Stylze schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:40:
[...]
Tja als hij nooit WoW heeft gespeeld is classic misschien juist wel de goede keuze, dat is wel echt een epische ervaring. Bij retail zit je al snel met een flying mount etc rond te vliegen en mis je de toffe begin gebieden, is wel even wat anders.
Hangt ook een beetje af van persoon tot persoon. Classic is nu niet echt de bling bling die je uit nieuwe games gewend bent, maar een echte old school mmo die je niet bij alles de weg wijst. Meer onder het moto, zoek het zelf maar uit want dat is deel van het avontuur. Classis speelt veel trager, persoonlijk vind ik dat wel leuk om te doen, maar dat is misschien ook omdat ik wel de goeie "oude" tijd herinner. Qua gameplay en mechanics is retail denk ik wel meer afwisseling en bling bling

.
Voor classic is het nu wel het moment om te beginnen als je dat wil proberen, zoveel volk in de begin areas heeft er tijden niet meer rondgelopen. Dus je vind heel snel groepen, lijkt ook een goeie mix van beginners en long time players te zijn. Kom geregeld players tegen die net met wow zijn begonnen. Miskijk je wel niet op de tijd die je hiervoor nodig hebt om max level te worden, zeker voor beginnende spelers gaat dit ff duren. Levelen gaat veel trager dan in retail.
Retail ben ik zelf ook al even uit, dragonflight tot nu toe maar één char geleveld, dus hoe beginner friendly het is weet ik zo ook even niet. Moet wel zeggen dat classic me ook aanzet om terug retail te spelen

, misschien daar ook toch nog maar eens opnieuw beginnen.
Ik zie het zo:
Classic > nostalgie, old school mmo stijl, trage gameplay, maar top community in mijn ogen. Old school dungeons farmen maar met veel meer gedoe om het rond te krijgen. Simpelere mechanics, meer tank en spank in mijn ogen. Minder variatie in abilities.
Retail > modernere gameplay, graphics en skills. handje vasthouden bij alles en epics bij elk brood dat je koopt er gratis bij

. Mythic+ is wel top notch vind ik persoonlijk, echt heel uitdagend en kan je eeuwig mee verder
Beide hebben dus het voordeel en nadeel. Persoonlijk vind ik retail te ver doorgeschoten naar het handje vasthouden. Herinner mij de tijd nog dat er steen en been geklaagd werd omdat zaken te moeilijk waren of niet duidelijk. Resultaat (wat je pas goed ziet als je classic net na retail open doet), voor alles een wegwijzer,quest icoon, enz.. Ik kom nog uit de tijd dat je alles op thottbot mocht opzoeken om verder te geraken.
Als je ziet wat er met de jaren is uitgehaald, wat retail uiteindelijk alleen maar uitgehold heeft, paar voorbeelden:
* Skills leren bij level up: automatisch bij retail, classic: ga maar terug naar je main city om te leren. En oh ja, niet alle trainers leren alles, maar je moet actief op zoek naar de juiste trainer
* Professions: Alle trainers leren max level, classic: Ga ook maar weer de juiste zoeken (die niet altijd op de meest logische plaats staat)
* Interrupts bij combat
* Questgiver zoeken en vinden vs alles staat op de map aangegeven
Maar even voor de duidelijkheid, beide blijven gewoon heel fun, zeker voor een beginnend speler sta je voor heel wat uren gameplay beleving. Content wise denk ik niet dat er games zijn die hier nog maar in de buurt komen.
[
Voor 64% gewijzigd door
Powerblast op 17-12-2023 15:39
]