Zoals beloofd een update met mijn ervaringen:
Een standaard (niet-powered) USB 3.0 hub heb ik inderdaad liggen en ook geprobeerd, heeft geen verbetering geboden helaas. Vandaag is de
pricewatch: TP-Link USB 3.0 Hub UH700 binnen gekomen, deze heb ik geprobeerd met de aansluitingen op het moederbord en de aansluitingen op het frontpanel, zonder verbetering.
Goed, ik ben inmiddels meer dan 4 uur bezig geweest met troubleshooting, zonder voortgang. Sterker nog, het probleem lijkt verergerd. Zodra de Reverb wordt aangesloten verschijnt er helemaal niets meer in het apparaatbeheer en Windows Mixed Reality ziet helemaal niet dat er iets is aangesloten (gevolg van het eerste vermoed ik). Het lampje op de brick gaat knipperen en verder gebeurt er niets.
Kylrad schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:24:
[...]
Zodra de headset goed is aangesloten, gaat het HP logo branden, en wordt de WMR portal automatisch gestart, zo kun je vrij snel USB poorten uitproberen om te zien welke werken. Je displaypoort kabel zit goed, zo te lezen. Je hebt vast ook al gecheckt of windows met updates helemaal bijgewerkt is? het zijn wat van die pietluttige dingetjes om na te gaan maar kan wel voor problemen zorgen. Je beste hoop lijkt inderdaad USB kaart / powered Hub
Dank voor de suggesties

ook (juist) die pietluttige dingetjes zijn de moeite waard om langs te lopen!
Ik heb het lampje op de voorkant van de headset nog niet één keer zien branden. De headset wordt vreemd genoeg wel vrij warm als ik 'm ~ 30 minuten aangesloten laat, dus er lijkt een soort verbinding te zijn. Maar wat de boel tegenhoudt is mij een raadsel.
Windows is inderdaad helemaal bijgewerkt (versie 20H2) en ik heb ook meerdere keren Windows update laten controleren op beschikbare updates. Dan geeft 'ie aan dat de PC up-to-date is.
Een kleine update over de USB-C uitbreidingskaart: ik heb deze
pricewatch: ASUS USB 3.1 Type-C Card geïnstalleerd en deze wordt netjes door Windows herkend als een ASUS eXtensible Host Controller met USB 3.2 Gen 2. USB-sticks en externe schijven werken ook prima op deze poort, maar zodra de Reverb met USB-C wordt aangesloten, blijft het stil.
Het lampje op de breakout box (eerder noemde ik het 'brick' maar 'breakout box' schijnt een gangbaarder term te zijn) blijft knipperen. Ik las op Reddit dat het mogelijk te maken heeft met de stroomvoorziening. Toevallig heb ik een zelfde soort adapter liggen als die HP heeft meegeleverd bij de headset (zo'n 45W laptopadapter), dus die heb ik aangesloten op de box. Je raadt het misschien al, een knipperend lampje.
In een poging uit te sluiten dat het aan de computer ligt heb ik het ook op een laptop geprobeerd. De headset met de USB A -> USB C aansluiting direct op een USB 3.2 Gen 1 poort (3 poorten geprobeerd), zelfde resultaat.
Mijn opties zijn redelijk op, ik heb het vermoeden dat er
iets defect is

. Wel behoorlijk balen, dat drukt de pret toch een beetje (voor nu).
E - Jay schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:16:
[...]
Ik heb hetzelfde 4-1 error probleem op alle USB 3.0 poorten, zowel op de game pc als op de game laptop. Een (powered) tp-link USB-hub heeft helaas ook niets opgelost. M'n game PC heeft echter een USB-C aansluiting op het moederbord waarop de G2 zo'n 2 maanden probleemloos op heeft gewerkt tot het lampje op de breakout-box plots niet meer brandde (lastig bereikbare plek dus kabel ging er nooit uit). Via de andere USB 3.0 poorten gaat het lampje wel weer branden maar dat resulteert dus in de 4-1 error. Ik vermoed zelf een probleem in de kabel / breakout-box of toch iets in de stroomvoorziening.
Na contact met HP een nieuwe G2 ontvangen, echter ontvang je dan puur een headset zonder kabel / breakout-box en speakers. Deze vervolgens ook op alle USB poorten aangesloten maar zelfde resultaat.
Vanmorgen nogmaals contact gehad met HP en als het goed is heb ik morgen een nieuwe kabel / breakout-box in de brievenbus liggen.
Ik zal het je laten weten als bovenstaand bij mij de oplossing bleek mocht de Hub en Pci-E kaart niet helpen.
Het probleem wat je beschrijft lijkt overeenkomsten te hebben met de ervaringen die ik heb, met de uitzondering dat het bij mij helemaal nog niet gewerkt heeft. Hoe heb je die vervanging via HP precies geregeld? Kun je telefonisch of via de website contact opnemen met hun support-afdeling?
Ik ben erg benieuwd of de nieuwe kabel bij jou het probleem oplost!