• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42
Iemand ervaring met de Bosch GKS 18V-51 of 18V-57 G cirkelzaag? Twijfel tussen deze twee.

Ben op zoek naar een cirkelzaag ivm enkele verbouwprojecten hier thuis. Dus puur thuis gebruik, niet zakelijk. Aangezien ik al verschillende 18V accu’s van Bosch. Ga ik hiermee het liefst verder. Enigste 12V apparaat is een kruislaser, maar die werkt ook op batterijen.

[ Voor 29% gewijzigd door TheKerremenke op 07-04-2026 17:05 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:07:
Blijft wel vreemd dat je voor klauwen met geld elektrisch gereedschap op gaat bergen maar vervolgens kennelijk niet in staat bent om een simpele kast in elkaar te klussen :P

Geen verwijt overigens, maar het slaat natuurlijk nergens op. Dat spul wat je op wilt bergen is gemaakt om te klussen, dus om dan niet te gaan klussen klinkt wat vreemd ;)
Ik heb allerminst tijd te veel. Waar die naartoe gaat is telkens weer een keuze.

En klussen omvat véél meer dan alleen houtbewerking. Dat is eerlijk gezegd niet zo mijn ding; vooral het lakken / schilderen spreekt mij niet aan.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:59
Dan schilder je ze niet.
Ik heb hier diverse kasten en onderstellen voor machines gemaakt van multiplex of underlayment. Die heb ik allemaal kaal gelaten. Hoef ik ook niet bang te zijn dat de verf beschadigd. Pluspunt is ook dat het naderhand ook niet zo'n punt is om wat te modificeren of aan te bouwen.
Verder heb ik het allemaal heel simpel gehouden, gewoon platen op maat zagen en in elkaar schroeven met wat lijm er tussen.
Als het maar sterk genoeg is en functioneert. Mooi hoeft het niet te zijn, ik hoef er niet mee op Youtube om anderen de ogen uit te steken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42
TheKerremenke schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:33:
Iemand ervaring met de Bosch GKS 18V-51 of 18V-57 G cirkelzaag? Twijfel tussen deze twee.

Ben op zoek naar een cirkelzaag ivm enkele verbouwprojecten hier thuis. Dus puur thuis gebruik, niet zakelijk. Aangezien ik al verschillende 18V accu’s van Bosch. Ga ik hiermee het liefst verder. Enigste 12V apparaat is een kruislaser, maar die werkt ook op batterijen.
Mezelf even quoten. Het is de 18V-57 G geworden. Ivm de meer courante maat 165 mm zaagblad, mogelijkheid voor FSN geleide rails en de L-Boxx meer geschikt voor mij, denk ik..

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hier gewoon ikea ivar met (2e hands) euronorm kratten er in. Ik vond de kosten nog wel meevallen vergeleken met zelfbouw.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:01
Heb toevallig met Pasen een dergelijk opbergkastje gemaakt. Voordeel van zelfbouw zijn eigenlijk 2 dingen

1. Jij kunt precies de maat bepalen. Ik had een bepaald hoekje in de garage waar dit precies kon staan. afmetingen die je in gedachten hebt zijn eigenlijk nooit te koop.
2. Het is een leerproces, je mag in een schuur of garage een foutje maken en hier is ook zeker niet alles goed gegaan, maar bij een tweede project zal dit een stuk beter gaan en door schade en schande nieuwe vaardigheden opgedaan. Bijvoorbeeld als je een lang gat boort, dat het handig is om eerst even een lijmklem erop te zetten om te voorkomen dat het hout afbreekt.

Gelukkig ook veel wel goed, uiteindelijk is er stevigheid, alles is vastgelijmd met deuveltjes (niet voor de makkelijk weg met van die lelijke lange schroeven) en de deurtjes werken prima. Hier kan ik een hoop gereedschap in kwijt.

Nu nog even afwerken en het volgende project

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HHCmXY2cpAJY1diIhxmjlV7PyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBO9nCUKatxyKwnffamIVVX2.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfMNjdFqGaij7yilBKP0G5S0-Yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWUVeUYOujJ66AI9lLAigysU.jpg?f=fotoalbum_large

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:19
aljooge schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:12:
Heb toevallig met Pasen een dergelijk opbergkastje gemaakt. Voordeel van zelfbouw zijn eigenlijk 2 dingen

1. Jij kunt precies de maat bepalen. Ik had een bepaald hoekje in de garage waar dit precies kon staan. afmetingen die je in gedachten hebt zijn eigenlijk nooit te koop.
2. Het is een leerproces, je mag in een schuur of garage een foutje maken en hier is ook zeker niet alles goed gegaan, maar bij een tweede project zal dit een stuk beter gaan en door schade en schande nieuwe vaardigheden opgedaan. Bijvoorbeeld als je een lang gat boort, dat het handig is om eerst even een lijmklem erop te zetten om te voorkomen dat het hout afbreekt.

Gelukkig ook veel wel goed, uiteindelijk is er stevigheid, alles is vastgelijmd met deuveltjes (niet voor de makkelijk weg met van die lelijke lange schroeven) en de deurtjes werken prima. Hier kan ik een hoop gereedschap in kwijt.

Nu nog even afwerken en het volgende project

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice, je boven deurtje ziet er wel wat moe uit :)

Is 1 grote deur niet makkelijker te maken/ af te stellen?

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:20
Vanavond voor 25 euro een Bosch GST 135 BCE opgepikt, wat als ik zo op marktplaats en ebay kijk best wel een koopje moet zijn.

Alleen mis ik een van deze 2 klauwen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlF4S1j4tWWBQZb_Qs0ZHz4uG6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96cX4JdFWl1LGMiCvj1W955C.jpg?f=fotoalbum_large

Nu maakt dat voor de werking ansich niks uit natuurlijk, maar voor de nice to have en ocd zouden we die natuurlijk liever wel compleet hebben.

Die klauwen zijn unobtainium, maar ik vraag me af, zou een random metalen haakje of beugeltje niet net zo goed werken?

Als ik het schema en een antiek reclamefilmpje zo bekijk dan zit het mechanisme in de versnellingsbak en is de hoofdzakelijke functie om tegen het zaagje aan te duwen.

2 L vormige haakjes uit een oud stuk metaal moet wel te figuurzagen zijn, maar ik kan niet goed inschatten of dat A. De moeite waard is en B. Of dat werkt.

Iemand een ideetje?

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:01
akatar schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:38:
[...]

Nice, je boven deurtje ziet er wel wat moe uit :)

Is 1 grote deur niet makkelijker te maken/ af te stellen?
1 grote deur is 3x zo zwaar en het is geperst hout. Er is risico dat het aanhechtingspunt bij de schroef in het plaatje aan de binnenkant afbreekt, of de schroef er door de krachten uit wordt getrokken.

Op de scharnieren zelf zitten nog stelschroefjes waarmee je nog wat kan corrigeren.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
Ik ben op zoek naar een makita slagschroevendraaier, en het liefst koop ik alles(!) tweedehands, maar dat is echt onmogelijk, de markt lijkt overspoelt te raken met chinese namaakmeuk:
- aardig wat op marktplaats en vinted heeft opvallend veel chinese tekst -> namaak
- aantal anderen toont enkel van 1 kant foto, en reageert niet op mijn vraag of ze ook een foto hebben van andere kant -> namaak?
- veel gebruikte makita's/oudere modellen vertrouw ik meer, maar daar vragen mensen bijna nieuwprijs voor :X

Ik zie een DTD173 op gereedschapscentrum.nl voor 146 euro, is dat wel te vertrouwen? Ik lees berichten van 1 jaar geleden over slechte verkrijgbaarheid en hoge prijzen. Lijkt me een model met enorm veel verbeteringen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16

Mimiix

Professioneel Prutser

inquestos schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:49:
Ik ben op zoek naar een makita slagschroevendraaier, en het liefst koop ik alles(!) tweedehands, maar dat is echt onmogelijk, de markt lijkt overspoelt te raken met chinese namaakmeuk:
- aardig wat op marktplaats en vinted heeft opvallend veel chinese tekst -> namaak
- aantal anderen toont enkel van 1 kant foto, en reageert niet op mijn vraag of ze ook een foto hebben van andere kant -> namaak?
- veel gebruikte makita's/oudere modellen vertrouw ik meer, maar daar vragen mensen bijna nieuwprijs voor :X

Ik zie een DTD173 op gereedschapscentrum.nl voor 146 euro, is dat wel te vertrouwen? Ik lees berichten van 1 jaar geleden over slechte verkrijgbaarheid en hoge prijzen. Lijkt me een model met enorm veel verbeteringen.
Ik heb wel eens wat gereedschap daar besteld. Prima winkel. Ik neem aan dat deze geen namaak verkoopt.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• JukeboxBill

Waarom vertrouw je oudere modellen van Makita niet meer?

Die DTD173 heeft een aantal extra instellingen, die elektronisch worden aangestuurd. De enige Makita machine die bij mij vroegtijdig stuk ging had met de elektronica te maken.
Als je al die extra's niet nodig hebt en er niet veel geld aan wil uitgeven dan zou je ook een DTD152Z kunnen overwegen.

• MartiniMax
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:05
Ik ben op zoek naar een makita slagschroevendraaier, en het liefst koop ik alles(!) tweedehands,
Kijk eens op duitse websites, ik heb heel kort gezocht en kwam er een tegen voor 125 euro, heb je nieuw, garantie, wellicht voor de rest van je leven.

• JukeboxBill
@mission De ontbrekende onderdelen geleiden de zaag zijdelings.
Zonder zal het wel zagen, maar de precisie, die bij een decoupeerzaag toch al niet geweldig is, is dan helemaal knudde.
Maar of je met een figuurzaag zoiets na kan maken lijkt mij onwaarschijnlijk. Je zal dat uit een blokje staal moeten zagen en vijlen, wil het nog enigszins lijken op het origineel i.v.m. je OCD ;)
Zal vast wel lukken als je handig bent met metaal bewerken, maar of dat de moeite waard is, dat betwijfel ik.

• mission
JukeboxBill schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:17:
@mission De ontbrekende onderdelen geleiden de zaag zijdelings.
Zonder zal het wel zagen, maar de precisie, die bij een decoupeerzaag toch al niet geweldig is, is dan helemaal knudde.
Maar of je met een figuurzaag zoiets na kan maken lijkt mij onwaarschijnlijk. Je zal dat uit een blokje staal moeten zagen en vijlen, wil het nog enigszins lijken op het origineel i.v.m. je OCD ;)
Zal vast wel lukken als je handig bent met metaal bewerken, maar of dat de moeite waard is, dat betwijfel ik.
Als het niet slechter zaagt dan een normale decoupeerzaag dan valt daar mee te leven. Ik zou denken dat deze Bosch zelfs zonder zn geleiding deftiger zaagt dan een 20 euro Action model.

Handigheid is wel een dingetje ja 😅 Maar denk wel dat een matig ogende fix beter is dan een missend onderdeel. Altijd proberen waard natuurlijk. Niet geschoten altijd mis.

Sowieso beestje binnenkort eens openmaken en beurtje geven. Voor die 25 euro kunnen we er geen buil aan gevallen zijn.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
JukeboxBill schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:21:
[...]

Waarom vertrouw je oudere modellen van Makita niet meer?

Die DTD173 heeft een aantal extra instellingen, die elektronisch worden aangestuurd. De enige Makita machine die bij mij vroegtijdig stuk ging had met de elektronica te maken.
Als je al die extra's niet nodig hebt en er niet veel geld aan wil uitgeven dan zou je ook een DTD152Z kunnen overwegen.
Ik vertrouw oudere makita's wel, maar mensen vragen soms meer voor een oudere dan de winkelprijs (als voorbeeld: die 152 staat voor 80 euro exclusief verzenden op marktplaats, maar koop je voor 70 euro nieuw).

En ik heb wel wat behoefte aan verschillende standen. Mijn vorige, de 110D ging veel te hard om met kleine schroeven. Bithouder daarvan ging kapot, en kreeg ik niet gemaakt.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:39
@mission al eens bij kruis gekeken?

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:19
aljooge schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:21:
[...]

1 grote deur is 3x zo zwaar en het is geperst hout. Er is risico dat het aanhechtingspunt bij de schroef in het plaatje aan de binnenkant afbreekt, of de schroef er door de krachten uit wordt getrokken.

Op de scharnieren zelf zitten nog stelschroefjes waarmee je nog wat kan corrigeren.
Ik maak de deuren zelf altijd in "shaker style"
op deze manier kan je bv eiken en 6 mm panelen gebruiken en weegt het nog weinig.
Volledig geperst hout of massieve deuren zijn anders inderdaad vrij zwaar.

• mission
Goeie suggestie, maar helaas onderdeel is bij Bosch discontinued en niemand heeft ze nog op voorraad.

Ik kan op internet sowieso weinig erover vinden, het lijkt alsof deze functie enkel tussen 2006 en 2008 gebruikt is en sindsdien nooit weer.

Wat dat betreft heeft het ook geen schande dat het spul niet meer leverbaar is, maar zonde is het wel.
Pagina: 1 ... 279 280 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).