Het is erg vervelend als je steeds de foutcode CE-108255-1 krijgt en je games vastlopen. Ik heb deze fout zelf ook ooit gehad op mijn vorige PS5. Daarom geef ik je graag een tip die mogelijk kan helpen.
Bij bepaalde PS5-modellen van vóór de Slim-versie is het bekend dat er na verloop van tijd problemen kunnen ontstaan met de liquid metal die Sony gebruikt om de CPU te koelen. Als de console langdurig verticaal staat, kan deze vloeibare metaalcompound langzaam naar beneden zakken. Daardoor kunnen er droge plekken op de CPU ontstaan, wat oververhitting of instabiliteit kan veroorzaken — en dus foutcodes zoals CE-108255-1.
Op aanraden van iemand heb ik mijn PS5 toen een tijdje horizontaal geplaatst. Volgens die persoon zou het liquid metal dan weer terugvloeien, waardoor de hele CPU opnieuw gelijkmatig bedekt wordt. Of dat echt zo werkt weet ik niet zeker, maar: baat het niet, dan schaadt het niet. In mijn geval had ik daarna in elk geval minder last van crashes, en de foutcode verdween zelfs helemaal.
Het is natuurlijk geen garantie, maar het is het proberen zeker waard. Zorg er ook voor dat je PS5 goed geventileerd staat en altijd up-to-date is met de nieuwste systeemsoftware.
Daarnaast raad ik je aan om — voor de zekerheid — een volledige fabrieksreset van je PS5 uit te voeren. Vergeet dan niet om vooraf een back-up van je gegevens te maken. Ook is het slim om de kap van de PS5 eraf te halen en te controleren of de ventilator niet vol stof zit. Bij mij was dat namelijk ook het geval. Je kunt de fan voorzichtig schoonmaken met een stofzuiger of een luchtblazer — dat kan al een groot verschil maken in prestaties en stabiliteit.
Hieronder staat een link naar een video over het liquid metal-probleem bij de PS5:
YouTube: How to Fix the PS5 Liquid Metal Problem
[
Voor 16% gewijzigd door
Game-Boy op 19-07-2025 23:56
]