Vuurvoske schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:14:
Als ik al terug kom wil ik super casual spelen, puur voor de verhaallijn en niet meer overal rep moeten grinden op 4* hetzelfde karakter etc etc. Is dat nu ook beter? Ik ga stiekem richting de oude garde en WoW is eigenlijk het enige wat me nog boeit.
Ik ben zelf ook een hele tijd weggeweest (al was het met name voor classic...

) en het verhaal volgen kan opzich prima. Bij de nieuwere expansions geven ze meestal vrij aardig aan waar je moet zijn om de (hoofd)verhaallijn op te pakken in je questlog, ook al heb je die quest op dat moment niet. Zoiets:
Een ander (meestal) voordeel is dat je kunt levelen waar je dat wil, dus je bent bijna nooit te sterk voor de content. Of je nu kiest voor burning crusade, dragonflight of wat dan ook, de mobs, xp, items zijn passend voor je level.
Daar zit ook meteen een nadeel, want eigenlijk level je veel te snel, en zodra je 70 bent pusht het spel je flink richting de meest recente expansion.
Je kunt tot level 70 bijvoorbeeld follower dungeons (de solo dungeons ondersteund door NPC's) doen in dragonflight, maar zodra je 70 aantikt mag dat ineens niet meer

Voor (follower) dungoens moet je dan naar The War Within.
Geheel chronologisch spelen is dus wel lastig soms.
Een ander irritatiepunt:
Omdat veel quests in de hoofdstad beginnen (orgrimmar of stormwind) lopen daar de verschillende tijdlijnen nog wel eens door elkaar. Zo had ik in Orgrimmar dat Sylvanas en Baine beiden als "warchief" in het hoofdgebouw stonden omdat dat op verschillende tijdstippen zo was.
Met een ander karakter had ik in Stormwind een quest dat ik Jaina moest gaan zoeken omdat die ergens vermist is. Terwijl ze daar in game gewoon een paar meter verderop staat (maar dat is dus voor een expansion eerder of later). Soms kan Chromie (een npc waarbij je een tijdlijn kunt kiezen) helpen, maar soms loopt het gewoon door elkaar.
Soms maakt dat het wel even puzzelen hoe je nu in de juiste tijdlijn komt, zeker als er phasing gebruikt wordt. Regelmatig moet je dan toch wowhead raadplegen om te zien wat je mist of waar diegene op dat moment te vinden is.
Tot slot de reputaties, dat is stukken beter geworden. Voor de oudere expansions is dat nog gewoon hetzelfde gebleven, dat wil zeggen je moet het per karakter doen, maar voor de laatste twee expansions zijn de reputaties account wide. Ook veel tokens, coins en aardig wat gear is tegenwoordig "warbound" dat wil zeggen min of meer account gebonden. Voorbeeld:
Dat is inmiddels gelukkig ook zo voor pets, mounts, titles en achievements.
Al met al kan ik het prima aanraden als je tegen een "bug" of andere irritaties af en toe kunt

Het kon een stuk beter, maar het is goed te doen. En wowhead blijft je vried