Mx. Alba schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:59:
Mijn linkse hoop is momenteel gevestigd op BIJ1. Dat programma is echt heel compleet, linkt duidelijk heel veel van de problematiek in onze samenleving aan kapitalisme, kolonialisme, racisme, seksisme en ook al die dingen weer aan elkaar, en laat een duidelijke weg voorwaarts zien om onze samenleving uit het kapitalistische drijfzand te trekken.
Ik heb zelf niks met BIJ1, maar nav jouw post, heb ik het partijprogramma eens rustig doorgebladerd, maar een aantal punten is veel te extreem(in mijn beleving) om een grote massa achter de partij te krijgen. Er staan ook wel goede punten tussen, maar deze vielen me vooral op tijdens het door bladeren.
Aantal voorbeelden:
Uit hoofdstuk 13:
Nederland schaft de verblijfsvergunningen af en verstrekt verblijfsrecht aan migranten ongeacht hun achtergrond.
Nederland gaat actief asielzoekers uitnodigen die vastzitten in vluchtelingenkampen en beweegt andere Europese landen ertoe om de aantallen jaarlijkse uitnodigingen op te schroeven.
Nederland sluit alle detentiecentra voor asielzoekers en stopt met alle deportaties.
Dit is gewoon onrealistisch om te verwachten dat hier veel draagvlak voor is. Actief vluchtelingen uitnodigen? We hebben al genoeg problemen met de huidige vluchtelingen. Er is geen doorstroom mogelijk, ze kunnen niet aanhaken bij de maatschappij ivm gebrekkige inburger-mogelijkheden, weinig kans op banen. Hoezo zouden we de groep nog groter maken ipv eerst de issues met de huidige vluchtelingen/immigranten op te lossen?
Hoofdstuk 5:
De verhuurder wordt verantwoordelijk voor het opknappen van energie-onzuinige woningen. Het verhuren van woningen met labels G, F en E wordt niet langer toegestaan. Per 2030 dienen alle huurwoningen naar minimaal energielabel A of B te zijn gerenoveerd en zonder gebruik van aardgas verwarmd te worden.
Er worden per direct voldoende gratis opvangplekken voor dak- en thuislozen gerealiseerd, ook voor zelfredzame dak- en thuislozen. Hierbij is individuele privacy een topprioriteit.
Voor de meest kwetsbaren komt er een extra categorie binnen de sociale huursector met huren die niet hoger zijn dan 350 euro per maand.
Waar word dit allemaal door bekostigd? Want er word ook over een max gesproken op de huurstijging, maar om alle huurwoningen in 10 jaar naar label A of B te krijgen is gewoon niet realistisch qua doorlooptijd, maar ook financieel een hele investering. Daarnaast kan je geen woning aanbieden voor 350€ per maand, zonder dat iemand er ergens geld bij legt.
Hoofdstuk 3:
We heffen een eenmalige coronataks van 5% op de financiële vermogens en het vastgoed van multimiljonairs met meer dan 3 miljoen euro. Hiermee dekken we (een deel van) de maatschappelijke kosten die zijn ontstaan door de coronacrisis.
We gaan produceren naar behoefte en niet meer om winsten te maken voor bedrijfseigenaren. We produceren zoveel mogelijk op lokale schaal.
Ik dacht dat corona iets was wat we met zijn allen moeten oplossen. Om de rijkere extra geld hiervoor te laten betalen is gewoon bullshit. Zij kunnen net zo weinig eraan doen als de arme sloeber op de hoek. Mensen met meer vermogen eenmalig bijdragen is not-done in mijn ogen voor zoiets als een coronataks.
Het stukje omtrent produceren, maar niet voor winsten, wie gaat dan nog een onderneming starten? Als ondernemer wil je geld verdienen en niet alleen maar om andere mensen aan het werk te houden.
Hoofdstuk 2:
Het minimumloon wordt verhoogd naar 14 euro per uur. Hiermee verhogen we ook de AOW en de bijstand. Het minimumjeugdloon wordt gelijk aan het volwassen minimumloon.
De zeggenschap over werk wordt uit de handen van bedrijfseigenaren gehaald. Werknemers krijgen zélf zeggenschap over hun eigen werk doordat bedrijven in handen van werknemers democratisch worden bestuurd.
We gaan naar een 30-urige werkweek met loonbehoud. Dit zorgt er ook voor dat we tijd voor gezin en hobby’s vrij hebben, burn-outs worden bestreden en we nieuwe banen creëren.
Het verhogen van minimumloon zorgt er volgens mij vooral voor dat alles duurder word, want iemand moet het toch gaan betalen dat de vakkenvuller meer gaat verdienen. Onderaan de streep schieten we er niks mee op als je de verhoging gelijk weer kwijt bent aan de duurdere producten om te leven etc. Maar ook zeggenschap weghalen en een 30-urige werkweek, waar komen al die miljarden vandaan om dit te bekostigen?
Hoofdstuk 1:
De overheid maakt officiële excuses voor ons slavernijverleden en de koloniale bezettingen. Daarbij erkent Nederland de Indonesische onafhankelijkheidsdatum van 17 augustus 1945. Nederland draagt alle (juridische en financiële) consequenties die voortvloeien uit die excuses en erkenning.
Dit is gewoon onzin in mijn ogen. De Nederlandse staat hoeft nergens excuus voor te maken naar mijn idee. Niemand die nu leeft in Nederland is onderdeel geweest van dat verleden. Ik verwacht ook niet van een Duitser dat hij excuses aanbied voor de acties van zijn overgroot-opa tegen mijn overgroot-opa. Ik snap ook niet wat het excuses gaat oplossen, is het slaven verleden dan opgelost en gaat niemand dat meer als reden gebruiken wanneer ze 200 jaar later ergens last van hebben?
Er staan wel goede punten in, maar bovenstaand is naar mij idee puur populisme om stemmetjes te winnen, maar totaal niet uitvoerbaar of realistisch. Mogelijk heb ik het niet gezien in het programma(heb niet alle 20 hoofdstukken ofzo gelezen), maar waar komen al die miljarden vandaan om dit te gaan uitvoeren? Als het in 1 van die hoofdstukken staat, laat even weten welke, dan kan ik dat lezen. Niet dat ik op deze partij zou stemmen, maar ben wel benieuwd wat ze allemaal doen, waardoor jij hier alle hoop op hebt gevestigd.
Mocht dit niet hier in dit topic horen, verneem ik dat graag.