• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:28
Guido7619 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ik heb geen fan in huis die zooi naar binnen zuigt met het volume wat een wtw doet. Enkel een fan die lucht afzuigt, via roosters in de ramen. Daar zou ongezien ook wel zooi naar binnen kunnen komen. Enige voordeel is dat die zooi dan niet gaat lopen rotten in het filter.
Laten we allereeerst stellen dat, los van hoe je ventileert, een gezond debiet gelijk is over alle systemen. Dat betekent dus dat het in jouw huis gezond is om, bijvoorbeeld, 45m3/h/persoon te ventileren. Dat is bij mijn huis ook zo, uitgaande van hetzelfde aantal personen. De hoeveelheid aangetrokken troep schaalt lineair met het ventilatiedebiet.

Dat gezegd hebbende, alle lucht die jij mechanisch afzuigt (systeem C) wordt vervangen door nieuwe, ongefilterde lucht van buiten. Als dat nie zo is, dan ben je je huis vacuum aan het trekken. Dat is natuurlijk onmogelijk. De druk blijft gelijk, dus is invoer en uitvoer gelijk.
Die ingevoerde lucht die jij niet mechanisch invoert maar op een natuurlijke manier laat binnenstromen, zit dus nog al die troep in. En ook die insecten komen via die kieren wel naar binnen.
Waar je dan nog discussie over kunt hebben is hoe efficient een wtw systeem ingericht is op absoluut debiet tov systeem C, waar ik toch het idee heb dat de buisdiematers en debieten vaak wat lager zijn.
Mijn huis had ook WTW. Bij aankoop deze unit verwijdert en de leidingen ook. Toen bleek al wel dat er veel insecten inzaten. Alle buizen in het aanzuiggedeelte waren behoorlijk vervuild met dode insecten en spinnewebben enz. Moet wel zeggen dat al het leidingwerk na de unit wel schoon was.
Ja, dat is te verwachten natuurlijk. Het is een directe verbinding met buiten. Daar is echter niets mis mee. Een dood insect droogt uit en blijft lekker liggen, het is geen rottend rattenlijk ofzo (en mijn huis ook zeker geen cleanroom met mensen, vogels en katten).
Dat gezeged hebbende, heb ik er nu 8 jaar later best spijt van dit systeem toch te hebben verwijdert. Er waren diverse redenen voor toendertijd, maar het principe van de wtw bevalt mij wel en zou het eigenlijk wel weer in ere willen herstellen.
In dit topic zeggen we natuurlijk allemaal: doen! :)

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 22-08-2026 10:36 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:01
Hallo WTW Guru's,

Ik ben inmiddels een stapje verder met het ontwerp van mijn WTW installatie. Ik kan wel wat feedback gebruiken.

Uitgangspunten:
  • 2 persoons huishouden, geen kinderen en af en toe bezoek.
  • Berekening laten maken door ventplan.nl (super koele tool!)
  • Alles met spirobuis omdat slangen teveel boorgaten oplevert tussen de twee bouwdelen
  • WTW Unit gaat een refurbished apparaat worden want nieuw zijn ze mij serieus te duur ;)
Onderstaande afbeeldingen zijn een export vanuit ventplan.nl (had ik al gezegd dat dat een super koele tool is?):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSpnh6QWjTGBHLzAyxW54Dwt8ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JGeYYkSLb6UX1Bfys4ECNoxE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crLecBzTq5p5ChGDgkl2eHFWuu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rdn2gJ1FY4pRyC2IsUircxz1.png?f=fotoalbum_large

Edit: Tussen de woonkamer en de keuken komt in de deur een rooster. Bijvoorbeeld de NedCo 450x90 voor voldoende doorstroom.

Uiteraard moet ik in de uitvoering nog wel eens een aanpassing doen maar de basis staat er in ieder geval.

Ik denk dat een unit met een maximum capciteit van 400 m³ per uur voldoende zou moeten zijn.

Ben benieuwd wat jullie van het ontwerp vinden!

EDIT: Maar aanleiding van de reactie van @Andrehj heb ik de materiaalspecificatie en aanverwante verwijderd (en de afbeeldingen vervangen voor exemplaren met leesbare debieten)

[ Voor 93% gewijzigd door S.J.Onnie op 23-08-2026 06:58 ]

@S.J.Onnie Ik mis de overspraakdempers.
En al die witte vellen papier in je post voegen niks toe, behalve dat ze het overzicht verminderen. Je hebt meer aan een goede tekening waar dan ook leesbaar de debieten op staan. In jouw tekening is de belangrijkste tekst (die van de debieten) veel te klein.

[ Voor 76% gewijzigd door Andrehj op 22-08-2026 18:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• S.J.Onnie
Andrehj schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:02:
@S.J.Onnie Ik mis de overspraakdempers.
En al die witte vellen papier in je post voegen niks toe, behalve dat ze het overzicht verminderen. Je hebt meer aan een goede tekening waar dan ook leesbaar de debieten op staan. In jouw tekening is de belangrijkste tekst (die van de debieten) veel te klein.
Hallo @Andrehj ,

Overspraakdempers heb ik niet nodig (2 persoons huishouden :)). Ik heb mijn post aangepast zodat de overige bladen niet meer voor verwarring zorgen. Als de afbeelding wordt aangeklikt, zijn de debieten leesbaar (in ieder geval op mijn tablet ;) )

Sowieso bedankt voor jouw reactie!

[ Voor 13% gewijzigd door S.J.Onnie op 22-08-2026 18:33 ]

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 14:10
dames here WTW enthousiastelingen - ik ben druk bezig de laatste items voor mijn systeem aan te schaffen (hoekhuis, 4 personen). (Zhender 450 Empathie) Nu zit ik met een keuze:

ik wil in mijn woonkamer 180m3 totaal krijgen; 3x45 m3 invoer via rooster (de laatste 45 kan via een ander kanaal). Hier heb gelukkig een mooie route via een koof - maar de buis komt uit bij een gipsen zijmuur in mijn woonkamer, de ander kant van dit muurtje is loze ruimte boven de voordeur dus zat ruimte.

De vraag die ik nu heb, voor 135 m3 invoer - denk ik dat een rooster mooi kan zijn - inplaats van 3 ronde Luna's (die ook nog eens niet zo dicht op elkaar mogen staan). En nu het probleem - websites als ventieland of 123 ventilatieshop hebben erg karige info over roosters, hoe deze aan te sluiten op een lucht kanaaal, karakterestiek over geluid, en zelfs kleur. zijn er mensen hier die ook een horizontaal rooster hebben in de huiskamer - nog tips over wat werkt en wat niet werkt? Rooster komt boven de bank te hangen dus zaken als tocht en geluid moet ik echt rekening mee houden... ook komt deze in het zicht, de roosters die ik zie zijn van alluminium en voelen aan als een schoolgebouw of zwembad - niet een knusse huiskamer.... kortom, iemand tips?

at your service

@The_Butler Een rooster boven de bank, zeker als daar ook nog eens 135 m³/h doorheen moet, geeft geheid tochtproblemen in de winter. Dan is de inblaaslucht immers maar zo'n 15 graden. Als dat recht boven je naar beneden valt wordt je niet vrolijk.
Ik kan hier (in de winter) een Zehnder Luna al voelen als er maar 30 m³/h doorheen komt (als ik er recht onder sta). Boven je bank wil je dat echt niet.
Plaats geen toevoerroosters op plaatsen waaronder je stilzit of -ligt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• P5ycho
De ventielen zijn bewezen oplossingen, roosters met grote debieten is vragen om problemen als je niet weet wat je doet. De beste optie is een rooster dat langs het plafond af blaast (coanda effect).

Je zou eens kunnen kijken naar de ventmann line serie, daar staat duidelijk bij wat de performance is:
https://ventmann.eu/frameless-diffusers/line/

• jmu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-08 11:25

jmu

Hallo allen, na de aankoop van mijn woning uit 2008 bleek al snel dat de vorige bewoners geen onderhoud aan het WTW systeem hadden gedaan. Met als gevolg dat het warmtewisselingssysteem helemaal smerig/zwart is, de filters in de WTW unit zijn nog wel schoon. De filterdoppen in de woning zelf zien er op 1 na nog wel schoon uit. De unit die erin zit is een Brink Renovent HR 2/2 2008 uit 2008. Voor de vervanging komt Feenstra met de Brink Flair 400 4/0L, terwijl Breman oppert om voor een 300 te gaan.

Mijn kennis van een WTW systeem is 0, dus graag jullie hulp.

Vraag 01: Aldus de Feenstra monteur is het doordraaien van het systeem niet schadelijk voor de gezondheid, heb jij hiermee andere ervaringen/advies?

Vraag 02: Welke van deze 2 systemen zou jij adviseren, dan wel een ander WTW systeem?

Mocht je nog een andere tip hebben die waardevol is dan wordt dat zeker gewaardeerd, alvast bedankt voor het meedenken!

• P5ycho
De unit vervangen zonder eerst te kijken of het kanalensysteem nog ok is lijkt me onverstandig.
Als de wisselaar vies is, dan zit dat ook in het kanalenstelsel.

Ook zou ik het ventilatieplan willen zien, maar dat is vast niet op papier geleverd.
Als je weet hoeveel je ventileren moet, dan pas kun je de juiste unit selecteren.

Dus:
1. Ventilatieplan
2. Controleren of kanalenstelsel daar aan voldoet
3. Schoonmaken waar nodig en evt verbeteren (hoofdslaapkamer is bijna altijd het probleempunt)
3. Unit kiezen en installeren
4. Inregelen ventielen adhv ventilatieplan

[ Voor 37% gewijzigd door P5ycho op 23-08-2026 12:05 ]

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 14:10
Andrehj schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:49:
@The_Butler Een rooster boven de bank, zeker als daar ook nog eens 135 m³/h doorheen moet, geeft geheid tochtproblemen in de winter. Dan is de inblaaslucht immers maar zo'n 15 graden. Als dat recht boven je naar beneden valt wordt je niet vrolijk.
Ik kan hier (in de winter) een Zehnder Luna al voelen als er maar 30 m³/h doorheen komt (als ik er recht onder sta). Boven je bank wil je dat echt niet.
Plaats geen toevoerroosters op plaatsen waaronder je stilzit of -ligt.
oh wow - dat klinkt best heftig, Dan moet ik echt even terug naar de tekentafel. Bedankt voor dat inzicht!

at your service

• jmu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-08 11:25

jmu

P5ycho schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:59:
De unit vervangen zonder eerst te kijken of het kanalensysteem nog ok is lijkt me onverstandig.
Als de wisselaar vies is, dan zit dat ook in het kanalenstelsel.

Ook zou ik het ventilatieplan willen zien, maar dat is vast niet op papier geleverd.
Als je weet hoeveel je ventileren moet, dan pas kun je de juiste unit selecteren.

Dus:
1. Ventilatieplan
2. Controleren of kanalenstelsel daar aan voldoet
3. Schoonmaken waar nodig en evt verbeteren (hoofdslaapkamer is bijna altijd het probleempunt)
3. Unit kiezen en installeren
4. Inregelen ventielen adhv ventilatieplan
Bedankt voor het uitgebreide meedenken.

Heb inderdaad geen documentatie van het huidige ventilatieplan, maar enkel algemene “bewonersinformatie van Brink”. Op de bouwtekeningen is dit verder ook niet zichtbaar.

• P5ycho
Dan maak je er een, leuk klusje voor de zondagavond ;). In dit topic is alles te vinden dat je nodig hebt.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:57
@jmu Bij gemeente de bouwaanvraag opvragen. Met een beetje geluk zit de ventilatieberekening er ook bij. Bij mij wel.

[ Voor 8% gewijzigd door nessio op 23-08-2026 20:55 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Ik lees hier geen ervaringen met de Mitsubishi lossnay wtw units en veel over zhender en de positieve ervaring met oa enthalpiewisselaar. Prijstechnisch zijn de mitsubishi units omdat ze ook een enthalpiewisselaar hebben verreweg goedkoper dan zhender en andere merken met enthalpiewisselaar. Ik twijfel dus of ik hier iets over het hoofd zie?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• P5ycho
Zehnder heeft gewoon een grotere installed base, dus ook meer gebruikerservaringen om te delen.
Ik zou die unit best eens aan de tand willen voelen, maar ik kan er maar 1 tegelijk hebben draaien :).

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-08 08:16
@Djvdb Ik heb nog niet verder gekeken, maar toen in jaren geleden mijn WTW thuis verving had ik de goedkopere unit opgehangen (Itho ipv Zendher), scheelde paar honderd euro. Dit was zonder enthalpiewisselaar overigens.

Waar ik mij op verkeken had was dat de filters belachelijk duur waren (set was ongeveer 2,5 keer zo duur) ondanks dat ik de after market filters aanschafte. Misschien nog wel even naar kijken of hier een verschil in zit.

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-08 10:41
Volgens mij hebben de woning WTW's van Mitsubishi geen enthalpiewisselaar. Alleen de units bedoeld voor utiliteit

• Annieke
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-08 16:27
Beste allen,

We zijn bezig met een verbouwing uit denken van ons vrijstaande huis uit 1970. We willen het huis goed isoleren, warmtepomp aanleggen met beneden vloerverwarming. Boven weten we nog niet, misschien verwarmen en koelen met airco. En we willen ook een WTW-installatie aanleggen. Ik heb zelf een capaciteitsberekening ingevuld en een aantal WTW-units op een rij gezet, maar loop tegen een paar vragen aan waar ik hier graag meer over wil weten.

Situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5raXPDTaINswy7hj31M3L7FD-6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/35iLcYVgXu6rCaeantd3JOys.png?f=fotoalbum_large Woning, verbouwing van begane grond + verdieping + zolder:
  • Begane grond: open woonkamer/keuken (samen 46,5 m²), WC (1,5 m²), wasruimte (7,3 m²), hal/gang
  • Verdieping: 3 slaapkamers (15,3 / 10,62 / 8,74 m²), werkkamer (8,04 m²), badkamer (6,1 m²), gang
  • Zolder: hier komt de WTW-unit te staan, bereikbaar via een vlizotrap, met 2 dakramen. Alleen techniek/berging, (nog) geen verblijfsfunctie.
  • Condensafvoer op zolder is al aanwezig (dus geen showstopper voor units zonder enthalpiewisselaar)
  • Concept buizenplan heb ik hier in gezet: https://ventplan.nl/s/a686073ba02e/resultaten. Op zolder staat de WTW en het zijn houten verdiepingsvloeren.
  • We zijn met 2 personen in huis, maar we hebben het gedimensioneerd voor 4 personen
Ventilatieberekening 
  • Onze huidige berekening komt uit op ongeveer 260 m³/h toevoer en 260 m³/h afvoer. Maar willen nog wel extra capaciteit zodat we op zolder eventueel een werkkamer of slaapkamer kunnen maken. Zie bijlagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_MkBKr65UZkRrbz9zZ02jlhTOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hTLOK1wgesttgrMOGG8SbTwJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AheTvldNJLj-ZGQHecL9PiXZJ-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OyF0Cuejm69o6sj7bVTVKG6.png?f=fotoalbum_large

Toevoer:
  • woonkamer/open leefkeuken: 120 m³/h
  • slaapkamers samen: 140 m³/h
Afvoer:
  • keuken: 95 m³/h
  • wasruimte: 50 m³/h
  • WC: 25 m³/h
  • badkamer: 90 m³/h
Wensen
  • CO2-sturing in woonkamer, hoofdslaapkamer (en mogelijk werkkamer waar ik 2 dagen per week zit?)
  • Vochtsturing in de badkamer en wasruimte
  • Enthalpiewisselaar: geen ervaring mee, maar staan er wel voor open als het zinvol is
  • Voorverwarmer: fijn maar ik denk niet essentieel, Nederlandse winters zijn zelden extreem
  • Eventueel interessant: dag/nacht zone-sturing (slaapkamers vs. woonkamer/werkkamer worden nooit helemaal gelijktijdig vol gebruikt)
Welke we bekeken hebben
  • Itho Daalderop HRU ECO 350/400 
  • Itho Daalderop HRU 375
  • Brink Flair 325/400 
  • Zehnder ComfoAir Q350 
  • Zehnder ComfoAir E400 
  • Duco DucoBox Energy Comfort D325/D400 
  • Vasco T350 
  • Orcon HRC-400 EcoMax/MaxComfort
  • Orcon HRC-425 SmartComfort
  • Orcon HRC-570 SmartComfort
Twijfels
  1. Over de Itho HRU 400: ik kwam op dit forum een topic tegen over vervuilende inlaatmotoren bij de HRU400, met een theorie dat het inlaatfilter na i.p.v. voor de ventilator zou zitten. Bij de HRU350 lijkt dit anders te zitten (filter zit normaal voor de ventilator, alleen tijdens de zomerbypass wordt het overbrugd door een muggengaas). Herkent iemand dit, en is dit een reden om de 400 te mijden maar de 350 wel te overwegen? Of geldt dit inmiddels niet meer voor recentere bouwjaren?
  2. Er zijn veel negatieve reviews te lezen per model en ook veel verschillende keuzes wat het erg lastig maakt.
Alvast bedankt voor het meedenken en alle tips (over bijvoorbeeld aanleggen) zijn welkom!

[ Voor 5% gewijzigd door Annieke op 27-08-2026 07:31 ]

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:07
Zet Itho uit je hoofd. HRU400 is gewoon nog hetzelfde.

De HRU350 is heel simpel, instellen van toeren ipv debiet.

De HRU375 zou wel het filter op de juiste plek hebben, maar volgens Itho een poosje terug exact dezelfde communicatiemodule, die op de HRU400 voor heel veel mensen niet (goed) werkt.

Ook zal je antwoorden krijgen dat zone/co2 sturing niet heel veel toevoegt, behalve dat het meer kost, weinig oplevert en alleen maar extra dingen die kapot kunnen/tegen kunnen vallen, waar ik me bij aansluit. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Ro123 op 26-08-2026 19:19 ]

@Annieke Je vraagt naar tips over het aanleggen, maar daar staat dit topic al helemaal vol mee.
Qua merk: Ik zou altijd weer voor Zehnder gaan. Liever iets meer betalen voor iets wat goed is, en ook nog goede service heeft, dan iets wat wat goedkoper is en uiteindelijk veel ellende geeft.
Bovendien is het een Nederlands product, de assemblagelijn staat in Zwolle (ben er zelf eens wezen kijken).

Zo is er bijvoorbeeld een merk (weet niet meer welke) waar je, om een sensor oid te vervangen de achterwand los moet halen. Verhaal staat wel ergens in dit topic. Dat betekent dat je je je hele installatie af mag breken om een stomme sensor te vervangen.... Als je zoiets als fabrikant op de markt brengt ben je toch niet helemaal lekker?

Of inderdaad de bovengenoemde Itho, waar ze de functie van het toevoerfilter niet hebben begrepen.
Dat soort merken zijn wat mij betreft dan af. Ongeschikt.

En inderdaad die CO2-sturing: Ik heb hier een sensor in de woonkamer hangen die ik in de praktijk niet gebruik. Alleen als er langdurig veel bezoek is gaat de unit harder draaien, maar zelfs dat doe ik vaak handmatig. Dat werkt in de praktijk prettiger.
Regel het gewoon zo dat je in de slaapkamers en werkkamer altijd 25 à 30 m³/h per persoon hebt. En zorg voor voldoende overflow door de woonkamer. Dan is die sensor in de praktijk niet of nauwelijks nodig.

Hier de waardes bij ons in de woonkamer, momenteel een driepersoons huishouden, waarbij we zondagmiddag met vijf personen wat langer in de woonkamer zaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLedSyOpd5KdhtNlj8wDd-UGMdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WWVzxsXguFRxqNWuXc6TdpEc.png?f=fotoalbum_large
Dat alles met een op overflow gemaximaliseerde installatie, waarbij de WTW continu op dik 200 m³/h draait.

[ Voor 37% gewijzigd door Andrehj op 26-08-2026 19:55 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:25
@Andrehj volgens mij was dat merk de Duco ... box ;)

Dan eindelijk tijd voor mijn eigen ontwerpje voor de WTW in mijn nieuwe huis. Mijn worsteling zit hem vooral in welke aan-/afvoerroutes ik ga maken omdat al mijn vloeren beton zijn en ik die liefst op zo weinig mogelijk plekken wil doorboren. De WTW komt op zolder te hangen (2e verdiep) en ik heb veel schuin dak dus ik probeer koofjes in de slaapkamers ook te minimaliseren. Gaat niet helemaal lukken maar toch. Hieronder mijn eerste ontwerp en een paar hoofdvragen:
  • is het acceptabel/werkbaar om alleen in de slaap-/werkkamers in te blazen en in de woonkamer/keuken enkel overflow + afzuiging te doen? Ik kan eventueel ook een extra toevoer in de woonkamer maken maar ik heb al zoveel inblaas boven dat me dat dubbel lijkt.
  • Hoeveel debiet kan ik ongeveer qua afvoer door een bestaand 100mm stalen buis trekken die 2 verdiepingen omhoog loopt? dit is een kanaal wat er dus al zit wat ik wil hergebruiken. Ik mik op 60m3/uur afvoer. in de rekensheet van @P5ycho vastgesteld dat qua oppervlak 100mm rond ongeveer hetzelfde is als 2x een flex90 met binnenmaat 75mm. Dan zie ik bij 60m3/uur afvoer 1,89 m/s daar dat kanaal.
  • wat is de mooiste manier om 120 m2 weg te krijgen via een koof? Gaat om afvoer van de woonkamer die ik door een slaapkamer van zolder naar de bg probeer te trekken. Ik kan daar best een 160mm spiro in de hoek van de slaapkamer maken maar zit met het probleem hoe ik die dan in de verdieping er onder op 2 ventielen krijg. Moet ik dan stukje horizontaal op de slaapkamervloer doen met 125mm en dan 2 gaten in de vloer voor de ventielen? kan wel maar niet heel mooi of praktisch want raar koofje.
mijn ontwerp is obv max aantal personen dat aanwezig gaat zijn en bij 100% capaciteit (dus 45 m3/persoon). Afzuiging in de keuken gaat volledig buiten de WTW om en heeft eigen aanvoerklep en buis naar buiten toe.

De ster op de slaapkamer op de 1e verdieping geeft mogelijke locatie koof/160mm spiro voor afvoer woonkamer aan. verder ga ik uit van rooster in muur van gang naar woonkamer voor extra overflow want 180 m3/u door een spleet onder de deur lijkt me te veel.

De plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUmzdbEdgdrHXg3MfeTt8eT1Y-I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MufQwMBUvmyAxSq2APuCu2tT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6Ai1AqzFdDOXMAGFMUNDQ7vYPc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/E9QGNyXIAteJ4c9VfhyYg3dW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBKd3DDxeaMki9ZF7QCNEJ0i058=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JadHGA5WBgtYticyxl8JhKNM.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 26-08-2026 21:41 ]

@Fr33z Volgens Zehnder kan dat inderdaad, enkel inblazen in slaapkamers. Zie https://www.zehnder.nl/nl/content-hub/detail/rene-x-overflow en
Grote uitdaging is over het algemeen hoe je al dat debiet in de woonkamer krijgt. Dat is meestal zoveel dat het niet meer eventjes onder een deur door gaat.
In jouw geval zou ik overigens minder afzuigen op het bovenste toilet en het toilet beneden ook via overstroom van lucht voorzien (doorvoer maken vanaf keukenkast naar toilet en toiletdeur rondom zoveel mogelijk afdichten).
En dan die 35 kuub afvoer die je daarmee wint verplaatsen naar de achterste bijkeuken, want in je bijkeukens ontbreekt nu elke ventilatie. Dat wil je niet.
Sterker nog, ik zou onder de trap een toevoerrooster naar de woonkamer maken, dan kan die 120 kuub die je daar nu afzuigt helemaal verhuizen naar keuken en vooral bijkeuken. Zo maak je maximaal gebruik van overstroom.

Fr33z schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:38:
@Andrehj volgens mij was dat merk de Duco ... box ;)
Nog een reden om Duco qua WTW links laten liggen. Zij hebben namelijk jarenlang tegen WTW gelobbyd omdat ze hun ventilatieroosterbusiness niet kwijt willen. Mede dankzij hun is balansventilatie nog steeds niet in nieuwbouwwoningen verplicht. Voor mij was dat in 2019 voldoende reden om te kiezen voor een fabrikant die wél met de juiste motivatie balansventilatiesystemen ontwikkeld heeft én er bovendien al decennia ervaring mee heeft. Dat werd dus Zehnder. Extra positief was dat Zehnder toen net de Comfoair Q serie had uitgebracht, die door de ervaring met vorige series een enorme vooruitgang was op zo'n beetje alle gebieden (geluik, energieverbruik, onderhoudsvriendelijkheid etc).

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 27-08-2026 18:12 ]

• Ro123
Ik ben wel benieuwd naar de Renson Flux+ Wall (compact).

- Claimen elke onderdeel in 5min te vervangen
- Hebben zelfs F9 filters voor de box, of koolstof, helaas wederom niet allebei... :(
- Connectiviteit

• RobertowNL
  • Laatst online: 09:32

RobertowNL

For your gear!

Ro123 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:05:
Ik ben wel benieuwd naar de Renson Flux+ Wall (compact).

- Claimen elke onderdeel in 5min te vervangen
- Hebben zelfs F9 filters voor de box, of koolstof, helaas wederom niet allebei... :(
- Connectiviteit
Binnenkort kan ik er als het goed is meer over vertellen. Deze past namelijk goed in de ruimte waar ik hem wil plaatsen en tikte eigenlijk alle eisen voor mij aan.

Dus hij staat in bestelling. Op dit moment bij de Wasco ook nog eens in de folder als welkomsaanbieding voor 1525,- ex BTW. Ik zal ongetwijfeld wat inleveren t.o.v. een Zhender, maar gezien die fysiek niet past dan houdt het op.

Korte termijn is het verschil in ieder geval via mijn installateur al bijna 1000 euro in het voordeel van de Renson. Ik hoop dus niet dat ik er 1000 euro spijt van ga krijgen O-).

Zelf overigens de afgelopen week het leidingstelsel aangelegd (en daar nog mee bezig). Blijft toch een kleine uitdaging als je niet met een koof wil werken. Maar het lijkt vooralsnog gelukt om alles tussen de plafonds te krijgen. Zo veel mogelijk met 160mm, maar wel een paar concessies gedaan (o.a. soms 90 graden bochten).

Optimaal gaat het systeem pas echt werken wanneer het traditionele rieten dak vervangen is voor iets met isolatieplaten eronder. Tot die tijd is het helaas niet helemaal dicht. De benedenverdieping hebben we in ieder geval al zo dicht mogelijk geisoleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTvYB79bmENzpvHxHO7h2dA5nOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyRz2r8l6TP3KMQHyPmfkjm8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jdx5NxuzmWuMyj1NlWkJgKIj9eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRwaMe2M8eT8HC8W0cKquNgC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qjNBFEcZyPbOw67J6SuWoQxXME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d76qsMkLzx8CXqGUrChM0Q3r.jpg?f=fotoalbum_tile
Iemand tips voor het isoleren van de plek waar de WTW zelf komt te staan? wat voor materiaal hebben jullie daar voor gebruikt? Hij komt in een hokje op een verdieping te staan. Dat is prima te isoleren voor geluid van de unit zelf.

[ Voor 55% gewijzigd door RobertowNL op 28-08-2026 15:14 ]

• Djvdb
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:51:
@Fr33z Volgens Zehnder kan dat inderdaad, enkel inblazen in slaapkamers. Zie https://www.zehnder.nl/nl/content-hub/detail/rene-x-overflow en
[YouTube: Woning verduurzamen? Zo werkt Overflow Technology | Zehnder Group Nederland |]
Grote uitdaging is over het algemeen hoe je al dat debiet in de woonkamer krijgt. Dat is meestal zoveel dat het niet meer eventjes onder een deur door gaat.
In jouw geval zou ik overigens minder afzuigen op het bovenste toilet en het toilet beneden ook via overstroom van lucht voorzien (doorvoer maken vanaf keukenkast naar toilet en toiletdeur rondom zoveel mogelijk afdichten).
En dan die 35 kuub afvoer die je daarmee wint verplaatsen naar de achterste bijkeuken, want in je bijkeukens ontbreekt nu elke ventilatie. Dat wil je niet.
Sterker nog, ik zou onder de trap een toevoerrooster naar de woonkamer maken, dan kan die 120 kuub die je daar nu afzuigt helemaal verhuizen naar keuken en vooral bijkeuken. Zo maak je maximaal gebruik van overstroom.
Ik was hier dus ook mee bezig via ventplan en daarbij wordt bij 120m3/u onder een deur door een advies net iets minder dan 2cm kierhoogte gegeven. Viel mij nog mee. Vraag is alleen even of bestaande afzuiging van 2x125mm dan geen geluidsoverlast gaat geven.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Djvdb
  • Nu online
RobertowNL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:55:
[...]

Binnenkort kan ik er als het goed is meer over vertellen. Deze past namelijk goed in de ruimte waar ik hem wil plaatsen en tikte eigenlijk alle eisen voor mij aan.

Dus hij staat in bestelling. Op dit moment bij de Wasco ook nog eens in de folder als welkomsaanbieding voor 1525,- ex BTW. Ik zal ongetwijfeld wat inleveren t.o.v. een Zhender, maar gezien die fysiek niet past dan houdt het op.

Korte termijn is het verschil in ieder geval via mijn installateur al bijna 1000 euro in het voordeel van de Renson. Ik hoop dus niet dat ik er 1000 euro spijt van ga krijgen O-).

Zelf overigens de afgelopen week het leidingstelsel aangelegd (en daar nog mee bezig). Blijft toch een kleine uitdaging als je niet met een koof wil werken. Maar het lijkt vooralsnog gelukt om alles tussen de plafonds te krijgen. Zo veel mogelijk met 160mm, maar wel een paar concessies gedaan (o.a. soms 90 graden bochten).

Optimaal gaat het systeem pas echt werken wanneer het traditionele rieten dak vervangen is voor iets met isolatieplaten eronder. Tot die tijd is het helaas niet helemaal dicht. De benedenverdieping hebben we in ieder geval al zo dicht mogelijk geisoleerd.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Iemand tips voor het isoleren van de plek waar de WTW zelf komt te staan? wat voor materiaal hebben jullie daar voor gebruikt? Hij komt in een hokje op een verdieping te staan. Dat is prima te isoleren voor geluid van de unit zelf.
Zie ik het goed dat je een ventiel in het knieschot hebt geplaatst? Kun je daar ook een foto van plaatsen? Ben benieuwd hoe dat eruit ziet. Edit: zie het al op de eerste foto!

Daarnaast zie ik vrij korte buizen vanaf de verdeelbox richting de ventielen. Geen last van overspraak?

• RobertowNL
  • Laatst online: 09:32

RobertowNL

For your gear!

Djvdb schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:16:
[...]

Zie ik het goed dat je een ventiel in het knieschot hebt geplaatst? Kun je daar ook een foto van plaatsen? Ben benieuwd hoe dat eruit ziet. Edit: zie het al op de eerste foto!

Daarnaast zie ik vrij korte buizen vanaf de verdeelbox richting de ventielen. Geen last van overspraak?
Die twee ventielen aan de bovenzijde komen uit in de zelfde kamer. De andere ventielen die naar onderen lopen zit wel een paar meter buis aan. Ik hoop dat het meevalt. Ik zit nog volop in de verbouwing, dus kan er niet al te veel over zeggen.

Aan de ventielen in die andere slaapkamer zit dus wel een stuk flexibele demper. De ventielen richting de woonkamer (die daar onder zit) zijn namelijk wel in de buurt. Ik hoop dat dit voldoende is, anders kan ik (hopelijk) relatief eenvoudig nog een extra demper voor overspraak toepassen.

Die slaapkamer is overigens eerst ook niet in gebruik, dus ik merk er eerst weinig van.

• Ro123
RobertowNL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:55:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ga je die buizen nog wel beugelen in rubbers?

Ben benieuwd naar het geluid. Voor beide 350 units maakt de toevoer zo'n 5dB meer geluid bij de Renson dan de Zehnder (bij 250m3/100Pa). Maar volgens mij kunnen die metingen ook nog eens verschillen. Itho HRU400 heeft bv een erg laag geluid voor toevoer, maar dan staat er "* in duct". :)

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:56
Ik ben inmiddels concreet aan het ontwerp van mijn wtw-installatie toegekomen. Vanwege de lay-out van het huis is het idealiter makkelijker om met twee aparte wtw-installaties te werken, maar die krijg ik dan weer niet in balans. Bijna alle afvoer zit namelijk aan de ene kant van het huis (toilet, keuken, washok, ensuite badkamer) en bijna alle toevoer zit aan de andere kant (woonkamer en slaapkamers).
Dat wordt echter te prijzig en met decentrale wtw werken vind ik niet fraai.

De enige plek waar de unit past is een zoldertje boven onze toekomstige slaapkamer op de begane grond. Om naar de rest van het huis te komen moet ik dus heel wat leidingwerk gaan aanleggen. Waar ik nu even niet aan uitkom, is het oversteken van een aantal relatief kleine ruimtes (hal, toilet, washok) waardoor er dus geen spirobuis in het plafond kan leggen omdat ik praktische de draai niet kan maken. Ik zou dus graag met flexibele slang werken op dat stuk.

Nu zie ik dit soort slang: https://www.ventilatieshop.com/flexibele-ventilatieslang-ongeisoleerd-aluminium-150mm-6-meter/

En dit soort slangen (Groene ribbelslang).

Die groene ribbelslang zie ik maar met interne nominale diameter van maximaal 78 mm (Burgerhout) of 75 mm (Ubbink) terwijl ik er zo'n 170 m3/h doorheen moet voeren. Zie ik iets over het hoofd en is deze slang ook in grotere maten beschikbaar?
Of moet ik er dan 3 naast elkaar leggen om een spirobuis 180 mm door te leggen over die muurtjes?)

De aluminium slang vind ik in allerlei maten, maar dat lijkt me zo kwetsbaar? Aangezien dat dat ook een stukje plat dak oversteekt, lijkt me dat ook snel opwarmen omdat er (in mijn plafond) dan geen isolatie meer omheen kan.

Alvast bedankt voor de reacties.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• P5ycho
Ik snap niet zo goed waarom je 'de draai niet kunt maken' en hoe die ventilatieslang dat oplost? Is een 'korte' spirobocht met kleinere buigradius ook niet voldoende?

Wat is nu echt het obstakel? Zijn het houten balken, is het de beschikbare hoogte, is het het aantal gaten dat je moet boren, ?

• RISL
Ik heb vier opeenvolgende muren te kruisen, ze staan elk ongeveer een meter uit elkaar. Sommige 10 cm dik, andere 25 cm. Dus ik kan nooit een hele lengtes spirobuis doorvoeren, maar allemaal relatief korte stukjes en dan met moffen aan elkaar maken.

Daarnaast moeten de gaten dan allemaal redelijk goed in lijn liggen, terwijl de balkenlaag verspringt.

Een flexibele buis op een rol kan ik wel uit een geheel maken en vangt de verspringende gaten op.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• P5ycho
Ik denk dat als je in elk gat een verbindingsstuk plaatst dat prima gaat lukken. Ze hoeven ook niet in lijn te liggen, een verbindingsstuk kan een 5gr hoek gewoon opvangen.
Die muur van 25cm kun je 2 verbindingsstukken gebruiken.

Met spiro installeer je een product dat makkelijk 50 jaar meegaat en zonder problemen mechanisch schoongemaakt kan worden. Die flexibele meuk verzamelt veel meer troep want niet glad van binnen, en 1x met de borstel erdoorheen en de buis is stuk. Kun je je plafond eruit trekken...

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 29-08-2026 14:53 ]

• RISL
Ja, in dat opzicht is flexibel inderdaad wel een compromis.

Al dacht ik dat die groene buizen wel steviger zouden zijn. Ik zal eens gewoon een poging gaan wagen met spirobuis en moffen.

Bedankt voor het advies.

RISL schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:04:
Al dacht ik dat die groene buizen wel steviger zouden zijn. Ik zal eens gewoon een poging gaan wagen met spirobuis en moffen.
Met die groene buizen bedoel je vast het systeem van Ubbink. Maar dat is binnenwerks slechts 75 mm en dus alleen geschikt om één enkel ventiel te voeden (en zelfs dat heb ik nog dubbel uitgevoerd, om de luchtweerstand te minimaliseren).
Spiro gebruik je normaliter in veel grotere diameters, en in ieder geval voor je hoofdverdeelsysteem. Later kun je dan met de juiste overgangsboxen overgaan op Ubbink AirExcellent voor het laatste stukje tot je ventiel.
Zie dit (niet helemaal complete) 3D-model van hoe ik het hier heb uitgevoerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rm1SI5E5Kfgl-VJE_W_CzbqsKII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJkvhYsQUYxt4I8BaJNz84b3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 29-08-2026 16:04 ]

• P5ycho
De groene ribbelbuis is prima spul trouwens. De reden dat die niet groter te krijgen is, is omdat deze buis met luchtverdeelkasten werkt, waar met grote diameter spiro verticaal wordt gewerkt, en een verdeelkast + ribbelbuis horizontaal. Deze worden vaak meegestort in breedplaatvloeren, maar je kunt ze ook anders inzetten. Dan meot je er een aantal parallel zetten.

edit: ninja'd :$

• S.J.Onnie
S.J.Onnie schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:24:
Hallo WTW Guru's,

Ik ben inmiddels een stapje verder met het ontwerp van mijn WTW installatie. Ik kan wel wat feedback gebruiken.

Uitgangspunten:
  • 2 persoons huishouden, geen kinderen en af en toe bezoek.
  • Berekening laten maken door ventplan.nl (super koele tool!)
  • Alles met spirobuis omdat slangen teveel boorgaten oplevert tussen de twee bouwdelen
  • WTW Unit gaat een refurbished apparaat worden want nieuw zijn ze mij serieus te duur ;)
Onderstaande afbeeldingen zijn een export vanuit ventplan.nl (had ik al gezegd dat dat een super koele tool is?):[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: Tussen de woonkamer en de keuken komt in de deur een rooster. Bijvoorbeeld de NedCo 450x90 voor voldoende doorstroom.

Uiteraard moet ik in de uitvoering nog wel eens een aanpassing doen maar de basis staat er in ieder geval.

Ik denk dat een unit met een maximum capciteit van 400 m³ per uur voldoende zou moeten zijn.

Ben benieuwd wat jullie van het ontwerp vinden!

EDIT: Maar aanleiding van de reactie van @Andrehj heb ik de materiaalspecificatie en aanverwante verwijderd (en de afbeeldingen vervangen voor exemplaren met leesbare debieten)
Hallo WTW Guru's,

Mijn ontwerp is waarschijnlijk verloren gegaan in de stortvloed aan andere (belangrijke en nuttige) vragen en ontwerpen :+

Ik stel het zeer op prijs wanneer ik op dit ontwerp wat feedback mag ontvangen.

Nogmaals de uitgangspunten:
  • Twee persoons huishouden (dus overspraakdempers zijn niet erg relevant);
  • Ontwerp gebaseerd op spirobuis (rond 125 naar de ventielen aan de linkerzijde van het gebouw, rond 100 naar de ventielen in de stal en de diele - kanaaldiameters staan op de plattegrond);
  • Refurbished WTW unit (ik denk aan Zehnder) met een capaciteit van 400 m³/h (hoogste stand)
Onderstaande afbeelding geeft de resultaten van de berekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkXh3vvRRtB8GW1ql06VQFxZlls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q3reeDsuk0UeTK6FQ2l90y5A.png?f=fotoalbum_large Zijn bovenstaande waardes een beetje realistisch (met name de weerstand)?

Alvast reuze bedankt voor jullie input! _/-\o_

• RISL
Andrehj schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:02:
[...]

Met die groene buizen bedoel je vast het systeem van Ubbink. Maar dat is binnenwerks slechts 75 mm en dus alleen geschikt om één enkel ventiel te voeden (en zelfs dat heb ik nog dubbel uitgevoerd, om de luchtweerstand te minimaliseren).
Spiro gebruik je normaliter in veel grotere diameters, en in ieder geval voor je hoofdverdeelsysteem. Later kun je dan met de juiste overgangsboxen overgaan op Ubbink AirExcellent voor het laatste stukje tot je ventiel.
Zie dit (niet helemaal complete) 3D-model van hoe ik het hier heb uitgevoerd:
[Afbeelding]
Inderdaad, de Ubbink buizen. Ik had dus in gedachten om er een paar parallel aan elkaar te gebruiken om van de ene kant naar de andere kant te gaan, maar zie het nergens in grotere diameters.

Bedankt voor het delen van je 3d model. Met welk artikel koppel je de buizen weer aan elkaar bij het ventiel? En het splitsen bij de spirobuis doe je met een soort broekstuk?

RISL schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:48:
Inderdaad, de Ubbink buizen. Ik had dus in gedachten om er een paar parallel aan elkaar te gebruiken om van de ene kant naar de andere kant te gaan, maar zie het nergens in grotere diameters.
Daarom gebruik je die alleen voor het laatste stuk vanaf een verdeelbak naar het ventiel. Niet voor je hoofdbuizen waar een groot deel van alle lucht doorheen moet.
Bedankt voor het delen van je 3d model. Met welk artikel koppel je de buizen weer aan elkaar bij het ventiel?
Check even de catalogus van Ubbink. Die buizen hoef je niet op elkaar aan te sluiten, want die komen samen in een ventieladapter. Dat zijn de delen die je ook steeds aan het eind van twee buizen in bovenstaand 3D-model ziet.
En het splitsen bij de spirobuis doe je met een soort broekstuk?
Of een 45° T-stuk.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 29-08-2026 20:57 ]

• RISL
Bedankt, ik kan weer verder!

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste