Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
DjoeC schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Heermoes: Gebruik Brabantmix oid (niet meer verkrijgbaar). Combinatie MCPA/MCPP/<en nog iets moeilijks>. Of zorg voor minder zure grond ;-)
Vri3ger inderdaad met MCPA van de boer gedaan. Alles was tegen Roundup kon ging daarvan dood. Tegenwoordig dowen we het zonder gif, voor de insectjes. Maar kalk en lavameel moet ik nog proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zunrob schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:15:
Ik heb de slagtol besteld bij de Lidl, voor 20 euro kon ik hem niet laten liggen. Stomme vraag allicht, maar kan ik mijn gewone Wera (Bit-Check) bitjes gebruiken of heb ik andere bitjes nodig?
Kan.. al zou ik ze minimaal in een slagbithouder doen. ik gebruik zelf die van milwaukee en zelfs de meest goedkope of gratis bitjes blijven (doorgaans) heel. Bij gebruik normale bithuders en als de bitjes heel blijven wil de magneet nog wel eens ophouden met bestaan in de bithouder of zelfs de hele bithouder kan scheuren (been there done that)
De bit(s) die je het vaakst gebruikt (in mijn geval T20 T25 en T30) zou ik ook minimaal in de slagvariant kopen. Ook daar heb ik een kleine voorkeur voor milwaukee redelijk goedkoop, te koop in bulk en nagenoeg niet kapot te krijgen.

https://nl.milwaukeetool....che-bithouder/?variant=-1

Het zijn mijn ordervul producten bij klium. Probleem is een beetje dat ik ze niet snel genoeg kwijt raak, want verslijten gaat maar heel erg langzaam. Ik heb ook dewalts maar die vinden mijn slagtol een stuk minder leuk.en willen nog wel eens breken op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:07
DjoeC schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Metabo/Makita: Veel te klein/licht voor het oppervlak van @breagor . Je kunt dan alleen "dunne" draad gebruiken en die slijt 3x zo snel, nog los van hoe lang de accu meegaat bij elke keer 200 m2. Ik ben blij dat ik jaren geleden even geslikt heb en een (licht) professionele Stihl op benzine gekocht heb. Geen omkijken naar gehad. Ik gebruik Euro 98 (zelf mengen met Stihl olie) of Aspen-2. Ja, kost tegenwoordig zo'n 600 euro. Kijk naar Stihl, Husqvarna of Echo met dubbel handvat (niet zo'n eenhandsgreep).

Dit hele topic gaat volgens mij over "the right tool for the job". En we praten hier niet over een paar randjes langs het gazonnetje bij de doorzonwoning.
Ik betwijfel of het met een zware machine nou zo veel sneller gaat. Je moet toch dezelfde bewegingen maken en langs alle voegen met onkruid gaan. En voor dit soort werk sowieso niet een loeizware machine nodig. Snellere slijtage van draad zou kunnen, maar is ook wel een kwestie van sturen.

Had een benzinemaaier en nu een accumaaier van ongeveer hetzelfde motorvermogen. Kan geen groot verschil in maaisnelheid merken.
Met accumachine moet je natuurlijk wel meer dan 1 aacuset hebben. Die van mij laadt net zo snel op als de machine leeg kan trekken.

En ik vind minder stank en herrie toch wel een verademing.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
En je hoeft die carburateur schoon te peuteren... (nog zo'n uitgestelde klus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:15
Fraggert schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

Het heeft even geduurd maar daar is "de slagtol" weer ;) :)

Mijn mening.....zo'n ding werkt perfect als je een grote houtconstructie in elkaar gaat draaien, het nadeel is de enorme tiefusherrie die zo'n ding maakt.
Milwaukee heeft een 'surge' versie zowel in 12 als 18 volt die beduidend minder herrie maakt. Je levert wel iets aan kracht in.

https://nl.milwaukeetool....chroevendraaier/m18-fqid/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bS0J2mbnu3Ba6rQ2IlIxTiRxLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0qWxxar3hPw1aYQNbX0vdKeQ.png?f=user_large

https://nl.milwaukeetool....chroevendraaier/m12-fqid/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFzmo5ljr4-y5yB_91wNVaHxs0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bTdU1wq4DsO9zpd4ZomGxv8w.png?f=user_large

Zelfs gecorrigeerd voor het hoge fanboy-dweepgehalte van de gemiddelde Milwaukeegebruiker zijn de recensies voor de12V versie lovend. De 18V lijkt wat aan de zware kant zowel qua gewicht als kracht maak ik tussen de regels door op.

Mijn 12V [body only] vorige week besteld bij Haus und Dach in Duitsland voor 149 euro, ex 13 euro verzend naar Nederland.

Overigens vraag ik me af waarom een tolletje niet zo wordt gemaakt dat je hem gelijk een hamer op zijn kop kunt wegzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:34

OcGuru

Giulietta Qv

Vandaag de slagschroevendraaier 20v van parkside meegenomen van de lidl.

Voor die 20,- wil ik het gekloot niet meer hebben om tussen een bitje en een boortje te wisselen in mn andere accuschroefmachine.(ook van parkside). :P

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:05
pietje belhamel schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:38:
[...]

Milwaukee heeft een 'surge' versie zowel in 12 als 18 volt die beduidend minder herrie maakt. Je levert wel iets aan kracht in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zelfs gecorrigeerd voor het hoge fanboy-dweepgehalte van de gemiddelde Milwaukeegebruiker zijn de recensies voor de12V versie lovend. De 18V lijkt wat aan de zware kant zowel qua gewicht als kracht maak ik tussen de regels door op.

Mijn 12V [body only] vorige week besteld bij Haus und Dach in Duitsland voor 149 euro, ex 13 euro verzend naar Nederland.

Overigens vraag ik me af waarom een tolletje niet zo wordt gemaakt dat je hem gelijk een hamer op zijn kop kunt wegzetten.
Milwaukee ken ik eigenlijk enkel van het internet. Nooit gesnapt waarom Amerikanen dwepen met dit (inmiddels Chinese) merk. Maar volgens mij maken ze wel leuke spullen.

Hebben ze nog een leuke actie voor die 12v slag moersleutel met gewone schroefboormachine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:23
Mvd1981 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:59:

/s
Achja, waar gehakt worden vallen spaanders, en misschien is het terecht dat je een conifeer ook als onkruid beschouwt :+
/s
Absoluut. ik zou eventuele dochters ook nooit Conny of Vera noemen. De pest van die jaren zeventig kun je zo'n kind toch niet aandoen...
Even zonder gekheid, hoe vaak het wel goed gaat lees je natuurlijk niet. Je gaat er bij dit soort zaken wel vanuit dat je je goed voorbereid en de juiste veiligheidsmaatregelen treft.
En dan roept de vrouw ineens iets naar je, je draait je automatisch om, en daar hangt de brander al in de conifeer. Het kunnen hele kleine hoekjes zijn...
Enfin, als ik met de Sievert stoei, staat de bus van Neyfik altijd binnen handbereik.

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 17-08-2024 17:10 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Retrospect schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:01:
[...]

Milwaukee ken ik eigenlijk enkel van het internet. Nooit gesnapt waarom Amerikanen dwepen met dit (inmiddels Chinese) merk. Maar volgens mij maken ze wel leuke spullen.
Chauvinisme en bekt toch wat lekkerder dan Makita of Hikoki. Die kan je ook verwarren met een Japans gerecht.
Milwaukee is de grootste stad van Wisconsin, een staat van de Verenigde Staten van Amerika. Het is de hoofdplaats van Milwaukee County.

In de 19e eeuw vestigden zich veel Duitse immigranten in Milwaukee. Deze stichtten een groot aantal bierbrouwerijen, waaronder die van Pabst, Schlitz en Miller, die behoorden tot de belangrijkste brouwerijen in Amerika. Tegenwoordig is de Miller Brewing Company nog in Milwaukee gevestigd.

Ook zijn andere industrieën en bedrijven in Milwaukee gevestigd, zoals Harley Davidson en Rockwell Automation (Allen-Bradley).
Hebben ze nog een leuke actie voor die 12v slag moersleutel met gewone schroefboormachine?
Toolstation heeft een actie met Milwaukee gereedschap, maar niet wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga morgen een nieuwe 2e hands werkbank oppikken, en dat is een Sjöberg met 19mm gaten.
Nu gebruik ik eigenlijk niet enorm vaak die gaten maar soms voor mijn "fence" van de invalzaag, die op 20mm werkt, en straks voor mijn mft-scharnier (die ligt al paar maanden klaar).
Alle handgereedschapsdingen (schaafstopjes en wat losse dogs) zijn wel op 19mm.

Weet iemand waarom dat verschil er is? Dit is echt mega-onhandig, ik overweeg om een paar gaten te ruimen naar 20mm, of wellicht een paar gaten bij te maken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Boudewijn schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:39:
Ik ga morgen een nieuwe 2e hands werkbank oppikken, en dat is een Sjöberg met 19mm gaten.
Nu gebruik ik eigenlijk niet enorm vaak die gaten maar soms voor mijn "fence" van de invalzaag, die op 20mm werkt, en straks voor mijn mft-scharnier (die ligt al paar maanden klaar).
Alle handgereedschapsdingen (schaafstopjes en wat losse dogs) zijn wel op 19mm.

Weet iemand waarom dat verschil er is? Dit is echt mega-onhandig, ik overweeg om een paar gaten te ruimen naar 20mm, of wellicht een paar gaten bij te maken.
19mm is inch, 20 is metrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:35:
zelfs de meest goedkope of gratis bitjes blijven (doorgaans) heel.
De impact bits van de Lidl zijn na 1x al kapot.
Gebruik je de gewone, dan blijven ze heel 😳

Irwin impact bits zitten vast (grip) en dan werkt een bithouder niet.
De Makita impact bithouder met magneet is super met kleine bitjes en magnetische schroeven.

De 50/57mm bits zijn handig om direct in de slagschroevendraaier te plaatsen (beste oplossing).

Ik heb veel gebruikt, maar de gouden makita bits en de irwin zijn toch wel mijn favorieten.
Milwaukee bit zijn ook wel prima.
Het Bosch doosje om de bits in te bewaren is dan weer ideaal (de bits wat minder).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
[...]

De bit(s) die je het vaakst gebruikt (in mijn geval T20 T25 en T30) zou ik ook minimaal in de slagvariant kopen. Ook daar heb ik een kleine voorkeur voor milwaukee redelijk goedkoop, te koop in bulk en nagenoeg niet kapot te krijgen.
Ondanks dat ik redelijk wat gereedschap van Milwaukee heb, ben ik minder te spreken over hun bitjes. Slijten snel en hebben een hoog fanboy-gehalte. Mooi uitzien lijkt belangrijker dan kwaliteit in dit geval. Ik mis een kleurcoderingssysteem en zeker bij Torx 20 en 25 wordt de maat na een tijdje moeilijk leesbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNa3CM4L8VLJsgymYesjih1gxn0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F82ezK5EpYydKAaJyRHTu4rP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVaV0reEC0FKl7-sqIfS5MeE1Hw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QFPPQmRvRZTuLl4p7ximx0VM.jpg?f=user_large
[de 90mm bits vind ik dan wel weer handig]

Bitjes zijn verbruiksgoederen maar het verschil in kwaliteit met b.v. het Metabo-setje waar ik ze aan heb toegevoegd is opvallend. Momenteel op school vingerbeveiliging op deuren aan het plaatsen. Het is een plastic strip die tussen twee aluminium h-profielen wordt geklemd. Per deur totaal vier strips en een schroef of 24. Bijgeleverde Chinesium schroeven weggegooid omdat ze te zacht zijn, verdergegaan met Woodies en een ander merk. De deurpost is van hardhout. Ik boor speciaal voor om de alu profielen zo recht mogelijk op het hout te krijgen, scheelt enorm bij het invoegen van de plastic vingerbescherming. Schroeven zijn 3.0*20mm. Inmiddels acht deuren gedaan, zeg 200 schroeven. Mijn standaardmaat is 4mm daar hoort meestal een T20 bitje bij, dus zeg dat dit bitje in totaal 400 schroeven heeft ingedraaid en het is op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzMCn-CWofZ64nth2pnmr9lIkyM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OeMB2J14PTXs5AbhRLhhw9Q8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KYLSmJISR1T6FIeLurGXhQT9cM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HJ6lgepTucnaZUaHsOzzmqSH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORDSQHNKDChFizadItQIA6SOuOE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pZPvuy2lh4cygfOTTcrIPn7y.jpg?f=user_large

Toen Big Bazaar failliet ging nog het een en ander van DeWalt op de kop getikt, inclusief lange bits maar die zijn 70mm en passen dus niet in mijn bitbox [max 50mm].

Sowieso vind ik bitjes lastig als je wat minder courants zoekt. Je betaalt of de hoofdprijs of moet in bulk kopen. 50mm zeskant kon ik nergens vinden dus maar via Amazon of Ali.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAcwnIucBZFUt12uogSh-hAlrlc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j4MqWrsDZRHDfWreD6HmXTiM.jpg?f=user_large

Heb ook een setje met 'precisie'-bitjes van Hornbach/Connmetall Meister. Metaal is te zacht om zelfs maar met de bijgeleverde houder te gebruiken. Daarnaast heb ik de bitjes liever in zes mm, zeker b.v. PH000 of PH0000. Liefst ook alle andere smaken zoals driehoek en tweetandbitjes. Standaardvraag is: 'kan dit nog gerepareerd worden?'. En het is natuurlijk altijd een prul met unieke schroeven. En dan kan ik wel weer een verloopstukje van vier naar zes kopen [20 euro] en een extra setje meeslepen maar op een gegeven moment is je tas vol en ik loop al genoeg de trap op en neer op school. Blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dat dacht ik ook, maar dat is wel raar want sjoberg is europees en doet 19mm... En benchdogs is uk en maakt 20mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje belhamel
DJMaze schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:48:
[...]

De impact bits van de Lidl zijn na 1x al kapot.
Gebruik je de gewone, dan blijven ze heel 😳
Ik ben vaak positief over Lidl/Parkside maar mijn advies is om van hun bitjes, zaagbladen, schuurpapier etc. weg te blijven. Metaal is zacht en pasvorm matig. Kinderspeelgoed. Een Parkside-apparaat met b.v. een Makita zaagblad zal best werken. Een Makitamachine met een Parkzaagblad niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
Onlangs op Marktplaats twee Knipex sleuteltangen 180 mm [ook een voor mijn broer] gekocht. Samen 60 euro en geen verzendkosten. Broer blij, ik blij en ik neem aan de verkoper ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtQrTU-YEEfVrAqlTYOVfkPdl-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ozfuTBcvH6hNJT2dXqQkjl6F.jpg?f=user_large

Produktcodes van Knipex snapte ik niet helemaal. Positie 1 en 2 vormen de hoofdgroep voor het produkt. Drie en vier bleven een mysterie, had iets met uitvoering te maken. Knipex catalogus opgezocht en positie 3 is de vormvariant, b.v. recht, krom of gebogen. Positie vier is het soort handvat. Vijf tot en met zeven is de lengte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8XM2aoFhl1w7NcKGHNIHgzqaro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sf7WM9GnMZgpjI6UIRe9dNwx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
pietje belhamel schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:51:
Ondanks dat ik redelijk wat gereedschap van Milwaukee heb, ben ik minder te spreken over hun bitjes. Slijten snel en hebben een hoog fanboy-gehalte.
Ik gebruik dagelijks Makita en Irwin impact bits, niet kapot te krijgen in mijn Makita DTD172.
Heb ook een set Bosch impact bits gehad, puur omdat het doosje gewoon super is.
Schroeven van 16mm in metaal of 60cm in hout, het was eerder de schroef die brak...

@zunrob probeer eens de Irwin impact pro bitset met 57mm bits (gamma €31)
Lijkt mij een prima start om daarna verder te kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 17-08-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Boudewijn schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:51:
[...]
dat dacht ik ook, maar dat is wel raar want sjoberg is europees en doet 19mm... En benchdogs is uk en maakt 20mm
De echte uitdaging is het gat van 19 naar 20mm opboren. Hoe zou timmerman Koos dat doen? Waarschijnlijk zegt hij: niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
DJMaze schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:03:
[...]

Ik gebruik dagelijks Makita en Irwin impact bits, niet kapot te krijgen in mijn Makita DTD172.
Schroeven van 16mm in metaal of 60cm in hout, het was eerder de schroef die brak...
Dank je, ga ik eens Makita proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:19

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kijk, dat is slim, want die herrie is gewoon echt niet normaal, maar goed, een boorhamer is ook niet fluisterstil natuurlijk :P

Ik zit in het Makita 18V en Bosch 10,8/12V ecosysteem dus een rode gaat het niet meer worden ;)

Ben benieuwd of je hem ook echt stiller vind als je hem hebt :)

Ik leg overigens altijd mijn boren plat neer ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
pietje belhamel schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:04:
[...]

De echte uitdaging is het gat van 19 naar 20mm opboren. Hoe zou timmerman Koos dat doen? Waarschijnlijk zegt hij: niet aan beginnen.
Mijn naam is niet Koos, maar ik weet wel een manier.

Met een bovenfrees. Eerst centreren met een 19 mm frees en daarna een 20 mm (met ondersnijder) er in.
Probleem is om de frees te wisselen terwijl de machine op de plaats moet worden gehouden.
Daarom ben ik nog steeds blij dat ik een paar oude Bosch POF600 statiefjes heb met een standaard 43 mm boormachine vatting. Je kan dan het statief op z'n plaats laten en de freesmotor er uit halen om de frees te wisselen.

Ik heb die statiefjes verbouwd voor verschillende toepassingen, hoef alleen de motor te wisselen.
Tegenwoordig gebruik ik ze met een Kress (nu AMB) losse freesmotor.

Ook Metabo heeft nog zoiets, de OFE 738.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:53
Benchdogs Tools heeft een bit speciaal voor opboren naar 20mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pietje belhamel schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:51:
[...]

Ondanks dat ik redelijk wat gereedschap van Milwaukee heb, ben ik minder te spreken over hun bitjes. Slijten snel en hebben een hoog fanboy-gehalte. Mooi uitzien lijkt belangrijker dan kwaliteit in dit geval. Ik mis een kleurcoderingssysteem en zeker bij Torx 20 en 25 wordt de maat na een tijdje moeilijk leesbaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[de 90mm bits vind ik dan wel weer handig]

Bitjes zijn verbruiksgoederen maar het verschil in kwaliteit met b.v. het Metabo-setje waar ik ze aan heb toegevoegd is opvallend. Momenteel op school vingerbeveiliging op deuren aan het plaatsen. Het is een plastic strip die tussen twee aluminium h-profielen wordt geklemd. Per deur totaal vier strips en een schroef of 24. Bijgeleverde Chinesium schroeven weggegooid omdat ze te zacht zijn, verdergegaan met Woodies en een ander merk. De deurpost is van hardhout. Ik boor speciaal voor om de alu profielen zo recht mogelijk op het hout te krijgen, scheelt enorm bij het invoegen van de plastic vingerbescherming. Schroeven zijn 3.0*20mm. Inmiddels acht deuren gedaan, zeg 200 schroeven. Mijn standaardmaat is 4mm daar hoort meestal een T20 bitje bij, dus zeg dat dit bitje in totaal 400 schroeven heeft ingedraaid en het is op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toen Big Bazaar failliet ging nog het een en ander van DeWalt op de kop getikt, inclusief lange bits maar die zijn 70mm en passen dus niet in mijn bitbox [max 50mm].

Sowieso vind ik bitjes lastig als je wat minder courants zoekt. Je betaalt of de hoofdprijs of moet in bulk kopen. 50mm zeskant kon ik nergens vinden dus maar via Amazon of Ali.

[Afbeelding]

Heb ook een setje met 'precisie'-bitjes van Hornbach/Connmetall Meister. Metaal is te zacht om zelfs maar met de bijgeleverde houder te gebruiken. Daarnaast heb ik de bitjes liever in zes mm, zeker b.v. PH000 of PH0000. Liefst ook alle andere smaken zoals driehoek en tweetandbitjes. Standaardvraag is: 'kan dit nog gerepareerd worden?'. En het is natuurlijk altijd een prul met unieke schroeven. En dan kan ik wel weer een verloopstukje van vier naar zes kopen [20 euro] en een extra setje meeslepen maar op een gegeven moment is je tas vol en ik loop al genoeg de trap op en neer op school. Blijft lastig.
Vanwegen het het ontbreken van kleur codering heb ik dewalt gekocht ( T25) T20 en T30 is bij mij milwualkee dan kan je vanaf de andere kant van de kamer zien welke bit het is (in mijn geval dus T25) en het verschil tussen T20 en T30 is grootgenoeg om het verschil goed te zien, ook voor mijn vrouw of andere hulp die dingen aan het aangeven is. Maargoed die dewalts breek ik dus met enige regelmaat af, ik heb er 30 gekocht en ik "moet" er nog een stuk of 15 breken, maar daarna koop ik niet snel meer nieuwe.
Ik kan met een versleten bit nog wel een schroef indraaien, maar breken terwijl je net op de steiger staat is echt heel vervelend.

Versleten na 400 schroeven herken ik totaal niet, ik draai er duizenden in voordat ik het bitje als versleten bestempel. en meestal is dat nadat de bit flik heeft doorgeslipt bv bij het terug draaien van schroeven die niet kan zien omdat ze te diep in het hout zitten.

Fanboy ben ik zeker niet van milwaukee. van paslode, kemppie en fein ben ik daar wel een beetje schuldig aan. maar een aantal dingen doen ze m.i. goed, bitjes en reciprozaagbladen :9 maargoed , we mogen een andere ervaring en mening hebben. wel bijzonder dat die zo extreem ver uitelkaar liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
new_guy schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:53:
Benchdogs Tools heeft een bit speciaal voor opboren naar 20mm.
Deze?
https://benchdogs.co.uk/c...-cutter-20-0mm-diameter-1

Dat zou de oplossing kunnen zijn, maar zo te zien is dat een gewone 20 mm frees zonder centrering o.i.d.

Bedacht nu ook dat het ook wel zou kunnen met een kopieerfrees en wat gegoochel met lager diameters of een geleide ring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
[...]

Kan.. al zou ik ze minimaal in een slagbithouder doen. ik gebruik zelf die van milwaukee en zelfs de meest goedkope of gratis bitjes blijven (doorgaans) heel. Bij gebruik normale bithuders en als de bitjes heel blijven wil de magneet nog wel eens ophouden met bestaan in de bithouder of zelfs de hele bithouder kan scheuren (been there done that)

https://nl.milwaukeetool....che-bithouder/?variant=-1

Het zijn mijn ordervul producten bij klium. Probleem is een beetje dat ik ze niet snel genoeg kwijt raak, want verslijten gaat maar heel erg langzaam. Ik heb ook dewalts maar die vinden mijn slagtol een stuk minder leuk.en willen nog wel eens breken op vol vermogen.
Same hier, ik gebruik gewoon standard Kelfort bithouders en bitjes bij Groenhart vandaan. Daar doe ik alles mee. 20cm lange schroeven indraaien met slagmachine, kapotte bitjes is echt bijna nooit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:53
JukeboxBill schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Deze?

Dat zou de oplossing kunnen zijn, maar zo te zien is dat een gewone 20 mm frees zonder centrering o.i.d.

Bedacht nu ook dat het ook wel zou kunnen met een kopieerfrees en wat gegoochel met lager diameters of een geleide ring.
https://benchdogs.co.uk/p...ptAxe3HH-Syo0cmHVcxTkiAjx

Deze kwam voorbij in de laatste video van 10 minute workshop om zijn MFT budget aankoop op te vergroten naar 20mm.

YouTube: My £80 Mini-me MFT [video 581] zo rond 9.25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:59
DJMaze schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:03:
[...]

@zunrob probeer eens de Irwin impact pro bitset met 57mm bits (gamma €31)
Lijkt mij een prima start om daarna verder te kijken.
Dank! Ik ben nog even snel langs de Lidl gereden om daar een setje te halen omdat ik die morgen nodig heb, zal me nu eens verdiepen in betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-06 22:26

MLLL

Palm Treo 650

Fraggert schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:09:
[...]

Ben benieuwd of je hem ook echt stiller vind als je hem hebt :)

Ik leg overigens altijd mijn boren plat neer ;)
Ik heb de 18v variant en die is echt 3 keer zo stil dan de reguliere variant.
Maar ook anderhalf keer minder krachtig.

Volgens mij is zo'n Surge oliegedempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MLLL schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Ik heb de 18v variant en die is echt 3 keer zo stil dan de reguliere variant.
Maar ook anderhalf keer minder krachtig.

Volgens mij is zo'n Surge oliegedempt.
Wat bedoel je met de “reguliere variant”?

Ik heb met de 18V gewerkt en die vond ik debiel veel lawaai maken om in een woonwijk ff een motorstalling te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:05

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier ook een fanboy al heel veel jaren een tevreden gebruiker van het M12 ecosystem, inclusief de surge (FQID). Die gebruik ik het meest van alles. Een vriend van mij heeft een 18V/20V DeWalt die een stuk meer kracht geeft, maar heel veel meer herrie en trillingen geeft. Een tijd geleden iets moeten bevestigen waarmee ik niet met de 6Ah er in kon, maar wel met de compactere 2Ah batterij.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
He balen, net de Lidl slag schroevendraaier uitgepakt, maar er zit behoorlijk wat 'wobble' op het hoofd. Het bitje wiebelt behoorlijk naar links en rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-06 22:26

MLLL

Palm Treo 650

Fraggert schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:18:
[...]

Wat bedoel je met de “reguliere variant”?

Ik heb met de 18V gewerkt en die vond ik debiel veel lawaai maken om in een woonwijk ff een motorstalling te bouwen.
De normale van Milwaukee, die heb ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:58
zunrob schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:56:
He balen, net de Lidl slag schroevendraaier uitgepakt, maar er zit behoorlijk wat 'wobble' op het hoofd. Het bitje wiebelt behoorlijk naar links en rechts.
Ik weet niet of het gebruikelijk is, maar anders zou ik voor die 20€ gewoon knorren met dat ding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Tja, wat wil je voor €20,- ?
Misschien heb je gewoon pech en heb je een maandagmorgen exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
twain4me schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:04:
[...]

maargoed , we mogen een andere ervaring en mening hebben. wel bijzonder dat die zo extreem ver uitelkaar liggen.
Eerlijk gezegd ben ik zelf ook verbaasd.Normaal denk je dat het aan jezelf ligt of dat je overdrijft maar vanwege dit T10 bitje weet ik dat sommige Milwaukee bitjes inderdaad extreem snel slijten.

Enige andere verklaring - behalve dat ik wat fout doe - die ik kan bedenken is dat het B-keus is. Ze komen allemaal bij Toolstation hier om de hoek vandaan. Als je door de catalogus kijkt, zie je dat ze alle merken hebben maar van de meeste merken maar een paar modellen. Misschien parallelimport die origineel afgekeurd was. Geen idee. Maar het blijft opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pietje belhamel schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:04:
[...]

Eerlijk gezegd ben ik zelf ook verbaasd.Normaal denk je dat het aan jezelf ligt of dat je overdrijft maar vanwege dit T10 bitje weet ik dat sommige Milwaukee bitjes inderdaad extreem snel slijten.

Enige andere verklaring - behalve dat ik wat fout doe - die ik kan bedenken is dat het B-keus is. Ze komen allemaal bij Toolstation hier om de hoek vandaan. Als je door de catalogus kijkt, zie je dat ze alle merken hebben maar van de meeste merken maar een paar modellen. Misschien parallelimport die origineel afgekeurd was. Geen idee. Maar het blijft opvallend.
T10 had ik even gemist, dat is altijd wel een beetje een gevoelige. zeker om machinaal te draaien. gaat vaak net iets te snel en net niet precies genoeg. zelfs mijn handschroevendraaier t10 is versleten en zoveel gebruik ik hem niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
timovd schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:39:
[...]

Hier ook een fanboy al heel veel jaren een tevreden gebruiker van het M12 ecosystem, inclusief de surge (FQID). Die gebruik ik het meest van alles. Een vriend van mij heeft een 18V/20V DeWalt die een stuk meer kracht geeft, maar heel veel meer herrie en trillingen geeft. Een tijd geleden iets moeten bevestigen waarmee ik niet met de 6Ah er in kon, maar wel met de compactere 2Ah batterij.
Heb van Milwaukee ook de gewone M18 slagtol. Dat is een beest. Zoveel kracht dat hij voor veel klussen onwerkbaar is. Was op een gegeven moment 80mm M8 houtdraadbouten in voorgeboord multiplex aan het schroeven. Het ding stopt nergens voor. Je kunt - bij wijze van spreken - die bout zo tot in de betonnen vloer een meter lager draaien. Alsof je een punaise in het tapijt steekt.

Vandaar ook dat ik iets minder krachtigs wilde. [En compacter] Ik heb de 12V Milwaukee FPDX, met verwisselbare kop, waar je ook zo een bitje in kunt steken. Wat ik onhandig vind is niet het verwisselen van boortje en bitje iedere keer maar het omzetten van boren naar schroeven en de ring draaien. Vandaar dat ik de M12 Surge heb besteld. Ben benieuwd hoe het gaat.

Qua vibratiedemping vind ik Milwaukee erg goed. Heb een M18 kwartvel schuurmachine die nauwelijks trilt. De M18 multitool is nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pietje belhamel schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:04:
[...]

Nee dat zie ik stiekem ook niet echt goed gaan, tenzij ik ergens een heel goed verhaal lees.
dan liever een paar extra gaten frezen voor mijn invalzaag-fence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JukeboxBill schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Deze?

Hmm ja ik overweeg wel echt om die benchdogs unit te kopen. Ff bedenken of ik al mijn 19mm gaten dan wil opboren, slechts een paar, of dat ik een paar 20mm gaten vers wil maken.

Food for thought.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje belhamel
Expert Lidl/Parkside garantie hier. Die is meestal drie tot vijf jaar. De bouwkwaliteit verschilt van maand tot maand. Ik vermoed dat Parkside meerdere producenten voor hetzelfde apparaat heeft. Je ziet soms op de website twee keer hetzelfde apparaat, nummers zijn bijna identiek met een A of B extra aan het einde.

De tolletjes van Parkside zijn prima. Ik heb tig jaar gewerkt met een groene schroeftol van 29 euro. Toen ze in de supermarkt voor een tientje lagen, heb ik een stapel gepakt en uitgedeeld [zelf batterij kopen]. Eigenlijk is iedereen die niet professioneel klust er blij mee. [Vooral dat koffertje waar je zelf nog een lader en batterij kan instoppen [moet] komt blijkbaar heel erg grote menserig over.]

Als je het ding wilt houden en nu nodig hebt, gebruik 'm als het werkbaar is. Die speling kan ook door gebruik op de kop komen. Vervolgens niet naar de winkel want dan krijg je je geld terug maar online een reparatieverzoek aanmaken, opsturen en een tijdje later krijg je een nieuw apparaat. Heb ik al meerdere keren gehad en nog nooit het gerepareerde apparaat retour gekregen.

Gaat ie over een jaar weer kapot, stuur je hem opnieuw op. Ja dat kan. Ik zit inmiddels aan mijn derde kantenfrees. Sowieso, bestel ze in de webshop als je kan, raak je nooit de bon kwijt.

Er zullen best mensen zijn die zeggen dat je kwaliteit moet kopen maar met drie of vijf jaar garantie koop je ook kwaliteit. En niet iedereen kan of wil een vermogen aan een apparaat uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Boudewijn schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:18:
[...]
Nee dat zie ik stiekem ook niet echt goed gaan, tenzij ik ergens een heel goed verhaal lees.
dan liever een paar extra gaten frezen voor mijn invalzaag-fence.
Van 19 naar 20 mm is gecentreerd overal een halve milimeter eraf. Bovenfrees, vlinderboor of Forstnerboor, komt aan op de kwaliteit van het bestaande boorgaat, de houtsoort en de boor of frees.

Ooit in een schrootjesplafond nieuwe spotjes gemaakt. Oude spotjes waren circa 10 millimeter kleiner. Balkje erachter geschroefd en zo is het gelukt.

Op school stokken vervangen in een bezemrek of zoiets. Ook maatverschil. Eerst een blokje uitgeboord als mal en die erop gezet en doorgeboord met een vlinderboor om zo recht mogelijk te gaan. Komt minder nauw dan een mft blad.

Je zou van een restje plaat een mal kunnen maken met exact gelijke hartafstanden als het blad met de 19mm gaten, die erop leggen en dan met een forstner of vlinderboor en evt boorstandaard uitboren. Laat je de gaten op de vier hoeken 19 mm plus een in het hart zodat je de mal perfect vast kunt zetten. Maar blijft een uitdaging. Zou 'm zeker op Woodworking.nl stellen. Ongelooflijk veel kennis en ervaring daar.

Of met 19 mm de plaat inboren en vervolgens met een 1mm metaalboortje doorboren tot je het centreerpuntje aan de andere kant ziet en dan vervolgens vanaf die kant opnieuw met 20mm.

En foto's of anders is het niet gebeurd/gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
pietje belhamel schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:22:
[...]

Expert Lidl/Parkside garantie hier. Die is meestal drie tot vijf jaar. De bouwkwaliteit verschilt van maand tot maand. Ik vermoed dat Parkside meerdere producenten voor hetzelfde apparaat heeft. Je ziet soms op de website twee keer hetzelfde apparaat, nummers zijn bijna identiek met een A of B extra aan het einde.

De tolletjes van Parkside zijn prima. Ik heb tig jaar gewerkt met een groene schroeftol van 29 euro. Toen ze in de supermarkt voor een tientje lagen, heb ik een stapel gepakt en uitgedeeld [zelf batterij kopen]. Eigenlijk is iedereen die niet professioneel klust er blij mee. [Vooral dat koffertje waar je zelf nog een lader en batterij kan instoppen [moet] komt blijkbaar heel erg grote menserig over.]

Als je het ding wilt houden en nu nodig hebt, gebruik 'm als het werkbaar is. Die speling kan ook door gebruik op de kop komen. Vervolgens niet naar de winkel want dan krijg je je geld terug maar online een reparatieverzoek aanmaken, opsturen en een tijdje later krijg je een nieuw apparaat. Heb ik al meerdere keren gehad en nog nooit het gerepareerde apparaat retour gekregen.

Gaat ie over een jaar weer kapot, stuur je hem opnieuw op. Ja dat kan. Ik zit inmiddels aan mijn derde kantenfrees. Sowieso, bestel ze in de webshop als je kan, raak je nooit de bon kwijt.

Er zullen best mensen zijn die zeggen dat je kwaliteit moet kopen maar met drie of vijf jaar garantie koop je ook kwaliteit. En niet iedereen kan of wil een vermogen aan een apparaat uitgeven.
Bedankt voor de reacties. Door gebruik zal het niet komen, als het goed is is ie nieuw (al is er wel verf van de kop af). Ik ga morgen wel weer even naar de winkel om hem te ruilen. Hopelijk is die andere beter. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Boudewijn schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:21:
[...]

Hmm ja ik overweeg wel echt om die benchdogs unit te kopen. Ff bedenken of ik al mijn 19mm gaten dan wil opboren, slechts een paar, of dat ik een paar 20mm gaten vers wil maken.

Food for thought.
Check dan even een paar posts onder je laatste quote, daar wordt een reamer van benchdogs uk gelinkt, dat is de juiste methode omdat die altijd gecentreerd werkt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pixeltje schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 00:15:
[...]

Check dan even een paar posts onder je laatste quote, daar wordt een reamer van benchdogs uk gelinkt, dat is de juiste methode omdat die altijd gecentreerd werkt.
Ja die noemde ik, mijn "benchdogs unit" sloeg daarop. Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:54

thijsco19

KTM 990 SMT

Boudewijn schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 00:17:
[...]

Ja die noemde ik, mijn "benchdogs unit" sloeg daarop. Dank :)
Ziets in de bovenfrees?
https://www.toolmax.nl/en...r10-kolf-8mm-7912296.html
'Zelfcentrerend' door de vorm en 20 mm diameter.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je ze wil opboren is een malletje ook zo gemaakt/ge3dprint, ik neem aan dat die gaten 10 of 20cm van elkaar zitten, dan zou je 2 naastliggende gaten kunnen gebruiken om je frees of boor boven het gat te centreren.
En misschien dat een plaatboor uitkomst biedt;
https://www.onlineboren.nl/conische-plaatboor-5-20mm
Die centreert zichzelf. Is wel voor ijzer ontworpen, maar laat zich wel misbruiken O-)

Heeft iemand wel eens XL assortiment koffers en opbergvakken gezien? Ik heb tussen de knieschotten 40cm diepte en ruim 50cm breedte.
Assortiment koffers van bijvoorbeeld de action die ik nu en zijn iets van 40 breed en 35 diep. Dus ik lever een hoop efficiënte opbergruimte in.
Nu kan ik ook wel uit de voeten met stapelbare opbergbakjes, desnoods 40 diep en 25cm breed, maar bij HBM en Hornbach nog niet kunnen slagen. Wel bij de action kleine ladenblokjes die naast elkaar zouden kunnen staan.
ik zag een ladenkastje van 25cm, past nog precies naast de samla bakken van 28cm.
@MisterB
Wel met Festool, de manier waarop ik hele platen verzaag. Geen enkel probleem.

[ Voor 46% gewijzigd door _ferry_ op 18-08-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
gm tweakers, heeft iemand ervaring met het koppelen van 2 makita 150cm geleiderails zodat je een langere rails krijgt als je bv platen van 244 moet afzagen.

Ik vraag me af of dat wel recht genoeg en stevig genoeg wordt of dat je beter voor dat doel de 300 cm rail kan nemen uit 1 stuk (ja kost geld)

Ik heb al 1 rail van 150 en koop binnenkort de makita sp6000 invalzaag -- en moet even kiezen of ik er een 150cm stuk bij koop of 1 langere

ben benieuwd mvg mb

[ Voor 7% gewijzigd door MisterB op 18-08-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 10:04
MisterB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:22:
gm tweakers, heeft iemand ervaring met het koppelen van 2 makita 150cm geleiderails zodat je een langere rails krijgt als je bv platen van 244 moet afzagen.

Ik vraag me af of dat wel recht genoeg en stevig genoeg wordt of dat je beter voor dat doel de 300 cm rail kan nemen uit 1 stuk (ja kost geld)

Ik heb al 1 rail van 150 en koop binnenkort de makita sp6000 invalzaag -- en moet even kiezen of ik er een 150cm stuk bij koop of 1 langere

ben benieuwd mvg mb
Ik heb er twee van 1500 en de koppelset. Qua rechtheid ervaar ik geen problemen. Voornaamste nadeel vind ik dat je de geleiders op de zaag zelf wat losser moet stellen, omdat je anders niet over t randje van de koppeling heen komt.

Als je er de ruimte voor hebt zou ik voor eentje van 3000 erbij gaan. Moet je wel goed opletten dat je m niet krom maakt of deuken erin krijgt denk ik, zo'n lang ding is toch wat kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
T_knoop schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:48:
[...]

Ik heb er twee van 1500 en de koppelset. Qua rechtheid ervaar ik geen problemen. Voornaamste nadeel vind ik dat je de geleiders op de zaag zelf wat losser moet stellen, omdat je anders niet over t randje van de koppeling heen komt.

Als je er de ruimte voor hebt zou ik voor eentje van 3000 erbij gaan. Moet je wel goed opletten dat je m niet krom maakt of deuken erin krijgt denk ik, zo'n lang ding is toch wat kwetsbaar.
Hi thx, ja dat vermoedde ik al dat je precies op de koppeling wat weerstand ervaart... ruimte geen probleem.. lees ook wel her en der dat ze wat krom zijn soms (en recht zijn is wel de main functie van zo een ding) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:51

MJV

MisterB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:51:
[...]

Hi thx, ja dat vermoedde ik al dat je precies op de koppeling wat weerstand ervaart... ruimte geen probleem.. lees ook wel her en der dat ze wat krom zijn soms (en recht zijn is wel de main functie van zo een ding) ..
Ze schijnen soms niet helemaal haaks te zijn gezaagd. Dat is opzich op te lossen. Ik koppel ze ook wel eens en dat is prima. Ook zaag ik soms wel in twee keer met een 140cm rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
twain4me schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:41:
[...]

ik koop die shockwave bithouders altijd los en vindt het heerlijke bithouders, ik heb er ~10 in gebruik en er liggen er denk ik nog 10 in de verpakking :+
ik heb er wel 1 weg gemikt omdat die idd bitjes liet vallen. maandag morgen modelletje?
Welke van de 2 bithouders bedoel je?
https://nl.milwaukeetool....its-en-doppen/bithouders/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ik bedoelde de linker, rmaar uitvallende bitjes is wel eens een probleem, wellicht is rechts ook wel handig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
twain4me schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:15:
[...]

ik bedoelde de linker, rmaar uitvallende bitjes is wel eens een probleem, wellicht is rechts ook wel handig. :+
Heb zojuist, ook n.a.v. andere posts hier deze 32-delige set gekocht: https://nl.milwaukeetool....duty-sets/?variant=342905
Die impact set van Parkside stelt idd niet veel voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Koop dan vooral een lange liniaal voor erbij. Het is erg prettig als je na een lange zaagsnede een kortere liniaal kunt pakken voor een korte zaagsnede.

Ik gebruik dat koppelstuk alleen op locatie omdat mijn lange liniaal niet in de auto past. En ik vind het een ramp. Het is tijdrovend, kost aandacht om je linialen goed uit te lijnen en aan te laten sluiten en die fragiele inbusjes niet aan gort te draaien. En als je geen ruimte hebt om een kwart slag te draaien kun je de boel weer demonteren voor een dwarse zaagsnede (of een derde korte liniaal aanschaffen).

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
[In een minder geschikt topic geplaatst dus hier herkansing]
Dit is een erfstuk van mijn vader dat ie kocht van zijn eerste loon en hier heeft hij 40 jaar mee gewerkt tot zijn dood.

Origineel Zweeds gereedschap van Erik Anton Berg wat later overgaan is in Bahco. Nu 65 jaar oud en in zeer goede staat, gebruik ik dit ook nog. Wel niveau welwillende prutser waar mijn vader 'kon maken wat zijn ogen zagen'.

Ik ben heb kistje en beitels schoongemaakt. Eén van de beitels ga ik binnenkort scherp maken. Deze heb ik een beetje verkracht toen ik het spul nog niet zo waardeerde 🤒.

Zo maken ze het niet meer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiCRvmdkFigqM0uEu-iiirdzMeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcnlV6hjwParDMRU1kzy4a60.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Laatst online: 22:23
Boeryepes schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:02:
Eén van de beitels ga ik binnenkort scherp maken.
Wees daar kritisch op. Ik ken een verhaal van vergelijkbare beitels, ook een erfstuk en de best mogelijke kwaliteit, die door het moeten herstellen van het gekloemel van een onkundige slijpservice ineens een centimeter korter waren.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
trabant schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:13:
[...]
Wees daar kritisch op. Ik ken een verhaal van vergelijkbare beitels, ook een erfstuk en de best mogelijke kwaliteit, die door het moeten herstellen van het gekloemel van een onkundige slijpservice ineens een centimeter korter waren.
Eens. Ik gebruik een wetsteen waarmee ik ook mijn messen slijp.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

Heb zojuist, ook n.a.v. andere posts hier deze 32-delige set gekocht: https://nl.milwaukeetool....duty-sets/?variant=342905
Die impact set van Parkside stelt idd niet veel voor.
Ik heb ook die impact bitset van Parkside. Beide bithouders slingeren als een gek. Ik kreeg een vervangende set met eigenlijk hetzelfde probleem, maar dan net wat minder.
Ik koop nog wel een keer een goede (impact) bithouder die niet slingert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 18-06 22:41

copykat

Good copy isn't bad

Boeryepes schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:15:
[...]

Eens. Ik gebruik een wetsteen waarmee ik ook mijn messen slijp.
Tip van flip gebruik een beitelwagentje en een winkelhaakje on hem haaks te klemmen.
En grote lange stenen met zo'n vlaksteen er bij.
Niks is zo irritant als een wegdraaiende/weglopende beitel met tikken.
En de bevelhoek is ook best van belang in krullen of splijten.

Ik heb een setje nooitgedacht van 4mm tot 32mm en ik heb 1 regel Alleen Ik Gebruik Ze.
Voor anderen heb ik andere beitels die eh nog ouder zijn en all eerder een keer verkloot zijn.
Bandschuurmachine slijpen bijvoorbeeld, klinkt top vlak oppervlak en lekker snel maar je verkloot zo je hardheidbehandeling en daardoor de balans van hardheid en taaiheid.

Ik doe altijd slijpen en wetten met t wagentje en alleen stroppen met de vrije hand. Loop je minder risico op een beitel naar rechts of links te slijpen.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
copykat schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

Tip van flip gebruik een beitelwagentje en een winkelhaakje on hem haaks te klemmen.
Beitelwagentje? Heb je een link? Google snapt het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BounceMeister schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Ik heb ook die impact bitset van Parkside. Beide bithouders slingeren als een gek. Ik kreeg een vervangende set met eigenlijk hetzelfde probleem, maar dan net wat minder.
Ik koop nog wel een keer een goede (impact) bithouder die niet slingert.
Klopt, de bithouders slingeren. Maar ook niet alle bitjes, vooral die lange, zijn even recht. Los daarvan sluit het doosje ook niet goed. Maar goed, ik zal ze voor nu wel gebruiken, maar de Milwaukee set is onderweg. De bithouder die bij die set zit krijgt goede beoordelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

De bitjes discussie.
Ohh man ik heb zo'n haat liefde verhouding met bitjes.

Al die goedkope gereedschapset bitjes. Weggooien is "zonde" dus ik flikker die in een sorteerbakje om "op te maken" vervolgens pak ik dus altijd de DeWalt slagbitset of de bosch proset. En jaja ik maak ze dus niet op.

Vooral die selectie van van alles zijn fijn als je met de hand iets open wilt krijgen maar in je boortol van 60-70Nm? En toch weg gooien van losse troep bitjes doe ik niet.... 8)7 voor mn zoon te gebruiken die natuurlijk mijn bitjes pakt want tja die zit in de koffer, 😁

Overigens ik neem altijd een PB schroevendraaierset mee op vakantie (als er iets los ligt kan ik dan het zelf even oplossen.) en heb op vakantie in de Franse action hun "slagbit doosje" gekocht die hier uitverkocht was. Ben benieuwd of die enigzins volhouden.
Zo niet kan doosje mn deekoepeerdzaagjes opberger worden. 😎
En een repairsetjewreckman precision bitset, nu hier blijkbaar niet meer te koop, voor op vakantie en zo. Met die kleine bitjes van alle soorten. Ideaal voor huiselectronica open en dicht te krijgen d:)b
Ligt gewoon in de dressior voor de grijp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jf0qE9ZEsbqcKE5jO0CJrMa4zZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyUPPe0j5zmLdCK1UVsVXdhp.jpg?f=fotoalbum_large

net als die zakken met werkhandschoenen ideaal als grijp gebruik flikker weg spul.

Ik hoop uiteindelijk toch al die verzamelde bitjes uit gereedschapsetjes van onbestemde merk en kwaliteit op te gebruiken of uit te sorteren en wegflikkeren.
Want uiteindelijk is het ruimte en oudijzer.

Dus

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 18-08-2024 14:10 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 22:03
Boeryepes schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:58:
[...]

Beitelwagentje? Heb je een link? Google snapt het niet...
Ik denk dat ze zoiets bedoelen.

https://baptist.nl/slijpe...2E1QAWEAQYBiABEgJi3_D_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Dankjuliewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Side track

Ik kijk wel eens bij babtist en elke keer denk ik mooi spul maar mag ut ietsje voordeliger?
Jou gelinkte setje bijvoorbeeld.
Zou de chinese import nu zo veel verschillen?
Komt t niet uit de zelfde fabriek en heeft babtist een behoorlijke marge?

Voorlopig gebruik ik een hard vlak oppervlak en een strookje papier met die stanley.
Wagentje zo afstellen dat de beitel vlak op t harde oppervlakte ligt met een strookje papier er tussen.
Als je dan zonder papiertje op de steen legt tipt hij net even op de snijrand. En kan je met wetten 1k grid prima even aanscherpen. Om de zoveel tijd even gehele snijvlak trekken over de 600grit.
Belangrijk is haaks op de steen en niet hard duwen.

Zag bijv dit ding.
https://nl.aliexpress.com...1KBQuSEAQYBSABEgLlCPD_BwE

Kan misschien ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Side track

Ik kijk wel eens bij babtist en elke keer denk ik mooi spul maar mag ut ietsje voordeliger?
Jou gelinkte setje bijvoorbeeld.
Zou de chinese import nu zo veel verschillen?
Veritas is niet bepaald met chinese import te vergelijken. En daar betaal je voor.

Ik heb zowel het Stanley setje gehad als die van Veritas. Veritas klemt veel mooier, maar is niet gigantisch veel beter dan stanley. Zeker dunne beitels kunnen nog wel eens wat scheef in de stanley gedrukt worden, maar is ff opletten 45€ waard? Voor mij wel omdat ik gewoon geniet van mooi spul. Het messing rollertje ipv een plastic wieltje, het gewicht, het inkliksysteem voor het bepalen van de hoek (die zorgt er wel voor dat je beitel mooi haaks wordt geplaatst en is daarmee ook echt functioneel). Tegenwoordig gebruik ik gewoon mijn Tormek, nog makkelijker.

Ik moet zelf niet veel van chinese spullen hebben. Kwaliteit is vaak so-so en ik spek die lui liever niet als ik het kan voorkomen.

Baptist is duur ja, dictum en fine-tools verkopen ook veritas en zijn vaak wat goedkoper. Aan de andere kant, wat is er nog verder aan gereedschapswinkels waar je binnen kunt lopen voor advies? Vrij weinig qua handgereedschap... Ik koop er nu en dan, puur omdat ik het belangrijk vind dat er nog zo'n winkel in NL is.

[ Voor 30% gewijzigd door Boudewijn op 18-08-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

copykat schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:46:
Ik denk niet dat verkopers op AliExpress uit Canada importeren.

[ Voor 3% gewijzigd door 8088 op 18-08-2024 15:08 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:15:
uitvallende bitjes is wel eens een probleem, wellicht is rechts ook wel handig. :+
@zunrob probeer deze eens:
https://www.makita.nl/art...der-14x79mm-magboost.html

Heeft me meermaals goed geholpen.
Bitje moet je soms wel met een tang er uit trekken omdat die heel goed klemt.

YouTube: Unboxing Makita B-66880 35 Piece Impact Black Set and Makita Impact ...

En deze haakse bithouder:
https://www.gamma.nl/asso...astige-plaatsen/p/B188627
Identiek aan deWalt:
https://www.toolstation.n...ouder-impact-haaks/p93311

[ Voor 50% gewijzigd door DJMaze op 18-08-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
8088 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Koop dan vooral een lange liniaal voor erbij. Het is erg prettig als je na een lange zaagsnede een kortere liniaal kunt pakken voor een korte zaagsnede.

Ik gebruik dat koppelstuk alleen op locatie omdat mijn lange liniaal niet in de auto past. En ik vind het een ramp. Het is tijdrovend, kost aandacht om je linialen goed uit te lijnen en aan te laten sluiten en die fragiele inbusjes niet aan gort te draaien. En als je geen ruimte hebt om een kwart slag te draaien kun je de boel weer demonteren voor een dwarse zaagsnede (of een derde korte liniaal aanschaffen).
Thanks, ga ik doen icm de sp6000. Dan allen mvg mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:52:
[...]

Veritas is niet bepaald met chinese import te vergelijken. En daar betaal je voor.

Ik heb zowel het Stanley setje gehad als die van Veritas. Veritas klemt veel mooier, maar is niet gigantisch veel beter dan stanley. Zeker dunne beitels kunnen nog wel eens wat scheef in de stanley gedrukt worden, maar is ff opletten 45€ waard? Voor mij wel omdat ik gewoon geniet van mooi spul. Het messing rollertje ipv een plastic wieltje, het gewicht, het inkliksysteem voor het bepalen van de hoek (die zorgt er wel voor dat je beitel mooi haaks wordt geplaatst en is daarmee ook echt functioneel). Tegenwoordig gebruik ik gewoon mijn Tormek, nog makkelijker.
Kijk dit zou voor mij een aanschaf motivatie zijn. Nu zit ik een tijdje te prutsen om de afstelling goed te krijgen en repeteerbaar zeg maar. Ik geniet ook wel van mooi (als in van mooie materialen gemaakt) gereedschap maar vaak denk ik voegt het ook iets toe aan de functionaliteit met die meer prijs?
Ik moet zelf niet veel van chinese spullen hebben. Kwaliteit is vaak so-so en ik spek die lui liever niet als ik het kan voorkomen.
Als proberen of t iets is als gereedschap wat is vind ik een parkside achtig merk of een chinees vaak wel handig.
Bijv. De parkside borenslijper, nu flikker ik de boor weg als hij stomp is en uit de hand op een draaiende steen slijpen zelfs met zo'n boren gootje is best lastig.(vaak zijn ze daarna niet meer echt gecentreerd en willen ze weglopen.) Als dit dingetje van 14 euro werkt (ik gebruik t en de boren gaan langer mee kan ik altijd later een betere kopen. Nu is t een kleine investering en niet een te groot ding. Ooit zo'n borenslijper voor op je schroeftol gezien soort potloodslijper aangedreven door je schroeftol. Dat leek me weer lastig bedienen.
Baptist is duur ja, dictum en fine-tools verkopen ook veritas en zijn vaak wat goedkoper. Aan de andere kant, wat is er nog verder aan gereedschapswinkels waar je binnen kunt lopen voor advies? Vrij weinig qua handgereedschap... Ik koop er nu en dan, puur omdat ik het belangrijk vind dat er nog zo'n winkel in NL is.
Inderdaad daar heb je gelijk in, we moeten wel zorgen dat die winkels blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
MisterB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Thanks, ga ik doen icm de sp6000. Dan allen mvg mb
kwam trouwens ook een mooie Mafell MT 55 cc invalzaag tegen in de aanbieding met rail ... die komt top uit alle reviews die ik lees nog boven festool .. ik had er nog nooit van gehoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

8088 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Ik denk niet dat verkopers op AliExpress uit Canada importeren.
Ik had niet gekeken waar Veritas vandaan komt en bedoelde meer in het algemeen met bepaalde spullen.
Soms is de afwerking van "merkspul" van de zelfde kwaliteit als wat je via webshops kan kopen en je betaald toch snel 1,5 2x zoveel.

Zoals bijv. Bouwlasers op langdurig gebruik zullen die chinese meuk de wedstrijd niet winnen maar veel hobbyisten gebruiken een autolevel kruislaser hoog uit paar keer per jaar. En dan is zo'n temu/ali ding een uitkomst. (die parkside laser was overigens uit de doos al kapot als in deed niks.)

Of die Parkside 150Nm schroefmachine die lijkt wel heel veel op de Bosch blauw versie. De zelfde gietmal voor t plastic is zeker gebruikt bij beide.

Het verschil tussen Nooitgedachts en huismerk bouwmarkt beitels kan je vaak wel zien maar zeker merken met werken ermee, zelfde met bijv. Een handzaag. Die tanden en manier van zetting laten snel zien of ze "schoon zagen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

MisterB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:17:
[...]

kwam trouwens ook een mooie Mafell MT 55 cc invalzaag tegen in de aanbieding met rail ... die komt top uit alle reviews die ik lees nog boven festool .. ik had er nog nooit van gehoord..
Heb je een linkje?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
copykat schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:26:
Het verschil tussen NooitgedachGts en huismerk bouwmarkt beitels kan je vaak wel zien
Helemaal als je in Ijlst bij de brug een ijsje eet met op de foto in de achtergrond de oude schoorsteen van de voormalige Nooitgedagt fabriek 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Beitels slijpen, gewoon uit de hand, heb ik ooit op de MTS bouwkunde en in m'n praktijkjaar wel geleerd. Zat op een renovatieproject van een antiek gebouw en gewerkt aan een grote houten kapconstructie.
Verbindingen werden wel grof voorbewerkt met een kettingfrees maar alles moest met de hand worden pas gemaakt.

Heb nu zoiets op de slijpmachine:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__ThU7S0Q9qrScrPrO-2-fEpTjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kVLUotfSDUWJZwZays1Ybb6e.jpg?f=user_large

Maar wetten doe ik nog steeds uit de hand. Je kan het namelijk horen als de hoek niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
bij toolnation met lineaal van 160 voor 603,79

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 18-08-2024 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MisterB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:17:
[...]

Fijne zaag. Wel slagje duurder dan festool. Je wil de p1cc daarna ook })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 15-06 15:25
MisterB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:13:
[...]
bij toolnation met lineaal van 160 voor 603,79
Niet bij Toolnation doen, dan wacht je een hele tijd op de levering (ook al staat er anders op de site). Beter een paar euro meer en wel gewoon geleverd krijgen.
Ik wacht al een maand op een geleiderailset van Mafell. Krijg ook geen reactie op levertijd vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:26:
[...]

Ik had niet gekeken waar Veritas vandaan komt en bedoelde meer in het algemeen met bepaalde spullen.
Soms is de afwerking van "merkspul" van de zelfde kwaliteit als wat je via webshops kan kopen en je betaald toch snel 1,5 2x zoveel.

Zoals bijv. Bouwlasers op langdurig gebruik zullen die chinese meuk de wedstrijd niet winnen maar veel hobbyisten gebruiken een autolevel kruislaser hoog uit paar keer per jaar. En dan is zo'n temu/ali ding een uitkomst. (die parkside laser was overigens uit de doos al kapot als in deed niks.)

Of die Parkside 150Nm schroefmachine die lijkt wel heel veel op de Bosch blauw versie. De zelfde gietmal voor t plastic is zeker gebruikt bij beide.

Het verschil tussen Nooitgedachts en huismerk bouwmarkt beitels kan je vaak wel zien maar zeker merken met werken ermee, zelfde met bijv. Een handzaag. Die tanden en manier van zetting laten snel zien of ze "schoon zagen"
ik ken eigenlijk geen electrisch gereedschap dat net zo goed werkt, vaak is sowieso de electronica minder. Soms qua functionaliteit, soms qua electrische kwaliteit. Ik vergelijk dan met bosch groen/parkside, niet met Festool en mafell. Daarnaast wil ik normale garantie op mijn spullen, en graag een ecosysteem dat er over 10 jaar ook nog is.

Qua mallen: ik ben niet onder de indruk. Hongdui en juuma zijn positieve uitzonderingen qua handgereedschap maar zijn ook navenant geprijsd. ( Een juuma #4 kost 165e bij fine tools).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Shutdown98 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:23:
[...]

Niet bij Toolnation doen, dan wacht je een hele tijd op de levering (ook al staat er anders op de site). Beter een paar euro meer en wel gewoon geleverd krijgen.
Ik wacht al een maand op een geleiderailset van Mafell. Krijg ook geen reactie op levertijd vraag.
Zag hetzelfde bij baptist en volgens site op voorraad ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:32
[...]

En daarmee ben je niet de enige, ondergetekende ook. Overigens is het een heel fijne zaag, maar wel erg vervelend dat de zaag smaller is dan de lineaal (voor benchdogs of lijmklemmen). Nu wel de Bessy klemmen met opzetstukje voor Mafell, dat is een hele opluchting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
SimonBR39 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:30:
[...]

En daarmee ben je niet de enige, ondergetekende ook. Overigens is het een heel fijne zaag, maar wel erg vervelend dat de zaag smaller is dan de lineaal (voor benchdogs of lijmklemmen). Nu wel de Bessy klemmen met opzetstukje voor Mafell, dat is een hele opluchting.
breder bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
Excuus, verschrijving. Maar inderdaad, de zaag is breder dan de lineaal. Heb n mooie kras erop staan van de keer dat ik een klem over het hoofd zag, dat moet eigenlijk niet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 15-06 15:25
MisterB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:27:
[...]

Zag hetzelfde bij baptist en volgens site op voorraad ..
Dat zal denk ik kloppen.
Ik was in juli aan het rondkijken en Baptist had m op voorraad... nachtje over geslapen en toen te laat en was ie uitverkocht.
Toolnation had m nog wel volgens de site en daar gekocht.
Nu weet ik dat ze (bijna) niks op voorraad hebben en veel levertijd problemen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
SimonBR39 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:38:
[...]

Excuus, verschrijving. Maar inderdaad, de zaag is breder dan de lineaal. Heb n mooie kras erop staan van de keer dat ik een klem over het hoofd zag, dat moet eigenlijk niet mogelijk zijn.
ja dus plankje klemmen zodat ie niet verloopt of welke klemmen bedoel jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
SimonBR39 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:38:
[...]

Plankje vastzetten waat rail tegenasn stuit? Of welke klem bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
MisterB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:43:
[...]

Plankje vastzetten waat rail tegenasn stuit? Of welke klem bedoel je?
De lijmklemmen waarmee je de lineaal klemt aan je werkstuk en/of beide aan de tafel. Voorheen gebruikte ik altijd normale klemmen, maar sinds kort heeft Bessey een alternatief (half zo duur als die van Mafell zelf en ook breder inzetbaar):

https://www.bessey.de/nl-...rh/eenhands-tafelklem-ezr

Met deze klemmen ben je in veel gevallen van het probleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ok thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:36
[...]

Hoe kan het dat die nog bestaan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Bobmeister schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:56:
[...]

Hoe kan het dat die nog bestaan eigenlijk?
Ze zullen heus wel dingen op tijd leveren, maar als de prijs bij toolnation (veel) lager is dan bij de directe concurrentie kun je vaak lang wachten op je order. Jammer wel want ooit was het een prima tent met concurrerende prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Heb er ook wel besteld nooit probleem gehad maar dat was 2 jaar terug en daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Modbreak:Dit is niet de plek voor shopreviews ;)

zie ook de topic warning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 13:59
teacher schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:13:

[Afbeelding]

Dus geen makita, maar een flex schroevendraaier en bitset.
Well built, en nette complete bitset in stevig doosje.
Schroevendraaier is usb c oplaadbaar, instelbaar koppel en heeft echt wel kracht.

* teacher gebruikt eigenlijk nooit elektrische schroevendraaier en heeft genoeg bitjes.... O-)
Ik kwam je post terug tegen met de zoekfunctie.
Bevalt de Flex je nog? Ben aan het twijfelen om 1tje aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 02:21

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik heb geen ervaring met die Flex maar hij heeft zo op het oog erg veel weg van de Ferm CDM1178. Ik heb inmiddels naast die Ferm ook een Worx WX242 en dat is echt een veel handiger apparaat, die mechanische koppeling is veel beter dan die digitale.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

SimonBR39 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:47:
[...]

De lijmklemmen waarmee je de lineaal klemt aan je werkstuk en/of beide aan de tafel. Voorheen gebruikte ik altijd normale klemmen, maar sinds kort heeft Bessey een alternatief (half zo duur als die van Mafell zelf en ook breder inzetbaar):

https://www.bessey.de/nl-...rh/eenhands-tafelklem-ezr

Met deze klemmen ben je in veel gevallen van het probleem af.
Ik heb deze en de mafell klemmen... Die besseys hebben teveel flexibiliteit in het open deel van de f. Het klemt daardoor niet heel lekker.

Ik heb gebruik ze ook vaak als lijmklem, daar speelt dat meer dan bij gebruik als lineaalklem.

Toolnation, ik blijf er ver weg van. Ze liegen over levertijden en beantwoorden mail dan gewoon niet meer. Met "stiekem toch geen voorraad" kan ik ook 5% goedkoper zijn dan de rest.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 18-08-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Breezz schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:34:
[...]

Ik kwam je post terug tegen met de zoekfunctie.
Bevalt de Flex je nog? Ben aan het twijfelen om 1tje aan te schaffen.
Ja, doen!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:05
pietje belhamel schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Ik ben vaak positief over Lidl/Parkside maar mijn advies is om van hun bitjes, zaagbladen, schuurpapier etc. weg te blijven. Metaal is zacht en pasvorm matig. Kinderspeelgoed. Een Parkside-apparaat met b.v. een Makita zaagblad zal best werken. Een Makitamachine met een Parkzaagblad niet.
Hierop voortborduren.
Zou een goed lamellen zaagblad op een goedkopere lamellenfrees voor strakker resultaat zorgen? Ik heb namelijk geen zin om €600+ te besteden aan een echte Lamello als een 18v Einhell voor een hobbyist ook goed genoeg resultaat aflevert met een ander blad indien de originele niet het gewenste resultaat geeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Retrospect op 19-08-2024 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Retrospect schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:26:
Hierop voortborduren.
Zou een goed lamellen zaagblad op een goedkopere lamellenfrees voor strakker resultaat zorgen? Ik heb namelijk geen zin om €600+ te besteden aan een echte Lamello als een 18v Einhell voor een hobbyist ook goed genoeg resultaat aflevert met een ander blad indien de originele niet het gewenste resultaat geeft.
Wat is voor jou goed genoeg? Bekijk maar eens wat vergelijkingstests voor lamellenfrezen. Over het algemeen is het vooral de instelling van het apparaat minder betrouwbaar wordt bij goedkopere machines. 90 graden is niet 90 graden, houdt z'n instelling niet goed vast, dat soort dingen. Een beter freesblad gaat daar ook niet bij helpen. Even los van het feit dat je ook zo 100 euro aan een goed blad kwijt bent.

Je kan je ook afvragen wat je ermee wilt gaan doen, en of een lamellenfrees daar echt nodig voor is. Een lamellenfrees wordt vooral gebruikt voor koekjes als lijm hulp, maar buiten dat het wat helpt met uitlijnen, is het resultaat niet sterker dan een gewone lijm verbinding. Afhankelijk van de situatie zou je het gewoon kunnen lijmen, of kan je ook hetzelfde bereiken met bv. deuvels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Retrospect schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Hierop voortborduren.
ik sluit even aan bij @henkie196

er zijn meer merken die een lammellenmachine doen hoor, zoals Makita, dan zit je natuurlijk nog lang niet op een Parkside/Ferm-prijs ofzo maar wel een fatsoenlijke machine waar je tenminste nog klusplezier aan beleeft.

maar goed......ik zit in kamp "buy once, cry once".

Kun je even laten weten wat je precies wilt doen? Allicht kun je ook uit met een sleuvenfreesje in een bovenfrees, die kun je nameijk ook gebruiken om koekjes te plaatsen.

Daar heb je en een schijffreesje voor nodig. Die heb je kogellager boven en onder afhankelijk van wat je wilt doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 19-08-2024 10:07 ]

Pagina: 1 ... 213 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).