@
gekkie en @
hoevenpe
Mijn(!) vermoeden is dat het Nederlandse volk meer intresse heeft in de strijd en de arena dan de uitkomst en resultaat.
Laat de linkse partijen maar op onzinnige dingen ruzie zoeken: Moeten we dennenbomen of naaldbomen planten voor CO2 compenstatie? Dan kan bij Op1 een boswachter en een klimaatexpert elkaar voor rotte vis uitmaken omdat ze van mening zijn dat er wel/geen verschil is.
Dan kan vervolgens Rechts zich (oprecht) gaan beklagen dat de media geen tijd heeft voor hun standpunten waarna Links kan antwoorden: "Maar jullie nemen in dit soort belangerijke standpunten ook nooit stelling. Waarom zeggen jullie niks?"
Uiteraard is het niet relevant dat een dennenboom feitelijk een
Wikipedia: Den (geslacht) een biologische familie is van in de orde van
Wikipedia: Coniferen (beter bekend als naaldboom) is voor links niet relevant.
Uiteindelijk nemen alle partijen een beslissing die tot uitvoer leidt. Echter de meeste allang vergeten zijn wat het resultaat is en degene die het wel onthouden zullen ontdekken dat het volk niet echt geintresseerd is.
@
Philip Ross
Ik heb nog eens nagedacht over jouw (terechte) opmerking over "als links wint door te liegen dan hoeft het niet", zeker in de context van het bovenstaande. Maar eerste even wat achtergrond want... Ethiek!
Laat ik beginnen door te zeggen dat leugens hoe dan ook onwenselijk zijn, maar ik deel NIET het standpunt van Immanuel Kant die van mening was dat je altijd, ongeacht wat de waarheid en dan ook de volledige waarheid moet spreken zelfs als het schadelijk is voor jezelf, je naasten of de wereld.
Een visie die ik meer deel is die van Iain King aan "Deceive only if you can change behaviour in a way worth more than the trust you would lose, were the deception discovered (whether the deception actually is exposed or not)."
Wel ben ik van mening dat een leugen (hoe klein dan ook) bijna altijd onvoorspelbare en ongewenste gevolgen heeft. Een leugen is dus een groot risico. In het dagelijks leven doe ik het eigenlijk nooit. (het helpt ook niet dat ik slecht in liegen ben)
In het bovenstaande scenario beoefenen twee linkse partijen een leugen, door opzet of onwetenheid positioneren ze een tegenstelling die er niet is. Volgens hun uitgangspunt zouden namelijk beide partijen geen problemen hebben met een Den.
Omdat ze dus niet volledig zijn is er een leugen maar ook een uitkomst die dusdanig waardevol is dat het "verlies in vertrouwen door de uitvoer" meer dan goed gemaakt wordt door de "winst in vertrouwen vanwege het resultaat"
(let op: mijn maatstaven, dus n=1).
Echter... Dat is omdat mijn waarde en normen meer in lijn liggen met die van Iain King is de consequenties belangerijker dan intentie.
(let op: Ik doe aanname dat de consequenties positief zijn, gezien een negatief resultaat maar één conclusie kan hebben).
Gezien ik sterk vermoed dat jij de waarde en normen van Kant deelt ben ik ook benieuwd naar hoe scherp jij de bovengenoemde leugen (althans zo zie ik het) zou veroordelen. Ik kan namelijk niet echt een argument tegen kunnen bedenken los van moraliteit, maar daar zou ik meteen resultaat is belangerijker dan uitvoering tegen over plaatsen.
Echter... Laten we er maar van uit gaan dat mijn kijk niet helemaal correct is en dat mijn moraal kompas een ijking nodig heeft.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel