[KabelNoord] eigen modem/router

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:32
Hallo Medetweakers!

Al sinds maart dit jaar ben ik aan het stoeien met de glasvezel verbinding van Kabelnoord.

Op dit moment is het als volgt:
Inkomende Fiber --> Genexis Hybrid Element P1022 --> Element-P1022 --> Genexis Platinum 7840 --> Overig netwerk (met pihole en 2 Unifi's)

Doel:
Inkomende Fiber --> Mikrotik RB4011 (oid) --> Overig netwerk (met pihole en 2 Unifi's)

Dit is niet haalbaal omdat de P1022 verzegeld is...

Dus waarschijnlijker:
Inkomende Fiber --> Genexis Hybrid Element P1022 --> Fritzbox 7490 (heb ik toch liggen) of een betere router --> Overig netwerk (met pihole en 2 Unifi's)

In essentie, de zinloos stroomvretende Genexis Platinum 7840 ertussen uit.
Deze interface is niet ideaal, hij heeft zeer veel moeite met een lokale DNS server, waardoor ik de Pihole moet blootstellen aan het internet om het werkend te krijgen.
En mocht mijn IP wisselen, dan moet ik alles opnieuw instellen.
En als laatste minimaal 1 keer per maand is de 7840 compleet onbereikbaar, waarna een reset de enige oplossing is...

Om te testen of ik uberhaupt iets kan, heb ik mijn FB7490 aan de P1022 gehangen.
Maar ik krijg geen IP of een binnenkomend signaal op de Fritz.
Kabelnoord staat natuurlijk niet in de ISP keuze mogelijkheden.

Kabelnoord geeft geen PPPoE gegevens, geen idee dus of ze daarvan gebruik maken.
Op het internet kan ik alleen de gegeven voor KPN glasvezel vinden.
MAC adres is handmatig in te voeren in de Fritz, ook dit helpt niet om een verbinding op te zetten.

Hang ik mijn PC direct aan de P1022, dan krijg ik ook geen verbinding.

TLDR:
Is er iemand die de glasvezel settings weet voor KabelNoord....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:34
Gewoon die Genexis houden, DHCP uitzetten en die P-hole als DHCP en DNS server gebruiken.

En waarom en hoe je die pi-hole aan het internet blootstelt begrijp ik niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Ben(V) schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:21:
Gewoon die Genexis houden, DHCP uitzetten en die P-hole als DHCP en DNS server gebruiken.

En waarom en hoe je die pi-hole aan het internet blootstelt begrijp ik niet.
DHCP doet de PiHole al.
DNS op de Genexis: als ik hem vertel een lokaal DNS adres te nemen zoals 192.168.1.50, dan blokkeerd hij al het internet, geen verbinding mogelijk.
Zet ik hem op mijn publieke IPv4 adres in de Genexis zoals 37.0.16.XXX als DNS en de Pihole DNS poort 53 open, dan wheb ik een werkende internet verbinding en een eigen DNS/PiHole.
Maar staat mijn DNS dus open voor iedereen, lijkt mij onwenselijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Medic op 23-11-2020 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:34
Als je die pi-hole als DHCP server gebruikt, dan zorgt die pi-hole ervoor dat alle devices die een ip adres van hem krijgen die pi-hole als DNS server zien
En die pi-hole zal dan je router weer als DNS sever gebruiken.
En die zal op zijn beurt dat weer forward doen naar de DNS server van je ISP.

Maar als je dan in die Genexis de DNS op een lokaal adres zet, dan werken je DNS requests natuurlijk niet meer, want je komt dan nooit meer op de DNS server van je ISP uit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:54
Ik heb even gekeken naar een wat oudere setup van KabelNoord in Damwâld, een van de eerste plaatsen die is aangesloten, daar zit een glasvezelpunt met een Genexis router erop geklikt. Wat ik daar uit de config backup haal is dat het gewoon VLAN1 untagged met DHCP is voor de WAN interface. Ik vermoed dat je MAC adres van de Genexis gekloond moet worden op je eigen router om het te laten werken.

Andere optie die je hebt is een statisch adres instellen voor je eigen router en dat ding in DMZ gooien. Dan maar dubbel NAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
_JGC_ schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:41:
Ik heb even gekeken naar een wat oudere setup van KabelNoord in Damwâld, een van de eerste plaatsen die is aangesloten, daar zit een glasvezelpunt met een Genexis router erop geklikt. Wat ik daar uit de config backup haal is dat het gewoon VLAN1 untagged met DHCP is voor de WAN interface. Ik vermoed dat je MAC adres van de Genexis gekloond moet worden op je eigen router om het te laten werken.

Andere optie die je hebt is een statisch adres instellen voor je eigen router en dat ding in DMZ gooien. Dan maar dubbel NAT.
Toevallig woon in ook in Damwâld ;)
Helaas weet ik niet hoe ik een config file uit die Genexis Platinum kan halen.
PPPoE etc is dus allemaal niet van toepassing :)

Van de week maar weer opnieuw proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Medic schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:57:
[...]

Toevallig woon in ook in Damwâld ;)
Helaas weet ik niet hoe ik een config file uit die Genexis Platinum kan halen.
PPPoE etc is dus allemaal niet van toepassing :)

Van de week maar weer opnieuw proberen
Laat maar even weten of MAC cloning werkt, heb ik nog een paar klanten waar de Genexis router weg kan. Enige wat je mist is telefonie, maar als dat ding DHCP doet zou ie ook een IP moeten krijgen achter een eigen router, SIP gegevens vis je er dan met wireshark wel uit.

Overigens is de aansluiting waar ik de gegevens van heb bekeken niet een Genexis Platinum, maar een Genexis Live Titanium. De Genexis 7480 heeft als voordeel dat die niet per op bij het glasvezelpunt hoeft, maar KabelNoord kiest ervoor om die dingen in de meterkast te zetten waardoor het nog steeds klachten regelt over de "slechte wifi" van die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 22:12
Tikje off-topic, maar weet iemand welke glasvezel techniek kabelnoord toepast in de buitengebieden, dus wat nu wordt aangelegd? En met welk modem er gewerkt gaat worden? En of eigen router tot de opties behoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Zoals de afbeelding heb ik het ingevoerd, alleen heb ik een DHCP Hostname nodig.
Weet iemand of dat nog uitmaakt voor Kabelnoord of is het handig daar iets als KNID (KabelNoord Internet Diensten) oid in te voeren?

Afbeelding

[ Voor 46% gewijzigd door Medic op 23-11-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
valkenier schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:10:
Tikje off-topic, maar weet iemand welke glasvezel techniek kabelnoord toepast in de buitengebieden, dus wat nu wordt aangelegd? En met welk modem er gewerkt gaat worden? En of eigen router tot de opties behoort?
Buitengebied is naar mijn weten GPON, maar kan daar geen bewijs voor terugvinden.
Je glasvezel komt binnen op een mediaconverter die de glasvezel omzet naar ethernet en CAI.

Ethernet gaat naar bovengenoemde Genexis router en kon ik zo op het eerste gezicht niks anders voor kiezen.

De CAI heeft analoge en digitale televisie. Voor digitale televisie kan je onbeperkt smartcards aanschaffen en registreren, werkt met DVB-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Medic schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:06:
Zoals de afbeelding heb ik het ingevoerd, alleen heb ik een DHCP Hostname nodig.
Weet iemand of dat nog uitmaakt voor Kabelnoord of is het handig daar iets als KNID (KabelNoord Internet Diensten) oid in te voeren?

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 23-11-2020 19:13 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medic
@Hackus thx ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Medic op 23-11-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
valkenier schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:10:
Ik heb KabelNoord gevraagd naar eigen modem en / of router gebruik.
Dit vinden ze maar moeilijk, ze vinden de Genexis fantastisch, nooit problemen mee, etc.
Antwoord en benodigde data weigeren ze te geven onder het mom van: je hebt internet, het werkt, nergens voor nodig.

Eigen router mag geven ze aan: DMZ gebruiken met een fixed IP voor eigen apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Medic schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:06:

Afbeelding
VLAN ID 1 uit laten (is untagged), verder geen hostname invullen. MAC adres moet je klonen van de Genexis router.

Overigens snap ik wel waarom KabelNoord zo weg is van die Genexis dingen, voor de helpdesk lekker simpel: centraal te managen en voor iedereen hetzelfde. Eigen router is toch weer een extra component dat afwijkt van de "standaard" wat kan zorgen voor problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Top, ik zal het VLAN ID weglaten, helaas is bij de FritzBox het geen optie om geen DHCP Hostname in te vullen.
Morgen even testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Medic schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:33:
Top, ik zal het VLAN ID weglaten, helaas is bij de FritzBox het geen optie om geen DHCP Hostname in te vullen.
Morgen even testen :)
Op zich kan je daar alles invullen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 13:40
Volgens mij kun je op de Element elke router naar eigen keuze aansluiten, ook al zijn ze daar geen fan van.
De platinum is niet noodzakelijk voor Kabelnoord, al zal een probleem in je netwerk dus je eigen verantwoordelijkheid worden, omdat ze daar niets kunnen zien.
De Element is een "dom" modem, die alleen signaal doorgeeft/omzet bij mijn weten, de Platinum is noodzakelijk voor het routeren van het netwerk, maar dat kan dus ook met een Fritzbox of andere router naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
MadMax12 schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:01:
Volgens mij kun je op de Element elke router naar eigen keuze aansluiten, ook al zijn ze daar geen fan van.
De platinum is niet noodzakelijk voor Kabelnoord, al zal een probleem in je netwerk dus je eigen verantwoordelijkheid worden, omdat ze daar niets kunnen zien.
De Element is een "dom" modem, die alleen signaal doorgeeft/omzet bij mijn weten, de Platinum is noodzakelijk voor het routeren van het netwerk, maar dat kan dus ook met een Fritzbox of andere router naar keuze.
Ik kreeg daar iig geen verbinding mee. Kan zijn dat er op netwerk of dhcp niveau nog gefilterd wordt op goedgekeurde MAC adressen, dan kom je er niet zomaar op. MAC klonen zou dan moeten werken.

Mocht het niet werken: linux systeem met 2 netwerkkaarten in bridge ertussen, tcpdump of wireshark erbij en kijken wat er gebeurt als die genexis z'n verbinding opzet. Heb je in no time een evt vlan id, dhcp hostname en ook de SIP gegevens achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 13:40
_JGC_ schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:47:
[...]

Ik kreeg daar iig geen verbinding mee. Kan zijn dat er op netwerk of dhcp niveau nog gefilterd wordt op goedgekeurde MAC adressen, dan kom je er niet zomaar op. MAC klonen zou dan moeten werken.
Ze kunnen toch eventueel het Mac adres van je router toevoegen aan het systeem van Kabelnoord? Dan moet het wel werken.
Ik neem aan dat je ook gewoon een eigen router mag hebben. Ik ken voorbeelden genoeg bij een andere glasvezelaanbieder die ook eigen routers toe laat. Mac adres doorgeven en het draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
MadMax12 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:02:
[...]

Ze kunnen toch eventueel het Mac adres van je router toevoegen aan het systeem van Kabelnoord? Dan moet het wel werken.
Ik neem aan dat je ook gewoon een eigen router mag hebben. Ik ken voorbeelden genoeg bij een andere glasvezelaanbieder die ook eigen routers toe laat. Mac adres doorgeven en het draait.
Doen ze dus niet, DMZ moet je het maar mee doen.

Als je bij kabelnoord eigen router zonder DMZ wilt gebruiken op glasvezel moet je een zakelijk abonnement afnemen, dan kan het ineens wel en moet je idd je MAC adres doorgeven zodat ze daar een statische DHCP lease aan kunnen hangen.
Bij hun coax abonnementen leveren ze een Arris modem, die kan je handmatig in bridge zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Helaas lijkt het niet te lukken met een MAC adres kloon en minimale gegevens.
Ik zal inderdaad moeten proberen de verbinding tussen de P1022 en de 7840 te onderscheppen.
Maar hiervoor zal ik mij eerst eens daarop moeten inlezen ;)

Zoiets?

Daarnaast toch nog eens met KabelNoord gemailed, en dit keer kreeg ik wel een antwoord, maar helaas niet een nuttig antwoord, ook daar is dus geen eigen modem gebruik mogelijk bij zakelijke abonnementen, de 7840 blijft ook daar in gebruik:

Geachte heer XXX,

Het profiel dat op het glasvezel modem zit bij een particulier abonnement kan helaas niet in bridged.
Het internet ip adres zal dus ook altijd op ons modem aankomen en niet op een eigen router.

U kunt overwegen om naar een zakelijk abonnement over te gaan.
In dat geval komt op poort 4 een zakelijk profiel en de andere houden het particuliere profiel.

De router die dan op poort 4 wordt aangesloten krijgt het zakelijke (vaste) ip-adres, het modem zorgt voor het particulie (dynamische) ip adres.

Voor meer informatie kunt u ook op de website kijken, https://www.kabelnoord.nl/zakelijk/

Met vriendelijke groeten,
XXX XXX

[ Voor 57% gewijzigd door Medic op 25-11-2020 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-01 19:37

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Medic schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:01:
Helaas lijkt het niet te lukken met een MAC adres kloon en minimale gegevens.
Ik zal inderdaad moeten proberen de verbinding tussen de P1022 en de 7840 te onderscheppen.
Maar hiervoor zal ik mij eerst eens daarop moeten inlezen ;)

Zoiets?
Is het inmiddels gelukt om een en ander aan de gang te krijgen? Ik zit namelijk ook bij kabelnoord en begin mij aardig te irriteren aan dat genexis 7840 ding.
Ik lees dat bij andere aanbied der van glasvezel met hetzelfde modem (Zeelandnet) dit kan door op je 'eigen' omgeving in te loggen, maar dit werkt bij kabelnoord ook niet helaas.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-06 20:14
Hier in het dorp ook een glasvezel aansluiting van Kabel Noord.

De situatie is hier een inkomende Fiber --> Genexis Hybrid Element P1022 --> Genexis HRG1000.
De HRG1000 is de router en deze word bovenop de P1022 geklikt.

Ik heb uitgevonden dat het vlan dat gebruikt word vlan 2009 is. Onderop de P1022 zit een LAN poort. Als je daarop een PC of router aansluit en vlan 2009 tagged mee stuurt krijg je een public IP en is er Internet connectiviteit.

Het probleem wat ik hier ervaar is dat na een aantal minuten er helemaal geen verbinding meer is. Genexis 15 minuten van stroom en daarna komt Internet wel weer terug. Lijkt erop dat er een soort beveiliging op het netwerk actief is dit iets blokkeert.

Mogelijk kunnen jullie dit ook eens testen en een werkende situatie creeëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Westereen schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:47:

De situatie is hier een inkomende Fiber --> Genexis Hybrid Element P1022 --> Genexis HRG1000.

Ik heb uitgevonden dat het vlan dat gebruikt word vlan 2009 is. Onderop de P1022 zit een LAN poort. Als je daarop een PC of router aansluit en vlan 2009 tagged mee stuurt krijg je een public IP en is er Internet connectiviteit.

Het probleem wat ik hier ervaar is dat na een aantal minuten er helemaal geen verbinding meer is. Genexis 15 minuten van stroom en daarna komt Internet wel weer terug. Lijkt erop dat er een soort beveiliging op het netwerk actief is dit iets blokkeert.

Heb je dan de HRG1000 er nog op zitten, of klik je die eraf?
Heb nml wel eens een kabel in het onderste kastje gestoken en geprobeerd DHCP te doen, dat werkte niet maar daarna moest ik ook de hele zooi stroomloos maken voordat de HRG1000 weer werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-06 10:57
Westereen schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:47:

Je hebt nog steeds de PPPoE gegevens nodig van KabelNoord, maar je kan het proberen met random gebruikersnaam en wachtwoord zoals bij KPN het geval is.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Mixpower schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:39:
[...]

Je hebt nog steeds de PPPoE gegevens nodig van KabelNoord, maar je kan het proberen met random gebruikersnaam en wachtwoord zoals bij KPN het geval is.
KabelNoord werkt naar mijn weten niet met PPPoE. Hebben ze ook nergens voor nodig.

Als ik inlog op de HRG1000 router staat er een interface met naam "VLAN2009" en instelling DHCP. Als je vervolgens met eigen router, VLAN 2009 en DHCP wel internet krijgt maar voor korte duur ligt dat niet aan PPPoE.

@Westereen Wat is de lease-tijd die je terug krijgt van de DHCP server van KabelNoord? Doet je DHCP client op tijd een renew? Ik heb in het verleden op coax bij KabelNoord wel meegemaakt dat DHCP client niet de juiste lease-tijd overnam van de eerste lease. Je krijgt een initiele lease die je na een kwartier moet vernieuwen, doe je dat niet word je van het netwerk gegooid. De lease die je daarna krijgt is wel lange tijd geldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
_JGC_ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:05:
[...]

KabelNoord werkt naar mijn weten niet met PPPoE. Hebben ze ook nergens voor nodig.

Als ik inlog op de HRG1000 router staat er een interface met naam "VLAN2009" en instelling DHCP. Als je vervolgens met eigen router, VLAN 2009 en DHCP wel internet krijgt maar voor korte duur ligt dat niet aan PPPoE.

@Westereen Wat is de lease-tijd die je terug krijgt van de DHCP server van KabelNoord? Doet je DHCP client op tijd een renew? Ik heb in het verleden op coax bij KabelNoord wel meegemaakt dat DHCP client niet de juiste lease-tijd overnam van de eerste lease. Je krijgt een initiele lease die je na een kwartier moet vernieuwen, doe je dat niet word je van het netwerk gegooid. De lease die je daarna krijgt is wel lange tijd geldig.
Ah dat wist ik niet, heb je al eens geprobeerd het MAC adres van je router the spoofen om te kijken of de verbinding dan wel actief blijft?

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westereen
KabelNoord gebruikt naar mijn idee geen PPPoE, ben ik nergens tegen gekomen.

Ik zal nog eens testen om te zien wat de DHCP lease is. Zelf verwacht ik een vorm van netwerk beveiliging, mogelijk maximaal 1 Mac adres op hun switchpoort.
Ik had de HRG1000 er ook nog op, die is hier ook nodig ivm telefonie. Is wellicht ook nog een optie om eens te proberen zonder de HRG1000, deze kan je er inderdaad af halen en bij terugplaatsen netjes terug klikken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Medic
Gisteravond de USG ingesteld op Vlan2009 en een MAC adres kloon van mijn Genexis Platinum 7840 en ik had direct een werkende verbinding, zelfs na een herstart.

De lease loopt tot morgenavond, even zien hoe dat gaat.

VLAN2009 heb ik nergens terug kunnen vinden, ook niet met een TCPDump en wireshark, dus mogenlijk deed ik iets verkeerd daarmee.

Dus voor nu heb ik:
Inkomende Fiber --> Genexis Hybrid Element P1022 --> Unifi USG 3P --> Overig netwerk (met pihole en 3 Unifi's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
Medic schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:17:
Gisteravond de USG ingesteld op Vlan2009 en een MAC adres kloon van mijn Genexis Platinum 7840 en ik had direct een werkende verbinding, zelfs na een herstart.

VLAN2009 heb ik nergens terug kunnen vinden, ook niet met een TCPDump en wireshark, dus mogenlijk deed ik iets verkeerd daarmee.

Dus voor nu heb ik:
Inkomende Fiber --> Genexis Hybrid Element P1022 --> Unifi USG 3P --> Overig netwerk (met pihole en 3 Unifi's)
Mooi om te horen, de MAC adressen zullen wel in een whitelist staan dus spoofen is dan de simpelste oplossing. :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medic
Yup, daar lijkt het wel op, ik miste eerder alleen het juiste VLAN.

Vanmorgen een nieuwe lease gekregen tot 10 april, gaat netjes dus :)
Dolgelukkig met de Genexis Platinum 7840 ertussen uit, dat was zinloos stroomverbruik.

Die 7840 verbruikt niet megaveel stroom, maar een echt juiste NAT doet dat ding niet, en DMZ al helemaal niet correct, de USG direct aan de MediaConverter (dat is de Genexis Hybrid Element P1022 in essentie) bevalt wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGHoeksma96
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 12:31
Paar weken terug ook met hetzelfde aan het stoeien geweest, helaas zonder geluk.
Ga dit toch eens even testen, als die 7840 er tussenweg kan bij zakelijke abonnementen in bridge zou toch wel lekker zijn, en het scheelt ook weer een apparaat in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers

sjolmers

Medic schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:17:

Dus voor nu heb ik:
Zoals ik het lees heb je de Fritzbox 7490 nog niet aangesloten. Ga je dit nog proberen of kun je hier VLAN 2009 niet meesturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mopzeela
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-05-2021
Ja, ook waar ik woon (Opsterland) werkt deze oplossing prima!
Na 't sniffen met m'n Mikrotek bleek dat ook hier VLAN 2009 wordt gebruikt.
Mijn Mikrotek is nu direct verbonden met de optical NTE van Kabel Noord.
Dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3rdEden
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-01-2023
In smallingerland werkt de vlan 2009 ook. De platinum router hield er vandaag mee op maar had nog een Edge Router X liggen. Factory reset -> Basis wizard -> eth0 een vlan van 2009 gegeven, opslaan en had weer internet.

Geen MAC address clone nodig, zo te zien alleen de juiste vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-06 21:43
Ik zal deze week mijn Asus RT-AX-82 eens in vlan 2009 zetten en kijken wat er gebeurt. (Dokkum)
Neem aan dat t tv kastje gewoon zou moeten blijven werken, of hang ik die in t zelfde vlan?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:25
Aan de topic reacties te lezen maakt KabelNoord dus GEEN gebruik van GPON.
Als je eigen router met SFP/Gbic mag koppelen met een VLAN tagged erop maken ze dus gebruik van AON....

Edit:
Dan nog toevoeging op de setup zoals KabelNoord deze levert: CaiWay gebruikt deze ook, daar blijkt dus een SFP in verstopt te zitten, die kan je eruit halen en dan in je eigen router stoppen. Hoef je ook niets te doen met MAC cloning.

[ Voor 40% gewijzigd door Soundwork op 24-05-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Soundwork schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:53:
Aan de topic reacties te lezen maakt KabelNoord dus GEEN gebruik van GPON.
Als je eigen router met SFP/Gbic mag koppelen met een VLAN tagged erop maken ze dus gebruik van AON....

Edit:
Dan nog toevoeging op de setup zoals KabelNoord deze levert: CaiWay gebruikt deze ook, daar blijkt dus een SFP in verstopt te zitten, die kan je eruit halen en dan in je eigen router stoppen. Hoef je ook niets te doen met MAC cloning.
Geen idee of het GPON of AON is, je krijgt een glasvezel die is afgemonteerd op een mediaconverter. Die mag je niet verwijderen. Die mediaconverter heeft ook een ingebouwde CAI module voor DVB-C en analoge tv+radio.

Edit: overigens blij met dit topic... zit nu onderhoud te doen bij een klant, lokatie met KabelNoord internet heeft geen internet, wel VPN. Komende week maar even langs om die Genexis Platinum ertussenuit te slopen, ding geeft meer gedoe dan gewenst.

[ Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 25-05-2021 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
_JGC_ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 00:39:
[...]

Geen idee of het GPON of AON is, je krijgt een glasvezel die is afgemonteerd op een mediaconverter. Die mag je niet verwijderen. Die mediaconverter heeft ook een ingebouwde CAI module voor DVB-C en analoge tv+radio.

Edit: overigens blij met dit topic... zit nu onderhoud te doen bij een klant, lokatie met KabelNoord internet heeft geen internet, wel VPN. Komende week maar even langs om die Genexis Platinum ertussenuit te slopen, ding geeft meer gedoe dan gewenst.
Bij geen enkele provider/operator mag de NT / mediaconverter worden verwijderd. Dus in dat opzicht zal iedereen die eigen router met SFP/Gbic koppelt in "overtreding" zijn.

Terug naar GPON/AON, bij GPON kan je de mediacoverter (ONT) niet eruit halen, omdat deze nodig is om het signaal eruit te filteren voor dat adres bestemd is. Het gebruik van SFP/Gbic op je eigen router is totaal onmogelijk. Je deelt een poort voor meerdere meterkasten/aansluitpunten. AON is een actieve poort voor ieder aansluitpunt/meterkast. Operators zoals Glasoperator (bekend van T-Mobile) en KPN Wholesale (KPN, XS4ALL e.d.) gaan vanaf nu op nieuwe netwerken alleen nog maar GPON toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
KabelNoord is geen GPON, die Genexis dingen zoals in de TS genoemd ondersteunen dat niet.
Verder hebben we het hier over buitengebied, paar huisjes op een paar km kabel. Dan is GPON al snel niet interessant meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
_JGC_ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:18:
KabelNoord is geen GPON, die Genexis dingen zoals in de TS genoemd ondersteunen dat niet.
Verder hebben we het hier over buitengebied, paar huisjes op een paar km kabel. Dan is GPON al snel niet interessant meer.
Correct..... GPON is alleen interessant voor gebieden met veel (grote) woonwijken.
Maar ook zal hier in toekomst een adder onder gras zitten, in de PoP's (wijkcentrales) past men ook al GPON apparatuur toe, dan maakt het niet meer uit waar de poort naartoe gaat: een meterkast in een drukke woonwijk of een afgelegen stuk land in het buitengebied. Ieder glasvezelaansluitpunt moet namelijk altijd gepatched worden in een (area) PoP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Sterke-Jerke schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:21:
Ik zal deze week mijn Asus RT-AX-82 eens in vlan 2009 zetten en kijken wat er gebeurt. (Dokkum)
Neem aan dat t tv kastje gewoon zou moeten blijven werken, of hang ik die in t zelfde vlan?
Werkt!!!

Voor de liefhebbers: In mijn Asus RT-AX router onder:
- Geavanceerde instellingen.
- LAN
- IPTV
=> ISP-Profiel selecteren. => Handmatige instelling
=> Internet =. VID 2009

TV en telefoon nog niet getest.. Kom er nu nl achter dat Kabelnoord een brakke kabel van Glasmodem naar Router heeft getrokken. Die eerst vervangen
Telefoon later maar eens wiresharken. Misschien komen de SIP gegevens dan bovenwater.

[ Voor 6% gewijzigd door Sterke-Jerke op 25-05-2021 20:37 ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-06 08:58
Sterke-Jerke schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:36:
[...]

Werkt!!!

- LAN
- IPTV
=> Internet =. VID 2009

TV en telefoon nog niet getest.. Kom er nu nl achter dat Kabelnoord een brakke kabel van Glasmodem naar Router heeft getrokken. Die eerst vervangen
Telefoon later maar eens wiresharken. Misschien komen de SIP gegevens dan bovenwater.
Zijn de sip gegevens nog steeds niet op te vragen? Ook bij kpn kan toch ook al maar vandaag gaat ook ziggo in beroep voor voor vrije route keus (dan moet je ook de sip gegevens vrij geven)
Ben al 20 jaar ofzo bij xs4all sindsdien heb ik al de sip gegevens maar was me te duur sinds een paar jaar het vaste nummer naar een cheapconnect voor 10€ per jaar en uit bellen via een( gekoppel met hetzelfde vaste nummer )betamax provider kost geen drol dan ben helemaal vrij in de sip gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medic
sjolmers schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:28:
[...]

Zoals ik het lees heb je de Fritzbox 7490 nog niet aangesloten. Ga je dit nog proberen of kun je hier VLAN 2009 niet meesturen?
Klopt, in de tijd ertussen kreeg ik een USG in handen, en gezien de rest van het netwerk al bestaat uit AC LR punten leek het leuk die in te zetten.

De USG werkt dus prima met MAC adres kloon en VLAN 2009
Niet getest zonder MAC Kloon, want zo werkt het prima :)

Zojuist de Fritzbox 7490 eraan gehangen, voor de vorm en voor anderen die dit mogenlijk ook willen, ook met MAC kloon en VLAN 2009.
De reden van wel een MAC kloon gebruiken is dat de optie er is, en dat ik weet dat bij installatie de monteur deze doorbelde aan KabelNoord...
Ze doen er dus iets mee, of mogelijk registreren ze het alleen?
DHCP host name: maakt helemaal niets uit wat er staat.
En het werkt prima trouwens! _/-\o_ :)F
Leuk detail, ik had eerder een ping van 9ms met de Genexis, nu met de USG 3ms, naar dezelfde server.

Wat betreft de discussie over het SFP/GBnic, deze is verzegeld en kan er niet uitgehaald worden zonder schade toe te brengen aan eigendom van Kabelnoord en raad ik zeker af!
Al zou een EdgeRouter met SFP nu wel mijn ideaal zijn, nog een apparaat minder in de meterkast.
Al heeft dat minimaal winst...

Wat betreft SIP, dit heb ik gelukkig niet, ook geen TV, ik neem alleen internet af van KabelNoord.
Maar KabelNoord kennende, zij zijn nog meer tegen eigen router en modem keuze dan dat Ziggo dat is...
Toen ik dit navroeg bij de installatie aan de monteur leek het alsof hij water zag branden, hun apparatuur was top, nooit klachten, en daarom geen reden tot eigen apparatuur te draaien.
Bij contact met klanten service over VLAN etc, vrijwel dezelfde reacties. :/

[ Voor 27% gewijzigd door Medic op 28-05-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Ik heb zo tv kasjte. Werkt helaas niet achter de ASUS. Zal later nog eens proberen met MAC adres klonen.
Of moet daar ook iets met V LAN gebeuren? Ding hangt normaal achter mijn kabelnoord modem, en die routeerd enkel volgens mij.

MAC adres kloon, zou het volstaan om t MAC wat op t modem staat te gebruiken? Of zou je eerst moeten kijken wat t echte externe MAC adres is?
(Kom op beide terug ;-))

[ Voor 65% gewijzigd door Sterke-Jerke op 29-05-2021 10:21 ]

S.J.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• satwalker10
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-12-2024
Voor iedereen die heel veel moeite doet en tijd en energie steekt om kabel noord glasvezel via eigen modem werkend te krijgen zal ik adviseren hier geen tijd en energie in te stoppen.

Ik heb contact gehad met Kabel oord betreft de wetgeving eigen modemkeus.
Kabel noord moet zich hier ook aan houden.
Ik heb hun hier op gewezen via een mail en heb hier netjes een antwoord op gekregen.

Ook kabel noord gaat over op vrije modemkeuze

Antwoord:

Graag informeren wij u over hoe Kabeloord nu omgaat met vrije modemkeuze.

Tot voor kort was vrije modemkeuze in Nederland niet de standaard. Hoewel er vanuit Europa de nodige regelgeving is wachtten we in Nederland vooral nog op kaders vanuit de ACM. Inmiddels zijn die er, mede door de uitspraak van de Geschillencommissie.
Hierop heeft Kabelnoord besloten om vrije modemkeuze mogelijk te maken. Momenteel zijn we druk doende om dit technisch mogelijk te maken. Daarnaast zijn we hiervoor de voorwaarden en procedures aan het uitwerken. We hopen deze op korte termijn te kunnen publiceren op onze site.

Het gebruik van een ‘eigen’ modem zal voor sommigen, waaronder u, wellicht een uitkomst bieden. Voor velen betekent het echter dat wij niet de volledige support over onze dienst kunnen leveren, omdat de correcte werking van het modem niet gemonitord kan worden.
Om deze reden zullen we zorgvuldig moeten zijn in het opstellen van de voorwaarden waaronder dit mogelijk is. Ik verzoek u hiervoor publicatie van onze kant in de gaten te houden.

We hopen uw vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben.
Met vriendelijke groet,
Jetty Ludema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Mooi nieuws!!! Had ook al gemaild (paar weken geleden, toen wilden ze er nog niet aan)

Overigens: Na een MAC cloon van het mac adres zoals vermeld op het modem werkt het Amino TV kastje prima. Nu enkel telefonie nog fixen. (gebruik t bijna nooit, misschien zegt ik t ook wel op)

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers

sjolmers

Sterke-Jerke schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:36:
[...]

Werkt!!!

- LAN
- IPTV
=> Internet =. VID 2009

Bedankt! Dankzij jouw informatie is het mij gelukt! Heb het nu mijn oude Asus router, die ik uit de schuur heb gevist, draaiende. VID 2009 en MAC-kloon.
Het draait met een Merlin-firmware van 2016..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MumOFotb6jZNZI_Eai7sCep7AF0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mWytwo6YQ3IekSBW63ObyD2T.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door sjolmers op 17-06-2021 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emilio76
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 15:11
@sjolmers is het gebruiken van firmware uit 2016 niet vragen om problemen (qua beveiliging?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjolmers

sjolmers

Emilio76 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:18:
@sjolmers is het gebruiken van firmware uit 2016 niet vragen om problemen (qua beveiliging?)
Jazeker, maar het was even testen met deze router. Ik heb ondertussen eea geupdate. Bedankt voor je concerns!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hindrik123
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-06-2023
Bedankt. Ik heb mijn Mikrotik 960pgs werkend gekregen, via vlan 2009.

ik heb uit nieuwsgierigheid de wan poort Genexis 7840 aangesloten in het netwerk en kreeg een dhcp lease. Het ip ingevoerd in nmap, waarbij ik poort 22, 80 en 443 er heb uitgevist. Met SSH kreeg ik een loginscherm. Toevallig in een ander topic [Delta glasvezel] Eigen router installeren op tweakers heb ik wat ironische inloggevens gevonden. Waarbij iemand toegang had verkregen via een serial pinout. De inloggevens staan hieronder en zijn lekker makkelijk 8).

username: operator

password: operator

Eenmaal ingelogd, heb ik een show running-config gedaan. Waaruit blijkt dat de telefoon over vlan 2005 gaat. hieronder staat de gehele config.

geneos# show running-config
! version geneos-lunar-3.13.1-R
!cwmp acs username 000F94-Lunar-W%2E0520012827 password ""
cwmp disable

ip name-server 1.0.0.1 source-interface lan
ip name-server 1.1.1.1 source-interface lan

ip rule seq 1 source-interface lan destination-interface vlan2009
ip rule seq 2 source-interface lan0 destination-interface vlan2009
!management source-interface vlan1

port loop-prevention

clock timezone Europe/Amsterdam

!username operator password ""
!username operator access cli
username admin password ""
!username admin access gui
username service password ""
username service access gui
username technician password ""
username technician access gui

dhcp server pool cpe-lan
!pool enable
!pool size start 192.168.1.64 end 192.168.1.253
pool option domain-name home.local

dhcp server pool guest-lan
!pool size start 192.168.2.64 end 192.168.2.253

interface lan
!bridge member wlan1,wlan2
!ip address 192.168.1.254/24

interface lan/ethernet1
!vlan member 4001
!vlan untagged 4001

interface lan/ethernet2
!vlan member 4001
!vlan untagged 4001

interface lan/ethernet3
!vlan member 4001
!vlan untagged 4001

interface lan/ethernet4
!vlan member 4001
!vlan untagged 4001

interface vlan1
ip access-group remote-gui in
!ip address dhcp
dhcp client req-option 1,3,6,12,15,28,125,42

interface vlan2005
ip access-group voip-acl in
ip address dhcp
dhcp client req-option 1,3,6,12,15,28

interface vlan2007
ip access-group voip-acl in

interface vlan2009
ip address dhcp
dhcp client req-option 1,3,6,12,15,28

interface wan
vlan member 1,2005,2009
vlan untagged 1 priority 6

interface wlan1
wlan security passphrase ""
wlan security authentication wpa2
wlan ssid "xxxxxxx"
no wlan wps enable
shutdown

interface wlan2
wlan security passphrase ""
wlan security authentication wpa2
wlan ssid "xxxxxx"
no wlan wps enable
shutdown

interface wlan3
wlan ssid "xxxx"
!shutdown

interface wlan4
!shutdown

ip access-list remote-gui
seq 10 permit ip source any destination any

ip access-list voip-acl
seq 10 permit ip source any destination any
seq 20 permit icmp source any destination any

snmp community public read-only
snmp-group version 2c

voice
!country nl
dial plan "(14xT|112|144|118|116xxx|[2-9]xxxxx.T|0[1-7]xxxxxxxx|08x.T|09x.T|00x.T|12xx|13xx|14[0-5]x.T|1407xx|14088|1451|131|132|174|18xx|16xxT|*141|#141|*31|#31|*80xxxxT|#80xxxxT|*21|#21|*61|#61|*67|#67|##|*73|#73#|*74|*x#|*99|*51|*53)"
voip signaling source-interface vlan2005
voip signaling dscp 24
voip signaling priority 5
voip media source-interface vlan2005
voip media dscp 46
voip media priority 5

voice line 1
dtmf relay rfc2833
clip enable
voip class5 call-waiting
clip country nl
sip proxy xxxxx
sip username "xxxxx" password ""
sip domain xxxxx
sip phone-number "xxxxx"

voice line 2
dtmf relay rfc2833
clip enable
voip class5 call-waiting
clip country nl
sip proxy xxxxx
sip domain xxxxx

wlan bandsteering
!bandsteering rssi -60
!bandsteering stablocktime 5
!bandsteering scaninterval 120
!end

• Sterke-Jerke
Dank je!

Hier hetzelfde eens gedaan. Config ziet er bijna hetzelfde uit.
Enige wat we nu nog moeten achterhalen is sip passwd.

voice line 1
dtmf relay rfc2833
clip enable
voip class5 call-waiting
clip country nl
sip proxy 213.126.233.250
sip username "kabnXXXXXX" password ""
sip domain 213.126.233.250
sip phone-number "kabnXXXXXX"

voice line 2
dtmf relay rfc2833
clip enable
voip class5 call-waiting
clip country nl
sip proxy 213.126.233.250
sip domain 213.126.233.250

Daarnaast ben ik benieuwd naar de functies van:
username service password ""
username service access gui
username technician password ""
username technician access gui

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Zojuist ook mijn telefonie werkend gemaakt. Helaas niet direct via een gigaset, maar door het genesis modem aan te sluiten op tagged vlan 2005.
Een kleind d-link switch gebruikt: De config:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRmrrXNjRCc1ZIZ2AylWW4WTC-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gdmHAH5fGSROsqU1nwsVpiwU.png?f=fotoalbum_large

Kabelnoord op poort 8. Asus op 7, en Genesis op 6

Zodra ik m'n sip wachtwoord heb, gigaset erin.Genesis eruit...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tqODvDKKMzXPstnmP0Wasq2kuY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TseY8yRpeTd9TQ67ncPSdLdr.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Sterke-Jerke op 30-09-2021 19:04 ]

S.J.

• _JGC_
Kan je dat SIP wachtwoord niet gewoon onderscheppen? Hetzij met een mirror poort op de switch, hetzij door verkeer te dumpen op de router?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hindrik123
Heeft iemand dit ook al werkend gekregen, op een Mikrotik device want ik krijg hem maar niet werkend.
Ik heb verschillende dingen al geprobeerd. Waaronder ik een bridge heb gemaakt, van WAN-VOIP-2005 ether1 (wan) naar LAN-VOIP-2005 ether5 (LAN). Wat ik heb gevonden op netwerkje.com https://netwerkje.com/config-internet-iptv-telefonie Waarbij ik het telefonie gedeelde heb overgenomen.

Edit: Ik heb de router gereset en opnieuw geconfiguurd en nu doet bellen ook.

[ Voor 9% gewijzigd door hindrik123 op 01-10-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
_JGC_ schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:48:
Kan je dat SIP wachtwoord niet gewoon onderscheppen? Hetzij met een mirror poort op de switch, hetzij door verkeer te dumpen op de router?
Waarschijnlijk wel (optie 1) maar dit d-link dingetje ondersteunt helaas geen mirror poort.
maar eens een nader switchje lenen.

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hindrik123
Je kan ook de gegevens achterhalen met een Linux systeem met twee netwerkkaarten en dan in bridge zetten tussen de Genexis 7840 en de fibertwist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
hindrik123 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:13:
Je kan ook de gegevens achterhalen met een Linux systeem met twee netwerkkaarten en dan in bridge zetten tussen de Genexis 7840 en de fibertwist
Hoe werkt dat dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hindrik123
boomer21 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:30:
[...]

Hoe werkt dat dan precies?
Hier heb je een linkje https://www.netresec.com/...g-Network-Traffic-to-Disk waar dat ongeveer wordt uitgelegd. Voor windows en linux.

Linux is btw sneller, want je moet dan op de command line werken. Een Ubuntu desktop met terminal zou ik doen. Ik zelf heb daar geen belang bij, want ik heb nog een telefoon met een rj11 aansluiting.

[ Voor 8% gewijzigd door hindrik123 op 01-10-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
hindrik123 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:43:
[...]

Hier heb je een linkje https://www.netresec.com/...g-Network-Traffic-to-Disk waar dat ongeveer wordt uitgelegd. Voor windows en linux.

Linux is btw sneller, want je moet dan op de command line werken. Een Ubuntu desktop met terminal zou ik doen. Ik zelf heb daar geen belang bij, want ik heb nog een telefoon met een rj11 aansluiting.
O dit is wireshark dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:11

Cablekevin

CCCP Baby!

*knip*

[ Voor 125% gewijzigd door Cablekevin op 14-02-2022 15:00 . Reden: Domme vraag die reeds beantwoord is ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
Het lijkt dat er 2 vezels uitkomen 1 voor data en 1 voor Catv

Als alleen internet (data)hebt moet je volgens mij deze kabel hebben OS2 simplex glasvezel kabel LC-SC
En deze module van UniFi
UF-SM-1G-S
UF-SM-10G-S
En vlan 2009 instellen
Hoe met catv komt weet ik niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Vrije modemkeuze: welke technische gegevens moet ik gebruiken?
Iedere klant krijgt een modem in bruikleen van Kabelnoord. In dit modem staan de instellingen voor internet, tv en telefonie al klaar. Dus je kunt meteen van start!

Gebruik je liever je eigen modem? Ook dat kan! Verdiep je goed in de aanschaf van een eigen modem. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor de juiste instellingen. Voor extra service en ondersteuning moet je jouw leverancier raadplegen, hier kunnen we jou niet mee helpen.

Goed om te weten:

Eigen apparatuur kun je aansluiten op de ethernet aansluiting van het Netwerk Termination Unit (NTU). Sluit je apparatuur aan op poort 1 van de NTU. Dit is een 1000BaseT Ethernetaansluiting met RJ45-stekker voor gebruik van UTP (twisted-pair) kabels.
Gebruik de NTU die wij leveren (met ethernetaansluiting en RJ45-stekker). De glasvezel in de FTU is zeer kwetsbaar. We raden je daarom af om de FTU los te maken van de NTU (met ethernetaansluiting). Aan een reparatie zijn kosten verbonden.
Een eigen NTU kan met een patchcover aangesloten worden op de FTU. Deze is verkrijgbaar via Kabelnoord. Kabelnoord adviseert om altijd de NTU van Kabelnoord te gebruiken.

Specificaties
De NTU van Kabelnoord heeft de volgende specificaties:
- 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
- Tx wavelength 1310 nm
- Rx wavelength 1490/1550 nm
- Optical output range -9 ... -3 dBm
- Optical input range -23 ... -3 dBm

Voor CATV ontvangst:
- Wavelength (typical) 1550 nm
- Optical input power -9 ... 0 dBm

VLAN’s
Op het eigen modem moet de volgende vlans tagged (802.1Q) geconfigureerd worden:
- Internet: 2009
- Telefonie: 2005

Technische gegevens voor Internet:
Configureer DHCP om een IP-adres bij de DHCP-server van Kabelnoord aan te vragen. Het gebruik van een statisch IP-adres is niet mogelijk.
Technische gegevens voor telefonie:
- Configureer DHCP om een IP-adres bij de DHCP-server van Kabelnoord aan te vragen.
- SIP-server: 172.18.101.254
- SIP-poort: 5060
- SIP-gebruikersnaam: Vraag deze aan bij het Servicecentrum van Kabelnoord
- SIP-wachtwoord: Vraag deze aan bij het Servicecentrum van Kabelnoord

https://www.kabelnoord.nl...eigen-modem-wil-gebruiken

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hindrik123
boomer21 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:52:
[...]

O dit is wireshark dank je wel
Ik weet je kan nu sip gegevens aanvragen.
Maar kon je wat vinden met wireshark?
De gegevens worden zeker versleuteld verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Ik heb er geen moeite voor gedaan. Heb contact gehad met kabelnoord, en ze gaan per post me de gegevens sturen....

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hindrik123
Ik zit in de omgeving opsterland maar ik ga naar multifiber internet only 500mbit kost 45 euro pm. Daarbij ook nog een apart voip abbo nemen voor 1,50 per maand met 2ct per minuut bellen. Dat scheelt zo een 10 tot 15 euro in de maand 200 minuten kost ongeveer 4 a 5 euro per maand dan + 1,50 voor de sip trunk. dus dat kan makkelijk uit. Alleen moet je dan nog voip server hebben maar dat kan je makkelijk doen met een raspberry pi. Op internet staan genoeg tutorials daarover.

voip/sip: http://siptrunkstunter.nl/
Internet: https://www.multifiber.nl/internet-only/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:35

GerkeP

Vragen mag altijd........

Sterke-Jerke schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:16:
Vrije modemkeuze: welke technische gegevens moet ik gebruiken?
Iedere klant krijgt een modem in bruikleen van Kabelnoord. In dit modem staan de instellingen voor internet, tv en telefonie al klaar. Dus je kunt meteen van start!
Mooi dat je dat hier even post.
Ik heb zelf Gigabit internet only in bestelling staan in ons nieuwe huis. Daarbij wel een fixed ip met SLA.
Toen ik belde gaven za aan dat ik een eigen router moets aanschaffen (nu lees ik dat dat toch niet helemaal waar is) want er werd alleen een glasvezelmodem geleverd.

Ik zal alvast beginnen met het inrichten van de UDM Pro, dan kan die er aan zodra we de sleutel ontvangen

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@GerkeP Bij zakelijk coax krijg je gewoon een modem in bridge. Je statische IP wordt daar uitgegeven met een MAC reservering in de DHCP server. Ik vermoed dat ze dat met glas niet heel anders gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
_JGC_ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:29:
@GerkeP Bij zakelijk coax krijg je gewoon een modem in bridge. Je statische IP wordt daar uitgegeven met een MAC reservering in de DHCP server. Ik vermoed dat ze dat met glas niet heel anders gaan doen.
Ik heb even getest met (en zonder) een mac-cloon. Beide keren werkt internet prima. Krijg je (uiteraard) wel een ander IP adres, heb geen zakelijk abonnement met vast IP, maar mijn IP adres is al 1 jaar niet gewijzigd

[ Voor 9% gewijzigd door Sterke-Jerke op 03-02-2022 18:09 ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Sterke-Jerke schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:08:
[...]

Ik heb even getest met (en zonder) een mac-cloon. Beide keren werkt internet prima. Krijg je (uiteraard) wel een ander IP adres, heb geen zakelijk abonnement met vast IP, maar mijn IP adres is al 1 jaar niet gewijzigd
Het gaat in mijn geval ook om een juiste rdns, en dat regelen ze ook met die zakelijke optie.

Maar komt vast goed

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Gisteren heb ik mijn SIP gegevens ontvangen. Dacht even snel en simpel een Gigasetje aan te sluiten.
Kreeg het in eerste instantie dus niet werken, ook niet na het instellen van correct VLAN.
Uiteindelijk kom ik er mt n sniffer achter dat de DHCP server van Kabelnoord (bij mij dan) geen DNS server meegeeft.
Toen ipv de naam van de SIP server maar het ip adres ingegeven: 213.126.233.250 172.18.101.254

Vraag: mede tweakers die ook geen DNS server meekrijgen?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Sterke-Jerke geen idee, maar vermoed dat de genexis daar geen last van heeft omdat ie de DNS van het data vlan gebruikt.

Wel grappig, dat IP wat je geeft is een Ziggo IP. Ik vermoed dat ze private label telefonie van Ziggo afnemen. Toen KNID begon met telefonie haakte dat al in op het UPC netwerk, blijkbaar nog nooit zelf iets voor opgezet. Is overigens ook terug te zien in de telefoon tarieven, die zijn de laatste jaren net zo fors verhoogd als bij Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consequator
  • Laatst online: 12-03 11:28
Ter info voor meer die hier om zoeken.
Bij het gebruik van de Kabelnoord NTU (Vind kabelnoord denk ik het leukste want je hoeft niet aan de glasvezel te zitten) moet je wel dat bovenste stuk er af trekken, dat is de router.

Desondanks kreeg ik een UDM pro niet aan de gang.
Uiteindelijk de UDM met zijn WAN in het LAN gedrukt voor een lokaal ip, dat werkte wel.
Toen via de UDM app het MAC van de Genexis WAN poort in de WAN instellingen gezet en het vlan op 2009.
Opgeslagen en dan valt de verbinding natuurlijk weg.
Router weer van de NTU afgehaald, stroom er af, UDM aangesloten op poort 1 van de NTU en toen werkte hij wel.

Kan stom toeval zijn, kan ook iets met de UDM zijn, geen idee. Maar misschien heeft iemand anders hier wat aan.
Had helpdesk ook al even gebeld toen het nog niet werkte maar hier wonen niet veel mensen die het verschil tussen router en modem weten dus dat koste wat moeite om op dezelfde lijn te komen maar dat kan je ze niet kwalijk nemen :)
Dit is voor hun ook nog nieuw.

[ Voor 0% gewijzigd door Consequator op 25-02-2022 12:56 . Reden: Typos. Ik was nog niet helemaal wakker. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ariswietze
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-08-2023
Zal wel een vreemde vraag zijn hier maar, aangezien kabelnoord graag wil dat je hun aaansluiting ntu gaat gebruiken heeft het dan nog wel nut om een glasvezelmodem aan te schaffen? een rj 45 aansluiting is toch gewoon een bredere telefoon aansluiting? en geen glasvezel?

Ik had zelf gedacht om de fritzbox 5530 aan te gaan schaffen om zo rechtsteeks op de glasvezel te zetten maar heeft dit nog zin? kan je er ook een ander niet glasvezelmodem aan zetten?

Trouwens met de 2 " gratis " airties extenders heb ik nu overal in de woning 200 mbit down en upload.
wat voorheen met dezelfde aansluiting en dan door de genexis eigen router veel resulteerde in 0,04 mbit down/up load. met een zeer slecht bereik.

Mvg, AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medic
@ariswietze

Als het nu naar tevredenheid is, waarom zou je dit dan veranderen?
De mensen in dit topic zijn niet tevreden en willen hun eigen apparatuur draaien ;)

Zoals jij het omschrijft zit het meer in de Wifi van de Genexis (die enorm slecht is) en is het opgelost met WifiSpots, dus nee, dan helpt een nieuw glasvezel/RJ45 modem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medic
Consequator schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:04:
Ter info voor meer die hier om zoeken.
Bij het gebruik van de Kabelnoord NUT (Vind kabelnoord denk ik het leukste want je hoeft niet aan de glasvezel te zitten) moet je wel dat bovenste stuk er af trekken, dat is de router.

Desondanks kreeg ik een UDM pro niet aan de gang.
Uiteindelijk de UDM met zijn WAN in het LAN gedrukt voor een lokaal ip, dat werkte wel.
Toen via de UDM app het MAC van de Genexis WAN poort in de WAN instellingen gezet en het vlan op 2009.
Opgeslagen en dan valt de verbinding natuurlijk weg.
Router weer van de NUT afgehaald, stroom er af, UDM aangesloten op poort 1 van de NUT en toen werkte hij wel.

Kan stom toeval zijn, kan ook iets met de UDM zijn, geen idee. Maar misschien heeft iemand anders hier wat aan.
Had helpdesk ook al even gebeld toen het nog niet werkte maar hier wonen niet veel mensen die het verschil tussen router en modem weten dus dat koste wat moeite om op dezelfde lijn te komen maar dat kan je ze niet kwalijk nemen :)
Dit is voor hun ook nog nieuw.
Bedoel je met een NUT niet de FTU (Fiber Termination Unit)?
Of bedoel je NTU (Network Termination Unit), die is soms verwijderbaar, als je de Fibertwist hebt, niet bij de Hybrid Element.
Daarnaast is "Bovenste stuk eraftrekken" niet van toepassing op alle modellen.

Zelf is mijn FTU een Genexis Hybrid Element P1022:
Hierbij zit de NTU verzegeld met de FTU vast aan elkaar en hier komt via RJ45 de modemrouter weer op aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h0GnTd3.jpg

Maar mijn schoonzus heeft een FTU FiberTwist FTU-820 en een NTU Genexis FiberTwist P2420.
Hierbij "schroeft" de NTU op de FTU en komt daar via RJ45 weer de modemrouter aan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jOOecoh.png

Welke heb jij?

Beiden zijn verzegeld, de mijne met een zegelsuitling, die van mijn schoonzus met een sticker.
Dus bij beiden is de glasvezel niet toegankelijk voor de eindgebruiker en zit je dus "vast" aan een apparaat waar stroom op komt en een RJ45 uit komt.
In mijn geval was dat acceptabel aangezien het Element-P1022 een RJ45 heeft waar direct de WAN op staat en ik (nog) geen Ubiquiti Unifi Dream Machine SE heb.

Kabelnoord bied nu schijnbaar een doosje aan met de fiber eruit, ik denk dat de FiberTwist FTU-820 een
"FiberTwist FTU-BlindCover" dan krijgt.
Maar voor mijn Genexis Hybrid P-1022 kan dat niet, die is verzegeld via de NTU, ik ben er bang voor dat de monteur daarvoor langs moet komen om het te installeren.
ACM zegt trouwens:
Het netwerkaansluitpunt zelf beschouwt de ACM als passief.
Dat wil zeggen: het netwerkaansluitpunt wordt niet gevoed door een spanningsbron op de locatie van de eindgebruiker.
Dus de Genexis Hybrid P-1022 voldoet niet aan de ACM eisen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Medic op 04-02-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariswietze
Medic schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:52:
@ariswietze

Als het nu naar tevredenheid is, waarom zou je dit dan veranderen?
De mensen in dit topic zijn niet tevreden en willen hun eigen apparatuur draaien ;)

Zoals jij het omschrijft zit het meer in de Wifi van de Genexis (die enorm slecht is) en is het opgelost met WifiSpots, dus nee, dan helpt een nieuw glasvezel/RJ45 modem niet.
Mijn vraag is meer heeft het zin om specifiek een glasvezelmodem te gaan aanschaffen als de aansluiting waarop je hem aansluit een rj45 aansluiting is . En ik heb me eens wat meer in dit topic verdiept en zie dat er wel meer dingen aan te passen zijn met een ander modem dan welke kabelnoord standaard levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
ariswietze schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:47:
[...]

Mijn vraag is meer heeft het zin om specifiek een glasvezelmodem te gaan aanschaffen als de aansluiting waarop je hem aansluit een rj45 aansluiting is . En ik heb me eens wat meer in dit topic verdiept en zie dat er wel meer dingen aan te passen zijn met een ander modem dan welke kabelnoord standaard levert.
Lijkt mij niet zinvol dan, nee.
Koop dan een goed modem met RJ45 zoals een Fritzbox of Unifi USG of iets dergelijks

In theorie zou die Glasvezel naar RJ45 converter niet veel moeten doen behalve dat.
Voor mij is de enige reden die ook te verwijderen: een apparaat minder te hebben (en dus een excuus te hebben richting de vrouw om te upgraden van mijn USG naar een UDM Pro SE waar toevallig al glasvezelig ingang op zit).

[ Voor 22% gewijzigd door Medic op 06-02-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariswietze
Medic schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:34:
[...]

Lijkt mij niet zinvol dan, nee.
Koop dan een goed modem met RJ45 zoals een Fritzbox of Unifi USG of iets dergelijks

In theorie zou die Glasvezel naar RJ45 converter niet veel moeten doen behalve dat.
Voor mij is de enige reden die ook te verwijderen: een apparaat minder te hebben (en dus een excuus te hebben richting de vrouw om te upgraden van mijn USG naar een UDM Pro SE waar toevallig al glasvezelig ingang op zit).
Hoe meer ik hier lees hoe interessanter ik het vind om me hier eens echt in te verdiepen.
Ik heb er nooit zo bij stil gestaan welke voordelen sommige apparaten hebben tov andere.

Bedankt in ieder geval voor de tips omtrent het kopen van een modem die niet specifiek voor glasvezel gemaakt is al is het wel handig dat hij dit heeft want wie weet wat de toekomst nog gaat brengen want alles gaat en moet tegenwoordig sneller .(ik kom nog uit de tijd met een inbelmodem :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consequator
  • Laatst online: 12-03 11:28
Medic schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:00:
[...]
~~
Bedoel je met een NUT niet de FTU (Fiber Termination Unit)?
~~

Welke heb jij?
~~

[...]

Dus de Genexis Hybrid P-1022 voldoet niet aan de ACM eisen ;)
Ja ik bedoelde de NTU, ik was nog niet helemaal wakker :z

En ik heb een NTU die lijkt op de 1e, Live Titanium 48.
Het is een van de eerste serie die uitgerold is volgens mij.

Alles werkt ondertussen al tijdje prima met een UDM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

_JGC_ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:29:
Helemaal correct.
Ik vind dat een prima oplossing.
UDM pro hangt er nu netjes aan (poort 4 van de modem die in bridge staat)
Volle gigabit up en down wordt gehaald.

En de RDNS hebben ze ook direct geregeld.
Ik ben een blije klant (en die KPN glasvezel blijft lekker werkeloos in de meterkast hangen)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
[Afbeelding]
Paulvdwal

Vraagje er komen 2 vezels binnen klopt dat als je tv hebt van Kabelnoord dat de 2e vezel voor tv is en dan het modem er coax van maakt?

[ Voor 3% gewijzigd door boomer21 op 09-04-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

boomer21 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:19:
[Afbeelding]
Paulvdwal

Vraagje er komen 2 vezels binnen klopt dat als je tv hebt van Kabelnoord dat de 2e vezel voor tv is en dan het modem er coax van maakt?
In de Fibertwist staat het volgende:
  • Orange = CATV
  • White = DATA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Cablekevin schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:58:
[...]

In de Fibertwist staat het volgende:
  • Orange = CATV
  • White = DATA
Bedoel je daar mee ja elk kleur heeft zijn eigen vezel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Ik krijg het idee als je kiest voor Kabelnoord als provider als ze 2 vezels gebruiken 1 voor data en 1 voor tv en bijvoorbeeld solcom maar 1 (data en tv op 1 vezel)gebruikt? Zijn er mensen die dit weten wij krijgen binnenkort dus ik kan nog niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kabelnoord heeft analoog teruggebracht naar 12 zenders. Digitaal via DVB-C is het meeste versleuteld en moet je een smartcard kopen.

Waarschijnlijk staat er gewoon signaal op de CAI vezel als je Solcon kiest, maar kan je er praktisch niks mee tenzij je een televisie abonnement erbij afsluit.

Overigens is cardsharing bij kabelnoord een stuk makkelijker dan bij Ziggo, aangezien je gewoon een smartcard kunt kopen en voor een extra kaart geen abonnementskosten betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
_JGC_ schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:44:

Waarschijnlijk staat er gewoon signaal op de CAI vezel als je Solcon kiest, maar kan je er praktisch niks mee tenzij je een televisie abonnement erbij afsluit.
Bedankt voor de info kan ik mijn dreambox gewoon gebruiken alleen moet er een coax tuner in en de smart tv
Een extra kaart in de smart tv
Maar de vraag is er komen. 2 glasvezels binnen zoals paulvdwal laat zien:
https://tweakers.net/camo...i.imgur.com%2FjOOecoh.png

Op internet kom ik verschillende dingen tegen de FTU hierboven wordt de 2e glas vezel voor onderhoud gebruikt of voor de TV ( NTU modem komt op FTU glasvezelpunt) en uit de NTU (modem) komt dan rj45 poorten en coax (catv) als van Kabelnoord tv ook tv afneemt.
Vraag: zit het modem op 2 glasvezels (data en tv)of op 1 als Kabelnoord als provider hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die 2e vezel is AFAIK voor CAI, die gebruiken ze niet voor management. Ze maken niet voor niks gebruik van VLANs, gok dat andere provider een ander VLAN dan 2009 gebruikt.

Wat evt nog wel kan is dat ze op afstand de CAI module van de fibertwist uitschakelen, maar of ze dat doen... geen idee.

Ik heb alleen ervaring met alternatieve providers op KabelNoord uit de coax tijd, daar stond het signaal van alle aanbieders gewoon overal op dezelfde kabels. Welke aanbieder je dan bij zat bepaalde het MAC adres van je kabelmodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Heb het antwoord ondertussen gevonden op tweakers van djsmiley:

2e glasvezel Reggefiber in 1 pand

Dan is mijn volgende vraag,waarschijnlijk heeft de FTU dus 2 uitgangen met dezelfde uitgang waar je een SC glasvezel patchkabel kan insteken ( kan iemand dit ook bevestigen die dit heeft tv van kabelnoord via het glasvezelpunt)

Heb nu de glasvezel router klaar dus als dit zo is kan je dus ook via een pathkabel ook de tv in huis met glasvezel verlengen.mooi nieuw project weer alleen staat er niet veel op internet. Niet omdat het moet maar omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
_JGC_ schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:30:
Die 2e vezel is AFAIK voor CAI, die gebruiken ze niet voor management. Ze maken niet voor niks gebruik van VLANs, gok dat andere provider een ander VLAN dan 2009 gebruikt.

Wat evt nog wel kan is dat ze op afstand de CAI module van de fibertwist uitschakelen, maar of ze dat doen... geen idee.

Ik heb alleen ervaring met alternatieve providers op KabelNoord uit de coax tijd, daar stond het signaal van alle aanbieders gewoon overal op dezelfde kabels. Welke aanbieder je dan bij zat bepaalde het MAC adres van je kabelmodem.
Vlan 2009 heb ik klaar op een edgerouter met sfp naar FTU is alleen voor data(kabelnoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:57
De P2420 heeft een interne WDM filter. Er zit dan in de baseplate maar 1 SC/APC connector, maw: 1 vezel is in gebruik.

Intern wordt 1310/1490 gesplitst naar het ethernet deel, en de 1550nm wave naar de RF converter die er via een F-connector aan de onderzijde uit komt.

Het is dus de vraag hoe je aangesloten wordt door KabelNoord als je geen TV afneemt.

A. Iedereen zit op een WDM poort en krijgt dus ook CATV binnen, alleen staat het in de config uit
B. Alleen TV klanten krijgen een WDM poort, dus met 1550nm licht, andere klanten krijgen alleen 1310/1490 direct vanuit de actieve apparatuur

In het geval B kun je een eigen SFP gebruiken. In het geval A zal die over de zeik gaan door de aanwezigheid van 2 golflengtes (1490 vanaf de switch en 1550nm CATV). Je moet dan een filter ervoor zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
DJSmiley schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:38:
De P2420 heeft een interne WDM filter. Er zit dan in de baseplate maar 1 SC/APC connector, maw: 1 vezel is in gebruik.

Intern wordt 1310/1490 gesplitst naar het ethernet deel, en de 1550nm wave naar de RF converter die er via een F-connector aan de onderzijde uit komt.

Het is dus de vraag hoe je aangesloten wordt door KabelNoord als je geen TV afneemt.

A. Iedereen zit op een WDM poort en krijgt dus ook CATV binnen, alleen staat het in de config uit
B. Alleen TV klanten krijgen een WDM poort, dus met 1550nm licht, andere klanten krijgen alleen 1310/1490 direct vanuit de actieve apparatuur

In het geval B kun je een eigen SFP gebruiken. In het geval A zal die over de zeik gaan door de aanwezigheid van 2 golflengtes (1490 vanaf de switch en 1550nm CATV). Je moet dan een filter ervoor zetten.
Dank je wel
Ga met dit onderwerp veder op internet en hosting

[ Voor 11% gewijzigd door boomer21 op 11-04-2022 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westereen
glasvezelvankabelnoord.nl veel gestelde vragen;

Kan mijn televisie met de coaxkabel aangesloten worden op glasvezel?
Dit hangt af van jouw providerkeuze. Neem voor vragen contact op met de provider van jouw keuze.

Dit lijkt te kloppen. Ik weet iemand die in het buitengebied woont met KabelNoord glasvezel maar met alternatieve provider dat ze enkel TV konden krijgen via een interactieve ontvanger op netwerk/UTP basis.

Bij ons thuis KabelNoord glasvezel incl. TV via DVB-C. Is in één van hun eigen gebieden, hier draait ook al wat oudere apparatuur.
inkomende Fiber --> Genexis Hybrid Element P1022 --> Genexis HRG1000. De HRG1000 is de router en deze word bovenop de P1022 geklikt. Hier word dus een apparte vezel voor TV gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abZcf8OCd95zWcZ2hQCQI7Hh4io=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gGBaJNQFYZ7ZxjD0rjvSVJay.png?f=user_large

Eind vorig jaar bij een nieuwe installatie in Dokkum geweest. Daar is de FiberTwist P2420 toegepast. Vanaf de P2420 loopt er een glaspatchkabel naar het glasvezelpunt/FTU. Die glaspatchkabels heeft 2 vezels, 1 is blauw gemarkeerd en 1 groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
De p2420 is een wdm modem, data en tv over 1 vezel.

Die hyrid serie zoals op de afbeelding hierboven is in 2 varianten geleverd: eentje met 2 vezels (data en tv apart) en een versie met interne wdm filter (dus alles over 1 vezel). In dat geval wordt de catv kleur (1550nm) uit de vezel gefilterd en in de losse catv module (rechtsboven) aangesloten.

Welke dit is kan ik zo op de foto niet zien, t wdm filter is een klein zilveren buisje wat in de lascassette zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Westereen schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:52:
glasvezelvankabelnoord.nl veel gestelde vragen;

Kan mijn televisie met de coaxkabel aangesloten worden op glasvezel?
Dit hangt af van jouw providerkeuze. Neem voor vragen contact op met de provider van jouw keuze.

Dit lijkt te kloppen. Ik weet iemand die in het buitengebied woont met KabelNoord glasvezel maar met alternatieve provider dat ze enkel TV konden krijgen via een interactieve ontvanger op netwerk/UTP basis.

Bij ons thuis KabelNoord glasvezel incl. TV via DVB-C. Is in één van hun eigen gebieden, hier draait ook al wat oudere apparatuur.
inkomende Fiber --> Genexis Hybrid Element P1022 --> Genexis HRG1000. De HRG1000 is de router en deze word bovenop de P1022 geklikt. Hier word dus een apparte vezel voor TV gebruikt.

[Afbeelding]

Eind vorig jaar bij een nieuwe installatie in Dokkum geweest. Daar is de FiberTwist P2420 toegepast. Vanaf de P2420 loopt er een glaspatchkabel naar het glasvezelpunt/FTU. Die glaspatchkabels heeft 2 vezels, 1 is blauw gemarkeerd en 1 groen.
Dus de p2420 kun je makkelijk ook de 2e vezel verlengen met glasvezel patch kabel? dat lukt niet bij deze zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
DJSmiley schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:34:
De p2420 is een wdm modem, data en tv over 1 vezel.

Die hyrid serie zoals op de afbeelding hierboven is in 2 varianten geleverd: eentje met 2 vezels (data en tv apart) en een versie met interne wdm filter (dus alles over 1 vezel). In dat geval wordt de catv kleur (1550nm) uit de vezel gefilterd en in de losse catv module (rechtsboven) aangesloten.

Welke dit is kan ik zo op de foto niet zien, t wdm filter is een klein zilveren buisje wat in de lascassette zit
Heb navraag gedaan en het is zelf zo dat je tv afneemt van kabelnoord wordt de 2e vezel gebruikt en bij andere providers bijvoorbeeld solcon dan maar 1 vezel (iptv dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
boomer21 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 06:57:
[...]

Dus de p2420 kun je makkelijk ook de 2e vezel verlengen met glasvezel patch kabel? dat lukt niet bij deze zie ik.
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, onderstaande foto nog gevonden. Gezien het formaat verwacht ik een LC glaspatchkabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f0IN4nbYvlzUJWejxm6euGAlLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XqoaY2G7O2JDdYcpxw5xZ3Uk.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uk-l-kLEdDWTvhkmT-2oIlnbdMQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JkCJRfIMSqEogheKFlFdO7PK.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Westereen op 13-04-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

Westereen schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:06:
[...]

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, onderstaande foto nog gevonden. Gezien het formaat verwacht ik een LC glaspatchkabel.

[Afbeelding][Afbeelding]
LC/PC idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Westereen schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:06:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ja lijkt inderdaad een dubbele lc patch kabel ze hebben mij gevraagd welke ik wilde hebben omdat ik sc had gekocht krijg die hoop ik morgen binnen maar lc is beter omdat die ook in de router meestal zitten zo hoef je geen verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Dat is LC/PC idd.

Dan hebben ze in dit geval de WDM filter in de bodemplaat verwerkt van de Fibertwist. Maar als je geen TV afneemt voor jouw niet relevant.

Alleen even kijken wat er in de FTU zit. Is dat ook LC/PC (blauw) of is dat LC/APC (groen)

De SFP zijde is SC/PC (blauwe)
Pagina: 1 2 Laatste