Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20
fopjurist schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:46:
[...]

Ik wil in dit topic wel helpen om processtukken op te stellen. Saekerhett moet dat ook willen want het gaat hem ook tijd kosten.
Ik wil hier best een beetje tijd in stoppen, als het me maar geen (extra) geld gaat kosten d.m.v. proceskosten of zo, dat is me die 60 euro niet waard. Maar het voelt ook niet goed om het hierbij te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Saekerhett schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

Ik wil hier best een beetje tijd in stoppen, als het me maar geen (extra) geld gaat kosten d.m.v. proceskosten of zo, dat is me die 60 euro niet waard. Maar het voelt ook niet goed om het hierbij te laten.
Het bedrijf zit in België, en jij woont in Nederland, klopt he? In dat geval kost de procedure je 86 euro. Bij winst krijg je dat bedrag terug, bij verlies kost het je nog eens 78 euro.

[ Voor 35% gewijzigd door Geronimous op 05-08-2023 17:51 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
fopjurist schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:19:
[...]

Het bedrijf zit in België, en jij woont in Nederland, klopt he? In dat geval kost de procedure je 86 euro. Bij winst krijg je dat bedrag terug, bij verlies kost het je nog eens 78 euro. De kans op winst schat ik zeer groot in. Als je de bedragen voorschiet kan ik je bij verlies wel terugbetalen.
Ik woon inderdaad in Nederland en heb de PS5 vorig jaar fysiek afgehaald bij Game Mania in Roermond en een dag later via de webshop van Game Mania nog eens een extra DualSense besteld. Een van die twee controllers gaat het dus om, maar ik weet zo niet welke, die bij de PS5 zat of die ik los besteld had. Maakt dat nog uit? Ik kan Game Mania natuurlijk een mail sturen of zij kunnen achterhalen welke controller waar bij hoort…

Ik zal er even over nadenken met die kosten, maar als ik het goed begrijp wil je zelf het eventuele verlies betalen? Je hoeft er niks voor terug? :)

[ Voor 15% gewijzigd door Geronimous op 05-08-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-07 18:30
fopjurist schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:19:
[...]

Het bedrijf zit in België, en jij woont in Nederland, klopt he? In dat geval kost de procedure je 86 euro. Bij winst krijg je dat bedrag terug, bij verlies kost het je nog eens 78 euro.
Welke procedure in België heb je het over dan? Kun je daar uitleg over geven?

[ Voor 22% gewijzigd door Geronimous op 05-08-2023 17:52 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:44

R.G

DM89 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Contact opnemen met de winkel? Is er iets uitgevallen tijdens de update? Als kabel en reset niet werkt en de controller niet aangaat zit er geen andere optie op helaas 😑
Wat ik echt erg vind hoezo bij een official update vanuit de ps5 brickt de controller inmiddels controller opgestuurd. Gaat 15 dagen duren..

Nee niks viel uit, het is echt heel heel slecht dit.
Wat Als ik bij de vervangende controller zelfde gebeurt.

Er zit ook gewoon geen rollback mechanisme In.

*Knip* offtopic

[ Voor 2% gewijzigd door Chaoss op 03-08-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R.G schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

Wat ik echt erg vind hoezo bij een official update vanuit de ps5 brickt de controller inmiddels controller opgestuurd. Gaat 15 dagen duren..

Nee niks viel uit, het is echt heel heel slecht dit.
Wat Als ik bij de vervangende controller zelfde gebeurt.

Er zit ook gewoon geen rollback mechanisme In.

Xbox doet dit beter!!
Je had via de winkel gewoon niet akkoord moeten gaan met een reparatie als je de console net 1 dag in bezit hebt.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
*Knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Chaoss op 03-08-2023 22:28 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Saekerhett schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:40:
[...]

[mbr]-knip- zie moderatie hierboven[/mbr]
De moderator heeft mijn bericht weggeknipt maar dat lijkt op een vergissing te berusten. Ik heb direct contact gezocht met de mod maar heb nog geen reactie mogen ontvangen. Om te voorkomen dat er hier een verkeerde indruk ontstaat, wil ik benadrukken dat ik hier kwam (kom) om publiek advies te geven en gratis te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Raem schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Je had via de winkel gewoon niet akkoord moeten gaan met een reparatie als je de console net 1 dag in bezit hebt.
Oke, alleen het was mij het niet waard om terug te gaan naar de winkel dat is bijna 60 euro aan benzine.
De winkel stelde mij voor om met sony contact op te nemen. Dat gedaan.

Maar dan nog ik vind het echt heel heel heel slecht dat een controller kapot gaat met een update via alles officieel. het is gewoon schandalig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Saekerhett schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:40:
[...]

Ik zal er even over nadenken met die kosten, maar als ik het goed begrijp wil je zelf het eventuele verlies betalen? Je hoeft er niks voor terug? :)
Ik hoef er niets voor terug, maar het kost mij wel tijd. Vandaar dat ik even wil polsen of je dit gaat doorzetten voordat ik er tijd in steek.

Het is inmiddels duidelijk dat mijn voorstel aan de policy voldoet. Mijn vorige bericht is dan ook teruggeplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
fopjurist schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 23:41:
[...]

Ik hoef er niets voor terug, maar het kost mij wel tijd. Vandaar dat ik even wil polsen of je dit gaat doorzetten voordat ik er tijd in steek.

Het is inmiddels duidelijk dat mijn voorstel aan de policy voldoet. Mijn vorige bericht is dan ook teruggeplaatst.
Check, ik wil het wel doorzetten dan!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Saekerhett schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:37:
[...]

Check, ik wil het wel doorzetten dan!
Wat gaaf! Ik heb de stukken opgesteld waarmee je deze zaak aanhangig kunt maken. Je moet nog wel je gegevens en handtekening invullen (punt 2 en punt 12) voordat je het bij de rechtbank afgeeft.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:58
fopjurist schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

Wat gaaf! Ik heb de stukken opgesteld waarmee je deze zaak aanhangig kunt maken. Je moet nog wel je gegevens en handtekening invullen (punt 2 en punt 12) voordat je het bij de rechtbank afgeeft.

***members only***
Ziet er goed uit, complimenten.

Ik ben er benieuwd naar het vervolg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Saekerhett
fopjurist schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

***members only***
Update (ook voor de rest): de processtukken en bijbehorende correspondentie zijn afgelopen maandag per brief naar de rechtbank gestuurd. Wordt vervolgd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Saekerhett schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:35:
[...]
Update (ook voor de rest): de processtukken en bijbehorende correspondentie zijn afgelopen maandag per brief naar de rechtbank gestuurd. Wordt vervolgd :)
offtopic:
Het is mooi dat de Europese Procedure voor Geringe Vorderingen (EPGV) bestaat, maar het is en blijft wat mij betreft echt te gek voor woorden dat het dus veel eenvoudiger en goedkoper is om als Nederlander te procederen tegen bijvoorbeeld een verkoper in België, dan tegen een verkoper in Nederland als het om exact hetzelfde geschil zou gaan.

Jij hebt nu de standaard EPGV formulieren per post naar de rechtbank verzonden, maar als de verkoper in Nederland was gevestigd zou dat dus een dagvaarding en betekening door een gerechtsdeurwaarder zijn geweest. Ook niet onmogelijk uiteraard, maar het laat wat mij betreft wel zien dat er bewust een onnodige horde wordt opgeworpen in Nederland om eenvoudige consumentengeschillen door een rechter te laten beslechten.

Er is immers geen goede reden te bedenken om de EPGV niet ook nationaal van toepassing te laten zijn, anders dan kosten vanuit het Rijk en capaciteit. Hoewel ik vermoed dat verkopers veel sneller meewerken als een procedure voor consumenten eenvoudiger gestart kan worden. En nee, een geschillencommissie is geen vergelijkbaar alternatief.

Maar goed, het is zoals het is. En uiteraard moet de verkoper ook nog betalen als je gelijk krijgt, want anders moet je waarschijnlijk met Belgische deurwaarders in de weer.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Saekerhett schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:35:
[...]

Is er nog nieuws te melden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saekerhett
Nog niet, spul is betaald en het is wachten op een reactie.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-07 15:52
R.G schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:52:
[...]

Oke, alleen het was mij het niet waard om terug te gaan naar de winkel dat is bijna 60 euro aan benzine.
De winkel stelde mij voor om met sony contact op te nemen. Dat gedaan.

Maar dan nog ik vind het echt heel heel heel slecht dat een controller kapot gaat met een update via alles officieel. het is gewoon schandalig.
Mja kan gebeuren en het is vervelend. Als het goed wordt opgelost, lijkt mij de kous wel af. Neemt niet weg dat de Dual Sense best veel problemen heeft. Het is de beste controller van Sony ooit en meteen kwalitatief de slechtste controller van Sony ooit.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.G

R.G

Nieuwe controller ontvangen vandaag.

Ze waren de opgestuurde kwijt..

Maar nog niet getest of geupdate

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Saekerhett
Saekerhett schreef op donderdag 7 september 2023 @ 00:03:
[...]

Nog niet, spul is betaald en het is wachten op een reactie.
Update: ik heb van de rechtbank een brief gekregen dat het griffierecht betaald is en dat de betreffende winkel in de gelegenheid is gesteld om binnen 30 dagen (dagtekening brief 12 september) te reageren.

Wordt vervolgd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-07 20:54
Saekerhett schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:46:
[...]

Update: ik heb van de rechtbank een brief gekregen dat het griffierecht betaald is en dat de betreffende winkel in de gelegenheid is gesteld om binnen 30 dagen (dagtekening brief 12 september) te reageren.

Wordt vervolgd dus.
wat een gedoe voor een controller zeg....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Triple Stars
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-07 20:54
joey82 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:25:
[...]

wat een gedoe voor een controller zeg....
Het gaat niet over die controller, het moet maar eens gedaan zijn dat winkels ermee wegkomen.

• joey82
Triple Stars schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:29:
[...]

Het gaat niet over die controller, het moet maar eens gedaan zijn dat winkels ermee wegkomen.
waar ik nieuwsgierig naar ben is,

wat kost dit jou allemaal? lijkt mij niet dat het gratis is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 19:47
joey82 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:34:
[...]

waar ik nieuwsgierig naar ben is,

wat kost dit jou allemaal? lijkt mij niet dat het gratis is?
Lees even een paar posts terug :)
fopjurist in "[PS5] Problemen en garantie-afhandelingen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbreeuwsma
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Had 'm al in het algemene PS5-forum geplaatst maar helaas geen reactie, past toch beter hier denk ik:

Ik heb opeens een probleem met mijn tweede Dualsense. Bij aansluiten (met de originele kabel) licht hij eventjes oranje op en daarna gebeurt er niks. Met dezelfde kabel de andere Dualsense opladen werkt gewoon trouwens.
Ook na een tijdje wachten, ik dacht misschien is de accu zo leeg dat hij even tijd nodig heeft, doet ie niks. De PS5 zelf herkent wel dat de controller verbonden is via systeem-->accessoires maar ik kan er dus niks mee doen, geen enkel knopje doet iets. Ook een reset met een simkaart-pinnetje doet niks.

Met dezelfde kabel aansluiten op de PC werkt wel, ik kon hem updaten naar de laatste firmware en ook via bijvoorbeeld https://hardwaretester.com/gamepad zag hij de Dualsense gewoon. Niet bij alle knoppen herkende de tool trouwens dat ik erop drukte. De triggers/thumbsticks enz werkte maar alle d-pad/kruisje,vierkant,rondje,driehoek deden niks volgens de tool. Zou 't kunnen dat die knoppen (incl PS-knop in het midden) stuk zijn en daarom niks werkt?

Een van jullie enig idee of ik nog iets kan proberen om hem werkend te krijgen? Anders zal ik kijken of ik nog garantie heb en hem terugsturen..

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Saekerhett
Saekerhett schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:46:
[...]

Wordt vervolgd dus.
Major update:

De winkel is uiteindelijk akkoord gegaan met mijn schikkingsvoorstel (o.a. de proceskosten en de waarde van de DualSense) en het geld staat op mijn rekening :D
Daarmee is de kous af, ik zal de rechtbank berichten dat ze de zaak kunnen doorhalen.

Wederom een mooi succesverhaal van @fopjurist d:)b

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-07 18:30
Saekerhett schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:18:
[...]

Major update:

De winkel is uiteindelijk akkoord gegaan met mijn schikkingsvoorstel (o.a. de proceskosten en de waarde van de DualSense) en het geld staat op mijn rekening :D
Daarmee is de kous af, ik zal de rechtbank berichten dat ze de zaak kunnen doorhalen.

Wederom een mooi succesverhaal van @fopjurist d:)b
Mooi resultaat en tof dat je het hebt doorgezet. Nu hopen dat GameMania er ook van leert, of dat meer forumgebruikers je voorbeeld kunnen gebruiken. Props @fopjurist voor het stuk pro bono werk d:)b en de openheid van zaken.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik moest er maar eens aan geloven omdat ik het Horizon vervolg inclusief de DLC nu weleens wilde gaan spelen, helaas zit er een Nidec fan in waardoor ik alleen kan opgaan in een spel als daar ook UFO geluiden in te horen zijn. Het is echt heel overheersend :(

Voor de rest geen coil whine, alles werkt perfect, dus zit te twijfelen tussen retourneren (kan niks uitmaken of zelfs veel slechter uitpakken, kost hoop tijd/moeite) of ergens een NMB fan scoren (simpele fix, daarna perfecte console).

Ik heb alleen geen idee waar je een echte kan vinden, op Amazon/Ali e.d. vind ik alleen maar knockoffs of rare dingen als een set foto's die niet dezelfde fan laten zien. De NMB v3 is wat er officieel in mijn model (CFI-12) zou moeten komen, dus ik hou me aanbevolen als iemand een linkje heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Laatst online: 21:50
Hatsjeeee, m'n Dual Sense is ineens bijna onbruikbaar door stick drift van de linker analoge stick. Blazen, duwen, draaien en volledig resetten heeft allemaal geen enkele zin. Ik wil dus reparatie aanvragen bij Sony, want de PS5 is ook direct via Sony gekocht.

Ben je dus bezig om alles in te vullen en dat begint met serienummer en modelnummer. Dan gaat er een bolletje draaien alsof ze iets met de ingegeven serienummer en modelnummer aan het zoeken zijn. Ga je vervolgens verder met alle persoonsdgegevens invullen om uiteindelijk alles te verzenden:
"Oeps! We kunnen je product niet vinden.

We konden geen informatie vinden over het serienummer of modelnummer. Neem voor verdere hulp rechtstreeks contact op met ons ondersteuningsteam."
De knop direct onder die melding leidt je gewoon terug naar het startpunt van digitale reparatie aanvraag waar je net doorheen bent geweest... 8)7 iemand een idee hoe ik de reparatie alsnog zou kunnen aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
LaborGardens schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:46:
Hatsjeeee, m'n Dual Sense is ineens bijna onbruikbaar door stick drift van de linker analoge stick. Blazen, duwen, draaien en volledig resetten heeft allemaal geen enkele zin. Ik wil dus reparatie aanvragen bij Sony, want de PS5 is ook direct via Sony gekocht.

Ben je dus bezig om alles in te vullen en dat begint met serienummer en modelnummer. Dan gaat er een bolletje draaien alsof ze iets met de ingegeven serienummer en modelnummer aan het zoeken zijn. Ga je vervolgens verder met alle persoonsdgegevens invullen om uiteindelijk alles te verzenden:
"Oeps! We kunnen je product niet vinden.

We konden geen informatie vinden over het serienummer of modelnummer. Neem voor verdere hulp rechtstreeks contact op met ons ondersteuningsteam."
De knop direct onder die melding leidt je gewoon terug naar het startpunt van digitale reparatie aanvraag waar je net doorheen bent geweest... 8)7 iemand een idee hoe ik de reparatie alsnog zou kunnen aanvragen?
Je kunt Sony toch zelf bellen of mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Laatst online: 21:50
Saekerhett schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

Je kunt Sony toch zelf bellen of mailen?
Ik zie dus nergens op die repair website een mailadres of telefoonnummer... alles leidt me terug naar die site voor online reparatie aanmelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1979346

LaborGardens schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:54:
[...]

Ik zie dus nergens op die repair website een mailadres of telefoonnummer... alles leidt me terug naar die site voor online reparatie aanmelden.
:)

Voor alle vragen over PlayStation kun je contact opnemen met PlayStationNL: 020 709 5025. Bereikbaar: ma-vr, 09:30 - 19:30. Houd voor de zekerheid je accountgegevens en het serienummer van je systeem bij de hand wanneer je belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-07 16:09
En hier ook alweer een Dualsense met stickdrift, de tweede al sinds ik mijn ps5 heb. Mijn grote geluk: er zit nog 8 dagen garantie op :D
Aangemeld ter reparatie bij winkel van aanschaf, wat de vorige keer gelukkig niet heel veel problemen opleverde behalve wat geduld hebben. Destijds had ik maar 1 controller en dat is nu gelukkig anders.

[ Voor 5% gewijzigd door larrylaffer op 11-11-2023 07:46 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-07 23:07
Sfynx schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 02:36:
Ik moest er maar eens aan geloven omdat ik het Horizon vervolg inclusief de DLC nu weleens wilde gaan spelen, helaas zit er een Nidec fan in waardoor ik alleen kan opgaan in een spel als daar ook UFO geluiden in te horen zijn. Het is echt heel overheersend :(

Voor de rest geen coil whine, alles werkt perfect, dus zit te twijfelen tussen retourneren (kan niks uitmaken of zelfs veel slechter uitpakken, kost hoop tijd/moeite) of ergens een NMB fan scoren (simpele fix, daarna perfecte console).

Ik heb alleen geen idee waar je een echte kan vinden, op Amazon/Ali e.d. vind ik alleen maar knockoffs of rare dingen als een set foto's die niet dezelfde fan laten zien. De NMB v3 is wat er officieel in mijn model (CFI-12) zou moeten komen, dus ik hou me aanbevolen als iemand een linkje heeft :)
https://www.ebay.de/itm/125482718109

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
Moet de controller meegestuurd worden? Ps5 gaat weg voor reparatie/vervanging van de fan. Zit nu een Nidec fan die gewoon te luid is...denk dat ze er weinig aan zullen doen, al hoop ik dat ze een NMB v3 18 blades fan indoen. Mocht die terugkomem met dezelfde fan dan gaat die helemaal terug.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-07 00:59
Amaze86 schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:58:
Moet de controller meegestuurd worden? Ps5 gaat weg voor reparatie/vervanging van de fan. Zit nu een Nidec fan die gewoon te luid is...denk dat ze er weinig aan zullen doen, al hoop ik dat ze een NMB v3 18 blades fan indoen. Mocht die terugkomem met dezelfde fan dan gaat die helemaal terug.
Als die fan niet echt kapot is zou ik hem houden. Die sturen ze gewoon terug. Kan je beter voor 3 tientjes een andere fan bestellen ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
FrankoNL schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:31:
[...]

Als die fan niet echt kapot is zou ik hem houden. Die sturen ze gewoon terug. Kan je beter voor 3 tientjes een andere fan bestellen ergens.
Is voor me neefje, hij wil het proberen :) Heb zelf een NMD v2 23 blades fan en verschil is enorm. Dacht eerst dat hij Nidec fan had, maar is een Foxconn fan, maakt een raar opstartgeluid en tijdens gamen is die goed hoorbaar. Moet eigenlijk in elke ps5 standaard een NMD v3 18 blades zitten. Voor de fat versie dan.

Die ps5 is pas 1 dag oud, mochten ze er niks aan veranderen dan maar helemaal retour naar de webshop. Wachten op een slim prijsdaling volgend jaar, al is er bij die ook een fanloterij lees ik op reddit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfynx
  • Niet online
Bedankt voor de link, maar de 12047GS-12N-WB-01 is de NMB v2 toch?
En 12047GS-12N-WB-0 de NMB v3?

Ik heb uiteindelijk besloten 'm gewoon om te ruilen voor een nieuw lot in de loterij, in de nieuwe zat een Delta fan die juist in het menu meer geluid maakte :P Bij deze blijkt het geluid helemaal weg te zijn als ik lichte druk uitoefen midden op de fan guard, dus heb er zo'n viltje voor onder meubels op geplakt zodat dit het geval is als de cover erop zit... probleem opgelost. Die Nidec kreeg ik met geen mogelijkheid stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
de ps5 slim is kennelijk niet zonder problemen,

nog geen 24 uur eigenaar geweest van de ps5 slim,

de ps5 stond op het meubel naast de tv dus genoeg ademruimte en toch gaf het een soortgelijk geluid als in onderstaande video:

YouTube: PS5 Slim Call of Duty Bundle has Issues? (Watch This Before you Buy!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
@joey82 PS5 slim zal eenmaal meer geluid maken dan de fat versie, met de slim is het ook een loterij qua fans (4 verschillende,de NMD fan heeft meeste poblemen)

Gewoon je ps5 slim terugsturen en nieuwe kopen.

• Starscreamer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-07 12:40
joey82 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:06:
de ps5 slim is kennelijk niet zonder problemen,

nog geen 24 uur eigenaar geweest van de ps5 slim,

de ps5 stond op het meubel naast de tv dus genoeg ademruimte en toch gaf het een soortgelijk geluid als in onderstaande video:

YouTube: PS5 Slim Call of Duty Bundle has Issues? (Watch This Before you Buy!)
Als de fan het maar doet denk ik dan :X
Mijn release PS5 maakt ook wel geluid maar als die het maar doet O-)

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:04

Yucko

One clown to rule them all !

Amaze86 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:35:
@joey82 PS5 slim zal eenmaal meer geluid maken dan de fat versie, ...
Ik snap bovenstaande opmerking niet helemaal :? De PS4 slim was stiller dan de reguliere PS4 dus ik zie niet in waarom de PS5 slim daarom luider zou zijn dan de PS5 OG/Phat?

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• FrankoNL
Yucko schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:24:
[...]

Ik snap bovenstaande opmerking niet helemaal :? De PS4 slim was stiller dan de reguliere PS4 dus ik zie niet in waarom de PS5 slim daarom luider zou zijn dan de PS5 OG/Phat?
Minder groot, minder ruimte, fan kleiner en/of moet harder werken.

Maar deze logica gaat bij de ps5 niet helemaal op. In principe is er geen reden dat de slim luider zou moeten zijn.

• Starscreamer
FrankoNL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:16:
[...]

Minder groot, minder ruimte, fan kleiner en/of moet harder werken.

Maar deze logica gaat bij de ps5 niet helemaal op. In principe is er geen reden dat de slim luider zou moeten zijn.
De nieuwe PS5 gebruikt toch bijna dezelfde onderdelen?
Na mijn weten wordt deze ook geen SLIM genoemd.
Enige voordeel is dat deze 30% kleiner is en iets meer opslag.
Betreft stroomverbuik hoef je hem niet voor te upgraden O-)

• Amaze86
Starscreamer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:31:
[...]

De nieuwe PS5 gebruikt toch bijna dezelfde onderdelen?
Na mijn weten wordt deze ook geen SLIM genoemd.
Enige voordeel is dat deze 30% kleiner is en iets meer opslag.
Betreft stroomverbuik hoef je hem niet voor te upgraden O-)
Klopt, en plus meer openingen rondom de behuizing, plus de fan moet harder draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:56
Jeetje, ik heb met de jaren best wat controllers versleten. Maar hoe (snel) die DS5 failen vind ik wel discutabel.

Een controller van m'n vriendin van 2 jaar oud maar weinig uurtjes heeft ontzettende drift. Opengemaakt blijkt het een gebroken koperen contactje, verder brandschoon van binnen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP5UqDlCravQxqLX4vzcRVvaktw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PQZHzGKCEvfz6YINd7dUqDXr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eczp7K1YYZfzsS1NH3DQOSLgeTE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tNxCkbHLdpyymlR2sUqEr4Cn.png?f=fotoalbum_tile

- knip -

• Ladbc
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-01-2024
Heyy,

Vorige maand ps5 bundle mw3 gekocht bij Nedgame. Nou kwam ik er gister achter dat de disc drive het niet doet. De ps5 pakt heel de cd niet. Alles geprobeerd wat er te vinden was op internet. Nu word ik door Nedgame door gestuurd naar Sony om daar mijn ps5 heen te sturen.(kan ook via Nedgame maar dat duurt langer).

Wat is precies mijn recht hierin? Heb ik recht om het te ruilen voor een nieuwe? Aangezien de ps5 net iets ouder is dan een maand. En de disc drive dus waarschijnlijk al vanaf het begin kapot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef120
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:38
Sodeknetter, mn PS5 (aankoop Februari 2023) valt het uit na 10 min in de store gezeten te hebben en wat downloads te hebben geactiveerd.

Hij startte al op met een melding van verkeerd afgesloten en herstel van externe usb opslag.

Om daarna na enkele minuten ineens uit te vallen en niet meer aan te gaan.
Heb de kappen eraf gehaald en stofzuiger erbij gepakt. Zag geen noemenswaardig stof.

Iemand een idee?

Update
Via Sony site troubleshooting gedaan maar eindig bij RMA. Jammer, laat em vannacht wel van de netstroom om morgen nog ff te kijken.

Oplossing:
Verklaar me maar voor gek.
Maar vanmorgen het netsnoer andersom in de PlayStation gedaan en hij startte.
Geen idee of dit het geval was of de onderbreking tijdens de nacht.
Hij doet het weer.

[ Voor 15% gewijzigd door Stef120 op 03-01-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM23MM
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-07 21:58
Na de kerstdagen dacht ik een paar weken geleden: laat ik mijn PS5 maar weer eens aanzetten.
Nu krijg ik bij iedere game die ik wil spelen de volgende foutcode: CE-108255-1.
Ik heb contact gehad met de klantenservice van Playstation en de door hen aangeraden stappen uitgeprobeerd, maar ook dit heeft niet geholpen. Het lijkt dus een duidelijk hardware probleem te zijn. Playstation wil alleen naar mijn probleem kijken als ik de vastgestelde €270,- betaal.
Dit is niet iets waar nu direct voor wil gaan aangezien die wat mij betreft onder het kopje garantietermijn /verwachte levensduur valt.

Wat raden jullie aan? Moet ik Bol.com benaderen, waar ik mijn PlayStation in september 2021 heb gekocht? Of hebben jullie nog andere tips hoe ik dit op een zo goed mogelijke manier kan aanvliegen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
TM23MM schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:58:
Na de kerstdagen dacht ik een paar weken geleden: laat ik mijn PS5 maar weer eens aanzetten.
Nu krijg ik bij iedere game die ik wil spelen de volgende foutcode: CE-108255-1.
Ik heb contact gehad met de klantenservice van Playstation en de door hen aangeraden stappen uitgeprobeerd, maar ook dit heeft niet geholpen. Het lijkt dus een duidelijk hardware probleem te zijn. Playstation wil alleen naar mijn probleem kijken als ik de vastgestelde €270,- betaal.
Dit is niet iets waar nu direct voor wil gaan aangezien die wat mij betreft onder het kopje garantietermijn /verwachte levensduur valt.

Wat raden jullie aan? Moet ik Bol.com benaderen, waar ik mijn PlayStation in september 2021 heb gekocht? Of hebben jullie nog andere tips hoe ik dit op een zo goed mogelijke manier kan aanvliegen?

https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Nou, het is weer feest. M'n tweede controller heeft ook een gammele linker stick.

Ik heb een setje blauwe hall effect sticks en kalibratiebordjes (V5) aangeschaft en hoop er dan weer even klaar mee te zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Amaze86 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:35:

Gewoon je ps5 slim terugsturen en nieuwe kopen.
ondertussen na 4 keer ruilen mijn geld terug gekregen, wel ff klaar mee....

• Starscreamer
TM23MM schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:58:

Ik denk dat het pech is want de 2 jaar garantie zit erop.
Als Sony hem repareert voor €270,- dan is het redelijk coulant een nieuwe PS5 is duurder ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankoNL
Starscreamer schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat het pech is want de 2 jaar garantie zit erop.
Als Sony hem repareert voor €270,- dan is het redelijk coulant een nieuwe PS5 is duurder ;)
Er is geen wettelijke garantietermijn van 2 jaar. Dat is afhankelijk van o.a. de verwachte levensduur van het product en de prijs.

Dat betekent overigens niet dat je gelijk krijgt. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen.

bol zal zeggen hij is buiten garantie dus zoek het maar uit. Sony wil alleen als je 270 euro betaald.

Praktisch gezien heb je twee keuzes:

Of je betaalt 270 euro of je koopt een nieuwe.

• Schweino
FrankoNL schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:14:
[...]

Er is geen wettelijke garantietermijn van 2 jaar. Dat is afhankelijk van o.a. de verwachte levensduur van het product en de prijs.

Dat betekent overigens niet dat je gelijk krijgt. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen.

bol zal zeggen hij is buiten garantie dus zoek het maar uit. Sony wil alleen als je 270 euro betaald.

Praktisch gezien heb je twee keuzes:

Of je betaalt 270 euro of je koopt een nieuwe.
Of je laat het door je rechtsbijstand regelen als je verzekerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
vraagje,

ben ik de enige die het raar vind dat:

je bij een defecte controller binnen garantietermijn ook de console mee moet sturen?

bij coolblue is dit blijkbaar normaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starscreamer
joey82 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:28:
vraagje,

je bij een defecte controller binnen garantietermijn ook de console mee moet sturen?

Dat is inderdaad vreemd 8)7
Welke logica ziet hierachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
joey82 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:28:
vraagje,

Ga gewoon naar een coolblue winkel met je controller, straks krijg je ook een andere ps5 slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-07 19:00
Vorig jaar juni 2023 een nieuwe PS5 gekocht bij de Mediamarkt Rijswijk. Helaas geen bon meer dus stond daar voor jan lul omdat de HDMI poort geen beeld meer gaf. Zonder bon of transactie kunnen ze niet helpen wat wel logisch is. Op barcode of serial kunnen ze blijkbaar niets vinden in het systeem. Ze namen daarvoor ook niet de moeite.

Uiteindelijk een winkeltje gevonden in Den Haag die voor 85 euro de HDMI poort heeft vervangen op het moederbord. Hij zegt dat het een bekend probleem is. Probleem binnen 2 uur verholpen en hij doet het weer :P
Nu is zeker weten de garantie voorbij _/-\o_ Maar wel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:02
Ik zit echt met een dilemma. Ik heb nu een stille PlayStation 5 Disc (day one) en een Sony PlayStation 5 Pro (day one). Maar de PlayStation 5 Pro maakt echt significant meer geluid, zeker vervelend voor de mensen in huis als je met koptelefoon speelt. En ook irritant als je met het geluid zacht speelt. Nu kan ik wachten op een nieuwe revisie Pro, maar de ervaring leert vaak dat er vooral op materiaal bespaard wordt (bijvoorbeeld kleinere koelribben etc.).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas-x-1982
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-04 20:31
Jumpman schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:26:
Ik zit echt met een dilemma. Ik heb nu een stille PlayStation 5 Disc (day one) en een Sony PlayStation 5 Pro (day one). Maar de PlayStation 5 Pro maakt echt significant meer geluid, zeker vervelend voor de mensen in huis als je met koptelefoon speelt. En ook irritant als je met het geluid zacht speelt. Nu kan ik wachten op een nieuwe revisie Pro, maar de ervaring leert vaak dat er vooral op materiaal bespaard wordt (bijvoorbeeld kleinere koelribben etc.).
Welke fan heb je? PS5 Pro's schijnen een Delta fan of een Foxconn fan te hebben, die verschillen in geluid. De Foxconn schijnt een stuk stiller te zijn. Je kan het checken door je rechter bovenste plate eraf te halen (kijkend naar de voorkant van de console) en het serienummer te lezen.

KSB = Delta
PVB = Foxconn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 21:52

MazeWing

The plot thickens...

Kijk of je (nog) de mogelijkheid hebt om te ruilen en hopen dat je dan een stillere versie krijgt. Zoals hierboven aangegeven zijn er inderdaad 2 fans waarbij de consensus is dat de Foxconn de stillere is. Maar buiten de fan heb je ook nog kans op (luide) coil whine. Er zijn dus uiteindelijk meerdere factoren die een rol gaan spelen.

Een revisie zal er ongetwijfeld komen maar ik verwacht dat dit nog wel een tijdje gaat duren. Kijkend naar de normale PS5 (en PS4 pro) heeft Sony tot op vandaag gebruik gemaakt van verschillende fabrikanten waarbij vanaf dag 1 al een bepaalde fabrikant stiller is dan de anderen (bij de normale PS5 was dit Delta). Kennelijk valt het volgens Sony allemaal "within spec" dus dan weet je hoe ruim hun marges zijn.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Het lijkt erop dat er in de PS5 Pro verschillende merken fans zitten. Er zijn gebruikers die zweren dat de één meer geluid maakt dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Die "coil whine" , om t toch even in de gaten te houden, is die al gelijk nieuw vanaf t begin waarneembaar na opstarten? Of bij bepaalde "veeleisende" spellen of pas na verloop van tijd? Qua spel ga ik als eerste voor GoW of Hogwarts Legacy.

.
KlaasjeNL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:48:
Ik heb die ervaring niet met Bol. Nieuw is altijd nieuw. Denk dat ik hem daar bestel. En inderdaad ook de disc versie. Schijnt zonder standaard ook mooi stabiel te staan.
Las ergens een opmerking dat zonder standaard 't de ventilatie in de weg kan zitten? Maar ik kijk wel. Altijd snel nabesteld als ik hem toch staande wil en t gammel blijkt.

Wel grappig dat je voor een PS5 Slim Disc + 2 controllers pakket meer kwijt bent dan wanneer je voor t kleinere pakket gaat en een 2e controller los erbij koopt (met vrijheid welke kleur).

P.s. toch ook bij Bol besteld. Had nog een cadeaubon van €80, dat doet wonderen en daarnaast select punten.

[ Voor 4% gewijzigd door Gim op 22-11-2024 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-07 09:59
Gim schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:39:
Die "coil whine" , om t toch even in de gaten te houden, is die al gelijk nieuw vanaf t begin waarneembaar na opstarten? Of bij bepaalde "veeleisende" spellen of pas na verloop van tijd? Qua spel ga ik als eerste voor GoW of Hogwarts Legacy.

.

[...]

Las ergens een opmerking dat zonder standaard 't de ventilatie in de weg kan zitten? Maar ik kijk wel. Altijd snel nabesteld als ik hem toch staande wil en t gammel blijkt.

Wel grappig dat je voor een PS5 Slim Disc + 2 controllers pakket meer kwijt bent dan wanneer je voor t kleinere pakket gaat en een 2e controller los erbij koopt (met vrijheid welke kleur).

P.s. toch ook bij Bol besteld. Had nog een cadeaubon van €80, dat doet wonderen en daarnaast select punten.
De Meeste PS5's hebben coil whine. Je kan het blijven terug sturen, maar uiteindelijk eindig je met hetzelfde probleem.

Die van mij heeft het ook, als je een meter ervandaan zit. Maar ik zit 2 en halve meter ervandaan, dus ik hoor het bijna niet over het geluid van mijn TV. De fan maakt meer geluid, als de coil whine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:51
DeadPhoenix86 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:03:
[...]

De Meeste PS5's hebben coil whine. Je kan het blijven terug sturen, maar uiteindelijk eindig je met hetzelfde probleem.

Die van mij heeft het ook, als je een meter ervandaan zit. Maar ik zit 2 en halve meter ervandaan, dus ik hoor het bijna niet over het geluid van mijn TV. De fan maakt meer geluid, als de coil whine.
Ik heb op YouTube gekeken/geluisterd hoe coil whine klinkt, maar dat heb ik toch echt niet op mijn PS5. Ik zit er praktisch naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-07 14:23
Klinkt alsof je de keuze al hebt gemaakt. Terugsturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
Zapato schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:16:
[...]

Ik heb op YouTube gekeken/geluisterd hoe coil whine klinkt, maar dat heb ik toch echt niet op mijn PS5. Ik zit er praktisch naast.
Misschien hoor jij het niet.
Sommige mensen kunnen bepaalde tonen niet horen.
Ik hoor zelf te goed.
Coil whine was ook iets wat je vroeger in ouderwetse TV's zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:51
DeadPhoenix86 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:34:
[...]

Misschien hoor jij het niet.
Sommige mensen kunnen bepaalde tonen niet horen.
Ik hoor zelf te goed.
Coil whine was ook iets wat je vroeger in ouderwetse TV's zat.
Ik ben 60. Zelfde effect als irritant geluid bij hangjongeren dat ouderen niet horen? Overigens is mijn gehoor wel prima volgens Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer UYL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-07 13:58
Ik heb ongeveer hetzelfde. Mijn fan van de 30th Edition Slim is luidt. Na wat onderzoek heb ik blijkbaar de ventilator van NMB. Dus ik ga hem gewoon vervangen met een Foxconn die ik ergens inkoop. Dan is het issue 99% zeker weg

Coil whine is overigens je moederbord welk stroom doorvoert van je voeding. Dat kan je eigenlijk niet oplossen. Een hoog piepje, of veel geluid vanwege blazen, is je venitlator.

[ Voor 10% gewijzigd door Meneer UYL op 22-11-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:02
Meneer UYL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:41:
[...]

Ik heb ongeveer hetzelfde. Mijn fan van de 30th Edition Slim is luidt. Na wat onderzoek heb ik blijkbaar de ventilator van NMB. Dus ik ga hem gewoon vervangen met een Foxconn die ik ergens inkoop. Dan is het issue 99% zeker weg

Coil whine is overigens je moederbord welk stroom doorvoert van je voeding. Dat kan je eigenlijk niet oplossen. Een hoog piepje, of veel geluid vanwege blazen, is je venitlator.
Hier ook 30th Anniversary Limited Edition. Ook. Of niet echt onder de indruk van graphics en PSSR, misschien speel ik de verkeerde games. Dit was ik bij de PlayStation 4 Pro met Rise Of The Tomb Raider wel toen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 21:06
Wat zijn jullie ervaringen met stick drift? Mijn DS die ik amper gebruik heeft hier heel veel last van, naar links en daardoor is er niet mee te spelen. Ik heb vaak het R3 pookje omhoog gehaald, geschoond, wattenstaafje er langs, paar keer rondjes links rechts draaien, hard drukken etc maar lijkt niet te helpen.

Heeft een van jullie goede ervaringen met een fix? Ik ben bereid het uit elkaar te halen en wat te prutsen want op deze manier kan de controller net zo goed in de kliko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
Zapato schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:40:
[...]

Ik ben 60. Zelfde effect als irritant geluid bij hangjongeren dat ouderen niet horen? Overigens is mijn gehoor wel prima volgens Apple.
Maakt niet uit hoe goed jij hoort. Er zijn mensen die sommige tonen niet horen,
Mijn vader hoort ook geen coil whine zelfs toen hij jong was, Want ik zei tegen mijn vader altijd, wat is dat piep geluid, en hij is van, wat piep geluid. En toen was hij nog in de 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HZde
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-03 11:11
Mijn PS5 Pro is gelukkig redelijk stil. Na een week gebruiken heb ik nog wel een soort van licht chemische plastic geur die van de Pro afkomt. Het is geen brandgeur o.i.d. Op internet lees ik dat het redelijk normaal is of kan zijn, maar de lucht stoort mij behoorlijk.

Hebben sommige van jullie hier ook last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1885112

Zapato schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:40:
[...]

Ah, je bent gewoon een ouwe lul dus. Dat verklaart een hoop. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1885112

HZde schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:58:
Mijn PS5 Pro is gelukkig redelijk stil. Na een week gebruiken heb ik nog wel een soort van licht chemische plastic geur die van de Pro afkomt. Het is geen brandgeur o.i.d. Op internet lees ik dat het redelijk normaal is of kan zijn, maar de lucht stoort mij behoorlijk.

Hebben sommige van jullie hier ook last van?
Dat zal de nieuwigheid zijn, denk ik. No worries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:42
HansPatat050 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:58:
Wat zijn jullie ervaringen met stick drift? Mijn DS die ik amper gebruik heeft hier heel veel last van, naar links en daardoor is er niet mee te spelen. Ik heb vaak het R3 pookje omhoog gehaald, geschoond, wattenstaafje er langs, paar keer rondjes links rechts draaien, hard drukken etc maar lijkt niet te helpen.

Heeft een van jullie goede ervaringen met een fix? Ik ben bereid het uit elkaar te halen en wat te prutsen want op deze manier kan de controller net zo goed in de kliko.
Echt nog nooit last van gehad met geen enkele controller, ook niet met de switch Joy Cons enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Meneer UYL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:41:
Het kan wel voorkomen worden, kijk maar naar de xbox. Daar hoor je er praktisch niemand over.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer UYL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-07 13:58
MazeWing schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:54:
[...]

Het kan wel voorkomen worden, kijk maar naar de xbox. Daar hoor je er praktisch niemand over.
De PS5 heeft geen dampening Power Supply.
In theorie kan het ja maar dat is dus 1% kans dat je een voeding treft.

Xbox is wat dst betreft helaas wat beter ge-engineer’d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07 16:32
Gim schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:39:

.

[...]

Hier ook bij Bol besteld. Uiteindelijk toch maar de disc versie besteld en een losse (zwarte) controller erbij. Hier komt hij in een Ikea-kastje met planken van een soort gaas te staan, dus ventilatie zal sowieso geen probleem zijn.

Nu nog een paar weken geduld tot hij met kerst uitgepakt mag worden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

KlaasjeNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:11:
[...]

Hier ook bij Bol besteld. Uiteindelijk toch maar de disc versie besteld en een losse (zwarte) controller erbij. Hier komt hij in een Ikea-kastje met planken van een soort gaas te staan, dus ventilatie zal sowieso geen probleem zijn.

Nu nog een paar weken geduld tot hij met kerst uitgepakt mag worden. O-)
Zou m toch even uitpakken en testen of alles in orde is zodat je het gewoon kan retourneren/omruilen mochten er problemen zijn. Je wil niet meteen in de reparatiemolen terechtkomen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07 16:32
MazeWing schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:44:
[...]

Zou m toch even uitpakken en testen of alles in orde is zodat je het gewoon kan retourneren/omruilen mochten er problemen zijn. Je wil niet meteen in de reparatiemolen terechtkomen…
Goed punt. Bol geeft 30 dagen recht op retour. De PS5 ligt sinds vandaag in een Budbee-kluis waar hij 7 dagen wordt vastgehouden. Ik denk dus dat ik hem komend weekend, zaterdag 30 november of zondag 1 december ga ophalen. Als ik mij niet vergis is dat de start van de retourtermijn. Dan kan de PS5 op 25 december worden uitgepakt en heb ik nog een kleine week om goed te testen. Mogelijk pak ik hem komend weekend al 1 keer uit om hem eens op te starten om er zeker van te zijn dat hij dat in elk geval doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokkie90
  • Registratie: Juli 2017
Mijn PS5 staat altijd in rustmodus en heeft altijd goed gewerkt. Nu de laatste weken als deze langer in rustmodus staat en ik wil hem opstarten geeft hij een blauw knipperend licht en blijft dit zo. Krijg hem dan ook niet meer uitgeschakeld zonder de kabel uit te trekken. Wanneer ik de console dan terug inschakel dan gaat hij de database terug herconstrueren en start hij terug op. Dus als PS5 uit staat en terug aanzet geeft dit geen probleem. Heb de cache al leeggemaakt in save mode, alsook database, geüpdate vanuit save mode, reset gedaan, niks helpt. Zijn er nog andere mogelijkheden of is dit een gevalletje terugsturen? Is nog wel onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-07 14:04
Mijn Ps5 gekocht bij Gamemania op 11-7-2023 gaf gisteren de geest,paar piepjes is het enige wat ie nog doet.
Nou probeerde ik het aan te melden bij Sony support maar die engelstalige jongeman kon of wilde mij niet helpen omdat hij beweerde dat Sony maar 1 jaar garantie geeft.
Kan niet terecht bij gamemania ,dus wat nu te doen ,heb nog 3 maanden wettelijke garantie toch ?

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GRAD85 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:41:
Mijn Ps5 gekocht bij Gamemania op 11-7-2023 gaf gisteren de geest,paar piepjes is het enige wat ie nog doet.
Nou probeerde ik het aan te melden bij Sony support maar die engelstalige jongeman kon of wilde mij niet helpen omdat hij beweerde dat Sony maar 1 jaar garantie geeft.
Kan niet terecht bij gamemania ,dus wat nu te doen ,heb nog 3 maanden wettelijke garantie toch ?
Het probleem is idd dat je de wettelijke garantie bij de verkoper (gamemania) hebt, niet van de producent (sony).
Voor de GameMania maakt dat het wat problematisch inderdaad.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Heb in het verleden een keer of 3 controllers aangemeld voor reparatie ,ook na een jaar nooit een probleem.
Nu werd ik geholpen door een engels sprekende man die elke keer pauze inlaste om raad te vragen [ Ned 020 Nr helpdesk uitbesteed ? ]

Wacht nog paar dagen op de mail van het team wat de zaak in behandeling zou hebben ,anders maar rechtshulp inschakelen.
Kan toch niet zo zijn dat een apparaat van 460 euro na 20/21 Mnd kapot gaat en je het maar moet uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Nu online
GRAD85 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:18:
Heb in het verleden een keer of 3 controllers aangemeld voor reparatie ,ook na een jaar nooit een probleem.
Nu werd ik geholpen door een engels sprekende man die elke keer pauze inlaste om raad te vragen [ Ned 020 Nr helpdesk uitbesteed ? ]

Wacht nog paar dagen op de mail van het team wat de zaak in behandeling zou hebben ,anders maar rechtshulp inschakelen.
Kan toch niet zo zijn dat een apparaat van 460 euro na 20/21 Mnd kapot gaat en je het maar moet uitzoeken.
Ik snap dat het lastig is, maar voor wettelijke garantie (ook wel conformiteitsgarantie) moet je toch echt bij de verkoper zijn.
De fabrikant heeft, volgens mij, een wettelijk termijn van 1 jaar fabrieksgarantie. Dit is aan de fabrikant om hier uit te breiden of coulance te bieden als je product na 1 jaar kapot gaat.

Op de website van Radar staat ook wat informatie. Ik denk alleen dat je pech hebt.

Edit: Ik weet niet hoe het zit met een doorstart, wat er dan voor rechten en plichten gelden voor de winkel/webshop. Ik meen mij te herinneren dat GameMania doorgaat als alleen webshop. Dit is echter een situatie waar @fopjurist en @Real veel meer over weten, dus dat laat ik aan hen over.

[ Voor 11% gewijzigd door Xerox op 03-04-2025 15:25 ]

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:44
GRAD85 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:41:
Misschien loop ik wat op de zaken vooruit, maar is er een console reparatieservice bij jou in de buurt? Mogelijk dat je de console relatief goedkoop kan laten repareren, voor het geval Sony niet mee wil werken. Volgens mij verkoopt PlayStation Direct ook refurbished consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
En hij doet het weer,raar ding die Ps5.
Paar dagen van de stroom af,gedreigd dat ie de kliko in zou gaan,met de stofzuiger alle openingen gecleand ,zag wel niks maar ja en voila hij doet het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:19
Ik heb een probleem met mijn Ps5 en ik hoop dat er hier iemand een eventuele fix heeft of een oorzaak.

Ik heb de welbekende fout ce-10825 1 , ik heb het in meerdere games.
Jedi : Fallen order kan ik bv een tijdje spelen vooraleer hij crashed en die fout geeft.
Diablo IV kreeg ik eergisteren opgestart en gisteren raakte hij zelfs niet eens voorbij het inlogscherm maar crasht meteen met die foutcode als gevolg.

Wat heb ik al geprobeerd:
Diablo IV opnieuw geinstalleerd zo wel op de interne SSD als op de bijgeplaatste M.2 SSD, beide maken geen verschil.

Via safemodus de database gereconstrueerd en die andere optie ook gedaan.

Ps5 heeft de laatste update, games zijn ook geupdate.

Heeft er iemand eventueel nog een fix vooraleer ik een fabrieksreset doe of is dit de enige werkende optie?

Ik heb ook nog garantie bij Coolblue tot 11/11

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Boy
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-07 12:46
Het is erg vervelend als je steeds de foutcode CE-108255-1 krijgt en je games vastlopen. Ik heb deze fout zelf ook ooit gehad op mijn vorige PS5. Daarom geef ik je graag een tip die mogelijk kan helpen.

Bij bepaalde PS5-modellen van vóór de Slim-versie is het bekend dat er na verloop van tijd problemen kunnen ontstaan met de liquid metal die Sony gebruikt om de CPU te koelen. Als de console langdurig verticaal staat, kan deze vloeibare metaalcompound langzaam naar beneden zakken. Daardoor kunnen er droge plekken op de CPU ontstaan, wat oververhitting of instabiliteit kan veroorzaken — en dus foutcodes zoals CE-108255-1.

Op aanraden van iemand heb ik mijn PS5 toen een tijdje horizontaal geplaatst. Volgens die persoon zou het liquid metal dan weer terugvloeien, waardoor de hele CPU opnieuw gelijkmatig bedekt wordt. Of dat echt zo werkt weet ik niet zeker, maar: baat het niet, dan schaadt het niet. In mijn geval had ik daarna in elk geval minder last van crashes, en de foutcode verdween zelfs helemaal.

Het is natuurlijk geen garantie, maar het is het proberen zeker waard. Zorg er ook voor dat je PS5 goed geventileerd staat en altijd up-to-date is met de nieuwste systeemsoftware.

Daarnaast raad ik je aan om — voor de zekerheid — een volledige fabrieksreset van je PS5 uit te voeren. Vergeet dan niet om vooraf een back-up van je gegevens te maken. Ook is het slim om de kap van de PS5 eraf te halen en te controleren of de ventilator niet vol stof zit. Bij mij was dat namelijk ook het geval. Je kunt de fan voorzichtig schoonmaken met een stofzuiger of een luchtblazer — dat kan al een groot verschil maken in prestaties en stabiliteit.

Hieronder staat een link naar een video over het liquid metal-probleem bij de PS5:
YouTube: How to Fix the PS5 Liquid Metal Problem

[ Voor 16% gewijzigd door Game-Boy op 19-07-2025 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Bedankt voor je antwoord. De Ps5 heeft mij altijd horizontaal gelegen dus dat kan al uitgesloten worden. Fabrieksreset heb ik ook uitgevoerd zonder resultaat.

Ondertussen heb ik hem al bij Coolblue binnengegegen en zijn zij bezig met de reparatie.
Benieuwd of er iets vervangen word of dat ik gewoon een nieuwe krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Game-Boy
Geen probleem, ik help je graag. Goed om te horen dat Coolblue het inmiddels voor je oppakt. Hopelijk heb je je PS5 snel weer terug en kun je weer zorgeloos gamen.

Ik had nog een vraag naar aanleiding van wat je eerder vertelde: je gaf aan dat met name games zoals Jedi: Fallen Order en Diablo IV crashten en de foutcode CE-108255-1 gaven.
Bij welke andere titels ben je deze foutcode nog meer tegengekomen?
En waren er ook games waarbij dit probleem zich juist níét voordeed?

Daarnaast ben ik benieuwd of je deze foutcode — of iets vergelijkbaars — ooit hebt ervaren terwijl de PS5 géén game draaide, bijvoorbeeld wanneer je in het hoofdmenu was of een app gebruikte zoals YouTube of Netflix.

In mijn eigen ervaring trad de foutcode vooral op bij zwaardere, grafisch intensieve games zoals Assassin’s Creed Valhalla. Rustigere of minder veeleisende games leken daarentegen geen problemen te veroorzaken. De crashes kwamen vooral voor tijdens drukke, actievolle scènes.

Ik hoor graag of jouw ervaring vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Game-Boy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:24:
Geen probleem, ik help je graag. Goed om te horen dat Coolblue het inmiddels voor je oppakt. Hopelijk heb je je PS5 snel weer terug en kun je weer zorgeloos gamen.

Ik had nog een vraag naar aanleiding van wat je eerder vertelde: je gaf aan dat met name games zoals Jedi: Fallen Order en Diablo IV crashten en de foutcode CE-108255-1 gaven.
Bij welke andere titels ben je deze foutcode nog meer tegengekomen?
En waren er ook games waarbij dit probleem zich juist níét voordeed?

Daarnaast ben ik benieuwd of je deze foutcode — of iets vergelijkbaars — ooit hebt ervaren terwijl de PS5 géén game draaide, bijvoorbeeld wanneer je in het hoofdmenu was of een app gebruikte zoals YouTube of Netflix.

In mijn eigen ervaring trad de foutcode vooral op bij zwaardere, grafisch intensieve games zoals Assassin’s Creed Valhalla. Rustigere of minder veeleisende games leken daarentegen geen problemen te veroorzaken. De crashes kwamen vooral voor tijdens drukke, actievolle scènes.

Ik hoor graag of jouw ervaring vergelijkbaar is.
Eerste game waar het misging was Star Wars Battlefront 2. Ondertussen toch ook een game die al wat jaartjes oud is. Daarna had ik tegelijk Star Wars Jedi : fallen order geïnstalleerd en naar de gratis Ps5 versie geupgrade. Die haalde welgeteld de 20min en daarna crashtte die met die fout.
In battlefront 2 kreeg je vaak soort paars/blauwe artifacts/glinsteringen op je beeldscherm waarna hij niet veel daarna crashtte. Jedi:fallen order uiteindelijk als ps4 versie geïnstalleerd en dat ging redelijk maar toch af en toe een crash. Diablo IV crashtte zelfs al tijdens het inloggen.
Heb het alleen tijdens het gamen, als hij gewoon op startscherm staat geeft hij geen FC's. Netflix en dergelijke gebruik ik niet via de PS.

Normaliter verwijder je de problematische game(s) en is de foutcode opgelost, hier bleef deze echter opkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Game-Boy
Hoewel je er op dit moment misschien niet veel meer aan hebt — aangezien je PS5 onder garantie valt en waarschijnlijk gerepareerd of vervangen zal worden — wil ik toch een mogelijke oorzaak met je delen. Ik heb jouw probleem namelijk besproken met iemand die veel ervaring heeft op het gebied van hardwarediagnostiek.

Volgens hem is er met ongeveer 99% zekerheid sprake van een hardwarematig defect. Hoewel je PS5 altijd horizontaal geplaatst is, sluit hij niet uit dat het probleem toch te maken kan hebben met de liquid metal die Sony gebruikt voor de koeling van de APU. Ook bij horizontale plaatsing kunnen er namelijk problemen ontstaan, zoals verplaatsing of uitdroging van deze vloeibare metaalverbinding.

Volgens hem is het nog altijd niet met 100% zekerheid te zeggen dat horizontale plaatsing zulke problemen volledig kan voorkomen. Een horizontale stand is waarschijnlijk wel beter en verkleint de kans op complicaties, maar sluit ze dus niet volledig uit.

Je hebt bovendien alle logische softwarematige stappen al doorlopen — van systeemherstel tot herinstallatie van games en het wisselen van opslag — zonder resultaat. Het feit dat de fout blijft optreden, wijst dan ook sterk op een onderliggend hardwareprobleem.

In dit geval lijkt een fabrieksfout of slijtage aan interne componenten de meest waarschijnlijke oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Hardwarematigprobleem dacht ik ook al aan inderdaad.
We gaan het zien hoe coolblue het oplost.
Keep you posted :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyNick
  • Laatst online: 00:55
Dacht dat het liquid metal issue icm horizontale plaatsing debunked was, maar zie nu dat Sony dit erkent heeft dat het in sommige gevallen een issue kan zijn.

Is wel alleen met de reguliere ps5, de slim & pro versie zijn hierop aangepast volgens Gemini🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Game-Boy
SpeedyNick schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:24:
Dacht dat het liquid metal issue icm horizontale plaatsing debunked was, maar zie nu dat Sony dit erkent heeft dat het in sommige gevallen een issue kan zijn.

Is wel alleen met de reguliere ps5, de slim & pro versie zijn hierop aangepast volgens Gemini🙂
De Slim- en Pro-versies van de PS5 zijn inderdaad aangepast. Ze bevatten nu groeven op de metalen plaat onder de APU, zodat de liquid metal beter op zijn plaats blijft.

Steve van TronicsFix heeft inmiddels zijn eerste PS5 Pro onderzocht, en daarbij bleek de liquid metal nog perfect op zijn plek te zitten. Het defect lag dus niet aan de liquid metal. Voor zover hij kon beoordelen, lijkt Sony het liquid-metalprobleem met dit nieuwe ontwerp te hebben opgelost.

Toch is het nog te vroeg om met 100% zekerheid te zeggen dat het probleem volledig is verholpen — daarvoor zijn de Slim- en Pro-modellen nog niet lang genoeg op de markt.

Hier is een link naar Steve van TronicsFix waarin hij zijn eerste PS5 Pro repareert:
YouTube: I Bought The FIRST Broken PS5 Pro - But Can I Fix It?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Vind dat toch een raar probleem.. koelpasta hoort gewoon op zijn plek te blijven.
Cpu's van pc's staan toch ook voor 99% verticaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Game-Boy
Moechy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:13:
Vind dat toch een raar probleem.. koelpasta hoort gewoon op zijn plek te blijven.
Cpu's van pc's staan toch ook voor 99% verticaal?
Als je dit een “raar probleem” noemt, dan onderschat je duidelijk de complexiteit van het ontwerp en de thermische eigenschappen van de PS5. Koelpasta en liquid metal zijn fundamenteel verschillende materialen met elk hun eigen eigenschappen en toepassingen. Koelpasta is visceus, minder vloeibaar en relatief eenvoudig te verwerken. Liquid metal daarentegen is sterk geleidend, extreem vloeibaar en daardoor ook lastiger te beheersen — maar het biedt wél superieure thermische prestaties.

Juist vanwege die uitstekende warmtegeleiding wordt liquid metal toegepast bij krachtige chips zoals de APU van de PS5. Echter, bij de oorspronkelijke modellen hield Sony onvoldoende rekening met de risico’s die het gebruik van liquid metal met zich meebrengt — met name in combinatie met verticale plaatsing van de console. Door zwaartekracht kon het materiaal zich verplaatsen, ophopen op één plek en elders opdrogen, met als gevolg onvoldoende dekking op delen van de APU. Dit kon resulteren in thermische instabiliteit en, in ernstige gevallen, leiden tot systeemfouten zoals de beruchte CE-108255-1.

In de nieuwere PS5 Slim- en Pro-modellen heeft Sony dit risico aangepakt. De koelplaat onder de APU is herzien en bevat nu fijne groeven die het liquid metal op zijn plaats houden, zelfs bij langdurige belasting of verticale plaatsing. Deze structurele wijziging laat zien dat Sony het probleem heeft onderkend en stappen heeft genomen om het gebruik van liquid metal betrouwbaarder te maken in de praktijk.

https://www.xda-developer...liquid-metal-cpu-cooling/

[ Voor 58% gewijzigd door Game-Boy op 20-07-2025 17:57 ]

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Let op:
Waar kan ik garantie claimen?

- Hoofdzakelijk bij de verkopende winkel (wettelijke- of consumentengarantie): in NL/BE n.a.v. Europese regelgeving minstens 2 jaar*
- Bij Sony zelf (fabrieksgarantie): tot 1 jaar na originele aankoopdatum. Sony heeft als fabrikant geen verplichtingen, die liggen wettelijk gezien bij de verkoper.
Let op: Als je direct bij Sony koopt geld het eerste punt en krijg je bij Sony ook minstens 2 jaar garantie.

Garantie geldt in beide gevallen voor het volledige product, dus ook meegeleverde accessoires zoals de controller.
*: Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere. Men spreekt ook wel over de 'verwachte levensduur', maar deze is in de praktijk lastig vast te stellen. De meeste verkopers houden de EU richtlijnen aan en geven meestal minstens 2-3 jaar garantie op electronica. Dat hoeft echter niet te betekenen dat je daarna geen wettelijke garantie meer kunt claimen.
- de eerste 6 óf 12 maanden** maanden na verkoop ligt de bewijslast voor een defect altijd bij de verkoper. Daarna ligt die bewijslast bij jou als consument. Dit kan van belang zijn bij een garantieclaim; meer info in de links onderaan
- In NL en Belgie is de verkoper altijd wettelijk aansprakelijk voor de afhandeling van garantie. Een verkoper mag je nooit doorverwijzen naar de fabrikant of kosten rekenen voor de afhandeling.

Meer info:
• * https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
• ** https://www.consuwijzer.n...et-niet-kapot-heb-gemaakt
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie