Niets doen is een actie die heel goed valt op te schalen.
Ik wil graag een inlay maken van hout en 3d prints. Maar ik kom niet tot een fijne indeling.
![]() | ![]() |
Ik kon zelf nauwelijks fotos van deze kisten met gereedschap erin vinden, dus ik deel het maar even voor als iemand ook geïnteresseerd is in deze kisten.
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Je kan de slagchroevendraaiers plat leggen in 69 vorm in een bak en dan de scjroefmachines met hun schroefkop er achterlangs .waar een deksel t gat heeft om de kop in te zetten. Of meest gebruikte slagmachine ook boven en een schroef machine lager.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
mijn, oordopje is ook rood rechts blauw links ooit via het het bedrijf gehoorbescherming, heb nu hoortoestellen ook rood rechts blauw links, mijn koptelefoon stekkers rood en zwart L-R rood rechts zwart links.Linux gebruiker schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:30:
[...]
Bij het afhalen van mijn otoplastieken werd aangegeven dat de rode lijn voor rechts staat, blauw vanzelfsprekend voor links, als ezelsbruggetje.
Ik had net in een flinke aanbieding een freesmachine tafelinzet/routerlift voor mijn Makita gekocht, en t.o.v. alles wat ik online kan vinden is dit ding echt stevig en stabiel voor €110.
Gebruik hem nu al 2 dagen naar volle tevredenheid.
https://nl-m.banggood.com...ency=EUR&cur_warehouse=CZ
De meegeleverde frees om met de mal een mooi gat te maken past alleen niet in mijn frees.
Iemand een idee waarom deze misser?
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Wat betreft je freesbit, welke diameter heeft deze? Als ik de afbeeldingen zie past er een standaard kantenfrees in van Makita. Deze kan freesjes aan van 6mm en 8mm.
DJMaze schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:50:
Iemand ervaring met Enjoywood producten?
Ik had net in een flinke aanbieding een freesmachine tafelinzet/routerlift voor mijn Makita gekocht, en t.o.v. alles wat ik online kan vinden is dit ding echt stevig en stabiel voor €110.
Gebruik hem nu al 2 dagen naar volle tevredenheid.
https://nl-m.banggood.com...ency=EUR&cur_warehouse=CZ
De meegeleverde frees om met de mal een mooi gat te maken past alleen niet in mijn frees.
Iemand een idee waarom deze misser?
Met Oost-Indisch doof hoor je alles en niet doof je kunt praten als brugman ze horen je nietJukeboxBill schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:15:
Gaan we nog even door over oordopjes?
Ik ben Oost-Indisch doof, dat is wel fijn want dan hoor ik de tinnitus niet
Tinitus hoor je wel degelijk gaat nooit meer weg van licht tot zware gevallen dan wel 24 uur per dag, je moet er mee leren leven en omgaan, om ze niet continu te horen is afleiding zoeken door een muziekje ergens mee bezig zijn daar op focussen en kwestie je gedachten weg kunnen zetten. dat zijn therapien wat ze je kunnnen aanleren etc.
Van zware tinitus en hard kun je zelfs dover van worden dan wel het geluid wat je hoord overtreft het geluid in je omgeving, met een hoortoestel kan het geluid wat je hoord zelfs vervormen en spraak en niet verstaanbaar.
Ook betaapde tonen met tinitus wat je hoort kan het zelfde zijn als de tonen en geluiden in je omgeving je hoort geen verschil onderling, ik spreek uit ervaring, het is ook zo met tinitus dat de ene dag meer hoort dan de andere dag minder heftig of niet, en kan zo erg zijn dat je een gevoel hebt van drukkende oren in het gehoorgang oorzaak door de tinitus een gevoel dat je hoorgang verstopt zit wat niet is en kan geen prettig gevoel zijn.
Ook van tinitus is het zo dat je er snachts wakker van kunt worden als het heftig wordt.
Ik heb nu 2 makita rails van 1.5 meter en ook een 1.6m van Mafell. Ik denk dat ik de Makita maar blijf gebruiken, en de Mafell op marktplaats ga zetten.
Mocht ik iemand blij kunnen maken met een Mafell F160, stuur maar even een berichtje.
Bedankt voor het meedenken allen in dit invalzaag-aankoop-drama
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Veel plezier ermee!
Voor je dat laatste doet: kijk nog even naar het koppelmechanisme van de Makita-rails, als je dat nog niet gedaan hebt. Ik vind het knap waardeloos en ben mede om die reden over op Mafell/Bosch-rails.P5ycho schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:32:
Ik heb nu 2 makita rails van 1.5 meter en ook een 1.6m van Mafell. Ik denk dat ik de Makita maar blijf gebruiken, en de Mafell op marktplaats ga zetten.
The Flat Earth Society has members all around the globe.
Eens, daarnaast is de rail veel smaller en is de splinterstrip stukken handiger bij Bosch/Mafell dan Festool/Makita. Ik heb beide systemen maar als ik alleen de invalzaag zou gebruiken zou ik alleen Bosch/Mafell hebben8088 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:28:
[...]
Voor je dat laatste doet: kijk nog even naar het koppelmechanisme van de Makita-rails, als je dat nog niet gedaan hebt. Ik vind het knap waardeloos en ben mede om die reden over op Mafell/Bosch-rails.
The Flat Earth Society has members all around the globe.
Zonder gekheid, het budget is op.
Ik zou gewoon die mafel 160cm bewaren. Prima lengte. En als je weer budget hebt . ( das vaak als je weer vergeten bent wat je betaald heb...🤣🫣) koop je er 1 bij. Vervolgens maak je dan van 1 vd makita lineaals een afkort tool. Of je zet daarna die makita lineaals te koop. ( zijn veel meer gebruikt dus snel weg.)P5ycho schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:37:
Dat snap ik goed, maar dit werkt zo prima. Famous last words...
Zonder gekheid, het budget is op.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Als de Mafell meer geluidmaakt dan je gewend bent van een cirkelzaag, misschien even controleren of het blad er wel goed in vast zit. Zou wel moeten af-fabriek, maar je weet het nooit zeker.P5ycho schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:32:
Ik heb net een Mafell MT55cc op de Makita rails gezet en de eerste zaagsnede gemaakt. Wat een verschil met de Makita sp6000 zeg. Staat als een huis op de rails ipv dat gammele gedoe met de Makita. Maakt wel een teringherrie!
Mocht ik iemand blij kunnen maken met een Mafell F160, stuur maar even een berichtje.
Bedankt voor het meedenken allen in dit invalzaag-aankoop-drama.
Zou verder de lineaal zeker zelf houden, kan altijd handig zijn, en, zoals anderen zeggen, heeft ook iets meer gebruiksgemak bij het zagen.
De Mafell-zaag is grotendeels van metaal, voor mijn gevoel is dat meer een klankkast dan de festool-versie (die ik ook gebruikt heb).henkie196 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:03:
[...]
Als de Mafell meer geluidmaakt dan je gewend bent van een cirkelzaag, misschien even controleren of het blad er wel goed in vast zit. Zou wel moeten af-fabriek, maar je weet het nooit zeker.
Zou verder de lineaal zeker zelf houden, kan altijd handig zijn, en, zoals anderen zeggen, heeft ook iets meer gebruiksgemak bij het zagen.
Ja als het blad niet goed is moet je dat heel rap vastzetten, altijd goed om even te checken. Geeft wel een ander geluid dan gewoon stationair lopen, vraag me niet hoe ik dat weet
ja dat is in praktijk wel de methode.Swelson schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:23:
Hoe monteer je een pasring / vulring in een cirkelzaagblad? Met een hamer er in meppen?
De pasring is de vriezer leggen voor een dag?trabant schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:34:
Kun je werken met koud krimpen, warm uitzetten?
Of zolang als nodig is om voor de pasring ook de temperatuur in de vriezer te bereiken. Koudespray/Freeze is dan minder een aanslag op het geduld.copykat schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:56:
[...]
De pasring is de vriezer leggen voor een dag?
[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 30-08-2026 15:31 ]
Nooit geprobeerd eigenlijk. Zelfs de meegeleverde handleiding zegt gebruik hamer om pasring in te passen geloof ik. Zal volgende keer dat ik een pasring moet plaatsen eens kijken of t werkt🙂trabant schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:31:
[...]
Of zolang als nodig is om voor de pasring ook de temperatuur in de vriezer te bereiken. Koudespray/Freeze is dan minder een aanslag op het geduld.
Alhoewel, vriezer...
Zo heel veel verschil maakte dat vriesvakje bovenin de Vendomatic koelkast, die nog uit het trouwen van mijn ouders stamde, nou ook weer niet.
En een nadeel wanneer het te krimpen deel echt goed koud is, is dat er meteen condens op slaat.
[ Voor 16% gewijzigd door trabant op 30-08-2026 17:34 ]
De Mafell past op de Makita rail, maar past de Makita op de Mafell rail? het geval zal ik de geleiderail van Mafell houden en maak er 2 korte stukken van, pakweg 1meter en van 60 cm handig in gebruik voor kleine platen dan de volledige lange geleiderail gebruikenP5ycho schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:32:
Ik heb net een Mafell MT55cc op de Makita rails gezet en de eerste zaagsnede gemaakt. Wat een verschil met de Makita sp6000 zeg. Staat als een huis op de rails ipv dat gammele gedoe met de Makita. Maakt wel een teringherrie!
Bedankt voor het meedenken allen in dit invalzaag-aankoop-drama.
Desnood neem je voor de korte stukken rail een paralel gelijder desnoods met graden verstelbaar voor evt, meer doeleinden en handig in gebruik.
Platen koppelen zoals Makita zorg wel dat de platen uit de zelfde bats komt, de kans dat de de platen niet mooi aansluiten in geheel en lichte verloop onstaat, dat glijd voor geen meter en de machine stoekt op de naad.
Ik ben op zoek naar betaalbare 6mm SDS+ boortjes en kwam Labor (Toolstation) tegen voor grofweg €2,50. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Die freesbit is 6,5mm ongeveer en past niet in de 6 en ook niet in 8.oudehengel schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:04:
Wat betreft je freesbit, welke diameter heeft deze? Als ik de afbeeldingen zie past er een standaard kantenfrees in van Makita. Deze kan freesjes aan van 6mm en 8mm.
Vandaar de vraag
[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 31-08-2026 10:17 ]
En 't gevoel dat ik maar 'ns een goede betonboor moet leren herkennen + wanneer deze bot is geworden...
[ * Of dat ik 't ongemerkt toch maar zou slopen. Bijv: nu goede metaalboren gekocht. Had ik dat gedaan voordat ik van oververhitting en boorolie wist, dan was dat weggegooid geweest.]
Heller 4 snijders. Of eigenlijk bijna altijd 4 snijders.TNThomas schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:07:
Welke SDS+ boortjes gebruiken jullie graag?
En dat verdient zich in rap tempo terug.
Goedkope 2 snijders gooi ik na 1x boren al weg, anders loopt de boor weg bij een volgend gat.
Na heel wat goedkopere boortjes en setjes versleten te hebben, sinds een paar jaar een set Bosch Professional SDS plus-7X Robust Line setje (heet nu expert ipv robust line), met volledige carbide boorkoppen in gebruik. In de aanbieding te vinden voor rond de 20 euro voor een setje. Zijn onverwoestbaar en heel precies te plaatsen.TNThomas schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:07:
Welke SDS+ boortjes gebruiken jullie graag?
Ik ben op zoek naar betaalbare 6mm SDS+ boortjes en kwam Labor (Toolstation) tegen voor grofweg €2,50. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Betaalbaar betekend uiteindelijk tig keer opnieuw kopen met dit soort dingen als je ze veel gebruikt.
All-electric.
Klinkt als 1/4". Als je zoekt naar "1/4 inch collet" voor je router, vind je vast wel iets.DJMaze schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:16:
[...]
Die freesbit is 6,5mm ongeveer en past niet in de 6 en ook niet in 8.
Vandaar de vraag
@DJMaze Mogelijk dat het dan handiger is om een 8mm schacht kopieerfrees te halen ergens. Die zijn sowieso wel handig als je met een freestafel aan de slag gaat, en kosten ook de wereld niet.michiel_ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:03:
[...]
Klinkt als 1/4". Als je zoekt naar "1/4 inch collet" voor je router, vind je vast wel iets.
Ik ben wel van het grijp-klaar.copykat schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:18:
@FRANQ moet alles grijp klaar liggen of mag er een tussenlaag in zitten?
Je kan de slagchroevendraaiers plat leggen in 69 vorm in een bak en dan de scjroefmachines met hun schroefkop er achterlangs .waar een deksel t gat heeft om de kop in te zetten. Of meest gebruikte slagmachine ook boven en een schroef machine lager.
Ik had van tevoren bedacht vakken te maken waar de pits/boren doosjes in konden en waar de boor/slagtol dan bovenop paste, en dat je de boormachine dan gewoon bij het handvat eruit kon pakken.
Dus bits onder de machine is prima, maar ik wil geen machines stapelen.
Het is ook dat ik veel op wisselende locaties klus, en dus gewoon visueel duidelijk wil hebben dat ik alles weer bij me heb als ik weg ga. Met vaste grijpklare plaatsen kan je dat in een oogopslag zien.
Ik heb nu gewoon de M-boxen van makita, dat werkt ook prima. Maar ik word er een beetje gek van dat ik zoveel kisten mee moet nemen. Ik verplaats dan toch snel een hoop lucht, wat ik zonde vind.
Ik zie Wager veel passeren maar het is mij niet duidelijk wat de verschillen zijn, zijn er zaken waarop ik moet letten? Liefst zonder batterij, heb geen zin in een nieuw ecosysteem.
Het gaat erom wat je gaat spuiten, in hoeveelheden, vierkante meters die je spuiten wil, is het eenmalig een klein iets, als een muur, plafond, of ga je vaker muren plafonds, etc spuiten. Voor klein werk kan je volstaan met een bekerspuit, voor groter werk, klussen die vaker terug komen zou ik een verfpomp aanraden. Zou hiereens mee bellen; https://www.nonpaints.com/nl/nonpaint/verfspuiten/elektrische-verfspuit , dan heb je te maken met mensen met kennis van zaken, ipv een dozenschuiver uit de bouwmarkt.rocket23 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:45:
Ik ben opzoek naar een elektrische verfspuiter. Dit voor zowel muurverf als houtlak.
Ik zie Wager veel passeren maar het is mij niet duidelijk wat de verschillen zijn, zijn er zaken waarop ik moet letten? Liefst zonder batterij, heb geen zin in een nieuw ecosysteem.
Die had iig veel te verven, zover was wel duidelijk
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Bij beide moet je werkelijk alles afplakken, want de verfnevel is immens.
De Nederbelg !
Valt het uitkuisen na gebruik mee? Hoe makkelijk is alles te demonteren en te spoelen?Jellabie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:34:
Ik heb er 2 van Wagner, eentje met een pot er onder en 1 waar je de pomp zelf in de emmer verf moet zetten.
Bij beide moet je werkelijk alles afplakken, want de verfnevel is immens.
Dat is allemaal snel gebeurd, water in de pot, of het toestel in een emmer water en gewoon doorspuiten.rocket23 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:49:
[...]
Valt het uitkuisen na gebruik mee? Hoe makkelijk is alles te demonteren en te spoelen?
Spuitmond zelf zijn 2 onderdeeltjes die je zo los draait en nog eens appart proper maakt voor de zekerheid.
De Nederbelg !
Zelf koop ik gewoon degeen die ik gebruik in bulk (of eigenlijk heb ik die jaren geleden al gekocht) in mijn geval van sds boren zijn dat vooral 6 en 8 maar 10, 12, 14 en 16 zijn ook altijd op voorraad. Die setjes zijn leuk, maar 1 boor is wat mij betereft het zelfde als geen boor je kan er zo makkelijk 1 verzieken en dan kan je niet veder. voor metaal boren heb ik dezelfde tactiek. houtboren heb ik wel een setje van, maar doorgaans gebruik ik ook daar metaalboren voorRetrospect schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:53:
Is er geen leuk setje met metaalboren, betonboren en houtboren zodat je in 1 keer klaar bent? Merk dat verschillende van mijn Bosch boren aan hun einde komen deze verhuizing.
[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 31-08-2026 21:38 ]
Ik heb beide gehad/geprobeerd en het verft heel snel. Maar ik werd gek van alle spuitnevel en schoonmaken. Op een gegeven moment mee gestopt omdat alles er omheen mee gerekend het geen verschil uitmaakte in tijd.rocket23 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:45:
Ik ben opzoek naar een elektrische verfspuiter. Dit voor zowel muurverf als houtlak.
Ik zou het wel weer doen in een kaal gerenoveerd huis waarbij je alle ruimtes in 1 dag gaat spuiten
[ Voor 19% gewijzigd door barry86 op 01-09-2026 06:47 ]
En wat gebruik je dan? Wat is bijv. je keuze voor SDS+ 6 en 8 en waarom?twain4me schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:28:
Zelf koop ik gewoon degeen die ik gebruik in bulk
Als ik een hele kamer in één keer kan doen, pak ik wel de spuitmachine. Voor even een muurtje tussendoor niet; dan is rollen gewoon sneller en heb je minder werk. Het verschil zit ’m vooral in het afplakken: bij spuiten moet eigenlijk alles afgeplakt worden, terwijl je met rollen bijna niets hoeft af te plakken.
Voor lak en dergelijke gebruik ik meestal de compressor. Mijn Wagner kan het ook, maar het is deels gewoonte en deels omdat ik het met de compressor minder werk vind.
6 en 8 mm zijn hier de meest gebruikte maten, omdat dit de standaardmaten zijn voor (slag)pluggen. Vroeger had ik ook 5 mm, omdat die soms werd meegeleverd. Op een gegeven moment ben ik eigenlijk alle meegeleverde pluggen weg gaan gooien en pak ik vrijwel altijd een 6 mm plug met een eigen schroef. 5 mm heb ik nog wel, net als nagenoeg iedere andere maat, maar daar heb ik geen echte voorraad van.Gwaihir schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:57:
[...]
En wat gebruik je dan? Wat is bijv. je keuze voor SDS+ 6 en 8 en waarom?
Qua merk heb ik geen grote voorkeur. Ik heb verschillende merken en pak meestal gewoon het fatsoenlijke merk dat op dat moment het goedkoopst is.
Ik heb op dit moment nog best wat 2-snijders, maar die zou ik nu niet snel meer kopen. Vooral in wat zachtere materialen zoals kalkzandsteen lopen die minder weg. Voor een slagpluggat door een panlat en vervolgens direct de beton in, maakt het voor een DHZ’er imho niet zoveel uit.
Ik heb denk ik de oudere variant van deze, gebruik ze al 5 jaar. De 5 en 6mm beginnen nu wat bot te worden, maar echt fijne boren.RonJ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:31:
[...]
Na heel wat goedkopere boortjes en setjes versleten te hebben, sinds een paar jaar een set Bosch Professional SDS plus-7X Robust Line setje (heet nu expert ipv robust line), met volledige carbide boorkoppen in gebruik. In de aanbieding te vinden voor rond de 20 euro voor een setje. Zijn onverwoestbaar en heel precies te plaatsen.
Betaalbaar betekend uiteindelijk tig keer opnieuw kopen met dit soort dingen als je ze veel gebruikt.
Ik gebruik tegenwoordig eigenlijk altijd als ik niet in hout boor met houtboortjes dit ding: https://www.hornbach.nl/p/rennsteig-centerpons-o-3x100-mm/8726885/, werkt echt geweldig. Heb wel geprobeerd bij tegels met een stukje schilders tape enzo, maar dit werkte voor mij nooit, maar klein tikje hierop en de boor loopt niet meer weg.DJMaze schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:19:
[...]
Heller 4 snijders. Of eigenlijk bijna altijd 4 snijders.
En dat verdient zich in rap tempo terug.
Goedkope 2 snijders gooi ik na 1x boren al weg, anders loopt de boor weg bij een volgend gat.
Onderschrijf wel dat je beter 4 snijders kan kopen dan 2 snijders. Dat boort een stuk fijner.
[ Voor 7% gewijzigd door BitBakker op 01-09-2026 10:11 ]
Fischer 545507: beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers
Addicted to silent computing
Ja, die Bosch Expert sets zijn echt geweldig. Kost een paar centen, maar het geld zeker waard.RonJ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:31:
[...]
Na heel wat goedkopere boortjes en setjes versleten te hebben, sinds een paar jaar een set Bosch Professional SDS plus-7X Robust Line setje (heet nu expert ipv robust line), met volledige carbide boorkoppen in gebruik. In de aanbieding te vinden voor rond de 20 euro voor een setje. Zijn onverwoestbaar en heel precies te plaatsen.
Heb er ook gatzaag-sets van, heel blij mee. https://www.amazon.nl/dp/B09417NMPG?ref_=ppx_hzsearch_conn_dt_b_fed_asin_title_2&th=1
Nog even wat gepuzzeld. Op zich gaat er wel een hoop in. Maar bij bijvoorbeeld de invalzaag en frees win ik niet veel qua ruimte. 2 makita kisten rug aan rug zijn 10cm breder dan de toolbox.copykat schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:18:
@FRANQ moet alles grijp klaar liggen of mag er een tussenlaag in zitten?
![]() | ![]() |
Heeft iemand ervaring met compacte, betaalbare klemmen? Ik kwam o.a. deze tegen:
Jorgensen: Set van 4, kunnen klemmen en duwen, ook te koppelen - 30 euro
Workpro: Set van 4, klemmen en duwen, niet te koppelen - 20 euro
Iemand nog andere tips?
Ik heb ook 2 Bessey DuoKlamp, die zijn een stuk duurder, ook wel een stuk beter.
[ Voor 35% gewijzigd door MJV op 02-09-2026 20:48 ]
Ik begrijp je context van geen herkenbare, (hiero! MAKITA INSIDE!) containers. Persoonlijk zou ik een bovenfrees setup met de box met frezen in 1 kist, container willen hebben. Dat je dan op lokatie iets er uit haalt en dat meeneemt in een andere container is prima. Maar die clutter onderdelen met frees in die box is snel iets over t hooft zien vrees ik. (Ik heb de DeWalt versie en t doosje met frezen past er niet bij in de inlay maar t is wel lekker overzichtelijk. ) je andere box is in mijn ogen heerlijk compact en op je 69 leg kun je nog die kantenfrees kwijt met frees er in of je extra schroeftol. Of er onder een box met schroeven. Die kist,box is wel geslaagt. Andere box , de invalzaag, en je lineaals? Verbindingspen? Klemmen? Reserve blades? Alleen de zaag meenemen doe je vermoedelijk toch niet. ( ik heb zelf 2 lineaals in zo'n foederaal met de verbindingsklem. En de makita box waar zaag, klemmen , andere bladen enz. In zitten. Kan je die ook maken zonder makitablauw? Of iets grotere containers die je zaag en je frees met hulpstukken overzichtelijk bevatten? Eurokratten? (Of word dat te zwaar en te groot?)FRANQ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:27:
[...]
Nog even wat gepuzzeld. Op zich gaat er wel een hoop in. Maar bij bijvoorbeeld de invalzaag en frees win ik niet veel qua ruimte. 2 makita kisten rug aan rug zijn 10cm breder dan de toolbox.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Met een 'zwaard' blad van 35cm zaag je het beste stammen tot een centimeter of 20... Het komt meestal niet echt op de kracht van de motor aan maar op de manier waarop je een zaagsnede in één haal door een stam kunt halen (waarbij je uiteraard rekening houdt met de richting waarin je de boom wil laten vallen).No Hands schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:21:
Ik heb een 2x18V kettingzaag van Makita, die zaagt prima maar ik heb het idee dat als de boom te dik is het apparaat er moeilijk doorheen komt. Ik heb een zwaardlengte van 35cm. Nu vroeg ik me af of een zaag met een zwaardlengte van 40 of 45cm een sterkere motor heeft. Dat vind ik niet terug op de Makita website. Met een sterkere motor zou ik wel door die dikke stam heenkomen is mijn gedachte. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Hier in de regio (Brabantse Meierij ) werden tot een aantal jaar geleden nog veel klompen gemaakt van populierenhout en daarbij zaagde we de 60Cm. stammen bijna recht aan de grond af met een 80Cm. blad op een Husqvarna zaag (op benzine).
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
ja, ik zaag dus te dikke stammen voor mijn zwaard. maar een langer zwaard op dezelfde machine zou dat dus moeten oplossen? of betekent langer zwaard ook dat er een sterkere machine nodig is?Will_M schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:37:
[...]
Met een 'zwaard' blad van 35cm zaag je het beste stammen tot een centimeter of 20... Het komt meestal niet echt op de kracht van de motor aan maar op de manier waarop je een zaagsnede in één haal door een stam kunt halen (waarbij je uiteraard rekening houdt met de richting waarin je de boom wil laten vallen).
Hier in de regio (Brabantse Meierij ) werden tot een aantal jaar geleden nog veel klompen gemaakt van populierenhout en daarbij zaagde we de 60Cm. stammen aan de grond af met een 80Cm. blad op een Husqvarna zaag (op benzine).
Met een te kort zaagblad verlies je de meeste kracht 'in' de draai van de ketting, een langer blad heeft dus minder motorvermogen nodig doordat dat 'draaipunt' van de ketting buiten het te zagen deel ligt.No Hands schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:39:
[...]
ja, ik zaag dus te dikke stammen voor mijn zwaard. maar een langer zwaard op dezelfde machine zou dat dus moeten oplossen? of betekent langer zwaard ook dat er een sterkere machine nodig is?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik heb hier een verzameling van de Keter Roc Pro bakken en nog een aantal mboxen, daar gaat echt veel in. In een van die bakken heb ik bijvoorbeeld recipro, hakhamer, boormachine, multitool. Accesoires in de lades in dezelfde toren. Scheelt echt een hele hoop ruimte (lucht) t.o.v. de losse mbxoen. Invalzaag en frees heb ik allebei in een aparte Mbox 4 precies om de sets met frezen, klemmen, verschillende voetjes van de frees bij elkaar te houden.copykat schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:19:
[...]
Ik begrijp je context van geen herkenbare, (hiero! MAKITA INSIDE!) containers. Persoonlijk zou ik een bovenfrees setup met de box met frezen in 1 kist, container willen hebben. Dat je dan op lokatie iets er uit haalt en dat meeneemt in een andere container is prima. Maar die clutter onderdelen met frees in die box is snel iets over t hooft zien vrees ik. (Ik heb de DeWalt versie en t doosje met frezen past er niet bij in de inlay maar t is wel lekker overzichtelijk. ) je andere box is in mijn ogen heerlijk compact en op je 69 leg kun je nog die kantenfrees kwijt met frees er in of je extra schroeftol. Of er onder een box met schroeven. Die kist,box is wel geslaagt. Andere box , de invalzaag, en je lineaals? Verbindingspen? Klemmen? Reserve blades? Alleen de zaag meenemen doe je vermoedelijk toch niet. ( ik heb zelf 2 lineaals in zo'n foederaal met de verbindingsklem. En de makita box waar zaag, klemmen , andere bladen enz. In zitten. Kan je die ook maken zonder makitablauw? Of iets grotere containers die je zaag en je frees met hulpstukken overzichtelijk bevatten? Eurokratten? (Of word dat te zwaar en te groot?)
Eerst een wig zagen?No Hands schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:21:
Ik heb een 2x18V kettingzaag van Makita, die zaagt prima maar ik heb het idee dat als de boom te dik is het apparaat er moeilijk doorheen komt. Ik heb een zwaardlengte van 35cm. Nu vroeg ik me af of een zaag met een zwaardlengte van 40 of 45cm een sterkere motor heeft. Dat vind ik niet terug op de Makita website. Met een sterkere motor zou ik wel door die dikke stam heenkomen is mijn gedachte. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Ik heb aardig wat merken geprobeerd, maar ben vooral fan van de Irwin quick clamps voor eenhandsklemmen.peligro2k schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:09:
Ik heb een aantal zeer grote lijmklemmen van Wolfcraft die ik ooit gekocht heb om een eiken tafel te maken van oude eiken vloerdelen. Nu merk ik dat die voor veel andere dingen veel te groot en zwaar zijn. Binnenkort ga ik een kleine kast maken, en wil ik wat kleine zaken vast klemmen.
Heeft iemand ervaring met compacte, betaalbare klemmen? Ik kwam o.a. deze tegen:
Jorgensen: Set van 4, kunnen klemmen en duwen, ook te koppelen - 30 euro
Workpro: Set van 4, klemmen en duwen, niet te koppelen - 20 euro
Iemand nog andere tips?
De mini's zijn handig, maar ik gebruik vooral de 'medium duty' quick clamp.
Voor panelen verlijmen vind ik de Bessey KRE of KRV klemmen erg fijn, maar die zijn wel prijzig.
Voor kasten bouwen kan een hoekklem of een bandklem ook nuttig zijn, het ligt er maar net aan wat je zoekt.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Hardheid van het hout is over het algemeen van meer invloed dan de dikte van de stam, in mijn ervaring. En scherpte van de ketting.Lankman schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:14:
Lijkt me dat bij dikkere stam er meer tanden in het hout zagen en weerstand ondervinden, dus ik begrijp je vraag wel. Geen enkele ervaring overigens.
Vaak hebben zagen met een langer blad hetzelfde of meer vermogen, maar soms is het ook dezelfde zaag met een langer blad. In dit geval zou ik denken dat de accu de beperkende factor is voor het vermogen, dus kan me voorstellen dat hier de zagen met verschillende bladlengtes allemaal hetzelfde vermogen kunnen leveren.No Hands schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:21:
Een scherpe ketting, rechte snede, goede smering en juiste techniek zijn veel belangrijker.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Zou denken dat de motor van de zaag de capaciteit zaag bepaalt.henkie196 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:22:
Vaak hebben zagen met een langer blad hetzelfde of meer vermogen, maar soms is het ook dezelfde zaag met een langer blad. In dit geval zou ik denken dat de accu de beperkende factor is voor het vermogen, dus kan me voorstellen dat hier de zagen met verschillende bladlengtes allemaal hetzelfde vermogen kunnen leveren.
Tot op zekere hoogte, ja. Maar je kan een (accu)kettingzaag met 2.1 kW krijgen met 40 cm blad, terwijl een benzinekettingzaag geleverd met dezelfde bladlengte heeft 3.3 kW. En de benzine zaag zal ook best sneller werken, maar ik gok dat beiden wel het werk aan kunnen.Linux gebruiker schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:25:
Zou denken dat de motor van de zaag de capaciteit zaag bepaalt.
Klinkt misschien onnozel en het is misschien overbodig om te vragen. Maar heb je al eens de ketting vervangen voor een nieuwe? Dit zou ik eerder proberen alvorens een nieuwe te kopen. Daarnaast is een elektrische natuurlijk beperkt in vermogen tov een motorkettingzaag. Binnenkort (over een paar maandenNo Hands schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:21:
[ Voor 4% gewijzigd door TheKerremenke op 03-09-2026 10:57 ]
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Dit. Ik kwam ooit eens een Duitse advertentie voor een Fällhebel tegen en werd nieuwsgierig, het bleek een soort koevoet te zijn om de valrichting van de boom te sturen en dat bracht mij weer op een video van een Beierse boswachter die uitgebreid* de veiligheidsmaatregelen vooraf en de zaagtechniek uitlegde en voordeed. Zelf met onze handzaagjes hebben we er veel profijt van gehad.dragonhaertt schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:23:
... en juiste techniek zijn veel belangrijker.
Zoektekst: Baum fällen.
*wat heet, het was Deutsch gründlich!
Heerlijk die Duitse termen. Zag op een site waar zo'n fällhebel stond ook een Holz-Spaltgranatetrabant schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:57:
[...]
Dit. Ik kwam ooit eens een Duitse advertentie voor een Fällhebel tegen en werd nieuwsgierig, het bleek een soort koevoet te zijn om de valrichting van de boom te sturen en dat bracht mij weer op een video van een Beierse boswachter die uitgebreid* de veiligheidsmaatregelen vooraf en de zaagtechniek uitlegde en voordeed. Zelf met onze handzaagjes hebben we er veel profijt van gehad.
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Al kan onze eigen ambtenarij er ook wat van, maar dan korten ze het af zodat een buitenstaander er al helemaal de ballen van snapt.
Terechte vraag, er zit een pas nieuwe ketting op en ik slijp mijn ketting ook met regelmaat.TheKerremenke schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:56:
[...]
Klinkt misschien onnozel en het is misschien overbodig om te vragen. Maar heb je al eens de ketting vervangen voor een nieuwe? Dit zou ik eerder proberen alvorens een nieuwe te kopen. Daarnaast is een elektrische natuurlijk beperkt in vermogen tov een motorkettingzaag. Binnenkort (over een paar maanden) wil ik hier ook een paar bomen omzagen en klein maken daarvoor zal ik een Husqvarna op accu gebruiken. Benieuwd hoe dat gaat bevallen..
Waarbij de vraag is of mijn accu kettingzaag (536 LiXP) niet te licht hiervoor gaat zijn.
Het heeft even geduurd maar ik heb deze besteld
XXXVI
Die ken ik ook, maar dat is bij mij gewoon een wig en de achterkant van een bijl als hamer om die erin te tikken.trabant schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:57:
[...]
Dit. Ik kwam ooit eens een Duitse advertentie voor een Fällhebel tegen en werd nieuwsgierig, het bleek een soort koevoet te zijn om de valrichting van de boom te sturen en dat bracht mij weer op een video van een Beierse boswachter die uitgebreid* de veiligheidsmaatregelen vooraf en de zaagtechniek uitlegde en voordeed. Zelf met onze handzaagjes hebben we er veel profijt van gehad.
is dat nu nogsteeds het geval?
ik zag deze bij ome alie: https://nl.aliexpress.com/item/1005012958331057.html
zag er goed uit, maar het moet natuurlijk wel waterdicht zijn allemaal.
voor nu ben ik van plan om allen wat aansluitingen in de badkamer te doen, maar later ook aanpassingen aan de CV installatie.
wat is jullie advies, beter alles voorbereiden en er eentje huren of kan zo'n hand pers tang prima?
Ik heb zo'n hydrolische tang (zonder slang overigens). Die van Ali is onhandig omdat je de klem om de buis moet doen - die ruimte heb je niet altijd (sterker nog; je hebt vaak weinig ruimte).fjux schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:16:
als ik in dit topic zoek op perstangen dan kom ik niet super veel tegen maar wel wat posts van een paar jaar geleden dat de goedkopere handtangen niet aan te raden zijn.
voor nu ben ik van plan om allen wat aansluitingen in de badkamer te doen, maar later ook aanpassingen aan de CV installatie.
wat is jullie advies, beter alles voorbereiden en er eentje huren of kan zo'n hand pers tang prima?
MLB fittingen met TH profiel persen ging perfect, van 16 t/m 32mm. Koper ging ook goed tot 22mm, maar al mijn 28mm koppelingen waren lek. Blijf je bij MLB dan denk ik dat het altijd wel goed gaat. Wil je koper persen (vooral grote maten) dan zou ik een fatsoenlijke elektrische huren.
Aan alie ik zo wie zo niet beginnen, beter alles klaar maken, tang huren, maken, tang retour. Degene die de fittingen, leidingen, ed verkoopt heeft vaker een tang die te leen of te huur is. Heb je meteen de tang die hoort bij het materiaal wat je gebruikt.fjux schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:16:
als ik in dit topic zoek op perstangen dan kom ik niet super veel tegen maar wel wat posts van een paar jaar geleden dat de goedkopere handtangen niet aan te raden zijn.
https://nl.aliexpress.com/item/543554259.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.5.397f79d21NyUJU&gatewayAdapt=glo2nld
TH en U profiel tot nu toe is alles lekvrij gedaan
Die tang ziet er wel beter uit eigenlijk.wokkelz schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:09:
Ik heb ook een tang van ome ali.
https://nl.aliexpress.com/item/543554259.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.5.397f79d21NyUJU&gatewayAdapt=glo2nld
TH en U profiel tot nu toe is alles lekvrij gedaanwerkt prima!
Maar alleen MLB gedaan dus?
Ook grotere maten of alleen kleine?
Ik heb de stappen Linux gebruiker in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" een paar geleden gedaan en die zijn zeker aan te raden. Alles voorbereiden en dan een (paar) uurtje persen. Huren heb ik gedaan bij de warmteservice voor €30-€40 voor een (halve) dag. Elektrische gaat snel en makkelijk. Elektrisch onder schuin dak was nog een beetje een uitdaging, wat met een handperstang mogelijk niet lukt omdat je de ruimte niet hebt om kracht te zetten.fjux schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:16:
[ Voor 6% gewijzigd door Joove op 03-09-2026 18:52 ]
Als huren/lenen half een optie is zou ik dat doen. het is sneller, het werkt makkelijker (je hebt doorgaans minder plek rond de buis nodig) Ook mag je er gas mee persen. Ik ga zeker niet beweren dat het met een handtang niet goed kan gaan, maar ik had zelf een hand tang en die is ooit (voor de grap) gecalibreerd/ getest door de persoon die ook mijn accu tang doet om de juiste papieren te hebben. En hij haalde de specs totaal niet. opzich perste hij koppeling prima dicht, en ze lekken nog steeds niet, maar je kan zoals meestal de tekstjes op ali niet gelovenfjux schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:16:
Ik weet trouwens niet wat je met MLB bedoeld..
Meerlagenbuis?wokkelz schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:20:
Ik weet trouwens niet wat je met MLB bedoeld..
Ah juist!
Ik heb het M profiel gebruikt voor koper naar meerlagen en ook nog de TH (Henco) voor de muurplaten enz. Werkt top!
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
:strip_exif()/f/image/yFwhYt1N4vhljTi2KQc51eXM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qHaT4W8E5rRA7bgFsmCyqJcc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/m1ZxkZnhHd9TMqjMTDmNvozb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OStQ3nfgTv5DL0gi1UFkJ6PE.jpg?f=fotoalbum_tile)