“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Een hoop milieu beleid is (in theorie, niet persé in de praktijk omdat een hoop ook greenwashing is voor stemmen) gericht op de wereld leefbaar houden, het aantal klimaatdoden zoveel mogelijk te beperken (ja, ze zijn er al in de miljoenen, en het aantal klimaat vluchtelingen begint ook zorgwekkend toe te nemen) en zorgen dat er in de toekomst voldoende schoon water/eten is voor alle mensen die er komen.
Dan heb je nog de conservatie view, die alles willen laten bij wat het is. Hier valt echter weer moeilijk te bepalen wat natuurlijk verloop is en wat niet. Soms komt het echt duidelijk door menselijke onevenwichtigheden veroorzaakt door bijv. industrie en urbanisatie maar soms is het ook minder duidelijk natuurlijk (moeten wij wel diersoorten beschermen waarvan het leefgebied omgekapt is maar niet de diersoorten die het kwijtraken door een natuurbrand of die leiden aan een pandemie?). Met geboorte beperking van mensen ga ja natuurlijk ook tegen de conservatie van natuur in, voortplanting van mensen is immers puur natuur.
Dan heb je idd de nihilistische view die vooral genocide van mensen wil (voortplanting stoppen zodat de mensheid verdwijnt is immers ook een vorm van genocide).
Zelf ben ik van de eerste groep, die vooral een leefbare wereld wil voor ons nageslacht. Ik werk dan ook naar dat doel toe, zuinig leven, werk doen dat de wereld leefbaarder dient te maken, actief in de politiek toewerken naar dit punt, maar wil dus zeker ook kinderen die daar de vruchten van kunnen plukken.
Ja, voor een belangrijk deel wel. Maar zo zit de mens in elkaar, financiele voordelen zorgen dat de wereld verandert. Alleen vanwege "het goede doel" is zelden genoeg.Gunner schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:38:
[...]
Ergo; zakelijke rijders kiezen dus voor hun portemonnee en niet omdat ze zo milieubewust zijn. De verkoopcijfers tonen het aan.
Tja, het moet ergens beginnen. Zolang de EV nog duurder is dan een equivalente ICE is zakelijke stimulering de effectiefste manier. Net als de eerste mobiele telefoons zakelijk werden aangeschaft, de eerste grote platte schermen zakelijk werden toegepast, de eerste PC's, videorecorders etc etc.Ik wil best een EV maar als ik dit soort ongelijkheid zie wordt ik gewoon een beetje boos van.
Als de lijn zich doortrekt zal rond 2024 een EV even veel kosten om te produceren als een equivalente ICE en daarna zelfs goedkoper gaan worden. Dan zal de echte doorbraak optreden.
Beetje een dooddoenerarsimo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:47:
Tja, het moet ergens beginnen.
Maar even serieus.... waarom pas na zoveel jaren ook *iets* voor een particuliere rijder doen en dan ook nog eens in een vorm gieten dat echt maar een hele beperkte groep er van kan profiteren omdat het beperkte potje al heel erg snel leeg is.
Ik probeer het te begrijpen maar het lukt niet. Komt wel ietwat discriminerend op me over.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Zelfs dan zie je denk ik ongelijkheden. Armere mensen hebben minder vaak de gelegenheid om zelf laadinfrastructuur te hebben, en voor dat bij elke parkeerplek in woongebieden staat ben je ook weer wat verder dan 2024. Een parkeerplek voor de deur is ook een luxe. Arme mensen zullen dus ook bij een gelijke prijs meer nadeel ondervinden aan een transitie dan rijke mensen (gemiddeld) en dus minder snel van de ICE afstappen.arsimo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:47:
[...]
Als de lijn zich doortrekt zal rond 2024 een EV even veel kosten om te produceren als een equivalente ICE en daarna zelfs goedkoper gaan worden. Dan zal de echte doorbraak optreden.
Ik denk dat de tipping point nog iets verder in de toekomst ligt, als ook de infrastructuur grotendeels op de EV aangepast is.
Geld. Zakelijke stimulering (lees: bijtelling) is goedkoper en effectiever. Particuliere stimulering is in feite geld weggeven omdat een EV vooralsnog duurder is dan een equivalente ICE.Gunner schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:52:
[...]
Beetje een dooddoener
Maar even serieus.... waarom pas na zoveel jaren ook *iets* voor een particuliere rijder doen en dan ook nog eens in een vorm gieten dat echt maar een hele beperkte groep er van kan profiteren omdat het beperkte potje al heel erg snel leeg is.
Ik probeer het te begrijpen maar het lukt niet. Komt wel ietwat discriminerend op me over.
Overigens op de bijtelling na is de stimulering ook gelijk voor de particulier. Ook bij particuliere aanschaf van een EV betaalt men geen BPM en wegenbelasting. Alleen is dat begrijpelijk in de meeste gevallen niet voldoende. Die subsidie voor particuliere aanschaf van relatief goedkopere EV's is dan een extraatje en vanwege de kosten beperkt.
Particuliere EV zal in de praktijk van de grond komen als de prijs gelijk wordt aan een ICE. Maar daarvoor moeten eerst voldoende EV's verkocht zijn anders daalt die prijs nooit. Net zoals dus met computers, mobiele telefoons etc gebeurd is. Alleen was daar geen financiele overheidsstimulering voor nodig.
Als het tempo doorzet zal ook in 2024 de laadinfrastructuur een enorm stuk verder zijn. Net als de range van de EV.svenk91 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:53:
[...]
Zelfs dan zie je denk ik ongelijkheden. Armere mensen hebben minder vaak de gelegenheid om zelf laadinfrastructuur te hebben, en voor dat bij elke parkeerplek in woongebieden staat ben je ook weer wat verder dan 2024. Een parkeerplek voor de deur is ook een luxe. Arme mensen zullen dus ook bij een gelijke prijs meer nadeel ondervinden aan een transitie dan rijke mensen (gemiddeld) en dus minder snel van de ICE afstappen.
Ik denk dat de tipping point nog iets verder in de toekomst ligt, als ook de infrastructuur grotendeels op de EV aangepast is.
Trouwens, armere mensen kopen geen nieuwe auto's. Die gaan later occasions aanschaffen van EV's die nieuw al voor iets gelukkigeren betaalbaar bleken. Net als enkele decennia terug armere mensen uberhaupt geen auto kon aanschaffen. Laat staan zoals later twee of meer auto's per huishouden.
Het gaat altijd zo. Rechtvaardig, misschien niet, maar het is nooit anders geweest.
Zeker, maar vergeten we dan ook niet mee te rekenen hoeveel van die voertuigen ná de initiële periode zijn geëxporteerd? Ik geloof ooit eens gelezen te hebben dan 80% van de gesubsidieerde voertuigen (zoals PHEV's en GTE's) na 4 jaar in landen zoals Estland rondrijden omdat ze daar wél subsidie krijgen op 2ehands milieuvriendelijke in theorie minder milieubelastende voertuigen.arsimo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:05:
Geld. Zakelijke stimulering (lees: bijtelling) is goedkoper en effectiever. Particuliere stimulering is in feite geld weggeven omdat een EV vooralsnog duurder is dan een equivalente ICE.
Overigens op de bijtelling na is de stimulering ook gelijk voor de particulier. Ook bij particuliere aanschaf van een EV betaalt men geen BPM en wegenbelasting. Alleen is dat begrijpelijk in de meeste gevallen niet voldoende. Die subsidie voor particuliere aanschaf van relatief goedkopere EV's is dan een extraatje en vanwege de kosten beperkt.
Particuliere EV zal in de praktijk van de grond komen als de prijs gelijk wordt aan een ICE. Maar daarvoor moeten eerst voldoende EV's verkocht zijn anders daalt die prijs nooit. Net zoals dus met computers, mobiele telefoons etc gebeurd is. Alleen was daar geen financiele overheidsstimulering voor nodig.
Dat is dus zeggen en schrijven een dubbele aderlating: Niet alleen boeken we na 4 jaar geen milieu 'winst' meer qua Co2 uitstoot, de staat betaalt dan ook nog even een stukje BPM terug zodra dat ding het land verlaat.
De overheid richtte zich wederom op een makkelijk doorgerekende oplossing waarbij ze niet álle kosten en factoren hebben overwogen.
Wij hebben ook eens zo'n proef gehad op kantoor, waarbij (van de 400+ man personeel) een stuk of 15 zo'n GTE in gebruik mochten nemen (normaal was de policy diesel-only). 15 mensen heul blij (lage bijtelling enzo) maar de financial controller werd spontaan grijs na de eerste maand. Ze reden bijna allemaal 40k+ per jaar en bijna allemaal (één uitzondering) met een digitale rechtervoet (400nm+ koppel, whoo fucking hoo!). Resultaat: gemiddeld 1 op 8 á 9 verbruik op benzine met minimaal gebruik van de accu. Mijn 'zwaar vervuilende en totaal overbodige' race-diesel (Octavia RS TDI met 200+ pk, gemiddelde verbruik 1 op 14/15) was in de praktijk zuiniger en goedkoper, aldus onze controller destijds.
[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-11-2020 12:17 ]
In het klimaattopic kwam er ook regelmatig iemand binnengewandeld die het einde van de mensheid de allerbeste oplossing vond: Verwijderd in "Klimaat: wetenschap en achtergronden" Lees maar eens aandachtig de reacties in die post. In jouw ideale wereld wordt vandaag het laatste kind geboren, leef je er op los met de vervuilendste auto's en dagelijks een steak, om vervolgens tijdens je pensioen in schrijnende omstandigheden (want de economie en het zorgsysteem liggen plat) het einde van de mensheid af te wachten, en tenslotte op je sterfbed te juichen dat we de planeet gered hebben?Gomez12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:28:
[...]
Lijkt me totale onwaar, maar heel misschien wellicht waar als je het enkel op die posten gaat bekijken maar qua schadelijke producten, jij produceert iets wat rustig 100 jaar schade gaat aanrichten op een extreme vorm. Jullie creatie gaat boven alles uit wat je buren ook kunnen doen (behalve zelf een kind nemen)
[...]
Waar was jullie gedragsaanpassing toen jullie een kind kregen?
En jij / jullie lijken voornamelijk de verantwoordelijkheid altijd bij iemand anders neer te willen leggen door het de ergste vervuiling zelf te veroorzaken en daarna te gaan mierenneuken over de kleine dingen die andere mensen doen.
Wil je iets aan de wereld verbeteren : Neem geen kinderen.
Heb je kinderen : Ga niet zeuren over wereldverbetering, je hebt het meest schadelijk ooit al op de wereld gezet.
Met 1 kind zorgen we trouwens al voor een bevolkingsafname. We hebben geen auto, eten geen vlees en hebben dit najaar nog geen verwarming nodig gehad. Onze ecologische voetafdruk is een kwart van de gemiddelde Belg/Nederlander, dus als jij een gemiddelde impact hebt is die toch nog groter dan die van ons gezin samen
PS: best al veel reacties voor een 'nutteloos' topic
Inderdaad, autorijden is helemaal niet goedkoop, het is extreem duur. En de trein is nog duurder! In het ideale geval ga je natuurlijk met de fiets naar je werk (kan bij mij toevallig), maar het beleid is erop gericht om werknemers veel te laten jobhoppen. Niemand werkt meer z'n hele carriere bij hetzelfde bedrijf. Dat is wel een goede zaak, want daardoor voorkom je vastroesten en mensen die uiteindelijk werkloos raken. Maar dat beleid heeft een prijs en dat is vervoer.Gunner schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:53:
[...]
Te goedkoop zeg je. dat zou ik graag nog wel iets uitgebreider van je horen. Even afgezien van de miljard+ die we hebben weggegeven aan Tesla- en Jaguar-rijders leven we in een land met de hoogste belastingdruk op nieuwe auto's en de hoogste accijnzen op brandstof bijna ter wereld dus ik ben benieuwd hoe je daarbij komt.
Een retourtje naar m'n werk kost met de trein al 11 euro als ik dat incidenteel doe (ritje van nog geen 15 minuten). Dat is pas relatief duur.
Iedereen die beweert dat je 'geen baan moet nemen die ver weg van je woonplaats ligt' (inclusief ex-minister Kamp) doet daarmee een erg domme uitspraak. Het is niet realistisch om te denken dat iedereen een baan binnen fietsafstand van z'n woning kan vinden. En je kunt ook niet verwachten dat mensen meeverhuizen met een nieuwe baan, elke 5 jaar ofzo. Als je bedenkt hoeveel tijd en geld een verhuizing kost (ook weer voor een groot deel (overdrachts)belasting) en dat de meeste mensen een partner hebben die ook werkt (en dan dus weer verder van het werk komt te wonen). Vroeger kon je nog wel verhuizen voor je werk, omdat je vaak zeker wist dat je 30 jaar of langer in dienst kon blijven.
Dus, door de manier waarop we de maatschappij hebben ingericht, hebben we te dealen met veel vervoer. De auto is daarvoor voor velen de beste keuze. Files zouden bestreden moeten worden door niet iedereen op hetzelfde tijdstip op het werk te verwachten, hopelijk wordt dat na Corona beter dan het vroeger was. Het OV is in NL redelijk goed geregeld, maar dat werkt alleen voor mensen die in de buurt van een station of bushalte wonen en werken. Zodra er ook nog gefietst of overgestapt moet worden is de auto al snel een stuk aantrekkelijker.
Een ander probleem met auto's in NL is de manier van belasten. Door de BPM en wegenbelasting als vaste bedragen te hebben, stimuleer je mensen niet om de auto te laten staan. Je hebt er toch al (flink) voor betaald, dus gebruik je 'm ook voor dat snelle boodschapje. Als de belasting zou verschuiven naar gebruik in plaats van bezit, dan zouden veel mensen wel beter nadenken om de auto te pakken voor korte ritjes. Maar ik weet geen waterdichte manier om dat te realiseren. Eerder bedachte methodes (kilometerheffing) blijken niet acceptabel ivm privacy en de kilometerteller van de auto werkt niet goed omdat kilometers in het buitenland niet mee moeten tellen (en het ding soms makkelijk te manipuleren blijkt).
Wat wel zou werken is een (verplichte) kostenteller in de auto. Zodat je meteen in de auto kunt zien hoeveel die rit totnutoe kost, inclusief alle vaste kosten. Dat zou met name in de opvoeding van kinderen wel een stap zijn, want ze gaan er nu nog vanuit dat die auto er toch wel is en dat papa of mama ze wel even ergens heen kan brengen. Door de kostenteller zouden ze een veel betere indruk krijgen van wat een autoritje nu echt kost...
Dat is dus precies het probleem inderdaad. (ik knip voor het gemak de rest even maar helemaal herkenbaar)HTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:12:
De overheid richtte zich wederom op een makkelijk doorgerekende oplossing waarbij ze niet álle kosten en factoren hebben overwogen.
Die hybrides was echt het slechtste fiscale beleid van de afgelopen jaren. Een bepaalde groep een heeeeel gunstige regeling geven, maar de doelen zijn bij lange niet gehaald omdat veelal bleven de schuko-stekkers ongebruikt in de kofferbak en er dus geen incentive was om ook echt milieuvriendelijk te gaan rijden en dus co co2-uitstoot te behalen.
Wie dat verzonnen heeft en dat niet zag aankomen....

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik propageer geen genocide of het stoppen met voortplanten, maar ik steun de notie wel dat we momenteel de planeet aan het scheeftrekken zijn. We consumeren meer natuurlijke bronnen dan we in stand houden danwel opnieuw genereren. En ik meen gezien te hebben dat de 'westerse wereld' daar voor 80% debet aan is (een klein percentage van de bevolking slurpt een groot percentage van de resources op).Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:17:
In het klimaattopic kwam er ook regelmatig iemand binnengewandeld die het einde van de mensheid de allerbeste oplossing vond: Verwijderd in "Klimaat: wetenschap en achtergronden" Lees maar eens aandachtig de reacties in die post. In jouw ideale wereld wordt vandaag het laatste kind geboren, leef je er op los met de vervuilendste auto's en dagelijks een steak, om vervolgens tijdens je pensioen in schrijnende omstandigheden (want de economie en het zorgsysteem liggen plat) het einde van de mensheid af te wachten, en tenslotte op je sterfbed te juichen dat we de planeet gered hebben?(het is slechts een vraag)
Maar volgens die meetmethode is iedereen die onder het gemiddelde verbruikt al heel goed bezig. Ons gezin van 5 in een vrijstaand huis met 4 voertuigen (2 auto's, 2 motoren) en een goed gevulde werkplaats met gereedschap en krachtstroom zit op het gemiddelde stroomverbruik van precies nul (ik heb 8kw aan panelen op het dak) en qua (bosgecompenseerd) gasverbruik zitten we op het niveau van een hoekwoning met een 2-persoons gezin (we stoken maximaal 19 graden en het huis is goed geïsoleerd). Meer winst is momenteel niet rendabel, ik zit immers al ruim onder het gemiddelde en zou procentueel steeds minder kunnen 'winnen' en dus minder impact op dat gemiddelde kunnen maken?Met 1 kind zorgen we trouwens al voor een bevolkingsafname, we hebben geen auto, eten geen vlees en hebben dit najaar nog geen verwarming nodig gehad. Onze ecologische voetafdruk is een kwart van de gemiddelde Belg/Nederlander, dus als jij een gemiddelde impact hebt is die toch nog groter dan die van ons gezin samen
Ook met een fiets kun je iemand ongelukkig rijden hoorDaarnaast veroorzaken we geen files, nemen we geen parkeerplaatsen in, lopen we niet het risico om iemand dood te rijden, maken onze voertuigen geen lawaai, en kosten we de gezondheidszorg minder geld omdat we fitte fietsers zijn. En nu weer ontopic?
De discussie is zeker niet nutteloos vind ik, maar mag wel met meer aandacht voor kwaliteit van argumentatie gevoerd worden. Daar reken ik jou ook onderPS: best al veel reacties voor een 'nutteloos' topic
Ik verwacht dat met EV's wel los zal lopen, simpelweg omdat in die landen de laadinfrastructuur helemaal nog niet afdoende is. Een PHEV kan je als een traditionele ICE rijden, een EV niet. Er zal een incidenteel heus wel een Teslaatje straks naar Oost-Europa gaan maar ik verwacht niet zo veel en zeker niet zoals met Outlanders e.d..HTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:12:
[...]
Zeker, maar vergeten we dan ook niet mee te rekenen hoeveel van die voertuigen ná de initiële periode zijn geëxporteerd? Ik geloof ooit eens gelezen te hebben dan 80% van de gesubsidieerde voertuigen (zoals PHEV's en GTE's) na 4 jaar in landen zoals Estland rondrijden omdat ze daar wél subsidie krijgen op 2ehands milieuvriendelijke in theorie minder milieubelastende voertuigen.
Net zoals hier in dit topic de wens is...HTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:12:
[...]
Wil je echt wereldverbeterend bezig gaan, dan moet je het hele denken omgooien en bijv gaan denken over het afschaffen van persoonlijk bezit.
Persoonlijk bezit is zo ongeveer het meest vervuilende wat er is (naast kinderen nemen). Persoonlijk bezit betekent in de praktijk dat het gewoon minimaal 50% van de tijd ongebruikt blijft tot 100% van de tijd, waardoor alle productiekosten vervuilend zijn.
Wil je het vervuilende vervoersprobleem oplossen, dan moet je stoppen met dingen als OV-bussen en auto's als persoonlijk bezit etc. en vol in gaan zetten op treinen voor de grotere afstand (oftewel niet elk stationnetje stoppen) en daarnaast moet je gewoon vanuit de overheid xx miljoen EV's aan gaan schaffen die men kan lenen / huren / gebruiken voor the last mile.
Het probleem met auto's is niet dat ze opzich vervuilen, maar dat ze als particulier bezit simpelweg over het algemeen 97+% van de tijd stilstaan en niets staan te doen. Waardoor het hele productieproces (en opslagproces) gigantisch vervuilend is.
Zorg ervoor dat een auto 70+% gebruikt wordt en je kan het hele autopark verminderen wat meer effect heeft als welke technologische innovatie op autogebied dan ook.
Zorg ervoor dat een keuken 70+% van de tijd gebruikt word en je hebt minder keukens nodig.
Zorg ervoor dat een boek 70+% van de tijd gelezen word en je hebt minder boeken nodig.
Alleen tja, persoonlijk bezit = luxe = welvaart en dat willen we toch maar niet opgeven.
Goed punt, dat had ik nog helemaal niet in de beoordeling meegenomenGomez12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:38:
[...]
Net zoals hier in dit topic de wens is...
Wil je echt wereldverbeterend bezig gaan, dan moet je het hele denken omgooien en bijv gaan denken over het afschaffen van persoonlijk bezit.
Persoonlijk bezit is zo ongeveer het meest vervuilende wat er is (naast kinderen nemen). Persoonlijk bezit betekent in de praktijk dat het gewoon minimaal 50% van de tijd ongebruikt blijft tot 100% van de tijd, waardoor alle productiekosten vervuilend zijn.
Wil je het vervuilende vervoersprobleem oplossen, dan moet je stoppen met dingen als OV-bussen en auto's als persoonlijk bezit etc. en vol in gaan zetten op treinen voor de grotere afstand (oftewel niet elk stationnetje stoppen) en daarnaast moet je gewoon vanuit de overheid xx miljoen EV's aan gaan schaffen die men kan lenen / huren / gebruiken voor the last mile.
Het probleem met auto's is niet dat ze opzich vervuilen, maar dat ze als particulier bezit simpelweg over het algemeen 97+% van de tijd stilstaan en niets staan te doen. Waardoor het hele productieproces (en opslagproces) gigantisch vervuilend is.
Zorg ervoor dat een auto 70+% gebruikt wordt en je kan het hele autopark verminderen wat meer effect heeft als welke technologische innovatie op autogebied dan ook.
Zorg ervoor dat een keuken 70+% van de tijd gebruikt word en je hebt minder keukens nodig.
Zorg ervoor dat een boek 70+% van de tijd gelezen word en je hebt minder boeken nodig.
Alleen tja, persoonlijk bezit = luxe = welvaart en dat willen we toch maar niet opgeven.
fysieke boeken koop ik bijna helemaal niet meer (al bijna 10 jaar) omdat ik digitaal lees, maar ik heb wel een keuken, een versnipperaar, twee televisies, meerdere PC's die echt niet allemaal simultaan benut worden...
[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-11-2020 12:47 ]
Dat is niet wat ik zeg.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:17:
[...]
In het klimaattopic kwam er ook regelmatig iemand binnengewandeld die het einde van de mensheid de allerbeste oplossing vond.
Doet dat iets af aan de schadelijkheid van je kind?Met 1 kind zorgen we trouwens al voor een bevolkingsafname.
Tja je definieert eerst een van de meest vervuilende subgroepen en dan ben je blij dat je in ieder geval onder dat gemiddelde zit...Onze ecologische voetafdruk is een kwart van de gemiddelde Belg/Nederlander, dus als jij een gemiddelde impact hebt is die toch nog groter dan die van ons gezin samen
Waar gaat dit topic over volgens jou? Ranten over auto's? (want dat lijk je enkel te willen doen)Daarnaast veroorzaken we geen files, nemen we geen parkeerplaatsen in, lopen we niet het risico om iemand dood te rijden, maken onze voertuigen geen lawaai, en kosten we de gezondheidszorg minder geld omdat we fitte fietsers zijn. En nu weer ontopic?
Of de vraag of de auto het schadelijkste product is? (want het antwoord daarop is nee)
Kijk van mij mag je best een topicchange aanvragen naar : Zonder onderbouwing ranten over auto's
Maar dat is momenteel niet het onderwerp.
Is de trein ook duurder als je de aankoopprijs en alle andere kosten van de auto meetelt? Een heel leven autorijden kost meer dan een huis.PhilipsFan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:22:
[...]
Inderdaad, autorijden is helemaal niet goedkoop, het is extreem duur. En de trein is nog duurder! In het ideale geval ga je natuurlijk met de fiets naar je werk (kan bij mij toevallig), maar het beleid is erop gericht om werknemers veel te laten jobhoppen. Niemand werkt meer z'n hele carriere bij hetzelfde bedrijf. Dat is wel een goede zaak, want daardoor voorkom je vastroesten en mensen die uiteindelijk werkloos raken. Maar dat beleid heeft een prijs en dat is vervoer.
De voorstellen die ik deed waren op langere termijn, maar kijk eens wat een quick-win je zou kunnen hebben als iedereen die dichter dan 10 km woont met de fiets zou gaan werken. Met een (snelle) elektrische is 20 km ook geen probleem (duurt dan een half uur (40 km/u) tot 50 minuten (25 km/u)):Iedereen die beweert dat je 'geen baan moet nemen die ver weg van je woonplaats ligt' (inclusief ex-minister Kamp) doet daarmee een erg domme uitspraak. Het is niet realistisch om te denken dat iedereen een baan binnen fietsafstand van z'n woning kan vinden. En je kunt ook niet verwachten dat mensen meeverhuizen met een nieuwe baan, elke 5 jaar ofzo. Als je bedenkt hoeveel tijd en geld een verhuizing kost (ook weer voor een groot deel (overdrachts)belasting) en dat de meeste mensen een partner hebben die ook werkt (en dan dus weer verder van het werk komt te wonen). Vroeger kon je nog wel verhuizen voor je werk, omdat je vaak zeker wist dat je 30 jaar of langer in dienst kon blijven.
/f/image/veN6Y8SGkuKFMZYAzo08GQBB.png?f=fotoalbum_large)
Die grafiek is al enkele jaren oud, intussen zijn er ongeveer 15 werknemers en 2-3 dagelijkse fietsers bijgekomen.
Daar is iedereen het over eens en volgens mij is de beste oplossing op redelijke termijn (in 2050 zouden we naar een koolstofneutrale maatschappij moeten) om de mensen met de grootste impact een stuk duurzamer te doen leven.HTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:25:
[...]
Ik propageer geen genocide of het stoppen met voortplanten, maar ik steun de notie wel dat we momenteel de planeet aan het scheeftrekken zijn. We consumeren meer natuurlijke bronnen dan we in stand houden danwel opnieuw genereren. En ik meen gezien te hebben dat de 'westerse wereld' daar voor 80% debet aan is (een klein percentage van de bevolking slurpt een groot percentage van de resources op).
Nee hoor, 'onder het gemiddelde' is bijlange niet genoeg. De gemiddelde Europeaan 'verbruikt' 3 planeten, de gemiddelde impact zou dus minstens met een factor 3 moeten verkleinen.[...]
Maar volgens die meetmethode is iedereen die onder het gemiddelde verbruikt al heel goed bezig. Ons gezin van 5 in een vrijstaand huis met 4 voertuigen (2 auto's, 2 motoren) en een goed gevulde werkplaats met gereedschap en krachtstroom zit op het gemiddelde stroomverbruik van precies nul (ik heb 8kw aan panelen op het dak) en qua (bosgecompenseerd) gasverbruik zitten we op het niveau van een hoekwoning met een 2-persoons gezin (we stoken maximaal 19 graden en het huis is goed geïsoleerd). Meer winst is momenteel niet rendabel, ik zit immers al ruim onder het gemiddelde en zou procentueel steeds minder kunnen 'winnen' en dus minder impact op dat gemiddelde kunnen maken?
Iets met kansen[...]
Ook met een fiets kun je iemand ongelukkig rijden hoor.
:strip_exif()/f/image/LquXIN5oZk3dvGLgZTUipqVN.jpg?f=fotoalbum_large)
Probeer eerst maar de punten in deze post te weerleggen[...]
De discussie is zeker niet nutteloos vind ik, maar mag wel met meer aandacht voor kwaliteit van argumentatie gevoerd worden. Daar reken ik jou ook onder.
Dat is wel wat er gaat gebeuren als we stoppen met kinderen krijgen.
Nee, maar met 3 schaden we minder dan de gemiddelde Europeaan.[...]
Doet dat iets af aan de schadelijkheid van je kind?
Jij begint over overbevolking en dan zeg je dat ik offtopic ga? Welk product is dan wel schadelijker dan een auto? Een mens is geen commercieel product en de vergelijking met een huis hebben we al gemaakt (huis gaat 100 jaar mee, een auto 10-20 jaar, een huis is voor 1 gezin, veel gezinnen hebben meerdere auto's).[...]
Waar gaat dit topic over volgens jou? Ranten over auto's? (want dat lijk je enkel te willen doen)
Of de vraag of de auto het schadelijkste product is? (want het antwoord daarop is nee)
Kijk van mij mag je best een topicchange aanvragen naar : Zonder onderbouwing ranten over auto's
Maar dat is momenteel niet het onderwerp.
[ Voor 94% gewijzigd door Migrator op 25-11-2020 14:46 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Ik ben daarvan niet overtuigd. Meer gebruik van een auto zorgt voor snellere slijtage en dus sneller noodzaak tot reparatie en vervanging - het gaat uiteindelijk om de afgelegde kilometers van een auto. Ik zie dus daardoor niet een significante productieverlaging van auto's optreden. Sterker nog, door de overhead van wisselen van de auto's kan die zelfs toenemen.Gomez12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:38:
[...]
Slimmer aansluiten van treinen op plaatselijk vervoer op maat kan wel serieus helpen.
Het is me er helemaal niet om te doen je punten te weerleggen, in de basis zijn we het zelfs over heen veel dingen eens. Wat ik wil verbeteren in de manier waarop enkele in de discussie staan om te voorkomen dat het een welles/nietes en/of persoonlijk iets zou worden.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:57:
Probeer eerst maar de punten in deze post te weerleggen
De auto is zeker schadelijk, en in zekere zin dus terecht dat je daar onder andere focus op hebt, maar ik krijg de indruk dat het je speerpunt is. Als het je er om te doen is dat iedereen iets aan zijn of haar 'carbon footprint' doet moet het je in principe niet uitmaken hóe die persoon dat bereikt, ook als ze dat kunnen zonder die vervuilende auto weg te doen.
Opzich kan je het gebruikt prima via hogere accijnzen door berekenen natuurlijk. Betaald je ook per kilometer, en betaald de minder zuinige auto ook nog eens meer per kilometer dan een zuinige bak.PhilipsFan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:22:
[...]
Een ander probleem met auto's in NL is de manier van belasten. Door de BPM en wegenbelasting als vaste bedragen te hebben, stimuleer je mensen niet om de auto te laten staan. Je hebt er toch al (flink) voor betaald, dus gebruik je 'm ook voor dat snelle boodschapje. Als de belasting zou verschuiven naar gebruik in plaats van bezit, dan zouden veel mensen wel beter nadenken om de auto te pakken voor korte ritjes. Maar ik weet geen waterdichte manier om dat te realiseren. Eerder bedachte methodes (kilometerheffing) blijken niet acceptabel ivm privacy en de kilometerteller van de auto werkt niet goed omdat kilometers in het buitenland niet mee moeten tellen (en het ding soms makkelijk te manipuleren blijkt).
Wat wel zou werken is een (verplichte) kostenteller in de auto. Zodat je meteen in de auto kunt zien hoeveel die rit totnutoe kost, inclusief alle vaste kosten. Dat zou met name in de opvoeding van kinderen wel een stap zijn, want ze gaan er nu nog vanuit dat die auto er toch wel is en dat papa of mama ze wel even ergens heen kan brengen. Door de kostenteller zouden ze een veel betere indruk krijgen van wat een autoritje nu echt kost...
Punt is, auto's die maar stil staan worden dan goedkoper, en dat is OOK niet goed. Je wilt dat als er dan een auto gemaakt wordt, hij ook optimaal gebruikt wordt zodat je niet meer auto's gaat produceren dan nodig. Je kan beter wat vaste bedragen houden zodat mensen een oude bak sneller doorverkopen naar iemand die hem wel gebruikt. Als hij echt aan het eind van zijn leven is wil je dat hij de recycling in gaat, en niet in de schuur blijft staan.
Als taxi's of deelautos nou een stuk betaalbaarder worden voor de first/last miles en hoge accijnzen op fossiele brandstof en electriciteit voor huishoudens houd + BPM en wegenbelasting. Dan ga je een veel groenere shift in onze mobiliteit zien. Die deelautos/taxis hebben snel voordeel uit electrisch rijden dat zich zo sneller terugverdient (betalen ook zakelijk tarief voor electrisch), hebben ook een veel hogere bezettingsgraad, en zijn beter te sturen met beleid.
Ach kijk, voor Corona zat ik grofweg 8 uur op kantoor, grofweg 8 uur in mijn slaapkamer, zelfs al zou ik enkel thuis zitten dan benut ik mijn huis (buiten mijn slaapkamer) maar voor 33%.HTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:45:
[...]
fysieke boeken koop ik bijna helemaal niet meer (al bijna 10 jaar) omdat ik digitaal lees, maar ik heb wel een keuken, een versnipperaar, twee televisies, meerdere PC's die echt niet allemaal simultaan benut worden...
En die e-reader, hoeveel % van een dag wordt die nu daadwerkelijk gebruikt? 1 uur / 4% van de tijd?
Maar ook bijv een toilet, of een badkamer, of een wasmachine, of een wasdroger... En nee, die dingen worden niet allemaal door elfjes uit de lucht getoverd. Die dingen worden gewoon zwaar vervuilend gebouwd.
Iets als een auto weegt totaal niet op tegen de vervuilingskosten die er in een huis zitten.
Maarja, waarom zouden we naar onszelf gaan kijken als we veel makkelijker naar de ander kunnen wijzen...
Gomez12 vond het nodig om over de impact van kinderen te beginnen, je vraagt beter aan hem wat hij wilde aantonen.
[ Voor 27% gewijzigd door Migrator op 25-11-2020 14:47 . Reden: Quote verwijderd ]
Meer dan een boek gedaan zou hebben, want hij weegt minder dus je armen worden minder snel moeGomez12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:06:
En die e-reader, hoeveel % van een dag wordt die nu daadwerkelijk gebruikt? 1 uur / 4% van de tijd?
Nou ja, dat dus. Iedereen kent de clichés á lá 'verbeter de wereld'... etc. Er luistert waarschijnlijk niemand naar mij als ik ze zou vertellen dat het beter kan, dus meer dan mezelf verbeteren kan ik ook eigenlijk niet.Maarja, waarom zouden we naar onszelf gaan kijken als we veel makkelijker naar de ander kunnen wijzen...
Dit topic gaat over de impact van auto's, ivm andere onderwerpen heb ik al honderden reacties in het klimaat-, energie- en veganismetopic gepost. Dit topic gaat ook niet enkel over de milieu-impact, maar ook over gezondheid, efficiëntie, veiligheid, leefbaarheid,...HTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:03:
[...]
De auto is zeker schadelijk, en in zekere zin dus terecht dat je daar onder andere focus op hebt, maar ik krijg de indruk dat het je speerpunt is. Als het je er om te doen is dat iedereen iets aan zijn of haar 'carbon footprint' doet moet het je in principe niet uitmaken hóe die persoon dat bereikt, ook als ze dat kunnen zonder die vervuilende auto weg te doen.
Als je eerlijk gaat kijken wel. Trein is enkel maar voordelig als massa-vervoersmiddel tussen massa-plaatsen.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:57:
[...]
Is de trein ook duurder als je de aankoopprijs en alle andere kosten van de auto meetelt?
Alleen hoe je op die massa-plaatsen komt dat kost ook nog eens geld en veel ook.
Kijk eens wat een quick-win je krijgt als je een gewone fiets neemt ipv elektrisch...[...]
De voorstellen die ik deed waren op langere termijn, maar kijk eens wat een quick-win je zou kunnen hebben als iedereen die dichter dan 10 km woont met de fiets zou gaan werken. Met een (snelle) elektrische is 20 km ook geen probleem (duurt dan een half uur (40 km/u) tot 50 minuten (25 km/u)):
Of als je gewoon de benenwagen neemt.
Dan moet je ook wel de grootste impact aanpakken en dat is niet de auto.[...]
Daar is iedereen het over eens en volgens mij is de beste oplossing op redelijke termijn (in 2050 zouden we naar een koolstofneutrale maatschappij moeten) om de mensen met de grootste impact een stuk duurzamer te doen leven.
Nee, dat is wat er gaat gebeuren als je als een milieu-dictator over de hele wereld het krijgen van kinderen gaat uitbannen.[...]
Dat is wel wat er gaat gebeuren als we stoppen met kinderen krijgen.
Als je het gewoon gaat zien als de beste keus dan zullen er altijd nog kinderen geboren worden.
Een kind is gewoon een luxeproduct maar goed.[...]
Welk product is dan wel schadelijker dan een auto? Een mens is geen commercieel product en de vergelijking met een huis hebben we al gemaakt (huis gaat 100 jaar mee, een auto 10-20 jaar, een huis is voor 1 gezin, veel gezinnen hebben meerdere auto's).
En gemiddeld genomen gaat een huis geen 100 jaar mee, zeker niet met inboedel.
Maar blijf gerust met je tunnelvisie ranten hoor.
Dat de auto niet het schadelijkste product is? Oftewel een reactie geven op het onderwerp.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:12:
[...]
Gomez12 vond het nodig om over de impact van kinderen te beginnen, je vraagt beter aan hem wat hij wilde aantonen.
FTFYVerwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:19:
[...]
Dit topic gaat over de impact van auto's, ivm andere onderwerpen heb ik al honderden reacties in het klimaat-, energie- en veganismetopic gepost. Dit topic gaat ook niet enkel over de milieu-impact, maar ook over gezondheid, efficiëntie, veiligheid, leefbaarheid,... is voornamelijk een rant-topic zonder enige onderbouwing of verstand.
Ik heb nog nooit een overheid de hele reis zien berekenen. Als ik auto versus OV wegzet valt iedereen over elkaar heen om mij eraan te herinneren dat ik afschrijving/vaste lasten/onderhoud etc ook mee moet rekenen, en niet alleen de kale benzine (omdat ik de auto toch al in bezit had). Absoluut waar.Gomez12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:25:
Als je eerlijk gaat kijken wel. Trein is enkel maar voordelig als massa-vervoersmiddel tussen massa-plaatsen.
Alleen hoe je op die massa-plaatsen komt dat kost ook nog eens geld en veel ook.
Maar reken dan voor de kosten voor OV ook de heen/terugreis mee (van en naar de trein/bus), de extra verloren tijd (zowel door de minder efficiënte route als de wachttijden hier en daar) en de milieubelasting van de verbruikte brandstof van die trein of bus (dus, rendement tussen die en de auto).
Nou, dan zijn we nu wel klaar denk ikVerwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:19:
[...]
Dit topic gaat over de impact van auto's, ivm andere onderwerpen heb ik al honderden reacties in het klimaat-, energie- en veganismetopic gepost. Dit topic gaat ook niet enkel over de milieu-impact, maar ook over gezondheid, efficiëntie, veiligheid, leefbaarheid,...
[ Voor 36% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-11-2020 13:40 ]
Verwijderd
Dat de vleesindustrie veel vervuilender wordt krampachtig verzwegen.Standeman schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:47:
[...]
Overigens denk ik dat de consumptie van vlees een grotere vervuiler is dan de auto (maar dat is een beetje mijn onderbuik). Zeker wanneer je kilo-knaller varkensvlees op een boot, volgetankt met zware stookolie, naar China exporteert.
Want accijns heffen op benzine, een vliegtuigtax, etc. dat stuit op véél minder weerstand dan extra belasting op vlees.
Neem daarbij de invloed/macht van de vleesindustrie en we weten direct waarom we zo krampachtig naar auto's en vliegtuigen wijzen.
Zolang mensen denken dat autorijden vervuilender is dan vlees eten, kunnen de boeren lekker produceren, de overheid lekker cashen en de belangengroepen net doen alsof ze goed bezig zijn. Dus win-win-win.
Allemaal waar, maar ik snap @Verwijderd ook wel, en daar moet ik hem gelijk in geven - aangeven dat iets anders schadelijker is voor de planeet is geen argument vóór auto's. En hij kiest er voor om auto's als centrale topic te kiezen en houden voor zijn topic.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:42:
[...]
Dat de vleesindustrie veel vervuilender wordt krampachtig verzwegen.
Want accijns heffen op benzine, een vliegtuigtax, etc. dat stuit op véél minder weerstand dan extra belasting op vlees.
Neem daarbij de invloed/macht van de vleesindustrie en we weten direct waarom we zo krampachtig naar auto's en vliegtuigen wijzen.
Zolang mensen denken dat autorijden vervuilender is dan vlees eten, kunnen de boeren lekker produceren, de overheid lekker cashen en de belangengroepen net doen alsof ze goed bezig zijn. Dus win-win-win.
Dus per saldo ga je het aantal kilometers woon-werk verkeer niet verminderen op korte termijn. Daar is momenteel een bepaalde verdeling van vervoer bij. X procent pakt de auto, x procent pakt het OV en x procent pakt de fiets. Als je mensen uit de auto wil halen, zal er een passend alternatieve vorm van vervoer nodig zijn. Iemand die minder dan 10 kilometer naar zijn werk hoeft, zou met de fiets kunnen gaan. Prima, ga dan zoeken naar oplossingen om die personen uit de auto te krijgen en op de fiets. Voor langere afstanden, kan het OV een alternatief zijn. Echter zal dit qua kosten en efficiëntie wel in de buurt moeten komen bij het vervoer per auto. Bijvoorbeeld: Enkele reis met de auto naar het werk is 50km, duurt 45 minuten en kost per saldo zo'n 10€. Nu ga ik met de bus-trein-bus naar het werk, even vooropgesteld dat dit bijna van deur naar deur kan net als met de auto. Nu duurt de rit 2 uur en kost per saldo 17,50€ en je traject is drukbezet, dus je mag grotendeels de reis staand doorbrengen. Welke van de 2 ga je kiezen?
In het verleden is al eens bekeken hoeveel automobilisten er extra in het OV zouden kunnen reizen. Bij 5% extra automobilisten in het OV, zal het OV in NL volledig overbelast raken en instorten. Om het OV een valide alternatief te laten zijn voor de auto, zal er enorm moeten worden geïnvesteerd in de infra en om de kosten binnen de perken te houden. En dan moet je ook nog eens berekenen in hoeverre het milieubewust is om lege diensten te rijden, om maar te zorgen dat je met het OV op elk moment van de dag dezelfde reis kan maken naar je werk en huis. OV is daar uiteindelijk niet voor geschikt en is persoonlijk vervoer vaak een veel beter alternatief.
Maar ook met het OV is er 1 groot probleem: Je hebt morgen, volgend jaar of over 5 jaar niet zomaar een dubbele capaciteit om mensen van en naar hun werk te krijgen, tenzij je ze als een stuk vee gaat vervoeren. En zolang je dat niet voor elkaar krijgt, ga je mensen niet uit de auto krijgen. En deze automobilisten straffen voor het feit dat ze naar hun werk willen is natuurlijk belachelijk. Hier in NL is de auto al decennia een melkkoe. Vergelijk voor de lol eens de nieuwprijzen van een gemiddelde auto in NL en België. Zet daarnaast ook even de brandstofprijzen en maandelijkse belastingen van dezelfde auto's en je zal zien dat een auto in NL al veel hoger belast is dan in België. En toch krijgen wij ze hier ook de auto niet uit. Waarom? Omdat er in veel gevallen geen bruikbaar alternatief is. Zowel bekeken in reistijd en comfort als gewoonweg keihard in geld uitgedrukt.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Omdat het dan ook niet meer beter uitkomt.HTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:32:
[...]
Ik heb nog nooit een overheid de hele reis zien berekenen.
Het is heel makkelijk om te zeggen dat Amsterdam Centraal - London slechts 3 uur is en slechts 50 euro kost (of wat het dan ook is)
Alleen ik weet nog wel wat plaatsen waar je dan uitkomt op 1 1/2 dag OV-vervoer + een hotelovernachting om naar Amsterdam CS te komen. En dat is dan aangenomen dat je een vouwfiets hebt om naar het 1e OV-punt te gaan.
Alleen auto's zijn simpelweg onvervangbaar in onze samenleving.HTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:44:
[...]
Allemaal waar, maar ik snap @Verwijderd ook wel, en daar moet ik hem gelijk in geven - aangeven dat iets anders schadelijker is voor de planeet is geen argument vóór auto's. En hij kiest er voor om auto's als centrale topic te kiezen en houden voor zijn topic.
En het grote probleem is met auto's niet de auto, alleen hoe inefficient die ingezet wordt.
Alleen aan die efficientie kan je gaan werken, alleen dan moet je wel naar het juiste probleem gaan kijken en niet blindelings gaan ranten.
Verwijderd
vergeet niet de extra kosten in de winter, herfst, lente en zomer. Wanneer de er kou, wind, blaadjes, vorst of hitte in het spel zijn en treinen uitvallen, waardoor het je nogmaals extra kost om op bestemming te komen. Dan wordt het óf een dure taxi óf verlof opnemen, etc.HTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:32:
[...]
Ik heb nog nooit een overheid de hele reis zien berekenen. Als ik auto versus OV wegzet valt iedereen over elkaar heen om mij eraan te herinneren dat ik afschrijving/vaste lasten/onderhoud etc ook mee moet rekenen, en niet alleen de kale benzine (omdat ik de auto toch al in bezit had). Absoluut waar.
Maar reken dan voor de kosten voor OV ook de heen/terugreis mee (van en naar de trein/bus), de extra verloren tijd (zowel door de minder efficiënte route als de wachttijden hier en daar) en de milieubelasting van de verbruikte brandstof van die trein of bus (dus, rendement tussen die en de auto).
overtuigen.
Zeker de trein <> auto vergelijking op basis van directe kosten is nogal scheef. De kosten die mensen maken doordat treinen vertraagd zijn of uitvallen worden te vaak weggelaten. Terwijl de gevolgschade daarvoor kan oplopen tot een uur verlof, een taxi, een gemiste vlucht, etc. Om het helemaal actueel te maken: de grotere kans op corona in de trein tegenover in je eigen auto en de bijkomende kosten van het ziek worden/zijn.
Buiten de randstad is het OV gewoon ruk. Zeker wanneer je 'in de provincie' met de auto ergens binnen 20 minuten kan zijn en met het OV dit 120 minuten duurt. Om deze reden slaat het ook nergens op om autobezitters extra te belasten op uitstoot omdat het OV een 'alternatief' is.
OV kan wmb het juiste alternatief zijn als je OV gaat zien als een volledig autonome auto die net als een taxi je van a naar b kan brengen.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:49:
[...]
Om deze reden slaat het ook nergens op om autobezitters extra te belasten op uitstoot omdat het OV een 'alternatief' is.
Dan krijg je ook de efficientie van die auto omhoog.
En als je die richting op besluit te gaan wordt ook het hele autonome rijden anders, aangezien je dan gewoon de weg in kan richten naar deze nieuwe auto's.
Haal de menselijke bestuurder uit de auto en je kan in treintjes met 180 km/u op 1-baans-snelwegen gaan rijden.
Alleen dan moet je dit wel willen en stoppen met prive-bezit van een auto / menselijke bestuurder van een auto.
Alleen tja, zolang de autobezitters hun heilige koe niet willen opgeven, en mensen als CyberBlizzard niet het probleem willen oplossen maar slechts willen ranten kom je nergens.
Verwijderd
Maar is de auto dan wel het schadelijke, of de gebruiker?HTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:44:
[...]
Allemaal waar, maar ik snap @Verwijderd ook wel, en daar moet ik hem gelijk in geven - aangeven dat iets anders schadelijker is voor de planeet is geen argument vóór auto's. En hij kiest er voor om auto's als centrale topic te kiezen en houden voor zijn topic.
De overheid probeert autorijden op allerlei manieren af te straffen door het duurder te maken en alternatieven ook duurder te maken.
Wat leveren auto's op aan motorrijtuigen belasting, werkgelegenheid (dealers, verzekeraars, onderhoudsgarages, rijscholen, cbr, keuringen, wegbeheer, verkeersborden, etc.), bekeuringen, parkeerkosten, etc.
Dit zou allemaal moeten meegerekend worden tussen wat auto's opbrengen en wat het kost. Dan zou er opeens een heel ander plaatje uit kunnen komen qua kosten-baten. Waardoor ons dat meer kost, dan dat het ons opbrengt. Zoals minder geld voor zorgt door missende accijns, minder geld voor sociale voorzieningen door gemiste parkeeropbrengsten, meer stress omdat monteurs, rij-instructeurs, verkopers, etc. allemaal hun baan verliezen , etc.
Qua klimaat zou er ook een ander beleid gehandhaafd kunnen worden. In plaats van autorijden als geheel af te straffen, kan je autorijden ook aanmoedigen. Wat misschien raar klinkt, maar waarom heel autorijdend Nederland afstraffen met iets zoals een kilometerheffing. Maak in plaats daarvan een korte-afstands-heffing. Rij jij 60km, dan is niets aan de hand. Maar pak jij je auto voor <1km dan 1 euro heffing per keer, <2km 50ct heffing per keer, etc.
Zo moedig je mensen juist aan om de fiets te pakken op afstanden waar de fiets / benenwagen een alternatief is. We zijn zo afhankelijk geworden van de auto, dat de overheid dit als melkkoe is gaan zien en 'milieu' een reden is om alles tegen de autorijder te kunnen verantwoorden.
Ik denk dat er maar weinig mensen 10 km of verder met de auto naar een station rijden. Alle kortere afstanden kunnen ook met de fiets. Eens op je bestemming moet je er inderdaad soms ook nog een tram of bus bijtellen, maar of je dan op pensioenleeftijd aan een kost van 300000 of 400000 euro komt?Gomez12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:25:
[...]
Als je eerlijk gaat kijken wel. Trein is enkel maar voordelig als massa-vervoersmiddel tussen massa-plaatsen.
Ik gebruik ook een gewone fiets[...]
Kijk eens wat een quick-win je krijgt als je een gewone fiets neemt ipv elektrisch...
Of als je gewoon de benenwagen neemt.
Lees de topictitel: het gaat over producten. Blijven doordrammen over huizen + volledig inboedel, of over de impact van mensen zelf doet niets ter zake.[...]
Dan moet je ook wel de grootste impact aanpakken en dat is niet de auto.
Een kind is een mens, net zoals jij. Of ben jij ook een luxeproduct? Dan wel eentje met een grotere impact dan het onze[...]
Een kind is gewoon een luxeproduct maar goed.
Fout:En gemiddeld genomen gaat een huis geen 100 jaar mee, zeker niet met inboedel.
En waarom zie je een huis + inboedel simplistisch als 1 product? Zo kan je een bedrijf of een land ook als 1 product zien. Zoek de definitie eens op.Van Nunen baseert zich op een onderzoek uit 2008 onder bouwers, corporaties, beleggers en aannemers. Die gaven toen een hele ruime range voor de mogelijke levensduur van een huis. “Een huis kan tussen de 55 jaar en 500 jaar mee, kregen we toen terug van experts.” De extreem korte en lange leeftijden heeft Van Nunen uit de onderzoeken gehaald. Daarmee kwam hij op een gemiddelde levensduur van 120 jaar.
Dat is dus niet waar, zie mijn post op pagina 1Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:42:
[...]
Dat de vleesindustrie veel vervuilender wordt krampachtig verzwegen.
Ernemmer in "De auto als schadelijkste product?"
En als jij iets anders wilt aantonen, dan graag met bronnen.
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 25-11-2020 14:04 ]
De Vlaamse situatie is anders (nog erger?) maar ik zal mijn N=1 geven voor waarom ik auto rijd (nu niet meer natuurlijk, het enige waar ik Corona dankbaar voor ben is het normaliseren van thuiswerken).
Ik werkte een paar jaar terug op onderzoekssalaris in Amsterdam. Op zich een prima salaris, maar de huissituatie is dermate fucked dat alleen krotten binnen mijn budget vielen. Ik heb een straal rond het centrum getrokken van 50km, en kwam op twee dorpen uit waar ik me een huis kon veroorleven. Wat hadden deze twee plekken gemeen? Het verst van een treinstation af in die straal. OV was tegen de twee uur, auto een half tot 1 uur.
De OV (op rails) situatie in NL is dermate slecht vergelijken met Berlijn, Greater London, Ile de Paris, dat er een groep mensen is die zich het domweg niet kunnen veroorloven, het OV. Het dwingt namelijk in de buurt van een station te wonen en werken, en dat is duur. Overigens maakte de reisonkostenvergoeding een soort combinatie ook niet makkelijk, het is of een NS abbo (bus dus ook niet) of centen. Als ik met een auto naar een station rij moet ik dus kiezen (en inleveren).
Meer infra en beter aanpassen aan gemengd vervoer lijkt me dus een goed begin. En natuurlijk aan hoge huizenprijzen wat doen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Die is in het klimaattopic ook al langsgekomen. Dat gaat enkel over de CO2-uitstoot, niet over het veel schadelijkere methaan van herkauwers. Algemeen kan je stellen dat de uitstoot van de vleesindustrie groter is dan van de hele transportsector. Maar goed, dat is weer offtopicErnemmer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:02:
[...]
Dat is dus niet waar, zie mijn post op pagina 1
Ernemmer in "De auto als schadelijkste product?"
En als jij iets anders wilt aantonen, dan graag met bronnen.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2020 14:16 ]
In dat plaatje staat CO2e wat staat voor CO2eq wat weer staat voor totale broeikasgaseffect inclusief methaan.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:09:
[...]
Die is in het klimaattopic ook al langsgekomen. Dat gaat enkel over de CO2-impact, niet over het veel 'zwaardere' methaan (van herkauwers). Algemeen kan je stellen dat de uitstoot van de vleesindustrie groter is dan van de hele transportsector. Maar goed, dat is weer offtopic(en vlees gaat over honderden verschillende producten, die wel impact hebben op milieu, klimaat en gezondheid, maar niet op luchtkwaliteit, files, plaatsgebrek, veiligheid, lawaaioverlast,...)
https://www.cbs.nl/nl-nl/...er-in-2019/co2-equivalent
Maar post-corona kunnen we er - in theorie althans - wel iets mee.
1. Bouw grote hallen aan rand van de steden verdeeld in X units met Y algemene goede kwaliteit burowerkplekken met perfecte internetverbindingen voor secure remote access.
2. Mensen gaan niet naar kantoor van hun bedrijf/overheidsdienst maar naar dichtstbijzijnde grote hal en sluiten hun eigen laptop aan.
3. De hallen zijn uiteraard goed bereikbaar met OV, fiets en ook eigen auto.
4. In en rond de hallen zijn allerlei voorzieningen voor lunch, versnaperingen, koffie, kinderopvang, kleine kantoorbenodigdheden, supermarkt voor de boodschappen die men eind vd dag mee naar huis neemt etc etc. In een beetje gezellig vorm voor de sociale contacten tijdens de lunch e.d..
5. Alleen als noodzakelijk gaat men naar plek van het bedrijf/overheidsdienst zelf.
Het aantal reisbewegingen en kilometers zou dan enorm af moeten nemen. Aantal nadelen van thuiswerken wordt dan ondervangen. Uiteraard niet voor elk werk geschikt. En als men wel goed thuis kan en wil werken dan (blijven) doen.
Denk dat menigeen er in de praktijk niet aan zou willen, en er zijn vele praktische puzzels bij op te lossen [voorkomen meekijken bij iemands werk van ander bedrijf, schoonmaken, ordedienst, e.v.a.], maar het zou enorm bijdragen aan een oplossing.
En natuurlijk het grote nadeel dat het eerst veel geld, CO2-uitstoot e.d. kost voordat het wat gaat opleveren.
Maar mijn inziens is de gedachte interessant.
Maar eigenlijk heb je van die dingen alleen last op drukbevolkte plekken, ik woon niet in de stad en heb eigenlijk praktisch geen overlast van de auto.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:09:
[...]
maar niet op luchtkwaliteit, files, plaatsgebrek, veiligheid, lawaaioverlast,...)
Enige puntje is misschien de veiligheid, maar als je zorgt dat je in een veilige auto rijd heb je minder kans op zwaar letsel bij een ongeluk. Op de fiets voel ik mij soms een stuk minder veilig dan in de auto op sommige wegen.
Nu je het zegt... Ik heb wat verder gezocht en de claim van vlees > transport wordt op verschillende plaatsen in twijfel getrokken. Maar goed, of het nu veel of weinig is, alle beestjes beetjes helpenErnemmer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:16:
[...]
In dat plaatje staat CO2e wat staat voor CO2eq wat weer staat voor totale broeikasgaseffect inclusief methaan.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...er-in-2019/co2-equivalent
I think, therefore I am. Maar wat jij denkt geld niet persé voor een ander.
en dat bedoel ik dus. Jij poseert dat tien kilometer of verder niet voorkomt en dat al het andere geen verdedigbare reden kan hebben niet met de fiets te reizen. Dat is een polariserende stelling uit het boekje. Ten eerste ben jij niet degene die dat bepaalt (en zeker niet voor een ander), het heeft ook geen zin. De auto staat voor zoveel meer dan alleen 'vervoer'. Het is ook vrijheid, flexibiliteit en voor veel mensen simpelweg emotie. Die aspecten van de discussie kun je niet platslaan op basis van afstand.dat er maar weinig mensen 10 km of verder met de auto naar een station rijden. Alle kortere afstanden kunnen ook met de fiets. Eens op je bestemming moet je er inderdaad soms ook nog een tram of bus bijtellen, maar of je dan op pensioenleeftijd aan een kost van 300000 of 400000 euro komt?
Nou... dat ligt er denk ik aan hoe strikt je bereid bent te denken. Ik denk dat als ik de lezing hanteert hoe het er nu voor staat met Nederland (laat ik het lokaal houden) de auto onvervangbaar is geworden. Met andere woorden, als alle auto's nu zouden ophouden de bestaan heeft een significant deel van de bevolking een probleem (mijzelf inclus).Gomez12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:48:
Alleen auto's zijn simpelweg onvervangbaar in onze samenleving.
En het grote probleem is met auto's niet de auto, alleen hoe inefficiënt die ingezet wordt.
Maar als heel Nederland morgen collectief boomknuffelaar werd en unaniem besloot de auto uit te bannen, zouden we er met ons kikkerlandje heel snel bovenop komen en ons leventje simpelweg anders inrichten.
@Verwijderd heeft gelijk dat we een stuk meer met fietsen (en andere vormen van transport) kunnen doen dan we nu daadwerkelijk toe bereid zijn. Ik ben niet te beroerd even naar de lokale super te fietsen ipv te rijden maar als ik de bouwmarkt hier 10km vandaan moet hebben voor een doosje spijkers pak ik toch echt de auto, terwijl dat strikt genomen natuurlijk totaal niet noodzakelijk is - als ik echter geen auto hád, tja dan had ik geen keuze en ging ik wel.
Dat klopt denk ik wel, puur omdat de trein dan gewoon duurder uitvalt.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:01:
[...]
Ik denk dat er maar weinig mensen 10 km of verder met de auto naar een station rijden.
Leuk bedacht, maar werkt kostenverhogend en ongemak verder in de hand, want er mag maar een beperkt aantal fietsen buiten de spits tegen een extra tarief mee in de trein.Alle kortere afstanden kunnen ook met de fiets.
Vind je het erg als ik kromme rekensommen negeer?Eens op je bestemming moet je er inderdaad soms ook nog een tram of bus bijtellen, maar of je dan op pensioenleeftijd aan een kost van 300000 of 400000 euro komt?
Je komt daar niet aan omdat de trein daarvoor niet gebruikt wordt.
Men gaat nu vanuit Schubbekutteveen overal naartoe met de auto, puur omdat de bus er max 1x per dag stopt.
Zou men in Schubbekutteveen altijd de trein pakken dan zou men ver over die kosten heengaan, daarom doet men dat dus niet.
Een auto is een auto. Leuk en nu? Maakt het een auto opeens geen product meer? Nee...[...]
Een kind is een mens, net zoals jij. Of ben jij ook een luxeproduct? Dan wel eentje met een grotere impact dan het onzeZonder mensen geen mensheid meer, wel ideaal voor het milieu
Maakt het dat een mens buiten de definitie van een product valt, nee...
Tja, het logische antwoord zou zijn : vanwege dezelfde reden dat jij een auto als product ziet...En waarom zie je een huis + inboedel simplistisch als 1 product?
Maarja, logica gaat slecht samen met ranten...
Het grootste probleem is dat je een groter probleem maakt (iets nieuws bouwen terwijl er nu al gigantische leegstand is) om een klein probleem op te lossen.arsimo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:19:
En natuurlijk het grote nadeel dat het eerst veel geld, CO2-uitstoot e.d. kost voordat het wat gaat opleveren.
Maar mijn inziens is de gedachte interessant.
Het grootste probleem met de auto qua milieu-impact is dat er simpelweg geen alternatief voor is en dat men ook niet wil kijken naar een echt alternatief.
Ok, dan hebben we de auto dus verbannen.HTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:28:
[...]
Maar als heel Nederland morgen collectief boomknuffelaar werd en unaniem besloot de auto uit te bannen, zouden we er met ons kikkerlandje heel snel bovenop komen en ons leventje simpelweg anders in te richten.
@Verwijderd heeft gelijk dat we een stuk meer met fietsen (en andere vormen van transport) kunnen doen dan we nu daadwerkelijk toe bereid zijn. Ik ben niet te beroerd even naar de lokale super te fietsen ipv te rijden maar als ik de bouwmarkt hier 10km vandaan moet hebben voor een doosje spijkers pak ik toch echt de auto, terwijl dat strikt genomen natuurlijk totaal niet noodzakelijk is - als ik echter geen auto hád, tja dan had ik geen keuze en ging ik wel.
Oftewel na 2 weken is de voorraad in je lokale bouwmarkt op en er komt geen nieuwe voorraad meer (of moet dat per fiets gaan ofzo). Oftewel na een half jaar mag je 100km gaan fietsen voor een doosje spijkers of je mag lokaal de huidige prijs x100 betalen want het is dan door 1000 handen gegaan.
Nou, ok dan staan we vervoers autos wel toe, en dan gaat dus iedereen vragen voor een uitzondering, want vertegenwoordigers die hebben het dan wel nodig en dan die en dan die en dan die...
Totdat we weer terug zijn bij de huidige situatie.
Zo simplistisch werkt de wereld niet...
Maar ok, dan behoud men dus zijn auto en alles onder de 10km gaan we met de fiets doen en alles onder de 20 km gaan we met de electrische fiets doen.
Hoeveel impact denk je dat die fietsen + electrische fietsen + schuurtjes + fietsenstandaarden etc allemaal hebben als je dat overal gaat verplichten? Want je haalt er geen auto mee van de straat, het is enkel gebruik wat je dan aanpakt.
Je krijgt enkel maar meer auto's die voor 99% niets doen alleen wel gebouwd worden en daarnaast consumeert men gewoon een aantal artikelen meer.
Je ruilt een beetje benzine in tegen de totale productie van een electrische fiets + accessoires
Ik denk dat je de nuances 'weinig' en 'kunnen' gemist hebtHTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:28:
[...]
I think, therefore I am. Maar wat jij denkt geld niet persé voor een ander.
[...]
en dat bedoel ik dus. Jij poseert dat tien kilometer of verder niet voorkomt en dat al het andere geen verdedigbare reden kan hebben niet met de fiets te reizen. Dat is een polariserende stelling uit het boekje. Ten eerste ben jij niet degene die dat bepaalt (en zeker niet voor een ander), het heeft ook geen zin. De auto staat voor zoveel meer dan alleen 'vervoer'. Het is ook vrijheid, flexibiliteit en voor veel mensen simpelweg emotie. Die aspecten van de discussie kun je niet platslaan op basis van afstand.
Toch niet zo slecht gedacht, de twee lichtste blauwtinten komen veruit het vaakst voor. Ik denk dat er in de donkerblauwe regio's weinig mensen de trein nemen, maar ik kan verkeerd zijn
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dU9sgPGm6Pb3QKo2KyIuPxT8.jpg?f=user_large)
Zit jij nu serieus hier te verkondigen dat als iedereen NU alle korte ritjes op de fiets zou doen, dit geen milieuwinst oplevert?Gomez12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:54:
Maar ok, dan behoud men dus zijn auto en alles onder de 10km gaan we met de fiets doen en alles onder de 20 km gaan we met de electrische fiets doen.
Hoeveel impact denk je dat die fietsen + electrische fietsen + schuurtjes + fietsenstandaarden etc allemaal hebben als je dat overal gaat verplichten? Want je haalt er geen auto mee van de straat, het is enkel gebruik wat je dan aanpakt.
Je krijgt enkel maar meer auto's die voor 99% niets doen alleen wel gebouwd worden en daarnaast consumeert men gewoon een aantal artikelen meer.
Je ruilt een beetje benzine in tegen de totale productie van een electrische fiets + accessoires
Dit soort kaartjes zijn hemelsbreed. Oftewel woon jij aan een rivier en is er aan de overkant een treinstation dan woon jij binnen 5 km, alleen je moet veelal wel zwemmend naar het treinstation toegaan.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:54:
[...]
Ik denk dat je de nuances 'weinig' en 'kunnen' gemist hebt![]()
Toch niet zo slecht gedacht, de twee lichtste blauwtinten komen veruit het vaakst voor. Ik denk dat er in de donkerblauwe regio's weinig mensen de trein nemen, maar ik kan verkeerd zijn
Waar dan veelal een trein 1x per uur of 2 uur gaat die je naar een overstapplaats brengt waar je een half uur mag wachten op je overstap die je naar je volgende overstapplaats brengt die je naar het grote station brengt waar pas het voordeel zit waarna je wederom weer verder mag naar de overstapplaats.
Waardoor het een keuze is van 25 km fietsen (want je moet om de weilanden heen, je mag er niet doorheen) om daarna 2 uur of langer te treinen.
Of 40 minuten met de auto.
Binnen de randstad is het geen groot probleem, maar daarom kiezen mensen daar er ook vaak voor om simpelweg geen auto te hebben. Alleen buiten de randstad gaat het heel snel heel hard achteruit qua mogelijkheden.
Op de fiets + electrische fiets. Of heb jij de illusie dat iedereen maar een fiets + daarnaast een electrische fiets heeft?Kalentum schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:01:
[...]
Zit jij nu serieus hier te verkondigen dat als iedereen NU alle korte ritjes op de fiets zou doen, dit geen milieuwinst oplevert?
Ik zeg simpelweg dat NU niet iedereen een fiets en/of electrische fiets heeft.
Plus dat niet alle korte ritjes op de fiets gedaan gaan worden (want oh jee het regent).
En ik durf ook rustig te zeggen dat niet iedereen 4x naar de supermarkt gaat fietsen voor de wekelijkse boodschappen.
Oftewel, ik durf rustig te zeggen dat in de realiteit de milieuwinst discutabel tot miniem is. Aangenomen dat iedereen dus een electrische fiets gaat aanschaffen.
Het probleem met treinvervoer is dat het massa is, oftewel je hebt een massa mensen nodig. Dat gaat nooit goed werken.HTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:12:
[...]
Ik heb wel eens een stukje op tv gezien over files en beschikbaar asfalt. Een student had daarin een nieuwe opzet gemaakt waarmee we met 40% asfalt dan we nu hebben voor de eerstkomende 50 jaar compleet filevrij zouden zijn. Prachtig! Maar alle wegen waren kaarsrecht, liepen dwars door álle natuurgebieden heen en voor het gemak ook dwars door alle grote steden.
Uiteindelijk hebben we vervoer nodig. Want zonder vervoer moet bijna alles lokaal geproduceerd worden. Niet alleen zou dan een monsterlijke taak zijn in te richten, het betekent ook een flinke versobering. Geen bananen meer, geen plastic producten en een stevige beperking in medische zorg. Maar als je @Verwijderd's werelddroom zonder auto's waar wilt maken zou je met een beperkte (maar nog steeds compleet onrealistische) verschuiving naar 100% treinvervoer nog wel een eind komen.
Persoonlijk zie ik meer in bestuurderloze auto's / capsules / 4-persoons treinen (net hoe je het wilt noemen) die gewoon op afroep voor je deur komen en die gewoon vanwege het uitschakelen van de menselijke bestuurder met 200 of 300 km/u over een eenbaanssnelweg treintje rijden op 5 cm afstand van elkaar.
Het grootste probleem met de huidige auto is simpelweg de menselijke bestuurder, die vereist momenteel echt een shitload aan voorzieningen etc om die te kunnen accomoderen, die houdt ook het hele autonome rijden tegen.
Er is technisch geen enkele reden waarom een groepje auto's op de snelweg niet als een trein zou kunnen functioneren en grofweg dezelfde efficientie bereiken.
En als je dus autonoom rijden hebt, dan kan je je daarna volledig gaan storten op hoe je dat zo efficient mogelijk zou kunnen doen.
Alleen het probleem met al dit soort denkbeelden is dat het niet samengaat met kapitalisme, je moet hiervoor geen concurrentie hebben, je hebt gewoon 1 bedrijf nodig wat simpelweg voor het beste gaat.
[ Voor 53% gewijzigd door Gomez12 op 25-11-2020 15:29 ]
Maar een station wilt niet zeggen dat je snel kan reizen.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:54:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb een kennis op 1:08 uur rijden van mij en als ik dat met het OV doe, kost dat 2:44->2:59 uur, beide stations op <5km.
Dus de totale reistijd om even langs te gaan, gaat van 2:16 uur naar 5:28 uur.
De kosten voor de auto inclusief afschrijving ed.
Auto 176km á 35 cent = 61,60 euro
Trein 2e klas is 41,82, maar dan zit je lekker druk
Trein 1e klas is 67,72.
Groot nadeel is nog wel dat ik dan ook nog een fiets mee moet nemen á 7 euro.
Ik zie qua gemak en kosten echt 0,0 voordelen van het OV voor mij.
Enige waar het handig voor is, is als je in het centrum van een grote stad moet wezen, maar van afgelegen plek A naar afgelegen plek B is het drama.
Je hebt helemaal gelijk uiteraard, dit is zo ongeveer precies wat er zou gebeuren. Mijn punt is dat het nu praktisch onmogelijk is geworden, maar niet theoretisch. En ik denk ook niet dat we dit nu nog moeten willen nastreven, want dan moet je bijvoorbeeld de helft van Nederland verplaatsen en herinrichten, om maar een dwarsstraat te noemenGomez12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:54:
Ok, dan hebben we de auto dus verbannen.
Oftewel na 2 weken is de voorraad in je lokale bouwmarkt op en er komt geen nieuwe voorraad meer (of moet dat per fiets gaan ofzo). Oftewel na een half jaar mag je 100km gaan fietsen voor een doosje spijkers of je mag lokaal de huidige prijs x100 betalen want het is dan door 1000 handen gegaan.
Nou, ok dan staan we vervoers autos wel toe, en dan gaat dus iedereen vragen voor een uitzondering, want vertegenwoordigers die hebben het dan wel nodig en dan die en dan die en dan die...
Totdat we weer terug zijn bij de huidige situatie.
Zo simplistisch werkt de wereld niet...

Uiteindelijk hebben we vervoer nodig. Want zonder vervoer moet bijna alles lokaal geproduceerd worden. Niet alleen zou dan een monsterlijke taak zijn in te richten, het betekent ook een flinke versobering. Geen bananen meer, geen plastic producten en een stevige beperking in medische zorg. Maar als je @Verwijderd's werelddroom zonder auto's waar wilt maken zou je met een beperkte (maar nog steeds compleet onrealistische) verschuiving naar 100% treinvervoer nog wel een eind komen. Je krijgt alleen wel een soort wild wild west scenario waarbij iedereen om een station heen klontert en je verder alleen maar kaal landschap krijgt met hier en daar een postkoets (met echte paarden!).
Ik heb de nuance helemaal niet gemist, het gaat me erom dat je geen ruimte laat voor andere overwegingen. "Het hoeft niet met de auto, dus het kan met de fiets."Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:54:
[...]
[Afbeelding]
Dwarsstraat: Stel ik heb astma en kan niet fietsen? Stel ik moet naar het vliegveld en heb een dikke vette koffer bij? Er zijn legio redenen te verzinnen waarom fietsen niet mogelijk is in een specifieke situatie.
Ik onderschrijf dat fietsen heel goed voor je is en blijkbaar ben jij er ook extreem trots op
Begrijp me niet verkeerd, ik steun je idealisme. Ik ben óók van mening dat het serieus mis aan het gaan is met de planeet en dat we nog lang niet genoeg doen (en bereid zijn te doen) als volkje om een serieuze kentering te realiseren. Maar jouw aanpak, puur hier op het forum, stuit op nogal wat weerstand.
Het gaat niet over fietsen op de trein, wel over fietsen in een stationsstalling.Gomez12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:54:
[...]
Leuk bedacht, maar werkt kostenverhogend en ongemak verder in de hand, want er mag maar een beperkt aantal fietsen buiten de spits tegen een extra tarief mee in de trein.
Ik vergelijk 'geen auto en wel ov' (bvb dagelijks naar het werk) met 'wel een auto en geen ov'. Dan is dat tweede veel duurder, de aankoop van een auto kost al gauw 10-20000 euro en daarbij komt dan nog een verzekering, taksen, brandstof, parkeertickets, af en toe een bekeuring,... Als je auto met ov vergelijkt, doe het dan goed.[...]
Vind je het erg als ik kromme rekensommen negeer?
Je komt daar niet aan omdat de trein daarvoor niet gebruikt wordt.
Men gaat nu vanuit Schubbekutteveen overal naartoe met de auto, puur omdat de bus er max 1x per dag stopt.
Zou men in Schubbekutteveen altijd de trein pakken dan zou men ver over die kosten heengaan, daarom doet men dat dus niet.
Dus huizen worden gekocht met alle inboedel inbegrepen en een auto koop je in stukjes of zo? Kromme redeneringen om je gelijk te proberen halen. Product = een artikel, iets dat men maakt of op de markt brengt[...]
Tja, het logische antwoord zou zijn : vanwege dezelfde reden dat jij een auto als product ziet...
Maarja, logica gaat slecht samen met ranten...
Een vrachtwagen is geen personenwagen, vrachtwagens zijn nodig om de economie draaiende te houden en er zijn geen alternatieven voor (al 3x gezegd) Er is ook niemand die het over een totale ban van auto's heeft (al 4x gezegd). Maar goed, wat baten kaars en bril...[...]
Ok, dan hebben we de auto dus verbannen.
België en Nederland tellen meer fietsen dan inwoners, dus er moeten niet per sé nieuwe bijkomen. Daarnaast gaat een goede fiets ook langer mee dan een auto en is de impact van de productie véél kleiner. Op de plaats van 1 auto passen 8 fietsen. Als bij ons 50% met de fiets zou komen werken, dan zou de bedrijfsparking 40% kleiner kunnen en haal je dus ook auto's van de weg.Hoeveel impact denk je dat die fietsen + electrische fietsen + schuurtjes + fietsenstandaarden etc allemaal hebben als je dat overal gaat verplichten? Want je haalt er geen auto mee van de straat, het is enkel gebruik wat je dan aanpakt.
Auto's die stil staan en niets doen, klinkt bekend. Bij 99% stilstand kan je beter autodelen, is stukken goedkoper en met het uitgespaarde geld kan je 'in nood' nog veel ov-tickets kopen.Je krijgt enkel maar meer auto's die voor 99% niets doen alleen wel gebouwd worden en daarnaast consumeert men gewoon een aantal artikelen meer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mBLPto3SWCYqMqKEBrvl97tD.jpg?f=user_large)
Meneer denkt dat alleen de productie uitstoot significant is. Als dat het geval zou zijn zou een elektrische auto nooit duurzamer worden dan een conventionele auto.Kalentum schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:01:
Zit jij nu serieus hier te verkondigen dat als iedereen NU alle korte ritjes op de fiets zou doen, dit geen milieuwinst oplevert?
Maar dat is niet het geval, zelfs als je enkel met grijze stroom laad, wat niet realistisch is, begint een elektrische auto ruim binnen de levensduur duurzamer te worden. Heb het rapport niet bij de hand, maar ik meen dat dat kantelpunt met de huidige mix/samenstelling van elektriciteit onder de honderdduizend KM ligt. En dat komt door het feit dat er een enorme uitstoot achter die liters brandstof zit qua oppompen, raffinage, transport over zee, transport met vrachtwagen tot tankstation. Dat gaat allemaal met een efficiëntie van onder de 30%, maal 30%...etc
Elektriciteit omvormen gaat stukken efficiënter, en al helemaal als we straks nog meer zonnepanelen op de (bedrijfs)daken hebben liggen, dan is het 1x omvormen a 90-95% en hup de autoaccu in. En wellicht het net ontlasten door pieken op te vangen en dalen van stroom te voorzien, waardoor grijze stroom nog minder nodig is. Even eenvoudig neergezet.
EDIT: @Verwijderd Dit gaat natuurlijk ook op voor elektrische vrachtwagens. Die rijden al rond in Amsterdam, Utrecht, wellicht meer grote steden, en dat zijn vrachtwagens van een degelijk normaal formaat. Lage snelheden, veel optrekken en afremmen, ideaal voor elektrische aandrijving. We moeten echt als de wiedeweerga meer zonnepanelen installeren, die kosten geen drol meer.
[ Voor 11% gewijzigd door KleineJoop op 25-11-2020 15:41 ]
Helaas is de relevante eenheid niet km tot station, maar reistijd tot station, en aan beide zijden! En dan eigenlijk ook de jitter/latency daarop (de bus is wat minder betrouwbaar op de klok dan de bus bijv).Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:54:
[...]
[Afbeelding]
Het Nederlandse wegennet is echt behoorlijk goed
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
FYI: Ligt nu al bij gemiddelde EV ruim onder 40.000 km, en bij kleinere EV's zelf al richting de 20.000.KleineJoop schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:30:
[...]
Meneer denkt dat alleen de productie uitstoot significant is. Als dat het geval zou zijn zou een elektrische auto nooit duurzamer worden dan een conventionele auto.
Maar dat is niet het geval, zelfs als je enkel met grijze stroom laad, wat niet realistisch is, begint een elektrische auto ruim binnen de levensduur duurzamer te worden. Heb het rapport niet bij de hand, maar ik meen dat dat kantelpunt met de huidige mix/samenstelling van elektriciteit onder de honderdduizend KM ligt.
En wat ik al eerder aangaf, delen maakt wel goedkoper voor de berijders - en dat is fijn - maar levert geen significante besparing op in productie van auto's en dus ook niet/nauwelijks tav milieu. Een auto gaat gemiddeld aantal km's mee. Bij delen slijten de auto's dus veel sneller.
Delen van producten levert alleen duurzaamheidwinst bij zo goed als onverslijtbare producten.
Alleen als men de producten ook minder gaat gebruiken is er duurzaamheidswinst. Mogelijk gaat delen samenvallen met minder auto rijden (maw: voor kleinigheden minder snel de auto namen vanwege het gedoe een auto te regelen). Maar dan zit de winst in het laatste, niet in het delen zelf.
[ Voor 31% gewijzigd door arsimo op 25-11-2020 15:52 ]
14k voor een auto per jaar is wel heel ruim gerekend.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:29:
[...]
Het gaat niet over fietsen op de trein, wel over fietsen in een stationsstalling.
[...]
Ik vergelijk 'geen auto en wel ov' (bvb dagelijks naar het werk) met 'wel een auto en geen ov'. Dan is dat tweede veel duurder, de aankoop van een auto kost al gauw 10-20000 euro en daarbij komt dan nog een verzekering, taksen, brandstof, parkeertickets, af en toe een bekeuring,... Als je auto met ov vergelijkt, doe het dan goed.
[...]
Dus huizen worden gekocht met alle inboedel inbegrepen en een auto koop je in stukjes of zo? Kromme redeneringen om je gelijk te proberen halen. Product = een artikel, iets dat men maakt of op de markt brengt
[...]
Een vrachtwagen is geen personenwagen, vrachtwagens zijn nodig om de economie draaiende te houden en er zijn geen alternatieven voor (al 3x gezegd) Er is ook niemand die het over een totale ban van auto's heeft (al 4x gezegd). Maar goed, wat baten kaars en bril...
[...]
België en Nederland tellen meer fietsen dan inwoners, dus er moeten niet per sé nieuwe bijkomen. Daarnaast gaat een goede fiets ook langer mee dan een auto en is de impact van de productie véél kleiner. Op de plaats van 1 auto passen 8 fietsen. Als bij ons 50% met de fiets zou komen werken, dan zou de bedrijfsparking 40% kleiner kunnen en haal je dus ook auto's van de weg.
[...]
Auto's die stil staan en niets doen, klinkt bekend. Bij 99% stilstand kan je beter autodelen, is stukken goedkoper en met het uitgespaarde geld kan je 'in nood' nog veel ov-tickets kopen.
[Afbeelding]
Mijn Mercedes C klasse uit 2008 kost mij, bij 15k kilometer, 5888 euro inclusief alles. Rentederving niet meegerekend.
In die grafiek ''added health costs'' is wel een mooie. Waarom zou je meer gezondheidskosten hebben als je autorijdt? Of nemen ze dan aan dat je daarnaast niet sport of zo? Of dat je op de fiets door de stad schonere lucht inademt dan ik in mijn auto met koolstoffilter?

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 25-11-2020 15:53 ]
Fout, op de pagina van het kaartje staat de berekeningswijze:Gomez12 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:05:
[...]
Dit soort kaartjes zijn hemelsbreed. Oftewel woon jij aan een rivier en is er aan de overkant een treinstation dan woon jij binnen 5 km, alleen je moet veelal wel zwemmend naar het treinstation toegaan.
Deze afstand wordt per adres berekend over de verharde (auto)weg. Hierbij wordt rekening gehouden met ongelijkvloerse kruisingen, veerponten en éénrichtingsverkeer op Rijks- en Provinciewegen. Alle personen op het bewoonde adres krijgen een berekende afstand tot de dichtstbijzijnde voorziening toegewezen. Bij berekening van de afstand wordt een adres loodrecht op het wegennetwerk geprojecteerd, zodat deze afstand zo klein mogelijk is, en verwaarloosbaar ten opzichte van de berekende afstand over het wegennetwerk. Als afstand wordt de afstand via de weg tussen de twee geprojecteerde adressen op het wegennetwerk gehanteerd.
Leuk dat je als voorbeeld enkel een worst-case scenario geeft... Even eerlijk dan hoe je denkt dat afstanden berekend worden...Waar dan veelal een trein 1x per uur of 2 uur gaat die je naar een overstapplaats brengt waar je een half uur mag wachten op je overstap die je naar je volgende overstapplaats brengt die je naar het grote station brengt waar pas het voordeel zit waarna je wederom weer verder mag naar de overstapplaats.
Waardoor het een keuze is van 25 km fietsen (want je moet om de weilanden heen, je mag er niet doorheen) om daarna 2 uur of langer te treinen.
Of 40 minuten met de auto.
Binnen de randstad is het geen groot probleem, maar daarom kiezen mensen daar er ook vaak voor om simpelweg geen auto te hebben. Alleen buiten de randstad gaat het heel snel heel hard achteruit qua mogelijkheden.
Hij heeft het over 'een fiets': "Volgens de laatste schatting van brancheverenigingen BOVAG en RAI zijn er 22,8 miljoen fietsen in Nederland. Daarmee bezit iedere Nederlander dus ruim 1,3 fiets, en dat is uniek in de wereld." Je bent eerder een uitzondering als je er géén hebt.[...]
Op de fiets + electrische fiets. Of heb jij de illusie dat iedereen maar een fiets + daarnaast een electrische fiets heeft?
Het regent bijna nooit en slecht weer bestaat niet, slechte kledij wel.Ik zeg simpelweg dat NU niet iedereen een fiets en/of electrische fiets heeft.
Plus dat niet alle korte ritjes op de fiets gedaan gaan worden (want oh jee het regent).
In onze fietsen (deze en een tweewielbakfiets) past een hele winkelkar. Zonder auto heb je zeker genoeg geld voor zulke fietsenEn ik durf ook rustig te zeggen dat niet iedereen 4x naar de supermarkt gaat fietsen voor de wekelijkse boodschappen.
Waarom zou iedereen een elektrische moeten kopen? Bijna iedereen heeft al een fiets. Bekijk hier de milieu- (en andere) winst: https://static.wixstatic....14fd7b5d42d1b08928faf.pngOftewel, ik durf rustig te zeggen dat in de realiteit de milieuwinst discutabel tot miniem is. Aangenomen dat iedereen dus een electrische fiets gaat aanschaffen.
Nu wordt het echt vermoeiend, zoek eens waar ik dat geschreven heb, en zoek eens hoeveel keer ik al geschreven heb dat dat niet mijn streefdoel zou zijn.HTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:12:
[...]
Maar als je @Verwijderd's werelddroom zonder auto's waar wilt maken
In mijn lijstje van mogelijke maatregelen om autogebruik te ontmoedigen had ik het al over vrijstellingen voor mensen met een beperking, maar misschien volg je het topic nog niet zo lang.[...]
Dwarsstraat: Stel ik heb astma en kan niet fietsen? Stel ik moet naar het vliegveld en heb een dikke vette koffer bij? Er zijn legio redenen te verzinnen waarom fietsen niet mogelijk is in een specifieke situatie.
Elke verandering botst (initieel) op weerstandBegrijp me niet verkeerd, ik steun je idealisme. Ik ben óók van mening dat het serieus mis aan het gaan is met de planeet en dat we nog lang niet genoeg doen (en bereid zijn te doen) als volkje om een serieuze kentering te realiseren. Maar jouw aanpak, puur hier op het forum, stuit op nogal wat weerstand.
The five stages of grief are:
denial.
anger.
bargaining.
depression.
acceptance.
Dan doe jij wel kort met je auto's. Een auto die gewoon goed onderhouden 'op' gereden word kan ook makkelijk 40 jaar mee. Dat we het niet (willen) doen is twee. En die vergelijking moet ook noodgedwongen aannemen dat we het over dezelfde kilometrages hebben, maar dat gaat niet op. Iemand met de fiets kán realistisch gezien gewoon niet zoveel kilometers rijden als een auto überhaupt mogelijk maakt. Iemand die 40k per jaar rijd kan niet plots gaan fietsen en iemand die fietst maar nu een auto koopt heeft niet plots de behoefte of noodzaak 40k per jaar te gáán rijden. Dat zou een situatie opleveren waarbij de auto slechts 1000 of 3000km per jaar 'hoeft' te rijden. Dan gaat hij theoretisch gezien makkelijk een leven mee.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:29:
(...)
Daarnaast gaat een goede fiets ook langer mee dan een auto en is de impact van de productie véél kleiner.
Mijn auto vervoert 7 personen, dus dan hoef ik niet te fietsen?Op de plaats van 1 auto passen 8 fietsen. Als bij ons 50% met de fiets zou komen werken, dan zou de bedrijfsparking 40% kleiner kunnen en haal je dus ook auto's van de weg.
Strikt economisch gezien niks mis met die berekening. Maar wederom, en dat heb ik je vaker gezegd, moet je álles meenemen. Nu snap ik dat je moeilijk een bedrag aan 'flexibiliteit' kunt hangen of 'vrijheid'. Maar het feit dat je op stel en sprong weg kunt is veel mensen óók wat waard, en gezien de statistieken zo te zien nog wel een behoorlijk bedrag ook.Auto's die stil staan en niets doen, klinkt bekend. Bij 99% stilstand kan je beter autodelen, is stukken goedkoper en met het uitgespaarde geld kan je 'in nood' nog veel ov-tickets kopen.
[Afbeelding]
Dat geloof ik graag, heb je de bron voor mij? TNO rapport waaruit ik parafraseer/probeer te herinneren is al weer wat ouder. Een ding is zeker, WTW efficiëntie van ICE gaat niet meer verbeteren, een groter aandeel groene stroom gaat er zeker wel komen. En dat gaat bijdragen aan verduurzaming van alles wat stroom verbruikt. Ik heb het idee dat de cijfers die jij noemt gelden voor mensen die eigen zonnestroom gebruiken, of andere landen met een groter aandeel groene stroom. Noorwegen bijvoorbeeld, 100% waterkracht en veel EV's in bergachtig gebied. De cijfers daar (TOV ICE) zullen leuke feitjes zijn.arsimo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:40:
FYI: Ligt nu al bij gemiddelde EV ruim onder 40.000 km, en bij kleinere EV's zelf al richting de 20.000.
Dus daarom moesten we van zo'n 2.5 miljard mensen in 1950 naar bijna 8 miljard mensen nu? Volgens mij is juist die groei het grootste probleem. Zonder die groei waren er nooit zoveel auto's geweest, zonder die groei waren er nooit zoveel woningen nodig geweest, zonder die groei was er nooit zoveel voedsel nodig geweest enz.Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:30:
Is een kind een commercieel 'product'? Kinderen van vandaag gaan je pensioen betalen, je verzorgen, de economie draaiende houden als je niet meer werkt. Zonder kinderen is het over 100 jaar over and out met de mensheid, of is dat de bedoeling?
Overigens zou je zo'n zelfde topic kunnen maken over "Het internet als schadelijkste product?".
Datacenters zullen dit jaar misschien meer CO2 produceren dan auto's, ook vanwege het mindere transport door corona en het extreem gebruik van internet. Verder is het stilzitten en kijken naar een scherm ook niet bepaald gezond.
Oef, ik vreesde al dat ik weer ging moeten zeggen dat de gemiddelde autobezetting 1,3 personen is en bij woon-werk 1,1 personenHTT-Thalan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:00:
[...]
Mijn auto vervoert 7 personen, dus dan hoef ik niet te fietsen?. Je kunt ook een stuk minder mensen op een fiets vervoeren dus heb je er automatisch meer van nodig! Maar ook dat gaat (uiteraard) alleen op als je carpoolt met een volle auto en dat doet vrijwel niemand, dat weet ik ook wel (voor je daar weer over valt).
Geldt voor de huidige gemiddelde energie mix in Nederland.KleineJoop schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:04:
[...]
Dat geloof ik graag, heb je de bron voor mij? TNO rapport waaruit ik parafraseer/probeer te herinneren is al weer wat ouder. Een ding is zeker, WTW efficiëntie van ICE gaat niet meer verbeteren, een groter aandeel groene stroom gaat er zeker wel komen. En dat gaat bijdragen aan verduurzaming van alles wat stroom verbruikt. Ik heb het idee dat de cijfers die jij noemt gelden voor mensen die eigen zonnestroom gebruiken, of andere landen met een groter aandeel groene stroom. Noorwegen bijvoorbeeld, 100% waterkracht en veel EV's in bergachtig gebied. De cijfers daar zullen leuke feitjes zijn.
Leesvoer, het zijn slechts voorbeelden:
https://innovationorigins...eningen-van-damien-ernst/
plan: Wanneer is een elektrische auto duurzamer dan een brandstofauto?
Is er iemand die dat bewust aangestuurd heeft of iemand die dat kon voorkomen? Het is wat het is, we zijn nu met 7,5 miljard en het is onmogelijk om dat snel en drastisch omlaag te krijgen. Dan rest ons enkel nog de keuze om de meest vervuilende personen minder te laten vervuilen.TheBrut3 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:10:
[...]
Dus daarom moesten we van zo'n 2.5 miljard mensen in 1950 naar bijna 8 miljard mensen nu? Volgens mij is juist die groei het grootste probleem. Zonder die groei waren er nooit zoveel auto's geweest, zonder die groei waren er nooit zoveel woningen nodig geweest, zonder die groei was er nooit zoveel voedsel nodig geweest enz.
Datacenters stoten even veel uit dan de luchtvaart (2%) en een stuk minder dan autoverkeer. Maar nogmaals: het gaat over de totale impact (zie TS).Overigens zou je zo'n zelfde topic kunnen maken over "Het internet als schadelijkste product?".
Datacenters zullen dit jaar misschien meer CO2 produceren dan auto's, ook vanwege het mindere transport door corona en het extreem gebruik van internet. Verder is het stilzitten en kijken naar een scherm ook niet bepaald gezond.
En de uitstoot bij datacenters is in principe naar 0 terug te brengen - als men maar wil. Bij verbrandingsmotoren onmogelijk.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:20:
[...]
Datacenters stoten even veel uit dan de luchtvaart (2%) en een stuk minder dan autoverkeer. Maar nogmaals: het gaat over de totale impact (zie TS).
Sterker nog, de uitstoot van alle elektrische verbruik en opwekking is naar 0 (of er heel dichtbij) te brengen. Zelfs met kolencentrales - als men de uitstoot opvangt en in oude gasbellen stopt. Gedoe, in eerste instantie flink kostenverhogend, absoluut waar, maar het is mogelijk.
Dat is op termijn de grote winst van totaal elektrisch transport, zowel op batterijen als via waterstofcellen, er is een (lange en in eerste instantie dure) weg uit te stippelen naar 0 uitstoot. Bij traditioneel transport en bijvoorbeeld ook verwarmen is die weg er niet - alle uitlaatgassen van elke individuele auto, schip, vliegtuig en verwarmingsinstallatie opslaan is onmogelijk te doen.
https://www.demorgen.be/n...meerdere-steden~bdf44840/
Bij een elektrische auto is - in ieder geval in theorie - de CO2-uitstoot naar 0 te brengen, inclusief productie van de auto. Duur etc, tuurlijk, maar het kan.
Fietsen op lichaamskracht kan niet met 0 CO2-uitstoot. We zijn tenslotte zelf een verbrandingsmotor. Als je een EV bestuurt, ook als zou die 0-uitstoot zijn, adem je ook CO2 uit, maar je bent dan relatief in rust dus je stoot minder uit dan als je fietst.
Uiteraard is bovenstaande redenatie voor de gein. Het allerlaatste waar ik voor zou pleiten is niet te gaan fietsen als dat wel kan. Maar het toont wel aan dat het niet zo simpel is.
De gemiddelde levensverwachting is door de auto flink gestegen. Al die paardenpoep in steden trok ratten en vliegen aan en verspreidde heel veel ziektes.
Dus laat de auto lekker met rust. Als je ergens over wil zeiken, kijk dan eens naar cruiseschepen! Een paar van die krengen die rondom Europa varen veroorzaken 10x! zoveel uitstoot als de gehele Europese autovloot. Verder zijn het ook vrij nutteloze dingen die cruiseschepen.
Luxury cruise giant emits 10 times more air pollution (SOx) than all of Europe’s cars – study
Ik diesel nog even een rondje en voel mij totaal niet schuldig als ik autorij.
Gelukkig zijn er nu betere duurzame voertuigen dan paarden: (elektrische) (cargo)fietsen, elektrische deelauto's of ov voor grotere afstanden,...verzenden schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:36:
De auto is toch wel het beste product van de afgelopen 100 jaar. Veel gaan er al snel aan voorbij dat de auto de vervanger is van paarden. En dat zijn pas verschikkelijke vervuilers, lees dit artikel eens om daar een beeld bij te krijgen.
Niet zo snel. Verder is de levensverwachting vooral gestegen door betere geneeskunde, minder zware arbeid en betere voeding (in de VS daalt het weer door ongezondere voeding).De gemiddelde levensverwachting is door de auto flink gestegen. Al die paardenpoep in steden trok ratten en vliegen aan en verspreidde heel veel ziektes.
Ik ben ook geen fan van cruiseschepen, maar dat gaat over zwavel, niet over CO2 of fijn stof. Het mondiale wegtransport stoot 12,5% CO2 uit, de internationale zeevaart slechts 1,6%. Schepen en vliegtuigen gaan niet dwars door woonzones, waar de impact van fijn stof en NOx het grootst is. Op fijnstofkaarten kan je zien dat die uitstoot nogal lokaal is en dat de concentratie op 100 meter van een drukke weg al veel lager is, vandaar ook dat men een perimeter voor scholen en ziekenhuizen overweegt. Van schepen die meestal op zee vertoeven hebben we amper last en zelfs in Antwerpen, waar schepen aanmeren, ruik je in de straten vooral diesel van auto's.Dus laat de auto lekker met rust. Als je ergens over wil zeiken, kijk dan eens naar cruiseschepen! Een paar van die krengen die rondom Europa varen veroorzaken 10x! zoveel uitstoot als de gehele Europese autovloot. Verder zijn het ook vrij nutteloze dingen die cruiseschepen.
Luxury cruise giant emits 10 times more air pollution (SOx) than all of Europe’s cars – study
Ik diesel nog even een rondje en voel mij totaal niet schuldig als ik autorij.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2020 17:55 ]
Wellicht is het een idee om dat toch in de startpost op te nemen. De oplossingen horen onderdeel te zijn van de discussie en niet iedereen leest alle berichten, zo'n lijstje ergens halverwege het topic scroll je snel doorheen.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:18:
[...]
Enkele posts geleden heb ik nog een 20-tal punten opgesomd.
Dat maatregelen in het verleden aangepast zijn hoeft niet te betekenen dat dit voor de auto ook zal opgaan.Wat vroeger als een extreme maatregel gezien werd is nu normaal of zal binnenkort normaal zijn.
-het sorteren van afval
-het bannen van plasticzakken in supermarkten
-het verbieden van loodhoudende producten, asbest, CFK's,...
-het mestactieplan
-verdoofd slachten
-circussen zonder wilde dieren
-huisisolatie
-wc-spaarknoppen
-autoluwe stadscentra
-bedrijfsfietsen,...
Huisisolatie en wc-spaarknoppen zijn compleet andere onderwerpen dan de geliefde auto.
Een vliegtaks is al in de maak, 7 euro per ticket als ik mij niet vergis. En 40 euro voor internationale vluchten. Zou volgend jaar moeten ingaan, maar dat was het plan voor corona.Taboes die waarschijnlijk nog zullen sneuvelen zijn:
-taksvrije kerosine en vliegtickets
-salaris in de vorm van auto's en tankkaarten
-overmatige vleesconsumptie
-dierentuinen in hun huidige vorm
-pesticiden met glyfosaat (bvb. Roundup)
-houtkachels,...
De wereld verandert. Ik vind stoomtreinen prachtige machines, maar voor dagelijks gebruik in een dichtbevolkte regio is een elektrische trein nu eenmaal een veel betere oplossing.
Taksvrije kerosine is een ander verhaal en gaat alleen werken als alle landen meedoen, dat zie ik niet snel gebeuren. Er zijn werelddelen die ons uitlachen als we hiermee komen aanzetten.
Zolang de benodigde energie daarvoor veelal niet duurzaam is opgewekt verplaatst het enkel de uitstoot.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:50:
[...]
Gelukkig zijn er nu betere duurzame voertuigen dan paarden: (elektrische) (cargo)fietsen, elektrische deelauto's of ov voor grotere afstanden,...
Ongeveer 50% van de fijnstof uitstoot is afkomstig van de banden. Met het zware gewicht van electrische auto's is er ook veel meer slijtage aan banden. Hebben we het nog niet eens gehad over de productie van die accu's en de milieu aspecten die daar bij komen kijken. Onder de streep gaat zo'n elektrisch ding je niet veel milieu winst opleven, misschien leveren we er zelfs op in.
Wellicht biedt waterstof betere vooruitzichten.
Uiteraard spelen veel factoren mee in de toegenomen levensverwachting. Mijn punt is enkel dat de auto meer heeft bijgedragen aan mensenleven dan dat het kost aan verkeersdoden veroorzaakt door auto's. Ofwel, netto levert de auto een positieve bijdrage aan de levensverwachting.[...]
Niet zo snel. Verder is de levensverwachting vooral gestegen door betere geneeskunde, minder zware arbeid en betere voeding (in de VS daalt het weer door ongezondere voeding).
Co2 uitstoot is wellicht lager, echter beargumenteer je vervolgens zelf de schadelijke uitstoot van fijnstof e.d. Co2 is in mijn beleving niet de boosdoener, dat zijn juist stoffen als zwavel en fijnstof. Fijnstof metingen in de Rotterdamse haven zijn off the chart. Scheepvaart levert dus wel een significante bijdrage aan fijnstof uitstoot in havensteden.[...]
Ik ben ook geen fan van cruiseschepen, maar dat gaat over zwavel, niet over CO2 of fijn stof. Het mondiale wegtransport stoot 12,5% CO2 uit, de internationale zeevaart slechts 1,6%. Schepen en vliegtuigen gaan niet dwars door woonzones, waar de impact van fijn stof en NOx het grootst is. Op fijnstofkaarten kan je zien dat die uitstoot nogal lokaal is en dat de concentratie op 100 meter van een drukke weg al veel lager is, vandaar ook dat men een perimeter voor scholen en ziekenhuizen overweegt. Van schepen die meestal op zee vertoeven hebben we amper last en zelfs in Antwerpen, waar schepen aanmeren, ruik je in de straten vooral diesel van auto's.
Om het milieu te verbeteren kan je naar mijn mening dus beter beginnen bij scheepvaart en industrie. In plaats daarvan is het een beetje burgertje pesten met slechte alternatieven voor de auto.
Nee, dat is niet bewust aangestuurd. Echter wordt het, de explosieve groei, ook niet gestopt of überhaupt in banen geleid. Natuurlijk snap ik dat je niet drastisch omlaag kan in een paar jaar. En natuurlijk snap ik dat een land als Nederland alleen weinig kan. Maar stel dat landen de handen in 1 slaan, doen ze zogenaamd al voor het klimaat, dan kan er best een regel komen dat een gezin maximaal 2 kinderen mag hebben. Of als je extreem wil gaan, dat een persoon maar 1 kind mag produceren. Dan zakt het relatief te snel. Al kan een sociale economie zoals die van ons dag waarschijnlijk niet opvangen.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:20:
[...]
Is er iemand die dat bewust aangestuurd heeft of iemand die dat kon voorkomen? Het is wat het is, we zijn nu met 7,5 miljard en het is onmogelijk om dat snel en drastisch omlaag te krijgen. Dan rest ons enkel nog de keuze om de meest vervuilende personen minder te laten vervuilen.
[...]
Datacenters stoten even veel uit dan de luchtvaart (2%) en een stuk minder dan autoverkeer. Maar nogmaals: het gaat over de totale impact (zie TS).
En ik las in een artikel uit 2019 dat ICT verantwoordelijk was voor 8% van de CO2-uitstoot, dus daar ging ik even vanuit.
Done, ik heb ook nog toegevoegd "zo veel mogelijk thuis werken''. Nu blijkt dat door de coronacrisis zo veel thuis gewerkt wordt dat er bijna geen files meer zijn, men zou dan ook eens de Antwerpse Oosterweelverbinding en de verbreding van de Brusselse Ring mogen heroverwegen. Dat zou weer enkele miljarden euro's uitgespaard zijn. Al is er nu ook minder recreatief verkeer en minder economische activiteit. Hoewel, de webshops en transporteurs draaien overuren, het uitgespaarde geld voor recreatie gaat nu voor een groot deel daarheen.XWB schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:14:
[...]
Wellicht is het een idee om dat toch in de startpost op te nemen. De oplossingen horen onderdeel te zijn van de discussie en niet iedereen leest alle berichten, zo'n lijstje ergens halverwege het topic scroll je snel doorheen.
2025 moet stadsdistributie ZE zijn. Dat halen we natuurlijk niet, maar 2026 of 2027 gaat dat echt wel het geval zijn. Verdorie, alweer een argument minder voor TS.[b]KleineJoop in "De auto als schadelijkste product?"KleineJoop schreef op woensdag 25 november 2020 @i.Stijn
EDIT: @Verwijderd Dit gaat natuurlijk ook op voor elektrische vrachtwagens. Die rijden al rond in Amsterdam, Utrecht, wellicht meer grote steden, en dat zijn vrachtwagens van een degelijk normaal formaat. Lage snelheden, veel optrekken en afremmen, ideaal voor elektrische aandrijving. We moeten echt als de wiedeweerga meer zonnepanelen installeren, die kosten geen drol meer.

In vergelijking met het buitenland zijn auto's hier al duur, en is benzine duur. Dus zowel aanschaf als lopende kosten zijn ontmoedigend.
Wat is dan het plan van TS? Auto's verbieden? Geen autoverkoop meer?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Nou, dan scoort mijn rondrijdende doodskist toch prima met een bezetting van ruim 50%.... Het is een tweezitterVerwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:11:
[...]
Oef, ik vreesde al dat ik weer ging moeten zeggen dat de gemiddelde autobezetting 1,3 personen is en bij woon-werk 1,1 personen
Zelf ben ik heel positief over de Oosterweelverbinding. Even los van de files (die naar verwachting toch weer terugkomen) dient het project ook om vrachtverkeer en snelwegverkeer door de binnenstad te ontmoedigen. Een ander groot pluspunt is de overkapping. Dit project zal de stad Antwerpen veel goeds doen.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:51:
[...]
Done, ik heb ook nog toegevoegd "zo veel mogelijk thuis werken''. Nu blijkt dat door de coronacrisis zo veel thuis gewerkt wordt dat er bijna geen files meer zijn, men zou dan ook eens de Antwerpse Oosterweelverbinding en de verbreding van de Brusselse Ring mogen heroverwegen. Dat zou weer enkele miljarden euro's uitgespaard zijn. Al is er nu ook minder recreatief verkeer en minder economische activiteit. Hoewel, de webshops en transporteurs draaien overuren, het uitgespaarde geld voor recreatie gaat nu voor een groot deel daarheen.
Lees je wat beter in. Wetenschappelijk is al lang aangetoond dat een EV - met de huidige elektriciteitsmix in Nederland als uitgangspunt - al na 20.000 - 40.000 km (afhankelijk van de EV) pure uitstootwinst gaat opleveren. Productie van batterijen e.d. zijn daar in meegerekend vanzelfsprekend. En de mix wordt steeds groener, de productie van batterijen ook steeds schoner (o.a. door recycling) dus het verbetert alleen maar in de a.s. tijden.verzenden schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:47:
[...]
Zolang de benodigde energie daarvoor veelal niet duurzaam is opgewekt verplaatst het enkel de uitstoot.
Ongeveer 50% van de fijnstof uitstoot is afkomstig van de banden. Met het zware gewicht van electrische auto's is er ook veel meer slijtage aan banden. Hebben we het nog niet eens gehad over de productie van die accu's en de milieu aspecten die daar bij komen kijken. Onder de streep gaat zo'n elektrisch ding je niet veel milieu winst opleven, misschien leveren we er zelfs op in.
Overigens bij dat bandenverhaal van EV gaat het om achter de komma.
Ten opzichte van bandenslijtage van vracht- en busvervoer is de fijnstof van de banden van personenvervoer sowieso vrijwel verwaarloosbaar en menig SUV is net zo zwaar of zwaarder dan een EV. Daarnaast bijvoorbeeld een Tesla Model 3 is vergeleken met een BMW M3 slechts zo'n 15% zwaarder, dus zoveel scheelt het nu ook weer niet.
En last but not least, en de jury is er nog niet over uit, maar er zijn mensen die menen dat door het gebrek aan schakelen in een EV de (grote) acceleratie veel geleidelijker gaat t.a.v. de belasting van de banden op het wegdek en dat juist in verhouding voor minder bandenslijtage zorgt. Heb daar alleen nog geen serieuze berekeningen van gevonden dus ik weet nog niet hoe serieus dat nemen.
Levenscyclusanalyses komen tot andere conclusies, daarnaast worden ze steeds groener naarmate de elektriciteitsmix groener wordt. Maar het is wel zo dat er duurzamere voertuigen bestaan. Ook elektrische deelauto's zijn duurzamer.verzenden schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:47:
[...]
Zolang de benodigde energie daarvoor veelal niet duurzaam is opgewekt verplaatst het enkel de uitstoot.
Bron?[...]
Uiteraard spelen veel factoren mee in de toegenomen levensverwachting. Mijn punt is enkel dat de auto meer heeft bijgedragen aan mensenleven dan dat het kost aan verkeersdoden veroorzaakt door auto's. Ofwel, netto levert de auto een positieve bijdrage aan de levensverwachting.
Ik vind geen fijnstofkaart van Rotterdam, jij wel? Het kaartje van Antwerpen toont NOx, wat ook heel schadelijk is voor de gezondheid, en de hoge concentraties zitten overduidelijk rond de wegen.[...]
Co2 uitstoot is wellicht lager, echter beargumenteer je vervolgens zelf de schadelijke uitstoot van fijnstof e.d. Co2 is in mijn beleving niet de boosdoener, dat zijn juist stoffen als zwavel en fijnstof. Fijnstof metingen in de Rotterdamse haven zijn off the chart. Scheepvaart levert dus wel een significante bijdrage aan fijnstof uitstoot in havensteden.
Akkoord voor cruiseschepen, maar de cargo van schepen over land transporteren zou veel meer uitstoten en het is uiteindelijk de consument die graag goedkope goederen van de andere kant van de wereld koopt. De Europese industrie doet het uiteindelijk heel goed in vergelijking met niet-Europese. De vervuilendste industrie zit zelfs niet meer in West-Europa, dus daarvan hebben we geen last (ivm schadelijke stoffen). Ik weet niet hoe het zit in NL, naar in BE zijn de grootste CO2-pijnpunten de mobiliteit en verouderde gebouwen.Om het milieu te verbeteren kan je naar mijn mening dus beter beginnen bij scheepvaart en industrie. In plaats daarvan is het een beetje burgertje pesten met slechte alternatieven voor de auto.
Waar vermeld ik vracht/bestelwagens in mijn openingspost?SkiFan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:56:
[...]
2025 moet stadsdistributie ZE zijn. Dat halen we natuurlijk niet, maar 2026 of 2027 gaat dat echt wel het geval zijn. Verdorie, alweer een argument minder voor TS.
Lees eens het topic, of het onderste deel van de openingspost.Jeroenneman schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:56:
Leuk topic. Maar mist TS het feit dat we in Nederland al behoorlijk auto onvriendelijk zijn?
In vergelijking met het buitenland zijn auto's hier al duur, en is benzine duur. Dus zowel aanschaf als lopende kosten zijn ontmoedigend.
Wat is dan het plan van TS? Auto's verbieden? Geen autoverkoop meer?
Uiteindelijk zal een elektrische auto groener zijn, daar ben ik het mee eens. Voorlopig wordt je op tal van fronten nog voor de gek gehouden om nu tot die conclusie te komen.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:25:
[...]
Levenscyclusanalyses komen tot andere conclusies, daarnaast worden ze steeds groener naarmate de elektriciteitsmix groener wordt. Maar het is wel zo dat er duurzamere voertuigen bestaan. Ook elektrische deelauto's zijn duurzamer.
[...]
In Nederland bestaat de energiemix uit bio mass centrales. Deze stoken Amerikaans bos. Echter telt dit niet mee voor de Co2 uitstoot, lang verhaal, want bos wordt ver weg gekapt.
De meeste electrische voertuigen worden geproduceerd in verre orden en komen per schip de haven binnen.
15 of the biggest ships emit more of the noxious oxides of nitrogen and sulphur than all the world’s cars put together.
Een gemiddelde uit Azië vervoerde auto heeft zo al 76 jaar autoverbruik op de teller staan als die in de haven gelost wordt! (bron even kwijt)
In Nederland worden deze auto's hoofdzakelijk zakelijk aangeschaft. Deze auto's verdwijnen binnen enkele jaren, na afloop leaseperiode, richting o.a. Polen. Waar de energiemix weer hoofdzakelijk verouderde kolencentrale is. (zie jou gelinkte artikel)
Een kaartje[...]
Ik vind geen fijnstofkaart van Rotterdam, jij wel? Het kaartje van Antwerpen toont NOx, wat ook heel schadelijk is voor de gezondheid, en de hoge concentraties zitten overduidelijk rond de wegen.
LUCHT IN ROTTERDAM NET ZO VIES ALS BEIJING
Daar zit inderdaad de bottleneck. Het onnodige transport. Meer lokaal produceren en kopen.[...]
Akkoord voor cruiseschepen, maar de cargo van schepen over land transporteren zou veel meer uitstoten en het is uiteindelijk de consument die graag goedkope goederen van de andere kant van de wereld koopt.
Producten zijn elders enkel goedkoper vanwege economische ongelijkheid. Welvaart beter verdelen zou dus hoger op de agenda moeten staan dan lokale milieu issues. Die volgen vanzelf als die welvaart problemen zijn opgelost.
Verder producten duurzamer maken. Mijn laatste wasmachine ging 3 jaar mee en kwam uit Azië.
Gelukkig. na het lezen van je OP en andere postings had ik de indruk dat je anderen juist wel iets op wil leggen.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:11:
[...]...Zonder iemand iets op te leggen kan je toch beamen dat er veel winst gemaakt kan worden?..
Maar goed, als je het van iets verder weg bekijkt kun je je afvragen waarom we überhaupt de wereld willen redden. En ja dat bedoel ik serieus. Ik heb er weinig vertrouwen in dat de mens op globaal niveau minder zal vervuilen en de wereldbevolking zal doen krimpen. Maatregelen zul je wereldwijd moeten nemen, anders werkt het niet. En voor iedere kilometer die jij op de fiets zit lacht een chinees met zijn vervuilende tweetakt brommertje je vierkant uit. En ik ook trouwens in één van mijn auto's.
Zolang er nog betaalbare olie is voor mijn brandstof zal ik daar gebruik van maken.
Hier is biomassa slechts 4,6%, maar je kan het inderdaad ook grotendeels beschouwen als niet-hernieuwbaar.verzenden schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:25:
[...]
Uiteindelijk zal een elektrische auto groener zijn, daar ben ik het mee eens. Voorlopig wordt je op tal van fronten nog voor de gek gehouden om nu tot die conclusie te komen.
In Nederland bestaat de energiemix uit bio mass centrales. Deze stoken Amerikaans bos. Echter telt dit niet mee voor de Co2 uitstoot, lang verhaal, want bos wordt ver weg gekapt.
Over de emissies van schepen doen veel onwaarheden de ronde en vanaf dit jaar is de SOx-uitstoot 7x strenger geworden. Hopelijk kan dit in tegenstelling tot bij de auto-industrie zonder gesjoemel.De meeste electrische voertuigen worden geproduceerd in verre orden en komen per schip de haven binnen.
15 of the biggest ships emit more of the noxious oxides of nitrogen and sulphur than all the world’s cars put together.
Een gemiddelde uit Azië vervoerde auto heeft zo al 76 jaar autoverbruik op de teller staan als die in de haven gelost wordt! (bron even kwijt)
'Onder andere' Polen. Ik zou het eerlijker vinden om de gemiddelde energiemix van alle landen waar ze heengaan te bekijken. Maar goed, als we een Tesla met een accu van 500 kg kunnen vervangen door een elektrische fiets met een accu van 5 kg maken we veel winst. Er zijn veel huishoudtoestellen die meer verbruiken.In Nederland worden deze auto's hoofdzakelijk zakelijk aangeschaft. Deze auto's verdwijnen binnen enkele jaren, na afloop leaseperiode, richting o.a. Polen. Waar de energiemix weer hoofdzakelijk verouderde kolencentrale is. (zie jou gelinkte artikel)
In Den Haag zie ik even hoge pieken (rode kleur), terwijl het tussen Den Haag en de Rotterdamse haven oranje is, daar kan het dus niet vandaan komen. Feit blijft dat er veel minder havens dan steden met druk autoverkeer zijn, sommige landen hebben zelfs geen havens. De meting op de Erasmusbrug, zowat boven de schoorsteen van de schepen vind ik ook niet zo eerlijk, een vergelijking met enerzijds een autoluwe woonwijk en anderzijds een drukke autoweg zou interessant zijn.
De OP is toch vooral een opsomming van cijfers? Achteraf heb ik er ook nog mogelijke maatregelen aan toegevoegd.Roenie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:36:
[...]
Gelukkig. na het lezen van je OP en andere postings had ik de indruk dat je anderen juist wel iets op wil leggen.
Ik denk ook dat we de CO2-uitstoot niet tijdig onder controle gaan krijgen. Maar wist je dat er in China al meer elektrische brommers rijden dan in heel Europa? Als we niet oppassen gaan ze ons nog inhalen. De VN-toespraak van Xi Jinping sprak ook boekdelen (onderaan deze post).Maar goed, als je het van iets verder weg bekijkt kun je je afvragen waarom we überhaupt de wereld willen redden. En ja dat bedoel ik serieus. Ik heb er weinig vertrouwen in dat de mens op globaal niveau minder zal vervuilen en de wereldbevolking zal doen krimpen. Maatregelen zul je wereldwijd moeten nemen, anders werkt het niet. En voor iedere kilometer die jij op de fiets zit lacht een chinees met zijn vervuilende tweetakt brommertje je vierkant uit. En ik ook trouwens in één van mijn auto's.Wat als de gemiddelde chinees en Indiër het geld heeft om een auto te kopen? De wereld is niet meer te redden en dat wordt versterkt door de politieke, militaire en criminele spanningen in de wereld.
Zolang er nog betaalbare olie is voor mijn brandstof zal ik daar gebruik van maken.
Los van CO2: een Indiër of Chinees met een vervuilende tweetakt zou beter bezorgd zijn over zijn eigen longen, van die schadelijke stoffen heb ik geen last, en aangezien ik voor de veiligheid, de rust en de propere lucht langs autoluwe en autoloze landbouwwegen en grindpaadjes naar mijn werk fiets, heb ik ook amper last van vervuiling langs die route. Ter vergelijking: een achtertuin in hartje Brussel heeft minder vuile lucht dan een hoofdweg in een kleine gemeente. Zo sterk verdunt het naarmate je verder van een weg verwijderd bent. Jammer genoeg staan veel Belgische huizen vlak naast een weg (lintbebouwing), waardoor het bij ons nog een grotere impact heeft dan in de netjes gestructureerde Nederlandse gemeenten.
Tegen dat de gemiddelde Indiër een auto kan kopen heeft Tata misschien een goedkope elektrische uitgebracht? Goed voor de luchtkwaliteit in hun steden (hoewel er ook nog vaak met hout gestookt wordt), voor CO2 zal het afhangen van de energie-opwekking.
Je neemt mijn punten erg letterlijk. Pak er eens de grote lijn uit.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:25:
[...]
Hier is biomassa slechts 4,6%, maar je kan het inderdaad ook grotendeels beschouwen als niet-hernieuwbaar.
[...]
Over de emissies van schepen doen veel onwaarheden de ronde en vanaf dit jaar is de SOx-uitstoot 7x strenger geworden. Hopelijk kan dit in tegenstelling tot bij de auto-industrie zonder gesjoemel.
[...]
'Onder andere' Polen. Ik zou het eerlijker vinden om de gemiddelde energiemix van alle landen waar ze heengaan te bekijken. Maar goed, als we een Tesla met een accu van 500 kg kunnen vervangen door een elektrische fiets met een accu van 5 kg maken we veel winst. Er zijn veel huishoudtoestellen die meer verbruiken.
[...]
In Den Haag zie ik even hoge pieken (rode kleur), terwijl het tussen Den Haag en de Rotterdamse haven oranje is, daar kan het dus niet vandaan komen. Feit blijft dat er veel minder havens dan steden met druk autoverkeer zijn, sommige landen hebben zelfs geen havens. De meting op de Erasmusbrug, zowat boven de schoorsteen van de schepen vind ik ook niet zo eerlijk, een vergelijking met enerzijds een autoluwe woonwijk en anderzijds een drukke autoweg zou interessant zijn.
[...]
De OP is toch vooral een opsomming van cijfers? Achteraf heb ik er ook nog mogelijke maatregelen aan toegevoegd.
[...]
Ik denk ook dat we de CO2-uitstoot niet tijdig onder controle gaan krijgen. Maar wist je dat er in China al meer elektrische brommers rijden dan in heel Europa? Als we niet oppassen gaan ze ons nog inhalen. De VN-toespraak van Xi Jinping sprak ook boekdelen (onderaan deze post).
Los van CO2: een Indiër of Chinees met een vervuilende tweetakt zou beter bezorgd zijn over zijn eigen longen, van die schadelijke stoffen heb ik geen last, en aangezien ik voor de veiligheid, de rust en de propere lucht langs autoluwe en autoloze landbouwwegen en grindpaadjes naar mijn werk fiets, heb ik ook amper last van vervuiling langs die route. Ter vergelijking: een achtertuin in hartje Brussel heeft minder vuile lucht dan een hoofdweg in een kleine gemeente. Zo sterk verdunt het naarmate je verder van een weg verwijderd bent. Jammer genoeg staan veel Belgische huizen vlak naast een weg (lintbebouwing), waardoor het bij ons nog een grotere impact heeft dan in de netjes gestructureerde Nederlandse gemeenten.
Tegen dat de gemiddelde Indiër een auto kan kopen heeft Tata misschien een goedkope elektrische uitgebracht? Goed voor de luchtkwaliteit in hun steden (hoewel er ook nog vaak met hout gestookt wordt), voor CO2 zal het afhangen van de energie-opwekking.
Dat we CO2 globaal moeten aanpakken en andere schadelijke uitstoot lokaal? (dat staat tussen de lijnenRoenie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:52:
[...]
Je neemt mijn punten erg letterlijk. Pak er eens de grote lijn uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2020 08:31 ]
Die halen ons toch wel in of iig bij. Ze groeien het hardst terwijl wij zowat stilstaan. Wat ook logisch is, want wij zitten op een nivo waarbij je niet veel hoger in levens-standaard kan gaan, oftewel de standaard waar iedereen naar toe wil gaan.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:25:
[...]
Ik denk ook dat we de CO2-uitstoot niet tijdig onder controle gaan krijgen. Maar wist je dat er in China al meer elektrische brommers rijden dan in heel Europa? Als we niet oppassen gaan ze ons nog inhalen. De VN-toespraak van Xi Jinping sprak ook boekdelen (onderaan deze post).
Daarnaast is het natuurlijk nogal makkelijk om die landen de schuld te geven van milieuvervuiling. Als een land verder ontwikkeld krijg je nu eenmaal dat ze eerst meer gaan vervuilen en daarna juist steeds minder. Omdat wij hier toevallig dat stadia gepasseerd zijn (en wij dus ook vooral degene zijn waarom er nu een klimaatverandering bezig is), kun je het de landen daar niet kwalijk nemen dat ze dezelfde ontwikkeling door gaan. Je kunt eerder zien dat ze het juist heel goed doen omdat ze veel sneller door dat vervuildende stadium heen gaan.
[removed]
POTS
Een drukke weg dwars door een langgerekt centrum. Het is dat van Kalmthout, maar het had ook dat van een andere Vlaamse gemeente kunnen zijn. Dit beeld vinden we overal terug.
De weg is ontworpen van binnen naar buiten, volgens het beproefde POTS-principe: de ontwerpers bedienden eerst Koning Auto, pas daarna de rest.
De rijweg is gedimensioneerd op het maatgevende gebruik ‘bus-bus’. Vervolgens werd een antwoord gegeven op de parkeerbehoefte: alternerend links en rechts een twee meter brede strook in betonstraatstenen, af en toe onderbroken door een boompje.
Tot slot is er de restruimte. Die mogen de fietsers en de voetgangers onder elkaar verdelen. Zeg niet dat we niet genereus zijn.
Het resultaat van dit en-en-verhaal is een of-verhaal. Koekoek Auto duwt de anderen uit het nest. Je kunt de middelpuntvliedende krachten zo aflezen van de straat.
In het midden rijden de auto’s te snel. 50km/u in een bebouwde omgeving is zo al veel, maar de mercantiele ‘mag het iets meer zijn’-reflex eist z’n tol. Zoals Martin Kroon ergens opmerkt: met de auto’s van vandaag, overgemotoriseerd en uitgerust om de reëel gereden snelheid maximaal te verbergen voor de inzittenden, wordt van de chauffeurs almaar meer zelfbeheersing verlangd.
Helaas zijn de chauffeurs niet veranderd, de auto’s wel. Behalve sneller en comfortabeler zijn die ook nog eens breder geworden. Tussen 2000 en 2010 gemiddeld zo’n 10 centimeter. Daarna is er zeker nog bijgekomen, gezien onze groeiende liefde voor SUV’s.
Dat laat zich voelen. De rijdende auto’s, breder dan vroeger, bedreigen de stilstaande auto’s, ook breder dan vroeger. Die zetten zich wat meer opzij, om het vege lijf te redden van de uitstappende chauffeur. En dat van de zijspiegel natuurlijk. Dat ding is met de jaren complexer en dus duurder geworden. Daar doe je al eens iets voor.
Niet in de weg gezeten door een te hoge boordsteen komt de geparkeerde auto aldus terecht op het fietspad. Dat was van zichzelf al te smal, maar zo wordt het nog eens smaller. Allereerst door de feitelijk ingenomen ruimte. Vervolgens door de schrikafstand die fietsers spontaan hanteren tegenover obstakels. Als het goed is doen de fietsers daar trouwens nog een schrikafstandje bovenop, uit angst voor openzwaaiende portieren.
Daarmee valt de laatste dominosteen, ten koste van de voetgangers. Die waren met de hun toebedeelde 1,20 meter zo al gedwongen achter elkaar te wandelen – in ganzenpas, zullen de ontwerpers hebben gedacht, maar door die uitwijkende fietsers wordt wandelen vooral een activiteit voor muurbloempjes.
Ik kan ze mij zo al voorstellen, de brieven en mails die binnenkomen bij het gemeentebestuur: of er niet iets kan worden gedaan aan die fietsers die zomaar op het trottoir fietsen?
In het rijk van koning auto regeert de leugen
Recordfiles, klimaatopwarming, verkeersdoden en fijn stof: zodra het Autosalon zijn deuren opent, verdampt de realiteit en vieren we ons zelfbedrog, schrijft Kris Peeters.
Hoera, het is feest! Vandaag opent het 95ste Autosalon de deuren. Naar verwachting zullen de volgende acht dagen zo’n 400.000 feestvierders hoogstpersoonlijk door koning Auto ontvangen worden in zijn paleizen op de Heizel. Dansende moslims zullen er allicht niet zijn, maar voor het overige zal het een echt feest zijn. Waar de afwezigen ongelijk hebben en de aanwezigen gelijk.
Eenmaal de militairen voorbij betreden zij het door Febiac beheerde reservaat, waar in rozengeur gedrenkte vertelsels welig tieren en fabels gedijen als nergens anders. Wonderlijk hoe de Brusselse smog er plots oplost in BMW-blauwe luchten. Miraculeus die metamorfose van recordfiles in mythisch lege wegen, zonder voetgangers, fietsers of andere hindernissen. Verbluffend hoe de banaliteit van baanwinkels en de vraatzucht van onze lintwormbebouwing verdampen in weidse, ongerepte landschappen met een strik strak asfalt eromheen. Verbazend ook hoe verstokte autoverslaafden in de cocon van hun biotoop eensklaps monter kilometers stappen, alleen maar omdat ze over wolkjes lopen.
Buiten mag het klimaat dan onafgebroken opwarmen, mogen de ijsbergen in ijltempo afkalven, mag het wereldwijde wegverkeer met genadeloze regelmaat zijn 1,25 miljoen doden per jaar boven op de 7 miljoen indirecte slachtoffers stapelen, mogen de wachtlijsten voor mensen met een handicap gestaag verlengd worden, mag onder de vlag van de verlichting slag geleverd worden om olie, lithium en kobalt, mag de bewegingsvrijheid van kinderen omgekeerd evenredig evolueren met hun obesitas, mag de angst dat hun kroost iets overkomt tienduizenden vaders en moeders uit de slaap houden, mag – kortom – het woeden der gehele wereld onverminderd zijn gang gaan, in de schudbol van de autobonzen wordt fijn stof sprookjesachtige sneeuw en iedere ongemakkelijke waarheid een verhaal dat te mooi is om waar te zijn.
Cargate
Er mag dan ach en wee worden geroepen over de intrede van het post-truth-tijdperk, in het rijk van koning Auto regeert de leugen al decennia met vrijwel unanieme instemming. Volkswagen beloog en bedroog de hele kloot, kondigde het ontslag aan van 30.000 werknemers en gaf de verantwoordelijke ceo een pensioen van 3.100 euro per dag. Een succesformule, want Volkswagen werd opnieuw ’s werelds populairste autobouwer. Waarom ook niet? VW-gate bleek eigenlijk Cargate. In de nasleep van de affaire kwam de ene concurrent na de andere in opspraak met geflatteerde emissie- en verbruikscijfers. Het was amper nieuws, want wij wisten toch al wel dat de theorie in theorie altijd klopt, maar in de praktijk doorgaans wat minder? Wie een groene auto wil kopen, kan tot nader order kiezen tussen mint, spring green of mos metallic. Blijkbaar zijn we daar tevreden mee.
De bloedneus van Europa
De vaststellingen van de EMIS-onderzoekscommissie naar Dieselgate, onder leiding van Kathleen Van Brempt (SP.A), waren nochtans bepaald ontluisterend. Jarenlang was er klokgelui van bezorgde ambtenaren, maar zowel de nationale lidstaten als de Europese Commissie deden alsof hun neus bloedt.
Als de bedrogene weet dat hij bedrogen wordt, is het dan nog bedrog? Bestraffen zou dan onethisch zijn. En dus paste Europa grootmoedig niet de realiteit maar de normen aan. Noem die normen trouwens geen normen meer, want ze mogen nu officieel overschreden worden. We zouden het een besparing kunnen noemen: goedkope politiek maakt dure sjoemelsoftware overbodig. Dat de lage-emissiezones daardoor een farce dreigen te worden, tant pis. Met een beetje geluk komt het de autoverkoop ten goede. Onder meer Vorst Audi – of was het omgekeerd? – kan er maar wel bij varen.
Blazoen oppoetsen
Zoals zoveel constructeurs paait Audi ons met de aankondiging van een resem ‘E-modellen’. Voor het milieu, dat spreekt. Natuurlijk niet omdat elke verkochte elektrische auto in de totaalberekening van een fabrikant door Europa meer dan drie keer zwaarder wordt ‘gewogen’ dan pakweg een dikke diesel. Zo wordt het een stuk makkelijker om die vermaledijde normen te halen. Of hoe elektrische auto’s vooral nuttig zijn om het merkblazoen en de virtuele realiteit op te poetsen. Datzelfde Europa verleende eerder al de vrachtwagenconstructeurs lafhartig uitstel om hun modellen botsvriendelijker te ontwerpen. We zijn er om elkaar te helpen, nietwaar? Mag ik hopen dat u dit cynisch vindt? En dat u in dat geval zich ook even de vraag stelt wie er écht cynisch is, ik of de overheden die verondersteld worden te waken over onze veiligheid en gezondheid?
Wagenwedloop
Vergis u niet. Als consumenten doen we nauwelijks onder. We voeren de wagenwedloop opnieuw op en kopen met volle overgave auto’s die te snel, te groot en te zwaar zijn, en die daardoor te veel verbruiken, vervuilen en verwonden. Als het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid ons vervolgens vraagt hoe we een einde kunnen maken aan het bloedbad op onze wegen, dan roepen we dat fietsers fluohesjes en helmen moeten dragen. En het Instituut wordt uiteraard niet betaald om ons daarin tegen te spreken.
Wij verwonderen ons over de Amerikanen die een gepatenteerde leugenaar tot president verkozen. In werkelijkheid zijn we in onze autofilie al jaren trumpisten van het zuiverste water.
Autoconstructeurs, marketingjongens, beleidsverantwoordelijken en consumenten, samen chalarmeren we ons een ideale wereld met verdichtsels die ons goed uitkomen, niet gehinderd door feiten, ongemakkelijke waarheden of reële maatschappelijke behoeften. En toegegeven: zich zo loszingen van de grauwe werkelijkheid kan prettig zijn. Het feestje kan best ook nog even duren. Maar de kater zal des te kwader zijn.
Het mag fatalistisch klinken, maar we zijn de pedalen letterlijk kwijtgeraakt
Ze was dertig. Het meisje, de jonge vrouw die gisteren werd doodgereden in Koekelberg. De moordzaak werd snel opgelost: de bestuurder van negentien jaar stak twee auto’s rechts voorbij op ‘het fietspad’ (lees: dun geschilderde lijnen op asfalt) en maaide de vrouw genadeloos omver. De bestuurder kon niet stoppen volgens de verslaggeving, de bestuurder was negentien. Dan heb je, als alles meezat, iets meer dan één jaar je rijbewijs. De bestuurder kwam diezelfde dag nog vrij. Hij was niet onder invloed.
Het mag fatalistisch klinken, maar we zijn de pedalen letterlijk kwijtgeraakt. Vroeger fietsten en marcheerden we kilometers naar het werk en sinds de auto het overnam, durven of willen we het niet meer. We gaven eerst landschappen en natuur af voor linten aan huizen en dan gaven we steden af voor autoboulevards. Hier staan we dan, in rusteloze landschappen van bewegende blikken, met zo veel ruimte voor vier wielen en zo weinig ruimte voor mensen.
Héél erg stilletjes, maar tergend langzaam sijpelt het bij beleidsmakers binnen dat het zo niet langer kan. In steden op nog geen twee uur treinen van hier zetten ze reuzenstappen, de gemeente Koekelberg daarentegen ging zelf nog geen twee jaar geleden fel tekeer tégen trajectcontroles die het gewest wilde invoeren in en rond de Leopold II-tunnel.
Wie zich vandaag nog niet bewust is van de negatieve impact van het verkeer op de stad en ver daarbuiten, draagt een loodzware verantwoordelijkheid. Zonder veilig bewegen geen stad, en omgekeerd. Ouders durven hun kinderen niet meer alleen naar school te laten gaan, omdat er weleens een auto ‘niet op tijd zou kunnen stoppen’. We durven niet meer over te steken, want de chauffeur achter glas maakte nog geen oogcontact, of gebaarde nog niet ‘ga maar’ met zijn hand boven het stuur.
Wie “ze pesten de automobilist” nog durft uit te spreken, mag de praktijktesten veilig oversteken op een zebrapad en fietsen op een strookje van 60 centimeter zelf invoeren en als eerste uitproberen. Veel succes ermee.
Ik ben zelf afkomstig uit Koekelberg en fiets geregeld vanuit het centrum terug naar de roots om de stilte van mijn ouders’ stadstuin op te zoeken. Of om lekker te eten. Mama, die me altijd vraagt waar mijn helm is gebleven, gaf me een fluohesje. Ik deed het deze keer wél aan, denkend aan de overleden leeftijdsgenote vol dromen op een mooie lentedag.
De dag waarop het nog geen zomer werd, maar wel al zomeruur.
Ik fiets naar huis, auto’s zoeven voorbij, er wordt geclaxonneerd, motoren ronken en racen wat verderop, wagens staan op zebrapaden geparkeerd. Nee, de stad is nog niet van de mensen. Ze moeten het stilletjes aan zelf gaan willen, de mensen.
Eens
Erover eens zijn dat we het niet eens zijn. Het is bon ton te beweren dat dat de hoogst bereikbare consensus is in dit land.
Het zal u dus niet verbazen dat ik het daar niet mee eens ben. Nog minder zal het u verwonderen dat mijn bewijsvoering uit de mobiliteitssector komt.
Zo hoor ik nooit iemand beweren dat er te weinig of net genoeg auto’s op onze wegen zijn. Met zijn allen vinden we dat er te veel zijn. Logisch. We zijn op het punt gekomen dat ze elkaar in de weg rijden of staan, zodat we stilstaan als we willen rijden en moeten rijden als we willen stilstaan.
Vraag mensen waarom ze de auto nemen en ze wijzen op het gebrek aan een alternatief. Of dat altijd waar is, laten we even in het midden. Essentieel is dat we het erover eens zijn dat er te weinig alternatieven zijn en dat daar wat aan moet worden gedaan.
Theoretisch kan dat, bijvoorbeeld met veilige en comfortabele fietsverbindingen en met meer trams, treinen en bussen.
Praktisch ligt het moeilijker, omdat onze overheden krap bij kas zitten. Ook daarover moeten we het helaas eens zijn. Al is een nuancering op haar plaats. Jaarlijks spenderen die overheden 4 miljard euro aan openbaar vervoer, waar er te weinig van is, en evenveel aan salariswagens, waar er te veel van zijn.
Samengevat: te veel auto’s, te weinig alternatieven, te weinig geld voor meer alternatieven, veel geld voor de boosdoener. Als we niet oppassen, tekent zich hier een consensus vanjewelste af.
Doorgaans wordt die dreiging vakkundig afgewend door van een discussie over mobiliteit plots een discussie over economie te maken. Blijkt dan dat we die auto’s eigenlijk niet nodig hebben om naar ons werk te rijden, maar om onze economie te laten draaien. Hoe meer auto’s er rijden, hoe beter voor onze economie, de tewerkstelling en ons inkomen. Ze vergeten erbij te zeggen: en hoe slechter voor de verkeersveiligheid, de luchtkwaliteit en onze gezondheid. Toch een beetje vreemd, een economie die gezonder wordt naarmate wij ongezonder worden.
Maar wacht… Als autorijden echt zo goed is voor de economie, waarom sjezen de Grieken en de Spanjaarden dan niet hele dagen rond om hun economie te redden? Misschien beseffen ze dat van elke euro die uitgegeven wordt aan automobiliteit het merendeel hun economie verlaat. Richting auto- en olieproducerende landen. Voor ons is dat niet anders. Alleen al aan ingevoerde fossiele brandstoffen betalen wij 4,5 procent van ons bbp. Daarmee zijn wij de slechtste leerling in de Europese klas. En een goede sponsor van regimes die niet uitmunten in democratie en mensenrechten.
Ook daarover zijn we het eens, denk ik.
De revolutie die er geen is
In september 2015 werd ’s werelds grootste autobouwer ontmaskerd als een systematisch pleger van bedrog en fraude. In de Verenigde Staten werd hij veroordeeld tot meer dan 17 miljard dollar aan schadevergoeding. In ons land werd hij beloond met meer dan 130 miljoen euro staatssteun in ruil voor het openhouden van een fabriek. Politici en vakbonden klopten zich daarvoor op de borst. Vanwege de werkgelegenheid natuurlijk, maar ook omdat het nieuwe model ongekend milieuvriendelijk zou zijn.
Als ik dit twee jaar geleden had voorspeld, had u mij dan geloofd of mij bij de onzin ingedeeld? Tegenwoordig kijken we nergens meer van op. We eten uit de hand van wie ons belazert en onze gezondheid ondergeschikt maakt aan de winstcijfers, en we stellen ons daarbij geen vragen.
Een journalist onthult dat niemand controleert of dieselauto’s wel een roetfilter hebben. Het veroorzaakt nauwelijks een rimpeling. We beloven dat we er voortaan eens met een hamertje op zullen kloppen en het probleem is van de baan.
Volvo kondigt aan dat het vanaf 2020 geen auto’s met verbrandingsmotoren meer zal produceren. Dat vinden we geweldig nieuws en het bewijs van de Grote Omslag. Als daarna blijkt dat de soep toch niet zo heet gegeten zal worden (modellen gaan immers gemiddeld zeven jaar mee en hybrides zijn in feite klassieke auto’s met een extra elektromotortje), is de karavaan al verder getrokken. Volvo is een fabrikant die eind vorige eeuw betrapt werd op manipulatie van de emissieresultaten van zijn vrachtwagens, maar dat zijn we vergeten.
Wanneer Elon Musk een nieuw model presenteert dat bijna 2 ton zwaar is, een topsnelheid heeft van 225 km/u en accelereert van 0 tot 100 km/u in minder dan 6 seconden, dan zijn het de milieujongens die spontaan applaudisseren. Dat zo’n elektrische racemachine met een spotprijs van twee netto jaarinkomens van de modale Belg nu ‘haalbaar is voor iedereen’, is de revolutie waarop we kennelijk zaten te wachten.
‘Als onze kinderen schone lucht zullen inademen, zal het dankzij Tesla zijn’, schreef deze krant (DS 4 juli). De bewieroking culmineerde in de eerder retorisch dan ironisch bedoelde vraag: ‘Kan de elektrische auto de planeet redden?’ Pro memorie: ooit vroegen we ons hetzelfde af over kunst. Sindsdien hebben we vlijtig bespaard op kunstsubsidies, ten voordele van die voor auto’s en hun infrastructuur.
De gretigheid waarmee deze samen-leving haar kritische zin opschort als het gaat over de beweerde milieuvriendelijkheid van auto’s, tart elke verbeelding, maar ze is wel begrijpelijk. Tegen de achtergrond van de apocalypsprojecties van de ‘klimaatalarmisten’ is het normaal dat we behoefte hebben aan wat perspectief. Als dat bovendien van een persoonlijk gedragsprobleem een technisch probleem voor de ingenieurs maakt, dan verwondert het niet dat we de boodschappers op handen dragen. Wie het feestje verstoort, zetten we weg als verzuurde zwartkijkers of verlopen luddieten.
Factcheck
Zal de elektrische auto ons schone lucht brengen? Antwoord: ‘een beetje waar’. Plaatselijk wel. Vele kleine lozingspijpen worden vervangen door enkele grote van elektriciteitscentrales. Afhankelijk van de elektriciteitsmix van een land kan daar meer of minder smeerlapperij uit komen dan vandaag. In China zijn Tesla’s de facto steenkoolauto’s. Bij ons scheuren ze in hoge mate op kernenergie, waarvan we al sinds 2003 proberen af te kicken.
Maar niet alle emissies komen uit de uitlaat. Er is ook fijn stof dat door de wagen wordt opgewaaid, of het resultaat is van remmen- en bandenslijtage. Hoe zwaarder de auto en hoe sneller hij accelereert en weer afremt, hoe meer schadelijke deeltjes dat oplevert. Mochten er normen voor bestaan, een ‘Teslagate’ zou niet uitgesloten zijn. Er zijn sterke aanwijzingen dat zo’n wagen niet minder maar juist méér fijn stof uitstoot. Maar in het land van de auto komt de waarheid altijd met vertraging. Spreken we af dat we in afwachting toch al het sjoemelwoord ‘zero emissie-wagen’ achterwege laten?
Is de elektrische auto dan een deus ex machina voor het klimaatvraagstuk? Geenszins. Daarvoor zou de elektriciteit grotendeels afkomstig moeten zijn van hernieuwbare bronnen. Niet vanzelfsprekend in een land waar gevochten wordt tegen windmolens. Om de noodzakelijke energietransitie tot stand te brengen, zullen we dus moeten afstappen van ons sectorale denken. Niet de ene dag de hoogdringende sluiting van kerncentrales bepleiten en de volgende het meerverbruik van elektrische auto’s wegwuiven als ‘bangmakerij’. Deze week nog berekende National Grid dat bij een doorbraak van de elektrische auto in Groot-Brittannië minstens 3,5 GigaWatt extra nodig is, precies de capaciteit van de kerncentrale die daar in de steigers staat.
Had u trouwens al ergens gelezen dat de auto’s van voorbeeldbedrijf Tesla een aanzienlijk sluimerverbruik hebben? Op honderd dagen ontlaadt de computer de 70kWh-batterij, wat overeenstemt met 7 procent van het elektriciteitsverbruik van een gezin (10kWh/dag), voor nul kilometer per dag. Uitzetten is geen optie, want dan verandert de batterij en dus de hele auto in een ‘baksteen’. Maar zoals gezegd: de waarheid zal met vertraging komen.
Het hoofdprobleem is echter dat elektrische auto’s piekbelastingen veroorzaken, zéker als ze allemaal tegelijk willen laden (als hun chauffeurs thuis zijn) en dat het liefst ook nog eens snel willen doen. Nog vervelender, zegt Kris De Decker van Low Tech Magazine, is dat hoe beter de batterijen worden, hoe erger het probleem wordt. ‘We lossen dat op met een smart grid’, luidt het verweer, maar laat dit nu helemáál sneu zijn: hoe meer aanpassingen aan het elektriciteitsnet nodig zijn, hoe kleiner het milieuvoordeel van de elektrische auto wordt.
Geen lawaai
Waarom zouden mensen overigens niet nog méér gaan autorijden als het zogenaamd geen kwaad meer kan én goedkoper wordt? Voor we het beseffen is de elektrische auto de levensverzekering van de nucleaire sector en de kunstmatige levensverlenging van een ten dode opgeschreven mobiliteitssysteem.
Hoe dan ook blijft de elektrische auto vooral een auto, met alle consequenties voor natuur en milieu van dien: voor de biodiversiteit nefaste versnippering, uitdroging en overstromingen in de hand werkende verzegeling, milieubelastende exploitatie van grondstoffen en een enorm ruimtebeslag.
‘Maar hij maakt tenminste geen lawaai’, speelde Hans Bruyninckx van het Europees Milieu Agentschap vorige week nog een laatste troef uit. Zelfs dat is maar half waar. Boven 50 km/u maakt een elektrische auto evenveel herrie als een andere auto. Dat maakt hem heel geschikt in de stedelijke omgeving, waarin auto’s niet gewenst zijn, en even hinderlijk in alle andere omgevingen.
In feite is de elektrische auto slechts een zoveelste stap in de wagenwedloop die de geschiedenis van de auto in essentie is. Van Ford T naar Ford ‘Te’, zeg maar: te groot, te zwaar, te snel. Niet de loutere overschakeling op een andere aandrijving zal van de auto een ‘aangepast’ vervoermiddel maken, wel het doorbreken van het taboe van de oversizing. Maar dat veronderstelt een fundamenteel herdenken van het concept ‘auto’ en een verschuiving van ‘wat mogelijk is’ naar ‘wat nodig is’.
Dat zou nog eens een revolutie zijn. De technologie daarvoor bestaat al. Met ‘Light and Safe’ of kortweg Lisa-cars, zouden we op korte termijn energie-, grondstof-, milieu- en veiligheidswinsten kunnen boeken waarbij die van conventionele elektrische auto’s verbleken. Het veronderstelt wel een mentaal afscheid van onze mobiliteitsobesitas op zowel voertuig- als systeemniveau. Een evolutie naar compactere, proportionelere voertuigen zou best wel eens kunnen leiden tot de vaststelling dat de meest toekomstbestendige autovervanger niet de e-auto is maar de e-fiets in al zijn varianten. We slaan dan vele vliegen in één klap: minder auto’s, minder energie- en grondstoffenverbruik, meer verkeersveiligheid, meer gezondheid en, last but not least, meer mobiliteit voor iedereen – zelfs zonder dat we moeten hopen dat onze voertuigen ooit mobiliteitsbutlers worden die we met elkaar delen.
De conclusie is dan dat we geen fortuinen moeten investeren in een technologie die de eerste tien jaar alleen een elite ten goede komt. We hoeven slechts een fractie van dat geld te investeren in veilige stallingen en aan de nieuwe noden aangepaste fietsinfrastructuur. Met het overschot kunnen we onze van de auto bevrijde publieke ruimte herwaarderen en inzetten op elektrisch openbaar vervoer – u weet wel: het al decennia bestaande deelmodel dat hier en daar al zelfrijdend is.
Tot slot. Als we een quick win willen maken inzake fijn stof, laten we dan de diesel voor personenverkeer uitfaseren. Tegen 2024 bijvoorbeeld. Dan zijn we eindelijk van die hamertjes af.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2020 10:49 ]
Niet echt. Het ging mij om mijn punt dat je je af kunt vragen of je alle landen wel op een lijn krijgt en het niet voorbestemd is om als 'diersoort' uit te sterven. Ik ben sceptisch of milieubewust gedrag door de groep het gaat winnen van vervuiling die het gevolg is van de drang naar welvaart door het individu.Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:30:
[...]
Dat we CO2 globaal moeten aanpakken en andere schadelijke uitstoot lokaal? (dat staat tussen de lijnen)
Wie zijn die experts die je aanhaalt? Want het leest alsof het anti-auto lobbyisten en milieufanaten zijn.Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:28:
Bij deze nog wat leesvoer, waaronder enkele kritische en scherpe artikels van mobiliteitsexperts (wederom: vooral vanuit Belgisch perspectief)...
Kris Peeters en Willy MiermansRoenie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:57:
[...]
Wie zijn die experts die je aanhaalt? Want het leest alsof het anti-auto lobbyisten en milieufanaten zijn.
Moet je een anti-auto lobbyist of milieufanaat zijn om te vinden dat er te veel auto's zijn? (uit het artikel 'Eens'):
Of om verontwaardigd te zijn over het massale gesjoemel of de vele verkeersslachtoffers?Zo hoor ik nooit iemand beweren dat er te weinig of net genoeg auto’s op onze wegen zijn. Met zijn allen vinden we dat er te veel zijn. Logisch. We zijn op het punt gekomen dat ze elkaar in de weg rijden of staan, zodat we stilstaan als we willen rijden en moeten rijden als we willen stilstaan.
Van Vlaanderens bekendste rechts-conservatieve politicus:
Bart De Wever bekeert zich tot de fiets
Heeft N-VA-voorzitter en Antwerps burgemeester Bart De Wever het licht gezien? Al drie weken fietst hij overal naartoe, heeft hij gezegd op het Vlaamse Congres Verkeersveiligheid. 'In Antwerpen is fietsen de snelste manier om van A naar B te geraken. En soms lijkt het ook de enige manier.'
Sinds De Wever zich bekeerde tot de fiets, kijkt de burgemeester met een andere blik naar het Antwerpse verkeer. "Ik trek ronduit grote ogen bij het rijgedrag van sommige automobilisten", vertelt De Wever. Dat hij niet alleen is, blijkt uit de klachten die hij dagelijks krijgt over onaangepast rijgedrag van Antwerpse automobilisten. "Infrastructuur is belangrijk, maar gedragsverandering bij weggebruikers is ook cruciaal", aldus het Vlaams-nationalistische boegbeeld.
De Wever deed deze verrassende uitspraken tijdens de elfde editie van het Vlaams Congres Verkeersveiligheid. Op het congres maakte Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) de nieuwste ongevallencijfers bekend. Goed nieuws is er voor de motorrijders en (jonge) autobestuurders. Bij beide doelgroepen is het aantal dodelijke slachtoffers fors gedaald. Fietsers en voetgangers, daarentegen, blijven onze achilleshiel.
Tijdens zijn speech zei De Wever dat hij "een wrang gevoel" overhoudt aan de tegenvallende cijfers. Hij deed ook een opvallende aankondiging. "Ik ben sinds kort zelf een fietser. Logisch, want in Antwerpen is fietsen de snelste manier om van A naar B te geraken. En soms lijkt het ook de enige manier", vertrouwde De Wever het publiek toe.
'VERFIETSING'
Naar aanleiding van zijn eigen ervaringen op de fiets, een elektrisch exemplaar van de stad, belooft De Wever de veiligheid van fietsers te verbeteren. De komende jaren zal het STOP-principe (waarbij voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer voorrang krijgen op privéverkeer, ADB) verder worden toegepast in Antwerpen. Dat geldt vooral in woongebieden en schoolomgevingen. Bovendien gaat het stadsbestuur veilige schoolroutes aanleggen, zodat jonge fietsers veilig naar school kunnen rijden.
Automobilisten zullen op hun beurt strenger worden aangepakt. "Wij zijn vragende partij voor meer bevoegdheden om foutparkeerders ambtelijk te kunnen beteugelen", aldus de burgemeester. Die beloofde ook nog om de zone-30 in Antwerpen uit te breiden. Volgens De Wever zijn de straffe voornemens geen loze beloftes. "Ik heb sinds kort zelf een fiets, dus ik sta volledig achter de verfietsing van Antwerpen."
Humorist Armand Schreurs, die de ludieke intermezzo's op het congres verzorgde, kreeg na de toespraak van De Wever het publiek op zijn hand door de nieuwe betekenis van N-VA toe te lichten: "Niet-Voor Automobilisten."
TRAM NIET VERGETEN
De uitspraken van De Wever staan haaks op de plannen van het Antwerpse stadsbestuur om de auto meer plaats te geven in het stadscentrum. Toch ontkent De Wever dat hij een bocht neemt. "Het cliché dat N-VA de partij is van Koning Auto heeft nooit geklopt. Voor alle duidelijkheid: de auto heeft nog altijd een plaats in Antwerpen. Het is niet zo dat ik plotseling het licht heb gezien. Fietsers zijn belangrijk, ik hoef niet op een fiets te zitten om dat te weten. De verfietsing van Antwerpen staat in het bestuursakkoord."
Toch benadrukt De Wever ook dat hij nog altijd een andere koers vaart dan zijn voorganger Patrick Janssens (sp.a). "In Antwerpen heerste lang de gedachte dat de ideale stad een stad is zonder auto's. Dit stadsbestuur maakt een einde aan die cultuur. We kiezen voor een realistische visie, waarin zowel fiets als auto een plaats hebben. En niet vergeten: de tram."
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) kan haar vreugde om de fietsende De Wever moeilijk verbergen. Coördinator Eddy Klynen bedankte de burgemeester om gastheer te zijn van het congres. "Eerst wilden we u chocolade geven, maar ik heb uit goede bron vernomen dat u die heeft afgezworen. Aangezien u een republikein bent en ook van fietsen houdt, heb ik een boek voor u mee dat u op het lijf is geschreven: De Fietsrepubliek."
[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2020 13:33 ]
Nee hoor, alleen het taalgebruik en vorm komt niet echt neutraal op mij over.Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:18:...Moet je een anti-auto lobbyist of milieufanaat zijn om te vinden dat er te veel auto's zijn? (uit het artikel 'Eens')...
Het lijkt wel of je een hetze tegen de auto aan het voeren bent. En daarbij vergeet je alle positieve effecten die de auto brengt. En dat mag natuurlijk. Net zoals het een ander vrij staat zich niets van jou aan te trekken en lekker door te tuffen.
Niet waar, banden EN remmen zorgen voor 50% van de uitstoot. Juist bij een hybride/electrische auto worden de remmen veel minder gebruikt door regeneratiefremmen. SUV's en budget banden zijn een groter probleem dan electrische (hybride) auto'sverzenden schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:47:
[...]
Wellicht biedt waterstof betere vooruitzichten.
[...]
Uiteraard, iedereen zijn mening, uiteindelijk zal er democratisch beslist worden wat we er mee doen, met in het achterhoofd "de ene zijn vrijheid eindigt waar de andere zijn vrijheid begint". Steden worden alvast autoluw/autovrij en het hele politieke spectrum weet intussen dat er te veel auto's zijn (behalve populistisch rechts zal dat niet snel toegeven). Het probleem is eerder een gebrek aan politieke visie en moed. Bestaat in Nederland de uitdrukking 'koning auto'? In Vlaanderen wel, die titel krijg je niet zomaarRoenie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:54:
[...]
Nee hoor, alleen het taalgebruik en vorm komt niet echt neutraal op mij over.
Het lijkt weel of je een hetze tegen de auto aan het voeren bent. En daarbij vergeet je alle positieve effecten die de auto brengt. En dat mag natuurlijk. Net zoals het een ander vrij staat zich niets van jou aan te trekken en lekker door te tuffen.
Willen we dit nog aan onze schoolpoorten? De helft van de straat is parking geworden, die auto's zijn van bewoners en kunnen nergens anders heen, bussen kunnen niet meer door, fietsen is te gevaarlijk, het voetpad wordt een autorijstrook, er hangt een vieze lucht en iedereen wordt gek van de stress (aanrijding op 2:36)
In de TS staat een plaatje ivm microplastics.GrooV schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:50:
[...]
Niet waar, banden EN remmen zorgen voor 50% van de uitstoot. Juist bij een hybride/electrische auto worden de remmen veel minder gebruikt door regeneratiefremmen. SUV's en budget banden zijn een groter probleem dan electrische (hybride) auto's
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2020 15:31 ]
Maar het issue wat je hier beschrijft word toch door (lokale) overheid zelf geproduceerd? Wie maakt er nu van een straat waar blijkbaar bussen doorheen rijden de helft parking voor auto'sVerwijderd schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:06:
[...]
Willen we dit nog aan onze schoolpoorten? De helft van de straat is parking geworden, die auto's zijn van bewoners en kunnen nergens anders heen, bussen kunnen niet meer door, fietsen is te gevaarlijk, het voetpad wordt een autorijstrook, er hangt een vieze lucht en iedereen wordt gek van de stress (aanrijding op 2:36)
[YouTube: Verkeer school - Waversesteenweg maart 2015]

We kunnen wel alle auto's verwijderen, wat ook een oplossing is, maar het issue's zijn niet de auto's in deze, maar de zeer brakke infrastructuur waardoor de doorstroming heel slecht is. Het gevolg daarvan zijn de zaken die je filmpje beschrijft.
Als we allemaal met een bakfiets rijden en de gemeente besluit dat het fietspad nog slechts 50CM breed mag zijn, maar dat de OV-Fietsbus er ook overheen moet, dan krijg je ook issues, behalve de vieze lucht omdat er geen ICE aanwezig is, maar zaken als stress en over wegdelen die niet het fietspad is rijden etc.
Ik denk niet dat we ooit van de auto afkomen(wat van mij persoonlijk ook niet hoeft), zeker als iedereen elektrisch gaat rijden. Er is gewoon geen vervoersmiddel dat zo flexibel is en inzetbaar is als een auto. Een fiets is voor veel zaken een goed alternatief, maar voor genoeg zaken ook niet. Ook het OV is verre van optimaal buiten de randstad en de kosten zijn hoog en ben je heel erg afhankelijk van het OV van deur->station en station->deur als je niet bij een station woont of werkt. Zodra het OV buiten de randstad een stuk verbeterd is, vooral qua totale reistijd, denk ik dat best wel meer mensen gebruik van maken, maar als het OV 2x-3x zolang duurt, is het natuurlijk een moeilijke keuze, want tijd is veel waard voor veel mensen.
Vrijheid van beweging staat bij veel mensen veel hoger op de ladder dan het milieu en ik kan ze daarin geen ongelijk geven als ik eerlijk ben.
In plaats van een gestructureerde aanpak van allerlei aspecten van het autorijden, voelt dit topic meer als een willekeurige opsomming van de negatieve aspecten die de auto met zich meebrengt. Ik mis de positieve aspecten van automobiliteit. het zou goed zijn voor de discussie om dat ook mee te nemen (in de OP), om zodoende een meer genuanceerde discussie te krijgen.Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:06:
[...]
Uiteraard, iedereen zijn mening, uiteindelijk zal er democratisch beslist worden wat we er mee doen, met in het achterhoofd "de ene zijn vrijheid eindigt waar de andere zijn vrijheid begint". Steden worden alvast autoluw/autovrij en het hele politieke spectrum weet intussen dat er te veel auto's zijn (behalve populistisch rechts zal dat niet snel toegeven). Het probleem is eerder een gebrek aan politieke visie en moed. Bestaat in Nederland de uitdrukking 'koning auto'? In Vlaanderen wel, die titel krijg je niet zomaarNu lijkt het alsof 'koning auto' geen stukje van zijn troon wil afstaan, terwijl hij verhoudingsgewijs (en absoluut) de meeste ruimte inneemt.
[YouTube: Verkeer school - Waversesteenweg maart 2015]
[...]
In de TS staat een plaatje ivm microplastics.
Gezien je quote is het ironisch dat je in jouw drang naar 'autoloosheid', juist de vrijheid van de auto-eigenaar wil beperken
Waar ga je de auto's van die bewoners dan zetten?MC_Sparkles schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:44:
[...]
Maar het issue wat je hier beschrijft word toch door (lokale) overheid zelf geproduceerd? Wie maakt er nu van een straat waar blijkbaar bussen doorheen rijden de helft parking voor auto'sJe kan hier niet de bestuurders de schuld van geven.
We kunnen wel alle auto's verwijderen, wat ook een oplossing is, maar het issue's zijn niet de auto's in deze, maar de zeer brakke infrastructuur waardoor de doorstroming heel slecht is. Het gevolg daarvan zijn de zaken die je filmpje beschrijft.
-hun huizen hebben geen garage
-het probleem verplaatsen naar andere straten is geen optie, want die staan ook al vol
-als je dat toch zou afdwingen krijg je een halve volksopstand (want 'te ver' en 'verworven recht')
Denk je niet dat het vlotter zou verlopen als:
-verschillende bewoners geen auto zouden hebben (zoals wij)
-de passanten voor < 10 km de fiets zouden nemen
-men werknemers niet meer zou uitbetalen in auto's en tankkaarten
-auto's terug 30 cm smaller zouden zijn (1m60 is nog steeds breed om 1 persoon te vervoeren)
Nee, laten we nog wat bredere auto's maken en kopen. En hoger, zodat kinderen het overzicht helemaal kwijt zijn. Maar dat is dan waarschijnlijk weer de schuld van de fabrikant. Er is nochtans vraag & aanbod.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WLj52TvI1Tk1QFpVVzmi55JL.jpg?f=user_large)
Die school is geen uitzondering, in onze gemeente is het net zo. Auto's worden geparkeerd op fietspaden om kinderen af te zetten. De schooldirectrice rijdt met een zware Amerikaanse pick-up en raadt fietsende kinderen dan aan om een helm en fluo te dragen. Als je het niet draagt en overreden wordt, dan is het waarschijnlijk nog je eigen schuld.
De positieve punten zijn hier ook al langs geweest: van deur tot deur, niet gebonden aan bepaalde tijdstippen, gevoel van vrijheid, minder last van slecht weer, voor grotere afstanden, en zelfs emotieRoenie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:45:
[...]
In plaats van een gestructureerde aanpak van allerlei aspecten van het autorijden, voelt dit topic meer als een willekeurige opsomming van de negatieve aspecten die de auto met zich meebrengt. Ik mis de positieve aspecten van automobiliteit. het zou goed zijn voor de discussie om dat ook mee te nemen (in de OP), om zodoende een meer genuanceerde discussie te krijgen.
Er is ook zoiets als het algemeen belang. Externe kosten worden niet allemaal verrekend, de baten zijn vooral voor de gebruiker, de kosten vooral voor de omgeving. De bevolking moet ook de vrijheid hebben om schone lucht te ademen, om zich veilig te verplaatsen (en daarbij zo weinig mogelijk anderen in gevaar te brengen) en om in een mooie en aangename omgeving te wonen.Gezien je quote is het ironisch dat je in jouw drang naar 'autoloosheid', juist de vrijheid van de auto-eigenaar wil beperken
:strip_exif()/f/image/kLgTrVlkD1E5YCDgvAHyGSSa.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk eens naar de hoeveelheid woorden en de 'kleur' van die woorden over de voordelen in vergelijking met de door jou genoemde nadelen. Dat je een keer iets noemt maakt het nog geen genuanceerde discussie.Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:42:...De positieve punten zijn hier ook al langs geweest: van deur tot deur, niet gebonden aan bepaalde tijdstippen, gevoel van vrijheid, minder last van slecht weer, voor grotere afstanden, en zelfs emotie...
Overigens ben ik geintrigeerd door het feit dat je aanhalingstekens voor emotie gebruikt. Heeft emotie geen waarde voor jou?
Er zijn ook opbrengsten voor de gemeenschap. Je hebt wat mij betreft een te eenzijdig beeld van automobiliteit....Er is ook zoiets als het algemeen belang. Externe kosten worden niet allemaal verrekend, de baten zijn vooral voor de gebruiker, de kosten vooral voor de omgeving. De bevolking moet ook de vrijheid hebben om schone lucht te ademen, om zich veilig te verplaatsen (en daarbij zo weinig mogelijk anderen in gevaar te brengen) en om in een mooie en aangename omgeving te wonen.
[Afbeelding]
Som de voordelen dan eens op jouw manier opRoenie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:49:
[...]
Kijk eens naar de hoeveelheid woorden en de 'kleur' van die woorden over de voordelen in vergelijking met de door jou genoemde nadelen. Dat je een keer iets noemt maakt het nog geen genuanceerde discussie.
Overigens ben ik geintrigeerd door het feit dat je aanhalingstekens voor emotie gebruikt. Heeft emotie geen waarde voor jou?
Dus je opent een topic waarbij je je richt op de nadelen van auto's en als ik je daar op wijs vraag je mij dat te doen?Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:10:
[...]
Som de voordelen dan eens op jouw manier op...
Maar goed, dat wil ik best doen hoor. Maar dan stel ik voor dat jij die punten verder aanvult met andere voordelen die je tegenkomt en tevens dat je die punten verder uit werkt in de OP. Deal?
Dat voorbeeld kan ik wel geven, maar daar ging het niet om. Ik vroeg of de factor emotie waarde heeft voor jou?...En geef meteen eens een voorbeeld van hoe een rit emotioneel kan zijn, want die snap ik inderdaad niet zo goed. ''Een emotie is een innerlijke beleving of gemoedsbeweging als vreugde, angst, boosheid, verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden.''
Ik somde enkele voordelen op, maar erna struikel je over de 'kleur' van die voordelen. Tja...Roenie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:28:
[...]
Dus je opent een topic waarbij je je richt op de nadelen van auto's en als ik je daar op wijs vraag je mij dat te doen?
Maar goed, dat wil ik best doen hoor. Maar dan stel ik voor dat jij die punten verder aanvult met andere voordelen die je tegenkomt en tevens dat je die punten verder uit werkt in de OP. Deal?
Ik kan me enkel iets voorstellen bij 'autorijden is leuk' of 'fietsen is ontspannend', maar veel meer andere emoties kan ik me bij een rit toch niet voorstellen. De lyrische verwoordingen in automagazines zoals 'een auto met karakter' of 'een agressieve look' doen me ook weinig, ook niet bij fietsen of vliegtuigen... Maar goed, mijn openingspost was ook vooral een droge opsomming van puntjes en cijfers, het zal mijn aard zijn[...]
Dat voorbeeld kan ik wel geven, maar daar ging het niet om. Ik vroeg of de factor emotie waarde heeft voor jou?
Wat bedoel je met tja? Het ligt nu aan mij?Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:52:
[...]
Ik somde enkele voordelen op, maar erna struikel je over de 'kleur' van die voordelen. Tja...
Emotie is voor iedereen anders. De één krijgt kippenvel van klassieke muziek en de ander van de André Hazes. Ik mij best indenken dat iemand iets mooi vind, zonder dat ik dat zelf ook vindt.Ik kan me enkel iets voorstellen bij 'autorijden is leuk' of 'fietsen is ontspannend', maar veel meer andere emoties kan ik me bij een rit toch niet voorstellen. De lyrische verwoordingen in automagazines zoals 'een auto met karakter' of 'een agressieve look' doen me ook weinig, ook niet bij fietsen of vliegtuigen... Maar goed, mijn openingspost was ook vooral een droge opsomming van puntjes en cijfers, het zal mijn aard zijn
Ik herinner me een reportage waarin iemand een Porsche Cayenne Hybrid kocht en tegen de garagist zei dat hij de laadkabel niet hoefde, maar intussen wel duizenden euro's fiscaal voordeel kreeg."Plug-in-hybrideauto's stoten in realiteit gemiddeld meer CO2 uit dan auto's met verbrandingsmotor"
"Het idee dat als je met een grote Volvo of grote BMW rijdt, die als normaal model meer dan 200 gram CO2 per kilometer uitstoot, maar als plug-in-hybride slechts dertig tot veertig gram CO2 uitstoot, klopt niet. Dat kan alleen als je de auto bijna altijd in elektromodus gaat rijden, maar dat gebeurt in de meeste gevallen niet", zegt William Todts.
Volgens Todts is er slechts een kleine groep van eigenaars die de auto’s goed oplaadt en kleine afstanden aflegt, maar de meeste gebruikers doen dat niet. "Als je dan nog een systeem hebt zoals in België waarbij je een gratis tankkaart krijgt, dan kom je heel snel bij een situatie waarbij die voertuigen veel te veel uitstoten."
"Stel dat je de auto wel oplaadt, dan nog haal je de CO2-cijfers die uit de tests blijken niet. Veel van die plug-in-hybrides schakelen snel over op de vervuilende benzinemotor wanneer je een stevige helling oprijdt of het gaspedaal indrukt omdat de relatief kleine elektromotor dat niet aankan. De technologie heeft heel wat problemen."
Gaan we er dan komen met sensibiliseren? Ik vrees van niet. Fabrikanten sjoemelen of zoeken achterpoortjes, net zoals gebruikers die bvb. hun roetfilter niet vervangen (kost geld en pk's), garagisten spelen het spelletje vaak mee, de wetgeving loopt achter en de overheid is bang voor negatieve reacties als ze verstrengen. Onderschat ook de autolobby niet.
Als je dan ziet waar het belastinggeld heengaat:
:strip_exif()/f/image/N6fRjtRtCw2tXJDhQJiLCeoL.jpg?f=fotoalbum_large)
Externe kosten:Although the introduction of the mass-produced car represented a revolution in industry and convenience, creating job demand and tax revenue, the high motorisation rates also brought severe consequences to the society and to the environment. The modern negative consequences of heavy automotive use include the use of non-renewable fuels, a dramatic increase in the rate of accidental death, the disconnection of local community, the decrease of local economy, the rise in obesity and cardiovascular diseases, the emission of air and noise pollution, the emission of greenhouse gases, generation of urban sprawl and traffic, segregation of pedestrians and other active mobility means of transport, decrease in the railway network, urban decay and the high cost per unit-distance on which the car paradigm is based.
De opsomming uit de OP grafisch voorgesteld:-congestion and scarcity costs,
-accident costs,
-air pollution costs,
-noise costs,
-climate change costs,
-costs for nature and landscape,
-costs for water pollution,
-costs for soil pollution and
-costs of energy dependency.

Ruimtebeslag (in stilstand, neemt sterk toe naarmate de snelheid toeneemt):

Vergelijking van capaciteit en kosten:

Nog enkele side-effects van autogebruik:
Grote en hoge reclameborden:

Voorbeeld van een straat die zelfs geen voetpad heeft:

Impact op het uitzicht van een stad:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xmyyLztSiIJbaE3pPp0tn94p.jpg?f=user_large)
Het centrum van Houston heeft een grotere oppervlakte aan parkings dan aan gebouwen. Parkings zorgen ook voor veel externe kosten en hogere vastgoedprijzen. In dat overzicht vergeet men nog andere effecten van verharding: hitte-eilanden, meer kans op overstromingen en meer kans op droogte omdat er minder water kan insijpelen.
:strip_exif()/f/image/romjEBPk4LQHfVgvkyrU1COa.jpg?f=fotoalbum_large)
Prioriteiten in België:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5QfcFekNgY1EEClN8SsmY7QV.png?f=user_large)
Sommige zaken kan je niet op de auto 'an sich' steken, het gaat meer over overconsumptie en in veel landen wordt nu eenmaal de keuze gemaakt om heel veel geld en ruimte aan de auto te geven en de negatieve effecten als 'collateral damage' te beschouwen. Als een bepaalde situatie al sinds je geboorte bestaat ga je het heel normaal vinden en niet gauw meer nadenken over hoe het anders of beter kan.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2020 10:20 ]
Tja, dat noemt men in een bubbel leven...Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:08:
Auto's komen ook zelden positief in het nieuws. Nu zie ik dit voorbijkomen:
Hebben qAnon fans en alu-hoedjes en flat earthers etc wel vaker last van.
Buiten het verheerlijken van het product zelf, geef eens een voorbeeld?Gomez12 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:42:
[...]
Tja, dat noemt men in een bubbel leven...
Hebben qAnon fans en alu-hoedjes en flat earthers etc wel vaker last van.
Als ik eerlijk ben hoor ik alleen maar auto-ongelukken, files, uitstoot enz.
Als economische motor snap ik de auto wel, maar we hebben er ook wel een hoop offers voor moeten brengen, het punt is dat de auto zo genormaliseerd is in de samenleving dat we dit gewoon zien als een "fact of life".
Less alienation, more cooperation.