[KabelNoord] eigen modem/router

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:42
DJSmiley schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:05:
Dat is LC/PC idd.

Dan hebben ze in dit geval de WDM filter in de bodemplaat verwerkt van de Fibertwist. Maar als je geen TV afneemt voor jouw niet relevant.

Alleen even kijken wat er in de FTU zit. Is dat ook LC/PC (blauw) of is dat LC/APC (groen)

De SFP zijde is SC/PC (blauwe)
Heb een niet meeste verstand van DJSmiley maar als goed begrijp is zo’n WDM er om de tv stream (iptv)uit de glasvezel te filteren als maar 1 vezel hebt. Bij 2 vezels zoals hier boven is toch niet nodig?
Wel met tijdje werk tv hebben maar wel is proberen als het kan om met eigen modem te werken (glasvezel naar coax) of hoe zo’n ding ook maar heet sommige zeggen node of tranceiver ben er nog niet echt achter wat de goeie naam is in het Engels (ftth to catv?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Aanvuling op post hierboven kun je met zoiets https://www.fs.com/de-en/products/65811.html DJSmiley iptv uit de glasvezel filteren als je maar 1 vezel hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik71
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-05-2022
Is er een Kabelnoord-gebruiker die OpenWRT gebruikt?

Gr, Hendrik

[ Voor 20% gewijzigd door Hendrik71 op 07-05-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard24
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05 08:47
Weet iemand ook hoe ik een telefoon met rj11 aansluiting icm met pfsense werkend kan krijgen? Ik heb mijn pfsense virtueel binnen proxmox draaien met in promox vlan 2009 tagged op de pfsense wan interface.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
@bernhard24 SIP gegevens opvragen bij kabelnoord en dan een ATA aanschaffen?

Heb hier zelf een Yealink W52P gekocht toen ik Ziggo telefonie de deur uit deed, geen gedoe met extra kastjes, gewoon 1 of meer providers configureren en veel goedkoper bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Of een lan ip telefoon hoef je geen ATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 14:02
_JGC_ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:16:
@bernhard24 SIP gegevens opvragen bij kabelnoord en dan een ATA aanschaffen?

Heb hier zelf een Yealink W52P gekocht toen ik Ziggo telefonie de deur uit deed, geen gedoe met extra kastjes, gewoon 1 of meer providers configureren en veel goedkoper bellen.
Wanneer je DHCP gebruikte, stuurt kabelnoord GEEN dnsserver mee, (iig paar maand geleden)

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhard24
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05 08:47
Om telefonie ook werkend te krijgen moeten vlan 2009 en 2005 op de wan ingesteld worden. Ik draai pfsense in proxmox hoe kan ik beide vlans op de wan instellen?

Iemand die een idee heeft?

Ik kan het wel werkend krijgen door een l2 switch ervoor te zetten maar ik denk dat dit qua security niet erg handig is.

[ Voor 24% gewijzigd door bernhard24 op 14-06-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satwalker10
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb problemen met sip instellen kabelnoord op de Fritzbox 7583

Fritzbox verbondne met Wanpoort naar Lan poort glasaansluiting.

Wan Vlan 2009 ingesteld en internet verbinding werkt over d efritz.

Connection Settings for DSL/WAN

In line settings Connection Settings for DSL/WAN VLAN 2005 ingesteld.
Pbit default op 0 laten staan.

Use a separate connection (PVC) for internet telephony uitgeschakeld.

Daarna nummer toegevoegd.

Telephone number for registration: 05******* (telefoonnummer+kengetal)
Internal number in fritzbox: 6***** (telefoonummmer zonder kengetal)

Username: Sip username
Authentication name: Leeg
Password Sip Password
Registrar sip.kabelnoord.net
Proxy server Leeg
Stun server Leeg

Nummer word met deze ingevulde gegevens niet geregistreerd.

Kan iemand mij misschien vertelen wat ik mis of verkeerd invoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Heb je het username en ww van kabelnoord wel aangevraagd? voor telefonie?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@satwalker10 Moet je niet "Use a separate connection (PVC) for internet telephony" inschakelen? Of heb je over VLAN 2005 al een IP-adres toegewezen gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satwalker10
_JGC_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:02:
@satwalker10 Moet je niet "Use a separate connection (PVC) for internet telephony" inschakelen? Of heb je over VLAN 2005 al een IP-adres toegewezen gekregen?
Dat weet ik dus niet wat ik moet aanvinken.

De enigste info wat ik krijg van kabelnoord is een gebruikersnaam en een wachtwoord.

meer niet

Ik weet ook niet of het telefoonnummer in een bepaalde format moet worden ingeklopt.
Met of zoder landcode 0031 of +31<NETNUMMER,LIJNNUMMER> of Alleen net en lijnnummer.

En welke opties ik wel of niet moet aanvinken.

IK heb 3 fritzboxen 7583 liggen.
Allemaal verschillende configs maar niks geen sip registratie

Volgen Kabelnoord alleen dit instellen

Username / Password / Registrar

vlan WAN 2009 en in lijn settings vlan 2005

Meer niet.

Nog een gek dingetje.

2 Fritzboxen verbinden alleen met internet op glas dmv MAC Clone van de Genesis router
1 fritzbox is de Clone niet nodig.

Zijn allemaal dezelfde Fritz 7583 VDSL Routers

Iemand nog tips, dan houd ik me aanbevolen.
Heb zelf het gevoel dat ze bij kabelnoord niet alles weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Check iig of je sip.kabelnoord.net wel kunt benaderen dmv dns naam! Zo niet IP adres invullen.

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satwalker10
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:48:
Check iig of je sip.kabelnoord.net wel kunt benaderen dmv dns naam! Zo niet IP adres invullen.
Heb met ip adres ook al geprobeerd.

Nu heb ik nog een weird probleem

Ik kom tot de ontdekking dat ik geen UHD-OTT iptv content kan kijken via kabel noord,

Heb sinds deze week de overstap gemaakt.

Als ik met vpn verbinding maak met een maat van mij zijn thuis adres werkt dit wel.

Mijn maat heeft kabel noord kabel internet.

Denk dus dat de ip range van kabel noord glasvezel geblokkeerd wordt bij de UHD-OTT aanbieder.

Hier wordt ik niet echt blij van.

Vind kabelnoord dan wel erg veel beperkingen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@satwalker10 Die beperking ligt niet bij kabelnoord maar bij de iptv aanbieder.

Wat noem je "erg veel beperkingen" overigens? Je kunt een eigen router gebruiken, hoeft daar helemaal niet voor door hoepels te springen, je hebt naast iptv ook nog DVB-C met redelijk zenderaanbod en onbeperkte koop smartcards...
leg dat eens naast Ziggo, KPN of Delta met hun verplichte televisie ontvangers of smartcards die je moet huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satwalker10
IK ben een verwende xs4all gebruiker.

Als ik wat illegaal content wil benaderen op multimediagebied wens ik niet dat dat geblokkeerd word.
SIP registratie van hun eigen sip server op fritzbox wat niet werkt

Dat noem ik dus beperking

En ik gebruik een eigen fritzbox modem.

Of zitten glasvezel abo's van kabel noord achter een proxy dat dat de reden is dat er blokades optreden
Omdat veel streaming aanbieders proxy gebruikers blokeren.

Zelf netflix blokkeerde een heleboel kabel noord gebruikers omdat kabel noord abonees inlogden met een door Netflix geblokkeerd proxy reeks

Moet toch gewoon vij ip content kunnen kijken ?

[ Voor 31% gewijzigd door satwalker10 op 01-10-2022 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
KabelNoord heeft een IP reeks van Datacenter Fryslan. Reverse DNS geeft ook dcf.nl hostnames. Kan best zijn dat die ranges aangemerkt worden als botnets daardoor.
Mijn ouders hebben KabelNoord via coax, heb daar nog nooit enige beperking gehad.

Verder is het niet werkend krijgen van telefonie op je fritzbox iets wat bij jezelf ligt lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
@satwalker10 Ik merk ook niks van beperkingen, in ieder geval niet bewust vanuit Kabel noord. Enige beperkende factor zou kunnen zijn, dat ze vanuit kabelnoord niet echt ondersteuning geven aan mensen die het net wat anders willen doen.
Er is geen sprake van proxy.
Wanneer je denkt dat er door de UHD-OTT provider een blokkade is aangebracht voor Kabelnoord, zie ik niet hoe Kabelnoord daar dan een beperking heeft. UHD-OTT eens bellen?
Probleem bij Kabelnoord, tov Xs4all is dat je meer zelf uit moet zoeken. Wanneer ik een setje fritzbox had liggen, had ik je graag geholpen. Maar helaas,....

[ Voor 5% gewijzigd door Sterke-Jerke op 02-10-2022 11:54 ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satwalker10
Sterke-Jerke schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:35:
@satwalker10 Ik merk ook niks van beperkingen, in ieder geval niet bewust vanuit Kabel noord. Enige beperkende factor zou kunnen zijn, dat ze vanuit kabelnoord niet echt ondersteuning geven aan mensen die het net wat anders willen doen.
Er is geen sprake van proxy.
Wanneer je denkt dat er door de UHD-OTT provider een blokkade is aangebracht voor Kabelnoord, zie ik niet hoe Kabelnoord daar dan een beperking heeft. UHD-OTT eens bellen?
Probleem bij Kabelnoord, tov Xs4all is dat je meer zelf uit moet zoeken. Wanneer ik een setje fritzbox had liggen, had ik je graag geholpen. Maar helaas,....
Ik blijf uitvogelen waar het probleem ligt.

Denk toch dat het probleem DHCP Vlan 2005 is.
Dat de Fritzbox geen IP ades toegewezen krijgt voor VLAN 2005 waardoor de sip registratie niet mogelijk is.

Ik lees met name op andere fora's dat Ziggo klanten precies tegen dezelfde problemen oplopen betreft Sip eigen modem

Toeval?

Telefonie van Kabel Noord gaat via Ziggo. Tenminste dat was wel zo.
2 jaar geleden heeft mijn buurman telefonie issues gehad waardoor kabel noord door Ziggo is benaderd.

Er werd misbruik van hun telefoonnummer gemaakt.

Dit misbruik proces is met met kabel noord in samenwerking met Ziggo afgehandeld.
Vandaar dat ik dit weet.

Kabel Noord heeft toen gemeld dat Ziggo de leverancier van de internet en telefonie doet voor kabel noord.

Telefonische helpdesk vind ik erg correct en beleefd van kabelnoord.
Alleen vindt ik de kennis op ict gebied een graadje lager.

Ik heb nu een ticket open staan bij servicecentrum kabelnoord.
Hopende dat zij hierover meer kunnen adviseren.

Zijn hier meer Fritzbox gebruikers op dit forum die problemen hebben met Sip eigen modem kabel noord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satwalker10
_JGC_ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:31:
KabelNoord heeft een IP reeks van Datacenter Fryslan. Reverse DNS geeft ook dcf.nl hostnames. Kan best zijn dat die ranges aangemerkt worden als botnets daardoor.
Mijn ouders hebben KabelNoord via coax, heb daar nog nooit enige beperking gehad.

Verder is het niet werkend krijgen van telefonie op je fritzbox iets wat bij jezelf ligt lijkt me.
Zou kunnen dat dit bij mezelf ligt.
Maar dan ligt dit wel aan de informatie welke Kabel Noord mij geeft betreft telefonie.

Ik heb alleen username en password ontvangen en verder helemaal geen informatie.

Er wordt niet uitgelegd hoe je je nummer moet invoeren in de sip instellingen

Bijv:

+31/kengetal/lijnummer
0031/kengetal/lijnummer
kengetal/lijnnummer

Username: duidelijk
Authenticated user: wel of niet zo ja wat hier invullen password of lijnnummer en welk formaat
Registrar: duidelijk sip.kabelnoord .net of ip adres van de sip server
Proxy Server: Wel of niet.

WMI wel of niet activeren

Registreren via internet ja / nee

VLAN 2005 dhcp is me duidelijk.

Heb zoveel manieren geprobeerd de instellingen elke keer functies aanzetten uitzetten etc maar krijg de sip niet actief.

Graag zou ik nog de juiste manier willen weten van de invoer van de telefoonnummer in de sip configuratie.

Dat zou nog een issue kunnne zijn alhoewel ik daar ook alle manieren op heb geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@satwalker10
https://nl.avm.de/service...-kabelnoord-configureren/

Was de eerste hit toen ik zocht op fritzbox 2005.
Die handleiding al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 10:36
satwalker10 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:33:
Telefonische helpdesk vind ik erg correct en beleefd van kabelnoord.
Alleen vindt ik de kennis op ict gebied een graadje lager.

Ik heb nu een ticket open staan bij servicecentrum kabelnoord.
Hopende dat zij hierover meer kunnen adviseren.
KabelNoord beperkt geen internet, beperkt geen IP's en beperkt geen UHD-OTT of andere content providers.
Wel blokkeren soms content provider KabelNoord, maar dan per ongeluk.
Juist als ex-Xs4All gebruiker zou je KabelNoord moeten kunnen waarderen, ze zijn flink coulanter dan ZIggo of KPN.
Het netwerk staat open om je eigen apparatuur te gebruiken.
Zelfs een eigen NTU is mogelijk!
En ze geven alle benodigde informatie:

Technische gegevens voor telefonie:
- Configureer DHCP om een IP-adres bij de DHCP-server van Kabelnoord aan te vragen.
- SIP-server: 213.126.233.250
- SIP-poort: 5060
- SIP-gebruikersnaam: Vraag deze aan bij het Servicecentrum van Kabelnoord
- SIP-wachtwoord: Vraag deze aan bij het Servicecentrum van Kabelnoord

Voor de rest is het duidelijk:
Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor de juiste instellingen, het plaatsen, onderhouden en updaten. Voor extra service en ondersteuning moet je jouw leverancier raadplegen, hier kunnen we jou niet mee helpen.
Dus niet zo gek dat de klantenservice in dezen een graadje lager kennis heeft, ze worden er ook niet op getraind!

Tweakers is daarvoor een betere plek, maar dan moet je wel vertellen wát je al precies hebt gedaan, zoals het volgen van de handleiding in de post hierboven.

Misschien kan je wat screenshots posten, zodat we mee kunnen kijken?
Misschien het modem een reset geven en "schoon" beginnen.

Weet wel, toen ik net begon met te schakelen naar mijn eigen modem merkte ik dat als ik vaak wisselde van apparaat (en dus MAC adres), de verbinding daarna alleen op de Genexis werkte.
Er zat een maximum op het aantal MAC adressen op een adres, ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Het clonen van het MAC bood toen wel soelaas.

[ Voor 22% gewijzigd door Medic op 02-10-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
satwalker10 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:33:
[...]

Ik blijf uitvogelen waar het probleem ligt.

Denk toch dat het probleem DHCP Vlan 2005 is.
Dat de Fritzbox geen IP ades toegewezen krijgt voor VLAN 2005 waardoor de sip registratie niet mogelijk is.
Ook niet wanneer je niks anders aansluit? (dus ook andere VLAN even niet configureren)
Je zou dan wel een IP moeten krijgen, (alleen krijg je in VLAN 2005 via DHCP geen DNS server mee!)
Tagged? Untagged?

Oh ja, en het nummer bij de SIP instellingen was voor mij niet van belang. Zeker niet om een IP adres in het vlan te krijgen

[ Voor 10% gewijzigd door Sterke-Jerke op 02-10-2022 20:47 ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satwalker10
Zoals mijn vermoeden was klopt het.

Fritzbox krijgt op Vlan2005 geen dhcp lease

Hier een gedeelte van de log

: name voip (attached)
1: sync_group: sync_ata
1: iface wan RBE/18/dsl 3c:37:12:1b:28:2e stay online 1 vlan 2005 prio 0 (voip)
1: IPv6: off
1: IPv4: native
1: IPv4: connecting since 93777 secs (2022-10-01 20:11:53)
1: IPv4: error 4/0x5/2 2022-10-01 20:18:07 (DHCPv4/DISCOVER timeout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Zou tussendoor ook eens de ONT herstarten. Kans bestaat dat die het verkeer niet goed doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satwalker10
Die heb ik al verschillende keren van de stroom gehad. Helpt niet.

Nu op dit moment storing bij kabelnoord.

De Genesis er nu achter. Wel telefonie op gene is geen internet verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
En wel n IP op VLAN 2009?
Ik ken de Fritzbox niet, maar als ik dit lees: 1: iface wan RBE/18/dsl Weet je dan wel zeker dat je je WAN poort gebruikt? En niet de DSL?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satwalker10
Er blijkt toch iets niet goed te zijn hier.

Wel leuke ervaringen opgedaan vannacht tijdens speurtocht naar een oplossing.

Gisteravond rond half elf viel mijn internet verbinding weg op de Fritzbox.
Om er zeker van de zijn dat dit geen Fritzbox probleem was heb toen de Genesis modem van Kabel Noord maar weer uit de kast getrokken en ook daar blijkt:

Geen internet, Maar wel telefonie.

Dus ik dacht de Fritzbox er maar weer achter en out of the box denkend gaan configureren.

Ik heb op de Fritzbox een factory reset uitgevoerd.

Daarna de Wan internet configuratie opnieuw ingesteld maar i.p.v. VLAN 2009 heb ik de telefonie VLAN2005 ingeklopt.

MAC adres van de Genesis gekloond.

Ik heb de configuratie op deze manier uitgevoerd, met het idee dat ik i.p.v. een internet IP lease adres het DHCP telefonie lease adres als internet verbinding krijg geconfigureerd op de WAN poort.

Hierbij denkende dat beide VLAN2009 en VLAN2005 allebei volgens officiële configuratie op dezelfde WAN poort worden geconfigureerd dit in theorie zou moeten werken.

Conclusie:

Ik heb telefonie (Yes) maar logisch geen internet. Alhoewel internet er toch uit ligt.

De WAN krijgt als internet adres het DHCP lease adres van de telefonie zonder DNS.
Telefoon nummer registratie ingesteld als registreren over internetverbinding i.p.v. registratie via een een apart telefonie IP adres en mijn nummer wordt geregistreerd in de Fritzbox.

Ingaand en uitgaand bellen werkt.

Dus hiermee bevestigd dat ik de nummer instellingen en overige instellingen goed heb geconfigureerd in het telefonie gedeelte. Alleen is dit niet zoals het moet en hiermee krijg ik natuurlijk geen internet verbinding werkend.

Nog een dingetje wat mij is opgevallen, is dat je het registratie protocol niet op automatisch moet laten staan maar op UDP. De automatische protocol functie werkt niet.

Nu wetende dat de DHCP toewijzing voor telefonie dus wel kan op de Fritzbox heb ik de Wan configuratie weer opnieuw geconfigureerd maar nu weer als Vlan2009 en de lijn instellingen Vlan2005

Nu blijk ik wel een DHCP lease te krijgen op VLAN2005 in de lijn instellingen maar geen DHCP op VLAN2009 en dus geen internet..
Nummer registratie ingesteld dat er moet worden gezocht naar een DHCP lease over een aparte IP lijn.

Yes, ik heb telefonie zoals het op de officiële manier hoort.
Maar steeds geen internet.

Ik de Genesis router er weer achter gedrukt.

In plaats dat ik eerst wel telefonie had en geen internet, hed ik nu geen telefonie op de Genesis en ook geen internet.

De Fritzbox er maar weer achter en deze registreert direct de telefonie maar geen internet verbinding.

Der rollen zijn nu omgedraaid.

Op dit moment is het 11 uur verder en nog geen internet verbinding.

Ik heb de Genesis er maar weer aangelust, enzojuist Kabel Noord weer gesproken en hun dit hele verhaal toegelicht. Zij hebben de lijn nagekeken en zeggen dat ze de fibertwist kunnen benaderen maar niet de Genesis router kunnen bereiken.

Ze vinden dit een gekke situatie en gaan hier vandaag verder mee aan de slag.

Ook vinden ze het gek dat de telefonie nu niet werkt op de Genexis router en nu wel op de Frizbox.

Genesis geeft als melding Configuration incomplete of zoiets.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satwalker10
Sterke-Jerke schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:12:
En wel n IP op VLAN 2009?
Ik ken de Fritzbox niet, maar als ik dit lees: 1: iface wan RBE/18/dsl Weet je dan wel zeker dat je je WAN poort gebruikt? En niet de DSL?
De Fritz is zowel geschikt als VDSL en WAN internet voor glas / kabel.

Staat ook Interface WAN /RBE (Routed Bridge Encapsulation)/18/DSL

dus Vlan 2005 geld zowel voor WAN Bridge en DSL poort

[ Voor 17% gewijzigd door satwalker10 op 03-10-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Klinkt als het gedrag wat ik opmerkte toen ik te vaak wisselde van modem en MAC.
Mogenlijk zegt het KabelNoord netwerk "Ho Stop, dit is gek".
Er lijkt een maximum op het aantal DHCP aanvragen te zijn (Per dag/per uur, geen idee).
Misschien als bescherming tegen DDOS?

Misschien alles maar even een uurtje uitzetten, ook de fibertwist.
Reset de Genexis ook voor de zekerheid.

Dan opnieuw en correct aansluiten, check ook even of de netwerkaansluiting van de FiberTwist wel in de WAN poort van de genexis gaat.

Over het algemeen werkt eigen apparatuur erg goed met Kabelnoord, maar volg wel de juiste informatie, een VLAN op Internet van 2005 gaat niet werken en heeft weinig zin om te testen.

Hoe heb je de Fritzbox ingesteld?
Deze guide gevolgd?
Ook omdat de dsl actief lijkt te zijn in jouw config, wat niet gebeurt als je de Fritzbox insteld op WAN/Glasvezel aansluiting:
1: iface wan RBE/18/dsl xx:xx:xx:xx:xx:xx stay online 1 vlan 2005 prio 0 (voip)
Zonet getest met mijn 7490, en daar komt DSL niet voor in de logs.

[ Voor 20% gewijzigd door Medic op 03-10-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satwalker10
Medic schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:08:

Dan opnieuw en correct aansluiten, check ook even of de netwerkaansluiting van de FiberTwist wel in de WAN poort van de genexis gaat.

Over het algemeen werkt eigen apparatuur erg goed met Kabelnoord, maar volg wel de juiste informatie, een VLAN op Internet van 2005 gaat niet werken en heeft weinig zin om te testen.

Hoe heb je de Fritzbox ingesteld?
Deze guide gevolgd?
Ook omdat de dsl actief lijkt te zijn in jouw config, wat niet gebeurt als je de Fritzbox insteld op WAN/Glasvezel aansluiting:
1: iface wan RBE/18/dsl xx:xx:xx:xx:xx:xx stay online 1 vlan 2005 prio 0 (voip)
Zonet getest met mijn 7490, en daar komt DSL niet voor in de logs.
Paul,

Dank voor je reactie.

Die handleiding van AVM was het eerste wat ik heb gebruikt toen ik met dit project ben begonnen.

Er staat ook een fout in de handleiding. bij het registrar adres staat vermeld "sip.kabelnoord.nl" i.p.v. sip.kabenoord.net.

Ik gebruik voor registrar het ipadres ipv sip.kabelnoord.net .

Ja de Genexis is verbonden met de WAN poort op poort 1 van de Fibertwist.

Fritzbox ook verbonden met WAN poort.
Anders had ik geen werkend internet verbinding.

Ik gebruik de Fritzbox 7583 (nieuwere versie)
Misschien dat die de config anders weergeeft. Of het neigt naar een bug in de firmware van de Fritz.

Dat bij jou in de log DSL niet voorkomt is wel vergelijkingsmateriaal..

Dan is dan ook maar net hoe je dan die regel leest.
Zoals ik de regel begrijp staan op alle poorten naar buiten toe VLAN2005 geconfigureerd.

Firmware in mij box Fritz!OS 7.31.

Ik wacht nog reactie van Kabel Noord af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Kabelnoord SIP-Server 213.126.233.250 is hetzelfde als sip.kabenoord.net, pingen geeft hetzelfde resultaat, dat zou niet uit mogen maken.
Voor de rest kloppen beide FritzBox guides wel.

Met de Fritzbox gaat Kabelnoord je niet helpen, ze hebben de benodigde gegevens afgestaan en bieden geen ondersteuning.
Freedom Internet is de enige in Nederland die dat doet geloof ik.

Wel raar dat de Genexis nu ook apart doet, ik kan mij voorstellen dat het vele wisselen en verkeerde VLAN (DHCP option 120 en 125 hoor je niet aan te vragen bij internet) invullen hier een oorzaak in heeft.

Je kan altijd nog een Ubiquiti Unifi Dream Machine (SE) nemen en de NTU laten vervangen als je alles wilt uitsluiten ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Medic op 03-10-2022 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satwalker10
Medic schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:29:
Kabelnoord SIP-Server 213.126.233.250 is hetzelfde als sip.kabenoord.net, pingen geeft hetzelfde resultaat, dat zou niet uit mogen maken.
Voor de rest kloppen beide FritzBox guides wel.

Met de Fritzbox gaat Kabelnoord je niet helpen, ze hebben de benodigde gegevens afgestaan en bieden geen ondersteuning.
Freedom Internet is de enige in Nederland die dat doet geloof ik.

Wel raar dat de Genexis nu ook apart doet, ik kan mij voorstellen dat het vele wisselen en verkeerde VLAN (DHCP option 120 en 125 hoor je niet aan te vragen bij internet) invullen hier een oorzaak in heeft.

Je kan altijd nog een Ubiquiti Unifi Dream Machine (SE) nemen en de NTU laten vervangen als je alles wilt uitsluiten ;)
Paul,

Alles werkend.

Er bleek iets niet goed in de haak bij Kabel Noord.
Ze hebben rond het middaguur alles weer up en running gekregen.

Bleek toch een misconfiguratie te zijn aan Kabel Noord zijde.

Zonet na thuiskomst van mijn werk de fritzbox aangesloten en alles werkt zonder de config aan te passen.
Voip en interrnet alles werkt meteen.

Verder

Ik begrijp dat Kabel Noord geen onderstening kan bieden op exotische modems welke ze zelf niet uitleveren.Met mijn ICT kennis als netwerk systeembeheerder heb ik die ondersteuning in principe ook niet nodig.

In de handleiding stond geen sip.kabelnoord.net maar sip.kabelnoord.nl

Even ter verduidelijking voor mensen die dit forum lezen met weinig ict kennis en .nl invoeren ipv .net
Ik heb dit adres gepingt en dit in ip adres formaat ingeklopt. ( 213.126.233.250) Wat meerdere male ook in dit forum vermeld wordt.

Ook UHD-OTT iptv werkt nu. Gek he?

Ben weer blij. Kan ik de VPN site to site weer inrichten. 3 locaties inclusief bellen over de trunk.

Misscien zelf even te snel geoordeeld over kabel noord in het begin (Mijn woorden beperking)

Komt ook dat het al begint met aansluiten van 200Mbit lijn terwijl ik de 500 had besteld
Dan een week zitten kloten met de verbinding en bepaalde content niet kunnen gebruiken.
Vele uren troubleshooten wat de vreemdste dingen laat zien waardoor je elke keer misleid wordt. etc.

Een woord van dank naar iedereen die heeft mee zitten denken en adviezen hebben gegeven.

Top _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satwalker10
Oja nog 1 dingetje Paul

Heb even de log weer bekeken support.lua fritzbox over deze regel

1: iface wan RBE/18/dsl 3c:xx:12:xx:28:xx stay online 1 vlan 2005 prio 0 (voip)

DSL blijft er wel in staan en wijkt dus af t.o.v. jou log.

Denk dat dit ligt aan de firmware versie verschil

Betekend dus wel dat Vlan2005 op alle poorten naar buiten toe is toegepast

Even als weetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-06 22:03
Hallo, ik ben in het bezit van een unifi USG. Binnenkort gaan we verhuizen en Kabel Noord is de enige aanbieder in deze omgeving, nu wil ik mijn eigen gateway gebruiken. Iemand ervaring hiermee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
CodeBaker schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:15:
Hallo, ik ben in het bezit van een unifi USG. Binnenkort gaan we verhuizen en Kabel Noord is de enige aanbieder in deze omgeving, nu wil ik mijn eigen gateway gebruiken. Iemand ervaring hiermee ?
Jazeker, met een eigen gateway gaat prima (zie eerder in topic) Geen ervaring met unifi

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05:32

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik draai mijn UDM Pro hier zonder problemen, inclusief vast IP

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Medic
Ik heb een USG en ik ga het weekend upgraden naar een UDM SE.

En voor beiden kan ik bevestigen dat het werkt!
Via rj45 op de NTU aangesloten.
Vlan 2009 en gaan!

Zie ook:
KabelNoord Technische Gegevens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeBaker
@Medic Dat klinkt goed! Het lijkt niet heel moeilijk zo te zien. Als ik er niet uit kom weet ik jullie te vinden :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
Hier een edgerouter met sfp poorten rechtstreeks op de glasvezel van kabelnoord met vlan 2009 maar Alleen internet dus geen tv,werk perfect.

• Medic
boomer21 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:14:
[...]

Hier een edgerouter met sfp poorten rechtstreeks op de glasvezel van kabelnoord met vlan 2009 maar Alleen internet dus geen tv,werk perfect.
Jij hebt KabelNoord laten komen voor een andere NTU met alleen fiber aansluiting?
Hoe ziet dat er uit?
Wat voor type glas stekker komt er dan uit?
Heeft het meerwaarde om dat te hebben (naast een stroom verbuikend apparaat minder?)

• Sterke-Jerke
Medic schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:15:
[...]

Jij hebt KabelNoord laten komen voor een andere NTU met alleen fiber aansluiting?
Hoe ziet dat er uit?
Wat voor type glas stekker komt er dan uit?
Heeft het meerwaarde om dat te hebben (naast een stroom verbuikend apparaat minder?)
Als je dr geen direct doel, of idee bij hebt, niet doen. Heeft geen toegevoegde waarde.
In mijn geval was de wifi dekking prut, en wilde graag mijn eigen SIP device aansluiten.

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
Wilde graag voor dat de monteur kwam alles klaar hebben toen heb ik een fiber path kabel van sc/apc (FTU)
Naar lc (ingang edgerouter ) besteld en een andere cover op de de FTU (kabelnoord waar de glasvezel binnenkomt)zodat de pachtkabel in de ftu past
Vraag 1 nee eerst alles geïnstalleerd zoals normaal gaat toen daarna de cover(FTU) er af gedraait en toen die ander erop gedaan.
Vraag 2 sc/apc
Vraag 3 nee niet omdat het moet maar omdat het kan.

• boomer21
Sterke-Jerke schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:30:
[...]

Als je dr geen direct doel, of idee bij hebt, niet doen. Heeft geen toegevoegde waarde.
In mijn geval was de wifi dekking prut, en wilde graag mijn eigen SIP device aansluiten.
Snap niet wat met Wifi te doen heeft,hier wifi maar 15mbps dan de lan.
En de sip werkt ook perfect.
Alleen niet van kabelnoord , maar Cheapconnect en freevoipdeal.

• _JGC_
Ik zie de meerwaarde niet van glaskabel rechtstreeks in een SFP, maargoed. Als je dat doet moet je goed weten wat je doet, beschadiging van de binnenkomende glasvezelkabel is op eigen kosten herstellen.
Verder verlies je dan de CAI aansluiting.

Voordeel van KabelNoord tov andere glasvezelproviders is dat ze nog altijd DVB-C leveren waardoor je niet per se een kastje bij elke televisie hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

_JGC_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:43:
Ik zie de meerwaarde niet van glaskabel rechtstreeks in een SFP, maargoed. Als je dat doet moet je goed weten wat je doet, beschadiging van de binnenkomende glasvezelkabel is op eigen kosten herstellen.

Voordeel van KabelNoord tov andere glasvezelproviders is dat ze nog altijd DVB-C leveren waardoor je niet per se een kastje bij elke televisie hoeft.
Ik heb geen TV genomen, want nieuwbouwhuis, geen Coax, en helaas dus wel coax noodzakelijk voor TV.

NLZiet (ondanks de soms haperende streams) voldoet dan prima

En ik heb gewoon een Genexis van Kablenoord, wifi uitgeschakeld, poort 1 via UTP aan mijn UDM Pro, en gewoon de volle snelheden.
Voordeel is dat ik een fixed IP heb (zakelijk pakket voor 12,10 euro extra) en als ik de Genexis gebruik ook nog een 2e ipadres ;-)
Enige wat ik mis is native IPV6.

GerkeP

• Medic
_JGC_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:43:

Een stekker minder in een stopcontact (en dus een klein beetje energie besparing ;))?
Eigen beheer van de aansluiting?
Ik heb geen COAX behoefte, alleen internet, dus voor mij zou het prima zijn om die NTU om te laten zetten en daar netjes mijn UDM SE in te prikken.

En beschadigen hoeft helemaal niet:
Kabelnoord op hun eigen website:
Een eigen NTU kan met een patchcover aangesloten worden op de FTU. Deze is verkrijgbaar via het Servicecentrum van Kabelnoord. Kabelnoord adviseert om altijd de NTU van Kabelnoord te gebruiken.

• Medic
boomer21 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:46:
Wilde graag voor dat de monteur kwam alles klaar hebben toen heb ik een fiber path kabel van sc/apc (FTU)
Naar lc (ingang edgerouter ) besteld en een andere cover op de de FTU (kabelnoord waar de glasvezel binnenkomt)zodat de pachtkabel in de ftu past
Vraag 1 nee eerst alles geïnstalleerd zoals normaal gaat toen daarna de cover(FTU) er af gedraait en toen die ander erop gedaan.
Vraag 2 sc/apc
Vraag 3 nee niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dan heb je waarschijnlijk zo'n FiberTwist van Genexis.
Die heeft mijn schoonzus ook, heel makkelijk om te openen (verzegeling zat bij haar een laag dieper dan de fiber aansluiting van de Twistopbouw).
Ik heb een Genexis Hybrid Element P1022, die zijn verzegeld en kunnen niet open zonder schade.
Dan zou Kabelnoord hun NTU moeten vervangen, wat ze zeker willen als ik het aanvraag.

[ Voor 3% gewijzigd door Medic op 22-12-2022 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
Medic schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:00:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk zo'n FiberTwist van Genexis.
Die heeft mijn schoonzus ook, heel makkelijk om te openen (verzegeling zat bij haar een laag dieper dan de fiber aansluiting van de Twistopbouw).
Ik heb een Genexis Hybrid Element P1022, die zijn verzegeld en kunnen niet open zonder schade.
Dan zou Kabelnoord hun NTU moeten vervangen, wat ze zeker willen als ik het aanvraag.
Klopt alleen die van kabelnoord is iets anders bij ons zitten er 2 glasvezels in de ftu en er komen 2 kleinere sc/apc kabels uit en die gaat naar de NTU fibertwist P 2420 en daar en coax aansluiting op en 4 x rj45 waarvan lan 1 actief is en die gaat naar het Genexis modem.

Heb dus een andere cover op de ftu van kabelnoord geschoven zodat er grotere sc/apc stekkers in kunnen.

Heb dus geen tv van kabel noord.
En als we tv zouden afnemen van kabelnoord zouden we in theorie de 2e glasvezel van kabelnoord kunnen verlengen en/of splitsen met de andere sc/apc (die normaal naar de fibertwist gaat en omgezet naat coax)
Kabel en 1 of meerdere tv via zoiets; https://www.polytron-shop...-nodes/754/aon126-s-sc-84.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
Hallo, ik heb hier een bestaande aansluiting van KabelNoord de glasvezel komt hier binnen met daarop hun modem. nu wil ik mijn eigen modem (Unifi usg) gebruiken, kan het modem van KabelNoord in bridge mode worden gezet? of kan het op een betere manier. Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ18G-5LYnED9wqSW693Sz35kHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTxqOyCV0Hd9Ce6IyNXjGwRW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
CodeBaker schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:20:
Hallo, ik heb hier een bestaande aansluiting van KabelNoord de glasvezel komt hier binnen met daarop hun modem. nu wil ik mijn eigen modem (Unifi usg) gebruiken, kan het modem van KabelNoord in bridge mode worden gezet? of kan het op een betere manier. Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Modem kan NIET in Bridge.
Dus andere manier, eigen modem aansluiten op de manier zoals eerder beschreven in dit topic.

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@Sterke-Jerke Ik ben zover om de usg aan te sluiten met vlan 2009 ingesteld echter krijg ik hier geen werkende verbinding. Wanneer ik het via het model van Kabel Noord doe werkt het wel.. alleen wil ik dit niet dan gaat het alsnog via het modem van hun. Of doe ik nog wat verkeerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 10:59

Cablekevin

CCCP Baby!

CodeBaker schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:20:
@Sterke-Jerke Ik ben zover om de usg aan te sluiten met vlan 2009 ingesteld echter krijg ik hier geen werkende verbinding. Wanneer ik het via het model van Kabel Noord doe werkt het wel.. alleen wil ik dit niet dan gaat het alsnog via het modem van hun. Of doe ik nog wat verkeerd :+
Het heeft bij mij 2 weken gewerkt met m'n Mikrotik. En nu al een tijd niet meer, dus zit weer achter hun modem. Geen idee waarom het bij mij niet meer werkt, wellicht kom jij er nog achter en helpt mij dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@Cablekevin dat wordt nog even een uitzoek werkje denk ik dan.. Zal ook even contact met Kabel Noord opnemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
CodeBaker schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:20:
Geen idee, ik heb te weinig info om iets zinnigs hierover te kunnen zeggen

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@Sterke-Jerke Inmiddels opgelost door de USG te resetten.

@Cablekevin usg resetten en het moet werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pksparks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-06 20:30
boomer21 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:24:
[...]

Klopt alleen die van kabelnoord is iets anders bij ons zitten er 2 glasvezels in de ftu en er komen 2 kleinere sc/apc kabels uit en die gaat naar de NTU fibertwist P 2420 en daar en coax aansluiting op en 4 x rj45 waarvan lan 1 actief is en die gaat naar het Genexis modem.

Heb dus een andere cover op de ftu van kabelnoord geschoven zodat er grotere sc/apc stekkers in kunnen.

Heb dus geen tv van kabel noord.
En als we tv zouden afnemen van kabelnoord zouden we in theorie de 2e glasvezel van kabelnoord kunnen verlengen en/of splitsen met de andere sc/apc (die normaal naar de fibertwist gaat en omgezet naat coax)
Kabel en 1 of meerdere tv via zoiets; https://www.polytron-shop...-nodes/754/aon126-s-sc-84.
@boomer 21,
Ik heb dezelfde configuratie zoals jij beschrijft in de eerste alinea hierboven.
Wil eigenlijk dus doen wat jij gedaan hebt en mijn tplink 7206 rechtstreeks op de glasvezel willen aansluiten.

Mijn vragen:
Kan jij een foto delen van jouw aansluitingen?
Welke ntu heb jij besteld, hoe heb je dat aangegeven, of hoe wist je welke je moest hebben?
Welke verloopkabel heb jij van de ntu naar je eigen apparatuur?

En wat waren ongeveer de kosten?

Alvast hartelijk bedankt mocht je willen reageren
Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
NTU gebruik niet glasvezel komt op de FTU binnen en gaat via de sc kabel rechtstreeks in de sc tranceiver in de routerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYEbm23lT668B-DUZh2CiedDnEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMA3nxYI32X4LMzuFJlNiMOG.jpg?f=fotoalbum_large.
De linker is internet en is een sc kabel die zelf heb gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5jldqhko76mfIM3x-0S1_9fPxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWvzmnKUCgK9HlH9AB3q0yav.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts onder komt de sc kabel in de router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Ik begrijp dat Kabelnoord niet van plan is om IPV6 te gaan ondersteunen. Het Ipv6 only wordt steeds meer gemeengoed.
Hoe hebben jullie dat opgelost?
Voors en tegens bij bepaalde Tunnel Brokers?

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
GerkeP schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:59:
Ik begrijp dat Kabelnoord niet van plan is om IPV6 te gaan ondersteunen. Het Ipv6 only wordt steeds meer gemeengoed.
Hoe hebben jullie dat opgelost?
Voors en tegens bij bepaalde Tunnel Brokers?
Hoezo zou KabelNoord geen IPV6 ondersteunen?

Op dit moment wordt het niet aangeboden als IP adres voor jouw aanlsluiting omdat men genoeg IPV4 adressen had/heeft ingekocht eerder. Als die op zijn zullen ze wel moeten denk ik.

Maar het zelf hebben van een IPV4 IP geeft je geen beperkingen:
Om met jouw Kabelnoord IPV4 IP naar een IPV6 website te gaan zou geen probleem moeten zijn.
https://ipv6test.google.com/ zal ook bij jou een groen vinkje geven.

[ Voor 23% gewijzigd door Medic op 03-11-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Ik kan geen VPN tunnel opzetten van een klantlocatie met Ipv6 only en mijn ipv4 only zonder de trucendoos te gebruiken.
Regelmatig dat ik geweerd wordt van gameservers die ipv6 only zijn enzovoort.
Daarnaast is ipv6 inmiddels algemeen goed en vind ik dat providers daar iets mee moeten/horen te doen.

Helaas is het alternatief KPN, en dat is een partij waar ik geen zaken mee wil doen (ervaringen uit het verleden)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pksparks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-06 20:30
boomer21 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:00:
NTU gebruik niet glasvezel komt op de FTU binnen en gaat via de sc kabel rechtstreeks in de sc tranceiver in de router[Afbeelding].
De linker is internet en is een sc kabel die zelf heb gekocht.

[Afbeelding]

Rechts onder komt de sc kabel in de router
@Boomer21, dankje voor de foto’s. Ik ga daar in de nabije toekomst eens goed naar kijken. Moet ik een dag alleen thuis zijn, dan kan het internet er even af, anders storten er werelden😜😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
-

Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Sterke-Jerke op 27-01-2025 18:50 . Reden: Was eigenlijk overbodig ]

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 22:47
GerkeP schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:01:
Ik kan geen VPN tunnel opzetten van een klantlocatie met Ipv6 only en mijn ipv4 only zonder de trucendoos te gebruiken.
Regelmatig dat ik geweerd wordt van gameservers die ipv6 only zijn enzovoort.
Daarnaast is ipv6 inmiddels algemeen goed en vind ik dat providers daar iets mee moeten/horen te doen.

Helaas is het alternatief KPN, en dat is een partij waar ik geen zaken mee wil doen (ervaringen uit het verleden)
@GerkeP Ik heb nog niet gemerkt dat er veel IPv6 only is in de wereld. Het meeste draait nog wel dual stack, al dan niet met NAT voor IPv4. Maar als dit echt zo is voor jou, zou ik flink gaan zeuren bij kabelnoord, en anders maar snel een andere provider nemen over kabelnoord, want die leveren wel degelijk ipv6 erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:44
Ben blij dat ik dit topic gevonden heb!

De Genexis Platinum 7840 > Deco X50 mesh dubbel NAT hier deed af en toe raar, trage verbinding, onstabiel. Een herstart van de Genexis loste het probleem altijd wel op voor 4 maanden.

Maar zonet met VLAN en MAC cloning de Genexis er tussen uit gehaald. Het voelt gelijk sneller :Y)

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio76
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 15:11
[b]Harmsen in "[KabelNoord] eigen modem/router"Maar zonet met VLAN en MAC cloning de Genexis er tussen uit gehaald. Het voelt gelijk sneller :Y)
Heb je wellicht wat info over hoe dit gedaan moet worden? Een stappenplan wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Ja ik ben ook wel nieuwsgierig, welke provider heb je . En wat voor aansluiting xgs-pon,gpon wij hebben aon wist niet dat kabelnoord dat ook al had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Voor kabelnood is MAC cloning niet nodig, alleen VLAN instellen en je nieuwe modem (in mijn geval een UDM-SE) in de NTU steken en gaan!

XGS-PON, GPON, AON (FYI: Kabelnoord is 100% AON) maakt niet uit voor de modem keuze zolang je de glas->ethernet (NTU) van kabelnoord blijft gebruiken, en deze zou in de snelheid/gebruik geen effect moeten geven.

Als je ook de NTU wilt vervangen, dan staan hier de gegevens (en daarnaast ook modem gegevens):
https://www.kabelnoord.nl...eigen-modem-wil-gebruiken

[ Voor 3% gewijzigd door Medic op 11-03-2025 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
Emilio76 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:38:
[...]

Heb je wellicht wat info over hoe dit gedaan moet worden? Een stappenplan wellicht?
Ik hoop dat ik de terminologie goed heb, ben niet echt thuis in alles.

Mijn NTU is dit Genexis apparaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Reub8pMr2LbO7dkUL6PIrDnWWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpxYRZxbtYtcJBkQbcEIdn5K.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zat dit apparaat op als Wifi/Router aangesloten via UTP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/becyOPSuyjyfdhDB-R_xdFUbVIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJB9ShtNl0I62kzzNbvqIMKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de Genexis Platinum 7840 waar ik zelf een Deco X50 mesh systeem aan had hangen in Router modus. Dus daarmee had ik een dubbele NAT.

In de Deco X50 heb ik de Vlan en MAC spoofing ingesteld en daarna rechtstreeks in de NTU geprikt en de Platinum 7840 er tussen uit gehaald.

Screenshot van de Deco app van de Vlan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUVVOfl4Vcxm_HNXyPfuASLdKEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTV6NZFAoRIYoZyIw8aRzHha.jpg?f=fotoalbum_large

p.s. telefoon en IPTV gebruik ik niet... Dus dat heb ik verder ook niet ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Die Genexis Platinum 7840 kan er tussen uit. gewoon proberen

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
Sterke-Jerke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:32:
Die Genexis Platinum 7840 kan er tussen uit. gewoon proberen
Dat heb ik dus gedaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

Even ter documentatie mochten mensen dezeflde setup hebben/willen. :)

Vanuit de FTU direct in:

FS SFP-GE-BX (1310/1550) in een Mikrotik CCR2004-16G-2S+
code:
1
2
3
4
/interface vlan
add interface=sfp-sfpplus1 name=WAN-VLAN vlan-id=2009
/ip dhcp-client
add interface=WAN-VLAN

Vanuit de DHCP krijg ik netjes een andres zonder toepassen van MAC cloning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Cablekevin schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:58:
Even ter documentatie mochten mensen dezeflde setup hebben/willen. :)

Vanuit de FTU direct in:

FS SFP-GE-BX (1310/1550) in een Mikrotik CCR2004-16G-2S+
code:
1
2
3
4
/interface vlan
add interface=sfp-sfpplus1 name=WAN-VLAN vlan-id=2009
/ip dhcp-client
add interface=WAN-VLAN

Vanuit de DHCP krijg ik netjes een andres zonder toepassen van MAC cloning.
Even nieuwsgierig waar vul je dit in? In de Config van de microtic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cablekevin

Cablekevin

CCCP Baby!

boomer21 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:25:
[...]

Even nieuwsgierig waar vul je dit in? In de Config van de microtic?
In de terminal van je Mikrotik device, je kunt eventueel een terminal starten in Winbox. Deze stappen zijn ook handmatig te doorlopen in Winbox via de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietvdbroek
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-04 12:27
Is er iemand in de buurt van boelenslaan die mij kan helpen met instellen van pfsense op een zakelijke aansluiting van kabelnoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Pietvdbroek schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 00:32:
Is er iemand in de buurt van boelenslaan die mij kan helpen met instellen van pfsense op een zakelijke aansluiting van kabelnoord
Dat is niet heel ingewikkeld om zelf te doen, maar weet je zeker dat je je aan PFSense waagt als je bedrijf daarachter zit?
Want een goede firewall is meer dan alleen een keer instellen.

Documentatie:
https://docs.netgate.com/...t/vlan/configuration.html

VLAN’s
Op het eigen modem moet de volgende vlans tagged (802.1Q) geconfigureerd worden:
Internet particulier: 2009
Internet zakelijk: 2011
Telefonie: 2005

[ Voor 9% gewijzigd door Medic op 15-04-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Deze week overgestapt op Freedom Internet over de KPN AON glasvezelaansluiting.
Na 3 jaar vragen om de IPV6 en de inmiddels concurrerende prijsstelling het besluit genomen.
Erg jammer, maar ik heb IPV6 nodig en wilde af van alle trucjes die je daarvoor moet uithalen.

Ik hoop dat ze bij Kabelnoord toch iets gaan doen met mijn antwoord, ik kreeg de indruk dat ik niet de eerste ben die om die reden vertrekt als klant.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzap
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 11:22
Inderdaad jammer dat Kabelnoord geen initiatief toont om met Ipv6 iets te doen, en dat terwijl hun backbone gekoppeld zit op Data Diensten Friesland, die een flink groot blok IPv6 beschikbaar heeft.

Ik heb zelf geen keuze dan bij Kabelnoord te blijven; ik neem FTTM van Kabelnoord af, dat destijds met subsidie van de provincie en gemeente is aangelegd omdat ik in een buitengebied woon.
Een andere provider op de glasvezel betekent een dat ik nog steeds de aansluitkosten bij Kabelnoord moet blijven betalen omdat zij eigenaar zjin, plus het abonnement van de nieuwe provider er overheen. Freedom internet bv kan over de glasvezel van Kabelnoord leveren.

Verhuizen naar een ADSL-provider met ipv6 heeft niet veel zin, dit komt hier maar tot ongeveet 1,5 Mbps.
Ook 4G/5G routers doen het hier nauwelijks omdat we te ver van zendmasten wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
zzzzap schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:22:
Inderdaad jammer dat Kabelnoord geen initiatief toont om met Ipv6 iets te doen, en dat terwijl hun backbone gekoppeld zit op Data Diensten Friesland, die een flink groot blok IPv6 beschikbaar heeft.

Ik heb zelf geen keuze dan bij Kabelnoord te blijven; ik neem FTTM van Kabelnoord af, dat destijds met subsidie van de provincie en gemeente is aangelegd omdat ik in een buitengebied woon.
Een andere provider op de glasvezel betekent een dat ik nog steeds de aansluitkosten bij Kabelnoord moet blijven betalen omdat zij eigenaar zjin, plus het abonnement van de nieuwe provider er overheen. Freedom internet bv kan over de glasvezel van Kabelnoord leveren.

Verhuizen naar een ADSL-provider met ipv6 heeft niet veel zin, dit komt hier maar tot ongeveet 1,5 Mbps.
Ook 4G/5G routers doen het hier nauwelijks omdat we te ver van zendmasten wonen.
Er zijn tegenwoordig nog wat meer providers: https://www.netwerkkabelnoord.nl/providers1

Mijn zwager gebruikt een andere provider op het netwerk van Kabel Noord en betaald evenveel als bij Kabel Noord zelf.

Pagina: 1 2 Laatste