Consequator schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:04:
Ter info voor meer die hier om zoeken.
Bij het gebruik van de Kabelnoord NUT (Vind kabelnoord denk ik het leukste want je hoeft niet aan de glasvezel te zitten) moet je wel dat bovenste stuk er af trekken, dat is de router.
Desondanks kreeg ik een UDM pro niet aan de gang.
Uiteindelijk de UDM met zijn WAN in het LAN gedrukt voor een lokaal ip, dat werkte wel.
Toen via de UDM app het MAC van de Genexis WAN poort in de WAN instellingen gezet en het vlan op 2009.
Opgeslagen en dan valt de verbinding natuurlijk weg.
Router weer van de NUT afgehaald, stroom er af, UDM aangesloten op poort 1 van de NUT en toen werkte hij wel.
Kan stom toeval zijn, kan ook iets met de UDM zijn, geen idee. Maar misschien heeft iemand anders hier wat aan.
Had helpdesk ook al even gebeld toen het nog niet werkte maar hier wonen niet veel mensen die het verschil tussen router en modem weten dus dat koste wat moeite om op dezelfde lijn te komen maar dat kan je ze niet kwalijk nemen

Dit is voor hun ook nog nieuw.
Bedoel je met een NUT niet de FTU (Fiber Termination Unit)?
Of bedoel je NTU (Network Termination Unit), die is soms verwijderbaar, als je de Fibertwist hebt, niet bij de Hybrid Element.
Daarnaast is "Bovenste stuk eraftrekken" niet van toepassing op alle modellen.
Zelf is mijn FTU een Genexis Hybrid Element P1022:
Hierbij zit de NTU verzegeld met de FTU vast aan elkaar en hier komt via RJ45 de modemrouter weer op aangesloten.
Maar mijn schoonzus heeft een FTU FiberTwist FTU-820 en een NTU Genexis FiberTwist P2420.
Hierbij "schroeft" de NTU op de FTU en komt daar via RJ45 weer de modemrouter aan:
Welke heb jij?
Beiden zijn verzegeld, de mijne met een zegelsuitling, die van mijn schoonzus met een sticker.
Dus bij beiden is de glasvezel niet toegankelijk voor de eindgebruiker en zit je dus "vast" aan een apparaat waar stroom op komt en een RJ45 uit komt.
In mijn geval was dat acceptabel aangezien het Element-P1022 een RJ45 heeft waar direct de WAN op staat en ik (nog) geen Ubiquiti Unifi Dream Machine SE heb.
Kabelnoord bied nu schijnbaar een doosje aan met de fiber eruit, ik denk dat de FiberTwist FTU-820 een
"FiberTwist FTU-BlindCover" dan krijgt.
Maar voor mijn Genexis Hybrid P-1022 kan dat niet, die is verzegeld via de NTU, ik ben er bang voor dat de monteur daarvoor langs moet komen om het te installeren.
ACM zegt trouwens:
Het netwerkaansluitpunt zelf beschouwt de ACM als passief.
Dat wil zeggen: het netwerkaansluitpunt wordt niet gevoed door een spanningsbron op de locatie van de eindgebruiker.
Dus de Genexis Hybrid P-1022 voldoet niet aan de ACM eisen
[
Voor 14% gewijzigd door
Medic op 04-02-2022 15:17
]