• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:39
Xlast88 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:17:
De X-knop van mijn Dualsense controller is helaas kapot, controller is 21 maanden oud. Sony wou van niks weten en hadden geen zin om deze te repareren.

Contact opgenomen met Amazon.de, gozer op de chat bood gelijk een partial refund (€75EUR)aan zo dat ik een nieuwe kon kopen, het was niet nodig om de oude terug te sturen. Gelijk een nieuwe besteld en deze komt morgen aan. Goede service van Amazon.
Top, en dan even op iFixit kijken of er niet een manual is deze X button zelf te fixen ;)

/edit:
Kon er zo geen vinden maar misschien helpt dit wel?
YouTube: If This Happens To Your PS5 Controller... Here's How To Fix It
Kunt het altijd proberen, toch weer extra controller als het werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door schumi2004 op 14-09-2022 09:22 ]

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 18:39
schumi2004 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:20:
[...]

Top, en dan even op iFixit kijken of er niet een manual is deze X button zelf te fixen ;)

/edit:
Kon er zo geen vinden maar misschien helpt dit wel?
YouTube: If This Happens To Your PS5 Controller... Here's How To Fix It
Kunt het altijd proberen, toch weer extra controller als het werkt.
Nice dat ga ik zeker proberen!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-06 15:24
Wat mij tegen houd om bij sony zelf te kopen is dat ze maar 1 jaar garantie geven....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:08
Runaque schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Ik heb het launch model en de controller vertoont niet eens gebruikssporen alsook geen vervuiling. Ik ben enorm voorzichtig met die dingen en het klopt, misschien ook van Game Mania, maar het was destijds de enige die bijna twee jaar voor release pre-orders aannam.
Ik ben ook zuinig op de controllers en speel niet heel veel op de PS5. Mijn controller had al heel snel een lamme R2 trigger. Heeft niks te maken met zuinig met je spullen omgaan, die Dual Sense controllers zijn kwalitatief echt troep. Hopelijk gaat mn andere controller nog voor november kapot, zodat ik daar gratis een nieuwe voor krijg bij Bol.com. Bol deed helemaal niet moeilijk over garantie na een jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 14-09-2022 22:18 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fruitsla2800
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-06 20:29

fruitsla2800

PSN : Fruitsla379

Anoniem: 562971 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:52:
[...]
Sommigen krijgen echt alles kapot, maar dan ook echt alles |:(

[Afbeelding]
Ongelofelijk hoe sommige omgaan met hun toestellen. Mijn originele ps5 zag er nog zo goed als nieuw uit na een jaar en half en nu zit ik hier met zo’n toestel vol krassen. Ps5 maakt ook een tsjirpend geluid en bij zwaardere games voelt hij ook enorm warm aan. Heb na mijn bericht contact opgenomen met bol en ze vonden dat dit ook niet kon en gingen voor een gepaste oplossing zoeken. Nog steeds niets gehoord. Elke keer als ik ze contacteer zijn ze er hard mee bezig. Gisteren telefoon gekregen dat ik ingepland was voor een telefonische afspraak met de reparatieafdeling. Vandaag geen telefoontje gekregen natuurlijk. Klantendienst zei dat die afdeling nooit contact opneemt met de klant zelf dus ze houden mij aan het lijntje met de vraag om geduld te hebben en zelfs te liegen. Een refurbished toestel dat deftig werkt en niet beschadigd is vind ik nog kunnen maar zoals hierboven al gezegd is ga ik niet akkoord met dit. Telkens een console van iemand anders toegestuurd krijgen waar dingen mis mee zijn. Begrijp niet waarom ze zo lang moeten nadenken over een oplossing. Dit is al zo lang bezig dat ze eigenlijk wel een nieuwe console mogen geven of een serieuze compensatie. Daarnet te horen gekregen dat ik binnen een week een antwoord mag verwachten. We gaan het zien..

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:52
Hulleman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:17:
[...]

Ik ben ook zuinig op de controllers en speel niet heel veel op de PS5. Mijn controller had al heel snel een lamme R2 trigger. Heeft niks te maken met zuinig met je spullen omgaan, die Dual Sense controllers zijn kwalitatief echt troep. Hopelijk gaat mn andere controller nog voor november kapot, zodat ik daar gratis een nieuwe voor krijg bij Bol.com. Bol deed helemaal niet moeilijk over garantie na een jaar.
Ik weet uit ervaring dat de R2 gewoon ook een stuk gevoeliger is en soms bij de minste aanraking al reageert, wat best irritant is, maar ik ging er telkens van uit dat dit meer met calibratie te maken heeft en ook met firmware.
Maar moest er iets uitkomen dankzij Test Aankoop, dan weet ik snel genoeg of die R2 gewoon te gevoelig is of niet, maar voorlopig lijkt het bij mijn Scuf min of meer van hetzelfde te zijn.

• Hulleman
Runaque schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:52:
[...]

Ik weet uit ervaring dat de R2 gewoon ook een stuk gevoeliger is en soms bij de minste aanraking al reageert, wat best irritant is, maar ik ging er telkens van uit dat dit meer met calibratie te maken heeft en ook met firmware.
Maar moest er iets uitkomen dankzij Test Aankoop, dan weet ik snel genoeg of die R2 gewoon te gevoelig is of niet, maar voorlopig lijkt het bij mijn Scuf min of meer van hetzelfde te zijn.
De R2 knop was bij mij dus gewoon kapot. Alsof ik em door een veer had heen gedrukt. Heeft niks met gevoeligheid te maken, maar alles met de zeer bedenkelijke kwaliteit van deze dure controllers.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
fruitsla2800 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:05:
[...]

Ongelofelijk hoe sommige omgaan met hun toestellen. Mijn originele ps5 zag er nog zo goed als nieuw uit na een jaar en half en nu zit ik hier met zo’n toestel vol krassen. Ps5 maakt ook een tsjirpend geluid en bij zwaardere games voelt hij ook enorm warm aan. Heb na mijn bericht contact opgenomen met bol en ze vonden dat dit ook niet kon en gingen voor een gepaste oplossing zoeken. Nog steeds niets gehoord. Elke keer als ik ze contacteer zijn ze er hard mee bezig. Gisteren telefoon gekregen dat ik ingepland was voor een telefonische afspraak met de reparatieafdeling. Vandaag geen telefoontje gekregen natuurlijk. Klantendienst zei dat die afdeling nooit contact opneemt met de klant zelf dus ze houden mij aan het lijntje met de vraag om geduld te hebben en zelfs te liegen. Een refurbished toestel dat deftig werkt en niet beschadigd is vind ik nog kunnen maar zoals hierboven al gezegd is ga ik niet akkoord met dit. Telkens een console van iemand anders toegestuurd krijgen waar dingen mis mee zijn. Begrijp niet waarom ze zo lang moeten nadenken over een oplossing. Dit is al zo lang bezig dat ze eigenlijk wel een nieuwe console mogen geven of een serieuze compensatie. Daarnet te horen gekregen dat ik binnen een week een antwoord mag verwachten. We gaan het zien..
Ben benieuwd hoe dit afloopt want als ze met iedereen zo omgaan (wat ik verwacht) dan hoop ik niet dat de mijne de geest gaat geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:55

FeaR

In GoT we trust

[...]
Een controller hoeft niet per se kapot te zijn om hem voor garantie aan te melden. Issues met de controllers zijn zo bekend dat men de aanmelding meteen accepteert en de controller wisselt.

Om dan nog wat persoonlijk te zeuren: ik speel meer op de Xbox op dit moment. Voor mezelf zeg ik dat het is omdat die console Dolby Vision ondersteunt en de Playstation niet. Dat is deels de waarheid, grootste deel is dat ik eigenlijk niet op mijn Playstation durf te spelen. Puur door de vele verhalen die je leest over consoles dan wel controllers die de geest geven. De aangekondigde Dual Sense Edge loop ik aan de ene kant warm voor, maar puur kijkende naar de reputatie van de controller...

Ik heb sinds het begin alle consoles van Sony gehad. Playstation 4 zelfs twee keer omdat ik een upgrade naar de Pro had gedaan. Nooit issues. De Playstation 5 heb ik zelf de fan vervangen omdat ik een slechte had (maar volgens Sony wel binnen spec) en ook de controller is al reeds voor garantie retour Sony gegaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Hulleman
FeaR schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:02:
[...]
Om dan nog wat persoonlijk te zeuren: ik speel meer op de Xbox op dit moment. Voor mezelf zeg ik dat het is omdat die console Dolby Vision ondersteunt en de Playstation niet. Dat is deels de waarheid, grootste deel is dat ik eigenlijk niet op mijn Playstation durf te spelen. Puur door de vele verhalen die je leest over consoles dan wel controllers die de geest geven. De aangekondigde Dual Sense Edge loop ik aan de ene kant warm voor, maar puur kijkende naar de reputatie van de controller...

Ik heb sinds het begin alle consoles van Sony gehad. Playstation 4 zelfs twee keer omdat ik een upgrade naar de Pro had gedaan. Nooit issues. De Playstation 5 heb ik zelf de fan vervangen omdat ik een slechte had (maar volgens Sony wel binnen spec) en ook de controller is al reeds voor garantie retour Sony gegaan.
Momenteel speel ik ook meer meer op de xbox, maar dat is meer omdat ik die net heb. Ik zit als een kind in de snoepwinkel in de gamepass catalogus te trekken. Ik weet van narigheid niet wat ik moet gaan spelen :) Dolby Vision ziet er absoluut een stuk beter uit dan HDR10 op de PS5. Ik ben overigens niet bang voor een kapotte console of controllers. Gebeurt het, dan gebeurt het. Maar het is wel een feit dat de PS5 en controllers erg fragiel zijn.

Wat me wel tegenvalt is de xbox controller. Die voelt erg goedkoop aan in vergelijking met de Dual Sense, voelt mij een stuk kleiner in de hand en ik krijg al snel een zere linker duim van dat ding. De Dual Sense gamet voor mij veel comfortabeler.

Wordt nog wel lastig op welke console ik multiplats ga spelen die niet in gamepass/PS+ extra komen. Momenteel neig ik naar de PS5, puur om de veel betere (doch fragiele) controller.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 15-09-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:55

FeaR

In GoT we trust

Hulleman schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:28:
[...]
Wordt nog wel lastig op welke console ik multiplats ga spelen die niet in gamepass/PS+ extra komen.
Zonder te veel offtopic te willen gaan: die exacte gedachte postte ik recent in het Assassin's Creed Mirage topic. Ga ik voor Dolby Vision of adaptieve triggers en betere rumble..

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Xlast88
  • Laatst online: 20-04 18:39
De X-knop van mijn Dualsense controller is helaas kapot, controller is 21 maanden oud. Sony wou van niks weten en hadden geen zin om deze te repareren.

Contact opgenomen met Amazon.de, gozer op de chat bood gelijk een partial refund (€75EUR)aan zo dat ik een nieuwe kon kopen, het was niet nodig om de oude terug te sturen. Gelijk een nieuwe besteld en deze komt morgen aan. Goede service van Amazon.
Vandaag de nieuwe controller ontvangen van Amazon helaas is dit een DOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCruysberghs
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03 06:29
Ik heb blijkbaar een foute ssd gekocht en laten installeren door een lokale shop. Nu kan ik mijn PS5 niet gebruiken en kan de ssd er niet uit halen want heb niet de juiste schroevendraaier. Kan ik die Samsung 980 1TB SSD nog werkend krijgen? Zo niet, welke schroevendraaier heb ik nodig om ‘m eruit te krijgen?

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:54
iCruysberghs schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:33:
Ik heb blijkbaar een foute ssd gekocht en laten installeren door een lokale shop. Nu kan ik mijn PS5 niet gebruiken en kan de ssd er niet uit halen want heb niet de juiste schroevendraaier. Kan ik die Samsung 980 1TB SSD nog werkend krijgen? Zo niet, welke schroevendraaier heb ik nodig om ‘m eruit te krijgen?
Gewoon een kruiskop?…..

Maar volgens mij zou je de ps5 gewoon moeten kunnen starten en gebruiken, ook al is de ssd niet “formeel” snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie33
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-01 09:57

Sony hoeft ook niets te doen. Je hebt een koopovereenkomst met Amazon en die lossen het op zoals ze moeten doen.
Sony geeft wel vaak een jaar fabrieksgarantie, maar hoeven dat dus niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
FrankoNL schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:18:
[...]

Gewoon een kruiskop?…..

Maar volgens mij zou je de ps5 gewoon moeten kunnen starten en gebruiken, ook al is de ssd niet “formeel” snel genoeg.
Nee, de reguliere Samsung 980 (non-pro) is een pci-e 3.0 SSD, de PS5 moet een pci-e 4.0 SSD hebben. Een Samsung 980 pro had gewerkt.

@iCruysberghs. Kun je de SSD nog ruilen?

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 20-09-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Hulleman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:30:
[...]

Nee, de reguliere Samsung 980 (non-pro) is een pci-e 3.0 SSD, de PS5 moet een pci-e 4.0 SSD hebben. Een Samsung 980 pro had gewerkt.

@iCruysberghs. Kun je de SSD nog ruilen?
Oh ja ik zie het. Ps5 pakt idd alleen gen 4 ssd,s.

• Tharoy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-12-2024
Mijn PS5 heeft dus ook de geest begeven. Iets meer dan een jaar na aankoop. Gekocht bij Gamemania. Contact opgenomen en dit is hun reactie:
Hi Paul,
Bedankt om contact op te nemen met de Game Mania klantenservice.

We geven graag een woordje uitleg over de garantiewetgeving, want daar bestaat flink wat onduidelijkheid over.
De Nederlandse wet voorziet geen expliciete garantietermijn en spreekt over het recht op een deugdelijk product.
Daarin verschilt de Nederlandse met de Europese wetgeving, die 2 jaar als vaste garantietermijn vermeldt. Wat wel in beide gevallen in de wet staat is dat het, gedurende de 1ste 12 maanden na aankoop, aan de verkoper is om eventueel bewijs te leveren dat het defect te wijten is aan verkeerd gebruik. Na die 12 maanden is het aan de klant om te bewijzen dat het defect zich reeds voordeed bij aankoop en het dus niet te wijten is aan verkeerd gebruik of normale slijtage.

Let op!
Werd een product voor 27 april 2022 gekocht? Dan moet de verkoper slechts de eerste 6 maanden bewijzen dat de schuld bij de klant ligt. Na 6 die maanden is het aan de klant op het bewijs te leveren dat het defect zich reeds voordeed bij aankoop en het dus niet te wijten is aan verkeerd gebruik of normale slijtage..
In het geval van Sony is die termijn van 6 maanden gelukkig verlengd tot 1 jaar. Voor aankopen van voor 27 april 2022 wordt gedurende het 1ste jaar na aankoop een defect dus sowieso onder garantie hersteld of vervangen.
In jouw geval is het product meer dan 1 jaar geleden (en dus vóór 27 april 2022) aangekocht en dien je dus het bewijs te leveren dat het over een fabricagefout gaat. Dit kan met behulp van een verslag van een onafhankelijke expert. Van zodra dat bewijs geleverd is, zal Game Mania de kosten voor de herstelling op zich nemen.
Meer informatie over de garantiewetgeving en de garantietermijn kan je terugvinden op de website van de [Rijksoverheid]( https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product) onder de titel **'Bewijslast bij ondeugdelijk product'**. Ook op de websites van diverse consumentenorganisaties en in het wetboek kan je deze informatie terugvinden.
Hopende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
xxx
Het lijkt mij toch niet dat ze hier mee weg kunnen komen? Ik ben ziedend.

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Tharoy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:18:
Mijn PS5 heeft dus ook de geest begeven. Iets meer dan een jaar na aankoop. Gekocht bij Gamemania. Contact opgenomen en dit is hun reactie:

[...]

Ik twijfel over de uitspraak wat ze aan je gaven. Ik heb een tijdje gewerkt bij "Apple" en zodra een klant aangeeft dat het onder consumenten vergoeding ging, gaat er opeens een deur open. Want de consumenten wetgeving zegt dat je 5 jaar gerantie hebt (verwachte levensduur van een apparaat).

PSN : Geraedus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Tharoy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:18:

[...]

Je hebt recht op garantie zo lang als dat je kunt verwachten dat het zou moeten werken. Daarbij word nog wel eens gerefereerd aan deze tabel van de ondernemersvereniging van technici. Daarin staat voor een console van meer dan 300 euro dat je 3 jaar kunt verwachten.

Dan rest nog het stukje dat de bewijslast ligt. Technisch misschien correct, maar redelijk makkelijk uit te leggen met "hij is niet kapot gegaan tijdens vervoer, er is geen water overheen gekomen, hij is niet omhult in stof, en andere externe factoren zijn ook niet uitzonderlijk" of iets in die richting. Kijk hiervoor vooral even bij deze pagina van het ACM.

[ Voor 8% gewijzigd door Gropah op 29-09-2022 11:52 ]

• Tharoy
Geraedus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:36:
[...]

Ik twijfel over de uitspraak wat ze aan je gaven. Ik heb een tijdje gewerkt bij "Apple" en zodra een klant aangeeft dat het onder consumenten vergoeding ging, gaat er opeens een deur open. Want de consumenten wetgeving zegt dat je 5 jaar gerantie hebt (verwachte levensduur van een apparaat).
Dit heb ik ook aangegeven in mijn reactie op de mail. De verwachte levensduur van een Playstation 5 is natuurlijk veel langer dan één jaar.

Daarnaast de lokale winkel waar ik het heb gekocht even gebeld. Daar gaf de persoon aan dat Sony twee jaar garantie biedt. Ik kan het volgens hem via Sony regelen dat het wordt gerepareerd vervangen. Dit lijkt mij vrij sterk gezien de fabrieksgarantie van één jaar bij Sony waar in dit topic naar wordt verwezen. Riep hij maar wat of klopt dit toch wel?

Edit: wat het meest bizarre aan deze situatie is dat ik de klantenservice van Gamemania niet eens telefonisch kan bereiken. Het telefoonnummer waarop ik probeer te bellen geeft aan dat ze alleen via whatsapp of facebook te bereiken zijn. Wat een hufters.

[ Voor 12% gewijzigd door Tharoy op 29-09-2022 12:12 ]

• Sabas79
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-06 22:28
Tharoy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:08:
[...]
Daarnaast de lokale winkel waar ik het heb gekocht even gebeld. Daar gaf de persoon aan dat Sony twee jaar garantie biedt. Ik kan het volgens hem via Sony regelen dat het wordt gerepareerd vervangen. Dit lijkt mij vrij sterk gezien de fabrieksgarantie van één jaar bij Sony waar in dit topic naar wordt verwezen. Riep hij maar wat of klopt dit toch wel?
Nee, Sony is heel erg duidelijk, ze geven 1 jaar fabrieksgarantie. De meeste verkopende partijen (onder andere Bol en Amazon) geven daarnaast 2 jaar fabrieksgarantie. Strikt genomen is de verkoper je aanspreekpunt wat betreft de garantie. Mocht je dit voor jezelf willen verifiëren, dan zal ik je aanraden om direct contact met Sony op te nemen.

Gedane zaken nemen helaas geen keer. Maar voor mij is het een absolute voorwaarde dat ik bij een winkel koop waar ik zeker van ben dat de garantie in ieder geval 2 jaar is.

Mijn eerste PS5 ging stuk na 15 maanden, Sony was heel duidelijk, je hebt 12 maanden fabrieksgarantie en tegen een vergoeding van €270 kon men een vervangen (lees refurbished) exemplaar op sturen.
Amazon was behoorlijk meewerkend, ik kon of de PS ergens laten repareren en dat zou vergoed worden, of terug sturen en het aankoopbedrag terug.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor het laaste en heb uiteindelijk via MP voor €150 meer een PS gekocht met een factuur van Bol.

Ik heb inmiddels 5 PS'en kunnen kopen, 1 voor mezelf en de andere voor vrienden/collega's. Deze heb ik allen bij Bol en Amazon gekocht. Bij de laatste twee heb ik een meerprijs van €75 gevraagd om in ieder geval mijn eigen extra kosten eruit te kunnen halen.

Kortom: trap er niet in!
Sony heeft echt maar 12 maanden fabrieksgarantie en de verkoper dient zelf een verkoopgarantiebte geven

• Tharoy
Sabas79 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:19:
[...]

Nee, Sony is heel erg duidelijk, ze geven 1 jaar fabrieksgarantie. De meeste verkopende partijen (onder andere Bol en Amazon) geven daarnaast 2 jaar fabrieksgarantie. Strikt genomen is de verkoper je aanspreekpunt wat betreft de garantie. Mocht je dit voor jezelf willen verifiëren, dan zal ik je aanraden om direct contact met Sony op te nemen.

Gedane zaken nemen helaas geen keer. Maar voor mij is het een absolute voorwaarde dat ik bij een winkel koop waar ik zeker van ben dat de garantie in ieder geval 2 jaar is.

Mijn eerste PS5 ging stuk na 15 maanden, Sony was heel duidelijk, je hebt 12 maanden fabrieksgarantie en tegen een vergoeding van €270 kon men een vervangen (lees refurbished) exemplaar op sturen.
Amazon was behoorlijk meewerkend, ik kon of de PS ergens laten repareren en dat zou vergoed worden, of terug sturen en het aankoopbedrag terug.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor het laaste en heb uiteindelijk via MP voor €150 meer een PS gekocht met een factuur van Bol.

Ik heb inmiddels 5 PS'en kunnen kopen, 1 voor mezelf en de andere voor vrienden/collega's. Deze heb ik allen bij Bol en Amazon gekocht. Bij de laatste twee heb ik een meerprijs van €75 gevraagd om in ieder geval mijn eigen extra kosten eruit te kunnen halen.

Kortom: trap er niet in!
Sony heeft echt maar 12 maanden fabrieksgarantie en de verkoper dient zelf een verkoopgarantiebte geven
Dank je, dat dacht ik al. Ik zei aan de telefoon al 5 keer tegen de persoon dat ik vrijwel zeker wist dat hij fout zat, maar hij bleef volhouden dat het twee jaar is. Ik ga het ook hard spelen, ze komen hier niet mee weg. 660 euro betaald voor die bundel van hen destijds, dus ze hebben al volop van mij geprofiteerd. Ik zal nog laten weten hoe dit afloopt, ben benieuwd. Desnoods zie je mijn gezicht straks in een BOOS uitzending verschijnen, maar ik ga mijn gelijk gewoon halen.

• Sabas79
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-06 22:28
No problem! 👍

Als ik naar hun Algemene Voorwaarden kijk en in artikel 12 de garantie bepalingen lees wordt ik daar niet vrolijk van. Ze zullen ongetwijfeld zeggen dat je met het kopen akkoord bent gegaan met hun voorwaarden. Zal dan een juridisch getouwtrek gaan worden denk ik.

• Tharoy
Ik heb weer reactie. Echt ongelofelijk, het lef dat ze hebben om hier zo mee om te gaan. Ik zou niet eens weten waar ik naar toe moet gaan voor een onafhankelijk rapport, iemand enig idee? Zelfs de kosten daarvan willen ze niet eens dekken. Heb in de reactie aangegeven dat de redenering die hij gebruikt krom is, maar ik ben bang dat ik tegen een muur praat. Het is een totale drogreden, die van de omgekeerde bewijslast, die ze hanteren om hier onderuit te komen. Wat kan ik nog doen?
Hi,
Bedankt om contact op te nemen met de Game Mania klantenservice.

Zoals het vorige bericht aangaf zijn de garantievoorwaarden in Nederland anders dan de Europese garantievoorwaarden, deze zijn hier dan ook niet van toepassing.

Je geeft zelf de website van de consuwijzer door, die zegt over het garantietermijn het volgende onder het kopje 'Hoe lang heb ik garantie?':

'Hoelang hebt u dan wettelijke garantie? Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat. In onze wet staat namelijk dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Dat is per product anders. En dat kan korter of langer zijn dan 2 jaar.'

Exacte termijnen hiervan worden niet door de wet bepaald. Je hebt in dit geval nog wettelijke garantie, maar daar zitten wel wat voorwaarden aan. Daarover kun je op de website van de rijksoverheid het volgende lezen onder het kopje 'Bewijslast bij ondeugdelijk product':

"Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.
Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt."

Dit komt verder ook allemaal overeen met de voorwaarden die op onze eigen website vermeld staan. Er staat daar namelijk het volgende: "Deze garantie dekt enkel een gebrek aan conformiteit dat reeds bestaat bij de levering van de goederen." Het is zoals de wetgeving vermeld, wel aan jou om te bewijzen dat dit het geval is.

In dit geval werden deze 6 maanden al verlengd naar 1 jaar vanuit Sony, waarbij je het eerste jaar geen bewijslast hebt gehad. Helaas heb jij jouw Playstation 5 al langer dan 1 jaar. In dat geval dien je bewijs te leveren dat het defect een fabricagefout is. Je kunt met behulp van een onafhankelijke expert een rapport hierover laten maken. Dit dient als het bewijs dat de Playstation 5 door een fabricagefout defect is. Dit rapport moet aan de volgende eisen voldoen.

Naam van schrijver van het rapport + contactgegevens voor verificatie.
Handelingen uitgevoerd om tot de conclusie van het rapport te komen.
Een omschrijving van de oorzaak van het defect ofwel een duidelijke reden dat het defect niet door gebruik kan zijn ontstaan.

Je kun dit rapport aanvragen bij veel elektronica zaken. We kunnen je niet naar een specifieke plek toesturen aangezien dit rapport onafhankelijk opgesteld dient te worden. De kosten van dit rapport worden niet vergoed. Wanneer je dit rapport hebt kun je dat naar ons mailen met casenummer: xxxxx. Zonder dit bewijs kunnen wij je helaas niet tegemoetkomen.

• schumi2004
Tharoy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:36:
Ik heb weer reactie. Echt ongelofelijk, het lef dat ze hebben om hier zo mee om te gaan. Ik zou niet eens weten waar ik naar toe moet gaan voor een onafhankelijk rapport, iemand enig idee? Zelfs de kosten daarvan willen ze niet eens dekken. Heb in de reactie aangegeven dat de redenering die hij gebruikt krom is, maar ik ben bang dat ik tegen een muur praat. Het is een totale drogreden, die van de omgekeerde bewijslast, die ze hanteren om hier onderuit te komen. Wat kan ik nog doen?

[...]
Ik zou sowieso een klacht indienen bij ACM verder succes met het halen van je gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tharoy
Dank je voor de suggestie! Ik ga alles goed op papier zetten en juridisch advies inwinnen. Er moeten meer klanten van GM met dit probleem te kampen hebben. Mocht iemand zich in mijn verhaal herkennen, stuur mij een PB. Met meer staan we hierin sterker.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:30
@Tharoy Succes,.blij dat ik al jaren niks koop bij GM.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@Tharoy Puur uit interesse, wat is er precies defect aan je PS5?

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• Tharoy
Seroczynski schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:46:
@Tharoy Puur uit interesse, wat is er precies defect aan je PS5?
Het apparaat viel gisteren tijdens het spelen uit. Opstarten lukt niet. Soms krijg ik het heel even in de veilige modus, maar na een paar seconden valt die wederom uit. Het lijkt dus geen software probleem te zijn.

• Geraedus
  • Nu online
Tharoy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:18:
[...]

Het apparaat viel gisteren tijdens het spelen uit. Opstarten lukt niet. Soms krijg ik het heel even in de veilige modus, maar na een paar seconden valt die wederom uit. Het lijkt dus geen software probleem te zijn.
Kan ook hardwarematig zijn, maar ik zou zelf niets zelf gaan doen om dit op te lossen, laat hun het maar doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fruitsla2800
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-06 20:29

fruitsla2800

schumi2004 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:28:
[...]

Ben benieuwd hoe dit afloopt want als ze met iedereen zo omgaan (wat ik verwacht) dan hoop ik niet dat de mijne de geest gaat geven.
Update van mijn case bij Bol.
Na dagelijks contact op te nemen heb ik eindelijk een antwoord gekregen.Ik mag de console retour sturen en dan betalen ze mij het volledige aankoopbedrag terug.Op zich wel een mooi gebaar wat ook wel mag als je weet hoe lang dit al bezig is maar dan zit ik wel voor onbepaalde tijd zonder ps5.Een compleet nieuwe aanbieden kunnen ze niet omdat ze geen zicht hebben wanneer ze voorraad binnen krijgen en dit toestel houden en een compensatie voor al de krassen etc doen ze niet.Ik mag er een nachtje of langer over slapen maar ook geen maand voor ik een beslissing neem.Lastige keuze.Als ik ergens een nieuwe te pakken kan krijgen dan kan deze alsnog retour voor mijn volledig bedrag terug te krijgen en anders verkoop ik deze in de toekomst zelf voor wat minder want ik zie het niet echt zitten om weken of maanden zonder te zitten want ondanks de krassen lijkt het toestel wel goed te werken en heb ik sowieso nog de 3 maanden garantie.Het duurde allemaal lang voor een antwoord te krijgen maar uiteindelijk bieden ze wel de optie om je aankoopbedrag volledig terug te krijgen.Ik vind het echt jammer van de krassen maar heb er al intensief gebruik van gemaakt en voor de rest geen problemen gehad dus ik wacht nog even af.

Edit
Toestel vol krassen etc gaat retour naar Bol en centjes terug. Heb vandaag een 1200 model kunnen scoren bij Dreamland. Perfecte timing!

[ Voor 4% gewijzigd door fruitsla2800 op 30-09-2022 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joche
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-01-2023
[...]

Ik heb mijn PS5 controller inmiddels omgewisseld voor een nieuwe bij MM en daar deden ze totaal niet moeilijk _/-\o_ . Heb het bij de PS4 overigens ook 3 keer gehad. Wat ik nu heb gedaan met de PS5 controller is clicky tactill triggers gemonteerd 15 euro bij Amazon en werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman

[...]
Even los welke wetgeving hier nu van toepassing is. Gamemania geeft aan dat Europese wetgeving omtrent garantie anders (langer) is dan Nederlandse wetgeving hieromtrent. Daar schieten ze zichzelf mee in de voeten. Europees recht gaat in Nederland boven Nederlands recht.
In 1964 stelde het Hof de voorrangspositie van het Europese recht vast middels het arrest Costa/ENEL. Uit dit arrest volgt dat Europese instellingen, lidstaten en hun burgers zonder tussenkomst van nationaal of internationaal recht onderworpen zijn aan het Europese recht. Het Europese recht staat dus boven het nationale recht van de lidstaten. Indien een nationaal voorschrift in strijd is met een Europese bepaling, dienen de autoriteiten van de lidstaten de Europese bepaling toe te passen. Dit betekent niet dat het nationale recht in zijn volledigheid wordt geannuleerd of opgeschort, maar wel dat de verbindende aard van het betreffende nationale recht wordt opgeschort.
Bron

Je staat natuurlijk in je recht, maar dat is soms erg lastig te krijgen. Heb je rechtsbijstand? Aanpakken dat Gamemania

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 19:04

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik moet ook nog een controller omruilen (de tweede al). De coating op de linker analoge stick laat los. En de knoppen rechts blijven soms 'plakken'. Ik speel niet vaak op de PS5, waardoor ik mij verbaas over de slechte kwaliteit van de controllers.
Nu komt het: Ik kocht mijn PS5 in juli vorig jaar. De controller is dus meer dan een jaar oud. Wordt dit door Sony nog geaccepteerd? Ik meld deze dan aan op de site en dan kan ik 'm opsturen, net als de vorige.

Edit: Ik probeer de controller aan te melden voor reparatie (zoals ik al eerder met de andere controller heb gedaan). Echter: Het serienummer wordt niet herkend en ik wordt doorverwezen naar... Uiteindelijk dezelfde pagina. Hoe kan ik dit ding nou aanmelden? Alternatief is om naar de MediaMarkt te gaan maar ik doe het liever zo (controller #1 had ik binnen een week terug).

[ Voor 29% gewijzigd door Nyarlathotep op 05-10-2022 15:45 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
hebben mensen er geen moeite mee dat ze via sony zelf maar 1 jaar garantie krijgen?

ik wil het wel graag een ps5 maar het houd mij wel tegen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyna20
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:19
joey82 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:51:
hebben mensen er geen moeite mee dat ze via sony zelf maar 1 jaar garantie krijgen?

Sony kan je in Nederland echt niet afschepen met maar 1 jaar garantie. Gezien je van een console zeker mag verwachten dat hij langer dan een jaar moet werken. En het is een apparaat dat doorgaans op een vaste plek staat.

Heb je toevallig een rechtsbijstandverzekering? dan komt het sowieso goed mocht hij binnen 2 jaar defect gaan. Dan zullen ze hem gewoon moeten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Dyna20 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Sony kan je in Nederland echt niet afschepen met maar 1 jaar garantie. Gezien je van een console zeker mag verwachten dat hij langer dan een jaar moet werken. En het is een apparaat dat doorgaans op een vaste plek staat.

Heb je toevallig een rechtsbijstandverzekering? dan komt het sowieso goed mocht hij binnen 2 jaar defect gaan. Dan zullen ze hem gewoon moeten repareren.
toch geven ze maar 1 jaar fabrieksgarantie....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:32
joey82 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

toch geven ze maar 1 jaar fabrieksgarantie....
Maar je hebt niet te maken met fabrieksgarantie. Je hebt te maken met verkopersgarantie. Maw, je hebt te maken met conformiteit (ook wel bekend als wettelijke garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraedus
  • Nu online
joey82 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:11:
[...]

ja precies, dat is eigenlijk, recht hebben is niet het zelfde als recht krijgen, spreek helaas uit ervaring mbt andere elektronica....

hoe moeilijk/coulant is sony eigenlijk als een console kapot gaat na bijvoorbeeld 18 maanden?
Lijkt me sterk dat Sony met hun 1 jaar garantie er mee weg komt. Dan kunnen andere bedrijven op Was Machines / Magnetrons en noem het maar op de zelfde regel hanteren. Naar mijn weten heb je 1 jaar winkel garantie en 2 jaar Fabrieksgarantie en als je de consumentenwetgeving benaderd tot wel 5 jaar. Maar goed gewoon beroepen op rechtsbijstandverzekering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mareck1
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 08:30
Geraedus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:37:
[...]

Lijkt me sterk dat Sony met hun 1 jaar garantie er mee weg komt. Dan kunnen andere bedrijven op Was Machines / Magnetrons en noem het maar op de zelfde regel hanteren. Naar mijn weten heb je 1 jaar winkel garantie en 2 jaar Fabrieksgarantie en als je de consumentenwetgeving benaderd tot wel 5 jaar. Maar goed gewoon beroepen op rechtsbijstandverzekering.
De verkoper is verantwoordelijk voor de garantie van je product. Iets zoals fabrieksgarantie is een extra garantie die de fabrikant kan geven. Als je dus in bij een shop iets koopt dan moet die shop je garantie afhandelen. Sony is in principe geen aanspreekpunt, ook al doen ze in de praktijk wel wat.

Van belang is dat de verkoper je product moet vervangen of repareren als deze binnen de wettelijke garantie stuk gaat. Hoe lang dat is hangt van het soort product af. Maar van een spelcomputer mag je verwachten dat hij meer dan een jaar meegaat. De verkoper moet dus gewoon je spelcomputer vervangen of repareren als deze na 18 maanden stuk gaat. Laat je niet door de shop afschepen die zegt dat je bij Sony moet zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mareck1

Even ter verduidelijking omdat Sony de fabrikant is maar ook als de verkopende partij op kan treden via hun eigen shop:

Als je bij een shop koopt (of dat nu de Sony shop, Coolblue, of GameMania is) heb je gewoon de wettelijke garantie. Als je Playstation kapot gaat binnen die tijd dan is deze shop (de verkoper) verantwoordelijk voor reparatie of vervanging en niet de fabrikant.

Sony is dus niet verplicht om enige vorm van garantie te verlenen als je hem niet rechtstreeks bij hen hebt gekocht. Die garantie moet de verkopende partij geven.

De fabrieksgarantie die ze geven is een extra service die ze aanbieden en niet verplicht. Daarom kunnen ze ook maar 1 jaar fabrieksgarantie geven op producten die bijv. bij Coolblue zijn gekocht ook al lijkt het daardoor op het eerste gezicht dat ze zich niet aan de wet houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyna20
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:19
Dit staat er op de site van Sony. Zegt volgens mij genoeg toch? Ze weten zelf ook dat zij niet boven lokale wetten staan , als ze in bepaalde landen willen verkopen.

Als je in het Verenigd Koninkrijk of een land van de EER woont, kun je een claim indienen bij PlayStation Direct als verkopende partij als de goederen die wij jou hebben verkocht, defect zijn/niet in overeenstemming zijn met het verkoopcontract. Je hebt doorgaans 2 jaar vanaf het moment dat wij de goederen bezorgen om een claim in te dienen, maar de toepasselijke plaatselijke wetgeving kan extra bescherming bieden, waardoor die periode mogelijk langer is. Als wij je claim accepteren, zorgen wij kosteloos voor reparatie of vervanging. Als je goederen binnen de eerste 30 dagen na bezorging een defect vertonen, neem dan contact op met de klantenservice via de chatfunctie op de website van PS Direct. Neem voor goederen die na deze periode defect raken contact op met de desbetreffende PlayStation-afdeling +31 207 095 025.

Naast de rechten die je bij PlayStation Direct als verkopende partij hebt, geldt voor PlayStation®-consoles en -accessoires die je bij PlayStation Direct hebt aangeschaft bovendien een fabrieksgarantie van 12 maanden van Sony Interactive Entertainment Europe Limited. Ga naar https://www.playstation.com/nl-nl/legal/warranties/ voor meer informatie over wat hieronder valt. De fabrieksgarantie is een aanvulling op je rechten op grond van toepasselijke lokale wetgeving en doet op geen enkele wijze afbreuk aan die rechten. Ga naar https://www.playstation.com/nl-nl/support/ voor hulp bij het oplossen van problemen of, afhankelijk van het product, om een reparatie of vervanging aan te vragen in het kader van de fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
mareck1 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:27:
[...]

Even ter verduidelijking omdat Sony de fabrikant is maar ook als de verkopende partij op kan treden via hun eigen shop:

Als je bij een shop koopt (of dat nu de Sony shop, Coolblue, of GameMania is) heb je gewoon de wettelijke garantie. Als je Playstation kapot gaat binnen die tijd dan is deze shop (de verkoper) verantwoordelijk voor reparatie of vervanging en niet de fabrikant.

Sony is dus niet verplicht om enige vorm van garantie te verlenen als je hem niet rechtstreeks bij hen hebt gekocht. Die garantie moet de verkopende partij geven.

De fabrieksgarantie die ze geven is een extra service die ze aanbieden en niet verplicht. Daarom kunnen ze ook maar 1 jaar fabrieksgarantie geven op producten die bijv. bij Coolblue zijn gekocht ook al lijkt het daardoor op het eerste gezicht dat ze zich niet aan de wet houden.
sony zegt:

Onze garantie aan u: SIEE garandeert dat dit product vrij is van fouten in
materiaal en vakmanschap die zouden kunnen leiden tot storingen bij normaal
gebruik, in overeenstemming met de onderstaande voorwaarden, en zal,
gedurende een periode van 1 (een) jaar vanaf de oorspronkelijke aankoopdatum
(de ‘garantieperiode’), elk onderdeel gratis herstellen of (naar voorkeur van
SIEE) vervangen, indien de fout een direct gevolg is van defect materiaal of
ondermaats vakmanschap. Het vervangstuk zal een nieuw of hersteld onderdeel
of console zijn, naar voorkeur van SIEE, met een garantie voor de resterende
originele garantieperiode, met een minimum van 3 (drie) maanden. Deze
garantie biedt geen verzekering voor uw data, eventuele software of
PlayStation®
-games, die al dan niet meegeleverd of inbegrepen zijn bij het
product, of eventuele andere PlayStation®
-accessoires die niet door of voor SIEE
zijn gefabriceerd, of eventuele PlayStation®
-accessoires.

al met al 1 jaar garantie....

dan wacht ik wel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mareck1
joey82 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:59:
[...]

sony zegt:

Onze garantie aan u: SIEE garandeert dat dit product vrij is van fouten in
materiaal en vakmanschap die zouden kunnen leiden tot storingen bij normaal
gebruik, in overeenstemming met de onderstaande voorwaarden, en zal,
gedurende een periode van 1 (een) jaar vanaf de oorspronkelijke aankoopdatum
(de ‘garantieperiode’), elk onderdeel gratis herstellen of (naar voorkeur van
SIEE) vervangen, indien de fout een direct gevolg is van defect materiaal of
ondermaats vakmanschap. Het vervangstuk zal een nieuw of hersteld onderdeel
of console zijn, naar voorkeur van SIEE, met een garantie voor de resterende
originele garantieperiode, met een minimum van 3 (drie) maanden. Deze
garantie biedt geen verzekering voor uw data, eventuele software of
PlayStation®
-games, die al dan niet meegeleverd of inbegrepen zijn bij het
product, of eventuele andere PlayStation®
-accessoires die niet door of voor SIEE
zijn gefabriceerd, of eventuele PlayStation®
-accessoires.

al met al 1 jaar garantie....

dan wacht ik wel....
Dit gaat over de (extra) fabrieksgarantie die Sony levert aan Playstation bezitters (ongeacht waar je hem hebt gekocht). Als je via de Sony shop heb besteld heb je gewoon recht op 2 jaar. Net als wanneer je hem bijvoorbeeld bij Coolblue of Mediamarkt besteld.

Even voor de duidelijkheid uit de voorwaarden van de Sony shop:

https://direct.playstatio...eturns-refunds-warranties
Als je in het Verenigd Koninkrijk of een land van de EER woont, kun je een claim indienen bij PlayStation Direct als verkopende partij als de goederen die wij jou hebben verkocht, defect zijn/niet in overeenstemming zijn met het verkoopcontract. Je hebt doorgaans 2 jaar vanaf het moment dat wij de goederen bezorgen om een claim in te dienen, maar de toepasselijke plaatselijke wetgeving kan extra bescherming bieden, waardoor die periode mogelijk langer is
In Nederland is die periode dus zelfs langer dan 2 jaar in het geval van een spelcomputer. Je mag immers verwachten dat deze langer dan twee jaar mee gaat.

Het is wat verwarrend allemaal omdat veel mensen het onderscheid niet tussen de wettelijke garantie en fabrieksgarantie kennen. Sony geeft dus op elke console een extra (optionele) fabrieksgarantie van een jaar. Maar deze is vooral nuttig als je hebt gekocht bij een shop die ondertussen failliet is verklaard of totaal niet wil meewerken met garantie verlenen (ondanks dat ze dit verplicht zijn te doen):
Naast de rechten die je bij PlayStation Direct als verkopende partij hebt, geldt voor PlayStation®-consoles en -accessoires die je bij PlayStation Direct hebt aangeschaft bovendien een fabrieksgarantie van 12 maanden van Sony Interactive Entertainment Europe Limited.

[ Voor 33% gewijzigd door mareck1 op 09-10-2022 23:38 . Reden: extra uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:28

Geronimous

化け猫

@joey82 ik heb de garantie-discussie naar het juiste topic verplaatst, deze was offtopic in het bestel-topic. Zie ook de topicwaarschuwing hier hoe het nou zit met garantie.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-06 20:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ja dat kan Sony prima doen, tenzij jij de PS5 direct van Sony afneemt hebben jij en Sony niets met elkaar te maken en geen overeenkomst met elkaar. Jij koopt de PS5 bij x leverancier, deze leverancier is volledig verantwoordelijk voor eventuele garantie afhandelingen waarbij jij ervan uit mag gaan minimaal 2 jaar garantie te krijgen. Dit is namelijk het wettelijk minimum vanuit het Europees recht. Nederland gaat in principe iets verder, Nederlandse wetgeving zegt dat jij garantie krijgt over de periode waarvan verwacht mag worden dat een product moet functioneren. Veelal wordt een lijst gehanteerd met indicaties. Zoals eerder in dit topic genoemd geldt voor een game comsole van boven de 300 euro 3 jaar.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mareck1

[...]
Valt me heel erg tegen van deze shop zeg.

Maar ze zeggen het naar mijn mening wel fout op een cruciaal onderdeel. Ze zeggen dat je moet aantonen dat het een productiefout is. Dat klopt volgens mij niet. Je moet aantonen dat het niet jouw schuld is.

Dat klinkt als een flauw onderscheid, maar het kan een wezenlijk verschil zijn. Aantonen dat er een productiefout in de machine zit kan nagenoeg onmogelijk zijn. Hoe kan je ooit een haarscheurtje in een chip detecteren bijv?. En hoe bewijs je dat die bij het productie process is ontstaan?

Aantonen dat het niet jouw schuld is is eenvoudiger. Als een onderzoek uitwijst dat hij niet is opengemaakt door jou, niet is gevallen en geen waterschade heeft of er vreemde software is opgezet etc dan kan het niet jouw fout zijn. Je hebt er immers niks geks mee gedaan wat de machine kan beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous

Geronimous

化け猫

Hulleman schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:22:
[...]

Even los welke wetgeving hier nu van toepassing is. Gamemania geeft aan dat Europese wetgeving omtrent garantie anders (langer) is dan Nederlandse wetgeving hieromtrent. Daar schieten ze zichzelf mee in de voeten. Europees recht gaat in Nederland boven Nederlands recht.

[...]

Bron

Je staat natuurlijk in je recht, maar dat is soms erg lastig te krijgen. Heb je rechtsbijstand? Aanpakken dat Gamemania
Die link is wel een beetje buiten context. Er is geen Europese wetgeving rondom garantie. De EU heeft bepaalde richtlijnen opgesteld waar de wetgeving in elk land minimaal aan moet voldoen, maar elk land heeft zijn eigen wetgeving opgesteld. Zo ook Nederland, en die wetgeving voldoet aan de EU richtlijnen. Dus alle wettelijke garantie gaat volgens het NL (of BE) recht. Om wat spraakverwarring te voorkomen ;)

Maar goed, in NL is er geen vaste termijn, wel minimaal 2 jaar. Waar Gamemania bij @Tharoy het op gooit is de bewijslast. Die ligt idd na 6 maanden bij de klant. (Ik lees dat dat per april dit jaar 1 jaar is geworden). Op die manier frustreren en ontmoedigen ze je.

Het ACM legt het hier ook uit.

Een volgende stap zou dus kunnen zijn dat je een reactie terugstuurt met voorbeelden van internet dat het een veelgehoorde klacht is en het dus aan het product ligt. Je zou er bij kunnen zetten dat je het product normaal hebt gebruikt volgens de handleidingen en voorschriften van de fabrikant.

Als ik een beetje op internet zoek is Gamemania hierin best meewerkend. Voorbeeldje van iemand die voorbeelden geeft: https://www.test-aankoop....erenceid=CPTBE00642312-75

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Geronimous schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:35:
[...]

Die link is wel een beetje buiten context. Er is geen Europese wetgeving rondom garantie.
Ik zei ook, los van welke wetgeving nu wel of niet van toepassing is. De redenatie van Gamemania om geen garantie te geven is onjuist.

Volgens Gamemania is er Europees garantierecht (wat dat dan ook mag zijn) en die is volgens GM ruimer dan garantie volgens de Nederlandse wet. Gamemania schermt met het feit dat Europese garantiewetgeving niet geldt in Nederland. En die stelling klopt niet, omdat Europees recht boven Nederlands recht gaat. Dus volgens de redenatie van Gamemania moeten zij in het geval van @Tharoy garantie geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 10-10-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
Eigenlijk is het heel simpel, maar mensen lijken het niet helder te krijgen:

Je moet bij de verkoper zijn voor je wettelijke garantie in het kader van de consumentenkoop.

Heb je niet van Sony gekocht, dan zijn ze je nop verschuldigd. Alles wat ze aanbieden is uit service.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geronimous

Geronimous

化け猫

Hulleman schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

Ik zei ook, los van welke wetgeving nu wel of niet van toepassing is. De redenatie van Gamemania om geen garantie te geven is onjuist.

Volgens Gamemania is er Europees garantierecht (wat dat dan ook mag zijn) en die is volgens GM ruimer dan garantie volgens de Nederlandse wet. Gamemania schermt met het feit dat Europese garantiewetgeving niet geldt in Nederland. En die stelling klopt niet, omdat Europees recht boven Nederlands recht gaat. Dus volgens de redenatie van Gamemania moeten zij in het geval van @Tharoy garantie geven.
We zijn het wel eens, maar je stelt het iets te simpel met "moet gewoon garantie geven. punt." Want GM geeft dat niet, dus wat moet @Tharoy nu doen?

GM schept verwarring: de EU regels zijn helemaal niet 'ruimer' dan de NL wet. Er bestaat geen EU garantierecht, enkel de wetgeving die de landen zelf hebben opgesteld. De EU heeft daarvoor bindende richtlijnen voor gegeven, en daar voldoet NL gewoon aan.

Waar GM het op gooit is de bewijslast die is opgenomen in de NL wetgeving. De bewijslast ligt vanaf 6 maanden / 1 jaar bij de consument. En dat klopt. GM gaat alleen erg kort door de bocht door nog voor ze het product zelf hebben beoordeeld, of hebben doorgevraagd over het defect, al op voorhand aangeven "Nee, jij moet iets bewijzen dus je moet naar een expert". Dat is absoluut bedoeld om je af te schrikken, te ontmoedigen. Technisch wel volgens (een ruime interpretatie) van de wet. Al stelt de ACM het volgende:
Gaat het product meer dan 1 jaar nadat u het ontving kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt. Dit hoeft u pas te doen als de verkoper zegt dat het uw schuld was.
Dus: ik zou ze daar eerst op aanspreken met een uitleg dat het product niet open is geweest, geen val of vochtschade heeft, en dat ze dat zelf eerst eens mogen bevestigen. Ik zou dat aanvullen dat de PS5 normaal is gebruikt volgens de gebruiksrichtlijnen van Sony, en dat voor de prijs van deze console je niet verwacht dat het binnen 2 jaar kapot gaat onder deze omstandigheden. Ik zou daaraan toevoegen allerlei voorbeelden van klachten op internet die aantonen dat dit vaker voorkomt, en ook dat wijst erop dat het een productiefout is.

Ik denk dat je dan al genoeg verweer hebt gegeven inzake die bewijslast.

Als GM dáár nog geen genoegen mee neemt, zou ik voorstellen het inderdaad door een expert te laten nakijken, maar wel schriftelijk akkoord vragen dat als die expert aangeeft dat het onder de garantie valt, GM ook de rekening van de expert vergoedt. Je kunt daarbij aanvoeren dat in de NL wet staat dat zij namelijk voor een kosteloze reparatie moeten zorgen, en je dus wel kosten hebt gemaakt.

Maar volgens mij gaat GM het niet zover laten komen, want ze weten dondersgoed dat het euvel onder garantie valt. Je moet je alleen niet zo makkelijk laten afschepen. Wat GM doet is niet heel erg klantvriendelijk.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
als ik dit allemaal zo lees is een rechtsbijstandverzekering geen overbodige luxe....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tharoy
Geronimous schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

We zijn het wel eens, maar je stelt het iets te simpel met "moet gewoon garantie geven. punt." Want GM geeft dat niet, dus wat moet @Tharoy nu doen?

GM schept verwarring: de EU regels zijn helemaal niet 'ruimer' dan de NL wet. Er bestaat geen EU garantierecht, enkel de wetgeving die de landen zelf hebben opgesteld. De EU heeft daarvoor bindende richtlijnen voor gegeven, en daar voldoet NL gewoon aan.

Waar GM het op gooit is de bewijslast die is opgenomen in de NL wetgeving. De bewijslast ligt vanaf 6 maanden / 1 jaar bij de consument. En dat klopt. GM gaat alleen erg kort door de bocht door nog voor ze het product zelf hebben beoordeeld, of hebben doorgevraagd over het defect, al op voorhand aangeven "Nee, jij moet iets bewijzen dus je moet naar een expert". Dat is absoluut bedoeld om je af te schrikken, te ontmoedigen. Technisch wel volgens (een ruime interpretatie) van de wet. Al stelt de ACM het volgende:

[...]

Dus: ik zou ze daar eerst op aanspreken met een uitleg dat het product niet open is geweest, geen val of vochtschade heeft, en dat ze dat zelf eerst eens mogen bevestigen. Ik zou dat aanvullen dat de PS5 normaal is gebruikt volgens de gebruiksrichtlijnen van Sony, en dat voor de prijs van deze console je niet verwacht dat het binnen 2 jaar kapot gaat onder deze omstandigheden. Ik zou daaraan toevoegen allerlei voorbeelden van klachten op internet die aantonen dat dit vaker voorkomt, en ook dat wijst erop dat het een productiefout is.

Ik denk dat je dan al genoeg verweer hebt gegeven inzake die bewijslast.

Als GM dáár nog geen genoegen mee neemt, zou ik voorstellen het inderdaad door een expert te laten nakijken, maar wel schriftelijk akkoord vragen dat als die expert aangeeft dat het onder de garantie valt, GM ook de rekening van de expert vergoedt. Je kunt daarbij aanvoeren dat in de NL wet staat dat zij namelijk voor een kosteloze reparatie moeten zorgen, en je dus wel kosten hebt gemaakt.

Maar volgens mij gaat GM het niet zover laten komen, want ze weten dondersgoed dat het euvel onder garantie valt. Je moet je alleen niet zo makkelijk laten afschepen. Wat GM doet is niet heel erg klantvriendelijk.
Dank voor de uitleg, ik heb zojuist een lange mail geschreven waarin ik dit uiteen heb gezet. Vooral dat punt over de bewijslast heb ik duidelijk aangegeven, met daarbij een vermelding van de consuwijzer van ACM. In de tussentijd had ik nog een mail ontvangen van een andere werknemer binnen GM, maar de strekking van diens verhaal was helaas hetzelfde. Ze blijven hameren op het inschakelen van een onafhankelijk expert, zonder goed door te vragen op de problemen die ik met het apparaat ervaar (maar wel in detail heb beschreven en dat zelfs meerdere malen). Verder willen ze niet die kosten dragen in het geval de onafhankelijk expert mij gelijk geeft. Al vind ik dat die kosten sowieso door hen vergoed moeten worden, ongeacht de uitkomst van het onderzoek. Dit eisen heeft natuurlijk een buitengewoon ontmoedigende werking.

Wellicht helpt het nu ik de woorden van ACM letterlijk heb overgenomen in mijn mail en ook heb aangegeven dat dit een veelvoorkomend probleem is (het internet staat vol met verhalen van mensen wiens PS5 plots niet meer goed aangaat). De levensduur van de voeding in de PS5 is volgens mij niet goed, maar het is een probleem dat minder mooi te omschrijven is vergeleken met bijvoorbeeld de 'yellow light of death', of de beruchte RROD in het verleden bij de xbox 360.

Ik ben benieuwd naar hun reactie straks. Hopelijk komt er ditmaal wel wat uit, dan kan ik het delen en wellicht bespaart het Tweakers die in de toekomst soortgelijke problemen ervaren véél tijd en discussie met GM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous

Geronimous

化け猫

Tharoy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:15:
[...]

Dank voor de uitleg, ik heb zojuist een lange mail geschreven waarin ik dit uiteen heb gezet. Vooral dat punt over de bewijslast heb ik duidelijk aangegeven, met daarbij een vermelding van de consuwijzer van ACM. In de tussentijd had ik nog een mail ontvangen van een andere werknemer binnen GM, maar de strekking van diens verhaal was helaas hetzelfde. Ze blijven hameren op het inschakelen van een onafhankelijk expert, zonder goed door te vragen op de problemen die ik met het apparaat ervaar (maar wel in detail heb beschreven en dat zelfs meerdere malen). Verder willen ze niet die kosten dragen in het geval de onafhankelijk expert mij gelijk geeft. Al vind ik dat die kosten sowieso door hen vergoed moeten worden, ongeacht de uitkomst van het onderzoek. Dit eisen heeft natuurlijk een buitengewoon ontmoedigende werking.

Wellicht helpt het nu ik de woorden van ACM letterlijk heb overgenomen in mijn mail en ook heb aangegeven dat dit een veelvoorkomend probleem is (het internet staat vol met verhalen van mensen wiens PS5 plots niet meer goed aangaat). De levensduur van de voeding in de PS5 is volgens mij niet goed, maar het is een probleem dat minder mooi te omschrijven is vergeleken met bijvoorbeeld de 'yellow light of death', of de beruchte RROD in het verleden bij de xbox 360.

Ik ben benieuwd naar hun reactie straks. Hopelijk komt er ditmaal wel wat uit, dan kan ik het delen en wellicht bespaart het Tweakers die in de toekomst soortgelijke problemen ervaren véél tijd en discussie met GM.
Ik zou vooralsnog alleen inzetten op vergoeding van de onderzoekskosten als zij een garantieclaim honoreren. Alleen dan sta je sterk omdat de wet voorschrijft dat bij een wettelijke garantieclaim géén kosten mogen worden gerekend. Gezien jij die wel hebt gemaakt, dienen ze deze te vergoeden. Je kunt dat zelfs nog inpakken in een zin dat je die kosten gemaakt hebt als meewerking aan de garantieclaim.

Je moet bij dit soort zaken emotie en mening weglaten en zakelijk worden.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1837468

@Tharoy Wellicht kom je wat verder met de onderstaande link.

Onlinegeschillenbeslechting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlaanderen1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-06 16:56
Ik heb inmiddels 2 controllers waarvan de triggers lam zijn.
Op de PS pagina's wordt ik in een loop gestuurd, bestaat er ook iets van een e-mai adres om reparaties aan te melden?
Betreffen beide controllers die eindigen op 1. Ga straks denk naar de winkel een nieuwe halen die op 1A eindigd.

Snap niet dat het zo moeilijk moet om een reparatie aan te melden, voor beide controllers wordt het product niet gevonden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKroondijk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 13:47
Het duurt wel lang bij Sony met reparaties. Heb op 16 augustus mijn PS5 ingeleverd bij Dreamland omdat hij niet meer opstartte, enkel een blauw licht. Vorige week gaven ze aan dat ze nog op onderdelen wachten. Hebben jullie een idee hoe lang dit normaalgesproken kan duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
Ik heb een paar dagen terug dit topic ontdekt en ben het nog steeds aan het doorlezen, maar toch een vraag; is het niet in slaapstand zetten van je console nog steeds het advies? Ik doe dit eigenlijk al jaren, wat kan er precies defect raken aan je console als je deze functie gebruikt?

LG OLED G5 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geraedus
  • Nu online
ZesBarkiePK schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:20:
Ik heb een paar dagen terug dit topic ontdekt en ben het nog steeds aan het doorlezen, maar toch een vraag; is het niet in slaapstand zetten van je console nog steeds het advies? Ik doe dit eigenlijk al jaren, wat kan er precies defect raken aan je console als je deze functie gebruikt?
Ik zelf zet de console nooit uit en lekker in slaapstand laten, ik heb nog nooit problemen ondervonden met PS5 / PS4 Pro / PS4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vlaanderen1 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:34:
Ik heb inmiddels 2 controllers waarvan de triggers lam zijn.
Op de PS pagina's wordt ik in een loop gestuurd, bestaat er ook iets van een e-mai adres om reparaties aan te melden?
Betreffen beide controllers die eindigen op 1. Ga straks denk naar de winkel een nieuwe halen die op 1A eindigd.

Snap niet dat het zo moeilijk moet om een reparatie aan te melden, voor beide controllers wordt het product niet gevonden....
Dat heb ik ook met 1 van mijn controllers. Hij kan het serienummer niet vinden, en krijg dan de melding dat ik contact op moet nemen met Sony. En als je de linkjes volgt kom je gewoon weer op dezelfde pagina.
En... De controller die ik als eerste retour had na reparatie (die is vervangen) heeft nu ook alweer knoppen die blijven 'plakken'. Wat is de kwaliteit van die controllers toch enorm slecht!

Iemand hier die het issue zelf heeft weten op te lossen? Ik ben dat retour sturen en de 'loop' op hun website beu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobskee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Nyarlathotep schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Dat heb ik ook met 1 van mijn controllers. Hij kan het serienummer niet vinden, en krijg dan de melding dat ik contact op moet nemen met Sony. En als je de linkjes volgt kom je gewoon weer op dezelfde pagina.
En... De controller die ik als eerste retour had na reparatie (die is vervangen) heeft nu ook alweer knoppen die blijven 'plakken'. Wat is de kwaliteit van die controllers toch enorm slecht!

Iemand hier die het issue zelf heeft weten op te lossen? Ik ben dat retour sturen en de 'loop' op hun website beu...
Heb je het inmiddels weten op te lossen? Ik zit in hetzelfde schuitje en het serienummer pakte hij ook niet. Heb maar met de klantenservice van Sony gebeld. Zat natuurlijk net over de 12 maanden fabrieksgarantie heen.
Heb hem bij Intertoys gekocht dus ik ga het nu daar maar proberen maar zie het somber in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Bobskee schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Heb je het inmiddels weten op te lossen? Ik zit in hetzelfde schuitje en het serienummer pakte hij ook niet. Heb maar met de klantenservice van Sony gebeld. Zat natuurlijk net over de 12 maanden fabrieksgarantie heen.
Heb hem bij Intertoys gekocht dus ik ga het nu daar maar proberen maar zie het somber in..
Niet opgelost, inderdaad hetzelfde geneuzel. Ik wacht wel tot er (hopelijk) een nieuwe revisie komt van de controller. Of... Kijken of ik ergens losse third party knoppen kan bestellen. Je schroeft het ding zo open, dus onderhoud is zo gedaan. Gelukkig heb ik twee controllers, en bovendien is met beide nog prima te spelen. Geen haast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:22
Bij mijn kapotte controller ben ik eerst naar Nedgame gegaan omdat ik hem daar gekocht hebt en zij gaven me een speciaal nummer waar ik naar kon bellen als ik het me goed herinner. Was niet het algemene nummer van de klantenservice.
Bij de lamme triggers is het probleem volgens mij bijna altijd dat het veertje dat hem terug moet zetten los is geraakt of is gebroken. Lijkt me reletief simpel om zelf te repareren en die veertjes kan je op vrij veel plekken los kopen.
https://www.youtube.com/watch?v=NwtWieh2DNs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starscreamer
  • Laatst online: 26-02 16:39
ZesBarkiePK schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:20:
In begin was de kinderziekte dat enkele PS5's dan niet meer wakker kon worden uit slaapstand.
Dus werd er in begin geadviseerd om het niet te doen.
Na mijn weten is het probleem nu opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobskee
Henkie_NtA schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:41:
Bij mijn kapotte controller ben ik eerst naar Nedgame gegaan omdat ik hem daar gekocht hebt en zij gaven me een speciaal nummer waar ik naar kon bellen als ik het me goed herinner. Was niet het algemene nummer van de klantenservice.
Bij de lamme triggers is het probleem volgens mij bijna altijd dat het veertje dat hem terug moet zetten los is geraakt of is gebroken. Lijkt me reletief simpel om zelf te repareren en die veertjes kan je op vrij veel plekken los kopen.
https://www.youtube.com/watch?v=NwtWieh2DNs
Zat je nog binnen de 12 maanden garantie? Zowel Sony en Intertoys willen niks doen omdat ik hem 14 maanden heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operativus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-04-2024
JKroondijk schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:28:
Het duurt wel lang bij Sony met reparaties. Heb op 16 augustus mijn PS5 ingeleverd bij Dreamland omdat hij niet meer opstartte, enkel een blauw licht. Vorige week gaven ze aan dat ze nog op onderdelen wachten. Hebben jullie een idee hoe lang dit normaalgesproken kan duren?
Bij mij duurde dit nog geen week.
Ik kreeg overigens een nieuwe PS5 retour, dus wellicht dat het daarom zo snel verliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mareck1
Bobskee schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:09:
[...]

Zat je nog binnen de 12 maanden garantie? Zowel Sony en Intertoys willen niks doen omdat ik hem 14 maanden heb 8)7
Het is hier al vaker gezegd, maar je aanspreekpunt is de winkel waar je hem kocht.

Ook bij 14 maanden moet Intertoys dus de garantie behandelen. Wat zeggen ze? Dat je hem zelf stuk hebt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobskee
mareck1 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:15:
[...]

Het is hier al vaker gezegd, maar je aanspreekpunt is de winkel waar je hem kocht.

Ook bij 14 maanden moet Intertoys dus de garantie behandelen. Wat zeggen ze? Dat je hem zelf stuk hebt gemaakt?
Nee, dat het garantietermijn van accessoires van Sony maar 12 maanden is en dat ik het maar bij Sony moet proberen. Die zeggen vervolgens hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous

Geronimous

化け猫

Bobskee schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:55:
[...]

Nee, dat het garantietermijn van accessoires van Sony maar 12 maanden is en dat ik het maar bij Sony moet proberen. Die zeggen vervolgens hetzelfde.
Lees de topicwaarschuwing voor tips. Intertoys mag je niet naar de fabrikant sturen, zij zijn verantwoordelijk voor garantieclaims. Ook accessoires zijn electronische apparaten en vallen gewoon onder de wettelijke garantie, waar in NL geen vaste termijn voor is. Geef aan dat je voor een apparaat dat 70 euro kost je zeker mag verwachten dat deze langer dan 14 maanden meegaat (als je hem los hebt gekocht). Als het de controller was die bij de PS5 zat geef dna aan dat meegeleverde accessoires onder de garantie van het hele apparaat vallen.
Gewoon op je strepen gaan staan. Soms helpt het om aan te geven dat je de wettelijke garantie claimt. Laat er desnoods een manager bijhalen

[ Voor 19% gewijzigd door Geronimous op 05-11-2022 00:01 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobskee
Geronimous schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:57:
[...]

Lees de topicwaarschuwing voor tips. Intertoys mag je niet naar de fabrikant sturen, zij zijn verantwoordelijk voor garantieclaims. Ook accessoires zijn electronische apparaten en vallen gewoon onder de wettelijke garantie, waar in NL geen vaste termijn voor is. Geef aan dat je voor een apparaat dat 70 euro kost je zeker mag verwachten dat deze langer dan 14 maanden meegaat (als je hem los hebt gekocht). Als het de controller was die bij de PS5 zat geef dna aan dat meegeleverde accessoires onder de garantie van het hele apparaat vallen.
Gewoon op je strepen gaan staan. Soms helpt het om aan te geven dat je de wettelijke garantie claimt. Laat er desnoods een manager bijhalen
Thanks voor de tip, waarschuwing gemist. Ik ga het op die manier proberen (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamer1988
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-06 18:38
Heb ik dat weer. Vandaag god of war binnen gekregen leest de ps5 geen disc meer. Kan ik hem nog steeds niet spelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:11

Gregory76

Sony PlayStation freak

Gamer1988 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:01:
Heb ik dat weer. Vandaag god of war binnen gekregen leest de ps5 geen disc meer. Kan ik hem nog steeds niet spelen.
Er zijn nog wel eens mensen die de disk er andersom in doen..... Maar dat zou jij nooit doen, neem ik aan? >:) Toch? O-)

https://strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer1988
Gregory76 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:30:
[...]

Er zijn nog wel eens mensen die de disk er andersom in doen..... Maar dat zou jij nooit doen, neem ik aan? >:) Toch? O-)
Haha nee. Dat ding ligt plat. Ik denk dat de lens kapot is. Dus heb hem maar aangemeld voor reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon27
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-12-2024
Had ik vanochtend ook.
Disc erin, kan niet gelezen worden. Herstarten een x aantal minuten wachten en toen las ie de disc *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer1988
Ramon27 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:08:
[...]

Had ik vanochtend ook.
Disc erin, kan niet gelezen worden. Herstarten een x aantal minuten wachten en toen las ie de disc *O*
Was dat maar zo simpel. Ook al fabrieks instellingen terug gezet. Ik denk dat de lens kapot is. Want als ik de disc uit werp, gaat hij er niet meer terug in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Oh dat is klote, ik merkte vandaag ook dat mijn disc drive er geen zin in had maar kreeg hem nog wel aan de praat, in eerst instantie de disc erin gedaan, slikte moeilijk in en bij installeren ging het enorm traag en maakte de disc drive om de seconde of 2 een raar geluid, disc eruit en weer erin heeft bij mij gelukkig nog geholpen, hoop dat die van mij nog wel even blijft werken maar wel klote dat het bij jou mis is gegaan net nu Ragnarok uit is...

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Is er mogelijk een correlatie tussen disc drives die vaker worden gebruikt en drives die zelden worden gebruikt? Ik heb een launch PS5 en de drive wordt intensief gebruikt. Nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer1988
Kalder schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:43:
[...]

Oh dat is klote, ik merkte vandaag ook dat mijn disc drive er geen zin in had maar kreeg hem nog wel aan de praat, in eerst instantie de disc erin gedaan, slikte moeilijk in en bij installeren ging het enorm traag en maakte de disc drive om de seconde of 2 een raar geluid, disc eruit en weer erin heeft bij mij gelukkig nog geholpen, hoop dat die van mij nog wel even blijft werken maar wel klote dat het bij jou mis is gegaan net nu Ragnarok uit is...
Bedankt voor je reactie. Ja vind het echt klote. Heb veel op Google gezocht. Lijkt dat bijna niemand hetzelfde probleem heeft. Had iemand gevonden die vrijwel hetzelfde had. Blijkbaar is de disc drive kapot zei iemand in datzelfde topic. Want je start de ps5 op je duwt de disc erin en hij leest hem, krijg zelf het disc logo te zien, stopt er dan mee. Ik eject de game en de disc wil er niet meer in. Restart de ps5, pakt de disc weer en dan doet hij weer hetzelfde. Ik heb minder dan een maand geleden nog een disc eruit gehaald die veel herrie maakte. Ik heb de disc drive daarna niet meer gebruikt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer1988
FMS schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:51:
Is er mogelijk een correlatie tussen disc drives die vaker worden gebruikt en drives die zelden worden gebruikt? Ik heb een launch PS5 en de drive wordt intensief gebruikt. Nergens last van.
Die van mij is ook launch ps5. Nooit problemen gehad, alleen maakt hij wel eens veel geluid. Maar hij is er na 2 jaar dus mee opgehouden. De disc drives van een ps5 zijn blijkbaar niet zo best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Ik heb hem zelfs maar 1x gebruikt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZesBarkiePK
Gamer1988 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:10:
[...]

Die van mij is ook launch ps5. Nooit problemen gehad, alleen maakt hij wel eens veel geluid. Maar hij is er na 2 jaar dus mee opgehouden. De disc drives van een ps5 zijn blijkbaar niet zo best.
Ja zonder de disc drive heb je er weinig aan, maar je zou je PS5 nog wel als digital edition kunnen gebruiken? Game terugsturen en uit de PlayStation store kopen misschien? Ik weet dat dat geen oplossing is hoor. Maar zie maar eens een nieuwe PS5 te krijgen.

LG OLED G5 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-06 22:17
Gamer1988 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:10:
[...]

Valt nog net een week binnen de garantie toch? Volgende week is hij twee jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer1988
ZesBarkiePK schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:32:
[...]

Ja zonder de disc drive heb je er weinig aan, maar je zou je PS5 nog wel als digital edition kunnen gebruiken? Game terugsturen en uit de PlayStation store kopen misschien? Ik weet dat dat geen oplossing is hoor. Maar zie maar eens een nieuwe PS5 te krijgen.
Zat ik zelf ook al aan te denken. Kan gewoon een jaar wachten en koop volgend jaar de ps5 slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer1988
Timothy3000 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:36:
[...]

Valt nog net een week binnen de garantie toch? Volgende week is hij twee jaar uit.
Ik dacht dat er maar een jaar garantie opzit. Kan het ook fout hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:30
Gamer1988 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:54:
[...]

Ik dacht dat er maar een jaar garantie opzit. Kan het ook fout hebben.
Opsturen voor reparatie, mm, bol, amazon allemaal 2 jaar. En laat je niet bang maken door GM of intertoys die zeggen 1 jaar, je hebt gewoon 2 jaar garantie.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Starscreamer
  • Laatst online: 26-02 16:39
Zou goed kunnen.
Ik heb altijd standaard een disk erin zitten omdat ik "te" lui ben om hem eruit halen.
Had nu ook disk versie gekocht van CoD MW2 maar vind Disk altijd wel in begin veel kabaal maken O-)
Maar het werkt altijd prima :)

• ZesBarkiePK
Gamer1988 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:53:
[...]

Zat ik zelf ook al aan te denken. Kan gewoon een jaar wachten en koop volgend jaar de ps5 slim.
En mocht je er zin in hebben, dan kan je het ook zelf repareren. Wat ik persoonlijk wel zou doen als ik geen garantie meer kon claimen. Ik neem aan dat je nu een hele plank vol met games hebt die je niet meer kan spelen? Dan is je PS5 Disc omdopen tot Digital Edition ook niet geweldig te noemen.

https://www.consolepro.nl...0ErA4CEAQYASABEgIsCfD_BwE

Dit zijn slechts voorbeelden. Er is genoeg informatie en onderdelen te vinden om dit zelf te doen.

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-06 22:17
Gewoon nu het deze week nog kan retour melden en er niet zelf aan gaan prutsen. Het is aan Sony om het dan te repareren.

• ZesBarkiePK
Timothy3000 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:37:
Gewoon nu het deze week nog kan retour melden en er niet zelf aan gaan prutsen. Het is aan Sony om het dan te repareren.
Als je nog garantie hebt dan speekt dit voor zich. Alleen een beetje lullig nu met GoW ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
ZesBarkiePK schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:46:
[...]

Als je nog garantie hebt dan speekt dit voor zich. Alleen een beetje lullig nu met GoW ;w
Voor launch exemplaren vervalt geloof ik de 19e de garantie. Hij kwam ook op de 19e uit twee jaar geleden. 7 dagen na de US release van 12 november

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runaque
Runaque schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:31:
Sinds kort heb ik last van stick drift naar beneden en volgens Game Mania is de garantie erop maar één jaar (hetzij ik kan bewijzen dat het om een fabrikagefout zou gaan), het zou twee jaar zijn als het na 1 juni 2022 gekocht zou zijn geweest. Maar na mijn licht bij Test Aankoop opgestoken te hebben, blijkt dat ik wél recht heb op twee jaar op de controller.

Ik heb me dan maar een Scuf Reflex besteld omdat ik weet uit de periode met de PS4 dat die dingen enorm goed zijn. Van zodra ik deze heb ga ik van de controller zijn garantie eens werk maken.
Game Mania heeft geen zin om de controller binnen te nemen en blifjt zich verstoppen achter de verduidelijkte wetgeving van 1 juni 2022 tenzij ik een onafhankelijk expert zou inschakelen om aan te tonen dat het echt om een fout in de controller zou gaan!

Feit is wel dat Sony ondertussen al een derde revisie heeft van het moederbord van de controller, wat aantoont dat men "verbeteringen" of problemen heeft willen oplossen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qw8Bptw7kN6oMLbgn5ILlK4Y-50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rDqlpsjpsxqvHvfDBgP5uM17.webp?f=fotoalbum_large

Men toont ook een verschil aan in onderstaande foto, een dat Sony ook zonder kenbaar maken heeft uitgebracht.

YouTube: Sony Did Something Right?! New PS5 Controller Teardown & Comparison

Deze bevindingen heb ik ook aan Test Aankoop overgemaakt en laat ons hopen dat men uiteindelijk zoals in het verleden toch garantie geeft op dit probleem zoals men uiteindelijk ook bij de Nintendo Switch heeft gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1837468

Runaque schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:37:
[...]

Game Mania heeft geen zin om de controller binnen te nemen en blifjt zich verstoppen achter de verduidelijkte wetgeving van 1 juni 2022 tenzij ik een onafhankelijk expert zou inschakelen om aan te tonen dat het echt om een fout in de controller zou gaan!

Feit is wel dat Sony ondertussen al een derde revisie heeft van het moederbord van de controller, wat aantoont dat men "verbeteringen" of problemen heeft willen oplossen..

[Afbeelding]

Men toont ook een verschil aan in onderstaande foto, een dat Sony ook zonder kenbaar maken heeft uitgebracht.

YouTube: Sony Did Something Right?! New PS5 Controller Teardown & Comparison

Deze bevindingen heb ik ook aan Test Aankoop overgemaakt en laat ons hopen dat men uiteindelijk zoals in het verleden toch garantie geeft op dit probleem zoals men uiteindelijk ook bij de Nintendo Switch heeft gedaan!
offtopic:
Je doortastendheid en doorzettingsvermogen sieren je, mijn oprechte en welgemeende complimenten en blijf het zeker volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuuls92
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06 12:03
Na laatste update GOW liep mijn ps5 vast en nu kan ik de game niet meer opstarten. De ps5 geeft foutcode CE-100045 aan. Ik heb op internet gezocht en van alles geprobeerd maar waarschijnlijk moet ik de game opnieuw installeren+opslag kwijt? Zijn er misschien toch nog andere mogelijkheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runaque
Er is een wijze om je stick drift te testen, dat kan op https://gamepad-tester.com/

De Scuf gaming controller heeft zijn sticks niet helemaal in het midden staan, maar er is geen drift waar te nemen. Reden hiertoe is vermoedelijk omdat Scuf de controllers bouwd op basis van een bestaande controller en de internals grotendeels overneemt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZtQMYkJFl8oLz1s5jfYXhXNfkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lbqK0ghjOurtV1DAwfNYskgp.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt niet veel, maar bij scherpschieten is dit voldoende om je aim af te doen wijken, wat behoorlijk irritant kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWA-7-ulOfzXYFDrqMiPB2zePUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WghcDbJmygsViXwgmqJyG4hu.png?f=fotoalbum_large

Op deze site verbind je gewoon je controller met de USB kabel die bij de console geleverd is en je moet gewoon op een knop drukken, je kan alle knoppen testen dan kleuren ze even zwart, de drift neemt deze automatisch waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flower_202
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-11-2022
Heey,
Hoop dat ik hier een beetje goed zit, maar kon het nergens anders vinden. Iemand ervaring met het bestellen van een ps5 bij playstation.direct? Mijn ps5 is 9/11 verzonden via Arvato Heijen. Maar tot op de dag van vandaag staat de status nog steeds op "ready for shipping" en label aangemaakt. Duurt het verzenden echt zo lang? Of is het wel onderweg maar is het scannen en updaten van statussen zo beroerd. Playstation is lastig te bereiken tot op heden geen contact kunnen krijgen, en ups die het uiteindelijk moet leveren kan nog niks omdat er blijkbaar enkel een label is aangemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoeri1989
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-06 15:38
Afgelopen week heb ik via het Sony invite systeem mijn playstation 5 kunnen bestellen. Hierbij voor de digital only versie gekozen met de fifa bundel. Ook heb ik hierbij een extra controller besteld.

2 dagen later kwam het pakket binnen en werkte alles naar behoren. Meteen een goede sessie Fifa gespeeld en na een paar uur de playstation afgesloten.

Een dag later bij het opnieuw aanzetten van de playstation merkte ik dat als ik een goal maakte dat mijn controller niet meer trilde. Hierop heb ik Astro Playroom gestart en de controller getest. Hierbij zag ik dat naast het trillen dat niet werkt, dat ook het touchpad geen input registreert en ook de microfoon geen geluid oppakt.

Hierop heb ik de 2de controller aangesloten en deze ook getest in Astro Playroom en deze werkte probleemloos. Hiermee toen Fifa gestart en ook dit werkte zonder problemen.

Kan ik nu concluderen dat 1 controller al defect is, of zie ik bepaalde instellingen over het hoofd?
Er is niets gemute en ook de instellingen met betrekking tot deze functies staan gewoon goed ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Sjuuls92 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:32:
Na laatste update GOW liep mijn ps5 vast en nu kan ik de game niet meer opstarten. De ps5 geeft foutcode CE-100045 aan. Ik heb op internet gezocht en van alles geprobeerd maar waarschijnlijk moet ik de game opnieuw installeren+opslag kwijt? Zijn er misschien toch nog andere mogelijkheden?
PS5 in veilige modus opstarten en database opnieuw opbouwen. Dat zou ik eerst proberen. Heb je Psplus? Dan staat als het goed is je save ook in de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
yoeri1989 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:28:
Kan ik nu concluderen dat 1 controller al defect is, of zie ik bepaalde instellingen over het hoofd?
Er is niets gemute en ook de instellingen met betrekking tot deze functies staan gewoon goed ingesteld.
Lijkt er wel op. Gewoon retour sturen, je zit nog in de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Krijg jij je geld terug, bestel je een nieuwe.

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21-06 22:20
Ps5 net nieuw binnen, nu valt mij op dat ik een tikkend geluid hoor. Komt niet van de fan. Exact zelfde geluid als dit: https://www.reddit.com/r/...when_using_my_ps5_anyone/

https://www.reddit.com/r/...tling_noises_when_not_in/

Het geluid word erger als ik de console heen en weer beweeg. Wat te doen?

Zijplaten er al afgehaald maar dat mocht niks baten. Baal als een stekker.

[ Voor 22% gewijzigd door rutgergron op 17-11-2022 21:16 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste

Let op:
Waar kan ik garantie claimen?

- Hoofdzakelijk bij de verkopende winkel (wettelijke- of consumentengarantie): in NL/BE n.a.v. Europese regelgeving minstens 2 jaar*
- Bij Sony zelf (fabrieksgarantie): tot 1 jaar na originele aankoopdatum. Sony heeft als fabrikant geen verplichtingen, die liggen wettelijk gezien bij de verkoper.
Let op: Als je direct bij Sony koopt geld het eerste punt en krijg je bij Sony ook minstens 2 jaar garantie.

Garantie geldt in beide gevallen voor het volledige product, dus ook meegeleverde accessoires zoals de controller.
*: Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere. Men spreekt ook wel over de 'verwachte levensduur', maar deze is in de praktijk lastig vast te stellen. De meeste verkopers houden de EU richtlijnen aan en geven meestal minstens 2-3 jaar garantie op electronica. Dat hoeft echter niet te betekenen dat je daarna geen wettelijke garantie meer kunt claimen.
- de eerste 6 óf 12 maanden** maanden na verkoop ligt de bewijslast voor een defect altijd bij de verkoper. Daarna ligt die bewijslast bij jou als consument. Dit kan van belang zijn bij een garantieclaim; meer info in de links onderaan
- In NL en Belgie is de verkoper altijd wettelijk aansprakelijk voor de afhandeling van garantie. Een verkoper mag je nooit doorverwijzen naar de fabrikant of kosten rekenen voor de afhandeling.

Meer info:
• * https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
• ** https://www.consuwijzer.n...et-niet-kapot-heb-gemaakt
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie