• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:46

copykat

Good copy isn't bad

Prins32 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:34:
Ik lees in dit forum dat Makita veelal wordt aangeraden, maar Bosch Professional wordt hier niet zo vaak genoemd. Hoe komt dat eigenlijk? Is dat omdat Makita echt beter is dan Bosch Professional? Of aan iets anders? Volgens mij liggen de prijzen, net zoals bij Dewalt, vrij dicht bij elkaar.
Bosch had/heeft een groene lijn die eigelijk prima is voor de meeste thuis hobby klussers. En ja Makita heeft dat ook maar het verschil is minder zichtbaar. ( wit lijntje op de accu is alles geloof ik.)
Pro gereedschap is inderdaad fijner om mee te werken. Afstellings nauwkeurigheid en reptitie van die afstelling. Maar.... soms is een duurder zaagblaadje al voldoende om de nauwkeurigheid te verbeteren op een consumentenproduct.

De 12v flexhead van Boschpro is iets dat ik zou kopen als klein en fijn machientje waren het niet dat ik al 3 machines heb van DeWalt.
2x schroefboor en 1x slagschroef.
Die accu's zijn uitwisselbaar en dus multi inzetbaar voor belasting en laad cycly om de accu's goed te houden.
En dat is de hoofdreden om 1 accu platform te kiezen. Dus als je dagelijks werkt met je gereedschap is 1 platform handig dat je meer tools dan accu's kan hebben, kosten besparing maar je kan ook de beste tool voor de job kiezen en multimerk gaan.

Wbt Bosch blauw, in mijn geheugen was AEG en Boschblauw bijna t zelfde.
Beide waren vaak net ff duurder dan DeWalt en Makita. ( de Rode: Maffell en Milwaukee zijn/waren? Nog duurder) , Neem je ook t uitgebreidere arsortiment in ogenschouw van Makita dan is de keus op Makita snel gemaakt als hobbyist.
(Ik koos DeWalt vanwege de borstelloze serie die goedkoper was dan makita's versie)
Maar ik heb weer een Makita 6000j invalzaag en een Metabo afkortzaag en een black&decker zaagtafel. En nog wat parkside spul.
Als ik accu gereedschap uitzoek kijk ik eerst naar DeWalt en dan naar andere merken tervergelijk. Komt er een ander merk uit soit.
Ik zou nooit een hele set in 1 keer kopen maar naar behoefte op dat moment.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik lees in dit forum dat Makita veelal wordt aangeraden, maar Bosch Professional wordt hier niet zo vaak genoemd. Hoe komt dat eigenlijk? Is dat omdat Makita echt beter is dan Bosch Professional? Of aan iets anders? Volgens mij liggen de prijzen, net zoals bij Dewalt, vrij dicht bij elkaar.
Zelf heb ik alles van Bosch-Pro. Toen ik een jaar of 5 geleden begon met aanschaffen, kwam Bosch qua specs voor de prijs vaak gunstiger uit dan Makita. Destijds ben ik begonnen met een boor met 3 (4 AH Pro-core!) accu's en een lader voor €249,- ergens in een aanbieding. Daar kon ik toen via een actie nog iets bij kiezen, dat werd een slagschroevendraaier (omdat de haakse slijper in die actie helaas al op was). Ik heb vrij kort daarna ook 2 2 AH accu's gekocht, voor €20,-/st., die zijn vooral prettig voor kleinere klussen en om genoeg accu's te hebben wanneer ik meerdere machines naast elkaar gebruik.
In ieder geval destijds was Bosch vaak goedkoper als je minimaal brushless wilde (wat bij alles is, behalve die gratis slagschroevendraaier.)

Amazon.de heeft vaak scherpe acties voor Bosch-Pro, en omdat ik daar nog steeds Prime heb, heb ik steeds wat ik wilde hebben ingevoerd in Keepa en gekocht wanneer het scherp geprijsd was. Ik geloof dat op Amazon.nl ook wel scherpe acties voorbij komen, maar voor mijn gevoel minder vaak.
Dit jaar nog een boorhamer inclusief aangebouwde stofzuiger gekocht. Komt wel een beetje in de categorie, "Heb ik het echt nodig? Nee, maar het is wel lekker om te hebben." (Ik heb al een Makita besnoerde boorhamer, maar voor hier en daar een los gaatje is dit ding wel geniaal, geen gesleep met een stofzuiger meer. En waarschijnlijk ook prima voor grotere klussen...

iRacing Profiel

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Natuurlijk is de kwaliteit van de gereedschappen belangrijk, dat wil ik zeker niet bagatelliseren, maar het valt me op dat batterijen ook een lieve duit kosten. Welk batterijplatform heeft eigenlijk de beste prijs/prestatie-verhouding? Want dat lijkt me toch ook een factor van belang in de beoordeling of een platform het waard is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-12 19:34

BoGu5

hmmmz

Dat ligt er maar helemaal aan wat je wilt. Ik ben bij Makita uitgekomen omdat ze goede klusmachines hebben en daarnaast een uitgebreide range met tuinmachines.

request.getCookies();

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ocf81 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:09:
Natuurlijk is de kwaliteit van de gereedschappen belangrijk, dat wil ik zeker niet bagatelliseren, maar het valt me op dat batterijen ook een lieve duit kosten. Welk batterijplatform heeft eigenlijk de beste prijs/prestatie-verhouding? Want dat lijkt me toch ook een factor van belang in de beoordeling of een platform het waard is.
Wat versta je onder prestatie? mijn oudste makita accu's zijn inmiddels serieus oud aan het worden (denk aan 15+ jaar en gebruik ik nog meerde malen per week. ik heb inmiddel 8 maikta 18 volt accu's en heb er nog nooit 1 stuk gehad, maar er komen ook geluiden (amerikaanse Youtubers) dat makita accu's juist weer snel kapot zijn en ze daarom voor dewalt of milwalkee kiezen.. Merken waarvan de kapotte accu;s dan weer 10 hoog staan opgestapeld bij een reparatie service die ik ken. er is als ik heel erg eerlijk ben gewoon niet zo heel veel verschil tussen de grote consumer/prosumer merken (dewalt, milwalkee, makita, boschblauw, metabo en denk ook aan hitachi, panasonic ryobi etc. Als ik puur naar nederland en de accu prijzen kijk is parkside een hele interesante. maar wellicht bv ook gewoon een 12 volt lijn. de meeste consumenten halen zeer weinig meerwaarde uit de 18v lijn als het gaat om accutollen bv
kies gewoon een kleurtje wat je leuk vind en wordt fanboy van het kleurtje, alle lijnen hebben voor en nadeeltjes. (daarom hebben ook steeds meer mensen 2 - 4 accu systemen ;)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ocf81 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:09:
Ze zijn eigenlijk allemaal wel prima waar naar hun geld.
Ik heb nog nooit een accu los gekocht, altijd bij een apparaat. Losse accu's zijn vaak nogal duur,.bij een apparaat soms wat minder... Zeker met een actie.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-12 07:31
twain4me schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:28:
[...]

Wat versta je onder prestatie? mijn oudste makita accu's zijn inmiddels serieus oud aan het worden (denk aan 15+ jaar en gebruik ik nog meerde malen per week. ik heb inmiddel 8 maikta 18 volt accu's en heb er nog nooit 1 stuk gehad, maar er komen ook geluiden (amerikaanse Youtubers) dat makita accu's juist weer snel kapot zijn en ze daarom voor dewalt of milwalkee kiezen.. Merken waarvan de kapotte accu;s dan weer 10 hoog staan opgestapeld bij een reparatie service die ik ken.
Of waarvan de reparatieservice weer loopt te vloeken omdat onderdelen schaars Of niet te koop zijn; Milwaukee 18v 8)7

K to the KillaZ

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-12 21:45
twain4me schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:28:
[...]

ik heb inmiddel 8 maikta 18 volt accu's en heb er nog nooit 1 stuk gehad, maar er komen ook geluiden (amerikaanse Youtubers) dat makita accu's juist weer snel kapot zijn en ze daarom voor dewalt of milwalkee kiezen..
Mja, Amerikanen, die verkiezen altijd hun DeWalt of Milwaukee boven het Japanse Makita, niet echt de beste graadmeter. :+

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:57
Ik heb paar jaar geleden, en toen Amazon.de nog naar Nederland verstuurde, voor mijn grote verbouwing alles dat ik nodig had van Bosch blauw gekocht in Duitsland. Waren toen nl hele mooie prijzen en scheelde echt kapitalen.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
FabianGTI schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:11:
[...]

Mja, Amerikanen, die verkiezen altijd hun DeWalt of Milwaukee boven het Japanse Makita, niet echt de beste graadmeter. :+
Bovendien lijken ze zich niet te beseffen dat hun Milwaukee al lang Chinees is.
Als je maatschappelijk belang zwaarwegend vindt kan je het beste Bosch kopen. Het grootste deel van Bosch is in handen van een stichting die een zeer groot deel van de winst van Bosch in de samenleving steekt.

• Retrospect
  • Nu online
maartend schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:14:
[...]

Ik heb paar jaar geleden, en toen Amazon.de nog naar Nederland verstuurde, voor mijn grote verbouwing alles dat ik nodig had van Bosch blauw gekocht in Duitsland. Waren toen nl hele mooie prijzen en scheelde echt kapitalen.
Ze versturen veel nog steeds naar Nederland en het scheelt soms nog steeds aanzienlijk met Bosch gereedschap. Ik heb onlangs ook een power tool bij Amazon Japan besteld (36V Hikoki kantenfrees), was niet leverbaar in Europa (niet in het assortiment). Ging ook erg soepel, binnen een week had ik het. Mocht het kapot gaan in de garantieperiode dan wordt het wel wat ingewikkeld/onmogelijk.

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:44
Milwaukee is de laatste 3 jaar enorm veel geld aan het duwen in marketing. Bijna alle youtube influencers gebruiken sponsored Milwaukee en sinds een paar jaar zie je het ook ineens overal bij de pro-bouwmarkten liggen. Geen idee waarom maar ik mijd het merk. Als er veel geld in reclame zit, zit dat geld niet in de ontwikkeling en kwaliteit van het gereedschap.

Zelf heb ik op accu gebied zo goed als alles van Bosch en met een snoertje Festool. Maar uiteindelijk zoek ik vanalles een prijs/kwaliteit verhouding die mij bevalt. Dus ja, zit ik na 15 jaar met een allegaartje aan gereedschap met het grootste deel dus Bosch Pro of Festool.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Retrospect schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:28:
[...]

Bovendien lijken ze zich niet te beseffen dat hun Milwaukee al lang Chinees is.
Als je maatschappelijk belang zwaarwegend vind kan je het beste Bosch kopen. Het grootste deel van Bosch is in handen van een stichting die een zeer groot deel van de winst van Bosch in de samenleving steekt.
Eh say what?
Een multinational die maatschappelijk involved is?

Overigens toch grappig dat ik in mn zoektocht naar welk eco system zou ik kopen uitkwam op Makita(borstel goedkoper borstelloos duurder dan DeWalt xs serie)
En bosch blauw was vaak net ff duurder in de zelfde specs. Ok vooral YTreview en websites onderzoek geen pak t in je handen en test t zelf.
En nu lees ik meerdere tegengestelde ervaringen. Ik denk dat Bosch misschien minder aanbiedingen als importeur doet. Zoals extra gratis accu of gunstige toolsets.
Daardoor moet je misschien net ff gerichter zoeken naar je voordeeltje. ( 2 jaar geleden kwam Bosch in iedergeval niet in mijn gezichtsveld als gunstig geprijst.)

Toch een beetje benieuwd hoe dit komt dat Bosch Blauw/pro een beetje een "witte auto" is. ( met een witte blijf je zitten)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Retrospect
  • Nu online
copykat schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:16:
[...]

Eh say what?
Een multinational die maatschappelijk involved is?
94% van de aandelen is in handen van de Robert Bosch Stiftung (een stichting zonder winstoogmerk).
Omdat de stichting bijna alle aandelen bezit, vloeit het overgrote deel van het dividend (de winstuitkering) rechtstreeks naar goede doelen. Sinds de oprichting in 1964 heeft de Robert Bosch Stiftung al meer dan €2,5 miljard uitgegeven aan maatschappelijke projecten.
De stichting richt zich wereldwijd op een aantal specifieke gebieden:
Gezondheidszorg: Ze financieren medisch onderzoek en beheren het Robert Bosch Ziekenhuis in Stuttgart.
Onderwijs: Projecten die kansengelijkheid in het onderwijs bevorderen en wetenschappelijk talent ondersteunen.
Internationale betrekkingen: Het bevorderen van vrede en dialoog tussen verschillende culturen en landen.
Duurzaamheid: Steun aan initiatieven die klimaatverandering tegengaan en de leefomgeving verbeteren.

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:24
Retrospect schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:30:
[...]

94% van de aandelen is in handen van de Robert Bosch Stiftung (een stichting zonder winstoogmerk).
Omdat de stichting bijna alle aandelen bezit, vloeit het overgrote deel van het dividend (de winstuitkering) rechtstreeks naar goede doelen. Sinds de oprichting in 1964 heeft de Robert Bosch Stiftung al meer dan €2,5 miljard uitgegeven aan maatschappelijke projecten.
De stichting richt zich wereldwijd op een aantal specifieke gebieden:
Gezondheidszorg: Ze financieren medisch onderzoek en beheren het Robert Bosch Ziekenhuis in Stuttgart.
Onderwijs: Projecten die kansengelijkheid in het onderwijs bevorderen en wetenschappelijk talent ondersteunen.
Internationale betrekkingen: Het bevorderen van vrede en dialoog tussen verschillende culturen en landen.
Duurzaamheid: Steun aan initiatieven die klimaatverandering tegengaan en de leefomgeving verbeteren.
Thanks voor deze info! Dit gaat ervoor zorgen dat mijn nog aan te schaffen 12v lijn een Bosch keuze gaat worden. _/-\o_

Als ik dit eerder had geweten was ik voor mijn 18v set denk ik ook voor Bosch ipv DeWalt gegaan (ondanks de vele goede acties van DeWalt).

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:40
Dat zouden inderdaad meer mensen moeten weten: https://www.bosch-stiftung.de/de (of de Engelse versie voor wie slecht onderwijs heeft gehad: https://www.bosch-stiftung.de/en ).

KPN is een drieletterwoord

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

EdwinC schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:50:
[...]

Thanks voor deze info! Dit gaat ervoor zorgen dat mijn nog aan te schaffen 12v lijn een Bosch keuze gaat worden. _/-\o_

Als ik dit eerder had geweten was ik voor mijn 18v set denk ik ook voor Bosch ipv DeWalt gegaan (ondanks de vele goede acties van DeWalt).
Precies dat.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:01:
Dat zouden inderdaad meer mensen moeten weten: https://www.bosch-stiftung.de/de (of de Engelse versie voor wie slecht onderwijs heeft gehad: https://www.bosch-stiftung.de/en ).
}:|
Heuy, ze hebben t geprobeerd hè 4 jaar op de Mavo en 3 jaar op de MTS. Maar die naamvallen... niet echt te doen voor een dyslect.

:+

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:24
copykat schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:16:
[...]

Heuy, ze hebben t geprobeerd hè 4 jaar op de Mavo en 3 jaar op de MTS. Maar die naamvallen... niet echt te doen voor een dyslect.

Bijna same here. Al was bij ons op de MTS Duits al geen vak meer (start in 1998).

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:31
De Bosch Stiftung zou voor mij wel een zetje richting Bosch gereedschap kunnen zijn. Ik heb in het verleden ook diverse Bosch Groen spullen gehad, nu alleen nog een accuheggenschaar en een afstandmeter. De rest is versleten of als overbodig weggedaan.

De laatste aanwinst was een Bosch Blauw boormachine, bedoeld om in een statief te gebruiken. Dat bleek een afgang te zijn. Er zit een beveiliging op tegen vastslaan. Die is voor in een statief veel te slap afgesteld. Ding gaat stilstaan op het moment dat kracht nodig is. Verder zou er een elektronische regeling op zitten die voor een constante snelheid moet zorgen, werkt ook voor geen meter.
Daarom bekijk ik Bosch nu met enige argwaan.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• JukeboxBill
[...]

Naamvallen ben ik ook niet goed in, maar als je Duits spreekt, kan je dat wel een beetje verdoezelen.
En bij Duits lezen of verstaan kan dat nooit een excuus zijn.
En ik heb ook alleen maar 4 jaar MULO (het oude Mavo) en 2 jaar MTS gehad met heel beperkt Duits.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:54
bleiblei schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:58:
Milwaukee is de laatste 3 jaar enorm veel geld aan het duwen in marketing. Bijna alle youtube influencers gebruiken sponsored Milwaukee en sinds een paar jaar zie je het ook ineens overal bij de pro-bouwmarkten liggen.
Als er veel geld in reclame zit, zit dat geld niet in de ontwikkeling en kwaliteit van het gereedschap.
Zo kijk ik er ook naar, helaas wordt in veel sectoren (te)veel geld besteed aan marketing, in plaats van R&D, service, onderdeelvoorziening, garantie.

• trabant
Maar die naamvallen... niet echt te doen voor een dyslect.
Duits is op dat punt Latijn light. Als ik die leraar mag herhalen: "Das, des, dem, das, du da: Raus!"
spoiler:
En zo belandde ik onzijdig op de gang...

[ Voor 9% gewijzigd door trabant op 19-12-2025 10:34 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
FabianGTI schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:11:
[...]

Je seveerd nu hun mening/bevinding af omdat het amerikanen zijn ;) En hoewel ik denk dat er een kern van waarheid in je stelling zit bleef ik daar bewust van weg. :+

@KillaZ Mja verkrijgbaarheid en betaalbaarheid van onderdelen is mijn belangrijkste motivatie geweest om naar makita te gaan. veertjes en andere "simpele"onderdeeltjes kosten ook veertjes en simpele onderdelen prijzen. ipv de dik 20 euro die hitachi mij ooit wilde rekenen voor de klemring van een decoupeerzaag. met de mededeling erbij goh.. je hebt geluk, hij is al erg oud (10 jaar) terwijl kruis veel ouder makitaspul op de site heeft staan ( ook toen al)

• Retrospect
  • Nu online
EdwinC schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:50:
[...]

De 12V lijn (heb zelf een werklamp, de 35 flexiclick (er komt een nieuwe 32 met stalen chuck en kickback maar dat terzijde) en de 2 schuurmachientjes. Het werkt erg fijn. Heb ook het cirkelzaagje gehad maar die had voor mijn gebruik niet genoeg kracht, wel erg lekker handzaam.

Toen ik naast/ter vervanging van mijn 18V Einhell spul toe was aan wat meer verfijnd spul kwam ik ook met deze kennis in het achterhoofd uit bij Hikoki. Momenteel helaas eigendom van een Amerikaans investeringsbedrijf. Voel je dus beslist niet schuldig over keuzes voor merk x of y.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JukeboxBill schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:24:
[...]

Naamvallen ben ik ook niet goed in, maar als je Duits spreekt, kan je dat wel een beetje verdoezelen.
En bij Duits lezen of verstaan kan dat nooit een excuus zijn.
En ik heb ook alleen maar 4 jaar MULO (het oude Mavo) en 2 jaar MTS gehad met heel beperkt Duits.
Ik spreek ook goed koeterwaals met duits accent...(ik spreek een soort nederduits zegmaar al heb ik al 15 jaar geen woord duits gesproken maar die gast van tooltv kan ik prima volgen.) en lezen is opzich t doen als in fries lezen. De kern haal je er uit maar de nuances ontgaan me. :$

• trabant
Voor Duits heb ik nog doorgeleerd (en gesjeesd) maar er is een flink verschil tussen de spreektaal en het technische Duits in de (Trabant)boeken.
Retrospect schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:38:
...
Toen ik naast/ter vervanging van mijn 18V Einhell spul toe was aan wat meer verfijnd spul kwam ik ook met deze kennis in het achterhoofd uit bij Hikoki. Momenteel helaas eigendom van een Amerikaans investeringsbedrijf. Voel je dus beslist niet schuldig over keuzes voor merk x of y.
Ik ben nog steeds erg content met mijn oude Htachi en Metabo accumachientjes, maar die zijn inderdaad van vóór de overname door KKR.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
T.a.v. die terugkerende 'waar stap ik in?' vraag: die 12v was een openbaring voor mij.

De antwoorden gaan in hoofdlijnen over hoe gelijkwaardig veel merken zijn en dat eenieder enigszins blij wordt van merk trouw zijn: omwille van de uitwisselbare accu's (en bekendheid met de modellijnen) bij voorkeur geen 'regenboog' aan kleuren verzamelen, van verschillende niet uitwisselbare18v systemen. (Al wordt je ook niet dodelijk ongelukkig van twee of drie typen accu's in huis.) En dat is allemaal waar.

Maar de echte keuze bleek: heb je die 18v vandaag de dag nog nodig, of val je voor het handzamere van 12v?

Geen idee of daar ook meerdere goede opties voor zijn. Ik viel voor de Bosch Pro, zoals een flink aantal mensen hier. En die maatschappelijke opsteker waarover ik net leer zal me nog iets trouwer daaraan houden ;).

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-12 20:17
We zijn inmiddels in de afbouwperiode van onze verbouwing uitgekomen en door alle hectiek van de laatste maanden ben ik helaas vergeten om goede foto's te maken van alle elektra en installaties (alles is nieuw aangelegd).

Dus ik heb nu eindelijk een legitieme reden om een fatsoenlijke leidingzoeker te halen, wat eigenlijk al 20 jaar lang van pas zou zijn gekomen maar wonderbaarlijk genoeg nog nooit fout is gegaan. Ik heb goed rondgelezen en het lijkt dat de Bosch D-tect 120 nog steeds een prima apparaat is. De batterijversie is voor zo'n €235 te koop en de accu versie voor €295 maar dat lijkt me niet nodig.

Ik kon niet echt alternatieven vinden of zie ik iets gruwelijk over het hoofd?

EDIT: de versie met accu is bij de Hornbach nu €245 maar dan heb ik geen lader

[ Voor 5% gewijzigd door MvdD op 19-12-2025 15:20 ]

• JukeboxBill
MvdD schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:15:
We zijn inmiddels in de afbouwperiode van onze verbouwing uitgekomen en door alle hectiek van de laatste maanden ben ik helaas vergeten om goede foto's te maken van alle elektra en installaties (alles is nieuw aangelegd).

Dus ik heb nu eindelijk een legitieme reden om een fatsoenlijke leidingzoeker te halen, wat eigenlijk al 20 jaar lang van pas zou zijn gekomen maar wonderbaarlijk genoeg nog nooit fout is gegaan. Ik heb goed rondgelezen en het lijkt dat de Bosch D-tect 120 nog steeds een prima apparaat is.

De batterijversie is voor zo'n €235 te koop en de accu versie voor €295 maar dat lijkt me niet nodig.

Ik kon niet echt alternatieven vinden of zie ik iets gruwelijk over het hoofd?
Die Bosch is zo duur omdat die een detectiediepte van 120 mm heeft. Maar heb je dat ook nodig?

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-12 20:17
JukeboxBill schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:19:
[...]

Die Bosch is zo duur omdat die een detectiediepte van 120 mm heeft. Maar heb je dat ook nodig?
Goed punt, nee 120mm heb ik zeker niet nodig maar ik ga er even vanuit dat de betrouwbaarheid van het signaal flink afneemt hoe dieper je gaat. Dus ik wil vooral dat de nauwkeurig op tot 60mm diepte heel goed is.

Verder heeft Bosch lagere klasse, dus dan zou ik moeten afwijken naar andere merken en daar kan ik weer weinig over vinden qua gebruikerservaringen en reviews.

[ Voor 15% gewijzigd door MvdD op 19-12-2025 15:23 ]

• trabant
MvdD schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:15:
Maak subiet foto's van de nu nog kale wanden en teken daar de leidingen op, nu het nog vers in je geheugen zit.

En als troost: ik heb twintig jaar geleden wel foto's van allerlei leidingen gemaakt, maar vaak teveel close-up, zodat het bij menige foto alsnog raadselen werd/wordt waar en vanuit welke hoek die foto ook alweer genomen was.

Niettemin: toen er voor de PV-panelen een nieuw gat door het dak gemaakt moest worden, heb ik van de elektraleidingen en de balken die daar liggen de foto's, gemaakt voordat de gipsplaten ervoor gingen, op A4 formaat uitgeprint en klaargelegd. Toen ik thuiskwam hoorde ik van de vrouw dat de werklieden daar erg blij mee waren.

[ Voor 19% gewijzigd door trabant op 19-12-2025 18:27 ]

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:35:
maar je vergelijkt wel 2 kanten van het spectrum met elkaar.
Tante Truus die een schilderijtje op moet hangen hoeft echt niet per se een Festool te hebben om die taak uit te voeren ;)
Daarom zeg ik dat ik tevreden, en niet bepaal wanneer tante truus tevreden is.
copykat schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:43:
Als je als je geld dat je gespendeerd hebt aan gereedschap in goud had belegd had je nu geen gereedschap meer nodig...... dan kon je t laten doen... 8)
En met festool haal je die quot eerder dan met parkside.... :Y)

Of tewel ik ben handig geworden omdat ik te weinig verdien om t te laten doen....😥
Ik had 1 zaagtafel op accu van festool omdat ik geen vergelijkbaar alternatief kon vinden (staat ook ergens in dit topic).
Nu dus 2 accu platformen en als ik dan een combihamer van Makita 2.0 J (slechte reviews) of een Festool 2.6J (goede reviews) kan kiezen met €50 verschil (BTW vrij), dan is de keus gemaakt.

Verder betaal ik het liefst ook zo min mogelijk, maar gebruik het bijna dagelijks en niet 1x voor het schilderij van tante truus.

Dat gezegd hebbende, is eigenlijk elke vraag hier met "wat kan ik het beste kiezen" zeer subjectief omdat de gene die de vraag stelt, niet zegt hoe en hoevaak het gebruikt gaat worden.
(Nu ook. Vraagsteller blijkt al Parkside accu's te hebben en geeft direct antwoord dat hij/zij/hen/sibling daarom Parkside kocht. De vraag was dus overbodig).

[ Voor 5% gewijzigd door DJMaze op 19-12-2025 22:53 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@DJMaze je hebt gelijk. Binnen t hek blijven is overrated in veel gevallen kwa accu system. Ik zou eigenlijk eerst "parkside" kwaliteit kopen ommee te beginnen en dan zelf bepalen wat irritant is en daar mn echte aankoop op baseren. Ongeacht merk en accu platform. Niet met precisie gereedschap want een nooit haakse afkortzaag is geen optie voor mij.

En ik lees "ik gebruik t dagelijks" dus dan is een irritatiepuntje met afstellen, als in gaat onnodig onhandig of een inconstistancy in een afstelling ( zelfde plek geeft niet altijd zelfde resultaat) een groeipunt van irritatie. Bij af en toe gebruik moet je je gewoon voor houden dat je proefstukjes gebruikt voordat je je project materiaal aanraakt. De tijd nemen om de errors er uit te filteren is af en toe niet erg maar elke dag begint dat te irriteren.

Ik wil nog eens een kantenfrees kopen met plunge frame op accu.
De makita is niet eens de beste keus.
Voor zover ik was met mijn kadootjes onderzoek is DeWalt in een kofferset een goede keus, xs accu, betere bediening dan de Makita. (Als ik de reviews moet geloven).
Maar als ik de bosch blauw versie de bij pak in de vergelijking was die eigenlijk king of de hill. ( tijdje geleden dus weet niet meer waarom.)

Maar als één mn kinderen een eigen huis krijgt dan geef ik mn 2de DeWalt schroefmachine mee en koop ik voor me zelf de Bosch Professional GSR 12V-35 FC Accuboormachine. * copykat kan nu t thuis niet verkopen aan mn vrouw en mnzelf om een nieuwe schroefmachine tekopen...overkill van gereedschap
Als thuis klusser is dat ding goudwaard.
Hoevaak ik niet met een ratel of een vuistje zit te kloten om een schroef, bout los, vast te krijgen in een een of ander hoekje........ toch zeker 10x per jaar!.......
Je ziet ik heb hem echt nodig! :+

Pagina: 1 ... 270 271 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).