MC_Sparkles schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:01:
@Verwijderd Ik heb een aantal oplossingen uit je TS gehaald en heb wel een aantal vragen hoe je dit denkt te realiseren, omdat er een aantal zaken zijn die naar mijn idee onrealistisch zijn als oplossing.
-Meer investeren in ov en fietsinfra
Hoeveel moet je meer investeren en waar haal je dit geld vooral vandaan? Aangezien je hiermee de auto rijden wilt verminderen, kan je het geld niet bij de auto's vandaan halen, aangezien dat inkomsten potje telkens kleiner word en de investering in bijv. het OV telkens meer word, aangezien er meer gebruikers zijn.
Fietsinfrastructuur verdient zichzelf terug:
https://www.fietsberaad.n...etsinfra-kan-maatschappel
OV zou vooral efficiënter moeten.
-Stoppen met salaris uitbetalen in auto’s en tankkaarten (vooral in België)
Hoe wil je dit voor sommige beroepen doen? Ik heb ook een lease-auto en dat is niet omdat mijn werkgever mijn graag extra beloond, maar vooral omdat ik door het hele land moet werken. Niet elke dag uiteraard, maar onze klanten zitten door het hele land. Zodra een werkgever hier niet meer in voorziet, hoe moet het werk dan uitgevoerd worden of verlies je als bedrijf zijnde dan maar klanten?
Het gaat over salariswagens, niet over dienstwagens. In België is dat een
groot probleem.
-Niet 'in the middle of nowhere' gaan wonen (vooral België) en geen job op 50 km afstand aannemen
Dit is erg onrealistisch. Als ik naar mijn zelf kijk, woon ik 80km van het kantoor af. Maar veel dichterbij gaan wonen is niet een optie ivm de bizar hoge huizenprijs. Echter zijn er ook geen werkgevers in mijn omgeving waar ik het huidige werk kan uitvoeren. Nu heb ik een redelijke goede baan en nog mogelijkheden, maar hoe zit dat met iemand die onderaan de sociale ladder staat? Waar moet hij/zij dit van gaan bekostigen om te verhuizen naar de gebieden waar veel laaggeschoold werk beschikbaar is?
Dat kan inderdaad niet van vandaag op morgen, maar bekijk al eens de mogelijke quick-wins (de grafiek van pendelafstanden die ik eerder gepost heb). Toch vind ik het soms vreemd dat iemand die op 80 km van zijn werk woont, geen enkele andere geschikte job vindt binnen die straal. Maar goed, dergelijke afstanden zijn eerder de uitzondering waardoor die niet voor de grote verkeersvolumes zorgen.
-Een mobiscore voor elke woning
Is een gevolg hiervan niet dat de woningen met een lage score niet meer verkocht kunnen worden? Omdat je eigenlijk op een slechte locatie woont en een auto zo duur gemaakt is, dat dit voor mensen niet te betalen is.
In het begin zou dit 'ongebonden' zijn, eerder als een vorm van sensibilisering, waar ook potentiële kopers rekening mee kunnen houden.
-Thuiswerken zo veel mogelijk toepassen
Zijn heel veel beroepsgroepen waar dit geen mogelijkheid is. Dat zien we nu ook met de Corona-crisis en dan bedoel ik niet de werkgever die zijn medewerkers niet vertrouwd, maar bijv. ambachten als bakker, schilder, maar ook mensen die in laboratoria werken, zorgpersoneel etc.
Inderdaad, maar in België zijn er sinds maart soms dagen zonder structurele files, wat toch aantoont dat het een enorm potentieel heeft. Ok, er is minder economische activiteit en minder recreatief verkeer, maar toch...
-Rijbewijs moeilijker en duurder maken
Is het nog niet duur genoeg? In NL kost het genoeg volgens mij en is het al erg moeilijk. De verhalen van mensen die zakken omdat iets net te veel of te weinig doen(spiegelen bijv) kennen we allemaal wel denk ik.
Dit is meer vanuit een Belgisch perspectief, soms heb ik het gevoel dat elke marginaal (of in NL 'flodder', 'tokkie'

) zomaar een rijbewijs kan halen. Herhalingen en medische checks op latere leeftijd zouden ook welkom zijn.
-Autofabrikanten verbieden om auto’s te maken die sneller dan 130 kunnen (muv hulpdiensten), meer dan 1,5 ton wegen en hoger dan 1,5 meter zijn
Er zijn buiten de hulpdiensten nog zoveel meer zaken waar een grotere auto benodigd is. Denk aan taxi-vervoer voor bijv. speciaal onderwijs, maar ook bijv. voor ouderen. Hoe ga je een paard vervoeren? Hoe gaat een aannemer zijn hardware vervoeren? Hoe verwacht je dat de pakketdienst het gaat doen? Dit gaat vooral om je bizarre oplossing omtrent gewicht en de hoogte. De snelheid zie ik liever ook niet, maar dat is meer omdat ik graag naar racen kijk. 200km/h is nergens voor nodig voor consumenten vervoer.
Daarvoor dienen bestelwagens en minibusjes toch? Ik heb het over beperkingen op personenwagens, zodat ook de auto's zelf wat meer 'compatibel' zijn:
"De Zweedse verzekeraar Folksam heeft een test uitgevoerd waarbij een Land Rover Freelander, een relatief lichte suv met 50 kilometer per uur in de flank van een Saab 9000 reed. Die personenwagen scoort zeer goed wat passieve veiligheid betreft, maar in dit geval waren de overlevingskansen van de bestuurder nihil: de motorkap van de Land Rover raakte voluit het hoofd van de test-dummy. Ook bij frontale aanrijdingen en bij kop-staartbotsingen dringt zo'n suv veel sneller de passagiersruimte binnen. Als je een lange motorkap of kofferbak hebt, kan dat nog meevallen, maar in kleine stadsautootjes zitten de passagiers zo'n beetje tegen de achterruit aan. Je krijgt aanrijdingen met zware gevolgen, zelfs bij lage snelheden.''
-GSM-jammer in elke auto (als hij rijdt)
Oke en hoe bel ik 112? Hoezo mag mijn passagier niet even zijn/haar telefoon gebruiken? Hoe kan ik met collega's overleggen als ik onderweg naar huis ben en er een calamiteit optreed bij een klant waarbij ik degene bent die de know-how heeft? Uiteraard hands-free.
Ook hands-free is
4x gevaarlijker en anders kan je altijd stoppen om te bellen, doe ik ook met de fiets.
-Auto’s en brandstof zwaarder belasten, zoals in Denemarken
Dit is vooral België vermoed ik. NL is hier al erg goed in. We noemen de auto niets voor niets de melkkoe
Hebben jullie een totale kosten-batenanalyse per voertuig? Dus inclusief alle externe kosten. Ik zou die graag eens zien voor we het hebben over een 'melkkoe'

-Algemene kilometerheffing op alle wegen
Dit is gewoon burgertje pesten omdat hij een auto heeft. Soms is er gewoon geen keuze en om dan op elke weg KM-heffing te heffen gaat nergens over. Naar mijn idee zou dit alleen in probleem gebieden moeten, waar bijv. veel smog is, maar op een weggetje in the middle of nowhere waar 1 auto rijd en 3 schapen lopen is dit natuurlijk van de zotte.
Het is een shift van betalen voor auto
bezit naar auto
gebruik. Wie de auto echt nodig heeft krijgt minder files in de plaats. Van 'fileprofessor' Willy Miermans:
"Je mag niet de fout maken om te denken dat alle mensen die nu in het verkeer zitten bij een kilometerheffing ook nog de baan op zullen gaan. Er rijdt zeer veel onzin op onze wegen. Dat merken we nu al als er wegenwerken zijn. Plots daalt op die plek de verkeersdruk spectaculair. Waarom? Omdat mensen hun onzinnige verplaatsingen uitstellen. Wij doen altijd alsof het de hardwerkende Vlaming is die het hele land doorkruist om naar Brussel of Antwerpen te rijden. Niks van! Er zit veel recreatief verkeer op de Antwerpse en Brusselse Ring. Allemaal mensen die eigenlijk ook op een ander tijdstip zouden kunnen rijden. Die zijn onmiddellijk weg als je geld vraagt."
-Vrachtwagens weren aan schoolpoorten tijdens schoolspits
Het topic gaat over auto's toch? Althans als iemand over de vrachtwagens begint, word het daarmee afgeschoten dat het hier over auto's gaat.
Inderdaad, dan hoort die er niet thuis, maar de roep naar zo'n maatregel wordt toch ook steeds luider.
-In elk bedrijf een fietsvergoeding van 50 cent per km verplichten
Dit is een sigaar uit eigen zak. Waar denk je dat de werkgever dit vandaan gaat halen? Die belast dit gewoon door aan de klant, dus uiteindelijk betaal je dit uit eigen zak. Daarnaast is 50cent per km veel te veel. De huidige vergoeding in NL is 19 cent onbelast per KM(daarboven word het belast) en dat is voor de auto te weinig, maar voor een fiets meer dan voldoende.
Kan misschien gehaald worden bij de tankkaarten? Want daar is blijkbaar wel altijd genoeg geld voor... Dan wel enkel voor de 'pure' salariswagen, niet voor dienstwagens en dienstverkeer.
-Geen nieuwe winkel(-centra) langs verbindingswegen
Dit is toch juist de meest logische locatie? Juist die boulevards direct aan bijv. een snelweg of een N-weg direct van de snelweg zijn juist perfect bereikbaar. Vaak buiten de woonwijken nog en al het verkeer kan snel aankomen en wegrijden door juist die verbindingsweg.
Baanwinkels worden steeds meer aan banden gelegd omdat ze te veel autoverkeer aantrekken en de leegstand in centra doen toenemen:
https://www.hln.be/bevere...n-banden-gelegd~a1756cbd/Ik zie gewoon niet hoe je autogebruik kan terugdringen, zonder dat de bestuurders hun leven zo moeten omgooien. Ik heb in het verleden ook 24x7 diensten gedraaid. Het OV is een factor waar 24x7 gewoon niet mee werkt, ivm de begin- of eindtijden van de diensten. Moeten deze mensen dan maar bizar veel geld gaan betalen voor een auto omdat er verder geen mogelijkheid is? Tuurlijk kan je fietsen, maar dan is het afhankelijk hoever het is. Het terugdringen van autogebruik is iets heel moeilijks en waarvan ik denk dat het niet gaat lukken.
Alle begin is moeilijk, maar met overgangsmaatregelen en sociale correcties is er veel mogelijk. Het circulatieplan in Gent botste ook op veel weerstand, alsof de wereld ging vergaan, maar nu hebben de meeste zich aangepast, is men tevreden en wil men niet meer terug. Er zijn uitzonderingen voor gehandicapten, etc.
Er zijn naar mijn idee 2 zaken waar we als maatschappij ons voor in moeten zetten.
* Transitie naar schonere auto's qua uitstoot. Dat is voor het klimaatvraagstuk de snelste manier(buiten de auto per direct afschaffen, maar dat is niet realistisch) en mensen hebben nog steeds de mogelijkheid om hun huidige bewegingen nog steeds te maken.
Ok, maar die lossen maar een deel van de problemen op (zie openingspost bij 'elektrische auto's')
* Bewustzijn bij de maatschappij dat we de auto laten staan voor niet-noodzakelijke ritjes. Nu is dat voor iedereen anders natuurlijk wat noodzakelijk is, maar ik bedoel vooral de rit naar de bakker op de hoek, omdat het regent bijv.
Dat is één van de dingen die ik al een heel topic duidelijk probeer te maken

Zaken zomaar duurder maken, zijn in mijn beleving vooral burgertje pesten en de staatskas spekken. Mogelijk komt dit gevoel doordat de NL overheid de auto ook als melkkoe hiervoor gebruikt.
Maar toch, op een bepaald moment is de periode van sensibilisering voorbij. Uit ideologie of maatschappelijke noodzaak gaan slechts weinigen hun gedrag veranderen. Voor het klimaat is er bvb. een CO2-taks en met de opbrengsten kan je duurzame alternatieven goedkoper maken. Kan je ook doen voor bvb. vlees vs. groenten. Zo is het uiteindelijk geen belastingverhoging maar een tax-shift.
Bedankt voor je constructieve reactie, niet iedereen in dit topic doet het op die manier...