Zou ook niet slim zijn om door te zoeken als je de juiste vast hebthenkie196 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:32:
[...]
Of misschien was het de entropie die er voor zorgt dat de juiste maat altijd de laatste is die je vast hebt? Volgens mij was het zoiets.
Betwijfel ik want dan krijg je weer het ge-emmer of je een groene, blauwe, rode of gele emmer hebttrabant schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:44:
En ik heb het hier al eens eerder opgemerkt: als iedereen een emmer had, dan hadden we wereldvrede.spoiler:genoeg geëmmerd
@Togi Naast een paar zwarte bouwemmers in diverse stadia van slijtage heb ik er een met fleurige bloemetjesopdruk. Die heeft aan de binnenkant twee stickers: Alleen schoon water, geen zand of planten. Dat is de expressie van mijn hoop in de stal nog iets geschikt te houden om de auto's te wassen, zonder dat ik in mijn kluskloffie de emmervoorraad in de badkamer plunder en daar een woest spoor van ontemmerde schoonmaakmiddelen achterlaat, waar dan weer iemand over struikelt als die met hoge nood de pot op moet..
"Verrek, heb ik dat ook nog allemaal?"
"O, ligt dat ding dat ik laatst zocht hier?"
Nou... een zekere nieuwsgierigheid kan dan een rol spelen.hfolkers schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:24:
[...]
Zou ook niet slim zijn om door te zoeken als je de juiste vast hebt
"Verrek, heb ik dat ook nog allemaal?"
"O, ligt dat ding dat ik laatst zocht hier?"
KPN is een drieletterwoord
Overigens heb ik een tijdje terug een paar waterpassen uitgeleend en toen ik ze weer wilde ophalen, was het even zoeken in die boerenschuur. Het moest in een emmer zitten, maar welke emmer, en waar stond die? Ik wilde nog een emmeradministratie voorstellen, maar daar is die lener het type niet voor.
I.p.v. emmers heb ik deze vorig jaar kunnen scoren bij een van die Bosch professional deals. Als Bosch man werkt dit prima. En soms handig dat je een paar van die Lboxx koffers eraan kunt klikken. Scheelt lopen door huis.
Ook handig als ik buiten in de tuin of in de schuur aan het klussen ben.
Nagenoeg al mijn handgereedschap zit hier in. De rest natuurlijk in die koffers. Wel incidenteel dat ding schoon maken van binnen aangezien ik er van alles in verzamel. Plastic afval, schroeven, spijkers, etc. Jullie herkennen het wel
Nagenoeg al mijn handgereedschap zit hier in. De rest natuurlijk in die koffers. Wel incidenteel dat ding schoon maken van binnen aangezien ik er van alles in verzamel. Plastic afval, schroeven, spijkers, etc. Jullie herkennen het wel
[ Voor 23% gewijzigd door TheKerremenke op 30-04-2026 10:20 . Reden: aanvulling ]
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Vanaf hoeveel Lboxxen moet je een sherpa inhuren als je de steiger beklimt?
Vanaf 6 L-boxxen. Maar daarvoor is een bouwlift uitgevonden.trabant schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:25:
Rolsteiger voor thuis gebruik staat nog op de verlanglijst hier.
[ Voor 10% gewijzigd door TheKerremenke op 30-04-2026 10:47 ]
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Touw??? nee, dan wil je dit er bij:TheKerremenke schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:41:
[...]
Vanaf 6 L-boxxen. Maar daarvoor is een bouwlift uitgevonden.![]()
Rolsteiger voor thuis gebruik staat nog op de verlanglijst hier.En dan hijs ik hem wel naar boven met een touw.
https://www.rolsteiger.net/scaffold-lift/
Interessant, maar overkill. Steiger is enkel om ons houten huis eens in de zoveel tijd te verven. Zoveel materiaal hoeft er niet naar boven. Maar ik hou hem in gedachten, merci.hfolkers schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:17:
[...]
Touw??? nee, dan wil je dit er bij:
https://www.rolsteiger.net/scaffold-lift/
Ik zou nog zo'n set aanschaffen voor je andere schouder om in balans te blijven anders lijkt me dit niet goed voor je rug. Je bespaart natuurlijk wel op t sportschool abbo...TheKerremenke schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:16:
I.p.v. emmers heb ik deze vorig jaar kunnen scoren bij een van die Bosch professional deals. Als Bosch man werkt dit prima. En soms handig dat je een paar van die Lboxx koffers eraan kunt klikken. Scheelt lopen door huis.Ook handig als ik buiten in de tuin of in de schuur aan het klussen ben.
Nagenoeg al mijn handgereedschap zit hier in. De rest natuurlijk in die koffers. Wel incidenteel dat ding schoon maken van binnen aangezien ik er van alles in verzamel. Plastic afval, schroeven, spijkers, etc. Jullie herkennen het wel![]()
[Afbeelding]
Momenteel is bij de gamma de Makita DDF490WF in de aanbieding voor €149,-. Is dit machine iets of toch beter voor de DDF482RFJ voor €186 gaan?
Defineer beter 😅 Die van de Gamma is beter voor de portemonneePsvrandy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:22:
Momenteel is bij de gamma de Makita DDF490WF in de aanbieding voor €149,-. Is dit machine iets of toch beter voor de DDF482RFJ voor €186 gaan?
Helemaal gelijk, maar misschien is het ander machine wel een betere keus voor het kleine verschil? Daarbij komt die van de gamma met 1 accu en de andere met 2, wat het prijsverschil natuurlijk al meer in dezelfde verhouding brengt.mission schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:27:
[...]
Defineer beter 😅 Die van de Gamma is beter voor de portemonnee
Kuip aan een touw kan ook. Is goedkoper dan een sherpa.trabant schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:25:
Waar ga je hem voor gebruiken? Dat bepaalt welke beter is.Psvrandy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:22:
Zo heb ik een DDF487 voor het lichte werk, en een DDF492 voor het zware werk, en een DTD1** om te schroeven.
[ Voor 29% gewijzigd door DJMaze op 01-05-2026 15:01 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
En als de tweede man loslaat heb je een lift?DJMaze schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:56:
[...]
Kuip aan een touw kan ook. Is goedkoper dan een sherpa.
Die 2de man gaat toch in de kuip zitten?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Daar is wat voor te zeggen, iemand zal daarboven de kuip moeten legen.
Kluisjes rondom en aan huis, wat schroefjes vast en los maken. Wat kleine gaatjes boren. Niks spannends dus. De bedoeling is wel in de toekomst meer makita spul te kopen, daar waar ik nu van allerlei merken door elkaar heb.DJMaze schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:56:
Waar ga je hem voor gebruiken? Dat bepaalt welke beter is.
Zo heb ik een DDF487 voor het lichte werk, en een DDF492 voor het zware werk, en een DTD1** om te schroeven.
Dus aan de ene kant gaat mijn voorkeur naar de DDF482RFJ vanwegen 2 accu's met snellader. De set bij de gamma heeft maar 1 accu en een normale(?) lader. Maar als ik verder ga kijken is de DDF490WF koolborstelloos en de DDF482RFJ niet, maar os de DDF482RFJ wel weer wat krachtiger.
oftewel ik zie zo door de bomen het bos niet meer 🤣
Een losse BL1830 accu kost ca. €50. Als die er later bij wil kopen ben je in totaal duurder uit.Psvrandy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:33:
[...]
Kluisjes rondom en aan huis, wat schroefjes vast en los maken. Wat kleine gaatjes boren. Niks spannends dus. De bedoeling is wel in de toekomst meer makita spul te kopen, daar waar ik nu van allerlei merken door elkaar heb.
Dus aan de ene kant gaat mijn voorkeur naar de DDF482RFJ vanwegen 2 accu's met snellader. De set bij de gamma heeft maar 1 accu en een normale(?) lader. Maar als ik verder ga kijken is de DDF490WF koolborstelloos en de DDF482RFJ niet, maar os de DDF482RFJ wel weer wat krachtiger.
oftewel ik zie zo door de bomen het bos niet meer 🤣
En een 2de accu is wel erg handig. Want altijd als je even lekker ben begonnen is de accu leeg. Dan is het wel fijn om een volle achter de hand te hebben.
Prestaties van beide machines lopen niet veel uiteen.
Koolborstelloos moet je niet te veel waarde aan hechten. Voordat je de koolborstels hebt versleten, ben je heel wat schroeven verder. Machine zelf is wel compacter.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Is een koolborstelloze motor niet ook sterker, zuiniger, efficiënter, en verliest minder vermogen?JukeboxBill schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:02:
[...]
Een losse BL1830 accu kost ca. €50. Als die er later bij wil kopen ben je in totaal duurder uit.
En een 2de accu is wel erg handig. Want altijd als je even lekker ben begonnen is de accu leeg. Dan is het wel fijn om een volle achter de hand te hebben.
Prestaties van beide machines lopen niet veel uiteen.
Koolborstelloos moet je niet te veel waarde aan hechten. Voordat je de koolborstels hebt versleten, ben je heel wat schroeven verder. Machine zelf is wel compacter.
Daarom zijn ze compacter bij dezelfde prestaties.Aardappel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:41:
[...]
Is een koolborstelloze motor niet ook sterker, zuiniger, efficiënter, en verliest minder vermogen?
Een aantal jaren geleden is al mijn oude accugereedschap met koolborstels gestolen. Dat is vrij snel vervangen door nieuwe machines, allemaal koolborstelloos. Er ging niet bepaald een nieuwe wereld voor mij open, behalve dan de afmetingen en het gewicht.
Echt een supertas, heb hem zelf ook en dan met een extra bak eronder geklikt met vakjes, heb je meteen al je schroeven en pluggen, wago’s, etc bij je.TheKerremenke schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:16:
I.p.v. emmers heb ik deze vorig jaar kunnen scoren bij een van die Bosch professional deals. Als Bosch man werkt dit prima. En soms handig dat je een paar van die Lboxx koffers eraan kunt klikken. Scheelt lopen door huis.Ook handig als ik buiten in de tuin of in de schuur aan het klussen ben.
Nagenoeg al mijn handgereedschap zit hier in. De rest natuurlijk in die koffers. Wel incidenteel dat ding schoon maken van binnen aangezien ik er van alles in verzamel. Plastic afval, schroeven, spijkers, etc. Jullie herkennen het wel![]()
[Afbeelding]
Deze:
:strip_exif()/f/image/iYczW1dc1F0smSVopr5i2w7K.jpg?f=fotoalbum_large)
Een L-boxx eronder doe ik eigenlijk nooit, te groot/zwaar.
Sinds de jampotjes die onze (groot)vaders met het deksel onder een plank schroefden is er toch veel gebeurd.
@Navi Die bakjes herken ik, is dat ook van Allit?
Laatst een paar koffers gekocht met een hoop van die bakjes nog los erbij.
Door de modulemaat kan je telkens nieuwe indelingen maken al naar gelang hoeveel schroeven enz. je nog hebt van elke soort.
En die metalen koffers hebben geen dikke wanden met verstevigingen, zoals bij die kunststof bakken, dus neemt nauwelijks extra ruimte in.
Door de modulemaat kan je telkens nieuwe indelingen maken al naar gelang hoeveel schroeven enz. je nog hebt van elke soort.
En die metalen koffers hebben geen dikke wanden met verstevigingen, zoals bij die kunststof bakken, dus neemt nauwelijks extra ruimte in.
Goede tip.Navi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:54:
[...]
Echt een supertas, heb hem zelf ook en dan met een extra bak eronder geklikt met vakjes, heb je meteen al je schroeven en pluggen, wago’s, etc bij je.
Deze:
[Afbeelding]
Een L-boxx eronder doe ik eigenlijk nooit, te groot/zwaar.
Care to share, waar je die vandaan hebt?
Lijkt op een T-BOXX 120 zonder deksel. Nietes, zie @new_guy hieronder. Een ProClick Gereedschapsbak dus.TheKerremenke schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:41:
Care to share, waar je die vandaan hebt?
[ Voor 11% gewijzigd door 8088 op 02-05-2026 17:09 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Ik zou eerder mijn geld inzetten op deze 
https://www.mysortimo.nl/nl/Mobiel-werken/ProClick/ProClick-Gereedschapstray/ProClick-Gereedschapsbak/p/000000006000013936
https://www.mysortimo.nl/nl/Mobiel-werken/ProClick/ProClick-Gereedschapstray/ProClick-Gereedschapsbak/p/000000006000013936
Ik zat ook al wat te kwijlen boven Google
. Dit waren mijn (voordeligste) hits:
Die onderbak: https://www.reichelt.com/...ick_clicktray_m_74-378587
De bakjes daarin: https://www.reichelt.com/...box_set_h3_ct_m_74-378593
Unfortunately, I have not yet figured out why I need this.
Die onderbak: https://www.reichelt.com/...ick_clicktray_m_74-378587
De bakjes daarin: https://www.reichelt.com/...box_set_h3_ct_m_74-378593
Unfortunately, I have not yet figured out why I need this.
Is allemaal van Sortimo, het ProClick systeem.JukeboxBill schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:15:
@Navi Die bakjes herken ik, is dat ook van Allit?
Bosch zijn rebrands met kleine aanpassingen. Ik heb er ook een ProClick houder aangezet zodat ik een tasje van mn riem makkelijk aan de tas kan klikken.
:strip_exif()/f/image/YWlReHubUpTqR1ADYc68NZlk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem met allemaal kleine inzetbakjes. Heb volgens mij destijds 2 setjes van die bakjes gekocht en een combi ervan gemaakt.
Je kan hem zelfs stacken en meerdere lagen bakjes eronder klikken, hij wordt dan wel wat zwaarder..komt puur door de vulling, de bakjes zelf wegen niet veel.
[ Voor 28% gewijzigd door Navi op 02-05-2026 19:20 ]
@iedereen, bedankt allemaal.
Hornbach heeft ook hun eigen versie van dit systeem. Zijn allemaal compatible met elkaar. De indeling van de tas van Bosch en sortimo zijn net even anders.
Ik heb ze uit eindelijk retour gestuurd. Het handvat is een platgeslagen buis. Dat lijkt mij een zwakke schakel. Op internet lees je dat die gaat scheuren bij zware belasting.
https://www.hornbach.nl/p...apstas-proclick/10512880/
https://www.hornbach.nl/p...apstas-proclick/10513011/
Ik heb ze uit eindelijk retour gestuurd. Het handvat is een platgeslagen buis. Dat lijkt mij een zwakke schakel. Op internet lees je dat die gaat scheuren bij zware belasting.
https://www.hornbach.nl/p...apstas-proclick/10512880/
https://www.hornbach.nl/p...apstas-proclick/10513011/
Iemand nog een tip voor een goede bang-for-buck handtap set? Eerst maar eens de standaard metrische maten en evt alleen binnendraad?
Wat noem je "bang-for-buck"?DRAFTER86 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:57:
Iemand nog een tip voor een goede bang-for-buck handtap set? Eerst maar eens de standaard metrische maten en evt alleen binnendraad?
Je kan bij HBM een hele koffer vol kopen voor €30.
Of je koopt alleen de maten die je nodig hebt van Rotec. Die vind ik redelijk betaalbaar en goed genoeg voor DHZ gebruik.
Rotec lijkt inderdaad mooi spul te hebben, thanks!JukeboxBill schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:47:
[...]
Wat noem je "bang-for-buck"?
Je kan bij HBM een hele koffer vol kopen voor €30.
Of je koopt alleen de maten die je nodig hebt van Rotec. Die vind ik redelijk betaalbaar en goed genoeg voor DHZ gebruik.
Ik ben op zoek naar een 18V makita multitool. Leen nu vaak een simpele bosch op snoer en dat is toch onhandig: snoer is kort, ding doet er eeuwen over, en trilt enorm.
Makita heeft er zover ik kan zien drie van:
makita dtm51z: ouder model
makita dtm52z: nieuwer model, stiller, starlock, iets lichter, wel groter
makita dtm53z: nieuwer simpeler model
Klopt dit een beetje? Ik gebruik het voor verbouwing van mijn huis, neig naar de 52, maar wellicht voldoet de 53 ook.
Overigens, vorige maand gevraagd om advies over slagschroevendraaier, en inmiddels extreem tevreden over de makita DTD173! Extreem fijn die variatie in instellingen, heerlijk lichtgewicht, fijne lamp!
Klopt dit een beetje? Ik gebruik het voor verbouwing van mijn huis, neig naar de 52, maar wellicht voldoet de 53 ook.
Overigens, vorige maand gevraagd om advies over slagschroevendraaier, en inmiddels extreem tevreden over de makita DTD173! Extreem fijn die variatie in instellingen, heerlijk lichtgewicht, fijne lamp!
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
@inquestos ik zou voor de 52 gaan. Geluid maakt niet uit (ze maken allemaal een vervelende takkeherrie) maar de vibratie/trillingen zijn zo te lezen hetgeen waar de 52 het beste op scoort; en dat verschil merk je zeker bij langdurig gebruik wel in je handen/armen.
DTD173 met lamp ik ook (paarse uit Japan, hebbeding) maar is echt een super apparaat.
DTD173 met lamp ik ook (paarse uit Japan, hebbeding) maar is echt een super apparaat.
Zo te zien heeft de 53 een IOS/Starlock-aansluiting. Je kunt dus zowel het sterke (en dure) Starlock gebruiken als de goedkope OIS opzetstukken. Afhankelijk van het werk kun je een hele doos goedkope OIS stukslaan voor de prijs van één starlock... Gezien je zegt verbouwing zou ik daar voor gaan. Een berg goedkope mesjes, zaagjes etc. voor lomp maar lichter werk en een paar starlock voor zwaarder werk waar het wat meer uitmaakt of het opzetstuk langer meegaat of een betere afwerking geeft.inquestos schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:00:
[...]
[...]
Daarbij moet ik zeggen dat ik ook pas net zie dat dat IOS/Starlock-aansluiting systeem bestaat. Dus geen idee hoe eenvoudig het wisselen is.
Als het systeem makkelijk wisselt zou ik er serieus naar kijken. De kosten per zaagje zijn echt enorm anders. En niet overal maakt de kwaliteit echt uit.
Bijvoorbeeld een simpel zaagje bij ecotools:
€ 9,60 https://www.ecotools.nl/m...d-bimetaal-sl638-starlock
€ 2,13 https://www.ecotools.nl/multitool-zaagblad-hcs-type-nu-011
Addicted to silent computing
@Crahsystor:
Ik koop meestal een berg zaagjes bij de action ( 3 voor €2,5?) aangezien die in mijn handen net zo kort meegaan als 1 van 10 euro. Maar die zouden dus nog moeten passen??
Ik koop meestal een berg zaagjes bij de action ( 3 voor €2,5?) aangezien die in mijn handen net zo kort meegaan als 1 van 10 euro. Maar die zouden dus nog moeten passen??
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
ik heb de 52. Super fijn voor langdurig werk (vanwege trillingsdemper).inquestos schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:00:
Niet fijn in krappe ruimtes (omdat die zo groot is) en ook niet fijn is de prijs van starlock.
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Omdat ik op zoek ben naar infomatie kwam ik deze post tegen, misschien weet jij het; hoe snijd je de klik pvc plakken in vormen om een (bijvoorbeeld) deurpost heen, waarbij je dan een U vorm uit de plaat moet halen? Moet je dan de hele dikte doorsnijden?Jelte,89 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:53:
Ja, pvc zaag je volgens mij ook niet maar snij je in, 1 keertje snijden en knikken
Het gaat om deze (kalkzandsteen versterkte) vloer:
Linkje naar de vloer in de webwinkel.
De vloer op zolder ligt er al een tijdje in maar heeft echt decoupeerzaagjes verslonden. 1 plank in de lengte doorzagen was nieuw zaagje steken, waarbij de tandjes gewoon "wegsmolten". De inval zaag heeft ook een tandeloos muiltje overgehouden aan de ontmoetting met de PVC plankjes. Voor de 1e verdieping wilde ik proberen het anders te doen, vandaar de vraag.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).