160mm en kom ik uit op 2.62 m/s met 0.6 Pa/m wat me prima lijkt.

Ik denk dat ik dan voor zowel (en zeker) de garage als op de zolder voor geisoleerde spiro (of ntb geisoleerd alternatief) ga. Better safe than sorry.
Puntenwolk schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:43:
[...]
Het zal wel een flinke druk nodig hebben ter plaatse, en veel meer dan de andere ventielen. Ik zou daarom in jouw geval een regelklep op zolder plaatsen waarmee je de afzuig buis naar de begane grond op de zolder al kan afknijpen. En dan daarna een demper. Anders moet je bij het inregelen de keuken ventielen enorm knijpen, en dat ga je in de keuken horen.
[...]
Op de iriskleppen kwam ik door bovenstaande feedback op mijn eerdere plan van 2 jaar geleden (wat om allerlei redenen helaas dus nog niet eerder tot uitvoer is gebracht). Hoewel dat feedback was op een scenario wat in mijn recentste plan is veranderd, was ik in de veronderstelling dat ik niet zou ontkomen aan iets van een regel/irisklep om ervoor te zorgen dat ik het ventiel in de wasruimte op zolder niet extreem hoef te knijpen (met ongewenst geluid tot gevolg?) omdat daar slechts 25m3/h wordt afgevoerd en er nog een veel langer afvoerkanaal doorloopt naar de bg, waar 190m3/h doorheen moet. Of denk ik te moeilijk?

• P5ycho
pythagorasABC schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:13:
Wat is een goede manier om de drukval van spiro te berekenen? Ik heb airspiralo geprobeerd, maar daar zie ik een paar dingen die ik niet snap:
  • als ik de afstand verdubbel (van 3 naar 6 meter bijvoorbeeld), dan verdubbelt de drukval niet
  • twee bochten van 45 graden lijken meer drukval te hebben dan één van 90 graden, maar ik zou het tegenovergestelde verwachten
De reden om dit te berekenen was om te kijken of 160mm voldoende is bij mijn Q350, of dat een gedeelte 180mm beter is. Er zitten namelijk 6 45graden bochten in en een flexibele demper.
Dan zou ik Optivent aanraden.

• didekoning
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-04 15:24
Begin volgende maand krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning. Omdat we toch gaan verbouwen, wil ik direct een WTW-installatie aanleggen. Ik heb al een groot deel van dit topic doorgelezen en veel tekeningen bekeken, zodat ik zoveel mogelijk eerdere feedback kan meenemen in mijn ontwerp.

We gaan er in eerste instantie met twee personen wonen, maar willen alvast rekening houden met een toekomstige gezinsuitbreiding. Het betreft een woning van 188 m² met een appartement op de begane grond. Dit appartement willen we later ombouwen tot een tweede keuken/tuinkamer. Voor nu leg ik daar nog geen leidingen aan, maar ik wil wel alvast voorbereidingen treffen.

De woning heeft betonnen vloeren en een houten dak. De plafondplaten op zolder worden verwijderd in verband met brandbaar materiaal, wat meteen de mogelijkheid biedt om daar netjes leidingen weg te werken.

Begin juni komt de stukadoor voor de woonkamer en keuken op de eerste etage. Daarom wil ik de leidingen daar zo snel mogelijk aanleggen en aftimmeren. Ook de badkamer wordt op korte termijn aangepakt, dus daar wil ik eveneens snel een leiding naartoe leggen.

Ik ben van plan om zoveel mogelijk met spirobuizen te werken, omdat verdeelboxen in ons huis lastig weg te werken zijn.Ik ben nu op de volgende berekening en ventielen uitgekomen:

Berekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKWkApCWnMRbp5YGGmWTpz5s1R8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yVQFlLXS941RWGvXB79vUpMB.png?f=fotoalbum_large

Ventielen BG:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCg4eBH30NsNF437NrEXCqTQY_A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7RaaOThHH181FidyoQOsjAss.png?f=user_large

Ventielen 1e verdieping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-JAge6YK9mKHttYrJxWmAdwvQg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OcCQe7jmJuss2Nw4YRVn7VHE.png?f=user_large

Ventielen 2e verdieping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeTVj4_vVVpkSlh6geV6lxugbAc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kgTr9kzKnvEjBFJFM3FquGQc.png?f=user_large

Nu heb ik nog de volgende vragen, waarbij ik voornamelijk wil focussen op de woonkamer voor nu:
  1. Klopt mijn plan een beetje of zijn er verbeteringen/aanpassingen nodig?
  2. Ik wil een 180mm spiro hoofdbuis gebruiken die van de begaande grond naar zolder loopt, heb ik dan nog dempers tussen de hoofdbuis en de aftakking nodig in de woonkamer? Ik wil in ieder geval op zolder en in de berging een demper plaatsen voor de hoofdleiding.
  3. Kan ik in de woonkamer (en keuken) gewoon een aftakking van de hoofdleiding maken van 90 graden en op die aftakking meerdere ventielen plaatsen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELWFIfdDEzEEfHGQTVGunozDTgY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jO8deE4zEQgsZwVTL3djoXJq.png?f=user_large
  4. Kan ik in de keuken ook gewoon 2 ventielen op een aftakking van 125mm gebruiken? Of moet je eigenlijk 2 aftakkingen van 125mm maken met beide een eigen ventiel?
Ik hoor graag wat jullie van het plan vinden en kijk uit naar jullie feedback!

[ Voor 15% gewijzigd door didekoning op 17-04-2026 12:59 ]

• Robertnolte
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-04 09:16
Als je via de invulsheet uitkomt op exact 450 m3/h (@100%). Is het dan een perfecte match met een ComfoAir Q450 of kun je beter voor wat headroom kiezen en een Q600 plaatsen?

• P5ycho
didekoning schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:45:
Begin volgende maand krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning. Omdat we toch gaan verbouwen, wil ik direct een WTW-installatie aanleggen. Ik heb al een groot deel van dit topic doorgelezen en veel tekeningen bekeken, zodat ik zoveel mogelijk eerdere feedback kan meenemen in mijn ontwerp.

We gaan er in eerste instantie met twee personen wonen, maar willen alvast rekening houden met een toekomstige gezinsuitbreiding. Het betreft een woning van 188 m² met een appartement op de begane grond. Dit appartement willen we later ombouwen tot een tweede keuken/tuinkamer. Voor nu leg ik daar nog geen leidingen aan, maar ik wil wel alvast voorbereidingen treffen.

De woning heeft betonnen vloeren en een houten dak. De plafondplaten op zolder worden verwijderd in verband met brandbaar materiaal, wat meteen de mogelijkheid biedt om daar netjes leidingen weg te werken.

Begin juni komt de stukadoor voor de woonkamer en keuken op de eerste etage. Daarom wil ik de leidingen daar zo snel mogelijk aanleggen en aftimmeren. Ook de badkamer wordt op korte termijn aangepakt, dus daar wil ik eveneens snel een leiding naartoe leggen.

Ik ben van plan om zoveel mogelijk met spirobuizen te werken, omdat verdeelboxen in ons huis lastig weg te werken zijn.Ik ben nu op de volgende berekening en ventielen uitgekomen:

Berekening:

[Afbeelding]

Ventielen BG:

[Afbeelding]

Ventielen 1e verdieping:

[Afbeelding]

Ventielen 2e verdieping:

[Afbeelding]

Nu heb ik nog de volgende vragen, waarbij ik voornamelijk wil focussen op de woonkamer voor nu:
  1. Klopt mijn plan een beetje of zijn er verbeteringen/aanpassingen nodig?
  2. Ik wil een 180mm spiro hoofdbuis gebruiken die van de begaande grond naar zolder loopt, heb ik dan nog dempers tussen de hoofdbuis en de aftakking nodig in de woonkamer? Ik wil in ieder geval op zolder en in de berging een demper plaatsen voor de hoofdleiding.
  3. Kan ik in de woonkamer (en keuken) gewoon een aftakking van de hoofdleiding maken van 90 graden en op die aftakking meerdere ventielen plaatsen? [Afbeelding]
  4. Kan ik in de keuken ook gewoon 2 ventielen op een aftakking van 125mm gebruiken? Of moet je eigenlijk 2 aftakkingen van 125mm maken met beide een eigen ventiel?
Ik hoor graag wat jullie van het plan vinden en kijk uit naar jullie feedback!
Heb je je plan al vergeleken met anderen in dit topic?
Niet om het een of ander, maar ik krijg het idee dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van de tips die anderen krijgen. Ik was begonnen aan een lijst, maar realiseerde me dat ik in herhaling viel.

Dus, lees eens 100 reacties terug?

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:33

ErikKo

Rippie

Ik lees inmiddels al een jaar mee, dus heb veel van de tips gelezen. Is het een idee om 1 overzicht te maken van deze tips? Eventueel in een reactie en deze pinnen in dit topic? Deze kunnen we later wijzigen en uitbreiden. Naar dit overzicht kunnen we dan verwijzen.

• P5ycho
Robertnolte schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:17:
Als je via de invulsheet uitkomt op exact 450 m3/h (@100%). Is het dan een perfecte match met een ComfoAir Q450 of kun je beter voor wat headroom kiezen en een Q600 plaatsen?
Wat heb je aan de headroom van een Q600 als je hem afstelt op 450 max?

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 11:47
P5ycho schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:54:
[...]

Wat heb je aan de headroom van een Q600 als je hem afstelt op 450 max?
Minder lawaai, minder stroomverbruik? Als ik mijn unit op max capaciteit laat draaien wordt ik in elk geval niet blij.

• P5ycho
De behuizing is hetzelfde, dus je krijgt er niets voor terug behalve motoren die berekend zijn op een hoger debiet.
ventilator Q450 partno: 400502017
ventilator Q600 partno: 400502018

[ Voor 23% gewijzigd door P5ycho op 18-04-2026 12:46 ]

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:54
Mocht iemand nog op zoek zijn naar voorbeelden of inspiratie voor een muurdoorvoer, ik heb het nu zo opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFWGFafXOZQ0G1wuDBU0q5EaY2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtkgnZQZ8093yIysjq4gllU3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een Lindab OLR 400 (via ventilatory.net). Ik wil met een overflow van 135 m3/u werken en dat krijg je nooit met goed fatsoen onder de deur door. Dit doorvoerrooster doet +/- 108 m3/u bij 10pa verschil + de deur, zou voldoende moeten zijn. 10pa is wat aan de hoge kant, maar anders zou ik helemaal een groot rooster moeten plaatsen.

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:45

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
balfnl schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:22:
Mocht iemand nog op zoek zijn naar voorbeelden of inspiratie voor een muurdoorvoer, ik heb het nu zo opgelost:

[Afbeelding]

Dit is een Lindab OLR 400 (via ventilatory.net). Ik wil met een overflow van 135 m3/u werken en dat krijg je nooit met goed fatsoen onder de deur door. Dit doorvoerrooster doet +/- 108 m3/u bij 10pa verschil + de deur, zou voldoende moeten zijn. 10pa is wat aan de hoge kant, maar anders zou ik helemaal een groot rooster moeten plaatsen.
Wellicht ook stiller dan een spleet van een paar cm? Hier is het er vrij gehorig van geworden nmlk

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• balfnl
Terrie schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:52:
[...]

Wellicht ook stiller dan een spleet van een paar cm? Hier is het er vrij gehorig van geworden nmlk
In de deksels zit wel wat akoestisch dempend materiaal. En het geluid moet twee keer een hoek om in feite. Het zal verwacht ik inderdaad wel wat stiller zijn, maar hoeveel …

• didekoning
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-04 15:24
P5ycho schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:38:
[...]

Heb je je plan al vergeleken met anderen in dit topic?
Niet om het een of ander, maar ik krijg het idee dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van de tips die anderen krijgen. Ik was begonnen aan een lijst, maar realiseerde me dat ik in herhaling viel.

Dus, lees eens 100 reacties terug?
Bedankt voor je reactie! Je hebt gelijk dat er veel herhaling in vragen zit, dus ik heb dit weekend bewust nog eens de laatste ~30 pagina’s van het topic goed doorgelezen en geprobeerd de belangrijkste feedback te verwerken in mijn ontwerp. Ik denk dat ik teveel naar de voorbeelden voor de feedback gekeken heb :-(

Daarbij heb ik o.a. de volgende punten meegenomen uit reacties op andere ontwerpen:
  • Berging licht ventileren
  • ±45 m³/h per persoon in slaapkamers
  • Meer aandacht voor overflow
  • Keuken gebruiken om balans te krijgen
  • 2 ventielen bij hogere debieten op de slaapkamer (±90 m³/h)
  • Woonkamer relatief beperkt aanvoeren en meer via overflow werken
  • Woonkamer 50m3 voor aanvoer en 75 voor afvoer
Daarnaast bleek dat ik mijn Excel-berekening niet goed had ingevuld, waardoor de balans en overflow niet klopten. Dat heb ik nu gecorrigeerd, graag hoor ik wat je van deze versie vindt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8miIasIPExK-yFJaNxZxuVwaxqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ClTyloKQv6F10w2q5crNkoRM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIIRawStB9vwQYdkguYD3fnxUKg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mKdiY5PxbZngEPCQHtx7Qjm7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0uxf5pZ7i5uHokoLDhTSni54TU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mrgMg5fBbigzSZvO79idtpUN.png?f=user_large

Door de aanvoer in de slaapkamers goed in te stellen, ontstaat er nu veel meer overflow richting de woonkamer. Daardoor is daar nog maar weinig directe aanvoer nodig. Dat maakt het ontwerp ook een stuk eenvoudiger, omdat ik de leidingen in de slaapkamers netjes in het nieuwe plafond kan verwerken.

Ik weet dat de benedenverdieping nog niet volledig klopt, dat pak ik later aan. De focus ligt nu op de verdiepingen die vóór de stukadoor gereed moeten zijn.

Voor de toekomst wil ik de benedenverdieping in balans brengen door:
  • extra aanvoer in de woonkamer (overweeg daarom nu al een extra ventiel te plaatsen)
  • extra aanvoer in de slaapkamer beneden
Door het doorlezen zijn veel van mijn eerdere vragen inmiddels al beantwoord. Eén punt waar ik nog over twijfel is het advies rondom spirobuizen en aftakkingen.

Ik zie dat het mogelijk is om meerdere ventielen op één aftakking aan te sluiten, maar is het in de praktijk ook wenselijk om dit simpelweg “in serie” te doen (dus meerdere ventielen achter elkaar op één Ø125 buis)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z67dwtC7qh8DuNE-6r6lyvilOc8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MSCJNAJObhiKIvqWHzK2qHlz.png?f=user_large

Of heeft het de voorkeur om dit op te splitsen met een Y-stuk naar twee losse Ø125 leidingen, elk met een eigen ventiel?

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@didekoning Hier heb ik exact gedaan wat jij wilt doen, twee ventielen in serie op een 125mm spiro en dat gaat prima.

@Andrehj Muggenziften is ook een kunst! :+

[ Voor 17% gewijzigd door SpongeRob op 19-04-2026 19:49 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

SpongeRob schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:19:
@didekoning Hier heb ik exact gedaan wat jij wilt doen, twee ventielen in serie op een 125mm spiro en dat gaat prima.
Euhm, als er twee ventielen zijn aangesloten op dezelfde leiding zoals in bovenstaand plaatje van @didekoning , dan staan die ventielen nog steeds parallel. ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 14:48

Termy

valt er nog wat te fragge?

In ons aankomende nieuwbouwhuis is een bijkamer (soort van) aan de woonkamer waar we een computer-/spelkamer van willen maken. We gaan de kamer afsluiten van de rest van de woonkamer dmv een grote glaswand/deur waar al een stukje muur zit met valdorpel en dik glas waardoor het aardig geluidsdicht zal zijn (goed genoeg om elkaar niet te storen, TV in woonkamer en computer in de bijkamer).

Het probleem dat ik hiermee wel heb is dat die bijkamer dan 0 ventilatie meer heeft. Alle inblaasventielen komen in de woonkamer (alle 3 op rij bij de deur naar de gang..) en dat anders krijgen is natuurlijk onmogelijk. Ik zoek nu dus een andere oplossing en er zijn 2 opties waar ik aan denk:
-decentrale WTW naar de tuin
-ventilatiegaten naar hal en woonkamer met iets van een ventilator erin?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ergens voelt het idioot om een DWTW te plaatsen in een huis met CWTW maar erg enthousiast word ik niet van de andere optie (om nog maar van de WAF te zwijgen).

Mis ik nog een beter alternatief?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• GudZ
Termy schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:41:
In ons aankomende nieuwbouwhuis is een bijkamer (soort van) aan de woonkamer waar we een computer-/spelkamer van willen maken. We gaan de kamer afsluiten van de rest van de woonkamer dmv een grote glaswand/deur waar al een stukje muur zit met valdorpel en dik glas waardoor het aardig geluidsdicht zal zijn (goed genoeg om elkaar niet te storen, TV in woonkamer en computer in de bijkamer).

Het probleem dat ik hiermee wel heb is dat die bijkamer dan 0 ventilatie meer heeft. Alle inblaasventielen komen in de woonkamer (alle 3 op rij bij de deur naar de gang..) en dat anders krijgen is natuurlijk onmogelijk. Ik zoek nu dus een andere oplossing en er zijn 2 opties waar ik aan denk:
-decentrale WTW naar de tuin
-ventilatiegaten naar hal en woonkamer met iets van een ventilator erin?

***members only***

Ergens voelt het idioot om een DWTW te plaatsen in een huis met CWTW maar erg enthousiast word ik niet van de andere optie (om nog maar van de WAF te zwijgen).

Mis ik nog een beter alternatief?
Komt er overstroom vanuit de hal naar de woonkamer/keuken? Dan zou je die overstroom met een voorziening in je hal naar die zijde van de woon/werkkamer kunnen maken.

Gaat het om 1pax? Dan is 45 bij 100% nodig. Kom je iets lager uit zal het weinig uitmaken aangezien je die deur niet dagenlang dichthoudt, ga je een bakkie halen of even lunchen is die lucht zo weer gemengd met de deur open

[ Voor 8% gewijzigd door GudZ op 19-04-2026 22:10 ]

• Termy

Termy

GudZ schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:08:
[...]

Komt er overstroom vanuit de hal naar de woonkamer/keuken? Dan zou je die overstroom met een voorziening in je hal naar die zijde van de woon/werkkamer kunnen maken.

Gaat het om 1pax? Dan is 45 bij 100% nodig. Kom je iets lager uit zal het weinig uitmaken aangezien je die deur niet dagenlang dichthoudt, ga je een bakkie halen of even lunchen is die lucht zo weer gemengd met de deur open
Ik volg je niet helemaal. Ik heb de ventilatieberekening gekregen en die zegt dit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Hieruit krijg ik de indruk dat er idd overstroom vanuit de hal naar de woonkamer/keuken is, maar wat bedoel je met 1pax?

En idd, die glaswand met deur is in principe altijd open behalve 's avonds bij gecombineerd gebruik computer en TV.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• _kilian_
@Termy Google AI ‘1 pax’:

"1 pax" means one person or one passenger. It is shorthand used in the hospitality, travel, and restaurant industries to denote a single guest, a booking for one, or a rate applied per person. It is derived from, or synonymous with, "passengers" or "persons".

• _kilian_
Vraagje voor degene met een Renson Design dakdoorvoer: Hoe hebben jullie de aansluiting van de dakdoorvoer op de buizen gedaan?

Mijn aannemer heeft de dakdoorvoer geplaatst, maar er is echt minder dan een cm over aan de binnenkant om op aan te sluiten.

• GudZ
Termy schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:35:
[...]

Ik volg je niet helemaal. Ik heb de ventilatieberekening gekregen en die zegt dit:

***members only***

Hieruit krijg ik de indruk dat er idd overstroom vanuit de hal naar de woonkamer/keuken is, maar wat bedoel je met 1pax?

En idd, die glaswand met deur is in principe altijd open behalve 's avonds bij gecombineerd gebruik computer en TV.
Sorry Hospitality achtergrond. 1 pax = persoon.

Die 54 stroomt over uit je hal naar de woonkamer en wordt afgezogen in de keuken.

Die 54 kun je 'bovenlangs' leiden. Overstroomvoorziening onder de trap wellicht? Of suboptimaal van de hal vlak onder het plafond door de muur met een koof naar de af te scheiden werkkamer.

En anders door de vloer van boven naar beneden. Ik ken je tweede verdieping niet dus lastig te zeggen.

Om de lucht dan te dwingen die route te nemen moet je wel een tochtstrip onder je deur van de hal naar de woonkamer. Anders neemt het de kortste route.

[ Voor 7% gewijzigd door GudZ op 19-04-2026 23:20 ]

• Termy

Termy

GudZ schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:19:
[...]

Sorry Hospitality achtergrond. 1 pax = persoon.

Die 54 stroomt over uit je hal naar de woonkamer en wordt afgezogen in de keuken.

Die 54 kun je 'bovenlangs' leiden. Overstroomvoorziening onder de trap wellicht? Of suboptimaal van de hal vlak onder het plafond door de muur met een koof naar de af te scheiden werkkamer.
Ah, zo. Ja het gros van de tijd zal de deur alleen dicht zitten met 1 persoon daar. Het bureau komt aan de onderkant naast de trap en muur met de woonkamer, dus daaronder zou een gat tussen bijkamer en hal kunnen. Maar dan moet er nog ergens een gat zitten om naar de woonkamer te komen (dat stuk muur aan de tuinkant, bv).
En anders door de vloer van boven naar beneden. Ik ken je tweede verdieping niet dus lastig te zeggen.

Om de lucht dan te dwingen die route te nemen moet je wel een tochtstrip onder je deur van de hal naar de woonkamer. Anders neemt het de kortste route.
De andere verdiepingen heb ik wel ook al gepost in dit topic (als je zoek top mijn username) maar door de vloer heen gaan is geen optie ivm vloerverwarming overal. Een valdorpel onder de haldeur is natuurlijk een optie.

Waar ik een beetje mee zit is hoe gehorig dit zou worden. Het hele idee van die glaswand is om het qua geluid juist wat te isoleren dus dat lijkt slecht samen te gaan met enorme gaten in de muren..

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:55
_kilian_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:54:
Vraagje voor degene met een Renson Design dakdoorvoer: Hoe hebben jullie de aansluiting van de dakdoorvoer op de buizen gedaan?

Mijn aannemer heeft de dakdoorvoer geplaatst, maar er is echt minder dan een cm over aan de binnenkant om op aan te sluiten.
Heeft hij hem wel onder de panlatten gemaakt ipv er op? Bij mij stak er toch wel met gemak 6cm door het dakbeschot heen, daar op aangesloten en vervolgens rondom opgevuld met de isolatielaag.

• P5ycho
_kilian_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:54:

Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Genoeg info te vinden :)

• Heideram
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22:58
Hallo beste tweakers,

Ik volg al een tijdje met grote interesse dit topic, en ben met de opgedane kennis aan het stoeien geweest om voor ons huis een opzet te maken voor het toevoegen van een WTW systeem.
Het betreft een bestaande woning van bouwjaar 2000 welke op dit moment wordt geventileerd door raamroosters en afzonderlijke afzuiging in keuken, wc en badkamer. De woning wordt bewoond door 2 personen en dit zal zolang wij er wonen ook zo blijven. Nu we eea renoveren zijn lijkt mij dit het moment om ook een WTW systeem toe te voegen.

De WTW unit zou ik graag beneden in de berging willen zodat deze altijd makkelijk te bereiken is (toe en afvoer lucht via gevel BG), op onze vliering heb ik geen ruimte ivm beperkte hoogte. Vanaf de WTW unit dan 160mm toe/afvoer via flexibele dempers naar keuken/kamer en standleiding via nog te realiseren doorvoeren in betonvloer richting de vliering om vanaf daar weer te vertakken naar de (mdf) plafonds van de slaapkamers en badkamer. Tussen de aftakkingen van de toevoer leidingen had ik starre dempers in gedachten ivm overspraak.

Willen jullie eens naar mijn opzet kijken en eventueel voorzien van commentaar? Ik wil gebruik maken van de overflow welke enerzijds onder de deur van hal/woonkeuken zal gaan en anderzijds door een te realiseren muurdoorvoer van hal/woonkamer dmv ventiel met demping.

BVD
Edit>> De ventielen op de begane grond zullen via de wand gaan en op de verdieping via het plafond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsojK-Skl5tAFqYlcbH66uO1dhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UyFaGX9hs5MVMP5ZXOvNuEk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WstIUvTapkYyogFKjKZL4kZNvYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kwtlo4IucnzSyM2PFt4Za4r1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Heideram op 21-04-2026 09:50 ]

• nooberke
  • Laatst online: 21:18
Woon nu een paar weken in mijn nieuwbouwwoning met type D ventilatie, eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld in het systeem. Aangezien ik in mijn vorige huis met type C moeite had om de CO2 waardes een beetje op pijl te houden en er vanuit de bouw geen CO2 sensoren aanwezig zijn heb ik een CO2 sensor in de slaapkamer en woonkamer geplaatst. Al snel viel mij op dat het systeem vaak moet opdraaien naar de hoogste stand om de waardes een beetje fatsoenlijk te houden.

Nu ik er mij wat meer in verdiep lijkt het systeem zwaar onder gedimensioneerd te zijn.

In de oplever rapportage zie ik de volgende waardes terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9wv41OPeHPsFeNJJO4-Vhv6OBs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wUDoV3e3MocLQO28UswB8wol.png?f=user_large

Als ik het goed begrijp is een waarde van rond de pak hem beet 45 het streven voor één persoon. Dat verklaart goed waarom zowel de slaapkamer deur als de deur van mijn kantoor open moet om de CO2 een beetje op acceptabele waardes te houden. Zelfs op stand 3 is er dus niet sprake van voldoende luchtverversing.

Is hier nog wat aan te redden?

Mijn droom om zonder luikjes/ramen open te kunnen wonen/slapen zonder mij zorgen te maken over de luchtkwaliteit is wel een beetje in duigen gevallen.

Hieronder nog een tekening van de buizen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2hpXs7H83oWKgEnnMW8SyIdEVk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8eFxwV0cVeNnCKmX8jD9s9lC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqawxx2Esihi9CDMYUpIN3zbmNk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y8rI52X2VmDtrehV5NQDcYQG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oXTvMy08enGwp4fM-mIa35B53g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XDmuLyvvCsRZqleBcE3Xgw0H.png?f=fotoalbum_large

• P5ycho
Je slaapkamers zijn ondergedimensioneerd. Voldoet waarschijnlijk wel aan Bbl, maar niet voldoende in de praktijk.

Ik houd 30m3/h op nominale stand aan, dat is 45m3/h per ventiel op max. Minder debiet in woonkamer (gecompenseerd door overflow vanaf de slaapkamers) en meer in de slaapkamers was verstandiger geweest, jammer dat je er pas achter komt nu het er al in zit.

Het mooiste zou zijn als je op de hoofdslaapkamer een extra ventiel toe voegt, en de andere 2 slaapkamers het debiet verhoogt.

• Termy

Termy

P5ycho schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:22:
Je slaapkamers zijn ondergedimensioneerd. Voldoet waarschijnlijk wel aan Bbl, maar niet voldoende in de praktijk.

Ik houd 30m3/h op nominale stand aan, dat is 45m3/h per ventiel op max. Minder debiet in woonkamer (gecompenseerd door overflow vanaf de slaapkamers) en meer in de slaapkamers was verstandiger geweest, jammer dat je er pas achter komt nu het er al in zit.

Het mooiste zou zijn als je op de hoofdslaapkamer een extra ventiel toe voegt, en de andere 2 slaapkamers het debiet verhoogt.
Zo te zien is het ontwerp bij mij net zo. 44, 39, 36 en 35 m3/h voor de slaapkamers waarvan 36 voor onze slaapkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl4oHmGPEz4fFTTJ1fsS-RFIa7Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/UM1sK2tGNzsHI8kay79nKsdQ.png?f=fotoalbum_medium

En dan staat de WTW dus op max capaciteit te loeien.

Wat voor CO2-waarden zie jij dan in die kamers @nooberke?

• jvc87
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-04 09:27
Iemand overlaatst nog de Ubbink Aerflux tool gebruikt om de drukval te berekenen? Het zou onder Technisch overzicht moeten staan maar dat zie ik nergens staan.

• _kilian_
In stap 3 zit een tabje ergens bovenaan waar je tussen ‘duct input’ en ‘calculation details’ kan wisselen. Bij die laatste zie je de drukval. Is dat wat je bedoelt? @jvc87

• _kilian_
Spherix schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:12:
[...]

Heeft hij hem wel onder de panlatten gemaakt ipv er op? Bij mij stak er toch wel met gemak 6cm door het dakbeschot heen, daar op aangesloten en vervolgens rondom opgevuld met de isolatielaag.
Bedankt, ga ik daar nog eens naar kijken en navragen. Dit is zo bijna niet te doen.

Enige optie die ik nu zie, is om er een buis in te schuiven en deze dan van binnenuit in de dakdoorvoer te schroeven.

• P5ycho
Als het goed is schuif je zo een spirobuis om de dakafvoer heen, dus ik zie niet echt waarom dit een probleem is.

• _kilian_
Omdat die momenteel maar een cm overlap heeft en dat nogal weinig voelt, maar dat kan ook aan mij liggen.

• P5ycho
In mijn geval kwam de buis helemaal niet tot binnen en heb ik de plastic buis verlengd met een stuk 200mm spiro zodat deze gelijk met de slimfix dakpanelen zit. Daar een spiro koppelstuk op, en daar de comfopipe op. De comfopipe sluit dus aan op de isolatieschil. Ik heb uiteindelijk purschuim als lijm gebruikt om de comfopipe te monteren.
Daarna heb ik er nog 20cm houtvezel overheen gezet, maar dat is voor deze oplossing minder relevant.

Het doel is de isolatie van de spiro, comfopipe of wat je ook gebruikt aan te sluiten op de isolatieschil van je huis, en daarbij het geheel luchtdicht te houden.

• P5ycho
Spherix schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:12:
[...]

Voor zover ik weet moet deze af/aanvoer juist steunen op de panlatten, zie hier:
P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:55
P5ycho schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:24:
[...]

Voor zover ik weet moet deze af/aanvoer juist steunen op de panlatten, zie hier:
P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Ah ja je hebt gelijk, ik zat in m'n hoofd met de plaatjes van de installatiehandleiding die het halve dak verzagen om de ovalen manchet te plaatsen. Die heb ik zelf ook overigens niet gebruikt (net als anderen in dit topic) omdat het gat in het dakbeschot anders enorm groot werd. De flex slab ging inderdaad vervolgens óp de lat.

• nooberke
P5ycho schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:22:

Een extra ventiel toevoegen achteraf lijkt mij niet echt een doenbare klus helaas? Als ik er eerder achter was gekomen hadden we misschien nog iets vanuit de koof kunnen doen maar uiteraard is nu alles ingebouwd en afgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIqPdjcW8Wz_YdNy8bMfYQrJAI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NUE7aLixMNSYHsaGHf9IL34L.png?f=fotoalbum_large

Master bedroom zit op dat kleine zijtakje bij de pijl.

Zolder moet ook nog het één en ander gedaan worden en is nu geen ventilatie op de technische ruimte na...zou er een goede installateur te vinden zijn die zich wilt branden aan dit soort bestaande installaties?
Termy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:04:
[...]

Zo te zien is het ontwerp bij mij net zo. 44, 39, 36 en 35 m3/h voor de slaapkamers waarvan 36 voor onze slaapkamer.

[Afbeelding]

En dan staat de WTW dus op max capaciteit te loeien.

Wat voor CO2-waarden zie jij dan in die kamers @nooberke?
Eerste nachten in de slaapkamer klaagde mijn Netatmo steeds over CO2 >1000, daarna met de deur open geslapen. Tijdens het klussen heb ik regelmatig waardes >1500 gezien als iemand druk bezig is met de deur dicht.

• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-04 10:15
Ik zou voor de slaapkamer met 2x 45 kijken of je de inblaas 2x maximaal weg kan zetten vanaf de deur, ipv 1x nabij de deur de plaatsen.

Ik weet overigens niet of je voldoende overflow door je woonkamer heen krijgt. De kans bestaat dat de lucht toch het liefst de kortste route neemt naar de keuken. Die overflow-doorvoer moet goed gedimensioneerd zijn.
Heideram schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:41:
Hallo beste tweakers,

Ik volg al een tijdje met grote interesse dit topic, en ben met de opgedane kennis aan het stoeien geweest om voor ons huis een opzet te maken voor het toevoegen van een WTW systeem.
Het betreft een bestaande woning van bouwjaar 2000 welke op dit moment wordt geventileerd door raamroosters en afzonderlijke afzuiging in keuken, wc en badkamer. De woning wordt bewoond door 2 personen en dit zal zolang wij er wonen ook zo blijven. Nu we eea renoveren zijn lijkt mij dit het moment om ook een WTW systeem toe te voegen.

De WTW unit zou ik graag beneden in de berging willen zodat deze altijd makkelijk te bereiken is (toe en afvoer lucht via gevel BG), op onze vliering heb ik geen ruimte ivm beperkte hoogte. Vanaf de WTW unit dan 160mm toe/afvoer via flexibele dempers naar keuken/kamer en standleiding via nog te realiseren doorvoeren in betonvloer richting de vliering om vanaf daar weer te vertakken naar de (mdf) plafonds van de slaapkamers en badkamer. Tussen de aftakkingen van de toevoer leidingen had ik starre dempers in gedachten ivm overspraak.

Willen jullie eens naar mijn opzet kijken en eventueel voorzien van commentaar? Ik wil gebruik maken van de overflow welke enerzijds onder de deur van hal/woonkeuken zal gaan en anderzijds door een te realiseren muurdoorvoer van hal/woonkamer dmv ventiel met demping.

BVD
Edit>> De ventielen op de begane grond zullen via de wand gaan en op de verdieping via het plafond

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• P5ycho
nooberke schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:49:
[...]

Een extra ventiel toevoegen achteraf lijkt mij niet echt een doenbare klus helaas? Als ik er eerder achter was gekomen hadden we misschien nog iets vanuit de koof kunnen doen maar uiteraard is nu alles ingebouwd en afgewerkt.
[Afbeelding]

Zolder moet ook nog het één en ander gedaan worden en is nu geen ventilatie op de technische ruimte na...zou er een goede installateur te vinden zijn die zich wilt branden aan dit soort bestaande installaties?
[...]

Eerste nachten in de slaapkamer klaagde mijn Netatmo steeds over CO2 >1000, daarna met de deur open geslapen. Tijdens het klussen heb ik regelmatig waardes >1500 gezien als iemand druk bezig is met de deur dicht.
Ik kan het niet anders maken helaas. Ik kan ook niet zien wat de impact gaat zijn, die kun je zelf beter inschatten.

Ga vragen bij je installateur of aannemer (iig degene die veeantwoordelijk is) of ze willen zorgen dat je met een CO2 van 800 kunt slapen, want wat ze gedaan hebben is wel genoeg volgens Bbl maar niet als je er echt wilt wonen. Verschuilen achter 'het voldoet aan Bbl' is dan ook niet terecht, deze problemen zijn al jaren bekend en de betere installateur met support vanuit de fabrikant maakt deze fout niet meer.

• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-04 10:15
Wat @P5ycho zegt is route 1 en anders zit je toch met de gebakken peren wat betreft de slaapkamer.

Hier is in bestaand huis ook sprake van ondercapaciteit voor de slaapkamers. De WTW gaat 's nachts altijd in maximale stand - berekend op wat nodig is dus meer door het ventiel dan wat kan. Dit maakt in de afzuig echt wel geluid, maar in de slaapkamer nauwelijks hoorbaar. We komen hiermee boven de 45m3 en de lucht is in elk geval op waarneming fris.

Natuurlijk wil je minder dan 1000 waarde behalen. Als je niet een extra punt kan bijmaken, dat vraagt boorwerk door je plafond, is meer lucht van de WTW forceren door een te klein punt. Dus de maximale stand van de WTW verhogen en inregelen dat slaapkamer een verhoging heeft en beneden gelijkt blijft. En dit tot een niveau waar het geluid nog acceptabel is.. Dit zou mijn strategie zijn maar mogelijk zijn daar andere bezwaren tegen :X

Toevoegen van een punt op zolder kan natuurlijk prima, maar zorg voor een complete berekening en doe dit dan in combinatie met een verhoogde inregeling van de de slaapkamer(s).
nooberke schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:49:
[...]

[Afbeelding]

[...]

• nooberke
P5ycho schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:02:
[...]

Ik kan het niet anders maken helaas. Ik kan ook niet zien wat de impact gaat zijn, die kun je zelf beter inschatten.

Ga vragen bij je installateur of aannemer (iig degene die veeantwoordelijk is) of ze willen zorgen dat je met een CO2 van 800 kunt slapen, want wat ze gedaan hebben is wel genoeg volgens Bbl maar niet als je er echt wilt wonen. Verschuilen achter 'het voldoet aan Bbl' is dan ook niet terecht, deze problemen zijn al jaren bekend en de betere installateur met support vanuit de fabrikant maakt deze fout niet meer.
Ik kan een poging doen bij de aannemer, maar ik verwacht dat ze zich gewoon verschuilen achter het BBL

• Bromptonrijder
Je kunt beginnen met een poging doen de ventielen anders in te stellen. Het lijkt erop dat de ventielen in de woonkamer volledig open staan en die in de slaapkamers veel minder ver open staan. Zet om te beginnen die in de hoofdslaapkamer eens op stand 25 en test hoeveel beter het dan is

• P5ycho
Je kunt ook zelf aan de slag. Trek het ventiel er eens uit voor een nachtje, en meet je CO2. Als het dan wel voldoet dan moet er een mouw aan te passen zijn. Zet daarna je ventiel terug op maximale opening, meting herhalen. Als dat ook voldoet hoef je geen extra ventiel aan te brengen.

• nooberke
@Bromptonrijder en @P5ycho mijn partner is pas volgende week weer terug, ik ga maar geen tijdelijke partner zoeken om 's nachts de CO2 metingen te kunnen doen. >:)

Weet wel van toen de ventielen eruit waren voor schilder/stuc-werk je een enorme bak tocht uit die gaten voelde komen. Dus ik ga het proberen! Bedankt voor het meedenken.

• jvc87
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-04 09:27
_kilian_ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:55:
In stap 3 zit een tabje ergens bovenaan waar je tussen ‘duct input’ en ‘calculation details’ kan wisselen. Bij die laatste zie je de drukval. Is dat wat je bedoelt? @jvc87
Stap 3 is bij mij Raming.
Ik kan ook nergens buislengtes of iets dergelijks ingeven. De tool is eerder om gewoon een stuklijst te genereren.

• P5ycho
nooberke schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:57:
@Bromptonrijder en @P5ycho mijn partner is pas volgende week weer terug, ik ga maar geen tijdelijke partner zoeken om 's nachts de CO2 metingen te kunnen doen. >:)

Weet wel van toen de ventielen eruit waren voor schilder/stuc-werk je een enorme bak tocht uit die gaten voelde komen. Dus ik ga het proberen! Bedankt voor het meedenken.
:+

Die tocht komt omdat de aangevoerde lucht niet geleidelijk gemengd wordt zonder ventiel.

Mijn mening blijft wel dat de aannemer een woning moet leveren waar je met 2 personen in de hoofdslaapkamer kunt verblijven met de deur dicht, iedereen begrijpt dat dat onder normaal gebruik valt. Extra notitie is dat dit op nominale debiet moet kunnen, dus zonder optoeren. Optoeren is voor bezoek en vocht. Er zijn meer mensen in dit topic die geklaagd hebben over de CO2 regeling van de Duco's trouwens, er wordt hoorbaar op- en afgetoerd bij die dingen.

O, en controleer de spleet onder je deuren even. Zonder spleet geen luchtverplaatsing.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 22-04-2026 11:58 ]

• Termy

Termy

nooberke schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:37:
[...]

Ik kan een poging doen bij de aannemer, maar ik verwacht dat ze zich gewoon verschuilen achter het BBL
Ik ben heel benieuwd hoe het bij jou gaat. Tot nu toe krijg ik ook dat ze hardcore verwijzen naar de bbl voor de verwarmingsinstallatie en dat als ik het er niet mee eens ben ik via de formele route een klacht kan indienen dus ik heb 0 hoop wat dit betreft. Als ik ze niet hard dwingen kan gaat het zeker niet anders worden.

Wat vervelend is bij ons is dat dit matige debiet al op 297 m3/h in totaal zit met een Brink Flair 300 dus speling heb ik ook niet.

Wel raar dat de deur open zo'n verschil maakt. Dat klinkt alsof je debieten niet echt gehaald worden?

[ Voor 7% gewijzigd door Termy op 22-04-2026 14:20 ]

• nooberke
P5ycho schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:56:
[...]

:+

Die tocht komt omdat de aangevoerde lucht niet geleidelijk gemengd wordt zonder ventiel.

Mijn mening blijft wel dat de aannemer een woning moet leveren waar je met 2 personen in de hoofdslaapkamer kunt verblijven met de deur dicht, iedereen begrijpt dat dat onder normaal gebruik valt. Extra notitie is dat dit op nominale debiet moet kunnen, dus zonder optoeren. Optoeren is voor bezoek en vocht. Er zijn meer mensen in dit topic die geklaagd hebben over de CO2 regeling van de Duco's trouwens, er wordt hoorbaar op- en afgetoerd bij die dingen.

O, en controleer de spleet onder je deuren even. Zonder spleet geen luchtverplaatsing.
Het onrustig optoeren herken ik wel ja, ik laat hem nu bij aanwezigheid overdag op standje twee staan. En als we langduring nabij de sensoren zijn of weg zijn zet ik hem op auto.

De kieren onder de deuren zijn fors, zo tussen de 2.5 en 3 centimeter.
Termy schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:19:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoe het bij jou gaat. Tot nu toe krijg ik ook dat ze hardcore verwijzen naar de bbl voor de verwarmingsinstallatie en dat als ik het er niet mee eens ben ik via de formele route een klacht kan indienen dus ik heb 0 hoop wat dit betreft. Als ik ze niet hard dwingen kan gaat het zeker niet anders worden.

Wat vervelend is bij ons is dat dit matige debiet al op 297 m3/h in totaal zit met een Brink Flair 300 dus speling heb ik ook niet.

Wel raar dat de deur open zo'n verschil maakt. Dat klinkt alsof je debieten niet echt gehaald worden?
Met de deur open is er wat extra ventilatie door de natuurlijke lucht flow? Ik heb wel iets ruimte op de Duco D325, maar het is gewoon enorm jammer dat installateur eigenlijk zo'n slecht systeem regelt. De 180 liter boiler is ook al zo'n feest :X

• P5ycho
In het geval van projectbouw kun je je ook organiseren met andere kopers. Dat zie je bij crappy warmtepompinstallaties ook gebeuren.

• w00key
Lucht mixt heel makkelijk. Deur open en je hebt vers lucht via alle andere ventielen.

@nooberke

Ik zou gewoon de balans op zijn kop gooien, inblazen voornamelijk in de slaapkamers, afzuigen hoofdzakelijk in de badkamer en keuken. Lucht maakt een mooie grote ronde, je zit toch nooit overal tegelijk.

Totaal debiet blijft hetzelfde maar je blaast in de nacht niet onnodig 160 m3/uur in de woonkamer waar toch niemand zit. Draai lekker de ventielen boven wijd open, dan shift het vanzelf naar hopelijk 200 m3/uur boven 100 m3/uur beneden, ongeveer. Maakt niet uit dat het niet exact is.

En kijk of je die Duco anders kan inregelen. Sticker zegt 325 max. Je rapport zegt ~260 gemeten. Gooi hem een stand hoger.

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:31

BrammT

The one and only!

Aangekomen in de volgende fase van de verbouwing, kom ik langzaam aan op het punt dat ik binnenkort moet gaan starten met opbouw van balansventilatie / WTW.... Nu is daar een mooie berekening op los gelaten op last van de gemeente t.b.v. de vergunning, dus ik ben zelf nog wat onbekend in de materie.

Mijn oog is gevallen op de Zehnder modellen, maar ik weet nog niet exact welke. Wel wordt het er sowieso eentje met enthalpiewisselaar en RF module.

Mijn twijfel zit nog in de capaciteit. Als ik het goed begrijp, moet ik de Aan- en afvoercapaciteit bij elkaar optellen en * 1,5 doen volgens bouwbesluit?
Dan zou ik uitkomen op: 277,2 + 77 = 354,2.
254,2 * 1,5 = 531,3.

Dan zou ik dus uitkomen op de Q600 serie, of begrijp ik het dan nog niet goed?
Onderstaand de documentatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lGa4m1Dofd65oZbqa9gF8N_hE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fwOVn7xHjpNNiAlgS6kgK4gF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sknNwirZHwwEI5E3GQQl9BwbQ2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9PS86AY1QX9ouNtG5nMf4VdZ.png?f=fotoalbum_large

Wie kan me een zetje in de goede richting geven? :)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• balfnl
BrammT schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:15:
Aangekomen in de volgende fase van de verbouwing, kom ik langzaam aan op het punt dat ik binnenkort moet gaan starten met opbouw van balansventilatie / WTW.... Nu is daar een mooie berekening op los gelaten op last van de gemeente t.b.v. de vergunning, dus ik ben zelf nog wat onbekend in de materie.

Mijn oog is gevallen op de Zehnder modellen, maar ik weet nog niet exact welke. Wel wordt het er sowieso eentje met enthalpiewisselaar en RF module.

Mijn twijfel zit nog in de capaciteit. Als ik het goed begrijp, moet ik de Aan- en afvoercapaciteit bij elkaar optellen en * 1,5 doen volgens bouwbesluit?
Dan zou ik uitkomen op: 277,2 + 77 = 354,2.
254,2 * 1,5 = 531,3.

Dan zou ik dus uitkomen op de Q600 serie, of begrijp ik het dan nog niet goed?
Onderstaand de documentatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wie kan me een zetje in de goede richting geven? :)
Ik zou beginnen met de spreadsheet pakken van P5ycho uit de openingspost. Over het algemeen wordt de Bouwbesluit norm hier als onvoldoende gezien en dat blijkt vaak ook in de praktijk, zie een aantal topics terug.

Over het algemeen wordt hier gerekend met met een aantal m3/u (meestal 45 op stand hoog) per persoon per ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door balfnl op 23-04-2026 18:35 ]

• Aeien
  • Laatst online: 23:18
Beste Tweakers,

afgelopen week is mijn oude WTW (brink renovent 400) vervangen voor een Brink flair 400.
De flair werd geadviseerd door de installerende partij, obv informatie en foto's/video's van de vliering.

Installatie ansich oke verlopen, maar ik vond toen al dat ze best flink aan het buigen waren met de flexibele tubing huis-in (dus afvoer uit en aanvoer naar huis). De flair is mild groter dan de renovent was, dus het was ook wat krapper wellicht.

Nu heb ik het zo ver dat ik in home assistant alles kan uitlezen en zie ik bij 200m3/u debiet 117Pa inlet druk en bij 300m3/u 255 Pa inlet druk.

Dit is, voor zover ik kan zien in de specsheet en chatGPT mij weet te vertellen, op z'n minst inefficient, maar eigenlijk te hoog.

Wat is jullie oordeel? Ik snap dat de installateur moet werken met wat hij heeft, maar in principe had de hele unit iets verschoven kunnen worden om ruimte te creeeren. Er is in het hele proces niet gesproken over suboptimale plaatsing of moglijke risico's hiervan.

Dus: is dit over de grens van acceptabel en kan ik de installateur hier op aanspreken? Of valt het binnen normaal?

Kan helaas nu geen foto verkrijgen, maar kanalen maken een nagenoeg 180gr knik omlaag, direct nadat ze verticaal omhoog uit de WTW zijn gekomen.
Moet de factuur nog betalen, dus dat evt achter de hand houden als het niet binnen de norm valt :)

Thanks!

• P5ycho
Foto en energieverbruik?
255Pa is bijna wonderbaarlijk hoog.
Was misschien handig geweest om dan ook even de kanalen en integeling te checken?

• Aeien
@P5ycho

Verbruik 200m3/u: 50W bij dus 117Pa 300m3/u: 125W bij dus 255Pa. Gemeten met home wizard stekker.

Foto's bijgevoegd, zo goed als ik ze kon krijgen.
Links de buizen geconnecteerd met het dak, rechts maken ze beiden een 180gr hoek naar onder.

M.i. had de WTW prima 20cm lager kunnen hangen en/of 20cm naar links (met mogelijk verschuiven van enig kabelwerk). Ze hebben denk ik dezelfde montage gebruikt als de oude renovent?

Toegegeven: hoe vaak ga ik 300m3/u draaien? Wellicht enkel voor in bad gaan of incidenteel groot bezoek. Het lijkt alsof ik met 200m3/u het CO2 in de woonkamer prima onder of op de 800ppm kan houden.
Edoch: ik betaal goed geld voor de installatie en had hier op voorhand graag over gepraat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqXwnki1nx0BGXUYYVhrIhxhxHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcoUnD7gS2Au1UPBD2ESOuYH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iRfNwDYxnxBM-tO0DdWPXr8Hd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgS4jY69Nde2IprrKkspOUTv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeGwSC9_utgmlkHt1V1yY4FmxOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kv6CWaYOmcVgsn3aVQB7TJ53.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Aeien op 23-04-2026 21:51 ]

• P5ycho
Beschamend!
Ter vergelijk, hier 200m3/h bij 25W. Dit kost je een hoop geld over de verwachte levensduur van 15 jaar.
De buizen naar het dak moeren ook geisoleerd zijn trouwens.

• Aeien
Thanks.
Ja ik had al gerekend: 10W verschil op 25 cent/kwh doet al 90e per jaar, dus 1350e over 15 jaar. En 10W is conservatief ingeschat.

Voor mij moeilijk te stellen hoeveel weerstand door specifiek deze bochten komen, maar de kans is reëel dat dit beter had gekund en geld had bespaard.

Iemand anders vanuit ervaring een mening? Of zitten er toevallig installateurs op dit thread?

• P5ycho
Het waren toch installateurs die dit gedaan hebben? :X

De hele handel zal moeten zakken, red je dat met de condenswaterafvoer?

10W het jaar door kost ~22 euro bij €0,25 per kWh,.
Bij 25W besparing is dat 825 euro over 15 jaar.

[ Voor 30% gewijzigd door P5ycho op 23-04-2026 22:48 ]

• Heideram
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22:58
Emmie111 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:52:
Ik zou voor de slaapkamer met 2x 45 kijken of je de inblaas 2x maximaal weg kan zetten vanaf de deur, ipv 1x nabij de deur de plaatsen.

Ik weet overigens niet of je voldoende overflow door je woonkamer heen krijgt. De kans bestaat dat de lucht toch het liefst de kortste route neemt naar de keuken. Die overflow-doorvoer moet goed gedimensioneerd zijn.

[...]
Bedankt voor de feedback, de ventielen in de slaapkamer kunnen wellicht op een andere plaats komen ik had deze zo geplaatst zodat deze niet gericht zijn op het bed (niet ingetekend maar deze komt met het hoofdeinde aan de rechterkant). Voor wat betreft de overflow had ik zelf ook al het gevoel dat de meeste lucht door de ventielen uit de keuken zullen worden aangezogen. Ik had een overflow ventiel van de hal/kamer in gedachten omdat 125m3 (op 100%) niet onder de deur past van de hal/keuken. Eventueel had ik nog een inblaasventiel naar de kamer in gedachten maar dan moet ik met de afzuiging ook weer wat doen ivm balans. De deur van de hal zit een beetje ongelukkig om de overflow mooi in de woonkamer te krijgen, maar zal door de gehele luchtstroming in de kamer/keuken niet voldoende lucht gemengd worden?

• Aeien
P5ycho schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:30:
Het waren toch installateurs die dit gedaan hebben? :X

De hele handel zal moeten zakken, red je dat met de condenswaterafvoer?
Helaas waren het idd monteurs, maar weet uit de warmtepomp fora dat helaas de ene installateur de andere niet is.

Denk dat de installatie met geen/minimale aanpassing aan syfon of kabels zeker 15-20cm naar onder en 5cm naar links kan. Beiden creëeren ruimte.

Ik zal morgen proberen brink te contacteren met wat zij vinden van deze waardes en dan contact opnemen met de installateur.

Gelukkig de factuur nog niet betaald, dat scheelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn71Ltgpen1xC7AEKKTAADUHCn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuRGPVmvDlOlW4Zeb8oUzyAq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Aeien op 23-04-2026 22:49 ]

• P5ycho
Wijs ze even vriendelijk op de installatiehandleiding, je behoort dempers van een meter lengte gestrekt te monteren. Wat hier gedaan is is lekker makkelijk, vroeg thuis.
Check ook even of die buis helemaal tot onderin de zwanenhals steekt, anders zuigt de wtw unit daar valse lucht aan. Met een droogsifon zou je nog verder kunnen zakken.

[ Voor 33% gewijzigd door P5ycho op 23-04-2026 22:55 ]

• Aeien
Thanks; ik lees wel over de 1m toevoer, maar ihkv geluidsdemping, niet de drukken, en niks over gestrekt.

Lees in de handleiding verder niks over streefdrukken bij bepaalde debieten. Wel een grafiek en tabel over drukken en verbruik, maar daar zitten mijn waardes zo ver vandaan dat ik niet weet of ik ze goed interpreteer :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTXMQFalqtsodO8xtPZdOrv9-xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsJ20o1SOyBPWnxTeibEYEwB.jpg?f=fotoalbum_large

• P5ycho
Als je dan de handleiding van de betreffende demper leest, zul je zien dat deze het best presteren en dempen als ze volledig uitgerekt zijn.

Brink zal wel goed gek zijn om streefwaarden te vermelden, daar zitten installateurs niet op te wachten natuurlijk.

Er is ook best kans dat jouw buizenstelsel ook onderbemeten is, of je ventielen teveel geknepen.

• Aeien
Ja, dus dat kan een welles/nietes spelletje worden of het komt door hun aandeel in de installatie,of de rest van de kanalen.
Vandaar dat ik wat steun zoek hier of bij brink, tav hoe dit uit ziet 😋
Apparaat kan de max van 400m3/u ook niet halen, maar blijft steken op 330m3/u. Weet dat het een technisch maximum is, maar vind het wel riant minder

[ Voor 43% gewijzigd door Aeien op 23-04-2026 23:18 ]

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste