Na eerder nog wat goede tips gekregen te hebben over het ventilatieplan (waarvoor nogmaals dank!), wil ik graag verder met de volgende voorbereidende stappen. Ik waardeer alle bijdrages en feedback in dit actieve topic enorm zeker ook die van de experts die hier dagelijks mensen de goede richting op helpen!
Ondanks dat ik inmiddels al heel wat heb meegelezen in dit topic, merk ik dat het toch best lastig blijft om alle informatie voor mijn specifieke situatie toe te passen.
Ik heb geprobeerd om alle kanalen in 3D uit te tekenen met SketchUp (en een poging gewaagd in Optivent), maar na vele uren tobben heb ik om voortgang te houden toch een versimpelde weergave gemaakt.
De woning had ik in Floorplanner grotendeels al in 3D staan, dus dat scheelde. De exacte posities van ventielen en waar ik door de vloeren kan boren zijn nog afhankelijk van feedback die ik van een constructeur wil krijgen. Daarvoor moet ik echter eerst weten hoe groot de gaten door de vloeren moeten worden. Het betreft een bekistingsplaatvloer van 210mm met 50mm zand/cement dekvloer.
Hopelijk is het een beetje duidelijk beschreven en kunnen jullie me weer op weg helpen!
Balansberekening / plattegronden
Unit locatie / hoofdaansluiting
Ik heb op zolder helaas geen toegang tot een gevel, de verdieping begint direct met een 50-graden dak. De exacte locatie van de aanvoer moet ik nog bekijken. Vanwege de zonnepanelen zal de aanvoer redelijk hoog op het dak moeten komen. Het risico daarvan is dat in de hoogzomer de aanvoertemperatuur hoger uitvalt (zeker ten opzichte van een gevelaanvoer). Daar ga ik vrees ik niet aan ontkomen. Ik heb in dit topic ook ervaringen gelezen van mensen met een soortgelijke opstelling, en het schijnt in de praktijk mee te vallen. Ik heb daarnaast ook airco's, waarmee ik die hogere aanvoertemperatuur hopelijk voldoende kan compenseren. Uiteraard zorg ik ervoor dat de aan- en afvoer ver genoeg uit elkaar zitten (m.b.t. verdunningsfactor).
Ik ga vermoedelijk voor een
Zehnder Q350 met 275 m3/h op de maxstand. Voor de hoofdaansluitingsbuizen neig ik naar
ComfoPipe Plus, mede op basis van adviezen uit dit topic.
Vragen:- Ik lees voornamelijk dat er geen isolerende dakdoorvoer nodig is (alleen binnenzijde aansluiting). Voor de zekerheid: klopt dit ook in mijn situatie, waarbij de aanvoer redelijk hoog op het dak zou zitten en dus meer kans heeft om op te warmen in de zomer?
- Ik neig naar de Renson Design Flex dakdoorvoer 150/160mm. Bij aansluitdiameter staat 150/160, wat mij het idee geeft dat die bij een 160mm aansluiting vanaf de Q350 wellicht meer weerstand oplevert dan bij 150mm. Klopt dat? Zo ja, is de Renson Design Flex XL 180/200mm dan een betere keuze? Ik heb daar ook meerdere positieve ervaringen over gelezen in dit topic.
- @Andrehj: naar aanleiding van jouw post in 2023, 'Tip: Zorg voor dik geïsoleerde toe- en afvoerbuizen. Door die buizen stroomt lucht van buitentemperatuur, wat anders voor een enorm isolatielek zorgt.', zou ik graag willen begrijpen waarom ComfoPipe Plus ook voor de afvoer verstandig is. In principe stroomt daar toch geen lucht van buitentemperatuur doorheen? update: denk dat het kwartje na een nachtje slapen is geland: de afvoerlucht is natuurlijk door de WTW al teruggewonnen en na de WTW dus afgekoeld.
Kanalen
De plafonds in onze woning zijn (behoudens op de zolder, waar de nok op 4 meter zit) slechts 240 cm. We willen dit niet verder verlagen. Dat betekent dat we op meer plekken gaten door de vloer moeten boren dan bij een verdeelsysteem per verdieping, maar dat is helaas niet anders. Op de tekeningen heb ik voor het gemak 90-graden hoeken getekend; in de praktijk ga ik zoveel mogelijk 45-graden hoeken aanhouden.
Aanvoer
Vragen:- Ik twijfel voor de aanvoerbuizen nog tussen Ubbink Air Excellent en spirobuizen zoals globaal in de afbeelding aangegeven. Qua ruimte kan ik met beide prima uit de voeten, maar de flexibele slangen zijn iets makkelijker door de schotten heen te krijgen. De zolder kan in de zomer behoorlijk warm worden. Heeft het in dat geval veel voordeel om met geïsoleerde spirobuizen te werken ten opzichte van kale spiro of de Ubbink-slangen? Zoiets zou ik met (geisoleerde) spiro van plan zijn: Glenfiddich in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
- Als ik geïsoleerde spirobuizen ga gebruiken: is het dan aan te raden (of gebruikelijk) dat je ook met geïsoleerde spiro door de vloer heen gaat richting het ventiel (en dus een groter gat moet boren)? Of alleen isoleren voor de spiro die 'open' in de ruimte ligt?
- Voor het hoofdkanaal heb ik nu gerekend met 150mm, wat richting de opslag 140 m3/h moet transporteren. Vanaf de unit is er een totaal van 290 m3/h aanvoer, wat uitkomt op 4,56 m/s en 1,79 Pa/m. Dit betreft een lengte van ~3 meter. Zelfs voor een transportkanaal misschien iets te krap, is het de moeite waard om 160mm te overwegen (4 m/s), of zelfs 180mm (3,17 m/s)?
- Ik denk dat de dempers qua positie nu op de goede plek zitten om overspraak (en geluid van de unit zelf) te voorkomen. Ik twijfelde nog of een demper nut heeft tussen de 2 aftakkingen die naar dezelfde slaapkamer gaan om 'echo' te voorkomen, maar ik vermoed dat dit onnodig is?
Afvoer
Vragen:- Gezien het grote afstandsverschil tussen de afvoer op de BG en de wasruimte/badkamer op zolder, zat ik eraan te denken om 1 of meer iriskleppen voor de aftakkingen op zolder toe te passen. Dan kan ik het grotendeels inregelen zonder de ventielen te veel te hoeven knijpen. Goed idee?
- Het transportkanaal dat vanaf de zolder richting garage op de BG loopt, transporteert 190 m3/h. Deze buis moet ik in de woonkamer netjes zien weg te werken (naast de uitstekende trap, zie afbeelding), dus hoe kleiner hoe beter. Maar het is wel een lange route. Ik zit nu te denken aan 150mm, wat neerkomt op 2,99 m/s en 0,84 Pa/m. Tegelijk ben ik een beetje huiverig voor de totale weerstand van het systeem, is het wellicht toch verstandiger om 160mm te pakken (0,6 Pa/m), aangezien er ook een (hopelijk 45-graden) bocht in komt?
- Ik denk dat een Ubbink luchtverdeelsysteem eventueel alleen waarde heeft in de garage, om van daaruit met slangen richting keuken (n.t.b. lijnrooster), toilet en garage-ventiel te gaan. De garage wordt in de winter maar beperkt verwarmd (dat zou ik wel kunnen ophogen) en is dan zo'n 4-10 graden koeler. Ik las in eerdere posts dat dit niet per se een probleem is, maar is het daardoor misschien wel aan te raden om geïsoleerde spirobuizen te nemen in plaats van flexibele slang?
- Zonder luchtverdeelsysteem zat ik te denken aan 2 iriskleppen achter de aftakking richting garage-ventiel en toilet, aangezien de grootste luchtstroom richting de keuken moet. Is dat een goede aanpak?
Ik hoop dat het bovenstaande een beetje te volgen is en kijk uit naar jullie feedback. Fijn weekend!
[
Voor 0% gewijzigd door
xinq op 12-04-2026 11:04
. Reden: eigen vraag beantwoord en voorbeeld toegevoegd ]